Dr. lr.Lely gaf zijn gigantische De Zuiderzee wérd drooggelegd.... |JlallIlCIl llict uiiiö EEN EEUW GELEDEN bouwde L. Momber? een leerlooierij j TTET plan om de Zuider- I -LI zee droog te leggen, is De „Flying Dutchman" van.... Dior Hoogstraten is een onbestuurbare gemeente geworden NEGEN JAAR VOOR MOORD lTk\ O Tl 1^1 pil Tl 1 pf T1V1 "I Q i altijd ïïotsk,zTabil^ Kunclezelfvertrouwen en vasthoudendheid gaven de stoot tot een groots werk NA TELEURSTELLINGEN DE TRIOMF Jubilerende fabriek aan de Loint teWaalwijk DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 22 SEPTEDIBER 1954 gedeel- )ezit, gele- )rlijn Ber- kan in ng door stobben r wordt 00.-. j maken gsstrook liervoor n 6500. zoon j| j zoiets als 'n Deltaplan niet be- hoeuen terug te schrikken, is de aanleg van de afsluitdijk, die de Kop van Noord-Holland met Friesland verbindt. Ontelbare problemen moesten bij de tot standkoming van dit werk worden opgelost, maar toen het op 28 Mei 1932 voltooid werd, kon men vaststellen, dat moei lijkheden er inderdaad alleen n i i i li zijn, om te worden opgelost. te Delft. In vier jaar haalde hij het diploma Eelï muii0en kubieke metei van civiel-ingenieur en zijn studieniakkers steeu< mefr dan 13 millioen ku- i i i i bieke meter keüeem en 23 mil- waren het er over eens, dat lnj de beste u0en kubieke meter zand was de dijk verwerkt.... ALS CORNELIS LELY, na het beëindigen van zijn H.B.S.-studie, aan de wens van zijn vader had voldaan, zou het niet de drooglegging van de Zuiderzee heel anders gelopen zijn dan nu. Vader Lely liad zijn graag predikant zien worden, maar Cornelis gaf er de voorkeur aan, zijn studie te vervolgen aan de Polytechnische School student was van de hele school. Het is nu honderd jaar geleden, dat Cornelis Lely in Am sterdam werd geboren. Zijn loopbaan en het werk dat hij voor de ontwikkeling van Nederland heeft gedaan, zijn karakteristiek voor de dadendrang en de werkkracht, die men zo graag als Nederlands beste eigenschappen ziet genoemd. BESCHEIDEN BEGIN In 1876 werd Ir. Lely als buitenge woon opzichter belast met het houden van toezicht op het maken en stellen van de metalen bovenbouw van een spoorbrug over de Rijn bij Arnhem. In 1881 kreeg .lij een aanstelling als che£ bij het dienstvak Leiden van de Waterpassing. In deze plaats huwde hij en twee jaar later werd zijn eerste zoon geboren. In 1883 trad hij in func tie bij het pas opgerichte waterschap de Schipbeek te Deventer. In verband met de moeilijke financiële omstandig heden van dit waterschap kreeg Lely in 1885 echter weer ontslag. In dat zelfde jaar werd zijn tweede zoon ge boren. Een moeilijke periode brak aan. Nergens kon hij vast werk vinden en hij nam zijn intrek in het huis van zijn ouders. Op 4 Januari 1886 werd door de he ren A. Buma en Mr. P. J. G. van Dig gelen de Zuiderzeevereniging opge richt. Deze vereniging had ten doel een onderzoek in te stellen naar de wenselijkheid en de mogelijkheid van inpoldering en droogmaking van de Zuiderzee of althans een deel daarvan. Op 20 September 1886 werd Ir. Lely bij de Zuiderzeevereniging aangesteld onder Ir. van der Toorn, aan wie door de Minister van Waterstaat voor onbe paalde tijd verlof was toegekend. Het salaris, dat Lely verdiende bij de Zuiderzeevereniging was niet over vloedig te noemen. Toch had de ver eniging nog moeite genoeg om de no dige financiën bijeen te krijgen. Men vroeg bijdragen aan particulieren en Overheidsinstellingen, doch nergens bleek men enthousiast te zijn voor de plannen. In Noord-Holland bijv. heer ste bij Ged. Staten de mening, dat de ze provincie geen enkel voordeel, maar integendeel vele nadelen, zou ondervinden van een eventuele droog legging. De aanvankelijk schier on overkomelijke financiële moeilijkhe den werden uiteindelijk, mede door een drastische beperking van de be groting, opgelost. Ir. Lely nam zelf deel in het kapitaal van de vereniging met een bedrag van ruim vierduizend gulden. geen plan van de vorige eeuw. Dr Ir Lely heeft er voor gezorgd, dat het uit- voerbaard werd, maar in de Middeleeuwen reeds begon men in Noord-Holland met het droogmalen van de drassige gronden en in 1667 spreekt een zekere Hendric J Steven al van een scheiding tussen Noordzee en Zuider- zee, die tot stand moet wor- den gebracht, „opdat men ook gronden krijge, die voor inpoldering in aanmerking J komen." In 1948 kwam het voor- stel opnieuw ter sprake, nadat al een plan tot indij- king van de Wieringermeer was ontworpen. Daarna was de kwestie lange tijd j onderwerp van dispuut en overweging, totdat Dr Lely de stoot gaf tot definitieve j voorstellen, die na veel pijn en moeite groeiden tot een voerbaar werd, maar in de neerd plan VOORBEREIDING Op 18 Februari 1887 verscheen de eerste Technische Nota, in hoofdzaak een resultaat van de arbeid van Lely, hoewel deze nota mede ondertekend is door Ir. van der Toorn. De laatste nam echter kort daarop ontslag bij de Zuiderzeevereniging. Successievelijk bracht Lely acht no ta's uit, waarin hij een volledig over zicht gaf van de mogelijkheden tot ge deeltelijke inpoldering van de Zuider zee, waarbij hij de voorkeur gaf aan het plan met een afsluitdijk in tegen stelling tot vele voorgaande plannen, waarbij een afsluitdijk als schier on mogelijk werd beschouwd. In 1891 werd Ir. C. Lely aangesoeht om als Ministe- van Waterstaat, Han del en Nijverheid zitting te nemen in het Ministerie van Tienhoven. Daar Lely begreep, dat de tijd nog niet rijp wa„ om aan de Regering een ontwerp tot gedeeltelijke inpoldering van de Zuiderzee aan te bieden, heeft hij zich beperkt tot het instellen van een Staatscommissie, die tot taak had het plan, dat door de Zuiderzeevereni ging aan de Regering was aangeboden, (dus in feite zijn eigen plan), te laten onderzoeken. De meerderheid van de ze commissie sprak zich uit voor het plan Lely, zij het onder gelijktijdig voorstel tot enige wijzigingen. Hoewel de uitspraak van de Staats commissie een grote vooruitgang bete kende, kon men toch niet tot verdere resultaten komen, omdat het Ministe rie van Tienhoven kort daarna aftrad. In 1897 werd Lely wederom aange zocht de portefeuille van Waterstaat te beheren. WETSONTWERP Aanvankelijk meende men, dat Lely bi.! zijn drukke werkzaamheden het ontwerp tot gedeeltelijke inpoldering en drooglegging van de Zuiderzee had vergeten. Bij een bespreking op 8 Mei 1899 van de Minister met de Zuider zeevereniging bleek echter het tegen deel. Een wetsvoorstel betreffende de afsluiting en droogmaking van de Zui derzee was door hem aan diverse Mi nisters gezonden. Toch duurde het nog tot 7 Mei 1901 voordat hij het wets ontwerp bij de Tweede Kamer kon in dienen. Het behelsde een gedeeltelij ke uitvoering van de plannen, n.l. de Afsluitdijk en de inpoldering van de beide Westelijke polders. Kort daarna, door het volgende mi nisterie, werd het wetsontwerp weer ingetrokken! Er kwam een grote ver andering voor Lely. In 1902 werd hij aangesteld tot Gouverneur van Suri name. Op 31 Augustus 1904 werd hij benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw wegens zijn verdienstelijke werkzaamheden in de West. Zijn naam is daar ver eeuwigd in 'iet Lely-gebergte en in het Lely-dorp. In 1905 keerde hij weer naar Nederland terug. Bij de verkie zingen van dat jaar werd hij wederom in de Tweede Kamer gekozen. Het duurde echter geruime tijd voordat hij zijn werkzaamheden kon hervatten omdat hij voor zijn gezondheid gerui me tijd rust moest houden. EINDELIJK SUCCES In de Troonrede van 1906 werd voor het eerst melding gemaakt van een De Wieringermeer en de N.O.- Polder geven al rijke vruchten. Met de drooglegging van de Oosterpol der gaat het in de goede richting. Het kaartje geeft een duidelijk beeld van het Noorden van ons land, zoals dat in de toekomst eruit zal zien. 1.2CN3 1IJN Wt»KTCBBErNCM VOO» D( JK VAKXCN J 2 t» 3 plan voor de Zuiderzeewerken. Hierbij werd echter gezegd, dat ernstig -werd overwogen of het wenselijk was het maken van eén polder zonder voor gaande afsluiting aan te vatten. Dit betekende dus. dat het wetsontwerp, dat Lely destijds had ingediend en reeds de helft van het oorspronkelijke plan bevatte, nogmaals werd gehal veerd. Het volgende jaar, in 1907, werd het wetsontwerp nogmaals in de Troon rede aangekondigd en inderdaad werd het in dat jaar bij de Tweede Kamer ingediend. Op 3 Mei 1909 verscheen het Voorlopig Verslag, doch toen in 1913 het zittende Ministerie aftrad was de Memorie van Antwoord nog niet verschenen. In het in 1913 door Cort van der Linden samengestelde extra-parlemen tair kabinet was Lely voor de derde maal Minister van Waterstaat. Door zijn toedoen kwam in de Troonrede een passage voor, waarin de afsluiting en gedeeltelijke droogmaking van de Zuiderzee als gewenst werd aange merkt. Door het uitbreken van de we reldoorlog werd het indienen van een desbetreffend wetsvoorstel wederom uitgesteld. Doch de watersnood van 1916 deed een andere wind waaien. Men begreep, dat men thans niet lan ger meer mocht wachten om tot ver- ezenliiking van het grote plan te ko men. Een afsluitdijk zou het gevaar voor overstromingen aanzienlijk ver minderen; de wereldoorlog had aange toond hoe belangrijk het is ons land bouwareaal op te voeren. Op 9 September 1916 werd het wets ontwerp bij de Tweede Kamer inge diend. Lely had geen sterke tegen stand te overwinnen. Op 31 Maart 1918 installeerde de toenmalige Minister van Waterstaat König de Raad van de Waterstaat. Ir. Lely werd tot voorzitter hiervan be noemd. ZIJN NAAM VEREEUWIGD Bij de verkiezingen van 1922 stelde Lely zich niet meer candidaat. Na der tig jaren van activiteit in onze volks vertegenwoordiging trok hij zich te rug. Even scheen het nog of hij in 1926 in de Regering terug zou keren. Lely scheen echter weinig lust te gevoelen wederom zitting te nemen, vooral on der de omstandigheden van dat jaar. Wel nam hij zitting in vele commissies op allerlei gebied. Op 22 Januari 1929 overleed Dr. Ir, C. Lely, oud-Minister van Waterstaat, promotor van de Zuiderzeewerken. Want naast de vele werkzaamheden die hij in zijn veelbewogen loopbaan heeft verricht, zal zijn naam het langst aan de Zuiderzeewerken verbonden blijven. Te zijner ere zal dan ook, na dat eerst het electrische gemaal van de Wieringermeerpolder bij Medem- blik naar hem is genoemd, de toekom stige hoofdstad van het gehele Zuider zeegebied zijn naam dragen. TELEFOONGESPREKKEN IN DE TREIN "In de sneltrein Frankfort a.d. Main - Dortmund zullen de reizigers binnen kort onderweg kunnen telefoneren. Zij zullen ook in de rijdende trein kunnen worden opgebeld. Indien dit experi ment aan de verwachtingen voldoet, zullen ook andere sneltreinen van te lefooninstallaties worden voorzien. Voor gesprekken met of uit de trein wordt een bijslag op het normale ta rief van 30 pfennig geheven. Christian Dior, de Franse 'modekoning, laat zijn waardevolle collectie tonen in een groot aantal steden van Centraal- en Zuid-Amerika. Er nemen zeven mannequins aan deel, die het grootste gedeelte van de tocht per K.L.M. zullen maken. In verband hiermee heeft Dior een van zijn nieuwe collectie Flying Dutchman" genoemd. Links: een moderne schepping van beige wol. Rechts: de H-lijn, een rok van zwarte wollen stof, gedragen met een witte corsage. Raad boycot nieutve burgemeester Hoogstraten is een onbestuurbare gemeente geworden. Er is een nieuwe burgemeester benoemd en toen voor het eerst na die benoeming de ge meenteraad bijeen kwam, zaten er maar twee mensen in de zaal: de nieuwe burgemeester en het enige socialistische raadslid van de gemeen te. De acht CVP-leden hadden uit protest tegen de benoeming verstek laten gaan. Men zou hieruit afleiden ,dat de nieuwe burgervader, die Henri Bro- sens ïeet, en uit Hoogstraten afkom stig is. socialist moet zijn. Hij is dat niet. Hij is een respectabel lid van de CVP. De partij-afdeling in Hoogstra- Zijn kwaliteitsbeginsel bleef steeds gehandhaafd 70 OUD als het kleine riviertje „De Loint" de Waalw.jkers zeggen; de Lunt is, zo oud zijn ook vele Waalwijkse looierijen. Want dit waterke. dat thans (gelukkig) slechts hier .en daar nog zichtbaar is, voor zover het niet is gerioleerd of gedempt, was in vroeger jaren van grote betekenis als weekplaats voor de kuiplooierijen. En 7,0 bouwde, precies een eeuw geleden, grootvader Lambertus Mombers eveneens zijn looierij langs de Lunt. Deze stichting zal op 23 September a.s. met de nodige luister worden herdacht, want groter dan grootvader Lambertus Mombers misschien in zijn stoutste dromen had durven dromen, is zijn kleine looierij uitgegroeid tot een imponerend bedrijf, de C.V. Lederfabriek L. Mombers, een naam, die in binnen- en buitenland een gerenomeerde klank heeft verworven, omdat de jaren door aan het beginsel van de stichter: kwaliteit is vastgehouden. FAMILIE-LOOIERIJ De C.V. Lederfabriek L. Mombers in Waalwijk is wat men zou kunnen noemen een familie-looierij, zoals ook Rijen en Dongen die kennen. In 1854 werd voor de looierij van de familie Momlisrs de eerste steen gelegd, de tijd, waarin in het looiersbestaan de diligence en de trekschuit nog een grote rol speelden. Want met deze vervoermiddelen, kwamen de leder handelaren uit Holland en de schors leveranciers uit het Gelderse naar Brabant. Lambertus Mombers, die op 16 October 1829 in Oisterwijk werd geboren begon zijn looierij niet op de plaats waar thans de enorme fabriek staat opgetrokken. Zijn bedrijfje werd gesticht in de omgeving van het Hoekeinde. Lam bertus Mombers was een achtens waardig man in de plaatselijke ge meenschap. Hij was oud-wethouder en gemeenteraadslid, lid van het armbe stuur en mede-oprichter en ere-lid van diverse kerkelijke verenigingen. Hij was zeer eenvoudig, zeer gods dienstig en zeer arbeidzaam. In de jaren 18711872 bracht Lambertus Mombers zijn bedrijf over van het Hoekeinde naar de plaats waar nu de fabriek nog staat. Hij had daar n.l. de grond gekocht ,waar destijds de uit spanning „De Gouden Leeuw", die door brand werd verwoest, had ge staan. Van deze oude leerlooierij voor kuipgelooid zooileder, ^oals die door grootvader L. Mombe" is gesticht is thans niets meer te zien. Vorig jaar werd dit oude deel bij een verbou wing volledig afgebroken. VOORTDUREND UITBREI DING EN VERNIEUWING Dat grootvader L. Mombers zijn vak verstond als de beste bleek al heel spoedig. Want de kuipgelooide zoollederhuiden „LMW" weiden in het hele land geroemd als uitzonder lijk sterk en fijn van kwaliteit. In 1903, toen in Waalwijk een grote In ternationale Tentoonstelling van de Schoen- en Lederindustrie werd ge houden, werd Lambertus Mombers dan ook het Ere-diploma toegekend. Het diploma hangt nog altijd als een onderscheiding aan een der wanden in de tegenwoordige fabriek. Uitbrei ding van de productie bleek al spoe dig noodzakelijk. En zo werd in 1910 de kuipleerlooierij geheel gemoderni seerd door toepassing van een nieuwe en grotere stoommachine. Voordien stond er zo'n vervaarlijk uitziend stoommonster, waaraan geen knecht durfde raken, zodat Lambertus Mom bers zelf genoodzaakt Was voor ma chinist te spelen. De productie kon nu belangrijk worden uitgebreid, al hoewel vergeleken met de tegenwoor dige tijd, toen alles nog hoofdzakelijk handwerk was. In de negentiger jaren nam zijn zoon Petrus Johannes Mombers, in 1871 in Waalwijk geboren en 1 No vember 1941 overleden, de leiding van het bedrijf over. Onder hem hadden wederom diverse uitbreidin gen plaats en belangrijk is, dat hij omstreeks 1926 het bedrijf volledig overschakelde op de nieuwe looime thode: de vachelooiing. Daardoor werd het looiproces van zowat een jaar teruggebracht op circa drie drie maanden. In de jaren 19341935 kwamen vier zoons van P. J. Mombers in het be drijf. Ze hadden zich tevoren terde ge bekwaamd in binnen- en buiten land voor hun taak. Deze vier zoons zijn thans nog actief in het bedrijf werkzaam. Op 1 Januari 1947 werd de ondernemingsvorm der firma L. Mombers gewijzigd in een C.V. De beherende vennoten zijn de heren L. A. W. Mombers, P. H. C. Mombers, J. H. M. Mombers, allen te Waalwijk; commanditaire vennoten de heren A. C. G. Mombers te Waalwijk en B. H. Mombers te Vught. Nog vorig jaar werd^ het bedrijf wederom belangrijk uitgebreid door verbouwing en ver nieuwing. Naast de productie van zooileder werd toen ook de fabricage van bovenleder cn voeringleder ter hand genomen. Wanneer men een rondgang maakc door het bedrijf dan weet men eigenlijk, hoeveel er in dit bedrijf omgaat. De totale oppervlakte van de fabriek met bijbehorende ge bouwen is 600U m2, waaronder dan nog drie verdiepingenbouw. Het be drijf telt momenteel 40 directe mede werkers. De productie omvat thans het kwaliteitsproduct LMW zooile der en splitleder, zowel plantaardig als chroomgelooid voor Nederlandse en buitenlandse behoeften. LAMBERTUS MOMBERS De verheugende uitgroei van de ju bilerende lederfabriek biedt alle re den tot een grootse viering van dit eeuwfeest. 23 September zal de grote dag zijn, die zal worden ingezet met een plechtige H. Mis van dankbaar heid in de St. Jan. Van 11 tot 12 uur zal in Hotel Verwiel een huldiging door het personeel plaatsvinden. Tij dens deze bijeenkomst zullen tevens een zestal jubilarissen in de bloeme tjes worden gezet. Van 1 tot 2.30 uur zal er gelegenheid zijn de directie te komen feliciteren, 's Avonds zal er in zaal Thalia een grote feestavond wor den gehouden voor het personeel met hun dames en o m. zal daar worden aangezeten aan een uitgebreide kof fietafel. Op Vrijdag 24 September maakt het personeel dan een reis naar Rotterdam, Den Haag en Am sterdam, waar o.m. zal worden ge dineerd en de Snip en Snap-revue worden bijgewoond. En tot slot zal de fabriek op Saterdag gesloten zijn, zodat zowel directie als personeel zal kunnen uitrusten van de inspannin gen, die feestvieren nu eenmaal met zich brengt. A'lyertentK ten had echter een andere CVP-er voor het burgemeesterschap op de nominatie staan en de strijd ontbrand de, toen de heer Brosens desondanks aan zijn candidatuur vasthield. Het geslacht Brosens is een burge meestersgeslacht, dat in Hoogstraten steeds in hoog aanzien heeft gestaan. De vader van de huidige burgemees ter liep indertijd echter zijn benoe ming mis, omdat men hem in Brussel verwarde met een collaborateur, die dezelfde naam droeg als hij. Toen men later zijn zoon Henri vroeg, de burgemeestersstoel in te nemen, wei gerde deze, omdat hij zich nog niet voldoende op de hoogte achtte van de gemeenteproblemen. Voor kort kwam burgemeester Thi- rion te overlijden. En Henri Brosens die zich als schepen in de plaatse lijke vraagstukken had kunnen in werken, stelde nu wèl prijs op een candidatuur. Zijn tegencandidaat, dr Bastiaens, plaatselijk voorzitter van de CVP, wenste de benoeming via de partijraad geregeld te zien. De heer Brosens wilde de gemeenteraad laten beslissen. Terwijl Brosens met vacantie is, valt de beslissing. De partijraad zal uitspraak doen. Brosens krijgt vier stemmen. De gouverneur gaat zich met de zaak bemoeien, maar als hij in Hoogstraten komt, is dr Bastiaens op zijn beurt met vacantie. De knoop wordt doorgehakt. De heer Brosens wordt burgemeester. En dan is de boot natuurlijk aan. Heel Hoogstraten in rep en roer. En bij de eerste gemeenteraadsvergade ring géén CVP-ers in de zaal. Als mén niet tot een accoord komt, zal er zonder twijfel op kosten van de raad, een regeringscommissaris moe ten komen. De rechtbank te 's-Gravenhage heeft de 37-jarige broodbezorger Engel K. uit Den Haag veroordeeld tot een ge vangenisstraf van negen jaar mét af trek van voorarrest. K. werd schuldig bevonden aan de dood van de 31-jari- ge typiste van der P. In de nacht van Zaterdag 6 op Zondag 7 Maart j.l. heeft hij dit meisje, dat bij zijn moe der in huis woonde, door wurging om het leven gebracht. De Officier van Justitie had tegen K. een gevangenisstraf van twaalf jaar en ter beschikking stelling van de rege ring gerequireerd. Een kijkje in een der afdelingen van de fabriek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 7