In Braziliëhebben Nederlandse boeren een goede toekomst SKETCH De spoorwegstaking eiste zware offers Fazenda „Holambra" rendeert uitstekend Onze gedachten gaan terug naar September 1944 zo eensgezind! „Air France'' geschaad door vliegverbod voor „Comets'' Nooit tevoren was NEDERLAND Coöperatieve samenwerking vruchten af werpt Zijn ze allemaal favoriet bij U UsponT^tKomt Reorganisatie Konink lijke Marechaussee Wees veeleisend: Rook Schadevergoeding aangevraagd De rol van dokter Versteeg 5 doktoren waarschuwen tegen het misbruik van laxeermiddelen DERDE BLAD VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1954 J7AZENDA „HOLAMBRA" heet de nederzetting in Brazilië, waar honderd boerengezinnen uit Nederland zich een goed bestaan hebben verworven. Ze ligt niet ver van Campinas en Sao Paulo, in een van de prettigst bewoonbare gebieden van het land, dat de meesten van ons alleen kennen, omdat de grootste rivier ter wereld er stroomt en de hoofdstad. Rio de Janeiro, een beroemde klank heeft. In 1948 werd met het experiment van een coöperatief landbouwbedrijf begonnen en nu al mag men constateren, dat het tenvolle is geslaagd. De Nederlanders, die hier hun boerderijen hebben, voelen zich in hun nieuwe vaderland uitstekend thuis en de kinderen, die op de scholen van de fazenda in het Portugees onderricht krijgen, zullen in Brazilië een toekomst vinden, die Nederland hun niet bieden kon. SCHOLEN, CURSUSSEN EN JEUGDWERK Tijdens een internationaal migra tiecongres, zoals op Bouvigne te Bre da is gehouden, doet het een Neder lander goed, te horen dat een Neder lands initiatief in Rome bekendheid heeft gekregen als een van de succes rijkste katholieke initiatieven op mi- gratiegebied. De heer C. J. Hogen- boom, president van e fazenda, juist uit Brazilië overgekomen, mede voor besprekingen met de regering, spreekt met geestdrift over de onderneming. De mogelijkheden daarginds, zegt hij, zijn onbeperkt. Alleen worden ze nog te weinig gepropageerd. Hij voegt eraan toe, dat emigratie naar Brazilië, voor boeren die geen kapitaaltje hebben, momenteel nog niet mogelijk is. De vestiging is vrij duur en de omstandigheden, waaron der men moet beginnen, zijn heel an ders dan bijvoorbeeld in Canada. In Brazilië als boerenknecht begin nen is onmogelijk. Het levenspeil van een landarbeider is te laag, dan dat een Nederlander hieraan zou kunnen wennen. De gezinnnen op de fazenda zijn vrijwel alle boerengezinnen, die hun bedrijf in Nederland van de hand hebben gedaan en met het geld een nieuw bedrijf in de staat Sao Paulo hebben gekocht. De ouders wilden voor hun kinderen een zekere toe komst scheppen. Door tussenkomst van de Katholieke Emigratiestichting werden ze hiertoe in staat gesteld. NIEUWE PLANNEN. De grond op de fazenda is van goe de kwaliteit en de coöperatie rendeert uitstekend. De markt biedt ongelimi teerde mogelijkheden. Tweeduizend hectaren zijn totnutoe in cultuur ge bracht, drieduizend moeten er nog be werkt worden. Het feit, dat men geld nodig heeft om in Brazilië te kunnen beginnen neemt niet weg dat dit land nu al het emigratieland bij uitstek voor de Nederlandse boer mag heten. Veel boeren immers, die omwille van hun kinderen nieuwe ontplooiingsmo gelijkheid zoeken, kunnen inderdaad met een kapitaaltje beginnen. Zeker als zij een renderend bedrijf in Neder land „ruilen" voor een boerderij daar ginds. In de naaste toekomst, horen we, wil men plannen uitwer ken, die ook jonge boeren zon der kapitaal, maar met een paar sterke handen, de kans geven in Brazilië een bestaan te vinden. De Braziliaanse regering, die ook eerder haar stem gaf aan immigratie van Nederlanders, heeft voor dit nieuwe project, waarover we nog niet in details kunnen treden, grote belang stelling. Totnutoe leggen de Nederlandse boeren zich in hoofdzaak toe op de veeteelt, de verbouwing van mandioca en dergelijke. Het zuivelbedrijf geeft prachtige resultaten. VOLWAARDIGE SCHAP. GEMEEN- Het opnemen van de Nederlanders m de Braziliaanse samenleving gaat langs wegen der geleidelijkheid. Dat men in „kolonie-verband" werkt, be tekent zeker niet. dat men de Neder landse gemeenschap voor invloeden van buiten wil beschermen. Brazili aanse arbeiders met hun gezinnen vinden op de fazenda een onderko men. Om practische redenen zijn er twee lagere scholen, maar de Brazi liaanse kinderen, wier ontwikkeling bij de Nederlandse niet achterblijft, zitten met deze laatsten in een en de zelfde school. Dat het onderwijs in het Portugees wordt gegeven, bewijst eveneens dat aan de opzet van de fa zenda elke neiging tot isolatie vreemd is. Aan de andere kant wordt het „in groeien" van de Nederlanders in de Braziliaanse gemeenschap niet gefor ceerd. Het moet zich langs natuurlijke weg voltrekken. Behalve lager onderwijs wordt er op de fazenda ook huishoudonderricht gegeven en bovendien zyn er avond cursussen voor volwassenen, die de gelegenheid geven tot algemene ont wikkeling op breed terrein. Er zijn ook toneel- en ontspanningsclubs en pater Verberne uit Heeswijk, pastoor van de Nederlands-Braziliaanse paro chie, heeft een jeugdwerk gecreëerd, dat aan de omstandigheden van land en streek is aangepast: het Ruitersgil- de van St. Martinus. Het zou vergeleken kunnen worden met de verkennerij, wat opzet en in deling naar leeftijdsgroepen betreft. Het systeem van dit jeugdwerk is echter nieuw. Men gaat uit van de overweging, dat de jeugd bij haar spel in de vrije robuste natuur van het land gegrepen moet worden en dat dit „spel van verkennen" daarop geinspireerd moet zijn. Het feit, dat zaken als deze al onderwerp van ernstige studie uitmaken op de fazen da, bewijst dat het experimentele sta dium voorbij is en dat men met een gemeenschap te doen heeft, die reeds een gedegen eigen karakter kreeg. GOED KLIMAAT. De Nederlanders zijn tevreden over de samenwerking met de Brazilianen op het bedrijf. De laatsten tonen zich dankbaar tegenover hun werkgevers, die hun niet alleen een goed loon ge ven, maar goede prestaties bovendien belonen met premies-in-natura, zoals eieren, boter en andere producten van het bedrijf. Het klimaat in de staat San Paulo is te vergelijken met dat van Zuid- Frankrijk. Het is een klimaat, waarin het goed wonen en werken is. Verder heeft de fazenda uitstekende verbin dingswegen met de steden Sao Paulo en Campinas. Natuurlijk ontmoeten de emigran ten ook moeilijkheden. Voor geen en kele pionier ligt het bedje immers ge spreid. Geen enkel boerengezin echter, constateert de heer Hogenboom, hoeft zich door die moeilijkheden te laten afschrikken. De tevredenheid en de werklust van de mensen, die in Bra zilië een nieuw bestaan vonden, hou den een bemoedigend advies in aan veel andere Nederlanders, die in het vaderland uitzien naar nieuwe moge lijkheden voor zichzelf en hun gezin. Opheffing Brigades Volgens beslissing van de Chef van de Generale Staf zijn met ingang van 15 Septemoer aanstaande 5 brigades van de le Divisie van de Koninklijke Marechaussee opgeheven. Het zijn Zeeland de brigades Aardenburg en Oostburg en in Noord - Brabant de brigades Alphen, Moerdijkbrug en Willemstad. De bewakingsgebieden van deze bri gades zullen in de toekomst worden overgenomen door de aangrenzende brigades, t.w. Aardenburg en Oostburg door de brigade Sluis, de andere door de brigades Breda en Bergen op Zoom. (Advertentie). MUTATIES KOSTERS- BOND In de vacature van de heer Ch. v.d. Walle, die als bondsvoorzitter van de diocesane Kostersbond is afgetreden, werd gekozen de,.heer A. Diepstraten, Koster van de Kathedraal te Breda. Als lid van het hoofdbestuur werd verder gekozen, de heer J. Moelker, koster te Philippine. Het gezin van de heer Bovee uit het Limburgse Meerlo, is een van de gezinnendie opgewekt aan hun nieuwe toekomst wer ken. De kindertjes zien er niet uit, alsof ze van heimwee zullen omkomen Is het zó, dat U iedere sigaret het praedicaat „goed genoeg" verleent? Of verlangt U nog naar UW sigaret? Dan bent V tenminste op de goede weg. Het is immers Uw goed recht te weten wat U koopt en rookt. Sigaretten kopen is heus niet alleen een kwestie van een paar kwart jes over de toonbank schuiven, maar ook van kwaliteit en zuiverheid eiseD in Uw eigen belang! APART VAN SMAAK 10 «tuk» 40 C». 20 «hik» >0 ct, 90 «tuks f 2— 20 «nik* corktlppad 80 tf) De „Times" heeft bericht, dat de di rectie van de „Air France" sedert eni ge tijd met de Haviliand Vliegtuigfa briek in bespreking is over het onder werp van vergoeding voor de verlie zen die de „Air France" sedert het ogenblik waarop de „Cornet 1" niet meer in de lucht is geweest, heeft ge leden. De „Air France" is van mening dat de Haviliand tot zekere hoogte tot het geven van schadevergoeding verplicht is, wanneer in aanmerking wordt ge nomen de zeer grote bedragen, die met de aankoop van de vliegtuigen waren gemoeid en het verlies aan inkomsten, dat het gevolg is geweest van 't niet gebruiken der „Cornet 1„ machines in het bijzonder in het top-seizoen toen de luchtvaartmaatschappij genoodzaakt was passagiers af te wijzen. De „Air France" is verzekerd tegen het verloren gaan van haar vliegtui gen maar niet tegen het dalen van de inkomsten als gevolg van het gedwon gen niet kunnen gebruiken van vlieg tuigen. „Wanneer wij een vliegtuig ko pen" zo heeft de woordvoerder van de maatschappij verklaard, „dan ver wachten we dat we het kunnen gebrui ken". Er is nog geen overeenstemming met de Haviliand bereikt. Zoals is gemeld, hebben de verbe terde uitvoeringen van de „Cornet 1" n.l. de „Cornet 2" en de „Cornet 3", de vorige week op de luchtvaarttentoon stelling in Farnborough verscheidene keren gevlogen. Dat zou een aanwij zing kunnen zijn, dat enige, door de Britse minister van Bevoorrading be kend gemaakte, maar niet nader aan geduide, structurele veranderingen in de „Cornet 1" niet van toepassing zijn op de „Cornet 2" en de „Cornet 3". jyjET ONTROERING zal menigeen dezer dagen terugdenken aan Zondag 17 September 1944. Op die zonnige dag wa ren daar ineens de massale geallieerde luchtlandingen bij Arnhem, Nijmegen, Gra ve en Eindhoven. Duizenden grote trans port-zweefvliegtuigen, die tot vlak bij de doelen waren gesleept door viermotorige bommenwerpers, ontlaadden hun „airbor- bij die plaatsen als begin van de ope- nes raties „Market" en „Garden", welke tot doel hadden door het drijven van een wig in de ons land bezettende legers de cor ridor van Eindhoven tot Arnhem de weg naar het hart van Duitsland te openen. Montgomery had in overleg met Eisenho wer 17 September bepaald voor het begin van de gedurfde operatie, die slechts voor driekwart slaagde en culmineerde in de slag om Arnhem. In de middag van de dag dezer luchtlandingen en van de doorstoot door Brabant en Arnhem Vrijdag tien jaar geleden kondigde Radio Oranje de spoorwegstaking af. 's Mid dags om kwart voor 6 klonk de stem van den Doolaard uit Londen: „Naar aanleiding van een uit Nederland ont- Meer dan twintig personen werden gedood en ruim honderd gewond bij een ernstig spoorwegongeval in Zuid-Portugal, bij het plaatsje Saboia, waarbij een aantal rijtuigen van een personentrein uit de rails liep. Onze telefoto geeft een overzicht van de plaats des onheils. vangen vraag en na overleg met het opperbevel, mede in verband met ope raties, die heden in Nederland zijn aangevangen, acht de Regering thans het ogenblik aangebroken, de instruc tie te geven tot een algemene staking van het spoorwegpersoneel, teneinde vijandelijk vervoer en troepenconcen- tradities zoveel mogelijk te beletten. De Regering geeft zich rekenschap van de grote verantwoordelijkheid, die zij daardoor aanvaardt, doch zij meent na rijp beraad, dat in de gegeven omstan digheden. deze daad van zulk overwe gend militair belang is, dat niet lan ger mag worden gewacht met uitvoe ring te geven aan deze maatregel." Enkele uren later werd dit radiobe richt gevolgd door de overeengekomen persoonlijke boodschap voor de direc teur van de Nederlandse Spoorwegen de heer Hupkes: „De kinderen van Versteeg moeten onder de wol." Aan de geallieerde legerleiding was medegedeeld, dat de Nederlandse Spoorwegen bereid waren te staken. Overeengekomen was, dat de bedrijfs leiding enkele dagen tevoren zou wor den gewaarschuwd. De plotselinge boodschap was dan ook een volkomen verrassing voor de heer Hupkes, die niet eens in de gelegenheid was zijn collega van Rijckevorsel te waarschu wen. Het door de bedrijfsleiding en de personeelsraad opgestelde plan van actie kwarp in werking. Het kwam in hoofdzaak neer op het volgende: het personeel van enkele bureaux in Utrecht, waar de treinenloop werd ge dirigeerd, dook onder. Deze „onthoof ding" zou het bedrijf in snel tempo verlammen. Daar dit tegelijkertijd de directie en het personeelraad-drie- manschap zou isoleren, waren plaatse lijke organen geschapen die leiding konden geven. Daartoe was op een twintigtal stations, die voor het bedrijf het belangrijkste waren, een vertrou wensman aangewezen, vaak de station chef, die in contact was gebracht met de locale vertegenwoordiger van het „Nationaal Comité". Rustig en als vanzelfsprekend, hun plicht tegenover ons vaderland besef fende, heeft het spoorwegpersoneel als één man aan de stakingsoproep gevolg gegeven. Het nam hiermede bewust een zware last voor zich en de gezin nen op zich zonder vrees, de te ver wachten persoonlijke gevaren onder ogen ziende. NIET VOORBARIG Het, tegen de verwachting in, lange tijdsverloop voor ons land geheel werd bevrijd, de grote ontwrichting in ons zakenleven, de stijgende hongersnood, welke mede een gevolg van de spoor wegstaking waren, hebben hier en daar stemmen doen opgaan, die de op dracht van onze Redering voorbarig, soms zelfs onjuist noemden. De heer Hupkes, die, na de gijze ling van de prof. Goudriaan, de direc tie van de Ned. Spoorwegen voerde met de heer van Rijckevorsel, stelde echter in een met hem gevoerd ge sprek vast, dat de spoorwegstaking in September onvermijdelijk was en tot de verdere bevrijding van ons land onvermijdelijk bleef, omdat het ver voer van Duitse troepen door Neder landers naar een front in Europa waar bovendien nog Nederlandse troepen streden, voor geen behoorlijk Neder lander aanvaardbaar was. Bij niet-sta- ken zou het spoorwegpersoneel zeer zeker met geweld tot dit vervoer zijn gedwongen. Voor vele spoorwegmannen was de stakingsopdracht zelfs in zekere zin een verlossend woord, omdat zij na de zo schitterend geslaagde invasie in Normandië zich steeds meer bezwaard gingen voelen door het feit, dat nog steeds troepen langs de lijnen der N.S. werden getransporteerd. Op 18 September 1944 lag het be drijf der Nederlandse Spoorwegen vol ledig stil. Stations, werkplaatsen, loco- motiefloodsen, seinhuizen, goederen loodsen, alles lagvverlaten. Op dat kri tieke moment werd de vijand een be langrijk apparaat voor de oorlogsvoe ring uit de hand geslagen. DE LONEN Daar aanvankelijk werd gemeend, dat de staking niet lang zou duren, behoefden de eerste dagen geen bij zondere maatregelen te worden getrof fen. Op alle uitbetalingsplaatsen lag een maand salaris (het z.g. invasie- geld) voor het gehele personeel ge reed met de instructie, dat deze gelden moesten worden uitbetaald zodra loon- betaling op normale wijze niet meer mogelijk was. Daarmee scheen een rui me voorziening te zijn getroffen. Toen bleek, dat de verdere bevrij ding van Nederland niet op korte ter mijn te verwachten was, en de staking dus voorlopig moest voort duren, wa ren nadere maatregelen nodig. In de eerste plaats moesten de ver dere loonbetalingen worden geregeld. Belangrijke steun werd hierbij onder vonden van het Nationaal Steunfonds. Dit fonds had reeds zelfstandig inge grepen op de plaatsen, waar door om standigheden de uitbetaling der inva- siegelden hokte. Het was bereid, ook de verdere loonbetaling voor rekening der N.S. te financieren. Per maand werJ rond 5 millioen gulden loon uitbetaald. In December wera aan het personeel wegens het gemis aan premie enz. een extra voor schot van 50.- voor gehuwden en 25 voor ongehuwden gegeven, welke voorschotten in April 1945 herhaald werden. Grote steun ondervinden de stakers van het Nederlandse publiek. Aan een groot aantal der stakers en aan vele gezinnen, die hun huis moesten verla ten, werd onderdak verleend en in na- tura hulp gegeven. De Duitsers hebben met Duits per soneel en meestal Duits materieel het spoorwegbedrijf voor hun doeleinden nog enigszins gaande gehouden, maar het verkeer beperkte zich tot een ge ring aantal langzaam rijdende treinen. Alles wat voor het miniatuur bedrijf niet nodig was werd door de Duitsers weggevoerd of vernield. Alle werktuigen, alle voorraad, ge reedschappen, telefoon - toestellen, schrijfmachines, meubilair, alles werd weggevoerd. De gehele electrische bo venleiding werd gesloopt, de electri sche onderstations werden leeggehaald de niet direct nodige rails opgebroken en evenals de dwarsliggers wegge voerd, waarbij het dubbelspoor veelal tot enkelspoor werd teruggebracht. Het rollend materiëel, het electrische en dieselelectrische inbegrepen, werd eveneens weggevoerd. TOT HET BITTERE EIND De stations, loodsen en werk plaatsen werden volkomen leeg gehaald en deze gebouwen zijn door het Nederlandse publiek verder afgebroken en geplun derd voor het verkrijgen van brandhout .ruiten, enz. Van het fraaie spoorwegbedrijf, dat in de zomer van 1944 tot nimmer bereikte topprestaties in staat was, bleven niets dan treurige restanten over. Alleen deze schade dus zonder de be drijfsschade bleek later 500 millioen gulden te belopen. Door de lange duur der staking werd de last, die de spoorwegmannen in September zo dapper op zich geno men hadden, steeds zwaarder. Het aan tal arrestaties nam steeds toe. Vele huizen van spoorwegpersoneel werden moedwillig vernield en van de inboe del beroofd. In het begin van 1945 meenden de Duitsers, dat het ogenblik gekomen was, waarop de staking zou kunnen worden gebroken. Aan de toezeggin gen van dubbel loon en extra voedsel- en brandstofvoorziening voor werkend N.S.-personeel werden fraaie beschou wingen, mondeling en in de couranten, toegevoegd: de staking werd als on schadelijk voor Duitse belangen, maal ais noodlottig voor het Nederlandse bedrijfslc ~n en de voedselvoorziening geschetst. De bedrijfsleiding gaf als „tegengif" een beschouwing voor ope ning in de illegale pers, die echter om niet opgehelderde redenen nimmer werd geplaatst. Veel steun werd van vele instanties en leveranciers ondervonden. Het is gelukt door extra voedselvoorziening de nood van een groot deel van het personeel te verlichten, hen daardoor moreel te steunen, en de greep van de Duitsers op het stakende spoorwegper soneel te verzwakken. De Duitse po gingen faalden volledig. Zo hebben de spoorwegmannen in de 7 zware maanden tot eindelijk de bevrijding kwam, volgehouden. de staking dapper BADKAMER Naar de mening van de heer Hup kes hebben zfj hierdoor de geallieerde oorlogvoering krachtdadig gesteund en een voorbeeld gegeven van discipline en vaderlandsliefde, dat hen in de rijen van het Nederlandse verzet te gen de overweldiger een ereplaats doet innemen. De heer Hupkes dook onder bij de familie van Beeck Calkoen in Maar tensdijk, waar hij onder de rook van Utrecht als „dokter Versteeg" de rol van medicus speelde. Uit vele delen van het land kwamen zijn „patiënten" hem daar consulteren. Zo hielden koe riers en vertrouwensmannen contact met het hoofdkwartier van de Neder landse Spoorwegen. Dat was tijdelijk gevestigd in een badkamer. De rest van de zeven maanden spoorwegsta king heeft de heer Hupkes daar ver toefd met papieren en persoonsbewijs van „Huyskes uit Eindhoven". Er zijn geen Duitsers voor consult bij „dokter Versteeg" geweest. Hij was daar echter wel op voorbereid en zou in voorkomende gevallen zeer zeker wonderolie hebben voorgeschreven. (Advertentie) Als u geregeld laxeermiddelen slikt, la er nu een manier om er van af te komen. 83 van de 100 personen lukte het: u kunt het ook. En wel zo: Drink in de loop van elke dag enkele glazen water en bepaal een vast uur voor uw stoelgang. Neem de le week elke avond twee Carter's Leverpilletjes. 2e Week elke avond één. 3e Week - om de andere avond één. Daarna niets meer, want Carter's Leverpilletjes stellen uw Inge wanden ln staat weer op eigen kracht ts werken, zonder laxeermiddelen. Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel eten het tempo van uw ingewanden tijdelijk vertragen, neem dan tijdelijk Carter» Leverpilletjes om u weer op gang te helpen. Zo raakt u uw verstopping kwijt en ver valt u niet in de laxeermiddelen-gewoonte. Haal direct Carter's Leverpilletjes, f 1.20 per flacon. 52 BRONKHORST uit Velp is aangewe zen voor het leiden van de voetbal wedstrijd België—Duitsland, welke op 26 September in het stadion te Brussel wordt gehouden. Als grens rechters zullen fungeren van Gelder (Den Haag) en Martens (Utrecht): TE WAESMUNSTER werd een weg wedstrijd voor amateurs georgani seerd, die door Gentiel Saelens werd gewonnen. De tweede en volgende plaatsen werden ingenomen door R. de Pauw. Gilbert Saelens, E. de Neef en R. Tielemans.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 9