Caraïbisch droomeiland bergt ongehoorde aJuminiumschat Bescherm Uw auto met 1 Snelle ontwikkeling van Canadese wildernis Bijbel en Bijbelkennis Het zegen-brengende Loeht Ambulance werk van de Historische vondst in oude „stoof te Walsoorden Wat is er op Shannon aan de hand? N. Drie ongelukken op één dag.... Stille revolutiein Jamaica heeft betekenis Waar trein en auto te kort schieten Bandiet liet zich interviewen VICTORIA WATER Nalatigheden met fatale gevolgen 52 DERDE BLAD DONDERDAG 9 SEPTEMBER 1954 Enorme bodemschatten Uitstekende hulpmiddelen Een man, een vrouw en een vliegtuig Vliegend hospitaal POLISHES CLEANERS WAXES Boekenplank Tonnen zwaar rad 3 meter grootherinnert aan vroegere meekrapindustrie ONDER HET KOLENSTOF Geen contact Nog steeds veel vraag naar bonea VEE "f 7ER in West-Indië stijgt uit de „warme blauwe zee een met avonturen omweven eiland op, dat met zijn 11,500 vierkante kilometer amper een derde deel van België bedekt, maar dat eeuwenlang een der meest begeerde schatten van de wereld is geweest- Het milde klimaat en de schoonheid van zijn koraal - riffen, rijke, tropische regenwouden, de met vruchtbomen be plante vlakten en fosforescerende bochten van zijn zestien goede havens, evenals de mangrovemoerassen waarin ontelbare zee rovers een schuilplaats vonden, hebben van Jamaica een droom eiland gemaakt. Jamaica, in 1494 door Columbus ontdekt, leeft al eeuwen van het sui kerriet dat de Spanjaarden daarheen voerden en dat negerslaven nog tot weelderiger groei brachten dan op het naburige Cuba en Haïta. Tegen het einde van de vorige eeuw kwamen daarbij nog kokospalmen en bananen, tenslotte probeerde men het ook met andere tropische culturen, maar op de duur was dit alles toch niet voldoen de. In plaats van de 800 duizend in woners omstreeeks het einde van de eerste wereldoorlog heeft Jamaica er thans ruim anderhalf millioen. Reeds in 1867 en 1902 heersten er ernstige negeronlusten op dit voorname Britse steunpunt; in 1938, toen men op Ja maica 60 duizend werklozen telde, dreigde burgeroorlog. In 1948 tenslot te was een vierde van de 600 duizend arbeiders van het eiland brodeloos, en was het jaarlijkse geboorte-overschot tot 27 duizend gestegen. Een opstand op het „gelukkige eiland", de parel van de Caraïbische Zee scheen drei gender dan ooit. De revolutie is gekomen, doch het is een onbloedige revolutie. Canadese onderzoekers, gedreven door de hon ger naar lichte metalen, hadden op het eiland bauxiet ontdekt, het be langrijkste aluminiumerts. Alleen bü St. Ami bleek al een voorraad van 300 millioen ton te liggen, nauwelijks I 25 cm. onder de begane oppervlakte. De tot de Canadese Aluminiumgroep behorende Jamaica Bauxits Co kocht I 12.000 ha grond, produceert thans da gelijks 450 ton alumina (zuiver alumi- niumoxyde), en daar het mijnbedrijf niet meer dan een oppervlakte van 40 ha vereist, ontstonden er grote citrus- aanplantingen, zijn er 4.500 stuks uit stekend slachtvee, zetten de mensen van de aluminium 2.200 zwarte pach ters op hun grond, vier maal zoveel boerenfamilies als hier vijf jaar gele den woonden. De Canadese firma is door Ameri kaanse gevolgd. Nieuwe spoorlijnen en nieuwe wegen, nieuwe havens en nieu we fabrieken ontstaan, en de honger naar de vitale lichte metalen helpt aldus de honger van Jamaica stillen, bracht kudden Engels fokvee onder de palmen van Amerika's Middelland se Zee, evenals zij Europese scheeps werven opdracljten bezorgde voor spe ciale 15.000 ton metende schepen die het bauxiet en het aluminiumoxyde van het eiland naar de havens aan de Golf van Mexico, naar Canada en Eu ropa vervoeren. En aangezien de fa bricage van aluminium ook enorme hoeveelheden electrische stroom vraagt, veroorzaakte deze jacht naar metalen tegelijk de ontsluiting van een der meest woeste en onbekende mijngebieden ter wereld, laat hij in de met wolken bedekte gletsjerwereld van Brits-Columbia stroomcentrales ontstaan die hun gelijke niet vinden, brengt hij door de koude geharde Ca nadezen even goed werk en brood als aan de van zweet druipende West-In diërs. In het hoge noorden van Amerika namelijk strekt zich over een afstand zo groot als die van Antwerpen tot Madrid het soms 3.000 m. hoge Cana dese Kustgebergte uit dat met zijn gletsjers steil uit de Stille Oceaan op stijgt. Tot aan de bauxiet-revolutie ATLAS VAN DE BIJBEL, door Luc. H. Grollenberg O.P. met medewerking van de Bij- belgeograaf Dr A. v. Deursen, (Elsevier Amsterdam-Brus sel) De laatste jaren zjjn er heel wat Bijbelvertalingen op de boekenmarkt verschenen, volledige en verkorte. De S. Willibrord-stichting beschouwt de verspreiding van de H. Schrift als een van haar belangrijkste taken, om het Woord Gods te doen kennen en zo de Christenen te leiden naar de ta fel niet het heilig Boek van Gods le ring, die gelijk wjj in de Navolging van Christus lezen, in de schatkamer der kerk staat opgesteld. De Bijbel, als het Woord van God tot de mens. is het belangrijkste boek, dat ter wereld bestaat. „Daarom is de H. Schrift het eerste boek waarnaar ieder christen grijpt, die ernst maakt met zijn godsdienst" zo staat op de achterpagina van de onlangs in gro ten getale verspreide Spectrum-uit gave. Het spijt ons. dat we achter deze zin een vraagteken moeten plaatsen. Men zou wensen, dat het zo was, maar ik zou niet graag de duizenden exemplaren voor mijn rekening ne men, die ongelezen op de boeken plank prijken en blijven prijken, om ongelezen aan het nageslacht te wor den overgeleverd. Nog zeer kort ge leden staafden twee bewijzen deze mening. Een man. die veel met niet- katholieken omgaat en vaak met hen over godsdienstzaken spreekt, en het „met zijn godsdienst ernstig neemt", bewondert de bijbelvastheid der protestanten en is nog altijd van me ning, dat de katholieken de Bijbel niet mogen lezen. Twee mensen, die belangstelling bleken te hebben voor bijbelse aan gelegenheden, kregen van hun pas toor een Nederlandse bijbelvertaling. Zij hadden zoiets nog niet gezien, von- den er niets aan en brachten ze te rug, ze hadden liever iets anders, 'n bijbelse geschiedenis of iets derge lijks. Zij bleken nog helemaal niet rijp voor het lezen van de Bijbel, hun interesse ging nog geenszins naar het Woord Gods, naar de openbaring van God aan de mensen. En wij geloven, dat er zo nog velen, zeer velen zijn, ook onder hen, van wie men mag aan nemen, dat zij het krachtens roeping of ambt ..ernstig nemen met hun godsdienst". De S. Willibrordvereniging zal haar taak voorlopig niet als beëin digd mogen beschouwen, ook al zijn er door haar actie massa's exempla ren in de huiskamers gekomen. Wel is er een „proces van groei naar een grotere belangstelling en vertrouwd heid met het Woord Gods te consta teren" (Dr. Willebrans). Dit is zeer verheugend. D't groeiproces doet zich leken. Maa» het is een groeipro- voor bij de priesters, religieuzen en ces. dat de volwassenheid nog lang niet heeft bereikt. Het is daarom broodnodig, dat deze losgekomen be langstelling overgaat in teleurstel ling. Om onze mensen in het klimaat, in de sfeer van de Bijbel in te leiden wordt veel gedaan In dit proces naaf volwa-seMiPir dirigeren de tijdschrif ten Het H t.ari en het uitstekende Bible et vie eh réi i nnt alsmede de radio-causei'iicn al- uitnemende in leiders In dit opziet!' kan cle zo juist in tweed»* oiurowi'/igrfe druk verschenen Atlas ra' d* Bijbel /eer goede dien sten bewijzen Wii zeggen „in dit op zicht', als waardevolle handleiding ni. naar een beter verstaan van de Bijbel. Want dit lijkt ons ontegenzeggelijk 't laatste doel van de beide samenstel lers, ofschoon hun als eerste doel voorstaat, de lezer, of deze nu een Bijbelgelovige is, of iemand die de Bijbel slechts met historische interes se benadert, een middel in de hand te geven, dat „hem een duidelijker beeld geeft van de wereld waarin de schrij ver van de boeken van het Oude Tes tament leefden." Met de genoemde middelen en een goede Bijbelse Geschiedenis, zoals de hier meermalen besproken nieuwe Keulers, zullen de belangstellenden vanzelf geleid worden naar het Woord Gods. In een volgend artikel willen we op deze atlas enigszins nader ingaan. J. H. van Jamaica bleef het grootste deel van het prachtige berglandschap on bekend niemandsland. Ook nu nog dragen de meeste van de zilverig glanzende toppen nog geen naam. Maar in de zomer an 1949 drongen de vliegtuigen van de door Pelham- Burn geleide expeditie door tot in de diepe dalen van de Nass- en Kispiox- rivieren. In de Bowservallei en tot de gletsjers van het Tidimeer, welke enig zijn in hun soort. ONGEREPT OERGEBIED In dit ongerept oergebied werken thans mensen om die rivieren tiental len meters op te stuwen, die een ge weldig kunstmatig meer doen ont staan. Want op de vliegtuigen van de onderzoekers volgden wentelwieken die aluminiummasten en proefhoog- spanningsleidingen naar de 1.800 m. hoge Kildadepas brachten. En hier, op 700 meter boven de boomgrens kan het stormen als nergens anders, en op de leidingen zet zich twee en een half maal zoveel ijs af als in het Canadese laagland. Automatische apparaten re gistreerden daarom alle belasting, le verden de grondslag voor de bouw van volkomen nieuwe hoogspannings kabels. Wentelwieken brachten hoor- apparaten naar de rotswoestijnen van Coast Range, en tenslotte was er een bouwklaar plan uitgewerkt, kon op 2 Januari 1951 tussen de regering van Brits-Columbia en de Aluminium Cy of Canada een overeenkomst worden gesloten waardoor een der stoutste in- genieursdromen van onze tijd werke lijkheid werd, een der meest verwaar loosde gebieden van Amerika een we reldomvattende betekenis gekregen heeft. Nu wordt het water van de Nechakorivier een halt toegeroepen. Binnenkort zal het een reusachtige granieten kuil vullen, en langs de gladde rotswanden omhoogstijgen tot de spiegel van dit meer dat 935 m. bo ven de oppervlakte van de zee ligt, 16 km. lange tunnels worden nu door de rotsen van het Kaskadengebergte naar het westen geboord om het water naar de Stille Oceaan af te voeren. Daardoor is het mogelijk gebruik te maken van een verval van in totaal 850 meter, dat de energie levert voor een onderaardse waterkracht-centrale die uiteindelijk 1.6 millioen- pk zal le veren, evenveel als de spierkracht van 45 millioen mensen, ofwel meer dan honderdmaal zoveel als alle be woners van deze provincie die tot wer ken in staat zijn, kunnen opbrengen. Een 80 km. lange hoogspanningslei ding leidt naar een der diepste fjor- ddh van Brits-Columbia, waar het ou de Indianendorp Kitimat ligt. Hier wordt een aluminiumfabriek gebouwd, een zeehaven die het gehele jaar ijs vrij blijft en een nieuwe stad. Vracht schepen zullen hier de ertsen brengen uit Jamaica en Brits-Guyana. en aan vankelijk 150.000, later 350.000 en tenslotte elk jaar een half millioen ton zuiver aluminium afhalen. Op beleg gingen voor een bedrag van 350 mil lioen dollar is al gerekend. WERELDBETEKENIS Deze beleggingen zullen zoals ge zegd een wereldomvattende uitwer king hebben, niet alleen op Jamaica en Canada. Want het gelijkwaardige van 45 millioen handarbeiders is over al van invloed. 1.6 millioen pk, dat is niet veel minder dan de capaciteit van de nieuwe Russische krachtinstallatie die in de Wolga bij Stalingrad wordt gebouwd. VEELVULDIG GEBRUIK De invloed van het Jamaïcaans-Ca- nadees aluminium hoeft echter niet op de vernietiging te zijn gericht. Want aluminium is niet enkel van be lang voor de oorlogvoering, doch ook en vooral voor vredesdoeleinden. Hon derd jaar geleden, in 1954 voor het eerst industrieel geproduceerd, heeft aluminium een nooit-geziene vlucht genomen, vooral dan sedert 1909, toen Alfred Wilm erin slaagde duralumi- nium te vervaardigen, een legering die het tegen staal kan opnemen. Een Zeppelin-steunbalk van dit lichte me taal kon met een vinger worden opge tild. Maar in de lengterichting door stond zij een belasting met. 53 ton, het gewicht van twee zwaar beladen trein wagons. Dat jaar bedroeg de wereldproduc tie 24 duizend ton. In 1943 was dat cij fer gestegen tot 1.945.000 ton, en ook de vredesbehoefte overschrijdt de an derhalf millioen ton per jaar. Pas de luchtvaart dwong tot de ont wikkeling van lichte metalen, maar deze bleef allerminst tot de bouw van vliegtuigen beperkt. Het nieuwe me taal leidde tot volkomen nieuwe con structiemethodes, tot nieuwe giet- en verwerkingsprocédé's Het duralumi- niurn werd door tientallen andere spe ciale legeringen gevolgd, en thans zijn de lichte metalen over al in de tech niek onmisbaar geworden, geleiden zij stroom van hoge spanning evengoed als zij tot bouwmateriaal voor brug gen dienen. Wat voor de luchtvaart ontwikkeld werd had eveneens gevol gen voor de rationalisatie van het spoorwegverkeer; zoals er dieselloco motieven bestaan, zo zijn er ook extra grote wagons van aluminiumlegerin- gen, en geleidelijk begint men ook schepen van licht metaal te bouwen, terwijl in Canada en de Verenigde Sta ten indrukwekkende buildings en gan se wijken in aluminiumgeraamten worden opgetrokken, zoals bijvoor beeld de modelstad Arvida, met haar 20 duizend inwoners in het Saguenay- dal in de buurt van Quebec In het schemerlicht van de vroege morgen weerklonk door een klein vertrek te Mineola (Long Island) het scherpe geluid van de telefoonbcl. Frank Stein- man schrok wakker. Wanneer kun je naar Labrador vertrekken? vroeg de metalen stem. Wat voor een geval is het? vroeg Steinman, niet in het minst verwonderd. Wat heb je nodig? Zuurstof? Mooi, binnen 30 minuten zijn we er. En zo vertrok het keurige witte vliegtuig, gemerkt met een groot groen kruis, voor een nieuwe vlucht. Te Montreal haalde men de landkaarten, voor zover die bestaan, van het nog ononderzochte gebied van Noord-Canada. Dan naar het Noord-Westen, totdat steden en huizen achter de horizon verdwenen waren en slechts meren en heuvels onder de machine doorschoven. Om 5 uur in de middag werd de plaats van bestemming bereikt. De zieke man werd in de cockpit gebracht en terug ging het weer. De patiënt rustte gemakkelijk op het zachte bed met scliuim-rubber matrassen. Spoedig verraste hij de dokter, zoals patiënten vaak doen bij de Lucht Ambulance, door in een kalme sluimer weg te zinken. Tegen vijven streek het vliegtuig de volgende morgen op de luchtbasis van La Guardia neer. De Lucht Ambulance Dienst had weer eens haar zending volbracht. Het slachtoffer van dit geval werd door een hartaanval getroffen, terwijl hij op vacantietocht was. Zijn vrien den zonden een waarschuwing naar zijn ouders in New York. De afstand per vliegtuig bedroeg 3000 kilometer. De patiënt vervoeren per boot en auto de enige andere mogelijkheid, zou bijna een week gevergd hebben in- plaats van een enkele zomernacht. Het verhaal van de Lucht Ambulan ce Dienst is het verhaal van een man, een vrouw en een vliegtuig. Die man is kapitein Steinman, gezagvoerder piloot. Zijn vrouw is de luchtverpleeg- ster Lisette Steinman. Als gebrevet teerd pilote en gediplomeerd verpleeg ster vergezelde zij haar echtgenoot op de meeste vluchten. Het vliegtuig is een vracht-machine, omgebouwd tot een klein hospitaal met een zuurstof apparaat, een apotheek, operatie-in strumenten en een uitrusting voor in validen. Behalve de piloot, de ver pleegster en de patiënt vervoert het toestel nog een vierde persoon, een dokter of een familielid van het slachtoffer. SPECIALE VOLMACHTEN Mansfied. Dokters aldaar verrichtten de eerste operatie, maar een tweede was nodig en men vond het onontbeer lijk, dat zij naar New Yersey vervoerd werd, waar zij woonde. Dat betekende 600 km., over bevroren en hobbelige wegen. De oplossing was de Lucht Ambulance. Een man had bij een transport zijn ruggegraat gebroken. Zijn verzeke ringsmaatschappij eiste, dat hij voor een speciale behandeling(ionmiddellijk naar Boston werd vervoerd. Maar zijn toestand was dusdanig, dat hij de af stand niet per trein of auto af kon leggen. De Lucht Ambulance nam de taak over. Het toestel bezit een radio-zendin- stallatie en een speciale volmacht om op bepaalde golflengten uit te zenden, die onmiddellijk de aandacht trekken van welk militair of burgerlijk vlieg veld ook. De grote luchtvaart maatschappijen verkopen wel eens ruimte om een pa tiënt te vervoeren, maar meestal waarschuwen zy Steinman. Hun toe stellen moeten namelijk op een be- Een vrouw brak haar been, terwijl zij aan het skieën was op de Mount Advertentie). VALMA heeft *oor Uw auto hat luiste onderhoudsmiddel paalde hoogte vliegen, terwijl de Lucht Ambulance zich kan regelen naar de luchtlaag, die voor de patiënt het beste is. Ook in andere dingen is zjj vrijgesteld van de algemeen heer sende luchtvaartwetten. Alle vliegtui gen moeten boven het vliegveld van New York wachten, tot het hun beurt is om te landen, maar de scin-toren laat het kleine witte toestel voorgaan, wanneer het daarom vraagt. „Geslo ten" militaire luchtbases, in Amerika zowel als Canada, zijn voor de Lucht Ambulance altijd open. In de vier jaar, dat Steinman nu zijn vreemde beroep uitoefent, heeft hij nog nooit winst gemaakt. Hij probeert het bescheiden budget want die grote witte vogel is een veelvraat in evenwicht te houden door zich als pi loot te verhuren. Met twee en twintig vliegjaren achter de rug is hij wel kom, als er een moeilijk en gevaarlijk zaakje opgeknapt moet worden. Wanneer je met Steinman praat, merk je trouwens, dat hij en zijn vrouw voor hun werk op andere wij ze dan in klinkende munt betaald krij gen. Op zekere nacht, juist toen hij naar bed wilde gaan hoorde de kapi tein een hijgende stem door de tele foon. „Kunt U een patiënt gaan halen in Atlantic City en hem onmiddellijk naar Memphis brengen? Het is mijn tachtigjarige moeder. Zij ligt op ster ven en wil thuis zijn. Er is maar wei nig tijd". Het werd een plechtige vlucht", ver telt Steinman, „geen ster, die niet straalde op die prachtige zomernacht. Nevels hingen over de aarde, in trage golven als die van de oceaan. In de verduisterde cabine voelde de dokter de pols van de oude vrouw, terwijl de zoon gebed na gebed fluisterde. Zij overleefde de vlucht. Vier generaties van kleinkinderen wachtte haar op aan het vliegveld. Dat soort dingen maken, dat je je niet overbodig voelt", zegt Steinman. En velen denken er hetzelfde over. Want de Steinmans hebben met hun witte vliegtuig een toegewijde groep experts rond zich verzameld, die op hun vrije dagen gratis aan .het toestel en de medische uitrusting werken. ALTIJD KLAAR Naast het bureau van Steinman in zijn eenvoudige kamer hangt een grote kaart van Amerika. Op dc plaats waar Mineola ligt, zit een naald in het pa pier gestoken, waaraan een draadje hangt. Wanneer men vraagt, hoelang een tocht zal duren en hoe groot de onkosten zijn, spant Steinman vlug het draadje naar de vlieghaven, die het dichtst bij het aangewezen punt ligt en weet terstond het antwoord te ge ven. En op de vraag: wanneer kunt U vertrekken, luidt het altjjd: „over dertig minuten", of het nu dag is of nacht. Dan stappen hij en zijn Iucht- verpleegster in de cockpit en vertrek ken voor hun zegenbrengende bood schap. Gearresteerd, door pseudo- journalisten F)E LANGSTE en omvangrykste jacht op een Italiaanse bandiet sedert de dood van de Siciliaanse ban dietenkoning Salvatore Giuliano in 1950, is Dinsdag geëindigd. Gearres teerd werd Luigi Dejana, 'n 300 j. Sar- diniër, die zeven maanden geleden ontsnapte uit een Romeinse gevange nis waar hij wegens beschuldiging van moord en roverij op berechting wachtte. Hij werd gevangen genomen in de woeste Tolfa-bergen, 70 km. ten noor den van Rome, welke gedurende we ken door honderden politiemannen wa ren afgesloten en doorzocht. Dejana liep in de val, doordat hij in ging op een verzoek om een interview over zijn ontsnapping en leven in de bergen. Drie politie-agenten, onder wie een judo-expert, die zich voor journalisten uitgaven, hadden hem voor zijn ver haal een grote som gelds aangeboden. Tijdens het „interview" nam de ju do-expert in zijn kwaliteit van „pers fotograaf" foto's van Dejana, die on der het praten een machinegeweer op zijn knieën had. Hij overviel de bandiet toen deze midden in zijn verhaal was, van ach teren. Na een kort gevecht werd De jana overmeesterd en naar de gevan genis in Rome teruggebracht. Dejana werd in de afgelopen herfst de eerste maal door een soortgelijke (Advertentie). Drinkt g*r«g«ld H«t meest gevraagde NATUURLIJKE BRONWATER truc gearresteerd. Politie-agenten de den zich toen als vissers voor, die be reid waren hem naar zijn geboorte land Sardinië over te brenger». Dejana ging hierop in, werd op zee gearres teerd en vervolgens naar Rome ge bracht. PRISMA-BOEKEN Het Spectrum blijft ons overstromen met Prisma-boeken. Vandaag vragen wij aandacht voor een interessant tweetal. Allereerst „Het Houten Paard", een origineel en boeiend ont- snappingsverhaal uit de tweede we reldoorlog. Een aantal Britse krijgs gevangenen is toen ontsnapt doordat men een tunnel onder het prikkel draad wist te graven met behulp van een houten paard, gebruikt voor gym nastische oefeningen, welke de be wakers met belangstelling gadesloe gen. Mar onderhand werd onder zijn holle buik het graafwerk verricht en het zand in zakjes opgehangen. Een nieuw avohtuur werd het nog, toen men, eenmaal ontsnajit, Zweden wil de bereiken. Ook dit vertelt de auteur Eric Williams omstandig en men komt er ook heel wat door te weten van de toestanden in het door de oorlog geplaagde Duitsland. Een ander nummer van de Prisma reeks is het prachtige verhaal van Roger Vercel „Sleepboot De Cyclone" In een strak helder proza leert hij ons kapitein Renaud én zijn beman ning kennen, die met hun reddings sleepboot in het duister door een ra zende tempeest een ontredderd Grieks schip gaan ophalen en door zijn ka pitein lelijk bedrogen worden. Daar doorheen spelen de tragedies in de persoonlijke levens dier mannen en de tweespalt tussen de eisen van het mee dogenloze beroep en het persoonlijke leven is een tragedie op zich. Het is Roger Vercels grote verdienste, dat hij dit alles weet te vatten in één grootse compositie, kleurig en bewogen, zon der overbodige lyrische uitweidingen, maar met sobere, precies uitgewogen stijlmiddelen. 'V Zo af en toe komt van onder het stof één van die zo sterk tot de verbeelding sprekende getuigen van het verleden en ieder die zich voor de historie van zijn eigen streek interesseert, heeft dan weer iets om over te praten. Dat gebeurt ook herhaaldelijk in het aan historie zo rijke Land van Hulst. De verkoop van een oude kolenopslagplaats werd aanleiding tot een pracht van een oudheidkundige vondst. In een stokoud gebouw te Walsoorden ontdekte men nl. een eeuwenoud rad, zwaar en groot, dat vroeger diende om het priróitieve mechanisme van een zogenaamde meekrapstoof in beweging te zetten. Die oude opslagplaats was zo'n meekrapstoof en nu pas kwam men tot de ontdekking dat daar zo'n houten rad was verborgen. De meekrapindustrie was eeuwen geleden in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen een voorname industrie en een rijke bron van inkomsten. De meekrap was (Van onze luchtvaartmedewerker). HET voor velen onbekende vliegveld Shannon aan de West kust van Ierland heeft door de gebeurtenissen van de laatste veertien dagen wereldbekendheid gekregen. Het is niet zozeer roem als wel beruchtheid. „Wat is er op Shannon aan de hand?" vragen velen zich af. De ramp met de majestueuze „Bontekoe", die van dit vlieg veld vertrok met bestemming Schiphol en nooit het einddoel be reikte, doch even voor de Nederlandse kust in zee stortte, waar bij alle inzittenden het leven verloren, ligt ons nog vers in het geheugen. Nog geen twee weken later start van dit zelfde vlieg veld de superconstellation „Triton" en stort twee minaten na de start neer, waardoor wederom een groot aantal personen het leven verloor. storing hoven de Oceaan vond onge veer gelijktijdig plaats met het neer storten van de „Triton". Een sportvliegtuigje, dat dadelijk startte om hulp te verlenen, na het bekend worden van het ongeval met het KLM-toestel, stortte bij het op stijgen ncgr. Gelukkig konden de in zittenden zich redden. Andere vraagtekens, die het myste rie rond Shannon nog groter maken: het feit, dat de „Triton" zoals gebrui kelijk zich vijf minuten na de start Het heeft zelfs heel weinig gescheeld of op de zelfde dag had een tweede vliegramp plaats gevonden, toen een constellation van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Transworld Airlines, na de start van Shannon midden boven de Atlantische Oceaan motorstoring kreeg, dadelijk terug keerde en gelukkig nog op het laatste nippertje een geslaagde noodlanding op Shannon kon maken. Deze motor- radiografisch met de verkeerstoren van het vliegveld in verbinding had moeten stellen. Het ongeluk gebeur de twee minuten na de start op slechts enkele kilometers van het vliegveld en als gevolg hiervan kon het toestel geen contact met de verkeerstoren op nemen. Dit schijnt het personeel van het vliegveld Shannon in het geheel niet bevreemd te hebben, met als gevolg, dat men niet ongerust werd en pas nadat een der bemanningsleden van het KLM-toestel uitgeput wadende door slik en modder op het vliegveld aankwam en mededeelde, dat het vliegtuig verongelukt wis, kwam men in actie. Dit was twee en een half uur na het fatale neerstorten. Voor die tijd had een Amerikaans toestel, dat na de „Triton" was gestart, door toeval de ramp ontdekt en er per radio melding van gemaakt. Toch startte men toen niet met een hulp actie Uit een en ander blijkt wel. dat men op het vliegveld Shannon niet erg ac curaat is, iets dat in de luchtvaart toch wel van het grootste belang moet worden geacht, want hier geldt nog meer dan bij welke andere vorm van verkeer, dat nauwgezetheid en accu ratesse een eerste vereiste is. GRONDDIENST FAALDE Een kleine nalatigheid kan in de vliegerij tientall enmensenlevens kos ten» De bewijzen hiervan zagen wij in het verleden, onder andere bij de ramp met een Dakota op Kastrup in Denemarken, waarbij gezagvoerder Geyssendorffer, de kroonprins van Zweden en nog twintig anderen de dood vonden. Het te pletter vliegen van de con stellation „Nijmegen" bij Prestwick in Schotland met gezagvoerder Parmen- tier, kostte 40 doden en ook hier lag de schuld op het vliegveld, waar men niet voldoende nauwkeurig te werk was gegaan. De gebeurtenissen op Shannon span nen echter wel de kroon, want er mag aangenomen worden, dat men ten eer ste door het uitblijven van de melding bij de verkeerstoren, en ten tweede door de mededeling van het Ameri kaanse toestel had kunnen weten dat er iets gebeurd was. Logisch was dan geweest dat dadelijk alles in het werk was gesteld om hulp te bieden en het is zeer waarschijnlijk, dat het aantal slachtoffers dan kleiner was geweest. Het is een feit, dat de veiligheid van de passagiers in de luchtvaart niet al leen berust bij het vliegend personeel, dat vakbekwaam dient te zijn, doch dat deze veiligheid ook voor een groot deel berust bij het grondpersoneel van de vliegvelden, die aangedaan of ge passeerd worden. Kleine onnauwkeu righeden of nonchalance kunnen gro te fatale gevolgen hebbcm. Men dient hier grondig van doordrongen te zijn, ook al begeeft men zich als grondper soneel niet zelf in de lucht. Er wordt nu op Shannon een gron dig onderzoek ingesteld en wij twijfe len er niet aan of de nalatigen zullen streng worden gestraft. Het had echter beter geweest wanneer dit niet nodig was geweest. een gewas, waarvan men Je wortel gebruikte om er verfstoffen van te maken welke werden aangewend voor het kleuren van textiel. Die wortel werd gedroogd, gemalen en op kleur gebrand in een „stoof", een oven dus. De lakenwevers van Hulst en omge ving hadden de uit de meekrap ver vaardigde verfstof nodig om hun lin nen te verven en dit oude natuur lijke kleurmiddel is lange lijd het enige geweest, dat men voor het ver ven van textielwaren gebruikte. Pas veel later (en nu al weer lang gele den) ging men het met andere mid delen Aniline, enz. doen. De weekmarkt te Hulst was in die oude tijden ook de plaats waar de meekrap verhandeld werd. De fabri kanten kwamen met hun monsters naar de wallenstad. „Ze kwamen met het busje, niet met de bus van de Zeeuwsch-Vlaamse Tram, maar met de uniforme meekrapbus", vertelde onze zegsman De kopers namen dan wat van de stof op hun handpalm, haalden uit hun zak een klein „strijk- ijzertje" en daarmee wreven ze de meekrapverf fijn Hoe fijner ze was, hoe beter. In die meekrapstoof te Walsoorden werd dit verfmiddel vervaardigd. De meekrapworlel werd er. na gedroogd te zijn, gemalen en gebrand cn een paard sjokte hele dagen rond in de molen Als het een wit paard was, werd hel na enige jaren in de molen gelopen te hebben, helemaal bruin, zodat niemand er meer de schimmel in herkende. Dat was natuurlijk voor de meekrapverf wel een prima re clame. maar voor het paard was dit nu niet zo leuk. De bruine kleur was er niet meer uit te krijgen. Om de stenen van de molen aan te drijven, werd een enorm houten rad gebruikt en dit werd, zoals men vroe ger altijd deed (toen had men nl. nog veel tijd en weinig haast) met grote kunstzin cn groot vakmanschap ver vaardigd. Zo'n rad heeft men nu in de voormalige stoof te Walsoorden onder het kolenzwart te voorschijn gehaald. Het is maar liefst enkele tonnen zwaar en de diameter bedraagt drie meter! De vroegere meestoof van Walsoorden Natuurlijk is er veel belangstelling voor getoond en het zou meijr dan de moeite waard zijn dit honderden ja ren oude voorwerp in een oudheid kundige verzameling te krijgen, waarvoor de Oudheidkamer te Hulst wel de meest geschikte plaats zou zijn. Daar treft men veel meer oude getuigen van de vroegere meekrap industrie aan: spaden, kappertjes om de plantjes te poten en de bewuste meekrapbus, waarin men de monsters naar de markt bracht. Dit rad, dat tegelijkertijd een ju weel van eeuwenoud vakmanschap en een bewijs van de vroeger in deze streek bloeiende meekrapindustrie is, zou een waardevolle aanwinst zijn voor het oudheidkundig bezit. Overigens zouden er wellicht nog meer voorwerpen bijeen te brengen zijn. Onlangs kwam in Hulst een Haarlemmer, die over de mee krapindustrie horend te voorschijn kwam met zo'n klein strijkijzertje, waarmee men vroeger de fijnheid toetste. Ongetwijfeld zijn er in het Land van Hulst ook mensen, die er gens zo'n historisch voorwerpje heb ben. Nu dit fraaie rad van onder het kolenzwart is gekomen, loont het wel de moeite nog andere dingen bijeen te zieken om op de duur een zo com pleet mogelijke verzameling voor werpen uit de totaal verdwenen mee krapindustrie te verkrjjgen. De vraag naar dubbele princesse- bonen blijft dit jaar wel bijzonder groot. Elke veilingdag opnieuw zijn er in Zeeland nog behoorlijke aan voeren en alles wordt vlot afgeno men voor de binnenlandse conserven- fabrieken. Vorige week kon de prijs voor de bonen van de kwaliteit 1 en 2 zelfs oplopen tot 1 per kg, een prijs welke nog nimmer is voorgeko men, voor zover men zich kan her inneren. Thans ligt de prijs nog steeds ron d90 cent per kg. De kilo opbrengst is dit jaar ook zeer goed. l 8000 400 a.0767 ■0745 1052 390 i 2051 3032 796 4017 274 908 8006 679 6005 617 7105 877 8061 i 495 9063 (0068 li 1015 254 2| 470 4| 683 6Ï 923 91 2019 0| 353 3| 664 7| 899 9Ï 8013 01 211 2| 373 4$ 724 71 *013 Oj 215 2* 494 5L 650 6.4 856 8l 5043 Off 259 2fl 412 4.1 633 64 810 84 6043 04 247 29 605 63 852 Pil 7028 Oft 368 3<l 384 3Pf 640 67 852 87 8004 10 294 32( 569 57, 829 9.1 6027 07[ 249 30 483 57l 796 79 984 99 10030 07 320 32 421 427 4.1 641 64 825 8*4 11044 Orf 310 3R Categol

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 6