s De K. L. M. getroffen door een nieuwe ramp neergestort in Ierse rivier ACHT-EN-TWINTIG DODEN Triton Op Shannon hoorde men li|2 uur van de ramp pas na I I Negen Nederlanders onder de slachtoffers Amerikaans vliegtuig omlaag geschoten OORZAAK NOG DUISTER Verslagenheid op Schiphol Drie kinderen verweesd I. 12 „Opnieuw rouw en droefheid'' Benzinedamp bedwelmde de slachtoffers Nieuive Amerikaanse raket 12 ALE I EEK I Ichts I! V, i Vm rcA. Ihlaraffia leke be- \g afbrtktn... 94e JAARGANG No. 21126 Uitgave: N, V. Uitgevers My. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureaux: Breda, Kasteelplein 11. Tel. Redactie en Ad ministratie 3351. Verantwoordelijk Hoofd redacteur J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: C. J. v. Hootegem, MrDrA J. J. M. Mes, Mr H. B L. de Rechter, L. J. v. 't Westende, P. V. M. Vercauteren Abonnementsprijs by vooruitbetaling f 5.85 per kwartaal, per post f 6.55. per week (uitsluitend bij niet-post- bestell.) t 0.45. Incasso wordt berekend. Losse nummers 13 ct. Postrek. no. 278841. Voor God, Koningin en Vaderland DAGBP-**» VOOR ZEELAND MAANDAG 6 SEPTEMBER 1954 Advertentieprijs voor de gehele oplage f 0,30 per m/m. (Ingezonden Mededelingen f 0.75 per m/m). Voor advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie f 0.12 per m/m. (Ingezonden Mede delingen f 0.30 per m/m). Bij contract aan zienlijke reductie: volledig tarief en Alge mene Voorwaarden worden op aanvraag verstrekt. Staatwerk 3 ct. per m/m extra. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES.Westsingel 98, Telefoon 2236 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102 - (Bijbureaux: Terneuzen, Noordstraat 56, Tel. 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41, Tel. no. 35) Prof. George Otto Emïle Lignac, die tengevolge van de ramp met de „Triton" is omgekomen. Ook zijn echtgenote was een der slacht offers van de ramp. Prof. Dr Willem Kouwe- naar, Buitengewoon Hoogleraar in de Tropische Hygiëne aan de Uni versiteit van Amsterdam, die even als zijn echtgenote bij de ramp met de „Triton" om het leven is geko men. EEN VIERMOTORIG Amerikaans marinevliegtuig is bij Norfolk (Virgi nia) neergestort. De zeven inzittenden zijn waarschijnlijk omgekomen. BIJ REGGIO Calabira, in Zuid-Italië is een bus met R. K. bedevaartgan gers beschoten. Twee personen werden gewond. Voor een gebouw van de Ka tholieke Actie in Milaan ontploften zeven bommen. Er vielen geen slacht offers. DRIE HAARLEMSEj ongetjes, waar van de oudste 9 jaar is, hebben bekend een bedrag van f 300.— te hebben ge stolen. Een flink deel was al versnoept. TE BRUGGE is op 54-jarige leeftijd de bekende Vlaamse schrijver Willem Putman overleden. Zijn pseudoniem was Jean du Pare. VIER BRITSE socialistische afgevaar digden zijn in Polen aangekomen, waar zij twee weken zullen rondrei zen. VANDAAG zal Eisenhower door een druk op de knop vanuit Den ver een graafmachine in werking stellen, die in Pittsburgh de eerste grond zal uitgraven voor de eerste Ame'.ikaanse atoomcentrale. DE POLITIE waarschuwt nadrukke lijk tegen het crediet- en jypotheek- bureau van de heer J. Posthuma, Wen- ckebachstraat 1, te Treebeek (L.). IN BELGRADO zijn onderhandelin gen begonnen tussen de Sovjet-linie en Joegoslavië over economische aan gelegenheden. Het eerste contact sinds de breuk tussen beide landen. DUIZEND MAN van de Stoottroepen hebben Zaterdag in Vcnlo geparadeerd wegens het 10-jarig bestaan van hun regiment. VOLGENS de Britse regering is het „Comet"-straalpassagiersvliegtuig bin nen redelijke tijd volkomen veilig te maken. OPKLARINGEN Weersverwachting, geldig tot vanavond: Opklaringen en nog maar hier en daar 'n bui. Zwakke tot matige wind uit uiteenlopende richtingen, vrywel overal iets warmer.. Vandaag: Zon onder 9.18 uur. Morgen: Zon op 6.00 uur. VOOR DE TWEEDE MAAL in nog geen veer- tien dagens tijds, wordt de KLM getroffen door een vreselijke slag: gistermorgen om onge veer vier uur Nederlandse tijd is de Super-Con- stellation „Triton" drie minuten na de start van het Ierse vliegveld Shannon neergestort in de rivier de Shannon. Van de 46 passagiers en tien bemanningsleden die zich aan boord bevonden werden 28 personen gered. Acht en twintig men sen hebben bij de ramp het leven gelaten. Van 26 hunner zijn de stoffelijke overschotten gebor gen. De hoop, dat de anderen nog zullen leven, j^EGEN is uiterst klein. Tienlallen personen, uitgerust met rubberboten, DUKW's en ander materiaal hebben alles in het werk gesteld, om zoveel mo gelijk mensen te redden. De zeven leden van de bemanning, die gespaard bleven, hebben het bijna onmogelijke verricht, onder aanvoering van de gezagvoerder van de Triton", commodo re Viruly. Doch de dood sloot zijn vreselijke ka ken rond het vliegtuigwrak, nadat eenmaal het water van de Shannon begon te wassen. Diepe rouw heerst er op Schiphol. NEDERLANDERS, onder wie zijn onder de slachtoffers. De twee bekende profes soren zijn onder de siacnioners. ue beide stewards en de stewardess aan boord van de „Triton" hebben het leven verlo ren, doordat zij de passagiers, die volgens de overlevenden in pa niek geraakten, ter hulp snelden. Gebleken is. dat de bemannings leden en de meeste passagiers, die zich in het voorste gedeelte van de machine bevonden, er het leven hebben afgebracht. Die achteraan zaten verdronken, toen het water door een enorme scheur in de romp van het vliegtuig de cabine binnenstroomde. Tegen de romp van de „Triton" lag een reddingsboot gedrukt, waarin redders bezig waren met liun pogingen om nog inzittenden te bevrijden. Op de vlieghaven Shannon zelf hing een gedrukte stemming. Hoe komt het, zo vroeg men zich maar steeds af, dat nu binnen twee weken voor de tweede maal een K.L.M.-vliegtuig is verongelukt, dat hier is opgestegen? Deze vraag houdt iedereen bezig, vooral de heer Aler. Met tranen in de ogen, zei ir. Aler: „De twee stewards zijn dood.... Ook de stewardess. Hei- ga Loewensfein heet zij. De anderen: Van Buren en Westergaard. Van de passagiersvier en twintig wég!" Verslagenheid overal, deelneming, aanbiedingen voor hulp.... Maar er zijn zovele raadsels. Hoe komt het bij voorbeeld, dat de autoriteiten op het vliegveld Shannon pas anderhalf uur later van de ramp hoorden? Met de schrik nog naklinkend in hun stem vertelden zij, dat er opeens een bemodderde en drijfnatte man, het hoofdgebouw van het vliegveld kwam binnenvallen. Hij smeekte om hulp voor zijn in nood verkerende collega's en de passagiers. Pas na een ogenblik ontdekten de mensen van Shannon, dat het de derde vlieger van de „Tri ton" was, die daar voor hen stond. On middellijk daarna rukte men uit om hulp te bieden. Wat er intussen was gebeurd moet voor velen een nachtmerrie zijn ge weest. Een jonge Amerikaan, die zich onder de geredden bevond, vertelde uw verslaggever op zachte toon: „Wij hadden er eigenlijk helemaal geen erg in, althans aanvankelijk niet. Wij voelden wel plotseling een schok, maar die was niet eens zo he vig." Daarna gebeurde echter alles in eens in een vreselijk snel tempo. Nauwelijks stonden we stil, óf het water steeg de cabine in. De grond was onder onze voeten opengescheurd en ook het dak van de cabine vertoonde een groot gat. Het water steeg tot onze zitplaatsen op en er ont stond een ontzettend sterke ben zinelucht. Van een grote paniek was naar mijn mening geen sprake. Wij ontkwamen door nooduitgangen en door ramen. Ik plonsde in het water en stond er tot mijn middel aan toe in"- Zoals de overige geredde passagiers was ook deze jonge Amerikaan opge pikt door een van de twee „dinghies", die in het vliegtuig zaten en automa tisch uit de vleugels naar beneden kwamen, toen het ongeluk was ge schied. VIRULY: „De machine steeg op volkomen normale wijze vanochtend om 3 uur 38 in de nachtelijke duisternis in Zuid- Oostelijke richting, aldus vertelde de heer Viruly. Er werd geen enkele af- ^fjkin^jjar^^e^mrmale^angvanz^ De bemanning van het verongelukte toestel: v.l.n.r. bovenste rij: Com. A. Virulyle vlieger, Edward Par- fitt2e vlieger. Evert Webbink, 3e vlieger J. Tieman en radiotelegra fist H. Oudshoorn. Onder v.l.n.r. 2e boordwerktuigkundige C. Kievits, le boordwerktuigkundige H. Rade maker, Stewardess H. Leeswenstein steward W. van Buren en steward B. Westergaard. De laatste drie kwamen bij de ramp om. ken geconstateerd. Het weer was vrij helder en zeker beter dan vanmiddag. De snelheid van het toestel wordt door de bemanningsleden unaniem geschat op circa 320 km. per uur. Deze snelheid is normaal voor een machine, die na een tussenlanding weer is opgestegen. Geen zekerheid heb ik over de bereik te hoogte van het toestel, want daar over kunnen de bemanningsleden mij niet goed inlichten. Hun meningen wijken uiteen. Na cir ca 1 of hoogstens 2 minuten raakte het toestel voor iedereen totaal onver wacht het was nog duister met de staart in het water. De machine stampte, gleed door op het water, met 4 motoren voluit draaiende en zakte toen, sterk remmend af, tot zy stil stond in de modder. Het punt waarop dit geschiedde ligt ca. 2 myl na het einde van de startbaan. Volgens de heer Aler kon de „Tri ton" onmogelijk veel hoogte bereikt hebben. Het is dus vrijwel onmiddel lijk na het verlaten van de startbaan zonder hoogte te bereiken neergeko men op het water. Dus op dat moment bevond de rivier zich bij opkomend ge tij, doch het water stond nog niet hoog op de zandbank. Zo onverwacht ge schiedde het ongeluk, dat bijvoorbeeld de boordwerktuigkundige Rademaker reeds bezig was met het noteren van normale administratieve gegevens op zijn zogenaamde „Checklists". „Ik meende dat ik droomde" vertel en de heer Rademakers tot zijn presi dent-directeur. „Ik kon het haast niet geloven. Wij stonden plotseling met een schok stil. Terwijl ik meende dat wij vrij hoog in de lucht zaten. Zelfs op dat moment wist de bemanning in de cockpit nog niet, dat de machine midden in de rivier stond. Eerst toen één van de vliegers haastig de deur naar de cabine opendeed en daar het water binnen zag dringen, begreep hij wat er aan de hand was. In de cockpit werd volgens de instructie onmiddel lijk de handle overgehaald waardoor twee „dinghies" uit de vleugels op het water vielen. Hierin konden de meeste passagiers gered worden. Volgens "de heer Aler is de dood van passagiers en bemanningsleden ver moedelijk te wijten aan het feit dat zij bedwelmd zijn geworden door de bij zonder sterke benzinelucht die onmid dellijk na het ongeluk de cabine ge heel vulde. Alle geredden hebben na afloop verteld, dat zij zich goed voel den, zelfs nog toen zij het vliegtuig hadden verlaten. De in de cabine achtergebleven pas sagiers hebben waarschijnlijk geen kans meer gezien de cabine tijdig te verlaten. Zij zijn bewusteloos geraakt en na korte tijd vulde de cabine zich bijna tot aan het dak met water daar door zij allen in bewusteloze toestand zijn verdronken. Twee mannelijke passagiers klom men door ramen naar buiten en aan gezien zij slecht zwemmen konden waadden zij zich door het tot aan de borst toe staande, nog steeds stijgende water een weg naar de staart waar zij zich vastklemden aan de radio-antenne. Wel probeerde Viruly, die in feen der rubberbootjes plaats had Formosa en Het Chinese vasteland, DREIGT INVASIE OP QUEMOY Op 44 mijl van het Siberische vas teland is een „Navy-Neptune", een patrouillevliegtuig van de V. S., door straaljagers van het type „Mig-15" die van Russische makelij zijn, neerge schoten. Eén van de tien inzittenden kwam om het leven. Eerder was gemeld, dat een Deens schip door een Russische torpedoboot- jager was gemolesteerd. Toen de Deen echter de vlag hees, verdween de aan valler. Er was geen schade. De spanning in het zeegebied tussen genomen, het tweetal bij de staart te bevrijden, maar de stroom was zo sterk, dat dit niet gelukte en zij afdreven. Een van deze passagiers hield zich bijna vier uur bij de staart boven wa ter en werd toen door een red dingsboot alsnog gered. De an dere verdronk op het moment, dat de reddingsboot nog slechts drie meter van hem was ver wijderd. waar de communisten het heft in han den hebben, wordt met de dag gro- ter. Gisteren heeft er een artillerie- duel plaats gehad tussen het nationa listische eiland Quemoy en het Chi I nese vasteland. Tsjangs vliegtuigen I voerden aanvallen uit met bommen en I raketten, om de communistische batte- I rijen tot zwijgen te brengen. Twee na- tionalistische vliegtuigen zouden zijn neergeschoten. Bij de beschieting van I Quemoy zijn twee Amerikaanse offi cieren, die daar waren gedetacheerd, om het leven gekomen. Blijkens be richten uit Washington zijn Ameri kaanse vlooteenheden reeds op weg naar de Chinese kust. IR I. A. ALER: „Bij mijn aankomst hoorde ik, dat 46 passagiers plus 10 leden van de bemanning met de „Triton" mid den in de rivier terecht waren gekomen op een modderbank. Ik weet niet hoe ik moet proberen mijn droefheid te verbergen, zo zei de heer Aler met tranen in zijn ogen. Het spijt mij ontzagge- gelijk te moeten mededelen dat drie leden van de bemanning en 24 passagiers zijn omgekomen, dat wij als KLM thans opnieuw zoveel rouw en droefheid in tal loze gezinnen hebben gebracht. Hiervan ben ik meer onder de in druk dan ik kan zeggen. Thans stelt een speciale commissie van experts een deskundig onderzoek in. Daarop wil ik niet al te zeer vooruitlopen. Veel zal van hun onderzoek afhangen, maar ik zelf heb vanochtend met alle beman ningsleden gesproken cn kan u een en ander mededelen. Ook met de passagiers die vanochtend hier werden gebracht en liefde rijk zijn opgenomen in de kleine chalets hier op het vliegveld heb ik een onderhoud gehad. Ook zij zijn onder de indruk. Ook zij zijn begaan met deze nieuwe slag, die de KLM moet incasseren, maar zij zijn niet gewond en zij zijn in feite met de schrik vrijgekomen. Wat de oorzaak van het ongeluk aangaat, daarover kan ik nog geen uitsluitsel geven", zo ging de heer Aler verder. „Dat zal het deskundigen onderzoek moe ten uitwijzen. Wel kan ik u zeg gen dat de machine volgeladen was, zowel met passagiers als met bagage. In totaal kon de „Tri ton" circa 133.000 pond aan ma ximaal gewicht vervoeren. In dit geval was het vliegtuig geladen met een toaal gewicht van 132.000 pond, duizend pond min der dan het maximum". ,,TK KEN IR. ALER als een man, die zelden van zijn gevoelens blijk geeft. Wilt U geloven, dat ik moeite had mezelf goed te houden, toen ik deze machtige man, directeur van een machtig bedrijf, zag huilen?" Deze woorden .neergepend in de hevige ont roering van het ogenblik, spraken het sterkst tot ons in de vele verslagen over de nieuwe slag, welke de KLM heeft getroffen. Deze woorden werden neergeschreven in Shannon, enkele uren na de ramp met de „Triton". Direct nadat de vreselijke tijding op Schiphol was ontvangen, vertrok er een speciaal toestel naar Ierland, met aan boord enkele leden van de KLM-staf, verte genwoordigers van de Rijksluchtvaartdienst en een aantal jour nalisten. Gistermiddag om drie uur daverden de motoren van dit rrrY/'6 toestel boven de plaats, waar dezelfde morgen een ander K.LM-toestel zo noodlottig aan zijn eind kwam. De verongelukte machine was zichtbaar als de witte rug van een walvis, met de twee staartvinnen nog juist boven water. Toen de machine Zondagmorgen het nog duistere luchtruim koos, was er niemand, die een ramp verwacht te. Volgens Viruly functionneerden alles normaal. Tot twee minuten na de start kwam en de berichten van het vliegveld Shannon binnen, tot plotseling toen men verwachtte reeds op enkele honderden meters hoogte te zijn een zware slag weerklonk, die het toestel deed tril len. Onmiddellijk spoot het water naar binnen. In de cabine brak een paniek uit, toen plotseling de lichten uitgingen als gevolg van kortsluiting. Niemand die er enig idee had van wat er gebeurde. Tot plotseling de kreet „Water!" weerklonk. Viruly, in zijn vliegersstoel. raak te bewusteloos en een ander drukte de handel neer, waardoor er uit de eu.«„u.v,.6v: vleugels van de machine twee rub- gistermiddag ter plaatse. Het zustervhegtuig Proton hetzelfde is als de Zondag land verongelukte lation „Triton". Super-Constel- berboten konden worden losgelaten. Met behulp van deze boten probeer den later Viruly en zijn mannen, de passagiers te redden. Intussen had de derde vlieger, Tieman, de zware tocht naar de oever van de Shannon aanvaard. Hij moest eerst door het water en later door brede modder- banken waden, eer hij op weg kon gaan naar het vliegveld, dat nauwe lijks een mijl verder lag. Hoe zwaar deze tocht was, begrijpt men pas als men weet, dat Tieman er anderhalf uur over deed. In de onderlopende cabine van de „Triton" vochten de passagiers voor liun leven. Enkelen slaagden erin de uitgang te bereiken en zich met be hulp van zwemvesten in veiligheid te brengen. Van hen kwamen er nog verschillende in het zwarte water om. ALARM Op het vliegveld was intussen alarm geslagen en de ramptijding werd doorgezonden naar de KLM. Enkele uren later reeds,, was de heer Aler, president-directeur van de KLM, op de plaats van de ramp aan wezig. Hij vertoefde voor een zake lijke bespreking in Dublin. Met tra nen in de ogen, hoorde de heer Aler de berichten aan. Er is geen verklaring voor deze nieuwe ramp te vinden, zomin als voor het ongeluk met de „Willem Bontekoe", vorige week. Er zal on middellijk een onderzoek worden in gesteld. De deskundigen verschenen Deze ramp treft ons temeer, doordat het juist Viruly een der oudste en ervarenste gezag voerders van de KLM moest zijn, die de stuurknuppel be diende bij de start op Shannon. Hij heeft meer dan 17.000 vlieg uren gemaakt. De route de Triton" had slechts een tussen landing gemaakt op weg naar New York was hem bekend als geen ander. Ook valt het op, dat de „Triton" een viermotorige reus, die 80 pas sagiers kan vervoeren de eerste Super-Constellation ter wereld is, die is verongelukt. De Lockheed-fabrie- ken, waar de „Triton" is gebouwd, hebben eveneens een aandeel in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. MODDER De passagiers, die de ramp hebben overleefd, hadden nagenoeg alle een zenuwschok opgelopen. Zij waren be dekt met zwarte, kleverige modder en slechts aan hun stemmen herken de men hen als mannen of vrouwen. Een Duitse passagier verhaalde, hoe hij twee uren lang tegen water en modder had moeten vechten, voor hij aan de vaste wal was. De rivier de Shannon is op de plaats waar de ramp gebeurde, vele kilometers breed. Kort nadat de machine was neer gestort, vulden de cockpitt en de ca bine zich met benzinedampen uit de gescheurde tanks. De slachtoffers in het toestel zelf zijn waarschijnlijk eerst bewusteloos geraakt en daarna verdronken. De waarde van het ver ongelukte toestel is ongeveer ander half millioen dollar. Een Groningse dame, die voor de „Triton" had geboekt, heeft reden om zich te verheugen over het feit, dat zij op het laatste moment per boot naar Amerika is gegaan. Vrijdag waren de communisten met de beschieting van Quemoy begonnen. Men vreesde een invasie op het eiland, die het voorspel zouden moeten vor men tot de verovering van Formosa: de dolk, die op China's hart is ge richt. De Sovjet-Unie heeft naar aanlei ding van 't neerschieten van de „Nep tune" een protestnota bij de V. S. in gediend. „Het toestel", aldus de nota „opende het vuur op twee Russische jagers toen deze naderden. De jagers moesten toen wei terugschieten, waar na het Amerikaanse toestel wegvloog in de richting van de zee". Het protest spreekt van „een nieuwe grove schending van de Sovjetgrens". AUTO TE WATER: DRIE DODEN De heer en mevr. P. de Wilde-Ten Kop pel en hun enige zoontje zijn gister avond met hun personenauto te Beek en Donk geslipt en in de Zuid-Wil lemsvaart gereden. Alle drie kwa men jammerlijk om het leven. De wagen slipte op het natte weg dek, toen een andere wagen werd in gehaald. Hoewel de wachtsman van een fabriek direct alarm sloeg, duur de het enige tijd voor men de drie inzittenden kon gaan bevrijden. De bestuurder van een achteropkomen de auto en diens zoon sprongen di rect te water, maar het mocht niet meer baten. Een gedeeltelijk invalide jongen uit Beek en Donk heeft bij de reddingspogingen een groot aandeel gehad. Gasv erstikking Tragedie in Tilburg In een duplexwoning in de Korte Houtstraat te Tilburg heeft zich Za terdagnacht een geval van gasverstik- king voorgedaan dat de ouders en het jongste kind van het gezin Gljselhart het leven heeft gekost. De moeder had de avond tevoren soep op het gascomfoor laten trekken en de slang was van de kraan gescho ten. De ouders, beiden 30 j. oud, bleken door het gas te zijn gedood, evenals het jongste kind, dat in een ander ver trek sliep. Een zesjarig kind werd in zorgelijke toestand naar het zieken huis vervoerd. Men hoopt het in het leven te kunnen houden. Zijn toestand bleek gisteravond al iets verbeterd GEN. DE CASTRIES VRIJGELATEN Ontroering werd liem te machtig Generaal De Castries, de comman dant van het voormalige Franse bol werk Dien Bien Phoe, is door de Vietminh vrijgelaten en inmiddels in oaigon aangekomen. Met hem lieten de roden een zestigtal officieren vrij. De heldhaftige verdediger van Dien Bien Phoe, barstte in tranen uit toen hy eenmaal in veiligheid zijn de de hand van zijn meerdere, ge neraal Cogny, drukte. „Het is idioot", fluisterde generaal De Castries, „maar ik kan mijn gevoelens niet verber gen'. J/ernomen wordt, dat de Ame rikaanse luchtmacht experi menteert met een nieuwe raket, de „Spark" (Haai), die, bij een snelheid van duizetid kilo meter per uur, een bereik van acht duizend kilometer heeft. De proefnemingen zouden reeds in een vergevorderd stadium zijn. Hieraan wordt toegevoegd dat dit de eerste raket is, die van het ene vasteland naar het andere ka nworden geschoten. Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Landsverdediging zei slechts: ■Wij doen proeven met 'n ra ket van grote draagwijdte, die wij „Spark" hebben genoemd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 1