s
De K. L. M. getroffen door een nieuwe ramp
neergestort in Ierse rivier
ACHT-EN-TWINTIG DODEN
Triton
Op
Shannon hoorde men
li|2 uur van de ramp
pas
na
I
I
Negen Nederlanders
onder de slachtoffers
Amerikaans vliegtuig
omlaag geschoten
OORZAAK NOG
DUISTER
Verslagenheid
op Schiphol
Drie kinderen
verweesd
I. 12
„Opnieuw rouw
en droefheid''
Benzinedamp bedwelmde
de slachtoffers
Nieuive Amerikaanse raket
12
ALE I
EEK
I
Ichts
I!
V,
i
Vm
rcA.
Ihlaraffia
leke be-
\g afbrtktn...
94e JAARGANG No. 21126
Uitgave: N, V. Uitgevers My. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureaux: Breda,
Kasteelplein 11. Tel. Redactie en Ad
ministratie 3351. Verantwoordelijk Hoofd
redacteur J. J. H. A. Bruna. Redactieraad:
C. J. v. Hootegem, MrDrA J. J. M. Mes, Mr
H. B L. de Rechter, L. J. v. 't Westende, P.
V. M. Vercauteren Abonnementsprijs by
vooruitbetaling f 5.85 per kwartaal, per post
f 6.55. per week (uitsluitend bij niet-post-
bestell.) t 0.45. Incasso wordt berekend.
Losse nummers 13 ct. Postrek. no. 278841.
Voor God, Koningin en Vaderland
DAGBP-**» VOOR ZEELAND
MAANDAG 6 SEPTEMBER 1954
Advertentieprijs voor de gehele oplage f 0,30
per m/m. (Ingezonden Mededelingen f 0.75
per m/m). Voor advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
editie f 0.12 per m/m. (Ingezonden Mede
delingen f 0.30 per m/m). Bij contract aan
zienlijke reductie: volledig tarief en Alge
mene Voorwaarden worden op aanvraag
verstrekt. Staatwerk 3 ct. per m/m extra.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling
niet verlangen af te geven, worden vernietigd.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES.Westsingel 98, Telefoon 2236 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102 - (Bijbureaux: Terneuzen, Noordstraat 56, Tel. 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41, Tel. no. 35)
Prof. George Otto Emïle
Lignac, die tengevolge van de ramp
met de „Triton" is omgekomen. Ook
zijn echtgenote was een der slacht
offers van de ramp.
Prof. Dr Willem Kouwe-
naar, Buitengewoon Hoogleraar in
de Tropische Hygiëne aan de Uni
versiteit van Amsterdam, die even
als zijn echtgenote bij de ramp met
de „Triton" om het leven is geko
men.
EEN VIERMOTORIG Amerikaans
marinevliegtuig is bij Norfolk (Virgi
nia) neergestort. De zeven inzittenden
zijn waarschijnlijk omgekomen.
BIJ REGGIO Calabira, in Zuid-Italië
is een bus met R. K. bedevaartgan
gers beschoten. Twee personen werden
gewond. Voor een gebouw van de Ka
tholieke Actie in Milaan ontploften
zeven bommen. Er vielen geen slacht
offers.
DRIE HAARLEMSEj ongetjes, waar
van de oudste 9 jaar is, hebben bekend
een bedrag van f 300.— te hebben ge
stolen. Een flink deel was al versnoept.
TE BRUGGE is op 54-jarige leeftijd de
bekende Vlaamse schrijver Willem
Putman overleden. Zijn pseudoniem
was Jean du Pare.
VIER BRITSE socialistische afgevaar
digden zijn in Polen aangekomen,
waar zij twee weken zullen rondrei
zen.
VANDAAG zal Eisenhower door
een druk op de knop vanuit Den
ver een graafmachine in werking
stellen, die in Pittsburgh de eerste
grond zal uitgraven voor de eerste
Ame'.ikaanse atoomcentrale.
DE POLITIE waarschuwt nadrukke
lijk tegen het crediet- en jypotheek-
bureau van de heer J. Posthuma, Wen-
ckebachstraat 1, te Treebeek (L.).
IN BELGRADO zijn onderhandelin
gen begonnen tussen de Sovjet-linie
en Joegoslavië over economische aan
gelegenheden. Het eerste contact sinds
de breuk tussen beide landen.
DUIZEND MAN van de Stoottroepen
hebben Zaterdag in Vcnlo geparadeerd
wegens het 10-jarig bestaan van hun
regiment.
VOLGENS de Britse regering is het
„Comet"-straalpassagiersvliegtuig bin
nen redelijke tijd volkomen veilig te
maken.
OPKLARINGEN
Weersverwachting, geldig tot
vanavond:
Opklaringen en nog maar hier
en daar 'n bui. Zwakke tot matige
wind uit uiteenlopende richtingen,
vrywel overal iets warmer..
Vandaag: Zon onder 9.18 uur.
Morgen: Zon op 6.00 uur.
VOOR DE TWEEDE MAAL in nog geen veer-
tien dagens tijds, wordt de KLM getroffen
door een vreselijke slag: gistermorgen om onge
veer vier uur Nederlandse tijd is de Super-Con-
stellation „Triton" drie minuten na de start van
het Ierse vliegveld Shannon neergestort in de
rivier de Shannon. Van de 46 passagiers en tien
bemanningsleden die zich aan boord bevonden
werden 28 personen gered. Acht en twintig men
sen hebben bij de ramp het leven gelaten. Van
26 hunner zijn de stoffelijke overschotten gebor
gen. De hoop, dat de anderen nog zullen leven,
j^EGEN
is uiterst klein. Tienlallen personen, uitgerust
met rubberboten, DUKW's en ander materiaal
hebben alles in het werk gesteld, om zoveel mo
gelijk mensen te redden. De zeven leden van de
bemanning, die gespaard bleven, hebben het
bijna onmogelijke verricht, onder aanvoering
van de gezagvoerder van de Triton", commodo
re Viruly. Doch de dood sloot zijn vreselijke ka
ken rond het vliegtuigwrak, nadat eenmaal het
water van de Shannon begon te wassen. Diepe
rouw heerst er op Schiphol.
NEDERLANDERS, onder wie
zijn onder de slachtoffers. De
twee bekende profes
soren zijn onder de siacnioners. ue beide stewards en de
stewardess aan boord van de „Triton" hebben het leven verlo
ren, doordat zij de passagiers, die volgens de overlevenden in pa
niek geraakten, ter hulp snelden. Gebleken is. dat de bemannings
leden en de meeste passagiers, die zich in het voorste gedeelte
van de machine bevonden, er het leven hebben afgebracht. Die
achteraan zaten verdronken, toen het water door een enorme
scheur in de romp van het vliegtuig de cabine binnenstroomde.
Tegen de romp van de „Triton" lag een reddingsboot gedrukt, waarin
redders bezig waren met liun pogingen om nog inzittenden te bevrijden. Op
de vlieghaven Shannon zelf hing een gedrukte stemming. Hoe komt het, zo
vroeg men zich maar steeds af, dat nu binnen twee weken voor de tweede
maal een K.L.M.-vliegtuig is verongelukt, dat hier is opgestegen?
Deze vraag houdt iedereen bezig,
vooral de heer Aler. Met tranen in de
ogen, zei ir. Aler: „De twee stewards
zijn dood.... Ook de stewardess. Hei-
ga Loewensfein heet zij. De anderen:
Van Buren en Westergaard. Van de
passagiersvier en twintig wég!"
Verslagenheid overal, deelneming,
aanbiedingen voor hulp.... Maar er
zijn zovele raadsels. Hoe komt het bij
voorbeeld, dat de autoriteiten op het
vliegveld Shannon pas anderhalf uur
later van de ramp hoorden?
Met de schrik nog naklinkend in hun
stem vertelden zij, dat er opeens een
bemodderde en drijfnatte man, het
hoofdgebouw van het vliegveld kwam
binnenvallen. Hij smeekte om hulp
voor zijn in nood verkerende collega's
en de passagiers. Pas na een ogenblik
ontdekten de mensen van Shannon,
dat het de derde vlieger van de „Tri
ton" was, die daar voor hen stond. On
middellijk daarna rukte men uit om
hulp te bieden.
Wat er intussen was gebeurd moet
voor velen een nachtmerrie zijn ge
weest. Een jonge Amerikaan, die zich
onder de geredden bevond, vertelde
uw verslaggever op zachte toon:
„Wij hadden er eigenlijk helemaal
geen erg in, althans aanvankelijk
niet. Wij voelden wel plotseling een
schok, maar die was niet eens zo he
vig." Daarna gebeurde echter alles in
eens in een vreselijk snel tempo.
Nauwelijks stonden we stil,
óf het water steeg de cabine in.
De grond was onder onze voeten
opengescheurd en ook het dak
van de cabine vertoonde een
groot gat. Het water steeg tot
onze zitplaatsen op en er ont
stond een ontzettend sterke ben
zinelucht. Van een grote paniek
was naar mijn mening geen
sprake. Wij ontkwamen door
nooduitgangen en door ramen.
Ik plonsde in het water en stond
er tot mijn middel aan toe in"-
Zoals de overige geredde passagiers
was ook deze jonge Amerikaan opge
pikt door een van de twee „dinghies",
die in het vliegtuig zaten en automa
tisch uit de vleugels naar beneden
kwamen, toen het ongeluk was ge
schied.
VIRULY:
„De machine steeg op volkomen
normale wijze vanochtend om 3 uur 38
in de nachtelijke duisternis in Zuid-
Oostelijke richting, aldus vertelde de
heer Viruly. Er werd geen enkele af-
^fjkin^jjar^^e^mrmale^angvanz^
De bemanning van het verongelukte
toestel: v.l.n.r. bovenste rij: Com.
A. Virulyle vlieger, Edward Par-
fitt2e vlieger. Evert Webbink, 3e
vlieger J. Tieman en radiotelegra
fist H. Oudshoorn. Onder v.l.n.r. 2e
boordwerktuigkundige C. Kievits,
le boordwerktuigkundige H. Rade
maker, Stewardess H. Leeswenstein
steward W. van Buren en steward
B. Westergaard. De laatste drie
kwamen bij de ramp om.
ken geconstateerd. Het weer was vrij
helder en zeker beter dan vanmiddag.
De snelheid van het toestel wordt door
de bemanningsleden unaniem geschat
op circa 320 km. per uur. Deze snelheid
is normaal voor een machine, die na
een tussenlanding weer is opgestegen.
Geen zekerheid heb ik over de bereik
te hoogte van het toestel, want daar
over kunnen de bemanningsleden mij
niet goed inlichten.
Hun meningen wijken uiteen. Na cir
ca 1 of hoogstens 2 minuten raakte het
toestel voor iedereen totaal onver
wacht het was nog duister met
de staart in het water. De machine
stampte, gleed door op het water, met
4 motoren voluit draaiende en zakte
toen, sterk remmend af, tot zy stil
stond in de modder. Het punt waarop
dit geschiedde ligt ca. 2 myl na het
einde van de startbaan.
Volgens de heer Aler kon de „Tri
ton" onmogelijk veel hoogte bereikt
hebben. Het is dus vrijwel onmiddel
lijk na het verlaten van de startbaan
zonder hoogte te bereiken neergeko
men op het water. Dus op dat moment
bevond de rivier zich bij opkomend ge
tij, doch het water stond nog niet hoog
op de zandbank. Zo onverwacht ge
schiedde het ongeluk, dat bijvoorbeeld
de boordwerktuigkundige Rademaker
reeds bezig was met het noteren van
normale administratieve gegevens op
zijn zogenaamde „Checklists".
„Ik meende dat ik droomde" vertel
en de heer Rademakers tot zijn presi
dent-directeur. „Ik kon het haast niet
geloven. Wij stonden plotseling met
een schok stil. Terwijl ik meende dat
wij vrij hoog in de lucht zaten. Zelfs
op dat moment wist de bemanning in
de cockpit nog niet, dat de machine
midden in de rivier stond. Eerst toen
één van de vliegers haastig de deur
naar de cabine opendeed en daar het
water binnen zag dringen, begreep hij
wat er aan de hand was. In de cockpit
werd volgens de instructie onmiddel
lijk de handle overgehaald waardoor
twee „dinghies" uit de vleugels op het
water vielen.
Hierin konden de meeste passagiers
gered worden.
Volgens "de heer Aler is de dood van
passagiers en bemanningsleden ver
moedelijk te wijten aan het feit dat zij
bedwelmd zijn geworden door de bij
zonder sterke benzinelucht die onmid
dellijk na het ongeluk de cabine ge
heel vulde. Alle geredden hebben na
afloop verteld, dat zij zich goed voel
den, zelfs nog toen zij het vliegtuig
hadden verlaten.
De in de cabine achtergebleven pas
sagiers hebben waarschijnlijk geen
kans meer gezien de cabine tijdig te
verlaten. Zij zijn bewusteloos geraakt
en na korte tijd vulde de cabine zich
bijna tot aan het dak met water daar
door zij allen in bewusteloze toestand
zijn verdronken.
Twee mannelijke passagiers klom
men door ramen naar buiten en aan
gezien zij slecht zwemmen konden
waadden zij zich door het tot aan de
borst toe staande, nog steeds stijgende
water een weg naar de staart waar zij
zich vastklemden aan de radio-antenne.
Wel probeerde Viruly, die in
feen der rubberbootjes plaats had Formosa en Het Chinese vasteland,
DREIGT INVASIE OP
QUEMOY
Op 44 mijl van het Siberische vas
teland is een „Navy-Neptune", een
patrouillevliegtuig van de V. S., door
straaljagers van het type „Mig-15" die
van Russische makelij zijn, neerge
schoten. Eén van de tien inzittenden
kwam om het leven.
Eerder was gemeld, dat een Deens
schip door een Russische torpedoboot-
jager was gemolesteerd. Toen de Deen
echter de vlag hees, verdween de aan
valler. Er was geen schade.
De spanning in het zeegebied tussen
genomen, het tweetal bij de
staart te bevrijden, maar de
stroom was zo sterk, dat dit niet
gelukte en zij afdreven. Een van
deze passagiers hield zich bijna
vier uur bij de staart boven wa
ter en werd toen door een red
dingsboot alsnog gered. De an
dere verdronk op het moment,
dat de reddingsboot nog slechts
drie meter van hem was ver
wijderd.
waar de communisten het heft in han
den hebben, wordt met de dag gro-
ter. Gisteren heeft er een artillerie-
duel plaats gehad tussen het nationa
listische eiland Quemoy en het Chi
I nese vasteland. Tsjangs vliegtuigen
I voerden aanvallen uit met bommen en
I raketten, om de communistische batte-
I rijen tot zwijgen te brengen. Twee na-
tionalistische vliegtuigen zouden zijn
neergeschoten. Bij de beschieting van
I Quemoy zijn twee Amerikaanse offi
cieren, die daar waren gedetacheerd,
om het leven gekomen. Blijkens be
richten uit Washington zijn Ameri
kaanse vlooteenheden reeds op weg
naar de Chinese kust.
IR I. A. ALER:
„Bij mijn aankomst hoorde ik, dat
46 passagiers plus 10 leden van de
bemanning met de „Triton" mid
den in de rivier terecht waren
gekomen op een modderbank. Ik
weet niet hoe ik moet proberen
mijn droefheid te verbergen, zo
zei de heer Aler met tranen in
zijn ogen. Het spijt mij ontzagge-
gelijk te moeten mededelen dat
drie leden van de bemanning en
24 passagiers zijn omgekomen,
dat wij als KLM thans opnieuw
zoveel rouw en droefheid in tal
loze gezinnen hebben gebracht.
Hiervan ben ik meer onder de in
druk dan ik kan zeggen. Thans
stelt een speciale commissie van
experts een deskundig onderzoek
in. Daarop wil ik niet al te zeer
vooruitlopen. Veel zal van hun
onderzoek afhangen, maar ik zelf
heb vanochtend met alle beman
ningsleden gesproken cn kan u
een en ander mededelen. Ook
met de passagiers die vanochtend
hier werden gebracht en liefde
rijk zijn opgenomen in de kleine
chalets hier op het vliegveld heb
ik een onderhoud gehad. Ook zij
zijn onder de indruk. Ook zij zijn
begaan met deze nieuwe slag, die
de KLM moet incasseren, maar zij
zijn niet gewond en zij zijn in
feite met de schrik vrijgekomen.
Wat de oorzaak van het ongeluk
aangaat, daarover kan ik nog
geen uitsluitsel geven", zo ging
de heer Aler verder. „Dat zal
het deskundigen onderzoek moe
ten uitwijzen. Wel kan ik u zeg
gen dat de machine volgeladen
was, zowel met passagiers als met
bagage. In totaal kon de „Tri
ton" circa 133.000 pond aan ma
ximaal gewicht vervoeren. In dit
geval was het vliegtuig geladen
met een toaal gewicht van
132.000 pond, duizend pond min
der dan het maximum".
,,TK KEN IR. ALER als een man, die zelden van zijn gevoelens
blijk geeft. Wilt U geloven, dat ik moeite had mezelf goed
te houden, toen ik deze machtige man, directeur van een machtig
bedrijf, zag huilen?" Deze woorden .neergepend in de hevige ont
roering van het ogenblik, spraken het sterkst tot ons in de vele
verslagen over de nieuwe slag, welke de KLM heeft getroffen.
Deze woorden werden neergeschreven in Shannon, enkele uren
na de ramp met de „Triton". Direct nadat de vreselijke tijding
op Schiphol was ontvangen, vertrok er een speciaal toestel naar
Ierland, met aan boord enkele leden van de KLM-staf, verte
genwoordigers van de Rijksluchtvaartdienst en een aantal jour
nalisten. Gistermiddag om drie uur daverden de motoren van dit
rrrY/'6 toestel boven de plaats, waar dezelfde morgen een ander
K.LM-toestel zo noodlottig aan zijn eind kwam. De verongelukte
machine was zichtbaar als de witte rug van een walvis, met de
twee staartvinnen nog juist boven water.
Toen de machine Zondagmorgen
het nog duistere luchtruim koos, was
er niemand, die een ramp verwacht
te. Volgens Viruly functionneerden
alles normaal. Tot twee minuten na
de start kwam en de berichten van
het vliegveld Shannon binnen, tot
plotseling toen men verwachtte
reeds op enkele honderden meters
hoogte te zijn een zware slag
weerklonk, die het toestel deed tril
len. Onmiddellijk spoot het water
naar binnen. In de cabine brak een
paniek uit, toen plotseling de lichten
uitgingen als gevolg van kortsluiting.
Niemand die er enig idee had van
wat er gebeurde. Tot plotseling de
kreet „Water!" weerklonk.
Viruly, in zijn vliegersstoel. raak
te bewusteloos en een ander drukte
de handel neer, waardoor er uit de eu.«„u.v,.6v:
vleugels van de machine twee rub- gistermiddag ter plaatse.
Het zustervhegtuig Proton
hetzelfde is als de Zondag
land verongelukte
lation „Triton".
Super-Constel-
berboten konden worden losgelaten.
Met behulp van deze boten probeer
den later Viruly en zijn mannen, de
passagiers te redden. Intussen had de
derde vlieger, Tieman, de zware
tocht naar de oever van de Shannon
aanvaard. Hij moest eerst door het
water en later door brede modder-
banken waden, eer hij op weg kon
gaan naar het vliegveld, dat nauwe
lijks een mijl verder lag. Hoe zwaar
deze tocht was, begrijpt men pas als
men weet, dat Tieman er anderhalf
uur over deed.
In de onderlopende cabine van de
„Triton" vochten de passagiers voor
liun leven. Enkelen slaagden erin de
uitgang te bereiken en zich met be
hulp van zwemvesten in veiligheid
te brengen. Van hen kwamen er nog
verschillende in het zwarte water om.
ALARM
Op het vliegveld was intussen
alarm geslagen en de ramptijding
werd doorgezonden naar de KLM.
Enkele uren later reeds,, was de heer
Aler, president-directeur van de
KLM, op de plaats van de ramp aan
wezig. Hij vertoefde voor een zake
lijke bespreking in Dublin. Met tra
nen in de ogen, hoorde de heer Aler
de berichten aan.
Er is geen verklaring voor deze
nieuwe ramp te vinden, zomin als
voor het ongeluk met de „Willem
Bontekoe", vorige week. Er zal on
middellijk een onderzoek worden in
gesteld. De deskundigen verschenen
Deze ramp treft ons temeer,
doordat het juist Viruly een
der oudste en ervarenste gezag
voerders van de KLM moest
zijn, die de stuurknuppel be
diende bij de start op Shannon.
Hij heeft meer dan 17.000 vlieg
uren gemaakt. De route de
Triton" had slechts een tussen
landing gemaakt op weg naar
New York was hem bekend
als geen ander.
Ook valt het op, dat de „Triton"
een viermotorige reus, die 80 pas
sagiers kan vervoeren de eerste
Super-Constellation ter wereld is, die
is verongelukt. De Lockheed-fabrie-
ken, waar de „Triton" is gebouwd,
hebben eveneens een aandeel in het
onderzoek naar de oorzaak van de
ramp.
MODDER
De passagiers, die de ramp hebben
overleefd, hadden nagenoeg alle een
zenuwschok opgelopen. Zij waren be
dekt met zwarte, kleverige modder
en slechts aan hun stemmen herken
de men hen als mannen of vrouwen.
Een Duitse passagier verhaalde, hoe
hij twee uren lang tegen water en
modder had moeten vechten, voor hij
aan de vaste wal was. De rivier de
Shannon is op de plaats waar de
ramp gebeurde, vele kilometers
breed.
Kort nadat de machine was neer
gestort, vulden de cockpitt en de ca
bine zich met benzinedampen uit de
gescheurde tanks. De slachtoffers in
het toestel zelf zijn waarschijnlijk
eerst bewusteloos geraakt en daarna
verdronken. De waarde van het ver
ongelukte toestel is ongeveer ander
half millioen dollar.
Een Groningse dame, die voor de
„Triton" had geboekt, heeft reden om
zich te verheugen over het feit, dat
zij op het laatste moment per boot
naar Amerika is gegaan.
Vrijdag waren de communisten met
de beschieting van Quemoy begonnen.
Men vreesde een invasie op het eiland,
die het voorspel zouden moeten vor
men tot de verovering van Formosa:
de dolk, die op China's hart is ge
richt.
De Sovjet-Unie heeft naar aanlei
ding van 't neerschieten van de „Nep
tune" een protestnota bij de V. S. in
gediend. „Het toestel", aldus de nota
„opende het vuur op twee Russische
jagers toen deze naderden. De jagers
moesten toen wei terugschieten, waar
na het Amerikaanse toestel wegvloog
in de richting van de zee".
Het protest spreekt van „een nieuwe
grove schending van de Sovjetgrens".
AUTO TE WATER:
DRIE DODEN
De heer en mevr. P. de Wilde-Ten Kop
pel en hun enige zoontje zijn gister
avond met hun personenauto te Beek
en Donk geslipt en in de Zuid-Wil
lemsvaart gereden. Alle drie kwa
men jammerlijk om het leven.
De wagen slipte op het natte weg
dek, toen een andere wagen werd in
gehaald. Hoewel de wachtsman van
een fabriek direct alarm sloeg, duur
de het enige tijd voor men de drie
inzittenden kon gaan bevrijden. De
bestuurder van een achteropkomen
de auto en diens zoon sprongen di
rect te water, maar het mocht niet
meer baten. Een gedeeltelijk invalide
jongen uit Beek en Donk heeft bij de
reddingspogingen een groot aandeel
gehad.
Gasv erstikking
Tragedie in Tilburg
In een duplexwoning in de Korte
Houtstraat te Tilburg heeft zich Za
terdagnacht een geval van gasverstik-
king voorgedaan dat de ouders en het
jongste kind van het gezin Gljselhart
het leven heeft gekost.
De moeder had de avond tevoren
soep op het gascomfoor laten trekken
en de slang was van de kraan gescho
ten. De ouders, beiden 30 j. oud, bleken
door het gas te zijn gedood, evenals
het jongste kind, dat in een ander ver
trek sliep. Een zesjarig kind werd in
zorgelijke toestand naar het zieken
huis vervoerd. Men hoopt het in het
leven te kunnen houden. Zijn toestand
bleek gisteravond al iets verbeterd
GEN. DE CASTRIES
VRIJGELATEN
Ontroering werd liem
te machtig
Generaal De Castries, de comman
dant van het voormalige Franse bol
werk Dien Bien Phoe, is door de
Vietminh vrijgelaten en inmiddels in
oaigon aangekomen. Met hem lieten
de roden een zestigtal officieren vrij.
De heldhaftige verdediger van
Dien Bien Phoe, barstte in tranen uit
toen hy eenmaal in veiligheid zijn
de de hand van zijn meerdere, ge
neraal Cogny, drukte. „Het is idioot",
fluisterde generaal De Castries, „maar
ik kan mijn gevoelens niet verber
gen'.
J/ernomen wordt, dat de Ame
rikaanse luchtmacht experi
menteert met een nieuwe raket,
de „Spark" (Haai), die, bij
een snelheid van duizetid kilo
meter per uur, een bereik van
acht duizend kilometer heeft.
De proefnemingen zouden reeds
in een vergevorderd stadium
zijn. Hieraan wordt toegevoegd
dat dit de eerste raket is, die
van het ene vasteland naar het
andere ka nworden geschoten.
Een woordvoerder van het
Amerikaanse ministerie van
Landsverdediging zei slechts:
■Wij doen proeven met 'n ra
ket van grote draagwijdte, die
wij „Spark" hebben genoemd.