Maria die door Bergen gaat
Een stoet die nimmer wordt ontbonden
1ST
'5
het tweede lustrum van een belofte
Zo, bergen, zult gij...
BERGEN HEEFT ZIJN OUDE
NARIA-GLANS HERVONDEN
:rachten,
typistes
Maria's Hemelvaari
VELEN WEENDEN
>ttier
Vurig
en
groots
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1954
ten kunt
randelen
leien niet en
jge zekerheid,
J perfect „ge-
■te zien.
fcn is sterk en
I prijs is als
lu/end bent
pe verrassing.
de goede
naar
lat 6
le.
|»LAD in het
een
|oren.
hoolopleiding te
listieke ervaring
Verken. Leeftijd
aistratiekantoor te
igswetten) kunnen
Forderde
het adres Grote
l.s. 659-o
li de
MARIA die door Bergen gaat
Toen in de bange oorlogsdagen vlieg-
jui„e„ over het gewest cirkelden en overal
in lief land hommen werden neergeworpen
toen tienduizenden soldaten aan de fron
ten streden en vochten om elke meter
grond: toen zoveel goede burgers in de
concentratiekampen naar de gaskamers
werden gevoerd en talrijke geleerden bezig
waren niet de vervaardiging van de eerste,
helse atoombom, die ergens zou worden
uitgeworpen en die een volslagen vernieti-
"ing zou brengen van de stad, waarop de
lioni werd neergelaten: in die angstige
dagen.
waarin het bloed stroomde en de
lof en Haar roem zou worden verkondigd.
Maria die door Bergen gaat
Een belofte werd vervuld, want tien jaren
verstreken en de ommegang groeide uit tot
een manifestatie, die niet alleen duizenden
uit het markiezaat naar Bergen bracht, maar
ook duizenden van het diocees en van hel
land, die inet vrome aandacht het schouw
spel volgen en die, diep onder de indruk,
naar hun woonplaatsen terugkeren met
een blij hart, want ook zij zijn de deelge
noten van de majeslueuse liuhle, die de
Moeder Gods ontving en Haar bijzonder
werd gegeven door de tweeduizend perso
nen, die rechtstreeks bij deze ommegang
zijn betrokken en die vele maanden lang
hebben gearbeid om gratie en devotie,
glans en blijdschap, grootheid en gehoon-
heid te leggen over de stoet, die nimmer
wordt ontbonden..,..
wereld huilde, deed Bergen op Zoom aan
de Heilige Moeder Gods Maria, Oorzaak
Onzer Blijdschap de belofte, dat, als de
stad werd gespaard van het oorlogsgeweld,
elk jaar op de 15e Augustus een ommegang
door de straten zou trekken, waarin Haar
Op het einde van de oorlog (de troepen van de geallieerden
waren reeds op de kust van Normandië geland en de gevechten
kwamen steeds dichterbij) trok de ommegang. Het was op de
15e Augustus 1944, een dag, waarop de Duitsers nog door de
straten van de stad marcheerden en er geen enkele openbare
manifestatie doorgang mocht vinden. In de kerk van de H.
Maagd verzamelden zich evenals in 1943 honderden personen,
die de processie bijwoonden- Zij keken naar de bruidjes, die bloe
men strooiden voor de beeltenis van de H. Maagd en zij baden
tot de Moeder Gods of Zij Bergen op Zoom wilde beschermen,
want overal heerste strijd en sloeg een golf van ellende over de
inwoners van steden en dorpen, die machteloos stonden tegen
over het opdringende gevaar. Zij baden voor allen, die op dat
moment aan de fronten in levensgevaar verkeerden, geen gele
genheid hadden om te biechten en te communniceren en uit het SChji]ende kerkelijke
leven werden gehaald, geheel onverwachts, door het afvuren waardigheidsbekleders,
van één enkele kogel. Zij huldigden de Moeder van Jezus Chris
tus, de Oorzaak van de Blijdschap, en zij vroegen Haar de vrede
terug te schenken aan de volken.
groep met zes vaandeldraagsters bijeen
gebracht.
Het slot van „Het Oude Verbond" is
Sint Jan de Doper, de voorloper
des Heren, die aan de Joden de nabije
komst van de Verlosser aankondigde.
Bij hem zijn z'n leerlingen. Onder zijn
gehoor bevinden zich farizeërs, tolle
naars en soldaten, een groep van 175
personen.
Het is het einde van deze zinvolle
groepen. Zij zeggen verzen en vertel
len: „Prijst Hem en brengt Hem lof,
Zijn rijke vrede zij voor en na, ver
kondigd. uitgedragen en beleden. Al
les wat adem heeft zinge nu mede:
Hallelujah".
En zij spreken tot de tienduizenden
toeschouwers in rijke gebarentaal,
door de uitdrukking van hun gelaat en
hun klederdracht.
Zij betreden de straten vóór de Ze
ven Vreugden van Maria, Maria Bood
schap, de geboorte van Jezus, de aan
bidding der Wijzen, de verrijzenis van
Christus, de hemelvaart van Christus,
de nederdaling van de H. Geest en
Maria's Tenhemelopneming.
DE ZEVEN VREUGDEN
Om m egang-route
Om drie uur begint de Omme- J
J gang te trekken. De opstelling
heeft plaats op het Lourdes
plein. De volgende route wordt
daarna ge jlgcl- Ar werpse-
straatweg, Antwerpsestraat, v. S
S Dedemstraat, Wassenaarstraat, l
Stationsstraat, Wouwsestraat, 5
Zuiverstraat, Markt, Fortuin
straat, Ste- ergsestr., Noord-
singel, van de Rijtstraat, Sint i
Jozefstraat, Burg. v. Hasselt-
straat, Dedemstr, Anwerpsestr.
Burgemeester de Roocklaan,
Borgvlietsedrer Bernadette- J
straat en Lourdesplein.
Bij hen bevinden zich ver-
hoog-
waar-
onder monseigneur Jos- J. Bae-
ten, de bisschop van Breda, die
de Maria-plechtigheden te Ber-
De ommegang door de kerk droeg
een bescheiden karakter, maar vurig
was het gebed en groots de belofte, dat
voortaan elk jaar zo'n ommegang werd
gehouden.
Het werd Augustus in 1945. Het land
was bevrijd van de dwingelandij. Ber
gen op Zoom herinnerde zich zijn be
lofte en op de 15e van de maand trok
de ommegang voor de eerste maal
door de openlucht. Veel zorgen had de
genheden, werden geregeld en op deze ëen °P ZOOÏÏI volgt Offlda.
wijze bloeide een gebeurtenis op, die gelijktijdig een diocesane
elk jaar meer verrukkelijk is, maar J a
waarvan het karakter werd bewaard. Mariadag WOrdt geVierdt,
ImmersMaria die door Bergen
gaat! Mariadag wordt gevierd
de openingsgroep gehouden ter gelegenheid
van het Maria jaar.
De zeven vreugden van Maria?.
Aan elke groep gaan twee meisjes
vooraf met een draagbord. In de eerste
vreugde, Maria Boodschap, wordt een
hoogtepunt bereikt door het voorbij
trekken van een eerste wagen, die
van Maria Boodschap. De engel Ga
briel bezoekt de Heilige Maagd, ge
knield in Haar nederige huis. Zij
wordt omgeven door veertien bruidjes
en twee wagenknechten. Een angelus-
groep, een klokkenspel en vier muzi
kanten completeren de eerste vreugde.
Van bijzondere schoonheid is ook de
tweede vreugde, de geboorte van Je
zus. De toeschouwers zien Maria en
Sint Jozef met zijn ezeltje. Daarbij
zijn tien volksgenoten, vijftig herders,
vier muzikanten, drie engelen, die bor
den dragen met Gloria in excelsis",
een kerstgroep en opnieuw muzikan
ten.
In de derde vreugde, de aan
biddingder wijzen, opnieuw
een wagen, de drie wijzen, die
het Kind aanbidden en opzien
naar Maria. Vierentwintig
schaapherders, in eenvoudige
klederdracht gestoken, volgen
het tafereel, tesamen met de
wagenknechten en Sint Jozef.
Zo geheel anders is de vierde vreug
de, de Verrijzenis van Christus, met de
dragers van de offerkaars, de zilveren
kandelaars, de drie declamatoren, Ma-
Neemt niet een lam op dwaze lioge poten
liet voorjaar heerlijk in bezit
Zo, bergen, zult gij vreugde-overgoten
ten hemel springen. Ziet ge niet, hoe wit
van licht de luchten sidderen tan vreugde
De Maagd der maagden heeft besloten
beur hoge Moederschap te dragen langs uw rug,
gij t ronie bergen. Weet gij zijt de brug,
die na het pad der maagdelijke deugden
omhoog voert naar de oorzaak onzer vreugde,
Maria en het Kind - er is geen weg terug
Leo Boekraad.
Dit is het beeld, dat een groep Oostenrijkers voor de Ommegang
schonk. Dit jaar gaat het voor het eerst in de stoet mee.
ria en de drie vrouwen, Petrus met
Johannes cn de Emmaüsgangers.
In de vijfde vreugde, de hemelvaart
van Christus, gaat de Verlosser mee
met Zijn elf apostelen en opnieuw is
Maria aanwezig, omringd door engelen,
de grote hemelvaartsgroep en muzi-
kanten.
De zesde vreugde geeft de nederda
ling van de H. Geest met de uitgebrei
de Pinkstergroep: de laatste vreugde,
Maria's Tenhemelopneming brengt een
bruidjesgroep en de Onze Lieve Vrouw
van Brabantgroep, drie aartsvaders en
vier profeten ais heiligen uit het Oud
Verbond en heiligen uit het Nieuw
Verbond, de Koningin der Apostelen,
de H. Gertrudis, E-rcbeth. Theresia,
Maria Goretti, Agnes, Johannes de
Evangelist, Christoffel, Joris en Wille-
brord.
Dan komen de slotgroepen van de
ommegang, de Kon!-;'n van de Ro
zenkrans en de bloemenstrooiende
bruidjes, de maagden met wierook en
het Mariabeeld, de pages en een decla-
meergroep, vaandels en schilden en
tenslotte de vagen Brabantia, uitbeel
dend de hulde, die Brabant wil bren
gen aan de Moeder onder wier bijzon
dere bescherming zich het volk wil
stellen.
Een eregarde, uit het gehele markie
zaat afkomstig, sluit de ommegang af....
voo:r een enkel jaar.
Want de belofte getrouw
brengt Bergen op Zoom iedere
15e Augustus deze hulde aan
Maria, Oorzaak Onzer Blijd
schap. Elk jaar treffen duizen
den voorbereidingen om deze
machtige manifestatie te doen
slagen.
En zo zal het ook dit jaar
zijn. Een luisterrijke gebeurte
nis, waarbij iedereen zal zeg
gen: „Maria, Wees Gegroet!"
Marialiedereit
op de Julianabeiaard
Aan (le vooravond van elke
15e Augustus begeeft zich de
stadsbeiaardier van Bergen op
Zoom, de heer A. J. Groot, naar
de Julianabeiaard. Hij brengt
dan een reeks Marialiederen,
ieder jaar een ander program
ma. Enkele liederen echter ke
ren telkens terug en daaronder
behoort de compositie van Jac.
Maassen over „Onze Lieve
Vroouw van Brabant".
Tevoren heeft in de kerk van
de H. Maagd on de Markt een
plechtig Lof plaats. Het is het
begin van de plechtigheden, die
eerst vierentwintig uren later
eindigen.
„Door de hulp en toewijding van ve
len, die zich voor de ommegang heb
ben ingezet en zich degelijk hebben
voorbereid, zal het schouwspel dit jaar
heerlijk schoon zijn en de bewonde
ring afdwingen van de toeschouwers.
de -4 UIJ£ dlUWllIECJl VÖIi UC lUCÓUlUU WCIÖ. cv-»«rslt
wlf tgev,ergd' ï(?nt ?r De bedoeling is echter niet uitsluitend speelt
h-mpf» p' !l, oi hoofdzakelijk bewondering uit te
rfV»2 werde" lakens lokken. Het hoofddoel van de omme-
gchaald, die, als zij waren bespoten,
dienst zouden kunnen doen al- man
tels en rokken. Duizend™ zagen deze
ommegang, die nog slechts een stede
lijke inslag had. Maar het vrome
schouwspel beloofde te groeien en dit
geschiedde ook in de jaren 1946 en
1947. Het voortvarende bestuur van
het Lieve Vrouwe Gilde deed een be
roep op de gehele stad. De ommegang
was met langer een plaatselijke, maar
een landelijke gebeurtenis, die duizen
den vreemdelingen naar de oude ves
ting bracht. Het doel werd niet voor
bijgegaan. In de volgende jaren trok
het gilde een haast ontelbaar aantal
personen aan, die van de ommegang
een indrukwekkend geheel moesten
maken, zodanig, dat deze vóór alles de
glans van vroomheid zou behouden.
Achter het gildebestuur en de
autoriteiten komt het harmo
niekorps „Concordia" uit Nw.-
Borgvliet, dat processiemuziek
gang is het geloof en het vertrouwen
der toeschouwers op te wekken en te
versterken, door Maria in Haar zeven
vreugden te vertonen als de Heilige
Moeder van God en ons ailer Moeder",
zo schreef monseigneur Chr. van Dam,
de deken van Bergen op Zoom en de
moderator van het Lieve Vrouwegilde.
Hij leidde met deze woorden een
vorige ommegang in, maar zij gelden
eveneens voor dit jaar, nu de algeme
ne intentie is.... de verbetering van
bet Christelijk leven.
Een heraut met bazuinblazers opent
de „hemelse" stoet, die drie uren lang
aan het volk voorbijgaat. Dan komt
een suisse, 'n pater met een relikwie
van het H. Kruis, een van de grootste
Het labarum en twee dragers
volgen tesamen met acht meis
jes, die elk een letter met zich
meedragen, die de woorden
„Ave Maria" vormen.
De openingsgroep wordt afge
sloten door de stedemaagd te
paard, het wapen van Bergen
op Zoom dragend op haar kost
bare mantel. De stedemaagd
wordt gevolgd door een page
met de Mariastandaard en zes
vaandrigs, die vlaggen met zich
meevoeren uit stad en gewest.
het oude verbond
fj "vv li, ivi UlO, CC11 V CU 1 UC giOOtOP
Honderden repetities, een angstvallige van geheel Nederland. Hij wordt om
keuze van de kleding, een ijverig zoe- geven door twaalf wierokers en flam-
ken naar de geschiktste te declameren bouwendragers, die voorafgaan aan
verzen en tientallen andere aangele- het gildebestuur.
eigen op Zoom is een Mariastad. Het heeft lang geduurd, voordat hel
oienstaunde Mariakapelletje werd aerealiseerd, maar ofschoon het In-
m e s reeds twee jaar oud is, is de bevolking blij met deze kapel, die
ook voor de ommegang van belang is.
Het tweede deel van de om
megang is „Het oude verbond",
een uitbeelding van de voorat-
beeldingen van Maria. Maria
wordt de nieuwe Eva genoemd
en vandaar trekt Eva mee in
deze stoet, die geopend wordt
door twee meisjes met een
draagbord. Door haar zonde
heeft Eva de dood in de wereld
gebracht e i voor al haar nako
melingen de toegang tot de he
mel afgesloten. Maria herstelde
door Haar goddelijke Moeder
schap het leven en zo is Zij voor
de mensheid de „deur des he
mels" geworden. Vandaar het
schild van „Ik zal vijandschap
stellen tussen u en de vrouw,
tussen uw zaad en haar zaad, zij
zal u de kop verpletteren." Het
is de eerste aankondiging van
de Verlosser, Wiens Moeder vrij
zou zijn van iedere zondesmet.
Maria zou zijn: de Onbevlekt
Ontvangene.
De ommegang vangt aan met
Eva van het Oud Verbond en
vindt zijn bekroning in de Eva
van het Nieuw Verbond, Maria.
Een duivel en een engel „aan voor
af aan Sara met de dienstmaagd, een
nieuwe voorafbeelding, want het hu
welijk tussen Abraham en Sara was
kinderloos gebleven en beiden waren
oud. Maar Abraham stelde vertrouwen
in Gods belofte en zijn afstammelingen
zouden talrijk zijn als de sterren des
hemels en als het zand aan oever van
de zee en in hem zouden gezegend
worden alle geslachten der aarde.
Sara werd de stammoeder van het
uitverkoren volk, dat tot aan de komst
van Jezus Christus onder Gods bijzon
dere bescherming zou staan en waar
uit de Verlosser zou worden geboren.
Maria werd eveneens de stammoe
der van een talrijk volk, van allen,
die in Christus geloven.
Denderde figuur uit „Het Oude Ver
bond" in deze rijke en betekenisvolle
ommegang is Koning David, omringd
door levieten, een ark en joodse pries
ters. David werd beloofd dat hem een
°,n .?,ou worden geboren, wiens ko
ninkrijk zou duren tot in eeuwigheid.
Vandaar, dat Chritsus, Wiens Rijk
geen einde kent, wordt genoemd de
Zoon van David.
Mk!he.=?lgende figu!;en zÜn Isaias en
Micheas, omringd door Esther met
or» t, '!!?®pck'aagsters, joodse vrouwen
sters ev®neens met sleepdraag-
Isaias, de profeet, die voorspelde:
„Huis van David, luister: de Heer zal
u een teken geven, zie, de maagd zal
ontvangen en een zoon baren en zijn
naam zal genoemd worden: Emmanuel,
dat is God met ons".
En Micheas, een andere profeet die
zeide: „Maar uit U, Bethlehem-Ef'rata
hoewel maar nietig onder Juda's ge
slachten, uit u zal voor Mij iemand
voortkomen, die Heerser zal zijn: Die
oorsprong is van onheuglijke ti den,
van de dagen der eeuwigheid".
Maria, Anna en Joachim zijn in één
Plet was in de eerste Mei-dagen
van 1943, dat ik diep getroffen werd
door een toevalige ontmoeting in
de glorievolle oude Maria-stad
Maastricht.
De studenten-razzia's hadden
juist plaats gehad en er was alom
beroering in het land. In zorg en
gepeins hierover verzonken draaide
ik juist 'e hoek om van een der
straten die naar de bidkapel op
het Lieve Vrouwe Plein liepen, toen
ik bijna botste tegen een vader die
met zijn zoontje en dochtertje, ge
drieën de rozenkrans in de hand, de
„beeweg" gingen naar het beroem
de Genadebeeld van de „Sterre dei-
Zee". Grote menigten vijandelijke
soldaten gaven de stad een beklem
mend gevoel en in zeker opzicht
een slechte naam.
Dat alles kwam mij bjj de ont
moeting van de biddende vader met
twee kinderen voor de geest en on
willekeurig draaide ik me om en
toog ook naar de Sterre der Zee.
Groot was mijn verbazing. De bid
kapel was stampvol. Allerhande
mensen kwarac.. en gingen. Opval
lend was het groot aantal jongeren.
Mijn slotconclusie was: „Maastricht
is nog niet verloren". Zoals eeuwen
lang de Maastrichtenaren hun
„beeweg" gingen, zo deden ze het
nog, want hun geloof in de Moeder
Gods bleef door de tijden onge
schokt.
OOK ONZE STAD.
oude Maria-glans hervonden.
Duizenden bidden gedurende het
jaar in de Maria-kapel.
Duizenden zullen morgen weer
dicht opeen gepakt langs de stra
ten der nu zo feestelijk versierde
stad staan als de tiende Maria-
Ommegang voorttrekt in ongeken
de luister met de Bisschop en
vele andere Hoogwaardigheidsbe
kleders, autoriteiten en gasten tn
ons midden.
OF.... EN
00K
ONZE STAD heeft nu haar
Tweeduizend personen doen
mee aan de ommegang. Tot in
de kleinste details is alles ge
regeld. De foto van deze „Jood
se vrouw" moge daarvan een
bewijs zijn. Hoeveel zorg im
mers is niet besteed om een
echte- joodse vrouw te kunnen
brengen?
JN de bloeitijd van de Middel
eeuwen hebben gelovige
kunstenaars de allerschoonste
beeltenissen gemaakt van de
Lieve Vrouwe. Gevangen door
de bovennatuurlijke luister,
waarmee zij in hun gedachten
de Moeder Gods omgaven, en
met hun gedachten doordrin
gend in de hemelzalen, waar
heen Maria is opgevaren, tooi
den zij de Moeder Gods met de
kroon van de Koningin. Maar
tegelijk wisten zij met de voor
naamheid, die aan deze waar
digheid beantwoordde, ook die
bovenaardse charme tot uit
drukking te brengen, die de
Maagd en Moeder in hun ver
beelding tooide en waarvan
zuiverheid en ongeevenaarde
goedheid de meest kenmerken
de eigenschappen waren. Zo za
gen zij Haar, zo zag Haar het
gelovige volk. Midden in de
triomfante voorgevel van de
Kathedraal van Reims staat
Maria als de „Deur des He
mels" met een verheven glim
lach op het edele gelaat. Wat
een diepe verering en welk een
pieuse begeestering moet 'n Mi
ehei Angelo, een Tizian, een
F ra Angelico bezield hebben bij
het scheppen hunner onsterfe
lijke voorstellingen der Moe
der Gods. En dit was niet al
leen hun bezit, dit was een uit
drukking van hetgeen het ge
hele volk geloofde en wot op
sublieme en ontroerende wijze
tot uitdrukking bracht in zijn
Salve Reoina: Wees gegroet Ko
ningin Moeder van barmhar
tigheid! Toen St. Bernardus bij
een processie in Keulen het ge
lovige volk deze hymne hoorde
zingen, riep hij ontroerd uit:
O, goedertieren, o liefdevolle,
o gezegende Maagd Maria!
Woorden, die wij nog steeds
hem nazeggen.
Dit sterke gelovige vertrou-
wen in de hoog vereerde Moe
der Gods zou ook gemeen-goed
moeten zijn van onze tijd. Het
is de nu regerende Paus Pius
XII. die de katho'ieken wijst
op cle Koningin, die ten hemel
opstijgt, maar Die toch de Moe
der bijft vol barmhartigheid,
van Wie hij redding verhoopt
in de benarde omstandigheden,
waaronder zij leven. Het is mij
vaak, alsof de H. Vader door
een zekere angst bezield wordt
dat de mensheid Maria niet ge
noeg zal vereren en daardoor
de dreigende rampen niet zou
kunnen ontlopen. Is dit mis
schien onder de invloed van de
verschijningen der H. Maagd in
Fatima en de daar geuite sme
kende waarschuwing dat de
mensen zich zullen bekeren? Dit
zou de buitengewone be
slissingen verklaren, die Paus
Pius XII tijdens zijn Pontifi
caat nam o pzichtens O.L.
Vrouw: de dogmaverklaring
Harer ten hemelopneming, een
triduum van ononderbroken op
dragen der H. Mis aan de grot
in Lourdes, een Mariajaar met
een algemene organisatie van
plechtigheden overal ter we
reld, waarvan de week van ge
bed en boete, die wij nu gaan
houden er ene is. Tegenover dz
verwoede strijd tegen Gods
Kerk cn de rampen van apoca
lyptische allure, die d° mens
heid nu bedreigen, plaatst deze
Paus het teken der Maagd aan
de sombere hemel als een waar
borg en een kans van behoud.
Er is een uitdrukking, die
luidt: de tekenen van de tijd
verstaan. Deze hoge Vrouwe, de
Koningin met de diadeem van
glorie op het hoofd, die tege
lijkertijd de Moeder van barm
hartigheid blijft, onze voor
spreekster, onze middelares, is
het teken, waarheen de Paus
ons heen wijst. Maria loslaten
betekent vergaan. Haar vast
houden is behouden blijven.
Tegenwoordig is het blijkbaar
mode geworden, van alles een pro
bleem te maken. Wie daar niet aan
meedoet, geldt voor ouderwets. Ook
de wijze van Maria-verering staat
hier en daar in het teken van het
probleem.
Wij hier stellen niet: De Roze-
krans óf de Bijbel;
Wij zeggen: de Rozekrans én de
Bijbel.
Verder prijzen wij Maria in Haar
eenvoud en nederigheid als de
Dienstmaagd des Heren. Maar even
goed prijzen wij Haar fierheid en
Haar moed als ze, alle bruutheid
en gevaar trotserend, onder het
Kruis staat als de lijdende Moeder.
Want Maria heeft geleefd als wij,
al was ze uitverkoren en daardoor
„vol van genade". Ze is ons voor
beeld in Haar groot geloof en in
Haar aanvaarding van de Wil Gods:
„Mij geschiede naar Uw woord".
J-JET CHRISTENDOM heeft een
oplossing en een antwoord voor
ALLE kwalen van de tijd. Tegen
over de uitdaging rondom ons en
die welke uit het Oosten komt,
stellen wij het antwoord, dat
luidt: „Christus" En tot Christus
willen wij komen door Maria.
Bergen zal morgen het antwoord
geven op „het probleem van de wij
ze der Maria-verering". Het zal dat
doen op ZIJN eigen Bergse manier,
vol stijl en waardigheid. Het zal
met grote blijdschap en serene op
getogenheid zijn „Oorzaak onzer
Blijdschap" vieren.
Moge een vonk van deze blijd
schap der Ommegaanders oversla-n
naar de harten van de omstaanders
en bewonderaars en moge deze
vonk zich transformeren tot de
groet van Gabriël: „Ave Maria".
DE VOORZITTER.
Op 15 Augustus van het i be
vrijdingsjaar trok na vier eeuwen stil
le-stand weerom de eerste Maria-Om-
megang door de straten van het oude
Bergen.
De mare der belofte was van mond
tot mond gegaan Bij '"izenden ston
den de mensen langs de straten. Zij
baden In stilte, zij baden luide. Velen
weenden!
Op 15 Augustus a.s. trekt in Bergen
op Zoqm voor de 10e maal de luister
rijke Maria-Ommegang. 1800 deelne
mers beelden in historische gewaden
de Zeven Vreugden van Maria uit, die
verzinnebeeld worden door talrijke
zingende en dansende Maagdengroepen
en Engelenscharen in kleurrijke, flon
kerende kledij. Talloze declamerende
en musicerende Reien en Koren van
oogverblindende schoonheid trekken 3
uur lang door de oude stede.