Van gemotoriseerd brikje tot
snelheidsmonster
portwagenraces
Zal vliegen eens goedkoop worden?
ONZE PUZZLE
15
0
Oostenrijks meisje gaf auto naam
Waarom komt Duitse film slecht
op gang?
AUGUSTUS
Nu iedereen op „de kleintjes" moet letten
Dikken Brume's Duivenkroniek
ZANDVOORT
derde blad
zaterdag 7 augustus 1954
Harde arbeid
Zondag
INTERNATIONALE
Aanvang 1 uur
georganiseerd door de K.N.A.C.
Tal van moeilijke problemen
we gaan vooruit....
Vermaarde kampioenen in helicopter
Duizenden duiven vlogen weer
Oplossing van
vorige puzzle
(Advertentie)
In zulke onstabiele hallen spelen
zich drama's en blijspelen af,
waarmee U zich in de bioscoop
vermaakt. Maar voor de actrices
cn acteurs is het een hard karwei
met ontelbare herhalingen.
(Van een speciale verslaggever)
AFGEZIEN VAN de onbekende Rus, die in een onbekend jaar
de automobiel natuurlijk vóór ieder ander beeft uitgevonden,
schijnen een Fransman en een Duitser in 1883 onafhankelijk van
elkaar voor bet eerst voertuigen met verbrandingsmotoren te
hebben laten lopen. De naam van de Fransman Delamarre - De-
bouteville hoort men thans niet meer noemen, die van de Duitser
Gottlieb Daimler, kent ieder in de naamverbinding Daimler-Benz.
De 2e naam slaat op Karl Benz, een man, die ook al in die jaren
de droom van een zichzelf-voortbewegende wagen najoeg: Daim
ler en Benz vonden elkaar en hun namen zijn nog vast verbonden
aan grote automobielfabrieken, welke hun hoofdzetel hebben in
Stuttgart.
Het product draagt echter de namen
Mercedes-Benz cn waar komt nu die
vloeiende meisjesnaam vandaan?
Daarvoor moeten we ook even naar
de vorige eeuw terug, toen de deelne
mers aan de eerste auto-rennen ge
woon waren onder pseudoniem p te
treden. Zo presenteerde Baron Roth
schild zich als Dr. Pasqual, zodra hij
op de renbaan verscheen. Er was in
die dagen een Oostenrijkse zakenman,
in Nice levend, die van wielerenthou-
siast autorenner werd en zijn geluk
beproefde met het Daimler-product.
Hij liet zich echter inschrijven onder
de naam van zijn beeldschone dochter
Mercedes. En toen hij succes had, be
stelde hij maar eventjes 36 van dezelf
de wagens, welke alle de naam Merce
des gingen voeren. Zo is het gebleven
voor alle producten: Mercedes-Benz.
EEN MUSEUM
Er is intussen in de loop der decen
nia wel een enorme verandering ge
komen in contructie, gestalte en pres
tatie der auto's. Hoe enorm, dat kan
men het best nagaan, als men het au
to-museum in de fabriek te Stuttgart
Untertürkheim bezoekt. Men ontmoet
hier de tijden van onze grootvaders en
overgrootmoeders. Een gezellig brikje
kreeg ergens een motor, en o, wat was
grootpa modern! Een waaghals waar
over bedachtzamen het hoofd schud
den. Maar dan komt er langzamer
hand meer tekening in het product
Een grote vooruitgang is de gesloten
cabine. Een autobus wordt er vervaar
digd. Welk een gevaarte had Kaiser
Wilhelm nodig, om indruk te maken!
En zo komen we ook tot een Van Hit-
Iers dienstwagens. De Amerikanen
hebben er in 1945 een stel van in be
slag genomen en naar hun land ge
transporteerd om ze goed te bestude
ren. Die wagens zijn nu in de circu
latie als tentoonstellingsobject: stuk
voor stuk de enige echte auto van Hit-
Ier. Men kan in dit museum ook be
studeren, hoe de renwagons zich heb
ben ontwikkeld. Al in 1914 was er een
race-wagen van Daimler, die alle con
currenten versloeg. Steeds meer verfij
ning komt er in de uitdossing en uit
rusting. Steeds hoger worden de snel
heidsmogelijkheden opgevoerd. Waan
zin, zegt de nuchtere toeschouwer.
Maar van deze „waanzin" profiteren
de constructeurs der gewone wagens
natuurlijk geweldig.
En die „gewone' 'wagens, daarop is
de productie voor het overgrote deel
gericht. Wij hebben ze zien geboren
worden, de auto's, in de ontzaglijke fa-
tertürkheim. Ook dit alles heeft
dertiirkenheim. Ook dit alles heeft
volkomen in puin gelegen. Pas in 1946
kwam de productie weer aarzelend op
gang: 214 in een heel jaar, in het jaar
1953 kwamen er in totaal 55.660 wagens
gereed, w.o. 34.975 personenauto's. Ver
der vrachtwagens, autobussen, trolley
bussen en tractoren.
IN DE FABRIEKSHALLEN
dc reusachtige hallen betreedt,
wordt eerst verdoofd door het lawaai,
dat aan alle kanten opklinkt en hij
raakt m verwarring door de indruk
ken van de veelsoortige bezigheden,
welke er worden verricht. De mensen
werken onverdroten. Achter hun ge
zichten schijnen geen gedachten te
spelen. Arbeid, arbeid en nog eens ar
beid is hier de wet. Kan een mens er
de vreugde van het scheppen in vin
den, als hij zich alleen maar met on
derdelen van onderdelen bezig houdt?
We weten, dat de psychologen wat
gunstiger zijn gaan denken over de lo
pende band en in Sovjet - Rusland
inspireert hij zelfs de poëzie en de
schilderkunst. Maar de leek staat toch
verbijsterd en hij vraagt zich af: hoe
kan zoiets georganiseerd worden, dat
het overal klopt? Waaruit dan weer
bewondering -groeit voor zoveel ver
nuft, dat de natuurkrachten bedwingt
om de materie te kneden, te binden,
te componeren tot het mirakel van de
zelf-rijdende wagen. In de montagehal
ziet men de groei van het wonder, in
telkens verdere voltooiing wordt het
over de transportbanden gesleept, tot
het tenslotte gereed is voor rem- en
snelheidsproef op een razend-draaien-
de home-trainer. We kijken iedere au
to voortaan eerbiedig aan, nu we we
ten, wat er bij de fabricage allemaal
komt kijken.
NAAR DE DROOMFABRIEK
Die eerbied zijn we ook gaan krij
gen, toen we een industrie van geheel
andere aard, ergens ten Zuiden van
München, hadden gezien: de grote
filmstudio's van de Bavaria-filmte
Geiselgasteig. U kunt straks een film
zien, waarin een zangeres glimlachend
staat te buigen, terwijl een fraai uit
gedoste graaf met smetteloos witte
handschoenen van dichtbij applaudis
seert. Een klein scènetje, zult U zeg
gen, dat in een halve minuut is opge
nomen. Ho, maar! Dan weer buigt de
zangeres niet sierlijk "genoeg, dan weer
is het klappen niet naar de zin van de
regisseur. Hij doet het voor. IIij pakt
de handen beet en wijst, hoe de vin
gers van de rechterhand de linker
handpalm moeten beroeren. Hij laat
het drie, vier/acht keer overdoen.-Wij;
de toeschouwers, werden er al krege
lig van. Wat zal de actedr het in zijn
binnenste dan'niet voelen stormen!
Maar nee, hij moet blijven glimlachen
en zijn „spontaniteit" telkens maar
weer herhalen, zonder ook maar één
keer „rotvent" te kunnen zeggen tegen
de regisseur. En dat is dan maar één
scènetje uit de vrolijke en lichte co-
medie, waarbij U een avondje ver
strooiing zoekt. Ziedaar wat we als
sterkste herinnering meedragen uit de
ze droomfabriek.
We hebben echter nog veel meer ge
zien. De baai van Rio de Janeiro in
de avond met een stuk zee er voor, dat
kunstmatig van woeste golven kan
worden voorzien. Grillige rotsen (van
papier maché), welke iedere held ge
legenheid geven de stoutste stukjes uit
te halen, terwijl het ravijn om er een
verraderlijke schurk rauw brullend in
te laten verdwijnen, ook nkt ont
breekt. Een maanverlichte tuin met
aardige zitjes en prieeltjes, een pracht-
gelegenheid om zoete geheimpjes in
lieve oortjes te fluisteren. Doch alles
namaak, een experimenteerveld voor
regisseurs om hun tyrannie uit te oe
fenen. Een magazijn, waar men zich
kan kleden in alle gewaden van oertijd
tot atoombom-eeuw, terwijl een grie
zelige King-Kong aan de zoldering
hangt te grijnzen. We bewonderden de
wijze, waarop een film wordt gesne
den cn gemonteerd uit het materiaal,
dat de cameramensen aandragen, een
werk, dat een feilloos oc en een
scherp aesthetisch inzicht vereist.
DE DUITSE FILM
tegen kartel-vorming op dit gebied
verzetten. Bovendien is het afzetgebied
natuurlijk sterk beperkt. In de Sow-
jet-zóne krijgt de West-Duitse film zo
goed als geen toegang. En toch: om de
kosten van één film eruit te krijgen,
moeten vijf millioen mensen haar ge
zien hebben. Het is namelijk zo als
elders dat dc fiscus geweldig knijpt
en knipt aan de opbrengsten cn dan
moeten de tusseninsl nties er ook aan
verdienen. Van iedere Mark betaalde
entree krijgt de producent tenslotte
maar 18 Pfennigs. Toch geeft men de
moed niet op. Er wordt heel wat ge
produceerd en ook andere maatschap
pijen maken gebruik van de inrichting
te Geiselgasteig.
In hoofdzaak worden er luchtige
vermaaksfilms vervaardigd, welke de
kosten nu eenmaal het gemakkelijkst
goed maken. Als voorbeeld van een
goede ..probleemfilm" (cn tevens een
succesfilm) noemde men ons echter
„Die letzte Brücke", waarbij ook een
Yoego-Slavisch gezelschap is inge
schakeld.
DIE LETZTE BRÜCKE
Nu. we zijn „Die Letzte Brücke" in
een Münchens theater gaan zien en ze
geeft ons niet alleen een beklemmend
beeld van dc Yoego-Slavische partisa-
nenstrijd, doch ook een inzicht in een
problcv :n, waar de Duitse volksziel
mee worstelt, het probleem van het
„verraad". Het is hier heel anders ge
steld dan in de realiteit van het com
plot tegen Hitier. Het gaat over een
Duitse artse, die door de partisanen
wordt ontvoerd om hun gewonden te
verzorgen, hun epidemieën te bestrij
den. Mag ze dit doen? Moet ze niet
trachten achter de Duitse linies terug
te keren? In vaak ontroerende scènes,
opgenomen in een fraai bergland, en
met imponerende beelden van het wre
de krijgsbedrijf, wordt dit thema uit
gewerkt, maar niet tot een definitieve
oplossing gebracht. Het is echter ty
pisch, dat het Duitse volk over deze
dingen „grübelt". Zijn trouwens oor
logsrecht, gezagstrouw, verzetsplicht
geen onderwerpen, die in de Tweede
Wereldoorlog voor een ieder een an
der gezicht hebben gekregen?
(Van onze luchtvaartmedewerker)
Goedkoop, ja, wat is eigenlijk goedkoop? Dit begrip is wel zeer
ïelatief, het hangt er maar van af, welke maatstaf men aanlegt.
Wanneer een zakenman weet, dat er aan de overkant van "de
oceaan e enzeer grote transactie is af te sluiten, mits hij zorgt er
snel en tijdig te zijn, dan zal hij niet schromen van het vliegtuig
gebruik te maken en worden de kosten, die hij maakt, ruim
schoots gedekt, door de winsten van de transactie, die hij, dank
zij zijn snelle overkomst, heeft kunnen sluiten.
In het museum te Stüttgart-Vnter-
türkenheim: dit zijn allemaal auto's,
al zou men het op het eerste gezicht
van de meeste dezer vehikels niet
zeggen
Zo hebben we dan gedwaald door
hallen, kantoren en tuinen, om tenslot
te bij bier en Knödel te discuteren
over de Duitse film van heden en haar
toekomst. Men geeft toe: het is nog
niet zo erg best met de Duitse film.
Maar men moet ook weten, hoe erg
moeilijk zij het heeft gehad na de oor
log. Goebbels had alles samengevat in
één grote staatsfilmmaatschappij en
succes of geen succes, hij smeet er
maar geld tegen aan. Natuurlijk is die
schepping met haar maker totaal van
de kaart geveegd. Het is nu ook nog
niet mogelijk tot één grote maatschap
pij te komen, omdat de Fransen zich
Maar wanneer wij praten over goed
koop dan hebben wij 't oog gericht op
het grote publiek, dat op de kleintjes
moet letten en dan moeten wij consta
teren, dat het vliegen zeker nog niet zo
goedkoop is, dat 't gros van het pu
bliek van dit middel van vervoer ge
bruik kan maken. Wanneer men een
uitstapje wil maken naar Parijs, zal
menigeen met de trein of met de auto
bus reizen, aangezien de kosten van
deze wijze van vervoer aanmerkelijk
lager liggen, dan wanneer men met
het vliegtuig gaat.
Dat de reis langer duurt en ver
moeiender is, neemt men op de koop
toe. Bij de meeste mensen maakt de
winst aan tijd die men met het vlieg
tuig maakt weinig uit in verhouding
tot de kosten. Voor zakenlieden kan
dit echter van doorslaggevende bete
kenis zijn. Zo kan de luchtvaart tot op
heden nog niet de grote massa tot zich
trekken. Zal dit eens het geval zijn?
DE BRANDSTOF
Er moet op gewezen worden, dat de
diverse luchtvaartmaatschappijen hier
wel naar streven en alles in het werk
stellen om dit grote doel te bereiken,
ifamelijk vliegen binnen het bereik
van iedereen.
Voorlopig is dit echter nog niet het
geval en er zal nog wel enige tijd
overheen gaan, alvorens dit bereikt
kan worden.
Sommigen menen, dat deze periode
eenmaal zal aanbreken, wanneer het
vliegtuig gebruik zal kunnen maken
van goedkopere brandstof x zij zien in
de toekomst de atoomenergie de moge
lijkheid hiertoe openen. Of dit inder
daad het geval zal zijn, valt te bezien
want zoals men uit een statistiekje van
de K.L.M. kan leren, blijkt dat van ie
dere gulden, die door dit bedrijf wordt
uitgegeven, gemiddeld slechts 16,1 cent
gebruikt werd voor benzine en olie.
Goedkopere brandstof alleen zal de
vervoerprijzen niet voldoende omlaag
kunnen brengen. De grote kosten wor
den gevormd door: salarissen met so
ciale lasten 32,5 cent en overige kosten
29,8 cent van iedere uitgegeven gul
den, samen maken die bijna twee der
de van de totale uitgaven uit.
Wanneer de luchtvaart minder ge
compliceerd zou worden, \yaardoor
met minder personeel gewerkt kan
worden en men kans zou zien de „ove
rige kosten" te drukken, dan zou on
der de huidige omstandigheden de mo
gelijkheid bestaan, het vliegen goed
koper te-maken.
EN KLASSEN?
Men tracht het ook op een andere
manier te bereiken, namelijk door in
voering van een klassestelsel, doch het
lijkt er niet op, dat hierdoor het vlie
gen binnen ieders bereik zal kunnen
komen. Men geeft hierdoor wel de ge
legenheid aan een grotere groep dan
voorheen, maar bereikt toch nog niet
de massa.
Het probleem van het goedkoper
vliegen is een vraagstuk, dat alle
luchtvaartmaatschappijen in de gehele
wereld na aan het hart ligt en men
doet alles wat mogelijk is om vroeger
of later zover te komen, doch tot op
heden gaat men slechts stapvoets
vooruit.
Verheugend is in elk geval, dat men
vooruit gaat en gezien de mogelyke
nieuwe ontwikkelingen op luchtvaart
gebied is het vrywel zeker, dat een
maal de tijd aanbreekt, waarop een
ieder, indien gewenst, van het vlieg
tuig als vervoermiddel gebruik zal
maken.
(Advertentie)
De enige fiets met de 5 plussen
Vandaag of morgen zult u de ver
maarde kampioenen Huyskens-van
Riel te Ekeren-Donk, in een helicop
ter van Amsterdam naar Rotterdam
v.v. zien pezen. Niet alleen de duiven
moeten vliegen, aldus de Fondclub in
de Sinjorenstad, maar ook de melkers
en liefst bij kopwind en brandsmoor,
dan kunnen ze eens zien wat het is.
Iluyskens-van Riel wonnen hun luclit-
reiskaartje op de Angoulême des As
van 1 Augustus. Provinciaal Antwer
pen vlogen er 2099 duiven en de uit
slag was als volgt: 1 en 6 Huyskens-
van Riel, 2 en 4 Pepermans te Me-
chelen (bromfiets Royal Nord), 3 Bo-
gaerts te 's-Gravenwezel, 5 Vandcr-
liaegen te Merksem, 7 Dierckxssens te
Merksem, 8 van Rectli te Aartselaar,
9 Jacob te Santvliet, 10 Slijnen te
Brassohaet, enz. enz. Volgens de be
richten zullen Huyskens-van Riel ook
de le prijs nationaal in de Entente
Beige spelen. De eerste van hun le
ven! Ze hebben er wel eens vijf in
de tien eersten gedraaid, de eerste
ereprijs nationaal echter hebben zij
nog nooit kunnen winnen!
Enfin, wat in het vat is, verzuurt
niet. Provinciaal zitten ze los vooruit.
Ter vergelijking: In de provincie Ant
werpen staat het concours open van
15.25 tot 17.18. In Ronse (in de Vlaan
ders) vijftig km. in de kortvlucht, is
het concours al gedaan, eer de eerste
Antwerpse duif thuis is; aldaar zijn
de prijzen op 43 minuten verdiend
(van 14.42 tot 15.15). Er zijn fonddui
ven en.... duiven die ze op de fond
meegeven!
HUZARENSTUKJE
Staf Dusarduyn te Groede, die fon.l-
duiven heeft (uit de Vlaanders) heeft
op Dax weer eens een huzarenstukje
uitgehaald, waar heel Nederland over
spreekt. Voor de derde maal na de
oorlog wint hij en met enorme
voorsprong de eercte prijs natio
naal. Hij klokt te 7.47, weinig minder
dan een uur vooruit op de tweede
duif. van Crezee te Oirsbcek in Zuid-
Limburg, die te 9.15 gedraaid werd.
Pas na tienen begint het te druppelen
met de aankomsten. De Brabantse
Westhoek. waar percentsgewijs de
meste lange afstandmennen van Ne
derland zitten, heeft het er ouderwets
goed afgebracht: van Veen te Bergen
op Zoom 10.15 Tielen te Roosendaal
10.15. Rombouts te Steenbergen 10.38.
De Ron te Steenbergen, een kleine
liefhebber, twee dufkes mee 11.20 en
11.53, Jaspers te Roosendaal 11.25,
Lemmens te Roosendaal 11.30, van
Kaam te Bergen op Zoom 11.54, gebr.
Huijbregts tc Halsteren 11.56 cn 12.09.
van Overveld te Lepelstraat 12.00.
Aarden te Steenbergen 12.02, Stoffelcn
te Steenbergen 12.06 enz. enz. L. Stok
te Halsteren draait cr zes achter me
kaar! Ook de van Elzakkers hebben
geweldig aangepakt.
DE PIEPERS
De vluchten met de oude duiven
achter de rug ^ijnde schakel ik hu
over op de oiepers. In de Bredase
Bond vlogen er op Quievrain liefst
3204 en de uitslag was als volgt: 1
L. C. Nooyen, 2 A. Simons, 3 St. Zie-
linski, 4 Ant. Delhey (deze persoon
moest van de buren vernemen dat
er al reeds vijf minuten een duif voor
de klep heen en weer trippelde, is
het niet om een hartverlamming te
krijgen, een geluk bij een ongeluk
Terreinkaarten in voorverkoop tot en met 14 Augustus ad. f. 1.- en f. 2.50
bij KNAC Secretariaat, Sophialaan 4, Den Haag, de bijkantoren en agent
schappen der KNAC en kantoren en agentschappen van het Reisbureau Lissone-
Lindeman. Kinderen en militairen in uniform beneden de rang van officier fO.75.
TRIBUNEPLAATSEN ad f 5. f 6.50 en f 7.50.
oovenciien voorverkoop bij enkele sigarenmagazijnen in: Alkmaar, Amsterdam,
Den Haag, Haarlem. Hillegom, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Zaandam en Zand-
voort.
Horizontaal:
1. strafwerktuig, 4. parfum, 8. scheeps
emmertje, 12. meisjesnaam, 13. man
nelijk zoogdier, 14. deel van het kip
penhok, 16. soort hert, 17. bevel, 19.
bez. voornaamw. (oude vorm), 21.
soort papegaai, 23. vreemde munt, 25.
vogel, 27. vogel, 29. zuinig, eenvoudig,
31. deel van de dag, 33. antwoord be
taald (afk). 34. plaats in Utrecht langs
de Vecht, 37. waterstand, 39. kippen
eigenschap, 40. plaats op Ameland', 41.
meisjesnaam, 43. nieuw, 44. bijbelse fi
guur, 45. sporttenn, 46. ivoor. 47. in
sect, 49. plaats op de Veluwe, 51. meis
jesnaam, 53. voorzetsel, 55. padvinder,
58. nummer (afk), 59. ruim, bekoor^
lijk. 61. leerling (Fr.), 63. reinigings
middel, 64. geloofsbelijdenis, 67. lui-
zenei, 69. boom, 71. oppervlakte maat,
72. gravure, 73. wereldtaal, 75. voor
zetsel, 77. tijdperk. 79. speelgoed, 81,
harige huid, 82. gladde, effene, 83.
timmergerei.
Verticaal:
I. aardigheid, lolletje, 2. tandeloos
zoogdier, 3. werpstrik, 4. of eerder
(afk), 5. kostbaar, hoge prijs, 6. deel
van de dag (meerv), 7. za'ngnoot, 9.
tap werktuig, 10. water in Friesland,
II, zuiver, net, 13. rondhout, 15. voor
zetsel, 18. houten watervat, 20. vra
gend voornaamw. 22. rivier in Frank
rijk, 24. boom, 25. oppervlakte maat,
26. vallei, 28. meisjesnaam, 30. aan
stoot nemen, 32, luchtklep, 33. mu
ziekterm, 35. enig, 36. plaats in Roer
gebied, 38, specerij, 39. loterijbriefje,
42. bijbelse figuur, 48. elipsvormig, 50.
jongensnaam, 52. inwoner van Drente,
54. voor, 56. ronde tafel conferentie
(afk). 57. nieuw, 58. ontkenning. 60.
afgod. 02. godin, 63. punt, 65. plaats
in opklimmende reeks, 66. ruimte in
boerderij, 68. nakomeling. 70. familie
lid, 72, en anderen (afk). 74. lidwoord.
76. als eerder, 78. zangnoot, 80. onder
andere (afk).
Horizontaal:
1. perfect, 6. animo, 11. ol, 12. ahorn,
14. en, 15. rabat, 18. Epe, 19. geste,
21. as, 22. tor, 24. kas, 25. ir, 27. pok,
28. dar, 29. ara, 30. fret, 33. lokaal,
34. in, 35. dronken, 38. li, 39. ra, 40.
pi, 41. na, 42. Is, 43. na, 45. khedive,
49. nl, 50. Ottawa, 51. geel, 53. ijle,
54. KRO, 56. ere, 57. el, 59. els, 61.
mom, 63. et, 64. sluis, 66. Ada, 68.
meent, 70. ir, 71. edoch, 73. nn, 74.
antenne, 75. halster.
Verticaal:
1. paraaf, 2. rob, 3. flat, 4. ca, 5. the.
6. are, 7. nn, 8. mees, 9. ons, 10. overal
13.' opa, 16. as, 17. top, 19. Garonne,
20. tirailleren, 23. roer, 24. kale 26. pen,
29. aal, 31. riant, 32. on, 35 dikwijls.
36. ore, 37. kei, 44. atm, 46. hals, 47.
de, 48. vorm, 49. nee, 50. dessa, 52.
letter, 55. oom, 58. 11, 59. Eire, 60.
Ido, 62. mens, 65. uit, 66. ade, 67. ach,
69. ent, 71. en, 72. ha.
was dat ze in haar hemd vloog), 5 L.
Smulders, 6 A. J. Franken, 7 P. Lam-
bregts. 8 Gebr. Oomen, 9 A. Bastiaan
sen, 10 A. J. de Leeuw, 11 P. Ver
schuren, 12 A. L. van der Pluijm, 13
G. Koevoets, 14 J. van den Broek, 15
A. Bastiaansen, 16 Piet van Althuis,
17 J. Hermus, 18 E. Tollenaar, 19 P.
Heeren. 20 C. v. Tilburg, 21 L. Smee-
kens, 22 L. Valk, 23 C. van Nijnatten,
24 P. de Jager. 25 H. van Beers, 26
A. Simons, 27 C. G. van Nuncn. 28 C.
J. van Gooi, 29 G. Uitdehaag, 30 Piet
Vermeulen, 31 H. van Gageldonk. 32
P. van Heerden, 33 Jac. van Ooster
hout, 34 P. van der Horst, 35 Jac. Bos,
36 J. Voeten, 37 W. Mathiisen, 38 Jac.
van Gils, 39 J. Vermeulen. 40 H. van
Hal, 41 A. Roovcrs, 42 M. Joosen, 43
Jan van Bakel (hou je taai, Jan), 44
J. van Opstal, 45 F. Feskens, 46 „ac.
Joosen, 47 A. Joosen, 48 W. Hens, 49
mej. R. Bos, 50 A. de Leeuw, enz. De
fiets is voor Piet Heeren (herenfiets),
dc serie van honderd voor Co van
Tilburg, die van vijftig voor H. van
Beers. Morgen Zondag derby St.
Quentin.
In de V.B.P. te Bergen op Zoom
vlogen er op Quievrain liefst 808, zie
hier het resultaat: 1 M. de Caluwé,
2 J. de Moor, 3 A. Passier, 4 C. Becht,
5 C. de Waal, 6 J. van de Wouw, 7
M. Mulders, 8 S. Zandbergpn, 9 C.
van Overveld. 10 N. Stelwagen. 11 J.
van Opdorp, 12 G. Henning, 13 J. Sep,
14 P. de Kok, 15 P. van Kaam, enz.
De duiven vielen goed maar ..nave
nant dat het Quievrain was" stond
het concours langer open dan naar
gewoonte. Hetzelfde feit deed zich
voor in „De Vliegsport" te Steenber
gen: 1 C. Adriaanse, 2 Ant. Pceters,
3 Piet van Kelle. 4 Willem van Cam-
penhout, 5 Jan de Weerd, 6 H. Baks,
7 J. van de Reijt (begint steeds straf
fer te pakken), 8 M. Brocatus, 9 M.
Slokkers, 10 Baartmans, 11 de vva-
tervlugge Marijn van Geel, 12 Jac.
Rombouts, 13 gebra van Giels. 14 Jac.
Geers. 15 Jan de Weerd, enz. Voor 70
prijzen stond het concours een half
uur open.
In de K.V.P. te Kaatsheuvel laten
ze het ook aan hun broek niet dro
gen, aldaar vallen ze bij tijden als
haar op den hond: 1 M. van Boxtel,
2 4 en 6 Wim Hamers, 3 H. Schoen
makers, 5 J. Kemmeren, 7 Fr. van den
Assem, 8 Th. Netten. 9 J. van dei-
Linden, 10 J. van Riel, 11 P. Ligtvoet,
12 Jos Schrauwers, 13 en 16 J. Priems,
14 F. Damen, 15 C. Snoeren, 17 M.
Brockx, 18 A. Pijnenburg, 19 C. van
Boxtel, 20 L. van Geel enz. Nu ik toch
in Kaatsheuvel zit met mijn reportage
wagen, op Dax haalde G. van der
Linden dezelfde streek uit van S't.
Vincent: 5 8 9 10 11 en 15. Hij is dit
jaar veruit de strafste grote fondman
van de Langstraat. Vlak anders de
gebr. van Bekhoven te Terheijden
ook niet uit, die hadden er zeven mee
en pakken 4 5 6 7 en 10. En wat denkt
u van Willem van Oosterbosch te Ul-
venhout, drie mee. drie er in: 5 6
en 8. Willem is altijd een crack ge
weest op de fond en speciaal dit jaar
is 't weer raak; de kat leert het mui
zen niet af.
Quievrain „De Luchtbode" Ulven-
liout: 1 Jan Martens (was nu zeker
der van zijn zaak als op het soepeé
in Den Haag), 2 Jan Antonissen, dit
jaar weer den bram met de jonge
duiven. 3 Driekske Meivis, 4 M. Mar
tens (vijf van de zes er in), 5 gebr.
Oomen, 6 M. de Ruijter. 7 Jac de Kort
(acht er in), 9 van Eil-de Weerd, 10
Kees Wijgaarts enz.
In de Gevleugelde Vrienden te
Chaam hebben ze Pietje Verheijen uit
de tien eersten kunnen houden, een.
prestatie op zichzelf: 1 en 3 Jan Olie
slagers, 2 P. van Opstal 4 A. van der
Put, 5 P. van Loon, 6 C. Hendriks,
7 A. Bastiaansen, 8 Chr. Koks, 9 J.
Oomen, 10 H. Scharlakens. Jan Olie
slagers is met al de series weg.
CONCOURS
Zondag 8 Auugstus houdt de Oos-
terhoutse bond zijn jaarlijks TBC-
concours ten bate van H.L. en Santos.
Met het inzamelen van ereprijzen is
men druk doende. Voorzitter van het
comité is de heer L. van Gooi. Secre
taresse mevr. Backx-Bill. Wie geeft
van wat hij heeft, is waard dat hij
leeft.
Allemaal goeie.
DIKKEN BRUINE.