Van gemotoriseerd brikje tot snelheidsmonster portwagenraces Zal vliegen eens goedkoop worden? ONZE PUZZLE 15 0 Oostenrijks meisje gaf auto naam Waarom komt Duitse film slecht op gang? AUGUSTUS Nu iedereen op „de kleintjes" moet letten Dikken Brume's Duivenkroniek ZANDVOORT derde blad zaterdag 7 augustus 1954 Harde arbeid Zondag INTERNATIONALE Aanvang 1 uur georganiseerd door de K.N.A.C. Tal van moeilijke problemen we gaan vooruit.... Vermaarde kampioenen in helicopter Duizenden duiven vlogen weer Oplossing van vorige puzzle (Advertentie) In zulke onstabiele hallen spelen zich drama's en blijspelen af, waarmee U zich in de bioscoop vermaakt. Maar voor de actrices cn acteurs is het een hard karwei met ontelbare herhalingen. (Van een speciale verslaggever) AFGEZIEN VAN de onbekende Rus, die in een onbekend jaar de automobiel natuurlijk vóór ieder ander beeft uitgevonden, schijnen een Fransman en een Duitser in 1883 onafhankelijk van elkaar voor bet eerst voertuigen met verbrandingsmotoren te hebben laten lopen. De naam van de Fransman Delamarre - De- bouteville hoort men thans niet meer noemen, die van de Duitser Gottlieb Daimler, kent ieder in de naamverbinding Daimler-Benz. De 2e naam slaat op Karl Benz, een man, die ook al in die jaren de droom van een zichzelf-voortbewegende wagen najoeg: Daim ler en Benz vonden elkaar en hun namen zijn nog vast verbonden aan grote automobielfabrieken, welke hun hoofdzetel hebben in Stuttgart. Het product draagt echter de namen Mercedes-Benz cn waar komt nu die vloeiende meisjesnaam vandaan? Daarvoor moeten we ook even naar de vorige eeuw terug, toen de deelne mers aan de eerste auto-rennen ge woon waren onder pseudoniem p te treden. Zo presenteerde Baron Roth schild zich als Dr. Pasqual, zodra hij op de renbaan verscheen. Er was in die dagen een Oostenrijkse zakenman, in Nice levend, die van wielerenthou- siast autorenner werd en zijn geluk beproefde met het Daimler-product. Hij liet zich echter inschrijven onder de naam van zijn beeldschone dochter Mercedes. En toen hij succes had, be stelde hij maar eventjes 36 van dezelf de wagens, welke alle de naam Merce des gingen voeren. Zo is het gebleven voor alle producten: Mercedes-Benz. EEN MUSEUM Er is intussen in de loop der decen nia wel een enorme verandering ge komen in contructie, gestalte en pres tatie der auto's. Hoe enorm, dat kan men het best nagaan, als men het au to-museum in de fabriek te Stuttgart Untertürkheim bezoekt. Men ontmoet hier de tijden van onze grootvaders en overgrootmoeders. Een gezellig brikje kreeg ergens een motor, en o, wat was grootpa modern! Een waaghals waar over bedachtzamen het hoofd schud den. Maar dan komt er langzamer hand meer tekening in het product Een grote vooruitgang is de gesloten cabine. Een autobus wordt er vervaar digd. Welk een gevaarte had Kaiser Wilhelm nodig, om indruk te maken! En zo komen we ook tot een Van Hit- Iers dienstwagens. De Amerikanen hebben er in 1945 een stel van in be slag genomen en naar hun land ge transporteerd om ze goed te bestude ren. Die wagens zijn nu in de circu latie als tentoonstellingsobject: stuk voor stuk de enige echte auto van Hit- Ier. Men kan in dit museum ook be studeren, hoe de renwagons zich heb ben ontwikkeld. Al in 1914 was er een race-wagen van Daimler, die alle con currenten versloeg. Steeds meer verfij ning komt er in de uitdossing en uit rusting. Steeds hoger worden de snel heidsmogelijkheden opgevoerd. Waan zin, zegt de nuchtere toeschouwer. Maar van deze „waanzin" profiteren de constructeurs der gewone wagens natuurlijk geweldig. En die „gewone' 'wagens, daarop is de productie voor het overgrote deel gericht. Wij hebben ze zien geboren worden, de auto's, in de ontzaglijke fa- tertürkheim. Ook dit alles heeft dertiirkenheim. Ook dit alles heeft volkomen in puin gelegen. Pas in 1946 kwam de productie weer aarzelend op gang: 214 in een heel jaar, in het jaar 1953 kwamen er in totaal 55.660 wagens gereed, w.o. 34.975 personenauto's. Ver der vrachtwagens, autobussen, trolley bussen en tractoren. IN DE FABRIEKSHALLEN dc reusachtige hallen betreedt, wordt eerst verdoofd door het lawaai, dat aan alle kanten opklinkt en hij raakt m verwarring door de indruk ken van de veelsoortige bezigheden, welke er worden verricht. De mensen werken onverdroten. Achter hun ge zichten schijnen geen gedachten te spelen. Arbeid, arbeid en nog eens ar beid is hier de wet. Kan een mens er de vreugde van het scheppen in vin den, als hij zich alleen maar met on derdelen van onderdelen bezig houdt? We weten, dat de psychologen wat gunstiger zijn gaan denken over de lo pende band en in Sovjet - Rusland inspireert hij zelfs de poëzie en de schilderkunst. Maar de leek staat toch verbijsterd en hij vraagt zich af: hoe kan zoiets georganiseerd worden, dat het overal klopt? Waaruit dan weer bewondering -groeit voor zoveel ver nuft, dat de natuurkrachten bedwingt om de materie te kneden, te binden, te componeren tot het mirakel van de zelf-rijdende wagen. In de montagehal ziet men de groei van het wonder, in telkens verdere voltooiing wordt het over de transportbanden gesleept, tot het tenslotte gereed is voor rem- en snelheidsproef op een razend-draaien- de home-trainer. We kijken iedere au to voortaan eerbiedig aan, nu we we ten, wat er bij de fabricage allemaal komt kijken. NAAR DE DROOMFABRIEK Die eerbied zijn we ook gaan krij gen, toen we een industrie van geheel andere aard, ergens ten Zuiden van München, hadden gezien: de grote filmstudio's van de Bavaria-filmte Geiselgasteig. U kunt straks een film zien, waarin een zangeres glimlachend staat te buigen, terwijl een fraai uit gedoste graaf met smetteloos witte handschoenen van dichtbij applaudis seert. Een klein scènetje, zult U zeg gen, dat in een halve minuut is opge nomen. Ho, maar! Dan weer buigt de zangeres niet sierlijk "genoeg, dan weer is het klappen niet naar de zin van de regisseur. Hij doet het voor. IIij pakt de handen beet en wijst, hoe de vin gers van de rechterhand de linker handpalm moeten beroeren. Hij laat het drie, vier/acht keer overdoen.-Wij; de toeschouwers, werden er al krege lig van. Wat zal de actedr het in zijn binnenste dan'niet voelen stormen! Maar nee, hij moet blijven glimlachen en zijn „spontaniteit" telkens maar weer herhalen, zonder ook maar één keer „rotvent" te kunnen zeggen tegen de regisseur. En dat is dan maar één scènetje uit de vrolijke en lichte co- medie, waarbij U een avondje ver strooiing zoekt. Ziedaar wat we als sterkste herinnering meedragen uit de ze droomfabriek. We hebben echter nog veel meer ge zien. De baai van Rio de Janeiro in de avond met een stuk zee er voor, dat kunstmatig van woeste golven kan worden voorzien. Grillige rotsen (van papier maché), welke iedere held ge legenheid geven de stoutste stukjes uit te halen, terwijl het ravijn om er een verraderlijke schurk rauw brullend in te laten verdwijnen, ook nkt ont breekt. Een maanverlichte tuin met aardige zitjes en prieeltjes, een pracht- gelegenheid om zoete geheimpjes in lieve oortjes te fluisteren. Doch alles namaak, een experimenteerveld voor regisseurs om hun tyrannie uit te oe fenen. Een magazijn, waar men zich kan kleden in alle gewaden van oertijd tot atoombom-eeuw, terwijl een grie zelige King-Kong aan de zoldering hangt te grijnzen. We bewonderden de wijze, waarop een film wordt gesne den cn gemonteerd uit het materiaal, dat de cameramensen aandragen, een werk, dat een feilloos oc en een scherp aesthetisch inzicht vereist. DE DUITSE FILM tegen kartel-vorming op dit gebied verzetten. Bovendien is het afzetgebied natuurlijk sterk beperkt. In de Sow- jet-zóne krijgt de West-Duitse film zo goed als geen toegang. En toch: om de kosten van één film eruit te krijgen, moeten vijf millioen mensen haar ge zien hebben. Het is namelijk zo als elders dat dc fiscus geweldig knijpt en knipt aan de opbrengsten cn dan moeten de tusseninsl nties er ook aan verdienen. Van iedere Mark betaalde entree krijgt de producent tenslotte maar 18 Pfennigs. Toch geeft men de moed niet op. Er wordt heel wat ge produceerd en ook andere maatschap pijen maken gebruik van de inrichting te Geiselgasteig. In hoofdzaak worden er luchtige vermaaksfilms vervaardigd, welke de kosten nu eenmaal het gemakkelijkst goed maken. Als voorbeeld van een goede ..probleemfilm" (cn tevens een succesfilm) noemde men ons echter „Die letzte Brücke", waarbij ook een Yoego-Slavisch gezelschap is inge schakeld. DIE LETZTE BRÜCKE Nu. we zijn „Die Letzte Brücke" in een Münchens theater gaan zien en ze geeft ons niet alleen een beklemmend beeld van dc Yoego-Slavische partisa- nenstrijd, doch ook een inzicht in een problcv :n, waar de Duitse volksziel mee worstelt, het probleem van het „verraad". Het is hier heel anders ge steld dan in de realiteit van het com plot tegen Hitier. Het gaat over een Duitse artse, die door de partisanen wordt ontvoerd om hun gewonden te verzorgen, hun epidemieën te bestrij den. Mag ze dit doen? Moet ze niet trachten achter de Duitse linies terug te keren? In vaak ontroerende scènes, opgenomen in een fraai bergland, en met imponerende beelden van het wre de krijgsbedrijf, wordt dit thema uit gewerkt, maar niet tot een definitieve oplossing gebracht. Het is echter ty pisch, dat het Duitse volk over deze dingen „grübelt". Zijn trouwens oor logsrecht, gezagstrouw, verzetsplicht geen onderwerpen, die in de Tweede Wereldoorlog voor een ieder een an der gezicht hebben gekregen? (Van onze luchtvaartmedewerker) Goedkoop, ja, wat is eigenlijk goedkoop? Dit begrip is wel zeer ïelatief, het hangt er maar van af, welke maatstaf men aanlegt. Wanneer een zakenman weet, dat er aan de overkant van "de oceaan e enzeer grote transactie is af te sluiten, mits hij zorgt er snel en tijdig te zijn, dan zal hij niet schromen van het vliegtuig gebruik te maken en worden de kosten, die hij maakt, ruim schoots gedekt, door de winsten van de transactie, die hij, dank zij zijn snelle overkomst, heeft kunnen sluiten. In het museum te Stüttgart-Vnter- türkenheim: dit zijn allemaal auto's, al zou men het op het eerste gezicht van de meeste dezer vehikels niet zeggen Zo hebben we dan gedwaald door hallen, kantoren en tuinen, om tenslot te bij bier en Knödel te discuteren over de Duitse film van heden en haar toekomst. Men geeft toe: het is nog niet zo erg best met de Duitse film. Maar men moet ook weten, hoe erg moeilijk zij het heeft gehad na de oor log. Goebbels had alles samengevat in één grote staatsfilmmaatschappij en succes of geen succes, hij smeet er maar geld tegen aan. Natuurlijk is die schepping met haar maker totaal van de kaart geveegd. Het is nu ook nog niet mogelijk tot één grote maatschap pij te komen, omdat de Fransen zich Maar wanneer wij praten over goed koop dan hebben wij 't oog gericht op het grote publiek, dat op de kleintjes moet letten en dan moeten wij consta teren, dat het vliegen zeker nog niet zo goedkoop is, dat 't gros van het pu bliek van dit middel van vervoer ge bruik kan maken. Wanneer men een uitstapje wil maken naar Parijs, zal menigeen met de trein of met de auto bus reizen, aangezien de kosten van deze wijze van vervoer aanmerkelijk lager liggen, dan wanneer men met het vliegtuig gaat. Dat de reis langer duurt en ver moeiender is, neemt men op de koop toe. Bij de meeste mensen maakt de winst aan tijd die men met het vlieg tuig maakt weinig uit in verhouding tot de kosten. Voor zakenlieden kan dit echter van doorslaggevende bete kenis zijn. Zo kan de luchtvaart tot op heden nog niet de grote massa tot zich trekken. Zal dit eens het geval zijn? DE BRANDSTOF Er moet op gewezen worden, dat de diverse luchtvaartmaatschappijen hier wel naar streven en alles in het werk stellen om dit grote doel te bereiken, ifamelijk vliegen binnen het bereik van iedereen. Voorlopig is dit echter nog niet het geval en er zal nog wel enige tijd overheen gaan, alvorens dit bereikt kan worden. Sommigen menen, dat deze periode eenmaal zal aanbreken, wanneer het vliegtuig gebruik zal kunnen maken van goedkopere brandstof x zij zien in de toekomst de atoomenergie de moge lijkheid hiertoe openen. Of dit inder daad het geval zal zijn, valt te bezien want zoals men uit een statistiekje van de K.L.M. kan leren, blijkt dat van ie dere gulden, die door dit bedrijf wordt uitgegeven, gemiddeld slechts 16,1 cent gebruikt werd voor benzine en olie. Goedkopere brandstof alleen zal de vervoerprijzen niet voldoende omlaag kunnen brengen. De grote kosten wor den gevormd door: salarissen met so ciale lasten 32,5 cent en overige kosten 29,8 cent van iedere uitgegeven gul den, samen maken die bijna twee der de van de totale uitgaven uit. Wanneer de luchtvaart minder ge compliceerd zou worden, \yaardoor met minder personeel gewerkt kan worden en men kans zou zien de „ove rige kosten" te drukken, dan zou on der de huidige omstandigheden de mo gelijkheid bestaan, het vliegen goed koper te-maken. EN KLASSEN? Men tracht het ook op een andere manier te bereiken, namelijk door in voering van een klassestelsel, doch het lijkt er niet op, dat hierdoor het vlie gen binnen ieders bereik zal kunnen komen. Men geeft hierdoor wel de ge legenheid aan een grotere groep dan voorheen, maar bereikt toch nog niet de massa. Het probleem van het goedkoper vliegen is een vraagstuk, dat alle luchtvaartmaatschappijen in de gehele wereld na aan het hart ligt en men doet alles wat mogelijk is om vroeger of later zover te komen, doch tot op heden gaat men slechts stapvoets vooruit. Verheugend is in elk geval, dat men vooruit gaat en gezien de mogelyke nieuwe ontwikkelingen op luchtvaart gebied is het vrywel zeker, dat een maal de tijd aanbreekt, waarop een ieder, indien gewenst, van het vlieg tuig als vervoermiddel gebruik zal maken. (Advertentie) De enige fiets met de 5 plussen Vandaag of morgen zult u de ver maarde kampioenen Huyskens-van Riel te Ekeren-Donk, in een helicop ter van Amsterdam naar Rotterdam v.v. zien pezen. Niet alleen de duiven moeten vliegen, aldus de Fondclub in de Sinjorenstad, maar ook de melkers en liefst bij kopwind en brandsmoor, dan kunnen ze eens zien wat het is. Iluyskens-van Riel wonnen hun luclit- reiskaartje op de Angoulême des As van 1 Augustus. Provinciaal Antwer pen vlogen er 2099 duiven en de uit slag was als volgt: 1 en 6 Huyskens- van Riel, 2 en 4 Pepermans te Me- chelen (bromfiets Royal Nord), 3 Bo- gaerts te 's-Gravenwezel, 5 Vandcr- liaegen te Merksem, 7 Dierckxssens te Merksem, 8 van Rectli te Aartselaar, 9 Jacob te Santvliet, 10 Slijnen te Brassohaet, enz. enz. Volgens de be richten zullen Huyskens-van Riel ook de le prijs nationaal in de Entente Beige spelen. De eerste van hun le ven! Ze hebben er wel eens vijf in de tien eersten gedraaid, de eerste ereprijs nationaal echter hebben zij nog nooit kunnen winnen! Enfin, wat in het vat is, verzuurt niet. Provinciaal zitten ze los vooruit. Ter vergelijking: In de provincie Ant werpen staat het concours open van 15.25 tot 17.18. In Ronse (in de Vlaan ders) vijftig km. in de kortvlucht, is het concours al gedaan, eer de eerste Antwerpse duif thuis is; aldaar zijn de prijzen op 43 minuten verdiend (van 14.42 tot 15.15). Er zijn fonddui ven en.... duiven die ze op de fond meegeven! HUZARENSTUKJE Staf Dusarduyn te Groede, die fon.l- duiven heeft (uit de Vlaanders) heeft op Dax weer eens een huzarenstukje uitgehaald, waar heel Nederland over spreekt. Voor de derde maal na de oorlog wint hij en met enorme voorsprong de eercte prijs natio naal. Hij klokt te 7.47, weinig minder dan een uur vooruit op de tweede duif. van Crezee te Oirsbcek in Zuid- Limburg, die te 9.15 gedraaid werd. Pas na tienen begint het te druppelen met de aankomsten. De Brabantse Westhoek. waar percentsgewijs de meste lange afstandmennen van Ne derland zitten, heeft het er ouderwets goed afgebracht: van Veen te Bergen op Zoom 10.15 Tielen te Roosendaal 10.15. Rombouts te Steenbergen 10.38. De Ron te Steenbergen, een kleine liefhebber, twee dufkes mee 11.20 en 11.53, Jaspers te Roosendaal 11.25, Lemmens te Roosendaal 11.30, van Kaam te Bergen op Zoom 11.54, gebr. Huijbregts tc Halsteren 11.56 cn 12.09. van Overveld te Lepelstraat 12.00. Aarden te Steenbergen 12.02, Stoffelcn te Steenbergen 12.06 enz. enz. L. Stok te Halsteren draait cr zes achter me kaar! Ook de van Elzakkers hebben geweldig aangepakt. DE PIEPERS De vluchten met de oude duiven achter de rug ^ijnde schakel ik hu over op de oiepers. In de Bredase Bond vlogen er op Quievrain liefst 3204 en de uitslag was als volgt: 1 L. C. Nooyen, 2 A. Simons, 3 St. Zie- linski, 4 Ant. Delhey (deze persoon moest van de buren vernemen dat er al reeds vijf minuten een duif voor de klep heen en weer trippelde, is het niet om een hartverlamming te krijgen, een geluk bij een ongeluk Terreinkaarten in voorverkoop tot en met 14 Augustus ad. f. 1.- en f. 2.50 bij KNAC Secretariaat, Sophialaan 4, Den Haag, de bijkantoren en agent schappen der KNAC en kantoren en agentschappen van het Reisbureau Lissone- Lindeman. Kinderen en militairen in uniform beneden de rang van officier fO.75. TRIBUNEPLAATSEN ad f 5. f 6.50 en f 7.50. oovenciien voorverkoop bij enkele sigarenmagazijnen in: Alkmaar, Amsterdam, Den Haag, Haarlem. Hillegom, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Zaandam en Zand- voort. Horizontaal: 1. strafwerktuig, 4. parfum, 8. scheeps emmertje, 12. meisjesnaam, 13. man nelijk zoogdier, 14. deel van het kip penhok, 16. soort hert, 17. bevel, 19. bez. voornaamw. (oude vorm), 21. soort papegaai, 23. vreemde munt, 25. vogel, 27. vogel, 29. zuinig, eenvoudig, 31. deel van de dag, 33. antwoord be taald (afk). 34. plaats in Utrecht langs de Vecht, 37. waterstand, 39. kippen eigenschap, 40. plaats op Ameland', 41. meisjesnaam, 43. nieuw, 44. bijbelse fi guur, 45. sporttenn, 46. ivoor. 47. in sect, 49. plaats op de Veluwe, 51. meis jesnaam, 53. voorzetsel, 55. padvinder, 58. nummer (afk), 59. ruim, bekoor^ lijk. 61. leerling (Fr.), 63. reinigings middel, 64. geloofsbelijdenis, 67. lui- zenei, 69. boom, 71. oppervlakte maat, 72. gravure, 73. wereldtaal, 75. voor zetsel, 77. tijdperk. 79. speelgoed, 81, harige huid, 82. gladde, effene, 83. timmergerei. Verticaal: I. aardigheid, lolletje, 2. tandeloos zoogdier, 3. werpstrik, 4. of eerder (afk), 5. kostbaar, hoge prijs, 6. deel van de dag (meerv), 7. za'ngnoot, 9. tap werktuig, 10. water in Friesland, II, zuiver, net, 13. rondhout, 15. voor zetsel, 18. houten watervat, 20. vra gend voornaamw. 22. rivier in Frank rijk, 24. boom, 25. oppervlakte maat, 26. vallei, 28. meisjesnaam, 30. aan stoot nemen, 32, luchtklep, 33. mu ziekterm, 35. enig, 36. plaats in Roer gebied, 38, specerij, 39. loterijbriefje, 42. bijbelse figuur, 48. elipsvormig, 50. jongensnaam, 52. inwoner van Drente, 54. voor, 56. ronde tafel conferentie (afk). 57. nieuw, 58. ontkenning. 60. afgod. 02. godin, 63. punt, 65. plaats in opklimmende reeks, 66. ruimte in boerderij, 68. nakomeling. 70. familie lid, 72, en anderen (afk). 74. lidwoord. 76. als eerder, 78. zangnoot, 80. onder andere (afk). Horizontaal: 1. perfect, 6. animo, 11. ol, 12. ahorn, 14. en, 15. rabat, 18. Epe, 19. geste, 21. as, 22. tor, 24. kas, 25. ir, 27. pok, 28. dar, 29. ara, 30. fret, 33. lokaal, 34. in, 35. dronken, 38. li, 39. ra, 40. pi, 41. na, 42. Is, 43. na, 45. khedive, 49. nl, 50. Ottawa, 51. geel, 53. ijle, 54. KRO, 56. ere, 57. el, 59. els, 61. mom, 63. et, 64. sluis, 66. Ada, 68. meent, 70. ir, 71. edoch, 73. nn, 74. antenne, 75. halster. Verticaal: 1. paraaf, 2. rob, 3. flat, 4. ca, 5. the. 6. are, 7. nn, 8. mees, 9. ons, 10. overal 13.' opa, 16. as, 17. top, 19. Garonne, 20. tirailleren, 23. roer, 24. kale 26. pen, 29. aal, 31. riant, 32. on, 35 dikwijls. 36. ore, 37. kei, 44. atm, 46. hals, 47. de, 48. vorm, 49. nee, 50. dessa, 52. letter, 55. oom, 58. 11, 59. Eire, 60. Ido, 62. mens, 65. uit, 66. ade, 67. ach, 69. ent, 71. en, 72. ha. was dat ze in haar hemd vloog), 5 L. Smulders, 6 A. J. Franken, 7 P. Lam- bregts. 8 Gebr. Oomen, 9 A. Bastiaan sen, 10 A. J. de Leeuw, 11 P. Ver schuren, 12 A. L. van der Pluijm, 13 G. Koevoets, 14 J. van den Broek, 15 A. Bastiaansen, 16 Piet van Althuis, 17 J. Hermus, 18 E. Tollenaar, 19 P. Heeren. 20 C. v. Tilburg, 21 L. Smee- kens, 22 L. Valk, 23 C. van Nijnatten, 24 P. de Jager. 25 H. van Beers, 26 A. Simons, 27 C. G. van Nuncn. 28 C. J. van Gooi, 29 G. Uitdehaag, 30 Piet Vermeulen, 31 H. van Gageldonk. 32 P. van Heerden, 33 Jac. van Ooster hout, 34 P. van der Horst, 35 Jac. Bos, 36 J. Voeten, 37 W. Mathiisen, 38 Jac. van Gils, 39 J. Vermeulen. 40 H. van Hal, 41 A. Roovcrs, 42 M. Joosen, 43 Jan van Bakel (hou je taai, Jan), 44 J. van Opstal, 45 F. Feskens, 46 „ac. Joosen, 47 A. Joosen, 48 W. Hens, 49 mej. R. Bos, 50 A. de Leeuw, enz. De fiets is voor Piet Heeren (herenfiets), dc serie van honderd voor Co van Tilburg, die van vijftig voor H. van Beers. Morgen Zondag derby St. Quentin. In de V.B.P. te Bergen op Zoom vlogen er op Quievrain liefst 808, zie hier het resultaat: 1 M. de Caluwé, 2 J. de Moor, 3 A. Passier, 4 C. Becht, 5 C. de Waal, 6 J. van de Wouw, 7 M. Mulders, 8 S. Zandbergpn, 9 C. van Overveld. 10 N. Stelwagen. 11 J. van Opdorp, 12 G. Henning, 13 J. Sep, 14 P. de Kok, 15 P. van Kaam, enz. De duiven vielen goed maar ..nave nant dat het Quievrain was" stond het concours langer open dan naar gewoonte. Hetzelfde feit deed zich voor in „De Vliegsport" te Steenber gen: 1 C. Adriaanse, 2 Ant. Pceters, 3 Piet van Kelle. 4 Willem van Cam- penhout, 5 Jan de Weerd, 6 H. Baks, 7 J. van de Reijt (begint steeds straf fer te pakken), 8 M. Brocatus, 9 M. Slokkers, 10 Baartmans, 11 de vva- tervlugge Marijn van Geel, 12 Jac. Rombouts, 13 gebra van Giels. 14 Jac. Geers. 15 Jan de Weerd, enz. Voor 70 prijzen stond het concours een half uur open. In de K.V.P. te Kaatsheuvel laten ze het ook aan hun broek niet dro gen, aldaar vallen ze bij tijden als haar op den hond: 1 M. van Boxtel, 2 4 en 6 Wim Hamers, 3 H. Schoen makers, 5 J. Kemmeren, 7 Fr. van den Assem, 8 Th. Netten. 9 J. van dei- Linden, 10 J. van Riel, 11 P. Ligtvoet, 12 Jos Schrauwers, 13 en 16 J. Priems, 14 F. Damen, 15 C. Snoeren, 17 M. Brockx, 18 A. Pijnenburg, 19 C. van Boxtel, 20 L. van Geel enz. Nu ik toch in Kaatsheuvel zit met mijn reportage wagen, op Dax haalde G. van der Linden dezelfde streek uit van S't. Vincent: 5 8 9 10 11 en 15. Hij is dit jaar veruit de strafste grote fondman van de Langstraat. Vlak anders de gebr. van Bekhoven te Terheijden ook niet uit, die hadden er zeven mee en pakken 4 5 6 7 en 10. En wat denkt u van Willem van Oosterbosch te Ul- venhout, drie mee. drie er in: 5 6 en 8. Willem is altijd een crack ge weest op de fond en speciaal dit jaar is 't weer raak; de kat leert het mui zen niet af. Quievrain „De Luchtbode" Ulven- liout: 1 Jan Martens (was nu zeker der van zijn zaak als op het soepeé in Den Haag), 2 Jan Antonissen, dit jaar weer den bram met de jonge duiven. 3 Driekske Meivis, 4 M. Mar tens (vijf van de zes er in), 5 gebr. Oomen, 6 M. de Ruijter. 7 Jac de Kort (acht er in), 9 van Eil-de Weerd, 10 Kees Wijgaarts enz. In de Gevleugelde Vrienden te Chaam hebben ze Pietje Verheijen uit de tien eersten kunnen houden, een. prestatie op zichzelf: 1 en 3 Jan Olie slagers, 2 P. van Opstal 4 A. van der Put, 5 P. van Loon, 6 C. Hendriks, 7 A. Bastiaansen, 8 Chr. Koks, 9 J. Oomen, 10 H. Scharlakens. Jan Olie slagers is met al de series weg. CONCOURS Zondag 8 Auugstus houdt de Oos- terhoutse bond zijn jaarlijks TBC- concours ten bate van H.L. en Santos. Met het inzamelen van ereprijzen is men druk doende. Voorzitter van het comité is de heer L. van Gooi. Secre taresse mevr. Backx-Bill. Wie geeft van wat hij heeft, is waard dat hij leeft. Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 9