Wéér droeg „Tarzan" de vlag naar voren KA Rustdag bracht geen volledig herstel i U doet toch ook mee ƒ8500 D AGBT AD DE STEM W'lZn7erkent- dHBfcr Herovering 2 e plaats mislukte door val van van Est Ut Jan Nolten wilde opgeven, maar kwam er tóch doorheen Paramount f 252.50 PECH, PECH EN NOG EENS PECH Bobet zat moederziel alleen MET DE FRANSE SLAG Dag' Jong Wagtmans nog steeds naar oude vorm zoekende WIM VAN EST NIET IN DE GEUR BIJ VROUWE FORTUNA Kools-deVisser Tour de France-pri jsvraag EEN DER HOOFDPRIJZEN DE RIT van Lyon naar Grenoble, over 182 kilometer vormde een voorspel tot de grote Alpen-etappes en het gerucht deed de ronde dat Ferdi Kubler een poging zou wagen om zijn achter stand op Bobet te verkleinen. In de Alpen zou hij daar geen kans toe krijgen, omdat Bobet nu eenmaal veel beter klimt dan hij. Er waren nog meer geruchten in omloop, onder meer met betrek king tot de onberekenbare Schar, die intussen altijd iets anders doet dan wordt verwacht. Maar aangezien het verloop van de wedstrijd alle gissingen en voorspellingen heeft gelogenstraft, heeft het geen zin er verder bij stil te staan. Een Klaverbladrei; CENTROPA our per radio Verho radio- 1 Waardebon van f 50 prachtige prijzen voor de grote „Tour de France-Prijsvraag" van het Dagblad De Stem. Een Dames- of Herenrijwiel rAT A- HARRY GROOS, nolten door inzinking heen aanhou DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 JULI 1954 (Van een speciale verslaggever) GRENOBLE, Maandagavond. QPNIEUW HEEFT „waterdrager" van Bree nen de Nederlandse vlag hoog gehouden. Wéér hebben de favorieten uit de vaderlandse rij en in de voorste gelederen ontbroken. De zoveel ste dag in successie hebben de kanspaarden uit de voorbije dagen glansloos gefietst enhun po sities zien verslechteren in stede van verbeteren zoals de Nederlandse kolonie in de karavaan en ettelijke millioenen in het thuisfront zo vurig hadden gehoopt. Niet Wagtmans, nóch Nolten gaven het als demonen racende vijandelijke veld partij, doch „Tarzan" - Hein, die de heuvels en de bergen opklom, alsof hij nooit anders had ge daan en de oppositie geen schijn van kans bood, hem kwijt te raken. Pas in de eindrush moest hij de sprinters van nature laten gaan, maar vijf slechts, want toen vond de Amsterdammer het voldoende, de 6e plaats hier in Grenoble was namelijk voor ontembare Hein! „knecht" van Breenen, die met dat al reeds de 18e plaats in het algemeen klassement veroverd heeft en dus zijn knechtschap meer dan alle eer aandoet, zelfs enige „bazen" zeer dicht op de hielen begint te komen, na Tarzan dan was Gerrit Voorting vandaag de tweede beste Nederlander, maar hij kwam een kleine vijf minuten tekort op Hein. Wim van Est en Suykerbuyk vielen anderhalve minuut later binnen dan Roosendaalse Gerrit en er was dus weinig eer te behalen op het stuk der ploegen-rangschikking, temeer omdat de boven ons staande equipes. Zwitserland, Frankrijk en België stuk voor stuk eveneens mannetjes in de voorste gelederen hadden. Wagtmans en Nolten eindigden weliswaar niet in de staartgroep, maar met Henk Faanhof, die alsmaar sleepwerk heeft moeten verrichten, en nog wat later doorkwam, sloten zij toch de rij wat onze landgenoten betreft. Gezien hun posities in het algemeen klassement, is de klap in tussen gelukkig niet zo verschrikkelijk hard aangekomen, als wij in onrust aan de finish wachtend, lange tijd wel moesten veronder stellen. De rustdag in Lyon heeft dus niet het effect afgeworpen, dat men er zo gaarne van had durven verwachten. De geestelijke klappen zijn kennelijk te hard aangekomen en al is men li chamelijk dan weer in goede doen na 36 uren zalig luieren, als het innerlijk daarmee geen gelijke tred gehouden heeft en het onmisbare vuur niet te rugkeerde, het brandende vuur, dat stimulansen tevoorschijn tovert welke de sportman soms vleugelen schijnt te geven, wij herhalen, als die factoren niet tezamen in gunstige zin konden worden „bijgespijkerd", was van een terugkomen als Zaterdag nog mocht wórden tegemoet gezien, in feite geen sprake meer. Nieuwe inzinkingen Zeker, als de onfortuin eenmaal be gonnen is je te achtervolgen, kun je van Vrouwe Fortuna weinig meer ver wachten. Wim van Est bijvoorbeeld zou beslist gunstiger geëindigd zijn, als hij niet met bandcnpech juist tijdens een afdaling af te rekenen had gekregen. Niettemin steeg hij, zoals bij een la tere berekening tot grote vreugde mocht worden vastgesteld, naar de 16e (Advertentie) Regen-, Sport- en Werkkleding FORTUINSTRAAT 4 Bergen op Zoom schenkt voor onze „Tour"- prjjsvraag in zijn zaak te besteden. plaats. Jan Nolten zit, met zijn nog al tijd Pijnlijke knie, zeer diep in de put. Zo diep, dat hij er vandaag zelfs de brui aan had willen geven. Maar met de nodige aanmoedigingen en opkik- kertjes is hij dan toch nog in koers gebleven en de laatste faze van de etappe heeft hij, tezamen met Wouter, zelfs nog heel goed gedraaid, de om standigheden in aanmerking genomen, want het was alweer geen rit, vooral tegen het slot, om er licht over te denken. Woutje heeft het eveneens weer heel erg kwaad gehad. We kunnen er volledig inkomen, dat de kleine man uit Breda, die zoveel triomfantelijke dagen achter de rug heeft en de ge vierde man was, het extra moeilijk heeft, nu zijn benen hem in de steek laten. En was er nu maar eens wat minder heftige strijd geleverd uit het late binnenkomen hier, mag men namelijk niet afleiden, dat die achterwege zou zijn gebleven dan zou een „terug komen" zowel van hem als van Nolten nog wel tot de mogelijkheden hebben behoord. Maar de voor hen ongelukkige om standigheid, dat de strijd om de lei dersplaats en de eindoverwinning nog altijd onverminderd door blijft gaan, heeft geen gelegenheid geboden om op adem te komen. Heus, men moet vele, vele jaren in de geschiedenis van de Tour teruggaan, om te kunnen wijzen op zoveel vinnige en onafgebroken strijd. Zenuwslopende weken Was Jacques Goddet gedurende het weekend niet naar een rustige plaats in de omgeving van Lyon „gevlucht", om te bekomen van de ongewoon ze nuwslopende weken, die achter de rug waren?! 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 i 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 aan de van het DAGBLAD DE STEM Tal van tot een totale waarde van Dit biljet uiterlijk op Dinsdag 27 Juli 1954 inleveren bij de agent van het Dagblad De Stem of bij een der kantoren van het Dagblad De Stem te Breda (Reigerstraat 16), Roosendaal (Molenstraat 45), Bergen op Zoom (Zuivelstraat 26), Waalwijk (Grotestraat 189), Goes (Westsingel 98), Hulst (Dubbele Poort 7), Terneuzen (Noord straat 56) of Oostburg (Nieuwstraat 41). 1. WIE WINT DE TOUR DF. FRANCE 1954 2. IN WELKE TIJD wordt de laatste étappe (Troyes - Parijs ,180 km) door de winnaar van die étappe afgelegd Naam Straat Plaats (Niet duidelijk gelegd). Duidelijk invullen ingevulde formulieren moeten terzijde worden Wanneer (Jw biljet inlevert, gebruikt U dan a.u.b. geen enveloppe. Zendt U het per post, vergeet dan vooral niet om vóór op de enveloppe te vermelden: Tour de France prijsvraag. Leest ook dagelijks het étappe-verslag in het (U kunt er gewoon niet buiten Sportief bekeken is een dergelijke ontwikkeling natuurlijk het summum wat men in een Ronde van Frankrijk wensen kan. Maar daarnaast is óók een feit, dat men wel eens teveel van de uitvoerenden eisen kan: geestelijk en lichamelijk. Meer dan ooit is dit jaar het predicaat „dwangarbeiders van de weg" deswege op de coureurs van toepassing. En dan te weten, dat de Alpen nog komen!!! Onder de gegeven omstandigheden is het ontwijfelbaar, dat de Fransen uitgesproken profiteurs zijn. Zij zijn op eigen terrein, spelen elkaar in de kaart, niet in de laatste plaats ten gunste van Louison Bobet, al moet di rect worden vastgesteld, dat hij uit stekend rijdt en met ere de gele trui draagt. Beter dan de tegenstanders uit de vreemde zijn ze bestand tegen de hoge temperaturen, welke nog iedere dag worden geconstateerd en tal van andere dingen vallen, nu de kaarten zo liggen, in hun voordeel uit. Daar aan is niets te doen. Bovendien zijn de Belgen, met de oude rot Stan Ockers vooraan, na een vrij slecht begin er steeds beter in gaan komen en het wil ons voorkomen, dat de vriendschap met de Zwitsers niets te wensen over laat. Verblind Vergeleken bij vorig jaar, toen we tot in Parijs met onze tien tezamen waren gebleven en er veel meer te di rigeren was, staan we er ook wat dit betreft niet zo gunstig voor. Nu is het wel te voorzien geweest, dat deze toe stand zich dit jaar niet gemakkelijk zou herhalen, maar eerlijk gezegd zijn we allemaal een beetje erg verblind geweest door de ongelooflijke succes sen en er zullen er beslist geweest zijn, die meenden, dat Nederland zo wel het ploegenklassement binnen zou halen als met de gele trui de ville lumière binnenfietsen! Men kan ook te optimistisch zijn en voornamelijk voor degenen, die aldus geprofeteerd hebben, moet het een hard gelag zijn, deze snelle teruggang door te maken. Inderdaad een gevaar lijk optimisme. Met 5 onder de eerste twintig Vandaag nóg zeggen wij: het gaat Nederland niet zo bar slecht. Hebben wij ooit met vijf man geklasseerd ge staan onder de eerste twintig? Met al leen de Alpen nog in het vooruit zicht! En zelfs Faanhof en Suyker buyk staan met hun 44e en 59e plaats niet te schande in de algemene rang schikking. Zeker, die vierde plaats in het lan- denklassement is minder aantrekke lijk. Maar zie er de situatie nog eens op na. Geen stroolialmen België heeft slechts een drie en een halve minuut voorsprong op de on zen. Bobet c.s. staan alles bij elkaar ook maar een goede tien minuten voor, terwijl de Zwitsers dertig minu ten uit zijn gelopen, inderdaad teveel wellicht om nog ongedaan te maken. Maar vergeet niet, dat ook in de gele deren der Franse tricolores gisteren klappen met de hamer zijn uitgedeeld, uitgezonderd aan Bobet. En van onze naaste Zuiderburen be vonden zich hier in Grenoble ook maar twee renners in de voorste gele deren. Werkelijk, het zijn geen stro halmen, waaraan wij ons vandaag vastklampen. De vraag is alleen acuut en óók wel delicaat: hoe zullen onze jongens het morgen om te beginnen in de Alpen aan wier voet we nu zijn neergestreken, er af brengen? Op Wagtmans en Nolten is het mis schien beter onder de vigerende om standigheden niet te rekenen. We zul len content zijn, als ze tijdig in Brian- Con arriveren, óók als Suykerbuyk en Faanhof hetzelfde zullen vermogen. Maar waarom zouden we geen fidu cie hebben in Van Breenen, die zo uit stekend ook vandaag weer ge klommen heeft op Voorting en op Wim van Est? Heus, men heeft het hier nog lang niet opgegeven. Tegenslag vandaag kan morgen in succes verkeren. Geweldige dingen mag men natuurlijk niet verwachten, maar als onze jongens met schappe lijke resultaten de grimmige Izoard (2360 meter) gaan bedwingen, is het grootste obstakel alweer achter de rug, al moet men Woensdagmorgen,, direct na het begin ook die Galibier niet uitvlakken! Morgen wordt naar veler mening beslist, wie Parijs zegevierend binnen gaat rijden. Men zegt: als Bobet het daar ook houdt, zal het Schar of Ku- bler niet meer gelukken schone Loui son van zijn voetstuk te halen. Maar Het worden uitermate enerverende uren, óók oor onze landgenoten, die zich van de opgaven sterk zijn be wust. Komaan, de moed niet verloren! Etappeklassement 17e etappe van Lyon naar Grenoble (182 k.m.). 1 Lucien Lazarides (Fr. Z.O.) in 5 uur 40 min. 43 sec. 2 Schar 5.42.04. 3 Kubler 5.42.08. 4 Ockers z.t. 5 Bobet z.t. 6 Van Breenen z.t. 7 Clerici z.t. 8 Mallejac (Fr. W.) z.t. 9 Emilio Rodri guez (Spanje) z.t. 10 Dotto (Fr. Z.O.) z.t, 11 Bergaud (Fr. Z.O.) z.t. 12 Bran- kart z.t. 13 Apo Lazarides (Fr. Z.O.) z.t. als Kubler 5.42.08. 14 Le Guilly (lie de France) 5.42.44. 15 Vitetta (Fr. Z.O.) 5.44.57. 16 M. Rodriguez (Span je) 5.45.03. 17 Voorting 5.45.16. 18 Rol land (Fr.) z.t. 19 Bauvin (Fr. N.O.C.) z.t. 20 Lauredi (Fr.) z.t. 23 Van Est 5.4647. 26 Suykerbuyk z.t. 29 Nolten 5.50.24. 31 Wagtmans z.t. 36 Faanhof 5.52.13. Algemeen klassement 1 Bobet (Fr.) 100.33.28. 2 Schar 100 43.12 op 9.44. 3 Kubler 100.43.58 op 10.30. 4 Mallejac (Fr. West) 100.50.22 op 16.54. 5 Dotto (Fr. Z.O.) 100.53.32 op 20.04. 6 Ockers 100.55.53 op 22.25. 7 Bauvin (Fr. N.O.C.) 100.56.04 op 22.38. 8 Vitetta (Fr. Z.O.) 100.57.54 op 24.26. 9 Lauredi (Fr.) 100.59.43 op 26.15. 10 Bergaud (Fr. Z.W.) 100.59.59 op 26.31. 11 Brankart 101.03.25. 12 Clerici 101.10.29. 13 Apo Lazarides (Fr. Z.O.) 101 10.42. 14 Nolten 101.12.15. 15 Wagt mans 101.'2.37. 16 Van Est 101.13.47. 17 De Mulder 101.15.50. 18 Van Bree nen 101.19.15. 19 Deledda (Fr.) 101.20.08 20 ex aequo Mahé (Fr. W.) 101.21.28 en Voorting z.t. 44 Faanhof 102.28.24. 59 Suykerbuyk 103.08.26. Ploegenklassement 1 Frankrijk Zuid Oost (L. Lazarides, Dotto, A. Lazarides) 17.03.59. 2 Zwit serland (Schar, Kubler, Clerici) 17.05.50. 3 Frankrijk (Bobet, Rolland, Lauredi) 17.12.40. 4 Nederland (Van Breenen, Voorting, Van Est) 17.14.11. 5 België (Ockers, Brankart, Demul- der) 17.14.40. 6 Spanje (E. Rodriguez, M. Rodriguez, Alomar) 17.16.33. 7 Frankrijk Zuid Wes' (Bergaud, Vivier, Privat) 17.19.37. 8 Frankrijk West (Mallejac, Mahé, Guerinel) 17.21.08. 9 Frankrijk N.O.C. (Bauvin, Stablinski, Cieleska) 17.22.27. 10 lie de France (Le Guilly, Hoorelbeke, Tonello) 17.25.21. 11 Luxemburg-Oostenrijk (Kamp, Schneider, Dierkens) 17.57.19. Algemeen Lmdenklassement 1 Zwitserland 301.34.11. 2 Frankrijk 301.54.16. 3 België 302.01.14. 4 Neder land 302.04.58. 5 Frankrijk Zuid Oost 302.32.45. 6 Frankrijk West 303.07.11. 7 Spanje 303.24.53. 8 Frankrijk N.O.C. 303.55.10. 9 Frankrijk Zuid West 303.59.53. 10 lie de France 304.25.12. 11 Luxemburg-Oostenrijk 308.01.44. Bergklassement 1 Bahamontes 58 pnt. 2 Bobet 29 pnt. 3 ex aequo: Van Genechten en Malle jac ieder 24 pnt. 5 Le Guilly 22 pnt. 6 Kubler 18 pnt. 7 Varnajo 15 pnt. 8 ex aequo: Bauvin en Close ieder 13 pnt. 10 Ockers 12 pnt. 16 ex aequo: Gemi- niani, Masip en Nolten ieder 4 pnt. 19 ex aequo: Voorting, Darrigade en For- lini ieder 3 pnt. 22 ex aequo: Quentin en Van Breenen ieder 2 pnt. Puntenklassement 1 Kubler 133 pnt. 2 Schar 183 pnt. 3 Ockers 197 pnt. 4 Van Est 357.5 pnt. 5 Forlini 398 pnt. 6 Bobet 402.5 pnt. 7 Bauvin 44.5 pnt. 8 Wagtmans 466 pnt. 9 Nolten 504 pnt. 10 Vitetta 521.5 pnt. De prijs voor de meest strijdlustige renner werd toegekend aan Le Guilly (lie de France). met dubbele trommel- remmen, lantaarn, slot en jasbeschermer, ter waarde van Aangeboden door de Juncker Rijwiel- fabrieken en Rijwielhandel, Keiweg 2-4, OOSTERHOUT. 606-OO (Van een speciale verslaggever) GRENOBLE, Maandagavond. Na Lyon eerst een toeristisch uitstapje over 100 kilometer, waarbij een gemiddelde werd bereikt van nog geen 30 kilometer per uur. Het was ontzettend warm, niemand voelde er iets voor, de kat de bel aan te binden en zo bleef de groep, op enkele kleine schermutselingen na, bijeen tot in de buurt van Saint Gervais, aan de voet van de Col de Romeyere, een berg van ruim 1000 meter hoogte, die als col van de tweede categorie meetelt voor het bergklassement. Van alle ploegen kwamen de „waterdragers" in deze eerste faze in actie. Van Breenen maakte zich zeer verdienstelijk bij de Nederlanders en Croci-Torti en Perez stapten telkens af om de flessen van de Zwit sers en de Spanjaarden te vullen. Na ruim 100 kilometer, toen dus meer dan de helft van de etappe was afgelegd, begon de 12 kilometer lange klim naar de pas-overgang van de Romeyere. Een eigenaardige col, met talloze korte wendingen met een hoog stijgingspercentage over smalle grint- Advertentle De Tour de France-renners: J J Kain, Schneider en Urbancic van de Luxemburgse-Oosten- rijkse ploeg starten in de Acht van Chaam op 4 Aug. Mevrouw Bobet zorgt er voor aanwezig te zijn wanneer er voor de deel nemers aan de Tour de France een rustdag is aangebroken. De gehele dag verzorgt en vertroetelt zij haar man en draagt er zo op haar manier een steentje toe bij, dat Bobet de kracht vindt om de gele trui te be houden. Tijdens een massage door de verzorger Le Bert (rechts) kijkt mme Bobet, die haar man geen minuut uit het oog wenst te verliezen, aandachtig toe. HET volgersmaterieel geeft toch wel aanleiding tot klachten. Soms wil het wel eens hapelen. Rinus, die in een garage werkt, zag het reeds bij de doortocht van de Tour te B. Hij zei het nog te gen zijn vrouw. „Dit wordt niks", zei hij tegen het verschrikte mens. „De helft haalt Parijs niet". Zijn woorden werden op hetzelf de ogenblik klemmend onder schreven. Er reed een volgauto op een hondje in. De voorzijde van de wagen werd zwaar bescha digd, de achterzijde „n het hond je licht. Deze (het hondje) was verontwaardigd en beloofde er politiewerk van te maken. Het kon overigens de tocht voort zetten. "LTOE kan dit? vraagt Gij. In ge- dachten (sic) kan alles. Daar zijn wij het wel over eens. Tech nisch gezien zit daar bovendien een voordeel aan: Het vergemak kelijkt het schrijven met Franse slag. Het spaart overuren onzer zijds. Wij kunnen dus wel even stellen, dat de volgauto's een aardig zood- je vormen. Onverantwoordelijk. Rommel buiten kijf. Neem de wagen van Jaques God det. Of neem hem maar liever niet, want het zou Uw ongeluk kunnen betekenen. De Tour-baas kan er misschien Parijs m»ee ha len, maar dan is het louter te danken aan zijn chauffeur. Deze werd pas aangenomen na een harde opleiding. Eerst is hij tien jaar diepzeeduiker geweest, daar na straalvlieger. Misschien, dat hij thans ook de auto van Goddet aan kan. Maar gemakkelijk heeft hij het niet. Soms stort de auto in een ravijn. Zwijgend stapt God det dan het voertuig uit, gaat een biertje drinken en de chauffeur moet dan maar zien hoe hij de za ken oplost. Dit geeft uiteraard aanleiding tot naijver, want de chauffeur van Jean Garnault hoeft het weer niet, want bij voorko mende gelegenheden verricht die de werkzaamheden zelf. „Het oog van de meester maakt het paard vet", pleegt Jean te zeggen. Hij meent, dat de bestuurder niet zuinig genoeg met het materiaal omgaat. Wanneer hij zelf de brok stukken uit de diepte opvist spaart dat extra-kosten. T)E wagens van de ploegleiders vormen een hoofdstuk apart. Het komt voor, dat deze gewoon stil vallen. Deze mensen zijn dan steeds gedwongen hun jongens uit de koers te halen om ze verder te helpen. Zij moeten dan duwen. Het wordt in de regel niet bijster gewaardeerd. Zij fietsen liever. G" begrijpt wel, dat het op de ze manier niet langer meer gaat. wegen. De zwaarte van de opgaaf en wellicht meer nog de overstelpende hitte, zelfs in de ruim begroeide kloof, brachten een totale verbrokkeling van het peloton teweeg. Bahamontes had, men zou zeggen zonder enige moeite de kop genomen. De anderen konden de gevleugelde Spanjaard niet bijhou den, noch Le Guilly, noch Kubler, die zijn laatste reserves scheen aan te spreken, noch Bobet, die toch een klimmer van groot formaat is, kon den zijn wiel houden. Ook de Neder, landers zakten af, Nolten, Wagtmans en Faanhof. Bahamontes ging het eerst over het hoogste punt, op 5 seconden gevolgd door Le Guilly en op 1 minuut 32 se conden door Kubler, Bobet, Dotto, Mallejac en Ockers. Vervolgens pas seerden op 2 min. 2 sec. Apo en Lu cien Lazarides ,op 3 min. 30 sec. Ber gaud, De Mulder, Schar, Clerici en Manuel Rodriguez, en op 3 min. 35 sec. Van Genechten, Van Breenen, Suykerbuyk, Van Est, Bauvin, Vitetta, Van Genechten, Alomar en E. Rodri guez. Het peloton met Geminiani volg de op 7 min. 45 sec. Iloge snelheden Daarom zetten wij er een achter. punt Bij de scherpe afdaling naar La Bal- me werden snelheden van boven de 60 kilometer bereikt. 5 k.m. na de top moest Wagtmans afstappen wegens lekke band. Joosen was met de mate riaalwagen vlak in de buurt en Wout kon na een kort oponthoud weer ver trekken, samen met Faanhof, die bij hem was gebleven en bij hem bleef, tot hij Wouts tempo niet meer kon volgen. Een paar honderd meter ver der stond Nolten aan de kant, even eens met een lekke band. Weer sprong Joossen bij. Nolten, die er nu veel beter uit zag en verklaarde geen last meer te hebben van pijn. De pleister had hij van zijn dijbeen gescheurd hij hervatte de strijd. Hij draaide nu in een prachtig tem po en haalde in de afdaling tal van renners in, onder wie Croci-Torti, Pia nezzi, Hendrickx, DeBruyne, de Frans nationalen Geminiani, Darrigade en Remy en verder de regionale Miran- do en Forlini. Tenslotte ging hij ook Faanhof nog voorbij om aansluiting te krijgen met een groepje, waartoe be halve Wagtmans ook Cieleska, Teissei- re, Deledda en De Mulder behoorden; De Mulder kon niet begrijpen, dat Nolton 7-o'n pijn in zijn been had, zo schitterend had de Limburger zich hersteld. Aan de kop van het peloton, bij de korte afdaling van de Romeyere, had Le Guilly het eerst Bahamontes inge lopen. De Fransman kreeg aanvanke lijk een voorsprong van enkele minu ten, moest een lekke band zelf repa reren en bleef voor totdat Lucien La zarides, die ook uit het peloton was weggesprongen, hem inhaalde. Achter vormde zich een groep van een 15-tal renners: Bobet, Ockers, Manuel Rodri guez, Clerici, Kubler, Schar, Mallejac, Dotto. Apo Lazarides, Bergaud, Vitet ta, Wim van Est, Van Breenen en Suy kerbuyk. Gerrit Voorting zat toen In een tweede groep onder anderen sa men met Bauvin. Derde faze Dit alles was gebeurd tijdens de lan ge klim, welke na de korte afdaling van de Romeyere was gevolgd, de der de faze van de etappe, welke beslis send was voor het resultaat te Gre noble. Na deze klim begon te Saint- Nizier, nog altijd 1150 meter hoog en op 30 kilometer van Grenoble gelegen, de lange, niet zo moeilijke afdaling naar de 900 meter lager gelegen finish. Wim van Est, voor wie iedereen zijn hart in een lange afdaling vasthoudt, stuurde tien kilometer verder in een der bochten zo slecht, dat hij kwam te vallen. Zijn achterwiel was krom ge trokken en voordat hij weer op zijn fiets zat had hij kostbare minuten ver loren. Hij was woedend, toen hij be merkte, dat Suykerbuyk niet op hem gewacht had, om hem zijn wiel te ge ven. Ogenschijnlijk had Van Est gelijk, immers de man uit St Willebrord staat aanzienlijk hoger geklasseerd dan zijn ploegmaat. Suykerbuyk had later een verontschuldiging: hij had gedacht, dat de ketting van Wims fiets was af gelopen en dat hij weer snel op zijn fiets zou zijn gestegen. Maar toen Van Est niet zo spoedig verscheen, liet Suykerbuyk, die uitstekend, tezamen met Hein van Breenen, in het groepje Kubler-Schar-Bobet meereed, zich af zakken. Drie Nederlanders reden in de lei dende groep naar de finish: een maak te een tuimeling door eigen onvoor zichtigheid, de tweede liet zich afzak ken. Weg was deze prachtige kans. Helaas zat ploegleider Pellenaars niet vooraan: zijn plicht hield hem vast bij Wagtmans en Nolten. Ook hij inzinking Aan de kop kreeg Le Guilly tien ki lometer voor Grenoble een inzinking en werd hij door de groep Kubler in gelopen. De gele trui-drager Louis Bo bet had zich in deze groep kunnen handhaven, een voortreffelijke presta tie, want hij had daar zijn grootste concurrenten tegenover zich, zonder dat iemand van zijn ploeg hem huil kon bieden. Lucien Lazarides behaal-' de te Grenoble een verdiende zege op Schar, die zich kort voor de aankon® op de wielerbaan had losgereden, bij na anderhalve minuut later arriveert»; en de tweede plaatse bezette, vóór zjjj ploegmaat en grootste rivaal Fera Kubler, aan wie hij vier seconden hq afgesnoept. Ockers werd vierde, Bobet vijfde Hein van Breenen kon beslag leggtj op de zesde plaats. De andere Nederlanders hebben i de laatste faze van de strijd goed gij reden, waardoor de schade minde; groot is geworden dan zich aanvankJ lijk liet aanzien. Na Faanhof kwamef nog 38 renners voor de sluiting controle binnen. i Advertentie) naar Rijn, Lahn en Moezel, 8 dagen C 7 O/i, ter waarde van I -LZtVi Tour"-prijsvraa; werd voor onze aangeboden door: Centraal Reis- en N.V. Passagebureat' Brugstraat 5 's Hertogenbosch PIERRE POLO, een Zuid-Ooster, nog niets opvallends heeft verrich'.l maar daarom toch wel eens gra))| in de krant wil staan, heeft er iet op gevonden. De laatste dage| vraagt hij in zijn hotel iedere mo: gen vóór de start een teiltje wate en gaat daar dan met zijn voete: schoenen en al, inzitten. Als itik| hem vraagt waarom hij dat zo doi antwoordt hij dóódsimpel: omdat hej lekker fris is BIJ HET VERTREK in Lyon de man aan de microfoon special! aandacht voor een manneke van C jaar, dat in de drukte zijn moede kwijt was geraakt. De moeder will radeloos. Na een poos zoeken voni| men het ventje in een bagagewagen weggedoken tussen kisten. Ik wil i Tour volgen, zei hij snikkend, zijn moeder hem over de knie 1 de JEAN LE GUILLY is ln deze Roni zodanig vermagerd, dat zijn plof genoot Stanislas Bober hem „mats ma" als bijnaam heeft gegeven. KEES PELLENAARS, een grote.' gaar in de mond (als steeds) men met een donker gezicht Kubler kijken. Ferdi gaf er deai verklaring voor: „tien jaar geledfl heb ik hem te Zürieh in de spr-'l geklopt. Hij heeft me dit blijkbaïB nooit vergevenDie Kubler ook niet van de eerste leugen.. NOG EENS PIERRE POLO, die i geruime tijd onderaan bengelde I 't algemeen klassement en desw(lj| een rode schijf onderaan zijn z>>' had hangen (ter vervanging van» befaamde rode lantaarn). Een d"? dagen werd hem door de Oost"®' ker Schneider de onderste f® L „afgesnoept". Polo zei: hij heeft tjj I verrast, die Kurt, maar ik heb fllj I maatregelen getroffen. Iedere Wj; dat hij pech krijgt, ga ik op wachten. DE GEMOEDELIJKE pater Lucas ij Bruyn staat voor de tweede ®*r tussen de sportgroten. Eerst pu°u' ceerden wij een foto van de pa'" temidden van de Nederlandse Ton.' ploeg. Dat was een plezierig in,e!'| mezzo in een leven, dat dageliitó aanraking komt met de diepste o' lende. Pater De Bruyn werkt nare" lijk in de krottenwijken van B?J' deaux-Baniieu. De levensomstanlV heden in deze vervallen ëeirie?!jL schap vormen het gegeven voor Ijl hoorspel „Bruggenhoofd van "'T Christendom", dat de KRO dejj avond om vijf voor 10 uitzendt, njj werd opgenomen in de wijk van r>'t ter De Bruyn(Voor NederlanjT se helpers: Postbus 157, Rotterdam I T Jan Cottaar geeft vandaag tusse"! 16.00 en 17.00 uur over Hilversum (298 meter), een reportage van de l nish der achttiende etappe Grcrj0 L Brian^on (214 k.m.). Een herna I vindt plaats om 19.10 uur en de beschouwing volgt om 20.10 uur. be over dezelfde zender. 94e JAARG. Uitgave: N t Verschijnt elk Reigerstraat 1 nistratie: 8778 redacteur: J C. J v. Hootege H. B L de tif V. M Vercai vooruitbetaling f 8.55, pet we bestell.) t 0.45 Losse nummer; Bureau voor c "DELANGR van de 1 velingen vai daarover in deel der bei jaarsvergade JN de ver Perste K heeft ministe dat het tari distributie, c draagt, waai zal moeten heeft op dit van enkele Hoeveel de ten zijn wei neer er een de nieuwe, dingen. De F aanleiding sprake kwaï Senaat aanv HET EERSTE vliegtuig met t 707, heeft bij ee 880 km. en hogi vlogen. ons konink: mende weekein ning Frederik t Denemarken. I twee van haar Prins en twee gen. HET PARLEMI Westfalen heeft tegen 75 stemn zen. De C.D.U., behoort, heeft heid) in het ni EEN BELG! alle reuzen, optochten in N.-Frankrijk en hun oor; aan de hand ten. Een reu EEN BISSCHO ders in Tsjecho „staatsvijandige tot straffen va dwangarbeid. E kenden" alles. DE AMERIKA reid gevonden die nadeel hel de atoomproevc deloosstelling t EEN 28-JARIG jaar in de dui; meisje door eer is voor de Alk weest. De Offic kingstelling var verdachte niet i woordelijk kon PROF. Ir J. TE adviseur bij de nationale plan. jaar hoopt prof aanvaarden. EEN LANDBOl wiens land v eantiekolonie gestelde landm °P rijn land hele meters HET COMMU Gortzak heeft sche plannen, Nederland ook van zijn aantal IN LONDEN ci] geruchten, volge nlft'? Va" Kol° ontslag heeft ai nox-Boyd, minii ■tiurgerluchtvaarl IN MIDDEN-CH aardbeving plaa volgens de eerst soon is omgekorr wonden. NA EEN Eisenhowi nog van i, dc verga ^'seiuiower en autoriteiten, heel Zuid-Korea veri ""'"delen t 1 land. Zuid me van zijn t lVeersveru-ar 4 vanavond: Enkele buien' ringen. Matig t kust tijdelijk h t wind. Aanhoud t andaag: Zo Maan onder 1 Zon op 4.56 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 6