Wéér droeg „Tarzan" de vlag naar voren
KA
Rustdag bracht geen volledig herstel
i U doet toch ook mee
ƒ8500
D AGBT AD DE STEM
W'lZn7erkent-
dHBfcr
Herovering 2 e plaats mislukte door
val van van Est
Ut
Jan Nolten wilde opgeven, maar kwam er tóch doorheen
Paramount
f 252.50
PECH, PECH EN NOG EENS PECH
Bobet zat moederziel alleen
MET DE FRANSE SLAG
Dag'
Jong
Wagtmans nog steeds naar oude vorm zoekende
WIM VAN EST NIET IN DE GEUR
BIJ VROUWE FORTUNA
Kools-deVisser
Tour de France-pri jsvraag
EEN DER HOOFDPRIJZEN
DE RIT van Lyon naar Grenoble, over 182 kilometer vormde
een voorspel tot de grote Alpen-etappes en het gerucht deed
de ronde dat Ferdi Kubler een poging zou wagen om zijn achter
stand op Bobet te verkleinen. In de Alpen zou hij daar geen kans
toe krijgen, omdat Bobet nu eenmaal veel beter klimt dan hij.
Er waren nog meer geruchten in omloop, onder meer met betrek
king tot de onberekenbare Schar, die intussen altijd iets anders
doet dan wordt verwacht. Maar aangezien het verloop van de
wedstrijd alle gissingen en voorspellingen heeft gelogenstraft,
heeft het geen zin er verder bij stil te staan.
Een Klaverbladrei;
CENTROPA
our per
radio
Verho
radio-
1 Waardebon van f 50
prachtige prijzen
voor de grote „Tour de France-Prijsvraag"
van het Dagblad De Stem.
Een
Dames- of
Herenrijwiel
rAT A- HARRY GROOS,
nolten door
inzinking heen
aanhou
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 JULI 1954
(Van een speciale verslaggever)
GRENOBLE, Maandagavond.
QPNIEUW HEEFT „waterdrager" van Bree
nen de Nederlandse vlag hoog gehouden.
Wéér hebben de favorieten uit de vaderlandse rij
en in de voorste gelederen ontbroken. De zoveel
ste dag in successie hebben de kanspaarden uit de
voorbije dagen glansloos gefietst enhun po
sities zien verslechteren in stede van verbeteren
zoals de Nederlandse kolonie in de karavaan en
ettelijke millioenen in het thuisfront zo vurig
hadden gehoopt. Niet Wagtmans, nóch Nolten
gaven het als demonen racende vijandelijke veld
partij, doch „Tarzan" - Hein, die de heuvels en
de bergen opklom, alsof hij nooit anders had ge
daan en de oppositie geen schijn van kans bood,
hem kwijt te raken. Pas in de eindrush moest hij
de sprinters van nature laten gaan, maar
vijf slechts, want toen vond de Amsterdammer
het voldoende, de 6e plaats hier in Grenoble
was namelijk voor ontembare Hein!
„knecht" van Breenen, die met dat al reeds de 18e plaats in het
algemeen klassement veroverd heeft en dus zijn knechtschap meer
dan alle eer aandoet, zelfs enige „bazen" zeer dicht op de hielen begint
te komen, na Tarzan dan was Gerrit Voorting vandaag de tweede beste
Nederlander, maar hij kwam een kleine vijf minuten tekort op Hein.
Wim van Est en Suykerbuyk vielen anderhalve minuut later binnen
dan Roosendaalse Gerrit en er was dus weinig eer te behalen op het
stuk der ploegen-rangschikking, temeer omdat de boven ons staande
equipes. Zwitserland, Frankrijk en België stuk voor stuk eveneens
mannetjes in de voorste gelederen hadden.
Wagtmans en Nolten eindigden weliswaar niet in de staartgroep, maar
met Henk Faanhof, die alsmaar sleepwerk heeft moeten verrichten,
en nog wat later doorkwam, sloten zij toch de rij wat onze landgenoten
betreft. Gezien hun posities in het algemeen klassement, is de klap in
tussen gelukkig niet zo verschrikkelijk hard aangekomen, als wij
in onrust aan de finish wachtend, lange tijd wel moesten veronder
stellen.
De rustdag in Lyon heeft dus niet
het effect afgeworpen, dat men er zo
gaarne van had durven verwachten.
De geestelijke klappen zijn kennelijk
te hard aangekomen en al is men li
chamelijk dan weer in goede doen na
36 uren zalig luieren, als het innerlijk
daarmee geen gelijke tred gehouden
heeft en het onmisbare vuur niet te
rugkeerde, het brandende vuur, dat
stimulansen tevoorschijn tovert welke
de sportman soms vleugelen schijnt te
geven, wij herhalen, als die factoren
niet tezamen in gunstige zin konden
worden „bijgespijkerd", was van een
terugkomen als Zaterdag nog mocht
wórden tegemoet gezien, in feite geen
sprake meer.
Nieuwe inzinkingen
Zeker, als de onfortuin eenmaal be
gonnen is je te achtervolgen, kun je
van Vrouwe Fortuna weinig meer ver
wachten. Wim van Est bijvoorbeeld
zou beslist gunstiger geëindigd zijn,
als hij niet met bandcnpech juist
tijdens een afdaling af te rekenen
had gekregen.
Niettemin steeg hij, zoals bij een la
tere berekening tot grote vreugde
mocht worden vastgesteld, naar de 16e
(Advertentie)
Regen-, Sport- en Werkkleding
FORTUINSTRAAT 4
Bergen op Zoom
schenkt voor onze „Tour"-
prjjsvraag
in zijn zaak te besteden.
plaats. Jan Nolten zit, met zijn nog al
tijd Pijnlijke knie, zeer diep in de put.
Zo diep, dat hij er vandaag zelfs de
brui aan had willen geven. Maar met
de nodige aanmoedigingen en opkik-
kertjes is hij dan toch nog in koers
gebleven en de laatste faze van de
etappe heeft hij, tezamen met Wouter,
zelfs nog heel goed gedraaid, de om
standigheden in aanmerking genomen,
want het was alweer geen rit, vooral
tegen het slot, om er licht over te
denken.
Woutje heeft het eveneens weer
heel erg kwaad gehad. We kunnen er
volledig inkomen, dat de kleine man
uit Breda, die zoveel triomfantelijke
dagen achter de rug heeft en de ge
vierde man was, het extra moeilijk
heeft, nu zijn benen hem in de steek
laten.
En was er nu maar eens wat minder
heftige strijd geleverd uit het late
binnenkomen hier, mag men namelijk
niet afleiden, dat die achterwege zou
zijn gebleven dan zou een „terug
komen" zowel van hem als van Nolten
nog wel tot de mogelijkheden hebben
behoord.
Maar de voor hen ongelukkige om
standigheid, dat de strijd om de lei
dersplaats en de eindoverwinning nog
altijd onverminderd door blijft gaan,
heeft geen gelegenheid geboden om op
adem te komen. Heus, men moet vele,
vele jaren in de geschiedenis van de
Tour teruggaan, om te kunnen wijzen
op zoveel vinnige en onafgebroken
strijd.
Zenuwslopende weken
Was Jacques Goddet gedurende het
weekend niet naar een rustige plaats
in de omgeving van Lyon „gevlucht",
om te bekomen van de ongewoon ze
nuwslopende weken, die achter de rug
waren?!
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
i
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
aan
de
van het
DAGBLAD DE STEM
Tal van
tot een totale waarde van
Dit biljet uiterlijk op Dinsdag 27 Juli 1954 inleveren bij de agent
van het Dagblad De Stem of bij een der kantoren van het Dagblad
De Stem te Breda (Reigerstraat 16), Roosendaal (Molenstraat 45),
Bergen op Zoom (Zuivelstraat 26), Waalwijk (Grotestraat 189),
Goes (Westsingel 98), Hulst (Dubbele Poort 7), Terneuzen (Noord
straat 56) of Oostburg (Nieuwstraat 41).
1. WIE WINT DE TOUR DF. FRANCE 1954
2.
IN WELKE TIJD wordt de laatste étappe
(Troyes - Parijs ,180 km) door de winnaar van
die étappe afgelegd
Naam
Straat
Plaats
(Niet duidelijk
gelegd).
Duidelijk invullen
ingevulde formulieren moeten terzijde worden
Wanneer (Jw biljet inlevert, gebruikt U dan a.u.b. geen
enveloppe. Zendt U het per post, vergeet dan vooral niet
om vóór op de enveloppe te vermelden: Tour de France
prijsvraag.
Leest ook dagelijks het étappe-verslag in het
(U kunt er gewoon niet buiten
Sportief bekeken is een dergelijke
ontwikkeling natuurlijk het summum
wat men in een Ronde van Frankrijk
wensen kan. Maar daarnaast is óók
een feit, dat men wel eens teveel van
de uitvoerenden eisen kan: geestelijk
en lichamelijk. Meer dan ooit is dit
jaar het predicaat „dwangarbeiders
van de weg" deswege op de coureurs
van toepassing. En dan te weten, dat
de Alpen nog komen!!!
Onder de gegeven omstandigheden
is het ontwijfelbaar, dat de Fransen
uitgesproken profiteurs zijn. Zij zijn
op eigen terrein, spelen elkaar in de
kaart, niet in de laatste plaats ten
gunste van Louison Bobet, al moet di
rect worden vastgesteld, dat hij uit
stekend rijdt en met ere de gele trui
draagt. Beter dan de tegenstanders uit
de vreemde zijn ze bestand tegen de
hoge temperaturen, welke nog iedere
dag worden geconstateerd en tal van
andere dingen vallen, nu de kaarten
zo liggen, in hun voordeel uit. Daar
aan is niets te doen. Bovendien zijn de
Belgen, met de oude rot Stan Ockers
vooraan, na een vrij slecht begin er
steeds beter in gaan komen en het wil
ons voorkomen, dat de vriendschap
met de Zwitsers niets te wensen over
laat.
Verblind
Vergeleken bij vorig jaar, toen we
tot in Parijs met onze tien tezamen
waren gebleven en er veel meer te di
rigeren was, staan we er ook wat dit
betreft niet zo gunstig voor. Nu is het
wel te voorzien geweest, dat deze toe
stand zich dit jaar niet gemakkelijk
zou herhalen, maar eerlijk gezegd zijn
we allemaal een beetje erg verblind
geweest door de ongelooflijke succes
sen en er zullen er beslist geweest
zijn, die meenden, dat Nederland zo
wel het ploegenklassement binnen zou
halen als met de gele trui de ville
lumière binnenfietsen!
Men kan ook te optimistisch zijn en
voornamelijk voor degenen, die aldus
geprofeteerd hebben, moet het een
hard gelag zijn, deze snelle teruggang
door te maken. Inderdaad een gevaar
lijk optimisme.
Met 5 onder de
eerste twintig
Vandaag nóg zeggen wij: het gaat
Nederland niet zo bar slecht. Hebben
wij ooit met vijf man geklasseerd ge
staan onder de eerste twintig? Met al
leen de Alpen nog in het vooruit
zicht! En zelfs Faanhof en Suyker
buyk staan met hun 44e en 59e plaats
niet te schande in de algemene rang
schikking.
Zeker, die vierde plaats in het lan-
denklassement is minder aantrekke
lijk. Maar zie er de situatie nog eens
op na.
Geen stroolialmen
België heeft slechts een drie en een
halve minuut voorsprong op de on
zen. Bobet c.s. staan alles bij elkaar
ook maar een goede tien minuten
voor, terwijl de Zwitsers dertig minu
ten uit zijn gelopen, inderdaad teveel
wellicht om nog ongedaan te maken.
Maar vergeet niet, dat ook in de gele
deren der Franse tricolores gisteren
klappen met de hamer zijn uitgedeeld,
uitgezonderd aan Bobet.
En van onze naaste Zuiderburen be
vonden zich hier in Grenoble ook
maar twee renners in de voorste gele
deren. Werkelijk, het zijn geen stro
halmen, waaraan wij ons vandaag
vastklampen. De vraag is alleen acuut
en óók wel delicaat: hoe zullen onze
jongens het morgen om te beginnen
in de Alpen aan wier voet we nu
zijn neergestreken, er af brengen?
Op Wagtmans en Nolten is het mis
schien beter onder de vigerende om
standigheden niet te rekenen. We zul
len content zijn, als ze tijdig in Brian-
Con arriveren, óók als Suykerbuyk en
Faanhof hetzelfde zullen vermogen.
Maar waarom zouden we geen fidu
cie hebben in Van Breenen, die zo uit
stekend ook vandaag weer ge
klommen heeft op Voorting en op
Wim van Est? Heus, men heeft het
hier nog lang niet opgegeven.
Tegenslag vandaag kan morgen in
succes verkeren. Geweldige dingen
mag men natuurlijk niet verwachten,
maar als onze jongens met schappe
lijke resultaten de grimmige Izoard
(2360 meter) gaan bedwingen, is het
grootste obstakel alweer achter de
rug, al moet men Woensdagmorgen,,
direct na het begin ook die Galibier
niet uitvlakken!
Morgen wordt naar veler mening
beslist, wie Parijs zegevierend binnen
gaat rijden. Men zegt: als Bobet het
daar ook houdt, zal het Schar of Ku-
bler niet meer gelukken schone Loui
son van zijn voetstuk te halen.
Maar
Het worden uitermate enerverende
uren, óók oor onze landgenoten, die
zich van de opgaven sterk zijn be
wust. Komaan, de moed niet verloren!
Etappeklassement
17e etappe van Lyon naar Grenoble
(182 k.m.).
1 Lucien Lazarides (Fr. Z.O.) in 5
uur 40 min. 43 sec. 2 Schar 5.42.04. 3
Kubler 5.42.08. 4 Ockers z.t. 5 Bobet
z.t. 6 Van Breenen z.t. 7 Clerici z.t. 8
Mallejac (Fr. W.) z.t. 9 Emilio Rodri
guez (Spanje) z.t. 10 Dotto (Fr. Z.O.)
z.t, 11 Bergaud (Fr. Z.O.) z.t. 12 Bran-
kart z.t. 13 Apo Lazarides (Fr. Z.O.)
z.t. als Kubler 5.42.08. 14 Le Guilly
(lie de France) 5.42.44. 15 Vitetta (Fr.
Z.O.) 5.44.57. 16 M. Rodriguez (Span
je) 5.45.03. 17 Voorting 5.45.16. 18 Rol
land (Fr.) z.t. 19 Bauvin (Fr. N.O.C.)
z.t. 20 Lauredi (Fr.) z.t. 23 Van Est
5.4647. 26 Suykerbuyk z.t. 29 Nolten
5.50.24. 31 Wagtmans z.t. 36 Faanhof
5.52.13.
Algemeen klassement
1 Bobet (Fr.) 100.33.28. 2 Schar
100 43.12 op 9.44. 3 Kubler 100.43.58 op
10.30. 4 Mallejac (Fr. West) 100.50.22
op 16.54. 5 Dotto (Fr. Z.O.) 100.53.32 op
20.04. 6 Ockers 100.55.53 op 22.25. 7
Bauvin (Fr. N.O.C.) 100.56.04 op 22.38.
8 Vitetta (Fr. Z.O.) 100.57.54 op 24.26.
9 Lauredi (Fr.) 100.59.43 op 26.15. 10
Bergaud (Fr. Z.W.) 100.59.59 op 26.31.
11 Brankart 101.03.25. 12 Clerici
101.10.29. 13 Apo Lazarides (Fr. Z.O.)
101 10.42. 14 Nolten 101.12.15. 15 Wagt
mans 101.'2.37. 16 Van Est 101.13.47.
17 De Mulder 101.15.50. 18 Van Bree
nen 101.19.15. 19 Deledda (Fr.) 101.20.08
20 ex aequo Mahé (Fr. W.) 101.21.28 en
Voorting z.t. 44 Faanhof 102.28.24. 59
Suykerbuyk 103.08.26.
Ploegenklassement
1 Frankrijk Zuid Oost (L. Lazarides,
Dotto, A. Lazarides) 17.03.59. 2 Zwit
serland (Schar, Kubler, Clerici)
17.05.50. 3 Frankrijk (Bobet, Rolland,
Lauredi) 17.12.40. 4 Nederland (Van
Breenen, Voorting, Van Est) 17.14.11.
5 België (Ockers, Brankart, Demul-
der) 17.14.40. 6 Spanje (E. Rodriguez,
M. Rodriguez, Alomar) 17.16.33. 7
Frankrijk Zuid Wes' (Bergaud, Vivier,
Privat) 17.19.37. 8 Frankrijk West
(Mallejac, Mahé, Guerinel) 17.21.08. 9
Frankrijk N.O.C. (Bauvin, Stablinski,
Cieleska) 17.22.27. 10 lie de France
(Le Guilly, Hoorelbeke, Tonello)
17.25.21. 11 Luxemburg-Oostenrijk
(Kamp, Schneider, Dierkens) 17.57.19.
Algemeen
Lmdenklassement
1 Zwitserland 301.34.11. 2 Frankrijk
301.54.16. 3 België 302.01.14. 4 Neder
land 302.04.58. 5 Frankrijk Zuid Oost
302.32.45. 6 Frankrijk West 303.07.11. 7
Spanje 303.24.53. 8 Frankrijk N.O.C.
303.55.10. 9 Frankrijk Zuid West
303.59.53. 10 lie de France 304.25.12. 11
Luxemburg-Oostenrijk 308.01.44.
Bergklassement
1 Bahamontes 58 pnt. 2 Bobet 29 pnt.
3 ex aequo: Van Genechten en Malle
jac ieder 24 pnt. 5 Le Guilly 22 pnt. 6
Kubler 18 pnt. 7 Varnajo 15 pnt. 8 ex
aequo: Bauvin en Close ieder 13 pnt.
10 Ockers 12 pnt. 16 ex aequo: Gemi-
niani, Masip en Nolten ieder 4 pnt. 19
ex aequo: Voorting, Darrigade en For-
lini ieder 3 pnt. 22 ex aequo: Quentin
en Van Breenen ieder 2 pnt.
Puntenklassement
1 Kubler 133 pnt. 2 Schar 183 pnt. 3
Ockers 197 pnt. 4 Van Est 357.5 pnt.
5 Forlini 398 pnt. 6 Bobet 402.5 pnt. 7
Bauvin 44.5 pnt. 8 Wagtmans 466 pnt.
9 Nolten 504 pnt. 10 Vitetta 521.5 pnt.
De prijs voor de meest strijdlustige
renner werd toegekend aan Le Guilly
(lie de France).
met dubbele trommel-
remmen, lantaarn, slot en
jasbeschermer,
ter waarde van
Aangeboden door de Juncker Rijwiel-
fabrieken en
Rijwielhandel, Keiweg 2-4,
OOSTERHOUT.
606-OO
(Van een speciale verslaggever)
GRENOBLE, Maandagavond.
Na Lyon eerst een toeristisch uitstapje over 100 kilometer, waarbij
een gemiddelde werd bereikt van nog geen 30 kilometer per uur. Het
was ontzettend warm, niemand voelde er iets voor, de kat de bel aan
te binden en zo bleef de groep, op enkele kleine schermutselingen na,
bijeen tot in de buurt van Saint Gervais, aan de voet van de Col de
Romeyere, een berg van ruim 1000 meter hoogte, die als col van de
tweede categorie meetelt voor het bergklassement.
Van alle ploegen kwamen de „waterdragers" in deze eerste faze in
actie. Van Breenen maakte zich zeer verdienstelijk bij de Nederlanders
en Croci-Torti en Perez stapten telkens af om de flessen van de Zwit
sers en de Spanjaarden te vullen.
Na ruim 100 kilometer, toen dus
meer dan de helft van de etappe was
afgelegd, begon de 12 kilometer lange
klim naar de pas-overgang van de
Romeyere. Een eigenaardige col, met
talloze korte wendingen met een hoog
stijgingspercentage over smalle grint-
Advertentle
De Tour de France-renners: J
J Kain, Schneider en Urbancic
van de Luxemburgse-Oosten-
rijkse ploeg starten in de Acht
van Chaam op 4 Aug.
Mevrouw Bobet zorgt er voor aanwezig te zijn wanneer er voor de deel
nemers aan de Tour de France een rustdag is aangebroken. De gehele
dag verzorgt en vertroetelt zij haar man en draagt er zo op haar manier
een steentje toe bij, dat Bobet de kracht vindt om de gele trui te be
houden. Tijdens een massage door de verzorger Le Bert (rechts) kijkt
mme Bobet, die haar man geen minuut uit het oog wenst te verliezen,
aandachtig toe.
HET volgersmaterieel geeft toch
wel aanleiding tot klachten.
Soms wil het wel eens hapelen.
Rinus, die in een garage werkt,
zag het reeds bij de doortocht van
de Tour te B. Hij zei het nog te
gen zijn vrouw. „Dit wordt niks",
zei hij tegen het verschrikte
mens. „De helft haalt Parijs niet".
Zijn woorden werden op hetzelf
de ogenblik klemmend onder
schreven. Er reed een volgauto op
een hondje in. De voorzijde van
de wagen werd zwaar bescha
digd, de achterzijde „n het hond
je licht. Deze (het hondje) was
verontwaardigd en beloofde er
politiewerk van te maken. Het
kon overigens de tocht voort
zetten.
"LTOE kan dit? vraagt Gij. In ge-
dachten (sic) kan alles. Daar
zijn wij het wel over eens. Tech
nisch gezien zit daar bovendien
een voordeel aan: Het vergemak
kelijkt het schrijven met Franse
slag. Het spaart overuren onzer
zijds.
Wij kunnen dus wel even stellen,
dat de volgauto's een aardig zood-
je vormen. Onverantwoordelijk.
Rommel buiten kijf.
Neem de wagen van Jaques God
det. Of neem hem maar liever
niet, want het zou Uw ongeluk
kunnen betekenen. De Tour-baas
kan er misschien Parijs m»ee ha
len, maar dan is het louter te
danken aan zijn chauffeur. Deze
werd pas aangenomen na een
harde opleiding. Eerst is hij tien
jaar diepzeeduiker geweest, daar
na straalvlieger. Misschien, dat
hij thans ook de auto van Goddet
aan kan. Maar gemakkelijk heeft
hij het niet. Soms stort de auto
in een ravijn. Zwijgend stapt God
det dan het voertuig uit, gaat een
biertje drinken en de chauffeur
moet dan maar zien hoe hij de za
ken oplost. Dit geeft uiteraard
aanleiding tot naijver, want de
chauffeur van Jean Garnault hoeft
het weer niet, want bij voorko
mende gelegenheden verricht die
de werkzaamheden zelf. „Het oog
van de meester maakt het paard
vet", pleegt Jean te zeggen. Hij
meent, dat de bestuurder niet
zuinig genoeg met het materiaal
omgaat. Wanneer hij zelf de brok
stukken uit de diepte opvist
spaart dat extra-kosten.
T)E wagens van de ploegleiders
vormen een hoofdstuk apart.
Het komt voor, dat deze gewoon
stil vallen. Deze mensen zijn dan
steeds gedwongen hun jongens uit
de koers te halen om ze verder te
helpen. Zij moeten dan duwen.
Het wordt in de regel niet bijster
gewaardeerd. Zij fietsen liever.
G" begrijpt wel, dat het op de
ze manier niet langer meer
gaat.
wegen. De zwaarte van de opgaaf en
wellicht meer nog de overstelpende
hitte, zelfs in de ruim begroeide kloof,
brachten een totale verbrokkeling van
het peloton teweeg. Bahamontes had,
men zou zeggen zonder enige moeite
de kop genomen. De anderen konden
de gevleugelde Spanjaard niet bijhou
den, noch Le Guilly, noch Kubler, die
zijn laatste reserves scheen aan te
spreken, noch Bobet, die toch een
klimmer van groot formaat is, kon
den zijn wiel houden. Ook de Neder,
landers zakten af, Nolten, Wagtmans
en Faanhof.
Bahamontes ging het eerst over het
hoogste punt, op 5 seconden gevolgd
door Le Guilly en op 1 minuut 32 se
conden door Kubler, Bobet, Dotto,
Mallejac en Ockers. Vervolgens pas
seerden op 2 min. 2 sec. Apo en Lu
cien Lazarides ,op 3 min. 30 sec. Ber
gaud, De Mulder, Schar, Clerici en
Manuel Rodriguez, en op 3 min. 35
sec. Van Genechten, Van Breenen,
Suykerbuyk, Van Est, Bauvin, Vitetta,
Van Genechten, Alomar en E. Rodri
guez. Het peloton met Geminiani volg
de op 7 min. 45 sec.
Iloge snelheden
Daarom zetten wij er een
achter.
punt
Bij de scherpe afdaling naar La Bal-
me werden snelheden van boven de 60
kilometer bereikt. 5 k.m. na de top
moest Wagtmans afstappen wegens
lekke band. Joosen was met de mate
riaalwagen vlak in de buurt en Wout
kon na een kort oponthoud weer ver
trekken, samen met Faanhof, die bij
hem was gebleven en bij hem bleef,
tot hij Wouts tempo niet meer kon
volgen. Een paar honderd meter ver
der stond Nolten aan de kant, even
eens met een lekke band. Weer sprong
Joossen bij. Nolten, die er nu veel
beter uit zag en verklaarde geen last
meer te hebben van pijn. De pleister
had hij van zijn dijbeen gescheurd
hij hervatte de strijd.
Hij draaide nu in een prachtig tem
po en haalde in de afdaling tal van
renners in, onder wie Croci-Torti, Pia
nezzi, Hendrickx, DeBruyne, de Frans
nationalen Geminiani, Darrigade en
Remy en verder de regionale Miran-
do en Forlini. Tenslotte ging hij ook
Faanhof nog voorbij om aansluiting te
krijgen met een groepje, waartoe be
halve Wagtmans ook Cieleska, Teissei-
re, Deledda en De Mulder behoorden;
De Mulder kon niet begrijpen, dat
Nolton 7-o'n pijn in zijn been had, zo
schitterend had de Limburger zich
hersteld.
Aan de kop van het peloton, bij de
korte afdaling van de Romeyere, had
Le Guilly het eerst Bahamontes inge
lopen. De Fransman kreeg aanvanke
lijk een voorsprong van enkele minu
ten, moest een lekke band zelf repa
reren en bleef voor totdat Lucien La
zarides, die ook uit het peloton was
weggesprongen, hem inhaalde. Achter
vormde zich een groep van een 15-tal
renners: Bobet, Ockers, Manuel Rodri
guez, Clerici, Kubler, Schar, Mallejac,
Dotto. Apo Lazarides, Bergaud, Vitet
ta, Wim van Est, Van Breenen en Suy
kerbuyk. Gerrit Voorting zat toen In
een tweede groep onder anderen sa
men met Bauvin.
Derde faze
Dit alles was gebeurd tijdens de lan
ge klim, welke na de korte afdaling
van de Romeyere was gevolgd, de der
de faze van de etappe, welke beslis
send was voor het resultaat te Gre
noble. Na deze klim begon te Saint-
Nizier, nog altijd 1150 meter hoog en
op 30 kilometer van Grenoble gelegen,
de lange, niet zo moeilijke afdaling
naar de 900 meter lager gelegen finish.
Wim van Est, voor wie iedereen zijn
hart in een lange afdaling vasthoudt,
stuurde tien kilometer verder in een
der bochten zo slecht, dat hij kwam te
vallen. Zijn achterwiel was krom ge
trokken en voordat hij weer op zijn
fiets zat had hij kostbare minuten ver
loren. Hij was woedend, toen hij be
merkte, dat Suykerbuyk niet op hem
gewacht had, om hem zijn wiel te ge
ven.
Ogenschijnlijk had Van Est gelijk,
immers de man uit St Willebrord staat
aanzienlijk hoger geklasseerd dan zijn
ploegmaat. Suykerbuyk had later een
verontschuldiging: hij had gedacht,
dat de ketting van Wims fiets was af
gelopen en dat hij weer snel op zijn
fiets zou zijn gestegen. Maar toen Van
Est niet zo spoedig verscheen, liet
Suykerbuyk, die uitstekend, tezamen
met Hein van Breenen, in het groepje
Kubler-Schar-Bobet meereed, zich af
zakken.
Drie Nederlanders reden in de lei
dende groep naar de finish: een maak
te een tuimeling door eigen onvoor
zichtigheid, de tweede liet zich afzak
ken. Weg was deze prachtige kans.
Helaas zat ploegleider Pellenaars niet
vooraan: zijn plicht hield hem vast bij
Wagtmans en Nolten.
Ook hij inzinking
Aan de kop kreeg Le Guilly tien ki
lometer voor Grenoble een inzinking
en werd hij door de groep Kubler in
gelopen. De gele trui-drager Louis Bo
bet had zich in deze groep kunnen
handhaven, een voortreffelijke presta
tie, want hij had daar zijn grootste
concurrenten tegenover zich, zonder
dat iemand van zijn ploeg hem huil
kon bieden. Lucien Lazarides behaal-'
de te Grenoble een verdiende zege op
Schar, die zich kort voor de aankon®
op de wielerbaan had losgereden, bij
na anderhalve minuut later arriveert»;
en de tweede plaatse bezette, vóór zjjj
ploegmaat en grootste rivaal Fera
Kubler, aan wie hij vier seconden hq
afgesnoept.
Ockers werd vierde, Bobet vijfde
Hein van Breenen kon beslag leggtj
op de zesde plaats.
De andere Nederlanders hebben i
de laatste faze van de strijd goed gij
reden, waardoor de schade minde;
groot is geworden dan zich aanvankJ
lijk liet aanzien. Na Faanhof kwamef
nog 38 renners voor de sluiting
controle binnen.
i Advertentie)
naar Rijn, Lahn en Moezel,
8 dagen C 7 O/i,
ter waarde van I -LZtVi
Tour"-prijsvraa;
werd voor onze
aangeboden door:
Centraal Reis- en
N.V.
Passagebureat'
Brugstraat 5 's Hertogenbosch
PIERRE POLO, een Zuid-Ooster,
nog niets opvallends heeft verrich'.l
maar daarom toch wel eens gra))|
in de krant wil staan, heeft er iet
op gevonden. De laatste dage|
vraagt hij in zijn hotel iedere mo:
gen vóór de start een teiltje wate
en gaat daar dan met zijn voete:
schoenen en al, inzitten. Als itik|
hem vraagt waarom hij dat zo doi
antwoordt hij dóódsimpel: omdat hej
lekker fris is
BIJ HET VERTREK in Lyon
de man aan de microfoon special!
aandacht voor een manneke van C
jaar, dat in de drukte zijn moede
kwijt was geraakt. De moeder will
radeloos. Na een poos zoeken voni|
men het ventje in een bagagewagen
weggedoken tussen kisten. Ik wil i
Tour volgen, zei hij snikkend,
zijn moeder hem over de knie 1
de
JEAN LE GUILLY is ln deze Roni
zodanig vermagerd, dat zijn plof
genoot Stanislas Bober hem „mats
ma" als bijnaam heeft gegeven.
KEES PELLENAARS, een grote.'
gaar in de mond (als steeds)
men met een donker gezicht
Kubler kijken. Ferdi gaf er deai
verklaring voor: „tien jaar geledfl
heb ik hem te Zürieh in de spr-'l
geklopt. Hij heeft me dit blijkbaïB
nooit vergevenDie Kubler
ook niet van de eerste leugen..
NOG EENS PIERRE POLO, die i
geruime tijd onderaan bengelde I
't algemeen klassement en desw(lj|
een rode schijf onderaan zijn z>>'
had hangen (ter vervanging van»
befaamde rode lantaarn). Een d"?
dagen werd hem door de Oost"®'
ker Schneider de onderste f® L
„afgesnoept". Polo zei: hij heeft tjj I
verrast, die Kurt, maar ik heb fllj I
maatregelen getroffen. Iedere Wj;
dat hij pech krijgt, ga ik op
wachten.
DE GEMOEDELIJKE pater Lucas ij
Bruyn staat voor de tweede ®*r
tussen de sportgroten. Eerst pu°u'
ceerden wij een foto van de pa'"
temidden van de Nederlandse Ton.'
ploeg. Dat was een plezierig in,e!'|
mezzo in een leven, dat dageliitó
aanraking komt met de diepste o'
lende. Pater De Bruyn werkt nare"
lijk in de krottenwijken van B?J'
deaux-Baniieu. De levensomstanlV
heden in deze vervallen ëeirie?!jL
schap vormen het gegeven voor Ijl
hoorspel „Bruggenhoofd van "'T
Christendom", dat de KRO dejj
avond om vijf voor 10 uitzendt, njj
werd opgenomen in de wijk van r>'t
ter De Bruyn(Voor NederlanjT
se helpers: Postbus 157, Rotterdam I
T
Jan Cottaar geeft vandaag
tusse"!
16.00 en 17.00 uur over Hilversum
(298 meter), een reportage van de l
nish der achttiende etappe Grcrj0 L
Brian^on (214 k.m.). Een herna I
vindt plaats om 19.10 uur en de
beschouwing volgt om 20.10 uur. be
over dezelfde zender.
94e JAARG.
Uitgave: N t
Verschijnt elk
Reigerstraat 1
nistratie: 8778
redacteur: J
C. J v. Hootege
H. B L de tif
V. M Vercai
vooruitbetaling
f 8.55, pet we
bestell.) t 0.45
Losse nummer;
Bureau voor c
"DELANGR
van de 1
velingen vai
daarover in
deel der bei
jaarsvergade
JN de ver
Perste K
heeft ministe
dat het tari
distributie, c
draagt, waai
zal moeten
heeft op dit
van enkele
Hoeveel de
ten zijn wei
neer er een
de nieuwe,
dingen. De F
aanleiding
sprake kwaï
Senaat aanv
HET EERSTE
vliegtuig met t
707, heeft bij ee
880 km. en hogi
vlogen.
ons konink:
mende weekein
ning Frederik t
Denemarken. I
twee van haar
Prins en twee
gen.
HET PARLEMI
Westfalen heeft
tegen 75 stemn
zen. De C.D.U.,
behoort, heeft
heid) in het ni
EEN BELG!
alle reuzen,
optochten in
N.-Frankrijk
en hun oor;
aan de hand
ten. Een reu
EEN BISSCHO
ders in Tsjecho
„staatsvijandige
tot straffen va
dwangarbeid. E
kenden" alles.
DE AMERIKA
reid gevonden
die nadeel hel
de atoomproevc
deloosstelling t
EEN 28-JARIG
jaar in de dui;
meisje door eer
is voor de Alk
weest. De Offic
kingstelling var
verdachte niet i
woordelijk kon
PROF. Ir J. TE
adviseur bij de
nationale plan.
jaar hoopt prof
aanvaarden.
EEN LANDBOl
wiens land v
eantiekolonie
gestelde landm
°P rijn land
hele meters
HET COMMU
Gortzak heeft
sche plannen,
Nederland ook
van zijn aantal
IN LONDEN ci]
geruchten, volge
nlft'? Va" Kol°
ontslag heeft ai
nox-Boyd, minii
■tiurgerluchtvaarl
IN MIDDEN-CH
aardbeving plaa
volgens de eerst
soon is omgekorr
wonden.
NA EEN
Eisenhowi
nog
van
i, dc
verga
^'seiuiower en
autoriteiten, heel
Zuid-Korea veri
""'"delen t
1 land.
Zuid
me
van
zijn
t lVeersveru-ar
4 vanavond:
Enkele buien'
ringen. Matig t
kust tijdelijk h
t wind. Aanhoud
t andaag: Zo
Maan onder 1
Zon op 4.56 uur