Pe jSïeiti
Wouter Wagtmans opnieuw in gele trui
Een der Hoofdprijzen
ƒ8500
DAGBLAD DL STEM
Nederland juichte: Oranje boven!
Sensationele ontknoping in de 8e etappe
MET DE FRANSE SLAG
U doet toch ook mee
Onze ploeg bleef ook pech niet bespaard
Een Marco" Wasmachine
LOCOMOTIEF
D
Enorm hoog gemiddelde gefietst
AL*
Apparatenbedrijf Gebr. Mensen
Borstel-uitzet
Y ero Borst elf abriek
,DE EFTELING'
Tour de France-pri jsvraag
11
11
Toen Zwitserland aanviel....
Ontspan 11 in gspark
prachtige prijzen
lEHDi- 6LAD
VRIJDAG 16 JULI 1954
ANGERS. Donderdagavond.
AT IS VANDAAG SENSATIE van de bo
venste plank geweest en ons aller Wout je
heeft ze de wielerwereld bezorgd.
Wij nemen aan, dat een stroom van verwon
dering in Nederland is ontketend, toen daar
het grote nieuws bekend werd. Welnu we zijn
er allemaal confuus van. Terwijl letterlijk
iedereen vanochtend, verheugd over de verbe
terde weersomstandigheden de zon scheen
lekker daeht, het er eens van te zullen kun
nen nemen, in de veronderstelling, dat de
(Van onze speciale verslaggever)
meute zich koest zou houden in het vooruit
zicht van de grote hap, Vrijdag naar Bordeauc,
is een hel ontketend door een veertiental ren
ners, zo in flagrante strijd met de gevestigde
meningen, dat men z'n ogen niet geloven kon
ende degelijkheid van zijn chronometer
in twijfel trok. Er is zulk een hoog tempo ont
wikkeld, dat het toch reeds beduidend ge
schatte gemiddelde van 40 k.m. per uur, verre
werd overschreden. Voor de winnaar de jonge
Belg de Bruyne en Wagtmans, gold namelijk
een moyenne van bijna 43 kilometer per uur!
EEN eeho-roep ging het verheugende bericht van mond
tot mond in de vaderlandse kolonie: Woutje heeft de gele
trui heroverd en toen de officiële berekeningen werden vastge
prikt aan de officiële Chronometrage-tribune konden we aflezen
dat de kleine man uit Breda met 1 minuut en 2 seconden voor
sprong op Louison Bobet, leider in het algemeen klassement
was geworden! Wie zoiets nog voor mogelijk had gehouden, moet
een ongelooflijke optimist zijn geweest. Weet namelijk wel, dat
geen onzer in de Nederlandse volgerskaravaan er, vóór de ont
knoping een feit werd, ook maar op heeft durven zinspelen, dat
onze jongens ooit nog in deze Tour tot het herwinnen van het
kostbare shirt zouden geraken
Nu het er dan toch van gekomen is, dank zij de toevallige
krachtsverhoudingen in het „veld", die door Pellenaars en zijn
mannen volledig uitgebuit werden, staan wij daar als kleine
wieler-natie verbaasd te kijken dat iets dergelijks verwezenlijkt
kon worden. Feit is echter en een onomstotelijk, dat onzerzijds
de allergrootste verrassing bezorgd is, welke ooit in een Ronde
van Frankrijk voor mogelijk werd gehouden. Het meest op de
neus zullen zij hebben gekeken, die meenden dat na het daveren
de begin der Nederlanders, het met ze gedaan was en verder
een doodgewoon meefietsen in de karavaan voor ze was wegge
legd.
aanleiding tot verhoogde
ling zal zijn!
belangstel-
Alles op alles
(Advertentie)
Zagers, Borgmans, van Looij,
De Paepen, Schils, van Roos-
broeck. Deze bekende Bel
gische renners starten ook in
de Acht van Chaam op 4 Aug.
a.s.
Tot die „zij" behoorde gisteren nie
mand minder dan Jacques Goddet.
Zelfs de doorgewinterde Tour-direc
teur bleek te zijn gaan twijfelen aan
de kracht van onze ploeg. Ongetwij
feld voor de hand liggend, na de min
der fraaie resultaten der voorgaande
dagen. Hij wierp onze jongens, uiter
aard de Pel incluis, voor de voeten
zij het in diplomatieke termen, waarin
Goddet een kraan is dat zij aan
zichzelf te danken hadden, dat het nu
zo onbevredigend met onze ploeg ging.
Zij hadden, te beginnen in Brasschaat,
teveel rumoer rondom zich gezaaid
hij bedoelde natuurlijk: afgunst onder
de tegenstanders verwekt en daarvoor
moesten zij nu boeten.
In feite had Goddet geen ongelijk en
als het zijn bedoeling is geweest, om
onze mannen de waarheid voor de
neus te draaien en die doet vaak
erg veel pijn zodat ze daaruit dan
zelf de consequenties maar hadden te
trekken, wel, dan heeft zijn zet de
juiste vruchten afgeworpen. Voor on
ze mannen, die extra geld konden in
casseren en volledig in het nieuws
kwamen, voor de baas van de Tour
en zijn „l'Equipe" extra nieuws, dat
DE KIPPETJES en die dikke plakken
ham, waarover wij het gisteren had
den, zijn Roger Hassenforder ken
nelijk slecht bekomen. Tussen Brest
en Vannes gaf hij de pijp aan Maar
ten....
HET WAS ECHT een kinderlijke ver
ontschuldiging, welke Dominique
Forlini „placeerde" toen een Franse
radio-reporter hem vroeg, waarom
hij in Vannes zich van een sprint
duel met Vivier en Mahé onthou
den had. „Ik had de hele dag niet
gegeten en op de wielerbaan werd
ik zo duizelig, dat ik blij was zon
der om te vallen, de Tinish te berei
kenEr is om dit antwoord nog
al gelachen!
DE KOFFIEBRUINE Abdel Kader
Zaaf zo is er maar één in de Tour
had in Vannes het meest bekijks.
De toeschouwers gierden, toen hij
grimassend betoogde: „je kunt heel
goed zien, dat ik er nog niet ben.
gedoelde hij daarmee, dat ze in de
bergen voor 'm op moeten passen?
MARCEL BIDOT, de ploegleider der
ranse tricolores, was gisteren er$
f0?3?toeFl ^rie bekende voetbal-
fS/4 kwamen feliciteren met de
tot dan toe behaalde Franse succes
sen. Hij riep de patron van het res
taurant waar de ontmoeting plaats
vond, en bestelde 25 flessen cham
pagne! Men bedenke hierbij, dat Bi-
dot vertegenwoordiger is van een
beroemde champagne-fabriek
het parool in de Tour luidt
7" m^n weet het geen bezoek van
familie aan de renners! Lucien Teis-
seire overschreed! in Brest dit ver
bod, toen zijn echtgenote even was
Komen overwippen. Ze kon weer in
pakken en tranen hielpen niet.
IN brest haalden collega's van Vi
vier een gijntje uit. Zij spelden een
spoorkaartje, bestemming Parijs op
de achterzijde van z'n trui. Dat tic
ket was nogal overbodig, want hij
won immers dezelfde middag de
etappe in Vannes!
EEN RANSE krant schreef, dat naar
veler mening Koblet minder sterk is
dan vorig jaar. Het is te hopen,
merkte Nello Lauredi op, dat Hugo
geen Frans kan lezen....
DE MANNEN van de Zuid-Oost -
ploeg stoofden Vincent Vitetta een
zure kool. Op het moment dat hij
naar de start moest en zijn fiets wil
de pakken, bleek deze verdwenen.
Na lang zoeken (en veel lachen van
zijn co-equipiers) vond hij z'n race
karretje gedemonteerd ergens tus
sen de oude rommel in een schuur
tje.
JEAN LE GUILLY (lie de France)
heeft er tot nu toe weinig van te
recht gebracht. De journalisten uit
zijn streek willen natuurlijk de re
den weten. Als hij ze op zich toe
ziet komen roept hij: „Wel. in
conditie
EEN BEKEND geworden gezegde van
Raphael Geminiani: „Als je in het
wiel van de witte '.ruizen (de Zwit
sers) blijft rijden, kom je vanzelf
bij het Rode Kruis terecht".
(Advertent'e)
Als we Woutje alle eer gegeven
hebben, welke hem vandaag toekomt,
dan is onmiddellijk Hein van Breenen
aan de beurt. Immers, met „Tarzan
samen heeft Wagtmans de achtervol
ging naar de koplopers tot een succes
gemaakt. En mèt de Amsterdammer
heeft de energieke Wouter de laatste
phase van de koers voor de rest van
de groep het spit moeten afbijten, om
dat die elf tegenstanders, wetende, dat
Wagtmans de gele trui ging herove
ren, geen meter kop meer wilden
doen.
Of te langzaam reden naar de 7in
van onze twee landgenoten, die de
grote victorie ruikend, nóg harder
gingen fietsen, waardoor uiteindelijk
de voorsprong behaald werd, die on
ontbeerlijk was voor het incasseren
van de glorie, welke hier in Angers te
wachten lag.
Dat het geen overwinning
geworden is, maar een overi
gens zeer eervolle tweede plaats
wordt te meer aanvaardbaar
als men zich realiseert, hoe
zwaar de eindfase onze twee
voorposten-jagers op de schou
ders heeft gedrukt.
Het was daaraan toe te schrijven,
dat de overigens uitstekend rijdende
Belg De Bruyne, hem op de maat kon
kloppen, omdat deze die laatste kilo
meters lekker tussen de wielen han
gend, zich toe kon rusten voor de
slotspurt, daarbij geassisteerd door
zijn ploeggenoot Brankart, die op cijn
beurt uitgerust achter de twee Ne
derlandse locomotieven, de sprint aan
kon trekken.
Had Wagtmans eenzelfde steun van
Van Breenen kunnen krijgen, dan zou
Woutje ongetwijfeld voor een twee
voudige victorie hebben gezorgd, want
het feit, dat hij alle andere concurren
ten nog achter zich liet, toont zonne
klaar aan, dat hij in topconditie ver
keert.
Daarom extra hulde en de hoed diep
af voor „Tarzan", die ondanks de
enorme krachtsinsapnning nog in ne
gende positie langs de wedstrijd-jury
flitste!
Niet zo héél ingewikkeld
Hoe is deze „sensatie van de eeuw",
als we vandaag ook eens mogen over
drijven, tot stand gebracht kunnen
worden? De zaak is, achter bezien,
minder ingewikkeld dan ze schijnt.
Louison Bobet's gele trui hing al eni
ge dagen aan een even zijden draad
als Woutje de zijne had zien benge
len. Men maakte er in zijn omgeving
geen geheim van, en ook Louison
zelf wond er geen doekjes om, als
men hem er naar informeerde: hij
voelde zich niks lekker met dat H.D.-
shirt om de lendenen. Te vroeg ooi-
deelde men, was hij er eigenaar i-an
geworden en met de zwaarste kar
weien nog ver voor de boeg, was die
trui van Suze hem in feite een grote
kwelling. Altijd maar te worden be
waakt, steeds maar te worden achter
volgd, het werkte sterk op zijn zenu
wen en die nare Zwitsers, met hun
dagelijkse dreigementen.
Goed, Bobet wilde er dus van
af, als het maar op een voor hem eer
volle wijze kan geschieden! Edoch,
wat weet een journalist-volger nog
bitter weinig van machinaties in de
renners-rijen en wat daarom heen
zweeft. Hoe onbekommerd stapten wij
vanmorgen in de auto, nu algemeen
werd daangenomen, dat het vandaag
weinig meer dan een temporitje
zijn 190 kilometer voor Tour-rijders m
wezen meer dan een ritje?! zou
worden.
Alles schijn
Van de prins geen kwaad wetend,
zette de stoet zich rond het middaguur
in beweging. De „groten" zaten met
ogenschijnlijk verveelde gezichten de
eerste kilometers weg te draaien,
maar intussen fladderden al die hel
pers en waterdragers in de onmiddel
lijke nabijheid van hun bazen, zodat
eventueel gesmede plannen weder
zijds stante pede ongedaan konden
worden gemaakt.
Louison deed natuurlija mee aan de
controle waar het Koblet, Kubler of
Schar betrof en omgekeerd lagen de
Zwitsers op de loer. Dat zou zo blij
ven, tot hier in Angers toe en ondanks
alles wat zich aan de kop afspeelde, of
ging afspelen, hetgeen naar men weet
niet gering is geweest.
Toen éérst dat ene groepje van *e-
ven man aan de haal ging in het
elders geplaatste technische verslag
kan men lezen door welke renners het
werd gevormd lieten de kopstuk
ken onder de favorieten geen kik. En
dat was nog te verklaren, omdat een
eventuele winnaar daaruit hun posi
ties niet kon verontrusten. Als zodanig
kon immers Hein van Breenen zeker
niet gelden (hij was er namelijk ook
bij!)
Dat werd allemaal anders
had het tenminste voor ze moe
ten zijn, maar ze reageerden ook
toen nog niet! toen daar nóg
zeven" aan de haal gingen, waar
onder Wagtmans.
Men moet bij een verklaring daar-
voor twee veronderstellingen entame
ren. In de eerste plaats deze. Woutje
had een grote achterstand: 7 min. 52
sec. op Bobet en als zij zich herinner
den, hoe weinig hij zich in de voor-
Het is je gegund,
Wout r
(Van een speciale verslag
gever)
ANGERS, Donderdagacond.
„Het gemiddelde van deze etap
pe ligt boven de 42 kilometer in
het uur", klonk het door de luid
spreker en op dat ogenblik stoof
het peloton binnen met een ver
woede eindsprint tussen Darriga-
de en Kubler, waarbij de Zwitser
op de laatste 50 meter nog een le
lijke zwieper van de Fransman
kreeg en daartegen op de hem be
kende luidruchtige wijze protes
teerde.
Louison Bobet stapte van zijn
fiets en drukte Wagtmans de
hand. Oe doffe gele trui van Bo
bet, smerig door stof en zweet,
stak scherp af tegen het felle en
schone shirt van onze landgenoot.
De persfotografen moesten van de
oude en de nieuwe leider natuur
lijk een plaatje maken en met een
rustige glimlach liet de Fransman
dat toe.
Hij gunde het gaarne aan Wagt
mans, dat kon je duidelijk mer
ken.
Zo zag de slotscène van deze
8ste etappe eruit. Wagtmans reed
met een prachtige bos gladiolen en
rozen in de hand zijn ererondje!
Een Zwitserse aanval in volle gang. Hugo Koblet leidt het peloton, dat
zijn uiterste best doet het ontketende geweld te bedwingen. Achter mooie
Hugo zien we hier Henk Faanhof en op de vijfde plaats Ferdi Muller.
(Advertentie)
f
voor de grote „Tour de France-prijsvraag"
van het Dagblad De Stem
ter waarde van J' 9Q5
Aangeboden door:
MOLENSTRAAT 150a.
Tel. 3627
ROOSENDAAL
Vandaag weer fit
en meteen in de gele shirt!
loopt altijd lichterl
RIJWIELEN VOOR SPORT, TOERISME EN
VOOR DAGELIJKS GEBRUIK
bije etappes onderscheiden had, was
de redenering: dat haalt hij zeker niet,
aannemelijk! Maar het bleef een ge
vaarlijke redenering, omdat zij geba
seerd was op onderschatting van de
tegenstander.
De andere suppositie kon deze zijn:
Bobet wilde van de gele trui verlost
worden op dit ogenblik en zag
liever ons aller Woutje ze van hem
overnemen, dan de Zwitsers, i.e. Ko
blet, afgezien van de vraag of deze op
dit moment er ook prijs op stelde, ze
om de schouders te hebben.
Vergist
Tenslotte is er dan nog' een derde
mogelijkheid, bij nader inzien. Ze is
bovendien zeer aannemelijk. De „gro
ten" hebben zich gezamenlijk in de
kracht van de beide Nederlanders ver
gist en niet willen aannemen, dat zij
het tegen de „verdrukking" en samen
spannende vijadelijke troepen in tot
de grote, sensationele voorsprong ".ou
den brengen!
Hoe dan ook: de gele trui is
opnieuw de onze en ons aller
Woutje zal er morgen mee ge
sierd de lange, lange zware
tocht naar Bordeaux mee kun
nen doen. Over de dingen, welke
daarin zullen kunnen gebeuren,
zullen we ons vanavond niet
druk maken. Dat zal de tijd le
ren en afhangen van de omstan
digheden. Dat Wim van Est er
echter een serieuze gooi naar
doen wil, staat als een paal bo
ven water. Stel je voor, dat dat
ook nog eens zou lukken
Andere zorgen
Nee, er waren hier in Vannes nog
enige andere zorgen, met betrekking
tot twee leden van onze ploeg: Nolten
en Voorting,
Dit tweetal heeft het in deze 8ste rit
namelijk allerminst meegezeten. Jan
Nolten werd in een valpartij betrok
ken, waarvan de Belg Van den Bran
den het slachtoffer is geworden; de
jongen moest naar een ziekenhuis
worden overgebracht en is uitgescha
keld. De lange Limburger kwam er
met een verwrongen voorwiel af, kon
dit zelf herstellen, maar had nog tijd
en moed genoeg, om zonder hulp van
anderen „thuis" te geraken.
Gerrit Voorting kreeg op een hoogst
ongelegen ogenblik een lekke band.
Hij benodigde wel bijstand. Drie stoe
re makkers: Suykerbuyk, Faanhof en
Maenen, verleenden deze met volledi
ge overgave, maar hoe ze ook zwoeg
den, de door Voorting verloren tijd
kon niet meer op het jagende peloton
worden goed gemaakt.
Zowel voor Nolten als Voorting
vooral voor de Roosendaalse Gerrit!
betekende zulks een gevoelige daling
in het algemeen klassement. Maar dat
werd met mannenmoed geïncasseerd.
De mannen gingen vanavond extra
tijdig ter kooi, want Vrijdagochtend is
het vroeg dag: om 6.30 uur reeds wor
den de renners, die morgen ongetwij
feld méér dan ooit, het predicaat:
dwangarbeiders van de weg toekomt,
en route gezonden en pas te ongeveer
half vijf des middags zullen zij weer
van hun race-karretjes af kunnen
stappen.
Etappe-klassement
8e etappe van Vannes naar Angers
(190 k.m.).
1 Debruyne 4 uur 27 min. 4 sec. 2
Wagtmans. 3 Meunier (Fr. N.O.C.). 4
Croci Torti, 5 Stablinsky (Fr. N.O.C.).
6 Guerinel (Fr. W.). 7 Mirnndo (Fr. Z.
O.). 8 Brankart. 9 Van Breenen. 10 Te-
lotte (Fr, N.O.C.). 11 Le Guilly (lie de
France). 12 Dierkens (Lux.-Oost.) al
len z.t. als Debruyne. 13 Pianezzi
(Zw.) 4.27.28. 14 Remangeon (Fr. Z.
W.) 4.31.22. 15 Darrigade (Fr.) 4.35.28.
16 Kubler z.t. 17 Ockers z.t. 18 For
lini (lie de France) z.t. 20 Schar z.t.
21 ex aequo het grote peloton, waarin
onze landgenoten Klaas van Est, Wim
van Est. Voorts Bobet (Fr.), Deledda
(Fr.), Huber, Koblet en Desmet, allen
in dezelfde tijd als Darrigade. 81 Nol
ten 4.41.16. 82 Faanhof 4.44.28. 84 Mae
nen z.t. 88 Suykerbuyk z.t. 89 Voor
ting z.t.
De prijs voor de strijdlustigste ren
ner ging naar Le Guilly (lie de Fran
ce), die voor de coureur met de mees
te pech in deze etappe naar de Belg
Van den Branden, die de strijd moest
staken.
Algemeen klassement
1 Wagtmans 43.20.07. 2 Bobet (Fr.)
43.21.09 op 1.02. 3 Koblet 43.21.26 op
1.19. 4 Schar 43.22.08 op 2.01. 5 De
bruyne 43.25.34 op 5.27. 6 Kubler
43.27.07 op 7 min. 7 Forlini (lie de
France) 43.27.55 op 7.48. 8 Desmet
43.28.45 op 8.38. 9 Bauvin (Fr. N.O.C.)
43.29.39 op 9.32. 10 Wim van Est
43.30.13 op 10.06. 11 Forestier (Fr.)
43.31.44. 12 Deledda (Fr.) 43.32.35. 13
Ockers 43.33.53. 14 Meunier (Fr. N.O.
i Advertentie)
De radio-verslaggevers hebben
toch maar een vet baantje in de
Tour.
Dat zit maar in goed geoliede
auto's. Dat ziet maar heel Frank
rijk op kosten van de zaak. Dat
drinkt maar puike wijn. En i i
ruil daarvoor moeten zij slechts
een beduidend verhaal ophangen
in geweldige woorden. Gij zoudt,
denken wij, best radio-reporter
willen zijn. Doch wilt Gij ons nu
even verontschuldigen? Dan gaan
wij even stilletjes in een hoekje
om U staan te lachen. Want de za
ken liggen toch wel even anders.
Voor alle zekerheid hebben v/ij
het in gedachten eens een
dagje gedaan.
Des morgens kwamen wij fris
gewassen aan start. Wij zagen er
wel aanvaardbaar uit. In de zak
ken hadden wij radiolampen ge
daan, die wij af en toe niet zonder
voldoening te voorschijn haalden
om te tonen, dat wij waren voor
bereid. Het petje bevatte een an
tenne, omdat men nimmer kan
weten.
Dit nu wekte reeds direct de
lachlust op van de renners.
De man van Mars", zo riep
ons aller Woutje. En Adriaan Suy
kerbuyk, die juist op zijn gemak
een potje stond te blozen, raakte
zo zeer onder de indruk, dat hij er
tussen uit trok en de hele verdere
étappe niet meer werd waargeno
men. Hij zou wel gewonnen heb
ben, ware het niet....
Doch wij lieten ons niet kennen.
Wij zeiden doodgewoon onze
naam niet.
De chauffeur van de volgauto
was een ruige borst. Hij sjaste
door de omgeving, dat de schame
le Franse veestapel de stuipen
kreeg. Herhaalde malen moestin
wij hem tot minder haast manen,
omdat (1) wij 'm flink zaten te
knijpen, (2) wij indirect ook de
verantwoording droegen voor het
welzijn van het materiaal en (3)
wij niets van de Tour zagen.
Ongeveer half weg werden wij
op de schouder geklopt door een
heer in rennerscostuum, die schijn
baar de hele tijd op de achterbank
had gezeten.
Het gaat goed", zei hij glim
lachend. „Ik denk wel dat ik van
daag win, wanneer dat zo door
gaat". En hij ging weer naarstig
voort met de montering van zijn
race-fiets.
Kort daarop wilde de bestuur
der één borreltje gaan drinken.
Dat kwam juist zeer goed lit,
want wij wilden intussen wel eens
oefenen op wat wij straks voor de
microfoon hadden te zeggen. Ten
gehore van een eenvoudig land
man staken wij de reportage af,
doch deze verwarde het sportieve
in deze bezigheid met politiek ge
konkel en klaagde ons wegens op
ruiend gepraat aan.
De chauffeur had niet één, doch
vijftien borreltjes op en dat was
goed te merken toen hij de land
man van zijn ongelijk overtuigde.
Goed. Wij werden op de vleuge
len van het geluk en de techniek
toch voortgedragen tot vlak voor
de eindstreep. Daar klopte de
wielrenner ons wederom op de
schouder.
Hier zou ik er wel graag uit
willen", sprak hij. „Het staat zy
gek, wanneer ik niet met de fiets
kom binnen rijden." Deze wens
viel te billijken. Arthur, zoals le
knaap heette, bood een machtig
gezicht, toen hij weg spurtte. Des
jongens, des jongens, wat hiew oe
knaap er op los. Wat hakte hij daar
fraai weg.
En nu mag men raden, wie op
deze gedenkwaardige dag de étap
pe heeft gewonnen. A r t h u r.
Hadt die maar ingevuld op het,
inschrijvingsformulier voor DE
STEM -prij s vr a a g.
Een complete
ter waarde van X' "I AH
ruim x -LUI'
werd voor onze „Tour" prijsvraag
beschikbaar gesteld door:
v.h. J. Vermunt.
MOLENSTRAAT 107 Tel. 4970
Roosendaal
(Advertentie)
KAATSHEUVEL
Voor de Tour-prijsvraag
wij beschikbaar,
stelden
gratis een dag verblijf voor
gezin van 6 personen,
inclusief entrée's, lunch, thee
en diner.
DE EFTELING
65 HA LEVENSVREUGDE
C.) 43.34.34. 15 Brankart 43.35.08. 16
Alomar (Spanje) 43.35.40. 17 Gaul
(Lux.-Oost.) 43.35.44. 18 Vivier (Fr.
Z. W.) 43.35.57. 19 Carlé (He de Fran
ce) 43.36.09. 20 Viteitta (Fr. Z.O.)
43.36.39. 40 Voorting 43.45.33. 45 Van
Breenen 43.47.13. 54 Nolten 43.50.13. 55
Klaas van Est 43.54.00. 74 Faanhof
44.10.28. 82 Maenen 44.30.53. 88 Suyker
buyk 44.47.55.
Ploegenklassenient
8e etappe
1 Frankrijk N.O.C. (Meunier, Sta-
blinksy, Telotte) 13.21.12. 2 België (De
bruyne, Brankart, Ockers) 13.28.36. 3
Nederland (Wagtmans, Van Breenen,
Klaas van Est) 13.29.06. 4 Zwitserland
(Croci-Torti, Pianezzi, Kubler) 13.30.00
5 Frankrijk West (Guerinel, Bouvet,
Gilles) 13.38.00. Frankrijk Zuid Oost
(Mirando, Dotto, Kebaili) z.t. Luxem
burg-Oostenrijk (Dierkens, Gaul,
Kemp) z.t. lie de France (Le Guilly,
Forlini, Bober) z.t. 9 Frankrijk Zuid
West (Remangeon, Bergaud, Dussault)
13.42.18. 10 Frankrijk (Darrigade, Bo
bet, Deledda) 13.46.24. Spanje (Aio-
mar, Bahamontes, Botella) z.t.
Algemeen
ploegenklassenient
1 Zwitserland 129.51.58. 2 België
130.08.34. 3 Frankrijk N.O.C. 130.09.16.
4 Frankrijk 130.10.50. 5 Nederland
130.11.20. 6 Frankrijk West 130.25.59. 7
lie de France 130.32.14. 8 Frankrijk
Zuid West 130.38.20. 9 Frankrijk Zuid
Oost 130.45.13. 10 Spanje 130.47.50. 11
Luxemburg-Oostenrijk 130.56.30.
Puntenklassement
1 Kubler 71 pnt. 2 Schar 93 pnt. 3
Forlini 110 pnt. 4 Ockers 122 pnt. 5
Koblet 125 pnt. 6 Wim van Est 127
pnt. 7 Debruyne 175 pnt. 8 Wagtmans
181 pnt. 9 Bauvin 194 pnt. 10 Derijcke
200 pnt.
aan
de
van het
DAGBLAD DE STEM
Tal van
tot een totale waarde van
ruim
Dit biljet uiterlijk op Dinsdag 27 Juli 1.954 inleveren bij de agent
van het Dagblad De Stem of bij een der kantoren van het Dagblad
De Stem te Breda (Reigerstraat 16), Roosendaal (Molenstraat 45),
Bergen op Zoom (Zuivelstraat 26), Waalwijk (Grotestraat 189),
Goes (Westsingei 98), Hulst (Dubbele Poort 7), Terneuzen (Noord
straat 56) of Oostburg (Nieuwstraat 41).
1. WIE WINT DE TOUR DE FRANCE 1954
2. IN WELKE TIJD wordt de laatste étappe
(Troyes - Parijs ,180 km) door de winnaar van
die étappe afgelegd
uurmm.
Naam
Straat
Plaats
Duidelijk invullen
(Niet duidelijk ingevulde formulieren moeten terzijde worden
gelegd).
Wanneer U Uw biljet inlevert, gebruikt U dan a.u.b. geen
enveloppe. Zendt U het per post, vergeet dan vooral niet
om vóór op de enveloppe te vermelden: Tour de France
prijsvraag.
Leest ook dagelijks het étappe-verslag in het
(U kunt er gewoon niet buiten