Vaiul^
Mensen en c%tuzen
W'
Misverstanden en...
erger
Den Bosch bereid zich voor
op de Plechtige Omgang
P N. VAN EYCK in Roeping herdacht
RADIO
AT EEN
ONDERLIJKE Y
ERELD
Een vrouw in de
eenzaamheid
POKON kunstmest
Studenten zorg.
Vergelijking.
P-iÉÉN DING:NEEM SwiNG?
Massale toeloop verwacht
PLEEGZUSTER
BLOEDWIJN
TWEEDE BLAD
DINSDAG 6 JULI 1954
QP de Nationale Kaderdag der
P.v.d.A. zijn geen nieuwe wapenen
toegevoegd aan degene, waarmee het
Mandement sinds zijn verschijnen van
die zijde is bestookt. Het is verdrietig,
zich te moeten verdiepen in zo veel
misverstanden. Maar het is toch nodig
enkele van de voornamaste te signa
leren en uit de doeken te doen.
Zo heeft ir Vos in zijn openings
rede het volgende gesteld: In het
Mandement worden de Rooms-Katho-
lieken in ons volk geplaatst in het
eerste rijtuig der moraliteit, de pro
testants-christenen mogen meerijden
in de tweede koets, en de humanisten
en wat men daarbij gelieft te voegen,
komen in de derde wagen, achteraan...
Dit is een volkomen averechtse
voorstelling van zaken. De Bisschop
pen oordelen niet over mensen. Zij
weten ook best, dat er katholieke el
lendelingen zijn en hoogstaande hu
manisten. Maar niemand mag het de
Bisschoppen, mag het de katholieken
kwalijk nemen, dat ze de boodschap
van Christus een allesovertreffende
boodschap vinden, dat ze derhalve het
katholicisme (niet de katholieken),
waarin ze die boodschap onverminkt
zien, aan de top van alle levens
beschouwingen plaatsen. Dat ze ver
der het Protestantse Christendom,
waarin nog zo veel van Christus'
boodschap bewaard bleef, hoger stel
len dan het a-religieuse humanisme.
Ir Vos maakt echter geen onderscheid
tussen de leer en de beleving van die
leer door de aanhangers.
Een tweede misverstand is, dat door
het Mandement een „restauratie-
politiek" zou worden gedekt, welke
de K.V.P. dan aan het inleiden zou
zijn. Dit misverstand moet een gevolg
zijn van slecht lezen, want het gehele
tweede gedeelte van het Mandement
is één pleidooi voor de herinrichting
der samenleving tot een christelijke
maatschappij, terwijl van de K.V.P.
in geen enkel opzicht kan gezegd wor
den, dat ze een politiek van echte
vooruitstrevendheid heeft afgeremd.
De socialistische ministers mogen het
getuigen!
Een derde misverstand geldt het
verwijt, dat bij de vergaderden te
Utrecht fel insloeg, als zou door in
perking van de vrijheid van partij
keuze, de vrijheid van geweten zijn
aangetast. Hier komen we aan een
punt, waar het moeilijke begrip „vrij
heid" in het geding komt. Iedereen is
het er over eens, dat bandeloze vrij
heid uit den boze is. Altijd zullen er
beperkingen nodig zijn, om een samen
leving van mensen behoorlijk te doen
functioneren. Wie zich onder een in
stituut of een organisatie schaart,
aanvaardt de regelen, geldend in dat
instituut, in die organisatie. Een in
zender in „Het Parool", lid van het
N.V.V., schreef :„Ons is verboden naar
een E.V.C.-vergadering te gaan of aan
excursies naar Rusland deel te nemen,
zoals mij door de E.V.C. is aange
boden."
Als wij goed zijn ingelicht, dan wei
gert de Katholieke Werkgemeenschap
het lidmaatschap aan leden van het
N.V.V. Allemaal inperkingen van de
vrijheid. Zal men dit aan de genoem
de organisaties kwalijk nemen? Na
tuurlijk niet. Het is hun goed recht
vast te houden aan de gestelde rege
len. Minister Suurhoff zei het zo juist:
„De Bisschoppen hebben het recht hun
gelovigen aanwijzingen te geven en
zelfs iets te verbieden. Dit behoeft
geen gewetensdwang te zijn, want men
schaart zich vrijwillig onder hun ge
zag." Dit woord had men nog eens
moeten herhalen op de Kaderdag.
Dan zou er heel wat nodeloze veront
waardiging voorkomen zijn.
"pOT zover dan over de misverstan
den. Er was echter ook erger op
deze Kaderdag. Er waren ook spre
kers. die zich te buiten gingenaan
grievende beschuldigingen. Daarbij
spande professor Schermerhorn wei
de kroon. Neem een zin als deze: „Ik
heb er geen behoefte aan de niet
bewijsbare stelling te hanteren, dat er
een oorzakelijk verband zou bestaan
tussen sociale achterlijkheid en het
overwegend rooms-katholiek zijn van
een volk." Intussen is die niet-bewijs-
bare stelling dan tóch maar uitgespro
ken. Nog zo'n mooie zin: „Wanneer
in de typisch katholieke landen door
katholieken evenveel voor de oplos
sing van het sociale vraagstuk was
gedaan als socialisten deden in andere
landen, dan zouer in West-Europa
geen communistisch probleem meer
zijn." De professor acht het socialisme
dus de beste afweer tegen het com
munisme. Maar hoe verklaart hij dan,
dat het in verscheidene landen achter
het IJzeren Gordijn juist socialisten
waren, die door hun acteren met het
communisme de weg naar de onder
gang der democratie baanden? Denk
aan een Grotewohl, een Fierlinger,
een Slansky. Denk ook aan een Nen-
ni, een Bevan, allemaal mensen die er
op uit zijn met het communisme te
flirten. WIJ willen dit de socialisten
als zodanig niet aanwrijven. Laat de
professor er dan ook de katholieken
als zodanig buiten houden, als hij het
verschijnsel van het veldwinnen van
het communisme wil verklaren.
Het grievend karakter van zijn
rede culmineerde wel in de zin,
welke het Partijbestuur der KVP
ook als bizonder kwetsend heeft
gesignaleerd: „Internationaal gelijkt
het er op, dat het Rooms-Katholicisme
in Europa macht hoger aanslaat dan
geest, meer vertrouwen stelt in orga
nisatie dan in Christus".
Zo'n uitlating is werkelijk beneden
alle maat.
Beneden de maat was ook de op-'
merking van mr Burger, dat „2/5 van
onze landgenoten achter het prikkel
draad is gesloten, waarmee in feite de
geestelijke bewegingsvrijheid van het
resterende 3/5 natuurlijk ook niet on
aangetast is gebleven,"
Welbewust wordt hier het beeld
van de concentratiekampen opgeroe
pen, om de Bisschoppen te beschuldi
gen en die arme schapen van katho
lieken te beklagen. WU laten ons
echter niet beklagen en volgen fier,
in welbewuste vrije keuze, de leiding
van onze Bisschoppen. Daar heeft een
Burger niets mee te maken!
EEN WEGVERBINDING
NOORD-ZUID
Ten Westen van kanaal
Antwer pen-Rotterdam.
QP de te Scheveningen gehouden
algemene vergadering van de
A.N.W.B. kwam er een vraag van mr
K. Haltzema aan de orde inzake een
weg met goede verbinding Noord-Zuid,
Naast het in het Deltaplan geprojec
teerde kanaal zou. zo meende deze, een
uitstekende verbindingsweg kunnen
worden aangelegd, die het Zuidwesten
met het Middenwesten van ons land
zou kunnen verbinden. De ANWB had
zich te dezer zake gewend tot de
Delta-commissie, die nog wel vrij vaag
hierover een en ander had medege
deeld. Het zal moeilijk zijn deze weg
langs het geprojecteerde kanaal te
leggen, omdat de scheepvaart moge
lijk hinder zou kunnen ondervinden
van verblindende koplichten e.d.,
maar er zijn wel plannen om een weg
eventueel aan te leggen ten Westen
van het kanaal AntwerpenRotter
dam via de punt van Flakkee over
een dam over het Volkerak naar Ber
gen op ZoomAntwerpen.
Art verten tie)
is al 24 jaar 't beste voedsel
voor alle kamerplanten!
100% zuiver en oplosbaar.
Gemakkelijk in 't gebruik.
Let op het merk POKON
Mel CHRYSAL gaan Uw snijbloemen 2 i zo lang mee!
Joodse leiders te Roemenië
vrijgelaten
rJHE Jeruzalem is vernomen, dat zes
Joodse leiders, die te Roemenië
tot gevangenisstraffen waren veroor
deeld, op vrij voeten zijn gesteld. On
der hen bevinden zich vertegenwoor
digers van het Israëlitische Wereld
congres en leiders van plaatselijke
Joodse organisaties.
Twee veroordelingen werden door
het militaire hof nietig verklaard.
Het betrof mevrouw Sjosjana Benve-
nisti, een Roemeense, die in 1953 tot
tien jaren gevangenisstraf werd ver
oordeeld en de ex-president van de
Joodse raad dr Jan Lippman, die in
1952 vijftien jaren gevangenisstraf
kreeg.
Sporen van
„verschrikkelijke
sneeuwman"
Y/IER leden van de Nieuw-Zeelandse
expeditie van Sir Edmund Hil
lary hebben verse sporen gezien van
een Yeti, de „vreselijke sneeuwman"
op een hoogte van ongeveer zes dui
zend meter in het Tsjawang-dal in
Noord-Oost-Nepal. Het spoor kon
over enige afstand in de sneeuw ge
volgd worden, maar de sneeuwman
bleef onzichtbaar.
i Advertentie)
Neem dadelijk Kruschen
by de ««rite aanwijzing
Tan Bhaumatische Pijn.
Waarom eerst §en lange lijdensweg
'n lijdensweg bergaf? Roep die slui
pende pijnen vandaag nog een „Halt"
toe. Neem Kruschen. Kruschen is een
volkomen natuurlijk middel; de zes
minerale zouten die het bevat, sporen
de bloedzuiverende organen aan tot
krachtiger werking. Die voeren dan
weer de onzuiverheden af, die nu het
bloed verontreinigen en oorzaak zijn
van Uw lijden en pijn. Daarom
wacht niet langer; begin er vandaag
JN EEN vergadering van de Raad
van Toezicht der Tilburgse Hoge
school heeft Mr. Steenberghe zijn
bezorgdheid uitgesproken over het
feit, dat de overheid zich verregaand
wil bemoeien met de sociale zorg
voor studenten, met het verstrekken
van goedkope maaltijden, het inrich
ten van goedkope woongelegenhe-
den en gezondheidszorg. Mr. Steen
berghe ziet hier vooral voor de bi-
zondere hogere scholen een groot
gevaar. Hij wil de zaak van de an
dere kant aanpakken. Eerst moet het
door fiscale verlichtingen aan meer
ouders mogelijk gemaakt worden,
hun kinderen te laten studeren en
zelf de kosten zo veel mogelijk te
betalen. In gevallen, waarin belas
tingmaatregelen nog geen effect sor
teren, zou echter het particulier ini
tiatief moeten kunnen ingrijpen.
Hiervoor is dan nodig, dat de fiscus
royaler wordt met belastingvrijstel
ling voor giften. Dan kan de verzor
gingstaak van de studenten op na
tuurlijke wijze worden behartigd.
We geloven, dat het een redene
ring is, waartussen geen speld te
krijgen is.
J_J KENT het lied: dat oorlogszuch
tige Westen en dat vredelieven
de Sovjet-bloc. Welnu, hier is een
staatje van de diensttijden, zoals die
gelden achter en vóór het IJzeren
Gordijn: Sovjet Unie 24 maanden;
Polen 24 maanden; Tsjechoslowakije
36 maanden; Hongarije 36 maanden;
Roemenië 36 maanden; Bulgarije 36
maanden; Albanië 24 maanden.
Dat is in het Sovjet-bloc gemid
deld 31 maanden.
En nu aan de andere kant van
het Gordijn: Frankrijk 18 maan
den; Italië 18 maanden; België 18
maanden; Nederland 18 maanden;
Luxemburg 12 maanden.
In de E.V.G.-landen gemiddeld
15.5 maand.
Wie verlangt er nog commentaar?
Prof. dr J. Peters C.ss.R. lid van de redactie
FAE REDACTIE van het maandblad
„Roeping" blijft hardnekkig voort
gaan haar lezers voor het lapje te hou
den. De jongste aflevering is volgens
de buitenzijde van het omslag num
mer 4 van de 29e jaargang, volgens de
binnenzijde nummer 4 van de 30e
jaargang Hoe na twee afleveringen
nummer vier kan verschijnen in de
zesde maand en toch op tijd komen, is
een andere puzzle. Het zal wel iets
met dubbelnummers en kalenderja
ren te maken hebben. Waarom toch
niet eenvoudig de juiste datum op het
omslag vermeld? Dat is in elk geval
eerlijker dan met allerlei flauwe foef
jes de achterstand camoufleren. En nu
we toch aan het mopperen zijn: het
Journaal in dit Juni-nummer loopt
van 12 Januari tot en met 22 Fe
bruari.
Verheugend nieuw is, dat prof. dr.
J. Peters C.ssR. tot de redactie is toe
getreden en een wijsgerige kroniek
zal gaan verzorgen. (Het voorwoord
in no. 4 deelt mee, dat hij zal zitting
nemen te beginnen met no. 3!).
WAN DE gevarieerde inhoud noemen
v we een interessante, door Jacques
Benoit vertaalde, verhandeling over
Gebed en Poëzie van Jean Daniélou.
Een bijdrage van Heinrich Böll is in
de oorspronkelijke taal afgedrukt.
Harry G. M. Prick houdt niet op
met tot in het oneindige uitgesponnen
bijzonderheden over Lodewijk van
Deyssel te lozen. Wat voor zin het
heeft uit een manuscript geschrapte
regels of niet geaccepteerde passages
uit kopy voor de Nieuwe Gids hier af
te drukken, is ons niet duidelijk. We
sluiten ons graag aan bij Frederik van
Eeden, die schreef: „moet ik nu dat
lekkers maar meeëten omdat hij Ka-
rel is en meer kan dan een ander?"
De Kroniek is deze keer heel be
langwekkend. Ze opent met een hoog
staand artikel van dr. Karei Meeuwes-
se ter nagedachtenis van de dichter P.
N. van Eyck. De schrijver heeft de
overleden hoogleraar persoonlijk ge
kend en van diens werk een gedegen,
diepgaande studie gemaakt. In het
kort geeft hy de ontwikkelingsgang
aan.
Van Eyk, zo schrijft hij, is pas met
zijn religieuze, zijn mystieke poëzie tot
de grote moderne Nederlandse dichters
gaan behoren. Het geloof, althans zijn
geloof stelde hem in staat de polai
re krachten van zijn wezen tot een
eenheid van werking te brengen, die
de mogelijkheid inhield van de ver
vulling van zijn verlangen, het stelde
hem in staat tot de concentratie van
allerlei elementen die in zijn poëzie
tot dusverre disharmonisch naast el
kaar lagen, waardoor het gedicht de
uitdrukking werd van de met inspan
ning van alle vermogens nagestreefde
vervulling van het zielsverlangen: het
zien van de werkelijkheid als een
openbaringsvorm van God. Vandaar
dat dichtkunst en religie voor hem in
de volstrekte zin des woords één wa
ren, vandaar ook dat hij de conformi
teit van leer en leven predikte.
Wie een juist en helder inzicht wil
krijgen in de poëzie van P. N. van
Eyck mag deze bijdrage van dr. Meeu-
wesse niet ongelezen laten. Een kleine
onnauwkeurigheid sloop in de aanha
ling uit J. Mathijs (niet: Matthijs)
Ackets opstel over Staring. De Bredase
leraar noemde in De Nieuwe Taalgids
„Herdenking" niet het meest Holland
se liefdesgedicht dat ooit geschreven
werd, maar 'n echt voorbeeld van 'n
Hollands minnedicht; onze Hollandse
aard op z'n mooist.
Pater Molenaar M.S.C. richt zich tot
Wouter Lutkie naar aanleiding van
een artikel over Sint Gertrudis in
Aristo, waarop hij enige correcties
aanbrengt. Lambert Tegenbosch
neemt net op voor Gerard Knuvelder,
die door Garmt Stuiveling werd aan
gevallen. Erg overtuigend klinkt zijn
betoog niet. Met krachttermen als
„rotstreek" e.d. komt men er niet. Het
zal Stuiveling niet veel moeite kosten
een aantal voorbeelden van vooringe
nomenheid aan te wijzen. We denken
b.v. aan de halve pagina over de grap
pige journalistieke stukjes van Han
nibal, terwijl pater Schreurs 4 1/2 re
gel krijgt.
Een aantal boekbesprekingen besluit
deze aflevering, waarvan het omslag
werd opgesierd met een tekening van
Robert Nix.
W. VAN DER VELDEN
Art verten tie)
aj'het wereldbefaamde mesjeL
VOOR VLUG, VOORDELIG EN ZELDZAAM ZACHT SCHEREN
LJEEL DE BOSSCHE GEMEENSCHAP en duizenden vreemdelingen zien
thans weer uit naar Zondag 11 Juli, de dag waarop de luisterrijke plech
tige omgang ter ere van de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch zal trekken
door de straten en stegen van de aloude Hertogstad. Want de omgang, zoals zy
vorig jaar voor de eerste maal in vernieuwde vorm een enorme mensen me
nigte heeft verrukt en gesticht, heeft zich een faam verworven, die reikt tot
ver buiten onze landsgrenzen.
10.000 zitplaatsen méér
LIET IS dan ook nodige gebleken
voor de komende omgang extra
voorzieningen te treffen om zo weinig
mogelijk bezoekers te moeten teleur
stellen. Langs de route zullen een gro
ter aantal tribunes gebouwd en stoel
tjes geplaatst worden, zodat naar
schatting 10.000 personen méér dan
vorig jaar de stoet kunnen zien voor
bijtrekken.
Bovendien zal voor de eerste maal
de oorspronkelijke beeweg worden
verlengd, om aldus een grotere sprei
ding van de toeschouwers te bereiken.
Intussen zijn de repetities voor de
groepen, die aan de processie deelne
men, in volle gang. Ijverige lieden
speuren onder de bevolking naar ge
schikte figuren die straks kunnen fun
geren als engelen en hellebaardiers,
profeten, hertogen en musketiers, reis-
heiligen, wenende vrouwen of als het
eerste mensenpaar.
En zij allen zullen zich dan bij de
kleermakers moeten vervoegen, die de
Geen „halve barbaren"
T"\E regeringsvoorlichtingsdienst van
de Verenigde Staten heeft Zondag
bekend gemaakt, dat een campagne
zal worden ingesteld, om in het bui
tenland waardering op te wekken
voor de Amerikaanse cultuur en om
communistische propaganda tegen te
gaan, die de Amerikanen als een „volk
van halve barbaren" voorstelt.
Voor dit doel was een nieuwe on
derafdeling van de dienst opgericht.
Dr Jacob Canter, voormalig attaché
van de Amerikaanse ambassade te
Havanna, zou adviseur voor culturele
zaken bij de voorlichtingsdienst wor
den.
kostbare costuums ontworpen door
de kunstenaars Marius de Leeuw en
Luc. van Hoek weer op maat van
de nieuwe dragers en draagsters zal
moeten maken.
Moge de zon, die vorig jaar verstek
heeft laten gaan. dit maal met haar
warme goud de kleuren doen gloeien
tot stichting van de vele duizenden
eerbiedige toeschouwers....
WOENSDAG 7 JULI
HILVERSUM I 402 m: VARA 7.00 Nws
7.13 Gram. 8.00 Nws 8.18 Gram. 8.50 V. d.
huisvrouw 9.00 Gym. 9.10 Gram. VPRO
10.00 Morgenwijding VARA 10.20 V. d.
vrouw 11.00 Gram. 12.00 Accordeonmuz.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h.
platteland 12.38 Orgelspel 13.00 Nws 13.18
Dansmuz. 13.50 Gram. 15.15 V. d. jeugd
16.45 V. d. zieken 17.15 Gram. 17.35 Piano
spel 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen over
zee „De brievenbus gaat open". Cor
respondentieclub olv Regina Zwart 18.00
Nws 18.20 Tour de France. 18.30 R.V.U.
Beroemde figuren uit de wereldliteratuur
door dr A. Saalborn. 19.00 Lichte muz.
19.15 Enige hoogtepunten van ons parle
mentaire leven, caus. VPRO 19.30 V. d.
jeugd VARA 20.00 Nws 20.05 Pol. comm.
20.15 Metropole ork., koor en sol. 20.45
Uit het leven van een vervalser, hoorsp.
21.45 Porgy and Bess, opera (2e deel) 22.45
Oh, die slachtoffers, caus. 23.00 Nws 23.15
Soc. Nws in Esperanto 23.20 Gram. 23.40-
24.00 Orgelspel.
HILVERSUM II 298 m: NCRV 7.00 Nws
7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.33 Ge
wijde muz. 7.45 Een woord v. d. dag 8.00
Nsw en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d.
zieken 9.30 V. d. huisvr. 9.35 Gram. 10.30
Morgendienst 11.00 Gram. 11.05 Paul Kru-
ger, hoorsp. 12.10 Sopr. en piano 12.30
Expeditie.
TWEE DUITSE anthropolo-
I gen, de 46-jarige Dr. Ka-
rin Hissink en de 44-jarige
Albert Hahn, zijn in Frank- j
fort teruggekeerd na een reis
van zes weken in het oerwoud j
van Bolivia, waar zij een stu- J
die maakten van Indianen- j
stammen, die nog koppen
snellen. 1
De beide anthropologen
vertelden op een persconferen-
I tie, dat een mannelijk lid van
de Tacana-stam, die leeft aan
de oever van de Boven-Beni, j
niet aanvaard wordt als vol-
wassen man, zolang hij niet J
een aanta.l Indianen van een
andere stam gedood heeft.
Hij mag zoveel vrouwen
trouwen, als hij van voedsel
kan voorzien. Als een vrouw J
i echter meent, dal de man niet
in staat is haar te onderkou- j
den, pakt zij haar huishou-
delijke bezittingen bijeen en
verlaat hem met haar kinde-
ren.
De Indianen wilden niet
spreken over het koppensnel-
len. Het was echter bekend,
dat het koppen snellen een
godsdienstige gewoonte is. De
Indianen geloven, dat het een
man niet goed kan gaan, zo
lang hij niet op deze wijze
heeft bewezen, dat hij sterk is.
Dr. Hissink en haar reisge
noot brachten 17 kratten met
voorwerpen mee terug, waar
onder weefgetouwen, bogen en
pijlen en een soort grote fluit,
die door een man en een
vrouw tegelijkertijd wordt be-
i speeld. Zij namen ook kleu-
renfilms op.
Oud
TN EEN dorp by Petsjewar in het
verre Pakistan is dezer dagen
een man overleden. Van 128 jaar. Hij
had 14 zoons en 9 dochters. Daarvan
is er nog maar één in leven: De
jongste, die reeds 90 jaar Is.
Actie.
LIET communistische deel van Chi-
na gaat een actie beleven, die
„de Tien anti's op school" heet. De
school in Keilin heeft er de primeur
van. De tien anti's zijn: anti-diefstal,
anti-zelfzucht, anti-spieken-bij -exa
mens, anti-bedonderen-van-leraren-
in-het-algemeen, anti-ongezonde-lec-
tuur, anti-spijbelen, anti-beschadi-
gen-van-eigendommen-van-de-school,
anti-slechte-gewoonten. anti-onge
hoorzaamheid en anti-luiheid. Wie
in overtreding raakt gaat naar Sibe
rië, want men is niet flauw in die
dingen.
Rit.
JN New-York is de 36-jarige
amazone Ana Baker aange
komen na een rit te paard van
Buenos Aires. De tocht heeft
drie jaar, zeven maanden en 26
dagen geduurd. Ana Baker is
op weg naar Ottawa (Canada)
Schelvis
LTPMERKELIJK is, dat op de Noor-
delijke visgronden van de
Noordzee zeer veel schelvis wordt
gevangen, hetgeen in deze tijd van
het jaar tot de uitzonderingen be
hoort. Volgens oude vissers is dit een
teken, dat er een warmteperiode op
til is, die mogelijk het karakter van
een hittegolf kan aannemen.
Moeilijk.
RUSLAND zou graag levensmid
delen invoeren, zoals men dat
ons vertelde. Maar daarvoor is
weer een export van andere arti
kelen voorwaarde en daar begint
de moeilijkheid. Want het econo
misch offensief van de Russen be
paalt zich tot de (enorme) pro
ductie van foto-lijsten, telramen,
damstenen en haarkammen. In
veel bedrijven, die wel iets nut
tigs hadden kunnen maken, is men
sedert jaren in trouwe volgzaam
heid bezig aan de besluiten van
het bolsjewistisch partijbestuur
gevolg te geven. Zij oogsten daar
mee wel de lof van de partijbe
stuurderen, maar de Russen vm-
gen zich af hoe lang ze nog voor
fakir moeten spelen.
Schot.
TN HET Engelse Chichester ging in
een volle bus een jachtgeweer af.
Het gevolg was, dat zestien mensen
met hagel te maken kregen. Het he
le stelletje moest naar het zieken
huis, waar het- schroot kon worden
verwijderd. Inderhaast had de eige
naar van het geweer vergeten het te
ontladen. „Maar het was wel een
goed schot", vond hij zelf.
Trip.
ET EN tweejarige chimpansee in Lon-
den, zekere Booboo, besloot een
snipperdag te nemen. Hij brak om te
beginnen de vloer uit zijn kooi en
zette de kooien van een hele serie
andere dieren open. De hele club
veertien papegaaien, toekans, mar
motjes, twee kleine alligators en een
pasgeboren nijlpaard trok de
straat op. Het oorverdovend kabaal
alarmeerde de oppassers en toen was
het snel gedaan. Alleen Booboo is
nog niet gevangen.
„Ja Mien, ik zal direct gaan denken over het spitten van de tuin; ik
zit nu te denken over het verven van de keuken
Land- en tuinb. meded. 12.33 Vocaal ens.
13.00 Nws 13.15 Met Pit op Pad 13.20
Guglielmo Tell, opera (gr.) 15.00 Piano
recital 15.35 Meisjeskoor 16.00 V. d. jeugd
17.20 Gram. 17.30 Orgelspel 18.00 Mil. caus.
18.20 Gram. 18.30 Spectrum v. h. Chr.
organisatie- en verenigingsleven, caus.
18.45 Geestelijke liederen 19.00 Nws en
weerber. 19.10 Boekbespr. 19.25 Gram.
19.30 Buitenl. overz. 19.50 Vioolconc. 20.00
Radiokrant 20.20 Kerkkoor 20.45 Gram.
21.15 Gram, met comm. 21.45 Paul Kru-
ger, hoorsp. 22.45 Avondoverdenking 23.00
Nws 23.15 Het Evangelie in Esperanto
23.30-24.00 Gram.
BRUSSEL (Vlaams) 324 m: 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws 13.15
Gram. 16.05 Omr. Ork. 17.00 Nws 17.10
Gram. 17.30 Caus. 17*45 Gram. 17.50 De
boekenmarkt 18.00 Gram. 18.30 V. d. sold.
19.00 Nws 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel 20.50
Gram. 21.00 Omr. ork. en soliste 22.00 Nws
22.15 Gram. 22.55-23.00 Nws.
BRUSSEL (Frans) 484 m: 12.00 Gram.
13.00 Nws 13.15 Gram. 18.05 Lichte muz.
17.00 Nws 17.15 Gram. 17.30 Zang en piano
17.50 Gram. 18.00 V. d. sold. 18.30 Gram.
19.30 Nws 20.00 Symph. conc. 21.30 Gram.
22.00 Nws 22.15 Lichte muz. 22.55 Nws.
(Advertentie)
Voor Uw zieken en her
stellenden is
een bron van energie en
kracht.
Vraagt Uw apotheek of drogist erom
15)
door B. M. BOWER
Getf m/JiJ l r e" de sP°orweg.
huk n Z3k en gaat u ma« naar
En tnJn "1' t0Ch niets uitrichten
entneh H v, de Zak overhandigde
n toch de heuvel verder wilde beklim
men, werd zijn toon bevelend. Ga
naar huis, zeg ik u!"
„Ik denk er niet aan" antwoordde
z« en Kent gromde van verontwaar
diging, gaf zijn paard de spogen en
reed weg.
,..U zult uw gelaatskleur bederven",
"fi? over zün schouder „en dat is
ook het enige wat u tot' stand zult
engen. Gaat u maar liever terug om
een parasol te halen."
Val gaf geen antwoord doch wilde
zich niet laten terugsturen door zijn
geplaag, toewei tranen van woede haar
in de ogen sprongen Voordat zij de top
bereikt had, kwam hij al weer de weg
afrennen, en zijn vaalbleke gelaat ver
telde haar veel.
„De duivel zou die brand niet kun
nen stuiten", schreeuwde hij haar toe,
en de woorden waren nauwelijks ver
staanbaar in het geloei van de vlam
men, dat voortdurend sterker werd
„Ga terug! Wilt u hier blijven staan
en levend verbranden?" Dan zag hij
hoe bleek en angstig zij was en hij
hield zijn paard in.
„Ga nu alstublief niet flauw vallen",
verzocht hij haar op een vriendelijker
toon zich flauw bewust, dat hij mis
schien te ruw was geweest. „Kom, geef
me uw hand en zet uw voet in de
stijgbeugel. Ach, verspil toch geen tijd,
door er eerst eens over na te denken
kom! Wilt u het huis dan niet red
den; en de corrals en de hooibergen.
We hebben nog heel wat te doen, laat
ik u dat vertellen".
Hij boog zich uit het zadel en tilde
haar op, hielp haar haar voet in de
stijgbeugel plaatsen en hield haar ste
vig vast, terwijl hij het paard zo vlug
hij maar durfde de heuvel liet afda
len. Het was erg lastig, dat hij voor
haar moest zorgen nu seconden zo
kostbaar waren, doch hij kon haar
ook niet aan haar lot overlaten, nu
zij zo angstig was. Hij was bang om
haar te vertrouwen; het scheen hem
toe, dat zij ieder ogenblik in zwijm
kor, vallen.
.,U hoeft niet bang te zijn," zeide
hij zo kalm mogelijk. „Het vuur is
nog twee of drie mijl hier vandaan en
ik geloof dat we het huis en de cor
rals gemakkelijk kunnen redden. Het
ergste is de wind, ziet u. Is Manley
naar de stad gegaan"
Ja," antwoordde zij zwakjes. „Hij
is gisteren al vertrokken en vannacht
overgebleven. Ik ben helemaal alleen
en ik wist niet wat ik doen moest.
Ik wilde daar boven op de heuvel
met een natte zak
„Daar boven kunt u niets uitrich
ten."
Zij waren nu bij de corral en hij
liet haar voorzichtig op de grond zak
ken, steeg dan af, en dreef Michael
de corral in en sloot het hek.
„Wanneer wij het vuur niet kunnen
stuiten, en ik ben niet in de buurt,
zou ik graag willen dat u Michaël
uit de corral liet," zeide hij haastig,
terwijl hij de onmiddellijke omgeving
opnam en het gevaar trachtte te be
palen dat schuilde in het gras. droge
bosjes en verspreid hooi. „Een paard
zou geen kans hebben als het opgeslo
ten was, en daar bij die droge sloot
zullen wij een tegenvuur aansteken
U neemt de zak en let op dat mijn
vuur niet over de sloot heen komt.
We zullen het om het huis aanleggen,
aan de andere zijde van de weg." Hjj
trok een bosje gras uit de grond om
als toorts te gebruiken, en terwijl hij
in zijn zak tastte naar een lucifer,
keek hij haar doordringend aan. „U
bent toch niet van plan zenuwachtig
te worden en het mij alleen te laten
uitvechten?" vroeg hij.
„Ik hoop dat ik niet zo'n ezel ben,"
antwoordde zij stroef, en hij glimlachte
terwijl hij met het brandende bosje
gras langs de rand van de droge sloot
rende en het bruine, kurkdroge tapijt,
dat de bodem van de coulee bedekte
in brand stak.
Val volgde hem langzaam en lette
op dat de vlammen niet over de sloot
gewaaid werden, en wanneer dat het
geval was, sloeg zij het vuur uit met
haar natte zak. Nu zij werkelijk iets
kon doen, was zij niet meer opgewon
den dan hij, te oordelen naar haar op
treden. Zijn manier van optreden vond
zij evenwel verregaand brutaal. Om
een tegenvuur te ontsteken, zonder
een verse voor vochtige aarde, doch
alleen maar met een smalle sloot als
beginpunt, is heel moeilijk werk.
Kent vorderde langzaam, nu en dan
onwillige vlammen uittrappend, daar
hij Val niet meer vertrouwde dan
hoogst noodzakelijk was. Zij was een
vrouw, en Kent's ondervinding was
van die aard, dat hij bij een dergelijk
werk niet veel hulp van haar ver
wachtte.
Nauwelijks brandde de grond in een
halve cirkel om het huis, de corrals
en de hooibergen, toen een golvende
lijn van vuur. voorafgegaan door een
bruine, verstikkende rook. zichtbaar
werd op de top van de heuvelhelling.
Eén ding was in zijn voordeel: het
gras op de helling was schaarser dan
op de bodem van de coulee, en hier
en daar waren stukken gele, kale
grond, zonder enige plantengroei,
waar het vuur langzaam omheen
moest kruipen. Bovendien brandt een
vuur langzamer een helling af, dan
over vlakke grond. Maar de lange inr
zinkingen, die van de bodem naar de
top van de heuvel liepen waren be
groeid met dik gras en vele struiken.
Maar de zwarte, rokende lijn, die
zich om de hooibergen naar het Noor
den, en om het huis naar het Zuiden
kronkelde, werd iedere seconde bre
der.
Zij zorgden er voor dat de zakken
voortdurend nat bleven, zodat iedere
slag telde, wanneer zij de zak lietën
neerkomen op vlammen, die over de
sloot en in de richting van het huis
kropen. Maar het was een lange lijn,
die bewaakt moest worden en slechts
ten koste van veel heen en weer geren
slaagden zij er in op twee plaatsen
bijna gelijktijdig te zijn.
Dan wendde Val zich om teneinde
een nieuwe vlam achter zich uit te
slaan, zwaaide haar rokken over een
brandend bosje gras en het goed vatte
vlam. Door de opwinding van het
ogenblik en met het vuur en den rook
aan alle zijden rondom haar, bemerkte
zij niet wat er gebeurd was. en zou
zwaar hebben moet boeten voor haar
achteloosheid, wanneer niet Kent op
dat ogenblik langs haar naar een
plaats was gerend waar de vlammen
over de sloot gekropen waren.
Hij zwenkte en sloeg een pas nat
gemaakte zak om haar heen met een
kracht die haar tegen de grond zou
hebben doen slaan, wanneer hij haar
niet op hetzelfde ogenblik stevig vast
had gegrepen. Val gilde en worstelde
in zijn armen en Kent wist dat zij
bang was voor hem. Zodra hij durfde
liet hij haar los en trad achteruit.
„Het spijt me dat ik geen tijd had
om u te waarschuwen u was hard
bezig in rook op te gaan," riep hij
haar over zijn schouders toe. Doch hij
bemerkte dat hij te slap en kracsh-
teloos was, zodat de zak zo zwaar was
als lood, toen hij het vuur bereikte,
dat hij wilde doven.
„Bang voor mij vrouwen zijn nog
erger dan de hel!" vertelde hij zich
zelf, toen hij zich weer wat sterker
gevoelde. Vertoornd keek hij naar
haar om. Val stond voorovergebogen
de aan haar kleding aangebrachte
Verwoesting te overzien. Zij keek op
en hij zag dat haar gelaat wederom
marmerbleek was, zoals het op de
heuvelhelling was geweest.
Een ogenblik later was hij weer bij
haar.
„Mijnheer Burnett, ik ik schaam
me maar ik wist het niet, en u
u liet me schrikken." Zij hield hem
lang genoeg staande om dat te be
kennen, hoewel haar ogen de zijne
niet ontmoetten. „U redde
„U zult nog erger schrikken als u
dat bosje daar laat branden," viel hij
haar koel in de rede. „Daar achter u."
Gehoorzaam wendde zij zich om en
liet de zak een paar maal neerkomen
op een grote vlam, en het incident
was gesloten.
Spoedig was het vergeten ook. Want
toen de twee vuren elkaar ontmoet
ten vatten enige rozenstruiken aan
twee zijden vuur, gingen knappend en
krakend in vlammen op. De wind
greep de vlam, wierp hem naar hen
toe als een grote, gele banier, en
strooide sintels en vonken over de
zwart gebrande grond van het tegen
vuur. Kent sloeg het schouwspel gade,
doch Val beschutte met haar armen
haar gelaat tegen de hitte, en zag
daarom niet wat er gebeurde. Een
brandende tak werd door de wind als
een vlammende dolk ver meegevoerd
en midden in een grote hooiberg ge
dreven. Kent's kreet deed Val opzien
en met verschrikte ogen staarde zij
hem aan.
„Daar gaat het hooi!" riep hij uit,
en rende naar de hooibergen, met de
wetenschap dat hij niets zou kunnen
doen om ze van de ondergang te
redden, en toch hijgend in zijn haast
om de plek te bereiken.
(Wordt vervolgd)