Vaiul^ Mensen en c%tuzen W' Misverstanden en... erger Den Bosch bereid zich voor op de Plechtige Omgang P N. VAN EYCK in Roeping herdacht RADIO AT EEN ONDERLIJKE Y ERELD Een vrouw in de eenzaamheid POKON kunstmest Studenten zorg. Vergelijking. P-iÉÉN DING:NEEM SwiNG? Massale toeloop verwacht PLEEGZUSTER BLOEDWIJN TWEEDE BLAD DINSDAG 6 JULI 1954 QP de Nationale Kaderdag der P.v.d.A. zijn geen nieuwe wapenen toegevoegd aan degene, waarmee het Mandement sinds zijn verschijnen van die zijde is bestookt. Het is verdrietig, zich te moeten verdiepen in zo veel misverstanden. Maar het is toch nodig enkele van de voornamaste te signa leren en uit de doeken te doen. Zo heeft ir Vos in zijn openings rede het volgende gesteld: In het Mandement worden de Rooms-Katho- lieken in ons volk geplaatst in het eerste rijtuig der moraliteit, de pro testants-christenen mogen meerijden in de tweede koets, en de humanisten en wat men daarbij gelieft te voegen, komen in de derde wagen, achteraan... Dit is een volkomen averechtse voorstelling van zaken. De Bisschop pen oordelen niet over mensen. Zij weten ook best, dat er katholieke el lendelingen zijn en hoogstaande hu manisten. Maar niemand mag het de Bisschoppen, mag het de katholieken kwalijk nemen, dat ze de boodschap van Christus een allesovertreffende boodschap vinden, dat ze derhalve het katholicisme (niet de katholieken), waarin ze die boodschap onverminkt zien, aan de top van alle levens beschouwingen plaatsen. Dat ze ver der het Protestantse Christendom, waarin nog zo veel van Christus' boodschap bewaard bleef, hoger stel len dan het a-religieuse humanisme. Ir Vos maakt echter geen onderscheid tussen de leer en de beleving van die leer door de aanhangers. Een tweede misverstand is, dat door het Mandement een „restauratie- politiek" zou worden gedekt, welke de K.V.P. dan aan het inleiden zou zijn. Dit misverstand moet een gevolg zijn van slecht lezen, want het gehele tweede gedeelte van het Mandement is één pleidooi voor de herinrichting der samenleving tot een christelijke maatschappij, terwijl van de K.V.P. in geen enkel opzicht kan gezegd wor den, dat ze een politiek van echte vooruitstrevendheid heeft afgeremd. De socialistische ministers mogen het getuigen! Een derde misverstand geldt het verwijt, dat bij de vergaderden te Utrecht fel insloeg, als zou door in perking van de vrijheid van partij keuze, de vrijheid van geweten zijn aangetast. Hier komen we aan een punt, waar het moeilijke begrip „vrij heid" in het geding komt. Iedereen is het er over eens, dat bandeloze vrij heid uit den boze is. Altijd zullen er beperkingen nodig zijn, om een samen leving van mensen behoorlijk te doen functioneren. Wie zich onder een in stituut of een organisatie schaart, aanvaardt de regelen, geldend in dat instituut, in die organisatie. Een in zender in „Het Parool", lid van het N.V.V., schreef :„Ons is verboden naar een E.V.C.-vergadering te gaan of aan excursies naar Rusland deel te nemen, zoals mij door de E.V.C. is aange boden." Als wij goed zijn ingelicht, dan wei gert de Katholieke Werkgemeenschap het lidmaatschap aan leden van het N.V.V. Allemaal inperkingen van de vrijheid. Zal men dit aan de genoem de organisaties kwalijk nemen? Na tuurlijk niet. Het is hun goed recht vast te houden aan de gestelde rege len. Minister Suurhoff zei het zo juist: „De Bisschoppen hebben het recht hun gelovigen aanwijzingen te geven en zelfs iets te verbieden. Dit behoeft geen gewetensdwang te zijn, want men schaart zich vrijwillig onder hun ge zag." Dit woord had men nog eens moeten herhalen op de Kaderdag. Dan zou er heel wat nodeloze veront waardiging voorkomen zijn. "pOT zover dan over de misverstan den. Er was echter ook erger op deze Kaderdag. Er waren ook spre kers. die zich te buiten gingenaan grievende beschuldigingen. Daarbij spande professor Schermerhorn wei de kroon. Neem een zin als deze: „Ik heb er geen behoefte aan de niet bewijsbare stelling te hanteren, dat er een oorzakelijk verband zou bestaan tussen sociale achterlijkheid en het overwegend rooms-katholiek zijn van een volk." Intussen is die niet-bewijs- bare stelling dan tóch maar uitgespro ken. Nog zo'n mooie zin: „Wanneer in de typisch katholieke landen door katholieken evenveel voor de oplos sing van het sociale vraagstuk was gedaan als socialisten deden in andere landen, dan zouer in West-Europa geen communistisch probleem meer zijn." De professor acht het socialisme dus de beste afweer tegen het com munisme. Maar hoe verklaart hij dan, dat het in verscheidene landen achter het IJzeren Gordijn juist socialisten waren, die door hun acteren met het communisme de weg naar de onder gang der democratie baanden? Denk aan een Grotewohl, een Fierlinger, een Slansky. Denk ook aan een Nen- ni, een Bevan, allemaal mensen die er op uit zijn met het communisme te flirten. WIJ willen dit de socialisten als zodanig niet aanwrijven. Laat de professor er dan ook de katholieken als zodanig buiten houden, als hij het verschijnsel van het veldwinnen van het communisme wil verklaren. Het grievend karakter van zijn rede culmineerde wel in de zin, welke het Partijbestuur der KVP ook als bizonder kwetsend heeft gesignaleerd: „Internationaal gelijkt het er op, dat het Rooms-Katholicisme in Europa macht hoger aanslaat dan geest, meer vertrouwen stelt in orga nisatie dan in Christus". Zo'n uitlating is werkelijk beneden alle maat. Beneden de maat was ook de op-' merking van mr Burger, dat „2/5 van onze landgenoten achter het prikkel draad is gesloten, waarmee in feite de geestelijke bewegingsvrijheid van het resterende 3/5 natuurlijk ook niet on aangetast is gebleven," Welbewust wordt hier het beeld van de concentratiekampen opgeroe pen, om de Bisschoppen te beschuldi gen en die arme schapen van katho lieken te beklagen. WU laten ons echter niet beklagen en volgen fier, in welbewuste vrije keuze, de leiding van onze Bisschoppen. Daar heeft een Burger niets mee te maken! EEN WEGVERBINDING NOORD-ZUID Ten Westen van kanaal Antwer pen-Rotterdam. QP de te Scheveningen gehouden algemene vergadering van de A.N.W.B. kwam er een vraag van mr K. Haltzema aan de orde inzake een weg met goede verbinding Noord-Zuid, Naast het in het Deltaplan geprojec teerde kanaal zou. zo meende deze, een uitstekende verbindingsweg kunnen worden aangelegd, die het Zuidwesten met het Middenwesten van ons land zou kunnen verbinden. De ANWB had zich te dezer zake gewend tot de Delta-commissie, die nog wel vrij vaag hierover een en ander had medege deeld. Het zal moeilijk zijn deze weg langs het geprojecteerde kanaal te leggen, omdat de scheepvaart moge lijk hinder zou kunnen ondervinden van verblindende koplichten e.d., maar er zijn wel plannen om een weg eventueel aan te leggen ten Westen van het kanaal AntwerpenRotter dam via de punt van Flakkee over een dam over het Volkerak naar Ber gen op ZoomAntwerpen. Art verten tie) is al 24 jaar 't beste voedsel voor alle kamerplanten! 100% zuiver en oplosbaar. Gemakkelijk in 't gebruik. Let op het merk POKON Mel CHRYSAL gaan Uw snijbloemen 2 i zo lang mee! Joodse leiders te Roemenië vrijgelaten rJHE Jeruzalem is vernomen, dat zes Joodse leiders, die te Roemenië tot gevangenisstraffen waren veroor deeld, op vrij voeten zijn gesteld. On der hen bevinden zich vertegenwoor digers van het Israëlitische Wereld congres en leiders van plaatselijke Joodse organisaties. Twee veroordelingen werden door het militaire hof nietig verklaard. Het betrof mevrouw Sjosjana Benve- nisti, een Roemeense, die in 1953 tot tien jaren gevangenisstraf werd ver oordeeld en de ex-president van de Joodse raad dr Jan Lippman, die in 1952 vijftien jaren gevangenisstraf kreeg. Sporen van „verschrikkelijke sneeuwman" Y/IER leden van de Nieuw-Zeelandse expeditie van Sir Edmund Hil lary hebben verse sporen gezien van een Yeti, de „vreselijke sneeuwman" op een hoogte van ongeveer zes dui zend meter in het Tsjawang-dal in Noord-Oost-Nepal. Het spoor kon over enige afstand in de sneeuw ge volgd worden, maar de sneeuwman bleef onzichtbaar. i Advertentie) Neem dadelijk Kruschen by de ««rite aanwijzing Tan Bhaumatische Pijn. Waarom eerst §en lange lijdensweg 'n lijdensweg bergaf? Roep die slui pende pijnen vandaag nog een „Halt" toe. Neem Kruschen. Kruschen is een volkomen natuurlijk middel; de zes minerale zouten die het bevat, sporen de bloedzuiverende organen aan tot krachtiger werking. Die voeren dan weer de onzuiverheden af, die nu het bloed verontreinigen en oorzaak zijn van Uw lijden en pijn. Daarom wacht niet langer; begin er vandaag JN EEN vergadering van de Raad van Toezicht der Tilburgse Hoge school heeft Mr. Steenberghe zijn bezorgdheid uitgesproken over het feit, dat de overheid zich verregaand wil bemoeien met de sociale zorg voor studenten, met het verstrekken van goedkope maaltijden, het inrich ten van goedkope woongelegenhe- den en gezondheidszorg. Mr. Steen berghe ziet hier vooral voor de bi- zondere hogere scholen een groot gevaar. Hij wil de zaak van de an dere kant aanpakken. Eerst moet het door fiscale verlichtingen aan meer ouders mogelijk gemaakt worden, hun kinderen te laten studeren en zelf de kosten zo veel mogelijk te betalen. In gevallen, waarin belas tingmaatregelen nog geen effect sor teren, zou echter het particulier ini tiatief moeten kunnen ingrijpen. Hiervoor is dan nodig, dat de fiscus royaler wordt met belastingvrijstel ling voor giften. Dan kan de verzor gingstaak van de studenten op na tuurlijke wijze worden behartigd. We geloven, dat het een redene ring is, waartussen geen speld te krijgen is. J_J KENT het lied: dat oorlogszuch tige Westen en dat vredelieven de Sovjet-bloc. Welnu, hier is een staatje van de diensttijden, zoals die gelden achter en vóór het IJzeren Gordijn: Sovjet Unie 24 maanden; Polen 24 maanden; Tsjechoslowakije 36 maanden; Hongarije 36 maanden; Roemenië 36 maanden; Bulgarije 36 maanden; Albanië 24 maanden. Dat is in het Sovjet-bloc gemid deld 31 maanden. En nu aan de andere kant van het Gordijn: Frankrijk 18 maan den; Italië 18 maanden; België 18 maanden; Nederland 18 maanden; Luxemburg 12 maanden. In de E.V.G.-landen gemiddeld 15.5 maand. Wie verlangt er nog commentaar? Prof. dr J. Peters C.ss.R. lid van de redactie FAE REDACTIE van het maandblad „Roeping" blijft hardnekkig voort gaan haar lezers voor het lapje te hou den. De jongste aflevering is volgens de buitenzijde van het omslag num mer 4 van de 29e jaargang, volgens de binnenzijde nummer 4 van de 30e jaargang Hoe na twee afleveringen nummer vier kan verschijnen in de zesde maand en toch op tijd komen, is een andere puzzle. Het zal wel iets met dubbelnummers en kalenderja ren te maken hebben. Waarom toch niet eenvoudig de juiste datum op het omslag vermeld? Dat is in elk geval eerlijker dan met allerlei flauwe foef jes de achterstand camoufleren. En nu we toch aan het mopperen zijn: het Journaal in dit Juni-nummer loopt van 12 Januari tot en met 22 Fe bruari. Verheugend nieuw is, dat prof. dr. J. Peters C.ssR. tot de redactie is toe getreden en een wijsgerige kroniek zal gaan verzorgen. (Het voorwoord in no. 4 deelt mee, dat hij zal zitting nemen te beginnen met no. 3!). WAN DE gevarieerde inhoud noemen v we een interessante, door Jacques Benoit vertaalde, verhandeling over Gebed en Poëzie van Jean Daniélou. Een bijdrage van Heinrich Böll is in de oorspronkelijke taal afgedrukt. Harry G. M. Prick houdt niet op met tot in het oneindige uitgesponnen bijzonderheden over Lodewijk van Deyssel te lozen. Wat voor zin het heeft uit een manuscript geschrapte regels of niet geaccepteerde passages uit kopy voor de Nieuwe Gids hier af te drukken, is ons niet duidelijk. We sluiten ons graag aan bij Frederik van Eeden, die schreef: „moet ik nu dat lekkers maar meeëten omdat hij Ka- rel is en meer kan dan een ander?" De Kroniek is deze keer heel be langwekkend. Ze opent met een hoog staand artikel van dr. Karei Meeuwes- se ter nagedachtenis van de dichter P. N. van Eyck. De schrijver heeft de overleden hoogleraar persoonlijk ge kend en van diens werk een gedegen, diepgaande studie gemaakt. In het kort geeft hy de ontwikkelingsgang aan. Van Eyk, zo schrijft hij, is pas met zijn religieuze, zijn mystieke poëzie tot de grote moderne Nederlandse dichters gaan behoren. Het geloof, althans zijn geloof stelde hem in staat de polai re krachten van zijn wezen tot een eenheid van werking te brengen, die de mogelijkheid inhield van de ver vulling van zijn verlangen, het stelde hem in staat tot de concentratie van allerlei elementen die in zijn poëzie tot dusverre disharmonisch naast el kaar lagen, waardoor het gedicht de uitdrukking werd van de met inspan ning van alle vermogens nagestreefde vervulling van het zielsverlangen: het zien van de werkelijkheid als een openbaringsvorm van God. Vandaar dat dichtkunst en religie voor hem in de volstrekte zin des woords één wa ren, vandaar ook dat hij de conformi teit van leer en leven predikte. Wie een juist en helder inzicht wil krijgen in de poëzie van P. N. van Eyck mag deze bijdrage van dr. Meeu- wesse niet ongelezen laten. Een kleine onnauwkeurigheid sloop in de aanha ling uit J. Mathijs (niet: Matthijs) Ackets opstel over Staring. De Bredase leraar noemde in De Nieuwe Taalgids „Herdenking" niet het meest Holland se liefdesgedicht dat ooit geschreven werd, maar 'n echt voorbeeld van 'n Hollands minnedicht; onze Hollandse aard op z'n mooist. Pater Molenaar M.S.C. richt zich tot Wouter Lutkie naar aanleiding van een artikel over Sint Gertrudis in Aristo, waarop hij enige correcties aanbrengt. Lambert Tegenbosch neemt net op voor Gerard Knuvelder, die door Garmt Stuiveling werd aan gevallen. Erg overtuigend klinkt zijn betoog niet. Met krachttermen als „rotstreek" e.d. komt men er niet. Het zal Stuiveling niet veel moeite kosten een aantal voorbeelden van vooringe nomenheid aan te wijzen. We denken b.v. aan de halve pagina over de grap pige journalistieke stukjes van Han nibal, terwijl pater Schreurs 4 1/2 re gel krijgt. Een aantal boekbesprekingen besluit deze aflevering, waarvan het omslag werd opgesierd met een tekening van Robert Nix. W. VAN DER VELDEN Art verten tie) aj'het wereldbefaamde mesjeL VOOR VLUG, VOORDELIG EN ZELDZAAM ZACHT SCHEREN LJEEL DE BOSSCHE GEMEENSCHAP en duizenden vreemdelingen zien thans weer uit naar Zondag 11 Juli, de dag waarop de luisterrijke plech tige omgang ter ere van de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch zal trekken door de straten en stegen van de aloude Hertogstad. Want de omgang, zoals zy vorig jaar voor de eerste maal in vernieuwde vorm een enorme mensen me nigte heeft verrukt en gesticht, heeft zich een faam verworven, die reikt tot ver buiten onze landsgrenzen. 10.000 zitplaatsen méér LIET IS dan ook nodige gebleken voor de komende omgang extra voorzieningen te treffen om zo weinig mogelijk bezoekers te moeten teleur stellen. Langs de route zullen een gro ter aantal tribunes gebouwd en stoel tjes geplaatst worden, zodat naar schatting 10.000 personen méér dan vorig jaar de stoet kunnen zien voor bijtrekken. Bovendien zal voor de eerste maal de oorspronkelijke beeweg worden verlengd, om aldus een grotere sprei ding van de toeschouwers te bereiken. Intussen zijn de repetities voor de groepen, die aan de processie deelne men, in volle gang. Ijverige lieden speuren onder de bevolking naar ge schikte figuren die straks kunnen fun geren als engelen en hellebaardiers, profeten, hertogen en musketiers, reis- heiligen, wenende vrouwen of als het eerste mensenpaar. En zij allen zullen zich dan bij de kleermakers moeten vervoegen, die de Geen „halve barbaren" T"\E regeringsvoorlichtingsdienst van de Verenigde Staten heeft Zondag bekend gemaakt, dat een campagne zal worden ingesteld, om in het bui tenland waardering op te wekken voor de Amerikaanse cultuur en om communistische propaganda tegen te gaan, die de Amerikanen als een „volk van halve barbaren" voorstelt. Voor dit doel was een nieuwe on derafdeling van de dienst opgericht. Dr Jacob Canter, voormalig attaché van de Amerikaanse ambassade te Havanna, zou adviseur voor culturele zaken bij de voorlichtingsdienst wor den. kostbare costuums ontworpen door de kunstenaars Marius de Leeuw en Luc. van Hoek weer op maat van de nieuwe dragers en draagsters zal moeten maken. Moge de zon, die vorig jaar verstek heeft laten gaan. dit maal met haar warme goud de kleuren doen gloeien tot stichting van de vele duizenden eerbiedige toeschouwers.... WOENSDAG 7 JULI HILVERSUM I 402 m: VARA 7.00 Nws 7.13 Gram. 8.00 Nws 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw 9.00 Gym. 9.10 Gram. VPRO 10.00 Morgenwijding VARA 10.20 V. d. vrouw 11.00 Gram. 12.00 Accordeonmuz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platteland 12.38 Orgelspel 13.00 Nws 13.18 Dansmuz. 13.50 Gram. 15.15 V. d. jeugd 16.45 V. d. zieken 17.15 Gram. 17.35 Piano spel 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen over zee „De brievenbus gaat open". Cor respondentieclub olv Regina Zwart 18.00 Nws 18.20 Tour de France. 18.30 R.V.U. Beroemde figuren uit de wereldliteratuur door dr A. Saalborn. 19.00 Lichte muz. 19.15 Enige hoogtepunten van ons parle mentaire leven, caus. VPRO 19.30 V. d. jeugd VARA 20.00 Nws 20.05 Pol. comm. 20.15 Metropole ork., koor en sol. 20.45 Uit het leven van een vervalser, hoorsp. 21.45 Porgy and Bess, opera (2e deel) 22.45 Oh, die slachtoffers, caus. 23.00 Nws 23.15 Soc. Nws in Esperanto 23.20 Gram. 23.40- 24.00 Orgelspel. HILVERSUM II 298 m: NCRV 7.00 Nws 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.33 Ge wijde muz. 7.45 Een woord v. d. dag 8.00 Nsw en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. zieken 9.30 V. d. huisvr. 9.35 Gram. 10.30 Morgendienst 11.00 Gram. 11.05 Paul Kru- ger, hoorsp. 12.10 Sopr. en piano 12.30 Expeditie. TWEE DUITSE anthropolo- I gen, de 46-jarige Dr. Ka- rin Hissink en de 44-jarige Albert Hahn, zijn in Frank- j fort teruggekeerd na een reis van zes weken in het oerwoud j van Bolivia, waar zij een stu- J die maakten van Indianen- j stammen, die nog koppen snellen. 1 De beide anthropologen vertelden op een persconferen- I tie, dat een mannelijk lid van de Tacana-stam, die leeft aan de oever van de Boven-Beni, j niet aanvaard wordt als vol- wassen man, zolang hij niet J een aanta.l Indianen van een andere stam gedood heeft. Hij mag zoveel vrouwen trouwen, als hij van voedsel kan voorzien. Als een vrouw J i echter meent, dal de man niet in staat is haar te onderkou- j den, pakt zij haar huishou- delijke bezittingen bijeen en verlaat hem met haar kinde- ren. De Indianen wilden niet spreken over het koppensnel- len. Het was echter bekend, dat het koppen snellen een godsdienstige gewoonte is. De Indianen geloven, dat het een man niet goed kan gaan, zo lang hij niet op deze wijze heeft bewezen, dat hij sterk is. Dr. Hissink en haar reisge noot brachten 17 kratten met voorwerpen mee terug, waar onder weefgetouwen, bogen en pijlen en een soort grote fluit, die door een man en een vrouw tegelijkertijd wordt be- i speeld. Zij namen ook kleu- renfilms op. Oud TN EEN dorp by Petsjewar in het verre Pakistan is dezer dagen een man overleden. Van 128 jaar. Hij had 14 zoons en 9 dochters. Daarvan is er nog maar één in leven: De jongste, die reeds 90 jaar Is. Actie. LIET communistische deel van Chi- na gaat een actie beleven, die „de Tien anti's op school" heet. De school in Keilin heeft er de primeur van. De tien anti's zijn: anti-diefstal, anti-zelfzucht, anti-spieken-bij -exa mens, anti-bedonderen-van-leraren- in-het-algemeen, anti-ongezonde-lec- tuur, anti-spijbelen, anti-beschadi- gen-van-eigendommen-van-de-school, anti-slechte-gewoonten. anti-onge hoorzaamheid en anti-luiheid. Wie in overtreding raakt gaat naar Sibe rië, want men is niet flauw in die dingen. Rit. JN New-York is de 36-jarige amazone Ana Baker aange komen na een rit te paard van Buenos Aires. De tocht heeft drie jaar, zeven maanden en 26 dagen geduurd. Ana Baker is op weg naar Ottawa (Canada) Schelvis LTPMERKELIJK is, dat op de Noor- delijke visgronden van de Noordzee zeer veel schelvis wordt gevangen, hetgeen in deze tijd van het jaar tot de uitzonderingen be hoort. Volgens oude vissers is dit een teken, dat er een warmteperiode op til is, die mogelijk het karakter van een hittegolf kan aannemen. Moeilijk. RUSLAND zou graag levensmid delen invoeren, zoals men dat ons vertelde. Maar daarvoor is weer een export van andere arti kelen voorwaarde en daar begint de moeilijkheid. Want het econo misch offensief van de Russen be paalt zich tot de (enorme) pro ductie van foto-lijsten, telramen, damstenen en haarkammen. In veel bedrijven, die wel iets nut tigs hadden kunnen maken, is men sedert jaren in trouwe volgzaam heid bezig aan de besluiten van het bolsjewistisch partijbestuur gevolg te geven. Zij oogsten daar mee wel de lof van de partijbe stuurderen, maar de Russen vm- gen zich af hoe lang ze nog voor fakir moeten spelen. Schot. TN HET Engelse Chichester ging in een volle bus een jachtgeweer af. Het gevolg was, dat zestien mensen met hagel te maken kregen. Het he le stelletje moest naar het zieken huis, waar het- schroot kon worden verwijderd. Inderhaast had de eige naar van het geweer vergeten het te ontladen. „Maar het was wel een goed schot", vond hij zelf. Trip. ET EN tweejarige chimpansee in Lon- den, zekere Booboo, besloot een snipperdag te nemen. Hij brak om te beginnen de vloer uit zijn kooi en zette de kooien van een hele serie andere dieren open. De hele club veertien papegaaien, toekans, mar motjes, twee kleine alligators en een pasgeboren nijlpaard trok de straat op. Het oorverdovend kabaal alarmeerde de oppassers en toen was het snel gedaan. Alleen Booboo is nog niet gevangen. „Ja Mien, ik zal direct gaan denken over het spitten van de tuin; ik zit nu te denken over het verven van de keuken Land- en tuinb. meded. 12.33 Vocaal ens. 13.00 Nws 13.15 Met Pit op Pad 13.20 Guglielmo Tell, opera (gr.) 15.00 Piano recital 15.35 Meisjeskoor 16.00 V. d. jeugd 17.20 Gram. 17.30 Orgelspel 18.00 Mil. caus. 18.20 Gram. 18.30 Spectrum v. h. Chr. organisatie- en verenigingsleven, caus. 18.45 Geestelijke liederen 19.00 Nws en weerber. 19.10 Boekbespr. 19.25 Gram. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Vioolconc. 20.00 Radiokrant 20.20 Kerkkoor 20.45 Gram. 21.15 Gram, met comm. 21.45 Paul Kru- ger, hoorsp. 22.45 Avondoverdenking 23.00 Nws 23.15 Het Evangelie in Esperanto 23.30-24.00 Gram. BRUSSEL (Vlaams) 324 m: 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws 13.15 Gram. 16.05 Omr. Ork. 17.00 Nws 17.10 Gram. 17.30 Caus. 17*45 Gram. 17.50 De boekenmarkt 18.00 Gram. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel 20.50 Gram. 21.00 Omr. ork. en soliste 22.00 Nws 22.15 Gram. 22.55-23.00 Nws. BRUSSEL (Frans) 484 m: 12.00 Gram. 13.00 Nws 13.15 Gram. 18.05 Lichte muz. 17.00 Nws 17.15 Gram. 17.30 Zang en piano 17.50 Gram. 18.00 V. d. sold. 18.30 Gram. 19.30 Nws 20.00 Symph. conc. 21.30 Gram. 22.00 Nws 22.15 Lichte muz. 22.55 Nws. (Advertentie) Voor Uw zieken en her stellenden is een bron van energie en kracht. Vraagt Uw apotheek of drogist erom 15) door B. M. BOWER Getf m/JiJ l r e" de sP°orweg. huk n Z3k en gaat u ma« naar En tnJn "1' t0Ch niets uitrichten entneh H v, de Zak overhandigde n toch de heuvel verder wilde beklim men, werd zijn toon bevelend. Ga naar huis, zeg ik u!" „Ik denk er niet aan" antwoordde z« en Kent gromde van verontwaar diging, gaf zijn paard de spogen en reed weg. ,..U zult uw gelaatskleur bederven", "fi? over zün schouder „en dat is ook het enige wat u tot' stand zult engen. Gaat u maar liever terug om een parasol te halen." Val gaf geen antwoord doch wilde zich niet laten terugsturen door zijn geplaag, toewei tranen van woede haar in de ogen sprongen Voordat zij de top bereikt had, kwam hij al weer de weg afrennen, en zijn vaalbleke gelaat ver telde haar veel. „De duivel zou die brand niet kun nen stuiten", schreeuwde hij haar toe, en de woorden waren nauwelijks ver staanbaar in het geloei van de vlam men, dat voortdurend sterker werd „Ga terug! Wilt u hier blijven staan en levend verbranden?" Dan zag hij hoe bleek en angstig zij was en hij hield zijn paard in. „Ga nu alstublief niet flauw vallen", verzocht hij haar op een vriendelijker toon zich flauw bewust, dat hij mis schien te ruw was geweest. „Kom, geef me uw hand en zet uw voet in de stijgbeugel. Ach, verspil toch geen tijd, door er eerst eens over na te denken kom! Wilt u het huis dan niet red den; en de corrals en de hooibergen. We hebben nog heel wat te doen, laat ik u dat vertellen". Hij boog zich uit het zadel en tilde haar op, hielp haar haar voet in de stijgbeugel plaatsen en hield haar ste vig vast, terwijl hij het paard zo vlug hij maar durfde de heuvel liet afda len. Het was erg lastig, dat hij voor haar moest zorgen nu seconden zo kostbaar waren, doch hij kon haar ook niet aan haar lot overlaten, nu zij zo angstig was. Hij was bang om haar te vertrouwen; het scheen hem toe, dat zij ieder ogenblik in zwijm kor, vallen. .,U hoeft niet bang te zijn," zeide hij zo kalm mogelijk. „Het vuur is nog twee of drie mijl hier vandaan en ik geloof dat we het huis en de cor rals gemakkelijk kunnen redden. Het ergste is de wind, ziet u. Is Manley naar de stad gegaan" Ja," antwoordde zij zwakjes. „Hij is gisteren al vertrokken en vannacht overgebleven. Ik ben helemaal alleen en ik wist niet wat ik doen moest. Ik wilde daar boven op de heuvel met een natte zak „Daar boven kunt u niets uitrich ten." Zij waren nu bij de corral en hij liet haar voorzichtig op de grond zak ken, steeg dan af, en dreef Michael de corral in en sloot het hek. „Wanneer wij het vuur niet kunnen stuiten, en ik ben niet in de buurt, zou ik graag willen dat u Michaël uit de corral liet," zeide hij haastig, terwijl hij de onmiddellijke omgeving opnam en het gevaar trachtte te be palen dat schuilde in het gras. droge bosjes en verspreid hooi. „Een paard zou geen kans hebben als het opgeslo ten was, en daar bij die droge sloot zullen wij een tegenvuur aansteken U neemt de zak en let op dat mijn vuur niet over de sloot heen komt. We zullen het om het huis aanleggen, aan de andere zijde van de weg." Hjj trok een bosje gras uit de grond om als toorts te gebruiken, en terwijl hij in zijn zak tastte naar een lucifer, keek hij haar doordringend aan. „U bent toch niet van plan zenuwachtig te worden en het mij alleen te laten uitvechten?" vroeg hij. „Ik hoop dat ik niet zo'n ezel ben," antwoordde zij stroef, en hij glimlachte terwijl hij met het brandende bosje gras langs de rand van de droge sloot rende en het bruine, kurkdroge tapijt, dat de bodem van de coulee bedekte in brand stak. Val volgde hem langzaam en lette op dat de vlammen niet over de sloot gewaaid werden, en wanneer dat het geval was, sloeg zij het vuur uit met haar natte zak. Nu zij werkelijk iets kon doen, was zij niet meer opgewon den dan hij, te oordelen naar haar op treden. Zijn manier van optreden vond zij evenwel verregaand brutaal. Om een tegenvuur te ontsteken, zonder een verse voor vochtige aarde, doch alleen maar met een smalle sloot als beginpunt, is heel moeilijk werk. Kent vorderde langzaam, nu en dan onwillige vlammen uittrappend, daar hij Val niet meer vertrouwde dan hoogst noodzakelijk was. Zij was een vrouw, en Kent's ondervinding was van die aard, dat hij bij een dergelijk werk niet veel hulp van haar ver wachtte. Nauwelijks brandde de grond in een halve cirkel om het huis, de corrals en de hooibergen, toen een golvende lijn van vuur. voorafgegaan door een bruine, verstikkende rook. zichtbaar werd op de top van de heuvelhelling. Eén ding was in zijn voordeel: het gras op de helling was schaarser dan op de bodem van de coulee, en hier en daar waren stukken gele, kale grond, zonder enige plantengroei, waar het vuur langzaam omheen moest kruipen. Bovendien brandt een vuur langzamer een helling af, dan over vlakke grond. Maar de lange inr zinkingen, die van de bodem naar de top van de heuvel liepen waren be groeid met dik gras en vele struiken. Maar de zwarte, rokende lijn, die zich om de hooibergen naar het Noor den, en om het huis naar het Zuiden kronkelde, werd iedere seconde bre der. Zij zorgden er voor dat de zakken voortdurend nat bleven, zodat iedere slag telde, wanneer zij de zak lietën neerkomen op vlammen, die over de sloot en in de richting van het huis kropen. Maar het was een lange lijn, die bewaakt moest worden en slechts ten koste van veel heen en weer geren slaagden zij er in op twee plaatsen bijna gelijktijdig te zijn. Dan wendde Val zich om teneinde een nieuwe vlam achter zich uit te slaan, zwaaide haar rokken over een brandend bosje gras en het goed vatte vlam. Door de opwinding van het ogenblik en met het vuur en den rook aan alle zijden rondom haar, bemerkte zij niet wat er gebeurd was. en zou zwaar hebben moet boeten voor haar achteloosheid, wanneer niet Kent op dat ogenblik langs haar naar een plaats was gerend waar de vlammen over de sloot gekropen waren. Hij zwenkte en sloeg een pas nat gemaakte zak om haar heen met een kracht die haar tegen de grond zou hebben doen slaan, wanneer hij haar niet op hetzelfde ogenblik stevig vast had gegrepen. Val gilde en worstelde in zijn armen en Kent wist dat zij bang was voor hem. Zodra hij durfde liet hij haar los en trad achteruit. „Het spijt me dat ik geen tijd had om u te waarschuwen u was hard bezig in rook op te gaan," riep hij haar over zijn schouders toe. Doch hij bemerkte dat hij te slap en kracsh- teloos was, zodat de zak zo zwaar was als lood, toen hij het vuur bereikte, dat hij wilde doven. „Bang voor mij vrouwen zijn nog erger dan de hel!" vertelde hij zich zelf, toen hij zich weer wat sterker gevoelde. Vertoornd keek hij naar haar om. Val stond voorovergebogen de aan haar kleding aangebrachte Verwoesting te overzien. Zij keek op en hij zag dat haar gelaat wederom marmerbleek was, zoals het op de heuvelhelling was geweest. Een ogenblik later was hij weer bij haar. „Mijnheer Burnett, ik ik schaam me maar ik wist het niet, en u u liet me schrikken." Zij hield hem lang genoeg staande om dat te be kennen, hoewel haar ogen de zijne niet ontmoetten. „U redde „U zult nog erger schrikken als u dat bosje daar laat branden," viel hij haar koel in de rede. „Daar achter u." Gehoorzaam wendde zij zich om en liet de zak een paar maal neerkomen op een grote vlam, en het incident was gesloten. Spoedig was het vergeten ook. Want toen de twee vuren elkaar ontmoet ten vatten enige rozenstruiken aan twee zijden vuur, gingen knappend en krakend in vlammen op. De wind greep de vlam, wierp hem naar hen toe als een grote, gele banier, en strooide sintels en vonken over de zwart gebrande grond van het tegen vuur. Kent sloeg het schouwspel gade, doch Val beschutte met haar armen haar gelaat tegen de hitte, en zag daarom niet wat er gebeurde. Een brandende tak werd door de wind als een vlammende dolk ver meegevoerd en midden in een grote hooiberg ge dreven. Kent's kreet deed Val opzien en met verschrikte ogen staarde zij hem aan. „Daar gaat het hooi!" riep hij uit, en rende naar de hooibergen, met de wetenschap dat hij niets zou kunnen doen om ze van de ondergang te redden, en toch hijgend in zijn haast om de plek te bereiken. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 5