DUITS OFFICIER ging woestijngier spelen in Afrika CLACK Knap en charmant, maar gewetenloos.... AGFA CLACK ONDERGRONDSE LESSE In 1960: landing in uw achtertuintje heeft nog veel geheimen Roomboter op het brood ZEER GUNSTIGE RESULTATEN VAN DE SHELL Gevangenisstraf je van drie jaar is bijna uitgezeten Zijn vrouw rekent even goed als hij! Als Uw is het raak F De draaiende schiif Mohammedaan.... r\E GEREGELDE lezer van deze rubriek moet het me maar niet kwalijk nemen, maar ik kom toch nog eens opVivaldi terug. Thans is van hem op „Vox" P L 7140 de psalm „Beatus Vir" (Gezegend is de man, die de Heer vreest), psalm 111 in de Vulgaat, anders 112. Het is een oratorium voor twee sopranen twee bassen, twee koren, twee strijkorkesten, twee hobo's; er is maar één tenor en één orgel. Be halve aan het feit, dat Vivaldi, als het kan, altijd iets aparts heeft, ligt deze eigenaardige bezetting aan de omstandigheid, dat men in de San Marco, de voornaamste kerk van Venetië gewetensvol het concerte ren beoefende. Concerteren bete kent eigenlijk „wedijveren met el kaar." Wie goed rekent weet dat het kan: HET VLIEGTUIG VOOR IEDEREEN MMIERLOesZOONÏ.T. DERDE BLAD DONDERDAG 3 JUNI 1954 TTEEL Duitsland wacht in spanning op de AA thuiskomst van Vorsteher. De „thuis komst" maar het zal geen blijde thuiskomst zijn. Vorsteher's landgenoten verwachten hem „met de knuppel", de gevangenispoort zal wagenwijd voor hem worden opengeworpen, en de rechtbank zal terstond ter zitting bijeen komen Feitelijk heet Vorsteher op dit ogenblik nog: Mohammed el Shahil. Hij is momenteel nog een volgeling van Mekka, als gevangene num mer 117 ligt hij hele dagen in vroom gebed in zijn cel te Benghasi geknield... Zijn toezich- ters en directeur zijn zeer tevreden over deze godsvruchtige Europeaan die zich tot het Is lamisme bekeerd heeft. Zelden zagen zij een dieper berouwvol tuchteling, zelden ook ont moetten zij een vreemdeling die „inniger" Al lah's wetten en voorschriften naleefde! der heeft hij zich getoond en zo voor beeldig is zijn gedrag in de gevange nis geweest (hij kreeg ervertrou- wensposten!) dat zijn oversten hem met tegenzin zullen laten weggaan. En naar alle waarschijnlijkheid zul len zij hem in de vrijheid beschermen; hij is immers één der hunnen, hij heetMohammed el Shahil! Maar Duitsland eist zijn uitlevering, het wenst de ijzige strenge afreke ning. (Advertentie) N« kort« tijd Is de AGFA CLACK Camera de favoriet geworden van honderdduizenden over de gehele wereld. Geen wonder, - nimmer tevoren was het mogelijk voor deze prijs, met zo'n sportieve, elegante camera, zo eenvoudig te fotograferen. Geef Uw kinderen een Clack voor hun school prestaties en schenk Uzelf een Clack voor de vacantie. Met de Clack op zak bent U een Ieder vèr vooruit I portretlans foto-formaat 6*9 verrekijker-zoeker flitscontact Apart verkrijgbaar; Paraattas Flitser FljJtf.r - Zohnekpp Uw foiohandelaar heeft da AGFA CLACK In voorraad I jyjAAR „Mohammed el Shahil" is slechts een tijdelijk mom voor niemand anders dan de Duitse Oberstleutnant Otto Max Vorsteher, die door de Westduit- se Bondsrepubliek was afge vaardigd geworden om de gra ven van de Duitse gesneuvel den de Rommelsoldaten in Noord-Afrika te gaan verzor gen en inventariseren. Otto vond er niets beters op dan deze gravente plunde ren. A CHTERAF blijkt nu na een om- standig en zeer gecompliceerd on derzoek - dat Otto Max Vorsteher zeer goed wist wat hij deed, toen hij in 1951. net vóór zijn officiële afreis naar Noord-Afrika. lid werd van de Mos lem-gemeenschap te Hamburg en zich als vurige nieuwe acoliet in de ge heimen van de Islam liet inwijden! Het was een bekering met voorbe dachten rade.... Want nauwelijks ter plaatse in de woestijn begon hij zijn mensonterend bedrijf: bij zijn aanhouding vonden de gerechtelijke agenten in zijn bagage naast talloze juwelen, gouden huwe- lijksringen, zilveren sigarettendozen, kostbare marsch-kompassen e.d., ook nogde gouden mondbruggen waaraan de gouden en natuurlijke tanden nog achteloos bevestigd waren gelaten! Lijkenroof. een misdaad waarop in de woestijn de doodstraf staat. GELIJK.... de Amerikaanse bezettingsoverheid Dit alles WIST men nu in Duitsland en, bij gevolg, ook op de Interpol- diensten te Parijs. Maar rechter Da niel wist het niét. of liever: wou het niet weten.... Want het telegram van Interpol droeg geen handteke ning, was dus niet „reglementair". En voor een misdaad, waarop men in de Afrikaanse woestijn gemeenlijk zonder omhaal de doodstraf toepast, kreeg Vorsteherdrie jaren celge vangenis te Benghasi. EXPLOITANT DER VERWARRING Wij kennen het nog in het piano concert, het vioolconcert, enz. waar het solo-instrument wedijvert met het orkest. In vroeger tijd deed men dat met hele groepen, vandaar de twee koren. En die kregen in de kerk elk een andere plaats en telkens een beurt. Men gebruikte eventueel ook twee orgels. Als Vivaldi in de genoemde psalm de solisten laat zingen, dan bij voor- keurd de twee sopranen in afwisseling met elkaar, de twee bassen idem; dus niet de sopraan en de bas samen en dan weer eens de andere sopraan met de andere bas, of de tenor met een bas of met een sopraan. Andere ge deelten zijn alleen voor de beide ko ren. De bedoeling is duidelijk. Elk onderdeel krijgt zodoende een zeer bepaalde eigen sfeer die niet nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt, doch die in gelijkmatigheid wordt volgehou den, zodat als men „er in is", men er tot het eind in blijft. De afwisseling in het werk zit daarin, dat elk onderdeel ten opzichte van 't andere 'n eigen geest ademt. Het is iets anders als 2 sopra nen in afwisseling zingen, dan wan neer twee bassen dat doen of twee ko ren, En aangezien de psalm door Vi valdi in 9 onderdelen verdeeld is, is er aan afwisseling geen gebrek, temeer, omdat de stemmingen in de verschillen de delen wisselen van lofprijzingen tot baat en van imnosante verheerlijking tot vredige herdenking van de dode. Gemakkelijk te volgen door de onder strepingen die de tekst voor de hoorder aanbrengt. De koren zorgen voor de yerbinding door telkens tussen de de- 'en de aanvangswoorden en de aan- vangsmuziek te herhalen. Het geheel is meer dan prachtig. Mede door het feit, dat Hans Grisch- kat als dirigent het Pro Musica Orkest "it Stuttgart en het verdere geheel leidt op een boven alle lof ver heven wijze in een werk. waarvan nie mand zal kunnen zeggen, dat het weer «zo'n saaie slepende kerkzang" is. 'aan deze' veroordeling ont snapte Otto kalmpjes en als be schermd door een „onredelijk gestern te"! Hij verscheen voor een Brits ge recht: de Summary Penal Court, en rechter Daniel verkeerde in de me ning dat hij een man met een vlekke loos verleden voor zich had staan. Van de Interpol, de internationale politie-centrale te Parijs, was de rech ter telegrafisch het zwaar beladen zondenregister van Vorsteher medege deeld. Maar Daniel wou dat telegram niet erkennen; het droeg als afzender slechts het woord „Interpol", een Parijs beambte had vergeten er zijn naam onder te zetten! Nochtans was Vorsteher's leven van 1945 tot 1950 één lange keten van ver grijpen en misdaden geweest. Achter eenvolgens had hij in zijn vaderland met het gerecht te doen gehad wegens vervalsing van handtekeningen en of ficiële bescheiden (o.a. „diploma's" waarmee hij zich tot „Ritterkreuz"- drager had uitgeroepen!) wegens echt breuk en driedubbel huwelijkt!), we gens diefstal en plundering van ge meente-kassen, wegens misbruik van vertrouwen en oplichting in dienst van NJA de capitulatie van zijn leger heeft Oberstleutnant Vorsteher zich als een meesterlijk exploitant der algemene verwarring ontpopt. Heel West-Duitsland trok hij door, van stad naar stad, van gemeente naar gemeen te. en overal presenteerde hij zich on der een andere naam en met een an der „verleden". Een mooie man, één die de harten der vrouwen verovert. En een kerel met weergaloze verbeeldingskracht, één die u fabeltjes kan opdissen met de verblindende glans van pure wer kelijkheid. Met dit talent slaagde hij er vrij ge makkelijk in om overal waar hij kwam vooraanstaande posten in te nemen. Was het niet als „vertegenwoordiger van de bezetter", dan als „feestleider" van een landelijke gemeente (met vol le macht over de kas) of.... als wet houder in het gemeentebestuur! Een land als Duitsland waar millioenen dossiers en officiële bescheiden in vlammen opgingen, staat weerloos te genover dergelijke avonturiers. En zo kwam het ook dat men deze ,,Pdtterkreuz"-drager het .volle ver trouwen schonk en dat hij de belang rijke opdracht krijgt om Rommel's veldsoldaten posthuum in Noord- Afrika de laatste erkentelijkheidsbe- wijzen vanwege hun volk te gaan brengen. ISLAM WAAKT P ERLANG loopt Vorsteher's straf je van drie jaren ten einde. Zulke vlijtige en devote Mekkabid- DE ZAAK VAN DE LEWEDORPSE KASSIER Ticee en 'n half jaar ISTERMORGEN veroordeelde de Middelburgse rechtbank de voor malige kassier van de Boerenleenbank te Lewedorpt C. R. tot twee en 'n halt jaar gevangenisstaf met aftrek van preventief. R. zal niet in beroep gaan. WERF „ZEELAND' HANSWEERT BLIJFT Overname door Terneuzens bedrijf VO men weet werd eind vorige week de werf „Zeeland" te Hansweert, welke reeds lang in financiële moei lijkheden verkeerde, failliet verklaard, wat de 28 arbeiders een onmiddellijk ontslag bezorgde. De pogingen door de bestuurders van de werf aangewend om te redden wat te redden viel, zijn gelukkig ge slaagd. De Terneuzense scheepsbouwerij van de heren de Klerk en v.d. Peyl, een bloeiend bedrijf, dat al 50 jaar bestaat, bleek genegen de zaak voort te zetten, wat weer het beste voor de toekomst kan doen verwachten. Naar men ons meedeelde zal Maan dag of Dinsdag reeds het werk worden hervat te Hansweert en kunnen alle 28 ontslagenen weer aan de slag. Of de bedrijfsleider, de heer Visker aan blijft, was gisteren nog niet bekend. Voor de gemeente Kruiningen en vooral voor Hansweert is het ingrijpen van het Terneuzense bedrijf een ware uitkomst Het zou een zware slag voor beide dorpen zijn geweest, indien de werf, waar eerst zovele kosten voor gemaakt zijn, teniet was gegaan EXPEDITIE IX EEN TOERISTENPLAATS Speleologen gaan de bedding verkennen TEGEN DE STROOM IN '"TIJDENS de laatste jaren is de be- lantrcf*»llintr vnnr lift STOtten-OTI- langstelling voor het grotten-on derzoek of speleologie bijzonder groot geworden, dit door de gewaagde ex ploraties van de beruchte grotten van Pierre St. Martin in bet Zuiden van Frankrijk. Geruime tijd heeft men de avonturen kunnen lezen van een groep speleologen waarvan er één tenslotte zijn durf met de dood heeft betaald. Dit heeft anderen er echter niet van weerhouden om op hun beurt zich over te geven aan een „sport" waarvan de aantrekkelijkheid voor velen zeer groot moet zijn. Immers, zowel bij het beklimmen van onver- kende bergen als bij het afdalen in de diepte van de aarde smaken de on derzoekers de voldoening terreinen te betreden waar, voor hen, nog geen mens ooit een voet heeft gezet. Tot de durvers behoort een groepje Brusselse en Gentse, mannen die tij dens de eerstvolgende vacantie een onderzoek van de ondergrondse Lesse willen wagen. De Lesse, een kleine bijrivier van de Maas die in Luxemburg ontspringt, heeft, zoals men weet, nabij Han een ondergrondse loop. Han-sur-Lesse is een plaatsje dat bij de toeristen zeer goed bekend is door zijn prachtige grotten waarvan men beweert dat ze de mooiste van West-Europa zijn. De ze grotten zijn ontstaan in de kalk- strook die de rivier stroomopwaarts van Han kruist. De rivier verloor hier steeds meer water aan de ondergrond totdat zij uiteindelijk in een onder grondse waterloop een grote dalkron kel afsneed. Proefnemingen die omstreeks 1900 gedaan werden met behulp van fluo- rescine wezen uit dat deze onder grondse bedding van de Lesse onge veer 2 kilometer lang is. Tot op he den is niemand er echter in geslaagd deze bedding te onderzoeken. Om trent de loop van de bedding, de even tuele nieuw gevormde grotten, uitlo pers en duikers in de rivier tast men volkomen in het duister. Eventuele onderzoekers zullen hun werk moeten aanvangen tegen de stroming in, daar de afgrond van Belvaux, waar de ri vier verdwijnt, niet toegankelijk is. GEWAAGDE ONDERNEMING (Advertentie) ""TOT de groep die in de eerstvolgen- de maanden het onderzoek van de ondergrondse Lesse willen aanvan gen behoren slechts twee ervaren spe leologen, n.l. Haroun Tazieff, aard kundige, vulcanoloog en ontdekkings reiziger die ook aan de expeditie van Pierre Saint Martin deelnam en Jac ques Theodor, Gents ingenieur, die ook reeds in Pierre St. Martain ge weest is en ruime ervaring bezit in zake grottenonderzoek. Verder zijn het een tiental mannen tussen 20 en 40 jaar die hoofdzakelijk zullen ge steund worden door hun moed en enthousiasme voor de te ondernemen taak. Jacques Theodor, die leider van de expeditie is, wil het onderzoek wa gen met behulp van zgv kikvorsmen sen, voorzien van zuurstofapparaten. Het zal inderdaad nodig zijn de on derzoekers van een voorraad lucht te voorzien daar men niet weet of er in de ondergrondse bedding van de Les se lucht aanwezig is. De gebruikte zuurstofapparaten hebben een voor raad lucht die een duik van twintig minuten toelaten. Advertentie) Deze boekhouder verdient zijn geld met rekenen. Zijn vrouw rekent op héér beurt éven goed en daarom krijgt hij roomboter op het brood mee naar kantoor. In kosten scheelt dat immers maar iets meer da"> —nt per boter ham. En om zó weinig ontzegt zij ha;- roomboter toch werkelijk niet Spaar de rijksbotermerken (er staat er een op Uw pakje) en doe mee aan de grote Roomboter Prijsvragen! De eerstvolgende verschijnt 19 Juni in Libelle, Beatrijs, Margriet, Goed Nieuws en Eva en op 26 Juni in alle Radiobladen. VOOR 60.000 GULDEN (Van onze luchtvaartmedewerker HET vliegtuig voor iedereen! Wie is er niet van overtuigd, dat het eens zover zal zijn en de vliegtuigen gelijk nu de auto's ook in particulier bezit zullen zijn en men ze gebruikt voor beroep en ontspanning? Natuurlijk zijn er momenteel sportvliegtuigen in particulier bezit en wordt hier druk mee gevlogen, vooral in de Verenigde Staten, maar dat is toch niet het vliegtuig en niet het gebruik, zoals de massa zich dat voorstelt. Wat men wenst, is: de familiema- ehine, niet te duur in aanschaf, voor delig in gebruik en zelfs geschikt om met vrouw en kroost eens een uit stapje te maken op een mooie Zondag. Iedereen zal beamen, dat wij zover zeker nog niet zijn en in de naaste toekomst ook nog niet zullen komen, want de ontwikkeling van het vlieg tuig gaat in een geheel andere rich ting dan deze, die velen voor ogen zweeft. Ingenieurs en fabrikanten zien in het vliegtuig momenteel nog alleen het wapen, als onderdeel van een strijdmacht en in de tweede plaats zien zij slechts het verkeersvliegtuig, dat snel en groot moet zijn om zoveel Wekelijks beursov er zicht van 20 Mei t/m 1 Juni 1954 Hoogconjunctuur voor scheepvaart voorbij J^AAR DIT weekoverzicht in verband met Hemelvaarts dag de vorige week niet is ver schenen, loopt dit overzicht dit maal over een periode van twee weken. In deze periode hebben zich diverse vermeldenswaardi ge feiten voorgedaan, waarvan de vermelding, in verband met de beschikbare plaatsruimte slechts zeer beknopt kan ge schieden. Het uitkomen van het jaarverslag van de Koninklijke Nederlandsche Pe troleum Maatschappij heeft geen gro te verrassingen meer gebracht, nadat de bedrijfsresultaten reeds enige tijd bekend waren. De ^verslaggeving heeft opnieuw een wijziging onder gaan en is thans aangepast aan de wensen, welke te dien aanzien bij de Amerikaanse beursautoriteiten voor de opneming in de beursnotering be- staan. Met betrekking tot deze note ring te New York behelst het ver slag overigens geen nieuwe medede lingen. De productie van ruwe olie en gas- benzine door de Koninklijke Shell- Groep is in 1953 minder snel gegroeid dan in de daaraan voorafgaande ja ren, hetgeen voornamelijk samenhangt met een lagere productie in Venezue la, in welk land de Groep bijna 1/3 van haar productie wint. Het verslag vermeldt, dat het jaar 1953 zich kenmerkte door grotere con currentie en een neiging tot overpro ductie. Desondanks heeft de Groep niettemin opnieuw zeer gunstige en hogere resultaten behaald. Het net to-resultaat kon stijgen van 125.6 mïllioen tot 130.4 millioen. Uit dit resultaat wordt slechts 17% aange wend voor uitkeringen. Gezien deze cijfers valt het ook niet te verwonderen, dat de aandelen Ko ninklijke Olie geen verdere belangrij ke stijging te zien geven. Het fonds bleef goed in de markt liggen, o.m. vanwege de steeds voortgaande aan kopen, die door het buitenland wor den verricht. De buitenlandse arbi trage blijft dagelijks grote posten uit de markt nemen. De certificaten Unilever konden eveneens hun vorige peil gemakkelijk handhaven. De voorzitter van de Raad van Bestuur Dr. Paul Rijkens heeft in de algemene vergadering van aan deelhouders medegedeeld, dat de gang van zaken gedurende het eerste kwar taal 1954 in alle opzichten bevredigend is geweest, zowel wat de omzetten als de winsten betreft. Indien de resul taten over het gehele boekjaar zijn te overzien, en wanneer deze zodanig uitvallen als het Bestuur hoopt, zul len aandeelhouders bedacht worden met een uitkering van een gedeelte van de agio-reserve door een aande- lenbonus of door een uitkering van een hoger dividend op het huidige no minale aandelenkapitaal. Voorts gaf de voorzitter een indruk van de zeer interessante ontwikkeling van de United Africa een van de dochters van het Unileverconcern, dat in Zuid-Afrika werkt, terwijl hij voorts mededeelde, dat een aanvraag van de notering van de aandelen op de New Yorkse beurs thans in over weging wordt genomen. OP DE VOORGROND \/AN onze internationale waarden trad Philips ditmaal op de voor grond met een stijging van 14 punten. Woensdag j.l. is het eerste kwartaal bericht gepubliceerd. Dit is zeer gun stig uitgevallen, met een omzetstij ging van 21% en een stijging van de netto winst, na aftrek van belastingen, van 50%. Beide cijfers gelden t.o.v. het overeenkomstige kwartaal in 1953. Ais gevolg van een in verhouding minder gestegen bedrag aan ver schuldigde belasting het percenta ge beiiep 40 (v. j. 53)% was de netto winst na aftrek van belastingen f 24 millioen tegen f 16 millioen in het eerste kwartaal van het vorig jaar. Vermoedelijk zalde bijstempe ling van de aandelen tot f 1000 vol gende week beginnen, zodat op basis van een koers van 340% de aande len bij een nieuwe nominale waarde van f 1000 op 255% uitkomen. De aandelen A.K.U. zijn bij de koersstijging van de andere interna tionale waarden ten achter gebleven. Door het minder gunstige kwartaal bericht van de Amerikaanse dochter onderneming de American Enka trad aanbod op in het begin van deze be- richtsperiode. waardoor het fonds tot 208% terugzakte ;inmiddels is een her stel ingetreden. Op de industriële markt kwamen diverse behoorlijke koersstijgingen tot stand, waarvan de meeste waren toe te schrijven aan zeer gunstige jaar verslagen en belangrijke dividendver hogingen. Deze koersstijgingen kwa men o.m. voor bij Lettergieterij Am sterdam 260262, ex dividend van 12% Nederlandsche Springstoffen 182 —195 ;Gouda-Apollo 219—232; Schol ten 175185. DIVIDENDVERHOGINGEN VAN de recentelijk gepubliceerde di videndverhogingen noemen wij: Gouda Apollo 12% (v. j. 10.2%); Elec tro Lasch Mij 14% (v. j. 10VHol- landsche Constructie 16% (v. j. 11%); Netam 11% (v. j. 8%); Van Berkel 8% (v. j. 7%); Lettergieterij Amster dam 12% (v. j. 10%); Rommenhöller 8% (v. j. 5%); gewone aandelen De Gruyter 10% (v. j. 8%); Bronswerk onveranderd 6%; W. H. Muller onver anderd 12% ;Hollandsche Signaal 7% (0% sedert 1941); Ned. Handel Mij onveranderd 10%; Kon. Zwavelzuur Ketjen 10% (v. j. 8%); Gerritsen en Van Kempen 6% (v. j. 4%); Industr. Mij Zutphen 20%, waarvan 614% uit dividendreserve (v. j. 13.4%); Albert Heyn 9% (v. j. 8%) en de Kon. Pa- ketvaart Mij 10% onveranderd. Tenslotte zorgde de fabriek voor electrische apparaten v.h. Hazemeyer voor een verrassing met de bekend making, dat de maatschappij besloten heeft tot een bonusuitkering van 100% in aandelen. 5% komt ten laste van de agioreserve cn 95% ten laste van de overige reserves in de vorm van herkapitalisatie, onder gelijktijdige uitkering van een bedrag van 23 3/4% in contanten. SCHEEPVAART r~\E scheepvaartafdeling was in mi- neur gestemd. Dit vond vnl zijn reden in de redevoering die de heer Oyevaar in zijn kwaliteit van voor zitter van de Nederlandsche Reders vereniging heeft gehouden en waarin hij constateerde, dat onder invloed van de achteruitgang van de wereld- scheepvaartconjunctuur het totale beeld van de Nederlandse scheepvaart in 1953 aanmerkelijk ongunstiger was dan daarvoor. Volgens de heer Oye vaar heeft het er alle schijn van, dat sedert midden 1952 de hoogconjunc tuur voor de scheepvaart tot net ver leden is gaan behoren en dat deze sec tor van het bedrijfsleven zeer moeilij ke tijden tegemoet gaat, mede door een toenemende vrachtdiscriminatie en de snelle wederopbouw van de Duitse en Japanse vloot. Men doet er goed aan deze berichten in de eer ste plaats te zien als een pleidooi voor verdere belastingverlaging. Inmiddels zijn van vrijwel alle ter beurze genoteerde scheepvaartfond sen dc resultaten over 1953 bekend geworden en men kan zonder meer zeggen, dat deze hoewel lager dan in 1952 ,nog gunstig zijn geweest. Ten slotte kan dc kapitaalpositie en de so liditeit van de meeste scheepvaart maatschappijen thans gunstig worden genoemd. De liquide middelen dekken over het algemeen dc financieringsbe hoeften voor het lopende bouwpro gramma. Het is echter niet te weer leggen, dat de scheepvaartbranche tot de meest conjunctuurgevoelige be drijfstakken behoort. In de groep der Indonesische cul tuurwaarden moesten aandelen H.V.A. enige punten prijsgeven. Aandelen Deli-Maatschappij lagen enkele dagen zeer vast in de markt ten gevolge van geruchten, dat aan aanzienlijk hoger dividend zou worden uitgekeerd, het geen tot nu toe niet werd bevestigd. De obligatiemarkt was zeer vast. De staffellening heeft wederom de pa- riekoers bereikt. WALLSTREET (Advertentie) Bankiert Anno 1884 EFFECTEN-COUPONS OBLIGATIES 3 Ned. 1962-1964 3-3»/s% Ned. 1947 3 Ned. '47 (doll.l.) 3 Ned. 1937 3 Ned. Inv. cert. 3 Gr. b. obl. '46 3 Ned.-Ind. '37 A 3»/<% Ned. 1953 18/5 '54 1/6 *54 100 9/16 99 1/8 95 1/4 96 1/2 100 1/4 97 3 4 99 3/16 103 11/16 101 3/16 100 95 11/16 97 3 8 100 U/16 98 1/4 99 15/16 104 TN Wallstreet waren er deze week verdere aanwijzin'gen, dat de ver mindering der economische bedrijvig heid tot staan begint te komen. De in dustriële productie verbetert en de nieuwe bestellingen nemen in om vang toe. De positie van de staal- markt wekt meer vertrouwen ook al is de neiging tot stijging der prijzen nog beperkt .In de textielbranche is de st'emming gunstig en in het alge meen zijn de goederenmarkten prijs houdend tot vast. Deze factoren weerspiegelen zich in de verdere koerswijzigingen in Wall street, waar nieuwe hoogtepunten werden bereikt. AANDELEN A'damsche Bank 192 R'damsche Bank 184 1/2 Twentsche Bank 184 Nat. Handelsbank 153 3/4 Ned. Handel-Mij 185 Alg. Kunstz. Unie 220 v. d. Bergh's Jurgens 291 1/2 Mach. fabr. „Breda" 143 Van Gelder Zonen 216 1/2 Unilever 341 1/4 Holl. Kunstz. Ind. 97 Ned. Kabelfabriek 216 1/2 G. B. v. A. Philips 324 1/2 Kon. Ned. Hoogovens 181 Wilton Fijenoord 194 1/2 Int. Gew. Betonbouw 137 Internatio 1531/2 Billiton Mij II 286 Kon. Petroleum 50112 Rubb. C. Mij. „A'dam" 96 1/2 Bandar Rubber Mij 124 Holl. Am. Lijn 154 3/4 K.N.S.M. Nat. Bez. 139 1/2 Ned. Scheepv. Unie 146 R'damsche Lloyd 137 K. Jav.-China Paketv. 159 1/4 Ver. Vorstenl. C. Mij 21 7 8 Handelsver. „A'dam" 127 1/4 Ned. Ind. Suiker Unie 70 1 2 Ver. Deli-Mijen 120 1/2 Senembah 1001/2 AMERIKAANSE FONDSEN (Cert. v. aand.) Anaconda Copper M. C. 35 7 8 Bethlehem Steel C. 66 General Motors 70 5 8 Internat. Nickel 41 1/4 Rep. Steel Corp. 57 3/8 United States Steel C. 48 Cities Service Comp. 102 1/2 Shell Union Oil C. 95 1/4 Tide Water Ass. Oil C. 21 9 16 Southern Pacific Comp. 43 5 8 Union Pacific Railr. C. 117 1/2 197 184 1/4 188 1/8 145 3 4 188 3 4 216 3/4 306 144 1/2 212 344 1/2 95 1/2 212 338 177 1/2 194 136 147 283 505 1 4 95 3/4 121 144 1/2 131 137 1/2 126 3/4 154 1/8 20 121 1'2 70 1/4 122 1/4 99 1/4 37 13 16 69 3/4 71 9/16 42 3/4 59 1 8 49 1/4 104 1/4 95 3 8 22 1/8 43 1/8 123 12 WOOR vie het nevenstaande re- v laas te fantastisch mocht vin den, mag misschien bijgaand be richt bewijzen, dat de werkelijk heid dikwijls vreemder is dan de fantasie of de optimistische ver onderstelling: De fabriek „Glen- view Motor Products" te Moores- town in New-Yersey heeft een hefschroefvliegtuig geconstm- eerd, waarvan de prijs bij serie- productie 3000 dollar zal bedra- gen. Het biedt plaats aan twee personen en heeft een kruissnel- heid van 145 km. per uur.... mogelijk personen in de kortst mo gelijke tijd van het ene vliegveld naar het andere te brengen, terwijl uiter aard om tijd te besparen ook de no dige aandacht wordt besteed aan de actieradius. Er zijn wel enkele sport vliegtuigjes, maar die zijn over het al gemeen van het conventionele type, naar verhouding te duur en slechts voor weinigen te bereiken. Al zouden er vliegtuigconstructeurs en fabrikanten opstaan, die trachten te werken in de richting van het „volksvliegtuig", dan zouden zij toch met de types, die tot nu toe vervaar digd worden, weinig bereiken. De prijs blijft nog steeds te hoog, maar er zijn ook andere moeilijkheden waardoor men, wanneer men over voldoende geld beschikt, eerder een auto dan een vliegtuig zal aanschaf fen. Deze moeilijkheid schuilt in het feit, dat men op een vliegveld moet starten en landen. Voor de meeste mensen liggen de vliegvelden niet be paald^ gunstig zodat dit ook grote moeilijkheden met zich meebrengt. Men zou dan toch eerst over een auto moeten beschikken om naar het vlieg veld te rijden. TYPE HELICOPTER ^EEN, het zou gezocht moeten wor den in een soort hefschroefvlieg tuig ,dat met opgevouwen schroefbla den in een garage kan worden opge borgen en op een klein grasveldje bij het huis moet kunnen starten en lan den. Het normale sportvliegtuig valt dus al uit voor deze mogelijkheid. Al leen het genre helicopter is geschikt. Maar ook hier kleven nog veel moei lijkheden aan ,want de helicopter is duur. De Fransen vervaardigen momen teel zo'n soort vliegtuigje, dat in 1955 in serie gebouwd zal worden en dan ongeveer 60.000 gulden zal gaan kos ten .Het is een straalhelicopter, met zeer goede eigenschappen, geschikt voor vluchten met twee personen. De Amerikanen maken ook reeds een dergelijk toestel, doch dat kost ruim honderdduizend gulden, een prijs die dus nog ver ligt boven de prijs, die een „volksvliegtuig" zou mogen kos ten. Het brandstofverbruik van deze machines ligt ook zeer hoog, dus mo gen wij aannemen, dat deze toestellen in de huidige uitvoering zeker niet voor dit doel geschikt zijn. MISLUKTE POGING DEEDS geruime tijd geleden heeft een Fransman al geprobeerd een toestel te construeren, dat geschikt was voor de massa. Het kleine vlieg tuigje was inderdaad niet onaardig, maar er gingen vee] ongelukken ge beuren en in korte tijd werd het in verschillende landen verboden. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat een dergelijk geval zich in de toe komst zal herhalen en hierdoor de ontwikkeling van een vliegtuig voor iedereen zal worden tegengehouden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 5