DUITS OFFICIER ging
woestijngier spelen
in Afrika
CLACK
Knap en charmant, maar gewetenloos....
AGFA CLACK
ONDERGRONDSE LESSE
In 1960: landing in uw
achtertuintje
heeft nog veel geheimen
Roomboter op het brood
ZEER GUNSTIGE RESULTATEN
VAN DE SHELL
Gevangenisstraf je van drie
jaar is bijna uitgezeten
Zijn vrouw
rekent
even goed
als hij!
Als Uw
is het raak F
De
draaiende
schiif
Mohammedaan....
r\E GEREGELDE lezer van deze
rubriek moet het me maar niet
kwalijk nemen, maar ik kom toch
nog eens opVivaldi terug. Thans is
van hem op „Vox" P L 7140 de
psalm „Beatus Vir" (Gezegend is de
man, die de Heer vreest), psalm 111
in de Vulgaat, anders 112. Het is
een oratorium voor twee sopranen
twee bassen, twee koren, twee
strijkorkesten, twee hobo's; er is
maar één tenor en één orgel. Be
halve aan het feit, dat Vivaldi, als
het kan, altijd iets aparts heeft, ligt
deze eigenaardige bezetting aan de
omstandigheid, dat men in de San
Marco, de voornaamste kerk van
Venetië gewetensvol het concerte
ren beoefende. Concerteren bete
kent eigenlijk „wedijveren met el
kaar."
Wie
goed rekent
weet
dat het kan:
HET VLIEGTUIG VOOR IEDEREEN
MMIERLOesZOONÏ.T.
DERDE BLAD
DONDERDAG 3 JUNI 1954
TTEEL Duitsland wacht in spanning op de
AA thuiskomst van Vorsteher. De „thuis
komst" maar het zal geen blijde thuiskomst
zijn. Vorsteher's landgenoten verwachten hem
„met de knuppel", de gevangenispoort zal
wagenwijd voor hem worden opengeworpen, en
de rechtbank zal terstond ter zitting bijeen
komen
Feitelijk heet Vorsteher op dit ogenblik nog:
Mohammed el Shahil. Hij is momenteel nog
een volgeling van Mekka, als gevangene num
mer 117 ligt hij hele dagen in vroom gebed in
zijn cel te Benghasi geknield... Zijn toezich-
ters en directeur zijn zeer tevreden over deze
godsvruchtige Europeaan die zich tot het Is
lamisme bekeerd heeft. Zelden zagen zij een
dieper berouwvol tuchteling, zelden ook ont
moetten zij een vreemdeling die „inniger" Al
lah's wetten en voorschriften naleefde!
der heeft hij zich getoond en zo voor
beeldig is zijn gedrag in de gevange
nis geweest (hij kreeg ervertrou-
wensposten!) dat zijn oversten hem
met tegenzin zullen laten weggaan.
En naar alle waarschijnlijkheid zul
len zij hem in de vrijheid beschermen;
hij is immers één der hunnen, hij
heetMohammed el Shahil!
Maar Duitsland eist zijn uitlevering,
het wenst de ijzige strenge afreke
ning.
(Advertentie)
N« kort« tijd Is de AGFA CLACK
Camera de favoriet geworden van
honderdduizenden over de gehele
wereld. Geen wonder, - nimmer tevoren
was het mogelijk voor deze prijs, met
zo'n sportieve, elegante camera, zo
eenvoudig te fotograferen. Geef Uw
kinderen een Clack voor hun school
prestaties en schenk Uzelf een Clack
voor de vacantie. Met de Clack op
zak bent U een Ieder vèr vooruit I
portretlans
foto-formaat 6*9
verrekijker-zoeker
flitscontact
Apart verkrijgbaar;
Paraattas Flitser
FljJtf.r - Zohnekpp
Uw foiohandelaar heeft da AGFA CLACK
In voorraad I
jyjAAR „Mohammed el Shahil"
is slechts een tijdelijk mom
voor niemand anders dan de
Duitse Oberstleutnant Otto Max
Vorsteher, die door de Westduit-
se Bondsrepubliek was afge
vaardigd geworden om de gra
ven van de Duitse gesneuvel
den de Rommelsoldaten
in Noord-Afrika te gaan verzor
gen en inventariseren.
Otto vond er niets beters op
dan deze gravente plunde
ren.
A CHTERAF blijkt nu na een om-
standig en zeer gecompliceerd on
derzoek - dat Otto Max Vorsteher zeer
goed wist wat hij deed, toen hij in
1951. net vóór zijn officiële afreis naar
Noord-Afrika. lid werd van de Mos
lem-gemeenschap te Hamburg en zich
als vurige nieuwe acoliet in de ge
heimen van de Islam liet inwijden!
Het was een bekering met voorbe
dachten rade....
Want nauwelijks ter plaatse in de
woestijn begon hij zijn mensonterend
bedrijf: bij zijn aanhouding vonden de
gerechtelijke agenten in zijn bagage
naast talloze juwelen, gouden huwe-
lijksringen, zilveren sigarettendozen,
kostbare marsch-kompassen e.d., ook
nogde gouden mondbruggen
waaraan de gouden en natuurlijke
tanden nog achteloos bevestigd waren
gelaten!
Lijkenroof. een misdaad waarop
in de woestijn de doodstraf staat.
GELIJK....
de Amerikaanse bezettingsoverheid
Dit alles WIST men nu in Duitsland
en, bij gevolg, ook op de Interpol-
diensten te Parijs. Maar rechter Da
niel wist het niét. of liever: wou het
niet weten.... Want het telegram
van Interpol droeg geen handteke
ning, was dus niet „reglementair".
En voor een misdaad, waarop men
in de Afrikaanse woestijn gemeenlijk
zonder omhaal de doodstraf toepast,
kreeg Vorsteherdrie jaren celge
vangenis te Benghasi.
EXPLOITANT DER
VERWARRING
Wij kennen het nog in het piano
concert, het vioolconcert, enz. waar
het solo-instrument wedijvert met het
orkest. In vroeger tijd deed men dat
met hele groepen, vandaar de twee
koren. En die kregen in de kerk elk
een andere plaats en telkens een
beurt. Men gebruikte eventueel ook
twee orgels.
Als Vivaldi in de genoemde psalm
de solisten laat zingen, dan bij voor-
keurd de twee sopranen in afwisseling
met elkaar, de twee bassen idem; dus
niet de sopraan en de bas samen en
dan weer eens de andere sopraan met
de andere bas, of de tenor met een
bas of met een sopraan. Andere ge
deelten zijn alleen voor de beide ko
ren. De bedoeling is duidelijk. Elk
onderdeel krijgt zodoende een zeer
bepaalde eigen sfeer die niet nodeloos
ingewikkeld wordt gemaakt, doch die
in gelijkmatigheid wordt volgehou
den, zodat als men „er in is", men er
tot het eind in blijft. De afwisseling in
het werk zit daarin, dat elk onderdeel
ten opzichte van 't andere 'n eigen geest
ademt. Het is iets anders als 2 sopra
nen in afwisseling zingen, dan wan
neer twee bassen dat doen of twee ko
ren, En aangezien de psalm door Vi
valdi in 9 onderdelen verdeeld is, is
er aan afwisseling geen gebrek, temeer,
omdat de stemmingen in de verschillen
de delen wisselen van lofprijzingen tot
baat en van imnosante verheerlijking
tot vredige herdenking van de dode.
Gemakkelijk te volgen door de onder
strepingen die de tekst voor de hoorder
aanbrengt. De koren zorgen voor de
yerbinding door telkens tussen de de-
'en de aanvangswoorden en de aan-
vangsmuziek te herhalen.
Het geheel is meer dan prachtig.
Mede door het feit, dat Hans Grisch-
kat als dirigent het Pro Musica Orkest
"it Stuttgart en het verdere geheel
leidt op een boven alle lof ver
heven wijze in een werk. waarvan nie
mand zal kunnen zeggen, dat het weer
«zo'n saaie slepende kerkzang" is.
'aan deze' veroordeling ont
snapte Otto kalmpjes en als be
schermd door een „onredelijk gestern
te"! Hij verscheen voor een Brits ge
recht: de Summary Penal Court, en
rechter Daniel verkeerde in de me
ning dat hij een man met een vlekke
loos verleden voor zich had staan.
Van de Interpol, de internationale
politie-centrale te Parijs, was de rech
ter telegrafisch het zwaar beladen
zondenregister van Vorsteher medege
deeld. Maar Daniel wou dat telegram
niet erkennen; het droeg als afzender
slechts het woord „Interpol", een
Parijs beambte had vergeten er zijn
naam onder te zetten!
Nochtans was Vorsteher's leven van
1945 tot 1950 één lange keten van ver
grijpen en misdaden geweest. Achter
eenvolgens had hij in zijn vaderland
met het gerecht te doen gehad wegens
vervalsing van handtekeningen en of
ficiële bescheiden (o.a. „diploma's"
waarmee hij zich tot „Ritterkreuz"-
drager had uitgeroepen!) wegens echt
breuk en driedubbel huwelijkt!), we
gens diefstal en plundering van ge
meente-kassen, wegens misbruik van
vertrouwen en oplichting in dienst van
NJA de capitulatie van zijn leger
heeft Oberstleutnant Vorsteher
zich als een meesterlijk exploitant der
algemene verwarring ontpopt. Heel
West-Duitsland trok hij door, van stad
naar stad, van gemeente naar gemeen
te. en overal presenteerde hij zich on
der een andere naam en met een an
der „verleden".
Een mooie man, één die de harten
der vrouwen verovert. En een kerel
met weergaloze verbeeldingskracht,
één die u fabeltjes kan opdissen met
de verblindende glans van pure wer
kelijkheid.
Met dit talent slaagde hij er vrij ge
makkelijk in om overal waar hij kwam
vooraanstaande posten in te nemen.
Was het niet als „vertegenwoordiger
van de bezetter", dan als „feestleider"
van een landelijke gemeente (met vol
le macht over de kas) of.... als wet
houder in het gemeentebestuur! Een
land als Duitsland waar millioenen
dossiers en officiële bescheiden in
vlammen opgingen, staat weerloos te
genover dergelijke avonturiers.
En zo kwam het ook dat men deze
,,Pdtterkreuz"-drager het .volle ver
trouwen schonk en dat hij de belang
rijke opdracht krijgt om Rommel's
veldsoldaten posthuum in Noord-
Afrika de laatste erkentelijkheidsbe-
wijzen vanwege hun volk te gaan
brengen.
ISLAM WAAKT
P ERLANG loopt Vorsteher's straf je
van drie jaren ten einde.
Zulke vlijtige en devote Mekkabid-
DE ZAAK VAN DE
LEWEDORPSE KASSIER
Ticee en 'n half jaar
ISTERMORGEN veroordeelde de
Middelburgse rechtbank de voor
malige kassier van de Boerenleenbank
te Lewedorpt C. R. tot twee en 'n halt
jaar gevangenisstaf met aftrek van
preventief. R. zal niet in beroep gaan.
WERF „ZEELAND'
HANSWEERT BLIJFT
Overname door Terneuzens
bedrijf
VO men weet werd eind vorige week
de werf „Zeeland" te Hansweert,
welke reeds lang in financiële moei
lijkheden verkeerde, failliet verklaard,
wat de 28 arbeiders een onmiddellijk
ontslag bezorgde.
De pogingen door de bestuurders
van de werf aangewend om te redden
wat te redden viel, zijn gelukkig ge
slaagd.
De Terneuzense scheepsbouwerij
van de heren de Klerk en v.d. Peyl,
een bloeiend bedrijf, dat al 50 jaar
bestaat, bleek genegen de zaak voort
te zetten, wat weer het beste voor de
toekomst kan doen verwachten.
Naar men ons meedeelde zal Maan
dag of Dinsdag reeds het werk worden
hervat te Hansweert en kunnen alle
28 ontslagenen weer aan de slag. Of
de bedrijfsleider, de heer Visker aan
blijft, was gisteren nog niet bekend.
Voor de gemeente Kruiningen en
vooral voor Hansweert is het ingrijpen
van het Terneuzense bedrijf een ware
uitkomst Het zou een zware slag voor
beide dorpen zijn geweest, indien de
werf, waar eerst zovele kosten voor
gemaakt zijn, teniet was gegaan
EXPEDITIE IX EEN TOERISTENPLAATS
Speleologen gaan de bedding verkennen
TEGEN DE STROOM IN
'"TIJDENS de laatste jaren is de be-
lantrcf*»llintr vnnr lift STOtten-OTI-
langstelling voor het grotten-on
derzoek of speleologie bijzonder groot
geworden, dit door de gewaagde ex
ploraties van de beruchte grotten van
Pierre St. Martin in bet Zuiden van
Frankrijk. Geruime tijd heeft men de
avonturen kunnen lezen van een
groep speleologen waarvan er één
tenslotte zijn durf met de dood heeft
betaald. Dit heeft anderen er echter
niet van weerhouden om op hun beurt
zich over te geven aan een „sport"
waarvan de aantrekkelijkheid voor
velen zeer groot moet zijn. Immers,
zowel bij het beklimmen van onver-
kende bergen als bij het afdalen in
de diepte van de aarde smaken de on
derzoekers de voldoening terreinen te
betreden waar, voor hen, nog geen
mens ooit een voet heeft gezet.
Tot de durvers behoort een groepje
Brusselse en Gentse, mannen die tij
dens de eerstvolgende vacantie een
onderzoek van de ondergrondse Lesse
willen wagen.
De Lesse, een kleine bijrivier van
de Maas die in Luxemburg ontspringt,
heeft, zoals men weet, nabij Han een
ondergrondse loop. Han-sur-Lesse is
een plaatsje dat bij de toeristen zeer
goed bekend is door zijn prachtige
grotten waarvan men beweert dat ze
de mooiste van West-Europa zijn. De
ze grotten zijn ontstaan in de kalk-
strook die de rivier stroomopwaarts
van Han kruist. De rivier verloor hier
steeds meer water aan de ondergrond
totdat zij uiteindelijk in een onder
grondse waterloop een grote dalkron
kel afsneed.
Proefnemingen die omstreeks 1900
gedaan werden met behulp van fluo-
rescine wezen uit dat deze onder
grondse bedding van de Lesse onge
veer 2 kilometer lang is. Tot op he
den is niemand er echter in geslaagd
deze bedding te onderzoeken. Om
trent de loop van de bedding, de even
tuele nieuw gevormde grotten, uitlo
pers en duikers in de rivier tast men
volkomen in het duister. Eventuele
onderzoekers zullen hun werk moeten
aanvangen tegen de stroming in, daar
de afgrond van Belvaux, waar de ri
vier verdwijnt, niet toegankelijk is.
GEWAAGDE ONDERNEMING
(Advertentie)
""TOT de groep die in de eerstvolgen-
de maanden het onderzoek van
de ondergrondse Lesse willen aanvan
gen behoren slechts twee ervaren spe
leologen, n.l. Haroun Tazieff, aard
kundige, vulcanoloog en ontdekkings
reiziger die ook aan de expeditie van
Pierre Saint Martin deelnam en Jac
ques Theodor, Gents ingenieur, die
ook reeds in Pierre St. Martain ge
weest is en ruime ervaring bezit in
zake grottenonderzoek. Verder zijn
het een tiental mannen tussen 20 en
40 jaar die hoofdzakelijk zullen ge
steund worden door hun moed en
enthousiasme voor de te ondernemen
taak. Jacques Theodor, die leider van
de expeditie is, wil het onderzoek wa
gen met behulp van zgv kikvorsmen
sen, voorzien van zuurstofapparaten.
Het zal inderdaad nodig zijn de on
derzoekers van een voorraad lucht te
voorzien daar men niet weet of er in
de ondergrondse bedding van de Les
se lucht aanwezig is. De gebruikte
zuurstofapparaten hebben een voor
raad lucht die een duik van twintig
minuten toelaten.
Advertentie)
Deze boekhouder verdient zijn geld met rekenen. Zijn
vrouw rekent op héér beurt éven goed en daarom krijgt
hij roomboter op het brood mee naar kantoor. In kosten
scheelt dat immers maar iets meer da"> —nt per boter
ham. En om zó weinig ontzegt zij ha;- roomboter
toch werkelijk niet
Spaar de rijksbotermerken (er staat er een op Uw pakje)
en doe mee aan de grote Roomboter Prijsvragen!
De eerstvolgende verschijnt 19 Juni in Libelle, Beatrijs,
Margriet, Goed Nieuws en Eva en op 26 Juni in alle
Radiobladen.
VOOR 60.000 GULDEN
(Van onze luchtvaartmedewerker
HET vliegtuig voor iedereen! Wie is
er niet van overtuigd, dat het eens
zover zal zijn en de vliegtuigen gelijk
nu de auto's ook in particulier bezit
zullen zijn en men ze gebruikt voor
beroep en ontspanning? Natuurlijk
zijn er momenteel sportvliegtuigen in
particulier bezit en wordt hier druk
mee gevlogen, vooral in de Verenigde
Staten, maar dat is toch niet het
vliegtuig en niet het gebruik, zoals de
massa zich dat voorstelt.
Wat men wenst, is: de familiema-
ehine, niet te duur in aanschaf, voor
delig in gebruik en zelfs geschikt om
met vrouw en kroost eens een uit
stapje te maken op een mooie Zondag.
Iedereen zal beamen, dat wij zover
zeker nog niet zijn en in de naaste
toekomst ook nog niet zullen komen,
want de ontwikkeling van het vlieg
tuig gaat in een geheel andere rich
ting dan deze, die velen voor ogen
zweeft.
Ingenieurs en fabrikanten zien in
het vliegtuig momenteel nog alleen
het wapen, als onderdeel van een
strijdmacht en in de tweede plaats
zien zij slechts het verkeersvliegtuig,
dat snel en groot moet zijn om zoveel
Wekelijks beursov er zicht van 20 Mei t/m 1 Juni 1954
Hoogconjunctuur voor scheepvaart voorbij
J^AAR DIT weekoverzicht in
verband met Hemelvaarts
dag de vorige week niet is ver
schenen, loopt dit overzicht dit
maal over een periode van twee
weken. In deze periode hebben
zich diverse vermeldenswaardi
ge feiten voorgedaan, waarvan
de vermelding, in verband met
de beschikbare plaatsruimte
slechts zeer beknopt kan ge
schieden.
Het uitkomen van het jaarverslag
van de Koninklijke Nederlandsche Pe
troleum Maatschappij heeft geen gro
te verrassingen meer gebracht, nadat
de bedrijfsresultaten reeds enige tijd
bekend waren. De ^verslaggeving
heeft opnieuw een wijziging onder
gaan en is thans aangepast aan de
wensen, welke te dien aanzien bij de
Amerikaanse beursautoriteiten voor
de opneming in de beursnotering be-
staan. Met betrekking tot deze note
ring te New York behelst het ver
slag overigens geen nieuwe medede
lingen.
De productie van ruwe olie en gas-
benzine door de Koninklijke Shell-
Groep is in 1953 minder snel gegroeid
dan in de daaraan voorafgaande ja
ren, hetgeen voornamelijk samenhangt
met een lagere productie in Venezue
la, in welk land de Groep bijna 1/3
van haar productie wint.
Het verslag vermeldt, dat het jaar
1953 zich kenmerkte door grotere con
currentie en een neiging tot overpro
ductie. Desondanks heeft de Groep
niettemin opnieuw zeer gunstige en
hogere resultaten behaald. Het net
to-resultaat kon stijgen van 125.6
mïllioen tot 130.4 millioen. Uit dit
resultaat wordt slechts 17% aange
wend voor uitkeringen.
Gezien deze cijfers valt het ook niet
te verwonderen, dat de aandelen Ko
ninklijke Olie geen verdere belangrij
ke stijging te zien geven. Het fonds
bleef goed in de markt liggen, o.m.
vanwege de steeds voortgaande aan
kopen, die door het buitenland wor
den verricht. De buitenlandse arbi
trage blijft dagelijks grote posten uit
de markt nemen.
De certificaten Unilever konden
eveneens hun vorige peil gemakkelijk
handhaven. De voorzitter van de Raad
van Bestuur Dr. Paul Rijkens heeft
in de algemene vergadering van aan
deelhouders medegedeeld, dat de gang
van zaken gedurende het eerste kwar
taal 1954 in alle opzichten bevredigend
is geweest, zowel wat de omzetten als
de winsten betreft. Indien de resul
taten over het gehele boekjaar zijn
te overzien, en wanneer deze zodanig
uitvallen als het Bestuur hoopt, zul
len aandeelhouders bedacht worden
met een uitkering van een gedeelte
van de agio-reserve door een aande-
lenbonus of door een uitkering van
een hoger dividend op het huidige no
minale aandelenkapitaal.
Voorts gaf de voorzitter een indruk
van de zeer interessante ontwikkeling
van de United Africa een van de
dochters van het Unileverconcern, dat
in Zuid-Afrika werkt, terwijl hij
voorts mededeelde, dat een aanvraag
van de notering van de aandelen op
de New Yorkse beurs thans in over
weging wordt genomen.
OP DE VOORGROND
\/AN onze internationale waarden
trad Philips ditmaal op de voor
grond met een stijging van 14 punten.
Woensdag j.l. is het eerste kwartaal
bericht gepubliceerd. Dit is zeer gun
stig uitgevallen, met een omzetstij
ging van 21% en een stijging van de
netto winst, na aftrek van belastingen,
van 50%. Beide cijfers gelden t.o.v.
het overeenkomstige kwartaal in 1953.
Ais gevolg van een in verhouding
minder gestegen bedrag aan ver
schuldigde belasting het percenta
ge beiiep 40 (v. j. 53)% was de
netto winst na aftrek van belastingen
f 24 millioen tegen f 16 millioen in
het eerste kwartaal van het vorig
jaar. Vermoedelijk zalde bijstempe
ling van de aandelen tot f 1000 vol
gende week beginnen, zodat op basis
van een koers van 340% de aande
len bij een nieuwe nominale waarde
van f 1000 op 255% uitkomen.
De aandelen A.K.U. zijn bij de
koersstijging van de andere interna
tionale waarden ten achter gebleven.
Door het minder gunstige kwartaal
bericht van de Amerikaanse dochter
onderneming de American Enka trad
aanbod op in het begin van deze be-
richtsperiode. waardoor het fonds tot
208% terugzakte ;inmiddels is een her
stel ingetreden.
Op de industriële markt kwamen
diverse behoorlijke koersstijgingen tot
stand, waarvan de meeste waren toe
te schrijven aan zeer gunstige jaar
verslagen en belangrijke dividendver
hogingen. Deze koersstijgingen kwa
men o.m. voor bij Lettergieterij Am
sterdam 260262, ex dividend van
12% Nederlandsche Springstoffen 182
—195 ;Gouda-Apollo 219—232; Schol
ten 175185.
DIVIDENDVERHOGINGEN
VAN de recentelijk gepubliceerde di
videndverhogingen noemen wij:
Gouda Apollo 12% (v. j. 10.2%); Elec
tro Lasch Mij 14% (v. j. 10VHol-
landsche Constructie 16% (v. j. 11%);
Netam 11% (v. j. 8%); Van Berkel
8% (v. j. 7%); Lettergieterij Amster
dam 12% (v. j. 10%); Rommenhöller
8% (v. j. 5%); gewone aandelen De
Gruyter 10% (v. j. 8%); Bronswerk
onveranderd 6%; W. H. Muller onver
anderd 12% ;Hollandsche Signaal 7%
(0% sedert 1941); Ned. Handel Mij
onveranderd 10%; Kon. Zwavelzuur
Ketjen 10% (v. j. 8%); Gerritsen en
Van Kempen 6% (v. j. 4%); Industr.
Mij Zutphen 20%, waarvan 614% uit
dividendreserve (v. j. 13.4%); Albert
Heyn 9% (v. j. 8%) en de Kon. Pa-
ketvaart Mij 10% onveranderd.
Tenslotte zorgde de fabriek voor
electrische apparaten v.h. Hazemeyer
voor een verrassing met de bekend
making, dat de maatschappij besloten
heeft tot een bonusuitkering van
100% in aandelen. 5% komt ten laste
van de agioreserve cn 95% ten laste
van de overige reserves in de vorm
van herkapitalisatie, onder gelijktijdige
uitkering van een bedrag van 23 3/4%
in contanten.
SCHEEPVAART
r~\E scheepvaartafdeling was in mi-
neur gestemd. Dit vond vnl zijn
reden in de redevoering die de heer
Oyevaar in zijn kwaliteit van voor
zitter van de Nederlandsche Reders
vereniging heeft gehouden en waarin
hij constateerde, dat onder invloed
van de achteruitgang van de wereld-
scheepvaartconjunctuur het totale
beeld van de Nederlandse scheepvaart
in 1953 aanmerkelijk ongunstiger was
dan daarvoor. Volgens de heer Oye
vaar heeft het er alle schijn van, dat
sedert midden 1952 de hoogconjunc
tuur voor de scheepvaart tot net ver
leden is gaan behoren en dat deze sec
tor van het bedrijfsleven zeer moeilij
ke tijden tegemoet gaat, mede door
een toenemende vrachtdiscriminatie
en de snelle wederopbouw van de
Duitse en Japanse vloot. Men doet er
goed aan deze berichten in de eer
ste plaats te zien als een pleidooi voor
verdere belastingverlaging.
Inmiddels zijn van vrijwel alle ter
beurze genoteerde scheepvaartfond
sen dc resultaten over 1953 bekend
geworden en men kan zonder meer
zeggen, dat deze hoewel lager dan in
1952 ,nog gunstig zijn geweest. Ten
slotte kan dc kapitaalpositie en de so
liditeit van de meeste scheepvaart
maatschappijen thans gunstig worden
genoemd. De liquide middelen dekken
over het algemeen dc financieringsbe
hoeften voor het lopende bouwpro
gramma. Het is echter niet te weer
leggen, dat de scheepvaartbranche tot
de meest conjunctuurgevoelige be
drijfstakken behoort.
In de groep der Indonesische cul
tuurwaarden moesten aandelen H.V.A.
enige punten prijsgeven. Aandelen
Deli-Maatschappij lagen enkele dagen
zeer vast in de markt ten gevolge van
geruchten, dat aan aanzienlijk hoger
dividend zou worden uitgekeerd, het
geen tot nu toe niet werd bevestigd.
De obligatiemarkt was zeer vast.
De staffellening heeft wederom de pa-
riekoers bereikt.
WALLSTREET
(Advertentie)
Bankiert Anno 1884
EFFECTEN-COUPONS
OBLIGATIES
3 Ned. 1962-1964
3-3»/s% Ned. 1947
3 Ned. '47 (doll.l.)
3 Ned. 1937
3 Ned. Inv. cert.
3 Gr. b. obl. '46
3 Ned.-Ind. '37 A
3»/<% Ned. 1953
18/5 '54 1/6 *54
100 9/16
99 1/8
95 1/4
96 1/2
100 1/4
97 3 4
99 3/16
103 11/16
101 3/16
100
95 11/16
97 3 8
100 U/16
98 1/4
99 15/16
104
TN Wallstreet waren er deze week
verdere aanwijzin'gen, dat de ver
mindering der economische bedrijvig
heid tot staan begint te komen. De in
dustriële productie verbetert en de
nieuwe bestellingen nemen in om
vang toe. De positie van de staal-
markt wekt meer vertrouwen ook al
is de neiging tot stijging der prijzen
nog beperkt .In de textielbranche is
de st'emming gunstig en in het alge
meen zijn de goederenmarkten prijs
houdend tot vast.
Deze factoren weerspiegelen zich in
de verdere koerswijzigingen in Wall
street, waar nieuwe hoogtepunten
werden bereikt.
AANDELEN
A'damsche Bank 192
R'damsche Bank 184 1/2
Twentsche Bank 184
Nat. Handelsbank 153 3/4
Ned. Handel-Mij 185
Alg. Kunstz. Unie 220
v. d. Bergh's Jurgens 291 1/2
Mach. fabr. „Breda" 143
Van Gelder Zonen 216 1/2
Unilever 341 1/4
Holl. Kunstz. Ind. 97
Ned. Kabelfabriek 216 1/2
G. B. v. A. Philips 324 1/2
Kon. Ned. Hoogovens 181
Wilton Fijenoord 194 1/2
Int. Gew. Betonbouw 137
Internatio 1531/2
Billiton Mij II 286
Kon. Petroleum 50112
Rubb. C. Mij. „A'dam" 96 1/2
Bandar Rubber Mij 124
Holl. Am. Lijn 154 3/4
K.N.S.M. Nat. Bez. 139 1/2
Ned. Scheepv. Unie 146
R'damsche Lloyd 137
K. Jav.-China Paketv. 159 1/4
Ver. Vorstenl. C. Mij 21 7 8
Handelsver. „A'dam" 127 1/4
Ned. Ind. Suiker Unie 70 1 2
Ver. Deli-Mijen 120 1/2
Senembah 1001/2
AMERIKAANSE FONDSEN
(Cert. v. aand.)
Anaconda Copper M. C. 35 7 8
Bethlehem Steel C. 66
General Motors 70 5 8
Internat. Nickel 41 1/4
Rep. Steel Corp. 57 3/8
United States Steel C. 48
Cities Service Comp. 102 1/2
Shell Union Oil C. 95 1/4
Tide Water Ass. Oil C. 21 9 16
Southern Pacific Comp. 43 5 8
Union Pacific Railr. C. 117 1/2
197
184 1/4
188 1/8
145 3 4
188 3 4
216 3/4
306
144 1/2
212
344 1/2
95 1/2
212
338
177 1/2
194
136
147
283
505 1 4
95 3/4
121
144 1/2
131
137 1/2
126 3/4
154 1/8
20
121 1'2
70 1/4
122 1/4
99 1/4
37 13 16
69 3/4
71 9/16
42 3/4
59 1 8
49 1/4
104 1/4
95 3 8
22 1/8
43 1/8
123 12
WOOR vie het nevenstaande re-
v laas te fantastisch mocht vin
den, mag misschien bijgaand be
richt bewijzen, dat de werkelijk
heid dikwijls vreemder is dan de
fantasie of de optimistische ver
onderstelling: De fabriek „Glen-
view Motor Products" te Moores-
town in New-Yersey heeft een
hefschroefvliegtuig geconstm-
eerd, waarvan de prijs bij serie-
productie 3000 dollar zal bedra-
gen. Het biedt plaats aan twee
personen en heeft een kruissnel-
heid van 145 km. per uur....
mogelijk personen in de kortst mo
gelijke tijd van het ene vliegveld naar
het andere te brengen, terwijl uiter
aard om tijd te besparen ook de no
dige aandacht wordt besteed aan de
actieradius. Er zijn wel enkele sport
vliegtuigjes, maar die zijn over het al
gemeen van het conventionele type,
naar verhouding te duur en slechts
voor weinigen te bereiken.
Al zouden er vliegtuigconstructeurs
en fabrikanten opstaan, die trachten
te werken in de richting van het
„volksvliegtuig", dan zouden zij toch
met de types, die tot nu toe vervaar
digd worden, weinig bereiken. De
prijs blijft nog steeds te hoog, maar
er zijn ook andere moeilijkheden
waardoor men, wanneer men over
voldoende geld beschikt, eerder een
auto dan een vliegtuig zal aanschaf
fen. Deze moeilijkheid schuilt in het
feit, dat men op een vliegveld moet
starten en landen. Voor de meeste
mensen liggen de vliegvelden niet be
paald^ gunstig zodat dit ook grote
moeilijkheden met zich meebrengt.
Men zou dan toch eerst over een auto
moeten beschikken om naar het vlieg
veld te rijden.
TYPE HELICOPTER
^EEN, het zou gezocht moeten wor
den in een soort hefschroefvlieg
tuig ,dat met opgevouwen schroefbla
den in een garage kan worden opge
borgen en op een klein grasveldje bij
het huis moet kunnen starten en lan
den. Het normale sportvliegtuig valt
dus al uit voor deze mogelijkheid. Al
leen het genre helicopter is geschikt.
Maar ook hier kleven nog veel moei
lijkheden aan ,want de helicopter is
duur.
De Fransen vervaardigen momen
teel zo'n soort vliegtuigje, dat in 1955
in serie gebouwd zal worden en dan
ongeveer 60.000 gulden zal gaan kos
ten .Het is een straalhelicopter, met
zeer goede eigenschappen, geschikt
voor vluchten met twee personen. De
Amerikanen maken ook reeds een
dergelijk toestel, doch dat kost ruim
honderdduizend gulden, een prijs die
dus nog ver ligt boven de prijs, die
een „volksvliegtuig" zou mogen kos
ten.
Het brandstofverbruik van deze
machines ligt ook zeer hoog, dus mo
gen wij aannemen, dat deze toestellen
in de huidige uitvoering zeker niet
voor dit doel geschikt zijn.
MISLUKTE POGING
DEEDS geruime tijd geleden heeft
een Fransman al geprobeerd een
toestel te construeren, dat geschikt
was voor de massa. Het kleine vlieg
tuigje was inderdaad niet onaardig,
maar er gingen vee] ongelukken ge
beuren en in korte tijd werd het in
verschillende landen verboden.
De mogelijkheid is niet uitgesloten,
dat een dergelijk geval zich in de toe
komst zal herhalen en hierdoor de
ontwikkeling van een vliegtuig voor
iedereen zal worden tegengehouden.