MOERDIJKKANAAL ONGEVEER ZESTIG KILOMETER LANG Gillette Gillette WAT VOORGESTELD WORDT INZAKE GENT-TERNEUZEN Nederland betaalt 19.2 millioen van de totale kosten: 122 millioen vecht tegen de duurte: Advies Van Cauwelaert-Steenberghe Van de totale kosten (244 millioen) betaalt Nederland ruim 20 millioen Vaarweg tussen Zuid-Beveland en Waal gewaarborgd Voorwaardelijke afschaffing Rijnvaart-premies Prijsstijgingen overalmaar. Nog enkele geschilpunten inzake spoorweg- en haventarieven Regeringen stellen tijdschema's op DE nieuw ontworpen Schelde-Rijnverbinding wordt in het advies van de heren van Cauwelaert en Steenberghe aldus omschreven: ER ZOU een kanaal gegraven worden vanuit de dokken van Antwerpen, dat uitmondt in het Hollandsch Diep bij Moer dijk. Dit kanaal zou een lengte van ongeveer 60 km. hebben; het zou gedeeltelijk door de Oosterschelde lopen en vervolgens door het Westelijk deel van Noord-Brabant, volgens een tracé, dat zo veel mogelijk rekening houdt met de regionale belangen. Het ka naal zou twee grote schutsluizen bevatten, resp. bij Moerdijk en ter hoogte van de Belgisch-Nederlandse grens. Het bovenpand ligt op het peil van de dokken van Antwerpen, het middenpand ligt op ongeveer N.A.P.; het benedenpand, dat dienst doet als voorha ven, staat in open verbinding met het Hollandsch Diep. Vanuit het Nederlandse kanaalgedeelte zou een verbinding met de Wes- terschelde tot stand gebracht worden, die ter hoogte van Bath via een schutsluis in de Westerschelde uitmondt. Voorzieningen zouden moeten worden getroffen om de gevaren te vermijden, die het samentreffen van zeeschepen en binnenvaartuigen in de vaargeul in de Westerschelde ter hoogte van Bath zou opleveren. De mogelijkheid zou opengelaten worden om later eventueel een soort gelijke verbinding tussen het Belgische kanaalgedeelte en de Schelde tot stand te brengen. binnendringen van zout en/of vervuild water door de daarvoor in aanmer king komende sluizen gevaar voor verzilting en/of vervuiling ontstaat. Voorzieningen zoüden voorts moe ten worden getroffen om in de toe komst werken ter verruiming van het kanalencomplex mogelijk te maken. De voorziene verruiming van de bo dembreedte en de verdubbeling van de sluizen zou in beginsel op verzoek van een der landen tot stand gebracht kunnen worden. ^/AAR de vaarweg de Oosterschelde doorsnijdt, zou een boezemmeer gevormd worden, hetwelk door een dam van de Oosterschelde is geschei den. In deze '-m zou een schutsluis gemaakt wr ter hoogte van de haven van T i op Zoom. De nodige ndduikers voor de af watering van de doorsneden gebieden zouden onder het kanaal moeten wor den gebouwd. Bij die sluizen, die zout water kunnen doorlaten, zouden spui- inrichtingen gebouwd worden. Over het kanaal zouden vaste brug gen gebouwd kunnen worden, terwijl op de sluizen beweegbare bruggen zouden kunnen worden gebouwd. Het kanaal met de zijtak naar de Westerschelde zou over zijn gehele loop een dwarsdoorsnede van 50 me ter bodembreedte moeten hebben bij een diepte van 4 meter onder zijn laagste peil. De nodige voorzieningen zouden moeten worden getroffen om later tot verruiming van het kanaal op 74 meter boaembreedte en tot ver dubbeling der sluizen te kunnen over gaan. VERDELING DER KOSTEN JT^E onderhandelaars hebben over wogen, dat met de uit te voeren werken in de eerste plaats beoogd wordt de haven van Antwerpen een betere verbinding met de Rijn te ver schaffen. Anderzijds hebben zij over wogen, dat de voorgestelde werken voor de ontwikkeling van de door sneden streek van belang kunnen zijn en dat door de aanleg van dit kanaal minder werken noodzakelijk zijn ter verbetering van scheepvaartverbin dingen en afwateringsmogelijkheden en ter bestrijding van de verzilting in Westelijk Noord-Brabant. Zy hebben er nota van genomen, dat volgens sommige kringen in Bel gië een toeneming van 't Nederlands- Belgisch scheepvaartverkeer bij tot standkoming van het nieuwe kanaal verwacht kan worden. Anderzijds hebben zij er nota van genomen, dat in Nederlandse kringen ernstige be zorgdheid heerst over de mogelijk heid, dat het nieuwe kanaalverkeer van de Nederlandse havens naar de Belgische havens zal afleiden. Zij zijn evenwel van mening, dat deze moei lijk af te wegen factoren bij de be rekening der kostenverdeling buiten beschouwing moeten blijven, hoezeer die ten aanzien van andere aspecten ook tot het stellen van voorwaarden aanleiding geven. Op grond van deze overwegingen achten de onderhandelaars het billijk, dat Nederland 20 pet tegen België 80 pet van de aanlegkosten der voorge stelde werken draagt, voor zover deze op Nederlands gebied zijn gelegen en dat België alle kosten van aanleg der werken op Belgisch gebied draagt. Daarnaast zou ieder land de kosten van onderhoud en bediening van de op zijn gebied gelegen werken voor zijn rekening nemen. Volgens een voorlopige raming zou den de totale aanlegkosten van de voorgestelde werken ongeveer B. fr. 1600 millioen, dat is f 122 millioen be dragen. Hierin is opgenomen voor de aanlegkosten van de werken op Ne derlands gebied een bedrag van B. fr. 1258 millioen, dat is f 96 millioen. Ne derland betaalt dus 19,2 millioen. BIZONDERE VOORZIENINGEN p\E nodige voorzieningen zouden ge- troffen moeten worden ter ver zekering van de voeding van het ka naal en ter voorkoming dat door het HET REGIME DER TUSSENWATEREN en Belgische havens een vorm van samenwerking zal kunnen worden tot stand gebracht die elke noodlottige onderlinge strijd voorkomt en de gemeenschappelijke verdediging van hun gezamenlijke belangen bevordert. De Nederlandse onderhandelaar sluit zich hierbij gaarne aan. De nodige voorzieningen zouden moeten worden getroffen om de arbi trale procedure zo snel mogelijk te doen verlopen. Zo zou hangende de uitspraak door de arbitrale instantie toestemming gegeven moeten kunnen worden tot het treffen van voorlopige maatregelen. (Advertentie) JQE onderhandelaars zijn overeenge komen, dat de bepalingen in het Verdrag van 1839 betreffende de Tus senwateren zouden moeten worden vervangen door een nieuwe regeling, het volgende inhoudend: a. België zou afstand moeten doen van alle rechten, die het uit hoofde van artikel 9, par. 8 van het Verdrag van 19 April 1839 op de Tussenwateren zou kunnen doen gelden. b. Het kanaal dor Zuid-Beveland zou in zijn bestaande toestand ge handhaafd moeten worden door Ne derland voor zover dit nodig is voor de doorvaart der grootste schepen, die thans van het kanaal gebruik kunnen maken en met zodanige bediening, dat deze schepen er geen langer op onthoud ondervinden dan thans nor maal het geval is; bij het vastleggen van deze ver plichting zou in aanmerking genomen moeten worden, dat sommige hoofd afmetingen van genoemd kanaal gro ter zijn dan thans voor de doorvaart der grootste schepen nodig is. c. Dat gedeelte van de binnen vaart, dat langs het kanaal door Z.- Beveland en de Tussenwateren wil blijven varen zou daartoe de gelegen heid moeten behouden; de scheep vaart, die het nieuwe kanaal benut, zal een vrij stromende verbinding tus sen dit kanaal en de Waal moeten hebben; derhalve zou tussen het ka naal door Zuid-Beveland en de Waal een vaarweg in stand gehouden moe ten worden welke een en ander waar borgt; op geheel deze vaarweg zou de scheepvaart steeds dezelfde vaar- ruimte als op de Waal moeten bezit ten, zonder dat hieruit een verplich ting voor Nederland mag worden af geleid om bestaande kunstwerken op deze vaarweg te veranderen. d. Nederland zou in de vaarweg door de Tussenwateren tussen het ka naal door Zuid-Beveland en de mond van het nieuwe kanaal bij Moerdijk een afsluitdam met beweegbare ke ringen kunnen aanleggen, zonder dat hiertegen bezwaren opgeworpen zou den kunnen worden, mits in die dam tenminste één sluis wordt aangelegd, die groot genoeg is om de scheep vaart, op wier afmetingen de vaar weg berekend is, door te laten. COMPENSATIEPREMIES Ziehier het tracé van het ka- naal-Gent-Terneuzen zoals het volgens het advies-Van Cau welaert-Steenher ghe zou wor den verbreed en rechtgetrok ken. Ook de voorgestelde ha ven- en sluiswerken in Ter- neuzen vindt men erop aange duid. Ga nu over op Gillette De be roemde Blauwe Gillette mesjes hebben de scherpste snijkanten ter wereld. Zij zijn voordelig omdat ze zo lang meegaan en U scheert zich werkelijk perfect. Scheert U vol gens de moderne Gillette methode Het wereldbekende Gillette 32' scheerapparaat met 2 Blauwe Gillette mesjes: slechts f 1,10. Een goeie morgenbegint met Gillette! TNZAKE de compensatiepremies is men in beginsel overeengekomen, dat ze zullen worden afgeschaft. De ze afschaffing zou echter gepaard moeten gaan met een clausule, waar in voorzieningen worden gcl.roffen ten einde gezamenlijk aan een nood toestand met betrekking tot het Rijn- verkeer voor een der zeehavens het hoofd te kunnen bieden. Zulk een clausule zou wederkerig moeten wer ken, en niet tot de zeehavens van één der landen beperkt mogen blijven. Bij de vraag, of een noodtoestand als bovenbedoeld aanwezig is, zou als maatstaf aangenomen worden, da<t zich een fundamentele storing in de traditionele verhouding in de verde ling van het Rijnverkeer tussen de Nederlandse en Belgische havens voordoet. Een uitdrukkelijk voorschrift om trent overleg in Benelux-verband achten de onderhandelaars overbodig. Zij menen, dat ter bekorting van de procedure elk der Regeringen, indien een storing als bovenbedoeld mocht optreden, waarin niet bij minnelijke schikking op ministerieel niveau kon worden voorzien, voorstellen tot voor ziening in deze storing aan de arbi trale instantie der Benelux zou moe ten kunnen voorleggen. Van Belgische zijde wordt daarbij met nadruk de hoop uitgesproken, dat in Benelux- verband tussen de grote Nederlandse A DVIES over vraagstukken inzake waterwegen en havenproble- men, uitgebracht aan de regeringen van België en Nederland door de heren F. van Cauwelaert en M. P. L. Steenberghe.... aldus de titel van een boekje van een kleine 50 bladzijden met een aantal bij lagen, dat thans verscheen en voor publicatie vrijgegeven is „Nieuw" nieuws bevat het niet veel. De handtekeningen van de ondertekenaars waren nog niet droog, of de hoofdinhoud van het advies vond reeds zijn weg naar de Belgische en vandaar naar de Nederlandse pers. 1 Zo weten we al, dat aan de regeringen wordt voorgesteld: A. de opheffing van de Stop van Ternayen. B. nieuwe sluizen voor zee- en binnenvaart te Terneuzen met gelijktijdige verruiming en rechttrek king van het kanaal van Terneuzen naar Gent. C. de aanleg van een kanaal tussen de dokken van Antwerpen en het Hollandsch Diep bij Moerdijk. Van deze drie grote voorgestelde werken zijn B. en C. van enorm belang voor ons verspreidingsgebied. Vandaar dat we na al wat er reeds over gepubliceerd is aan het thans verschenen advies nog nadere bizonderheden ontlenen alsmede de hier afgedrukte kaarten betreffende de verbeteringen langs de vaarweg Gent-Terneuzen en het tracé van het ontworpen Moerdijk kanaal. Uit deze nadere mededelingen blijkt tevens, dat de eerste publicaties op bepaalde punten onnauwkeurig en onvolledig waren. ^AN WEERSZIJDEN van de bestaande Westsluis te Terneuzen zou resp. een schutsluis voor de zeevaart en een schutsluis voor de binnen vaart gebouwd moeten worden. De bestaande Westelijke voorhaVen zou zodanig moeten worden verruimd, dat zij een voor de scheepvaart vol doening gevende uitmonding vormt voor beide nieuwe sluizen. De be staande Oost- en Middensluis te Terneuzen zouden kunnen verdwijnen; de bestaande Westsluis zou als reservesluis gehandhaafd moeten blijven. Het tracèé van het kanaal van Terneuzen naar Gent zou tussen Terdonk en Sas van Gent een meer gestrekte vorm verkrijgen. Ook onder Sluiskil zou het kanaaltracé worden verbeterd. De bestaande sluizen te Sas van Gent zouden komen te vervallen. Het kanaal zou over zijn gehele lengte worden verbreed en verdiept. Bij de nieuwe zeesluis zou een spui-inrichting gebouwd worden welke zou toelaten het water van de zoute onderlaag van het kanaal af te spuien. De bruggen over het Belgische kanaalgedeelte zouden kunnen vervan gen worden door veren, terwijl te Zelzate een nieuwe brug gebouwd zou kunnen worden. Op het Nederlandse kanaalgedeelte zouden beweegbare bruggen voor het wegverkeer gebouwd moeten worden te Terneuzen, Sluiskil en Sas van Gent en voor het spoorwegverkeer te Sluiskil. Voor het plaatselijk vervoer zouden op dit kanaalgedeelte bovendien de nodige veren kunnen worden ingesteld. Een gedetailleerde beschrijving der hiertoe nodige werken met hun afmetingen is neergelegd in bijlage II bij dit advies. TTiermede is de technische omschrij- ving gegeven van de werken, wel ke volgens het advies der onderhan delaars ten aanzien van de verbinding Gent—Terneuzen zouden moeten wor den uitgevoerd. De onderhandelaars achtten het bil lijk, dat Nederland 15 procent tegen België 85 procent van dc aanlegkos ten der voorgestelde werken draagt voor zover deze op Nederlands ge bied zijn gelegen, en dat België alle kosten van aanleg der werken op Bel gisch gebied op zich neemt. Daarnaast zou ieder land de kosten van onder- boud en bediening van de op zijn ge bied gelegen werken voor zijn reke ning moeten nemen. Volgens een voorlopige ra ming zouden de totale aanleg kosten van de voorgestelde wer ken ongeveer B. fr. 3.205 mil lioen, dat is f 244 millioen be dragen. Hierin is opgenomen voor de aanlegkosten van de werken op Nederlands gebied een bedrag van B. fr. 1.815 mil lioen, dat is f 138 millioen. Van dat laatste bedrag betaalt Ne derland dus 15 procent: d.i. ruim 20 millioen VERWERKING EN VERZILTING TAE nodige voorzieningen zouden ge troffen moeten worden om de voeding van het kanaal te verzekeren met een voldoende hoeveelheid water van zodanige kwaliteit, dat het ka naal op peil is te houden en water vervuiling en verzilting is tegen te gaan. Zowel van Nederlandse als van Bel gische zijde is men tot de bevinding gekomen, dat het verziltingsgevaar op afdoende wijze zal kunnen worden bestreden. Wel bestaat er nog ver schil in de schatting van de benodigde hoeveelheid voedingswater. De Neder landse technici menen, dat over 11.5 m3/sec., de Belgische deskundigen dat slechts over 7,6 m3/sec. zoetwater- aanvoer zal moeten worden beschikt. Dit verschil in schatting behoeft even wel geen bezwaar op te leveren, in dien aan de Nederlandse autoriteiten de bevoegdheid wordt verleend om in de weinig voorkomende perioden van onvoldoende voeding het aantal schut tingen met de nieuwe sluizen te Ter neuzen te beperken door het groepe ren van schepen, door het gebruik van een reservevoorraad water in het ka naal, en eventueel door de sluizen ge durende een gedeelte van het getij gesloten te houden. Voorzieningen zouden voorts moe ten worden getroffen om in de toe komst werken ter verruiming van het kanaalcomplex mogelijk te maken. GESCHILPUNTEN Nederland bleek slechts bereid zijn medewerking aan de totstandkoming van de terzake benodigde werken te verlenen, indien de verlangens wor den ingewilligd, welke het koestert ten aanzien van de spoorwegtarieven voor het vervoer van en naar Terneu zen. Als zodanig gelden de wens op een blijvende behandeling van Ter neuzen op tarievengebied als ware het een Belgisch spoorwegstation, de wens dat Terneuzen de toekenning gewaar borgd wordt van de bijzondere zee haventarieven, welke voor de Belgi sche zeehavens gelden, en de wens tot herstel van het uitzonderingscon tract voor het vervoer van papierhout en kolen, dat vroeger tussen Terneu zen en Willebroek gegolden heeft. België heeft zich bereid verklaard in de meest mogelijke mate inwilli ging van deze verlangens te overwe gen, mits het de verzekering zou krij gen, dat anderdeels te Terneuzen ha vengelden worden geheven. Nederland is bereid de nodige maatregelen overwegen. In het licht van bovenstaande heb ben de onderhandelaars gezocht naar een oplossing, waarin het complex der wederzijdse verlangens zo volle dig mogelijk tot zijn recht zou komen. Zij hebben een grote mate van over eenstemming bereikt. Ten aanzien van enkele aspecten van het regime voor de spoorweg- en haventarieven heb ben zij evenwel geen accoord kunnen bereiken. Daarom hebben zij de kwesties opengelaten, na uiteen zetting der wederzijdse standpunten. De nog niet opgeloste geschillen be treffen het speciaal tarief voor het vervoer van papierhout en kolen tus sen Terneuzen en Willebroek, 't tijd stip van ingang van het regime der spoorwegtarieven, de hoogte der ha vengelden voor Terneuzen alsmede van de havenrechten en andere taksen aldaar. TyE onderhandelaars stellen voor, dat de Regeringen een tijdschema voor de uitvoe ring der verschillende werken zullen opstellen. Speciale voor stellen met betrekking tot de aanbesteding worden niet ge daan, daar over dit onderwerp reeds een algemene regeling tussen de Benelux-landen in een ver gevorderd stadium van voorbereiding verkeert. De uit voering der werken zou onder leiding en toezicht van de be voegde technische diensten moe ten plaats vinden, ieder voor zover het grondgebied van zijn land betrejt. De scheepvaart zou op de in het advies besproken vaarwe gen vrij moeten zijn voor de vaartuigen van alle landen. Geschillen over uitlegging en toepassing van de voorgestelde regelingen zouden bij gebreke van minnelijke schikking on derwerp van arbitrage moeten uitmaken, onverminderd de spe ciale voorzieningen, die inzake arbitrage met betrekking tot bepaalde onderwerpen zijn voorgesteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 9