Tel.
83
Dat is
Moeder
ISOLEMENT BETEKENDE zware
economische klap
Schadeloosstelling mogelijk
Oost Z.-Vlaanderen weer in 't verkeer
Half-uurs-dienst moet blijven!
KLOKKEN, WEKKERS
en GEROARTIKELEN
KWALITEITS-
GEREEDSCHAP
UW ROOMBOTER
Firma Picavet
KRONEN- KAPPEN
A. WEEMAES
SCHOORSTEENKLOKKEN
D. DE COCK
HULST
CONFECTIE-VERKOOP
Wees wijs
REISS
J. J. DEBAKKER
'tVOSKE
„Ik
kin
Ls v. Waesbersrhe-
H011. Reuling - Biesbroeck
DRAAI- en
FRAISWERK
ALB. EGGERMONT
Kinderkleding
Burgemeester C. J. v. Hootegem
A. L. S. LOCKEFEER:
RODE en WITTE WIJNEN
8
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 MEI 1954
TONNEN SCHADE
Na vele maanden spanning en ongeduld
Vele verbeteringen
Alle soorten
Zij draagt model 690
Speciaal ontworpen
voor iwaardere liguten.
iSteunt de organen,voor
komt ingewandsverzak-
king, corrigeert de heu
pen. Een Amerikaanse
vinding in samenwer
king met vooraanstaan
de doktoren gecreëerd.
Dit is het corset voor
de steeds drukke-vrouw,
die altijd opgewekt en
elegant wil zijn.
Zonder Goede gereedschappen
Geen goed werk
Fa Schellinkhout, Terneuzen
Fa Boerbooms, Oostburg
Gebr. van Goethem, Sas van Gent
Maison Modern, Wed. I. W. v. d.
Vijver-Donze, Breskens
Fa Reiss v. d. Berghe, Hulst
Fa Wed. Hon.
Reuling-Biesbroeck
SEVAR
HULST
Adverteren is bekend blijven
Gaat U trouwen?
En U weett
Bij
ons
Thans 'n buitengewone
snelbrommer
de
Rap „50'
J. L. KERCKHAERT
Vismarkt 5 HULST Telefoon 46
,.Tja'
mot
8
DIE BOOT VAART
^vEHEEL OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN heeft, direct of indirect, enorme
schade geleden door het uitvallen van het veer Perkpotder-Kruiningen
Waar men de klappen het meest heeft gevoeld, dat zijn de gemeenten Hulst
en Hontemase Perkpolder. nog minder dan een stipje op de meest uitgebreide
stafkaart een haven en drie gebouwtjes behoort onder Hontenisse en
als we de burgemeester van die gemeente vragen naar wat de gevolgen zijn
geweest van het uitvallen van het veer or> Kruiningen. kan de heer C. J van
Hootegem een treffend en niet bepaald rooskleurig beeld geven van wat
de 15 maanden stagnatie heeft betekend.
„FAE schade, hoewel wellicht niet
precies te ramen, welke de gehele
streek tengevolge van de stagnatie in
de veerdienst heeft geleden, loopt ze
ker in de tonnen. Dit gebied heeft
een economische klap gekregen, wel
ke het zonder mopperen gedragen
heeft, allereerst omdat er gebieden
zijn welke onnoemelijk zwaardere,
directe klappen hebben gekregen en
ten tweede omdat de door de ramp
ontstane toestand onvermijdelijk was.
Terwijl het dus naar buiten niet zo
duidelijk is gebleken, hebben talloze
bedrijven in deze streek enorme scha
de geleden, een schade welke niet al
leen een gemis aan winst is geweest,
maar evenzeer en nog meer een reus
achtige vergroting van kosten."
Hiervan kan de burgemeester voor
beelden aanhalen. Er zijn bedrijven
die becijferd hebben dat ze gedurende
de 15 maanden waarin het veer ge
stremd is geweest ongeveer 15000 gul
den hebben moeten ..bijleggen" voor
extra vervoerkosten. Een ander re
kende. naar ruwe schatting, op tegen
de 10.000 gulden, alleen al wegens ex
tra vervoer per spoor. Bovendien zijn
er bedrijven, voor welke de tijd se
dert 1 Februari 1953 in plaats van
een normale gezonde vooruitgang,
een ernstige teruggang betekende.
Verlies van afnemers is in 't geheel
geen uitzondering; de grote omweg
die de goederen moesten maken, ver
oorzaakte een te langzame levering,
waardoor de klanten gingen uitzien
naar een leverancier of fabrikant die
het vlugger kon doen.
Dehalve de industrie en de groot-
handel, welke de grootste schade
opliepen, had ook de verzorgende mid
denstand een slechte tijd. Tot de fa
tale le Februari werd de grote beton
weg van Hulst naar Perkpolder ge
kenmerkt door een nooit eindigende
verkeersstroom en dat bracht uiter
aard overal leven en bedrijvigheid,
dus verdienste, mee. Behalve de ga
ragebedrijven. die hun benzine-omzet
voor het grootste deel baseerden op
het bootverkeer, hadden ook de win
kelbedrijven groot belang bij dit ver
keer. Het zou overdreven zijn in dit
geval van een grote strop te spreken,
doch het verlies is toch een niet te
onderschatten post.
Hoeveel winkels en eafé's bestonden
voor een deel niet van het drukke
toeristenverkeer, dat vooral waar het
de Belgen betrof, zo'n grote voorkeur
had voor het welhaast beroemde tra
ject BelgicHulst—HontenisseKrui
ningen en via Goes en Middelburg
over Breskcns terug? Door het uitval
len van het veer heeft men dit gedu
rende meer dan een jaar, waarin een
vol seizoen viel, gemist.
15 MAANDEN STILTE
Wanaf nu komt hierin weer veran-
dering en de onmiddellijke toe
komst zal leren of men de weg niet
verleerd heeft. De opleving is drin
gend noodzakelijk. Vijftien maanden
lang heeft er stilte geheerst op de
anders zo drukke weg naar de .veer
haven.
Nu de toestand weer normaal wordt,
zal des te duidelijker blijken welk een
verlies handel, nijverheid en industrie
in die vijftien maanden geleden heb
ben. Hoe deze schade ooit weer moet
worden goed gemaakt, is een vraag
stuk. Zullen er middelen bestaan om
ook de hierbij betrokken mensen
schadeloos te stellen? Het ts niet
moeilijk of twijfelachtig, uit te maken
dat deze zware economische klap re
gelrecht onder rampschade kan worden I
ondergebracht, maar misschien zal de
verwerkelijking daarvan op hinder
palen stuiten.
Het is evenwel zeker niet onge-1
rechtvaardigd voor de getroffen (zijl
het dan gelukkig alleen in economisch
opzicht getroffen) streek een compen
satie te bepleiten, indien dit niet mo-
gelük is door individuele vergoedin
gen, dan door collectieve hulpverle
ning b.v. op sociaal en cultureel ter
rein.
QOST Zeeuwsch-Vlaanderen is, wanneer de veerdienst Perk-
polder-Kruiningen hervat is, weer volkomen in het ver
keer opgenomen. Dit betekent een herleving voor deze streek,
waarnaar maandenlang met spanning en ongeduld is uitgezien",
aldus de heer A. L. S. Lockefeer.
Behalve dat Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, een economisch
en in ander opzicht zeer belangrijk deel van de provincie, weer
nauw vastgekoppeld wordt aan overig Zeeland, brengt deze ge
beurtenis nog verschillende voordelen met zich mee. Het is niet
alleen het terugwinnen van de belangrijkste verbindingsschakel
tussen Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest van provincie en
land, maar nu na 15 maanden de boot weer vaart, is deze ver
bindingsschakel ook steviger geworden.
„Tot de grootste voordelen behoren,"
zo verklaart de heer Lockefeer,
wie wij als speciaal met de bootdien
sten belast lid van Ged. Staten zijn
mening vragen, „de dubbele fuiken
aan weerszijden. Deze zijn weliswaar
nog niet gereed, doch zo ver komt
het toch. Dit maakt het straks moge
lijk een veerdienst met 3 boten te
gaan onderhouden. Daartoe is de
vlootuitrusting op het ogenblik nog
onvoldoende, doch er is een (intussen
reeds vergevorderd; plan een grote
boot te bouwen, welke plaats zal bie
den aan ongeveer 100 personenauto's
De toegang tot het rijdek voor de
auto's zal geheel afgezonderd worden
van die voor de voetgangers, zodat
ook hierbij grotere veiligheid wordt
bereikt.
Uitdrukkelijk wil ik hierbij stellen
dat het in de vaart komen van deze
boot, welke speciaal voor het veer
Perkpolder-Kruiningen is bestemd,
niet tot gevolg mag hebben, dat de
vaarten-frequentie vermindert. De
half-uurs-dienst moet tot iedere prijs
worden behouden: zou dit niet gebeu
ren, dan zijn we verder van huis!"
MERKWAARDIG GERUCHT
Mf/anneer we de merkwaardige ge-
ruchten ter sprake brengen als
zou, nu de veerdienst hervat is, de
dienst tussen Terneuzen en Hoede-
kenskerke opgeheven worden, geeft
4 de heer Lockefeer een categorisch-
ontkennend antwoord. „Daarvan is
absoluut niets bekend; het nut van
dit veer. voornamelijk voor de ver
binding tussen de streek rond het ka
naal en midden-Zeeland, blijft van
zelfsprekend bestaan,"
Naar de heer Lockefeer verder ver
telt, is er heel wat pieuws te bespeu
ren rond de nieuwe haveninstallaties
welke voor het veer Perkpolder-
Kruiningen zijn gebouwd. Het is een
hele opsomming. Ten eerste zijn. zo
als reeds gezegd, aan beide zijden
dubbele fuiken gemaakt. Verder is in
Kruiningen een aanzienlijk verbeter
de toegang tot de boten gemaakt. De
weg vanaf de veerhaven naar de
Rijksweg is nu een dubbele: de par
keergelegenheid is verbeterd en uit
gebreid. hetgeen het publiek een gro
tere veiligheid verschaft. De autobus
sen van de lijndiensten hebben nu
afzonderlijke standplaatsen en de
automobilisten behoeven niet. alvorens
de wagen in het gelid te zetten, eerst
een kaartje te gaan nemen. De op
stelling van het plaatskaartenbureau
is nu zodanig dat men eerst zijn recht
matige plaats in de fille kan innemen
en daarna voor het kaartje zorgen.
„Nu Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
weer in verkeer en vervoer is opge
nomen, is voor de industrie en nij
verheid een einde gekomen aan een
lange tijd van grote en vele moeilijk
heden. De moeilijkheden welke b.v.
het vervoer van vlas en vee (om enige
van de voornaamste dingen te noe
men) hebben meegemaakt, doen be
grijpen dat men de hervatting van
de veerdienst in de handel- en indus
triesector met grote vreugde begroet.
De streek zal in economisch opzicht
weer in grote mate van dit veer gaan
profiteren, vooral omdat ook het toe
risme weer een kans krijgt," zo be
sluit de heer Lockefeer, die uiteraard
zelf niet in 't minst verheugd is over
de herstelde schakel in de „verkeert-
ketting".
^c«^o<>ooo<>oooooo<>o<>c<><>oooooc><><><><><><>oo<><x>oo<><>c>ooooo<x>oo<c >«>c>o<x><><><><><x>o<>o<x><x><xx><>c><x><><x><>o<><><><>o<><>o<><><><><><>oo<><>ooc-c ><x>oo<x><><>f><><><^<><>o<x><><><^<x><><>o<x><x>o<>ooo<>c><xx><><xx>o<>o<><xx><>c >^<-K^<-K>000<>00<>C><>C*<>0<
r
BOSCHHULST
^<><>oo<><><>><><><y>c><><><>e><:><>o<>oooo<><><><><><><><><>ooo<>c><><><>>o<><>o<x><><>oooooc<><>c><><><>c><>^^ >ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo<
Steeds even druk,
steeds klaar
voor een ander,
maar altijd vrolijk,
fit en elegant,
dit is Moeder.
„Aan CAMP heb ik
het behoud van
m'n figuur, en goed
humeur te danken.
Ik voel me de gehele dag
volkomen fit,"
dat zegt Moeder.
Vraag Uw winkelier naar CAMP
Gratis uitgebreide folder op aanvraag.
Pas op voor namaak
Lel op het merk
CAMP in de gesp
Daarom koopt de vakman
uit ieder ambacht
V V
zoals smid - timmerman - metselaar
monteur - schilder, enz.
zijn
bij
L. N1EUWSTRAAT. Tel. 264 HULST
Alle
VERLICHTINGS
ARTIKELEN
Winkeliers, Melkslijters en andere gegadigden,
KOOPT
bij
STATIONSWEG 4 - HULST
Prima kwaliteit, concurrerende prijzen, moderne
en hygiënische ompakkerij
GEDEP. MERK „DE SCHUURPAAL"
HULST
o
JANSSENS'
WIJNHANDEL
Tel. 48. - Lange Bellingstraat 4.
Opgericht in 1871.
p
in verschillende soorten, als: Bordeaux - Bourgogne. Macon - Rijn en
Moezel. Spaanse en Portugese. GEDISTILLEERD - LIKEUREN.
Vraagt prijscourant. Van ouds gerenommeerd.
Koopt dan bij ons Uw
HAARD, HAARDKACHEL, KOOKHAARD
3 GAATSKACHEL
KOLEN- OF GASFORNUIS
Wij hebben ook "n pracht sortering in div.
GASCOMFOREN met en zonder deksel.
Voor kille dagen PETROLEUM- en OLIE
KACHELS. De nieuwste modellen.
Firma Wed.
L. Nieuwstraat Hulst Tel. 264
O
Voor
NEEMT EENS IETS NIEUWS
MET DE SCHOONMAAK
Wij hebben 'n pracht sortering
SLAAPKAMERLAMPEN
en GANGLANTAARNS
STOFZUIGERS^ in de bekende merken.
Aankopen boven f 100.- met gemak van betaling.
GENTSESTRAAT
Tel. 33
HULST
De bekendste merken
o.a. JUNGHANS KIENZLE MAUTHE, enz.
Grote keuze
Tel. 296
Aangemoedigd
door
de grote
étaleren we in alle étalages
A. BACKFISH - BABY - KLEUTERJURKJES
B. ROKKEN en BLOUSEN
voor dames en kinderen
C. DAMESJURKEN en MANTELS
EN IETS NIEUWS OP REGENKLEDINGGEBIED
Geen regenjas
doch rok en jasje in 2 kleuren (12 combinaties)
Eén model één dessin
één kleur één maat
voor confectie naar
MACHIP
Kleine Bagijnestraat 21 Tel. 238
HULST
vindt U het beste in:
RADIO-APPARATEN
RADIO-GRAMOFOONS
TELEVISIE-TOESTELLEN
Vraagt inlichtingen
en prijzen
Korte Nieuwstraat 21
Tel. 92
Hulst
EXTRA AANBIEDINGEN
O
o.a.r
Pracht ROKJE 4.25
BROEKJE 4.45
Spotkoopjes in:
ZOMER DAMESPULLOVERS 2.75
Bierkaaistraat - Hulst
voor:
exceptioneel
lage prijs
le Zeer aantrekkelijk
uiterlijk
2e Lage onderhouds
kosten
3e Comfortabel
en veilig
4e Onberispelijke
kwaliteit
pATER BI
I Oudenbl
huishoudstej
om niet te
grauwe Noa
zenden liezd
krant, die hl
hield de prl
de Poolse ll
ongcloofwaal
naris was
over ongeve
delijk, temcl
goede vrienif
ties, welke
PAJ
't Jes te zeg
Wij zitte
kapotte stukl
goed, wat 't
la Force". D
gische Eenhe
tionale Soep'
de subsidies
len vandaag
trekken, 'k
socialislishh'ë
A propo.s: v
ken, ze doen
Nederlandse
dank zeggen
liberaal-socia
luks-telegrarr
gezonden ht
van hun vict
ken. Ze hebl
Nederlanders
vechten met
de Staten Ge
onze Socialist
licitatie met
Ge zult me
steek uw neus
dangereus, zul
't, m'nne vrind
dat in de luc
te grijpen, as
de politiek va
teren geworde
morgen zal z
lating van ee
en uw politiek
gen ook al in
En wad i e s
Frankrijk, w
quet is gewor
es iets substar
hoofden hebb
Presidentscha
er naar uit,
daar vandaag
dansen. De s
zijn daar gee
geen Frankri.
Frankrijkskes
te bibberen b
nieuw Duits
zó zijt ge daa
ge 'n Mos-op
reld rond, zo
eerder 'n nee
om: beter m'i
as m'nne kop
bij u veel po"
telegrammen
listen sturen
u toeroept; z.
nóg nie te la
staander heef
leve liter r
nog maar 'n
wel es kunne
de Eenheid
Er zijn er
zonder kop
op wie 't ha-
koeien beloof
waarmee ze
len worren.
maar blijven
't volk mot
pralen wor
ten om al
motten uit
komen. Voor
meerderheid
gullie katholle»
taks en nou 4
ben, motten ze
voor 'n balco:
buiten aan oe
reparatie aan
hoef niet te v
neebazen en
ren. die er z<
houen. Ik zeg
Vlaanderen w:
maar nie wa
ons in de pol
maar te veul
zoveul as bij
daar, gepassee
deur 'n vent
LVP is 'n sc
maar daar zitt
in. Nou weet i
ten van onze
zitten, maar d
mn daar zijn
btMuUie in d|
,..^iet 9e: d
hjk hier.
Woorden 'u,or
f1" «te „ferm
trottoir staat
bij
1;
di
de