Tel. 83 Dat is Moeder ISOLEMENT BETEKENDE zware economische klap Schadeloosstelling mogelijk Oost Z.-Vlaanderen weer in 't verkeer Half-uurs-dienst moet blijven! KLOKKEN, WEKKERS en GEROARTIKELEN KWALITEITS- GEREEDSCHAP UW ROOMBOTER Firma Picavet KRONEN- KAPPEN A. WEEMAES SCHOORSTEENKLOKKEN D. DE COCK HULST CONFECTIE-VERKOOP Wees wijs REISS J. J. DEBAKKER 'tVOSKE „Ik kin Ls v. Waesbersrhe- H011. Reuling - Biesbroeck DRAAI- en FRAISWERK ALB. EGGERMONT Kinderkleding Burgemeester C. J. v. Hootegem A. L. S. LOCKEFEER: RODE en WITTE WIJNEN 8 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 MEI 1954 TONNEN SCHADE Na vele maanden spanning en ongeduld Vele verbeteringen Alle soorten Zij draagt model 690 Speciaal ontworpen voor iwaardere liguten. iSteunt de organen,voor komt ingewandsverzak- king, corrigeert de heu pen. Een Amerikaanse vinding in samenwer king met vooraanstaan de doktoren gecreëerd. Dit is het corset voor de steeds drukke-vrouw, die altijd opgewekt en elegant wil zijn. Zonder Goede gereedschappen Geen goed werk Fa Schellinkhout, Terneuzen Fa Boerbooms, Oostburg Gebr. van Goethem, Sas van Gent Maison Modern, Wed. I. W. v. d. Vijver-Donze, Breskens Fa Reiss v. d. Berghe, Hulst Fa Wed. Hon. Reuling-Biesbroeck SEVAR HULST Adverteren is bekend blijven Gaat U trouwen? En U weett Bij ons Thans 'n buitengewone snelbrommer de Rap „50' J. L. KERCKHAERT Vismarkt 5 HULST Telefoon 46 ,.Tja' mot 8 DIE BOOT VAART ^vEHEEL OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN heeft, direct of indirect, enorme schade geleden door het uitvallen van het veer Perkpotder-Kruiningen Waar men de klappen het meest heeft gevoeld, dat zijn de gemeenten Hulst en Hontemase Perkpolder. nog minder dan een stipje op de meest uitgebreide stafkaart een haven en drie gebouwtjes behoort onder Hontenisse en als we de burgemeester van die gemeente vragen naar wat de gevolgen zijn geweest van het uitvallen van het veer or> Kruiningen. kan de heer C. J van Hootegem een treffend en niet bepaald rooskleurig beeld geven van wat de 15 maanden stagnatie heeft betekend. „FAE schade, hoewel wellicht niet precies te ramen, welke de gehele streek tengevolge van de stagnatie in de veerdienst heeft geleden, loopt ze ker in de tonnen. Dit gebied heeft een economische klap gekregen, wel ke het zonder mopperen gedragen heeft, allereerst omdat er gebieden zijn welke onnoemelijk zwaardere, directe klappen hebben gekregen en ten tweede omdat de door de ramp ontstane toestand onvermijdelijk was. Terwijl het dus naar buiten niet zo duidelijk is gebleken, hebben talloze bedrijven in deze streek enorme scha de geleden, een schade welke niet al leen een gemis aan winst is geweest, maar evenzeer en nog meer een reus achtige vergroting van kosten." Hiervan kan de burgemeester voor beelden aanhalen. Er zijn bedrijven die becijferd hebben dat ze gedurende de 15 maanden waarin het veer ge stremd is geweest ongeveer 15000 gul den hebben moeten ..bijleggen" voor extra vervoerkosten. Een ander re kende. naar ruwe schatting, op tegen de 10.000 gulden, alleen al wegens ex tra vervoer per spoor. Bovendien zijn er bedrijven, voor welke de tijd se dert 1 Februari 1953 in plaats van een normale gezonde vooruitgang, een ernstige teruggang betekende. Verlies van afnemers is in 't geheel geen uitzondering; de grote omweg die de goederen moesten maken, ver oorzaakte een te langzame levering, waardoor de klanten gingen uitzien naar een leverancier of fabrikant die het vlugger kon doen. Dehalve de industrie en de groot- handel, welke de grootste schade opliepen, had ook de verzorgende mid denstand een slechte tijd. Tot de fa tale le Februari werd de grote beton weg van Hulst naar Perkpolder ge kenmerkt door een nooit eindigende verkeersstroom en dat bracht uiter aard overal leven en bedrijvigheid, dus verdienste, mee. Behalve de ga ragebedrijven. die hun benzine-omzet voor het grootste deel baseerden op het bootverkeer, hadden ook de win kelbedrijven groot belang bij dit ver keer. Het zou overdreven zijn in dit geval van een grote strop te spreken, doch het verlies is toch een niet te onderschatten post. Hoeveel winkels en eafé's bestonden voor een deel niet van het drukke toeristenverkeer, dat vooral waar het de Belgen betrof, zo'n grote voorkeur had voor het welhaast beroemde tra ject BelgicHulst—HontenisseKrui ningen en via Goes en Middelburg over Breskcns terug? Door het uitval len van het veer heeft men dit gedu rende meer dan een jaar, waarin een vol seizoen viel, gemist. 15 MAANDEN STILTE Wanaf nu komt hierin weer veran- dering en de onmiddellijke toe komst zal leren of men de weg niet verleerd heeft. De opleving is drin gend noodzakelijk. Vijftien maanden lang heeft er stilte geheerst op de anders zo drukke weg naar de .veer haven. Nu de toestand weer normaal wordt, zal des te duidelijker blijken welk een verlies handel, nijverheid en industrie in die vijftien maanden geleden heb ben. Hoe deze schade ooit weer moet worden goed gemaakt, is een vraag stuk. Zullen er middelen bestaan om ook de hierbij betrokken mensen schadeloos te stellen? Het ts niet moeilijk of twijfelachtig, uit te maken dat deze zware economische klap re gelrecht onder rampschade kan worden I ondergebracht, maar misschien zal de verwerkelijking daarvan op hinder palen stuiten. Het is evenwel zeker niet onge-1 rechtvaardigd voor de getroffen (zijl het dan gelukkig alleen in economisch opzicht getroffen) streek een compen satie te bepleiten, indien dit niet mo- gelük is door individuele vergoedin gen, dan door collectieve hulpverle ning b.v. op sociaal en cultureel ter rein. QOST Zeeuwsch-Vlaanderen is, wanneer de veerdienst Perk- polder-Kruiningen hervat is, weer volkomen in het ver keer opgenomen. Dit betekent een herleving voor deze streek, waarnaar maandenlang met spanning en ongeduld is uitgezien", aldus de heer A. L. S. Lockefeer. Behalve dat Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, een economisch en in ander opzicht zeer belangrijk deel van de provincie, weer nauw vastgekoppeld wordt aan overig Zeeland, brengt deze ge beurtenis nog verschillende voordelen met zich mee. Het is niet alleen het terugwinnen van de belangrijkste verbindingsschakel tussen Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest van provincie en land, maar nu na 15 maanden de boot weer vaart, is deze ver bindingsschakel ook steviger geworden. „Tot de grootste voordelen behoren," zo verklaart de heer Lockefeer, wie wij als speciaal met de bootdien sten belast lid van Ged. Staten zijn mening vragen, „de dubbele fuiken aan weerszijden. Deze zijn weliswaar nog niet gereed, doch zo ver komt het toch. Dit maakt het straks moge lijk een veerdienst met 3 boten te gaan onderhouden. Daartoe is de vlootuitrusting op het ogenblik nog onvoldoende, doch er is een (intussen reeds vergevorderd; plan een grote boot te bouwen, welke plaats zal bie den aan ongeveer 100 personenauto's De toegang tot het rijdek voor de auto's zal geheel afgezonderd worden van die voor de voetgangers, zodat ook hierbij grotere veiligheid wordt bereikt. Uitdrukkelijk wil ik hierbij stellen dat het in de vaart komen van deze boot, welke speciaal voor het veer Perkpolder-Kruiningen is bestemd, niet tot gevolg mag hebben, dat de vaarten-frequentie vermindert. De half-uurs-dienst moet tot iedere prijs worden behouden: zou dit niet gebeu ren, dan zijn we verder van huis!" MERKWAARDIG GERUCHT Mf/anneer we de merkwaardige ge- ruchten ter sprake brengen als zou, nu de veerdienst hervat is, de dienst tussen Terneuzen en Hoede- kenskerke opgeheven worden, geeft 4 de heer Lockefeer een categorisch- ontkennend antwoord. „Daarvan is absoluut niets bekend; het nut van dit veer. voornamelijk voor de ver binding tussen de streek rond het ka naal en midden-Zeeland, blijft van zelfsprekend bestaan," Naar de heer Lockefeer verder ver telt, is er heel wat pieuws te bespeu ren rond de nieuwe haveninstallaties welke voor het veer Perkpolder- Kruiningen zijn gebouwd. Het is een hele opsomming. Ten eerste zijn. zo als reeds gezegd, aan beide zijden dubbele fuiken gemaakt. Verder is in Kruiningen een aanzienlijk verbeter de toegang tot de boten gemaakt. De weg vanaf de veerhaven naar de Rijksweg is nu een dubbele: de par keergelegenheid is verbeterd en uit gebreid. hetgeen het publiek een gro tere veiligheid verschaft. De autobus sen van de lijndiensten hebben nu afzonderlijke standplaatsen en de automobilisten behoeven niet. alvorens de wagen in het gelid te zetten, eerst een kaartje te gaan nemen. De op stelling van het plaatskaartenbureau is nu zodanig dat men eerst zijn recht matige plaats in de fille kan innemen en daarna voor het kaartje zorgen. „Nu Oost Zeeuwsch-Vlaanderen weer in verkeer en vervoer is opge nomen, is voor de industrie en nij verheid een einde gekomen aan een lange tijd van grote en vele moeilijk heden. De moeilijkheden welke b.v. het vervoer van vlas en vee (om enige van de voornaamste dingen te noe men) hebben meegemaakt, doen be grijpen dat men de hervatting van de veerdienst in de handel- en indus triesector met grote vreugde begroet. De streek zal in economisch opzicht weer in grote mate van dit veer gaan profiteren, vooral omdat ook het toe risme weer een kans krijgt," zo be sluit de heer Lockefeer, die uiteraard zelf niet in 't minst verheugd is over de herstelde schakel in de „verkeert- ketting". ^c«^o<>ooo<>oooooo<>o<>c<><>oooooc><><><><><><>oo<><x>oo<><>c>ooooo<x>oo<c >«>c>o<x><><><><><x>o<>o<x><x><xx><>c><x><><x><>o<><><><>o<><>o<><><><><><>oo<><>ooc-c ><x>oo<x><><>f><><><^<><>o<x><><><^<x><><>o<x><x>o<>ooo<>c><xx><><xx>o<>o<><xx><>c >^<-K^<-K>000<>00<>C><>C*<>0< r BOSCHHULST ^<><>oo<><><>><><><y>c><><><>e><:><>o<>oooo<><><><><><><><><>ooo<>c><><><>>o<><>o<x><><>oooooc<><>c><><><>c><>^^ >ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo< Steeds even druk, steeds klaar voor een ander, maar altijd vrolijk, fit en elegant, dit is Moeder. „Aan CAMP heb ik het behoud van m'n figuur, en goed humeur te danken. Ik voel me de gehele dag volkomen fit," dat zegt Moeder. Vraag Uw winkelier naar CAMP Gratis uitgebreide folder op aanvraag. Pas op voor namaak Lel op het merk CAMP in de gesp Daarom koopt de vakman uit ieder ambacht V V zoals smid - timmerman - metselaar monteur - schilder, enz. zijn bij L. N1EUWSTRAAT. Tel. 264 HULST Alle VERLICHTINGS ARTIKELEN Winkeliers, Melkslijters en andere gegadigden, KOOPT bij STATIONSWEG 4 - HULST Prima kwaliteit, concurrerende prijzen, moderne en hygiënische ompakkerij GEDEP. MERK „DE SCHUURPAAL" HULST o JANSSENS' WIJNHANDEL Tel. 48. - Lange Bellingstraat 4. Opgericht in 1871. p in verschillende soorten, als: Bordeaux - Bourgogne. Macon - Rijn en Moezel. Spaanse en Portugese. GEDISTILLEERD - LIKEUREN. Vraagt prijscourant. Van ouds gerenommeerd. Koopt dan bij ons Uw HAARD, HAARDKACHEL, KOOKHAARD 3 GAATSKACHEL KOLEN- OF GASFORNUIS Wij hebben ook "n pracht sortering in div. GASCOMFOREN met en zonder deksel. Voor kille dagen PETROLEUM- en OLIE KACHELS. De nieuwste modellen. Firma Wed. L. Nieuwstraat Hulst Tel. 264 O Voor NEEMT EENS IETS NIEUWS MET DE SCHOONMAAK Wij hebben 'n pracht sortering SLAAPKAMERLAMPEN en GANGLANTAARNS STOFZUIGERS^ in de bekende merken. Aankopen boven f 100.- met gemak van betaling. GENTSESTRAAT Tel. 33 HULST De bekendste merken o.a. JUNGHANS KIENZLE MAUTHE, enz. Grote keuze Tel. 296 Aangemoedigd door de grote étaleren we in alle étalages A. BACKFISH - BABY - KLEUTERJURKJES B. ROKKEN en BLOUSEN voor dames en kinderen C. DAMESJURKEN en MANTELS EN IETS NIEUWS OP REGENKLEDINGGEBIED Geen regenjas doch rok en jasje in 2 kleuren (12 combinaties) Eén model één dessin één kleur één maat voor confectie naar MACHIP Kleine Bagijnestraat 21 Tel. 238 HULST vindt U het beste in: RADIO-APPARATEN RADIO-GRAMOFOONS TELEVISIE-TOESTELLEN Vraagt inlichtingen en prijzen Korte Nieuwstraat 21 Tel. 92 Hulst EXTRA AANBIEDINGEN O o.a.r Pracht ROKJE 4.25 BROEKJE 4.45 Spotkoopjes in: ZOMER DAMESPULLOVERS 2.75 Bierkaaistraat - Hulst voor: exceptioneel lage prijs le Zeer aantrekkelijk uiterlijk 2e Lage onderhouds kosten 3e Comfortabel en veilig 4e Onberispelijke kwaliteit pATER BI I Oudenbl huishoudstej om niet te grauwe Noa zenden liezd krant, die hl hield de prl de Poolse ll ongcloofwaal naris was over ongeve delijk, temcl goede vrienif ties, welke PAJ 't Jes te zeg Wij zitte kapotte stukl goed, wat 't la Force". D gische Eenhe tionale Soep' de subsidies len vandaag trekken, 'k socialislishh'ë A propo.s: v ken, ze doen Nederlandse dank zeggen liberaal-socia luks-telegrarr gezonden ht van hun vict ken. Ze hebl Nederlanders vechten met de Staten Ge onze Socialist licitatie met Ge zult me steek uw neus dangereus, zul 't, m'nne vrind dat in de luc te grijpen, as de politiek va teren geworde morgen zal z lating van ee en uw politiek gen ook al in En wad i e s Frankrijk, w quet is gewor es iets substar hoofden hebb Presidentscha er naar uit, daar vandaag dansen. De s zijn daar gee geen Frankri. Frankrijkskes te bibberen b nieuw Duits zó zijt ge daa ge 'n Mos-op reld rond, zo eerder 'n nee om: beter m'i as m'nne kop bij u veel po" telegrammen listen sturen u toeroept; z. nóg nie te la staander heef leve liter r nog maar 'n wel es kunne de Eenheid Er zijn er zonder kop op wie 't ha- koeien beloof waarmee ze len worren. maar blijven 't volk mot pralen wor ten om al motten uit komen. Voor meerderheid gullie katholle» taks en nou 4 ben, motten ze voor 'n balco: buiten aan oe reparatie aan hoef niet te v neebazen en ren. die er z< houen. Ik zeg Vlaanderen w: maar nie wa ons in de pol maar te veul zoveul as bij daar, gepassee deur 'n vent LVP is 'n sc maar daar zitt in. Nou weet i ten van onze zitten, maar d mn daar zijn btMuUie in d| ,..^iet 9e: d hjk hier. Woorden 'u,or f1" «te „ferm trottoir staat bij 1; di de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 8