Vijf kwade Maandagen per jaar W est Zeeuwsch- Vlaamse kust rekent op zeer grote zomerdrukte Wachten is nu Commissie op besluit van ZO ZAL MEN OOGSTEN.... HOOVER Van den Eynde verliest zijn geduld HET LEVEN WORDTDUURDER De grote Nederlandse bedrijven De folklore van het zaaien betaalt zichzelf DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 MAART 1954 Langs schilderachtigemaar slechte ivegjes Vele gasten bespraken vorig jaar al kamers! „WE ZITTEN VOL schenken hun vertrouwen aan MICHELIN Ook U kunt zich gerust verlaten op De Nederlandse kwaliteitsband gefabriceerd te s hertocenbosch Stilte rond HEJ. de buslijn Boekenplank ZWART OF ROOD RUBBERZOLEN, die „oil-proof" zijn Na De huizenkwestie in Baarle Nassau-Hertog Uw huisapotheek j, I KRUIS" Geen Muurbloem Geen misbruik van Toekomst-droomwagen 9tl niet Zie ke 5be* te (Van onze redacteur) rxE ZON, MISSCHIEN GESCHROKKEN van haar overmoed tijdens de eerste Maartse dagen, wilde nog niet best, toen we langs het W. Zeeuwsch-Vlaain- se kustgebied reden. Ze hield zich schuil achter een egaal wolkendek en liet ge wind maar betijen. Het was alsof de natuur de mensen met de lente in het hoold voor te veel optimisme wilde waarschuwen. Maar dat had dan toch weinig succes. De zee liet zich onverschillig op het blanke strand uitrollen en lokte nog helemaal niet tot een bad. En de witte hotels op en langs de duinen riepen ook nog geen lust op tot het zitten op terrasjes en het drinken van koele brouwsels. En toch zweefde het voorjaar door de lucht. De hotelbazen en hun vrouwen waren al aan het redderen. Ze hadden een schilder of een tuinman besteld, want al is het nog maar Maart, het toeristen- seizoen gaat toch weer spoedig genoeg losbreken. En dan moet de zaak in orde zijn, „LJEBBEN al veel gasten voor de zo mer besproken?'' vroegen wij in een Cadzands hotel, dat een prachtig uitzicht gunt op duinen, haven en zee. Men keek ons enigszins verbaasd aan. Het is hier al gewoonte dat men vroeg in het voorjaar al stapels brieven krijgt van mensen die toch vooral geen risico willen lopen een kaartje met „het spijt ons, we zitten vol!" te krijgen. „Er kunnen er nog wel wat bij, maar op een grote drukte moeten we ai rekenen. Trouwens, veel gasten be spreken tegenwoordig niet eens meer in het voorjaar!" ,Hoe doen ze het dan?" willen we weten. „Oh, vorig jaar hebben de meeste vaste gasten bij hun vertrek al weer kamers besproken voor dit jaar, om toch maar op tijd te zijn!" Een betere reclame voor het West Zeeuwsch-Vlaamse kustgebied is moeilijk denkbaar. Wie er eenmaal zijn vacantie doorgebracht heeft, komt onherroepelijk terug, Hoe druk het 's zomers ook kan zijn, er gaat toch altijd een verkwikkende rust uit van (Advertentie) Dit zijn geen aanbiedingen voor mensen, die voor gor dijnen overal elk bedrag kun nen betalen dat gevraagd wordt. Neen, dit zijn aanbie dingen voor onze vaste post orderklanten, die dit voorjaar evengoed nieuwe gordijnen voor de ramen willen hebben, maar meer met dubbeltjes dan met guldens te maken hebben. Evengoed kunnen er voor hun ramen glasgordijnen han gen met een extra brede entredeux, die normaal in glasgordijnen van vijl tol zes gulden verwerkt wordt. Want voor hen reserveerden wij een hoeveelheid van deze luxe gordijnen als bewijs, dat zij niet voor niets de moeite nemen om per post te be stellen. Deze glasgordijnen, gemaakt van 100% Twents katoenen V|trage met dubbele onder- zoom en extra brede entre- ^eux, kunt U per post be zeilen in de maat 90 x 160 Crr». en U betaalt nu geen v'jl of zes gulden per FM Qj stuk, maar te leveren in ecru of wit. Alle goederen worden onder rembours verzonden (boven 25 gulden franco). Bij retour- Zending binnen een week Ontvangt U bet betaalde geld 0r"gaand teruq. WINKELCEHTRUM BINNENWEG cLEFOQN K 1 800 - 82660 ROTTERDAM het pretentieloze recreatiegebied, dat het niet gezocht heeft in mondaine genoegens. Wie op vacantie gaat, wil rust hebben en die kan hij vinden in het West-Zeeuwsch Vlaamse kustge bied. Trouwens, wie op zijn tijd eens van wat meer drukte en vertier wil ge nieten, zit in een wip in België. Hij kan de ontstellend drukke badplaatsen van de Belgische kust, met hun dure hotels en mondaine vermaakinrichtin- gen eens bezoeken en het schone Brugge bekijken. Hij kan eens naar de schouwburg van Gent rijden. Het is maar een rukje. Bovendien verbergt het mooie Zeeuwsch-Vlaamse polderland nog heel wat verrassingen voor degenen die het zien willen. Een tocht langs Sluis en Oostburg, twee totaal ver schillende maar ieder op zich zeer interessante stadjes, langs kronkelen de knotwilg-wegjes is een belevenis apart. Een zomeravond op een terras in Sluis, met uitzicht op de Brugse Vaart en de lucht zwaar van herinne ringen aan een roemrijk verleden: is dat geen genoegen? Dean is er het Zwin het oude Retranchement, verscholen achter lage wallen en betoverend in zijn stilte, kortom er valt voor iedere toerist, welke smaak hij ook heeft, genoeg te genieten. ENTHOUSIASTE BURGEMEESTER JIANGS het kamp van zomerhuisjes bij Cadzand rijden we verder, langs Nieuwvliet (het oude Sinte Pier) naar Groede, waar een enthousiaste burgemeester Everaars ook al met de zomer in het hoofd achter zijn bela den bureau zit. ,.Het wordt weer druk", zegt hij. „De pensions ie dereen houdt hier pension! zullen de hele zomer weer vol vacantiegan- gers zitten. De mensen komen terug, want ze hebben het hier goed en vin den het land prachtig!" De burgemeester is uitermate in zijn schik met een nieuwe aanwinst: een fraai, breed rijwiel- en voetpad van Groede naar Nieuwvliet, langs en door het duin. Bij de dijkverbetering is het aangelegd en straks kan iedereen er van profiteren, Ploeteren door het mulle zand is niet meer nodig. „En we gaan deze zomer weer iets op touw zetten", vertelt de burge meester verder. „Dit jaar wordt het een tentoonstelling van Chinese kunst samengesteld uit de verzameling van het Museum voor Volkenkunde in Lei den. Ik probeer samenwerking te ver krijgen met IJzendijke, dat ook een reputatie aan het opbouwen is op het gebied van tentoonstellingen. Als we gezamenlijk actie voeren en propagan da maken, krijgen we een „trek" van toeristen door het hele gebied. En daar kunnen we allemaal wel bij va ren!" GEDWONGEN STILSTAND QVERIGENS zit het West-Zeeuwsch Vlaamse recreatiegebied toch maar in een vreemde situatie. Natuurlijk: men kan reclame maken, om gasten te trekken. Maar de zaak zit nu ieder jaar al stampvol. „We kunnen de mensen niet bergen," hoort men overal. Uitbreiding van de accomodatie zou dus nodig zijn. Maar bouw eens een hotel! Wie kan het financieren en daarnaast: hoe kan het ooit rendabel worden? De „vreemdelingenindustrie" is te kapitaal-intensief geworden, ze ker voor een gebied met een karakter als deze streek. Bovendien zou een eventuele uitbreiding samen moeten gaan. met een verdere ontsluiting van het kustgebied. De wegen en wegjes mogen dan karakteristiek en vol na tuurschoon zijn, maar slecht zijn ze ook. Rijdt maar eens van Retranche ment langs Zwin en duin naar Cad zand; het is een cross-country! En de kustroute van Cadzand naar Groede is al even fraai, maar bijna even on begaanbaar ook. Hoe men ooit de middelen moet vinden hierin verbe tering te brengen, is een groot raad sel. Zelfs de goede wegen, vanaf de gro tere plaatsen (Breskens, Oostburg, Sluis) naar de kustdorpen hebben hun gebreken. Zeker, ze zijn prima aangelegd, maar de bootladingen fietsers die er 's zo mers in drommen over rijden moeten het zonder rijwielpad stellen. Op deze moeilijkheid zit de verdere ontwikkeling van het gebied vast. Ani mo is er genoeg, maar de capaciteit is te klein. In de toekomst zal dit onge twijfeld verbeteren, zeker wanneer na vele jaren de uitvoering van diver se grote plannen doortrekking van wegen, inpoldering enz. de mogelijk heden verschaft. Maar intussen moet het West Zeeuwsch-Vlaamse kustge bied zijn goede naam zien te behou den, hetgeen in een periode van ge dwongen stilstand uitermate moeilijk is. (Advertentie) ft IXOMJ.'.UJ.V. De duinen bij Cadzand zijn niet breedmaar er is 'n overvloed aan „sfeer" DOND de kwestie van de autobus- dienst SluiskilBreda Is, na de zitting van de Commissie Vergunnin gen Personenvervoer, een stilte geval len. Misschien een angstige stilte, maar Zeeuwsch-Vlaanderen vertrouwt er op, dat de situatie nu voldoende toegelicht is om met een enigszins ge rust hart de beslissing van de Com missie tegemoet te zien. Het wachten is nu op het besluit: zal de bus blij ven rijden, ja of nee? En komt die be slissing op tijd? Intussen heeft men de beweringen, welke tijdens de zitting der Commis sie gedaan zijn, nog eens rustig over wogen. Op één, overigens onuitgespro ken, vraag meent men het antwoord een antwoord in voor Zeeuwsch- Vlaanderen èn overig Zeeland gunsti ge zin wel te weten. De eilanden blijken n.l. bang te zijn, dat de Spoor wegen de frequentie van de lijn Vlis- singen—Bergen op Zoom zullen ver lagen als het passagiers-aanbod te Kruiningen tengevolge van de bus dienst op Breda, geringer wordt. Het gehele bij de omstreden buslijn be trokken gebied is het er over eens, dat cleze vrees volkomen ongegrond is. Om wille van het verlies van enkele reizigers per trein kunnen de N.S. on mogelijk de uursdienst wijzigen in b.v. een twee-uursdienst. Dit is wel zó ongerijmd, dat het niet nodig is daar verder over te praten. Wil men dit toch doen: welnu, het gerechtvaar digd protest van de eilanden zou in dat. geval loyaal en krachtig onder steund worden door Zeeuwsch-Vlaan deren. Daar kan men benoorden de Schelde op rekenen! Overigens is tijdens de zitting van N.S.-zijde geen enkele 'maal met zo'n geluid gedreigd. Alleen onofficieel is daaj* eens iets over gemompeld. Wie weet dat een frequentieverlaging van de Zeeuwse spoorlijn een absolute on mogelijkheid is, vraagt zich dus af. of de N.S. tevoren eens even met een overigens ongevaarlijke sabel hebben willen rinkelen. VOORNAAMSTE ARGUMENT voornaamste argument van de Spoorwegen was het grote verlies, dat men zou lijden als de dienst op Breda gehandhaafd wordt. Men sprak over een bedrag van f 120.000.-. In hoe verre dit juist is, valt lastig na te re kenen. In ieder geval zal het wel een voor de N.S. veilige schatting zijn. In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen heeft men uiteraard wèl kunnen becijferen, hoe groot het reizigersverlies is: men kwam tot een berekening van 212 man per trein. Dit geldt vanzelfsprekend alleen op het traject GoesRoosen daal of GoesBreda. Nu is deze be cijfering wel gemaakt tijdens de win termaanden en men zou er tegen kun nen aanvoeren dat de zomer heel wat drukker is en het verlies voor de Spoorwegen dus groter wordt (alhoe wel de drukte tijdens de December- feestdagen in de berekening opgeno men is!) doch de enorme drukte van de vacantiemaanden maken het reizen (is vaak: staan) in overvolle treinen nu niet tot een onverdeeld pleziertje. Een verlichting van de reizigerstoe loop moet in die omstandigheden toch zelfs voor de Spoorwegen niet hele maal onwelkom zijn. NJ ATUURLIJK, de N.S. lijden een ze ker verlies, of dit nu 120.000 gul den of minder is. Maar is het billijk, dat weer goed te maken ten koste van een buslijn die in korte tijd wel de meest populaire van het land gewor den is? De populariteit is voldoende demonstratie van het enorme gemak van deze verbinding. Zeeuwsch- Vlaanderen voelt zich hierdoor weer met een extra stevige band aan Neder land geknoopt. Moet men daarom terwille van het winstsaldo van de Spoorwegen een gebied van 60.000 in woners weer aan de grillige willekeur van mist, storm en ijsgang overleve ren? Overigens: zou dit verlies niet op andere wijze goed te maken zijn? Cen tralisatie van twee stations op Zuid- Beveland is natuurlijk een revolution air plan en niemand buiten Zeeuwsch- Vlaanderen zal er iets voor voelen. Trouwens geen enkele Zecuwsch- Vlaming zal er op aandringen, maar men moet toch wel inzien, dat een dergelijke maatregel voor de bevol king van Zuid-Beveland niet half zo veel lasten zou opleveren als de op heffing van de busdienst op Breda voor de Oost Zecuwsch-Vlamingen! DE TEMPEL VAN HET GEZIN Van deze uitgave zag kortgeleden de 14e aflevering het licht. Hierin wordt het hoofdstuk over de opvoe ding in het gezin vervolgd, voorna melijk handelend over de sexuele vorming. Door wijze prudentie geleid, geeft de auteur een menigte practische overwegingen en aanwijzingen Geen theoretische haarkloverij, maar ge zonde adviezen. Pittige en aanbeve lenswaardige lectuur. Dat „moeders schoot de eerste preekstoel" zou zijn, willen wij nochtans betwijfelen! (p, 421). Bzd. ^oals men zaait, zo zal men oogsten. Geen machine kan het rhythme even aren van de stap van de zwaaiende boer, die met een brede, regelmatige zwaai het zaad in de voren werpt, nadat hij het eerst heeft vermengd met de bladen van een gewijde palmtak. Voor het zaaien heeft hjj een kruis geslagen en de eerste drie keren heeft hij het zaad kruiselings opgeworpen onder het prevelen van een schiet gebed,). Andere woorden zal hij niet spreken, om de aandacht van de vogels niet te trekken en hij zal het zaad hoog opgooien, opdat het graan hoog zal opgroeien. Aan de uitzaai is veel gelegen, en daarom was men vroeger zeer voor zichtig met het kiezen van de dag, waarop het zaad aan de aarde werd toe vertrouwd. Ook Vrijdag werd niet als een gun stige dag beschouwd. Het is immers de dag, waarop Christus werd gekrui sigd, én die daarvan de naam onheils dag heeft behouden. Er is maar één uitzondering: de Goede Vrijdag zelf, want dan zaait men vlas. DE MAAN TN sommige oude almanakken vindt men de zaaidagen dan oo kaartge geven met rode kruisen: daartussen staan andere dagen, zwart berkuist, waarop men elke week op het land, en in het bijzonder het zaaien, na moest laten. Maandag was een verloren dag en Maandags werk hield geen steek, want er waren vijf kwade Maandagen in het jaar, en niemand wist blijkbaar precies wanneer men die te verwach ten had, zodat men het zekere voor het onzekere nam en tot de Dinsdag wachtte. NJA twee jaren van onderzoekingen en proefnemingen is een schoen en lederfabriek er in geslaagd een speciale rubberzooi fe vervaardigen, die bestendig is tegen olie, benzine, zwavelzuur, salpeterzuur, zoutzuur en alle soorten loog. De productie van schoenen met deze zolen is thans be gonnen. flok op de stand van de maan werd gelet. Als men met nieuwe maan erwten zet of bonen plant, zullen ze hoog opschieten en blijven bloeien, zodat ze weinig vrucht kunnen ge ven: de rogge zal dan te spichtig uit vallen en de aren zullen te klein zijn, en sla, rapen en wortelen zullen doorschieten. 't Is ook niet geraden om met twee lichten te zaaien, dat wil zeggen, in de uren, dat zon en maan beide aan de hemel staan. De vóórrogge wordt gezaaid met Sint Pieter (21 Febr.), wanneer de ooievaars terugkeren naar hun nes ten en de grijze aal gaat trekken; maar dit moet in de namiddag ge beuren, anders schieten de aren er niet in. „Veur half Mèrt is 't béter 'ene wolf ien 't veld as 'en ploeg", zeiden (Advertentie) ze in Meierei. maar toch wordt het dan tijd om erwten te zetten. „Wie erten wil eten, Moet de Mèrt nie vergeten: Zet ze diep En mest ze niet." In April is het tijd voor de klaver. „Klaverzaad dat zaait men dicht, Dat maait men met een verroest zicht". Bonen mogen nooit voor Sint Marcus (25 April) en nooit na Sint Job (10 Zet men de leste bonen op." Mei) geplant worden: „Met Sint Job Sint Job heet dan ook „de boneman", maar anderen noemen Sint Servaas „de bonenzetter", terwijl hij ook als „de boekweitzaaier" bekend stond. De Kruisdagen zijn bijzonder ge schikt om groenten te zaaien, want dan zullen ze niet doorschieten, maar na Sint Jan schiet dat zaad niet meer op. Koolrapen worden in Juli geplant, en wel dicht op elkaar, „bedicht" zo als men zegt en een oud rijm ver telt ons in enkele regels het hoe en waarom: Een voor de heer, Een voor de baas, Een voor de haas. NA DE OOGST a de oogst ploegt men het rogge land om, en zaait men stoppel knollen. Knollen zaaien is geen ge makkelijk werk; ze mogen niet te dicht gezaaid worden, want dan schie ten ze in het loof en komen er weinig knollen aan, vandaar dat een goed zaaier alleen duim en wijsvinger ge bruikt. Sint Laurens (10 Augustus) Is de knollenmens. Wie in de winter knollen wil eten Moet Sint Laurens niet vergeten. Een Hoovef moge In aan- schaffingsprijs iets duurder zijn, maar let eens op wat hij U bespaart aan onder houdskosten. aan veiligheid voor Uw goed, aan levens duur. In slechts enkele jaren tijd hebt U dat verschil er ruimschoots uit. Dan zult U dubbel blij zijn, dat U een Hoover hebt gekocht. Op de (niet eens zo lange) duur verreweg de goedkoopste van alle wasmachines. Vraag Uw handeiaar demonstratie- HOOVER wast schoner, vlugger en voorxichtiger Model S07 - Wast 8 kg droog wasgoed in een half uur. f. 376.inclusief wrinaer. Model 519 Wast 15 kg droog wasgoed in een half uur. Met automa tische pomp f 485 in clusief wringer. (Bijzondere correspondentie uit België) £)E ZAAK van de betwiste huizen in Baarle Nassau -Hertog is, zo als bekend, op 9 Maart weer voor het Vredegerecht te Hoogstraten ge weest. De Vrederechter, die zich tot oordelen bevoegd had verklaard en gaarne te kennen had gegeven, dat hij grond en huizen ter plaatse voor Belgisch eigendom aanziet, had te oord&en over de eis van de ver huurder, de heer F. v. d. Eeynde, die een aanpassing van de huishu ren wilde, d.w.z. betaling in Belgi sche munt en naar Belgische maat staven. Men weet ook, dat het von nis op verzoek van de verdediger van v. d. Eynden, mr van Gorp uit Turnhout, is uitgesteld. Wanneer van de zijde van v. d. Eynde - of beter: van mr v. Gorp - dit verzoek niet was ingediend, dan zou het oordeel van de Vrederechter zeker zijn afgekomen. Doch mr van Gorp keek verder en hij dacht aan het mo gelijke vergelijk, dat wellicht tussen Nederland en België voor 1 Juli tot stand zal komen. Als v. d. Eynde vonnis werd gewe zen, dan zou er ook een betekenis van dat vonnis moeten volgen, wat ettelijke duizenden francs zou kosten. Liever wilde men de beslissing van hoger hand afwachten, waarop wel licht het indienen van officiële docu menten van Belgische zij Ie invloed kan hebben. W/AAR IS België dan mee op de proppen gekomen? Wel, er werd op het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken o.a. een foto-ropie gedeponeerd van de officiële land kaart, gehecht aan de conventie van grondverdeling, waarop de omstreden grond en buizen als zijnde Belgisch eigendom staan aangemerkt. Gpzien deze papieren het officië le stuk is voorzien van de handteke ningen van Nederlandse en Belgische personen, die destijds de conventie te kenden is voor België de zaak nu wel duidelijk. Maar of Den Haag er mee accoord zal gaan is natuurlijk nog een vraagteken. Anderzijds vernemen wij, dat de Belgische instanties een afspraak heb ben met de Commissaris van de Ko ningin in Den Bosch, voor het geval men tot een accoord zou komen over de nationaliteit van de eigendom. Mocht dan het bedoelde stuk grond Belgisch zijn, dan zou de gemeente Baarle Nassau er voor instaan, dat v. d. Eynde zijn gevraagde huur krijgt. In het andere geval luidt de afspraak dat v. d. Eynde zich met de Neder landse huur tevreden moet stellen. TNE MAN in kwestie, de veekoopman v, d. Eynde uit Weelde- Statie, begint intussen ongeduldig te worden. Sinds maanden is hij eigenaar van een reeks huizen, waarvan hij nog geen cent getroken heeft. Wij vernemen zelfs, dat hij zijn verdediger met te genzin toestemming gegeven heeft om uitstel van vonnis te vragen. Ongetwijfeld heeft hij met de in cidenten, die hij korte tijd geleden veroorzaakte, enige winst geboekt. De Belgische instanties immers heb ben nu, na de erkenning door de Belgische rechtsmacht, de plicht om de eigendom van v. d. Eynde te be schermen en te eerbiedigen. Moch ten zich nieuwe incidenten voor doen, dan zou v. d. Eynde de hulp van de Belgische politie kunnen in roepen en dan staan politiemannen van de twee landen tegenover el kaar. Hier zouden ongetwijfeld on verkwikkelijke gevolgen uit kunnen voortspruiten. Weliswaar heeft men v. d. Eynde tot kalmte gemaand, maar de veeko per is er de man niet naar om die kalmte tot buiten de grenzen van zijn weerstandsvermogen te laten groeien. „Aan alles komt een einde, ook aan mijn geduld", peinst v. d. Eynde onte genzeggelijk. Dit zal er zeker toe bij dragen, dat van Belgische zijde alles in het werk wordt gesteld om tot een spoedige oplossing te komen zónder incidenten. Men mag dus als een winstpost voor v. d. Eynde noteren, dat hij het admi nistratieve leger van België onder stoom heeft gezet. Hoe de administra tie in Nederland werkt is ons niet bekend, maar in België is ze zeker geen voorbeeld van vlugheid. Maar één ding kan v. d. Eynde niet bespoe digen. Wellicht wordt in Nederland naar andere officiële documenten ge zocht, en daar zal men zeker de tijd voor willen hebben. Groenzaad en sloren en andere twee jarige planten moet men zaaien tus sen de Lieve Vrouwedagen (15 Aug.- 8 Sept.) en dan kan men ook naar hartelust stekken. In September is het tijd om perzi ken te planten, wat men elk jaar moet doen, opdat de oude bomen te zijner tijd door jonge kunnen worden vervangen. „Wie perziken wil hebben en houden, Moet hebben jonge naast oude" De laatste volle week. van Septem ber echter mag men niet zaaien; dit is de springweek, en dan springt het zaad uit de grond op. Daarom wacht men met „tarw' zaaien" tot Sint Frans (4 October). JACQUES R. W. SINNINGHE (Advertentie) is niet compleet zon- 0 'der Witte Kruispolders0 Hoofdpijn of kiespijn, zenuw- 0 of rheumatische pijnen wor- den er direct en afdoende 0 door verjaagd! Ze zijn boven- 0 dien onschadelijk voor de 0 maag I Zorg ervoor, dat U 0 ze altijd in huis en ook op reis bij U heeft 1 0 |Ook in tablet-en cachet-vorm. ■fa Vraagt Uw Apotheker «f orogisn, A AN vele Nederlanders is kort ge- leden weer de vraag over het mi nimum-inkomen gesteld, nl.: „Welk inkomen, dus hoeveel loon of salaris per week, heeft volgens u een gezin van man, vrouw en twee opgroeien de kinderen nodig om net aan rond te komen?" Het gemiddelde antwoord van alle bedraden door mensen uit alle ran gen en standen opgegeven bedraagt thans 66 gulden per week. Vorig jaar schommelde dit bedrag steeds tussen de f 63 en f 64 per week. Volgens het publiek zelf zijn de kosten van het minimaal nodige nu dus met twee a drie gulden per week toegenomen. Dat komt neer op een stijging van ongeveer 4 pet. £)e „London Transport"-bu- ses hebben een conductrice in dienst, die tot nog toe meer S dan zeshonderd huwelijksaan- S zoeken heeft afgeslagen. Af en toe fungeert de knappe Eileen J Cavalla ook als foto-model. S "(Advertentie) Laxeermiddelen, maar als U een laxans nodig heeft, neem dan Mijnhardt's Laxeertabletten. Veroorzaken geen gewenning en werken zacht en zeker. Doos 65 ct. Ford fabriceerde de „FX-Atmos", een „toekomst-experimentele" wa gen, die van plastic is gemaakt en uitsluitend voor >roef doeleinden werd ontworpen. Deze wagen is voor het eerst aan het publiek ge toond op de Chicago Auto Show. De wagen werd ontworpen in de studio van de Ford Motor Company Engineering-af deling. De letters „FX" duiden „future experimental" (toekomstige proefnemingen) aan. „Atmos" werd genoemd naar „at- toekomst verwezenlijkt worden. De ontwerpen voor de toekomst garan deren vrij uitzicht rondom, air-C07i- tiitioned zitplaatsen, zoals de FX Atmos ook duidelijk laat zien. In dit „droom-wagen"-model, zit de bestuurder op een zetel in het mid den van de wagen en stuurt met handgrepen, welke een bekrachtig de stuurinrichting bedienen. De FX Atmos heeft een wielbasis van 2.66 M., een lengte van 5.60 M., hoogte van 1.22 M. en een breedte van mosphere" en zoals de wagen er 2.02 M. Wij maken onze lezers er thans uitziet, is deze het resultaat van onbeperkt, creatief denken. Op motorisch gebied geeft dit model niets ni'euws te zien. Het model is geenszins een fantasie, want ver schillende technische kenmerken, die er in verwerkt zijn, zullen in de wel nadrukkelijk op attent, dat de „FX Atmos" uitsluitend bedoeld is als experimentele wagen en niet moet worden gezien als een model, dat binnen afzienbare tijd op de markt zal worden gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 9