Vijf kwade Maandagen per jaar
W est Zeeuwsch- Vlaamse kust rekent op zeer
grote zomerdrukte
Wachten is nu
Commissie
op besluit van
ZO ZAL MEN OOGSTEN....
HOOVER
Van den Eynde verliest zijn geduld
HET LEVEN
WORDTDUURDER
De grote
Nederlandse bedrijven
De folklore van het zaaien
betaalt
zichzelf
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 MAART 1954
Langs schilderachtigemaar slechte ivegjes
Vele gasten bespraken vorig jaar al kamers!
„WE ZITTEN VOL
schenken hun vertrouwen
aan
MICHELIN
Ook U kunt zich
gerust verlaten op
De Nederlandse kwaliteitsband gefabriceerd te s hertocenbosch
Stilte rond
HEJ.
de buslijn
Boekenplank
ZWART OF ROOD
RUBBERZOLEN,
die „oil-proof" zijn
Na
De huizenkwestie in Baarle Nassau-Hertog
Uw huisapotheek j,
I KRUIS"
Geen Muurbloem
Geen misbruik van
Toekomst-droomwagen
9tl
niet
Zie
ke
5be*
te
(Van onze redacteur)
rxE ZON, MISSCHIEN GESCHROKKEN van haar overmoed tijdens de eerste
Maartse dagen, wilde nog niet best, toen we langs het W. Zeeuwsch-Vlaain-
se kustgebied reden. Ze hield zich schuil achter een egaal wolkendek en liet
ge wind maar betijen. Het was alsof de natuur de mensen met de lente in het
hoold voor te veel optimisme wilde waarschuwen. Maar dat had dan toch
weinig succes.
De zee liet zich onverschillig op het blanke strand uitrollen en lokte nog
helemaal niet tot een bad. En de witte hotels op en langs de duinen riepen
ook nog geen lust op tot het zitten op terrasjes en het drinken van koele
brouwsels. En toch zweefde het voorjaar door de lucht.
De hotelbazen en hun vrouwen waren al aan het redderen. Ze hadden een
schilder of een tuinman besteld, want al is het nog maar Maart, het toeristen-
seizoen gaat toch weer spoedig genoeg losbreken. En dan moet de zaak in
orde zijn,
„LJEBBEN al veel gasten voor de zo
mer besproken?'' vroegen wij in
een Cadzands hotel, dat een prachtig
uitzicht gunt op duinen, haven en zee.
Men keek ons enigszins verbaasd aan.
Het is hier al gewoonte dat men vroeg
in het voorjaar al stapels brieven krijgt
van mensen die toch vooral geen risico
willen lopen een kaartje met „het spijt
ons, we zitten vol!" te krijgen.
„Er kunnen er nog wel wat bij,
maar op een grote drukte moeten we
ai rekenen. Trouwens, veel gasten be
spreken tegenwoordig niet eens meer
in het voorjaar!"
,Hoe doen ze het dan?" willen we
weten.
„Oh, vorig jaar hebben de meeste
vaste gasten bij hun vertrek al weer
kamers besproken voor dit jaar, om
toch maar op tijd te zijn!"
Een betere reclame voor het West
Zeeuwsch-Vlaamse kustgebied is
moeilijk denkbaar. Wie er eenmaal
zijn vacantie doorgebracht heeft, komt
onherroepelijk terug, Hoe druk het
's zomers ook kan zijn, er gaat toch
altijd een verkwikkende rust uit van
(Advertentie)
Dit zijn geen aanbiedingen
voor mensen, die voor gor
dijnen overal elk bedrag kun
nen betalen dat gevraagd
wordt. Neen, dit zijn aanbie
dingen voor onze vaste post
orderklanten, die dit voorjaar
evengoed nieuwe gordijnen
voor de ramen willen hebben,
maar meer met dubbeltjes
dan met guldens te maken
hebben.
Evengoed kunnen er voor
hun ramen glasgordijnen han
gen met een extra brede
entredeux, die normaal in
glasgordijnen van vijl tol zes
gulden verwerkt wordt.
Want voor hen reserveerden
wij een hoeveelheid van deze
luxe gordijnen als bewijs, dat
zij niet voor niets de moeite
nemen om per post te be
stellen.
Deze glasgordijnen, gemaakt
van 100% Twents katoenen
V|trage met dubbele onder-
zoom en extra brede entre-
^eux, kunt U per post be
zeilen in de maat 90 x 160
Crr». en U betaalt nu geen
v'jl of zes
gulden per FM Qj
stuk, maar
te leveren in ecru of wit.
Alle goederen worden onder
rembours verzonden (boven
25 gulden franco). Bij retour-
Zending binnen een week
Ontvangt U bet betaalde geld
0r"gaand teruq.
WINKELCEHTRUM BINNENWEG
cLEFOQN K 1 800 - 82660
ROTTERDAM
het pretentieloze recreatiegebied, dat
het niet gezocht heeft in mondaine
genoegens. Wie op vacantie gaat, wil
rust hebben en die kan hij vinden in
het West-Zeeuwsch Vlaamse kustge
bied.
Trouwens, wie op zijn tijd eens van
wat meer drukte en vertier wil ge
nieten, zit in een wip in België. Hij
kan de ontstellend drukke badplaatsen
van de Belgische kust, met hun dure
hotels en mondaine vermaakinrichtin-
gen eens bezoeken en het schone
Brugge bekijken. Hij kan eens naar
de schouwburg van Gent rijden. Het is
maar een rukje.
Bovendien verbergt het mooie
Zeeuwsch-Vlaamse polderland nog
heel wat verrassingen voor degenen
die het zien willen. Een tocht langs
Sluis en Oostburg, twee totaal ver
schillende maar ieder op zich zeer
interessante stadjes, langs kronkelen
de knotwilg-wegjes is een belevenis
apart. Een zomeravond op een terras
in Sluis, met uitzicht op de Brugse
Vaart en de lucht zwaar van herinne
ringen aan een roemrijk verleden: is
dat geen genoegen? Dean is er het Zwin
het oude Retranchement, verscholen
achter lage wallen en betoverend in
zijn stilte, kortom er valt voor iedere
toerist, welke smaak hij ook heeft,
genoeg te genieten.
ENTHOUSIASTE BURGEMEESTER
JIANGS het kamp van zomerhuisjes
bij Cadzand rijden we verder,
langs Nieuwvliet (het oude Sinte Pier)
naar Groede, waar een enthousiaste
burgemeester Everaars ook al met de
zomer in het hoofd achter zijn bela
den bureau zit. ,.Het wordt weer
druk", zegt hij. „De pensions ie
dereen houdt hier pension! zullen
de hele zomer weer vol vacantiegan-
gers zitten. De mensen komen terug,
want ze hebben het hier goed en vin
den het land prachtig!"
De burgemeester is uitermate in zijn
schik met een nieuwe aanwinst: een
fraai, breed rijwiel- en voetpad van
Groede naar Nieuwvliet, langs en door
het duin. Bij de dijkverbetering is het
aangelegd en straks kan iedereen er
van profiteren, Ploeteren door het
mulle zand is niet meer nodig.
„En we gaan deze zomer weer iets
op touw zetten", vertelt de burge
meester verder. „Dit jaar wordt het
een tentoonstelling van Chinese kunst
samengesteld uit de verzameling van
het Museum voor Volkenkunde in Lei
den. Ik probeer samenwerking te ver
krijgen met IJzendijke, dat ook een
reputatie aan het opbouwen is op het
gebied van tentoonstellingen. Als we
gezamenlijk actie voeren en propagan
da maken, krijgen we een „trek" van
toeristen door het hele gebied. En
daar kunnen we allemaal wel bij va
ren!"
GEDWONGEN STILSTAND
QVERIGENS zit het West-Zeeuwsch
Vlaamse recreatiegebied toch maar
in een vreemde situatie. Natuurlijk:
men kan reclame maken, om gasten te
trekken. Maar de zaak zit nu ieder
jaar al stampvol. „We kunnen de
mensen niet bergen," hoort men
overal.
Uitbreiding van de accomodatie zou
dus nodig zijn. Maar bouw eens een
hotel! Wie kan het financieren en
daarnaast: hoe kan het ooit rendabel
worden? De „vreemdelingenindustrie"
is te kapitaal-intensief geworden, ze
ker voor een gebied met een karakter
als deze streek. Bovendien zou een
eventuele uitbreiding samen moeten
gaan. met een verdere ontsluiting van
het kustgebied. De wegen en wegjes
mogen dan karakteristiek en vol na
tuurschoon zijn, maar slecht zijn ze
ook. Rijdt maar eens van Retranche
ment langs Zwin en duin naar Cad
zand; het is een cross-country! En de
kustroute van Cadzand naar Groede
is al even fraai, maar bijna even on
begaanbaar ook. Hoe men ooit de
middelen moet vinden hierin verbe
tering te brengen, is een groot raad
sel.
Zelfs de goede wegen, vanaf de gro
tere plaatsen (Breskens, Oostburg,
Sluis) naar de kustdorpen hebben hun
gebreken.
Zeker, ze zijn prima aangelegd, maar
de bootladingen fietsers die er 's zo
mers in drommen over rijden moeten
het zonder rijwielpad stellen.
Op deze moeilijkheid zit de verdere
ontwikkeling van het gebied vast. Ani
mo is er genoeg, maar de capaciteit is
te klein. In de toekomst zal dit onge
twijfeld verbeteren, zeker wanneer
na vele jaren de uitvoering van diver
se grote plannen doortrekking van
wegen, inpoldering enz. de mogelijk
heden verschaft. Maar intussen moet
het West Zeeuwsch-Vlaamse kustge
bied zijn goede naam zien te behou
den, hetgeen in een periode van ge
dwongen stilstand uitermate moeilijk
is.
(Advertentie)
ft IXOMJ.'.UJ.V.
De duinen bij Cadzand zijn niet breedmaar er is 'n overvloed aan „sfeer"
DOND de kwestie van de autobus-
dienst SluiskilBreda Is, na de
zitting van de Commissie Vergunnin
gen Personenvervoer, een stilte geval
len. Misschien een angstige stilte,
maar Zeeuwsch-Vlaanderen vertrouwt
er op, dat de situatie nu voldoende
toegelicht is om met een enigszins ge
rust hart de beslissing van de Com
missie tegemoet te zien. Het wachten
is nu op het besluit: zal de bus blij
ven rijden, ja of nee? En komt die be
slissing op tijd?
Intussen heeft men de beweringen,
welke tijdens de zitting der Commis
sie gedaan zijn, nog eens rustig over
wogen. Op één, overigens onuitgespro
ken, vraag meent men het antwoord
een antwoord in voor Zeeuwsch-
Vlaanderen èn overig Zeeland gunsti
ge zin wel te weten. De eilanden
blijken n.l. bang te zijn, dat de Spoor
wegen de frequentie van de lijn Vlis-
singen—Bergen op Zoom zullen ver
lagen als het passagiers-aanbod te
Kruiningen tengevolge van de bus
dienst op Breda, geringer wordt. Het
gehele bij de omstreden buslijn be
trokken gebied is het er over eens, dat
cleze vrees volkomen ongegrond is.
Om wille van het verlies van enkele
reizigers per trein kunnen de N.S. on
mogelijk de uursdienst wijzigen in
b.v. een twee-uursdienst. Dit is wel
zó ongerijmd, dat het niet nodig is
daar verder over te praten. Wil men
dit toch doen: welnu, het gerechtvaar
digd protest van de eilanden zou in
dat. geval loyaal en krachtig onder
steund worden door Zeeuwsch-Vlaan
deren. Daar kan men benoorden de
Schelde op rekenen!
Overigens is tijdens de zitting van
N.S.-zijde geen enkele 'maal met zo'n
geluid gedreigd. Alleen onofficieel is
daaj* eens iets over gemompeld. Wie
weet dat een frequentieverlaging van
de Zeeuwse spoorlijn een absolute on
mogelijkheid is, vraagt zich dus af. of
de N.S. tevoren eens even met een
overigens ongevaarlijke sabel hebben
willen rinkelen.
VOORNAAMSTE ARGUMENT
voornaamste argument van de
Spoorwegen was het grote verlies,
dat men zou lijden als de dienst op
Breda gehandhaafd wordt. Men sprak
over een bedrag van f 120.000.-. In hoe
verre dit juist is, valt lastig na te re
kenen. In ieder geval zal het wel een
voor de N.S. veilige schatting zijn. In
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen heeft men
uiteraard wèl kunnen becijferen, hoe
groot het reizigersverlies is: men
kwam tot een berekening van 212 man
per trein. Dit geldt vanzelfsprekend
alleen op het traject GoesRoosen
daal of GoesBreda. Nu is deze be
cijfering wel gemaakt tijdens de win
termaanden en men zou er tegen kun
nen aanvoeren dat de zomer heel wat
drukker is en het verlies voor de
Spoorwegen dus groter wordt (alhoe
wel de drukte tijdens de December-
feestdagen in de berekening opgeno
men is!) doch de enorme drukte van
de vacantiemaanden maken het reizen
(is vaak: staan) in overvolle treinen
nu niet tot een onverdeeld pleziertje.
Een verlichting van de reizigerstoe
loop moet in die omstandigheden toch
zelfs voor de Spoorwegen niet hele
maal onwelkom zijn.
NJ ATUURLIJK, de N.S. lijden een ze
ker verlies, of dit nu 120.000 gul
den of minder is. Maar is het billijk,
dat weer goed te maken ten koste van
een buslijn die in korte tijd wel de
meest populaire van het land gewor
den is? De populariteit is voldoende
demonstratie van het enorme gemak
van deze verbinding. Zeeuwsch-
Vlaanderen voelt zich hierdoor weer
met een extra stevige band aan Neder
land geknoopt. Moet men daarom
terwille van het winstsaldo van de
Spoorwegen een gebied van 60.000 in
woners weer aan de grillige willekeur
van mist, storm en ijsgang overleve
ren?
Overigens: zou dit verlies niet op
andere wijze goed te maken zijn? Cen
tralisatie van twee stations op Zuid-
Beveland is natuurlijk een revolution
air plan en niemand buiten Zeeuwsch-
Vlaanderen zal er iets voor voelen.
Trouwens geen enkele Zecuwsch-
Vlaming zal er op aandringen, maar
men moet toch wel inzien, dat een
dergelijke maatregel voor de bevol
king van Zuid-Beveland niet half zo
veel lasten zou opleveren als de op
heffing van de busdienst op Breda
voor de Oost Zecuwsch-Vlamingen!
DE TEMPEL VAN HET GEZIN
Van deze uitgave zag kortgeleden
de 14e aflevering het licht. Hierin
wordt het hoofdstuk over de opvoe
ding in het gezin vervolgd, voorna
melijk handelend over de sexuele
vorming. Door wijze prudentie geleid,
geeft de auteur een menigte practische
overwegingen en aanwijzingen Geen
theoretische haarkloverij, maar ge
zonde adviezen. Pittige en aanbeve
lenswaardige lectuur. Dat „moeders
schoot de eerste preekstoel" zou zijn,
willen wij nochtans betwijfelen!
(p, 421).
Bzd.
^oals men zaait, zo zal men oogsten. Geen machine kan het rhythme even
aren van de stap van de zwaaiende boer, die met een brede, regelmatige
zwaai het zaad in de voren werpt, nadat hij het eerst heeft vermengd met
de bladen van een gewijde palmtak.
Voor het zaaien heeft hjj een kruis geslagen en de eerste drie keren
heeft hij het zaad kruiselings opgeworpen onder het prevelen van een schiet
gebed,). Andere woorden zal hij niet spreken, om de aandacht van de vogels
niet te trekken en hij zal het zaad hoog opgooien, opdat het graan hoog zal
opgroeien.
Aan de uitzaai is veel gelegen, en daarom was men vroeger zeer voor
zichtig met het kiezen van de dag, waarop het zaad aan de aarde werd toe
vertrouwd.
Ook Vrijdag werd niet als een gun
stige dag beschouwd. Het is immers
de dag, waarop Christus werd gekrui
sigd, én die daarvan de naam onheils
dag heeft behouden. Er is maar één
uitzondering: de Goede Vrijdag zelf,
want dan zaait men vlas.
DE MAAN
TN sommige oude almanakken vindt
men de zaaidagen dan oo kaartge
geven met rode kruisen: daartussen
staan andere dagen, zwart berkuist,
waarop men elke week op het land,
en in het bijzonder het zaaien, na
moest laten.
Maandag was een verloren dag en
Maandags werk hield geen steek,
want er waren vijf kwade Maandagen
in het jaar, en niemand wist blijkbaar
precies wanneer men die te verwach
ten had, zodat men het zekere voor
het onzekere nam en tot de Dinsdag
wachtte.
NJA twee jaren van onderzoekingen
en proefnemingen is een schoen
en lederfabriek er in geslaagd een
speciale rubberzooi fe vervaardigen,
die bestendig is tegen olie, benzine,
zwavelzuur, salpeterzuur, zoutzuur en
alle soorten loog. De productie van
schoenen met deze zolen is thans be
gonnen.
flok op de stand van de maan werd
gelet. Als men met nieuwe maan
erwten zet of bonen plant, zullen ze
hoog opschieten en blijven bloeien,
zodat ze weinig vrucht kunnen ge
ven: de rogge zal dan te spichtig uit
vallen en de aren zullen te klein zijn,
en sla, rapen en wortelen zullen
doorschieten.
't Is ook niet geraden om met twee
lichten te zaaien, dat wil zeggen, in
de uren, dat zon en maan beide aan
de hemel staan.
De vóórrogge wordt gezaaid met
Sint Pieter (21 Febr.), wanneer de
ooievaars terugkeren naar hun nes
ten en de grijze aal gaat trekken;
maar dit moet in de namiddag ge
beuren, anders schieten de aren er
niet in.
„Veur half Mèrt is 't béter 'ene
wolf ien 't veld as 'en ploeg", zeiden
(Advertentie)
ze in Meierei. maar toch wordt het
dan tijd om erwten te zetten.
„Wie erten wil eten,
Moet de Mèrt nie vergeten:
Zet ze diep
En mest ze niet."
In April is het tijd voor de klaver.
„Klaverzaad dat zaait men dicht,
Dat maait men met een verroest
zicht".
Bonen mogen nooit voor Sint Marcus
(25 April) en nooit na Sint Job (10
Zet men de leste bonen op."
Mei) geplant worden:
„Met Sint Job
Sint Job heet dan ook „de boneman",
maar anderen noemen Sint Servaas
„de bonenzetter", terwijl hij ook als
„de boekweitzaaier" bekend stond.
De Kruisdagen zijn bijzonder ge
schikt om groenten te zaaien, want
dan zullen ze niet doorschieten, maar
na Sint Jan schiet dat zaad niet meer
op.
Koolrapen worden in Juli geplant,
en wel dicht op elkaar, „bedicht" zo
als men zegt en een oud rijm ver
telt ons in enkele regels het hoe en
waarom:
Een voor de heer,
Een voor de baas,
Een voor de haas.
NA DE OOGST
a de oogst ploegt men het rogge
land om, en zaait men stoppel
knollen. Knollen zaaien is geen ge
makkelijk werk; ze mogen niet te
dicht gezaaid worden, want dan schie
ten ze in het loof en komen er weinig
knollen aan, vandaar dat een goed
zaaier alleen duim en wijsvinger ge
bruikt.
Sint Laurens (10 Augustus)
Is de knollenmens.
Wie in de winter knollen wil eten
Moet Sint Laurens niet vergeten.
Een Hoovef moge In aan-
schaffingsprijs iets duurder
zijn, maar let eens op wat
hij U bespaart aan onder
houdskosten. aan veiligheid
voor Uw goed, aan levens
duur. In slechts enkele jaren
tijd hebt U dat verschil er
ruimschoots uit. Dan zult U
dubbel blij zijn, dat U een
Hoover hebt gekocht. Op de
(niet eens zo lange) duur
verreweg de goedkoopste
van alle wasmachines. Vraag
Uw handeiaar demonstratie-
HOOVER wast schoner,
vlugger en voorxichtiger
Model S07 - Wast 8 kg
droog wasgoed in een
half uur. f. 376.inclusief
wrinaer.
Model 519 Wast 15 kg
droog wasgoed in een
half uur. Met automa
tische pomp f 485 in
clusief wringer.
(Bijzondere correspondentie
uit België)
£)E ZAAK van de betwiste huizen
in Baarle Nassau -Hertog is, zo
als bekend, op 9 Maart weer voor
het Vredegerecht te Hoogstraten ge
weest. De Vrederechter, die zich tot
oordelen bevoegd had verklaard en
gaarne te kennen had gegeven, dat
hij grond en huizen ter plaatse voor
Belgisch eigendom aanziet, had te
oord&en over de eis van de ver
huurder, de heer F. v. d. Eeynde,
die een aanpassing van de huishu
ren wilde, d.w.z. betaling in Belgi
sche munt en naar Belgische maat
staven. Men weet ook, dat het von
nis op verzoek van de verdediger
van v. d. Eynden, mr van Gorp uit
Turnhout, is uitgesteld.
Wanneer van de zijde van v. d.
Eynde - of beter: van mr v. Gorp - dit
verzoek niet was ingediend, dan zou
het oordeel van de Vrederechter zeker
zijn afgekomen. Doch mr van Gorp
keek verder en hij dacht aan het mo
gelijke vergelijk, dat wellicht tussen
Nederland en België voor 1 Juli tot
stand zal komen.
Als v. d. Eynde vonnis werd gewe
zen, dan zou er ook een betekenis
van dat vonnis moeten volgen, wat
ettelijke duizenden francs zou kosten.
Liever wilde men de beslissing van
hoger hand afwachten, waarop wel
licht het indienen van officiële docu
menten van Belgische zij Ie invloed
kan hebben.
W/AAR IS België dan mee op de
proppen gekomen? Wel, er werd
op het Nederlandse ministerie van
Buitenlandse Zaken o.a. een foto-ropie
gedeponeerd van de officiële land
kaart, gehecht aan de conventie van
grondverdeling, waarop de omstreden
grond en buizen als zijnde Belgisch
eigendom staan aangemerkt.
Gpzien deze papieren het officië
le stuk is voorzien van de handteke
ningen van Nederlandse en Belgische
personen, die destijds de conventie te
kenden is voor België de zaak nu
wel duidelijk. Maar of Den Haag er
mee accoord zal gaan is natuurlijk
nog een vraagteken.
Anderzijds vernemen wij, dat de
Belgische instanties een afspraak heb
ben met de Commissaris van de Ko
ningin in Den Bosch, voor het geval
men tot een accoord zou komen over
de nationaliteit van de eigendom.
Mocht dan het bedoelde stuk grond
Belgisch zijn, dan zou de gemeente
Baarle Nassau er voor instaan, dat v.
d. Eynde zijn gevraagde huur krijgt.
In het andere geval luidt de afspraak
dat v. d. Eynde zich met de Neder
landse huur tevreden moet stellen.
TNE MAN in kwestie, de veekoopman
v, d. Eynde uit Weelde- Statie,
begint intussen ongeduldig te worden.
Sinds maanden is hij eigenaar van een
reeks huizen, waarvan hij nog geen
cent getroken heeft. Wij vernemen
zelfs, dat hij zijn verdediger met te
genzin toestemming gegeven heeft om
uitstel van vonnis te vragen.
Ongetwijfeld heeft hij met de in
cidenten, die hij korte tijd geleden
veroorzaakte, enige winst geboekt.
De Belgische instanties immers heb
ben nu, na de erkenning door de
Belgische rechtsmacht, de plicht om
de eigendom van v. d. Eynde te be
schermen en te eerbiedigen. Moch
ten zich nieuwe incidenten voor
doen, dan zou v. d. Eynde de hulp
van de Belgische politie kunnen in
roepen en dan staan politiemannen
van de twee landen tegenover el
kaar. Hier zouden ongetwijfeld on
verkwikkelijke gevolgen uit kunnen
voortspruiten.
Weliswaar heeft men v. d. Eynde
tot kalmte gemaand, maar de veeko
per is er de man niet naar om die
kalmte tot buiten de grenzen van zijn
weerstandsvermogen te laten groeien.
„Aan alles komt een einde, ook aan
mijn geduld", peinst v. d. Eynde onte
genzeggelijk. Dit zal er zeker toe bij
dragen, dat van Belgische zijde alles
in het werk wordt gesteld om tot een
spoedige oplossing te komen zónder
incidenten.
Men mag dus als een winstpost voor
v. d. Eynde noteren, dat hij het admi
nistratieve leger van België onder
stoom heeft gezet. Hoe de administra
tie in Nederland werkt is ons niet
bekend, maar in België is ze zeker
geen voorbeeld van vlugheid. Maar
één ding kan v. d. Eynde niet bespoe
digen. Wellicht wordt in Nederland
naar andere officiële documenten ge
zocht, en daar zal men zeker de tijd
voor willen hebben.
Groenzaad en sloren en andere twee
jarige planten moet men zaaien tus
sen de Lieve Vrouwedagen (15 Aug.-
8 Sept.) en dan kan men ook naar
hartelust stekken.
In September is het tijd om perzi
ken te planten, wat men elk jaar
moet doen, opdat de oude bomen te
zijner tijd door jonge kunnen worden
vervangen.
„Wie perziken wil hebben en
houden,
Moet hebben jonge naast oude"
De laatste volle week. van Septem
ber echter mag men niet zaaien; dit is
de springweek, en dan springt het
zaad uit de grond op. Daarom wacht
men met „tarw' zaaien" tot Sint
Frans (4 October).
JACQUES R. W. SINNINGHE
(Advertentie)
is niet compleet zon- 0
'der Witte Kruispolders0
Hoofdpijn of kiespijn, zenuw- 0
of rheumatische pijnen wor-
den er direct en afdoende 0
door verjaagd! Ze zijn boven- 0
dien onschadelijk voor de 0
maag I Zorg ervoor, dat U 0
ze altijd in huis en ook
op reis bij U heeft 1 0
|Ook in tablet-en cachet-vorm.
■fa Vraagt Uw Apotheker
«f orogisn,
A AN vele Nederlanders is kort ge-
leden weer de vraag over het mi
nimum-inkomen gesteld, nl.: „Welk
inkomen, dus hoeveel loon of salaris
per week, heeft volgens u een gezin
van man, vrouw en twee opgroeien
de kinderen nodig om net aan rond
te komen?"
Het gemiddelde antwoord van alle
bedraden door mensen uit alle ran
gen en standen opgegeven bedraagt
thans 66 gulden per week. Vorig jaar
schommelde dit bedrag steeds tussen
de f 63 en f 64 per week.
Volgens het publiek zelf zijn de
kosten van het minimaal nodige nu
dus met twee a drie gulden per week
toegenomen. Dat komt neer op een
stijging van ongeveer 4 pet.
£)e „London Transport"-bu-
ses hebben een conductrice
in dienst, die tot nog toe meer S
dan zeshonderd huwelijksaan- S
zoeken heeft afgeslagen. Af en
toe fungeert de knappe Eileen J
Cavalla ook als foto-model. S
"(Advertentie)
Laxeermiddelen, maar als U
een laxans nodig heeft, neem dan
Mijnhardt's Laxeertabletten.
Veroorzaken geen gewenning en
werken zacht en zeker. Doos 65 ct.
Ford fabriceerde de „FX-Atmos",
een „toekomst-experimentele" wa
gen, die van plastic is gemaakt en
uitsluitend voor >roef doeleinden
werd ontworpen. Deze wagen is
voor het eerst aan het publiek ge
toond op de Chicago Auto Show.
De wagen werd ontworpen in de
studio van de Ford Motor Company
Engineering-af deling. De letters
„FX" duiden „future experimental"
(toekomstige proefnemingen) aan.
„Atmos" werd genoemd naar „at-
toekomst verwezenlijkt worden. De
ontwerpen voor de toekomst garan
deren vrij uitzicht rondom, air-C07i-
tiitioned zitplaatsen, zoals de FX
Atmos ook duidelijk laat zien. In
dit „droom-wagen"-model, zit de
bestuurder op een zetel in het mid
den van de wagen en stuurt met
handgrepen, welke een bekrachtig
de stuurinrichting bedienen. De FX
Atmos heeft een wielbasis van 2.66
M., een lengte van 5.60 M., hoogte
van 1.22 M. en een breedte van
mosphere" en zoals de wagen er 2.02 M. Wij maken onze lezers er
thans uitziet, is deze het resultaat
van onbeperkt, creatief denken. Op
motorisch gebied geeft dit model
niets ni'euws te zien. Het model is
geenszins een fantasie, want ver
schillende technische kenmerken,
die er in verwerkt zijn, zullen in de
wel nadrukkelijk op attent, dat de
„FX Atmos" uitsluitend bedoeld is
als experimentele wagen en niet
moet worden gezien als een model,
dat binnen afzienbare tijd op de
markt zal worden gebracht.