agbta9
W
SCHATTEN
VAN CHINA
DÉBRAUIMI
BISSALIC
ZWITSARUB
Humanitas protesteert
Nieuwe K.R.O.-tilm
AT EEN
ONDERLIJKE
ERELD
RADIO
beste
WADES
TWEEDE BLAD
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1954
De Middenstand
Steeds meer vliegende
babies en kinderen
Vatte U kou?
Neem BISSALIC
...gauw!
Middenstandsnota
in goedkope uitgave
Verkouden kinderen?
J. P. MARQUAND
ïmen
i!
en com-
:re. Spor-j
eslist een
voet zich
ment, uit-
iwerk
en extra
oflex.
tmy
mod. 16- v
i. 39-46
HEERLEN
S«role0ttr*«t
Pl
ur met
eden begun-
ijs vertering.
\ARDEERD
EU STEEN
Me We moeten khi
en de toverformule
redden!
F) ONDERDAG 18 Februari was na
Den Haag, Groningen en Hengelo,
Tilburg de plaats, waar humanistische
organisaties kwamen protesteren tegen
de vermeende achterstelling van deze
organisaties in Nederland. De kapstok,
waaraan in Tilburg dit defensieve of
fensief van het humanisme werd op
gehangen was het feit, dat de ge
meenteraden van Breda en Tilburg
geweigerd hebben verder subsidie te
verlenen aan de vereniging voor
maatschappelijk werk op humanisti
sche grondslag „Humanitas".
Op deze vergadering werd het woord
gevoerd door de heren In 't Veld,
voorzitter van Humanitas en lid van
de Eerste Kamer voor de PvdA., Mr.
Stempels, lid van het hoofdbestuur
van het Humanistisch Verbond en lid
van de V.V.D en het protestantse
Tweede Kamerlid, de heer Scheps van
de P.v.d.A. De katholieke Mr. Cam-
melbeeck, lid van de Eerste Kamer
voor de P.v.d.A., welke volgens de
uitnodiging zou spreken was (waar
om?) verhinderd en werd vervangen
door de heer Scheps.
Wij willen in deze beschouwing over
deze bijeenkomst ons beperken tot de
zakelijke argumenten. Dat de sfeer,
door de tweede spreker niet onbe
wust in de vergadering opgeroepen,
a3n de zakelijkheid en de waardig
heid van de betogen toch wel iets af
deed willen wij daarbij in eerste in
stantie vergeten.
De argumenten welke door de drie
sprekers werden aangevoerd als gron
den voor dit protest hielden de vol
gende stellingen in:
1. De overheid is in Nederland neu
traal.
2. Het humanisme is evengoed een
levensbeschouwing als het katholicis
me of fyet protestantisme.
3. voor de overheid zijn dus alle
levensbeschouwingen gelijk en dus
mag de overheid geen onderscheid
maken.
4. dit is in Breda en Tilburg wel ge
daan door de Gemeenteraad, een over
heidsorgaan, en hierdoor komt de
geestelijke vrijheid in het gedrang.
Ergo: protest.
Wij willen deze argumenten in volg
orde aan een nadere beschouwing on
derwerpen.
1. De overheid is neutraal.
Neutraal betekent letterlijk: uit geen
van beide kiezend, onpartijdig. Voor
de Franse Revolutie kenden wij in Ne
derland een Staatskerk, dat wil zeggen:
de Republiek erkende het Godsbestaan
en de Zending van Christus, erkende
dat Christus een Kerk had gesticht.
Maar deze ene Kerk was uiteengeval
len in verschillende Kerken, die allen
beweerden de voortzetting te zijn van
de ware Kerk van Christus.
In Nederland deed de Staat toen
een keuze uit die veelheid en erken
de zo de Hervormde Kerk als de wa
re Kerk van Christus, hetgeen tevens
inhield, dat de onware Kerken niet
werden erkend en officieel niet v er-
den toegelaten.
Deze toestand werd met de Franse
Revolutie gewijzigd en in de Grond
wet van het Koninkrijk werd een ar
tikel opgenomen, dat de vrijheid van
godsdienst waarborgde voor alle bur
gers. De staat sprak zich dus niet meer
uit over de vraag, welke Kerk nu de
ware Kerk van Christus was.
De ontwikkeling ging echter verder.
Het verval van de ene Kerk in vele
werd gevolgd door het verval van
„met een Kerk" tot „geheel zonder
Kerk". En tenslotte voerde dit haast
noodzakelijk tot een verval van de
godsdienstigheid en het godsgeloof
zelf. Zo ontstond er in Nederland een
organisatie, waarin diegenen zich
kunnen verenigen, die bij hun leven
niet uitgaan van het bestaan van een
persoonlijke God.
Hiermee evenwijdig haast liep de
ontwikkeling van het begrip gods
dienstvrijheid. Dit werd van vrijheid
om te kiezen in welke Kerk men God
wilde belijden tot de vrijheid of men
een God wilde belijden ja dan neen.
Zo kwam men tot de nieuwe term
vrijheid van levensbeschouwing, ter
wijl men de laatste tijd naast de term
levensbeschouwing ook al de term le
venshouding heeft ingevoerd.
Is deze ontwikkeling inderdaad een
komen tot nieuwe gedachten? Ik meen
vooralsnog van niet, omdat wat men
heden blijkbaar vrijheid van levens
beschouwing wil noemen gelijk is aan
wat al veel eerder vrijheid van ge
weten heette. De vrijheid van gods
dienst daarentegen was wel een uit
breiding van die gewetensvrijheid,
omdat vrijheid van godsdienst inhield
het recht de godsdienst naar keuze in
zekere vormen te manifesteren, in de
gemeenschap openlijk uit te dragen en
te tonen.
En hier komen wij aan een belang-,
rijk punt bij alle zgn. grondrechten
of (zoals ze tegenwoordig ook heten)
rechten van de mens. Deze rechten
worden nl. alleen begrensd door de
rechten van de gemeenschap. In tij
den van oorlog en onrust mag bv. het
briefgeheim worden opgeheven als het
landsbelang zulks eist. De vrijheid
van de mens om te gaan en te staan
waar hij wil, is in de militaire dienst
toch wel erg klein, enz.
Het doel van de gemeenschap en
dus de taak van de overhied is 't na
streven van het algemeen welzijn door
het handhaven van recht en orde. Dit
doel stelt de grenzen aan de vrijheid
van de burgers, ook aan de vrijheid
van godsdienst en levensbeschouwing.
Het koppensnellersprobleem op Nw.
Guinea is hier een duidelijk voorbeeld
van.
Ik zou de stelling: „de overheid is
neutraal" dus kunnen onderschrijven
wanneer men hiermee bedoelt:
De overheid heeft niet het recht
een menselijk handelen (dus ook de
activiteit van een humanist) te ver
bieden of te belemmeren dan wan
neer dit handelen indruist tegen het
algemeen welzijn, d.i. wanneer dit
handelen in strijd is met recht en or
de in de gemeenschap.
2. Het humanisme is evengoed een
levensbeschouwing als het katholicis
me of het protestantisme.
Deze stelling is eigenlijk de conclu
sie van de redenering, dat een katho
liek in zijn geloof een antwoord vindt
op de verschillende levensvragen. Ook
de humanist zoekt in zijn humanisme
naar een antwoord (alhoewel hij prin
cipieel beweert het alles-beslissende
antwoord nooit te kunnen vinden) en
daarom vervult het humanisme de
zelfde functie voor de humanist als
het geloof en de godsdienst voor de
katholiek. En als dit zo is voor de in
dividuele mens, dan geldt dit ook
voor de samenleving en dus zijn bei
de levensvisies voor de gemeenschap
gelijkwaardig.
De ongerijmdheid van deze redene
ring, die toch eigenlijk een logisch
denkend mens als Mr Stempels on
waardig is, lijkt me het beste met een
gelijkwaardige redenering aan te to
nen: Een stuiver en een biljet van
honderd gulden hebben beiden de
functie van ruilmiddel in het econo
misch verkeer. En di is voor de ge
meenschap een stuiver evenveel
waard als honderd gulden.
Is het dus al fout uit de doeloorzaak
alleen tot gelijkwaardigheid te con
cluderen, ik ontken bovendien, dat
het doel is van het katholicisme de
katholiek een antwoord te geven op
de verschillende levensvragen. Het
doel van het katholicisme en van el
ke godsdienst gaat daar ver en ver
bovenuit, doch hierover kan een hu
manist niet oordelen, omdat hij zich
niet kan en wil uitspreken over de
vragen van God en godsdienst. Het
zal dus duidelijk zijn, dat wij deze
tweede stelling als de valse conclusie
van een valse redenering zonder meer
moeten verwerpen. Als er enige over
eenkomst is tussen katholicisme en
humanisme, dan is het alleen deze.
dat een humanist zal zeggen, dat hij
humanist is wanneer ik zeg katholiek
te zijn. Zoiets dus als de stuiver, die
tegen het bankje van honderd zegt:
„Ik ben ook wettig betaalmiddel."
In een volgende beschouwing zul
len wij ingaan op de twee andere stel
lingen, welke in Tilburg werden aan
gevoerd.
DRS C. G. A. COSIJN.
i Advertentie)
ontsieren Uw gelaat. Ze verdwij.
nen dikwijls in 24 uur,evenals
vuile poriën en vetwormpjes,door
het beroemde huidgeneesmiddel
Advertentie)
Zifóc/üs i6dset/„>
éérst 'n King's Cross
Als de ene zotternij en malligheid op de andere
volgt, moet men er op zijn tijd even bij gaan
zitten. Dat zijn de ogenblikken, waarop ieder
een graag hoort: „Wacht even eerst n King s
Cross!" Dat slaat óók in de carnavalstijd altijd
in. Al vele jaren lang!
Ook daarom
is >0 KING S A
De sigaret met bet
grootste aantal taste rokers!
m
j^JEN ZOU het, geloven we, mo
menteel zo kunnen formuleren:
pater Loop en de heer Koops, voor
zitter van de N.R.K. Middenstands
bond, hebben elkaar gevonden. Niet
in de een of andere spectaculaire
ontmoeting a la Carel Briels, maar
volgens de methode van openhartig
overleg en erkenning van eikaars
goede bedoelingen. Met erkenning
ook van vergissingen.
Dit hebben we tenminste menen
te mogen vaststellen na gelezen te
hebben, wat de heer Koops ver
klaard heeft naar aanleiding van
het geruchtmakende Lichtbaken
van 6 Februari, waarin pater Loop
de toestand van vele kleine mid
denstanders ellendig noemde. De
fiscale politiek en de felle concur
rentie van de grootbedrijven gaf
hij toen als meest belangrijke oorza
ken aan.
Welnu, de heer Koops erkent rui
terlijk. dat pater Loop zeker niet
minder dan de heer Koops zelf de
belangen van de middenstand wenst
te dienen. Het meningsverschil tus
sen beide onverdachte ijveraars ligt
voornamelijk, aldus de heer Koops,
in het tijdstip van de Lichtbaken:
aan de vooravond van een wending
in het fiscale beleid.
Daarmee is de storm weer een
briesje geworden. Voor het verder
werken aan gezondmaking van wat
(onmiskenbaar) zwaai' ziek is in de
(kleine) middenstand liggen de
stukken dus weer gunstig. We zou
den in dit stadium in gemoede
gaarne willen opmerken: moge de
vreugde over de herwonnen eens
gezindheid geen aanleiding worden
om de problemen ook maar een
fractie minder ernstig te achten dan
ze in werkelijkheid zijn. Een deel
van de middenstand verkeert in
grote nood. Wachten op een wen
ding in het fiscale beleid kan voor
velen wellicht dodelijk zijn. Pater
Loop moge dan een minder gunstig
moment hebben gekozen, hij heeft
in ieder geval een haarscherpe
diagnose gesteld. Het zal goed zijn,
wanneer de heer Koops dat iedere
seconde blijf bedenken. Hetgeen we
overigens op voorhand bereid zijn
te veronderstelen, zodat we vanaf
heden vlijtig gaan uitzien naar de
resultaten van zijn bemoeiingen.
AANTAL INWONERS PER WINKEL IN NEDERLAND 1948-1953
lO
AANT
Ai.
k. 10
9
9
7
7
6
6
S
S
A.
_4
2
_3
JL
-
-
JL
O
O
194 B 49
'53
>948 '49 "S? -53
1948 49 '53
948 '49 '51 'S3
948 '49 'SI '53
Kr
uiden
«rswinKcIa
Gr
o«nt«nw>
nkel»
Brood cn oanketw
Textielwinkels
Slagerijen
[54137
1V P t LT
In deze grafiek geven wij een beeld van de gemiddelde klantenhoeveel-
heid, waarover verschillende winkels in de loop der jaren de beschik
king hebben. Dit is gevonden door het aantal inwoners te delen door het
aantal winkels, zodat wij dus kunnen zien hoeveel mensen gemiddeld
per winkel bediend worden. Merkwaardig is hierbij, dat alleen bakkers
en kruideniers de normale stijging vertonen, die veroorzaakt wordt door
de groei van de bevolking. Groentewinkels en slagerijen geven na een
teruggang, tussen '51 en '53 weer een stijging. Textielwinkels verminde
ren. Immers al schijnt het, dat tussen '49 en '53 het aantal bijna gelijk
is gebleven, dan is dit toch een teruggang, gezien de groei van de be
volking. Verder blijkt, dat het gemiddelde aantal voor de kruideniers
het laagst is, terwijl slagerijen over een veel groter klantenareaal be
schikken. Uit dit overzicht kan bovendien iedere winkelier afleiden of
zijn aantal klanten in overeenstemming is met het gemiddelde van
Nederland.
PHONING BABY" heeft een vaste
plaats in het luchtruim ver
overd. Dit blijkt duidelijk uit het gro
te aantal babies en kleine kinderen,
dat in 1953 met K.L.M.-vliegtuigen
heeft gereisd, hetzij in gezinsverband,
hetzij alleen.
Onder de 599.650 passagiers, die de
luchtvaartmaatschappij in 1953 ver
voerde, bevonden zich 11.390 babies
tot twee jaar en 26,445 kinderen van
twee tot twaalf jaar. Dit is dus 6 pet.
van het totaal.
Aanzienlijk hoger nog is het per
centage peuters, dat op de geregelde
K.L.M.-diensten op Noord-, Midden-
en Zuid-Amerika werd vervoerd. Van
de 89.254 passagiers in 1953 waren het
er n.l. 8.417 of bijna 10 pet.
Het gevolg van deze „vliegende-
baby-aanwas" is o.a., dat de afdeling
Reisvoorziening en van de K.L.M. een
recordafname van baby- en kinder
attributen heeft bereikt.
In één jaar tijds heeft de maat
schappij n.l. aan boord van de „Vlie
gende Hollanders", via de stewardes
sen behalve duizenden speciale voed
selpakketten. vele hangwiegjes etc.
ook 2.500 slabbetjes, 400 rammelaars,
2.940 doosjes kleurpotloden, 6.380 plas
tic schaartjes met 1800 knipplaten
en voorts 22.693 boekjes, speelgoed
beesten. tovermapjes, vlaggetjes enz.
verstrekt.
Ook voor verre oorden'
CNKELE dagen reeds hebben opera-
teurs van Multifilm opnamen ge
daan in en rondom de K.R.O.-studio
te Hilversum. Het ligt namelijk in de
bedoeling, dat een nieuwe K.R.O.-
film zal worden gemaakt, min of
meer volgend op de eerste documen
taire, die jaren geleden werd opgeno
men. De nieuwe rolprent zal tevens
geluidsfilm zijn en moeten dienen
voor propaganda van de K.R.O.. ook
in die plaatsen, waar de jaarlijkse
tournée niet kan komen. De nieuwe
film zo hebben wij vernomen
kan ook worden geplaatst in het
winterprogramma van allerlei katho
lieke instellingen. Leon Novel is be
last met het scenario.
In afwachting van dringend nodige
nieuwbouw bij de K.R.O. ,is een groot
perceel aan de overzijde van het stu
diogebouw aan de Emmastraat aan
gekocht, waar intussen de afdelingen
Godsdienstige uitzendingen, gespro
ken woord en andere zijn onderge
bracht. Binnenkort zal een begin wor
den gemaakt met de volledige res
tauratie van de kleine concertstudio,
gelegen in het oude gebouw, waar de
K.R.O. aanstonds na zijn vestiging te
Hilversum is begonnen. Inmiddels is
gereed gekomen de algehele vernieu
wing van het gebouw van de Kath.
radiogids aan de Keizersgracht 151 te
Amsterdam. Daar zijn tevens de mo
dernste apparaten voor adressering en
verzending in gebruik gesteld.
(Advertentie!
JN ANTWOORD op vragen van een
Tweede Kamerlid heeft de Staats
secretaris van Economische Zaken,
dr G. Veldkamp, meegedeeld, dat de
Staatsdrukkerij zich in verbinding
heeft gesteld met de middenstands
organisaties, om te weten of er naar
de middenstandsnota een zodanige
vraag bestaat, dat een goedkope uit
gave gerechtvaardigd zou zijn. Als re
sultaat daarvan zal zeer binnenkort
een goedkope uitgave verschijnen.
(Art verten tl el
Bij een maalt if d buitenshuis hoort WIJN
Weet U, dat een glas wijn zo
gezond is En bovendien zo
gezellig, als U buitenshuis met
relaties, vrienden of familie gaat
eten? In vele restaurants kunt
U nu een karafje witte of rode
wijn bestellen. Vraag er de
kellner naar, als U keus uit de
spijskaart hebt gemaakt. Zo'rt
karafje wijn is niet kostbaar
en wijn verhoogt het genot van
Uw maaltijd.
DbUUo 'M tffaz - ge**,tcjq es* qetzsmets
Bagagekluizen
ALS EERSTE station van
Duitsland heeft het sta
tion van Frankfort a.d. M. ba
gage-kluizen gekregen, zoals
men ze reeds in Scandinavië
en in de Verenigde Staten
kent. De kluizen openen zich
automatisch, nadat men drie
stukken van tien Pfennig in
de hiertoe bestemde gleuf
heeft geworpen. De reiziger
kan er dan zijn bagage in op
bergen en vervolgens de kluis
sluiten en de sleutel meene
men. Met dezelfde sleutel kan
hij dan binnen de 24 uur de
kluis weer openen. De sleutel
kan daarna door een volgen
de reiziger weer worden ge
bruikt als hij op zijn beurt
drie stukkexi van tien Pfennig
heeft betaald. Blijft de bagage
langer dan 24 uur in de kluis,
dan kan men deze met de
sleutel niet meer openen en
moet men de hulp van de op
zichter inroepen. Men moet
dan het voorgeschreven be
drag bijbetalen. Het station
van Frankfort beschikt in 't
geheel over 600 van deze
kluizen.
hoofdpijn
ALKALINIZERENDE
BRU ISTABLETTEN
Vraag
rsAAR komt de redacteur binnen-
nenland met een rood hoofd
melden, dat we ten behoeve van
deze rubriek een bericht van zijn
voorpagina hebben gestolen. Een
pijnlijke zaak. Een onhoudbare toe
stand. Een onverkwikkelijk geval.
Het betrof de rechter, de dame en
de lange broek. „Wij vonden het een
mooi bericht", wierpen wjj zacht
jes tegen. „Wij ook", riep de redac
teur ruw. De vraag is nu: Wie heeft
de meeste rechten?
Mevroutv
|\/[EVROUW Robinson uit het pui-
ke Detroit heeft êen ongepast
gebruik gemaakt van haar auto. Ze
laadde er zeven inbrekers in, die wel
uit de voeten wilden na een bedui
dende kraak en reed als de bliksem
henen. De politie er met loeiende
sirene achter aan. Het duurde drie
kwartier eer de politie de dame had.
In de wagen zat bovendien haar baby
van 3 maanden, die ze had meegeno
men, omdat ze er anders niet op
kon passen. De baby was de enige,
die niet werd gearresteerd.
Mode
TN RUSLAND heeft de mode met
veel kabaal de new-look binnen
gehaald. De Russen moeten in de
Westerse wereld netjes voor de dag
komen, menen de grote mannen daar.
Wij hebben bij een vrouwelijke ken
nis geïnformeerd, maar die wist niet
eens meer, wat new-look was. Waar
schijnlijk zijn de Russen dus enige
mode-generaties achter.
Tanden
JN Honfleur, ergens in Noord-
Frankrijk, zat een man op
zijn gemak zijn twaalf uurtje
op te eten, toen hij tegelijker
tijd zijn vals gebit inslikte. Hij
werd met spoed naar het
ziekenhuis gebracht, daar be
keek en behandelde men de
zaak en thans loopt hij weer
met het gebit in zijn mond.
Hond
Y'EN KOSTE van grote opoffe
ringen hadden de heer en
mevrouw Roddy in Woodland hun
hond geleerd deurknoppen om te
draaien met zijn poten. Het beest
maakte een gepast gebruik van
deze kennis want toen het echt
paar een dezer dagen thuis kwam,
vond het de hond binnen met
veertien andere honden, vier kat
ten en een verdwaald jong leeuw
tje. Allemaal kennissen van de
hond des huizes.
Adres
TT EN Amerikaan fotografeerde eni-
ge tijd geleden een. Duits jonge
tje en beloofde hem tegelijkertijd
een speelgoedauto te sturen. Dat
heeft hij dezer dagen gedaan. Hij
kende echter de naam van het jon
getje niet. Daarom plakte hij de fo
to op 't pakketje, schreef er de naam
van de stad bij en wachtte maar af.
De post heeft het pakketje bezorgd.
Daar sta je toch wel even bij stil.
Actief
P5RIE bankbewakera trokken grote
revolvers en losten buitengewo
ne schoten, toen zij een man naar
een gepantserde auto zagen rennen,
waarin juist een enorm bedrag was
opgeborgen voor transport. De man
was echter niets van plan. Hjj liep
achter zjjn hoed aan, die was afge
waaid.
„En nu mevrouw, zal ik U even verder vertellen..."
ZATERDAG 27 FEBRUARI 1954
HILVERSUM I, 402 METER. VARA:
7.00 Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram.
8.55 V. d. huisvr. 9.00 Gym. v. d. vrouw.
9.10 Gram. (9.30-9.33 Waterst.). VPRO:
10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", caus. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 V. d. arb.
i. d. continubedr. 11.30 Viool en piano.
12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded.
12.33 Hawaiian muz. 13.00 Nws. 13.15
VARA-Varia. 13.20 Roemeens ork. 13.45
Sportpr. 14.00 Lichte muz. 14.25 Limburgs
progr. 14.50 Gram. 15.15 „Van de wieg tot
het graf, caus. 15.30 Dansmuz. 16.00 Ka-
merork. 17.00 Act. 17.30 Gram. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Dansmuz. 18.40 Regerings-
uitz.: Atlantisch allerlei. 19.00 Artistieke
Staalkaart. VPRO: 19.30 „Passepartout",
caus. 19.40 „Het boek Handelingen', caus.
19.55 „Deze week", caus. VARA: 20.00
Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Socialis
tisch comm. 22.15 Lichte muz. 22.40 „On
der de pannen", hoorsp. 23.00 Nws. 23.15-
24.00 Verz. progr.
HILVERSUM II, 298 METER. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Ge
wijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg,
kalender. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
9.00 V. d. vrouw. 9.40 Gram. 10.00 V. d.
kleuters. 10.15 Gram. 11.00 V. d. zieken.
11.45 Zangrecital. 12.00 Angelus 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33
Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en
Kath. nws. 13.20 Amus. muz. 14.00 Boek-
bespr. 14.10 Pianospel. 14.20 Engelse les.
14.40 Gemengd koor. 15.00 Kroniek v.
Letteren en Kunsten; 15.35 Harmonie-ork.
15.55 Gramofoonmuziek met comm. 16.30
De schoonheid van het Grerogiaans. 17.00
V. d. jeugd. 17.55 Sport. 18.00 Gevar.
liedjes. 18.15 Journalistiek weekoverz.
18.25 Amus. muz. 18.45 Buitenl. corres
pondenties. 1.9.00 Nws. 1.9.10 Gram. 19.20
Pari. overz. 19.30 Gram. 20.25 De gewone
man. 20.30 „Lichtbaken", caus. 20.50 Gram.
21.00 Gevar. progr. 21.50 Act. 22.00 „Een
mens kan wat meemaken!'» 22.30 „Ziedaar
Uw Moeder", klankb. Hierna: Avondge
bed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.15 Nws.
in Esperanto. 23.25-24.00 Pianorecital.
BRUSSEL. 324 METER. 11.45 Gram.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws.
13.15 Muzikale Almanak. 14.15 Koorzang.
15.15 Gram. 15.45 Idem. 16.00 Accord,
muz. 16.15 Gram. 16.30 Accord, muz. 16.45
Engelse les. 17.00 Nws. 17.15 Alt en piano
17.30 Orgelconc. 18.30 V. d. sold. 19.00
Nws. 19.40 Gram. 19.45 Omroep-Omme-
ganck. 21.15 Verz. progr. 22.00 Nws. 22.15
Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05-24.00 Gevar.
muz.
BRUSSEL, 484 METER. 12.00 Gram.
13.00 Nws. 13.15 Verz. progr. 14.15 Gram.
14.30 Bel canto. 15.30 Klassiek verz. progr.
16.30 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.30 Jazz-
muz. 18.45 Accordeonspel. 19.15 en 19.25
Gram. 19.30 Nws. 20.00 Gram. 20.30 Chan
sons. 21.00 Hoorsp. 21.30 Muzikale kruis
woordraadsels. 22.00 Nws. 22.15 Lichte
muz. 22.55 Nws.
(Advertentie)
Genezende warmte door wrijven met: 1
een Zwitsal preparaat
I.Vraag de voordelige introductie-verpakking j
door
..Doe niet zo dwaas", zei ze en de
Wanderde klank in haar stem deed
hem verbaasd opkijken. „Waarom?"
herhaalde zij. „Waarom heb je je be
trekking opgegeven?"
..Een gril", zei Rodney minzaam.
een artistieke gril. Ik kon niet ver
dragen, dat Je hier alleen zou zijn
zonder mij".
Hij had niet verwacht, dat zij het
geloven zou en dat deed ze ook niet;
anders zou ze hem niet zo toegelachen
hebben.
..Je verzint de meest onverwachte
dingen".
„Ja, en nu ben ik diep gegriefd,
omdat je het uitstekend zonder mij
had kunnen stellen, niet? Ik had wer
kelijk niet mee behoeven te gaan?"
..Dat moet een ontzettende slag voor
je zijn", stemde ze toe. ..En wa ga je
nu doen. als wij terug zijn?"
„Dat weet ik nog niet. Er is altijd
wel iets".
„Ja, vader kan je wel wat bezorgen".
„Dank je, ik heb mijn vette en ma
gere jaren, maar ik heb niemands
steun nodig. Daarom 'oen ik niet mee
gegaan. Ik kan mijn eigen boontjes
wel doppen".
„Ja. dat weet ik wel".
Hierop zweeg zij en Rodney deed
geen poging om het gesprek 'voort te
zetten, want er viel niets meer te zeg
gen. Hij vond dat hij werkelijk een
kunststukje verricht had door de waar
heid te vertellen op zo'n manier, dat
zij hem niet geloofde. Maar aan de
andere kant - zo onlogisch is een
mens griefde het hem, dat zij het
niet gelooide. Hij gaf zijn paard een
tik. Het verschrikte dier zette het op
een lopen en Rodney draafde alleen,
aan het hoofd van de stoet de straat
af en door de stadspoort.
De bladeren van de populieren langs
de weg hingen slap van de hitte. Voor
hen uit rees het land. in golvende, be
bouwde hellingen tot aan de kale.
bruine bergen aan de horizon. Hitte
golven trilden omlaag uit een strak
blauwe hemel. Rodney hield zijn be
zwete pony In en wachtte op Philip.
„Waar is die vijver. Philip?"
Philip wees od een heuvel, ongeveer
twee mijlen weg. Zijn hellingen wa
ren steenachtig en onbebouwd. De om
ringende lucht was nevelig door de
hitte en het stof, wat in Noord-China
dikwijls het geval is, maar Rodney
kon de aangewezen plek toch duidelijk
zien. Op die verre heuvel was een om
muurde ruimte en de gebouwen had
den fraaier daken dan een der boeren
gehuchten in de omgeving.
„Is dat een tempel?"
„Ja. een verlaten tempel. De ge
bouwen zijn al in verval, geloof ik.
maar het is er erg rustig. Buiten een
enkele herder komt er geen mens. Op
dat punt begint het land onvrucht
baar te worden, maar daar heb je een
bron en een heel mooie vijver. Zie Je.
kunt de omringende bomen zien.
Rodney's nieuwsgierigheid was ge
wekt. Hij zag. dat het land in die
richting inderdaad kaal was. De lage
heuvel, waarop de tempel zich ver
hief. was gans verlaten.
„Bedoel je, dat niemand <fie ge
bouwen gebruikt? Waarom niet?"
Philip wierp hem een snelle blik
toe, alsof hij uit gepeinzen werd op
geschrikt. Rodney bedacht, dat hij ge
durende de hele rit Philip niet de ge
wone. leerzame verklaringen had ho
ren geven.
„Niet zo somber. Philip; alles gaat
voorbij".
„Misschien", zei Philip, „maar toch
niet alles!"
Rrtdnev wist. dat Philip aan zijn
gezicht dacht. Waarschijnlijk had hij
de hele dag over de hem aangedane
schande getobd.
„Je kunt je gedachten tot een hel
maken, als je er teveel aan toegeeft.
Vergeet dat niet!"
„Het spijt me; er zijn dingen, die
men niet vergeten kan".
„Je kunt het, als je maar wilt.
Maar waarom woont er niemand in
die tempel?"
„Wie zal het zeggen? China Is zo
bijgelovig. Men zegt. dat zich daar
dertig jaar geleden iemand heeft op
gehangen. Er zijn vossen. De plaats
brengt ongeluk".
„Ieder heeft op zijn beurt wel eens
ongeluk".
„Ja, ieder op zijn tijd, dat is een
troost. Voor jullie is het gemakkelijker.
Jullie hebt vaste regels. Ik ken ze.
maar ik kan ze niet altijd gebruiken,
als je weet wat ik bedoel, omdat ik
weer andere stelregels heb. Het Is
soms heel verwarrend. Begrijp je. wat
ik bedoel?"
Rodney begreep, wat hij allang be
grepen had - de tragedie van Philip
Lioe.
„Dat is het ongeluk van jullie. Chi
nese jongeren. Jullie wilt alles wat
buitenlands is overnemen. En dan wil
je toch jezelf zijn en kunt het niet.
Dat is niet jouw schuld. Phil; het ls
het leven".
„Dank je, je hebt het goed gezegd,
maar" hij keek naar de heuvel en
toen achterom naar de muren van
Ho Hsien, die vaag werden „het
is soms erg moeilijk. Ik vrees, dat we
laat zullen zijn met de lunch; het is
al twee uur".
Rodney keek verbaasd op zijn arm
bandhorloge. Liang reed een eindje
achter hen, zag hij. en staarde gedul
dig. zonder enige belangstelling, naar
de heuvel. Noch Rodney noch Philip
zei verder veel. Het was net als met
Mei Newall, dacht Rodney ze zwe
gen. omdat er verder niets te zeggen
viel. omdat woorden en mensen ver
droogden onder de Chinese zon. En
toen bereikten ze de heuvel.
De tempelmuur verhief zich een
honderd meter boven hen op de hel
ling. De kalk viel van de muren en er
waren grote gaten in de rottende da
ken. Zij naderden een verlaten ruïne.
„Hoe kende je deze plek. Philip?"
vroeg Rodney.
Philip antwoordde achteloos en zijn
sombere stemming leek verdwenen:
„Ik ben hier vaak geweest. Ik houd
van interessante bouwvallen. En de
vijver is heel interessant".
Een gedachte schoot Rodney door
het hoold een herinnering. „Je stel
de gisteravond voor om te gaan pic-
niccen was het niet, Phil?"
Philip glimlachte.
„Ja, ik houd van picniccen. jij niet?
En je bediende Liang doet zulke din
gen zo uitstekend".
Later herinnerde Rodney zich hun
gesprek. Intussen hadden de pony's
de heuvel bestegen en zij reden door
de tempelpoort. Jones hield te teugels
in.
„Het moet hier een schitterend oord
geweest zijn", zei hij.
Lioe antwoordde niet. Ze bevonden
zich in de wijde tempelhof, waar het
gras tussen de stenen groeide. De ga
pende vensters der lage omringende
gebouwen vormden een krans van
blinde ogen. Een paar verweerde mar
meren leeuwen grauwden tegen hen.
toen ze de treden bestegen van het
gebouw, waar de Boeddha moest hui
zen. Groteske gedaanten staarden van
de hoeken der betegelde daken stom
op hen neer. Hun stemmen en de
hoeven der paarden versterkten nog
het droeve, diepe zwijgen, dat de ver
gane muren omsloten. Iedereen scheen
dit te voelen, want onwillekeurig sprak
ieder zachter en Rodney merkte op.
dat Liang en twee andere bedienden
die waren meegegaan en ook de paar-
denjonaens niet op hun gemak sche
nen. Philip was de enige, die zich thuis
leek te vnplen in de tempelhof
„De vijver is in de andere hof", zei
hij; „als jullie mee wilt gaan".
Het viel niet zwaar, de verlatenheid
van de tempel te vergeten als men
eenmaal de andere binnenhof zag. Ook
deze was omringd door een vierkant
van vervallen gebouwen, maar de me
lancholie werd verdreven door het ge
luid van stromend water, dat de ver
waarloosde hof half vrolijk maakte.
In het midden van de hof glansde
een langwerpig watervlak als een ju
weel. in een lijst van bemoste mar
merblokken. De hof zelf ontving koel
te door de schaduw van vier reusach
tige gingobomen, naar hun omvang
te oordelen een goede zeshonderd jaar
geleden door vrome monniken geplant.
De zon filterde door hun bladeren met
een groenig licht, dat speels fonkelde
op het koele water van de vijver. Zo
Rodney Jones al voelde, dat hun aan
wezigheid deze stille plek ontwijdde
Paul Steuben koesterde zulke ge
dachten niet. Met een luide kreet van
vreugde stoof hij door de verzakte
deuren van een der gebouwen.
„Zeg!" brulde hij. „je moet die afgod
daarbinnen eens zien!"
(wordl vervolgd)