Zal Elfstedentocht deze week doorg aan jVJ Een nooit overtroffen evenement Om 6 uur is de start Sportief verjaardags-cadeau POGINGEN WORDEN VOORTGEZET STELSELMATIGE VOORBEREIDING IS ALLEREERSTE EIS Coen de Koning won hem tweemaal 3 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 1 FEBRUARI 1954 Uitgegroeid tot internationaal gebeuren .7 Coen kijkt nog eens secuur langs de i jzers Radio-reportage van Elfstedentocht Reeds 2 eeuwen geleden Gebroeders Verbeek doen mee J. Emmerik titelhooder Opricht in gsacte N.B.V.B. verleden rolt plakt fó&i brandt fófei Rika Bruins bizonder in conditie KAREL LOTSY vertegenwoordigt Fifa op jeugdtornooi De nieuwe schaatskam pioen naar de zege De tien punten voor de Elfsteden-rijder (Van onze sportredacteur) DE ELFSTEDENTOCHT schijnt voor de deur le staan. Als Koning Winter nog even op deze manier in actie blijft, is er zelfs gerede hans op, dat hij deze II oen s- dag doorgang zal vinden. Dat zou dan sinds Zaterdag 8 Februari 1947, ongeveer zeven jaar geleden dus, neer eens geheel sportief Nederland het oog doen richten op dat grootste aller sportevenementen op d<e schaats ter wereld. Met die solo-rit van W. J. 11. Muiier (PIM) op 21 December 1890 meegerekend, zou het dan voor de elfde ]"NE EERSTE WINNAAR in de reeks was Coen de Koning, destijds woon- achtig te Arnhem, later in Leur (N.B.) en sinds vele jaren te Breda. De vermaarde schaatsenrijder, die altijd óók nog het werelduurrecord óp zijn naam heeft staan en voorts eveneens met succes de wielersport beoefende, volvoerde de enorme prestatie om ook de tweede Elfstedentocht, op 27 Ja nuari 1917 verreden, zegevierend te beëindigen. Wat dit op zichzelf reeds een sportieve gebeurtenis van de eerste rang in 1912 moest de race bij dooi- weer en regen worden gereden, in 1917 daarentegen woei er een zacht windje, terwijl nauwelijks van vriezend weder kon worden gesproken was dit dus reeds een eerste rangs-prestatie op zichzelf, zij mocht te indrukwekkender heten, omdat het een niet-Fries tweemaal achtereen gelukt was in Fries land de gouden medaille weg te halen. Want in de eerste plaats beschouwen de Friezen deze Elfstedentocht als hun eigen-domeingebeurtenis. maal zijn, dat dit groteske gebeuren op de gladde ijzers gaat verreden tvorden. Feite lijk is de eerste officiële Elfstedentocht, georganiseerd door de Friese Elfsteden- Vereniging - het lichaam, dat op initiatief van Pim Muiier werd gesticht en zijn werk zaamheden begon op 7 Februari 1912 - op deze laatste datum gehouden. Van dat tijd- stip af gerekend, zijn derhalve in totaal acht tochten verreden en de winnaars daarvan zijn dus alleen als officieel te beschouwen. Als „Hear Jükelbird" zoals van oudsher de winter in Friesland wordt genoemd de wateren met zijn ver stijvende adem heeft aangeraakt, dan is werkelijk geen Fries zich zelve meer en het blijft tegenwoordig heus niet meer bij de Friezen alleen, want INMIDDELS gebiedt de eerlijkheid te vermelden, dat het een Fries is geweest, die, na Pim Muiier, er in slaagde de tocht als eerste van de ne gen, uit 22 deelnemers, die Leeuwar den weer bereikten, te beëindigen Het was namelijk M. Hoekstra Azn uit Warga. Maar deze „Elfsteden" was door de Friese Ijsbond georganiseerd en het is, wat deze Bond betreft, bij die ene gebleven. In 1929. twaalf jaar dus, nadat Coen de Koning voor de tweede keer als winnaar was geëindigd, was het op nieuw een Fries, die voor zijn volk de erepalm veroverde: Karst Lee.n- burg uit Leeuwarden en vier jaar la ter, in 1933, konden de Friezen op nieuw juichen. Nu waren er twee winnaars: A. de Vries, Dronrp en S. Castelcin int Warga; dit tweetal kwam namelijk broederlijk tezamen door de finish, bij mooi vriezend weder, heel wat mooier dan in 1929, toen er barre koude heerste en een felle Noordooster blies. A. Adema maakte in 1940 (30 Janua ri) de Friese overwinningenlijst lan ger door bij 13 graden vorst, snijden de wind en plaatselijk zware sneeuw jacht, als eerste te worden geplaatst van de vijf, waarvan Lij deel uit maakte en met wie hij in de Friese hoofdstad terugkeerde. De vier ande ren waren: D. van der Duim, Warga, C. Jongert. Alkmaar, Piet Keizer te Westaland (eindelijk weer eens „Hol landers" er bij!) en Sj. Westra uit Warmenhuizen. IN DE OORLOGSJAREN GROOTSTE IJSTRADITIE 1WIEN KAN die tocht van Pim Muiier op 21 December 1890 dus zien Ms het begin van de historische Elfste dentocht, zoals wij die thans kennen als de grootste van Nederland, een evenement van wintersport, gelijk er in Europa geen tweede valt aan te wijzen: d~ grootste ijstraditie van Ne derland, ongetwijfeld tot de verbeel ding sprekend van honderdduizenden, in het teken staand van de belangstel ling van geheel ons volk. De ongeorganiseerde tocht van Mu iier is uitgegroeid tot een gereglemen teerde wedstrijd, waarvoor de Elfste den-Vereniging een technisch apparaat schiep, dat voor de organisatorische moeilijkheden van een dergeliike mas- satocht volkomen is berekend. EEN MAAL IN SFEER OPGENOMEN Qaarna zijn er nog twee tochten gehouden het was in de oorlogsjaren 1941 en 1942 en ook toen waren het Friese rij ders, die concurrenten uit de andere Nederlandse provincies achter zich wisten te houden. Nu won Auke Adema, uit Fra- neker, met J. Bosman uit Breu- kelen op de tweede plaats en S. de Groot uit Weidum, als derde. In 1947 kon dan eindelijk, na drie decennia, weer eens een niet-Fries zegevieren: J. Bosman, dezelfde tim mermanszoon uit Breukelen, die in 1941 met slechts drie minuten achter stand op de winnaar, Adema, als twee de was geëindigd. STIJGENDE LIJN QP DEZE hoogtij-dagen in mid winter is de Friese sfeer gevuld met iets, dat niet gemakkelijk on der woorden is te brengen, maar dat ook de niet-Fries weldadig aan- doet, zodra hij is opgenomen in die geest van sportiviteit en schaatsen rijder s-enthousiasme. Het is inderdaad zoals in het voor woord van het jubileumboek, uitge^ geven ter gelegenheid van het 50-ja rig bestaan van de Elfstedenvereni- ging, door de redactie en de uitgevers daarvan (en waaruit wij om. gegevens hebben geput voor dit artikel) wordt gezegd: „Voor duizenden, die elders hun leven doorbrengen en slechts bij uitzondering naar Friesland kwamen om er de beroemde tocht mee te rij den. behoort de Elfstedentocht tot de herinneringen, die nooit vergeten worden en die altijd weer opwekken tot vreugdevolle gedachten en het op vlammen van een oude, onuitroeibare genegenheid". VREEDZAME STRIJD IN EDELE WEDIJJVER VV7ANNEER men de aantallen deel nemers overziet van 1890 af tot en met 1947 treedt meer dan duidelijk aan de dag, hoezeer de Elf stedentochten gedurende die 57 jaren aan populariteit, die zich ten leste tot internationale faam uitstrekte, maar óók aan deelnemers heeft gewonnen. Na Pim Muiier, die de tocht in 12 uur en 55 minuten volbracht, hele maal op z'n eentje zoals men weet, waagden zich in 1909 22 stoere man nen op het ijs. In 1912 waren er dat 59; in 1917: 153; in 1939: 203; in 1933: 498; in 1940 ruim 3000in 1941: 2800; in 1942 en 1947 ongeveer gelijkluiden de aantallen. Dit zou een ongewone houding zijn in 'n Elfstedentocht. uit alle delen van het land zijn nu reeds sportieve mensen zich aan het voorbereiden voor de Elfstedentocht, maar omdat er zoveel van de deel nemers vereist wordt, geven wij el ders op deze pagina een aantal wen ken, afkomstig van een Fries, die niet nauwkeurig genoeg gelezen en... na gevolgd kunnen worden. MEN KAN zich Friesland zon der die Elfstedentochten nauwelijks voorstellen; zij zijn vergroeid met het begrip ..Fries land". Zij behoren bij dit volk; zij roepen de beste gevoelens in de mens op; zij zetten hem aan tot en topprestatie, zij ha len het totaal van zijn lichame lijke kracht, van zijn moed, zijn sportieve zin en doorzettings vermogen naar boven Zij wekken op tot vreed zame strijd en edele wed ijver. In hun sportieve sfeer groeit er op die da gen zoiets als een ijsbroe- derschap, niet alleen on der de deelnemers, maar ook onder het volg, dat met hen meeleeft en hen overal toejuicht. TTi!T BESTUUR van de Friese Elf-Stedenvereniging heeft bepaald, dat de start zal plaats vinden op het van Harinxmaka- naal aan de Overijsselsestraat weg ten Zuiden van Leeuwar den en wel des morgens om zes uur. De wedstrijdrijders dienen zich te verzamelen bij de fabriek van de firma Posthuma, vlak bij de startplaats gelegen. De deelnemers aan de toertocht ko men bijeen aan de Lange Marktstraat en wel om 6.30 uur en worden van daar met bussen naar de startplaats vervoerd. De gemeentewerken van Leeuwarden zullen zorg dragen voor voldoende banken om het onderbin den van de schaatsen te vergemak kelijken en ook een goede verlich ting zal worden aangebracht. Intussen heeft de toestand van 't ijs zich verbeterd, maar niettemin wordt men streng de hand dient te houden er nog eens de nadruk op gelegd, dat aan dé banen, aangezien vele wakken slechts licht zijn dichtgevroren. Dit zelfde geldt ook voor de Maandag te houden Elfmerentocht. Op de Noordelijke route is enige sneeuw gevallen, maar hinder zal zulks niet veroorzaken, integendeel, het zal het verstuiven van zand van de wegen tegenhouden. De situatie bij Harlingen is inmiddels ook 'veel ver beterd, zodat de deelnemers niet zo ver behoeven te lopen als eerst ge vreesd werd. De route gaat ook deze keer weer om de Zuid, dus via Sneek naar IJlst en verder over Dok- kum naar Leeuwarden. De finish is echter nog niet vastge steld. Het bestuur verzoekt de deel nemers dringend zich persoonlijk aan te melden. Tenslotte wordt er bij de inwoners van Leeuwarden nog eens vriendelijk op aangedrongen huisves ting te willen verlenen, want de ver wachting is, dat de deelneming groot zal zijn. „PIM" MULIER ....Inspirator.... nam „1 oud-kampioen van de Elfstedentocht, Coen de Koning, ™40 n°9 eeTns deel Hier men hem de avond tevoren in zijn hotelkamer te Leeuwarden, waar hij zijn Noren inspecteert ^LS enige equipes van de technische reportage-apparatuur Dinsdag tij dig van Zeeland naar het Noorden kunnen werden overgebracht, zullcni de NCRV en de VARA tcsamen trach ten een uitgebreide reportage te geven van de Elfstedentocht op Woensdag a.s. Men treft voorbereidingen, daarbij niet te volstaan met enkele reporters op bepaalde punten van het traject, maar daarnaast ook een mobiele re porter in te schakelen. Het ligt n 1. m de bedoeling Dick van Bommel mee te zenden met de kopgroep op een mo tor met zijspan; in de zijspan wordt een zendertje meegenomen. De repor tages van Dick van Bommel zullen door een opgestelde reportagewagen kunnen worden opgevangen en door. gezonden naar de studio in Hilver sum. Men wil deze directe reportages tussen het gewone programma inlas sen, zodat het Nederlandse volk de strijd in dit nationale schaatsevene- ment op de voet kan volgen. De vier persoons bob Zwitser land I met als bemanning Feierabend, Warburton. Diener en Angst heeft te Cortina d'Ampezzio het wereldkam pioenschap behaald vóór Duitsland I. De Italiaan Carlo Fassi is er te Bolzano in geslaagd zijn Europese ti tel kunstrijden, welke hij vorig jaar te Dortmund behaalde, te behouden. De Fransman Giletti werd tweede. eschiedvorsers in Friesland durven te concluderen, dat de „mode", om op één dag de Elf Friese steden: Leeuwarden, Sneek. IJlst, Sloten, Stavoren, Hindelo pen, Workum, Bolsward, Harlin gen, Franeker en Dokkum per schaats te bezoeken, bijna twee honderd jaren oud H Uit de 18e eeuw stamt een versje, dat betrekking heeft op iemand uit Bolsward, zekere Pier, die de Elf Steden bezocht. Fragmentarisch luidt het als volgt: ..Die knaap was lang berucht Voor 't baasje, dat, gelijk een vogel door de lucht Kon vliegen over 't ijs. 't Is Pier, die de ellef steden Van Friesland, op één dag, heeft in het rond gereden, En nog zijn maa1 met vrede at in den Oliekoek Te Bolsward in den stal, bij Vetlap van der Hoek". A AN DE Elf-Stedentocht zullen ook weer ettelijke Bergenaren deelne men. De gebroeders Verbeek van de Hal- sterseweg gaan gedrieën naar Fries land, om de monstertocht op de schaats mee te rijden. André Verbeek is al voor de derde keer van de par tij. Zijn broers Corné en Willy doen voor de tweede maal mee! André heeft het een keer gepresteerd. op kunstschaatsen de wedstrijd uit te rij den! PRINSES BEATRIX won definitief PICO-beker Aan de vooravond van haar zes tiende verjaardag heeft Prinses Eoa- trix een fraai verjaardagsgeschenk veroverd. Zij werd n.I. eerste in de jeugddressuurwedstrijd om <e Pico-be- ker en daar zij ook verleden jaar de beker won, is de trophee nu definitief haar eigendom. Prinses Irene werd achtste. Prins Bernhard heeft de wedstrijden gerui me tijd ais toeschouwer bijgewoond. De Pico-beker. die in 1962 werd aan geboden door mevrouw Gruppe'aar-v. Dalfsen voor een jeugdindoorwedstrijd (alleen dressuur), kwam in dat jaar in het bezit van Prinses Irene op „Ata- lia". In 1953 bleef de bekf in Soest- dijk. omdat Prinses Beatrix op „Do- naji" eerste werd. Daar de voorwaar de om de beker definitief te winnen luidde: tweemaal achtereen of drie maal in totaal, stond er voor de oud ste Prinses veel op het spel. Zij heeft op „Kolonel" zeer zware concurrentie gehad van Mady Koster, die „Sir Ire land" bereed. Het Bussumse meisje kreeg van de jury 112 punten, juist 1, 4 punt minder dan de Prinses. Met 102) 2 punt viel Prinses Irene met, „Atalia" neg juist in de prijzen; zij werd achtste. Tweede klasse driebanden De laatste ronde van de wedstrijd om het kampioenschap van Neder land, tweede klasse driebanden, wer den gisteren in Den Haag gespeeld. De eindstand van het tournooi luidt: Overal en altijd geniet U meer van de béste sigaret voor Uw gezondheid I Het is thans zeker, dat Tsjecho Slowakije enkele spelers zal afvaar digen naar de int. tafeltenniskam pioenschappen van Nederland, die op 3 en 4 April te Den Haag worden gehouden. (Advertentie) 1 J. Emmerik. 2 H. Scheffers 3 J. Peters 4 A. Niessen 5H. Unger 6 J. Reehorst 7 J. Rood 8 Ph. Kater 10 227 554 4 0.409 8 208 501 5 0.415 8 230 568 5 0.404 7 224 491 6 0.456 7 226 510 7 0.443 6 223 544 4 0.409 6 208 515 4 0.403 4 198 547 4 0.361 Het tournooigemiddelde was 0.412. Ph. Kater bleef voor de eerste maal met zijn alg. gemiddelde beneden het voor deze klasse geldende minimum ,0.412). wat dus voor hem een z.g. hal ve degradatie betekent. Een zellgerolde sigaret kan lekker of „verdraaid lekker" smaken. Dat maakt verschil. Een heel be langrijk verschil zelfs I Het kan aan de shag liggen, maar zeer zeker óók aan het vloeil Ook op goed vloei komt het aan! Bij vloei moet U altijd denken aan 3 verschilpunten. Aan de 3 kwaliteitspunten van Mascotte, het vloei dat beter rolt, beter plakt en beter brandt. Belang rijker verschillen dan de drie die U ditmaal in de plaatjes vindt. Vrijdag j.l. is ten overstaan van no taris H. A. Warmelink te Amsterdam de oprichtingsacte verleden van de „Nederlandse Berocpsvoetbalbond" aldus wordt uit de hoofdstad gemeld. Direct hierna heeft het voorlopige hoofdbestuur een vergadering gehou den, waarin het definitieve bestuur als volgt is samengesteld: voorzitter B. J. Boersen, A'dam, tweede voorzitter S. P. F. Steinfurth, Enschede, secre taris S. van der Berg, A'dam, penning meester S. Bruinvelds, A'dam, gede legeerde P. B. Swart, Den Haag. Op de statuten zal zo spoedig mo gelijk de koninklijke goedkeuring worden gevraagd, aldus deelde de heer Boersen mede. In deze statuten wordt o.m. ver meld. dat de oprichting wordt geacht te zijn ingegaan op 1 Januari 1954. De statuten zijn aangegaan voor de tijd van 29 jaar en eindigen op 31 December 1982. De wedstrijden van de N.B.V.B. zul len bij voorkeur op de Woensdagen en Zaterdagen gespeeld worden. Het bondsbureau zal in Amsterdam ge vestigd worden. Als lid van de bond kunnen worden opgenomen plaatse lijke en regionale afdelingen. In de statuten staat voorts, dat de hoofdbestuursleden geen salaris ge nieten en dat, indien de Bond wordt opgeheven, na liquidatie de overblij vende eigendommen zullen geschon- Drievoudig succes voor Ned. zwemsters te Londen Geertje Wielema, Joke de Korte en Rika Bruins hebben Nederland op de internationale zwemwedstrijden te Londen uitstekend vertegenwoordigd. Alle drie wisten zij haar nummer te winnen. Geertje Wielema zegevierde op de 100 yards vrije slag in 1 min. 1.1 sec., Joke de Korte nam de 100 yards rug slag in 1 min. 8.2 sec. voor haar reke ning en Rika Bruins behaalde op de 200 yards schoolslag in 2 min. 42.1 sec. een van de snelste tijden ooit in Engeland gemaakt een onbe dreigde overwinning. De overige nummers werden ge wonnen door 200 yards vrije slag da mes: Daphne Wilkinson (G.B.) 2 min. 17.3 sec. 100 yards vrije slag heren: Brockway (G.B.) 1 min. 3 sec. 200 yards vlinderslag heren: Entwhistle (G.B.) 2 min. 34.1 sec. 400 yards vrije slag heren: Ostrand (Zw.) 4 min. 24 sec. ken worden aan een instelling van algemeen nut. De heer Boersen heeft voorts mede gedeeld, dat zich reeds meer dan 20 afdelingen voor het lidmaatschap hebben gemeld. Omdat het in de be doeling ligt begin September 1954 een competitie te beginnen met maximaal 20 clubs, zal het hoofdbestuur, nadat de liefhebbers voor het lidmaatschap een formulier, waarop een aantal vra gen beantwoord moeten worden, heb ben teruggezonden, een selectie toe* passen. Naar wij vernemen zal de F.I.F.A. op het internationaal Jeugdtournooi, dat van 10 t.m. 19 April in West- Duitsland wordt gehouden, officieel worden vertegenwoordigd door het bestuurslid, de heer K. Lotsy. Hoewel de Rotterdammer Kok kie van der Eist uitstekend partij gaf tijdens de te Zwolle gehouden wedstrijden om het nationale lange haan-kampioenschap, kon hij niet verhinderen, dat de Lissenaar Eg- hert van 't Oever aan het eind van de tweedaagse strijd, welke dit week-einde werd uitgevochten, met de titel ging strijken. „Bertus veroverde het kampioenschap op overtuigende wijze, maar kon toch pas op het laatste moment van der Eist van zich afschudden. Een fraaie actie-foto van Van 't Oever, op weg naar de zege. J-JET FEIT, dat in vrijwel elke Elfstedentocht, die tot nu toe verreden werd, slachtoffer zijn gevallen tengevolge van de koude, dan wel voortvloeiende uit de omstandigheid, dat die deelnemers de opgave te licht hadden geschat in 1947 is de lijst waarschijnlijk het langst ge weest vooral om die reden, maar tevens om nog eens duidelijk te laten uitkomen, dat men zich in alle opzichten moet hoeden voor een te licht vaardige beoordeling van de tocht, laten wij een deelnemer uit 1912, sergeant Ferwerda te Kampen, aan het woord. tIIJ EINDIGDE dat jaar als tweede achter Coen de Koning. Deze Fer werda had vóór de tocht in een boek je 'n tiental voorschriften neergelegd, welke min of meer als universeel kunnen worden beschouwd. Vóór alles gaf Ferwerda deze wenk: Aanvaard de tocht met de ernstige wil hem te volbrengen: wapen U met zelfvertrouwen, zodat ge overtuigd zijt, de strijd tot aan het einde te kunnen volhouden Bereik dit door een stelselmatige voorbereiding, steeds het doel voor ogen houdend, te wil len zegevireen. Bij deze voorbereiding geve men dan acht op de volgende punten: 1. Training. ligt natuurlijk voor de hand, waarbij getracht wordt bij vaste tussenpozen langzaam en diep te ademen (longen- gymnastiek). Vooral lag het oefenen der rugspieren niet worden vergeten. Door oververmoeidheid dier spieren en daardoor ontstane pijnen, heeft menigeen de tocht moeten staken. Dat tot 'n goede training ook behoort het volgen van een zeer geregelde levens wijze, behoeft niet te worden bena drukt. 2. Kleding. Lang voor het ijs er is, brenge men zijn lichaam in goede conditie en oe- fene de spieren, welke bij schaatsen rijders vooral in actie zullen zijn; men doe veel aan gymnastiek, vooral beenbewegingen. Geregeld hard lopen Met de kleding van een gymnast, zo dun mogelijk, kan beslist niet worden volstaan. De schaatsenrijder is aan zo veel temperatuurswijzigingen en weersgesteldheden blootgesteld, dat ernstig bij de keuze van kleding moet worden stilgestaan. Wollen of zgn. Jaeger-onderkleding en een sporttrui voldeden sergeant Ferwerda het best, terwijl hij altijd zorgde een wollen das of dergelijke bij zich te hebben, ter beschutting om de nals bij scherpe Oostenwind. Warme beenkleding is aan te raden om stijf worden der kuitspieren te voorkomen. 3. Voeding. „Rijden maakt hongerige magen" en hieraan gedachtig, zal iemand allicht in de verleiding komen, op zo'n dag eens extra stevig te eten. Volgens Fer- werda's inzicht is dat echter glad ver keerd. Hij kwam zowel in 1912 als in 1917 in goede conditie aan, doch was heel matig geweest in het gebruik van spijzen. Wel consumeerde hij bij ie dere controlepost iets: een glas melk met een geklutst ei, spuitwater of iets van dien aard. 4. Kennis der te volgen route. Van te voren moet de route worden gereden. Natuurlijk behoeft dit niet in één dag, doch het is iedereen aan te raden: men wordt meer vertrouwd met de weg en het ijs vertrouwd. Wil men heel bekende stukken overslaan, best. maar men rijde vooral eens de route StavorenSneek. De afstand is circa 50 k.m. en men heeft dan het moeilijkste gedeelte verkend. 5. Gidsen Heeft men zich tevoren georiënteerd, dan is men minder gebonden aan gid sen. Dit geldt vooral voor hen. die de wedstrijd rijden; het zou kunnen ge beuren. dat men een gids trof. die wel goed rjjdt, maar voor een wedstrijd- man niet vlug genceg. 6. Indeling van de dag. Met alle bizonderheden van de rou te bekend en met inachtneming van de snelheid, die men weet te ontwik kelen, stelle men van tevoren onge veer de tijdstippen vast, binnen welke men de onderscheidene baanvakken wil rijden en bij de controleposten aankomen. Ieder weet zo wel onge veer wat hij kan presteren en de af standen tot iedere controlepost zijn bekend. Nooit late men zich verlei den tot jakkeren of overspanning door te hard rijden, wanneer men wordt gepasseerd. Neem de rusten nooit te groot: hoogstens 15 minuten. 7. Mondkost. Onderweg mag men wel iets bij zich hebben om zo nu en dan in de mond te steken. Ferwerda maakte bij voorkeur gebruik van blauwe rozijnen en amandelen en klontjes suiker. Om het evenwicht te bewa ren en niet al te zoet te worden, kauwde hij ook wel eens graag op een stukje droge Friese worst. 8. Sterke drank. Het is natuurlijk volkomen overbo dig er op te wijzen, dat gebruik van sterke drank of bier volkomen uit den boze is. 9. Schaatsen. Iedere mededinger zorge in het bezit te zijn van twee uitste kende en volkomen aan elke gelijk zijnde, paren schaatsen. Geraakt namelijk het ene paar in het ongerede, dan mag het reserve-paar niet van zoveel an dere constructie zijn, dat men moeite heeft er aan te wennen. 10. Belangrijke factoren. Natuurlijk, een gezond lichaam moet men hebben, doch het kan ook door goede voorbereiding, levenswijze, v ding etc. in zodanige toestand ge bracht, dat men zich volkomen in staat voelt de tocht te volbrengen en men redelijkerwijs overtuigd kan zijn, geen nadelige gevolgen te zullen on- dervinwen. Zelfkennis geeft zelfver trouwen en is mede een der mach tigste factoren, welke ter overwinnig voeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 5