Een da£ bij het eon vooi der tevreden eizigers MINDER TOURISTEN NAAR FRANKRIJK MUNDHEIM KNAL AANBIEDINGEN COUPONS en RESTANTEN A.N.W.B. STRIJDT TEGEN VERKEERS ONVEILIGHEID Duur en onvriendelijk „BIJOU" MUNDHEIM VERZEGELD STUKJE NEDERLAND OP WIELEN" Passagiers van bus Sluiskil-Breda zeggen er het hunne van Amerikaanse mari niers verdronken Held of charlatan DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 JANUARI 1954 Verkeerstechnische leergang te Goes Sprekende cijfers .dan zien ze me niet meer WÊÊÊM^'- Aanvaring bij Intsjon DRIELING GEBOREN TE HELMOND ZEVEN JEUGDIGE DIEFJES GEPIKT EXAMENS Leren lachen 9 kost jaren A. H. v. d. Lee geen praktijk. MARKTEN En nu naar Goedkoper dan ooit f 2.88 2.95 van onze balans-opruiming in NOUVEAUTE'S SLAGERIJ P. VERBIST Nieuwediepstraat if J Va.n onze bijzondere correspondent r\E AFSLUITBOOM AAN HET DOUANEKANTOOR, die er aan herinnert dat het passeren van de grens aan formaliteiten is gebonden, zwaait uitnodigend omhoog, als de bus welke de dienst Sluiskil—Breda onderhoudt Komt aanrijden. De grijs-geuniformeerde douaneman de bus zonder plichtplegingen doorrijden; hij kijkt niet eens wie er in de bus zitten en het interesseert hem niet of de passagiers een portefeuille vol geld bu zich hebben. Al had ieder een millioen op zak, hij vindt t best. Zoiets lijkt iets onbestaanbaars in het leven van een grensambtcnaar maar de douaniers en de marechaussées van de grensposten Kapellebrug en Wernhout zijn aan deze gang van zaken intussen al wel gewend. De busdienst Sluiskil-Breda heeft nu eenmaal enkele privileges, welke het de bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen mogelijk maakt zonder romp slomp aan het grenskantoor regelrecht naar Brabant te rijden. En wat belangrijker is: zonder talloze malen te moeten overstappen! p^E A.N.W.B. als bond van honderdduizenden weggebruikers van alle cate- goriën, acht het zijn plicht alles in het werk te stellen om de bestudering van de oorzaken der verkeersmoeilijkheid te bevorderen en te geraken tot uitvoering van noodzakelijke maatregelen om deze onveiligheid te bestrijden. Een overbodige weelde is dit niet: de 79 000 verkeersongevallen met 1200 do den in 1953 spreken duidelijke taal genoeg. Vandaar dat de afd. Verkeer van genoemde bond er toe kwam eendaagse regionale verkeerstechnische leergangen te geven. Te Goes had dit gisteren onder ruime belangstelling plaats in de „Prins van Oranje". voor te zorgen, dat de indrukken, die het gemotoriseerde verkeer van het wegbeeld en het verkeersbeeld te ver werken krijgt, zodanig zijn, dat de snelheid en de plaats van het wegdek juist zijn, d.w.z. voldoen aan de eis van veiligheid. |VE opening had plaats door de heer Hoegen,, hoofdbestuurslid uit Mid delburg, die inviel voor de heer A. Boost, directeur Wegen in verkeer van de A.N.W.B. Deze wees op de geweldige toename i van het motorisch wegverkeer. Liepen j er in 1938 nog slechts 160.000 auto's /ervoigens SDrak: de chef der Rot- 60.000 motorrijwielen: thans zijn V for verkeersmlitie. de heer POLITIE EN WEGBEHEERDER "TOEN 1 7ooi de watersnood Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen van de rest van Nederland afsneed, werd er na tuurlijk op middelen gezonnen om een minstens even doeltreffende verbin ding te herkrijgen. De le Februari was nog niet eens lang voorbij, of de oplossing was er al. De Z.V.T.M. open de, in samenwerking met de B.B.A., een autobuslijn van Breskens op Bre da, via Antwerpen. Ongeveer tegelij kertijd waren de Spoorwegen begon nen met de exploitatie van een bus dienst Breskens-Bergen op Zoom, ten einde de verbinding met de Zeeuwse eilanden te herstellen, zij het dan langs een enorme omweg. Van deze laatste buslijn, welke werd opgeheven toen het weer mogelijk was van Bra bant uit Zuid-Beveland binnen te rij den. is natuurlijk een zeer druk ge bruik gemaakt, zowel door de voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen als voor Walcheren en Beveland bestemde rei zigers. Het initiatief van de Z.V.T.M. was evenwel voornamelijk gericht op de Zeeuwsch-Vlamingen en dan nog in de practijk wel in hoofdzaak de Oost- Zeeuwsch-Vlamingen. Die buslijn, welke b.v. tussen Hulst en Breda in 11/2 uur verbinding geeft, werd met groot enthousiasme begroet. Er werd niet zo veel over gesproken, maar wat duidelijker was er stonden tegen ieder vertrekuur bij alle stop plaatsen bosjes reizigers die zich maar wat graag zo gemakkelijk naar Bra bant lieten rijden. Nog nooit had Zeeuwsch-Vlaande ren een zo geriefelijke reismogelijk heid gekend. Intussen had de dienst in plaats van Breskens een ander eindpunt gekregen, Sluiskil namelijk. Deze op formele gronden genomen maatregel maakte in wezen geen ver schil uit. Nu de West Zeeuwsch-Vlamingen weer vlot via Breskens-Vlissingen en verder per trein kunnen reizen, is juist de ware en werkelijke waarde van de nieuwe buslijn goed duidelijk geworden. Het is een Oost Zeeuwsch- Vlaams goed geworden, dat in blik- semtempo populair is geworden, zo populair dat de directie vaak meerdere bussen voor een dienst moet inleggen, soms zelfs tot vier toe! TEGENWERKING rjEZE dienst is mogelijk gemaakt door bereidwillig verleende faci liteiten. welke Oost Zeeuwsch-Vlaan deren bij wijze van spreken erkente lijk hebben doen neigen in de richting van Den Haag en Brussel. Als de bus bij het grenskantoor aankomt, kan de douaneman rustig de boom omhoog zwieren en het convooi zonder meer laten passeren. Want de bus heeft zijn ..eigen" douanepost aan boord. Met iedere reis rijdt een douaneman of een marechaussee mee, die er al leen maar voor behoeft te waken dat er op Belgisch grondgebied geen pas sagiers uit- of instappen. Iedere bus is dus als het ware een verzegeld stukje Nederland dat door België rolt. Helaas; de moeilijkheden bleven ook deze nieuwe buslijn niet bespaard. Het kostte de Z.V.T.M.. trouw terzijde gestaan door talrijke Zeeuwsch- Vlaamse instanties, veel moeite een voorlopige vergunning te verkrijgen. Toep tenslotte de Oost Zeeuwsch- Vlamingen, verwend met hun gemak kelijke nieuwe verbinding merk waardig heilzaam gevolg van een na tionale ramp! de smaak er zo van te pakken kregen dat ze deze bus dienst voorgoed wilden behouden, brak het cacaphonisch koor der anti roepers pas goed los. Welk koor van zelfsprekend boven zekere rivieren buist Wat er allemaal is gezegd en ge schreven, behoeven we hier niet meer uiteen te zetten: ieder kent de strijd om de buslijn Sluiskil-Breda wel. Nog is die strijd niet uitgestreden. Welke steekhoudende argumenten Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen kan aanvoeren tegen de meningen van de tegenstan ders, weet ieder in deze streek. En ook duizenden elders weten het: de genen n.l. die voor zaken of familie bezoek eens of meermalen van de bus gebruik maakten. VERLOF WERD LANGER welijk kort is, weer enkele uren lan ger en je komt niet zo gaar-gereisd thuis of bij je onderdeel aan. We rei zen hier nu net als de mensen in de rest van Nederland!" Na deze verzuchting welke doet ver moeden dat men er al aan gewend is geraakt dat Zeeuwsch-Vlamingen nu eenmaal beroerder en langzamer be horen te reizen dan de overige Ne derlanders, vragen we of het bij het leger nog al vlot ging de vrije ver- voerbewijzen op deze busdienst uit geschreven te krijgen. „Nu, in 't eerst was 't helemaal mis. De jongens uit het land van Hulst kregen van de s m.a. een vervoerbe- wijsje voor de lijn Bergen op Zoom- Breskens. De s.m.a. had n.l. de Spoor wegen opgebeld, ziet u! Tegenwoordig werkt het goed, misschien vooral om dat die andere buslijn niet meer be staat. Maar bij sommige onderdelen gaat het nog steeds niet door. Daar moeten de jongens via Hoedekens- kerke en Terneuzen reiaen." VROEGEREN NU! „MOU meneer, ik zou nooit meer wennen aan de gewone reisroute, als we die nog eens zouden moeten gaan volgen. Dat als maar overstappen, wachten, sjouwen met koffers en kin deren. 't is om voor je hele leven een afschuw van reizen te krijgen! Vroeger ging ik zo eens een enkele keer in 't jaar naar m'n familie in Brabant. Maar tegenwoordig zien ze me nog al eens verschijnen, hoor! Als die minister deze bus voor taboe ver klaart, is 't feest weer gedaan: dan zullen ze me daar in Brabant of waar ook, voorlopig niet meer zien." Dat zegt een reizende moeder met een paar kleine peuters, die natuur lijk druk alle merkwaardigheden (echte en vermeende) van het Bel- en 60.000 motorrijwielen, mans zijn v verkeerspolitie de heer litie en wegbeheerder, die z.i. een ge- Voor cle bus van de lijn SluiskilBreda bestaat geen grens. De afsluit boom aan Kapellebrug gaat zonder plichtplegingen omhoog en geen douanier of passagier, die zich om passencontrole of visitatie behoeft te bekommeren. gische land achter de busruiten zit ten te ontleden. En dan is er 'n Hol lands echtpaar, dat zijn naar Zeeuwsch- Vlaanderen verhuisde kinderen gaat bezoeken. „Wat een gemak is die bus. Sinds we zo gemakkelijk kunnen rei zen zijn we al vaker op bezoek ge weest dan in alle voorgaande jaren samen. En je ziet nog eens een stukje van België!" Maar dit laatste, hoe plezierig ook voor „Hollanders", is natuurlijk geen argument om ministers omver tl praten OOK EEN „ANTI" NTU moeten we even heel eerlijk zijn. We hebben die dag ook een min der aangenaam geluid in en over deze bus gehoord. Van een bejaarde dame namelijk, die ronduit verklaarde dat ze een beroerde reis achter de rug had, toen ze uitstapte. ,.Ik kan n.l. niet tegen reizen.zei ze. Zo spreekt het iedere dag weer uitgebreide gezelschap van rei zigers naar en van Zeeuwsch- Vlandearen en als ze het (wat vaak gebeurt) met z'n allen in de bus er over hebben dat deze dienst misschien binnenkort opgeheven zal moeten worden, zouden al die passagiers graag een spreekkoor vormen dat tot in Den Haag gehoord kan wor den dan nog 300.000 bromfietsen gekomen zijn. Stilstand in deze is nog niet geko men. Verantwoorde prognoses hebben uitgewezen, dat onvoorziene omstan digheden voorbehouden, in de komen de 16 jaar, met een verkeersnoename tot het 2i/z voudige rekening moet worden gehouden. Momenteel is er één DIJ HET VERVOER van een aantal anti-communistische Chinese krijgsgevangenen naar Formosa heeijjt zich in de haven van Intsjon een aan varing voorgedaan. Een landingsschip dat 50 Amerikaanse marmers ver voerde, werd door een snelle stro ming tegen een schip met Chinese krijgsgevangenen gestuwd. Het lan dingsbootje kapseisde en de Ameri kanen, met hun dikke winteruitrus- ting en zware bepakking, raakten te water. Gisteravond werd gevreesd, dat 28 mariniers om het leven zijn geko men. Een hospitaalschip had toen 21 Amerikanen en een Zuid-Koreaan aan boord kunnen nemen. Gisteravond is het laatste schip met Chinse krijgsgevangnen voor Formo sa uit de haven van Intsjon vertrokken De Chinezen worden nog steeds als krijgsgevangenen beschouwd, maar Vrijdag te middernacht krijgen zij de status van burger. De 7568 Noord- Koreanen, die aan de V. N. zij nover- gedragen, zullen Zaterdag burger wor den. TN het Sint Antoniusziekenhuis te Helmond heeft mevr. J. Mathei- Aarts uit Deurne Woensdagmorgen het leven aan een drieling, twee jon gens en een meisje geschonken. Van de jong geboren drieling woog het meisje vier pond en de jongens resp. vier en vijf pond. De toestand van de moeder en haar babies is uit stekend. Het eerste kind werd om tien minuten over tien geboren, waar na de beide volgende met slechts twee minuten tussenruimte ter wereld kwamen. Het gezin Mathei, waarvan de va der metselaar is, had reeds vier kin deren, namelijk drie meisjes en een jongen. FAMILIEBERICHTEN (Uit andere bladen) Geboren: Jeroen, zoon van H. v. d. EerdenEskens, Tilburg. Over leden: J. Cou- mans. 38 jaar. Maastricht. G. v. Hoven, 65 jaar, Maasricht, N. Jansen, 50 jaar. Tilburg. W. van Musterde Koning, 82 jaar, Breda. meenschappelijke taak hebben in de zorg voor een veilig, vlot en econo misch verkeer. Door haar dagelijkse aanraking met het verkeer en ver- keersconflicten heeft de politie een ervaring opgedaan, die ook van grote waarde is voor de wegbeheerder. Het ligt daarom voor de hand, dat wegbe- auto per 38 inwoners in Nederland j heerders en politie samen de oorzaken in Frankrijk en België 1 op 19 inw. maar aangenomen wordt, dat dit in 1970 één op 15 inwoners zal zijn. Met reden moet gevreesd worden, zei de heer Hoegen. dat ook de onge- vallencijfers regelmatig zullen stijgen, al is er een daling van het aantal do delijke ongevallen per 100 millioen ge reden kilometers. Slechts door samenwerking van al len die bij het wegverkeer zijn betrok ken, kunnen goede resultaten bereikt worden in de strijd tegen de onge vallen. Met genoegen maakte spr. melding van het feit, dat binnenkort de op richting van een „Generale staf voor het verkeer" in de vorm van een cen trale commissie verkeersveililgheid te verwachten is. Leergangen als deze, vervolgd spr. komen voort uit de overtuiging, dat het dikwijls mogelijk is ongevallen te voorkomen door het treffen van tech nische maatregelen. Zo hebben bijv. de radar flikker lichten bij bewaakte overwegen en na- trmmverlichting, geleid tot een ver mindering van het aantal botsingen tegen overwegbomen. Honderd bewaak te overwegen krijgen nu flikkerlich ten en 750 natriumverlichting. Voor de onbewaakte overwegen word1 j een nieuw en duidelijker systeem ge- valgd. De Amerikaanse automatische halve bomen zijn het systeem van de toekomst. 'N MENS IS MAAR 'N MENS van de conflicten moeten opsporen en zo mogelijk wegnemen. Helaas, zei spr. zijn er nog te veel instanties, die de juiste samenwerking niet kunnen of willen vinden. Voorts poneerde spr. de stelling dat het verzamelen van angevallen door de politie de technisch belangrijke aanwijzingen kan verstrekken. 'T GEVAARLIJKE KRUISPUNT rjertig procent van de verkeersonge- gallen vindt plaats op kruispunten. Vandaar dat de hoofdingenieur van Rijkswaterstaat, ir. A. N:(j in zijn voordracht een warm pleidooi hield voor het stellen van algemene eisen op verkeers-technisch gebied aan de kruispunten. Deze moeten volgens hem niet alleen zichtbaar maar ook over zichtelijk zijn. Ook dienen zij berijd baar en begrijpbaar te zijn. In 1948 kostten de verkeersongeval len ons 88 millioen, zei ir. Nap; wan neer men er in slaagt dit bedrag door het verbeteren der kruispunten met bijv. 10% te verminderen, da-n zijn de daaraan bestede gelden goed belegd. DE WEGSITUATIE EN DE RECHTER Laivrenee van Arabië TN de loop van dit jaar zal in Enge land een boek verschijnen, waarin wordt gesteld, dat de grote Britse held uit de eerste wereldoorlog „Law rence van Arabië" weinig meer was dan een charlatan en een leugenaar. De 61-jarige schrijver Richard Alding ton verklaart, dat uit zijn zorgvuldige nasporingen is gebleken, dat Enge land ten onrechte Lawrence heeft aan vaard als een grote figuur. De uitgevers, William Collins en Zonen, wilden hun reputatie niet op het spel zetten door het manuscript uit te geven, voordat zij de conclu sies van Aldington hadden geveri fieerd. Thans ,na een onderzoek van anderhalf jaar, zijn zij tot dezelfde slotsom als de schrijver gekomen. Volgens hen zal het boek maken, dat Lawrence uit de geschiedenis zal ver dwijnen. behalve als „schepper van een mythe, die te gemakkelijk door een goedgelovige wereld is geloofd." Tot dusverre werd Lawrence over het algemeen afgeschilderd als een bescheiden jonge archaeoloog. die de Arabische stammen leidde in hun op stand tegen de Turken. Volgens Al dington heeft hij echter een veel min der belangrijke rol gespeeld dan hij heeft beweerd. Aanvankelijk was het de bedoeling van de schrijver een gewone biogra fie van Lawrence samen te stellen, maar toen hij dieper in de stof door drong, ontdekte hij tegenstrijdighe den. Het nieuwe boek, dat in Mei of Juni het licht zal zien, zal vermoede lijk tot een fel debat leiden. U)E Haagse politie heeft te Scheve- ningen een groepje jongelieden aangehouden wegens diefstallen in de omgeving van het Belgische park. Het zijn zeven jongelui tussen de 12 en 17 jaar. Zij hebben automaten zonder betaling van hun inhoud ontdaan en rijwieldynamo's en levensmiddelen gestolen. Vijf hunner zijn na verhoor heengezonden, twee zullen voor de Officier van Justitie worden geleid. JTEN vijftal sprekers heeft hierna een serie inleidingen gehouden, welke serie werd geopend met een voordracht van ir. Kuvster, chef der Verkeersafdeling ANWB over „De mens in het verkeer", waarin bena drukt werd, dat de bestuurder juist als mens vaak meer afgaat op eigen belang dan op verkeersveiligheid. Daarom is het van groot belang er £)E beste voordracht van de dag werd 's middags, na de lunch gehouden coor mr. J. Harmsen, chef der juri dische afdeling van de ANWB, die op even geestige als overtuigende wijze de stelling verdedigde dat in de pro- cessenverbalen der politie nog in on voldoende mate aandacht wordt ge schonken aan de verkeerstechnische situatie van de weg bij ongevallen wordt geschonken, howel deze situatie bij de beoordeling van de schulvraag een factor van betekenis kan zijn. Tenslotte, hield de heer de Boer van de Philipsfabrieken een inleiding over de verkeerstechnische principes der wegverlichting. Na het diner had onder desgundig geleide een excursie per autobus langs de nieuwe wegverlichting te Goes plaats. AT al die mensen, die uit ervaring kunnen spreken, ervan zeggen? We hebben eens een dagje als gast van de exploitanten het Nederlands convooi der tevreden reizigers dat over de Belgische wegen raast, met onze bescheiden persoonlijkheid aan gevuld. En daarbij hebben we niet verzuimd verschillende passagiers naar hun oordeel te vragen. In Hulst stapte een meneer in; een meneer met een zakelijk uitziende actetas en toen hij over ons struikelde riepen we tegelijkertijd uit „nee Een oude kennis, stomtoeval- i1®;.., °vendien een kennis uit Noor delijker streken. Geen wonder dat hij het eerste slachtoffer van het inter view was! „Dit is de eerste keer dat ik in m'n Zeeuwsch-Vlaanderen kom. Ik had toevallig van deze bus ge hoord. Deze streek is vreselijk om te bereizen, als je van het ene dorp naar het andere moet. Maar de weg naar Zeeuwsch-Vlaanderen zelf is puik! Vroeger heb ik wel eens ge- noord van de trein-boot-bus-perike- I len. Maar deze bus is voortreffelijk, i Eerlijk gezegd: als deze verbinding er niet geweest was, hadden ze mij voor- I lopig in Zeeuwsch-Vlaanderen niet gezien!" En dan die beroepsmilitair, op weg j naar huis voor het verlof dat in ons I leger zo vaderlandslievend „long week-end" genoemd wordt. „Ik heb nog nooit zon gemakkelijke reis ge had als tegenwoordig. Het maakt ieder verlof, dat van huis uit zo gru- De passagier die iedere rit meemaakt en nooit betaalt. De ambtenaar, die er op moet toeziendat geen passagiers in België in- of uitstappen, heeft zijn vaste plaatsje bij het portier. (Van onze Parijse correspondent) Parijs vreest, dat Frankrijk over het touristische hoogtepunt heen is. Steeds meer buitenlanders blijken er de voorkeur aan te ge^n hun vacantie in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Ne derland en Spanje door te brengen. De cijfers over 1953, hoewel aanban0 hpntiet toch al een geringe daling r?nn nnn ,Th buitenlandse touristen. In 1952 kwamen er 3! 1 i w 113 nog 3-180-000' v°or het eerst sedert de oorlog is het aantal niet gestegen. Tot ons groot leedwezen overleed, nog geheel on verwachts onze zeer ge waardeerde Heer. P. ERASMUS, Commissaris onzer Ven nootschap. Zijn nagedachtenis wordt door ons in hoge ere ge houden. Goes, 20 Januari 1954. Bank voor Zeeland N.V. De Raad van Commis sarissen. 141-0 Walstraat 2 AXEL ZATERDAG 23 JAN. a.s. Hoewel de autoriteiten zich realise ren, dat de Augustusstakingen hierbij een rol hebben gespeeld vrezen ze toch, dat 1954 een nieuwe daling van het aantal te zien zal geven, hetgeen des te erger wordt, omdat de gemid delde buitenlandse tourist ook in 1953 in Frankrijk al minder opmaakte dan het jaar tevoren. Bovendien is er een structuurwijziging merkbaar: er arri veerden meer Amerikanen en minder Scandinaviërs, meer Engelsen en min der Spanjaarden, meer Duitsers en minder Belgen. Het aantal Nederlan ders bleef vrijwel constant. De pre sident van de „Union nationale de l'hotellerie frangaise" zei tijdens de persconferentie, waarop deze gege vens werden verstrekt: „Inderdaad, de situatie is minder ernstig, dan som migen hebben beweerd. Maar in ieder geval moeten er maatregelen worden genomen en wel heel snel ook, wil len we voorkomen, dat de daling ver der gaat." Zijn we goed ingelicht, dan ligt het momenteel in het voornemen om de hotel- en restaurantprijzen met twin tig procent te verlagen. Hotel- en restauranthouders zouden vijf percent laten vallen en de regering zou een premie van vijftien percent willen ;nn oo een dergelijk besluit zou een grootse propaganda-actie vol gen, die er de buitenlandse touristen riiv z,ou-,mo.eten overtuigen, dat Frank rijk toch eigenlijk nog goedkoop is. de ontvangst. H.H. SCHUTTERS Zondag 24 Januari om 2 uur GROTE PRIJZEN. SCHIETING te Kapelle bij P. Alme- kinders. „De Batavieren" QNS INZIENS worden enige belang- R„i,r„Uke-Jeiten over hct hoo£d gezien. Sn» i!"3ktr .no,g dan de Prijsverla ging is in het algemeen de ontvangst. De met „service" verwende Neder landse, Amerikaanse, Engelse, Duitse. Belgische en Scandinavische touristen hebben al gegeten en gedronken als ze aan het station worden uitge kleed" door de portier. De onbeschof te taxi-chauffeur doet nog een duit in het zakje en als de betreffende tourist dan ook nog moet constateren dat zijn kamer niet mee valt en hij in de restaurants slordig wordt be diend en veel moet betalen, neemt hij vaak het besluit niet meer terug te komen. Voorts dient men de buitenlandse gasten tegemoet te komen met een behoorlijk ontbjjt. Niet alle nationa liteiten weten het Franse petit déjeu ner te waarderen. Zodra bovendien de obers, de hotelportiers, taxi-chauf feurs en andere met touristen in aan merking komende personen even vriendelijk en beleefd en correct wer den als de Parijse politieagenten, zou de Franse touristen industrie een nieuwe toekomst hebben. Maar „lachen leren" kost vele jaren. Uitsl. voor de Zeeuwse oplage 4 regels of minder f 0.90, Iedere regel meer 10 et. Bij 3 achtereenvol gende plaatsingen wordt de derde plaatsing tegen halve prijs berekend 25 Letters cijfers of leeste kens gelden voor 1 regel PERS. GEVRAAGD Zaadhandel. H. v. Kampen Jr. Lynacker Z.H., Erkend Selec- tiebedrijf, tel. 101, vraagt de pot-houders voor de verkoop van Tuin- en Bloemzaden aan particulieren. Ook winkels ko men in aanmerking. - Hoge provisie. Aanvragen aan bo vengenoemd adres. 1374 MA CHINE SCHRIJVEN. Voor het te Hulst gehouden examen machineschrijven slaagden de dames: M. de Backer, Th. Biesbroeck, C. L. M. Biesbroeck, M. de Bruin, R. Blommaert en R. Inghels uit St. Jansteen; G. Locke- feer, Y. Lockefeer te Hulst, M. Neve te Kloosterzande, B. Rombout en T. Pluim te St. Jansteen; J. Schelfthout te Hulst en R. v. d. Wiele te Boschkapelle. Verder de heren: A. v. d. Berg. J. v. d, Eerg, R. Dobbelaer en P. Frankeveile te Hulst en F. v. Geyt, C. Lockefeer en E. de potter te St. Jansteen. KOEWACHT, 21 Jan. Strovlas gere peld 20—40, ongerepeld 18—25; vlaslint: putroot 180270, dauwr ootl70uupui putroot 180270, dauwroot 170225. Vlas- lokken ruwe 2043, gezwingelde 6095. Lijnzaad: ongekeurd 3842, gekeurd 54 —60. Bolraap 48. Kalme markt. WATERSTANDEN Manpheim 252 34), Kaub 210 28), Trier 209 121, Koblenz 248 38), Keulen 265 20), Ruhrort 506 9), Lo- bith 1105 44), Nijmegen 51), Arn hem 870 40). Eefde 358 49), De venter 254 43), Namen La Plante 165 - 1), Borgharen 4109 74), Belfeld 1148 (4- 21), Grave 478 20). In onze balans opruiming vindt U boodschap- tassen Linnen boodschap- tas met voortas Komt U eens kij ken en U zult zeg gen het is toch goedkoper bij Lange Delft 44. Middelburg. De zaak met de grootste sortering In net kosthuis te Sluiskil zijn nog 2 kamers beschikbaar. - Brieven onder no. 837, Dagblad De Stem, bijk. Hulst. Café te Hulst te huur, met overname van gehele inventa ris en vrij Verlof A, op goede stand. Br. onder no. 834. Dag blad De Stem, bijk. Hulst. VERLOREN Op Zondag 17 Jan. verloren in Hulst of op de weg van Hulst naar Heikant, een doublé he ren polshorloge. Tegen belo ning ter. te bez. bij G. Wee- maes, Julianastr. 22, Heikant. Telef. 44. 829 HUIZEN Nieuwbouw, vrije vestiging. vanaf f 10.500. Ook voor vrij stelling v. inw. Makelaars v.d. Berg en Co., Nieuwe Ginneken- straat 43, Breda. AUTO S - MOTOREN Net eerlijk meisje voor de huis houding gevraagd, op apparte ment. De Vos, 13 Lode Gerrits- laan, Berchem, Tel. 39.48.36. Antw. tram 15. 8831 Net R.K. meisje gevraagd in kl. gezin. Geen was. flink loon in villawijk te Antwerpen. Van Noten. Bosmanslei 21. tel. 377616. Prima gesloten bestelwagen merk Skoda, is in pr. conditie, ziet er keurig netjes uit, pr. banden, voor schikkelijke prijs, juist iets voor bakker of krui denier. Garage Govevde en Kouters, Zevenbergen, tel. 101. TE KOOP GEVR. Net R. k. dagmeisje gevraagd of werkster voor enige dagen per week. A. Huyben, Brood- en Banketbakkerij, Nieuwstr. 61, Made.7950 Een dienstmeisje gevraagd voor dag of dag en nacht. - J. van Damme, Korte Krkstraat i® - Terneuzen.453 Een goede meid gevraagd. Goed loon en goede kost Te bevragen Hovenierstr. 55, St. Niklaas (B.) of te Clinge bij Aug. Bracke, Kerkstraat 43. 830 Mevrouw pels Rijcken, Nieuw str. 13, Breda, vr. net tweede dagmeisje. Weekend vrij. 1520 Plm. 100 m2. grond te koop ge vraagd, om zomerhuisje op te plaatsen. Brieven met prijsopg. per m2. onder no. 1489. In- en verkoop van 2de hands automobielen, banden en on derdelen. - Ook ruilen. C. van Beek, Waspikseweg 12, 's Gra venmoer. Telef. 18. 7952 In goede staat zijnde moderne schrijfmachine en cylinderbur. te koop gevraagd. C. T. Vinke, Axelsestraat 10 tel. 2165, Ter neuzen. ol. TE KOOP AANGEB. Chevrolet 1947 te koop, 5-pers. Te bevr. G. J. Bogaert, Gra- venstr. 293 Clinge. Telef. 15. Een goede Belgische buiskachel te koop aangeboden. Te bevr.: bij Fr. de Bruyn, Nieuweweg 60, Hulst. 835 Austin A 40 1951 te koop, Skoda 2-persoons 1951, Volkswagen de Luxe 1950, Opel Olympia 1950, Volkswagen 1949, Standard Van guard 1949, Peugot 203 1949, Studebaker Champion 1948, Fordson bestelw. 1951, motor Triumph, 5000 km. gel., Auto handel de Jong, Lyceumlaan 18 (vlak bij station) Roosendaal - Telef. 3904. 98,0 HANDEL Draineerbuizen werkelijk prima, alle maten, op korte termijn le verbaar. J. C. Sneep Dzn., tel. 56. Willemstad. 98*2 Opruiming van Belg. sportrij- wielen en 2de hands dames- en herenrijwielen. Wij moffelen ook vanaf f 15. L. Vonck. Wil- helminastraat 25 St. Jansteen - Telef. 144. 832 Nog enkele dagen en ze zijn uitverkocht, katoenen tafel kleed. wasecht, I20al40, voor f 2.98. ,,De Goedkope Simon", Klokstraat, Goes. 2 E én-per soons flanellen lakens, f 4.95, grote twee-persoons, 180 breed, f 5.95. ,,De Goedkope Simon", Klokstraat, Goes. 3 Nog even lange interlock lie ren-broeken, f 2.85, interlock heren-hemden, korte mouw, f 2 85. „De Goedkope Simon", Klokstraat, Goes. 4 Dames, als U toch een leuke pyama er bij wilt kopen, doe het dan nog deze week, het scheelt guldens. „De Goedkope Simon", Klokstr. Goes. 5 Nog een klein restant wollen dames-vestjes van f 16.95 enz. nu uitzoeken f 12.95. „De Goed kope Simon", Klokstr. Goes. Als U het gebruiken kunt dan deze week nog om wollen da mes-ondergoed voor guldens onder de prijs. „De Goedkope Simon", Klokstraat, Goes. 7 voor de laatste Alles om plaats te maken voor de nieuwe voorjaarscollectie die inmid dels aankomt. zonnig als de lente zelf Komt V eens kijken Veemarkt 13, Breda Hinthamerstraat 22, Den Bosch Terneuzen. Tel. 2719 levert prima RUND en VARKENSVLEES uitsluitend jonge varkens en runderen. RUNDVLEES p. 500 gr. Biefstuk 2.75 Filet 2.75 Rosbief 2.25 Magere rundlappen 2.10 Doorregen lappen 1.75 Soepvlees 1.60 Schenkel 1.75 Gehakt 1.40 varkensvlees p. 500 gr. Zonder been 2.20 Halscarbonade 1.60 Gehakt 1.40 Verse worst 1.50 Vet spek 1.25 Mager spek 1.40 Reuzel 1.00 Gesmolten rundvet 50 cent per pond 90 cent per kgr. p. 100 gram Pekelvlees 0.38 Boterhamworst 0.30 Gebraden gehakt 0.35 Hoofdkaas 0.15 p. 100 gram Rauwe ham 0.65 Gekookte ham 0.45 Bacon 0.50 Ontbijtspek 0.38 Bij de Huuradviescommissie te Breda wordt gevraagd een adm. kracht/typiste Leeftijd tot 30 jaar. Vereisten: dipl. Mulo, goede type vaardigheid. Salaris: naar gelang leeftijd, ervaring en opleiding f 160 tot f 225 p.m. incl. toelagen. Schr. soil, onder motto Wi/HuBre 182 (in linkerbovenhoek env. en brief) aan de Centrale Personeelsdienst, Bezuiden- hout 15, Den Haag. 105-oo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 7