Een da£ bij het eon vooi der tevreden
eizigers
MINDER TOURISTEN
NAAR FRANKRIJK
MUNDHEIM
KNAL
AANBIEDINGEN
COUPONS en
RESTANTEN
A.N.W.B. STRIJDT TEGEN VERKEERS
ONVEILIGHEID
Duur en
onvriendelijk
„BIJOU"
MUNDHEIM
VERZEGELD STUKJE NEDERLAND OP WIELEN"
Passagiers van bus Sluiskil-Breda
zeggen er het hunne van
Amerikaanse mari
niers verdronken
Held of charlatan
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 JANUARI 1954
Verkeerstechnische leergang te Goes
Sprekende cijfers
.dan zien ze me
niet meer
WÊÊÊM^'-
Aanvaring bij Intsjon
DRIELING GEBOREN
TE HELMOND
ZEVEN JEUGDIGE
DIEFJES GEPIKT
EXAMENS
Leren lachen 9 kost jaren
A. H. v. d. Lee
geen praktijk.
MARKTEN
En
nu naar
Goedkoper dan ooit
f 2.88
2.95
van onze balans-opruiming in
NOUVEAUTE'S
SLAGERIJ P. VERBIST Nieuwediepstraat if
J
Va.n onze bijzondere correspondent
r\E AFSLUITBOOM AAN HET DOUANEKANTOOR, die er aan herinnert
dat het passeren van de grens aan formaliteiten is gebonden, zwaait
uitnodigend omhoog, als de bus welke de dienst Sluiskil—Breda onderhoudt
Komt aanrijden. De grijs-geuniformeerde douaneman de bus zonder
plichtplegingen doorrijden; hij kijkt niet eens wie er in de bus zitten en
het interesseert hem niet of de passagiers een portefeuille vol geld bu zich
hebben. Al had ieder een millioen op zak, hij vindt t best.
Zoiets lijkt iets onbestaanbaars in het leven van een grensambtcnaar
maar de douaniers en de marechaussées van de grensposten Kapellebrug
en Wernhout zijn aan deze gang van zaken intussen al wel gewend.
De busdienst Sluiskil-Breda heeft nu eenmaal enkele privileges, welke
het de bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen mogelijk maakt zonder romp
slomp aan het grenskantoor regelrecht naar Brabant te rijden. En wat
belangrijker is: zonder talloze malen te moeten overstappen!
p^E A.N.W.B. als bond van honderdduizenden weggebruikers van alle cate-
goriën, acht het zijn plicht alles in het werk te stellen om de bestudering
van de oorzaken der verkeersmoeilijkheid te bevorderen en te geraken tot
uitvoering van noodzakelijke maatregelen om deze onveiligheid te bestrijden.
Een overbodige weelde is dit niet: de 79 000 verkeersongevallen met 1200 do
den in 1953 spreken duidelijke taal genoeg.
Vandaar dat de afd. Verkeer van genoemde bond er toe kwam eendaagse
regionale verkeerstechnische leergangen te geven. Te Goes had dit gisteren
onder ruime belangstelling plaats in de „Prins van Oranje".
voor te zorgen, dat de indrukken, die
het gemotoriseerde verkeer van het
wegbeeld en het verkeersbeeld te ver
werken krijgt, zodanig zijn, dat de
snelheid en de plaats van het wegdek
juist zijn, d.w.z. voldoen aan de eis
van veiligheid.
|VE opening had plaats door de heer
Hoegen,, hoofdbestuurslid uit Mid
delburg, die inviel voor de heer A.
Boost, directeur Wegen in verkeer van
de A.N.W.B.
Deze wees op de geweldige toename i
van het motorisch wegverkeer. Liepen j
er in 1938 nog slechts 160.000 auto's /ervoigens SDrak: de chef der Rot-
60.000 motorrijwielen: thans zijn V for verkeersmlitie. de heer
POLITIE EN WEGBEHEERDER
"TOEN
1 7ooi
de watersnood Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen van de rest
van Nederland afsneed, werd er na
tuurlijk op middelen gezonnen om een
minstens even doeltreffende verbin
ding te herkrijgen. De le Februari
was nog niet eens lang voorbij, of de
oplossing was er al. De Z.V.T.M. open
de, in samenwerking met de B.B.A.,
een autobuslijn van Breskens op Bre
da, via Antwerpen. Ongeveer tegelij
kertijd waren de Spoorwegen begon
nen met de exploitatie van een bus
dienst Breskens-Bergen op Zoom, ten
einde de verbinding met de Zeeuwse
eilanden te herstellen, zij het dan
langs een enorme omweg. Van deze
laatste buslijn, welke werd opgeheven
toen het weer mogelijk was van Bra
bant uit Zuid-Beveland binnen te rij
den. is natuurlijk een zeer druk ge
bruik gemaakt, zowel door de voor
West-Zeeuwsch-Vlaanderen als voor
Walcheren en Beveland bestemde rei
zigers.
Het initiatief van de Z.V.T.M. was
evenwel voornamelijk gericht op de
Zeeuwsch-Vlamingen en dan nog in
de practijk wel in hoofdzaak de Oost-
Zeeuwsch-Vlamingen. Die buslijn,
welke b.v. tussen Hulst en Breda in
11/2 uur verbinding geeft, werd met
groot enthousiasme begroet. Er werd
niet zo veel over gesproken, maar
wat duidelijker was er stonden
tegen ieder vertrekuur bij alle stop
plaatsen bosjes reizigers die zich maar
wat graag zo gemakkelijk naar Bra
bant lieten rijden.
Nog nooit had Zeeuwsch-Vlaande
ren een zo geriefelijke reismogelijk
heid gekend. Intussen had de dienst
in plaats van Breskens een ander
eindpunt gekregen, Sluiskil namelijk.
Deze op formele gronden genomen
maatregel maakte in wezen geen ver
schil uit.
Nu de West Zeeuwsch-Vlamingen
weer vlot via Breskens-Vlissingen en
verder per trein kunnen reizen, is
juist de ware en werkelijke waarde
van de nieuwe buslijn goed duidelijk
geworden. Het is een Oost Zeeuwsch-
Vlaams goed geworden, dat in blik-
semtempo populair is geworden, zo
populair dat de directie vaak meerdere
bussen voor een dienst moet inleggen,
soms zelfs tot vier toe!
TEGENWERKING
rjEZE dienst is mogelijk gemaakt
door bereidwillig verleende faci
liteiten. welke Oost Zeeuwsch-Vlaan
deren bij wijze van spreken erkente
lijk hebben doen neigen in de richting
van Den Haag en Brussel. Als de bus
bij het grenskantoor aankomt, kan
de douaneman rustig de boom omhoog
zwieren en het convooi zonder meer
laten passeren. Want de bus heeft
zijn ..eigen" douanepost aan boord.
Met iedere reis rijdt een douaneman
of een marechaussee mee, die er al
leen maar voor behoeft te waken dat
er op Belgisch grondgebied geen pas
sagiers uit- of instappen. Iedere bus
is dus als het ware een verzegeld
stukje Nederland dat door België
rolt.
Helaas; de moeilijkheden bleven
ook deze nieuwe buslijn niet bespaard.
Het kostte de Z.V.T.M.. trouw terzijde
gestaan door talrijke Zeeuwsch-
Vlaamse instanties, veel moeite een
voorlopige vergunning te verkrijgen.
Toep tenslotte de Oost Zeeuwsch-
Vlamingen, verwend met hun gemak
kelijke nieuwe verbinding merk
waardig heilzaam gevolg van een na
tionale ramp! de smaak er zo van
te pakken kregen dat ze deze bus
dienst voorgoed wilden behouden,
brak het cacaphonisch koor der anti
roepers pas goed los. Welk koor van
zelfsprekend boven zekere rivieren
buist
Wat er allemaal is gezegd en ge
schreven, behoeven we hier niet meer
uiteen te zetten: ieder kent de strijd
om de buslijn Sluiskil-Breda wel. Nog
is die strijd niet uitgestreden. Welke
steekhoudende argumenten Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen kan aanvoeren
tegen de meningen van de tegenstan
ders, weet ieder in deze streek. En
ook duizenden elders weten het: de
genen n.l. die voor zaken of familie
bezoek eens of meermalen van de bus
gebruik maakten.
VERLOF WERD LANGER
welijk kort is, weer enkele uren lan
ger en je komt niet zo gaar-gereisd
thuis of bij je onderdeel aan. We rei
zen hier nu net als de mensen in de
rest van Nederland!"
Na deze verzuchting welke doet ver
moeden dat men er al aan gewend is
geraakt dat Zeeuwsch-Vlamingen nu
eenmaal beroerder en langzamer be
horen te reizen dan de overige Ne
derlanders, vragen we of het bij het
leger nog al vlot ging de vrije ver-
voerbewijzen op deze busdienst uit
geschreven te krijgen.
„Nu, in 't eerst was 't helemaal mis.
De jongens uit het land van Hulst
kregen van de s m.a. een vervoerbe-
wijsje voor de lijn Bergen op Zoom-
Breskens. De s.m.a. had n.l. de Spoor
wegen opgebeld, ziet u! Tegenwoordig
werkt het goed, misschien vooral om
dat die andere buslijn niet meer be
staat. Maar bij sommige onderdelen
gaat het nog steeds niet door. Daar
moeten de jongens via Hoedekens-
kerke en Terneuzen reiaen."
VROEGEREN NU!
„MOU meneer, ik zou nooit meer
wennen aan de gewone reisroute,
als we die nog eens zouden moeten
gaan volgen. Dat als maar overstappen,
wachten, sjouwen met koffers en kin
deren. 't is om voor je hele leven
een afschuw van reizen te krijgen!
Vroeger ging ik zo eens een enkele
keer in 't jaar naar m'n familie in
Brabant. Maar tegenwoordig zien ze
me nog al eens verschijnen, hoor! Als
die minister deze bus voor taboe ver
klaart, is 't feest weer gedaan: dan
zullen ze me daar in Brabant of waar
ook, voorlopig niet meer zien."
Dat zegt een reizende moeder met
een paar kleine peuters, die natuur
lijk druk alle merkwaardigheden
(echte en vermeende) van het Bel-
en 60.000 motorrijwielen, mans zijn v verkeerspolitie de heer
litie en wegbeheerder, die z.i. een ge-
Voor cle bus van de lijn SluiskilBreda bestaat geen grens. De afsluit
boom aan Kapellebrug gaat zonder plichtplegingen omhoog en geen
douanier of passagier, die zich om passencontrole of visitatie behoeft te
bekommeren.
gische land achter de busruiten zit
ten te ontleden. En dan is er 'n Hol
lands echtpaar, dat zijn naar Zeeuwsch-
Vlaanderen verhuisde kinderen gaat
bezoeken. „Wat een gemak is die bus.
Sinds we zo gemakkelijk kunnen rei
zen zijn we al vaker op bezoek ge
weest dan in alle voorgaande jaren
samen. En je ziet nog eens een stukje
van België!"
Maar dit laatste, hoe plezierig ook
voor „Hollanders", is natuurlijk geen
argument om ministers omver tl
praten
OOK EEN „ANTI"
NTU moeten we even heel eerlijk zijn.
We hebben die dag ook een min
der aangenaam geluid in en over deze
bus gehoord. Van een bejaarde dame
namelijk, die ronduit verklaarde dat
ze een beroerde reis achter de rug
had, toen ze uitstapte. ,.Ik kan n.l.
niet tegen reizen.zei ze.
Zo spreekt het iedere dag weer
uitgebreide gezelschap van rei
zigers naar en van Zeeuwsch-
Vlandearen en als ze het (wat
vaak gebeurt) met z'n allen in
de bus er over hebben dat deze
dienst misschien binnenkort
opgeheven zal moeten worden,
zouden al die passagiers graag
een spreekkoor vormen dat tot
in Den Haag gehoord kan wor
den
dan nog 300.000 bromfietsen gekomen
zijn.
Stilstand in deze is nog niet geko
men. Verantwoorde prognoses hebben
uitgewezen, dat onvoorziene omstan
digheden voorbehouden, in de komen
de 16 jaar, met een verkeersnoename
tot het 2i/z voudige rekening moet
worden gehouden. Momenteel is er één
DIJ HET VERVOER van een aantal
anti-communistische Chinese
krijgsgevangenen naar Formosa heeijjt
zich in de haven van Intsjon een aan
varing voorgedaan. Een landingsschip
dat 50 Amerikaanse marmers ver
voerde, werd door een snelle stro
ming tegen een schip met Chinese
krijgsgevangenen gestuwd. Het lan
dingsbootje kapseisde en de Ameri
kanen, met hun dikke winteruitrus-
ting en zware bepakking, raakten te
water. Gisteravond werd gevreesd, dat
28 mariniers om het leven zijn geko
men. Een hospitaalschip had toen 21
Amerikanen en een Zuid-Koreaan aan
boord kunnen nemen.
Gisteravond is het laatste schip met
Chinse krijgsgevangnen voor Formo
sa uit de haven van Intsjon vertrokken
De Chinezen worden nog steeds als
krijgsgevangenen beschouwd, maar
Vrijdag te middernacht krijgen zij de
status van burger. De 7568 Noord-
Koreanen, die aan de V. N. zij nover-
gedragen, zullen Zaterdag burger wor
den.
TN het Sint Antoniusziekenhuis te
Helmond heeft mevr. J. Mathei-
Aarts uit Deurne Woensdagmorgen
het leven aan een drieling, twee jon
gens en een meisje geschonken.
Van de jong geboren drieling woog
het meisje vier pond en de jongens
resp. vier en vijf pond. De toestand
van de moeder en haar babies is uit
stekend. Het eerste kind werd om
tien minuten over tien geboren, waar
na de beide volgende met slechts
twee minuten tussenruimte ter wereld
kwamen.
Het gezin Mathei, waarvan de va
der metselaar is, had reeds vier kin
deren, namelijk drie meisjes en een
jongen.
FAMILIEBERICHTEN
(Uit andere bladen)
Geboren: Jeroen, zoon
van H. v. d. EerdenEskens,
Tilburg.
Over leden: J. Cou-
mans. 38 jaar. Maastricht. G.
v. Hoven, 65 jaar, Maasricht,
N. Jansen, 50 jaar. Tilburg.
W. van Musterde Koning,
82 jaar, Breda.
meenschappelijke taak hebben in de
zorg voor een veilig, vlot en econo
misch verkeer. Door haar dagelijkse
aanraking met het verkeer en ver-
keersconflicten heeft de politie een
ervaring opgedaan, die ook van grote
waarde is voor de wegbeheerder. Het
ligt daarom voor de hand, dat wegbe-
auto per 38 inwoners in Nederland j heerders en politie samen de oorzaken
in Frankrijk en België 1 op 19 inw.
maar aangenomen wordt, dat dit in
1970 één op 15 inwoners zal zijn.
Met reden moet gevreesd worden,
zei de heer Hoegen. dat ook de onge-
vallencijfers regelmatig zullen stijgen,
al is er een daling van het aantal do
delijke ongevallen per 100 millioen ge
reden kilometers.
Slechts door samenwerking van al
len die bij het wegverkeer zijn betrok
ken, kunnen goede resultaten bereikt
worden in de strijd tegen de onge
vallen.
Met genoegen maakte spr. melding
van het feit, dat binnenkort de op
richting van een „Generale staf voor
het verkeer" in de vorm van een cen
trale commissie verkeersveililgheid te
verwachten is.
Leergangen als deze, vervolgd spr.
komen voort uit de overtuiging, dat
het dikwijls mogelijk is ongevallen te
voorkomen door het treffen van tech
nische maatregelen.
Zo hebben bijv. de radar flikker
lichten bij bewaakte overwegen en na-
trmmverlichting, geleid tot een ver
mindering van het aantal botsingen
tegen overwegbomen. Honderd bewaak
te overwegen krijgen nu flikkerlich
ten en 750 natriumverlichting.
Voor de onbewaakte overwegen word1 j
een nieuw en duidelijker systeem ge-
valgd. De Amerikaanse automatische
halve bomen zijn het systeem van de
toekomst.
'N MENS IS MAAR 'N MENS
van de conflicten moeten opsporen en
zo mogelijk wegnemen. Helaas, zei
spr. zijn er nog te veel instanties, die
de juiste samenwerking niet kunnen of
willen vinden.
Voorts poneerde spr. de stelling dat
het verzamelen van angevallen door
de politie de technisch belangrijke
aanwijzingen kan verstrekken.
'T GEVAARLIJKE KRUISPUNT
rjertig procent van de verkeersonge-
gallen vindt plaats op kruispunten.
Vandaar dat de hoofdingenieur van
Rijkswaterstaat, ir. A. N:(j in zijn
voordracht een warm pleidooi hield
voor het stellen van algemene eisen
op verkeers-technisch gebied aan de
kruispunten. Deze moeten volgens hem
niet alleen zichtbaar maar ook over
zichtelijk zijn. Ook dienen zij berijd
baar en begrijpbaar te zijn.
In 1948 kostten de verkeersongeval
len ons 88 millioen, zei ir. Nap; wan
neer men er in slaagt dit bedrag door
het verbeteren der kruispunten met
bijv. 10% te verminderen, da-n zijn de
daaraan bestede gelden goed belegd.
DE WEGSITUATIE
EN DE RECHTER
Laivrenee van Arabië
TN de loop van dit jaar zal in Enge
land een boek verschijnen, waarin
wordt gesteld, dat de grote Britse
held uit de eerste wereldoorlog „Law
rence van Arabië" weinig meer was
dan een charlatan en een leugenaar.
De 61-jarige schrijver Richard Alding
ton verklaart, dat uit zijn zorgvuldige
nasporingen is gebleken, dat Enge
land ten onrechte Lawrence heeft aan
vaard als een grote figuur.
De uitgevers, William Collins en
Zonen, wilden hun reputatie niet op
het spel zetten door het manuscript
uit te geven, voordat zij de conclu
sies van Aldington hadden geveri
fieerd. Thans ,na een onderzoek van
anderhalf jaar, zijn zij tot dezelfde
slotsom als de schrijver gekomen.
Volgens hen zal het boek maken, dat
Lawrence uit de geschiedenis zal ver
dwijnen. behalve als „schepper van
een mythe, die te gemakkelijk door
een goedgelovige wereld is geloofd."
Tot dusverre werd Lawrence over
het algemeen afgeschilderd als een
bescheiden jonge archaeoloog. die de
Arabische stammen leidde in hun op
stand tegen de Turken. Volgens Al
dington heeft hij echter een veel min
der belangrijke rol gespeeld dan hij
heeft beweerd.
Aanvankelijk was het de bedoeling
van de schrijver een gewone biogra
fie van Lawrence samen te stellen,
maar toen hij dieper in de stof door
drong, ontdekte hij tegenstrijdighe
den.
Het nieuwe boek, dat in Mei of
Juni het licht zal zien, zal vermoede
lijk tot een fel debat leiden.
U)E Haagse politie heeft te Scheve-
ningen een groepje jongelieden
aangehouden wegens diefstallen in de
omgeving van het Belgische park. Het
zijn zeven jongelui tussen de 12 en 17
jaar. Zij hebben automaten zonder
betaling van hun inhoud ontdaan en
rijwieldynamo's en levensmiddelen
gestolen. Vijf hunner zijn na verhoor
heengezonden, twee zullen voor de
Officier van Justitie worden geleid.
JTEN vijftal sprekers heeft hierna
een serie inleidingen gehouden,
welke serie werd geopend met een
voordracht van ir. Kuvster, chef der
Verkeersafdeling ANWB over „De
mens in het verkeer", waarin bena
drukt werd, dat de bestuurder juist
als mens vaak meer afgaat op eigen
belang dan op verkeersveiligheid.
Daarom is het van groot belang er
£)E beste voordracht van de dag werd
's middags, na de lunch gehouden
coor mr. J. Harmsen, chef der juri
dische afdeling van de ANWB, die op
even geestige als overtuigende wijze
de stelling verdedigde dat in de pro-
cessenverbalen der politie nog in on
voldoende mate aandacht wordt ge
schonken aan de verkeerstechnische
situatie van de weg bij ongevallen
wordt geschonken, howel deze situatie
bij de beoordeling van de schulvraag
een factor van betekenis kan zijn.
Tenslotte, hield de heer de Boer van
de Philipsfabrieken een inleiding over
de verkeerstechnische principes der
wegverlichting.
Na het diner had onder desgundig
geleide een excursie per autobus langs
de nieuwe wegverlichting te Goes
plaats.
AT al die mensen, die uit ervaring
kunnen spreken, ervan zeggen?
We hebben eens een dagje als gast
van de exploitanten het Nederlands
convooi der tevreden reizigers dat
over de Belgische wegen raast, met
onze bescheiden persoonlijkheid aan
gevuld. En daarbij hebben we niet
verzuimd verschillende passagiers
naar hun oordeel te vragen.
In Hulst stapte een meneer in; een
meneer met een zakelijk uitziende
actetas en toen hij over ons struikelde
riepen we tegelijkertijd uit „nee
Een oude kennis, stomtoeval-
i1®;.., °vendien een kennis uit Noor
delijker streken. Geen wonder dat hij
het eerste slachtoffer van het inter
view was!
„Dit is de eerste keer dat ik in m'n
Zeeuwsch-Vlaanderen kom.
Ik had toevallig van deze bus ge
hoord. Deze streek is vreselijk om
te bereizen, als je van het ene dorp
naar het andere moet. Maar de weg
naar Zeeuwsch-Vlaanderen zelf is
puik! Vroeger heb ik wel eens ge-
noord van de trein-boot-bus-perike-
I len. Maar deze bus is voortreffelijk,
i Eerlijk gezegd: als deze verbinding er
niet geweest was, hadden ze mij voor-
I lopig in Zeeuwsch-Vlaanderen niet
gezien!"
En dan die beroepsmilitair, op weg
j naar huis voor het verlof dat in ons
I leger zo vaderlandslievend „long
week-end" genoemd wordt. „Ik heb
nog nooit zon gemakkelijke reis ge
had als tegenwoordig. Het maakt
ieder verlof, dat van huis uit zo gru-
De passagier die iedere rit meemaakt en nooit betaalt. De ambtenaar, die
er op moet toeziendat geen passagiers in België in- of uitstappen,
heeft zijn vaste plaatsje bij het portier.
(Van onze Parijse correspondent)
Parijs vreest, dat Frankrijk over het touristische hoogtepunt
heen is. Steeds meer buitenlanders blijken er de voorkeur
aan te ge^n hun vacantie in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Ne
derland en Spanje door te brengen. De cijfers over 1953, hoewel
aanban0 hpntiet toch al een geringe daling
r?nn nnn ,Th buitenlandse touristen. In 1952 kwamen er
3! 1 i w 113 nog 3-180-000' v°or het eerst
sedert de oorlog is het aantal niet gestegen.
Tot ons groot leedwezen
overleed, nog geheel on
verwachts onze zeer ge
waardeerde Heer.
P. ERASMUS,
Commissaris onzer Ven
nootschap.
Zijn nagedachtenis wordt
door ons in hoge ere ge
houden.
Goes, 20 Januari 1954.
Bank voor Zeeland N.V.
De Raad van Commis
sarissen. 141-0
Walstraat 2 AXEL
ZATERDAG 23 JAN. a.s.
Hoewel de autoriteiten zich realise
ren, dat de Augustusstakingen hierbij
een rol hebben gespeeld vrezen ze
toch, dat 1954 een nieuwe daling van
het aantal te zien zal geven, hetgeen
des te erger wordt, omdat de gemid
delde buitenlandse tourist ook in 1953
in Frankrijk al minder opmaakte dan
het jaar tevoren. Bovendien is er een
structuurwijziging merkbaar: er arri
veerden meer Amerikanen en minder
Scandinaviërs, meer Engelsen en min
der Spanjaarden, meer Duitsers en
minder Belgen. Het aantal Nederlan
ders bleef vrijwel constant. De pre
sident van de „Union nationale de
l'hotellerie frangaise" zei tijdens de
persconferentie, waarop deze gege
vens werden verstrekt: „Inderdaad, de
situatie is minder ernstig, dan som
migen hebben beweerd. Maar in ieder
geval moeten er maatregelen worden
genomen en wel heel snel ook, wil
len we voorkomen, dat de daling ver
der gaat."
Zijn we goed ingelicht, dan ligt het
momenteel in het voornemen om de
hotel- en restaurantprijzen met twin
tig procent te verlagen. Hotel- en
restauranthouders zouden vijf percent
laten vallen en de regering zou een
premie van vijftien percent willen
;nn oo een dergelijk besluit
zou een grootse propaganda-actie vol
gen, die er de buitenlandse touristen
riiv z,ou-,mo.eten overtuigen, dat Frank
rijk toch eigenlijk nog goedkoop is.
de ontvangst.
H.H. SCHUTTERS
Zondag 24 Januari om 2
uur
GROTE PRIJZEN.
SCHIETING
te Kapelle bij P. Alme-
kinders.
„De Batavieren"
QNS INZIENS worden enige belang-
R„i,r„Uke-Jeiten over hct hoo£d gezien.
Sn» i!"3ktr .no,g dan de Prijsverla
ging is in het algemeen de ontvangst.
De met „service" verwende Neder
landse, Amerikaanse, Engelse, Duitse.
Belgische en Scandinavische touristen
hebben al gegeten en gedronken als
ze aan het station worden uitge
kleed" door de portier. De onbeschof
te taxi-chauffeur doet nog een duit
in het zakje en als de betreffende
tourist dan ook nog moet constateren
dat zijn kamer niet mee valt en hij
in de restaurants slordig wordt be
diend en veel moet betalen, neemt hij
vaak het besluit niet meer terug te
komen.
Voorts dient men de buitenlandse
gasten tegemoet te komen met een
behoorlijk ontbjjt. Niet alle nationa
liteiten weten het Franse petit déjeu
ner te waarderen. Zodra bovendien
de obers, de hotelportiers, taxi-chauf
feurs en andere met touristen in aan
merking komende personen even
vriendelijk en beleefd en correct wer
den als de Parijse politieagenten, zou
de Franse touristen industrie een
nieuwe toekomst hebben. Maar „lachen
leren" kost vele jaren.
Uitsl. voor de Zeeuwse
oplage 4 regels of minder
f 0.90, Iedere regel meer
10 et. Bij 3 achtereenvol
gende plaatsingen wordt
de derde plaatsing tegen
halve prijs berekend 25
Letters cijfers of leeste
kens gelden voor 1 regel
PERS. GEVRAAGD
Zaadhandel. H. v. Kampen Jr.
Lynacker Z.H., Erkend Selec-
tiebedrijf, tel. 101, vraagt de
pot-houders voor de verkoop
van Tuin- en Bloemzaden aan
particulieren. Ook winkels ko
men in aanmerking. - Hoge
provisie. Aanvragen aan bo
vengenoemd adres. 1374
MA CHINE SCHRIJVEN.
Voor het te Hulst gehouden examen
machineschrijven slaagden de dames: M.
de Backer, Th. Biesbroeck, C. L. M.
Biesbroeck, M. de Bruin, R. Blommaert
en R. Inghels uit St. Jansteen; G. Locke-
feer, Y. Lockefeer te Hulst, M. Neve te
Kloosterzande, B. Rombout en T. Pluim
te St. Jansteen; J. Schelfthout te Hulst
en R. v. d. Wiele te Boschkapelle.
Verder de heren: A. v. d. Berg. J. v.
d, Eerg, R. Dobbelaer en P. Frankeveile
te Hulst en F. v. Geyt, C. Lockefeer en
E. de potter te St. Jansteen.
KOEWACHT, 21 Jan. Strovlas gere
peld 20—40, ongerepeld 18—25; vlaslint:
putroot 180270, dauwr ootl70uupui
putroot 180270, dauwroot 170225. Vlas-
lokken ruwe 2043, gezwingelde 6095.
Lijnzaad: ongekeurd 3842, gekeurd 54
—60. Bolraap 48. Kalme markt.
WATERSTANDEN
Manpheim 252 34), Kaub 210 28),
Trier 209 121, Koblenz 248 38),
Keulen 265 20), Ruhrort 506 9), Lo-
bith 1105 44), Nijmegen 51), Arn
hem 870 40). Eefde 358 49), De
venter 254 43), Namen La Plante 165
- 1), Borgharen 4109 74), Belfeld
1148 (4- 21), Grave 478 20).
In onze balans
opruiming vindt U
boodschap-
tassen
Linnen boodschap-
tas met voortas
Komt U eens kij
ken en U zult zeg
gen het is toch
goedkoper bij
Lange Delft 44.
Middelburg.
De zaak met de
grootste sortering
In net kosthuis te Sluiskil zijn
nog 2 kamers beschikbaar. -
Brieven onder no. 837, Dagblad
De Stem, bijk. Hulst.
Café te Hulst te huur, met
overname van gehele inventa
ris en vrij Verlof A, op goede
stand. Br. onder no. 834. Dag
blad De Stem, bijk. Hulst.
VERLOREN
Op Zondag 17 Jan. verloren in
Hulst of op de weg van Hulst
naar Heikant, een doublé he
ren polshorloge. Tegen belo
ning ter. te bez. bij G. Wee-
maes, Julianastr. 22, Heikant.
Telef. 44. 829
HUIZEN
Nieuwbouw, vrije vestiging.
vanaf f 10.500. Ook voor vrij
stelling v. inw. Makelaars v.d.
Berg en Co., Nieuwe Ginneken-
straat 43, Breda.
AUTO S - MOTOREN
Net eerlijk meisje voor de huis
houding gevraagd, op apparte
ment. De Vos, 13 Lode Gerrits-
laan, Berchem, Tel. 39.48.36.
Antw. tram 15. 8831
Net R.K. meisje gevraagd in kl.
gezin. Geen was. flink loon in
villawijk te Antwerpen. Van
Noten. Bosmanslei 21. tel. 377616.
Prima gesloten bestelwagen
merk Skoda, is in pr. conditie,
ziet er keurig netjes uit, pr.
banden, voor schikkelijke prijs,
juist iets voor bakker of krui
denier. Garage Govevde en
Kouters, Zevenbergen, tel. 101.
TE KOOP GEVR.
Net R. k. dagmeisje gevraagd
of werkster voor enige dagen
per week. A. Huyben, Brood-
en Banketbakkerij, Nieuwstr. 61,
Made.7950
Een dienstmeisje gevraagd voor
dag of dag en nacht. - J. van
Damme, Korte Krkstraat i® -
Terneuzen.453
Een goede meid gevraagd. Goed
loon en goede kost Te bevragen
Hovenierstr. 55, St. Niklaas (B.)
of te Clinge bij Aug. Bracke,
Kerkstraat 43. 830
Mevrouw pels Rijcken, Nieuw
str. 13, Breda, vr. net tweede
dagmeisje. Weekend vrij. 1520
Plm. 100 m2. grond te koop ge
vraagd, om zomerhuisje op te
plaatsen. Brieven met prijsopg.
per m2. onder no. 1489.
In- en verkoop van 2de hands
automobielen, banden en on
derdelen. - Ook ruilen. C. van
Beek, Waspikseweg 12, 's Gra
venmoer. Telef. 18. 7952
In goede staat zijnde moderne
schrijfmachine en cylinderbur.
te koop gevraagd. C. T. Vinke,
Axelsestraat 10 tel. 2165, Ter
neuzen. ol.
TE KOOP AANGEB.
Chevrolet 1947 te koop, 5-pers.
Te bevr. G. J. Bogaert, Gra-
venstr. 293 Clinge. Telef. 15.
Een goede Belgische buiskachel
te koop aangeboden. Te bevr.:
bij Fr. de Bruyn, Nieuweweg
60, Hulst. 835
Austin A 40 1951 te koop, Skoda
2-persoons 1951, Volkswagen de
Luxe 1950, Opel Olympia 1950,
Volkswagen 1949, Standard Van
guard 1949, Peugot 203 1949,
Studebaker Champion 1948,
Fordson bestelw. 1951, motor
Triumph, 5000 km. gel., Auto
handel de Jong, Lyceumlaan 18
(vlak bij station) Roosendaal -
Telef. 3904. 98,0
HANDEL
Draineerbuizen werkelijk prima,
alle maten, op korte termijn le
verbaar. J. C. Sneep Dzn., tel.
56. Willemstad. 98*2
Opruiming van Belg. sportrij-
wielen en 2de hands dames-
en herenrijwielen. Wij moffelen
ook vanaf f 15. L. Vonck. Wil-
helminastraat 25 St. Jansteen -
Telef. 144. 832
Nog enkele dagen en ze zijn
uitverkocht, katoenen tafel
kleed. wasecht, I20al40, voor
f 2.98. ,,De Goedkope Simon",
Klokstraat, Goes. 2
E én-per soons flanellen lakens,
f 4.95, grote twee-persoons, 180
breed, f 5.95. ,,De Goedkope
Simon", Klokstraat, Goes. 3
Nog even lange interlock lie
ren-broeken, f 2.85, interlock
heren-hemden, korte mouw,
f 2 85. „De Goedkope Simon",
Klokstraat, Goes. 4
Dames, als U toch een leuke
pyama er bij wilt kopen, doe
het dan nog deze week, het
scheelt guldens. „De Goedkope
Simon", Klokstr. Goes. 5
Nog een klein restant wollen
dames-vestjes van f 16.95 enz.
nu uitzoeken f 12.95. „De Goed
kope Simon", Klokstr. Goes.
Als U het gebruiken kunt dan
deze week nog om wollen da
mes-ondergoed voor guldens
onder de prijs. „De Goedkope
Simon", Klokstraat, Goes. 7
voor de laatste
Alles om plaats te maken voor de
nieuwe voorjaarscollectie die inmid
dels aankomt.
zonnig als de lente zelf
Komt V eens kijken
Veemarkt 13, Breda
Hinthamerstraat 22, Den Bosch
Terneuzen. Tel. 2719
levert prima RUND en VARKENSVLEES
uitsluitend jonge varkens en runderen.
RUNDVLEES
p. 500 gr.
Biefstuk 2.75
Filet 2.75
Rosbief 2.25
Magere rundlappen 2.10
Doorregen lappen 1.75
Soepvlees 1.60
Schenkel 1.75
Gehakt 1.40
varkensvlees
p. 500 gr.
Zonder been 2.20
Halscarbonade 1.60
Gehakt 1.40
Verse worst 1.50
Vet spek 1.25
Mager spek 1.40
Reuzel 1.00
Gesmolten rundvet 50 cent per pond 90 cent per kgr.
p. 100 gram
Pekelvlees 0.38
Boterhamworst 0.30
Gebraden gehakt 0.35
Hoofdkaas 0.15
p. 100 gram
Rauwe ham 0.65
Gekookte ham 0.45
Bacon 0.50
Ontbijtspek 0.38
Bij de Huuradviescommissie te Breda
wordt gevraagd een
adm. kracht/typiste
Leeftijd tot 30 jaar. Vereisten: dipl. Mulo, goede type
vaardigheid. Salaris: naar gelang leeftijd, ervaring en
opleiding f 160 tot f 225 p.m. incl. toelagen. Schr. soil,
onder motto Wi/HuBre 182 (in linkerbovenhoek env.
en brief) aan de Centrale Personeelsdienst, Bezuiden-
hout 15, Den Haag. 105-oo