Eén katholieke politieke partij ook gebod thans nog geooaen HEININGEN, houten naastenliefde dorp van de Doorbraak kan zich niet beperken tot politieke organisatie Duidelijk antwoord aan N.S. Moord na 24 jaar opgehelderd Commissie-van der Grinten bracht rapport DE politieke partij is de aangewezen vorm voor de staatkundige eenheid der katholieke Ne derlanders in dit tijdsgewricht. Maar voor zulk een partij zijn bepaalde voorwaarden te stellen, en ze moet aan bepaalde vereisten voldoen. Ziedaar de kern der conclusies van een rap Pluraliteit van katholieke partijen geeft hun standskarakter Hoe staan de clubs er voor? Kleiner bestuur en kleinere Partijraad DE commissie-van der Grinten gaat in haar rapport uitvoerig na, welke voorwaarden aan de ene katholieke partij te stellen zijn. Zij beveelt een aantal reorganisaties aan. Door die save uit Trondheim, Götesborg en. 4 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 20 JANUARI 1954 4 DE KATHOLIEKEN hebben een. eigen principiële visie op maatschap pij en staat, aldus het betoog. Zij zien zich voor de taak gesteld de bedoelde beginselen in de staatkunde te doen doorwerken. Men zou de beginselen overschatten en hun aard miskennen door te menen, dat in de beginselen zelf de oplossing van deze concrete kwesties pasklaar besloten moeten liggen. Doch evenzeer zou men de beginselen onder schatten door deze als waardeloos te kwalificeren, juist omdat zij aan de werking van ons eigen verstand ook nog wat te doen overlaten. Ook voor deze tijd De samenstelling der Commissie Commissie-van der Grinten pleit voor: Groslijststemming ware af te schaffen Permanente programcommissie DE BUSLIJN SLUISKIL-BREDA „Spoorwegen zetten reizigersvervoer in Z. VI. stop, dan ook nu niet met verkeer bemoeien" Tegen pijnen verkoudheid griep Geen enhousiaste brieven naar huis OOK ZWITSERLAND Door snuffelen in oude dossiers „IK moet U arresteren" Vele militairen woningzoekend D port, samengesteld door de Commissie-van der Grinten. Die commissie werd in Januari 1953 op verzoek van het Bestuur der K.V.P. inge steld door het Centrum voor Staatkundige Vor ming. Haar arbeid is thans neergelegd in een brochure van ruim tachtig bladzijden. T\e hoge waarde der beginselen be- staat hierin, dat zij door leiding te geven eenheid brengen in ons denken en handelen en dat zij ons behoeden voor dwaling. Wat de katholieke partij kan bete tekenen, blijkt uit de staatkundige ge schiedenis van ons land sedert de ja ren 80 van de vorige eeuw. De school wetgeving, de sociale wetgeving, de wegeving inzake de bedrijfsorganisa tie zijn niet het minst aan haar werk zaamheid te danken. De commissie betwijfelt met name of zonder een katholieke partij de publiek-rechte- lijke bedrijfsorganisatie naar katho lieke opvattingen een kans zou hebben gehad. Kortom: de programma's en het beleid van de K.V.P., de bijdra gen van haar leden in de volksverte genwoordiging hebben blijk gegeven van een eigen zienswijze op het alge meen welzijn, niet slechts in de we tenschappelijke doch ook in de prac- tische zin van het woord. OOK IN DEZE TIJD p\e commissie somt dan een groot aantal onderwerpen op, waaruit blijkt, welke betekenis de katholieke maatschappij- en staatsopvattingen ook in deze tijd hebben voor de staat kunde en het staatkundig leven: de in ternationale bestuurs- en rechtsvor ming, de herziening van het burger lijk recht ten aanzien van huwelijk, ouderlijke macht, voogdij, eigendom en arbeidscontract, de behandeling van de delinquent, bevordering van de openbare zedelijkheid, vernieuwing van het onderwijs, cultuur- en jeugd- politiek, de plaats van de arbeider in de onderneming, de instelling en in richting der „schappen". Naar de mening van de com missie kunnen derhalve de ka tholieke maatschappij- en staats opvattingen in ons land ook thans op de meest doelmatige wijze worden ontwikkeld en tot gelding gebracht door georga niseerd en direct invloed te oefe nen op wetgeving en bestuur. Dit betekent: in de vorm van een politieke partij. VERSCHIL VAN INZICHT YY/el is bij het vormen van een prac- tisch politiek oordeel „rechtma tig verschil van inzicht" onder katho lieken mogelijk en bijgevolg ook rechtmatige strijd" over 'n practisch politiek in te neme nstandpunt, on danks de aanvaarding der kath. be ginselen als zijnde in hun alge meenheid absoluut en onomstotelijk. Is dit voldoende grond voor ver werping van katholieke partijvor ming? De commissie ontkent het. Het lidmaatschap van een dergelijke par tij dwingt niet tot het innemen van een standpunt in elk practisch poli tiek vraagstuk. Van belang is wat or de brengt in het politieke denken en handelen. Dat kunnen slechts begin selen zijn, of beter, een geheel van beginselen. Men verlaat de vaste en veilige grondslag, welke de katho lieke beginselen bieden, indien men slechts aan een bepaalde grondge dachte aandacht schenkt met ver waarlozing van andere. In het beginselprogram van de Partij van de Arbeid wordt het innig verband tussen levensovertuiging en politiek inzicht erkend. De meerder heid bepaalt de koers der partij. De minderheid kan zich aan de verant woordelijkheid voor deze koers niet onttrekken. Dit geldt ook voor de ka tholieke minderheid in de Partij van de Arbeid. In de Partij van de Ar beid is de leiding in feite, zo niet ge heel dan toch vrijwel uitsluitend in handen van andersdenkenden. Het toetreden tot de Partij van de Arbeid wordt gemotiveerd met een politiek ideaal. De commissie heeft de indruk, dat niet weinige stemmen op de lijsten van deze partij echter worden uitgebracht, omdat men het eigen en groepsbelang in deze partij veiliger waant. Hetzelfde kan worden gezegd van stemmen op lijsten van de Volkspartij voor Vrijheid en Democra tie. ALLEEN GEDACHTEN- WISSELING? De Katholieke Werkgemeenschap wil wel alle katholieken bijeen bren gen om over staatkundige vraagstuk ken van gedachten te wisselen. De commissie vreest, dat de meningsvor ming zich dan zal beperken tot wat zij zou willen noemen de principiële zijde van de staatkundige vraagstuk ken. Wanneer de partijvorming zich vol gens de wensen van de Partij van de Arbeid zou ontwikkelen zou dit fei telijke betekenen, dat de katholieken zich zouden verdelen over de ver schillende a-confessionele partijen. De commissie meent, dat daarmede in invloed van de katholieken, al te zeer wordt beperkt tot negatieve bezinning en dat de positief-bezielende invloed niet of nauwelijks tot haar recht kan komen. Niet alleen in het voorbereidende stadium der meningsvorming doch ook in het beslissende stadium der wils- en besluitvorming is de geza menlijke geordende inspanning der katholieke Nederlanders nodig. De commissie meent niet, dat de gedachte partijstructuur een organisatie op confessionele grondslag zou verdragen, niet binnen de partijen, maar ook niet daarbuiten. De bekwaamheid van verscheidene katholieke leden van de Partij van de Arbeid moge erkening vinden, hun toegewijde werkzaamheid waardering, toch betreurt de commissie hun op treden vanwege de schade, welke dit in feite toebrengt aan de noodzake lijke inspanning tot ontwikkeling en verwezenlijking der katholieke maat schappij- en staatsopvattingen in ons land. De doorbraak beperkt zich niet tot de politieke organisatie, zo betoogt de commissie ook nog. Deze is een weg- bereidster van de doorbraak in de maatschappelijke organisatie. Het lijkt niet onwaarschijn lijk, dat van de katholieken, die op de Partij van de Arbeid stem den, een aantal voor het lid maatschap van die partij kan worden gewonnen. Dit partij milieu zal zijn invloed niet mis sen. Zij lezen partij-organen, zij luisteren naar de V.A.R.A. Zul len zij zich laten weerhouden lid te worden van het N.V.V.? MEER KATHOLIEKE PARTIJEN? r~\e wenselijkheid van katholieke partijvorming laat nog onbeant woord de vraag, of dat één katholieke partij dient te zijn dan wel verschil lende katholieke partijen, die met elkaar op enigerlei wijze samenwer - ken. Als er verschillende katholieke par tijen zijn, vinden die hun bestaans grond in bepaalde practische kwesties. Door organisatie worden de tegen stellingen aangescherpt. Meer dan an dere partfjen zien zij in elkaar mede dingers om de gunst van de katho lieke kiezers. De onderlinge strijd is niet bevorderlijk voor de sfeer, welke nodig is om de samenwerking vrucht baar te doen zijn. En indien het overleg met name over kwesties met een duidelijk aan wijsbaar principieel aspect tot over eenstemming zou leiden, dan nog is het de vraag, of de samenwerking ter verwezenlijking de nodige kracht zou kunnen ontwikkelen, of de eenheid van actie voldoende effectief zou kunnen zijn. Het is trouwens de vraag of toespitsing op bepaalde practische desiderata niet zal leiden tot voorkeur voor een andere samenwerking dan die tussen de verschillende katholieke partijen. Ten aanzien van de Katho lieke Nationale Partij merkt de com missie op, dat zij door haar optreden de K.V.P. in haar verhouding tot de politieke partijen, die niet op katho lieke grondslag staan, heeft verzwakt, terwijl van samenwerking tussen beide partijen geen sprake is. Voor een politieke partij, zo betoogt de commissie verder, verdient het verre de voorkeur, dat zij niet steunt op een bepaalde maatschappelijke groep, doch dat uit verschillende mi lieus en standen haar aanhang afkom stig is. Bij een pluraliteit van katholieke partijen zullen de partijen vrijwel noodzakelijk een standskarakter ver krijgen met alte gevolgen van dien. AFWIJKEND STANDPUNT Indien er één katholieke partij be staat en zij schiet ernstig tekort, dan is daarmede nog niet gezegd, dat afscheiding verantwoord is. Wel meent de commissie te moeten stellen, dat herstel der eenheid een ernstige toet sing vraagt van de bestaande partij aan de eisen, die een katholieke partij onder de gegeven tijdsomstandigheden stelt. De katholieke partij heeft haar opvattingen te concretiseren in de om standigheden van tijd en plaats. Dit geschiedt in programma, dat op zijn beurt moet worden verwezenlijkt. Bij de opstelling en verwezenlijking tracht men tot overeenstemming te komen. Het ligt voor de hand. dat er bij een minderheid bezwaren kunnen blijven bestaan. Van een afwijkend standpunt moet men bij de verwezenlijking kunnen doen blijken. Het is denkbaar, dat een minderheid met het blijk geven van haar afwijkend standpunt geen ge noegen neemt en min of meer haar wil aan de meerderheid wil op leggen. Daaraan kan niet worden toe gegeven, ook niet wanneer wordt ge dreigd met uittreding uit de partij. De ene katholieke partij 's noodzakelijk èn beginsel- èn programpartij. Het welzijn van de gemengde sa menleving eist naar de mening van de commissie, dat de katholieke partij zich richt op het welbegrepen welzijn van die gemengde samenleving in die zin, dat zij haar opvattingen tot gel ding brengt met erkenning van het gemengde karakter der Nederlandse samenleving en de eerbiediging van de vrijheid, die door de eeuwen heen haar geestesmerk is geweest. £)e commissie, welke de noodzaak van de staatkundige eenheid van de katholieke Nederlanders heeft onderzocht, was als volgt samengesteld: Voorzitter Prof. Mr. C.W.L. van der Grinten (Tilburg), leden:. Mevr. M. van Nispen tot Sevenaer-Ruys de Beerenbrouck (Warns- veld), Mej. A.H. Nolte Amsterdam, Drs. J.H.L. Albers (Bilthoven), Prof. Mr. A.L de Block (Den Haag), C. Burger (Amsterdam), Prof. Dr. A. Chorus (OegstgeestDr. A. Gerats M.S.C. (Heerlen) A. Hen- nekens (Heerlen), Mr. Ph. A.M. Hillen (Arnhem), Drs. H.L. Jansen (Den Haag), Tj. de Jong (Bolsward), Mr. W.A.M. van der Kallen (Den Haag), Mr. H-A.T.M. Kolfschotens (Eindhoven), Mr H.P.A.M. Mastboom (Oud-Gastel), C.G-A. Mertens (Hout-Blerick), J.A. Mid delhuis (Utrecht), J.J.M. Sicking pr. (Eindhoven), Mr. B.M. Smul ders (Den Haag), Mr. B.J.M. van Spaendonck (Tilburg), Mr. Dr. Th-W.F. Speetjens (Venlo), Mag. Dr. J.G. Stokman (Utrecht), Prof. Dr. L.G.J, Verberne (Breda), H.J.A.M. Vrouwenvelder (Den Haag), Prof. G.H.L. Zeegers (Wassenaar)Secretaris Drs. J.M. Aarden (Voorburg). Gebrekkige maatschappelijke sa menwerking, aldus het betoog van de commissie, is schadelijk voor de par tij. De speciale commissies voor ver schillende maatschappelijke groepen, welke de K.V.P. thans kent, kunnen het gemis aan maatschappelijke inte gratie inplaats van te compenseren, in zyn gevolgen voor het politieke le ven verscherpen. Dit is zeer zeker 't geval, als de genoemde commissies hun adviserend werk geheel los van elkander verrichten. De instelling van commissies voor bepaalde onderwerpen of groepen van onderwerpen verdient verre de voorkeur boven de instelling van com missies voor maatschappelijke groe pen. De commissie beveelt verder aan de instelling van een sociaal-econo mische studiedienst van het Katho liek Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel Overleg. En verder het in schakelen van onafhankelijke deskun digen. Ook acht de commissie nodig een blijvende staatsfilosofische studie - groep naast het Centrum voor Staat kundige Vorming alsmede een perma nente commissie met een beperkt aantal leden, welke de samenstelling van staatkundige en verkiezingspro gramma's voorbereidt. In de tijd tus sen twee verkiezingen inventarisere, toetse en verwerke zijn bij voortdu ring politieke desiderata. De vast stelling van programs diene door be stuursorganen te geschieden. Het verwezenlijken van het staat kundig program vraagt van de frac tie-leden een zekere discipline. Deze mag echter niet zo ver gaan, dat een fractielid van een afwijzend stand punt bij stemming in de Kamer niet zou mogen doen blijken. PARTIJ-ORGANEN ]~Ne Partijraad-nieuwe-stijl voor poli- tieke zaken §ls thans wordt voor gesteld lijkt de commissie te groot om goed te kunnen werken. Ze acht bo vendien het bestuur het eerst aange wezen orgaan voor de politieke ge- dachtenwisseling. Het praesidium zou de commissie willen opheffen en zyn taak zou moe ten worden vervuld door een dagelijks bestuur bestaande uit vijf leden. Het partijbestuur kan dan de plaats inne men van het huidige dagelijkse be stuur. Het aantal leden van de Partijraad ware aanmerkelijk te verminderen; bestuur plus één lid per kring, aan welk lid voor bepaalde aangelegenhe den een meervoudig stemrecht zou kunnen worden toegekend, acht de commissie voldoende. Het instituut van adviserende leden zou kunnen worden gehandhaafd. Splitsing van de Partijraad is dan overbodig. Volgens de commissie is het minder gewenst, dat de partijvoorzitter deel uitmaakt van de Tweede Kamerfrac tie. De groslijststemming kan naar de mening der commissie beter worden afgeschaft. De partijlijsten dienen volgens haar te worden samengesteld door de Partijraad in de vorm zoals de commissie die voorstelt. De commissie beveelt ook aan het herstel van een uitgebreid mededelin genblad voor het kader, zoals de par tij vóór de oorlog had in het orgaan „De R. K. Staatspartij". Het had een persoonlijk karakter. Daarin richtte zich de voorzitter tot het kader. Verder komt de commissie nog tot een groot aantal practische wenken. "TIJDENS de algemene vergadering van de Kamer van Koophandel voor Zeeuwseh-VIaanderen is gis teren (welhaast vanzelfsprekend) ook de busdienst Sluiskil-Breda ter spra ke gekomen. De voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann, repliceerde in zijn jaar-, rede op niet aan duidelijkheid te wen sen latende wijze op hetgeen ir. den Hollander ten aanzien van deze bus dienst verklaarde. „l_Iet zo geprezen initiatief van de Z. V.T.M., waarover iedere instan tie vol lof is en hetwelk door iedereen als een grote verbetering wordt ge zien, dreigt te stranden op het feit dat blijkens een schrijven van de direc teur-generaal van het Vervoer te Brus sel, naar advies van de nationale maatschappij der Belgische Spoorwe gen èn van de Nederlandse Spoorwe gen de betrokken busdienst aan geen volstrekte noodzakelijkheid beant woordt. daar de verbinding Hulst-Bre- da reeds verzekerd is door de auto busdienst Hulst-Antwerpen en de spoorlijn Antwerpen-Esschen-Breda.", .Advertentie) (Van onze redacteur). {jE KUNT HET NAUWELIJS op de kaart vinden-.., en het is daarom dat ge het dreigt te vergeten. Ge zoekt er tevergeefs naar in een duizelingswekkende encyclopaedic vol woorden en cijfers, getallen en grafieken en met een hemelsbrede beschrijving van het leven van een mier. Ge vindt het niet, want het staat er niet in. Ge kunt dat betreuren, maar er is niets aan te doen, dat het gehucht Heiningen zo onooglijk klein is, dat het in beschrijvingswaarde ver wordt overtroffen door de poli tieke besprekingen in Washington en de handelingen van de Tweede Kamer, dat is nu eenmaal zo en het zal wel altijd zo blijven. Heiningen is geen vlek om er enthousiaste brieven met klinkende volzinnen over naar huis te schrijven, maar.,... Wanneer ge thans de regenvlagen en de wind trotseert, wanneer ge ergens in het West-Brabantse land plot seling wordt geconfronteerd met werkzame mensen, die houten huizen in elkaar timmeren en die elkaar om de haverklap vertellen, dat het helemaal geen koude winter is, waardoor zij gewoon aan de slag kunnen blijven, dan bent ge in Heiningen en Dan bent ge in het houten dorp van de naastenliefde Ge kunt rustig aannemen, dat en de Noor en de Zweed en de Zwitser nooit meer bij hun gaven hebben stil gestaan. Zij zijn weer meegenomen in het nieuws over de vliegtuigramp in Rome en het zoveelste onheilspellen de proces tegen een verrader-impe- rialist-annex - buitenlandse - agent te Moskou. Het behoeft geen betoog, dat zij er geen erg in hebben, dat in Heiningen (hemel, wét is dat?!) een dorp wordt gebouwd, dat geen andere benaming verdient dan het dorp van de naas tenliefde. T"E KUNT het in deze tijd van Viet- minh-troepen en Egyptische relle tjes haast niet geloven, maar daar ergens in een Noors dorpje, op zoveel kilometer afstand van Trondheim, moeten mensen wonen met warme en kloppende harten. Zij lazen stukken over de watersnoodramp in hun kran ten en zij hebben geen ogenblik ge aarzeld om in hun vestzakken te graaien en daaruit enkele bankbiljet ten te toveren, deze deponerende in een collectebus, die hen onder de neus werd gedrukt. Die mensen op zoveel kilometers afstand van Trond heim hebben er nimmer notie van gehad waar dat bankbiljet zou blij ven, hoe het zou worden besteed, bij wie het terecht zou komen. Zij wis ten alleen maar, dat er in Nederland, dat landje van water en woeste win den. iets aan de hand was, iets heel ergs, dat zij alleen hadden kunnen weten, als zij ooit hadden gehoord van een Sint Elisabethsvloed en de ge volgen daarvan, maar die mensen kenden niets van Neerlands historie. De winkelier, ge zult dat willen aannemen, uit het stadje Göteburg. die een praatje maakte met een van zijn klanten, die om een pak vermi celli of daaromtrent verlegen zat en die ook zijn offertje in de een of an dere collectebus stopte, herinnerde zich slechts vaag, dat er op de we reldkaart een Nederland bestond, dat ergens onder of boven Frankrijk was gelegen De Zwitser uit Kaltsheim had uit sluitend gelezen, dat Holland 'n vlak land was, hetgeen hij onmogelijk kon geloven, omdat er toch hier of daar bergen moesten zijn. Ook hij deed een duit in het hem voldoende bekende zakje. Hij dacht er nadien nooit meer over na Het zijn niet de timmerlieden en de metselaars, niet de straat makers en schilders, die dit hou ten dorpje bouwen. Het is wer kelijkheid aan het worden door daden, gepleegd in dat dorpje op zoveel kilometers afstand van Trondheim, in het stadje Göte- borg en het bergachtige Kalts heim. Heiningen zal eeuwig en altijd Hei ningen blijven, voor het grootste ge deelte van alle volkeren volslagen on bekend. De ramp is in het buitenland reeds vergeten, maar als een monu ment staat midden in een bloeiend polderlandschap dat stelletje houten woningen, oneindig veel meer bete kenend dan wie-weet-welke-confe- rentie over welk onderwerp dan ook! f^E ZIET in dit dorpje de timmerlie den heen en weer lopen met plan ken, hamers en andere attributen. Zij zeggen niet veel. want zij hebben het druk. Zij hangen geen ontroerende verhalen op en zij hebben van Noor se, Zwitserse en Zweedse dorpen nim mer gehoord. Zij zullen U echter wel meedelen, dat dit een Noorse en dat een Zweedse woning is. Zij zullen U met enige trots vertellen, dat er ginds een houten jeugdhuis wordt opge richt, dat een geschenk is uit Zwit serland. De mannen timmeren verder, maar als ge informeert, hoe dit zaakje in elkaar steekt, dan zeggen zij, dat er veertien Zweedse en 11 Noorse wo ningen komen. Zij geven een ogenblik hun gebukte houding prijs en wijzen naar zanderige paden, die eens straten zullen worden. Ge hoort dan, dat er een Graaf Bernadottestraat is en een Valencien- nesstraat op stapel staat. Ge luistert met aandacht hoe precies de Koning Haakonstraat zal lopen en ge weet na enkele minuten secuur waar ergens de Veiuwestraat wordt geschapen. Ge overziet daarna het hele geval en ge weet, dat het niet lang meer zal duren, of de houten huizen gaan betrokken worden. Ge maakt een praatje met de gemeente-architect, die zeer enthousiast is over deze bouw en ge klampt ook nog een inwoner aan van Heiningen, die tot de zwaar ge troffenen behoort. Ge hoort slechts de lof zingen over dit werk. De lof, die aan de mensen niet mag worden onthoudenvoor al niet aan die man in dat dorpje over zoveel kilometers afstand, die winke zo betoogde ir. Horstmann en hij ver volgde: „De heer den Hollander heeft op zijn laatstgehouden pcrsconferente ontkend, dat de N.S. met deze kwestie iets te maken zouden hebben. Indien de heer den Hollander niet geheel op de hoog te zou zijn van de activiteit van de N.S., zijn wij natuurlijk onmiddellijk bereid hem een fotocopie van dit schrijven te doen toekomen. We hopen echter van harte dat de heer den Hollander zoveel invloed bij de N.S. heeft, dat dit li chaam in overeenstemming met de mening van zijn president-directeur iedere activiteit tegen onze busdienst zal laten varen, waardoor een der weinige goede gevolgen van de wa tersnood voor ons gebied behouden zal blijven. Nadat de N.S. de lijnen in ons gebied heeft overgenomen en het reizigersvervoer daarna heeft stop gezet, terwijl het hoefijzerverkeer voor goederen per spoor welhaast onbetaalbaar is geworden, verlangen wij niet anders dan dat de Spoorwegen zich ook thans niet bemoeien met een Zeeuwsch-V'laams ver- keersbelang. Wij hebben een onderhoud met de Minister van Verkeer en Waterstaat aangevraagd en hebben goede hoop dat ons alleszins rechtvaardig en bil lijk verlangen wordt ingewilligd." Aldus de voorzitter van de Kamer van Koophandel. Derde klasse B Gudok 14 10 2 2 22 31—13 Heusden 13 8 2 3 18 30—23 Hieronymus 13 6 4 3 16 20—22 Baardwijk 13 6 3 4 15 23—21 Concordia 13 6 3 4 15 28—26 Uno Animo 13 6 2 5 14 28—19 RKDVC 13 5 3 5 13 29—22 St. Michielsg. 13 4 5 4 13 23—24 Zwaluw 13 3 4 6 10 26—33 RKTVV 13 2 5 6 9 20—24 RWB 12 2 3 7 7 9—21 OJC 13 1 2 10 4 15—34 Derde klasse C Roosendaal 14 11 3 0 25 39—16 WSC 13 7 3 3 17 24—14 WVO 13 6 4 3 16 23—18 BSC 14 7 2 5 16 40—32 Hero 13 6 3 4 15 24—23 Virtus 13 6 2 5 14 19—21 Dongen 14 6 2 6 14 29—24 VES 14 5 2 7 12 28—26 SCO 14 3 5 6 11 25—34 DHV 12 2 6 4 10 16—18 RKC 13 2 3 8 7 18—33 Zierikzee 13 1 1 11 3 1642 Derde klasse D Hulst 14 10 3 1 23 40—21 Odio 14 6 5 3 17 342N Axel 14 8 1 5 17 39—25 RKFC 14 6 4 4 16 38—25 RCS 14 6 2 6 14 34—27 Biervliet 13 5 3 5 13 18—28 De Zeeuwen 14 6 1 7 13 26—25 Corn Boys 14 5 3 6 13 21—28 Zeelandia 14 4 4 6 12 13—27 Breskens 14 3 5 6 11 17—26 Nw. Borg vliet 14 3 3 8 9 19—33 Meto 13 2 4 7 8 13—27 Vierde klasse D GW 9 7 1 1 15 34—12 HVCH 11 6 3 2 15 29—20 RKJVV 10 5 3 2 13 30—18 Vlijm. Boys 11 6 0 5 12 26—21 Zaltbommel 10 4 4 2 12 29—17 DESO 10 5 1 4 11 29—30 Nieuwkuijk 11 4 1 6 9 22—30 Haarsteeg 11 3 2 6 8 18—30 Wit Zwart 11 2 2 7 6 12—33 Raamsdonk 12 1 3 8 5 16—39 Vierde klasse E VOAB 11 8 3 0 19 30—15 TAC 10 S 2 3 12 22—17 GSBW 11 5 2 4 12 23—18 Ons Vios 11 5 2 4 12 16—19 SVG 10 4 2 4 10 11—13 Broekhoven 12 2 6 4 10 22—29 Were Di 10 3 3 4 9 17—18 PCP 11 4 1 6 9 26—28 Oisterwijk 10 3 1 6 7 15—17 Nevelo 10 2 2 6 6 1825 Vierde klasse F Gilze 11 10 1 0 21 44—14 Veerse Boys 11 9 0 2 18 27—10 Madese Boys 11 7 1 3 15 23—12 Zundert 11 5 2 4 12 23—19 RSV 11 4 2 5 10 14—10 Breda 11 3 4 4 10 20—34 Groen Wit 9 3 3 3 9 17—20 Boeimeer 11 3 1 7 7 23—35 TVC 11 1 1 9 3 13—26 SAB 11 1 1 9 3 14—33 Vierde klasse G Steenbergen 12 7 3 2 17 33—25 SC Gastel 12 7 2 3 16 44—16 Ierseke 11 6 2 3 14 27—19 Grenswachters 12 5 3 4 13 26—20 Halsteren 12 3 6 3 12 19—19 Schutters 10 3 4 3 10 18—13 NSV 11 4 2 5 10 30—30 Kaaise Boys 11 3 3 5 9 13—22 HSC 10 3 0 7 6 17—36 Robur 11 2 1 8 5 1845 Vierde klasse H Luctor 12 9 0 3 18 36—17 Hontenisse 12 8 2 2 18 31—10 Koewacht 13 7 1 5 15 32—32 Steen 12 6 2 4 14 34—25 Oostburg 12 6 2 4 14 23—27 Aardenburg 12 5 3 4 13 29—27 Clinge 12 S 1 6 11 30—21 Ria W 12 4 1 7 9 26—22 Sluiskil 10 3 2 5 3 18—24 EMM 12 3 2 7 8 18—34 IJzendijke 11 0 2 9 2 9—36 lier uit Götesberg Kaltsheim. en die heer uit (Van onze correspondent). |TEN zeer vooraanstaande, rijke boer uit de omstreken van Steyer in Oostenrijk is dezer dagen gearresteerd wegens een moord, die hij 24 jaren geleden had bedreven. Vier en twintig jaren geleden was Stretner nog knecht op een boerderij en zonder middelen. Hij werd „verliefd" op een dienstbode, die bij zijn baas werkte. Toen het hem evenwel te ver ging, nam hij het meisje mee uit wandelen en duwde haar in een afgrond. Rustig ging hij vervolgens naar de boerderij en legde zich ter ruste. Dat gebeurde op 1 December 1929. Liet meisje, Anna Maer werd als ver mist gemeld. De politie geholpen door buurtbewoners deden gedurende twee maanden nasporingen. Er werden oproepen door de radio uitgezonden en advertenties geplaatst, doch zonder resultaat. Daarna werd het dossier in het rek geschoven. In 1931 vonden touristen het stoffelijk overschot. Al gemeen was men de overtuiging toe gedaan, dat het meisje verongelukt was. Stretner huwde daarna een rijke boerendochter. Harde werker als hij was werd hij in de omgeving een persoonlijkheid die meetelde. Hij kocht steeds meer land en nam zit ting in allerlei besturen en commis sies. In September van dit jaar werd de gendarmerie van Steyr aangevuld met een ijverige, jonge politieman, een zekere Seidl. Deze werd verliefd op een der dochters van Stretner. De rijke boer weigerde hem evenwel als schoonzoon te erkennen „Probeer eerst eens iets te presteren en pro motie te maken", sprak de boer. Seidl knoopte dit in zijn oren. Hij begon te studeren en ieder vrij ogenblik be steedde hij aan de dossiers met onop geloste problemen. Vanai de eerste dag had het dossier Anna Mayer zijn volle aandacht. Wekenlang werkte hij nauwgezet verder. Zijn verliefdheid verplaatste zich inmiddels op een an dere dorpsschone, waarmee hij wilde trouwen. Kort voor zijn huwelijk werd de zaak Mayer hem dezer dagen dui delijk, omdat hij de van de relatie Mayer-Stretner een en ander te weten was gekomen. Met een mand vol aanwijzingen, doch zonder steekhoudend bewijs liet hjj dezer dagen Stretner van zijn bed lichten. „Herr Stetner, het spijt me voor U, maar 24 jaar geleden hebt U Anna Mayer vermoord. Ik moet U arresterenDe volkomen verraste boer werd lijkbleek en bekende on- middeljjk. Seidl heeft promotie gemaakt en gaat begin Februari trouwen. Inmid dels heeft hij weer en ander dossier opgenomen. (Advertentie) VOORKOM HEESHEID Zorg er voor steeds een doos- e Wybert bij U te hebben. E staatssecretaris van Oorlog, mr F. J. Kranenburg is er van over tuigd, dat het militaire personeel als groep ten aanzien van de huisvesting achter staat bü elke andere groep der bevolking. Naar aanleiding hiervan is in 1952 cn 1953 een extra bouwvolume spe ciaal voor militairen ter beschikking gesteld, wat in totaal 5884 woningen opleverde waarvan de bouw in 1954 zal zijn voltooid. Daar komen dit jaar nog 1000 woningen bij, als onderdeel van het algemene bouwplan 1954 en zo komt men op een totaal van rond 7000 woningen, waarvan ongeveer 2000 bestemd zijn voor de marine, de rest voor land- en luchtmacht. Het aantal militaire woningbehoe- venden is sedert begin van dit jaar weer gestegen en wel van ongeveer 6000 tot ongeveer 8000. Er is echter goede hoop. dat men in de komende twee jaar deze 8000 mensen een wo ning zal kunnen bezorgen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 4