r CP DE VAL" bij Zierikzee veerhaven 'i St. Gerardushuis te Seppe gaat retraites geven voor verloofde paren PUB11EKE TRIBUNE Oplevering herstelde zeedijk te Ellewoutsdijk Uw Kunstgebit MOORTJE VI MIIEKMVIISI sklTSraG 1954 f -sooonoooo. k«S H\ UITGIFTE 99'/, H. EE nood Ja, die volle milde Virginia-geur en smaak heeft alleen: STERLING Dus: Sta op STERLING! Intei B Commi I DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 JANUARI 1954 Streven naar moderne eigentijdse methoden JAAR 1953 WAS MINDER GUNSTIG Nieuwe groepen Jan van Roessel in actie Onbeschadigd gedeelte is de zwakke schakel Boekenplank Helicopter-verbincling in toekomst gewenst Geen tweede startbaan bij Haamstede H. H- Kappers ONTVANGER-GRIFFIER OLIEFABRIEKEN CALVÉ-DELFT C. WITTE Waarom Omdat Niemeijer voor Sterling het allerbeste uit de Virginia-oogst kocht Specia U TTET St. Gerardus Retraitehuis te Seppe heeft ons haar jaar- verslag over 1953 toegezonden en de directie van deze in stelling valt hierin maar meteen met de deur in huis. Het af gelopen jaar blijkt voor het retraitehuis, niet in het minst tengevolge van de watersnood, beduidend minder gunstig te zijn verlopen dan in 1952. Het rampgebied valt grotendeels samen met het retraitedistrict en het gebouw moest zelfs enkele weken dienst doen als evacuatie-oord voor protestanten zcwel als katholieken uit Oude Tonge en Klundert. Bovendien werden er in 1953 in 3 grote plaatsen van het bisdom Breda missies of parochie-retraiten gegeven, t.w. Roosendaal Bergen op Zoom en Breda. „Zelfs trouwe bezoekers van een retraitehuis laten in zo'n jaar gemakkelijk verstek gaan" merkt de directie op. Ondanks alles haalde inen nog 3459 leken, verdeeld over 76 retraten. Dat is nog be hoorlijk, als men bedenkt, dat Seppe slechts 63 kamers telt. ]~)E vitaliteit van het retraitewerk- zelf werd door de watersnood niet gebroken.- Zowel in eigen kring als daarbuiten streefde men met be houd van het essentiële in de retraite naar moderne eigentijdse metho den. Hiertoe werkten de paters sa men, .niet alleen met de collega's van andere retraite-huizen, maar ook met vooraanstaande priesters en leken- propagandisten, zowel van het bisdom Haarlem als het bisdom Breda. Tot de nieuwe groepen, die vorig jaar voor het eerst op retraite kwa men behoren: Jongens Kweekschool van Rotterdam; bestuurders van KAB uit de Dekenaten Rotterdam en Mid delburg; Zelatricen Misie-Actie en dank bij de financiële medewerking van ziekenhuizen te Vlissingen, Breda en Roosendaal: werden er drie retrai- en voor R.K. verpleegsters gegeven. Het initiatief tot al deze nieuwe re- traiten werd nog genomen onder lei ding van de in Juli 1953 afgetreden directeur pater R. Lampe, die sinds begin September in Suriname als mis sionaris werkzaam is. Een hoogtepunt van medelven en medewerken in het bisdom Breda wordt genoemd de Studiedag van 22 October 1953, door de geestelijke ad viseur en aalmoezeniers van KAB, KAV. KAJ en VKAJ, geheel gewijd aan de bevordering van het retraite- werk onder de leken, ingeluid door een wetenschappelijke lezing van prof. dr. H. Boelaars C.ss.R. Dat de vrouwelijke evenals de mannelijke jeugd in deze moderne tijd nog open staat voor bezinning en verdieping van een retraite, was vol op te merken aan de stichtende wijze, waarop jongelui van elke stand en ontwikkeling in Seppe hun retraite hielden. Ter bevordering van de re traite als naaste voorbereiding tot hun voorgenomen H. Hu welijk hebben mgr. Baeten, zowel als mgr. Huibers, in na volging van andere bisschop pen in West-Europa, goedge vonden, dat er retraiten wor den georganiseerd voor verloof de paren samen. Dit geschied de reeds met groot succes bij de emigranten-retraite van 28 31 December j.l. JAARCIJFERS traites voor leken met 3459 deelne mers. Totaal: 79 retraites met 3566 deelnemers. Van het aantal leken, dat retraite maakte waren er: gehuwde heren 824. ongehuwde heren 1401, ge huwde dames 476 ongehuwde dames 758. Totaal 3459 personen. Van deze 3459 personen kwamen er voor de eerste keer naar Seppe 1888. Uit het Bisdom Breda kwamen: Heren: gehuwde 324, ongehuwde 1065. Dames: gehuwde 268, ongehuwde 575, Totaal 2232 personen. Uit het Bisdom Haarlem, voor zover het tot het retraite-distrct van Seppe behoort, kwamen: Heren: gehuwde 327, ongehuwde 196. Dames: gehuwde 168 onehuwde 135. Totaal 820 personen PROGRAMMA HALF JAAR. KOMEND pEBRUARI:: Dinsdag 2 Febr. Recol lectie Gehuwde Boerinnen W.B. Dinsdag 25 Febr, Jonge Boeren III Dinsdag 9—12: K.A.V. II Vrijdag 12— 15Febr.K.A.B. III. Dinsdag 1619 Febr. Jonge Boeren IV Zaterdag 20 23 Febr. K.A.J. II. Dinsdag 23—26 Febr. K.A.V. III Zaterdag 27—2 Mrt. Dienstlichtigen VIII. MAART Woensd. 3-6 Mrt. Jonge Boe rinnen II. Zaterd. 6-9 Mrt. Dienstplich tigen IX Dinsdag 9—12 V.K.A.J. II Zaterdag 1316 Maart Dienstplichti gen X Dinsdag 1619 Maart: Jonge Boerinnen III. Dinsdag 2326 Maart Meisjes (1730 jaar Zondag 28 April Recollectiedag Jongeren Roosendaal. Dinsdag 302 April: Echtparen. APRIL: Zaterdag 36 April: Heren Middenstand Dinsdag 69 St. Silves- te M.U.L.O. Jongens Breda. Zater dag 1013 April: Kweekschool Jon gens Baarle-Nassau. Woensdag 1417 April: G W. Heren (gereserveerd-. Za terdag 1720 April: (Pasen) Verloof de Paren (MiddenstandjDinsdag 20 23 Heren St.Raphaël (Rotterdam Tn 1953 werden er in het retraitehuis 1 van Seppe (N.-Br.) gegeven: 3 retraites voor priesters en klooster lingen met 107 deelnemers. 76 re in Tilburg is Zondagmiddag de voetbalwedstrijd gespeeld tussen Wil lem II en E.B.O.H., welke in een 70 overwinning voor de gastheren eindigde. Het derde doelpunt voor Willem II. gemaakt door van Roessel, met een kopbal: v-l.n-r. Fok, van Roessel, Scheurwater en Vermaat; vóór hen doelman Smid, die nog vertwijfelde pogingen doet deze kopbal on gedaan te maken. ERGERLIJKE WEGTOEST ANDEN Wederom werden wij opgeschrikt door een verkeersongeval met dodelijke af loop nabij het Zoute Spui. Een oude vrouw werd gegrepen door een auto, be stuurd door een zeer ervaren rijder uit de streek, en daarbij gedood. Voorzover kan worden nagegaan treft de chauf feur gelukkig geen schuld. Een ongeval dat iedere automobilist kan overkomen. Waar ligt de schuld? Volgens algemeen gangbare opvattin gen is de Overheid aansprakelijk voor het in goede staat houden van de ver keerswegen. De weg TERNEUZEN AXEL kan daarvan geen sprekend voor beeld worden genoemd. Vanaf Terneu- zen bestaat sinds kort tot halverwege St. Annapolder een zeer behoorlijk van de verkeersweg gescheiden fietspad. Waar om dit pad niet doorgetrokken tot Axel? YJET enige pleehntigheid had te El- lewoutsdijk de oplevering plaats aan het waterschap van de herstelde zeedijk. Nadat de dijkgraaf, de heer D. Dees, de genodigden, o.w. de heer C. Philip- se namens Ged. Staten, had verwel komd, werd allereerst de polder Eve- ringe bezocht en daarna de haven te Ellewoutsdijk. Des middags werd ge luncht in hotel Centraal te Goes. Hier sprak allereerst het lid van Ged. Sta ten, de heer Philipse. Deze merkte o.a. op dat de veiligheid moet gaan boven alles en bij het bezoek aan de zeedijk van het waterschap Ellewouts dijk is toch wel erg duidelijk gewor den dat het onbeschadigde gedeelte dijk thans een zwakke schakel is ge worden. Zolang de dijk ten Oosten van de haven te Ellewoutsdijk en de niet beschadigde gedeelten in Everin- ge niet op hetzelfde peil zijn gebracht als dat van de herstelde zeedijk is de volledige 100 pet. veniligheid nog niet bereikt. Wanneer ik goed i/igelioht ben. al dus de heer Philipse. dan is de Eve- ringepolder thnans vier maal onder gelopen en driemaal is de Ellewouts- dijkpolder mee overstroomd, waardoor dus wel blijkt van welk groot belang de Everingse binnendijk geaoht moet worden. Als lid van de herverkave- lingscommissie en als voorzitter der agrarische commissie zal hij nauwkeu rig doen toezien om bij de herverka- velingswerkzaamheden zo veel moge lijk te letten op de plannen van dij'k- verbetering. CONCENTRATIE NOODZAKELIJK r~\OK heeft de watersnood geleerd dat een grotere eenheid van wa terschappen tot stand moet komen. De achterliggende polders hebben zeer groot belang bij een goede zeewering en hebben tot heden daartoe niet bij gedragen en daarom is concentratie in het belang der veiligheid noodza kelijk. In het algemeen belang zal In de toekomst hieraan moeten worden gewerkt. Men zal hierbij echter ter dege rekening moeten houden met de voordelen van de wet van 1870 voor de calamiteuze polders. De heer Phi lipse bracht dank aan de Rijkswater staat en aan de firman van Oort die zo krachtig het herstel hadden uitge voerd en prees de samenwerking der verschillende instanties die hier ge werkt hadden. De heer Ir. Snip, hoofdingenieur der Rijkswaterstaat, zeide grote be wondering te hebben gehad voor het- geen de rijswerkers die gedurende de maand Februari 1953 onder zeer moei lijke omstandigheden hadden moeten werken. Br is in Everinge zeer hard te gen het water gevochten. Er waren, daar twee grote stroomgaten op slechts driehonderd meter van elkaar. Het westelijk gelegen stroomgat heeft men op 19 Februari reeds kunnen dichten door buitenom een ringdijk te leggen. Maar met het oostelijk gat, dat veel dieper en breder was, had men meer moeite. Op Zondag 8 Maart heeft men het echter op stout moedige en geïmproviseerde wijze we ten te dichten en dank zij veel for tuin, bleef het gesloten. Ir. Snip prees de samenwerking met het waterschap en was dankbaar voor het mooi najaarsweer, dat het werk zo begunstigd had. VERDERE DIJKVER- BETERING NODIG MA hem voerden nog het woord Ir. Swaters van de Prov. Waterstaat, de aannemer van Oort en dijkgraaf Dees, die hulde bracht aan prov. be stuur, waterstaat en aannemer. Het bestuur, zo zei hij verder, is ten zeer ste voldaan over het herstel, maar nog niet tevreden zolang er nog een zwek ke schakel is in de zee-wering. Hij vroeg dringend medwerking om te ko men tot dijksverbet.ering bij de haven en in Everinge. Ook de Everingse-bln- nendijk en de dijk om de Zuidponlder dienen versterkt te worden. Hij wees op de mooie schorren tussen Ellewouts dijk en Everinge en op de mogelijkhe den deze te betrekken bij het dijks- herstel. Ook vestigde hij de aan dacht op de ongunstiger wordende toe stand bij het fort te Ellewoutsdijk, daar uit de gehouden peilingen is ge bleken dat daar verdieping plaats heeft. Eenieder die, zoals ik, dikwijls van deze weg gebruik moet makèn, verwon dert zich telkens dat er nog niet veel meer ongelukken gebeuren. Vooral op winteravonden- bij regenachtig weer, staat ieder voetganger en fietser aan de grootste gevaren bloot. De weg is te smal om twee auto's behoorlijk gelegen heid te geven elkaar te passeren zonder van het ..Rijwielpad?" gebruik te ma ken. Iedere chauffeur weet, dat bij hét passeren van twee auto's met branden de koplampen een klein ogenblik van verblinding optreedt. Wee de voetgan ger of fietser, die zich op dat fatale mo ment juist in de gevaarlijke zone be vindt. Het is niet de enige weg naar Axel die om verbetering schreeuwt. Wie kent niet de weg SLUISKID- AXEL, waar tijdens de spitsuren van de fabrieken te Sluiskil, honderden fiet sers dikwijls met drie of vier naast el kaar zich op dezelfde smalle weg voort bewegen waarop ook het gemotoriseerd verkeer thuishoort? En wat denkt U van de weg AXEL HULST waar steeds een vrij intensief verkeer is? Lezers, hierin moet verandering ko men! WIJ VRAGEN VAN DE VERKEERS WEGEN GESCHEIDEN FIETSPADEN. Het voorwendsel dat er geen geld is om deze verbeteringen aan te brengen houdt geen steek. Ik stel pogingen In het werk om te weten te komen hoeveel millioenen er na de bevrijding zijn be taald aan het Wegenfonds en welk per centage daarvan is aangewend voor wegverbetering. De cijfers hoop ik t.z.t. te publiceren. Misschien is er nog geen 50% besteed voor het doel waarvoor be taald. WAAR HAALT DE OVERHEID HET RECHT VANDAAN DIT GELD VOOR ANDERE DOELEINEN UIT TE GEVEN? U verwacht niet, dat een actie de ge wenste verbetering zal brengen? Voor het antwoord op deze vraag ver wijs ik naar de resultaten die het Co mité voor Wegverbetering in Zeeuwsch- Vlaanderen het laatste jaar heeft be haald ten aanzien van de beruchte Blauwe Keitjes". Dit euvel behoort goddank tot het verleden. Het nog steeds toenemend gemotori seerd verkeer smeekt om betere we gen. Wat ik vraag ten aanzien van de hierboven genoemde wegvakken is min der dan het minimum waarop wij recht hebben. Of hierin verandering komt hangt voor een niet gering deel af van U, le zers. Indien U sympathiseert met de idee door een actie tot betere wegen te ko men, laat dit dan blijken door een ad- haesie-betuiging aan mijn adres. Zend mij een brief of kaartje, liefst aange vuld met zelf opgedane ervaringen. Betuig Uw instemming niet mondeling op straat of in café, doch schriftelijk. Deze oproep is gericht aan iedere weg gebruiker. hetzij voetganger, fietser of automobilist. en goed geleide massale actie moet tot resultaten leiden; zelfs in het zover van Den Haag gelegen Zeeuwsch-Vlaande ren. Wanneer ik een m.i. voldoend aantal adhaesie-betuigingen ontvang, zal ik trachten, de prominente Zeeuwsch-Vla mingen die deel uitmaken van het nooit ontbonden Comité voor Wegverbetering opnieuw te benaderen en twijfel er niet aan of zij zullen zich bereid verklaren de wegen te zoeken die kunnen leiden tot het gewenste resultaat. Lezers, wij hebben allen rechten, maar ook plichten. Een van die plichten is er naar te streven het beangstigend groot aantal verkeersongevallen te verminde ren. De doden klagen ons aan! J. W. DE FEYTER Nieuwstraat 30, Terneuzen. Roosendaal) Zaterdag 2427 Heren St. Alph. (Rotterdamse Tram). Dins dag 273 Mei; E.E. Broeders C.ss.R. Mei: Maandag 311 Mei Eerw. Zus ters. Dinsdag 1114 Mei: K.A.V. IV. Zaterdag 1518 Zelatricen Missie actie. Dinsdag 1821 Mei St. Michaël (Politie Rotterdam e.a.) Vrijdag 21— 24 Mei K.A.B. IV (uit de steden) Maandag 2427 Mei: Verloofde Paren (gereserveerd). Zondag 30 Mei: Pro- pagandadag. JUNI: Dinsdag 14 Juni Open voor aan te vragen retraite. Zaterdag 58 Juni (Pinkseren Verloofde paren. REIS DOOR TROPISCH AFRIKA. Alrika is voor ons nog steeds het gebied van ongerepte oerwouden, waar allerlei dieren vrij rondzwerven, die men hier slechts tegen beta ling achter tralies kan bekijken. Nu wordt ook het zwarte werelddeel steeds meer ontsloten, met al de voor- en nadelen van dien. Zo is het niet vanzelfsprekend mee dat men daar olifanten, chimpansé's en nijlpaarden tegenkomt. Een goede gids op een speurtocht naar zulk een zeldzaam wild is het boek van Dr. Bernhara Grimek: Naar het land van de Chimpansé. (Uitgave Hollandia, Baarn). Dez - directeur van de Frankforter Dierentuin trekt het oerwoud in zonder geweer, maar gewapend met camera's en filmappa raten en slaagt er met veel moeite in de boven genoemde dieren in het wild te bespieden en op de film vast te leggen. Van zijn mooie foto's zijn er vele in dit boek op fraaie wijze afgedrukt. Ook de negerbevolking komt hierbij aan bod. Maar de tekst verdient eveneens de aandacht. Schr. is deskundig, heeft een goed observatievermogen, gevoel voor humor en een vlottf pen. Hij geeft een reëel beeld van een land, dat zich ontwkkelt onder de vloek en de zegen van de moderne bescha ving. Omdat het boek ook goed is vertaald en met zorg uitgegeven, kun nen we het aan liefhebbers van reis verhalen en van dieren aanbevelen. M. B. QE Reconstructie-commissie Schouwen-Duiveland heeft zich uitgespro ken voor een afzonderlijke veerhaven in „de Val" naast een haven in de monding van het havenkanaal. Zij overwoog daarbij, dat de ha venmond van Zierikzee zeer moeilijk ligt op een ongedekte, vèr voor uitstekende punt in de grootste stroomgebieden van de Ooster-Schelde, terwijl ,.de Val", liggend in rustiger water en gedekt door zandbanken, voortdurend recht kan worden ingevaren. Men moet erop rekenen, dat bij uitvoering van het Drie-eilanden-plan niet Colijnsplaat op Noord- Beveland aanleghaven voor de Prov. Stoombootdienst zal worden, maar con plaats aan de Oostzijde van Noord-Beveland. Vanaf dit punt kan een veilige en rechte koers naar „de Val" worden gevaren, terwijl naar de haven van Zierikzee tweemaal van koers zal moeten worden gewijzigd, zonder dat van een lichtenlijn gebruik kan worden gemaakt, en met moeilijkheden in de radar wegens niet voldoende snel reagerend beeldscherm. mogelijk te maken. Wel Vond men, dat de sportvliegerij in de gelegenheid moet worden gesteld van het veld ge bruik te maken, waartoe het noodza kelijk zal zijn aan het einde van de verharde baan en loodrecht daarop een tweede startbaan te maken, die echter niet verhard behoeft te zijn. Het kan een grasbaan zijn, die met eenvoudige middelen e» met weinig kosten kan worden aangelegd. Tenslotte was men van oordeel, dat de ontwikkeling van het luchtverkeer per helicopter nauwlettend moet wor den gevolgd. Voor het recreatie-ver keer en voor het noramel externe verkeer kan een helicopter-verbinding in de toekomst belangrijk worden. Een bezwaar tegen de haven van Zierikzee is ook, dat de eventueel te bouwen sluis in het havenkanaal bij hoge vloed gesloten zal worden, zodat de havenmond dan tevens.dienst zal doen als vluchthaven, spoedig vol zal liggen en dus de goede uitoefe ning van de veerdienst zal belemme ren. De aantrekkelijkheid van de vaart door het havenkanaal (het mooie gezicht op Zierikzee) vervalt niet al leen wanneer „de val" als veerhaven wordt gekozen, maar ook, indien de havenmonding als veerhaven zou dienst gaan doen. Overigens kan de R.C. zich volledig verenigen met het plan van de heer Argelo tot aanleg van de zg. mondighaven, alleen met deze restrictie, dat het aanbrengen van een keersluis of een schutsluis nog nader dient te worden bezien. VLIEGVELD HEEMSTEDE LIET luchtvaatterrein vormde even- eens een punt van studie. Na over leg met de Rijksluchtvaartdienst is de RC. tot de conclusie gekomen, de gelet op de onwaarschijnlijkheid, dat thans evenals voor de oorlog opnieuw binnenlandse luchtlijnen tot stand zul len komen geen behoefte bestaat aan uitbreiding van de thans aanwe zige verharde startbaan met een twee de baan, teneinde landingen en op stijgingen van zware verkeerstoestel- len bij nagenoeg elke windrichting HET WEGENNET P)E wegen op het eiland zelf had- den de volle aandacht. De RC. heeft een hoofdwegenstelsel ontwor pen, dat bij uitvoering het eiland volledig zal openleggen. Uitgangs punt vormde de in hoofdzaak reeds bestaande Rijks- en provinciale weg Oost-West. Het was noodzakelijk hier in een omleidingsweg rond Zierikzee op te nemen. Bij Serooskerke is een afsplitsing van deze weg naar Haam stede geprojecteerd. Voor de ontslui ting van Midden-Schouwen is een doorverbinding van de weg tussen Serooskerke en Brouwershaven ge wenst. Deze zal tevens een goede rechtstreekse verbinding mogelijk ma ken met Brouwershaven en de kop van Schouwen. Een verbetering van de tweede verbinding- Zierikzee-Brouwershaven kan worden bereikt, door een weg, die via Kerkwerve aansluit op de ver bindingsweg Serooskerke-Brouwers- haven. Daarop kan dan ook een ver binding met Scharendijke tot stand worden gebracht. Een bij Zonnemaire op de weg Zierikzee-Brouwershaven ansluitend wegvak via Dreischor naar de Rijksweg bij Nieuwerkerk schept zowel voor Brouwershaven, Zonne maire als Dreischor de meest deel- matige verbinding met het veer bij Zijpe. STEEDS VERBINDINGEN ""TEN Westen van het havenkanaal is een verbinding ontworpen, die de havenmond zowel met Zierikzee als met de provinciale weg verbindt. Op de plaats van de Meeldijk, die wordt afgegraven in het kader der herver kaveling, kan de weg voor het motor- verkeer worden aangelegd. Het lang zame verkeer kan de te verbeteren weg naar „de Val" gebruiken. De Ruige Dijk. die een belangrijke func tie zal gaan spelen in de waterkerin gen van het eiland, dient voor het verkeer geschikt te worden gemaakt. Er blijft dan ook bij mogelijke cala miteiten steeds verbinding met Zie rikzee mogelijk. De landbouwwegen (waarover verder geen uitspraken worden gedaan) dienen in ieder ge val een kruinbreedte van 9 tot 10 me ter te krijgen, opdat zij zwaar mate riaal kunnen dragen ben ev. moeilijk heden. KOSTELOOS. Het faillissement van F. J. Vergeer Jr., textielhandelaar en vrachtrijder, Polderweg 21, Pauluspolder, Vogel waarde, is bij beschikking der Recht bank te Middelburg d.d. 6 Januari 1954 opgeheven wegens gebrek aan baten. De curator, Mr. H. B. L. de Rechter, Steenstraat 35, Hulst. FAMILIEBERICHTEN (Uit andere bladen). Geboren: Wilma, doch- er van Th. van Ierlandvan stiphout, Tilburg. Overleden: A. Verwey- en, 72 jaar, Bloemendaal, Fè KortmanHaring, 51 jaar, Oosterbeek. M. HasselaVer hoeven, 91 jaar, Leur. M. Tee- kens, 72 jaar, Voorburg. Mr. G. Bonhomme. 84 jaar, Maas tricht. Gilbert G. Wulffaert Sas van Gent (Ned.) en Zulma V. J, Wuestenberg St. Amandsberg (B.) hebben de eer U kennis te geven van hun voorgeno men huwelijk, hetwelk zal plaats hebben op Woensdag 27 Januari a.s. in de Paro chiekerk van de H. Berna- dette te Gent. om 10 uur. Toekomstig adres, tevens adres van de dag: Slijterij „In den Rooien Oedt", Stationsstraat 3 - Sas van Gent. 720-O Hiermede betuigen wij onze oprechte dank aan het Be stuur van de Schuttermaat- schappij „Elk zijn Recht", schutters, schenkers van prij zen en aan allen die hebben medegewerkt om de T.B.C.- schieting te doen slagen. Het Bestuur van Herwonnen Levenskracht. Voor direct gevraagd te Ber gen op Zoom, eerste of tweede dames kapster en leerling kap ster. Brieven onder no. 15747-xxx Bijk. Bergen op Zoom. zit de gehele dag stevig op zijn plaats I Thans is het niet meer nodig, dat Uw kunstgebit bU het spreken, eten, lachen of nie ren losschiet of verschuift. Een weinig DENTOFIX-poeder op de gebitsplaat, en deze onge makken bestaan voor U niet meer; DENTOFIX geeft U een ongekend gevoel van zekerheid en welbehagen. Aangenaam en hygiënisch in het gebruik. Te vredenheid gegarandeerd. Slechts f %M per strooibus. In apotheken «n drogisteryen. Gevraagd in Villa R.K. gouver nante-kamermeid. Aanb. 700 Brédabaan. Brasschaat - Poly- gone (Antw.) 88I9 Deftig R.K. meisje gevr. 25-30 j. Zelfst. kunnende werken en goed koken, v.g.g.v. Mad. Ver hoeven 51, Brédabaan, Bras- schaet (Antwerpen). Huishoudster gevraagd. Mevr. van VVaesberghe, Steenstr. 20, Hulst. Aanm. tussen 3 en 5 uur. Meid gevr., ouderdom 17 tot 25 jaar, voor alle werk, bi] R K. burgers. Goed loon. Te schrij ven bureau Swolfs - C. Pater Nuyenslaan 's Gravenwezel bij Antwerpen. 1267 Engelse familie wonende in België, dicht bij Ned. grens, vr. 'n keuken- en kamermeisje Ift. tussen 25-30 j. Goed loon. Referenties géeist. Murdoch, 6 Torenlei, Kapellenbos. Telef.: Antw. 748333. 1297 rtt KOOP GEVR Piano of vleugel gevraagd, te- ren contant geld. Brieven uit sluitend met vermelding van merk, kleur cn prijs ond n. 1258 VERLOKEN Capuchon van groene regenjas verloren, Hulst-Steen. Teg. bel. ter. bez. M. Ysebaert, Wilhel- minastraat 46, St. Jansteen. 825 HUIZIJN Nieuwbouw, vrije vestiging vanaf t 10.500 Ook voor vr!1- stelling v inw Makelaars v d Bere en Cn Nieuwe Ginnt Ken straal 43. Breda Hypotheken beschikbaar op so lide onderpanden. Inlichtingen vrijblijvend. J. P. v. Mullem, Veemarktstraat 64a, Breda. Telef. 6435. 1073 HANDEL Opruiming van Belg Sportrij- wielen en 2de h. dames- en he- renrijwielen. Wij moffelen ook vanaf f 15. L. Vonck, Wilhel- minastr. 25, St. Jansteen. Tel. 144. 818 DIVERSEN Te leen gevr. f 300 van part. of instelling, tegen behoorlijk ren te, voor studiegelden. Wekelijk se aflossing. Br. ond. no. 1178 bur. v. d. bl. HET BESTUUR VAN HET WATERSCHAP STOPPELDIJK c.a. roept sollicitanten op naar de betrekking van bjj voornoemd Waterschap. Sollicitaties te richten aan de Voorzitter van het Waterschap Stoppeldijk c.a., Rum- mersdijkstraat 1 te Hengstdijk, binnen 8 da gen na het verschijnen van dit blad. 719-0 Nrs. 246277 S geb. 8-2-'48 in 327 dagen 8446 kg met 4.22% vet Eigenaar ARS - Borsele ARS vertrouwt reeds jaren zijn prima vee toe aan DELFIA - mengvoeders. - Het voer, dat aan de hoogste eisen voldoet. 766-o £|JELFIA) Fenrlt U tot de plaatselijke DELF!A-HANDELAAR KONINKRIJK DEK NEDERLANDEN uit te geven tot een bedrag van krachtens de Leningwet 1953 (Stbl 297) Schuldbewijzen aan toonder groot nominaal t 1000 en f500; schuldregister-inschrijvingen groot ten minste f 100.000. Looptijd ten hoogste 40 jaren. Jaarlijks wordt 2i% op de lening afgelost, onder voorbehoud van versterkte of algehele delging. Coupons per 15 Februari en 15 Augustus INSCHRIJVING op 28 Januari 1954 van 9 tot 16 uur bij het Agentschap van het Ministerie van Financiën te Amsterdam, uitsluitend door bemiddeling van Banken of Commissionnairs in effecten, leden van de Bedrijfsgroep Effectenhandel. Aanvragen tot inschrijving moeten zo tijdig worden opge geven, dat zij door de Bank of Commissionnair op de inschrijvingsdag vóór 16 uur kunnen worden ingediend bij het Agentschap. STORTING op 15 Februari 1954 vóór 12.30 uur bij de Nederlandsche Bank te Amsterdam. JUDO- pakken Goedgekeurd op Int. bijeenkomst 1952 DEKKLEDEN Mauritssingel 11 - Breda. Telef. 8698. Uitsl. voor de Zeeuwse oplage 4 regels of minder f 0.90, Iedere regel meer 10 ot. Bij 3 achtereenvol gende plaatsingen wordt ie derde plaatsing tegen nalve prijs berekend 25 Letters cijfers of leeste kens gelden voor 1 regel PERS. GEVRAAGD Gevraagd, net R.K. meisje in kl. gezin. Geen was, flink loon, in villawijk te Antwerpen, Bo«- manslei 21. Tel. 37761*. 11567 .4 fQ*, 94e JAARG Uitgave: n. Verschijnt eiJ Reigerstraat J nistratie; 877£ redacteur; j J- v Hoote, B L de K M Vercai Vöoruitoetaunj 8'55. per wi besten.) i 0. Losse nummei "ËurèatTTc Intentie Januari T erugk eami.se gezag „MEER n1 woord Katholieken H. Vader Di speciale audi honderdtal p Deze priesi pater Ricard diker van de de middelen verbetering De H. Vad wanneer de hun taak op brengen. F)E MINIS! en Volks; enige vooraai nodigd, zich deel te vormt! gerezen tussc cialisten. Tot voorzit missie is nu de Quay, co in Noordbra! commissie zij gen, presiden mensrechtban dr G. C. E. De commissie gonnen. PROF. Dr G van de Raad tot Commar Oranje Nassr voorzitter voor de Pens HET AMERII 30 Juni, al; reeds geslote: drag van 500 r Het leger zal kopen van o\ DE 37-JARIC Groninger tijdens een st boord geslagi Iaat een vrou ter. GISTERMOR' liaanse kabi Amintore Fai Einaudi beëdi DE NEDERL. saris in Indor nesische mir Zaken gesprol restaties van daarop volger derlanders in EEN OUD Sjkiryatof, 70-jarige le ryatof, die trale comit van de wei sen genoer normale d< VELE BRITS staking van werk kwame gestuurd. Va werkplaatser DE TEXEL! teren zonder kwam doorc PTT-auto he niet vinden EEN 63-„. termorgen gekomen vatten niet meer ■JAR ir Tc k g' i zijn ER BESTA7 ting van een nagedachten! overleden pi K.L.M. Op hierover al Weersvei vanavond: Verandei vrjjwel ovi wegend m; ke richtini van het ja Vandaag Maan oj Zon op 8. 9.23 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 6