r
CP
DE VAL" bij Zierikzee veerhaven
'i
St. Gerardushuis te Seppe gaat retraites
geven voor verloofde paren
PUB11EKE TRIBUNE
Oplevering herstelde zeedijk
te Ellewoutsdijk
Uw Kunstgebit
MOORTJE
VI
MIIEKMVIISI sklTSraG 1954
f -sooonoooo.
k«S H\ UITGIFTE 99'/,
H.
EE
nood
Ja, die volle milde
Virginia-geur en smaak
heeft alleen:
STERLING
Dus: Sta op STERLING!
Intei
B
Commi
I
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 JANUARI 1954
Streven naar moderne eigentijdse methoden
JAAR 1953 WAS MINDER GUNSTIG
Nieuwe groepen
Jan van Roessel in actie
Onbeschadigd gedeelte is de zwakke schakel
Boekenplank
Helicopter-verbincling in toekomst gewenst
Geen tweede startbaan bij Haamstede
H. H- Kappers
ONTVANGER-GRIFFIER
OLIEFABRIEKEN CALVÉ-DELFT
C. WITTE
Waarom Omdat Niemeijer voor
Sterling het allerbeste uit de Virginia-oogst kocht
Specia
U
TTET St. Gerardus Retraitehuis te Seppe heeft ons haar jaar-
verslag over 1953 toegezonden en de directie van deze in
stelling valt hierin maar meteen met de deur in huis. Het af
gelopen jaar blijkt voor het retraitehuis, niet in het minst
tengevolge van de watersnood, beduidend minder gunstig te
zijn verlopen dan in 1952.
Het rampgebied valt grotendeels samen met het retraitedistrict en
het gebouw moest zelfs enkele weken dienst doen als evacuatie-oord
voor protestanten zcwel als katholieken uit Oude Tonge en Klundert.
Bovendien werden er in 1953 in 3 grote plaatsen van het bisdom Breda
missies of parochie-retraiten gegeven, t.w. Roosendaal Bergen op Zoom
en Breda. „Zelfs trouwe bezoekers van een retraitehuis laten in zo'n
jaar gemakkelijk verstek gaan" merkt de directie op. Ondanks alles
haalde inen nog 3459 leken, verdeeld over 76 retraten. Dat is nog be
hoorlijk, als men bedenkt, dat Seppe slechts 63 kamers telt.
]~)E vitaliteit van het retraitewerk-
zelf werd door de watersnood niet
gebroken.- Zowel in eigen kring als
daarbuiten streefde men met be
houd van het essentiële in de retraite
naar moderne eigentijdse metho
den. Hiertoe werkten de paters sa
men, .niet alleen met de collega's van
andere retraite-huizen, maar ook met
vooraanstaande priesters en leken-
propagandisten, zowel van het bisdom
Haarlem als het bisdom Breda.
Tot de nieuwe groepen, die vorig
jaar voor het eerst op retraite kwa
men behoren: Jongens Kweekschool
van Rotterdam; bestuurders van KAB
uit de Dekenaten Rotterdam en Mid
delburg; Zelatricen Misie-Actie en
dank bij de financiële medewerking
van ziekenhuizen te Vlissingen, Breda
en Roosendaal: werden er drie retrai-
en voor R.K. verpleegsters gegeven.
Het initiatief tot al deze nieuwe re-
traiten werd nog genomen onder lei
ding van de in Juli 1953 afgetreden
directeur pater R. Lampe, die sinds
begin September in Suriname als mis
sionaris werkzaam is.
Een hoogtepunt van medelven en
medewerken in het bisdom Breda
wordt genoemd de Studiedag van 22
October 1953, door de geestelijke ad
viseur en aalmoezeniers van KAB,
KAV. KAJ en VKAJ, geheel gewijd
aan de bevordering van het retraite-
werk onder de leken, ingeluid door
een wetenschappelijke lezing van
prof. dr. H. Boelaars C.ss.R.
Dat de vrouwelijke evenals de
mannelijke jeugd in deze moderne tijd
nog open staat voor bezinning en
verdieping van een retraite, was vol
op te merken aan de stichtende wijze,
waarop jongelui van elke stand en
ontwikkeling in Seppe hun retraite
hielden.
Ter bevordering van de re
traite als naaste voorbereiding
tot hun voorgenomen H. Hu
welijk hebben mgr. Baeten,
zowel als mgr. Huibers, in na
volging van andere bisschop
pen in West-Europa, goedge
vonden, dat er retraiten wor
den georganiseerd voor verloof
de paren samen. Dit geschied
de reeds met groot succes bij
de emigranten-retraite van 28
31 December j.l.
JAARCIJFERS
traites voor leken met 3459 deelne
mers. Totaal: 79 retraites met 3566
deelnemers. Van het aantal leken, dat
retraite maakte waren er: gehuwde
heren 824. ongehuwde heren 1401, ge
huwde dames 476 ongehuwde dames
758. Totaal 3459 personen. Van deze
3459 personen kwamen er voor de
eerste keer naar Seppe 1888.
Uit het Bisdom Breda kwamen:
Heren: gehuwde 324, ongehuwde 1065.
Dames: gehuwde 268, ongehuwde 575,
Totaal 2232 personen.
Uit het Bisdom Haarlem, voor zover
het tot het retraite-distrct van Seppe
behoort, kwamen: Heren: gehuwde
327, ongehuwde 196. Dames: gehuwde
168 onehuwde 135. Totaal 820 personen
PROGRAMMA
HALF JAAR.
KOMEND
pEBRUARI:: Dinsdag 2 Febr. Recol
lectie Gehuwde Boerinnen W.B.
Dinsdag 25 Febr, Jonge Boeren III
Dinsdag 9—12: K.A.V. II Vrijdag 12—
15Febr.K.A.B. III. Dinsdag 1619
Febr. Jonge Boeren IV Zaterdag 20
23 Febr. K.A.J. II. Dinsdag 23—26
Febr. K.A.V. III Zaterdag 27—2 Mrt.
Dienstlichtigen VIII.
MAART Woensd. 3-6 Mrt. Jonge Boe
rinnen II. Zaterd. 6-9 Mrt. Dienstplich
tigen IX Dinsdag 9—12 V.K.A.J. II
Zaterdag 1316 Maart Dienstplichti
gen X Dinsdag 1619 Maart: Jonge
Boerinnen III. Dinsdag 2326 Maart
Meisjes (1730 jaar Zondag 28 April
Recollectiedag Jongeren Roosendaal.
Dinsdag 302 April: Echtparen.
APRIL: Zaterdag 36 April: Heren
Middenstand Dinsdag 69 St. Silves-
te M.U.L.O. Jongens Breda. Zater
dag 1013 April: Kweekschool Jon
gens Baarle-Nassau. Woensdag 1417
April: G W. Heren (gereserveerd-. Za
terdag 1720 April: (Pasen) Verloof
de Paren (MiddenstandjDinsdag 20
23 Heren St.Raphaël (Rotterdam
Tn 1953 werden er in het retraitehuis
1 van Seppe (N.-Br.) gegeven: 3
retraites voor priesters en klooster
lingen met 107 deelnemers. 76 re
in Tilburg is Zondagmiddag de voetbalwedstrijd gespeeld tussen Wil
lem II en E.B.O.H., welke in een 70 overwinning voor de gastheren
eindigde. Het derde doelpunt voor Willem II. gemaakt door van Roessel,
met een kopbal: v-l.n-r. Fok, van Roessel, Scheurwater en Vermaat; vóór
hen doelman Smid, die nog vertwijfelde pogingen doet deze kopbal on
gedaan te maken.
ERGERLIJKE
WEGTOEST ANDEN
Wederom werden wij opgeschrikt door
een verkeersongeval met dodelijke af
loop nabij het Zoute Spui. Een oude
vrouw werd gegrepen door een auto, be
stuurd door een zeer ervaren rijder uit
de streek, en daarbij gedood. Voorzover
kan worden nagegaan treft de chauf
feur gelukkig geen schuld. Een ongeval
dat iedere automobilist kan overkomen.
Waar ligt de schuld?
Volgens algemeen gangbare opvattin
gen is de Overheid aansprakelijk voor
het in goede staat houden van de ver
keerswegen. De weg TERNEUZEN
AXEL kan daarvan geen sprekend voor
beeld worden genoemd. Vanaf Terneu-
zen bestaat sinds kort tot halverwege St.
Annapolder een zeer behoorlijk van de
verkeersweg gescheiden fietspad. Waar
om dit pad niet doorgetrokken tot Axel?
YJET enige pleehntigheid had te El-
lewoutsdijk de oplevering plaats
aan het waterschap van de herstelde
zeedijk.
Nadat de dijkgraaf, de heer D. Dees,
de genodigden, o.w. de heer C. Philip-
se namens Ged. Staten, had verwel
komd, werd allereerst de polder Eve-
ringe bezocht en daarna de haven te
Ellewoutsdijk. Des middags werd ge
luncht in hotel Centraal te Goes. Hier
sprak allereerst het lid van Ged. Sta
ten, de heer Philipse. Deze merkte
o.a. op dat de veiligheid moet gaan
boven alles en bij het bezoek aan de
zeedijk van het waterschap Ellewouts
dijk is toch wel erg duidelijk gewor
den dat het onbeschadigde gedeelte
dijk thans een zwakke schakel is ge
worden. Zolang de dijk ten Oosten
van de haven te Ellewoutsdijk en de
niet beschadigde gedeelten in Everin-
ge niet op hetzelfde peil zijn gebracht
als dat van de herstelde zeedijk is de
volledige 100 pet. veniligheid nog niet
bereikt.
Wanneer ik goed i/igelioht ben. al
dus de heer Philipse. dan is de Eve-
ringepolder thnans vier maal onder
gelopen en driemaal is de Ellewouts-
dijkpolder mee overstroomd, waardoor
dus wel blijkt van welk groot belang
de Everingse binnendijk geaoht moet
worden. Als lid van de herverkave-
lingscommissie en als voorzitter der
agrarische commissie zal hij nauwkeu
rig doen toezien om bij de herverka-
velingswerkzaamheden zo veel moge
lijk te letten op de plannen van dij'k-
verbetering.
CONCENTRATIE
NOODZAKELIJK
r~\OK heeft de watersnood geleerd
dat een grotere eenheid van wa
terschappen tot stand moet komen.
De achterliggende polders hebben zeer
groot belang bij een goede zeewering
en hebben tot heden daartoe niet bij
gedragen en daarom is concentratie
in het belang der veiligheid noodza
kelijk. In het algemeen belang zal In
de toekomst hieraan moeten worden
gewerkt. Men zal hierbij echter ter
dege rekening moeten houden met de
voordelen van de wet van 1870 voor
de calamiteuze polders. De heer Phi
lipse bracht dank aan de Rijkswater
staat en aan de firman van Oort die
zo krachtig het herstel hadden uitge
voerd en prees de samenwerking der
verschillende instanties die hier ge
werkt hadden.
De heer Ir. Snip, hoofdingenieur
der Rijkswaterstaat, zeide grote be
wondering te hebben gehad voor het-
geen de rijswerkers die gedurende de
maand Februari 1953 onder zeer moei
lijke omstandigheden hadden moeten
werken. Br is in Everinge zeer hard te
gen het water gevochten. Er waren,
daar twee grote stroomgaten op
slechts driehonderd meter van elkaar.
Het westelijk gelegen stroomgat heeft
men op 19 Februari reeds kunnen
dichten door buitenom een ringdijk te
leggen. Maar met het oostelijk gat,
dat veel dieper en breder was, had
men meer moeite. Op Zondag 8
Maart heeft men het echter op stout
moedige en geïmproviseerde wijze we
ten te dichten en dank zij veel for
tuin, bleef het gesloten.
Ir. Snip prees de samenwerking met
het waterschap en was dankbaar voor
het mooi najaarsweer, dat het werk
zo begunstigd had.
VERDERE DIJKVER-
BETERING NODIG
MA hem voerden nog het woord Ir.
Swaters van de Prov. Waterstaat,
de aannemer van Oort en dijkgraaf
Dees, die hulde bracht aan prov. be
stuur, waterstaat en aannemer. Het
bestuur, zo zei hij verder, is ten zeer
ste voldaan over het herstel, maar nog
niet tevreden zolang er nog een zwek
ke schakel is in de zee-wering. Hij
vroeg dringend medwerking om te ko
men tot dijksverbet.ering bij de haven
en in Everinge. Ook de Everingse-bln-
nendijk en de dijk om de Zuidponlder
dienen versterkt te worden. Hij wees
op de mooie schorren tussen Ellewouts
dijk en Everinge en op de mogelijkhe
den deze te betrekken bij het dijks-
herstel. Ook vestigde hij de aan
dacht op de ongunstiger wordende toe
stand bij het fort te Ellewoutsdijk,
daar uit de gehouden peilingen is ge
bleken dat daar verdieping plaats
heeft.
Eenieder die, zoals ik, dikwijls van
deze weg gebruik moet makèn, verwon
dert zich telkens dat er nog niet veel
meer ongelukken gebeuren. Vooral op
winteravonden- bij regenachtig weer,
staat ieder voetganger en fietser aan
de grootste gevaren bloot. De weg is te
smal om twee auto's behoorlijk gelegen
heid te geven elkaar te passeren zonder
van het ..Rijwielpad?" gebruik te ma
ken. Iedere chauffeur weet, dat bij hét
passeren van twee auto's met branden
de koplampen een klein ogenblik van
verblinding optreedt. Wee de voetgan
ger of fietser, die zich op dat fatale mo
ment juist in de gevaarlijke zone be
vindt.
Het is niet de enige weg naar Axel die
om verbetering schreeuwt.
Wie kent niet de weg SLUISKID-
AXEL, waar tijdens de spitsuren van de
fabrieken te Sluiskil, honderden fiet
sers dikwijls met drie of vier naast el
kaar zich op dezelfde smalle weg voort
bewegen waarop ook het gemotoriseerd
verkeer thuishoort?
En wat denkt U van de weg AXEL
HULST waar steeds een vrij intensief
verkeer is?
Lezers, hierin moet verandering ko
men!
WIJ VRAGEN VAN DE VERKEERS
WEGEN GESCHEIDEN FIETSPADEN.
Het voorwendsel dat er geen geld is
om deze verbeteringen aan te brengen
houdt geen steek. Ik stel pogingen In
het werk om te weten te komen hoeveel
millioenen er na de bevrijding zijn be
taald aan het Wegenfonds en welk per
centage daarvan is aangewend voor
wegverbetering. De cijfers hoop ik t.z.t.
te publiceren. Misschien is er nog geen
50% besteed voor het doel waarvoor be
taald.
WAAR HAALT DE OVERHEID HET
RECHT VANDAAN DIT GELD VOOR
ANDERE DOELEINEN UIT TE GEVEN?
U verwacht niet, dat een actie de ge
wenste verbetering zal brengen?
Voor het antwoord op deze vraag ver
wijs ik naar de resultaten die het Co
mité voor Wegverbetering in Zeeuwsch-
Vlaanderen het laatste jaar heeft be
haald ten aanzien van de beruchte
Blauwe Keitjes". Dit euvel behoort
goddank tot het verleden.
Het nog steeds toenemend gemotori
seerd verkeer smeekt om betere we
gen. Wat ik vraag ten aanzien van de
hierboven genoemde wegvakken is min
der dan het minimum waarop wij recht
hebben.
Of hierin verandering komt hangt
voor een niet gering deel af van U, le
zers. Indien U sympathiseert met de idee
door een actie tot betere wegen te ko
men, laat dit dan blijken door een ad-
haesie-betuiging aan mijn adres. Zend
mij een brief of kaartje, liefst aange
vuld met zelf opgedane ervaringen.
Betuig Uw instemming niet mondeling
op straat of in café, doch schriftelijk.
Deze oproep is gericht aan iedere weg
gebruiker. hetzij voetganger, fietser of
automobilist.
en goed geleide massale actie moet tot
resultaten leiden; zelfs in het zover van
Den Haag gelegen Zeeuwsch-Vlaande
ren.
Wanneer ik een m.i. voldoend aantal
adhaesie-betuigingen ontvang, zal ik
trachten, de prominente Zeeuwsch-Vla
mingen die deel uitmaken van het nooit
ontbonden Comité voor Wegverbetering
opnieuw te benaderen en twijfel er niet
aan of zij zullen zich bereid verklaren
de wegen te zoeken die kunnen leiden
tot het gewenste resultaat.
Lezers, wij hebben allen rechten, maar
ook plichten. Een van die plichten is er
naar te streven het beangstigend groot
aantal verkeersongevallen te verminde
ren.
De doden klagen ons aan!
J. W. DE FEYTER
Nieuwstraat 30,
Terneuzen.
Roosendaal) Zaterdag 2427 Heren
St. Alph. (Rotterdamse Tram). Dins
dag 273 Mei; E.E. Broeders C.ss.R.
Mei: Maandag 311 Mei Eerw. Zus
ters. Dinsdag 1114 Mei: K.A.V. IV.
Zaterdag 1518 Zelatricen Missie
actie. Dinsdag 1821 Mei St. Michaël
(Politie Rotterdam e.a.) Vrijdag 21—
24 Mei K.A.B. IV (uit de steden)
Maandag 2427 Mei: Verloofde Paren
(gereserveerd). Zondag 30 Mei: Pro-
pagandadag.
JUNI: Dinsdag 14 Juni Open voor
aan te vragen retraite. Zaterdag 58
Juni (Pinkseren Verloofde paren.
REIS DOOR TROPISCH AFRIKA.
Alrika is voor ons nog steeds het
gebied van ongerepte oerwouden,
waar allerlei dieren vrij rondzwerven,
die men hier slechts tegen beta
ling achter tralies kan bekijken.
Nu wordt ook het zwarte werelddeel
steeds meer ontsloten, met al de voor-
en nadelen van dien. Zo is het niet
vanzelfsprekend mee dat men daar
olifanten, chimpansé's en nijlpaarden
tegenkomt.
Een goede gids op een speurtocht
naar zulk een zeldzaam wild is het
boek van Dr. Bernhara Grimek: Naar
het land van de Chimpansé. (Uitgave
Hollandia, Baarn). Dez - directeur van
de Frankforter Dierentuin trekt
het oerwoud in zonder geweer, maar
gewapend met camera's en filmappa
raten en slaagt er met veel moeite
in de boven genoemde dieren in het
wild te bespieden en op de film vast
te leggen. Van zijn mooie foto's zijn
er vele in dit boek op fraaie wijze
afgedrukt. Ook de negerbevolking
komt hierbij aan bod.
Maar de tekst verdient eveneens de
aandacht. Schr. is deskundig, heeft
een goed observatievermogen, gevoel
voor humor en een vlottf pen. Hij
geeft een reëel beeld van een land,
dat zich ontwkkelt onder de vloek
en de zegen van de moderne bescha
ving. Omdat het boek ook goed is
vertaald en met zorg uitgegeven, kun
nen we het aan liefhebbers van reis
verhalen en van dieren aanbevelen.
M. B.
QE Reconstructie-commissie Schouwen-Duiveland heeft zich uitgespro
ken voor een afzonderlijke veerhaven in „de Val" naast een haven
in de monding van het havenkanaal. Zij overwoog daarbij, dat de ha
venmond van Zierikzee zeer moeilijk ligt op een ongedekte, vèr voor
uitstekende punt in de grootste stroomgebieden van de Ooster-Schelde,
terwijl ,.de Val", liggend in rustiger water en gedekt door zandbanken,
voortdurend recht kan worden ingevaren. Men moet erop rekenen, dat
bij uitvoering van het Drie-eilanden-plan niet Colijnsplaat op Noord-
Beveland aanleghaven voor de Prov. Stoombootdienst zal worden, maar
con plaats aan de Oostzijde van Noord-Beveland. Vanaf dit punt kan
een veilige en rechte koers naar „de Val" worden gevaren, terwijl
naar de haven van Zierikzee tweemaal van koers zal moeten worden
gewijzigd, zonder dat van een lichtenlijn gebruik kan worden gemaakt,
en met moeilijkheden in de radar wegens niet voldoende snel reagerend
beeldscherm.
mogelijk te maken. Wel Vond men, dat
de sportvliegerij in de gelegenheid
moet worden gesteld van het veld ge
bruik te maken, waartoe het noodza
kelijk zal zijn aan het einde van de
verharde baan en loodrecht daarop
een tweede startbaan te maken, die
echter niet verhard behoeft te zijn.
Het kan een grasbaan zijn, die met
eenvoudige middelen e» met weinig
kosten kan worden aangelegd.
Tenslotte was men van oordeel, dat
de ontwikkeling van het luchtverkeer
per helicopter nauwlettend moet wor
den gevolgd. Voor het recreatie-ver
keer en voor het noramel externe
verkeer kan een helicopter-verbinding
in de toekomst belangrijk worden.
Een bezwaar tegen de haven van
Zierikzee is ook, dat de eventueel
te bouwen sluis in het havenkanaal
bij hoge vloed gesloten zal worden,
zodat de havenmond dan tevens.dienst
zal doen als vluchthaven, spoedig vol
zal liggen en dus de goede uitoefe
ning van de veerdienst zal belemme
ren. De aantrekkelijkheid van de
vaart door het havenkanaal (het mooie
gezicht op Zierikzee) vervalt niet al
leen wanneer „de val" als veerhaven
wordt gekozen, maar ook, indien de
havenmonding als veerhaven zou
dienst gaan doen. Overigens kan de
R.C. zich volledig verenigen met het
plan van de heer Argelo tot aanleg
van de zg. mondighaven, alleen met
deze restrictie, dat het aanbrengen
van een keersluis of een schutsluis
nog nader dient te worden bezien.
VLIEGVELD HEEMSTEDE
LIET luchtvaatterrein vormde even-
eens een punt van studie. Na over
leg met de Rijksluchtvaartdienst is de
RC. tot de conclusie gekomen, de
gelet op de onwaarschijnlijkheid, dat
thans evenals voor de oorlog opnieuw
binnenlandse luchtlijnen tot stand zul
len komen geen behoefte bestaat
aan uitbreiding van de thans aanwe
zige verharde startbaan met een twee
de baan, teneinde landingen en op
stijgingen van zware verkeerstoestel-
len bij nagenoeg elke windrichting
HET WEGENNET
P)E wegen op het eiland zelf had-
den de volle aandacht. De RC.
heeft een hoofdwegenstelsel ontwor
pen, dat bij uitvoering het eiland
volledig zal openleggen. Uitgangs
punt vormde de in hoofdzaak reeds
bestaande Rijks- en provinciale weg
Oost-West. Het was noodzakelijk hier
in een omleidingsweg rond Zierikzee
op te nemen. Bij Serooskerke is een
afsplitsing van deze weg naar Haam
stede geprojecteerd. Voor de ontslui
ting van Midden-Schouwen is een
doorverbinding van de weg tussen
Serooskerke en Brouwershaven ge
wenst. Deze zal tevens een goede
rechtstreekse verbinding mogelijk ma
ken met Brouwershaven en de kop
van Schouwen.
Een verbetering van de tweede
verbinding- Zierikzee-Brouwershaven
kan worden bereikt, door een weg, die
via Kerkwerve aansluit op de ver
bindingsweg Serooskerke-Brouwers-
haven. Daarop kan dan ook een ver
binding met Scharendijke tot stand
worden gebracht. Een bij Zonnemaire
op de weg Zierikzee-Brouwershaven
ansluitend wegvak via Dreischor naar
de Rijksweg bij Nieuwerkerk schept
zowel voor Brouwershaven, Zonne
maire als Dreischor de meest deel-
matige verbinding met het veer bij
Zijpe.
STEEDS VERBINDINGEN
""TEN Westen van het havenkanaal is
een verbinding ontworpen, die de
havenmond zowel met Zierikzee als
met de provinciale weg verbindt. Op
de plaats van de Meeldijk, die wordt
afgegraven in het kader der herver
kaveling, kan de weg voor het motor-
verkeer worden aangelegd. Het lang
zame verkeer kan de te verbeteren
weg naar „de Val" gebruiken. De
Ruige Dijk. die een belangrijke func
tie zal gaan spelen in de waterkerin
gen van het eiland, dient voor het
verkeer geschikt te worden gemaakt.
Er blijft dan ook bij mogelijke cala
miteiten steeds verbinding met Zie
rikzee mogelijk. De landbouwwegen
(waarover verder geen uitspraken
worden gedaan) dienen in ieder ge
val een kruinbreedte van 9 tot 10 me
ter te krijgen, opdat zij zwaar mate
riaal kunnen dragen ben ev. moeilijk
heden.
KOSTELOOS.
Het faillissement van F. J. Vergeer
Jr., textielhandelaar en vrachtrijder,
Polderweg 21, Pauluspolder, Vogel
waarde, is bij beschikking der Recht
bank te Middelburg d.d. 6 Januari
1954 opgeheven wegens gebrek aan
baten.
De curator,
Mr. H. B. L. de Rechter,
Steenstraat 35, Hulst.
FAMILIEBERICHTEN
(Uit andere bladen).
Geboren: Wilma, doch-
er van Th. van Ierlandvan
stiphout, Tilburg.
Overleden: A. Verwey-
en, 72 jaar, Bloemendaal, Fè
KortmanHaring, 51 jaar,
Oosterbeek. M. HasselaVer
hoeven, 91 jaar, Leur. M. Tee-
kens, 72 jaar, Voorburg. Mr.
G. Bonhomme. 84 jaar, Maas
tricht.
Gilbert G. Wulffaert
Sas van Gent (Ned.)
en
Zulma V. J, Wuestenberg
St. Amandsberg (B.)
hebben de eer U kennis te
geven van hun voorgeno
men huwelijk, hetwelk zal
plaats hebben op Woensdag
27 Januari a.s. in de Paro
chiekerk van de H. Berna-
dette te Gent. om 10 uur.
Toekomstig adres, tevens
adres van de dag:
Slijterij „In den Rooien
Oedt", Stationsstraat 3 -
Sas van Gent. 720-O
Hiermede betuigen wij onze
oprechte dank aan het Be
stuur van de Schuttermaat-
schappij „Elk zijn Recht",
schutters, schenkers van prij
zen en aan allen die hebben
medegewerkt om de T.B.C.-
schieting te doen slagen.
Het Bestuur van
Herwonnen Levenskracht.
Voor direct gevraagd te Ber
gen op Zoom,
eerste of tweede dames
kapster en leerling kap
ster.
Brieven onder no. 15747-xxx
Bijk. Bergen op Zoom.
zit de gehele dag
stevig op zijn plaats I
Thans is het niet meer nodig,
dat Uw kunstgebit bU het
spreken, eten, lachen of nie
ren losschiet of verschuift. Een
weinig DENTOFIX-poeder op
de gebitsplaat, en deze onge
makken bestaan voor U niet
meer; DENTOFIX geeft U een
ongekend gevoel van zekerheid
en welbehagen. Aangenaam en
hygiënisch in het gebruik. Te
vredenheid gegarandeerd.
Slechts f %M per strooibus. In
apotheken «n drogisteryen.
Gevraagd in Villa R.K. gouver
nante-kamermeid. Aanb. 700
Brédabaan. Brasschaat - Poly-
gone (Antw.) 88I9
Deftig R.K. meisje gevr. 25-30
j. Zelfst. kunnende werken en
goed koken, v.g.g.v. Mad. Ver
hoeven 51, Brédabaan, Bras-
schaet (Antwerpen).
Huishoudster gevraagd. Mevr.
van VVaesberghe, Steenstr. 20,
Hulst. Aanm. tussen 3 en 5 uur.
Meid gevr., ouderdom 17 tot 25
jaar, voor alle werk, bi] R K.
burgers. Goed loon. Te schrij
ven bureau Swolfs - C. Pater
Nuyenslaan 's Gravenwezel bij
Antwerpen. 1267
Engelse familie wonende in
België, dicht bij Ned. grens,
vr. 'n keuken- en kamermeisje
Ift. tussen 25-30 j. Goed loon.
Referenties géeist. Murdoch,
6 Torenlei, Kapellenbos. Telef.:
Antw. 748333. 1297
rtt KOOP GEVR
Piano of vleugel gevraagd, te-
ren contant geld. Brieven uit
sluitend met vermelding van
merk, kleur cn prijs ond n. 1258
VERLOKEN
Capuchon van groene regenjas
verloren, Hulst-Steen. Teg. bel.
ter. bez. M. Ysebaert, Wilhel-
minastraat 46, St. Jansteen. 825
HUIZIJN
Nieuwbouw, vrije vestiging
vanaf t 10.500 Ook voor vr!1-
stelling v inw Makelaars v d
Bere en Cn Nieuwe Ginnt Ken
straal 43. Breda
Hypotheken beschikbaar op so
lide onderpanden. Inlichtingen
vrijblijvend. J. P. v. Mullem,
Veemarktstraat 64a, Breda.
Telef. 6435. 1073
HANDEL
Opruiming van Belg Sportrij-
wielen en 2de h. dames- en he-
renrijwielen. Wij moffelen ook
vanaf f 15. L. Vonck, Wilhel-
minastr. 25, St. Jansteen. Tel.
144. 818
DIVERSEN
Te leen gevr. f 300 van part. of
instelling, tegen behoorlijk ren
te, voor studiegelden. Wekelijk
se aflossing. Br. ond. no. 1178
bur. v. d. bl.
HET BESTUUR VAN HET WATERSCHAP
STOPPELDIJK c.a. roept sollicitanten op
naar de betrekking van
bjj voornoemd Waterschap.
Sollicitaties te richten aan de Voorzitter
van het Waterschap Stoppeldijk c.a., Rum-
mersdijkstraat 1 te Hengstdijk, binnen 8 da
gen na het verschijnen van dit blad. 719-0
Nrs. 246277 S
geb. 8-2-'48
in 327 dagen 8446 kg met
4.22% vet
Eigenaar ARS - Borsele
ARS vertrouwt reeds jaren zijn prima vee toe aan
DELFIA - mengvoeders. - Het voer, dat aan de
hoogste eisen voldoet. 766-o £|JELFIA)
Fenrlt U tot de plaatselijke DELF!A-HANDELAAR
KONINKRIJK DEK NEDERLANDEN
uit te geven tot een bedrag van
krachtens de Leningwet 1953 (Stbl 297)
Schuldbewijzen aan toonder groot nominaal t 1000 en f500;
schuldregister-inschrijvingen groot ten minste f 100.000.
Looptijd ten hoogste 40 jaren. Jaarlijks wordt 2i% op de lening
afgelost, onder voorbehoud van versterkte of algehele delging.
Coupons per 15 Februari en 15 Augustus
INSCHRIJVING
op 28 Januari 1954 van 9 tot 16 uur
bij het Agentschap van het Ministerie van Financiën te
Amsterdam, uitsluitend door bemiddeling van Banken of
Commissionnairs in effecten, leden van de Bedrijfsgroep
Effectenhandel.
Aanvragen tot inschrijving moeten zo tijdig worden opge
geven, dat zij door de Bank of Commissionnair op de
inschrijvingsdag vóór 16 uur kunnen worden ingediend bij
het Agentschap.
STORTING
op 15 Februari 1954 vóór 12.30 uur
bij de Nederlandsche Bank te Amsterdam.
JUDO- pakken
Goedgekeurd op
Int. bijeenkomst 1952
DEKKLEDEN
Mauritssingel 11 - Breda.
Telef. 8698.
Uitsl. voor de Zeeuwse
oplage 4 regels of minder
f 0.90, Iedere regel meer
10 ot. Bij 3 achtereenvol
gende plaatsingen wordt
ie derde plaatsing tegen
nalve prijs berekend 25
Letters cijfers of leeste
kens gelden voor 1 regel
PERS. GEVRAAGD
Gevraagd, net R.K. meisje in
kl. gezin. Geen was, flink loon,
in villawijk te Antwerpen, Bo«-
manslei 21. Tel. 37761*. 11567
.4
fQ*,
94e JAARG
Uitgave: n.
Verschijnt eiJ
Reigerstraat J
nistratie; 877£
redacteur; j
J- v Hoote,
B L de K
M Vercai
Vöoruitoetaunj
8'55. per wi
besten.) i 0.
Losse nummei
"ËurèatTTc
Intentie
Januari
T erugk
eami.se
gezag
„MEER n1
woord
Katholieken
H. Vader Di
speciale audi
honderdtal p
Deze priesi
pater Ricard
diker van de
de middelen
verbetering
De H. Vad
wanneer de
hun taak op
brengen.
F)E MINIS!
en Volks;
enige vooraai
nodigd, zich
deel te vormt!
gerezen tussc
cialisten.
Tot voorzit
missie is nu
de Quay, co
in Noordbra!
commissie zij
gen, presiden
mensrechtban
dr G. C. E.
De commissie
gonnen.
PROF. Dr G
van de Raad
tot Commar
Oranje Nassr
voorzitter
voor de Pens
HET AMERII
30 Juni, al;
reeds geslote:
drag van 500 r
Het leger zal
kopen van o\
DE 37-JARIC
Groninger
tijdens een st
boord geslagi
Iaat een vrou
ter.
GISTERMOR'
liaanse kabi
Amintore Fai
Einaudi beëdi
DE NEDERL.
saris in Indor
nesische mir
Zaken gesprol
restaties van
daarop volger
derlanders in
EEN OUD
Sjkiryatof,
70-jarige le
ryatof, die
trale comit
van de wei
sen genoer
normale d<
VELE BRITS
staking van
werk kwame
gestuurd. Va
werkplaatser
DE TEXEL!
teren zonder
kwam doorc
PTT-auto he
niet vinden
EEN 63-„.
termorgen
gekomen
vatten
niet
meer
■JAR
ir
Tc
k
g'
i zijn
ER BESTA7
ting van een
nagedachten!
overleden pi
K.L.M. Op
hierover al
Weersvei
vanavond:
Verandei
vrjjwel ovi
wegend m;
ke richtini
van het ja
Vandaag
Maan oj
Zon op 8.
9.23 uur.