agMaÜ Vand Si PROGRAMMA VERDEELD OVER 2e Kerstdag en Zondag DE VREEMDELING IAIDE MIS) Het Humanisme weer in de schijnwerper Het kruitschip Geen cassatie Lustrumcongres VLOT NAAR HET JAAREINDE utizOndelli/k qovd... RADIO TWEEDE BLAD WOENSDAG 23 DECEMBER 1953 De doorbraak Zwakke plek Geef 's wat anders - Geef 'n fles wijn ALLE AANDACHT VOOR N. A. C.-EMMA Ditmaal winst voor R. B. C. AT EEN ONDERLIJKE ERELD Waar gaat het heen SIGAREN L. A. CUNNINGHAM Dij de behandeling van de Begro ting van Sociale Zaken heeft de Partij van de Arbeid als woord voerder over het humanisme in de DUW-kampen Mr van Lier naar voren gebracht, een katholiek, die voor „de doorbraak" heeft gekozen. Hij poneerde de stelling: Voor de Overheid is er geen enkele reden de levensovertuiging van het Hu manistisch Verbond als een min der achtbare te beschouwen. Met andere woorden: De Overheid in Nederland kan niet anders doen dan het humanisme op één lijn stel len met de godsdiensten. De „neu trale" Staat moet zeggen: Allemaal even achtbaar. Dus allemaal even veel recht op steun. Het heeft ons wel verbaasd, deze stelling door de mond van deze spreker te horen verkondigen. Persoonlijk kan hij het er na tuurlijk niet mee eens zijn. dat het humanisme, het bestaan van God negerend zo niet bestrijdend, een even achtbare levensbeschouwing zou zijn als het Christendom. Ze ker, er zijn achtbare, volstrekt te- goedertrouwe mensen, die deze le vensbeschouwing aanhangen en propageren. Doch de levensbe schouwing zelve is verwerpelijk voor iedere Christen en hij zal die met alle gepaste middelen tegemoet treden. Js het nu een gepast middel, daar bij de sterke arm der Overheid te hulp te roepen? Hier komt het vraagstuk van de verdraagzaam heid naar voren, waarover de Paus onlangs juist gesproken heeft in een toespraak tot juristen. Hij ging daarbij uit van het gezag van God en stelde de vraag: Kan God,, of schoon het voor Hem mogelijk en gemakkelijk is, de dwaling en de morele afwijking te onderdrukken, in sommige gevallen het „niet-be- letten" kiezen zonder in tegen spraak te komen met Zijn oneindi ge volmaaktheid? Is het mogelijk, dat Hij in gegeven omstandigheden aan de mens het bevel niet geeft noch de plicht oplegt, zelfs het recht niet geeft de dwaling en het valse te onderdrukken? Een blik op de werkelijkheid geeft hier een bevesti gend antwoord. De werkelijkheid toont, dat de dwaling en de zonde in grote mate in de wereld aanwezig zijn. God keurt ze af, doch laat ze bestaan. Dus de stelling: „De godsdienstige en mo rele afwijking moet steeds verhinderd worden, zo zulks mogelijk is. omdat het op zichzelf immoreel is ze toe te laten" gaat niet in haar onvoorwaarde lijke absoluutheid op. Van de andere zijde heeft God zelfs niet aan het men selijk gezag een dusdanig absoluut en algemeen gebod gegeven, noch op het terrein van het geloof noch op dat van de moraal. Noch de algemene overtui ging van de mensen, noch het christe lijke geweten, noch de bronnen van de openbaring, noch de praktijk van de Kerk kennen een dusdanig gebod. Om hier geen andere teksten van de H. Schrift te noemen, welke op dit argu ment betrekking hebben, heeft Chris tus in zijn gelijkenis van het onkruid de volgende waarschuwing gegeven: laat toe, dat op het veld van de we reld terwille van het graan het goede zaad met het onkruid groeit. De plicht om de morele en godsdienstige afwij king te onderdrukken kan niet een ui terste regel voor de handelwijze vor men. Deze plicht hangt van hogere en algemener regels af, welke onder ze kere omstandigheden veroorloven en wellicht zelfs als beter doen schijnen de dwaling niet te onderdrukken om een groter goed te bevorderen. Aldus Z. H. de Paus. Jn de moderne pariteitsstaat, waar in wij leven, wordt dit door de katholieke politici zeker als stelre gel aangenomen, dat het inderdaad niet goed zou zijn, de dwaling met geweld te onderdrukken. Ver draagzaamheid is het gebod van de ze tijd, omdat deze uiteindelijk ook voor het grote goed van de Waar heid het beste klimaat vormt om te leven en zich te verbreiden. Over deze stelling zijn we het nu allen wel eens, doch men lette wel, we zijn nu pas aan de negatieve zij de van het vraagstuk toe: het niet onderdrukken, het dulden. Een volgende vraag wordt: Mag men ertoe medewerken, dat het verbreiden van een a-christelijke levensbeschouwing ook positief ge holpen wordt door de Overheid door middel van subsidies? Kan men in de practijk de pretentie van het moderne humanisme erkennen, dat het even achtbaar is als de godsdiensten en dus evenveel recht heeft op steun? We geloven niet, dat deze vraag bevestigend beant woord mag worden. Men kan theo retische betogen gaan opzetten, dat or onderscheid valt te maken tussen het zuivere sociale werk. door hu manistische organisaties verricht, en het propageren van een levensbe schouwing, doch het een is niet van het ander te scheiden. Pater Stok man heeft dit duidelijk aangetoond aan de hand van de practijk in de D.U.W.-kampen. De hootdverzorger van het Ver bond betitelt zich zelf als: „Gees telijk raadsman voor buitenkerke lijken". Daaruit blijkt, dat de ac tiviteit zich richt op een veel bre dere groep dan leder, of sympathi serende leden van humanistische organisaties- Ook de vorm van de verzorging bewijst het. De huma nistische verzorgers bezoeken can- tines en huiskamers. Ze leggen con tacten met alle arbeiders, die zich daar bevinden. Zij organiseren bij eenkomsten, waar gesproken wordt over het onderwerp „Wat is Be ven?" en waartoe alle arbeiders worden toegelaten. Dit nu is in strijd met alle afspra ken en brengt ook degenen, die wel iswaar gebroken hebben met de Kerk, doch toch nog resten van een christelijke levensovertuiging be hielden. tot het grote gevaar ook dit bezit nog te verliezen. Mgr. Alfrink zei daaromtrent op de Verbondsvergadering van de K.A.B.: Wie hogere bezittingen heeft in christelijke overtuiging, is ook met de resten van een christelijke levenshou ding meer gebaat dan met een theorie die God en Kerk uit zijn leven bant. Wij zullen daarom al degenen, die nog iets van katholieke geloofsovertuiging over hebben, niet aan dit modern hu manisme kunnen overlaten, ook niet als het gepredikt wn> inor een hoofd zakelijk sociale or itie. En daar naast zullen we d" tuien, die we nog volop tot de Kerk kunnen rekenen, juist door de eigen sociale organisatie moeten behoeden voor een infiltratie van een levenshouding, die bewust God uitsluit. Het zal nodig zijn, geloven we, het gehele vraagstuk van het hu manisme en de houding van de Overheid daartegenover nog eens aan een zeer grondig onderzoek te on derwerpen. Men krijgt de vrees, dat we in de practijk wat aan het af glijden zijn. Die vrees kreeg trou wens ook gestalte in de bevriezings motie van Pater Stokman. Kan het Staatkundig Centrum er niet eens op korte termijn over rapporteren? ■^/at Mgr. Alfrink heeft gezegd over isolement en openheid, verdient zeker nauwkeurige over weging, ook buiten het terrein van de sociale organisaties. Hij heeft de gulden middenweg aanbevolen: met behoud van het eigen huis toch met open en onbevangen blik tot anderen te gaan. De „doorbrekelin- gen" heeft hij er duidelijk op gewe zen, hoe hachelijk hun kansen staan, om meer goed te bereiken dan kwaad te stichten. Opmerkelijk is vooral de zinsnede: Het zal wel on mogelijk zijn om alleen een door braak van naar herkerstening stre vende katholieken door te voeren. M.a.w. wie bezield van de aposto- laatsgedachte bij anderen binnen trekt, zal ook de weg effenen voor de onbezielden en lauwen naar een klimaat, waar hun reeds zwakke overtuiging groot gevaar lijdt. Ter wijl de mogelijkheid tot apostolaat toch ook buiten de organisaties om gevonden kan worden. Het aartsbisschoppelijk woord was van grote betekenis. J)e Fransen zijn er erg op gesteld, dat men hen nog als „grote na tie" beschouwt. Nu, op het gebied van kunst, cultuur, schoonheid zijn ze dat zeker. Doch allerminst op het terrein van de politiek. Ze jam meren, dat Amerika voor zijn poli tiek tegenover Europa liever hou vast zoekt in Bonn dan in Parijs. Geef de Yankees echter eens on gelijk, als de Franse volksvertegen woordiging zulk een zielig schouw spel vertoont als thans bij de presi dentsverkiezingen. Persoonlijke am bities, partijzucht, listige bereke ningen, koppige eigenwaan verlam men als het ware heel het staatsbe stel. En dat, nu het nog wel gaat om het aanwijzen van de man, die de Franse eenheid moet symbolise ren! Frankrijk wordt, politiek be zien, een steeds zwakkere plek in de vrije wereld. LIET was in de winter van 1831 op 1 1832 toen de Heusdense schutterij onder de wapenen was geroepen en de „Hoofdwacht" op de Vismarkt had Betrokken, van daar uit posten liet bezetten bij het Kruitmagazijn en bij alle plaatsen in de ctad die bewaking "'g hadden. Het was 25 December en de vorst had reeds 14 dagen lang in 11e strengheid zijn kracht doen gevoelen, zodat de rivier de Maas voor de stad met een halve meter dikke ijskorst was belegd. De arreslcden gleden van de wal het ijs op en gebaande wegen op de ijskorst, dienden om de wa gens met paarden bespannen en be laden met vrachten naar de andere zijde van de rivier te brengen, zonder dat zij daarbij enig gevaar liepen. Een jongmens uit Heusden. een eerste klas grappenmaker, zat als commandant op de hoofdwacht. Hij had daarover geen verdriet, doch be zon zich op een grap. Hij riep een schutter bij zich. die als niet al te snugger bekend stond en deelde deze mede. dat hij zo juist bericht had ont vangen. dat er spoedig een schip met kruit bij de stad kon aankomen. Dit schip zou een rode vlag in de top van de mast voeren en dus daaraan te herkennen zijn. Hij droeg de schutter op. post tc vatten op de stadswal bij het bastion „Hoek van Vlamburg". van waar men reeds op verre afstand het schip kon zien aankomen. Zodra het in zicht kwam, moest hij de hoofdwacht komen waarschuwen. Be wust van het gewicht zijner opdracht begaf de schutter zich naar de aan gewezen plaats en liep daar van 's middags 2 uur tot 6 uur 's avonds te schilderen. Hij kwam toen terug om te vertel len dat hij niets meer kon zien, doch dat hij niet geloofde da, het kruit schip de stad dicht was genaderd. Men begrijpt dat deze snuggerheid algemene vrolijkheid verwekte en tot gevolg had. dat de „schrandere" schildwacht tot aan zijn dood de bij naam van „het kruitschip" behield. A. N. W7. B. blijft slipkive&tie aan de orde stellen TAE A.N.W.B. heeft besloten bij de Hoge Haad niet meer opnieuw cassatie te doen aantekenen tegen het arrest dat het Hof te Den Bosch heeft gewezen tegen de Boxtelse automobi list V., die in October 1951 op een zeer slipgevaarlijk weggedeelte in Vught tegen een voor hem rijdende auto aanbotste. Zoals bekend werd de verdachte in deze zaak, die inmiddels alle gerechtelijke instanties reeds had doorlopen, op 25 November j.l. ver oordeeld tot f 1.- boete. De ANWB is echter van plan deze principiële kwestie niet te laten rus ten en zal de strijd tegen de slipge- vaarlijke weggedeelten en de nalatig heid in deze van vele wegbeheerders voortzetten. In dit kader zal de Bond het slippen op dergelijke weggedeel ten, waar zich daartoe een juridische mogelijkheid voordoet, principieel aan de orde blijven stellen. (Advertentie) Katholiek Handelsonderwijs (~)P 28 en 29 December a.s. zal de Centrale voor Katholiek Handels onderwijs, een stichting van de Ned. Kath. Middenstandsbond, bij gelegen heid van zijn vijftienjarig bestaan, in het Kurhaus te Scheveningen een lustrum-congres beleggen. Dit congres staat in het teken van de evolutie, welke zich thans voltrekt op het ge bied van het middenstandsbeleid. Dr A. Luyckx. directeur van het Econo misch Instituut voor de Middenstand zal een inleiding houden over „Sociaal -economische onderzoekingen bij de middenstand. Een nieuwe taak van het E.I.M." Rector Brans, de nationale aalmoe zenier van de Kath. Jonge Midden standsvereniging zal spreken over „De gedachtenwereld van onze leerlingen. Het contact oude generatiejonge ge neratie". De inleiding op de ochtend zitting van de tweede dag wordt ge houden door de voorzitter van de R.K. Vereniging van Leraren tot Be vordering van het Handelsonderwijs, frater M. Innocentius, die zal spreken over „Evolutie in het middenstands- onderwijs. Wijzigingen in de naaste toekomst". Tijdens de officiële lustrumvergade ring, welke door meerdere autoritei ten zal worden bijgewoond zal drs H. Jansen, algemeen secretaris van de SER en voorzitter van het curatorium van de Centrale voor Katholiek Han delsonderwijs een inleiding houden over „Taak van het middenstands- onderwijs in verband met structuur wijzigingen in detailhandel en am bacht. Technologische of bedrijfs-eco- nomische vorming?" Kerstfeest in familie- of kennis senkring: U zoekt een origi neel geschenk, niet zo groot en niet zo kostbaar. Geef dan een fles wijn. Een fles wijn is altijd welkom en U kunt er Uw fan- UStè U/ifn s<Jte*tk£ tasie bij laten gaan, omdat de keuze zo groot is. Een Bordeaux, rood of wit, een Elzasser, een Bourgogne, een fles Sherry, Port, Italiaanse Wijn, Cham pagne, Moezel- of Rijnwijn etc. Schctfk^t pen flink aantal clubs, verdeeld over alle klassen, heeft er prijs op ge steld de Zondagen-cyclus op 2e Kerstdag te onderbreken en toe stemming van het KNVB-bestuur verkregen om die dag te spelen. Voor de meeste daarvan heeft het financiële vraagstuk een rol gespeeld te kunnen voetballen zónder concurrentie en zoals steeds, heeft ook de competitieleider rekening willen houden met de materiële moeilijkheden waarmede het gros der clubs te kampen heeft. Intussen is er na de strui keling van EBOH reeds langer verwacht naar men weet slechts één le klasser ongeslagen gebleven: het Venlose V.V.V., dat inmiddels uitgesproken concurrent opnieuw! van Emma geworden is. Overi gens spant het er in alle afdelingen onverminderd en met opgevoerde interesse wordt deswege het komende weekend tegemoet gezien. JN DE EERSTE KLASSE C kan de in Breda te spelen ontmoeting NACEmma als de belangrijkste worden aangemerkt. Na het door de Eredanaars behaalde gelijke spel bij PSV, is het vertrouwen in de NAC- gelederen ongetwijfeld extra toe genomen en het zou heus niet be hoeven te verbazen als de Dordte- naren met een puntenverdeling ge noegen moesten nemen. VVV, dat naar SVV reist, zal daar, wanneer het in Schiedam weet te winnen yerre van eenvoudig! het meest van profiteren en dan met een beter doelgemiddelde opnieuw de leiding kunnen nemen. HBS krijgt een harde noot te kraken contra Xer xes. evenals Brabantia tegen Bleijer- heide; toch lijken puntenverdelingen in beide ontmoetingen niet uitgeslo ten. WH '16 is niet kansloos tegen het bezoekende PSV. Sittardia is mo menteel gelijkwaardig te achten aan BW. Hoogst belangrijk zijn in 1 D: Wil lem II—Feijenoord er. EBOH—Eind hoven. Wij voorzien, dat de tricolores de volle buit aan hun gasten zullen ontnemen en Eindhoven hetzelfde zal doen in Dordrecht, waardoor Wil lem II Zondagavond aan de kop zal prijken, zij het slechts met een gun stiger doelgemiddelde dan van Me lis c.s. (Advertentie) RBC heeft Limburgia te gast. Het is wel bedroevend, dat de Roosenda lers practisch steeds met de oneven goal verliezen; dit impliceert aller eerst, dat de schotvaardigheid niet groot is, maar voor een deel óók, dat het hun allerminst meezit- Het is te hopen, dat dit keer de rollen nu eens omgekeerd zuilen worden. Noad heeft een team, dat vaak tot de allerbeste prestaties komt; wellicht is dat tegen Hermes DVS ook weer het geval. Excelsior, weliswaar in da lende lijn, moet van ADO kunnen winnen, evenals Juliana van DHC en MVV van Maurits. Dit laatste tweetal wedstrijden wordt op 2e Kerstdag ge speeld. De tweede klassers Jn de tweede klasse A komen „e Kaatsheuvel hekkensluiter en leider in het strijdperk. Er zullen wonderen moeten gebeuren als Desk er in slaagt Wilhelmina te doen struikelen. Helmond zal thuis echter wel raad weten met de Valk en verwacht mag worden, dat ook Oss op eigen terrein zal winnen, van SET. Sehijndel zit in hetzelfde schuitje als Desk, weinig of geen kans om winst te boeken; tegen Helmondia. Op 2e Kerstdag worden gespeeld VelocKolping en Sarto TOP; hier staan de gastheren het gun stigst voor de winst. Leider Dosko heeft ook dit keer een uitwedstrijd op te knappen: bij Rood Wit in St. Willebrord. Thuis hebben deze herhaaldelijk bewezen tot fraaie prestaties in staat te zijn, maar of dit ook tegen de roodgele Bergenaren lukken zal moet voorals nog worden betwijfeld. Een zeer belangrijke ontmoeting voor de blijvende bezetting der twee de plaats is Baronie -TSC. Groot krachtsverschil kan hier niet aanwe zig zijn en vermoedelijk zal eigen om geving een doorslaggevende rol gaan spelen. Deze ontmoeting te Breda evenals MOCInternos en Alliance Middelburg worden op 2e Kerstdag gespeeld. MOC zal waarschijnlijk meer dan de handen vol krijgen, maar Alliance moet over de Zeeuwse hoofdstedelin gen kunnen zegevieren. Vlissingen zal op eigen terrein wel raad met Goes weten en ook RAC gaat in Rijen win nen van Terneuzen. De derde klassers ^udok, dat nu reeds zes punten voor sprong op de drie naaste concur renten: RKDVC, Heusden en Hierony- mus heeft, zal de punten bij St. Mi chielsgestel weliswaar niet cadeau krijgen, maar ze toch wel binnenha len. OJC krijgt geen been aan de grond contra RKDVC, doch Concor dia bindt Zwaluw aan zijn zegekar. Baardwijk kan op eigen grond win nen van Hieronymus en ook RKTW's papieren staan gunstiger dan die van het bezoekende RWB. Uno Animo krijgt wellicht een te zware kluif aan Heusden (wordt 26 Dec. gespeeld). In 3 C opent WVO—VES de rij, twee ongeveer gelijkwaardige par tijen, zodat een draw voor de hand liggend is. BSO krijgt het kwaad te verantwoorden contra Virtus en nóg kwader RKC tegen Dongen. Roosendaal zal nu geen steek laten vallen met Zierikzee als gast. Belangrijk voor de oezetting der tweede plaats is HeroWSC. Wint de thuisclub, dan komt deze onmiddellijk leider Roosendaal op de voet volgen. Zover is het echter nog niet. SCO— DHV kan op een puntenverdeling uit lopen. (N.B. BSC—Virtus, RKC—Don gen en RoosendaalZierikzee worden op 2e Kerstdag gespeeld). Hulst—De Zeeuwen kan in 3 D air de belangrijk ste kamp worden beschouwd. Gemak kelijk zal het Hulst niet worden ge maakt, maar een zege ligt toch wel in de lijn der verwachtingen. Ook OdioAxel vraagt veel interesse. Door te winnen, kunnen de Ossendrechte- naren de Z. Vlaamse leider op de voet blijven volgen; er hangt beslist winst voor de gastheren in de lucht. Corn. Boys zal wel raad weten met Meto. ZeelandiaBreskens en N. Borgvliet RCS worden op 2e Kerstdag ge speeld. Het is te vrezen, dat beide thuisclubs gaan verliezen. De vierde klassers D aamsdonkRKJVV opent de rij bij de vierde klassers en wel in 4 D. We kunnen de thuisclub slechts wei nig kansen meegeven. Vlijmense Boys wint van Nieuwkuik, hetgeen niet voorspeld kan worden voor Zaltbom- mel contra GW. HVCHHaarsteeg w loslippigheden van LEONARD y PEN BEKEND NA-OORLOGS instituut is dat van de baby-sitters. Dit zijn dames of heren (vaak studenten), die zich verdienstelijk maken door op de kinderen te passen, als vader en moeder een avondje uit willen. In het Londense blad „Evening Standard vonden we een advertentie, waaruit bleek, dat er op méér gepast moet wor den, dan op babies alleen. Hier bood namelijk een zekere^ juffrouw Hudson haar diensten aan als „oppasser van echtgenoten Ztj ziet haar interessante taak aldus: „Wanneer een vrouw een avond wil uitgaan, dan kan zij mij opbellen en dan zal ik voor haar echtgenoot zorgen tot zij teiugkomt". Juffrouw Hudson (tussen haakjes: ze is zo lelijk, dat men niet behoeft op te passen voor dit oppassen), kwam op het idee, nadat zij klachten van huisvrouwen had gehoord, die zeiden, dat zij nooit eens een avond met vriendinnen konden uitgaan, ornaat haar echtgenoten het vervelend vinden, alleen te zijn. Toen men juf frouw Hudson vroeg of vrouwen het geen onpleizierig idee zouden vinden, haar echtgenoot met een vreemde vrouw alleen achter te la ten, antwoordde deze oppasserin: „O nee, vooral als de oppaster een aardige, rustige vrouw is, zoals ik". Enfin, we hebben al laten blijken, dat wij niet graag zouden worden opgepast door juffrouw Hudson. Geef ons maar een gezellige borrel vriend, dan komen we onze eenzame avonden best door. Jeugd In de Schotse stad Edinburgh staat een bioscoop, waarin alleen kin deren beneden de 15 jaar worden toegelaten. Ouderen mogen alleen in de bioscoop verschijnen als introd cé van hun kroost. Stel nou, dat een film wordt gedraaid, die papa graag wil zien... Dan moet die papa beleefd aan zijn zoontje of dochter tje vragen: „Zeg, zou je er bezwaar tegen hebben om me vanavond mee naar de film te nemen...?" Dan kan dat kind zeggen: „Neen, paps, dat is nou al de derde keer, dat je komt, maar vanavond moet ik met mijn mecanodoos spelen, voel je?" En dan kan pa hééngaan. Dak ren t x in St Louis (V.S.) gaat haar klanten voortaan op het dak bedienen. Er is namelijk een weg aangelegd, die naar het platte dak var. de bank voert. Daar zijn loketten en de klanten kunnen daar worden geholpen .zonder hun auto te hoeven verlaten. Dit schijnt de oplossing van het parkeervraagstuk in St Louis te zijn. Bovendien kan een mens dan nogeens zeggen: ,Ik ga de bank weer eens op het dak zitten." Keien J)ie heerlijke kinderhoofdjes, waarop bij nat weer iedere wielrijder levensgevaarlijke capriolen vertoont, om fat soenlijk op de wielen te blij ven, zijn op een eenvoudige manier stroef te maken. Men moet ze dan stuk voor stuk enkele seconden lang met een lasvlam bewerken. In Duits land is een groot aantal we gen met groot succes op deze manier behandeld. Het is een heel goedkoop foefje, maar het is maar een weet. Boeien Jn het Rijnland, om precies te zijn: in de stad Düren, ver scheen een geboeide gevangene in de rechtszaal. Hier werden zijn ketenen een wijle geslaakt, waar op een lieftallige jongedame naar voren kwam, om met de gevan gene in de echt te worden ver bonden. De rechter trad als getui ge op bij dit huwelijk. De jonge dame was standvastig in haar liefde gebleven, ook al was haar verloofde dan ook wegens diefstal gearresteerd. De bode in de rechts zaal sprak na de plechtigheid: „Je hebt lui, die niet zonder boeien kunnen". Reclame kan in een gelijk spel eindigen. In 4 E heeft Oisterwijk een kansje tegen Broekhoven, doch GSWB zal Óns Vios niet aan kunnen, evenmin als SVG dat Were Di zonder slag of stoot zal vermogen. PCPVOAB. die evenals SVGWere Di op 2e Kerstdag is vast gesteld, zal in een overwinning voor de leiders eindigen, al mogen deze gerust rekening houden met hun gast heren, die langzaam maar zeker tot betere resultaten weten te komen. TAC klopt Nevelo. Op één ontmoeting na: GilzeRSV, worden alle overige (vier) op 2e Kerstdag gespeeld. Gilze, dat kam pioensaspiraties blijft koesteren mag gerust alle zeilen bij gaan zetten tegen de gasten van Zondag. Boeimeer zal het af moeten leggen contra Madese Boys, evenals TVC contra Zundert, doch iets betere pa pieren heeft dan Gr- Wit tegen Veerse Boys. Breda mag wel goed oppassen contra SAB. In 4 G dit keer slechts drie wedstrijden. Robur kan vermoe delijk niet op tegen De Schutters, doch Halsteren zal wel raad weten met Kaaise Boys. Erg benieuwd zijn we naar het resultaat bij S.C. Gastel Ierseke; een kleine overwinning voor de thuisclub lijkt aannemelijk. (Deze ontmoeting werd bepaald op 26 Dec.) De meeste aandacht in 4 H vordert ditmaal KoewachtSteen op; een puntenverdeling? Sluiskil is niet bij machte om Luctor te kloppen, hoewel, je kunt maar nooit weten! Oostburg en Aardenburg lijken gelijkwaardige krachten te hebben dus óók een pun tenverdeling? IJzendijke gaat tegen Clinge een nieuwe nederlaag tegemoet hetgeen niet gezegd kan worden van RIA, dat EMM op bezoek heeft. Al deze wedstrijden worden op Zondag gespeeld. (Advertentie) door 20) „Zijn vlucht wijst wel in die rich ting. Nu, zijn straf draagt hij met zich mee, in zijn binnenste." „Dat denk Ie maar. Je hebt niet veel mensenkennis, Armande, indien Ie gelooft, dat iemand, die tot zulk een daad in staat is veel berouw zal voelen." „Hl! kan immers in drift genandeld hebben Hoogstwaarschijnlijk is net zo gebeurd, e,,, het meisje, waarover zij getwist hebben hoe moet zij zich wel voejen?" „Vrouwen trekken zich zulke din gen niet aan." n.eende Ulic, .ze vin den het wei gewichtig als manken om haar vechten." Armande schudde het hoofd. ,lk kan me zoiets niet voorstellen, ulric ,.Je hebt ook nog niets beleefd. En daarop is ook niet veel kans. zolang Je Jezelf hier In St. Bruno begraaft. Ik snap niet waarom je niet op reis bent gegaan. Het Is de eerste herfst dat je geen bezoek brengt aan Mon treal of New-York of een andere stad, waar leven en vertier is." ,,Ik heb Je verteld, waarom ik thuisgebleven ben." „Daarover zullen we het niet heb ben, gromde Ulric nors. „Nu misschien niet. Maar spoedig, Ulric spoedig." „Verdraaid! Als Je Hij hield op en klemde de lippen stijf opeen Ar mande haalde de schouders op. Wel dra was ze met naar maai gereed en verliet met een verontschuldiging de tafel Door Sirdar vergezeld, ging ze naar haar kamer. De namiddag was somber en onheilspellend. De Noor denwind die luidruchtig om de toren gierde, voorspelde sneeuw Sneeuw zou wel heerlijk zijn, vond ze. Een wit kleed zou het bruin der moerassen en het doffe zwart der heuvels bedekken. Zij hield een lucifer bij de droge spaanders onder de houtblokken in de wijde stenen haard en hurkte met Sirdar op de zwarte berenvacht er voor, toekijkend, noe het vuur vatte. Ze hield van de veilige eenzaamheid van haar kamer. De foto's en souve nirs van haar school- en kostschool tijd en de reisherinneringen uit vreemde landen en steden brachten de grote wereld ln dit rustige vertrek. in een eenzaam huls in Tantramar en vergrootten nog haar waardering voor de rust van het leven hier. De grijze hemel ontmoedigde haar niet, noch het winterse land. Want voor de haard was het warm, het knetteren der vlammen en hun geloei in de schoorsteen waren gezellig om aan te horen een plezierig, ver trouwd geluid. „Vanavond schijnt de maan weer." De verlegen, half-aarzelende utnodi- ging in die woorden, het heimelijk verlangen dat er uit sprak, vervolg den haar. Het was alsof hij de schoonheid wilde delen van die tover achtige uren, die ze altijd had weten te genieten. Alsof hij wilde worden opgenomen in de geheime bond, die zij met de zee en de hemel en de nacht gesloten had. En hij aarzelde bevreesd, alsof hij zich onwaardig achtte haar vervoering te delen. „Ik ga vanavond niet." besloot zij, met een blik op de lagende wolken en de laatste verwelkte wingerdbladeren, „En hij zal vermoedelijk de warme kachel in het Witte Hert prefereren. Terwijl ze nog keek, begon de sneeuw te vallen de eerste sneeuw, zijde- licht en donzig, in Ijle vlokken. Ze tikte zacht tegen de ruiten en be sprenkelde het gras met witte stippen die aanvankelijk smolten, als bood de aarde hun weerstand, maar toen lang zaam aan invloed wonnen en een stralende mantel spreidden. Terwijl zij toekeek, tegelijkertijd verheugd en bedroefd, dacht ze aan de vele anderen, die voor hun ven sters stonden; hoe stralende kinder ogen helderder schitterden bij de ge dachte aan sleetjes en schaatsen en sneeuwmannen; hoe de boer, kasten en kelders goed gevuld, de binnen plaats volgestapeld met hout en het huis warm beschut door aarden wal len, de voldoening genoot, die op de arbeid volgt; en aan de eenzame zwerver, wiens leger bestond uit wat stro in een tochtige schuur, een hol in een stromijt, of enkel de kille be schutting van een heg. Tot lang nadat de avond gevallen was, bleef het sneeuwen; toen braken de manestralen door het wolkendek, Joegen het uiteen en schenen helder neer op de verse sneeuw, die begon te fonkelen en te glanzen. Ulric, nog vermoeid van de weken in het woud. was naar bed gegaan. Armande glipte het zwijgende huis uit in die vreemde nieuwe wereld van zilver en stralend wit. De poeder sneeuw dempte het geluid harer voet- stappen. Het. was aangenaam er op te lopen. Haar hart sprong op toen ze hem zag staan. Zij voelde zich onbegrij pelijk gelukkig en tevreden toen zijn donkere ogen op haar rustten. Ze was te eerlijk om verrassing te peinzen of voor te wenden, dat zij niet naar hem had uitgekeken. „U hebt de maan dus gezien!" zei ze, stilstaand op de onderste trede, in het zilverig blauwe licht. Hij trad op haar toe; zijn ogen waren op gelijke hoogte met de hare. „Ik heb er naar verlangd, dat de maan zou schijnen," zei hij. „zoals ik, geloof ik, nog nooit naar iets ver langd heb. Ik kan Je niet zeggen, wat je voor me betekent." En weer dwong een waanzinnige op welling haar te zeggen, in strijd mis schien met de rede en wellevendheid waaraan Ulric zo hechtte „pro beer het." Zijn armen omsloten naar. zacht, bijna eerbiedig en drukten haar tegen zich aa i gedurende een kort ogenblik. Toen liet hij naar langzaam los en staarde haar aan als vreesde hij uit een droom te ontwaken. „Wat ben Je mooi," fluisterde hij. „geen woorden, die kunnen uitdruk ken, hoe mooi!" Zij zweeg maar haar blik liet de zijne niet los Lange tijd staarden zij elkander aan. Toen vatte hij haar hand. „Kom, Armande." (Wordt vervolgd). DONDERDAG 24 DECEMBER 1953. HILVERSUM I 402 METER KRO 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9 35 Waterstanden. NCRV: 10.00 Gram 10*30 Morgendienst. KRO: 11.00 Kerstrede van Z.H. Paus Pi us XII. 11.30 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Lunchconcert (12.30—12.33 Land- en tuinb.meded. 12.33—12 40 Wij van het land). 12.00 Zonnebloem-Kerst feest. 13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Alt en piano. 13.45 Gram. NCRV: 14 00 Moderne kamermuziek. 14.25 Gram 14 45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.40 Striik- kwart.; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Pianore cital; 17.00 V. d. jeugd; 17.30 Strijkork.; 18.0o Voordr.; 18.20 Gram.; 18.35 Raad huis-praat; 18.45 Kerstboodschap Leger des Hells; 19.00 Nws. en weerber.- 19 10 Kerstwiiding; 19.30 Kapelkoor en sol.; 20.00 „Dat is het juist...."; 20.30 Kerst cantate; 21.15 Radiokrant; 21.35 Colle gium Musicum Italicum; 22.15 Alt, hobo en orgel; 22.45 Nws. en SOS-ber.; 23.00 Ned. Herv. Kerstnachtdienst; IKOR: 24.00 Ned. Herv. Kerstnachtdienst. HILVERSUM II. 298 M. AVRO: 7.00 Nws.; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.30 Gram.; VPRO: 7.50 Dagopening; AVRO: 8.00 Nws' 8.15 Gram.; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gram.; 9.30 V. d. vrouw; 9.35 Gram.'; 10.50 V. d. kleuters; 11.00 Uitwisselingsprogr. Frankrijk; 12.00 Zang en piano; 12.25 ,.In 't spionnetje"; 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Gram.; 12.50 „Uit het be- dnjfsleven"; 13.00 Nws.; 13.15 Meded. en ?4 Ofl1"Van Promirnade °rk. en solist; tv;ee, enkelen die in de Kerst- gIo.na meezongen", hoorsp.; 14.25 Gram.; 14.30 „De vooravond van Kerstmis te New York"; 15.00 V. d zie ken; 15.45 Gram.; 16.10 De kerstrit" vfïwE" 16,25 Gram-; 16.45'V. d. jeugd; 17.30 Gram.; 17.45 Regeringsuitz,: Ds I S Ki.ine: „Nieuw Guinea's volk in de nieu-l J?aU18ó00 Nws" 18'15 Sportproble- men, 18.25 Rep. en gram.; 18.40 Oude kerstliederen; 19.00 V. d. kleuters; 19.05 Gesproken brief uit Londen; 19.10 Orgel- conc.; 19.30 Jeugdkoor; 20.00 Nws.; 20.05 Kamerork. en soliste; 21.05 „De familie ?/fng°ry'\ hoorsp.; 22.35 Kamerkoor; 22.50 Sportact.; 23.00 Nws.; 23.15 Kerstlie deren; KRO: 24.00-1.30 Plechtige nacht- mis. BRUSSEL, Vlaams, 324 M. 11 45 Gram.; 12.20 Idem; 12.30 Weerber.- 12.34 Gram.; 13.00 Nws.; 13.15 Gram.; 14.00 En gelse les; 14.15 Gram.; 14.30 Franse les- 14.45 Gram.; 15.00 Tweede Nocturn v d'. Kerstnachtwake; 15.30 Koorzang; 16.00 Gram.; 16.05 Ork. conc.; 17.00 Nws 17 10 Kerstliederen; 17.15 V. d. kind.; 18.15 Gram.; 18.30 V d. sold.; 19.00 Nws.; 19.40 Kerstliederen; 20.10 Missiemontage: 20.40 Verz. progr.; 21.15 Kamermuz.; 22.00 Nws. 22.15 Gram.; 22.35 Kerstliederen: 23.00 Nws.; 23.05 Tweede Nocturn v. d. Kerst- nachtwake; 23.30-0.01 Kerstwake en Nachtmis. BRUSSEL. Frans, 484 M. 12.00 Lichte muz.; 13.00 Nws.; 13.15 Gram.; 14.30 Po- lyphone muz.; 15.00 Ork. conc.; 15.40 Gram.; 16.05 Lichte muz.; 17.00 Nws 17.15 Dansmuz.; 18.30 en 19.15 Gram.; 19.30 Nws.; 20.00 Gram.; 22.00 Nws.; 22.15 Gram. 22.30 Hoorsp.; 24.00-1.00 Nachtmis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 5