agMaÜ
Vand
Si
PROGRAMMA VERDEELD OVER
2e Kerstdag en Zondag
DE VREEMDELING
IAIDE MIS)
Het Humanisme weer in
de schijnwerper
Het kruitschip
Geen cassatie
Lustrumcongres
VLOT NAAR HET JAAREINDE
utizOndelli/k qovd...
RADIO
TWEEDE BLAD
WOENSDAG 23 DECEMBER 1953
De doorbraak
Zwakke plek
Geef 's wat anders - Geef 'n fles wijn
ALLE AANDACHT VOOR N. A. C.-EMMA
Ditmaal winst voor
R. B. C.
AT EEN
ONDERLIJKE
ERELD
Waar gaat het heen
SIGAREN
L. A. CUNNINGHAM
Dij de behandeling van de Begro
ting van Sociale Zaken heeft
de Partij van de Arbeid als woord
voerder over het humanisme in de
DUW-kampen Mr van Lier naar
voren gebracht, een katholiek, die
voor „de doorbraak" heeft gekozen.
Hij poneerde de stelling: Voor de
Overheid is er geen enkele reden
de levensovertuiging van het Hu
manistisch Verbond als een min
der achtbare te beschouwen. Met
andere woorden: De Overheid in
Nederland kan niet anders doen
dan het humanisme op één lijn stel
len met de godsdiensten. De „neu
trale" Staat moet zeggen: Allemaal
even achtbaar. Dus allemaal even
veel recht op steun.
Het heeft ons wel verbaasd, deze
stelling door de mond van deze
spreker te horen verkondigen.
Persoonlijk kan hij het er na
tuurlijk niet mee eens zijn. dat het
humanisme, het bestaan van God
negerend zo niet bestrijdend, een
even achtbare levensbeschouwing
zou zijn als het Christendom. Ze
ker, er zijn achtbare, volstrekt te-
goedertrouwe mensen, die deze le
vensbeschouwing aanhangen en
propageren. Doch de levensbe
schouwing zelve is verwerpelijk
voor iedere Christen en hij zal die
met alle gepaste middelen tegemoet
treden.
Js het nu een gepast middel, daar
bij de sterke arm der Overheid
te hulp te roepen? Hier komt het
vraagstuk van de verdraagzaam
heid naar voren, waarover de Paus
onlangs juist gesproken heeft in een
toespraak tot juristen. Hij ging
daarbij uit van het gezag van God
en stelde de vraag: Kan God,, of
schoon het voor Hem mogelijk en
gemakkelijk is, de dwaling en de
morele afwijking te onderdrukken,
in sommige gevallen het „niet-be-
letten" kiezen zonder in tegen
spraak te komen met Zijn oneindi
ge volmaaktheid?
Is het mogelijk, dat Hij in gegeven
omstandigheden aan de mens het bevel
niet geeft noch de plicht oplegt, zelfs
het recht niet geeft de dwaling en het
valse te onderdrukken? Een blik op de
werkelijkheid geeft hier een bevesti
gend antwoord. De werkelijkheid toont,
dat de dwaling en de zonde in grote
mate in de wereld aanwezig zijn. God
keurt ze af, doch laat ze bestaan. Dus
de stelling: „De godsdienstige en mo
rele afwijking moet steeds verhinderd
worden, zo zulks mogelijk is. omdat
het op zichzelf immoreel is ze toe te
laten" gaat niet in haar onvoorwaarde
lijke absoluutheid op. Van de andere
zijde heeft God zelfs niet aan het men
selijk gezag een dusdanig absoluut en
algemeen gebod gegeven, noch op het
terrein van het geloof noch op dat van
de moraal. Noch de algemene overtui
ging van de mensen, noch het christe
lijke geweten, noch de bronnen van de
openbaring, noch de praktijk van de
Kerk kennen een dusdanig gebod. Om
hier geen andere teksten van de H.
Schrift te noemen, welke op dit argu
ment betrekking hebben, heeft Chris
tus in zijn gelijkenis van het onkruid
de volgende waarschuwing gegeven:
laat toe, dat op het veld van de we
reld terwille van het graan het goede
zaad met het onkruid groeit. De plicht
om de morele en godsdienstige afwij
king te onderdrukken kan niet een ui
terste regel voor de handelwijze vor
men. Deze plicht hangt van hogere en
algemener regels af, welke onder ze
kere omstandigheden veroorloven en
wellicht zelfs als beter doen schijnen
de dwaling niet te onderdrukken om
een groter goed te bevorderen. Aldus
Z. H. de Paus.
Jn de moderne pariteitsstaat, waar
in wij leven, wordt dit door de
katholieke politici zeker als stelre
gel aangenomen, dat het inderdaad
niet goed zou zijn, de dwaling met
geweld te onderdrukken. Ver
draagzaamheid is het gebod van de
ze tijd, omdat deze uiteindelijk ook
voor het grote goed van de Waar
heid het beste klimaat vormt om te
leven en zich te verbreiden.
Over deze stelling zijn we het nu
allen wel eens, doch men lette wel,
we zijn nu pas aan de negatieve zij
de van het vraagstuk toe: het niet
onderdrukken, het dulden.
Een volgende vraag wordt: Mag
men ertoe medewerken, dat het
verbreiden van een a-christelijke
levensbeschouwing ook positief ge
holpen wordt door de Overheid
door middel van subsidies? Kan
men in de practijk de pretentie van
het moderne humanisme erkennen,
dat het even achtbaar is als de
godsdiensten en dus evenveel recht
heeft op steun? We geloven niet,
dat deze vraag bevestigend beant
woord mag worden. Men kan theo
retische betogen gaan opzetten, dat
or onderscheid valt te maken tussen
het zuivere sociale werk. door hu
manistische organisaties verricht, en
het propageren van een levensbe
schouwing, doch het een is niet van
het ander te scheiden. Pater Stok
man heeft dit duidelijk aangetoond
aan de hand van de practijk in de
D.U.W.-kampen.
De hootdverzorger van het Ver
bond betitelt zich zelf als: „Gees
telijk raadsman voor buitenkerke
lijken". Daaruit blijkt, dat de ac
tiviteit zich richt op een veel bre
dere groep dan leder, of sympathi
serende leden van humanistische
organisaties- Ook de vorm van de
verzorging bewijst het. De huma
nistische verzorgers bezoeken can-
tines en huiskamers. Ze leggen con
tacten met alle arbeiders, die zich
daar bevinden. Zij organiseren bij
eenkomsten, waar gesproken wordt
over het onderwerp „Wat is Be
ven?" en waartoe alle arbeiders
worden toegelaten.
Dit nu is in strijd met alle afspra
ken en brengt ook degenen, die wel
iswaar gebroken hebben met de
Kerk, doch toch nog resten van een
christelijke levensovertuiging be
hielden. tot het grote gevaar ook
dit bezit nog te verliezen. Mgr.
Alfrink zei daaromtrent op de
Verbondsvergadering van de K.A.B.:
Wie hogere bezittingen heeft in
christelijke overtuiging, is ook met de
resten van een christelijke levenshou
ding meer gebaat dan met een theorie
die God en Kerk uit zijn leven bant.
Wij zullen daarom al degenen, die nog
iets van katholieke geloofsovertuiging
over hebben, niet aan dit modern hu
manisme kunnen overlaten, ook niet
als het gepredikt wn> inor een hoofd
zakelijk sociale or itie. En daar
naast zullen we d" tuien, die we nog
volop tot de Kerk kunnen rekenen,
juist door de eigen sociale organisatie
moeten behoeden voor een infiltratie
van een levenshouding, die bewust God
uitsluit.
Het zal nodig zijn, geloven we,
het gehele vraagstuk van het hu
manisme en de houding van de
Overheid daartegenover nog eens aan
een zeer grondig onderzoek te on
derwerpen. Men krijgt de vrees, dat
we in de practijk wat aan het af
glijden zijn. Die vrees kreeg trou
wens ook gestalte in de bevriezings
motie van Pater Stokman.
Kan het Staatkundig Centrum er
niet eens op korte termijn over
rapporteren?
■^/at Mgr. Alfrink heeft gezegd
over isolement en openheid,
verdient zeker nauwkeurige over
weging, ook buiten het terrein van
de sociale organisaties. Hij heeft de
gulden middenweg aanbevolen: met
behoud van het eigen huis toch
met open en onbevangen blik tot
anderen te gaan. De „doorbrekelin-
gen" heeft hij er duidelijk op gewe
zen, hoe hachelijk hun kansen staan,
om meer goed te bereiken dan
kwaad te stichten. Opmerkelijk is
vooral de zinsnede: Het zal wel on
mogelijk zijn om alleen een door
braak van naar herkerstening stre
vende katholieken door te voeren.
M.a.w. wie bezield van de aposto-
laatsgedachte bij anderen binnen
trekt, zal ook de weg effenen voor
de onbezielden en lauwen naar een
klimaat, waar hun reeds zwakke
overtuiging groot gevaar lijdt. Ter
wijl de mogelijkheid tot apostolaat
toch ook buiten de organisaties om
gevonden kan worden.
Het aartsbisschoppelijk woord
was van grote betekenis.
J)e Fransen zijn er erg op gesteld,
dat men hen nog als „grote na
tie" beschouwt. Nu, op het gebied
van kunst, cultuur, schoonheid zijn
ze dat zeker. Doch allerminst op
het terrein van de politiek. Ze jam
meren, dat Amerika voor zijn poli
tiek tegenover Europa liever hou
vast zoekt in Bonn dan in Parijs.
Geef de Yankees echter eens on
gelijk, als de Franse volksvertegen
woordiging zulk een zielig schouw
spel vertoont als thans bij de presi
dentsverkiezingen. Persoonlijke am
bities, partijzucht, listige bereke
ningen, koppige eigenwaan verlam
men als het ware heel het staatsbe
stel. En dat, nu het nog wel gaat
om het aanwijzen van de man, die
de Franse eenheid moet symbolise
ren! Frankrijk wordt, politiek be
zien, een steeds zwakkere plek in
de vrije wereld.
LIET was in de winter van 1831 op
1 1832 toen de Heusdense schutterij
onder de wapenen was geroepen en
de „Hoofdwacht" op de Vismarkt had
Betrokken, van daar uit posten liet
bezetten bij het Kruitmagazijn en bij
alle plaatsen in de ctad die bewaking
"'g hadden.
Het was 25 December en de vorst
had reeds 14 dagen lang in 11e
strengheid zijn kracht doen gevoelen,
zodat de rivier de Maas voor de stad
met een halve meter dikke ijskorst
was belegd. De arreslcden gleden van
de wal het ijs op en gebaande wegen
op de ijskorst, dienden om de wa
gens met paarden bespannen en be
laden met vrachten naar de andere
zijde van de rivier te brengen, zonder
dat zij daarbij enig gevaar liepen.
Een jongmens uit Heusden. een
eerste klas grappenmaker, zat als
commandant op de hoofdwacht. Hij
had daarover geen verdriet, doch be
zon zich op een grap. Hij riep een
schutter bij zich. die als niet al te
snugger bekend stond en deelde deze
mede. dat hij zo juist bericht had ont
vangen. dat er spoedig een schip met
kruit bij de stad kon aankomen. Dit
schip zou een rode vlag in de top van
de mast voeren en dus daaraan te
herkennen zijn. Hij droeg de schutter
op. post tc vatten op de stadswal bij
het bastion „Hoek van Vlamburg".
van waar men reeds op verre afstand
het schip kon zien aankomen. Zodra
het in zicht kwam, moest hij de
hoofdwacht komen waarschuwen. Be
wust van het gewicht zijner opdracht
begaf de schutter zich naar de aan
gewezen plaats en liep daar van
's middags 2 uur tot 6 uur 's avonds
te schilderen.
Hij kwam toen terug om te vertel
len dat hij niets meer kon zien, doch
dat hij niet geloofde da, het kruit
schip de stad dicht was genaderd.
Men begrijpt dat deze snuggerheid
algemene vrolijkheid verwekte en tot
gevolg had. dat de „schrandere"
schildwacht tot aan zijn dood de bij
naam van „het kruitschip" behield.
A. N. W7. B. blijft slipkive&tie
aan de orde stellen
TAE A.N.W.B. heeft besloten bij de
Hoge Haad niet meer opnieuw
cassatie te doen aantekenen tegen het
arrest dat het Hof te Den Bosch heeft
gewezen tegen de Boxtelse automobi
list V., die in October 1951 op een
zeer slipgevaarlijk weggedeelte in
Vught tegen een voor hem rijdende
auto aanbotste. Zoals bekend werd de
verdachte in deze zaak, die inmiddels
alle gerechtelijke instanties reeds had
doorlopen, op 25 November j.l. ver
oordeeld tot f 1.- boete.
De ANWB is echter van plan deze
principiële kwestie niet te laten rus
ten en zal de strijd tegen de slipge-
vaarlijke weggedeelten en de nalatig
heid in deze van vele wegbeheerders
voortzetten. In dit kader zal de Bond
het slippen op dergelijke weggedeel
ten, waar zich daartoe een juridische
mogelijkheid voordoet, principieel
aan de orde blijven stellen.
(Advertentie)
Katholiek Handelsonderwijs
(~)P 28 en 29 December a.s. zal de
Centrale voor Katholiek Handels
onderwijs, een stichting van de Ned.
Kath. Middenstandsbond, bij gelegen
heid van zijn vijftienjarig bestaan, in
het Kurhaus te Scheveningen een
lustrum-congres beleggen. Dit congres
staat in het teken van de evolutie,
welke zich thans voltrekt op het ge
bied van het middenstandsbeleid. Dr
A. Luyckx. directeur van het Econo
misch Instituut voor de Middenstand
zal een inleiding houden over „Sociaal
-economische onderzoekingen bij de
middenstand. Een nieuwe taak van
het E.I.M."
Rector Brans, de nationale aalmoe
zenier van de Kath. Jonge Midden
standsvereniging zal spreken over „De
gedachtenwereld van onze leerlingen.
Het contact oude generatiejonge ge
neratie". De inleiding op de ochtend
zitting van de tweede dag wordt ge
houden door de voorzitter van de
R.K. Vereniging van Leraren tot Be
vordering van het Handelsonderwijs,
frater M. Innocentius, die zal spreken
over „Evolutie in het middenstands-
onderwijs. Wijzigingen in de naaste
toekomst".
Tijdens de officiële lustrumvergade
ring, welke door meerdere autoritei
ten zal worden bijgewoond zal drs H.
Jansen, algemeen secretaris van de
SER en voorzitter van het curatorium
van de Centrale voor Katholiek Han
delsonderwijs een inleiding houden
over „Taak van het middenstands-
onderwijs in verband met structuur
wijzigingen in detailhandel en am
bacht. Technologische of bedrijfs-eco-
nomische vorming?"
Kerstfeest in familie- of kennis
senkring: U zoekt een origi
neel geschenk, niet zo groot en
niet zo kostbaar. Geef dan een
fles wijn. Een fles wijn is altijd
welkom en U kunt er Uw fan-
UStè U/ifn s<Jte*tk£
tasie bij laten gaan, omdat de
keuze zo groot is. Een Bordeaux,
rood of wit, een Elzasser, een
Bourgogne, een fles Sherry,
Port, Italiaanse Wijn, Cham
pagne, Moezel- of Rijnwijn etc.
Schctfk^t
pen flink aantal clubs, verdeeld over alle klassen, heeft er prijs op ge
steld de Zondagen-cyclus op 2e Kerstdag te onderbreken en toe
stemming van het KNVB-bestuur verkregen om die dag te spelen. Voor
de meeste daarvan heeft het financiële vraagstuk een rol gespeeld te
kunnen voetballen zónder concurrentie en zoals steeds, heeft ook de
competitieleider rekening willen houden met de materiële moeilijkheden
waarmede het gros der clubs te kampen heeft. Intussen is er na de strui
keling van EBOH reeds langer verwacht naar men weet slechts
één le klasser ongeslagen gebleven: het Venlose V.V.V., dat inmiddels
uitgesproken concurrent opnieuw! van Emma geworden is. Overi
gens spant het er in alle afdelingen onverminderd en met opgevoerde
interesse wordt deswege het komende weekend tegemoet gezien.
JN DE EERSTE KLASSE C kan de
in Breda te spelen ontmoeting
NACEmma als de belangrijkste
worden aangemerkt. Na het door de
Eredanaars behaalde gelijke spel bij
PSV, is het vertrouwen in de NAC-
gelederen ongetwijfeld extra toe
genomen en het zou heus niet be
hoeven te verbazen als de Dordte-
naren met een puntenverdeling ge
noegen moesten nemen.
VVV, dat naar SVV reist, zal daar,
wanneer het in Schiedam weet te
winnen yerre van eenvoudig!
het meest van profiteren en dan met
een beter doelgemiddelde opnieuw de
leiding kunnen nemen. HBS krijgt
een harde noot te kraken contra Xer
xes. evenals Brabantia tegen Bleijer-
heide; toch lijken puntenverdelingen
in beide ontmoetingen niet uitgeslo
ten. WH '16 is niet kansloos tegen
het bezoekende PSV. Sittardia is mo
menteel gelijkwaardig te achten aan
BW.
Hoogst belangrijk zijn in 1 D: Wil
lem II—Feijenoord er. EBOH—Eind
hoven. Wij voorzien, dat de tricolores
de volle buit aan hun gasten zullen
ontnemen en Eindhoven hetzelfde zal
doen in Dordrecht, waardoor Wil
lem II Zondagavond aan de kop zal
prijken, zij het slechts met een gun
stiger doelgemiddelde dan van Me
lis c.s.
(Advertentie)
RBC heeft Limburgia te gast. Het
is wel bedroevend, dat de Roosenda
lers practisch steeds met de oneven
goal verliezen; dit impliceert aller
eerst, dat de schotvaardigheid niet
groot is, maar voor een deel óók, dat
het hun allerminst meezit- Het is te
hopen, dat dit keer de rollen nu eens
omgekeerd zuilen worden.
Noad heeft een team, dat vaak tot
de allerbeste prestaties komt; wellicht
is dat tegen Hermes DVS ook weer
het geval. Excelsior, weliswaar in da
lende lijn, moet van ADO kunnen
winnen, evenals Juliana van DHC en
MVV van Maurits. Dit laatste tweetal
wedstrijden wordt op 2e Kerstdag ge
speeld.
De tweede klassers
Jn de tweede klasse A komen „e
Kaatsheuvel hekkensluiter en
leider in het strijdperk. Er zullen
wonderen moeten gebeuren als Desk
er in slaagt Wilhelmina te doen
struikelen.
Helmond zal thuis echter wel raad
weten met de Valk en verwacht mag
worden, dat ook Oss op eigen terrein
zal winnen, van SET. Sehijndel zit in
hetzelfde schuitje als Desk, weinig of
geen kans om winst te boeken; tegen
Helmondia. Op 2e Kerstdag worden
gespeeld VelocKolping en Sarto
TOP; hier staan de gastheren het gun
stigst voor de winst.
Leider Dosko heeft ook dit keer
een uitwedstrijd op te knappen: bij
Rood Wit in St. Willebrord. Thuis
hebben deze herhaaldelijk bewezen
tot fraaie prestaties in staat te zijn,
maar of dit ook tegen de roodgele
Bergenaren lukken zal moet voorals
nog worden betwijfeld.
Een zeer belangrijke ontmoeting
voor de blijvende bezetting der twee
de plaats is Baronie -TSC. Groot
krachtsverschil kan hier niet aanwe
zig zijn en vermoedelijk zal eigen om
geving een doorslaggevende rol gaan
spelen. Deze ontmoeting te Breda
evenals MOCInternos en Alliance
Middelburg worden op 2e Kerstdag
gespeeld.
MOC zal waarschijnlijk meer dan
de handen vol krijgen, maar Alliance
moet over de Zeeuwse hoofdstedelin
gen kunnen zegevieren. Vlissingen zal
op eigen terrein wel raad met Goes
weten en ook RAC gaat in Rijen win
nen van Terneuzen.
De derde klassers
^udok, dat nu reeds zes punten voor
sprong op de drie naaste concur
renten: RKDVC, Heusden en Hierony-
mus heeft, zal de punten bij St. Mi
chielsgestel weliswaar niet cadeau
krijgen, maar ze toch wel binnenha
len. OJC krijgt geen been aan de
grond contra RKDVC, doch Concor
dia bindt Zwaluw aan zijn zegekar.
Baardwijk kan op eigen grond win
nen van Hieronymus en ook RKTW's
papieren staan gunstiger dan die van
het bezoekende RWB. Uno Animo
krijgt wellicht een te zware kluif aan
Heusden (wordt 26 Dec. gespeeld).
In 3 C opent WVO—VES de rij,
twee ongeveer gelijkwaardige par
tijen, zodat een draw voor de hand
liggend is. BSO krijgt het kwaad te
verantwoorden contra Virtus en
nóg kwader RKC tegen Dongen.
Roosendaal zal nu geen steek laten
vallen met Zierikzee als gast.
Belangrijk voor de oezetting der
tweede plaats is HeroWSC. Wint de
thuisclub, dan komt deze onmiddellijk
leider Roosendaal op de voet volgen.
Zover is het echter nog niet. SCO—
DHV kan op een puntenverdeling uit
lopen. (N.B. BSC—Virtus, RKC—Don
gen en RoosendaalZierikzee worden
op 2e Kerstdag gespeeld). Hulst—De
Zeeuwen kan in 3 D air de belangrijk
ste kamp worden beschouwd. Gemak
kelijk zal het Hulst niet worden ge
maakt, maar een zege ligt toch wel
in de lijn der verwachtingen. Ook
OdioAxel vraagt veel interesse. Door
te winnen, kunnen de Ossendrechte-
naren de Z. Vlaamse leider op de voet
blijven volgen; er hangt beslist winst
voor de gastheren in de lucht. Corn.
Boys zal wel raad weten met Meto.
ZeelandiaBreskens en N. Borgvliet
RCS worden op 2e Kerstdag ge
speeld. Het is te vrezen, dat beide
thuisclubs gaan verliezen.
De vierde klassers
D aamsdonkRKJVV opent de rij bij
de vierde klassers en wel in 4 D.
We kunnen de thuisclub slechts wei
nig kansen meegeven. Vlijmense Boys
wint van Nieuwkuik, hetgeen niet
voorspeld kan worden voor Zaltbom-
mel contra GW. HVCHHaarsteeg
w
loslippigheden
van
LEONARD
y
PEN BEKEND NA-OORLOGS instituut is dat van de baby-sitters.
Dit zijn dames of heren (vaak studenten), die zich verdienstelijk
maken door op de kinderen te passen, als vader en moeder een
avondje uit willen. In het Londense blad „Evening Standard vonden
we een advertentie, waaruit bleek, dat er op méér gepast moet wor
den, dan op babies alleen. Hier bood namelijk een zekere^ juffrouw
Hudson haar diensten aan als „oppasser van echtgenoten Ztj ziet
haar interessante taak aldus: „Wanneer een vrouw een avond wil
uitgaan, dan kan zij mij opbellen en dan zal ik voor haar echtgenoot
zorgen tot zij teiugkomt". Juffrouw Hudson (tussen haakjes: ze is zo
lelijk, dat men niet behoeft op te passen voor dit oppassen), kwam op
het idee, nadat zij klachten van huisvrouwen had gehoord, die zeiden,
dat zij nooit eens een avond met vriendinnen konden uitgaan, ornaat
haar echtgenoten het vervelend vinden, alleen te zijn. Toen men juf
frouw Hudson vroeg of vrouwen het geen onpleizierig idee zouden
vinden, haar echtgenoot met een vreemde vrouw alleen achter te la
ten, antwoordde deze oppasserin: „O nee, vooral als de oppaster een
aardige, rustige vrouw is, zoals ik".
Enfin, we hebben al laten blijken, dat wij niet graag zouden worden
opgepast door juffrouw Hudson. Geef ons maar een gezellige borrel
vriend, dan komen we onze eenzame avonden best door.
Jeugd
In de Schotse stad Edinburgh staat
een bioscoop, waarin alleen kin
deren beneden de 15 jaar worden
toegelaten. Ouderen mogen alleen in
de bioscoop verschijnen als introd
cé van hun kroost. Stel nou, dat
een film wordt gedraaid, die papa
graag wil zien... Dan moet die papa
beleefd aan zijn zoontje of dochter
tje vragen: „Zeg, zou je er bezwaar
tegen hebben om me vanavond mee
naar de film te nemen...?" Dan kan
dat kind zeggen: „Neen, paps, dat is
nou al de derde keer, dat je komt,
maar vanavond moet ik met mijn
mecanodoos spelen, voel je?" En dan
kan pa hééngaan.
Dak
ren t x in St Louis (V.S.) gaat
haar klanten voortaan op het
dak bedienen. Er is namelijk een
weg aangelegd, die naar het platte
dak var. de bank voert. Daar zijn
loketten en de klanten kunnen daar
worden geholpen .zonder hun auto
te hoeven verlaten. Dit schijnt de
oplossing van het parkeervraagstuk
in St Louis te zijn. Bovendien kan
een mens dan nogeens zeggen: ,Ik
ga de bank weer eens op het dak
zitten."
Keien
J)ie heerlijke kinderhoofdjes,
waarop bij nat weer iedere
wielrijder levensgevaarlijke
capriolen vertoont, om fat
soenlijk op de wielen te blij
ven, zijn op een eenvoudige
manier stroef te maken. Men
moet ze dan stuk voor stuk
enkele seconden lang met een
lasvlam bewerken. In Duits
land is een groot aantal we
gen met groot succes op deze
manier behandeld. Het is een
heel goedkoop foefje, maar
het is maar een weet.
Boeien
Jn het Rijnland, om precies te
zijn: in de stad Düren, ver
scheen een geboeide gevangene in
de rechtszaal. Hier werden zijn
ketenen een wijle geslaakt, waar
op een lieftallige jongedame naar
voren kwam, om met de gevan
gene in de echt te worden ver
bonden. De rechter trad als getui
ge op bij dit huwelijk. De jonge
dame was standvastig in haar
liefde gebleven, ook al was haar
verloofde dan ook wegens diefstal
gearresteerd. De bode in de rechts
zaal sprak na de plechtigheid: „Je
hebt lui, die niet zonder boeien
kunnen".
Reclame
kan in een gelijk spel eindigen. In
4 E heeft Oisterwijk een kansje tegen
Broekhoven, doch GSWB zal Óns Vios
niet aan kunnen, evenmin als SVG
dat Were Di zonder slag of stoot zal
vermogen. PCPVOAB. die evenals
SVGWere Di op 2e Kerstdag is vast
gesteld, zal in een overwinning voor
de leiders eindigen, al mogen deze
gerust rekening houden met hun gast
heren, die langzaam maar zeker tot
betere resultaten weten te komen.
TAC klopt Nevelo.
Op één ontmoeting na: GilzeRSV,
worden alle overige (vier) op 2e
Kerstdag gespeeld. Gilze, dat kam
pioensaspiraties blijft koesteren mag
gerust alle zeilen bij gaan zetten tegen
de gasten van Zondag.
Boeimeer zal het af moeten leggen
contra Madese Boys, evenals TVC
contra Zundert, doch iets betere pa
pieren heeft dan Gr- Wit tegen Veerse
Boys. Breda mag wel goed oppassen
contra SAB. In 4 G dit keer slechts
drie wedstrijden. Robur kan vermoe
delijk niet op tegen De Schutters,
doch Halsteren zal wel raad weten
met Kaaise Boys. Erg benieuwd zijn
we naar het resultaat bij S.C. Gastel
Ierseke; een kleine overwinning voor
de thuisclub lijkt aannemelijk. (Deze
ontmoeting werd bepaald op 26 Dec.)
De meeste aandacht in 4 H vordert
ditmaal KoewachtSteen op; een
puntenverdeling? Sluiskil is niet bij
machte om Luctor te kloppen, hoewel,
je kunt maar nooit weten! Oostburg
en Aardenburg lijken gelijkwaardige
krachten te hebben dus óók een pun
tenverdeling? IJzendijke gaat tegen
Clinge een nieuwe nederlaag tegemoet
hetgeen niet gezegd kan worden van
RIA, dat EMM op bezoek heeft. Al
deze wedstrijden worden op Zondag
gespeeld.
(Advertentie)
door
20)
„Zijn vlucht wijst wel in die rich
ting. Nu, zijn straf draagt hij met
zich mee, in zijn binnenste."
„Dat denk Ie maar. Je hebt niet
veel mensenkennis, Armande, indien
Ie gelooft, dat iemand, die tot zulk
een daad in staat is veel berouw
zal voelen."
„Hl! kan immers in drift genandeld
hebben Hoogstwaarschijnlijk is net zo
gebeurd, e,,, het meisje, waarover zij
getwist hebben hoe moet zij zich
wel voejen?"
„Vrouwen trekken zich zulke din
gen niet aan." n.eende Ulic, .ze vin
den het wei gewichtig als manken om
haar vechten."
Armande schudde het hoofd. ,lk
kan me zoiets niet voorstellen, ulric
,.Je hebt ook nog niets beleefd. En
daarop is ook niet veel kans. zolang
Je Jezelf hier In St. Bruno begraaft.
Ik snap niet waarom je niet op reis
bent gegaan. Het Is de eerste herfst
dat je geen bezoek brengt aan Mon
treal of New-York of een andere stad,
waar leven en vertier is."
,,Ik heb Je verteld, waarom ik
thuisgebleven ben."
„Daarover zullen we het niet heb
ben, gromde Ulric nors.
„Nu misschien niet. Maar spoedig,
Ulric spoedig."
„Verdraaid! Als Je Hij hield op
en klemde de lippen stijf opeen Ar
mande haalde de schouders op. Wel
dra was ze met naar maai gereed en
verliet met een verontschuldiging de
tafel Door Sirdar vergezeld, ging ze
naar haar kamer. De namiddag was
somber en onheilspellend. De Noor
denwind die luidruchtig om de toren
gierde, voorspelde sneeuw Sneeuw zou
wel heerlijk zijn, vond ze. Een wit
kleed zou het bruin der moerassen en
het doffe zwart der heuvels bedekken.
Zij hield een lucifer bij de droge
spaanders onder de houtblokken in de
wijde stenen haard en hurkte met
Sirdar op de zwarte berenvacht er
voor, toekijkend, noe het vuur vatte.
Ze hield van de veilige eenzaamheid
van haar kamer. De foto's en souve
nirs van haar school- en kostschool
tijd en de reisherinneringen uit
vreemde landen en steden brachten
de grote wereld ln dit rustige vertrek.
in een eenzaam huls in Tantramar
en vergrootten nog haar waardering
voor de rust van het leven hier.
De grijze hemel ontmoedigde haar
niet, noch het winterse land. Want
voor de haard was het warm, het
knetteren der vlammen en hun geloei
in de schoorsteen waren gezellig om
aan te horen een plezierig, ver
trouwd geluid.
„Vanavond schijnt de maan weer."
De verlegen, half-aarzelende utnodi-
ging in die woorden, het heimelijk
verlangen dat er uit sprak, vervolg
den haar. Het was alsof hij de
schoonheid wilde delen van die tover
achtige uren, die ze altijd had weten
te genieten. Alsof hij wilde worden
opgenomen in de geheime bond, die
zij met de zee en de hemel en de
nacht gesloten had. En hij aarzelde
bevreesd, alsof hij zich onwaardig
achtte haar vervoering te delen.
„Ik ga vanavond niet." besloot zij,
met een blik op de lagende wolken en
de laatste verwelkte wingerdbladeren,
„En hij zal vermoedelijk de warme
kachel in het Witte Hert prefereren.
Terwijl ze nog keek, begon de sneeuw
te vallen de eerste sneeuw, zijde-
licht en donzig, in Ijle vlokken. Ze
tikte zacht tegen de ruiten en be
sprenkelde het gras met witte stippen
die aanvankelijk smolten, als bood de
aarde hun weerstand, maar toen lang
zaam aan invloed wonnen en een
stralende mantel spreidden.
Terwijl zij toekeek, tegelijkertijd
verheugd en bedroefd, dacht ze aan
de vele anderen, die voor hun ven
sters stonden; hoe stralende kinder
ogen helderder schitterden bij de ge
dachte aan sleetjes en schaatsen en
sneeuwmannen; hoe de boer, kasten
en kelders goed gevuld, de binnen
plaats volgestapeld met hout en het
huis warm beschut door aarden wal
len, de voldoening genoot, die op de
arbeid volgt; en aan de eenzame
zwerver, wiens leger bestond uit wat
stro in een tochtige schuur, een hol
in een stromijt, of enkel de kille be
schutting van een heg.
Tot lang nadat de avond gevallen
was, bleef het sneeuwen; toen braken
de manestralen door het wolkendek,
Joegen het uiteen en schenen helder
neer op de verse sneeuw, die begon te
fonkelen en te glanzen.
Ulric, nog vermoeid van de weken
in het woud. was naar bed gegaan.
Armande glipte het zwijgende huis
uit in die vreemde nieuwe wereld
van zilver en stralend wit. De poeder
sneeuw dempte het geluid harer voet-
stappen. Het. was aangenaam er op
te lopen.
Haar hart sprong op toen ze hem
zag staan. Zij voelde zich onbegrij
pelijk gelukkig en tevreden toen zijn
donkere ogen op haar rustten. Ze was
te eerlijk om verrassing te peinzen of
voor te wenden, dat zij niet naar hem
had uitgekeken.
„U hebt de maan dus gezien!" zei
ze, stilstaand op de onderste trede,
in het zilverig blauwe licht.
Hij trad op haar toe; zijn ogen
waren op gelijke hoogte met de hare.
„Ik heb er naar verlangd, dat de
maan zou schijnen," zei hij. „zoals ik,
geloof ik, nog nooit naar iets ver
langd heb. Ik kan Je niet zeggen, wat
je voor me betekent."
En weer dwong een waanzinnige op
welling haar te zeggen, in strijd mis
schien met de rede en wellevendheid
waaraan Ulric zo hechtte „pro
beer het."
Zijn armen omsloten naar. zacht,
bijna eerbiedig en drukten haar tegen
zich aa i gedurende een kort ogenblik.
Toen liet hij naar langzaam los en
staarde haar aan als vreesde hij uit
een droom te ontwaken.
„Wat ben Je mooi," fluisterde hij.
„geen woorden, die kunnen uitdruk
ken, hoe mooi!"
Zij zweeg maar haar blik liet de
zijne niet los Lange tijd staarden zij
elkander aan. Toen vatte hij haar
hand. „Kom, Armande."
(Wordt vervolgd).
DONDERDAG 24 DECEMBER 1953.
HILVERSUM I 402 METER KRO
7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15
Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9 35
Waterstanden. NCRV: 10.00 Gram 10*30
Morgendienst. KRO: 11.00 Kerstrede van
Z.H. Paus Pi us XII. 11.30 Gram. 12.00
Angelus. 12.03 Lunchconcert (12.30—12.33
Land- en tuinb.meded. 12.33—12 40 Wij
van het land). 12.00 Zonnebloem-Kerst
feest. 13.00 Nws en kath. nws. 13.20 Alt
en piano. 13.45 Gram. NCRV: 14 00
Moderne kamermuziek. 14.25 Gram 14 45
Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.40 Striik-
kwart.; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Pianore
cital; 17.00 V. d. jeugd; 17.30 Strijkork.;
18.0o Voordr.; 18.20 Gram.; 18.35 Raad
huis-praat; 18.45 Kerstboodschap Leger
des Hells; 19.00 Nws. en weerber.- 19 10
Kerstwiiding; 19.30 Kapelkoor en sol.;
20.00 „Dat is het juist...."; 20.30 Kerst
cantate; 21.15 Radiokrant; 21.35 Colle
gium Musicum Italicum; 22.15 Alt, hobo
en orgel; 22.45 Nws. en SOS-ber.; 23.00
Ned. Herv. Kerstnachtdienst; IKOR: 24.00
Ned. Herv. Kerstnachtdienst.
HILVERSUM II. 298 M. AVRO: 7.00
Nws.; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.30 Gram.;
VPRO: 7.50 Dagopening; AVRO: 8.00 Nws'
8.15 Gram.; 9.00 Morgenwijding; 9.15
Gram.; 9.30 V. d. vrouw; 9.35 Gram.'; 10.50
V. d. kleuters; 11.00 Uitwisselingsprogr.
Frankrijk; 12.00 Zang en piano; 12.25 ,.In
't spionnetje"; 12.30 Land- en tuinb.
meded.; 12.33 Gram.; 12.50 „Uit het be-
dnjfsleven"; 13.00 Nws.; 13.15 Meded. en
?4 Ofl1"Van Promirnade °rk. en solist;
tv;ee, enkelen die in de Kerst-
gIo.na meezongen", hoorsp.;
14.25 Gram.; 14.30 „De vooravond van
Kerstmis te New York"; 15.00 V. d zie
ken; 15.45 Gram.; 16.10 De kerstrit"
vfïwE" 16,25 Gram-; 16.45'V. d. jeugd;
17.30 Gram.; 17.45 Regeringsuitz,: Ds I S
Ki.ine: „Nieuw Guinea's volk in de nieu-l
J?aU18ó00 Nws" 18'15 Sportproble-
men, 18.25 Rep. en gram.; 18.40 Oude
kerstliederen; 19.00 V. d. kleuters; 19.05
Gesproken brief uit Londen; 19.10 Orgel-
conc.; 19.30 Jeugdkoor; 20.00 Nws.; 20.05
Kamerork. en soliste; 21.05 „De familie
?/fng°ry'\ hoorsp.; 22.35 Kamerkoor;
22.50 Sportact.; 23.00 Nws.; 23.15 Kerstlie
deren; KRO: 24.00-1.30 Plechtige nacht-
mis.
BRUSSEL, Vlaams, 324 M. 11 45
Gram.; 12.20 Idem; 12.30 Weerber.- 12.34
Gram.; 13.00 Nws.; 13.15 Gram.; 14.00 En
gelse les; 14.15 Gram.; 14.30 Franse les-
14.45 Gram.; 15.00 Tweede Nocturn v d'.
Kerstnachtwake; 15.30 Koorzang; 16.00
Gram.; 16.05 Ork. conc.; 17.00 Nws 17 10
Kerstliederen; 17.15 V. d. kind.; 18.15
Gram.; 18.30 V d. sold.; 19.00 Nws.; 19.40
Kerstliederen; 20.10 Missiemontage: 20.40
Verz. progr.; 21.15 Kamermuz.; 22.00 Nws.
22.15 Gram.; 22.35 Kerstliederen: 23.00
Nws.; 23.05 Tweede Nocturn v. d. Kerst-
nachtwake; 23.30-0.01 Kerstwake en
Nachtmis.
BRUSSEL. Frans, 484 M. 12.00 Lichte
muz.; 13.00 Nws.; 13.15 Gram.; 14.30 Po-
lyphone muz.; 15.00 Ork. conc.; 15.40
Gram.; 16.05 Lichte muz.; 17.00 Nws
17.15 Dansmuz.; 18.30 en 19.15 Gram.; 19.30
Nws.; 20.00 Gram.; 22.00 Nws.; 22.15 Gram.
22.30 Hoorsp.; 24.00-1.00 Nachtmis.