IlafiMaïJ P c §fcm EEN DAG BIJ DE CLARISSEN TERAR DUMMODO PROSIM NAAR DE LOKKENDE TOPPEN VAN HET GEESTELIJK HOOGGEBERGTE Altaar-stichters gevraagd TWEEDE BLAD VRIJDAG 6 NOVEMBER 1953 Een dag uit liet leven ener Claris (Ik moge verteren, als ik maar van nut ben) (Van onze verslaggever). Het is met enige schroom, dat wij onze vinger druk ken op het electrische schelletje aan de slotpoort van het Clarissenklooster in Wahlwijlre, want deze donkergeverfde deur zon der kruk of kijkgaatje zal ons de toe gang openen tot een groots en adem benemend avontuur. Zij zal ons een rijk ontsluiten, geheimzinniger dan de kammen van de Himalaya, omdat dit het rijk is van het peestelijk hoogge bergte, waarin zielen van mensen in een gestage klimpartij streven naar de allerhoogste toppen, waarop God zijn woonstee heeft gevestigd. Is er voor de menselijke geest een groter en meer sensationeel avontuur mogelijk? Het is dan ook door deze overweging, dat wij zwijgend en met kloppend hart voor deze poort staan te wachten, nadat het belsein heeft geklonken. Rondom ons is stilte en ook achter de gesloten poort is er ge ruime tijd niets, dat zich roert, want haast is een onbekend verschijnsel in een Clarissen-klooster. Dan dringt het geluid tot ons door van voeten, die zich naar de, deur begeven. We horen hoe aan de andere zijde 'n zwa re grendel wordt weggeschoven. Een slot wordt verscheidene malen om gedraaid en daarna een tweede. Eerst dan wijkt de deur en kunnen we bin nentreden in het Pauselijk Slot van de Zusters Clarissen-Capucinessen in Wahlwijlre. Terwijl Moeder-Abdis ons in de hal begroet, schuiven twee zwaar gesluierde nonnen opnieuw de ijzeren grendel voor de deur en wor den de beide sloten elk met een apar te sleutel ewer dichtgedraaid. „Deze deur is de enige toegang tot het slot", begint terstond Moeder-Ab dis haar uitleg. „Behalve de ijzeren grendel zijn er twee sloten op deze deur, die eik een eigen sleutel heb ben. De zusters moeten dus steeds met tweeën zijn om de poort te kun nen openen, daar nooit één zuster de ze twee sleutels in baar bezit heeft. Meen echter niet, dat wij onze zusters op deze manier gevangen houden", vervolgd zij lachend, „want indien een van haar absoluut weg wil, geiat de poort op elk uur van de dag voor haar open. Dit dubbele slot is dan ook slechts symbolisch bedoeld om de wereld volkomen buiten te sluiten (■Ba n de wereld is hier volkomen 1^" buiten gesloten, waarmee®Ve vooral bedoelen de geest, die de wereld beheerst. Op onze rondgang door 't klooster wij- zen de zusters ons steeds weer opnieuw op de uiterste een voud, waarmede alle vertrekken of zalen zijn gemeubileerd. Niets, maar dan ook niets, dat in de verste verte zweemt naar luxe of comfort. Geen tapijt of zachte vloermat, bedekt ook maar ergens de grond. Er is nauwe lijks een stoel te vinden met een leu ning en in het gehele huis zal men tevergeefs zoeken naar *een gemakke lijke fauteuil, waarin het lichaam weg kan zinken als in een bed. Met trots tonen de zusters haar ar- ter in steeds dezelfde cel de nacht doorbrengen. Langs de witte muren hangt een kruis met een palmtakje en een niet ingelijste, ongekleurde af beelding van de H. Franciscus en de H. Clara. Het bed bestaat uit twee houten s-" -agen met ongeverfd» plan ken erover heen, waarop een harde stromatras ligt. Verder een hoofdkus sen van stro, een laken, en een of twee wollen dekens. Onder dit bed een plankje met een stuk ongeparfu meerde zeep, een wasteiltje en een klooster, want wie denkt, dat heilig heid gepaard gaat met een droefgees tig uiterlijk, is beslist niet geschikt om tot welke contemplatieve orde dan ook toe te treden. En zeker niet tot een orde. waarin men een grote verering heeft voor Vader Francis cus, die een der meest levensblije mensen was van zijn tijd. Het is een verademing de recreatie van deze zusters mee te maken, het enige halfuurtje per dag. waarop zij zorgeloos met elkaar babbelen en Honger is de beste saus. Zo ergens, dan doet dit spreekwoord opgeld in een Clarissen-klooster, wanneer de zusterkens 's middags voor de eerste maal die dag een volle maaltijd nuttigen, hoe so ber deze maaltijd zonder vlees ook moge zijn. Door deze soberheid willen zij boeten voor de vele zon den, die in de wereld door onmatigheid in spijs en drank dagelijks worden bedreven. moede, zoals in de wereld gepronkt wordt met bezit. De volmaakte bezit loosheid is een ideaal geworden, zoals dit ook een ideaal was van de H. Franciscus en van de H. Clara, die de armoede heilig noemden. Ook de kloosters, die de Zusters Clarissen bewonen, behoren haar niet toe, doch zijn het eigendom van de H. Stoel. Zelfs geen foto van vader of moeder houdt een Claris in haar be zit. Na enkele weken zendt zij de beel tenis terug om hiermede tot uitdruk king te brengen, dat zij ook hiervan afstand heeft gedaan. Het woordje „mijn" met betrekking tot het een of andere voorwerp be staat niet in een Clarissen-klooster. Hoe ver deze eenvoud en armoede zijn doorgevoerd bemerkten we, toen we de cellen der zusters bezochten, de enige ruimte in heel het klooster, die niet gemeenschappelijk is. De meu bilering is overal gelijk, zodat ook hier moeilijk kan worden gesproken van „mijn" cel, al zal ook iedere zus- kru'c,cnt"'n js het domein van Zr. Andrea, die onlangs haar a igs e verjaardag vierde. Zij is nog steeds de opgewektheid in J vormt het lenende bewijs, dat blijheid en heiligheid ge woonlijk hand in hand gaan. Met haar kruidenthee qeneest 'ij haar ^ZXi^an^0^ ""ka kou of kommetje om de tandenborstel in te bewaren. Een houten stoeltje zonder leuning en een klein kastje met een gordijn er voor voltooien het meubi lair. Electrisch licht is er niet, het geen betekent, dat de zusters in de winter steeds in het donker opstaan en zich in het donker te ruste bege ven. n de gangen en in de rest van het klooster is echter wel elec trisch licht, doch ze twijfelen er sterk aan, of Zuster-Econome een hogere lichtrekening betaalt dan een welgestelde burger met een behoorlijk gezin. De lampjes zijn overal zo klein en spaarzaam, dat zij nauwelijks stroom verbruiken. Centrale verwarming is ook aanwe zig, doch slechts in enkele gemeen schappelijke zalen, zoals de recreatie zaal. De cellen en gangen zijn on verwarmd, evenals de eetzaal, waar de sobere maaltijd wordt genuttigd. En sober zijn deze maaltijden in hoge maten. Met uitzondering van Zon- en Feestdagen wordt er het ge hele jaar gevast, hetgeen betekent, dat slechts één volle maaltijd per dag wordt gebruikt. Vlees komt nooit op tafel, ook niet met Kerstmis, hetgeen een algemeen verbreide misvatting is. De tafel ziet er even sober uit als de spijzen, die erop komen. De kommen waaruit de zusters eten, zijn van grijs aardewerk. Vork en lepel van hout, door de zusters zelf gesneden uit de stam van een pereboom. Het voedsel bestaat hoofdzakelijk uit groenten en fruit, terwijl als drank het heldere product dienst doet, dat in de wereld wel eens minachctend „maar" water wordt genoemd. Wie durft beweren, dat dit dieet ongezond is, verkondigt een stelling, die door het blozende uiterlijk der zusters iedere dag opnieuw wordt weerlegd. Op het kerkhof binnen het Slot, waarop de doden liggen begra ven, die men vanuit Vaals heeft mee gebracht, is nog geen enkel nieuw graf gedolven. Het is een dieet, waar bij men oud kan worden, hetgeen Zuster Andrea U kan bewijzen. Wij ontmoetten haar op een der gangen, een kaarsrechte non, die slechts steunt op een stok. omdat een mens nog al tijd beter kan lopen op drie henen dan op twee, zoals zijzelf lachend op merkt. Zuster Andrea is onlangs tach tig geworden en heeft toen tijdens de recreatie nog een oud Duits volks liedje gezongen. Het was een heel feest en in de vrolijke ogen van Zuster Andr»-> dan sen opnieuw de pretlichtjes, wanneer ze erover vertelt. Later ontmoeten we haar in de kruidentuin, waar zij iede re bloem en plant kent en beter weet dan welke apotheker ook voor welke kwaal een aftreksel ervan geschikt is. Wanneer zij ziet, dat onze foto graaf een plaatje van haar maakt vraagt zij schalks, of haar éne tand er ook op staat. e vrolijkheid van de oude Zuster Andrea is geen uit zondering in dit Slot, waar- veertig religieuzen zich le vend hebben begraven, om in de taal der wereld te spreken. Deze vrolijkheid is zeifs regel en alle zusters zijn er door aangetast. Vrolijk en opgewekt staan de gezichten, wanneer de zus ters in stilte haar arbeid verrichten Het is een serei blijheid die door geen enkele storing wordt vertroe held. De lach van deze zusterkens klinkt onen en melciie als het tin celen van zilveren belletjes. En er wordt veel gelachen in een Clarissen praten geen lege bezigheid geworden, zoals bij dames, die ongeveer de hele dag niets anders doen. Hier heeft iedereen wat te vertellen en leert men naar elkander te luisteren, totdat de wekker dit gezellige samenzijn onver biddelijk komt verstoren. Een zuster is er, die dit blikken voorwerp over al met zich mee draagt, want hoezeer het ook als -en tegenspraak moge klinken, toch blijft de tijd in deze tijd loze gemeenschap een belangrijk iets. De kleine wijzers op het witte plaat je dienen hier niet zozeer om te zien hoe ver de dag reeds is gevorderd, doch om de zusters te vertellen wel ke plichten op dit of dat ogenblik van haar worden verwacht. Met zijn hard en venijnig getik snijdt de wekker iedere dag in kleine stukjes, stukjes, die iedere dag aan elkaar gelijk zijn, dag in dag uit, jaar in jaar uit.. Wer ken, bidden, eten en slapen zijn le vensverrichtingen, die door de wek ker aan een zeer strenge regelmaat zijn gebonden, een regelmaat, die slechts zelden wordt verbroken. it het voorgaande blijkt te vens, dat het leven van een Claris dan ook het meest regelmatige leven is, dat er op de wereld be staat. Op 7 Januari b.v. zou zij met een aan zeker heid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat zij op 14 October om half zeven 's morgens doen zal. Haar leven is n.l. ingedeeld volgens een dagorde, waarvan niet vaak zal worden afgeweken en die ook niet licht zal veranderen. Hoe brengt zulk een zuster, die zich volkomen aan God heeft toegewijd, de dag door? Het is misschien inte ressant deze dagorde af te drukken, omdat hieruit blijkt welk een grote harmonie er bestaat in de afwisseling van gebed en arbeid. Clarissen zijn geen kniesoren. Daarvoor zou men eens een middag getuige moeten zijn van het half uur recreatie, wanneer zij allen in een vrolijke kring bij elkaar zijn gezeten. Terwijl de handen ijverig bezig zijn met een of ander huiswerkje, staan de monden geen ogenblik stil en iedereen heeft wel. een grappig voorval te vertellen. Er wordt dan veel en hartelijk gelachen, want blij heid is ook een deugd, die in een Clarissenklooster wordt beoefend. Gebed en meditatie Worden in een Clarissenklooster afgewisseld door handenarbeid. De sandalen, die in het klooster worden gedra gen, stammen uit de eigen werk plaats, waar de zusters even han dig met hamer en pekdraad kun nen omgaan als een volleerde schoenmaker. Ook de kleine reparaties binnens huis worden over het algemeen door de zusters opgeknapt, van wie er enkelen in de timmermanswerk plaats geen slecht figuur slaan. gen, heel het jaar door, worden op deze wijze aan elkaar geregen tot een snoer van gebed en boete, voor het eigen heil en voor het heil van de wereld, die juist op de scheidingslijn der dagen maar al te vaak vergeet, dat er een God bestaat. Wanneer bui ten de stille kloostermuren overal de klokken met twaalf doffe slagen het einde en het begin aankondigen van dag, een. dag van leed en. zorgen en strijd, dan buigen in het Clarissen klooster van Wahlwijlre veertig Brui den van Christus het hoofd en recite ren zilveren stemmen de eeuwige lof zang. Gloria Patri et Filio et Spiritui Sanc- to. Sicut erat in principio, et nunc, et semper, et in saecula saeculorum. Amen. Eer aan de Vader en de Zoon en de H. Geest. Zoals het was in het begin en nu, en in de eeuwen der eeuwen. grappen vertellen. Als het weer dit maar enigszins toelaat, houden zij de ze recreatie op de binnenplaats van het klooster. Iedere zuster brengt haar bankje mee en in een wijde kring zit ten zij dan bij elkaar. Terwijl de hrn- den bedrijvig bezig zijn aan het een of ander huiswerkje, staan de mon den geen ogenblik stil. Hier is het De cel van een Claris ademt de geest van de stichteres der orde- Het is de geest van de uiterste ar moede, die de H. Clara aan haar volgelingen als een levensideaal heeft voorgehouden- 5.00 uur Opstaan. 5.20 uur Litanie van Alle Heiligen. 5.30 uur Meditatie. 6.05 Priem en Terts, (koorgebed). 6.30 uur H. Mis. 7.00 uur Dankzegging als meditatie. 7.30 uur Ontnuchtering (een kop zwarte koffie en enkele sneden droog brood). 8.0010.05 Werkzaamheden, waaron der 20 minuten gemeenschappelijke, geestelijke lezing. 10.05 uur Vrij tijd, te besteden naar eigen keuze. 10.25 uur Sext en Noon (koorgebed). 10.45 uur Gewetensonderzoek. 11.00 uur Middagmaal (de enige volle maaltijd per dag). 11.40 uur Werk in de tuin, afwassen, enz. 12.30 uur Recreatie, waaronder mag worden gesproken. 13.00 uur 'ecollectie, tijd van stilte en arbeid naar eigen keuze. 14.00 uur Vespers. 14.3016.25 uur Werkzaamheden, waaronder 20 minuten gemeen schappelijke, geestelijke lezing. 16.25 uur Vrije tijd, te besteden naar eigen keuze. 16.45 uur Rozenhoedje en meditatie. 18.00 uur Collatie en vrije tijd, te be steden naar eigen keuze. 19.00 uur Completen (koorgebed). 19.55 uur Slapen. 23.4501.00 uur Metten en Lauden (koorgebed). elijk ïen ziet wordt het laatste kwartier van de oude dag en het eerste uur van de nieuwe dag aan elkaar verbonden door de eeuwigdurende lofzang voor God. Deze tijdindeling is niet toevallig, doch heeft een diepe betekenis. Al de Ja- rje Zusters Clarissen zijn arm, straatarm zelfs. In materiële zin dan wel te verstaan. Zij hebben geen enkele bron van inkomsten, uitgezonderd dan de kleinigheid, die zij verdienen met het vervaardigen van kerkgewaden en het bakken van hosties. Haar sober voedsel verbouwen zij zelf. Zij lijden niet onder deze armoede, want deze hebben zij zich zelf als hoogste levensideaal gesteld. Slechts op één enkel gebied kwelt de zusters het gebrek aan middelen en zouden zij graag over een beetje meer geld be schikken. Nog steeds heeft het klooster geen definitieve kerk- De mystieke Bruidegom aan Wie zij haar leven geheel hebben gewijd, bezit nog geen vaste woonstee. De zusters doen daarom een beroep op de katholieken van Zuid-Nederland om haar de nodige bouwstenen te verschaffen voor deze woning van Chris tus. Deze bouwsteentjes kunnen gestuurd worden naar de zus ters zelf of worden gestort op het gironummer van het kloos ter: 512556 Zusters Clarissen, Wahlwijlre gemeente Wittem. J^AARN AAST moet reeds nu worden gezorgd voor de meu bilering van deze woning, want hoe sober zij zelf ook leven, voor God achten zij het beste nauwelijks goed genoeg. Dit geldt in de eerste plaats voor het hoofd-altaar. dat in de nieuwe ka pel zal worden geplaatst. Moeder Abdis heeft nu de gelegen heid open gesteld voor eenieder om door een gift van f 100, ineens mede-stichter te worden van dit hoofd-altaar. De namen der stichters zullen in een loden koker in het altaar worden ingemetseld en iedere dag zal er onder de H. Mis door de pries ter speciaal voor de weldoeners worden gebeden. Na de Conse cratie bidden ook alle zusters, met in kruisvorm opgeheven ar men. heel bijzonder voor de stichters van dit altaar, terwijl bo vendien ieder jaar op de octaafdag van het feest van de H. Clara, op 19 Augustus, een plechtige H. Mis zal worden opge dragen voor de levende en overleden stichters van het altaar. Deze verplichting zal zolang duren als het klooster bestaat. £)e zusters vragen dus iets, doch geven er veel meer voor terug, n.l. haar doorlopend gebed.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 5