Dagblad e §lcm
Een hogeschool rijdster werd blind
favoriete van vele Engelse
modekoningen
Haar paard maakte een sprong met zijn blinde meesteres
Hoe ziet cle reisgarderobe
van de koningin eruit
Het programma is onverbiddelijk
Op één punt
onveranderd
NIER en LEVER: gezond en lekker
Gen
ren
uit de
keuken
DERDE BLAD
VRIJDAG 16 OCTOBER 1953
Het tragisch einde van een circuscarrière
..En toch moet je
en
Ontwaken was
afschuwelijk
Prinses Margaret gaf de toon aan
F
Het kleuteronderwijs
in Nederland
Het schaap was
verbouwereerd
Vingerhoeden
Groenten-kalender
De rok doet nog
besluiteloos
ïèickcC
En zó zijn nu onze kinderen
De prijs valt erg mee
EE
J7éN MAAL in de ge
schiedenis is het
voorgekomen, dat er in
een circus een blinde
paardrijdster is opgetre
den. Natuurlijk bedoelen
we hiermee niet de ge
blinddoekte acrobaten,
die op galopperende
paarden de moeilijkste
staaltjes van behendig
heid en lichaamsbeheer-
sing vertonen. Barones
Jenny de Rahden, één
der beroemdste paard-
rijdsters van haar tijd,
zat met blinde ogen op
een paard, ten aanschou-
we van een duizendkop
pig publiek. Haar blind
heid was zelfs niet als
reclame-stunt gebruikt,
want behalve de direc-
sche en tevens één der
droevigste uit de circus-
wereld- Op dertigjarige
leeftijd - midden in haar
carrière - verloor ze het
gezichtsvermogen. Voor
leur van het circus waar
ze optrad, haar vader en
enkele andere ingewij
den, wist niemand ervan.
De geschiedenis van ba
rones Jenny de Rahden
is één der meest hero'i-
haar, die was opgegroeid
temidden van de schitte
ring en het licht van het
circusleven, kwam de
blindheid als een ver
schrikkelijke, bijna dode
lijke slag. Aan haar va
der is het te danken ge
weest, dat zij na de ca
tastrofe nog de moed om
verder te leven, vond.
Zelfs nadat haar blind
heid op een vreselijke
manier een einde aan
haar circusloopbaan had
gemaakt. Het drama van
de barones begon met
het overlijden van haar
man, van wie zij boven
menselijk hield. Haar ze
nuwgestel werd door de
ze gebeurtenis ernstig ge
schokt.
WAT HAAR NOG STAANDE HIELD, dat wa
ren de toegewijde zorgen van haar vader
en haar werken in het circus. Toch bemerkten
haar vrienden duidelijk, dat zij steeds nerveu
zer werd en steeds veelvuldiger werden de
nachten die zij slapeloos doorbracht. Hier moest
verandering in komen en haar vader dacht, dat
die misschien gevonden zou kunnen worden in
een nieuw engagement. Alles in het circus her
innerde Jenny immers aan haar man? Overal
ter wereld zou de beroemde hogeschoolrijdster
contracten kunnen sluiten, doch haar vader
meende, dat het zachte klimaat van de Rivièra
zijn overspannen dochter misschien tot rust zou
kunnen brengen. Zo werd er een contract afge
sloten met een circus in Nice en spoedig ver
trokken de barones en haar paarden uit Spanje,
waar zij tot dusverre gewerkt hadden, naar het
zuiden van Frankrijk. Dodelijk vermoeid kwam
Jenny de Rahden op een avond laat in Nice aan.
Ze besloot direct naar bed te gaan, in de hoop
de volgende ochtend direct in het circus te kun
nen gaan oefenen met de paarden. De ochtend
zou echter de catastrofe brengen. De barones
heeft ook hierover in haar mémoires geschreven.
Zij beschrijft het aldus:
QP DIE OCHTEND schrok ik
plotseling: wakker cloor een
geluid in mijn kamer. Mijn kamer
meisje kwam binnen om me te
wekken. Ik deed mijn ogen open
en ontdekte, dat er een diepe duis
ternis om mij heen was.
„Wat krijg je nu in je hoofd.'", riep
ik mijn kamermeisje toe, „het is nog
midden in de nacht!" Het meisje ge
loofde dat ik niet goed wakker was
en zei: „Pardon madame, het is al
over negenen en de zon schijnt in uw
kamer". Ik verbaasde me over dit
antwoord en ik wist niet of ik boos
moest zijn of zou gaan lachen. Ik
ging rechtop in bed zitten en keek
alle kanten heen. Maar overal heerste
de diepste duisternis. Ik strekte mijn
handen uit en tastte in de kamer
rond. Ik geloofde dat het een nacht
merrie was. Geschrokken haastte het
kamermeisje zich heen, om mijn va
der te gaan roepen. De eerste ogen
blikken bleef ik bewegingloos liggen
totaal verbijsterd ais ik was. Toen
bekroop mij een afschuwelijke angst.
Blintl
QP DAT OGENBLIK trad mijn va-
der haastig binnen. Hij nam mijn
hoofd in zijn beide handen en ik voel
de hoe hij beefde van ontzetting.
Snikkend drukte hij mij tegen zich
aan. Op dat ogenblik voelde ik wat
er gebeurd was en di-ong de afschu
welijke werkelijkheid tot mij door.
Ik was wakker geworden als....
blinde.
De diagnose van de dokter luidde,
dat mijn zwaargeschokt zenuwgestel
de oorzaak van mijn blindheid was
geworden. De dokter gaf me een ge
ringe kans, dat het gezichtsvermogen
weer zou terugkeren en de hoop die
ik toen voelde, deed me het leven
aanvaarden. Helaas is mijn hoop
nooit vervuld.
De directeur van het circus was
de razernij nabij, toen hij hoorde wat
er met mij gebeurd was. Hij probeer
de me ervan te overtuigen, dat ik
tóch moest optreden, zodat ik hem
tenslotte moest toeroepen:
„Maar directeur, ik heb een
dicht waas voor mijn ogen en
ben zo goed als blind!" Hij
stond als verslagen, maar daar
na nam zijn zorg voor het circus
en het programma, dat door liet
gebeurde in duigen lag, weer de
overhand. Hij trachtte me te
overredn, ondanks mijn blind
heid op te treden. Ik zou niet
piste. Hij zou alle denkbare
voorzorgsmaatregelen nemen
en elke beweging van mij zou
bewaakt worden.
„Ik «loe het"
TK BEHOEFDE alleen maar üe een-
voudigste oefeningen op mijn paard
te doen. Het circus was uitverkocht
en het zou een vreselijke blamage
voor 4e directeur zijn. als mijn op
treden uit het programma moest wor
den geschrapt. Eindelijk riep ik
„Vooruit dan maar, lk zal het doen!'
Ik werd naar het circus gebracht
en onder de grootste spanning, die
vooral veroorzaakt werd door de drei
ging van een zenuwinst'/rting, stond
ik voor mijn nummer gekleed, in de
ruitergang bij mijn paard. Voorzich
tige, toegewijde handen, zetten mij
op mijn paard en toen ik onder de
schetterende tonen van de muziek de
piste binnenreed en het applaus van
het publiek hoorde, vloeiden er tra
nen uit mijn ogen. Ik moest mij ge
heel concentreren op mijn werk. Al
zag ik dan niets, toch voelde ik als
het ware waar ik mij bevond. Alleen
één ding was er. dat mij dodelijk be-
angst maakte. Czardas", mijn paard,
had reeds gemerkt dat er met mij
iets bijzonders gaande was. Volbloed
paarden zijn van nature reeds overge
voelig en nerveus cn „Czardas" maak
te daarop geen uitzondering.
Hulpeloos
rOKN VOELDE ik me volslagen
hulpeloos worden in de duistere
wereld die me omringde. Ik wist dat
er boven en rond mij honderden
lampen brandden, maar ik zag niets.
Ik vergat te bedanken voor het ap
plaus, toen ik de ruitergang had ver
laten, en wilde met mijn nummer be
ginnen door uit het midden van de
piste naar de hoefslag te komen.
Op dat moment verliet alles mij.
Ik merkte, dat mijn trouwe paard niet
wilde en zich heftig verzette. Het
dier, dat altijd op mij had kunnen
rekenen, voelde dat hij dat nu niet
kon doen. „Czardas" had het vertrou
wen verloren en was basjg geworden.
Het was juist, als voelde hij een af
grond voor zich, zodat hij angstig te
rugkrabbelde. Mijn karwats moest ik
zelfs gebruiken, om hel paard toch
tot gehoorzaamheid te dwingen. En
plotseling, schichtig geworden door
liet ongewone gebruik van geweld-
middelen, maakte het dier een sprong!
In de meest volstrekte zin van het
woord was dit een sprong „in het
duister". Ik hoorde nog een angstige
kreet uit duizenden kelen en daarna
verloor ik het bewustzijn. Het was
het absolute einde van mijn circus-
carrière.
Een beeld uit de tijd, dat Jenny de
Rahden's paarden nog triomfen
voor hun meesteres behaalden. De
schimmel „Pluto" maakt zijn op
wachting bij het publiek.
De grote vraag van Engelse mode-ontwerpers
JN DRIE GROTE VERTREKKEN van het Buckingham-palace, met een
heerlijk uitzicht op de paleistuinen in herfstkleed, zitten twee heren en
twee cn twintig dames, de garderobe van koningin Elisabeth na te kijken.
Dit gebeurt met het oog op de grote reis door de landen van het Britse Ge
menebest, welke de koningin gaat maken. Evenals het armste Londense kan
toormeisje, wil ook de vorstin tijdens haar vacantie zo goed mogelijk voor de
agi komen. Alleen.... op koningin Elisabeth zullen duizenden ogen geves-
M aaronder vooral de arglistig starende van de mode-ontwerpers in
wprnnrc wcr*ld- Daarom heeft de koningin gezegd: „Ik wil niet, dat de ont-
irpsrhiorif11! *ÏC *nden speculeren op mijn reisgarderobe". En om die reden
ui zoeken van de kleding welke de koningin tijdens de reis zal
dragen, in het diepste geheim.
Pretoria. De grote dames hier willen
stemmig gekleed gaan en vandaar dat
hen te kennen is gegeven, dat de ko
ningin geen standpunt inneemt over
de korte of de lange rok, doch voor
zich zelf de lengte van de jurken on
veranderd wil laten. Deze stille wenk
wordt wel begrepen. De lieden in de
naaikamer, die momenteel doende
zijn de vier nieuwe staatsieklederen
te ontwerpen en te maken, alsmede
de negen avondtoiletten en de 18 dag-
costuums, zouden veel interessants
weten te vertellen, ze zouden inlich
tingen kunnen geven, die voor defti
ge modehuizen geld waard waren,
doch hun lippen zijn verzegeld.
Slechts enkele dingen zijn, zoals reeds
gezegd, opzettelijk vrij gegeven. Zo is
o.a. zeker, dat de normale roklengte
gehandhaafd blijft. De statie- en
avondjurken zullen ook de uitgesne
den hals hebben. In de dagcostuums
komen evenwel tal van nieuwigheden
naar voren, die ongetwijfeld invloed
zullen hebben op de modewereld. Wat
deze nieuwigheden zijn zullen we
nog even moeten afwachten.
Society was er
verbaasd over
LONDEN is men al even nieuws
gierig als in Montreal, Sydney en
PRINSES MARGARET
kort rok je.,..
Prinses in Dior-look.
JNTUSSEN blijkt de korte rok van
Dior toch ook in de Londense so
ciety opgang te maken. Diverse dames
van naam vertoonden zich de laatste
weken in kortere jurken. Het gaf
niettemin enig opzien, toen dezer da
gen ook prinses Margaret plotseling
\/OLGENs de laatste beschikbare
gegevens is sinds het schooljaar
1949- 50 tot 1 Januari 1953 het aantal
kleuterscholen in ons land gestegen
met 343, Op dat tijdstip telde Neder
land 3357 kleuterscholen.
Dit betekent een vermeerdering van
11.4 pet. Deze landelijke toeneming
kan als volgt naar de richtingen wor
den verdeeld:
aantal scholen vermeer-
1950 1953 dering in °L
R.K. 1228 1319 91 7 4
P-C. 796 918 122 15,3
Neutraal 696 782 86 12 4
Openb. 294 338 44 15J)
Hieruit blijkt, dat het Prot Christ;
het neutraal en het openbaar kleuter
onderwijs in staat zijn geweest pro-
centsgewijs meer scholen te stichten
dan bij het R.K. onderwijs het geval
was.
QP èèn van de pleinen in Pretoria
werd vorige week een schaap ge
schoren. Op Vrijdag daaropvolgende
verscheen een mannequin in een rok
en stola, gemaakt van de wol van het
publiekelijk geschoren schaap. Dit
heeft zich afgespeeld als onderdeel
van de manifestaties van de Zuid-
Afrikaanse Wol Raad en de Vereni
ging van Pretoriaanse Wevers.
KONINGIN ELISABETH
....geheimen...,
in het kort verscheen. Dat was in het
fraaie slot Drumlanrig. waar de prin
ses enige dagen vertoefde als gaste
van de hertog van Buccleucgh.
Tijdens een middagontvangst
waren alle dames nog in lange rok
ken verschenen om de koninklijke
gaste niet te kwetsen. Men meende
namelijk, dat Margaret evenals de
koningin aan de normale jurklengte
zou vast houden. Groot was de
verbazing toen de prinses in een
prachtig jurkje naar beneden kwam
eenvoudig van groene tint met een
rugsluiting over de hele lengte-
Het roleje klokte enigszins en viel
ongeveer vijf centimeter korter.
Het gevolg was natuurlijk, dat ook
vele andere dames zich korter gin
gen kleden.
P)E vingerhoeden zijn heden ten da-
ge veel eenvoudiger dan vroeger.
In het Victoria en Albert Museum te
Londen staat een vingerhoed uit de
XVIIe eeuw te kijk, hij is van zilver
en verguld zilver waarop liefdesscènes
gegraveerd zijn. De Londense fabri
kanten vervaardigen tegenwoordig
nog vergulde vingerhoeden.
Een Londense firma fabriceert o.a.
vingerhoeden met facetten, en andere
die over de gehele oppervlakte met
madeliefjes versierd zijn. De zilveren
vingerhoeden zijn van binnen be
kleed met staal; alhoewel zij betrek
kelijk goedkoop zijn, zijn zij toch ver
vaardigd om een heet leven mee te
gaan. zij worden gemaakt in tien ver
schillende grootten waarvan de klein
ste voor kinderen bestemd is. Dezelfde
firma maakt vingerhoeden van ge
keurd massief zilver; deze die in 1953
vervaardigd zijn. dragen de speciale
kroningskleur.
Eén aspect van de vingerhoed blijft
echter sedert eeuwen onveranderd. n.l.
de kleine deukjes waarin de kop'vari
de naald past en die van de vinger
hoed een practisch gerief maken; op
dit punt gelijken onze vingerhoeden
op deze uit de XVIe en XVIIe eeuw.
EAE GROENTEN, die in vette
letters zijn gedrukt, zijn
deze maand in ruime mate op
de markt verkrijgbaar, en dus
voordelig in prijs.
Andijvie, aubergines, Bleek
selderij, bloemkool, boerenkool,
Chin, kool, Kervel, Knolselderij,
koolrabi, koolrapen, kroten (bie
ten), paprika, pepers, peterselie,
postelein, prei, princessebonen,
ramenas, rode kool, Savoye kool,
schorseneren, sla. snijbiet, snij- en
pronkbonen, spekbonen, spinazie,
spruitjes, tomaten, uien, winter
peen, witlof, witte kool, wortel
tjes.
QE FAVORIETE van vele Engelse
modekoningen is: Wol. Wollen
materialen in een onnoemelijk aantal
verschillende kleuren en kwaliteiten.
Beide bepalen tesamen met de lijnen,
de huidige Engelse mode. Daar valt,
evenals met de Italiaanse mode, reke
ning mede te houden.
Ook hier in Londen is het nieuwe
silhouet „glove fitting." Gelijk c^n
handschoen omsluit de japon de
taille, evenals de heupen. De ruimte
valt bijna overal onder de knie, voor
zover er sprake is van ruimte! Ook de
korte en hoog opgesneden ruggen
vallen wel blousend, maar in negen
van de tien gevallen wordt het li
chaam van de horst tot even boven de
knie behoorlijk geaccentueerd. Som
mige Engelse ontwerpers hebben de
rokken een ietsje verlengd, anderen
weer houden de lengte aan, die het
vorige seizoen werd gedragen.
FAE AANDACHT van de modeshow-
bezoeksters wordt zeer getrokken
door nieuwe Ierse stoffen, evenals
door de vele Franse wollen materia
len, die door de „top-leven" werden
verwerkt. De meeste aandacht vragen
de Ierse en Engelse tweeds, die ge
weven zijn van twee soorten garens:
grove en fijne. De grove garens ge
ven de „fond" aan, de fijne garens
het effect. Lapis-lazulli-blauw en
Malachite-groen zijn hiervoor de aan
gewezen tinten. Maar ook cognac,
waardoor een zwarte draad loopt, of
blauw met rood, die tesamen een soort
cyclaamkleur vormen. Er heerst een
zekere eenheid onder de Britse ont
werpers. Bijna elk model is zo gesne
den, dat de Engelse vrouw, indien zij
haar kleding zou willen verkorten, dit
zonder gevaar kan doen. Zonder dat
de lijn van haar japon of mantel hier
van schade zal ondervinden.
Bij John Cavanagh valt het gehele
accent boven de borstlijn. De vrouw
die door hem wordt gekleed, zal zich
óf aan een dieet moeten houden, óf
moeten insnoeren, óf niet met de
nieuwe mode meedoen! Men ziet op
bijgaande tekening duidelijk het sil
houette, dat Cavanagh prefereert.
Digby Morton propageert de „spen-
cer"-lijn. Dat wil zeggen: Morton
brengt spencers, die óf echt zijn en
dus over de japon worden gedragen,
óf gevormd zijn door het bovenstuk
van de japon als een spencer te
knippen. De japonnen, die van bijpas
sende spencers zijn voorzien, vertonen
bijna altijd een open halslijn, ook in
dien deze zijn vervaardigd van spor
tieve stoffen, zoals tweed of een ge
ribde wollen stof.
Norman Hartnell heeft het vóór,
tijdens en na de kroning zo druk ge
had, dat hij dit keer uitkwam met
een zeer kleine, doch selecte collec
tie. Hij beloofde echter een volledige
collectie modellen te zullen vertonen.
Zijn wintermantels zijn vrij recht ge
sneden en bedoeld als wrap-round"
coat. Dus mantels, waarin men zich
wikkelt. Mantels, die niet worden ge
sloten met knopen, maar die men zelf
tijdens het dragen dicht houdt, of
soms slechts wordt gesloten met een
ceintuur.
Wollen velours, tweed en wollen
fantasiestoffen zijn Hartnell materia
len. Op een costuum, gemaakt van
beige met witte tweed waardoor een
dunne blauwe draad loopt, laat hij
de mannequin een tangokleurige ve
lours mantel dragen.
„EMPIRE-LOOK."
£)E EMPIRE-LOOK wordt ge
bracht door Mattli. Zij sluit
zich dus aan bij de couturiers, die
de boezem zo hoog mogelijk plaat
sen. Grappig zijn de cocktail-dres-
ses, die indien strapless wor
den versierd met een rand dikke
wollen franje. Namiddag-japonnen
geklede tailleurs en cocktail-dres
ses worden heel vaak door Matti
vervaardigd van wollen materia
len, die afkomstig zijn uit het zon
nige Italië.
Michaël werd geïnspireerd door de
prachtige Chinese porselein figuren
uit de T'ang dynastie. Zijn schouder
lijnen vloeien over in nauwsluitende
rechte rokken. Zijn kragen staan
enigszins van de hals af en zijn voor
de tailleurs vrij klein. Ook brengt hij
mantelcostuums van wollen materia
len, die een bonte rand vertonen in
de vorm van de mandarijn-kraag.
Bijzonder mooi is zijn mantel van
diep-groene velours, welke voorzien
is van een enorme bronskleurige seal
kraag.
Worth lanceerde „anonieme" groene
tinten. Dat wil zeggen: tientallen tin
ten groen, die onderling op het eer
ste gezicht niets, doch wanneer men
J-Ioe we het ook bekijken, de
Engelse mode biedt vele as
pecten. Te veel om in één arti
kel op te noemen. Het kleuren
gamma van de Engelse mode
is onbeperkt. Evenals de Engel
se materialen en de door En
geland geïmporteerde Itali-
ze bij elkaar houdt heel veel, ver
schillen. Daar zijn de driekwart win
termantels van een typische olijf
groene velours, de tailleurs en man
telpakjes van Chinees-groene tweed
en nog vele andere materialen. Worth
brengt vrij veel twee- en driedelige
ensembles. Tailleurs worden gemaakt
met bijpassende mantels en ook het
complet bestaande uit een japon met
bijpassende mantel, is bij Worth
hoogst modern.
aanse en Frans stoffen. Lijnen
zijn door en door vrouwelijk
en minstens zo charmant als
de Franse. Welke Engelse col
lectie men ook bekijkt, zij
brachten alle een ode aan de
Wol.
X
X X
„Ge kent se nooit naar
de sin maken. Maak je
te veel herrie, dan seg-
gen se, hou je koes. Ben
je te stil, dan dauwen
se een koorsthermome
ter in je bakkus".
DE LEVER is bij veel diersoorten een belangrijke
voorraadschuur van voedingsstoffen. Diverse vitamines
en voedingszouten worden er in opgeslagen tot het li
chaam er behoefte aan heeft. Wanneer wij lever eten,
profiteren we van deze voorraad aan beschermende
stoffen, die ook voor de mens van groot belang zijn.
Lever en in mindere mate nier steken in voedings
waarde boven het andere spiervlees uit, terwijl de prijs
dikwijls lager is. U slaat dus twee vliegen in één klap
wanneer U bij de slager lever of nier kunt kopen.
Deze organen behoeven een betrekkelijk korte
kook- en baktijd. Verhit ze niet te lang; ze worden
er stugger door. Hier een recept om lever te koken:
tel.
weke boter of margarine
of 2 eetlepels slaolie,
zout, peper of nootmus
kaat (ui of augurk.)
De lever in stukken
snijden en malen of zeer
fijn hakken. De boter,
margarine of olie er door
roeren. Bij gebruik van
boter of margarine een
scheutje bouillon of melk
!N stuk lever van 250
a 500 g„ zout, ui, wor-
De lever flink afspoelen
en tot aan de bereiding in
water wegzetten.
De lever opzetten met
zoveel kokend water, dat
hij gehcl onderstaat. Zoir,
een paar stukjes ui en wor
tel toevoegen en het vlees
tegen de kook aanhouden,
totdat het gaar is. Kook
tijd 6 minuten per 100 g.,
(dus in totaal 15 a 30 mi
nuten.)
De lever warm gebrui
ken met een pittige saus.
Koude lever smaakt lek
ker op de boterham.
Wordt hij koud gebruikt
dan de lever in het kook
nat of in zout water be
waren om verkleuren en
uitdrogen te voorkomen.
Levcrsocp.
1!» liter levcrbouillon, 45
g. (3 eetlepers), boter of
margarine, 50 g. (5 eetle
pels) bloem, een klein
stukje lever, (zout, peper,
een scheutje melk.)
De boter of margarine
smelten, de bloem erdoor
roeren, de bouillon toevoe
gen. De massa aan de kook
laten komen voordat nieuw
vocht wordt toegevoegd.
Wanneer de soep goed van
dikte is, de lever in kleine
blokjes snijden, bij de soep
voegen en deze op smaak
afmaken met zout, peper
en een scheutje melk.
Leverpastei
50 g. koude gekookte
lever, 30 g. (2 eetlepels
toevoegen. De pasta op
smaak afmaken met zout
en peper of nootmuskaat.
Desgewenst een weinig
gesnipperde ui of augurk
toevoegen.
Nier kan op dezelfde
wijze toebereid worden
als lever. Sommigen ge
ven er echter de voor
keur aan, de nieren eerst
te blancheren, d.w.zop
zetten met ruim kokend
water en tot aan de kook
brengen. De nier dan op
zetten met vers water en
gaar maken. Kooktijd H
a 1 uur.
Nierbroodjes.
4 sneetjes brood, boter
of margarine, 150 g. kalfs-
of varkensnier, een stukje
ui, 45 g. (3 eetlepels) bo
ter of margarine, 35 gr. (4
eetlepels) bloem (21£ d.l.
nierbouillon (citroensap).
De nier naar verkiezing
van het vet ontdoen, goed
afspoelen en opzetten met
ruim kokend water cn zout.
Het geheel tegen de kook
aan brengen en een half
uurtje zachtjes verwarmen
De nier uit de bouillon
nemen en in blokjes snij
den, de ui schoonmaken
en zeer fijn snijden. De
nier en daarna de ui in
hete boter of margarine
lichtbruin bakken. De
bloem er door roeren en
bij gedeelten tegelijk, on
der roeren, de nierbouil
lon. De massa steeds even
laten doorkoken, voordat
nieuw vocht wordt bijge-
schonken. De ragout op
smaak afmaken met een
paar druppels citroensap
en enkele minuten laten
trekken.
De sneden brood aan
weerszijden bruin bakken
in boter of margarine, of
roosteren en besmeren. De
ragout op de sneetjes over
doen en deze warm op
dienen.