Dagblad e §lcm Een hogeschool rijdster werd blind favoriete van vele Engelse modekoningen Haar paard maakte een sprong met zijn blinde meesteres Hoe ziet cle reisgarderobe van de koningin eruit Het programma is onverbiddelijk Op één punt onveranderd NIER en LEVER: gezond en lekker Gen ren uit de keuken DERDE BLAD VRIJDAG 16 OCTOBER 1953 Het tragisch einde van een circuscarrière ..En toch moet je en Ontwaken was afschuwelijk Prinses Margaret gaf de toon aan F Het kleuteronderwijs in Nederland Het schaap was verbouwereerd Vingerhoeden Groenten-kalender De rok doet nog besluiteloos ïèickcC En zó zijn nu onze kinderen De prijs valt erg mee EE J7éN MAAL in de ge schiedenis is het voorgekomen, dat er in een circus een blinde paardrijdster is opgetre den. Natuurlijk bedoelen we hiermee niet de ge blinddoekte acrobaten, die op galopperende paarden de moeilijkste staaltjes van behendig heid en lichaamsbeheer- sing vertonen. Barones Jenny de Rahden, één der beroemdste paard- rijdsters van haar tijd, zat met blinde ogen op een paard, ten aanschou- we van een duizendkop pig publiek. Haar blind heid was zelfs niet als reclame-stunt gebruikt, want behalve de direc- sche en tevens één der droevigste uit de circus- wereld- Op dertigjarige leeftijd - midden in haar carrière - verloor ze het gezichtsvermogen. Voor leur van het circus waar ze optrad, haar vader en enkele andere ingewij den, wist niemand ervan. De geschiedenis van ba rones Jenny de Rahden is één der meest hero'i- haar, die was opgegroeid temidden van de schitte ring en het licht van het circusleven, kwam de blindheid als een ver schrikkelijke, bijna dode lijke slag. Aan haar va der is het te danken ge weest, dat zij na de ca tastrofe nog de moed om verder te leven, vond. Zelfs nadat haar blind heid op een vreselijke manier een einde aan haar circusloopbaan had gemaakt. Het drama van de barones begon met het overlijden van haar man, van wie zij boven menselijk hield. Haar ze nuwgestel werd door de ze gebeurtenis ernstig ge schokt. WAT HAAR NOG STAANDE HIELD, dat wa ren de toegewijde zorgen van haar vader en haar werken in het circus. Toch bemerkten haar vrienden duidelijk, dat zij steeds nerveu zer werd en steeds veelvuldiger werden de nachten die zij slapeloos doorbracht. Hier moest verandering in komen en haar vader dacht, dat die misschien gevonden zou kunnen worden in een nieuw engagement. Alles in het circus her innerde Jenny immers aan haar man? Overal ter wereld zou de beroemde hogeschoolrijdster contracten kunnen sluiten, doch haar vader meende, dat het zachte klimaat van de Rivièra zijn overspannen dochter misschien tot rust zou kunnen brengen. Zo werd er een contract afge sloten met een circus in Nice en spoedig ver trokken de barones en haar paarden uit Spanje, waar zij tot dusverre gewerkt hadden, naar het zuiden van Frankrijk. Dodelijk vermoeid kwam Jenny de Rahden op een avond laat in Nice aan. Ze besloot direct naar bed te gaan, in de hoop de volgende ochtend direct in het circus te kun nen gaan oefenen met de paarden. De ochtend zou echter de catastrofe brengen. De barones heeft ook hierover in haar mémoires geschreven. Zij beschrijft het aldus: QP DIE OCHTEND schrok ik plotseling: wakker cloor een geluid in mijn kamer. Mijn kamer meisje kwam binnen om me te wekken. Ik deed mijn ogen open en ontdekte, dat er een diepe duis ternis om mij heen was. „Wat krijg je nu in je hoofd.'", riep ik mijn kamermeisje toe, „het is nog midden in de nacht!" Het meisje ge loofde dat ik niet goed wakker was en zei: „Pardon madame, het is al over negenen en de zon schijnt in uw kamer". Ik verbaasde me over dit antwoord en ik wist niet of ik boos moest zijn of zou gaan lachen. Ik ging rechtop in bed zitten en keek alle kanten heen. Maar overal heerste de diepste duisternis. Ik strekte mijn handen uit en tastte in de kamer rond. Ik geloofde dat het een nacht merrie was. Geschrokken haastte het kamermeisje zich heen, om mijn va der te gaan roepen. De eerste ogen blikken bleef ik bewegingloos liggen totaal verbijsterd ais ik was. Toen bekroop mij een afschuwelijke angst. Blintl QP DAT OGENBLIK trad mijn va- der haastig binnen. Hij nam mijn hoofd in zijn beide handen en ik voel de hoe hij beefde van ontzetting. Snikkend drukte hij mij tegen zich aan. Op dat ogenblik voelde ik wat er gebeurd was en di-ong de afschu welijke werkelijkheid tot mij door. Ik was wakker geworden als.... blinde. De diagnose van de dokter luidde, dat mijn zwaargeschokt zenuwgestel de oorzaak van mijn blindheid was geworden. De dokter gaf me een ge ringe kans, dat het gezichtsvermogen weer zou terugkeren en de hoop die ik toen voelde, deed me het leven aanvaarden. Helaas is mijn hoop nooit vervuld. De directeur van het circus was de razernij nabij, toen hij hoorde wat er met mij gebeurd was. Hij probeer de me ervan te overtuigen, dat ik tóch moest optreden, zodat ik hem tenslotte moest toeroepen: „Maar directeur, ik heb een dicht waas voor mijn ogen en ben zo goed als blind!" Hij stond als verslagen, maar daar na nam zijn zorg voor het circus en het programma, dat door liet gebeurde in duigen lag, weer de overhand. Hij trachtte me te overredn, ondanks mijn blind heid op te treden. Ik zou niet piste. Hij zou alle denkbare voorzorgsmaatregelen nemen en elke beweging van mij zou bewaakt worden. „Ik «loe het" TK BEHOEFDE alleen maar üe een- voudigste oefeningen op mijn paard te doen. Het circus was uitverkocht en het zou een vreselijke blamage voor 4e directeur zijn. als mijn op treden uit het programma moest wor den geschrapt. Eindelijk riep ik „Vooruit dan maar, lk zal het doen!' Ik werd naar het circus gebracht en onder de grootste spanning, die vooral veroorzaakt werd door de drei ging van een zenuwinst'/rting, stond ik voor mijn nummer gekleed, in de ruitergang bij mijn paard. Voorzich tige, toegewijde handen, zetten mij op mijn paard en toen ik onder de schetterende tonen van de muziek de piste binnenreed en het applaus van het publiek hoorde, vloeiden er tra nen uit mijn ogen. Ik moest mij ge heel concentreren op mijn werk. Al zag ik dan niets, toch voelde ik als het ware waar ik mij bevond. Alleen één ding was er. dat mij dodelijk be- angst maakte. Czardas", mijn paard, had reeds gemerkt dat er met mij iets bijzonders gaande was. Volbloed paarden zijn van nature reeds overge voelig en nerveus cn „Czardas" maak te daarop geen uitzondering. Hulpeloos rOKN VOELDE ik me volslagen hulpeloos worden in de duistere wereld die me omringde. Ik wist dat er boven en rond mij honderden lampen brandden, maar ik zag niets. Ik vergat te bedanken voor het ap plaus, toen ik de ruitergang had ver laten, en wilde met mijn nummer be ginnen door uit het midden van de piste naar de hoefslag te komen. Op dat moment verliet alles mij. Ik merkte, dat mijn trouwe paard niet wilde en zich heftig verzette. Het dier, dat altijd op mij had kunnen rekenen, voelde dat hij dat nu niet kon doen. „Czardas" had het vertrou wen verloren en was basjg geworden. Het was juist, als voelde hij een af grond voor zich, zodat hij angstig te rugkrabbelde. Mijn karwats moest ik zelfs gebruiken, om hel paard toch tot gehoorzaamheid te dwingen. En plotseling, schichtig geworden door liet ongewone gebruik van geweld- middelen, maakte het dier een sprong! In de meest volstrekte zin van het woord was dit een sprong „in het duister". Ik hoorde nog een angstige kreet uit duizenden kelen en daarna verloor ik het bewustzijn. Het was het absolute einde van mijn circus- carrière. Een beeld uit de tijd, dat Jenny de Rahden's paarden nog triomfen voor hun meesteres behaalden. De schimmel „Pluto" maakt zijn op wachting bij het publiek. De grote vraag van Engelse mode-ontwerpers JN DRIE GROTE VERTREKKEN van het Buckingham-palace, met een heerlijk uitzicht op de paleistuinen in herfstkleed, zitten twee heren en twee cn twintig dames, de garderobe van koningin Elisabeth na te kijken. Dit gebeurt met het oog op de grote reis door de landen van het Britse Ge menebest, welke de koningin gaat maken. Evenals het armste Londense kan toormeisje, wil ook de vorstin tijdens haar vacantie zo goed mogelijk voor de agi komen. Alleen.... op koningin Elisabeth zullen duizenden ogen geves- M aaronder vooral de arglistig starende van de mode-ontwerpers in wprnnrc wcr*ld- Daarom heeft de koningin gezegd: „Ik wil niet, dat de ont- irpsrhiorif11! *ÏC *nden speculeren op mijn reisgarderobe". En om die reden ui zoeken van de kleding welke de koningin tijdens de reis zal dragen, in het diepste geheim. Pretoria. De grote dames hier willen stemmig gekleed gaan en vandaar dat hen te kennen is gegeven, dat de ko ningin geen standpunt inneemt over de korte of de lange rok, doch voor zich zelf de lengte van de jurken on veranderd wil laten. Deze stille wenk wordt wel begrepen. De lieden in de naaikamer, die momenteel doende zijn de vier nieuwe staatsieklederen te ontwerpen en te maken, alsmede de negen avondtoiletten en de 18 dag- costuums, zouden veel interessants weten te vertellen, ze zouden inlich tingen kunnen geven, die voor defti ge modehuizen geld waard waren, doch hun lippen zijn verzegeld. Slechts enkele dingen zijn, zoals reeds gezegd, opzettelijk vrij gegeven. Zo is o.a. zeker, dat de normale roklengte gehandhaafd blijft. De statie- en avondjurken zullen ook de uitgesne den hals hebben. In de dagcostuums komen evenwel tal van nieuwigheden naar voren, die ongetwijfeld invloed zullen hebben op de modewereld. Wat deze nieuwigheden zijn zullen we nog even moeten afwachten. Society was er verbaasd over LONDEN is men al even nieuws gierig als in Montreal, Sydney en PRINSES MARGARET kort rok je.,.. Prinses in Dior-look. JNTUSSEN blijkt de korte rok van Dior toch ook in de Londense so ciety opgang te maken. Diverse dames van naam vertoonden zich de laatste weken in kortere jurken. Het gaf niettemin enig opzien, toen dezer da gen ook prinses Margaret plotseling \/OLGENs de laatste beschikbare gegevens is sinds het schooljaar 1949- 50 tot 1 Januari 1953 het aantal kleuterscholen in ons land gestegen met 343, Op dat tijdstip telde Neder land 3357 kleuterscholen. Dit betekent een vermeerdering van 11.4 pet. Deze landelijke toeneming kan als volgt naar de richtingen wor den verdeeld: aantal scholen vermeer- 1950 1953 dering in °L R.K. 1228 1319 91 7 4 P-C. 796 918 122 15,3 Neutraal 696 782 86 12 4 Openb. 294 338 44 15J) Hieruit blijkt, dat het Prot Christ; het neutraal en het openbaar kleuter onderwijs in staat zijn geweest pro- centsgewijs meer scholen te stichten dan bij het R.K. onderwijs het geval was. QP èèn van de pleinen in Pretoria werd vorige week een schaap ge schoren. Op Vrijdag daaropvolgende verscheen een mannequin in een rok en stola, gemaakt van de wol van het publiekelijk geschoren schaap. Dit heeft zich afgespeeld als onderdeel van de manifestaties van de Zuid- Afrikaanse Wol Raad en de Vereni ging van Pretoriaanse Wevers. KONINGIN ELISABETH ....geheimen..., in het kort verscheen. Dat was in het fraaie slot Drumlanrig. waar de prin ses enige dagen vertoefde als gaste van de hertog van Buccleucgh. Tijdens een middagontvangst waren alle dames nog in lange rok ken verschenen om de koninklijke gaste niet te kwetsen. Men meende namelijk, dat Margaret evenals de koningin aan de normale jurklengte zou vast houden. Groot was de verbazing toen de prinses in een prachtig jurkje naar beneden kwam eenvoudig van groene tint met een rugsluiting over de hele lengte- Het roleje klokte enigszins en viel ongeveer vijf centimeter korter. Het gevolg was natuurlijk, dat ook vele andere dames zich korter gin gen kleden. P)E vingerhoeden zijn heden ten da- ge veel eenvoudiger dan vroeger. In het Victoria en Albert Museum te Londen staat een vingerhoed uit de XVIIe eeuw te kijk, hij is van zilver en verguld zilver waarop liefdesscènes gegraveerd zijn. De Londense fabri kanten vervaardigen tegenwoordig nog vergulde vingerhoeden. Een Londense firma fabriceert o.a. vingerhoeden met facetten, en andere die over de gehele oppervlakte met madeliefjes versierd zijn. De zilveren vingerhoeden zijn van binnen be kleed met staal; alhoewel zij betrek kelijk goedkoop zijn, zijn zij toch ver vaardigd om een heet leven mee te gaan. zij worden gemaakt in tien ver schillende grootten waarvan de klein ste voor kinderen bestemd is. Dezelfde firma maakt vingerhoeden van ge keurd massief zilver; deze die in 1953 vervaardigd zijn. dragen de speciale kroningskleur. Eén aspect van de vingerhoed blijft echter sedert eeuwen onveranderd. n.l. de kleine deukjes waarin de kop'vari de naald past en die van de vinger hoed een practisch gerief maken; op dit punt gelijken onze vingerhoeden op deze uit de XVIe en XVIIe eeuw. EAE GROENTEN, die in vette letters zijn gedrukt, zijn deze maand in ruime mate op de markt verkrijgbaar, en dus voordelig in prijs. Andijvie, aubergines, Bleek selderij, bloemkool, boerenkool, Chin, kool, Kervel, Knolselderij, koolrabi, koolrapen, kroten (bie ten), paprika, pepers, peterselie, postelein, prei, princessebonen, ramenas, rode kool, Savoye kool, schorseneren, sla. snijbiet, snij- en pronkbonen, spekbonen, spinazie, spruitjes, tomaten, uien, winter peen, witlof, witte kool, wortel tjes. QE FAVORIETE van vele Engelse modekoningen is: Wol. Wollen materialen in een onnoemelijk aantal verschillende kleuren en kwaliteiten. Beide bepalen tesamen met de lijnen, de huidige Engelse mode. Daar valt, evenals met de Italiaanse mode, reke ning mede te houden. Ook hier in Londen is het nieuwe silhouet „glove fitting." Gelijk c^n handschoen omsluit de japon de taille, evenals de heupen. De ruimte valt bijna overal onder de knie, voor zover er sprake is van ruimte! Ook de korte en hoog opgesneden ruggen vallen wel blousend, maar in negen van de tien gevallen wordt het li chaam van de horst tot even boven de knie behoorlijk geaccentueerd. Som mige Engelse ontwerpers hebben de rokken een ietsje verlengd, anderen weer houden de lengte aan, die het vorige seizoen werd gedragen. FAE AANDACHT van de modeshow- bezoeksters wordt zeer getrokken door nieuwe Ierse stoffen, evenals door de vele Franse wollen materia len, die door de „top-leven" werden verwerkt. De meeste aandacht vragen de Ierse en Engelse tweeds, die ge weven zijn van twee soorten garens: grove en fijne. De grove garens ge ven de „fond" aan, de fijne garens het effect. Lapis-lazulli-blauw en Malachite-groen zijn hiervoor de aan gewezen tinten. Maar ook cognac, waardoor een zwarte draad loopt, of blauw met rood, die tesamen een soort cyclaamkleur vormen. Er heerst een zekere eenheid onder de Britse ont werpers. Bijna elk model is zo gesne den, dat de Engelse vrouw, indien zij haar kleding zou willen verkorten, dit zonder gevaar kan doen. Zonder dat de lijn van haar japon of mantel hier van schade zal ondervinden. Bij John Cavanagh valt het gehele accent boven de borstlijn. De vrouw die door hem wordt gekleed, zal zich óf aan een dieet moeten houden, óf moeten insnoeren, óf niet met de nieuwe mode meedoen! Men ziet op bijgaande tekening duidelijk het sil houette, dat Cavanagh prefereert. Digby Morton propageert de „spen- cer"-lijn. Dat wil zeggen: Morton brengt spencers, die óf echt zijn en dus over de japon worden gedragen, óf gevormd zijn door het bovenstuk van de japon als een spencer te knippen. De japonnen, die van bijpas sende spencers zijn voorzien, vertonen bijna altijd een open halslijn, ook in dien deze zijn vervaardigd van spor tieve stoffen, zoals tweed of een ge ribde wollen stof. Norman Hartnell heeft het vóór, tijdens en na de kroning zo druk ge had, dat hij dit keer uitkwam met een zeer kleine, doch selecte collec tie. Hij beloofde echter een volledige collectie modellen te zullen vertonen. Zijn wintermantels zijn vrij recht ge sneden en bedoeld als wrap-round" coat. Dus mantels, waarin men zich wikkelt. Mantels, die niet worden ge sloten met knopen, maar die men zelf tijdens het dragen dicht houdt, of soms slechts wordt gesloten met een ceintuur. Wollen velours, tweed en wollen fantasiestoffen zijn Hartnell materia len. Op een costuum, gemaakt van beige met witte tweed waardoor een dunne blauwe draad loopt, laat hij de mannequin een tangokleurige ve lours mantel dragen. „EMPIRE-LOOK." £)E EMPIRE-LOOK wordt ge bracht door Mattli. Zij sluit zich dus aan bij de couturiers, die de boezem zo hoog mogelijk plaat sen. Grappig zijn de cocktail-dres- ses, die indien strapless wor den versierd met een rand dikke wollen franje. Namiddag-japonnen geklede tailleurs en cocktail-dres ses worden heel vaak door Matti vervaardigd van wollen materia len, die afkomstig zijn uit het zon nige Italië. Michaël werd geïnspireerd door de prachtige Chinese porselein figuren uit de T'ang dynastie. Zijn schouder lijnen vloeien over in nauwsluitende rechte rokken. Zijn kragen staan enigszins van de hals af en zijn voor de tailleurs vrij klein. Ook brengt hij mantelcostuums van wollen materia len, die een bonte rand vertonen in de vorm van de mandarijn-kraag. Bijzonder mooi is zijn mantel van diep-groene velours, welke voorzien is van een enorme bronskleurige seal kraag. Worth lanceerde „anonieme" groene tinten. Dat wil zeggen: tientallen tin ten groen, die onderling op het eer ste gezicht niets, doch wanneer men J-Ioe we het ook bekijken, de Engelse mode biedt vele as pecten. Te veel om in één arti kel op te noemen. Het kleuren gamma van de Engelse mode is onbeperkt. Evenals de Engel se materialen en de door En geland geïmporteerde Itali- ze bij elkaar houdt heel veel, ver schillen. Daar zijn de driekwart win termantels van een typische olijf groene velours, de tailleurs en man telpakjes van Chinees-groene tweed en nog vele andere materialen. Worth brengt vrij veel twee- en driedelige ensembles. Tailleurs worden gemaakt met bijpassende mantels en ook het complet bestaande uit een japon met bijpassende mantel, is bij Worth hoogst modern. aanse en Frans stoffen. Lijnen zijn door en door vrouwelijk en minstens zo charmant als de Franse. Welke Engelse col lectie men ook bekijkt, zij brachten alle een ode aan de Wol. X X X „Ge kent se nooit naar de sin maken. Maak je te veel herrie, dan seg- gen se, hou je koes. Ben je te stil, dan dauwen se een koorsthermome ter in je bakkus". DE LEVER is bij veel diersoorten een belangrijke voorraadschuur van voedingsstoffen. Diverse vitamines en voedingszouten worden er in opgeslagen tot het li chaam er behoefte aan heeft. Wanneer wij lever eten, profiteren we van deze voorraad aan beschermende stoffen, die ook voor de mens van groot belang zijn. Lever en in mindere mate nier steken in voedings waarde boven het andere spiervlees uit, terwijl de prijs dikwijls lager is. U slaat dus twee vliegen in één klap wanneer U bij de slager lever of nier kunt kopen. Deze organen behoeven een betrekkelijk korte kook- en baktijd. Verhit ze niet te lang; ze worden er stugger door. Hier een recept om lever te koken: tel. weke boter of margarine of 2 eetlepels slaolie, zout, peper of nootmus kaat (ui of augurk.) De lever in stukken snijden en malen of zeer fijn hakken. De boter, margarine of olie er door roeren. Bij gebruik van boter of margarine een scheutje bouillon of melk !N stuk lever van 250 a 500 g„ zout, ui, wor- De lever flink afspoelen en tot aan de bereiding in water wegzetten. De lever opzetten met zoveel kokend water, dat hij gehcl onderstaat. Zoir, een paar stukjes ui en wor tel toevoegen en het vlees tegen de kook aanhouden, totdat het gaar is. Kook tijd 6 minuten per 100 g., (dus in totaal 15 a 30 mi nuten.) De lever warm gebrui ken met een pittige saus. Koude lever smaakt lek ker op de boterham. Wordt hij koud gebruikt dan de lever in het kook nat of in zout water be waren om verkleuren en uitdrogen te voorkomen. Levcrsocp. 1!» liter levcrbouillon, 45 g. (3 eetlepers), boter of margarine, 50 g. (5 eetle pels) bloem, een klein stukje lever, (zout, peper, een scheutje melk.) De boter of margarine smelten, de bloem erdoor roeren, de bouillon toevoe gen. De massa aan de kook laten komen voordat nieuw vocht wordt toegevoegd. Wanneer de soep goed van dikte is, de lever in kleine blokjes snijden, bij de soep voegen en deze op smaak afmaken met zout, peper en een scheutje melk. Leverpastei 50 g. koude gekookte lever, 30 g. (2 eetlepels toevoegen. De pasta op smaak afmaken met zout en peper of nootmuskaat. Desgewenst een weinig gesnipperde ui of augurk toevoegen. Nier kan op dezelfde wijze toebereid worden als lever. Sommigen ge ven er echter de voor keur aan, de nieren eerst te blancheren, d.w.zop zetten met ruim kokend water en tot aan de kook brengen. De nier dan op zetten met vers water en gaar maken. Kooktijd H a 1 uur. Nierbroodjes. 4 sneetjes brood, boter of margarine, 150 g. kalfs- of varkensnier, een stukje ui, 45 g. (3 eetlepels) bo ter of margarine, 35 gr. (4 eetlepels) bloem (21£ d.l. nierbouillon (citroensap). De nier naar verkiezing van het vet ontdoen, goed afspoelen en opzetten met ruim kokend water cn zout. Het geheel tegen de kook aan brengen en een half uurtje zachtjes verwarmen De nier uit de bouillon nemen en in blokjes snij den, de ui schoonmaken en zeer fijn snijden. De nier en daarna de ui in hete boter of margarine lichtbruin bakken. De bloem er door roeren en bij gedeelten tegelijk, on der roeren, de nierbouil lon. De massa steeds even laten doorkoken, voordat nieuw vocht wordt bijge- schonken. De ragout op smaak afmaken met een paar druppels citroensap en enkele minuten laten trekken. De sneden brood aan weerszijden bruin bakken in boter of margarine, of roosteren en besmeren. De ragout op de sneetjes over doen en deze warm op dienen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 9