Het martelaarschap van de Poolse katholieken TANDEM Gillette oude PraohtbiJts E" nieuwe Geweld, list, moord en arrestatie MAAND V. D. ROZENKRANS Drie bekroonde affiches Waarheen gaat Atjeh? Ou1 NI BARBAARSE VERVOLGING NAAR GEIJKT SOVJETSYSTEEM VALSE TONEEL-PROCESSEN Diep geschokt DROEVE LIJST VAN GEWELDDADEN Herinneringen Maastricht ivordtiveer I Vlammende oproep Opvoeding" Islam wederom drijvende kracht 4 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 1 OCTOBER 1953 4 5 WIJ leden der hoofdbestu- ren van de Poolse Katho- J lieke Vereniging in Nederland J (Breda), J aarlijk satanisch raffinement 'n heerlijk pittige shag huif zware shag NU! 10 Blauwe Gillette mesjes in een Snelheids- Dispenser Sukarno voor zelfde moeilijkheid als Nederland Waar niemand I komt Snuif en wrijf Complete Bach (clavecymbel) op de langspeelplaat SluitiJ Central ring J Voon T^ERWIJL de Rooms-Kalholieke Kerk in tholieke Kerk r alle landen van West Europa en in de Verenigde Staten van Amerika geniet van de vrijheid van godsdienst, lijden meer dan 60 millioen Rooms-Katholieken in Polen, Hongarije, Tsjecho-Slowakije, Roemenië, Rulgarije, Litlianen, Letland en Estland de wrede vervolging, die men kan vergelijken met de onderdrukking van de Rooms-Ka- TAEZE onderdrukking is voortgezet na 1945 volgens de commu- nistische ideologie en methoden, in Moskou voorbereid. Het communisme beschouwt iedere godsdienst en in het bijzonder de Rooms-Katholieke als zijn doodsvijand, die met alle middelen, met geweld en list, met moord, arrestaties en concen tratiekampen, of met valse toneel-processen, met campagne van gemene beschuldigingen, laster en leugens, vernietigd moet wor den. Polen tijdens de Nazi- Duitse en de Sovjet-Russische bezetting in de 2de Wereldoorlog, toen ongeveer 1850 Poolse priesters (bijna 18 van alle Rooms-Katholieke priesters in Polen) en 3 millioen Poolse Katholieken werden ver moord en duizenden Kerken werden ver woest en geplunderd door de bezetters. de katholieke bisschoppen van Roe menië, Tsjecho-Slowakije en Bulga rije, kwam het Westelijk gedeelte van Polen aan de beurt volgens het plan van het wereldcommunisme, geleid door Sovjet Rusland. van de R. KPoolse Bond der Verenigingen in Neder- land (Limburg), van het Pools R. K. Comité „Caritas" Amsterdamen van de Vereniging van de Poolse Oudstrijders in Neder- land, roepen alle Katholieken en J Christenen van de vrije wereld l en in het bijzonder de R. K. be- volking van Nederland, en alle mensen van goede wil, op, dat zij hun solidariteit betuigen J met de lijdende Rooms Katho- S lieke Kerk in de landen van Oost Europa, geterroriseerd en gemarteld door het goddeloze communisme en dat zij hun pogingen tot herstel van de J echte godsdienstige vrijheid in het leven van de R.K. Kerk in de onderdrukte landen van Oost Europa niet staken Evenals het nationaal-socialisme wil het communisme de jeugd winnen door systematische, anti-godsdienstige opvoeding van jongens en meisjes op scholen en cursussen. Sinds 36 jaren voeren de communis ten, onder leiding van het Kremlin, een meedogenloze strijd om tientallen millioenen jonge zielen, geboren voor en gedurende de oorlog, te winnen voor het marxisme. Het vergif wordt de jeugd van Po len en ook aan andere landen achter het IJzeren Gordijn, dagelijks en systematisch geleverd. De jonge harten worden geleerd om God, de Kerk, de priesters en mensen van de bezittende klassen te haten. Bovendien worden zjj in de geest van haat en verachting voor de landen van West Europa en Amerika opgevoed. Na de liquidatie van de Rooms-Ka tholieke en Grieks-Katholieke Kerk in de Oostelijke provincies van Polen, ingelijfd bij Sovjet Rusland, na de vernietiging van de R.K. Kerk in Litbauen, Letland en Estland, na de marteling van kardinaal Mindszenty en andere bisschoppen in Hongarije, na de arrestaties en vervolging van Het IJzeren Gordijn heeft ongeveer 60 millioen katholieken van de Wes terse wereld afgesneden. In Ooste lijke gebieden van Polen, ingelijfd door Sovjet Rusland met schending van het volkenrecht, woonden ruim 7 millioen katholieken. In het tegen woordige Polen verblijven onder com munistische onderdrukking, 25 mil lioen katholieken. Enige cijfers die hier volgen, wer pen een helder licht op de huidige, tragische situatie van de Katholieke Kerk in Polen. Zeven Grieks-Katho lieke bisschoppen in de Oostelijke provincies van Polen werden na 1945 uit hun functie ontheven en gedepor teerd naar Sovjet Rusland. Bovendien werden vijf R.K. Apos tolische Vicarissen uit hun functie ontheven door de communistische re gering van Warschau, die haar macht van S'talin heeft gekregen en die al' leen door de Sovjet Russische bajo netten en macht van de Sovjet Russi sche regering, wordt gesteund. Boven dien zijn twee apostolische vicarissen TN katholieke kringen te Rome is men diep geschokt over het bericht, dat de Poolse kardinaal Wyszynski door de Poolse rege ring is geschorst. Het nieuws was voor hen ech ter niet geheel onverwachts ge komen. Men wees in deze krin gen op de brief, waarin de Poolse Primaat, onlangs de gelovigen van zijn bisdom er voor waar schuwde, dat er moeilijke tijden voor de Poolse katholieken op komst waren. (Advertentie.) I SI/fMf/JfffS TABAK TABAK OP IN BIST OOOOOOOOOOOOOOOOOOCXXXXXXXXX^OOOOOOCOOOOOOOCXXXXx* TJ/ANNEER wij de gebeden be schouwen, waaruit de Rozen krans bestaat, dan weten wij al len, dat zij ontstaan zijn op de mor gen der Verlossing, toen God zich neerboog tot de nood der mens heid. Wanneer wij navragen naar hen, die deze gebeden aaneenge- reid hebben tot dit meest verbei de gebedssnoer, tasten wij in het duister doch ervaren tevens, dat het steeds verbonden was met de nood der Kerk. En zoals eenmaal het Wees Gegroet van de Engel gevolgd werd door de juichkreet van het Magnificat der Maagd, zo is in de geschiedenis der Kerk op het bidden van het Rozenkransge bed de verhoring, de bevrijding ge volgd en heeft zowel de grote ge meenschap der Kerk als de eenza me, biddende gelovige van over winningen, van rust, vrede en kracht kunnen gewagen. Van Paus Pius V, die het katho lieke Westen redde voor de poor ten. van Wenen, tot Paus Pius XII, die de katholieke wereld opriep v-tr het Rozenkransgebed als het red middel in de nood der wereld, zijn de schoonste getuigenissen bewaard over de voortreffelijkheid en de kracht van dit gebed. En sterker nog dan het woord der Pausen was het voorbeeld van Maria zelf die aan St. Dominicus de Rozen krans overreikte en aan Bernadette en aan de kinderen van Fatima ver scheen, met de Rozenkrans over de handen. Met zulke aansporingen en voor beelden voor ogen, moet wel de meest critische mens zijn bezwaren laten varen en is het begrijpelijk, at dit gebed het meest verbreide geb d is onder de Christenen; dat ook onze tija wederom zijn apostelen kent, die hun levensideaal erin stellen, de Ro zenkrans te verbreiden. De eenvoudige, geestdriftige Ierse priester, Father Peyton, die de we reld doorreist om haar te omstrenge len met een gebedssnoer, dat reikt van New-York tot Melbourne; de Heilige Vader der Christenheid, v aus Pius XII, die zijn encycliek „In- gruentium Malorum" schreef over de Rozenkrans en die vorig jaar over de radio de Rozenkrans voorbad, zijn zij niet voor onze tijden de machtige herauten van dit gebed en stellen zij niet ook voor deze wereld de red ding uit de nood in het vooruitzicht? „Zonder aarzelen" zo schrijft de Paus, „leggen wij opnieuw en in het open baar getuigenis af van de hoge ver wachting, die Wij van het Rozen kransgebed koesteren voor de gene zing van de kwalen van onze tijd..." Deter dan het neerdrukkend klagen over moeilijke tijden en rampen, die ons bedreigen, is het vertrouw- vol en blijmoedig opzien naar de Ko ningin van de Rozenkrans: met Haar gebedssnoer in de hand en Haar groe- tenis op de lippen staan wij onwrik baar sterk en kan niets ons deren. Jammer is het, dat ondanks Pauselij ke encyclieken en Rozenkranskruis tocht en talrijke andere aansporingen, In vele gezinnen het Rozenhoedje niet wordt gebeden. Wat wordt daar een zegen gemist. In de bovenvermelde encycliek van Paus Pius XII lezen wij deze woorden over het Rozen kransgebed in het gezin: Het is een liefelijk en God welgevallig schouw spel, als bij het vallen van de avond in het Christelijke gezin de telkens herhaalde lofprijzingen weerklinken ter ere van de verheven hemelko ningin! Dan verenigt de voor het Ma riabeeld gezamenlijk gebeden. Rozen krans in wonderlijke eensgezindheid van hart de ouders en de kinderen, die van hun dagelijks werk zijn thuis gekomen; diezelfde Rozenkrans ver bindt hen vroom met de afwezigen en de afgestorvenen; allen worden hierdoor tenslotte met een zoete band van liefde aan de Allerheiligste Maagd gebonden, die als een liefder ->lle moeder temidden van de schaar harer kinderen komt en overvloedige ga ven van eendracht en huiselijke vre de doet neerdalen." V/ele leiders der volken zoeken in nieuwe en geheime wapenen van een ontstellende vernielingskracht het heil hunner volkeren, de H. Vader wijst de zijnen op het oude, maar onfeilbare wapen van ce Rozenkrans. Geen vernieling, maar vernieuwing moet er komen over de wereld. Daar toe neme de gelovige Christen de Rozenkrans in de hand en kniele het gezin rond de tafel in de stille uren van de avond. Loor de Rozen krans redden wij de wereld. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 1) De communistische regering van Warschau heeft het Con cordaat met het Vaticaan ver worpen. 2) De communistische admini stratie heeft de R.K. verenigin gen in Polen verboden, zich na de oorlog te herstellen en te blijven bestaan. 3) De R.K. scholen werden geleide lijk en systematisch door de commu nisten geliquideerd. 4) De R.K. pers en de godsdienstige publicaties werden door de commu nistische censuur zo beperkt, dat zij bijna geheel zijn verdwenen. 5) De vrijheid van de openbare ere dienst werd tot het uiterste ingekrom pen. 6) De R.K. Kerkelijke liefdadige or ganisaties, zoals „Charitas", die de Kerk sinds eeuwen in Polen ontwik keld had, werden door de communis tische regering afgeschaft. 7) De R.K. Kerk in Polen werd be roofd van alle middelen van bestaan. 8) De katholieke Kerk en de pries ters staan bloot aan systematische leugenachtige aanvallen in de Pers. 9) De rechten van de godsdienst in scholen worden voortdurend beperkt en godloze scholen zijn opgericht. 10) Aan honderden priesters werd verboden de godsdienst op scholen te onderwijzen. 11) De R.K. jeugd werd gedwongen aan de communistische organisaties deel te nemen. 12) De communistische regering be vordert de publicaties, welke onrecht aandoen aan de R.K. Kerk. 13) De communistische regering voert een anti-godsdienstige en anti-kerke lijke propaganda. 14) De godsdienstvrijheid voor leden van alle verenigingen, partijen en vakbonden werd tot het uiterste be perkt. 15) De anti-godsdienstige propaganda werd zelfs gevoerd in de kleuter scholen en in vacantieverblijven van kinderen. 16) Het gehele staatsapparaat, admi nistratie. rechtbanken, veiligheids autoriteiten en belastingkantoren, wordt gebruikt om druk en geweld uit te oefenen op het geweten van burgers, priesters en bisschoppen niet uitgezonderd. 17) De communistische regering maakt gebruik van een uitgebreid systeem van plagerijen voor de pries ters en het Episcopaat. 18) Aan R.K. congregaties, die sinds eeuwen hun activiteit op opvoedkun dig en liefdadig gebied in Polen ont plooiden, werd verboden hun zegen rijke activiteit voort te zetten. 19) De R.K. congregaties werden be roofd van de rest van hun eigendom men en gekweld met voortdurende arrestaties. 20) De mannelijke en vrouwelijke kloosterlingen werden uit de kloos ters verjaagd en de talrijke kloosters werden geliquideerd. 21) De communistische administratie durft zelfs de voedsel-rantsoenen aan priesters en kloosterlingen te weige ren. 22) Er werden 59 R.K. klein-semina- ries door de communistische autoriteiten afgeschaft. 23) De toneelprocessen tegen pries ters vinden dagelijks plaats. De on schuldige priesters worden doodge schoten, opgehangen of tot lange ja ren gevangenis veroordeeld. 24) Tenslotte werd de administratie van de R.K. Kerk aan de communis tische staat en autoriteiten onderge schikt gemaakt. Volgens een decreet moeten alle benoemingen van R.K. bisschoppen en priesters door de communistische re gering worden goedgekeurd, en alle geestelijken moeten een eed van trouw aan de communistische regering afleggen. (Grieks-Katholieken) dwenen. spoorloos ver- In Oostelijke gebieden van Polen, ingelijfd met geweld bij de Sovjet- Russische republieken: Oekraine en Wit Rusland, werden 3853 katholieke parochies totaal vernietigd, 5407 priesters en 671 kloosterlingen gedood, gevangen genomen of gedeporteerd naar Sovjet-Rusland. In centraal en westelijk Polen wer den na 1945 meer dan 1000 priesters gearresteerd, en 500 priesters, gods dienst-onderwijzers, uit de scholen verjaagd, terwijl 100 andere priesters spoorloos zijn verdwenen en men vreest voor hun leven. Gedurende de laatste jaren werden in Polen een R.K. aartsbisschop en drie bisschoppen onschuldig gearres teerd en vervolgd, terwijl twee an dere naar geisoleerde plaatsen werden gebracht en onder strenge bewaking van politie gesteld. De laatste daad van machtsmisbruik is de „schorsing" van de Primaat van Polen, Mgr Wy szynski. (Advertentie met ingebouwd vakje voor de gebruikte mesjes f. 1.60 Al deze voordelen zonder extra kosten! -• geen tijdrovend uitpakken elk mesje onmiddellijk voor gebruik gereed mesjes geheel door olielaagje beschermd 'n exclusief Gillette procédé! beschadiging der snijkanten uitgesloten een- vakje voor de gebruikte mesjes. Dispenser of pakje, met 10 Blauwe Gillette mesjes 1.60 Een goeie morgen" begint met GILLETTEï) I EERLINGEN van Kunstnijver- heidsscholen hebben ten behoeve van de Wereldspaardag (31 October) een affiche ontworpen, waaraan een prijsvraag was verbonden. Hierboven drukken we de be kroonde ontwerpen af. Van links naar rechts: „Comenius" van Fons Schou ten uit Hilversum (eerste prijs), „Dorus'" van Erwin Somer te Paterswolde (tweede prijs) en „Sorry" van J. v. d. Velde te Gro ningen (derde prijs). De Stichting Sparpropaganda is van plan deze af fiche-wedstrijd tot een jaarlijks weer kerende gebeurtenis te maken. TIE internationale rechtspositie van Atjeh was slecht geregeld. De Ne- derlandse souvereinlteit over de Indonesische gebieden was formeel vastgelegd door de tractaten, in vroeger eeuwen tussen de vorsten en de Oost-Indische Compagnie gesloten. De invloedssfeer van Neder land was duidelijk ombakend doordat in 1815 en 1824 verdragen met Groot-Brittannië waren gesloten, De enige zwakke plek in het bestel was Atjeh, het land ,dat thans opnieuw in het middelpunt van de be langstelling staat, omdat er sinds Zondag 20 September actief wordt gewerkt aan de stichting van een „Negara Islam Indonesia", een Isla mitische deelstaat. De slechte regeling van de internationale rechtspositie van Atjeh is de zoorzaak geworden van een strijd, die de Nederlanders hebben moeten voeren om de orde en rust in dit deel van het koninkrijk te her stellen, om de onderwerping van dit gebiedsdeel tot een feit te maken. De herinnering aan die strijd wordt thans weer levendig door de recen te gebeurtenissen, waarover verwarde berichten binnenkomen en die de Indonesische regering met zorg vervullen. T\E strijd van de Nederlanders? De Engelsen beloofden in 1824 de Atjehers geen posten in dit gebied te zullen vestigen en geen rechten op dit territorium te zullen doen gelden. De Nederlanders verzekerden de mach tige sultan van Atjeh om de onafhan kelijkheid van het sultanaat te eerbie digen. De Atjehers echter lokten zelf internationale incidenten uit. Zij wa ren een volk van zeerovers. Zij plun derden Engelse, Amerikaanse, Neder landse en Italiaanse schepen. Zij ont zagen de bemanningen niet, maar pleegden moorden. Nederland was verplicht daaraan een einde te ma ken. De ongerechtigheden mochten niet langer voortduren. De orde en rust dienden te worden hersteld. Een strijd moest er ontstaan, indien niet spoedig een verandering in de toe stand trad. De Atjehers papten aan met de Turken. Zij boden deze een bondge nootschap aan, dat tegen Nederland was gericht en dat de situatie alleen nog maar gecompliceerder maakte. Er was maar één oplossing voor Neder landoorlog. DE OORLOG (Uit het Dagblad De Stem van 22 Maart 1949) LIET duurde zeer lang voordat Ne- n derland, door allerlei omstandig- (Advertentie.) Hier ziet men nog een scène uit de film „The Brave and the True", zoals die thans wordt opgenomen in Maastricht. Leden van de Nationale Reserve fun- ,cu-.c üi.uc solualen, die met hun tanks de Limburgse hoofdstad binnentrekken. heden gedwongen, de strijd aanpakte. In April 1873, zo verhaalt de in West- Brabant geboren dr. Bernard Vlekke in zijn boek over de geschiedenis van de Indische Archipel, landde de eer ste, Nederlandse expeditionnaire macht op de kusten van Atjeh. On middellijk werden enkele Atjehse versterkingen en vestingen bestormd. De expeditie moest zich echter spoe dig na de verovering van enkele ge bieden terugtrekken, want zij was niet krachtig genoeg en slechts 3000 man sterk. In hetzelfde jaar werd er een expeditie uitgezonden van 7000 man. Deze veroverde de kraton (de versterkte verblijfplaats van de sul tan) na acht weken van harde en meedogenloze strijd. De sultan stierf en de regering meende, dat er nu bloed genoeg was vergoten en dat door de dood van de machtige sultan de strijd was gebrcfren. De nieuwe sultan wilde wel samenwerking met de Nederlanders, maar zijn invloed op het volk was zeer gering, zo gering zelfs, dat Nederland verbaasd ontdek te, dat de strijd niet ten einde was. Nederland hield zich echter aan het zo weinig mogelijk bloed vergieten, iets wat in de kaart speelde van de Atjehers, die in 1880 zich hevig ver zetten tegen het feit, dat Nederland het bestuur over het land niet overliet aan een burgerlijk, maar militaire ap paraat. De strijd bleef voortduren, putte de schatkist uit en Spoedig verscheen nu de in 1857 in Oosterhout geboren Snouck Hungronje op het podium. Hij reisde naar Mek ka als een Mohammedaans pelgrim, kwam er in contact met vooraanstaan de Arabieren cn met talrijke belang rijke Atjehers. H(j bestudeerde de mentaliteit van de Atjehers en kwam allereerst tot de ontdekking, dat de oorlog in Atjeh op de allereerste plaats een godsdienstige oorlog was. Hij constateerde, dat geen volk uit de archipel feller anti-Europees was dan de Atjehers. Zij waren fanatieke Islamieten en zeer anti-christelijk. Snouck Hungronje werd bekend als 'n groot Islamkenner. De Nederlandse regering bemerkte dit, een reden om deze Oosterhouter uit te zenden naar Indië, waar hij algemeen adviseur werd in Islamitische zaken. Snouck Hungronje was het ,die in 1894 de re gering overtuigde, dat het het beste zou zijn. om generaal J. B. van Heutz naar Atjeh te zenden. Hij was er reeds eerder geweest en had zich een on verschrokken officier getoond. Van Heutz kreeg inderdaad de ge legenheid naar Atjeh te trekken. Hij leverde met zijn troepen een heroische strijd om de macht. Hij won die strijd, de zwaarste, die Nederland ooit in In donesië voerde. De strijd echter was een verschrik king, het volk van Atjeh bleef een merkwaardige plaats innemen onder de volkeren van de Archipel. NIEUW VERZET ATJEH behield die merkwaardige plaats. De Jappen kregen er in de jongste wereldoorlog zo goed als geen voet aan de grond. Het volk duldde geen overheersing. Het wilde alleen Islamiet zijn en geleid worden door Islamieten van het eigen ras. De invloed, die de Nederlanders in Atjeh kregen na de tweede wereld oorlog, toen de rest van de Archipel in beroering was, was zeer gering. Het was beter niet naar Atjeh te gaan J Sabang. Maart. Het is een X stukje van ons koninkrijk. Maar niemand haalt het in z'n hersens er te komen. Want het volk, dat achter de bergketens 2 leeft, duldt geen Nederlanders j en duldt geen Jappen. Jaren ge- leden trokken er expedities i heen. Zij ondervonden tegen- 2 2 stand. De namen van klinkende mannen rusten schijnbaar ver- geten in de diepe oerwouden. J In de oerwouden van Atjeh, 2 waarin nog duizenden Jappen 2 2 zwerven, waarin de mensen elkaar afmaken, waarin mis- 5 schien de vrede heerst. Nie- mand weet precies wat zich af- X speelt achter de grijze bergen 2 van Noord-Sumatra. Niemand weet het, want niemand komt er! omdat er opnieuw uitbarstingen kon den worden verwacht. Sukarno nam het bestuur van de eilanden in handen. Hij trachtte zijn invloed op Atjeh groot te maken, de recente gebeurtenissen bewijzen ech ter, dat zulks allerminst gemakkelijk is. Kartosurwijo, de Darul Islam op Java, het verzet in Atjeh, het stamt alles uit de strikt Islamitische wereld, die Islamitisch wil leven en worden geleid. (Advertentie) Uw verkoudheid van neus. keel of borst weg met ISOLDE AHLGRIMM Grootste platen-opdracht ]*)E LAATSTE MAANDEN is zeer intensief gewerkt aan de oprich ting van een belangrijk en veelom vattend cultuurmonument. Op Phi lips Minigroove platen zullen n.l. alle clavecymbelwerken van Johann Se bastian Bach worden uitgebracht. De gehele serie wordt in Wenen op genomen door Isolde Ahlgrimm. D_ze claveciniste heeft zich reeds jaren lang gespecialiseerd ir het klassieke clavecymbelspel. In 1932 verliet zij, geheel volleerd, de Weense muziek academie, waar zij op zevenjarige leeftijd haai studie begonnen was. Zij is gehuwd met dr. Erich Fiala, de Weense deskundige op het gebied van 17e en 18e eeuwse muziek. Zijn commentaren en toelichtingen *ijn opgenomen in de luxueuze albums, waarin de platen geleverd worden Reeds verschenen de Franse suites No. 1 t./m. 6, en de twintig kleine preludes. Zij beslaan twee Minigroove platen. Isolde Ahlgrimm's Bach-serie is de grootste plateno; tracht die ooit aan één persoon verstrekt is. Wanneer zij geheel gereed is,zal zij n.l. onge veer veertig Minigroove platen ora" vatten. I1ET DL» vordert L de werkzaal uit het oogj moet rekenljf het weer, is. Voor een I tljo „onder I langrijksic men thans delen worde In de eeii verbindingsT dijk en de rl is dicht, nl met de afw| te hoogte met rasse In de twe aan de Oosl als verbindi| nieuwe dijk worden opg| beveiliging de deel van| de nieuwe bouw vorde| een flinke Liet derde| vormt verve "TIJDENS 1 ring van bond in het I zitter A. Lol waardige dij „Men mag wij tegen lod tegenover g| voor de (Jiid| o.m. „Het afschaffing fing en omzl SprekendeJ organisaties middenstand! satie zal blil instituut varf verdieping, organisatie aan de stanj bij op het van overleg. I wees bovend| een probleeri Handhaving eist inzet vaj dig is meer Op deze v| D. Kramers heer Jos. DuJ acclamatie Het diocesaal uitgebreid ml heren M. A. f P. J. Piessei) Er werd scheid genoH viseur, pastq volger Kape| installeerd. De financil samengesteldf Dongen, P. P. van Bruri FAMIL1 (Uit al G e b o rl dochter vaf sen, TilbuJ O v e r 1 50 jaar, meraal-majl jaar, 's-Gr| DA> Voor de v| langstellinj genheid va welijksfeesl vinden, b| mede aan de bruidje de Eerw. I meentebestl en al degel king hebbj hartelijke L. Struy Kinderen Kloosterzail in de jl Tilbur De gez dag 2 de H. grafen VOOR liefst g J No. 170

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 6