Het martelaarschap van de Poolse katholieken
TANDEM
Gillette
oude PraohtbiJts E" nieuwe
Geweld, list, moord en arrestatie
MAAND V. D. ROZENKRANS
Drie bekroonde affiches
Waarheen gaat Atjeh?
Ou1
NI
BARBAARSE VERVOLGING NAAR GEIJKT SOVJETSYSTEEM
VALSE TONEEL-PROCESSEN
Diep geschokt
DROEVE LIJST VAN GEWELDDADEN
Herinneringen
Maastricht ivordtiveer
I Vlammende
oproep
Opvoeding"
Islam wederom drijvende kracht
4
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 1 OCTOBER 1953
4
5
WIJ leden der hoofdbestu-
ren van de Poolse Katho- J
lieke Vereniging in Nederland J
(Breda), J
aarlijk satanisch raffinement
'n heerlijk pittige shag
huif zware shag
NU! 10 Blauwe Gillette mesjes in een
Snelheids-
Dispenser
Sukarno voor zelfde moeilijkheid
als Nederland
Waar niemand I
komt
Snuif en wrijf
Complete Bach
(clavecymbel) op
de langspeelplaat
SluitiJ
Central
ring
J
Voon
T^ERWIJL de Rooms-Kalholieke Kerk in tholieke Kerk
r alle landen van West Europa en in de
Verenigde Staten van Amerika geniet van
de vrijheid van godsdienst, lijden meer dan
60 millioen Rooms-Katholieken in Polen,
Hongarije, Tsjecho-Slowakije, Roemenië,
Rulgarije, Litlianen, Letland en Estland de
wrede vervolging, die men kan vergelijken
met de onderdrukking van de Rooms-Ka-
TAEZE onderdrukking is voortgezet na 1945 volgens de commu-
nistische ideologie en methoden, in Moskou voorbereid.
Het communisme beschouwt iedere godsdienst en in het
bijzonder de Rooms-Katholieke als zijn doodsvijand, die met alle
middelen, met geweld en list, met moord, arrestaties en concen
tratiekampen, of met valse toneel-processen, met campagne van
gemene beschuldigingen, laster en leugens, vernietigd moet wor
den.
Polen tijdens de Nazi-
Duitse en de Sovjet-Russische bezetting in
de 2de Wereldoorlog, toen ongeveer 1850
Poolse priesters (bijna 18 van alle
Rooms-Katholieke priesters in Polen) en
3 millioen Poolse Katholieken werden ver
moord en duizenden Kerken werden ver
woest en geplunderd door de bezetters.
de katholieke bisschoppen van Roe
menië, Tsjecho-Slowakije en Bulga
rije, kwam het Westelijk gedeelte van
Polen aan de beurt volgens het plan
van het wereldcommunisme, geleid
door Sovjet Rusland.
van de R. KPoolse Bond
der Verenigingen in Neder-
land (Limburg),
van het Pools R. K. Comité
„Caritas" Amsterdamen
van de Vereniging van de
Poolse Oudstrijders in Neder-
land,
roepen alle Katholieken en J
Christenen van de vrije wereld l
en in het bijzonder de R. K. be-
volking van Nederland, en alle
mensen van goede wil, op, dat
zij hun solidariteit betuigen J
met de lijdende Rooms Katho- S
lieke Kerk in de landen van
Oost Europa, geterroriseerd en
gemarteld door het goddeloze
communisme en dat zij hun
pogingen tot herstel van de J
echte godsdienstige vrijheid in
het leven van de R.K. Kerk in
de onderdrukte landen van
Oost Europa niet staken
Evenals het nationaal-socialisme wil
het communisme de jeugd winnen
door systematische, anti-godsdienstige
opvoeding van jongens en meisjes op
scholen en cursussen.
Sinds 36 jaren voeren de communis
ten, onder leiding van het Kremlin,
een meedogenloze strijd om tientallen
millioenen jonge zielen, geboren voor
en gedurende de oorlog, te winnen
voor het marxisme.
Het vergif wordt de jeugd van Po
len en ook aan andere landen achter
het IJzeren Gordijn, dagelijks en
systematisch geleverd.
De jonge harten worden geleerd om
God, de Kerk, de priesters en mensen
van de bezittende klassen te haten.
Bovendien worden zjj in de geest van
haat en verachting voor de landen van
West Europa en Amerika opgevoed.
Na de liquidatie van de Rooms-Ka
tholieke en Grieks-Katholieke Kerk
in de Oostelijke provincies van Polen,
ingelijfd bij Sovjet Rusland, na de
vernietiging van de R.K. Kerk in
Litbauen, Letland en Estland, na de
marteling van kardinaal Mindszenty
en andere bisschoppen in Hongarije,
na de arrestaties en vervolging van
Het IJzeren Gordijn heeft ongeveer
60 millioen katholieken van de Wes
terse wereld afgesneden. In Ooste
lijke gebieden van Polen, ingelijfd
door Sovjet Rusland met schending
van het volkenrecht, woonden ruim
7 millioen katholieken. In het tegen
woordige Polen verblijven onder com
munistische onderdrukking, 25 mil
lioen katholieken.
Enige cijfers die hier volgen, wer
pen een helder licht op de huidige,
tragische situatie van de Katholieke
Kerk in Polen. Zeven Grieks-Katho
lieke bisschoppen in de Oostelijke
provincies van Polen werden na 1945
uit hun functie ontheven en gedepor
teerd naar Sovjet Rusland.
Bovendien werden vijf R.K. Apos
tolische Vicarissen uit hun functie
ontheven door de communistische re
gering van Warschau, die haar macht
van S'talin heeft gekregen en die al'
leen door de Sovjet Russische bajo
netten en macht van de Sovjet Russi
sche regering, wordt gesteund. Boven
dien zijn twee apostolische vicarissen
TN katholieke kringen te Rome
is men diep geschokt over het
bericht, dat de Poolse kardinaal
Wyszynski door de Poolse rege
ring is geschorst.
Het nieuws was voor hen ech
ter niet geheel onverwachts ge
komen. Men wees in deze krin
gen op de brief, waarin de Poolse
Primaat, onlangs de gelovigen
van zijn bisdom er voor waar
schuwde, dat er moeilijke tijden
voor de Poolse katholieken op
komst waren.
(Advertentie.)
I
SI/fMf/JfffS TABAK
TABAK OP IN BIST
OOOOOOOOOOOOOOOOOOCXXXXXXXXX^OOOOOOCOOOOOOOCXXXXx*
TJ/ANNEER wij de gebeden be
schouwen, waaruit de Rozen
krans bestaat, dan weten wij al
len, dat zij ontstaan zijn op de mor
gen der Verlossing, toen God zich
neerboog tot de nood der mens
heid. Wanneer wij navragen naar
hen, die deze gebeden aaneenge-
reid hebben tot dit meest verbei
de gebedssnoer, tasten wij in het
duister doch ervaren tevens, dat
het steeds verbonden was met de
nood der Kerk. En zoals eenmaal
het Wees Gegroet van de Engel
gevolgd werd door de juichkreet
van het Magnificat der Maagd, zo
is in de geschiedenis der Kerk op
het bidden van het Rozenkransge
bed de verhoring, de bevrijding ge
volgd en heeft zowel de grote ge
meenschap der Kerk als de eenza
me, biddende gelovige van over
winningen, van rust, vrede en
kracht kunnen gewagen.
Van Paus Pius V, die het katho
lieke Westen redde voor de poor
ten. van Wenen, tot Paus Pius XII,
die de katholieke wereld opriep v-tr
het Rozenkransgebed als het red
middel in de nood der wereld, zijn
de schoonste getuigenissen bewaard
over de voortreffelijkheid en de
kracht van dit gebed. En sterker
nog dan het woord der Pausen was
het voorbeeld van Maria zelf
die aan St. Dominicus de Rozen
krans overreikte en aan Bernadette
en aan de kinderen van Fatima ver
scheen, met de Rozenkrans over de
handen.
Met zulke aansporingen en voor
beelden voor ogen, moet wel de
meest critische mens zijn bezwaren
laten varen en is het begrijpelijk, at
dit gebed het meest verbreide geb d
is onder de Christenen; dat ook onze
tija wederom zijn apostelen kent, die
hun levensideaal erin stellen, de Ro
zenkrans te verbreiden.
De eenvoudige, geestdriftige Ierse
priester, Father Peyton, die de we
reld doorreist om haar te omstrenge
len met een gebedssnoer, dat reikt
van New-York tot Melbourne; de
Heilige Vader der Christenheid, v aus
Pius XII, die zijn encycliek „In-
gruentium Malorum" schreef over de
Rozenkrans en die vorig jaar over
de radio de Rozenkrans voorbad, zijn
zij niet voor onze tijden de machtige
herauten van dit gebed en stellen
zij niet ook voor deze wereld de red
ding uit de nood in het vooruitzicht?
„Zonder aarzelen" zo schrijft de Paus,
„leggen wij opnieuw en in het open
baar getuigenis af van de hoge ver
wachting, die Wij van het Rozen
kransgebed koesteren voor de gene
zing van de kwalen van onze tijd..."
Deter dan het neerdrukkend klagen
over moeilijke tijden en rampen,
die ons bedreigen, is het vertrouw-
vol en blijmoedig opzien naar de Ko
ningin van de Rozenkrans: met Haar
gebedssnoer in de hand en Haar groe-
tenis op de lippen staan wij onwrik
baar sterk en kan niets ons deren.
Jammer is het, dat ondanks Pauselij
ke encyclieken en Rozenkranskruis
tocht en talrijke andere aansporingen,
In vele gezinnen het Rozenhoedje niet
wordt gebeden. Wat wordt daar een
zegen gemist. In de bovenvermelde
encycliek van Paus Pius XII lezen
wij deze woorden over het Rozen
kransgebed in het gezin: Het is een
liefelijk en God welgevallig schouw
spel, als bij het vallen van de avond
in het Christelijke gezin de telkens
herhaalde lofprijzingen weerklinken
ter ere van de verheven hemelko
ningin! Dan verenigt de voor het Ma
riabeeld gezamenlijk gebeden. Rozen
krans in wonderlijke eensgezindheid
van hart de ouders en de kinderen,
die van hun dagelijks werk zijn thuis
gekomen; diezelfde Rozenkrans ver
bindt hen vroom met de afwezigen
en de afgestorvenen; allen worden
hierdoor tenslotte met een zoete band
van liefde aan de Allerheiligste Maagd
gebonden, die als een liefder ->lle
moeder temidden van de schaar harer
kinderen komt en overvloedige ga
ven van eendracht en huiselijke vre
de doet neerdalen."
V/ele leiders der volken zoeken in
nieuwe en geheime wapenen van
een ontstellende vernielingskracht het
heil hunner volkeren, de H. Vader
wijst de zijnen op het oude, maar
onfeilbare wapen van ce Rozenkrans.
Geen vernieling, maar vernieuwing
moet er komen over de wereld. Daar
toe neme de gelovige Christen de
Rozenkrans in de hand en kniele
het gezin rond de tafel in de stille
uren van de avond. Loor de Rozen
krans redden wij de wereld.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
1) De communistische regering
van Warschau heeft het Con
cordaat met het Vaticaan ver
worpen.
2) De communistische admini
stratie heeft de R.K. verenigin
gen in Polen verboden, zich na
de oorlog te herstellen en te
blijven bestaan.
3) De R.K. scholen werden geleide
lijk en systematisch door de commu
nisten geliquideerd.
4) De R.K. pers en de godsdienstige
publicaties werden door de commu
nistische censuur zo beperkt, dat zij
bijna geheel zijn verdwenen.
5) De vrijheid van de openbare ere
dienst werd tot het uiterste ingekrom
pen.
6) De R.K. Kerkelijke liefdadige or
ganisaties, zoals „Charitas", die de
Kerk sinds eeuwen in Polen ontwik
keld had, werden door de communis
tische regering afgeschaft.
7) De R.K. Kerk in Polen werd be
roofd van alle middelen van bestaan.
8) De katholieke Kerk en de pries
ters staan bloot aan systematische
leugenachtige aanvallen in de Pers.
9) De rechten van de godsdienst in
scholen worden voortdurend beperkt
en godloze scholen zijn opgericht.
10) Aan honderden priesters werd
verboden de godsdienst op scholen te
onderwijzen.
11) De R.K. jeugd werd gedwongen
aan de communistische organisaties
deel te nemen.
12) De communistische regering be
vordert de publicaties, welke onrecht
aandoen aan de R.K. Kerk.
13) De communistische regering voert
een anti-godsdienstige en anti-kerke
lijke propaganda.
14) De godsdienstvrijheid voor leden
van alle verenigingen, partijen en
vakbonden werd tot het uiterste be
perkt.
15) De anti-godsdienstige propaganda
werd zelfs gevoerd in de kleuter
scholen en in vacantieverblijven van
kinderen.
16) Het gehele staatsapparaat, admi
nistratie. rechtbanken, veiligheids
autoriteiten en belastingkantoren,
wordt gebruikt om druk en geweld
uit te oefenen op het geweten van
burgers, priesters en bisschoppen niet
uitgezonderd.
17) De communistische regering
maakt gebruik van een uitgebreid
systeem van plagerijen voor de pries
ters en het Episcopaat.
18) Aan R.K. congregaties, die sinds
eeuwen hun activiteit op opvoedkun
dig en liefdadig gebied in Polen ont
plooiden, werd verboden hun zegen
rijke activiteit voort te zetten.
19) De R.K. congregaties werden be
roofd van de rest van hun eigendom
men en gekweld met voortdurende
arrestaties.
20) De mannelijke en vrouwelijke
kloosterlingen werden uit de kloos
ters verjaagd en de talrijke kloosters
werden geliquideerd.
21) De communistische administratie
durft zelfs de voedsel-rantsoenen aan
priesters en kloosterlingen te weige
ren.
22) Er werden 59 R.K. klein-semina-
ries door de communistische
autoriteiten afgeschaft.
23) De toneelprocessen tegen pries
ters vinden dagelijks plaats. De on
schuldige priesters worden doodge
schoten, opgehangen of tot lange ja
ren gevangenis veroordeeld.
24) Tenslotte werd de administratie
van de R.K. Kerk aan de communis
tische staat en autoriteiten onderge
schikt gemaakt.
Volgens een decreet moeten alle
benoemingen van R.K. bisschoppen en
priesters door de communistische re
gering worden goedgekeurd, en alle
geestelijken moeten een eed van
trouw aan de communistische regering
afleggen.
(Grieks-Katholieken)
dwenen.
spoorloos ver-
In Oostelijke gebieden van Polen,
ingelijfd met geweld bij de Sovjet-
Russische republieken: Oekraine en
Wit Rusland, werden 3853 katholieke
parochies totaal vernietigd, 5407
priesters en 671 kloosterlingen gedood,
gevangen genomen of gedeporteerd
naar Sovjet-Rusland.
In centraal en westelijk Polen wer
den na 1945 meer dan 1000 priesters
gearresteerd, en 500 priesters, gods
dienst-onderwijzers, uit de scholen
verjaagd, terwijl 100 andere priesters
spoorloos zijn verdwenen en men
vreest voor hun leven.
Gedurende de laatste jaren werden
in Polen een R.K. aartsbisschop en
drie bisschoppen onschuldig gearres
teerd en vervolgd, terwijl twee an
dere naar geisoleerde plaatsen werden
gebracht en onder strenge bewaking
van politie gesteld. De laatste daad
van machtsmisbruik is de „schorsing"
van de Primaat van Polen, Mgr Wy
szynski.
(Advertentie
met ingebouwd vakje
voor de gebruikte
mesjes f. 1.60
Al deze voordelen zonder extra kosten!
-• geen tijdrovend uitpakken
elk mesje onmiddellijk voor gebruik gereed
mesjes geheel door olielaagje beschermd
'n exclusief Gillette procédé!
beschadiging der snijkanten uitgesloten
een- vakje voor de gebruikte mesjes.
Dispenser of pakje, met 10 Blauwe Gillette mesjes 1.60
Een goeie morgen" begint met GILLETTEï)
I EERLINGEN van Kunstnijver-
heidsscholen hebben ten behoeve
van de Wereldspaardag (31 October)
een affiche ontworpen, waaraan een
prijsvraag was verbonden.
Hierboven drukken we de be
kroonde ontwerpen af. Van links naar
rechts: „Comenius" van Fons Schou
ten uit Hilversum (eerste prijs),
„Dorus'" van Erwin Somer
te Paterswolde (tweede prijs) en
„Sorry" van J. v. d. Velde te Gro
ningen (derde prijs). De Stichting
Sparpropaganda is van plan deze af
fiche-wedstrijd tot een jaarlijks weer
kerende gebeurtenis te maken.
TIE internationale rechtspositie van Atjeh was slecht geregeld. De Ne-
derlandse souvereinlteit over de Indonesische gebieden was formeel
vastgelegd door de tractaten, in vroeger eeuwen tussen de vorsten
en de Oost-Indische Compagnie gesloten. De invloedssfeer van Neder
land was duidelijk ombakend doordat in 1815 en 1824 verdragen met
Groot-Brittannië waren gesloten, De enige zwakke plek in het bestel
was Atjeh, het land ,dat thans opnieuw in het middelpunt van de be
langstelling staat, omdat er sinds Zondag 20 September actief wordt
gewerkt aan de stichting van een „Negara Islam Indonesia", een Isla
mitische deelstaat.
De slechte regeling van de internationale rechtspositie van Atjeh
is de zoorzaak geworden van een strijd, die de Nederlanders hebben
moeten voeren om de orde en rust in dit deel van het koninkrijk te her
stellen, om de onderwerping van dit gebiedsdeel tot een feit te maken.
De herinnering aan die strijd wordt thans weer levendig door de recen
te gebeurtenissen, waarover verwarde berichten binnenkomen en die de
Indonesische regering met zorg vervullen.
T\E strijd van de Nederlanders?
De Engelsen beloofden in 1824 de
Atjehers geen posten in dit gebied te
zullen vestigen en geen rechten op dit
territorium te zullen doen gelden. De
Nederlanders verzekerden de mach
tige sultan van Atjeh om de onafhan
kelijkheid van het sultanaat te eerbie
digen. De Atjehers echter lokten zelf
internationale incidenten uit. Zij wa
ren een volk van zeerovers. Zij plun
derden Engelse, Amerikaanse, Neder
landse en Italiaanse schepen. Zij ont
zagen de bemanningen niet, maar
pleegden moorden. Nederland was
verplicht daaraan een einde te ma
ken. De ongerechtigheden mochten
niet langer voortduren. De orde en
rust dienden te worden hersteld. Een
strijd moest er ontstaan, indien niet
spoedig een verandering in de toe
stand trad.
De Atjehers papten aan met de
Turken. Zij boden deze een bondge
nootschap aan, dat tegen Nederland
was gericht en dat de situatie alleen
nog maar gecompliceerder maakte. Er
was maar één oplossing voor Neder
landoorlog.
DE OORLOG
(Uit het Dagblad De Stem
van 22 Maart 1949)
LIET duurde zeer lang voordat Ne-
n derland, door allerlei omstandig-
(Advertentie.)
Hier ziet men nog een scène uit de film „The Brave
and the True", zoals die thans wordt opgenomen in
Maastricht. Leden van de Nationale Reserve fun-
,cu-.c üi.uc solualen, die met hun tanks de
Limburgse hoofdstad binnentrekken.
heden gedwongen, de strijd aanpakte.
In April 1873, zo verhaalt de in West-
Brabant geboren dr. Bernard Vlekke
in zijn boek over de geschiedenis van
de Indische Archipel, landde de eer
ste, Nederlandse expeditionnaire
macht op de kusten van Atjeh. On
middellijk werden enkele Atjehse
versterkingen en vestingen bestormd.
De expeditie moest zich echter spoe
dig na de verovering van enkele ge
bieden terugtrekken, want zij was
niet krachtig genoeg en slechts 3000
man sterk. In hetzelfde jaar werd er
een expeditie uitgezonden van 7000
man. Deze veroverde de kraton (de
versterkte verblijfplaats van de sul
tan) na acht weken van harde en
meedogenloze strijd. De sultan stierf
en de regering meende, dat er nu
bloed genoeg was vergoten en dat
door de dood van de machtige sultan
de strijd was gebrcfren. De nieuwe
sultan wilde wel samenwerking met
de Nederlanders, maar zijn invloed op
het volk was zeer gering, zo gering
zelfs, dat Nederland verbaasd ontdek
te, dat de strijd niet ten einde was.
Nederland hield zich echter aan het
zo weinig mogelijk bloed vergieten,
iets wat in de kaart speelde van de
Atjehers, die in 1880 zich hevig ver
zetten tegen het feit, dat Nederland
het bestuur over het land niet overliet
aan een burgerlijk, maar militaire ap
paraat.
De strijd bleef voortduren, putte de
schatkist uit en
Spoedig verscheen nu de in 1857 in
Oosterhout geboren Snouck Hungronje
op het podium. Hij reisde naar Mek
ka als een Mohammedaans pelgrim,
kwam er in contact met vooraanstaan
de Arabieren cn met talrijke belang
rijke Atjehers. H(j bestudeerde de
mentaliteit van de Atjehers en kwam
allereerst tot de ontdekking, dat de
oorlog in Atjeh op de allereerste
plaats een godsdienstige oorlog was.
Hij constateerde, dat geen volk uit
de archipel feller anti-Europees was
dan de Atjehers. Zij waren fanatieke
Islamieten en zeer anti-christelijk.
Snouck Hungronje werd bekend als 'n
groot Islamkenner. De Nederlandse
regering bemerkte dit, een reden om
deze Oosterhouter uit te zenden naar
Indië, waar hij algemeen adviseur
werd in Islamitische zaken. Snouck
Hungronje was het ,die in 1894 de re
gering overtuigde, dat het het beste
zou zijn. om generaal J. B. van Heutz
naar Atjeh te zenden. Hij was er reeds
eerder geweest en had zich een on
verschrokken officier getoond.
Van Heutz kreeg inderdaad de ge
legenheid naar Atjeh te trekken. Hij
leverde met zijn troepen een heroische
strijd om de macht. Hij won die strijd,
de zwaarste, die Nederland ooit in In
donesië voerde.
De strijd echter was een verschrik
king, het volk van Atjeh bleef een
merkwaardige plaats innemen onder
de volkeren van de Archipel.
NIEUW VERZET
ATJEH behield die merkwaardige
plaats. De Jappen kregen er in
de jongste wereldoorlog zo goed als
geen voet aan de grond. Het volk
duldde geen overheersing. Het wilde
alleen Islamiet zijn en geleid worden
door Islamieten van het eigen ras.
De invloed, die de Nederlanders in
Atjeh kregen na de tweede wereld
oorlog, toen de rest van de Archipel
in beroering was, was zeer gering.
Het was beter niet naar Atjeh te gaan
J Sabang. Maart. Het is een
X stukje van ons koninkrijk.
Maar niemand haalt het in z'n
hersens er te komen. Want het
volk, dat achter de bergketens
2 leeft, duldt geen Nederlanders j
en duldt geen Jappen. Jaren ge-
leden trokken er expedities i
heen. Zij ondervonden tegen- 2
2 stand. De namen van klinkende
mannen rusten schijnbaar ver-
geten in de diepe oerwouden. J
In de oerwouden van Atjeh, 2
waarin nog duizenden Jappen 2
2 zwerven, waarin de mensen
elkaar afmaken, waarin mis-
5 schien de vrede heerst. Nie-
mand weet precies wat zich af- X
speelt achter de grijze bergen 2
van Noord-Sumatra. Niemand
weet het, want niemand komt
er!
omdat er opnieuw uitbarstingen kon
den worden verwacht.
Sukarno nam het bestuur van de
eilanden in handen. Hij trachtte zijn
invloed op Atjeh groot te maken, de
recente gebeurtenissen bewijzen ech
ter, dat zulks allerminst gemakkelijk
is.
Kartosurwijo, de Darul Islam op
Java, het verzet in Atjeh, het stamt
alles uit de strikt Islamitische wereld,
die Islamitisch wil leven en worden
geleid.
(Advertentie)
Uw verkoudheid van neus.
keel of borst weg met
ISOLDE AHLGRIMM
Grootste platen-opdracht
]*)E LAATSTE MAANDEN is zeer
intensief gewerkt aan de oprich
ting van een belangrijk en veelom
vattend cultuurmonument. Op Phi
lips Minigroove platen zullen n.l. alle
clavecymbelwerken van Johann Se
bastian Bach worden uitgebracht.
De gehele serie wordt in Wenen op
genomen door Isolde Ahlgrimm. D_ze
claveciniste heeft zich reeds jaren
lang gespecialiseerd ir het klassieke
clavecymbelspel. In 1932 verliet zij,
geheel volleerd, de Weense muziek
academie, waar zij op zevenjarige
leeftijd haai studie begonnen was.
Zij is gehuwd met dr. Erich Fiala,
de Weense deskundige op het gebied
van 17e en 18e eeuwse muziek. Zijn
commentaren en toelichtingen *ijn
opgenomen in de luxueuze albums,
waarin de platen geleverd worden
Reeds verschenen de Franse suites
No. 1 t./m. 6, en de twintig kleine
preludes. Zij beslaan twee Minigroove
platen. Isolde Ahlgrimm's Bach-serie
is de grootste plateno; tracht die ooit
aan één persoon verstrekt is. Wanneer
zij geheel gereed is,zal zij n.l. onge
veer veertig Minigroove platen ora"
vatten.
I1ET DL»
vordert L
de werkzaal
uit het oogj
moet rekenljf
het weer,
is.
Voor een I
tljo „onder I
langrijksic
men thans
delen worde
In de eeii
verbindingsT
dijk en de rl
is dicht, nl
met de afw|
te hoogte
met rasse
In de twe
aan de Oosl
als verbindi|
nieuwe dijk
worden opg|
beveiliging
de deel van|
de nieuwe
bouw vorde|
een flinke
Liet derde|
vormt
verve
"TIJDENS
1 ring van
bond in het I
zitter A. Lol
waardige dij
„Men mag
wij tegen lod
tegenover g|
voor de (Jiid|
o.m. „Het
afschaffing
fing en omzl
SprekendeJ
organisaties
middenstand!
satie zal blil
instituut varf
verdieping,
organisatie
aan de stanj
bij op het
van overleg. I
wees bovend|
een probleeri
Handhaving
eist inzet vaj
dig is meer
Op deze v|
D. Kramers
heer Jos. DuJ
acclamatie
Het diocesaal
uitgebreid ml
heren M. A. f
P. J. Piessei)
Er werd
scheid genoH
viseur, pastq
volger Kape|
installeerd.
De financil
samengesteldf
Dongen, P.
P. van Bruri
FAMIL1
(Uit al
G e b o rl
dochter vaf
sen, TilbuJ
O v e r 1
50 jaar,
meraal-majl
jaar, 's-Gr|
DA>
Voor de v|
langstellinj
genheid va
welijksfeesl
vinden, b|
mede aan
de bruidje
de Eerw. I
meentebestl
en al degel
king hebbj
hartelijke
L. Struy
Kinderen
Kloosterzail
in de jl
Tilbur
De gez
dag 2
de H.
grafen
VOOR
liefst g
J
No. 170