Familie-album van de Automobiel"
wordt opengeslagen
Essssn
Een goedbetaalde jacht op
oudste bijbelmanuscripten
Het krachtmiddel
Bouwwedstrijd „Old Timers"
„Vervalsing"
H. Mis op de Mont Blanc
Stichting voor het
asthmatisch kind
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1953
5
Ongelooflijke verzameling bijeen in Driebergen
Zó „reed" men
Waterleiding-Mij
Schouwen-Duiveland
LOURDES-TREIN
vertrok uit Roosendaal
Belangrijke verkeers-
verbetering te Tilburg
Jordanië kocht er zich
arm aan
Bij baden verdronken
DE „Volkswagen" van die tijd was
wel de de Dion Bouton .iet
product van samenwerking tussen de
grote en imposante Markies de Dion,
Willem 2 verloor van
Vorwaerts
Maas en van Osta
W ereldkampioenschap-
pen gewichtheffen
SPORT IN 'T KORT
EXAMENS
MARKTEN
Officiële mededelingen
ZATERDAG werd het „Nationaal Museum van
de Automobiel", gelegen aan de Buntlaan bij
de Oude Rijksweg Utrecht - Arnhem, door de
Burgemeester van Driebergen, W. H. baron
Taets van Amerongen van Renswoude geopend.
Het museum bevat een grote hal, voldoende
hoog om de geëxposeerde Londense double-deck
bus er in rond te laten rijden en een filmzaal,
PINNENGEKOMEN staat men meteen tegenover de reus uit Londen. On
getwijfeld zullen de bezoekers ook even naar boven klimmen. De voor
ste bankjes lokken in Londen de sight-seeërs, terwyl de achterste zitplaat
sen het meest in trek zijn bjjjonge paren. Hiernaast een ry Old-Timers",
waarvan" een enorme Lancia 7 persoons open wagen, op het spatbord een
vervaarlijke Boa Constrictor met wijd opengesperde muil heeft als.... signaal
hoorn, wat in de jaren na de eerste wereldoorlog zeer modern was!
waar viermaal per dag autofilms zullen worden
vertoond. Daar pas in April met de bouw kon
worden begonnen, is hier een knap stuk werk ge
leverd, al ontbreekt nog een enorme wandschil
dering, over een breedte van 24 m, die een histo
risch overzicht zal geven van het vervoer per
wiel.
VERVOLGENS zien Wij één van de
V oudste benzinepompen uit ons
land en verschillende opengesneden
modellen. Ook de in de laatste we
reldoorlog „berucht" geworden gas
generator ontbreekt met op net ap
pèl.
DIE VAN ROOSEVELT
PjAN wordt het oog getrokken door
'n uiterst boeiende en leerzame col
lectie nummerplaten, de grootste ver
zameling ter wereld en bijeengebracht
door de heer K. H. Stoel uit Utrecht.
De heer Stoel moet wel met nummer
platen zijn opgestaan en naar bed
gegaan, eer hij deze collectie zo com
pleet heeft gekregen, want alle lan
den ter wereld schijnen vertegen
woordigd en nummerplaten blijken
interessanter dan men zo op het eer
ste gezicht zou denken. Zelfs de num
merplaat van President Roosevelt's
wagen is er bij.
Na dit kleurrijke palet ontdekt men
een paar belangwekkende chassis:
Benz 1913 en een Spijker 1901, van
welk prototype de „buitenwereld" het
bestaan niet eens wist. Dit is n.1. een
der eerste zes cyl.wagens. die echter
nooit in productie kwamen.
Vervolgens ziet men een prachtige,
speciale expositie, alleen gedurende
deze zomer te bezichtigen, die een to
taal indruk geeft van de Aardolie-in
dustrie.
Nu volgt een grote verzameling fo
tografieën documenten en tekeningen,
die de belangrijkste pioniers-construc
teurs en hun werken voor ons doen
leven.
„OPA" IN 'T VET
De tarieven sullen niet
worden verhoogd
Pi de jongste vergadering van de N.
V. Waterleiding Maatschappij
Schouwcn-Duivelarid deelde de voor
zitter mede dat de waterleiding een
heel ander aanzien heeft gekregen.
Met de Minister van Financiën zijn
besprekingen gevoerd over de ramp-
schade en bij dit onderhoud is de llen nler d s
aandacht van de bew.ndsman er op deze automobiele^ nl eci «e„, ,n
gevestigd dat na 8 jaar de oorlap- 18M beschikbaar Msiel,Tdoor ric K
schade nog niet is afgewikkeld. Van NAC Het de K'
regeringszijde is toen gevraagd op te j iangcr bij stil le staan
geven welke schade aan het buizen
net is geleden van 5 Mei 1945 tot
aan 1 Februari 1953. Wordt zulks op
gegeven. dan zal het worden vergoed.
Na 1 Februari 1953 is een totaal nieu
we situatie ontstaan. Reeds is van
het Ministerie van Financiën een
voorschot ontvangen.
De jaarstukken werden goedge
keurd evenals de voorstellen tot af
schrijving op de bezittingen ad
f 32.988, 43 en een extra afschrijving
van f 12.313,81. Het exploitatietekort
over 1951. zijnde f 63.262,24. zal ten
laste der N.V. worden gebracht. Tot
leden van de raad van beheer werden
herbenoemd jhr. mr. P. Schuurbeque
Boeije, burgemeester van Zierikzee en
gekozen in plaats van de heer W. v.
d. Berg. de heer H. K. Michaelis, bur
gemeester der gemeente Bruinisse. De
voorzitter gaf een uitvoerige uiteen
zetting wat van 1 Februari af tot nu
toe gedaan was om de bewoonde
plaatsen van drinkwater te voorzien.
Bruinisse krijgt op 13 Augustus wa
ter uit Noord-Brabant-West via een
plasticbuis uit de Anna Jacobapolder.
In de reconstructiecommissie voor
Schouwen-Duiveland. waarvan de
voorzitter deel uitmaakt, zullen de
belangen der Schouwse waterleiding
tot uiting worden gebracht. De tarie
ven zullen niet worden verhoogd. Het
ligt in de bedoeling zoveel mogelijk
alle hofsteden op het eiland van
drinkwater te voorzien. Van de zijde
van het Rijksinstituut voor Drinkwa
tervoorziening is de verzekering gege
ven dat Schouwen en Duiveland niet
in de steek zal worden gelaten.
QP een podium, dat langs de gehele
achterwand loopt, staat een zes
tal. wei zeer oude automobielen; voor
kenners; crème de la crème.
Wij zien hier o.a. de senior
eze
1894
moeite waard hier
- staan, want hier
ziet men nog het oude „Rijtuig",
i op enorme hou-
meer dan 1 meter
ten wielen
doorsnee.
Mgr Hnibers onder de
pelgrims
niNSDAGMIDDAG klokslag half
drie vertrok van het tweede per
ron van het Roosendaalse station een
Belgische stoomtrein met 500 pel
grims aan boord. Deze trein is een
z.g. voortrein van de grote Lourdes-
bedevaart. welke op 10 September per
trein uit Roosendaal vertrekt. Thans
maken ruim honderd liggende pa
tiënten de reis naar het Genadeoord
mee.
Onder de gezonde pelgrims bevond
zich Mgr. Huibers. Bisschop van
Haarlem, die ieder jaar als geestelijke
leider de grote reis meemaakt. Voor
het vertrek ging de Bisschop langs de
trein om met de pelgrims een praat
te te maken. Ook Mgr. v. dè Bom uit
Etten bevond zich onder de aanwezi
gen.
Directeur van deze bedevaart is jhr.
Ruys de Beerenbrouck, terwijl de me
dische verzorging van de zieken tij
dens de veis berust bij dr. Knittel.
Dr Dijkstra, die andere jaren deze
taak vervulde, had wegens drukke
werkzaamheden ditmaal op het nip
pertje af moeten zeggen. Het Roo
sendaalse hulpcorps had ditmaal geen
zwaar werk. Met September zal dat
anders zijn want dan gaan niet min-
cler dan 300 zieken de grote reis ma
ken.
De stemming aan boord was opper
best. De pelgrims werden bij het ver
trek van de trein nagewuifd door een
grote menigte belangstellenden.
Voorop de „bok" en naar achteren
Sïfaar wtr^nS °anken '^^over
to ïf *n Duitsland een
„Jachtwagen" noemde. Als u de
achterklep opslaat kijkt in de
machinekamer met massa's koper en
brons. Een machtige, liggende *?ylta
der-, geïnspireerd op qe aasmnt™
Benz maakte n.l. voordien gasmoto'
ren. waarvan de Fransman iiS
primeur bezat. De drijfstang en kruk
as liggen open en op iedef lager 2it
een enorme vetpot.
De bestuurder moest zo nu en dan
even stoppen om de verschillende
vetpotten een slag aan te draaien
Met poelies en drijfriemen worden dé
versnellingen verkregen en de kracht
wordt via kettingen op de achterwie
len overgebracht.
Of het nu de stuurconstruclie is of
de wijze waarop men de drijfriemen
weer kan spannen, het is alles op
eigen gevonden manier geconstru
eerd en staande voor deze wagen
voelt men hoeveel moeite en inspan
ning het heeft gekost, eer wij de ge
hoorzame. trouwe vervoersmiddelen
hadden, waaraan wij nu gewend en
mee verwend zijn en die wij als iets
vanzelfsprekends aanvaarden.
de man met de verre, scherpe blik m
de toekomst en de tengere George
Bouton, de knappe mecanicien en in
genieur.
De firma „de Dion Bouton" is ook
daarom zo belangwekkend, omdat de
ze in die periode gelijktijdig „drie
ijzers in het vuur hield" en naast de
benzine-auto ook de electrische- en
de stoomautomobiel fabriceerde, want
in die beginjaren wist niemand, wel
ke van deze drie het uiteindelijk zou
winnen.
De hier aanwezige wagens zijn voor
een belangrijk deel afkomstig van de
A.N.W.B.. die hiermede een machtige
bijdrage leverde aan dit Museum; wij
noemen o.a. de F.N. 1900 met „kat-
tebak", de Darracq 1902 in Duitsland
door Opel geïmporteerd en verkocht
als Opel-Darracq en een 2 cyl. Spij
ker uit 1906.
Ook het rijwiel behoort in dit „Fa
milie-album van de automobiel" thuis
en wij vinden hier enige exemplaren
met toebehoren.
Merkwaardig, hoe de kettingaan
drijving bij de automobiel heeft af
gedaan, terwijl bij de fiets de cardan-
overbrenging naarstig werd gepro
beerd. doch weer verdween.
HARD GAAN ZE!
IN een vitrine vinden wij een klein
stukje „Mad. Tussaud" in de vorm
van enkele figuren van was. De heer
Baardmans, mèt bakkebaarden en
sik gekleed in een ruige, van geite-
vellen gemaakte bontjas, die toen mo
de was. De pet omgekeerd op het
hoofd, om met de klep de hals tegen
het stof te beschermen. Naast hem
een elegante jonge vrouw, gekleed in
een mantel met pofmouwen, sterk ge
tailleerd en met fluwelen kraag. Zij
draagt een hoed als een oorlogsschip,
met een dichte shawl er omheen, ook
alweer wegens de stofplaag in die
dagen en aan hun voeten de Ierse
terrier, voorzien van een. autobril.
want Loulou kon niet tegen al dat
stof en die wind bij' een snelheid van
30 km. per uur.
Tenslotte nog een collectie fotogra
fieën samengevat onder de naam:
De Auto verovert Nederland", waar
bij enkele bekende automobilisten; de
eerste auto die in Nederland op de
weg kwam een stoomauto, veel lij
kende op een weg-looomotief en in
Nijmegen gebouwd; interieurs van
oude garages die sterk doen denken
aan een oude smidse, enz. enz.
KNUTSELAARS
yOOB modelbouwers ls, samen met
de uitgevers van het mooie knut-
selblad „Handig Bekeken" een wed
strijd uitgeschreven. Men kan een
copie maken van de geëxposeerde de
Dion Bouton, of een vrij model. Het
volgend voorjaar zullen de winnende
modellen in het museum worden ten
toongesteld en voor beide categorieën
zijn fraaie prijzen beschikbaar
(hoofdprijs 6 dagen naar Parijs).
Ook de postzegelliefhebber kan
hier zijn hart ophalen en smullen
van een prachtige collectie zegels,
waarop automobielen staan afgebeeld.
Het Perzisch referendum
rjE fractieleider van de oppositie in
de Perzische Kamer, Zadeh, heeft
Dinsdag een verklaring uitgegeven,
waarin hij de in Teheran gehouden
volksstemming over de vraag, of de
Kamer moet worden ontbonden, een
vervalsing noemt. Volgens Zadeh had
de bevolking van de hoofdstad dr.
Mossadeq's politiek niet gevolgd.
Slechts de leden van de communisti
sche Toedeh-partij hadden vrij hun
stem uitgebracht, terwijl de andere
kiezers „onder de dreiging van bajo
netten" hadden gehandeld. De afge
vaardigden van de oppositie, zo wordt
tenslotte in de verklaring gezegd, be
schouwen hun mandaat nog van
kracht en zullen het parlement niet
veriaten.
Wooral bij avond of bij mistig weer
is het voor het verkeer, dat uit
de Hoeksestraat de Ringbaan Oost te
Tilburg wil oprijden uiterst moeilijk
de juiste rijbaan van deze dubbele
weg te vinden. Uit een verkeerde
keus kunnen zeer ernstige ongevallen
voortvloeien.
De A.N.W.B. heeft de gemeente Til
burg onlangs dan ook verzocht de si
tuatie op dit gevaarscheppende punt
te wijzigen. Thans kan de Bond be
richten, dat binnenkort een aanvang
zal worden gemaakt met wijziging
van het kruispunt, waardoor het kie
zen van de verkeerde rijbaan uitge
sloten zal worden.
--
DBIE PIJLEN op HUN BOOG Een groep van de „Petits Chanteurs a la Croix de Bois" (Zangertjes van
iet Houten Kruis) trok er dezer dagen, begeleid door enige oud-leden,
op "m Mis te zingen op de Mont Blanc. Toen men na enige
moeilijkheden op de top was aangekomen, bleek de wind zo sterk te zijn,
dat men weer moest afdalen. Voor de schuilhut Vallet werd toen
in de openlucht de Heilige Mis gecelebreerd.
EHELE Arabische stammen zoe-
ken langs de verlaten kust van
de Dode Zee in Palestina koortsach
tig naar oude en mogelijk de oudste
manuscripten, waarop de Bijbel be
rust.
Deze manuscriptenjacht is in 1947
begonnen, toen de Arabieren twee
van deze documenten in een grot
aantroffen. Het bleek toen, dat dit de
belangrijkste vondst van bijbelma
nuscripten was, die ooit werd ge
daan. Het waren Hebreeuwse teksten
van het Oude Testament, ongeveer
1100 jaar ouder dan de oudste voor
dien bekende teksten.
De manuscripten werden voor een
aanzienlijk bedrag aangekocht. Het
nieuws van de hoge beloning, ge
maakt met de verkoop der documen
ten, verspreidde zich snel door de
Arabische woestijn. Weldra zochten
gehele stammen en zij poogden dit in
het geheim te doen.
Doch de Jordaanse regering kreeg
kennis van het voorgevallene. Zij be
taalde tot nu toe reeds een bedrag
van ongeveer 160.000 gulden voor de
aankoop van vele oude bijbelma
nuscripten, doch thans geraken haar
middelen uitgeput, terwijl zich nog
vele documenten in handen der Ara
bieren bevinden.
COMPLETE VERHUIZING
Tn September j.L ontdekten de Be-
douïnen, slechts enkele honderden
meters van de grot, waarin in 1947
voor het eerst oude bijbelmanuscrip
ten werden aangetroffen, een zeer
grote hoeveelheid dezer documenten.
Er waren er zoveel, dat een gehele
stam drie dagen en nachten door
werkte om de manuscripten in vei
ligheid te brengen.
Een der gelukkige vinders poogde
enkele stukken aan Jordaanse autori
teiten te verkopen. Binnen enkele
uren was daarop de grot door Jor
daanse militairen en politiemannen
omsingeld. Doch de stamleden waren
gewaarschuwd door een uitkijk en zij
waren er in geslaagd tevoren negen
tig proeent van de inhoud der grot
in veiligheid te brengen.
Hierna wilde de stam graag verko
pen doch tegen zijn eigen prijs.
Daar vele stamleden echter bevreesd
waren door de Jordaanse regering
gevangen gezet of beboet te zullen
worden, maakten zij gebruik van
tussenpersonen om zich in verbinding
te stellen met professor G. Lankes-
ter Harding, het door de Jordaanse
autoriteiten aangestelde hoofd van de
oudheidkundige dienst.
Professor Harding ontving de tus
senpersonen hoffelijk en betaalde.
Binnen korte tijd wist hjj de hand te
leggen op zestig procent der laatst
gevonden maniscripten. Toen was het
geld van de Jordaanse Oudheidkun
dige Dienst op.
]~ve professor hoopt ten zeerste, ook
de beschikking te kunnen krijgen
over de gelden, nodig voor de aan
koop van de andere manuscripten.
Enkele Bedouïnen hebben er zoveel
vertrouwen in, dat de professor er in
zal slagen dit geld te verkrijgen, dat
zij hem in hun bezit zijnde documen
ten op crediet hebben geleverd.
Intussen zetten andere stamleden
ijverig het zoeken naar de kostbare
manuscripten voort.
QP initiatief van de Katholieke
Raad van Overleg voor Volksge
zondheid hebben een aantal Katholie
ke organisaties, die zich met de ge
zondheidszorg bezig houden, de han
den ineengeslagen en opgericht de
Katholieke Stichting voor het Asth-
matische Kind. Aan deze Stichting
nemen deel de Nationale Federatie
Wit-Gele Kruis, Herwonnen Levens
kracht. het R.K. Huisvestingscomité en
de Katholieke Kinderuitzending in het
bisdom Haarlem. Op 16 September
hoopt de stichting in Huize Willemijn-
tje te Huis ter Heide het eerste Ka
tholieke .Centrum te openen. Daar
zullen kunnen worden opgenomen
asthmatische kinderen van 1 tot 7
jaar.
DIJ het baden in de Amer is de ze-
ventienjarige Broeders uit Made
op jammerlijke wijze verdronken. Het
ongeluk gebeurde aan de Zuidwal bij
de polder „De Koekoek".
De Oostenrijkse le klasser „Vor
waerts" heeft te Tilburg op een met
zes invallers spelend Willem II een
62 overwinning behaald. Fouten in
de Willem Il-verdediging stelden Ent-
serahofer en Strasser (2x) in staat,
Vorwaerts met rust een 30 voor
sprong te bezorgen. Een half uur na
de hervatting was het 60 voor de
gasten. Alle drie doelpunten had de
midvoor Reinel voor zijn rekening
genomen. Door Mommers, die met 2
welgerichte schoten de Oostenrijkse
doelman Sohuerer kansloos passeerde
werd het tenslotte 62 voor Vor
waerts.
door H. G. F. Farivay
£OWEL Tuft als Popoff waren de mening toege
daan dat het in verband met de paar honden,
die nog overgebleven waren, het verstandigst zou
zijn, wanneer we onmiddellijk opbraken. Zij we
zen dr. Weaver, de leider van onze Pool-expeditie,
op de voordelen ervan, daar men dan de verschrik
kingen van de grote nacht niet te vrezen had. Ik
zei niets, want ik wist, dat wij niet alleen bijna
alle instrumenten, maar ook 't kleine vliegtuig,
waarvan ik de piloot was, zouden moeten achter
laten. En dat speet me.
Dr. Weaver wilde nog een kleine vlucht met
mij ondernemen. Hij beloofde echter binnen twee
dagen op te breken. Terwijl Tuft en Popoff met
de voorbereidingen van ons vertrek begonnen,
stegen de doctor en ik op. Wij waren ook weer
tijdig terug, maar toen ik landen wilde, gleed het
vliegtuig niet over het bevroren land, maar botste
hard te gen de grond, stootte met een vleugel te
gen een blok ijs en brak
Meer weet ik niet, want ik viel bewusteloos.
""["OEN ik weer bijkwam, zag ik Dr. Weaver naast
mij zitten. Achter hem stonden met sombere
gezichten, Tuft en Popoff. Weaver vertelde mij.
dat hij er zond<»r schrammen afgekomen was.
maar dat ik minder gelukkig geweest was. Ik
vroeg hem. waar ik gewond was. Het verwonderde
mij, dat hij zulk een aarzelend antwoord gaf. In
ieder geval begreep ik, dat ik mijn arm gebroken
had. Ik probeerde mij te bewegen, maar dat lukte
niet. Weaver raadde mij aan rustig te blijven lig
gen. Na twee weken was mijn arm bijna genezen.
Toch was ik wanhopig, want mijn benen kon ik
niet bewegen. Toch was geen enkele verwonding
te bespeuren. Het was onverklaarbaar, waardoor
die verlamming veroorzaakt werd. Verschrikkelij
ke dagen en nachten volgden. Dr. Weaver kon
oï!2J?nrUSu j5uweli^ks verbergen en ook de beide
andei en hadden zorgvolle gezichten. Het barre
afn' Ik W.iSt' dat Gr niet aan te deïl"
Ken viel, hier te overwinteren. Wij hadden immers
nl! u? Proviand. Toen ik dr. Weaver ver-
i en te vertrekken en mij
achter te laten, werd hij woest, dat ik er nooit
neer met hem over waagde te spreken.
anneer U niet lopen kunt, wordt U op een
slede geladen, begrepen".
Dr. Weaver verpleegde mij nog ijveriger, au
egde mij uit, dat ik slechts aan een psychische in-
linking leed, en dat ik, als ik maar zou willen
weer kon lopen. Soms deed hij zelfs alsof hij
kwaad was: „Er mankeert je niets. Wanneer je
wilt, kun je lopen, als alle anderen. Maar je moet
een beetje meewerken. Je moet zeggen: Ik wil nu
>pstaan. Alleen je zenuwen weigeren dienst, an-
iers niets. Je lichaam is uitstekend in orde. Du:
>p! Vooruit!"
Ik verzamelde al mijn krachten, maar bleef toch
mbeweeglijk liggen, bijna huilend van wanhoop
Dr. Weaver staarde somber voor zich uit. Ik zag
edere dag duidelijker, dat Tuft en Popoff tegen
le doctor en mij samenspanden. Hun gedrag werd
lijna vijandig. Ik voelde mij verplicht dit dr. Wea
-er te vertellen, maar hij haalde slechts de schou
Iers op.
„Wij breken vanmorgen op", zei dr. Weavei
onverwacht.
„Maar U weet toch, dat ik daartoe niet in staat
ben".
„Wij breken overmorgen op. Alle vier", herhaal
de hij koppig.
TWIEZELFDE avond stortten Tuft en Popoff zich
op mij. Ik sliep wel niet maar had toch geen
tijd om te schreeuwen. Ik werd ruw gekneveld en
geboeid. Toch deden de beide verraders iets, dat
mij alle hoop liet verliezen. Het vertrek, waarin
Weaver sliep was van het mijne door een tamelijk
sterke muur gescheiden. Aan de overkant van de
muur was een gat, dat wij niet gerepareerd had
den, daar wij immers spoedig wilden vertrekken.
In dit gat liet Tuft een voorwerp glijden. Ik keek
ze aan. Beiden waren gekleed en gereed om te
vluchten, Popoff bukte zich, een vlammetje gleed
over de grond.... en reeds waren de twee vlug
en geruisloos verdwenen.
Langzaam kroop de vlam voorwaarts. Wanneer
zij de bom bereikt had waren de misdadigers al
lang weg. Vijf, tien minuten zouden verlopen en
ian gingen we de lucht in en geen mens zou nooit
meer iets horen van de beroemde dr. Weaver en
'an mij, zijn piloot.
Hij sliep en ik was verlamd, gekneveld en mach
teloos.... Ik kan niet beschrijven, wat er in mij
ieschiedde. Maar plotseling gehoorzaamden mijn
spieren weer. Ik liet mij uit mijn bed vallen en
troop op mijn knieën naar het vlammetje, waar ik
mij op wierp, teneinde het uit te doven.
En toen merkte ik, dat ik stond en naar de deur
an dr. Weaver stromplde. De deur ging open, dr.
Veaver kwam binnen met een lantaarn in de
land. Hij zag er niet slaperig uit, maar wel zeer
Pgewekt.
„Zie je wel, ik heb 't toch altijd gezegd. Het is
oldoende als je wilt", riep hij triomphantelijk uit.
En nu kwamen ook Tuft en Popoff lachend bin
nen en omhelsden mij. Tuft trok de dodelijke ma
chine uit 't gat.een leeg conservenblikje.
Precies als dr. Weaver voorspeld had. vertrok
ken wij twee dagen later met ons vieren....
Ronde van België voor
onafhankelijken
Aan de 36e ronde van België voor
Onafhankelijken, welke van Vrijdag
7 Aug. t.m. Zaterdag 15 Aug. wordt
gehouden, zullen 16 ploegen van 8
man deelnemen, waarvan 12 Belgi
sche en 4 buitenlandse: een Franse,
een Engelse, een Nederlandse en een
Italiaanse.
De Nederlandse ploeg bestaat uit
Harry de Boer, Jaak Fooy, Eduard
Koeman, Piet Maas, Theo Paas, Wim
van der Voort (een in Frankrijk
woonachtige renner), Jan van Osta,
en Piet van Roon.
In de Belgische ploegen zijn enkele
Franse en Italiaanse renners opge
nomen.
Jan Sineekens wordt
uitgezonden
Voor de wereldkampioenschappen
gewichtheffen, welke van 20 t.m. 30
Aug. te Stockholm zullen worden ge
houden, heeft de Kon. Ned. Kracht-
sportbond voorlopig ingeschreven Jan
Smeekens uit Breda (middengewicht)
en Bram Charité uit Den Haag (zwaar
gewicht)
SCHUTTERSCONCOURS
TE OVEZANDE
Aan de schieting te Ovezande werd
deelgenomen door 95 schutters van
21 sociëteiten, waaronder ook schut
ters uit België en Zeeuwsch-Vlaan-
deren. De uitslag luidt:
Hoofdvogel A. Remijn, Eensgezind
heid. 's-Heerenhoek; le zijvogel L.
Verdonk, Concordia, 's-Heerenhoek;
2e zijvogel M. de Baar, Victoria, te
Kwadendamme; le bovenkal A. Boon
man, Willem Tel, Ovezande; 2e bo
venkal C. Nagelkerke, Vooruitgang,
Kwadendamme; bovenkal L. Verdonk
Concordia. 's-Heerenhoek; le onder-
kal L. Lous, Ons Genoegen, Oude-
lande; 2e onderkal J. van Doorn,
Zorgvliet. Ellewoutsdijk; le klep C.
Raas, Willem Teil, Ovezande: 2e klep
P. Rentmeester, Willem Teil, Ove
zande; 3e klep H. Driedijk, Doel naar
Hoger, Wolfaartsdijk; 4e klep P. Rent
meester, Batavieren, Goes.
T eimistournooi
Aardenburg-Oostbiirg
Op de banen van de Aardenburgse
Tennisclub SJEF werden de eindstrij
den gespeeld van het jaarlijkse tour-
nooi, dat door deze vereniging en de
Oostburgse Tennisclub Ludo et Emer-
go werd georganiseerd.
Bij het heren-enkelspel was het G.
Vernimmen uit Terneuzen, die de ti
tel wist te behalen, door in de eind
strijd C. Binkhorst (Terneuzen) te
verslaan met 60 6—4.
Ook bij het heren-dubbelspel werd
het een Terneuzense overwinning. Na
dat Binkhorst en Vernimmen de hal
ve eindstrijd hadden bereikt door met
63 62 te winnen van het andere
Terneuzense duo A. Thomaes en A.
IJsebaert, sloegen zij in de finale het
duo van SJÊF, H. de Jong en J. Bak
ker met 60 63.
In de halve eindstrijd van het ge
mengd dubbel werden geplaatst het
echtpaar de Jong en het Belgische
paar mej. A.de Jong en L. Verwee,
uit Brugge. De Belgen wonnen met
6—2 6—0.
Voor de wereldkampioenschap
pen te Zürich en te Lugano zijn de
volgende Luxemburgse renners aan
gewezen: achtervolging profs: Lucien
Gillen; achtervolging amateurs: Kay-
ser en Morn; wegkampioenschap
profs: Enzer. Diederich, Gall, Schmidt
Kemp, Dierkens, Hein en Jim Kir-
chen; wegkampioenschap amateurs:
Dichter, Moes, Gelhausen, Jost, Jacobs
en Schmitz.
De Franse amateurploeg voor de
werldkampioensohappen wielrennen
op de weg is als volgt samengesteld:
Hoorelbeke (kampioen van Frankrijk)
Joassin, Saulières, Thomas, Le Dissez,
Pertolotti. Hemmerlé, Fanuel, Hault-
coeur en Genould.
WATERBOUWKUNDE
Te Arnhem slaagde voor adspirant-
waterbouwkundig opzichter de heer
J. Vonk te Axel.
MULO A.
In Bergen op Zoom slaagde de heer
L. Dieleman uit Axel voor het diplo
ma Mulo A. Eveneens mej. Emmy
Raes uit Koewacht.
FRANS M.O. A.
Voor het te Utrecht gehouden exa
men Frans M.O. A. slaagde F. de
Paauw uit Sluis.
Ook mej. J. Mazure uit Goes slaagde
voor de acte Frans MO.
BOEKHOUDEN
Voor het praktijkdiploma boekhou
den slaagde de heer W. Vandaele te
Aardenburg.
COUPEUSE
Geslaagd te Oostburg voor coupeuse
C. v. d. Maden, A. Depondt, B. Tim
merman uit Kwadendamme.
SCHEEPSWERKTUIG-
KUNDIGE.
Geslaagd te Den Haag voor het voor
lopig diploma scheepswerktuig-kimde: P
ACM Adriaansens, Terneuzen (met lof);
J Hengst, Westkapelle (met lof): J Hou
tekamer, Wolphaartsdijk (met lof); A v.
den Berg, Gouda: A Flipse, Middelburg:
C P J Everaert, Terhole: M Bronke. te
Souburg; R Philippi, 's-Heer Arendsker-
ke; J J Traas, Middelburg; A F A Kou
ijzer. Zierikzee; M P Meijer. Oostkapelle
J J Potter. Hansweert (met lof); H A
T Steens, Bergen op Zoom (met lof) en
N Steenblok, Middelburg (met lof), leer
lingen van de Machinisten-school te Mid.
delburg.
VAKOPLEIDING BOUWBEDRIJF.
Voor het examen van de Stichting Vak
opleiding Bouwbedrijf, afd. timmeren,
slaagde G. Leenknegt te Lamswaarde.
LINGERIE.
Bij de examens voor het lingerie-di
ploma slaagden de drie geëxa
mineerde candi-daten de dames: I. de
Buck. T. Wagner en L. Vanneuviller uit
Vlissingen.
GOES, 4 Aug. Eierenprijzen. Bericht
van handelaren. Kippeneieren 14^, een-
denederen 8. kalkoeneieren 15 en gan
zeneieren 20 cent.
KAPELLE, 4 Aug. Exportveiling: Ap
pelen: Yellow Transparant A 41.80, BC
30,25, I grof 35,10, II 17,20. K 22,90. fa
briek 9,10, Perzikappelen A 45,90 BC
27 50—29.40 I grof 36..60, I fijn 23,90—25.20
II 16.50, K 22,80, fabriek 9,30. Early Vic
toria I grof 17,30, I fijn 11—11,50, II 4..50
—5.80, K 7.40, fabriek 3.10—3.20. Gewone
veiling: Frambozen 92131, Bramen 45
61, Pruimen: Ontario 2863. Czarprui-
men 2066, Reine Claude d'Ouillon 21
44, Early Laxton 1753, Eldense blauwe
520, Tollenaarap ruimen 318, Occula-
nen 38, Rode bessen 30, Zwarte bessen
6168, Zure morellen 2756. Appelen en
peren: Yelow Transparant 424, Ooms-
kmderenpeer 1432, Precose de Trevoux
1532, Perzikappel 632, NH. Suiker
peer 48, Peren: Precose de Trevoux
A 47.30. BC 40.55, I 34.70, II 24, K 25,10,
Oomskin derenpeer A 41.60, B 39.70, I 31.30
II 22.80; N.H. Suikerpeer I grof 15, Ifij-n
1075—10.70, II 7.70—8, fabriek 3. Indus
trieveiling: Dubbele Princesbonen I 45
46.90, I 42—42.50, afw. 26.40, Bramen 50.10
Totale aanvoer export veiling 65.000 kilo;
idem aanvoer industrieveiling 22.000 kg.
ROTTERDAM, 4 Aug. Aanvoer in to
taal 3060. Vette koeien en ossen 425; ge-
bruiksvee 886 (185); vette kalveren 150;
graskalveren 223 (65); nuchtere kalveren
337; varkens 214; biggen 374; paarden 160;
schapen of lammeren 168; bokken of gei
ten 31.
Vette koeien 270—278, 254—266 220—238;
vette kalveren 264—274 252—264. 232—252
graskalveren 350300200; nuchtere kal
veren 625440; biggen 504640;
slachtpaarden 180175105; veulens 425
350250; schapen 1109070; lamme
ren 90—80—70; kalf koeien 1075—950—800;
melkkoeien 1075950850; vare koeien
725625575; vaarzen 800725600; pin
ken 52ö—475—375.
Vette koeien aanvoer iets ruimer, han
del kalm, prijzen als gisteren, enige pri
ma's boven notering. Vette kalveren aan
voer groter, handel redelijk, prijzen on
veranderd. Graskalveren aanvoer even
meer, handel lui, prijzen als vorige week;
nuchtere kalveren aanvoer matig, han
del willig, prijzen iets stijver. Biggen:
aanvoer iets groter, handel kalm, prijzen
onveranderd. Slachtpaarden: aanvoer
ruimer, handel flauw, prijzen even lager.
Veulens aanvoer iets meer, handel kalm
prijzen niet geheel prijshoudend. Scha
pen aanvoer kleiner, handel matig, on
gewijzigde prijzen. Lammeren: aanvoer
kleiner, handel matig, ongewijzigde prij
zen. Kalfkoeien aanvoer gewoon, handel
stil, prijzen als vorige week. Melkkoeien,
alsvoren. Vare koeien aanvoer als vorige
week, handel stroef, niet geheel prijshou
dend. Vaarzen aanvoer kleiner, handel
lui, prijzen onveranderd. Pinken alsvo
ren. Bokken of geiten aanvoer korter,
handel red'leijk, prijshoudend.
WATERSTANDEN
Mannheim 422 7), Trier 166 (+2),
Koblenz 289 1), Keulen 283 10),
Ruhrort 501 (onveranderd), Lobith 1102
2), Nijmegen 885 1), Arnhem 878
(onveranderd), Eefde 392 (+2), Deventer
291 (+2. Namen La Plante 143 (+2), Borg
haren 3920 (—35), Belfeld 1096 1), en
Grave 465 (+1).
OPKOMST VOOR EERSTE
OEFENING VAN DIENST
PLICHTIGEN
Ten behoeve van de dienstplichti
gen, die op 6 en 7 Augustus 1953 voor
eerste oefening onder de wapenen ko
men, worden enkele extra treinen in
gelegd. Genoemde dienstplichtigen
moeten van deze extra-treinen ge
bruik' maken en daartoe op een dus
danig tijdstip van hun woonplaats
vertrekken, dat zij op het betreffende
station aansluiting hebben op de voor
hen bestemde trein.
De dienstplichtigen, die, in verband
met hun plaats van bestemming, geen
gebruik kunnen maken van één der
hierna genoemde extra-treinen, moe
ten ingevolge hun lastgeving reizen
met de eerste reisgelegenheid na 07.00
uur. Öp Donderdag 6 Augustus 1953
lopen de volgende extra-treinen: 1.
voor dienstplichtigen met bestemming
Apeldoorn - Amersfoort - Amsterdam
- kamp Laren - Nunspeet - Schoon
hoven - 's Hertogenbosch: Groningen
v. 11.45, Assen v. 12.09. Beilen v. 12.24,
Hoogeveen v. 12.38, Zwolle a. 13.14,
combineert met extra-trein: Leeuwar
den v. 11.55, Akkrum v. 12.13, Heeren
veen v. 12.26, Steenwijk v. 12.46, Mep-
pel v. 13.00, Zwolle a. 13.20, Zwolle v.
13.27, Nunspeet v. 13.51, Amersfoort
v. 14.24. Utrecht cs v. 14.50, 's Herto
genbosch a. 15.28. Dienstplichtigen
met bestemming Apeldoorn moeten
te Zwolle overstappen op de trein
van de normale dienstregeling in de
richting Deventer - Apeldoorn.
Dienstplichtigen met bestemming La
ren en Amsterdam moeten te Amers
foort overstappen op de trein van de
normale dienstregeling in de richting
Hilversum. Dienstplichtigen met be
stemming Schoonhoven moeten te
Utrecht overstappen op de busdienst
VAVO 2. Voor dienstplichtigen met
bestemming Schoonhoven - Amster
dam - Laren - Amersfoort - Nuns
peet - Utrecht - 's Hertogenbosch:
Maastricht v 7.58, Beek-Elslo V. 8.14,
Sittard a. 8.23, combineert met extra-
trein: Heerlen v. 8.05, Sittard a. 8.27,
Sittard v. 8.34. Roermond v. 8.55,
Weert v, 9.15, Eindhoven v. 9.45, Box
tel v. 10.08, 's Hertogenbosch v. 10.26,
Gcldermalsen v. 10.47, Utrecht cs v.
11.17, Amersfoort a. 11.37. Dienstplich
tigen met bestemming Amsterdam en
Laren moeten te Utrecht cs overstap
pen op dè trein van de normale
dienstregeling. Voor Schoonhoven te
Utrecht overstappen op de busdienst
VAVO. Dienstplichtigen met bestem
ming Nunspeet moeten te Amersfoort
overstappen op de trein van de nor
male dienstregeling. Op Vrijdag 7
Augustus 1953 lopen de volgende ex
tra-treinen: 1. voor dienstplichtigen
met bestemming Bergen op Zoom en
legerplaats Ossendrecht: Amsterdam
v. 8.55. Haarlem v. 9.13. Leiden v. 9.37,
Den Haag hs v. 9.55, Rotterdam dp v.
10.20, Rotterdam Blaak v. 10.25, Fijen-
oord v. 10.31, Dordrecht stopt niet
Roosendaal v. 11.48, Bergen op Zoom
a. 12.08. Voor dienstplichtigen met be
stemming Tilburg - Breda - Bergen
op Zoom en legerplaats Ossendrecht:
's Hertogenbosch v. 10.14. Tilburg v.
10.39, Breda v. 11.04, Roosendaal v.
11.29, Bergen op Zoom a. 11.34. Dienst
plichtigen. die op Vrijdag 7 Augustus
1953 bij het regiment veldartillerie
van Essen onder de wapenen moeten
komen, moeten zich niet naar Breda,
doch naar Bergen op Zoom begeven.
Het hun verstrekte vervoersbewijs
naar Breda is geldig naar Bergen op
Zoom. 740—