Familie-album van de Automobiel" wordt opengeslagen Essssn Een goedbetaalde jacht op oudste bijbelmanuscripten Het krachtmiddel Bouwwedstrijd „Old Timers" „Vervalsing" H. Mis op de Mont Blanc Stichting voor het asthmatisch kind DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1953 5 Ongelooflijke verzameling bijeen in Driebergen Zó „reed" men Waterleiding-Mij Schouwen-Duiveland LOURDES-TREIN vertrok uit Roosendaal Belangrijke verkeers- verbetering te Tilburg Jordanië kocht er zich arm aan Bij baden verdronken DE „Volkswagen" van die tijd was wel de de Dion Bouton .iet product van samenwerking tussen de grote en imposante Markies de Dion, Willem 2 verloor van Vorwaerts Maas en van Osta W ereldkampioenschap- pen gewichtheffen SPORT IN 'T KORT EXAMENS MARKTEN Officiële mededelingen ZATERDAG werd het „Nationaal Museum van de Automobiel", gelegen aan de Buntlaan bij de Oude Rijksweg Utrecht - Arnhem, door de Burgemeester van Driebergen, W. H. baron Taets van Amerongen van Renswoude geopend. Het museum bevat een grote hal, voldoende hoog om de geëxposeerde Londense double-deck bus er in rond te laten rijden en een filmzaal, PINNENGEKOMEN staat men meteen tegenover de reus uit Londen. On getwijfeld zullen de bezoekers ook even naar boven klimmen. De voor ste bankjes lokken in Londen de sight-seeërs, terwyl de achterste zitplaat sen het meest in trek zijn bjjjonge paren. Hiernaast een ry Old-Timers", waarvan" een enorme Lancia 7 persoons open wagen, op het spatbord een vervaarlijke Boa Constrictor met wijd opengesperde muil heeft als.... signaal hoorn, wat in de jaren na de eerste wereldoorlog zeer modern was! waar viermaal per dag autofilms zullen worden vertoond. Daar pas in April met de bouw kon worden begonnen, is hier een knap stuk werk ge leverd, al ontbreekt nog een enorme wandschil dering, over een breedte van 24 m, die een histo risch overzicht zal geven van het vervoer per wiel. VERVOLGENS zien Wij één van de V oudste benzinepompen uit ons land en verschillende opengesneden modellen. Ook de in de laatste we reldoorlog „berucht" geworden gas generator ontbreekt met op net ap pèl. DIE VAN ROOSEVELT PjAN wordt het oog getrokken door 'n uiterst boeiende en leerzame col lectie nummerplaten, de grootste ver zameling ter wereld en bijeengebracht door de heer K. H. Stoel uit Utrecht. De heer Stoel moet wel met nummer platen zijn opgestaan en naar bed gegaan, eer hij deze collectie zo com pleet heeft gekregen, want alle lan den ter wereld schijnen vertegen woordigd en nummerplaten blijken interessanter dan men zo op het eer ste gezicht zou denken. Zelfs de num merplaat van President Roosevelt's wagen is er bij. Na dit kleurrijke palet ontdekt men een paar belangwekkende chassis: Benz 1913 en een Spijker 1901, van welk prototype de „buitenwereld" het bestaan niet eens wist. Dit is n.1. een der eerste zes cyl.wagens. die echter nooit in productie kwamen. Vervolgens ziet men een prachtige, speciale expositie, alleen gedurende deze zomer te bezichtigen, die een to taal indruk geeft van de Aardolie-in dustrie. Nu volgt een grote verzameling fo tografieën documenten en tekeningen, die de belangrijkste pioniers-construc teurs en hun werken voor ons doen leven. „OPA" IN 'T VET De tarieven sullen niet worden verhoogd Pi de jongste vergadering van de N. V. Waterleiding Maatschappij Schouwcn-Duivelarid deelde de voor zitter mede dat de waterleiding een heel ander aanzien heeft gekregen. Met de Minister van Financiën zijn besprekingen gevoerd over de ramp- schade en bij dit onderhoud is de llen nler d s aandacht van de bew.ndsman er op deze automobiele^ nl eci «e„, ,n gevestigd dat na 8 jaar de oorlap- 18M beschikbaar Msiel,Tdoor ric K schade nog niet is afgewikkeld. Van NAC Het de K' regeringszijde is toen gevraagd op te j iangcr bij stil le staan geven welke schade aan het buizen net is geleden van 5 Mei 1945 tot aan 1 Februari 1953. Wordt zulks op gegeven. dan zal het worden vergoed. Na 1 Februari 1953 is een totaal nieu we situatie ontstaan. Reeds is van het Ministerie van Financiën een voorschot ontvangen. De jaarstukken werden goedge keurd evenals de voorstellen tot af schrijving op de bezittingen ad f 32.988, 43 en een extra afschrijving van f 12.313,81. Het exploitatietekort over 1951. zijnde f 63.262,24. zal ten laste der N.V. worden gebracht. Tot leden van de raad van beheer werden herbenoemd jhr. mr. P. Schuurbeque Boeije, burgemeester van Zierikzee en gekozen in plaats van de heer W. v. d. Berg. de heer H. K. Michaelis, bur gemeester der gemeente Bruinisse. De voorzitter gaf een uitvoerige uiteen zetting wat van 1 Februari af tot nu toe gedaan was om de bewoonde plaatsen van drinkwater te voorzien. Bruinisse krijgt op 13 Augustus wa ter uit Noord-Brabant-West via een plasticbuis uit de Anna Jacobapolder. In de reconstructiecommissie voor Schouwen-Duiveland. waarvan de voorzitter deel uitmaakt, zullen de belangen der Schouwse waterleiding tot uiting worden gebracht. De tarie ven zullen niet worden verhoogd. Het ligt in de bedoeling zoveel mogelijk alle hofsteden op het eiland van drinkwater te voorzien. Van de zijde van het Rijksinstituut voor Drinkwa tervoorziening is de verzekering gege ven dat Schouwen en Duiveland niet in de steek zal worden gelaten. QP een podium, dat langs de gehele achterwand loopt, staat een zes tal. wei zeer oude automobielen; voor kenners; crème de la crème. Wij zien hier o.a. de senior eze 1894 moeite waard hier - staan, want hier ziet men nog het oude „Rijtuig", i op enorme hou- meer dan 1 meter ten wielen doorsnee. Mgr Hnibers onder de pelgrims niNSDAGMIDDAG klokslag half drie vertrok van het tweede per ron van het Roosendaalse station een Belgische stoomtrein met 500 pel grims aan boord. Deze trein is een z.g. voortrein van de grote Lourdes- bedevaart. welke op 10 September per trein uit Roosendaal vertrekt. Thans maken ruim honderd liggende pa tiënten de reis naar het Genadeoord mee. Onder de gezonde pelgrims bevond zich Mgr. Huibers. Bisschop van Haarlem, die ieder jaar als geestelijke leider de grote reis meemaakt. Voor het vertrek ging de Bisschop langs de trein om met de pelgrims een praat te te maken. Ook Mgr. v. dè Bom uit Etten bevond zich onder de aanwezi gen. Directeur van deze bedevaart is jhr. Ruys de Beerenbrouck, terwijl de me dische verzorging van de zieken tij dens de veis berust bij dr. Knittel. Dr Dijkstra, die andere jaren deze taak vervulde, had wegens drukke werkzaamheden ditmaal op het nip pertje af moeten zeggen. Het Roo sendaalse hulpcorps had ditmaal geen zwaar werk. Met September zal dat anders zijn want dan gaan niet min- cler dan 300 zieken de grote reis ma ken. De stemming aan boord was opper best. De pelgrims werden bij het ver trek van de trein nagewuifd door een grote menigte belangstellenden. Voorop de „bok" en naar achteren Sïfaar wtr^nS °anken '^^over to ïf *n Duitsland een „Jachtwagen" noemde. Als u de achterklep opslaat kijkt in de machinekamer met massa's koper en brons. Een machtige, liggende *?ylta der-, geïnspireerd op qe aasmnt™ Benz maakte n.l. voordien gasmoto' ren. waarvan de Fransman iiS primeur bezat. De drijfstang en kruk as liggen open en op iedef lager 2it een enorme vetpot. De bestuurder moest zo nu en dan even stoppen om de verschillende vetpotten een slag aan te draaien Met poelies en drijfriemen worden dé versnellingen verkregen en de kracht wordt via kettingen op de achterwie len overgebracht. Of het nu de stuurconstruclie is of de wijze waarop men de drijfriemen weer kan spannen, het is alles op eigen gevonden manier geconstru eerd en staande voor deze wagen voelt men hoeveel moeite en inspan ning het heeft gekost, eer wij de ge hoorzame. trouwe vervoersmiddelen hadden, waaraan wij nu gewend en mee verwend zijn en die wij als iets vanzelfsprekends aanvaarden. de man met de verre, scherpe blik m de toekomst en de tengere George Bouton, de knappe mecanicien en in genieur. De firma „de Dion Bouton" is ook daarom zo belangwekkend, omdat de ze in die periode gelijktijdig „drie ijzers in het vuur hield" en naast de benzine-auto ook de electrische- en de stoomautomobiel fabriceerde, want in die beginjaren wist niemand, wel ke van deze drie het uiteindelijk zou winnen. De hier aanwezige wagens zijn voor een belangrijk deel afkomstig van de A.N.W.B.. die hiermede een machtige bijdrage leverde aan dit Museum; wij noemen o.a. de F.N. 1900 met „kat- tebak", de Darracq 1902 in Duitsland door Opel geïmporteerd en verkocht als Opel-Darracq en een 2 cyl. Spij ker uit 1906. Ook het rijwiel behoort in dit „Fa milie-album van de automobiel" thuis en wij vinden hier enige exemplaren met toebehoren. Merkwaardig, hoe de kettingaan drijving bij de automobiel heeft af gedaan, terwijl bij de fiets de cardan- overbrenging naarstig werd gepro beerd. doch weer verdween. HARD GAAN ZE! IN een vitrine vinden wij een klein stukje „Mad. Tussaud" in de vorm van enkele figuren van was. De heer Baardmans, mèt bakkebaarden en sik gekleed in een ruige, van geite- vellen gemaakte bontjas, die toen mo de was. De pet omgekeerd op het hoofd, om met de klep de hals tegen het stof te beschermen. Naast hem een elegante jonge vrouw, gekleed in een mantel met pofmouwen, sterk ge tailleerd en met fluwelen kraag. Zij draagt een hoed als een oorlogsschip, met een dichte shawl er omheen, ook alweer wegens de stofplaag in die dagen en aan hun voeten de Ierse terrier, voorzien van een. autobril. want Loulou kon niet tegen al dat stof en die wind bij' een snelheid van 30 km. per uur. Tenslotte nog een collectie fotogra fieën samengevat onder de naam: De Auto verovert Nederland", waar bij enkele bekende automobilisten; de eerste auto die in Nederland op de weg kwam een stoomauto, veel lij kende op een weg-looomotief en in Nijmegen gebouwd; interieurs van oude garages die sterk doen denken aan een oude smidse, enz. enz. KNUTSELAARS yOOB modelbouwers ls, samen met de uitgevers van het mooie knut- selblad „Handig Bekeken" een wed strijd uitgeschreven. Men kan een copie maken van de geëxposeerde de Dion Bouton, of een vrij model. Het volgend voorjaar zullen de winnende modellen in het museum worden ten toongesteld en voor beide categorieën zijn fraaie prijzen beschikbaar (hoofdprijs 6 dagen naar Parijs). Ook de postzegelliefhebber kan hier zijn hart ophalen en smullen van een prachtige collectie zegels, waarop automobielen staan afgebeeld. Het Perzisch referendum rjE fractieleider van de oppositie in de Perzische Kamer, Zadeh, heeft Dinsdag een verklaring uitgegeven, waarin hij de in Teheran gehouden volksstemming over de vraag, of de Kamer moet worden ontbonden, een vervalsing noemt. Volgens Zadeh had de bevolking van de hoofdstad dr. Mossadeq's politiek niet gevolgd. Slechts de leden van de communisti sche Toedeh-partij hadden vrij hun stem uitgebracht, terwijl de andere kiezers „onder de dreiging van bajo netten" hadden gehandeld. De afge vaardigden van de oppositie, zo wordt tenslotte in de verklaring gezegd, be schouwen hun mandaat nog van kracht en zullen het parlement niet veriaten. Wooral bij avond of bij mistig weer is het voor het verkeer, dat uit de Hoeksestraat de Ringbaan Oost te Tilburg wil oprijden uiterst moeilijk de juiste rijbaan van deze dubbele weg te vinden. Uit een verkeerde keus kunnen zeer ernstige ongevallen voortvloeien. De A.N.W.B. heeft de gemeente Til burg onlangs dan ook verzocht de si tuatie op dit gevaarscheppende punt te wijzigen. Thans kan de Bond be richten, dat binnenkort een aanvang zal worden gemaakt met wijziging van het kruispunt, waardoor het kie zen van de verkeerde rijbaan uitge sloten zal worden. -- DBIE PIJLEN op HUN BOOG Een groep van de „Petits Chanteurs a la Croix de Bois" (Zangertjes van iet Houten Kruis) trok er dezer dagen, begeleid door enige oud-leden, op "m Mis te zingen op de Mont Blanc. Toen men na enige moeilijkheden op de top was aangekomen, bleek de wind zo sterk te zijn, dat men weer moest afdalen. Voor de schuilhut Vallet werd toen in de openlucht de Heilige Mis gecelebreerd. EHELE Arabische stammen zoe- ken langs de verlaten kust van de Dode Zee in Palestina koortsach tig naar oude en mogelijk de oudste manuscripten, waarop de Bijbel be rust. Deze manuscriptenjacht is in 1947 begonnen, toen de Arabieren twee van deze documenten in een grot aantroffen. Het bleek toen, dat dit de belangrijkste vondst van bijbelma nuscripten was, die ooit werd ge daan. Het waren Hebreeuwse teksten van het Oude Testament, ongeveer 1100 jaar ouder dan de oudste voor dien bekende teksten. De manuscripten werden voor een aanzienlijk bedrag aangekocht. Het nieuws van de hoge beloning, ge maakt met de verkoop der documen ten, verspreidde zich snel door de Arabische woestijn. Weldra zochten gehele stammen en zij poogden dit in het geheim te doen. Doch de Jordaanse regering kreeg kennis van het voorgevallene. Zij be taalde tot nu toe reeds een bedrag van ongeveer 160.000 gulden voor de aankoop van vele oude bijbelma nuscripten, doch thans geraken haar middelen uitgeput, terwijl zich nog vele documenten in handen der Ara bieren bevinden. COMPLETE VERHUIZING Tn September j.L ontdekten de Be- douïnen, slechts enkele honderden meters van de grot, waarin in 1947 voor het eerst oude bijbelmanuscrip ten werden aangetroffen, een zeer grote hoeveelheid dezer documenten. Er waren er zoveel, dat een gehele stam drie dagen en nachten door werkte om de manuscripten in vei ligheid te brengen. Een der gelukkige vinders poogde enkele stukken aan Jordaanse autori teiten te verkopen. Binnen enkele uren was daarop de grot door Jor daanse militairen en politiemannen omsingeld. Doch de stamleden waren gewaarschuwd door een uitkijk en zij waren er in geslaagd tevoren negen tig proeent van de inhoud der grot in veiligheid te brengen. Hierna wilde de stam graag verko pen doch tegen zijn eigen prijs. Daar vele stamleden echter bevreesd waren door de Jordaanse regering gevangen gezet of beboet te zullen worden, maakten zij gebruik van tussenpersonen om zich in verbinding te stellen met professor G. Lankes- ter Harding, het door de Jordaanse autoriteiten aangestelde hoofd van de oudheidkundige dienst. Professor Harding ontving de tus senpersonen hoffelijk en betaalde. Binnen korte tijd wist hjj de hand te leggen op zestig procent der laatst gevonden maniscripten. Toen was het geld van de Jordaanse Oudheidkun dige Dienst op. ]~ve professor hoopt ten zeerste, ook de beschikking te kunnen krijgen over de gelden, nodig voor de aan koop van de andere manuscripten. Enkele Bedouïnen hebben er zoveel vertrouwen in, dat de professor er in zal slagen dit geld te verkrijgen, dat zij hem in hun bezit zijnde documen ten op crediet hebben geleverd. Intussen zetten andere stamleden ijverig het zoeken naar de kostbare manuscripten voort. QP initiatief van de Katholieke Raad van Overleg voor Volksge zondheid hebben een aantal Katholie ke organisaties, die zich met de ge zondheidszorg bezig houden, de han den ineengeslagen en opgericht de Katholieke Stichting voor het Asth- matische Kind. Aan deze Stichting nemen deel de Nationale Federatie Wit-Gele Kruis, Herwonnen Levens kracht. het R.K. Huisvestingscomité en de Katholieke Kinderuitzending in het bisdom Haarlem. Op 16 September hoopt de stichting in Huize Willemijn- tje te Huis ter Heide het eerste Ka tholieke .Centrum te openen. Daar zullen kunnen worden opgenomen asthmatische kinderen van 1 tot 7 jaar. DIJ het baden in de Amer is de ze- ventienjarige Broeders uit Made op jammerlijke wijze verdronken. Het ongeluk gebeurde aan de Zuidwal bij de polder „De Koekoek". De Oostenrijkse le klasser „Vor waerts" heeft te Tilburg op een met zes invallers spelend Willem II een 62 overwinning behaald. Fouten in de Willem Il-verdediging stelden Ent- serahofer en Strasser (2x) in staat, Vorwaerts met rust een 30 voor sprong te bezorgen. Een half uur na de hervatting was het 60 voor de gasten. Alle drie doelpunten had de midvoor Reinel voor zijn rekening genomen. Door Mommers, die met 2 welgerichte schoten de Oostenrijkse doelman Sohuerer kansloos passeerde werd het tenslotte 62 voor Vor waerts. door H. G. F. Farivay £OWEL Tuft als Popoff waren de mening toege daan dat het in verband met de paar honden, die nog overgebleven waren, het verstandigst zou zijn, wanneer we onmiddellijk opbraken. Zij we zen dr. Weaver, de leider van onze Pool-expeditie, op de voordelen ervan, daar men dan de verschrik kingen van de grote nacht niet te vrezen had. Ik zei niets, want ik wist, dat wij niet alleen bijna alle instrumenten, maar ook 't kleine vliegtuig, waarvan ik de piloot was, zouden moeten achter laten. En dat speet me. Dr. Weaver wilde nog een kleine vlucht met mij ondernemen. Hij beloofde echter binnen twee dagen op te breken. Terwijl Tuft en Popoff met de voorbereidingen van ons vertrek begonnen, stegen de doctor en ik op. Wij waren ook weer tijdig terug, maar toen ik landen wilde, gleed het vliegtuig niet over het bevroren land, maar botste hard te gen de grond, stootte met een vleugel te gen een blok ijs en brak Meer weet ik niet, want ik viel bewusteloos. ""["OEN ik weer bijkwam, zag ik Dr. Weaver naast mij zitten. Achter hem stonden met sombere gezichten, Tuft en Popoff. Weaver vertelde mij. dat hij er zond<»r schrammen afgekomen was. maar dat ik minder gelukkig geweest was. Ik vroeg hem. waar ik gewond was. Het verwonderde mij, dat hij zulk een aarzelend antwoord gaf. In ieder geval begreep ik, dat ik mijn arm gebroken had. Ik probeerde mij te bewegen, maar dat lukte niet. Weaver raadde mij aan rustig te blijven lig gen. Na twee weken was mijn arm bijna genezen. Toch was ik wanhopig, want mijn benen kon ik niet bewegen. Toch was geen enkele verwonding te bespeuren. Het was onverklaarbaar, waardoor die verlamming veroorzaakt werd. Verschrikkelij ke dagen en nachten volgden. Dr. Weaver kon oï!2J?nrUSu j5uweli^ks verbergen en ook de beide andei en hadden zorgvolle gezichten. Het barre afn' Ik W.iSt' dat Gr niet aan te deïl" Ken viel, hier te overwinteren. Wij hadden immers nl! u? Proviand. Toen ik dr. Weaver ver- i en te vertrekken en mij achter te laten, werd hij woest, dat ik er nooit neer met hem over waagde te spreken. anneer U niet lopen kunt, wordt U op een slede geladen, begrepen". Dr. Weaver verpleegde mij nog ijveriger, au egde mij uit, dat ik slechts aan een psychische in- linking leed, en dat ik, als ik maar zou willen weer kon lopen. Soms deed hij zelfs alsof hij kwaad was: „Er mankeert je niets. Wanneer je wilt, kun je lopen, als alle anderen. Maar je moet een beetje meewerken. Je moet zeggen: Ik wil nu >pstaan. Alleen je zenuwen weigeren dienst, an- iers niets. Je lichaam is uitstekend in orde. Du: >p! Vooruit!" Ik verzamelde al mijn krachten, maar bleef toch mbeweeglijk liggen, bijna huilend van wanhoop Dr. Weaver staarde somber voor zich uit. Ik zag edere dag duidelijker, dat Tuft en Popoff tegen le doctor en mij samenspanden. Hun gedrag werd lijna vijandig. Ik voelde mij verplicht dit dr. Wea -er te vertellen, maar hij haalde slechts de schou Iers op. „Wij breken vanmorgen op", zei dr. Weavei onverwacht. „Maar U weet toch, dat ik daartoe niet in staat ben". „Wij breken overmorgen op. Alle vier", herhaal de hij koppig. TWIEZELFDE avond stortten Tuft en Popoff zich op mij. Ik sliep wel niet maar had toch geen tijd om te schreeuwen. Ik werd ruw gekneveld en geboeid. Toch deden de beide verraders iets, dat mij alle hoop liet verliezen. Het vertrek, waarin Weaver sliep was van het mijne door een tamelijk sterke muur gescheiden. Aan de overkant van de muur was een gat, dat wij niet gerepareerd had den, daar wij immers spoedig wilden vertrekken. In dit gat liet Tuft een voorwerp glijden. Ik keek ze aan. Beiden waren gekleed en gereed om te vluchten, Popoff bukte zich, een vlammetje gleed over de grond.... en reeds waren de twee vlug en geruisloos verdwenen. Langzaam kroop de vlam voorwaarts. Wanneer zij de bom bereikt had waren de misdadigers al lang weg. Vijf, tien minuten zouden verlopen en ian gingen we de lucht in en geen mens zou nooit meer iets horen van de beroemde dr. Weaver en 'an mij, zijn piloot. Hij sliep en ik was verlamd, gekneveld en mach teloos.... Ik kan niet beschrijven, wat er in mij ieschiedde. Maar plotseling gehoorzaamden mijn spieren weer. Ik liet mij uit mijn bed vallen en troop op mijn knieën naar het vlammetje, waar ik mij op wierp, teneinde het uit te doven. En toen merkte ik, dat ik stond en naar de deur an dr. Weaver stromplde. De deur ging open, dr. Veaver kwam binnen met een lantaarn in de land. Hij zag er niet slaperig uit, maar wel zeer Pgewekt. „Zie je wel, ik heb 't toch altijd gezegd. Het is oldoende als je wilt", riep hij triomphantelijk uit. En nu kwamen ook Tuft en Popoff lachend bin nen en omhelsden mij. Tuft trok de dodelijke ma chine uit 't gat.een leeg conservenblikje. Precies als dr. Weaver voorspeld had. vertrok ken wij twee dagen later met ons vieren.... Ronde van België voor onafhankelijken Aan de 36e ronde van België voor Onafhankelijken, welke van Vrijdag 7 Aug. t.m. Zaterdag 15 Aug. wordt gehouden, zullen 16 ploegen van 8 man deelnemen, waarvan 12 Belgi sche en 4 buitenlandse: een Franse, een Engelse, een Nederlandse en een Italiaanse. De Nederlandse ploeg bestaat uit Harry de Boer, Jaak Fooy, Eduard Koeman, Piet Maas, Theo Paas, Wim van der Voort (een in Frankrijk woonachtige renner), Jan van Osta, en Piet van Roon. In de Belgische ploegen zijn enkele Franse en Italiaanse renners opge nomen. Jan Sineekens wordt uitgezonden Voor de wereldkampioenschappen gewichtheffen, welke van 20 t.m. 30 Aug. te Stockholm zullen worden ge houden, heeft de Kon. Ned. Kracht- sportbond voorlopig ingeschreven Jan Smeekens uit Breda (middengewicht) en Bram Charité uit Den Haag (zwaar gewicht) SCHUTTERSCONCOURS TE OVEZANDE Aan de schieting te Ovezande werd deelgenomen door 95 schutters van 21 sociëteiten, waaronder ook schut ters uit België en Zeeuwsch-Vlaan- deren. De uitslag luidt: Hoofdvogel A. Remijn, Eensgezind heid. 's-Heerenhoek; le zijvogel L. Verdonk, Concordia, 's-Heerenhoek; 2e zijvogel M. de Baar, Victoria, te Kwadendamme; le bovenkal A. Boon man, Willem Tel, Ovezande; 2e bo venkal C. Nagelkerke, Vooruitgang, Kwadendamme; bovenkal L. Verdonk Concordia. 's-Heerenhoek; le onder- kal L. Lous, Ons Genoegen, Oude- lande; 2e onderkal J. van Doorn, Zorgvliet. Ellewoutsdijk; le klep C. Raas, Willem Teil, Ovezande: 2e klep P. Rentmeester, Willem Teil, Ove zande; 3e klep H. Driedijk, Doel naar Hoger, Wolfaartsdijk; 4e klep P. Rent meester, Batavieren, Goes. T eimistournooi Aardenburg-Oostbiirg Op de banen van de Aardenburgse Tennisclub SJEF werden de eindstrij den gespeeld van het jaarlijkse tour- nooi, dat door deze vereniging en de Oostburgse Tennisclub Ludo et Emer- go werd georganiseerd. Bij het heren-enkelspel was het G. Vernimmen uit Terneuzen, die de ti tel wist te behalen, door in de eind strijd C. Binkhorst (Terneuzen) te verslaan met 60 6—4. Ook bij het heren-dubbelspel werd het een Terneuzense overwinning. Na dat Binkhorst en Vernimmen de hal ve eindstrijd hadden bereikt door met 63 62 te winnen van het andere Terneuzense duo A. Thomaes en A. IJsebaert, sloegen zij in de finale het duo van SJÊF, H. de Jong en J. Bak ker met 60 63. In de halve eindstrijd van het ge mengd dubbel werden geplaatst het echtpaar de Jong en het Belgische paar mej. A.de Jong en L. Verwee, uit Brugge. De Belgen wonnen met 6—2 6—0. Voor de wereldkampioenschap pen te Zürich en te Lugano zijn de volgende Luxemburgse renners aan gewezen: achtervolging profs: Lucien Gillen; achtervolging amateurs: Kay- ser en Morn; wegkampioenschap profs: Enzer. Diederich, Gall, Schmidt Kemp, Dierkens, Hein en Jim Kir- chen; wegkampioenschap amateurs: Dichter, Moes, Gelhausen, Jost, Jacobs en Schmitz. De Franse amateurploeg voor de werldkampioensohappen wielrennen op de weg is als volgt samengesteld: Hoorelbeke (kampioen van Frankrijk) Joassin, Saulières, Thomas, Le Dissez, Pertolotti. Hemmerlé, Fanuel, Hault- coeur en Genould. WATERBOUWKUNDE Te Arnhem slaagde voor adspirant- waterbouwkundig opzichter de heer J. Vonk te Axel. MULO A. In Bergen op Zoom slaagde de heer L. Dieleman uit Axel voor het diplo ma Mulo A. Eveneens mej. Emmy Raes uit Koewacht. FRANS M.O. A. Voor het te Utrecht gehouden exa men Frans M.O. A. slaagde F. de Paauw uit Sluis. Ook mej. J. Mazure uit Goes slaagde voor de acte Frans MO. BOEKHOUDEN Voor het praktijkdiploma boekhou den slaagde de heer W. Vandaele te Aardenburg. COUPEUSE Geslaagd te Oostburg voor coupeuse C. v. d. Maden, A. Depondt, B. Tim merman uit Kwadendamme. SCHEEPSWERKTUIG- KUNDIGE. Geslaagd te Den Haag voor het voor lopig diploma scheepswerktuig-kimde: P ACM Adriaansens, Terneuzen (met lof); J Hengst, Westkapelle (met lof): J Hou tekamer, Wolphaartsdijk (met lof); A v. den Berg, Gouda: A Flipse, Middelburg: C P J Everaert, Terhole: M Bronke. te Souburg; R Philippi, 's-Heer Arendsker- ke; J J Traas, Middelburg; A F A Kou ijzer. Zierikzee; M P Meijer. Oostkapelle J J Potter. Hansweert (met lof); H A T Steens, Bergen op Zoom (met lof) en N Steenblok, Middelburg (met lof), leer lingen van de Machinisten-school te Mid. delburg. VAKOPLEIDING BOUWBEDRIJF. Voor het examen van de Stichting Vak opleiding Bouwbedrijf, afd. timmeren, slaagde G. Leenknegt te Lamswaarde. LINGERIE. Bij de examens voor het lingerie-di ploma slaagden de drie geëxa mineerde candi-daten de dames: I. de Buck. T. Wagner en L. Vanneuviller uit Vlissingen. GOES, 4 Aug. Eierenprijzen. Bericht van handelaren. Kippeneieren 14^, een- denederen 8. kalkoeneieren 15 en gan zeneieren 20 cent. KAPELLE, 4 Aug. Exportveiling: Ap pelen: Yellow Transparant A 41.80, BC 30,25, I grof 35,10, II 17,20. K 22,90. fa briek 9,10, Perzikappelen A 45,90 BC 27 50—29.40 I grof 36..60, I fijn 23,90—25.20 II 16.50, K 22,80, fabriek 9,30. Early Vic toria I grof 17,30, I fijn 11—11,50, II 4..50 —5.80, K 7.40, fabriek 3.10—3.20. Gewone veiling: Frambozen 92131, Bramen 45 61, Pruimen: Ontario 2863. Czarprui- men 2066, Reine Claude d'Ouillon 21 44, Early Laxton 1753, Eldense blauwe 520, Tollenaarap ruimen 318, Occula- nen 38, Rode bessen 30, Zwarte bessen 6168, Zure morellen 2756. Appelen en peren: Yelow Transparant 424, Ooms- kmderenpeer 1432, Precose de Trevoux 1532, Perzikappel 632, NH. Suiker peer 48, Peren: Precose de Trevoux A 47.30. BC 40.55, I 34.70, II 24, K 25,10, Oomskin derenpeer A 41.60, B 39.70, I 31.30 II 22.80; N.H. Suikerpeer I grof 15, Ifij-n 1075—10.70, II 7.70—8, fabriek 3. Indus trieveiling: Dubbele Princesbonen I 45 46.90, I 42—42.50, afw. 26.40, Bramen 50.10 Totale aanvoer export veiling 65.000 kilo; idem aanvoer industrieveiling 22.000 kg. ROTTERDAM, 4 Aug. Aanvoer in to taal 3060. Vette koeien en ossen 425; ge- bruiksvee 886 (185); vette kalveren 150; graskalveren 223 (65); nuchtere kalveren 337; varkens 214; biggen 374; paarden 160; schapen of lammeren 168; bokken of gei ten 31. Vette koeien 270—278, 254—266 220—238; vette kalveren 264—274 252—264. 232—252 graskalveren 350300200; nuchtere kal veren 625440; biggen 504640; slachtpaarden 180175105; veulens 425 350250; schapen 1109070; lamme ren 90—80—70; kalf koeien 1075—950—800; melkkoeien 1075950850; vare koeien 725625575; vaarzen 800725600; pin ken 52ö—475—375. Vette koeien aanvoer iets ruimer, han del kalm, prijzen als gisteren, enige pri ma's boven notering. Vette kalveren aan voer groter, handel redelijk, prijzen on veranderd. Graskalveren aanvoer even meer, handel lui, prijzen als vorige week; nuchtere kalveren aanvoer matig, han del willig, prijzen iets stijver. Biggen: aanvoer iets groter, handel kalm, prijzen onveranderd. Slachtpaarden: aanvoer ruimer, handel flauw, prijzen even lager. Veulens aanvoer iets meer, handel kalm prijzen niet geheel prijshoudend. Scha pen aanvoer kleiner, handel matig, on gewijzigde prijzen. Lammeren: aanvoer kleiner, handel matig, ongewijzigde prij zen. Kalfkoeien aanvoer gewoon, handel stil, prijzen als vorige week. Melkkoeien, alsvoren. Vare koeien aanvoer als vorige week, handel stroef, niet geheel prijshou dend. Vaarzen aanvoer kleiner, handel lui, prijzen onveranderd. Pinken alsvo ren. Bokken of geiten aanvoer korter, handel red'leijk, prijshoudend. WATERSTANDEN Mannheim 422 7), Trier 166 (+2), Koblenz 289 1), Keulen 283 10), Ruhrort 501 (onveranderd), Lobith 1102 2), Nijmegen 885 1), Arnhem 878 (onveranderd), Eefde 392 (+2), Deventer 291 (+2. Namen La Plante 143 (+2), Borg haren 3920 (—35), Belfeld 1096 1), en Grave 465 (+1). OPKOMST VOOR EERSTE OEFENING VAN DIENST PLICHTIGEN Ten behoeve van de dienstplichti gen, die op 6 en 7 Augustus 1953 voor eerste oefening onder de wapenen ko men, worden enkele extra treinen in gelegd. Genoemde dienstplichtigen moeten van deze extra-treinen ge bruik' maken en daartoe op een dus danig tijdstip van hun woonplaats vertrekken, dat zij op het betreffende station aansluiting hebben op de voor hen bestemde trein. De dienstplichtigen, die, in verband met hun plaats van bestemming, geen gebruik kunnen maken van één der hierna genoemde extra-treinen, moe ten ingevolge hun lastgeving reizen met de eerste reisgelegenheid na 07.00 uur. Öp Donderdag 6 Augustus 1953 lopen de volgende extra-treinen: 1. voor dienstplichtigen met bestemming Apeldoorn - Amersfoort - Amsterdam - kamp Laren - Nunspeet - Schoon hoven - 's Hertogenbosch: Groningen v. 11.45, Assen v. 12.09. Beilen v. 12.24, Hoogeveen v. 12.38, Zwolle a. 13.14, combineert met extra-trein: Leeuwar den v. 11.55, Akkrum v. 12.13, Heeren veen v. 12.26, Steenwijk v. 12.46, Mep- pel v. 13.00, Zwolle a. 13.20, Zwolle v. 13.27, Nunspeet v. 13.51, Amersfoort v. 14.24. Utrecht cs v. 14.50, 's Herto genbosch a. 15.28. Dienstplichtigen met bestemming Apeldoorn moeten te Zwolle overstappen op de trein van de normale dienstregeling in de richting Deventer - Apeldoorn. Dienstplichtigen met bestemming La ren en Amsterdam moeten te Amers foort overstappen op de trein van de normale dienstregeling in de richting Hilversum. Dienstplichtigen met be stemming Schoonhoven moeten te Utrecht overstappen op de busdienst VAVO 2. Voor dienstplichtigen met bestemming Schoonhoven - Amster dam - Laren - Amersfoort - Nuns peet - Utrecht - 's Hertogenbosch: Maastricht v 7.58, Beek-Elslo V. 8.14, Sittard a. 8.23, combineert met extra- trein: Heerlen v. 8.05, Sittard a. 8.27, Sittard v. 8.34. Roermond v. 8.55, Weert v, 9.15, Eindhoven v. 9.45, Box tel v. 10.08, 's Hertogenbosch v. 10.26, Gcldermalsen v. 10.47, Utrecht cs v. 11.17, Amersfoort a. 11.37. Dienstplich tigen met bestemming Amsterdam en Laren moeten te Utrecht cs overstap pen op dè trein van de normale dienstregeling. Voor Schoonhoven te Utrecht overstappen op de busdienst VAVO. Dienstplichtigen met bestem ming Nunspeet moeten te Amersfoort overstappen op de trein van de nor male dienstregeling. Op Vrijdag 7 Augustus 1953 lopen de volgende ex tra-treinen: 1. voor dienstplichtigen met bestemming Bergen op Zoom en legerplaats Ossendrecht: Amsterdam v. 8.55. Haarlem v. 9.13. Leiden v. 9.37, Den Haag hs v. 9.55, Rotterdam dp v. 10.20, Rotterdam Blaak v. 10.25, Fijen- oord v. 10.31, Dordrecht stopt niet Roosendaal v. 11.48, Bergen op Zoom a. 12.08. Voor dienstplichtigen met be stemming Tilburg - Breda - Bergen op Zoom en legerplaats Ossendrecht: 's Hertogenbosch v. 10.14. Tilburg v. 10.39, Breda v. 11.04, Roosendaal v. 11.29, Bergen op Zoom a. 11.34. Dienst plichtigen. die op Vrijdag 7 Augustus 1953 bij het regiment veldartillerie van Essen onder de wapenen moeten komen, moeten zich niet naar Breda, doch naar Bergen op Zoom begeven. Het hun verstrekte vervoersbewijs naar Breda is geldig naar Bergen op Zoom. 740—

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 3