Magistrale zege van Louison Bobet Maar Van EST en WAGTMANS deden weinig voor hem onder ri nu Wim van Est stond op de rand der overwinning Wout je naar 6e en van Est naar 13e plaats in alg. klassement geklommen Acht van Chaam TIJDRIT OVER HEUVELEN EN VIA 1000 BOCHTEN VIRIGLEY Onze derde étappe-prijsvraag TENTOON STELLING Het begon zo vreedzaam.... Schar dacht Bobet te onttronen Gesprekken aan de finish IJ 11 B IT» Hij zag iets vallen Yoetli DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 JULI 1953 Hier legde Bobet de grondslag Vandaag vier Nederlanders onder de eerste twintig En nu.... de laatste loodjes Nederlandse Tour- •de-France-ploeg 70100 De posities der Nederlanders m DE UITSLAGEN: En de dodende chronometers liepen door.... Maar van Est bleek nog te sterk voor de Zwitser Gelukkige winnaars te Bergen op Zoom, Etten en Oostburg Pellenaars wedde met Wagtmans GELUK BIJ ONGELUK Specialist uit V. S. naar Mgr Stepinac Zij moe\ op hi Dr. D. Dorr geen spree ST. ETIENNE, Vrijdagavond. "DRAVO WIM VAN EST! BRAVO WOUTJE WAGTMANS! Bravo óók voor de vijf an dere Nederlanders. Zij allen hebben de eer van ons land hooggehouden in de ongetwijfeld be slissende rit tegen het horloge, die zwaar, moei lijk èn van het grootste belang was voor de blij vende bezetting der fraaie posities, welke onze jongens tot in Lyon hadden kunnen innemen. Het was zo spannend, zo enerverend, dat je hier (Van onze speciale verslaggevers). aan de finish soms een speld kon horen vallen. En pas wanneer een bepaald renner langs de chronometrage kwam gesuisd, veerden.de dui zenden toeschouwers op en leefden zich uit in een enthousiast gejuich. Tot het laatst toe bleef die spanning, nam zelfs nogcvoortdurend toe en pas toen Bobet binnenreed een zegevierende Bobet ebde de nervositeit weg, doch eerst na dat de gele truidrager een oorverdovende ovatie, welke minuten duurde, was gebracht, Maar geen critiek, zij zou niet pas send zijn, want uiteindelijk heeft het Nederlandse trio zo prachtig gereden, dat de eerste plaats in het algemeen ploegenklassement behouden werd met nog 7.10, minuten voorsprong op de Franse nationalen, en 22.29 op de N. O. C.-equipe, welke vandaag weer aanzienlijke tijd op onze landgenoten verloor. OM »ÏEE TE GEUREN.... Hugo Koblet, die met een ge kneusd rechterbeen te bed ligt en een grote route-kaart van Frank rijk voor zich, de Tour volgt, zal verbaasd op hebben gekeken, toen hij de uitslag van de giste ren verredeh tijdrit onder de ogen kreeg. Hij had voorspeld, dat Schiir, Close en Geminiani het er 't best af zouden brengen. Van Bobet had Hugo gezegd, dat deze echter niet veel tijd zou verspelen.... En van Est en Wout- je Wagtmans had mooie Hugo niet eens genoemd. Men ziet, de beste stuurlui staan nog altijd aan de wal! Nader nieuws voor de philatelis- ten onder de Tour-enthousiasten. De postzegel van de Tour, uitge geven ter gelegenheid van de aankomst der karavaan, op mor gen, Zondag, 26 Juli, zal 12 frans kosten en reeds in Parijs te koop. zijn, morgenochtend van 11 uur af aan twee postwagens, die bij de ingang van het Pare des Prin ces (waar de aankomst is) zul len zijn opgesteld. 1 Wat u en wij nog niet wisten is, dat Bobet een aangename ver rassing werd bereid door vader en echtgenote, bij aankomst te Brian pon. Zij waren namelijk naar daar gereden in de spik splinternieuwe Amerikaan, een tje zónder versnellingen. Of die nu alvast gekocht was op de vic torie van schone Louison in Pa rijs, wist onze zegsman niet te vertellen. We krijgen intussen hoe langer hoe meer spijt geen coureur te zijn geworden! De Belg Couvreur, die het geluk ook al niet aan zijn zijde heeft, liep in Briangon twee gangen van het diner mis. Door de vele band breuken was hij al bijna twintig minuten na zijn collega's binnen gekomen en tot overmaat van ramp klapte er nóg een tube toen hij op weg was naar het hotel. En dan te weten, dat eten naast geld verdienen het aller belangrijkste voor een renner is. Hij heeft 't vandaag nog over die biefstukken, welke de anderen hem door de neus hebben ge boord. Beter laat dan nooit! Lucien La- zarides heeft aangekondigd de voorlaatste etappe: St, Etienne Montlugon (die heden verreden wordt) op zijn naam te zullen brengen. Lucien is „van de streek" weet u en dan moet je wel eens iets bijzonders laten eien. Als 't hem nu maar niet vergaat als Forestier in Lyon! Toen Bobet in Briangon de gele trui had veroverd, kwam er champagne in de koeler. Marcel Bidot raakte een beetje de kluts kwijt en gaf ook een rondje. Maar Louison had er geen trek meer in, bovendien wees de klok 9 uur aan. „En nu", zei Bobet, „laa.t ne met rust, ik wil gaan slapen". Meteen was de Franse ploeglei der klaar wakker. „Natuurlijk" zei Marcel, „naar bed gij (en tot de vriendenen jelui ingerukt, gij dwazenAldus redt men zich in la douce France uit moeilijke situaties. De mensen bij onze krant, die de uitslag van de Tour-prijsvraag moeten behandelen, zitten in zak en as. En die zijn toch wel wat gewoon. Nog nooit namen zowe len deel aan deze prijsvraag, zeg gen ze, en hoe ze er dóór moe ten komen weten ze niet. Kom dames en heren, enen aanpakken want we zijn gloeiend benieuwd wie die door Woutje Wagtmans en Wim van Est geschonken prij zen: resp. een fles wijn en de kis ten sigaren, in de wacht zullen slepen! Marcel Bidot, ploegleider der Frans-nationalen, verklaarde gis teren voor de radio, dat zijn equipe niet meer van plan is een aanval te doen op de Nederland se ploeg. Wij strijden slechts voor 't behoud van de gele trui van Bobet, tof in Parijs! Mannen broeders van de Nederlandse ploeg, laat je niet lijmen! Nog twee dagen goed oppassen of 't is gebeurd met die twee-en-een- half millioen francs! £)E TOVERPRINS VAN DE RONDE" had dus de snelste tijd ge- maakt! In 1 uur en 49 minuten waren door Louison de 70 zware kilometers weggedraaid, hetgeen neerkomt op een gemiddelde snel heid van iets meer dan 40 km. per uur. En dan te weten, dat hij nog een lekke band heeft gehad! Wim van Est die ongeveer een uur eerder gestart was dan Bobet, deed echter slechts weinig voor de Fransman onder. Hij liet een tijd noteren van 1.50.45 (gemiddelde uursnelheid: 37.923 km.) en hield daarmede het record van de dag totdat Bobet bin nenreed en er 1.45 min. minder over had gedaan. Van Est was dus twee de in het klassement. Daar was niets aan te doen, maar een hard gelag kon men het zeker noemen, want het had de tweede étappe-zege voor hem kunnen zijn. En dan de eer om in de Tour-tijdrit zegevierend uit het strijdperk te mogen treden Niettemin een fantastische race, die stof oplevert voor herinnering ITN DAN ons aller Woutje! Hij was niet alleen de tweede beste Neder lander, maar haalde daarenboven het sterke staaltje uit om als nummer vier te eindigen, achter de Zwitser Schar die er 38 seconden minder over had gedaan. Ge moet niet vragen hoe Woutje gereden heeft, maar ook in welk een superieure conditie de klei ne peuter uit Breda verkeerd heeft en hoe goed hem dit parcours gelegen heeft. Een traject overigens, dat ont zettend zware eisen stelde en de eer ste vijftig kilometer voortdurend in. stijgende lijn ging (van 229 meter in Lyon tot 910 meter), daarna langs setrke afdalingen naar het eindpunt voerde. FORMIDABEL! WEN DERGELIJKE opgave konden slechts de allerbesten, de veelzij- digsten, met succes vervullen. Van Wim van Est. men weet dat. hadden wij in derdaad een dergelijke formidabele krachtsinspanning verwacht, aanvan kelijk echter niet van Wagtmans. Maar toen we hem aan de karwei zagen be ginnen, moest dit inzicht snel worden herzien maar al te graag natuur lijk! want hij reed als op vleugelen de hellingen op, zonder een ogenblik te verslappen. Geconcentreerd, vinnig en een nooit geziene harde trek rond de mond, pedaleerde Woutje, èn met soepelheid, die niet naliet grote in druk op de volgers te maken. Na een uur fietsen begreep men, dat hij tot de allergrootsten in het „veld" moest worden gerekend en Wouter heeft óók in de slotphase niet teleurgesteld. Een 4e plaats in het dagklassément en bo vendien nog drie plaatsen omhoog in het algemeen klassement. Dat Woutje! Advertentie: IN DE op WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1953 start de volledige JAMMER! Onze derde beste man was Gqyrit Voorting! Zijn tijd bedroeg 1.55.25, lang niet slecht, maar velen onder u zullen een betere prestatie van hem hebben verwacht. Was dat het geval geweest, dan zou niet zoals nu het geval is ge weest de Franse nationale equipe de prijs in het dagploegenklassement ge wonnen hebben, maar de onze, die nu slechts 54 seconden bij Bobet c.s. te kort kwam. Alles bijeen een resultaat om mee te geuren. Want 0, zo gebrand waren de favoriete tegenstanders op een échec van onze jongens gëweest. Sterker, zij hadden het niet onder stoelen of ban ken gestoken, dat de herrie van daags tevoren funest'zou blijken te zijn voor de homogeniteit «in de Nederlandse ge lederen. Maar zij hadden buiten de waard en.... Kees Pellenaars gere kend, want op zijn manier had hij de „amokmakers" onder handen genomen en hen aan het verstand gebracht, dat ze wel ezels moesten zijn om op het moment, dat Nederland het grootste succes, dat denkbaar was. bezig was te behalen, nog over die geschiedenis in de etappe naar Lyon te durven pra ten. Neemt u van ons aan: het zevental is vanochtend geladen aan de start verschenen en zij hebben inderdaad (Advertentie) IVa de 20ste étappe te St. Etienne 1 Bobet 113 17 19 2 Mallejac, op 14.08 3 Astrua, op 15.01 4 Close, op 17-37 5 Schar, op 18.04 6 Wagtmans, op 21.39 13 van Est, op 39.00 16 G. Voorting, op 44.33 19 Nolten, op 47.52 29 Roks, op 1.13.23 36 Suykerbuyk, op 1.31.24 37 van Breenen, op 1.35.44 Louison Bobet behield de gele trui. Nederland bleef lelden in alg. ploegenklassement! De Ned. ploeg klom in to taal weer flink op!! i alles gegeven om die vervelende ge schiedenis uit de wereld te helpen. Dat stelden in St. Etienne de chrono meters onfeilbaar vast! DE LAATSTE HAND En nu gaan we ons dan gereed ma ken om de laatste hand te leggen aan de Tour ende overwinningen: die voor de ploeg en die voor Woutje Wagtmans, die nog altijd als nummer een geklasseerd staat voor de Suiker prijs, die tienduizend gulden op gaat brengen. We zullen nu maar geen verdere be rekeningen maken op financieel ter rein. Eerst moeten we tezamen en zon der achterstand in Montlugon aanko men: dat gebeurt dan Zaterdagmiddag en Zondag beginnen we dan met z'n allen aan de apotheose, die rit van ruim 300 kilometer, langs millioenen toeschouwers, eb de glorieuze entree in Parijs. Dat zal me wat worden. Voor het eerst na zoveel jaren een Frans man winnaar van de Tour (hetgeen nu wel vast staat)! We verwachten dat ze daar in het Pare des Princes de boel gaan afbreken. Ook wij hopen daar een beetje aan mee te doen, na- elijk als de zeven landgenoten om- ransd en stralend van vreugde hun ere-ronde zullen rijden. Maar komaan, nog even geduld, want tenslotte moet dat eerst nog een feit worden. Landgenoten, tot in Parijs, Zondag middag rond vier uur in het Pare des Princes. Daar spreken we elkaar na der en voor dit jaar dan voor de laat ste keer! Op de Col d'Izoard, waar onze fotograaf deze opname maakte, was het, dat Louison, thans gele truidrager en bijkans zeker van de eind-overwin ning te Parijs, de grondslag voor deze, zo fel begeerde trofée legde. Men ziet hem hier alleen tegen de grimmige berg opgaan. Alle tegenstanders hebben reeds het hoofd moeten buigên. Morgen fietst hij, bizondere omstandigheden daar gelaten als „Toverprins van de Ronde" zijn woon plaats binnen! Dat zal wat zijn, daar in Parijs'.'. ETAPPE KLASSEMENT 20e etappe, van Lyon naar St. Etien ne (tijdrit 70 kilometer): 1 Bobet 1 uur 49 minuten, 2 van Est 1 50 45, 3 Schar, 1 51 47, 4 Wagtmans 1 52 25, 5 Lorono 1 52 56, 6 Bauvin 1 52 57, 7 Astrua 1 53 13, 8 Morvan 1 53 39, 9 Close 1 53 42, 10 Malejac 1 53 43, 11 Rossello 1 53 52, 12 Mirando 1 53 56, 13 Massip 1 54 20, 14 Le Guilly 1 54 34, 15 Rolland 1 54 37, 16 Ernzer 1 54 45, 17 Molineris 1 54 48, 18 Meunier 1 54 57, 19 Bartali 1 55 01, 20 Mahé 1 55 02, 25 G. Voorting 1 55 25, 32 Nolten 1 56 19, 62 Suykerbuyk en Roks 1 59 23, 70 van Breenen 2 01 10. ALGEMEEN KLASSEMENT (Van onze speciale verslaggevers). SAINT ETIENNE, Vrijdagavond. |TEN TIJDRIT is altijd moeilijk te volgen en om in staat te zijn belangwek kende bijzonderheden te vertellen over de prestaties. zRn de ver slaggevers gedwongen, rekensommetjes te maken van gemiddelde uursnel heden, tussentijden, totaaltijden en "'wat dies meer zij. Maar laten wij eerst iets vertellen van het parcours, dat zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in deze tijdrit. gesteld aan de stuur- en remkunst van de renners. Van tempo-rijden was derhalve geen sprake: het was heuvel op, heuvel af, klimmen en dalen, aanzetten en remmen. De grootste concentratie was dus ver eist! ORGANISATIE: PERFECT! MEN MOET bewondering hebben voor de organisatoren, die er in zijn geslaagd dit traject te vinden. De weg ging over heuvelen en door dalen met hoogteverschillen van ma ximaal 700 meter. Het wegdek was over het algemeen goed, maar het aantal bochten overtrof de stoutste verwachtingen. Bijna geen rechte ge deelten waren in het 70 kilometer lange traject opgenomen. De wegen slingerden als lianen door het vrien delijke. zonnige en hier en daar schaduwrijke landschap. Een bocht op elke 60 meterVele van deze bochten waren Icruw .nqar 'n groot percentage bleek scherp tot haaks te zijn, waardoor hoge eisen werden feld een duidelijk beeld gaven van het verloop van de strijd. Bobet bleek op de Arpin de snelste tijd te hebben gemaakt over de 48_ki lometer, welke sedert de start huiten Lyon waren afgelegd. Deze tussentij den op de Arpin waren: Bobet 1 20 02; van Est 1 21 21; Le Guilly 1 21 27; Schar 1 21 31; Wagtmans 1 22 20 en Lorono 1 22 25. Van de Arpin tot#aan de baan te St. Etienne daalde de weg. Dat Bobet een betere klimmer is dan van Est, bleek ook in deze tijdrit. Want tot de Arpin liep de weg vrijwel voordurend omhoog, afgewisseld met kleine dalingen, en op de 48 kilometer won Bobet 1 minuut 19 seconden op onze landgenoot. GOED GEREDEN, WIM! TNE ORGANISATIE liep, traditie-ge- trouw, op rolletjes. Elke renner had een wagen bij zich, waarin een verzorger zat en een commissaris. Bo vendien had men reservebanden en ander materiaal bij zich Degenen die onderaan de lijst stonden van de al gemene rangschikking, vertrokken 't eerst, telkenmale met een tussenruim te van vier minuten. De hoogst geklas- seerden kwamen dus in de middag uren aan de beurt. Zo vertrok Bobet pas om 3 uur als laatste. Op het hoogtepunt van de route, de op 910 meter hoogte gelegen Arpin, 22 kilomeier vóór de finish, werden tus sentijden opgenomen, welke ongetwij In gesloten gelederen, schijnbaar rus tig, maar in werkelijkheid van grote successen dromend, heeft de karavaan zich op weg begeven jiSar de Col de Vars. Vredig ligt het dorpje achter hen in 't dal, waarvan alleen onze fo tograaf de schoonheid bewonderen kon. De renners hadden andere be sognes. 1 Bobet 113 17 19, 2 Mallejac 113 31 27, op 14.08, 3 Astrua 113 32 20, op 15.01, 4 Close 113 34 56, op 17.37, 5 Schar 113 36 03, op 18.04, 6 Wagtmans 113 38 58 op 21.39, 7 Rolland 113 40 22 op 23.03, 8 Lauredi 113 41 25 op 24.06, 9 Gemi niani 113 44 37 op 27.18, 10 Mahé 113 45 45 op 28.26. 11 Bartali 113 49. 19 op 32 minuten, 12 Mirando 113 52 04 op 34.45. 13 van Est 113 56 19 op 39.00, 14 Serra 113 57 51 op 40.32, 15 Magni 113 59 37 op 42.18. 16 G. Voorting 114 01 52 op 44.33, 17 Bauvin 114 02 26 op 45.07, 18 Ernzer 114 04 00 op 46.41, 19 Nolten 114 05 11 op 47.52, 20 Anzile 114 07 57 op 50.38, 29 Roks 114 30 42 op (Advertentie) 1.13.23, 36 Suykerbuyk 114 48 43 op 1.31.24, 37 van Breenen 114 53 03 op 1.35.44. PLOEGEN KLASSEMENT 1 Frankrijk! (Bobet, Le Guilly, Rol land) 5 37 11, 2 Nederland (van Est, Wagtmans, en Gerrit Voorting) 5 38 05, 3 Italië (Astrua, Rossello, Bartali) 5 42 06, 4 Spanje (Lorono, Massip, Gelabert) 5 42 23, 5 Frankrijk-West (Morvan, Mallejac, Mahé) 5 42 24, 6 Frankrijk N. O. C. (Bauvin, Meunier. Anzilei) 5 43 02. 7 Frankrijk Zuid-Oost (Mi rando, Molineris, Vitetta) 5 44 35, 8 Zwitserland (Schar. Schellenberg, Metzger) 5 45 06. 9 België (Close, Im- panis, de Bruyne) 5 46 43, 10 Luxem burg (Ernzer, Schmidt. Kemp) 5 49 44, 11 Ile-de-France (Bober, Renaud, en Quentin) 5 55 41, ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT 1 Nederland 339 29 04, 2 Frankrijk 339 36 14 oo 7.10, 3 Frankrijk N. O. C. 339 51 33 od 22.29. 4 België 340 20 06. 5 Frankrijk-West 340 32 58, 6 Italië 340 37 19. 7 Spanje 341 19 43, 8 Frankrijk- Zuid-Oost 341 .54 20. 9 Ile-deFrance 342 03 20. 10 Zwitserland 342 23 24, 11 Lu xemburg 343 56 19. JUBILEUM KLASSEMENT 1 Schar, 2 Magni. 3 Geminiani, 4 Rol land, 5 van Est, 6 G. Voorting, 7 As trua. 8 Bobet en Bartali. 10 Lauredi, 16 Wagtmans, 17 Mallejac en Nolten. WOOR DE wekelijkse etappe-prijs vraag ditmaal die van Donder dag 1.1., welke de Fransman Meunier won kwamen weer enige duizenden inzendingen binnen. Daaronder bevon den zich 31 goede oplossingen en daar zoals bekend, drie prijzen door de di rectie van ons blad beschikbaar wer den gesteld, diende het lot hier de uiteindelijke beslissing te brengen. Vrouwe Fortuna wenste deze keer te lachen in de richting van Bergen op Zoom, Etten en Oostburg. Daar zijn namelijk de drie gelukkigen woon achtig. Hier volgen hun namen: BERGEN OP ZOOM: le prijs, een waardebon van f 25.- voor C. Fran ken, Noordsingel 56. ETTEN: 2e prijs, waardebon ad f 10 voor André Vervaart, J. P. Luyten- straat 23. OOSTBURG: 3e prijs, waardebon ad f 5.- voor Cam. Verhulst, Oude Stad 49. En nu maai51 eens afgewacht, wat de uitslag zal brengen van de grote, im ponerende prijsvraag (totale waardè f 6500.-), waarvoor duizenden en nog eens duizenden ingevulde formulieren binnen kwamen. Maar doet u de af deling, belast met het vaststellen van de resultaten het niet aan, om te in formeren, hoe het er mee staat. Het is zó al erg genoeg en bovendien zou den ze het u nog niet kunnen vertel len. Alstublieft dus geen telefoontjes of schriftelijke verzoeken. Als het zover is. leest u het in onze krant! (Advertentie) INTERNATIONALE F\E GROENE truidrager Schar, heeft wederom schitterend van zich af gebeten. Maar hij, die gedacht had Bo bet te kunnen slaan, moest zelfs de tweede plaats in de etappe aan van Est afstaan. Spontaan kwam hij onze landgenoot met diens prachtige rijden aan de finish gelukwensen. „Wat heb jij goed gereden", siste hij tussen zjjn tanden. Bobet kreeg nog een lekke band, enkele kilometers voor St. Etienne, maar het euvel was snel verholpen en toen hij zijn ronde in het stadion had gereden, hadden de chronometreurs voor hem een tijd afgedrukt van 1 uur 49 minuten. Wim van Est. die een lange tijd de snelste tijd van de dag had, met Wagtmans op de tweede plaats, werd door Bobet dus beroofd van het winnen van een tweede etap pe en Schar nam de derde plaats van Wagtmans over. (Van onze speciale verslaggevers). ST. ETIENNE, Vrijdagavond. L"EES PELLENAARS had banden van 280 en 320 gram laten omleggen. Hij had ze ook lichter, doch toen hij vernam, dat het wegdek zich niet in zo'n goede staat bevond, durfde hij dat er niet op te wagen. Hij volgde VAN EST in zijn jeep en op de laatste 5 km. riep hij zijn pupil toe: alles en alles geven. Nu heeft Wim, die vóór met 52 en 47 reed en achter met 14, 16, 17, 19 en 22, volkomen gedaan, zodat hij erin slaagde, de best geplaatste Lu xemburger, Ernzer, 4 minuten vóór hem te Lyon gestart, in te halen en op de streep te St. Etienne te kloppen. De grootste winst heeft WOUTJE WAGTMANS gemaakt. Pellenaars daagde hem bij de start voor een weddenschap uit: „Als gij bij de eerste tien komt, krijgt ge 100 gulden van me!" Wagtmans, anders nogal vlot van tong, aarzelde en keek zijn ploegleider wat wantrouwend aan. Maar de laatste herhaalde zijn aanbod, met getuigen erbij. Nóg durfde Wagtmans geen „ja" te zeggen, waarvan hij enkele uren later veel spijt heeft gehad, want hij werd immers vierde'. Magni was vóór hem gestart met de gebruikelijke vier minuten verschil. Reeds bij het klimmen naar de hoogste heuvel kreeg hij Magni in zicht. Dank zij zijn snelle eindsprint bleef Magni de schande bespaard door Wagt mans te zijn ingelopen. Maar of het een schande is door onze landgenoot in DEZE vorm te worden geklopt, is zeer de vraag. GERRIT VOORTING ging met te klein verzet naar beneden, waardoor hij kostbare seconden verloor. SUYKERBUYK en ROKS maakten precies dezelfde tijd. De laatste was verbaasd over de veel snellere tijden, die anderen hadden gemaakt. „Ik be grijp niet, dat die mensen zó snel kunnen rijden", mompelde Roks. JAN NOLTEN had niet sterk geklommen. In de afdeling herstelde de Limburger zich uitstekend. HEIN VAN BREENEN zei ronduit: „Zo'n tijdrit is ■niets voor mij. Dat voortdurend rijden in mijn eentje inspireert mij niet". Met Roks zocht hij na de rit gezamenlijk het hotel op. Van Breenen en Suykerbuyk sliepen in de nacht van Donderdag op Vrijdag in één kamer. Eqn fijn psychologisch trekje van Pellenaars. De schermutselingen waren gestaakt: de vrede was getekend, beiden hadden elkaar de hand gegeven! TE WAALWIJK van 21 t/m 31 Auq. 1953 schoenen! leder WlmodeJlP pEN MOTORRIJDER uit Zeeland kwam met een kalm gangetje de Rotterdamse tunnel uitrijden en toen hij de Statenweg opreed, meende hij, dat er achter hem iets viel. Hij schonk cr eerst geen aandacht aan, omdat hij zijn aandacht voor de mo tor nodig had. Een eind verder vroeg hij aan zijn 14-jarig dochtertje, dat op de duo zat: „Zag jij ook die fiets achter ons vallen?" Maar al wie antwoordde, zijn doch ter niet. Hij keek eens om en tot zijn ontzetting zag hij. dat zijn dochter èn zijn duo spoorloos verdwenen wa ren. Direct hield hij stil en vertelde een politieman zijn bevindingen. Sa men gingen ze de weg terug en bij de Walenburgerweg stond het meisje te wachten met het duo in de hand. Zij zag wat witjes om de neus UhE Zuid-Slavische Regering heeft een Amerikaanse specialist, dr. John Lawrence, toestemming gege ven om een bezoek te brengen aan Kardinaal Stepinac. Mgr. Stepinac lijdt aan een bloed ziekte. Dr. Lawrence was uit eigener beweging gekomen en hij had een vi sum gekregen, zoals iedere andere buitenlander die Zuid-Slavië wenst te bezoeken, aldus een woordvoerder van de Regering te Belgrado. IN AMERIKA wordt Me J als Mamie wort| vrouw Auriol is van het Spaansi vechten en in I van eerste Russ Mevrouw Malen terpubliek van Bij het begin va: oorlog bracht zij. wa, avond na a Balschoi opera Ir king. Ze had een kr| en een zeldzame neel te spelen. 1 dat ze na afloop twaalf keer buigi weer voor het v schijnen om de in ontvangst te n Toen was er der het publiek d FAMILIEBERH (Uit andere bi Geboren: Hei van Hr. en Mevr. kersMelchers Ti Getrouwd hoven, arts en C. Hoensbroek. Overleden: Janssen, 71 jaar dam. Verloofd: Toos van C en Cor Keir Prins Hendrikstra: Plataanstraat 29. Breda 29 Juli 1953, Heden overleed kalm tot onz< droefheid in het huis St. Joanna onze lieve va huwd- en groot JAN NOTEB weduwnaar van lena. Pieternell naert, in de oi van bijna 85 jaa Middelburg, St 14, J. H. Noteboo Oosterhout, St. abdij, Br. Bonifatius H. J. N' Goes, Lange Ker P. Sturm-Notet J. G. Sturm Magie Ineke "s-Heer-Arendske Juli 1953. Stationsweg F 34 De teraardebestell plaats vinden op dag 27 Juli a.s. Stationsweg F Heer-Arendskerke uur. HOUDT o: MAANDAG 27 NOG 2 DAGEN I Dan aijn f 10.- voor de eerste 1 scheermesjes. Deze unieke aarfl afnemer te mal mesje» die nu ol Deze mesjes zijn| 0.08 mm. Ze zijn apparaat. De „HANSA-scil kleinhandel te vil 1,25 per 10 stull Bij bestelling vatl zeer lage prijs vil bovenstaande vuil Vult onderstaand I gen aan ons oil Bestellingen wortl gevoerd. U kunt ook uw I dagelijks van 9 zenden: Keizersgracht 26(1 U gelieve mij c 50 stu waarbij gratis de worden bijgeleven Naam: Straat Woonplaats:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 4