Magistrale zege van Louison Bobet
Maar Van EST en WAGTMANS
deden weinig voor hem onder
ri nu
Wim van Est stond op de rand der overwinning
Wout je naar 6e en van Est naar 13e
plaats in alg. klassement geklommen
Acht van Chaam
TIJDRIT OVER HEUVELEN EN
VIA 1000 BOCHTEN
VIRIGLEY
Onze derde étappe-prijsvraag
TENTOON
STELLING
Het begon zo vreedzaam....
Schar dacht Bobet te onttronen
Gesprekken aan de finish
IJ 11 B IT»
Hij zag iets vallen
Yoetli
DAGBLAD DE STEM VAN
ZATERDAG 25 JULI 1953
Hier legde Bobet de grondslag
Vandaag vier Nederlanders onder
de eerste twintig
En nu.... de laatste
loodjes
Nederlandse Tour-
•de-France-ploeg 70100
De posities der
Nederlanders
m
DE UITSLAGEN:
En de dodende chronometers liepen door....
Maar van Est bleek nog
te sterk voor de
Zwitser
Gelukkige winnaars
te Bergen op Zoom,
Etten en Oostburg
Pellenaars wedde met Wagtmans
GELUK BIJ ONGELUK
Specialist uit V. S. naar
Mgr Stepinac
Zij moe\
op hi
Dr. D. Dorr
geen spree
ST. ETIENNE, Vrijdagavond.
"DRAVO WIM VAN EST! BRAVO WOUTJE
WAGTMANS! Bravo óók voor de vijf an
dere Nederlanders. Zij allen hebben de eer van
ons land hooggehouden in de ongetwijfeld be
slissende rit tegen het horloge, die zwaar, moei
lijk èn van het grootste belang was voor de blij
vende bezetting der fraaie posities, welke onze
jongens tot in Lyon hadden kunnen innemen.
Het was zo spannend, zo enerverend, dat je hier
(Van onze speciale verslaggevers).
aan de finish soms een speld kon horen vallen.
En pas wanneer een bepaald renner langs de
chronometrage kwam gesuisd, veerden.de dui
zenden toeschouwers op en leefden zich uit in
een enthousiast gejuich. Tot het laatst toe bleef
die spanning, nam zelfs nogcvoortdurend toe en
pas toen Bobet binnenreed een zegevierende
Bobet ebde de nervositeit weg, doch eerst na
dat de gele truidrager een oorverdovende ovatie,
welke minuten duurde, was gebracht,
Maar geen critiek, zij zou niet pas
send zijn, want uiteindelijk heeft het
Nederlandse trio zo prachtig gereden,
dat de eerste plaats in het algemeen
ploegenklassement behouden werd met
nog 7.10, minuten voorsprong op de
Franse nationalen, en 22.29 op de N.
O. C.-equipe, welke vandaag weer
aanzienlijke tijd op onze landgenoten
verloor.
OM »ÏEE TE
GEUREN....
Hugo Koblet, die met een ge
kneusd rechterbeen te bed ligt en
een grote route-kaart van Frank
rijk voor zich, de Tour volgt, zal
verbaasd op hebben gekeken,
toen hij de uitslag van de giste
ren verredeh tijdrit onder de
ogen kreeg. Hij had voorspeld,
dat Schiir, Close en Geminiani
het er 't best af zouden brengen.
Van Bobet had Hugo gezegd, dat
deze echter niet veel tijd zou
verspelen.... En van Est en Wout-
je Wagtmans had mooie Hugo
niet eens genoemd. Men ziet, de
beste stuurlui staan nog altijd
aan de wal!
Nader nieuws voor de philatelis-
ten onder de Tour-enthousiasten.
De postzegel van de Tour, uitge
geven ter gelegenheid van de
aankomst der karavaan, op mor
gen, Zondag, 26 Juli, zal 12 frans
kosten en reeds in Parijs te koop.
zijn, morgenochtend van 11 uur
af aan twee postwagens, die bij
de ingang van het Pare des Prin
ces (waar de aankomst is) zul
len zijn opgesteld. 1
Wat u en wij nog niet wisten is,
dat Bobet een aangename ver
rassing werd bereid door vader
en echtgenote, bij aankomst te
Brian pon. Zij waren namelijk
naar daar gereden in de spik
splinternieuwe Amerikaan, een
tje zónder versnellingen. Of die
nu alvast gekocht was op de vic
torie van schone Louison in Pa
rijs, wist onze zegsman niet te
vertellen. We krijgen intussen
hoe langer hoe meer spijt geen
coureur te zijn geworden!
De Belg Couvreur, die het geluk
ook al niet aan zijn zijde heeft,
liep in Briangon twee gangen van
het diner mis. Door de vele band
breuken was hij al bijna twintig
minuten na zijn collega's binnen
gekomen en tot overmaat van
ramp klapte er nóg een tube toen
hij op weg was naar het hotel.
En dan te weten, dat eten
naast geld verdienen het aller
belangrijkste voor een renner is.
Hij heeft 't vandaag nog over die
biefstukken, welke de anderen
hem door de neus hebben ge
boord.
Beter laat dan nooit! Lucien La-
zarides heeft aangekondigd de
voorlaatste etappe: St, Etienne
Montlugon (die heden verreden
wordt) op zijn naam te zullen
brengen. Lucien is „van de
streek" weet u en dan moet je
wel eens iets bijzonders laten
eien. Als 't hem nu maar niet
vergaat als Forestier in Lyon!
Toen Bobet in Briangon de gele
trui had veroverd, kwam er
champagne in de koeler. Marcel
Bidot raakte een beetje de kluts
kwijt en gaf ook een rondje. Maar
Louison had er geen trek meer
in, bovendien wees de klok 9 uur
aan. „En nu", zei Bobet, „laa.t ne
met rust, ik wil gaan slapen".
Meteen was de Franse ploeglei
der klaar wakker. „Natuurlijk"
zei Marcel, „naar bed gij (en tot
de vriendenen jelui ingerukt,
gij dwazenAldus redt men
zich in la douce France uit
moeilijke situaties.
De mensen bij onze krant, die de
uitslag van de Tour-prijsvraag
moeten behandelen, zitten in zak
en as. En die zijn toch wel wat
gewoon. Nog nooit namen zowe
len deel aan deze prijsvraag, zeg
gen ze, en hoe ze er dóór moe
ten komen weten ze niet. Kom
dames en heren, enen aanpakken
want we zijn gloeiend benieuwd
wie die door Woutje Wagtmans
en Wim van Est geschonken prij
zen: resp. een fles wijn en de kis
ten sigaren, in de wacht zullen
slepen!
Marcel Bidot, ploegleider der
Frans-nationalen, verklaarde gis
teren voor de radio, dat zijn
equipe niet meer van plan is een
aanval te doen op de Nederland
se ploeg. Wij strijden slechts voor
't behoud van de gele trui van
Bobet, tof in Parijs! Mannen
broeders van de Nederlandse
ploeg, laat je niet lijmen! Nog
twee dagen goed oppassen of 't
is gebeurd met die twee-en-een-
half millioen francs!
£)E TOVERPRINS VAN DE RONDE" had dus de snelste tijd ge-
maakt! In 1 uur en 49 minuten waren door Louison de 70 zware
kilometers weggedraaid, hetgeen neerkomt op een gemiddelde snel
heid van iets meer dan 40 km. per uur. En dan te weten, dat hij nog
een lekke band heeft gehad! Wim van Est die ongeveer een uur eerder
gestart was dan Bobet, deed echter slechts weinig voor de Fransman
onder. Hij liet een tijd noteren van 1.50.45 (gemiddelde uursnelheid:
37.923 km.) en hield daarmede het record van de dag totdat Bobet bin
nenreed en er 1.45 min. minder over had gedaan. Van Est was dus twee
de in het klassement. Daar was niets aan te doen, maar een hard gelag
kon men het zeker noemen, want het had de tweede étappe-zege voor
hem kunnen zijn. En dan de eer om in de Tour-tijdrit zegevierend uit
het strijdperk te mogen treden Niettemin een fantastische race, die stof
oplevert voor herinnering
ITN DAN ons aller Woutje! Hij was
niet alleen de tweede beste Neder
lander, maar haalde daarenboven het
sterke staaltje uit om als nummer
vier te eindigen, achter de Zwitser
Schar die er 38 seconden minder over
had gedaan. Ge moet niet vragen hoe
Woutje gereden heeft, maar ook in
welk een superieure conditie de klei
ne peuter uit Breda verkeerd heeft en
hoe goed hem dit parcours gelegen
heeft. Een traject overigens, dat ont
zettend zware eisen stelde en de eer
ste vijftig kilometer voortdurend in.
stijgende lijn ging (van 229 meter in
Lyon tot 910 meter), daarna langs
setrke afdalingen naar het eindpunt
voerde.
FORMIDABEL!
WEN DERGELIJKE opgave konden
slechts de allerbesten, de veelzij-
digsten, met succes vervullen. Van Wim
van Est. men weet dat. hadden wij in
derdaad een dergelijke formidabele
krachtsinspanning verwacht, aanvan
kelijk echter niet van Wagtmans. Maar
toen we hem aan de karwei zagen be
ginnen, moest dit inzicht snel worden
herzien maar al te graag natuur
lijk! want hij reed als op vleugelen
de hellingen op, zonder een ogenblik
te verslappen. Geconcentreerd, vinnig
en een nooit geziene harde trek rond
de mond, pedaleerde Woutje, èn met
soepelheid, die niet naliet grote in
druk op de volgers te maken. Na een
uur fietsen begreep men, dat hij tot
de allergrootsten in het „veld" moest
worden gerekend en Wouter heeft óók
in de slotphase niet teleurgesteld. Een
4e plaats in het dagklassément en bo
vendien nog drie plaatsen omhoog in
het algemeen klassement. Dat Woutje!
Advertentie:
IN DE
op WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1953
start de volledige
JAMMER!
Onze derde beste man was Gqyrit
Voorting! Zijn tijd bedroeg 1.55.25, lang
niet slecht, maar velen onder u zullen
een betere prestatie van hem hebben
verwacht. Was dat het geval geweest,
dan zou niet zoals nu het geval is ge
weest de Franse nationale equipe de
prijs in het dagploegenklassement ge
wonnen hebben, maar de onze, die nu
slechts 54 seconden bij Bobet c.s. te
kort kwam.
Alles bijeen een resultaat om mee te
geuren. Want 0, zo gebrand waren de
favoriete tegenstanders op een échec
van onze jongens gëweest. Sterker, zij
hadden het niet onder stoelen of ban
ken gestoken, dat de herrie van daags
tevoren funest'zou blijken te zijn voor
de homogeniteit «in de Nederlandse ge
lederen. Maar zij hadden buiten de
waard en.... Kees Pellenaars gere
kend, want op zijn manier had hij de
„amokmakers" onder handen genomen
en hen aan het verstand gebracht, dat
ze wel ezels moesten zijn om op het
moment, dat Nederland het grootste
succes, dat denkbaar was. bezig was te
behalen, nog over die geschiedenis in
de etappe naar Lyon te durven pra
ten.
Neemt u van ons aan: het zevental
is vanochtend geladen aan de start
verschenen en zij hebben inderdaad
(Advertentie)
IVa de 20ste étappe te
St. Etienne
1 Bobet 113 17 19
2 Mallejac, op 14.08
3 Astrua, op 15.01
4 Close, op 17-37
5 Schar, op 18.04
6 Wagtmans, op 21.39
13 van Est, op 39.00
16 G. Voorting, op 44.33
19 Nolten, op 47.52
29 Roks, op 1.13.23
36 Suykerbuyk, op 1.31.24
37 van Breenen, op 1.35.44
Louison Bobet behield de
gele trui.
Nederland bleef lelden in
alg. ploegenklassement!
De Ned. ploeg klom in to
taal weer flink op!!
i
alles gegeven om die vervelende ge
schiedenis uit de wereld te helpen.
Dat stelden in St. Etienne de chrono
meters onfeilbaar vast!
DE LAATSTE HAND
En nu gaan we ons dan gereed ma
ken om de laatste hand te leggen aan
de Tour ende overwinningen: die
voor de ploeg en die voor Woutje
Wagtmans, die nog altijd als nummer
een geklasseerd staat voor de Suiker
prijs, die tienduizend gulden op gaat
brengen.
We zullen nu maar geen verdere be
rekeningen maken op financieel ter
rein. Eerst moeten we tezamen en zon
der achterstand in Montlugon aanko
men: dat gebeurt dan Zaterdagmiddag
en Zondag beginnen we dan met z'n
allen aan de apotheose, die rit van
ruim 300 kilometer, langs millioenen
toeschouwers, eb de glorieuze entree in
Parijs. Dat zal me wat worden. Voor
het eerst na zoveel jaren een Frans
man winnaar van de Tour (hetgeen
nu wel vast staat)! We verwachten
dat ze daar in het Pare des Princes de
boel gaan afbreken. Ook wij hopen
daar een beetje aan mee te doen, na-
elijk als de zeven landgenoten om-
ransd en stralend van vreugde hun
ere-ronde zullen rijden.
Maar komaan, nog even geduld, want
tenslotte moet dat eerst nog een feit
worden.
Landgenoten, tot in Parijs, Zondag
middag rond vier uur in het Pare des
Princes. Daar spreken we elkaar na
der en voor dit jaar dan voor de laat
ste keer!
Op de Col d'Izoard, waar onze fotograaf deze opname maakte, was het,
dat Louison, thans gele truidrager en bijkans zeker van de eind-overwin
ning te Parijs, de grondslag voor deze, zo fel begeerde trofée legde. Men
ziet hem hier alleen tegen de grimmige berg opgaan. Alle tegenstanders
hebben reeds het hoofd moeten buigên. Morgen fietst hij, bizondere
omstandigheden daar gelaten als „Toverprins van de Ronde" zijn woon
plaats binnen! Dat zal wat zijn, daar in Parijs'.'.
ETAPPE
KLASSEMENT
20e etappe, van Lyon naar St. Etien
ne (tijdrit 70 kilometer): 1 Bobet 1 uur
49 minuten, 2 van Est 1 50 45, 3 Schar,
1 51 47, 4 Wagtmans 1 52 25, 5 Lorono
1 52 56, 6 Bauvin 1 52 57, 7 Astrua 1 53
13, 8 Morvan 1 53 39, 9 Close 1 53 42,
10 Malejac 1 53 43, 11 Rossello 1 53 52,
12 Mirando 1 53 56, 13 Massip 1 54 20,
14 Le Guilly 1 54 34, 15 Rolland 1 54
37, 16 Ernzer 1 54 45, 17 Molineris 1 54
48, 18 Meunier 1 54 57, 19 Bartali 1 55
01, 20 Mahé 1 55 02, 25 G. Voorting 1 55
25, 32 Nolten 1 56 19, 62 Suykerbuyk
en Roks 1 59 23, 70 van Breenen 2 01
10.
ALGEMEEN
KLASSEMENT
(Van onze speciale verslaggevers).
SAINT ETIENNE, Vrijdagavond.
|TEN TIJDRIT is altijd moeilijk te volgen en om in staat te zijn belangwek
kende bijzonderheden te vertellen over de prestaties. zRn de ver
slaggevers gedwongen, rekensommetjes te maken van gemiddelde uursnel
heden, tussentijden, totaaltijden en "'wat dies meer zij. Maar laten wij eerst
iets vertellen van het parcours, dat zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in
deze tijdrit.
gesteld aan de stuur- en remkunst
van de renners. Van tempo-rijden
was derhalve geen sprake: het was
heuvel op, heuvel af, klimmen en
dalen, aanzetten en remmen. De
grootste concentratie was dus ver
eist!
ORGANISATIE:
PERFECT!
MEN MOET bewondering hebben
voor de organisatoren, die er in
zijn geslaagd dit traject te vinden.
De weg ging over heuvelen en door
dalen met hoogteverschillen van ma
ximaal 700 meter. Het wegdek was
over het algemeen goed, maar het
aantal bochten overtrof de stoutste
verwachtingen. Bijna geen rechte ge
deelten waren in het 70 kilometer
lange traject opgenomen. De wegen
slingerden als lianen door het vrien
delijke. zonnige en hier en daar
schaduwrijke landschap. Een bocht
op elke 60 meterVele van deze
bochten waren Icruw .nqar 'n groot
percentage bleek scherp tot haaks
te zijn, waardoor hoge eisen werden
feld een duidelijk beeld gaven van het
verloop van de strijd.
Bobet bleek op de Arpin de snelste
tijd te hebben gemaakt over de 48_ki
lometer, welke sedert de start huiten
Lyon waren afgelegd. Deze tussentij
den op de Arpin waren: Bobet 1 20 02;
van Est 1 21 21; Le Guilly 1 21 27;
Schar 1 21 31; Wagtmans 1 22 20 en
Lorono 1 22 25.
Van de Arpin tot#aan de baan te
St. Etienne daalde de weg.
Dat Bobet een betere klimmer is
dan van Est, bleek ook in deze tijdrit.
Want tot de Arpin liep de weg vrijwel
voordurend omhoog, afgewisseld met
kleine dalingen, en op de 48 kilometer
won Bobet 1 minuut 19 seconden op
onze landgenoot.
GOED GEREDEN,
WIM!
TNE ORGANISATIE liep, traditie-ge-
trouw, op rolletjes. Elke renner
had een wagen bij zich, waarin een
verzorger zat en een commissaris. Bo
vendien had men reservebanden en
ander materiaal bij zich Degenen die
onderaan de lijst stonden van de al
gemene rangschikking, vertrokken 't
eerst, telkenmale met een tussenruim
te van vier minuten. De hoogst geklas-
seerden kwamen dus in de middag
uren aan de beurt. Zo vertrok Bobet
pas om 3 uur als laatste.
Op het hoogtepunt van de route, de
op 910 meter hoogte gelegen Arpin, 22
kilomeier vóór de finish, werden tus
sentijden opgenomen, welke ongetwij
In gesloten gelederen, schijnbaar rus
tig, maar in werkelijkheid van grote
successen dromend, heeft de karavaan
zich op weg begeven jiSar de Col de
Vars. Vredig ligt het dorpje achter
hen in 't dal, waarvan alleen onze fo
tograaf de schoonheid bewonderen
kon. De renners hadden andere be
sognes.
1 Bobet 113 17 19, 2 Mallejac 113 31
27, op 14.08, 3 Astrua 113 32 20, op 15.01,
4 Close 113 34 56, op 17.37, 5 Schar 113
36 03, op 18.04, 6 Wagtmans 113 38 58
op 21.39, 7 Rolland 113 40 22 op 23.03,
8 Lauredi 113 41 25 op 24.06, 9 Gemi
niani 113 44 37 op 27.18, 10 Mahé 113
45 45 op 28.26. 11 Bartali 113 49. 19 op
32 minuten, 12 Mirando 113 52 04 op
34.45. 13 van Est 113 56 19 op 39.00,
14 Serra 113 57 51 op 40.32, 15 Magni
113 59 37 op 42.18. 16 G. Voorting 114
01 52 op 44.33, 17 Bauvin 114 02 26 op
45.07, 18 Ernzer 114 04 00 op 46.41, 19
Nolten 114 05 11 op 47.52, 20 Anzile 114
07 57 op 50.38, 29 Roks 114 30 42 op
(Advertentie)
1.13.23, 36 Suykerbuyk 114 48 43 op
1.31.24, 37 van Breenen 114 53 03 op
1.35.44.
PLOEGEN
KLASSEMENT
1 Frankrijk! (Bobet, Le Guilly, Rol
land) 5 37 11, 2 Nederland (van Est,
Wagtmans, en Gerrit Voorting) 5 38 05,
3 Italië (Astrua, Rossello, Bartali) 5 42
06, 4 Spanje (Lorono, Massip, Gelabert)
5 42 23, 5 Frankrijk-West (Morvan,
Mallejac, Mahé) 5 42 24, 6 Frankrijk
N. O. C. (Bauvin, Meunier. Anzilei)
5 43 02. 7 Frankrijk Zuid-Oost (Mi
rando, Molineris, Vitetta) 5 44 35, 8
Zwitserland (Schar. Schellenberg,
Metzger) 5 45 06. 9 België (Close, Im-
panis, de Bruyne) 5 46 43, 10 Luxem
burg (Ernzer, Schmidt. Kemp) 5 49 44,
11 Ile-de-France (Bober, Renaud, en
Quentin) 5 55 41,
ALGEMEEN
PLOEGEN
KLASSEMENT
1 Nederland 339 29 04, 2 Frankrijk
339 36 14 oo 7.10, 3 Frankrijk N. O. C.
339 51 33 od 22.29. 4 België 340 20 06. 5
Frankrijk-West 340 32 58, 6 Italië 340
37 19. 7 Spanje 341 19 43, 8 Frankrijk-
Zuid-Oost 341 .54 20. 9 Ile-deFrance 342
03 20. 10 Zwitserland 342 23 24, 11 Lu
xemburg 343 56 19.
JUBILEUM
KLASSEMENT
1 Schar, 2 Magni. 3 Geminiani, 4 Rol
land, 5 van Est, 6 G. Voorting, 7 As
trua. 8 Bobet en Bartali. 10 Lauredi,
16 Wagtmans, 17 Mallejac en Nolten.
WOOR DE wekelijkse etappe-prijs
vraag ditmaal die van Donder
dag 1.1., welke de Fransman Meunier
won kwamen weer enige duizenden
inzendingen binnen. Daaronder bevon
den zich 31 goede oplossingen en daar
zoals bekend, drie prijzen door de di
rectie van ons blad beschikbaar wer
den gesteld, diende het lot hier de
uiteindelijke beslissing te brengen.
Vrouwe Fortuna wenste deze keer te
lachen in de richting van Bergen op
Zoom, Etten en Oostburg. Daar zijn
namelijk de drie gelukkigen woon
achtig. Hier volgen hun namen:
BERGEN OP ZOOM: le prijs, een
waardebon van f 25.- voor C. Fran
ken, Noordsingel 56.
ETTEN: 2e prijs, waardebon ad f 10
voor André Vervaart, J. P. Luyten-
straat 23.
OOSTBURG: 3e prijs, waardebon ad
f 5.- voor Cam. Verhulst, Oude
Stad 49.
En nu maai51 eens afgewacht, wat de
uitslag zal brengen van de grote, im
ponerende prijsvraag (totale waardè
f 6500.-), waarvoor duizenden en nog
eens duizenden ingevulde formulieren
binnen kwamen. Maar doet u de af
deling, belast met het vaststellen van
de resultaten het niet aan, om te in
formeren, hoe het er mee staat. Het
is zó al erg genoeg en bovendien zou
den ze het u nog niet kunnen vertel
len.
Alstublieft dus geen telefoontjes of
schriftelijke verzoeken. Als het zover
is. leest u het in onze krant!
(Advertentie)
INTERNATIONALE
F\E GROENE truidrager Schar, heeft
wederom schitterend van zich af
gebeten. Maar hij, die gedacht had Bo
bet te kunnen slaan, moest zelfs de
tweede plaats in de etappe aan van
Est afstaan. Spontaan kwam hij onze
landgenoot met diens prachtige rijden
aan de finish gelukwensen. „Wat heb
jij goed gereden", siste hij tussen zjjn
tanden.
Bobet kreeg nog een lekke band,
enkele kilometers voor St. Etienne,
maar het euvel was snel verholpen en
toen hij zijn ronde in het stadion had
gereden, hadden de chronometreurs
voor hem een tijd afgedrukt van 1 uur
49 minuten. Wim van Est. die een
lange tijd de snelste tijd van de dag
had, met Wagtmans op de tweede
plaats, werd door Bobet dus beroofd
van het winnen van een tweede etap
pe en Schar nam de derde plaats van
Wagtmans over.
(Van onze speciale verslaggevers).
ST. ETIENNE, Vrijdagavond.
L"EES PELLENAARS had banden van 280 en 320 gram laten omleggen. Hij
had ze ook lichter, doch toen hij vernam, dat het wegdek zich niet in
zo'n goede staat bevond, durfde hij dat er niet op te wagen. Hij volgde VAN
EST in zijn jeep en op de laatste 5 km. riep hij zijn pupil toe: alles en alles
geven. Nu heeft Wim, die vóór met 52 en 47 reed en achter met 14, 16,
17, 19 en 22, volkomen gedaan, zodat hij erin slaagde, de best geplaatste Lu
xemburger, Ernzer, 4 minuten vóór hem te Lyon gestart, in te halen en op
de streep te St. Etienne te kloppen.
De grootste winst heeft WOUTJE WAGTMANS gemaakt. Pellenaars
daagde hem bij de start voor een weddenschap uit: „Als gij bij de eerste
tien komt, krijgt ge 100 gulden van me!"
Wagtmans, anders nogal vlot van tong, aarzelde en keek zijn ploegleider
wat wantrouwend aan. Maar de laatste herhaalde zijn aanbod, met getuigen
erbij. Nóg durfde Wagtmans geen „ja" te zeggen, waarvan hij enkele uren
later veel spijt heeft gehad, want hij werd immers vierde'.
Magni was vóór hem gestart met de gebruikelijke vier minuten verschil.
Reeds bij het klimmen naar de hoogste heuvel kreeg hij Magni in zicht.
Dank zij zijn snelle eindsprint bleef Magni de schande bespaard door Wagt
mans te zijn ingelopen. Maar of het een schande is door onze landgenoot in
DEZE vorm te worden geklopt, is zeer de vraag.
GERRIT VOORTING ging met te klein verzet naar beneden, waardoor
hij kostbare seconden verloor.
SUYKERBUYK en ROKS maakten precies dezelfde tijd. De laatste was
verbaasd over de veel snellere tijden, die anderen hadden gemaakt. „Ik be
grijp niet, dat die mensen zó snel kunnen rijden", mompelde Roks.
JAN NOLTEN had niet sterk geklommen. In de afdeling herstelde de
Limburger zich uitstekend.
HEIN VAN BREENEN zei ronduit: „Zo'n tijdrit is ■niets voor mij. Dat
voortdurend rijden in mijn eentje inspireert mij niet".
Met Roks zocht hij na de rit gezamenlijk het hotel op. Van Breenen en
Suykerbuyk sliepen in de nacht van Donderdag op Vrijdag in één kamer.
Eqn fijn psychologisch trekje van Pellenaars. De schermutselingen waren
gestaakt: de vrede was getekend, beiden hadden elkaar de hand gegeven!
TE WAALWIJK
van 21 t/m
31 Auq. 1953
schoenen! leder WlmodeJlP
pEN MOTORRIJDER uit Zeeland
kwam met een kalm gangetje de
Rotterdamse tunnel uitrijden en toen
hij de Statenweg opreed, meende hij,
dat er achter hem iets viel. Hij
schonk cr eerst geen aandacht aan,
omdat hij zijn aandacht voor de mo
tor nodig had.
Een eind verder vroeg hij aan zijn
14-jarig dochtertje, dat op de duo
zat: „Zag jij ook die fiets achter ons
vallen?"
Maar al wie antwoordde, zijn doch
ter niet. Hij keek eens om en tot zijn
ontzetting zag hij. dat zijn dochter
èn zijn duo spoorloos verdwenen wa
ren. Direct hield hij stil en vertelde
een politieman zijn bevindingen. Sa
men gingen ze de weg terug en bij
de Walenburgerweg stond het meisje
te wachten met het duo in de hand.
Zij zag wat witjes om de neus
UhE Zuid-Slavische Regering heeft
een Amerikaanse specialist, dr.
John Lawrence, toestemming gege
ven om een bezoek te brengen aan
Kardinaal Stepinac.
Mgr. Stepinac lijdt aan een bloed
ziekte. Dr. Lawrence was uit eigener
beweging gekomen en hij had een vi
sum gekregen, zoals iedere andere
buitenlander die Zuid-Slavië wenst te
bezoeken, aldus een woordvoerder
van de Regering te Belgrado.
IN AMERIKA
wordt Me J
als Mamie wort|
vrouw Auriol is
van het Spaansi
vechten en in I
van eerste Russ
Mevrouw Malen
terpubliek van
Bij het begin va:
oorlog bracht zij.
wa, avond na a
Balschoi opera Ir
king.
Ze had een kr|
en een zeldzame
neel te spelen. 1
dat ze na afloop
twaalf keer buigi
weer voor het v
schijnen om de
in ontvangst te n
Toen was er
der het publiek d
FAMILIEBERH
(Uit andere bi
Geboren: Hei
van Hr. en Mevr.
kersMelchers Ti
Getrouwd
hoven, arts en C.
Hoensbroek.
Overleden:
Janssen, 71 jaar
dam.
Verloofd:
Toos van C
en
Cor Keir
Prins Hendrikstra:
Plataanstraat 29.
Breda 29 Juli 1953,
Heden overleed
kalm tot onz<
droefheid in het
huis St. Joanna
onze lieve va
huwd- en groot
JAN NOTEB
weduwnaar van
lena. Pieternell
naert, in de oi
van bijna 85 jaa
Middelburg, St
14,
J. H. Noteboo
Oosterhout, St.
abdij,
Br. Bonifatius
H. J. N'
Goes, Lange Ker
P. Sturm-Notet
J. G. Sturm
Magie
Ineke
"s-Heer-Arendske
Juli 1953.
Stationsweg F 34
De teraardebestell
plaats vinden op
dag 27 Juli a.s.
Stationsweg F
Heer-Arendskerke
uur.
HOUDT o:
MAANDAG 27
NOG 2 DAGEN I
Dan aijn
f 10.-
voor de eerste 1
scheermesjes.
Deze unieke aarfl
afnemer te mal
mesje» die nu ol
Deze mesjes zijn|
0.08 mm. Ze zijn
apparaat.
De „HANSA-scil
kleinhandel te vil
1,25 per 10 stull
Bij bestelling vatl
zeer lage prijs vil
bovenstaande vuil
Vult onderstaand I
gen aan ons oil
Bestellingen wortl
gevoerd.
U kunt ook uw I
dagelijks van 9
zenden:
Keizersgracht 26(1
U gelieve mij c
50 stu
waarbij gratis de
worden bijgeleven
Naam:
Straat
Woonplaats: