Het werd een wandelingnaar Lyon Meunier won de eindsprint èn de dagprijs Als Le Guilly NIET die inzinking had gekregen.... DERDE DAG WAS „DIKKE MIK INDRUKWEKKEND BEELD Peleton liet vluchtelingen hun gang gaan Van Breenen liet zich gaf Suijkerbuijk een gaan en opdoffer Vandaag de tijdrit In Grenoble werd situatie opgeklaard VIERDAAGSE ZIT ER BIJNA WEER OP DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JULI 1953 4 N.O.C.-PLOEG NAM DEEL VAN ACHTER STAND TERUG DIE„ MANNEN van de Noord-Oost- Centrale equipe, gisteren door on ze landgenoten van de eerste plaats in het ploegenklassement geduwd, wa ren met de twee Spanjaarden meege- rend, natuurlijk met de bedoeling zo veel mogelijk achterstand op de Fran se nationaien vlak vóór hen in de rangschikking der equipes èn de Nederlanders terug te nemen. Men gaf ze die kans en ze konden inder daad een belangrijk deel van die ach terstand ruim 20 minuten! af fietsen. Een ogenblik werd het 'n beet je angstig gevoel voor de Nederland se volgers, die voortdurend zaten te rekenen. Maar de vrees was ongegrond, want meer dan die 20 minuten werd hen niet gegund, daar zorgden in de siotphase van de etappe, zowel de Frans-nationalen als onze zeven verte genwoordigers voor. Dit was dan in feite het enige attractieve voor de vol gers geweest endie fluitende, joe lende massa hier aari de finish. Bobet „Toverprins van de Ronde Couvreur gisteren de dapperste renner De posities der Nederlanders SPORT IN 'T KORT Zo iets komt in de beste families voor Blozende Adriaan brak zijn stuur Aan tafel was alles weer koek en ei Fausto Coppi kwam eens kijken.... Mineurstemming als sneeuw voor de zon verdwenen Groesbeek reikte op 3e dag reeds gladiolen uit 1 LYON, Donderdagavond. r\E GESCHIEDSCHRIJVERS zullen zich over deze 19e rit, die de karavaan weer 227 kilo meter dichter bij het definitieve eindpunt bracht, het hoofd niet breken. Zes renners namen in Briancon de kuitebenen: twee Franse N.O.C.- leden en evenzoveel Spanjgarden bleven daar (Van onze speciale verslaggevers). van over en ditzelfde viertal arriveerde op de wielerbaan hier in de zijdestad, waar het pu bliek een fluitconcert produceerde van een om vang zoals we nog nooit hoorden. Het was be stemd voor Meunier, die volgens de Lyonnezen Forestier man van de streek de overwin ning had dienen te laten, 't Zijn me chauvinisten daar! HEBT WEL BEGREPEN, dat dit een rit zonder geschiedenis is ge weest. De grote heren, Louison Bobet aan het hoofd, hadden er hele maal geen trek in om vandaag inspannende dingen te doen. Na die ex plosieve arbeid, gisteren in de Alpen, voelden ze er méér voor, de dag in dolce (ar niente, zij het dan op de (iets, door te brengen. Dat konden ze evenwel pas na de beklimming van de Col du Lautaret, die voor hun neus oprees, toen ze aan de start kwamen. Maar daarna was het een hele poos zacht golvend heuvelland en het colletje in de buurt van Lyon namen ze maar op de koop toe. QEEN ZWARE RIT DUS! De favo- rieten waarbij we ook gerust de Nederlanders mogen noemen hadden er alleen maar op toe te zien, dat geen tegenstander-met-kansen-in- Parijs. óf ploeg met concurrentie-allu- res, gekke dingen doen. De Frans-nationale, le Guilly bleek dit van plan, maar het feest ging niet door. omdat hij met pech af te reke nen kreeg. Wèl door ging de daarna door Meunier. Forestier, Langerica, Lorono en Couvreur voortgezette vlucht. De donkerbruine Lorono had per soonlijke intenties ten aanzien van de Col du Lautaret. DAAR, op die top, winnen, betekende voor de Spanjaard eerste eindigen in het bergklassement. Nou, dat gunde hem de karavaan wel en zo geschiedde het, dat men hem liet gaan. Hij werd weliswaar tweede Le Guilly won doch de bergprijs was toch voor hem. STUK ACHTER STAND TERUG GENOMEN te vergeten Astrua, favorieten in het Italiaanse kamp zijn. In stijgende spanning wordt de dag van morgen tegemoet gezien. I)E UITSLAGEN; ETAPPE KLASSEMENT Gisteren was het de laatste dag van inzending voor de grandioze Tour de France-prijsvraag, ook ditmaal weer door ons blad uit geschreven. Het is de gehele dag door, maar in sneltreintempo na het: bekend worden van de uit slag der 19e etappe, een run ge weest op de brievenbussen aan onze kantoren. Er moest een spe ciale brigade Worden gevormd om'zïch bij die brievenbussen te posteren en ze regelmatig te le digen. Er ligt nu een berg inge vulde formulieren, waar niet overheen te kijken is. Nog een weekje geduld en u weet of ge tot de gelukkigen behoort. She Tour, die Tour!!! We kwamen te weten, dat Fa.us- to Coppi daar in de Alpen niet heeft gestaan om Bartali de pé in te jagen, maar om hem een kruikje drinken aan te reiken: extra fris en lekker! Maar Gino reed met zo'n vaart voorbij, dat Coppi geen gelegenheid kreeg het hem te gevenGelooft u het? De toeschouwers in Gap hebben weinig te zien gekregen van de renners. De hitte had de wegen daar zódanig gemaakt, dat het publiek slechts een stofwolk zag toen de karavaan passeerde. Al leen Woutje Wagtmans konden ze herkennen, maar die was dan ook alléén. Ge weet het: Bartali is geen pra ter en vragen doet hij ook nie mand wat. Ge kunt daarom be grijpen, hoe verbaasd Jean Gar- nault, de secretaris-generaal van de Tour was, toen Gino hem om een toegangskaart tot de finish te Gap verzocht, voor zijn vrouw, die een 'Overwinning van haar man dacht te zullen aanschou wen! Het was de eerste maal ge durende de tien jaar, dat Barta li en Garnault in de Tour zijn, dat Gino hem iets heeft gevraagd. Als dat Woutje Wagtmans er nu maar niet was geweest In Monaco, dat wil zeggen buiten de stad, had de daar wonende oud-renner Sercu, een Belg, een ravitailleringspost opgericht; stiekum natuurlijk, want dit is door de Tour-organisatie verbo den. Nu wilde het toeual, dat Sercu en diens handlangers niet wisten, dat de Nederlanders een ongeveer zelfde shirt dragen dan de Belgen. Sercu riap van uit de verte in het Vlaams, dat ze d'r handen uit moesten steken. Dat verstonden alleen de Nederlan ders maar er waren namelijk nog geen Belgen in zicht en dankbaar grepen ze naar de kruikjes.Toen wat later de landgenoten van Sercu langs kwamen, was de voorraad op. Ergens in de buurt van Gap stond de oud-Tourrijder Victor Cosson naar de karavaan te kijken. Hij bevond zich voor een café en verschillende renners stapten af om een fles bier of water te ha len. Zij deden net of ze Cosson niet herkenden, maar toen Vic tor af ging rekenen moest hij 22 bier en 7 water betalenDe deugnieten! Zoals ge weet, werd Louison Bo bet in de 18e rit de prijs voor de meest strijdlustige renner toege kend. Wij vonden dat toen, eer lijk gezegd, Gerrit Voor ting, maar alla. En wie denkt u, dat de pre mie kreeg, als grootste pechvogel in die etappe? Gino Bartali! Het is al ver met ,,il vecchio geko men. Sic transit gloria mundi.. o TOUR NOG NIET VOORBIJ 19e etappe van Brianqon naar Lyon (227 kilometer): 1 Meunier, 6 18 15, 2 Forestier, 3 Langarica, beide zelfde tijd, 4 Lorono 6 20 51, 5 Couvreur 6 25 25, 6 Magni 6 28 14, 7 Audaire, 8 Corrieri, 9 Schar, 10 Impanis, 11 Tonello, allen zelfde tijd, 12 ex aequo het grote peloton, waar in Nolten, van Est, Roks, van Breenen, Wagtmans, Gerrit Voorting. Verder maakten van deze groep deel uit: Bo bet, Deledda,, Geminiani, Lauredi, Re- my, Rolland, Teisseire, (allen Frank rijk nationaal), Bober (lie de France), Astrua, Baroni. Bartali, Isotti, Rossel- la (allen Italië), Huber, Metzger, Pia- nezzi, Schellenberg (allen Zwitser- landt. Adriaenssens, Close, de Bruyne, van Geneugden, van Genechten (allen België), Gelabert. Massip. Serra, Tro- bat (allen Spanje), Anzile, Bauvin, Dacquay, Quennehen, Walkowiak (Fr. Noord Oost Centraal) en Mallejac (Fr. West), 75 Suykerbuyk 6 41 13. ALGEMEEN KLASSEMENT JTR ZIJN BOSJES mensen, die van avond in Lyon beweerdén, dat de Tour hier reeds ten einde was. Het is mogelijk, dat zij het gelijk aan hun kant krijgen, maar voor ons is die tijdrit van morgen, Vrijdag, naar St. Etienne, over een afstand van 70 k.m. nog een onderdeel, dat vol verrassin gen kan zitten. Die ritten tegen het horloge en zeker van deze afmetin gen! zijn lang niet ieders werk en als men zich herinnert hoe in voor gaande jaren „de man met de hamer" bezig was, links en rechts slachtoffers makend, dan zeggen wij aan de voor avond van die etappe naar de stad van Keesje Rijvers: mensen, opgepast. Daarin kunnen de gekste dingen ge beuren! Dat de renners, althans het meren deel, zich deze stelling heeft geënta meerd, is vandaag duidelijk waar neembaar geweest. Men zat kennelijk zijn krachten te sparen Want al is er dan met een hoger gemiddelde gere den dan geschat was, gedemarreerd is er practisch niet het meest slopende werk Men bepaalde zicfn tot „draaien" (rouler, zegt de Fransman), een goede training voor de rit tegen het horloge, die rouleurs vergt, naar onze lezers weten. YJ/AT ONZE landgenoten betreft, behoeven we ons gelukkig niet zo heel erg ongerust te zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zal Wim van Est onze beste man zijn en naar gehoopt wordt óók een der corypheëen uit het gehele veld. Gerrit Voorting is even eens heel wat mans en Thijs Roks pleegt weinig minder te zijn. Jan Nol ten weet op zijn beurt wat solo-rijden betekent en dan hebben we daar nog Woutje Wagtmans, Adriaan Suyker buyk en Hein van Breenen. Allemaal taaie rakkers en doorzetters. Verwacht wordt, dat Bobet een der best geklasseerden zal zijn en de Bel gen gokken op Close en Couvreur. Maar ook Schar kan een stukje fiet sen, terwijl Magni en Bartali, en niet 1 Bobet 111 29 19, 2 Mallejac 111 37 54, op 8.35, 3 Astrua 111 39 07, op 9.48, 4 Close 111 41 14, op 11.55, 5 Schar 111 44 16, op 14.57, 6 Rolland 111 45 45, op 16.26, 7 Lauredi 111 46 04, op 16.45, 8 Geminiani 111 46 09, op 16.50, 9 Wagt mans 111 46 33, op 17.14, 10 Mahé 111 50 43 op 21.24, 11 Bartali 111 54 18, op 24.59, 12 Mirando 111 58 08, op 28.49, 13 Serra 112 00 12, op 30.53, 14 Magni 112 03 14, op 34.55, 15 van Est 112 06 04, op 36.45, 16 G. Voorting 112 06 27, op 37.08, 17 Nolten 112 08 52, op 39.33, 18 Ernzer 112 09 15, op 39.56, 19 Bauvin 112 09 29, op 40.10, 20 Lazarides 112 11 25, op 42.06. 26 Roks 112 31 19, op 1 uur en 2 minuten, 35 Suykerbuyk 112 49 20, op 1.20.01, 36 van Breenen 112 51 53, op 1.22.34. ETAPPE- PLOEGEN- KLASSEMENT .1Frankrijk Noord Oost Centraal (Meunier, Forestier, Anzile) 19 03 14, 2 Spanje (Langarica, Lorono, Gelabert) 19 07 20, 3 België (Couvreur, Impanis, Adriaenssens) 19 21 53. 4 Italië (Mag ni. Corrieri, Astrua) 19 24 42, Frank rijk West (Audaire, Esnault. Mahé) zelfde tijd, Zwitserland (Schar, La- franchi, Huber) zelfde tijd, 11e de Fr. (Tonello, Quentin, Renaud) zelfde tijd, Frankrijk Zuid Oost (Lazarides, Bian- chi, Mirando) zelfde tijd, Nederland (Nolten, Roks, van Breenen) zelfde tijd. Frankrijk (Bobet, Deledda. Ge miniani) zelfde tijd. Luxemburg (Ern zer. Kemp, Schmidt) zelfde tijd. De Franse Zuid West-ploeg, waar van slechts 2 renners binnen kwamen, werd niet meer in het klassement op genomen. ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT 1 Nederland 333 50 59, 2 Frankrijk 333 59 03, 3 Frankrijk Noord Oost Cen traal 334 08 31. 4 België 334 33 23, 5 Frankrijk West 334 50 34, 6 Italië 334 55 13. 7 Spanje 335 37 20, 8 lie de Fran ce 336 07 39, 9 Frankrijk Zuid Oost 336 09 45, 10 Zwitserland 336 38 18, 11 Lu xemburg 338 06 35. BERG KLASSEMENT 1 Lorono, Spanje, 54 punten, 2 Bo bet, Frankrijk, 36 punten, 3 Mirando, Fr Z. O., 29 punten, 4 Le Guilly, Fr. 24 punten, 5 Schar, Zwitserland, 22 punten, 6 Astrua, Italië, 20 punten, 7 Serra, Spanje, en Bauvin, Fr. N. O. C. elk 19 punten, 9 Nolten en Huber, Zwitserland, 14 punten, 16 G. Voor ting en Wagtmans, elk 7 punten, 26 van Est 4 punten. JUBILEUM KLASSEMENT 1 Schar, 2 Magni, 3 Geminiani, 4 Rol land, 5 van Est, 6 G. Voorting, 7 As trua, 8 Bartali, 9 Bobet, 10 Lauredi, 15 Nolten, 19 Wagtmans. Forestier (Fr. N. O. C.) kreeg gis teren de suikerprijs. Paret van de Franse Zuid-West- ploeg moest het in deze etappe opge ven. Voor de tijdrit van heden, Vrij dag. van Lyon naar St. Etienne zullen derhalve 76 renners starten. .H Langzaam stijgend is de karavaan op weg naar de Alpen-toppen. Het pelo ton is hier nog compact, maar ver derop zouden de klappen beginnen te vallen. Er is weinig belangstelling langs de kant van de weg, die zichj door een prachtig landschap slingert. Echt een foto om in vacantiestemming te komen! (Van onze speciale verslaggevers). LYON, Donderdagavond. y/OOR HET EERST sinds het vertrek uit Straatsburg is het een saaie étappe geweest. Bobet, die in de Franse journalistieke taal van nu af aan de „To verprins van de Ronde" Is gedoopt, verscheen trots in zijn gele trui en om ringd door zjjn paladijnen van de Franse nationale ploeg aan de start! LIET parcours voerde over de Lau taret, een pashoogte van de 2e categorie, die echter zijn afschrikwek kendheid goeddeels heeft verloren sinds de weg verbreed is en van een prachtig egaal dek is voorzien. Le Guilly van de Fransë nationale ploeg was het eerst boven, met 50 sec. voorsprong op Lorono. 1 min. 20 sec. op Langarica. 1 min. 25 sec. op Meu nier en Forestier en 2 min. 45 sec. op Couvreur en de voorste gelederen van het peloton. Wagtmans, die moeilijk klom. had 4 min. vertraging en Suijkerbuijk, van Breenen en Roks passeerden zelfs 7 min. na Le Guilly. Wagtmans, Suij kerbuijk en Roks kregen vrij gauw weer aansluiting met de hoofdmacht. Van Breenen, die overhoop kwam te liggen met een defecte pedaal, haalde het peloton precies voor Grenoble, 112 k.m. van Briancon, in. RECHTSTREEKSE AANVAL F)E strijd had, wat de indi\»iduele rongschikking betreft, vrijwel geen betekenis. Maar zoveel temeer voor het ploegenklassement. De aan wezigheid van de Franse nationale Le Guilly en de N.O.C.-ers Forestier en Meunier aan de kop, duidde dus op een rechtstreekse aanval op Ne derland in de ploegenrangschikking. Bij de afdaling door de vallei van de Romanche, waar het natuurschoon grootser erf indrukwekkender is dan in de Pyreneeën, sloten Le Guilly, Meunier, Fórestier, Langarica en Lo rono, zich aaneen tot een kopgroep van vijf man. Ongeveer een minuut achter hen reed de Belg Couvreur, die spoedig gezelschap kreeg van Le Guilly, want de Fransman had zich bij de bestijging van de Lautaret ge blesseerd en kon het tempo in cfe kop niet bijhouden. Daarmee was de aan- v^J op Nederland al veel minder ge vaarlijk geworden. Met dat al stond de zaak 7.0, dat de ploeg de eerste plaats te Vizille, 96 k.m. van het beginpunt, aan de Franse nationale was kwijt geraakt. Want daar had het grote peloton ruim 12 min. achterstand op de vier lei ders en bijna 10 min. op Couvreur en Le Guilly. De voorsprong van 8 min. op de Frans-nationale in het ploegen klassement was daar dus veranderd in een achterstand van 2 min. GEVAAR VOORBIJ "FE Grenoble hij de ravitaillering toonde Pellenaars zich echter op timistisch. „Nu Le Guilly niet meer bij de koplopers zit, komt dit zaakje wel goed", verklaarde hij en de gebeur tenissen stelden hem in het gelijk. Want weliswaar liepen Langarica c.s. nog verder uit op de hoofdmacht dan bijna 13 min., maar het peloton won op Couvreur en Le Guilly. Op de heuvel van Moirans passeer den Forestier, Lorono. Langarica en Meunier in deze volgorde. 30 k.m. verder namen wij de tijden op en toen bleek de Nederlandse ploeg van Le Guilly, die een zware inzinking had gekregen en terug gezakt was in het grote peloton, geen gevaar meer had te vrezen. Aan kop ging het viertal, op 7 min. volgde de dappere en al- leenrijdende Couvreur en op 12 min. 30 sec. het peloton. Suijkerbuijk, die op het heuveltje van Moirans gelost was, kwam veel later door. IE PLAATS BEHOUDEN F\AARMEE was beslist, dat Neder- land de eerste plaats in het ploe- Na de 19e étappe te Lyon J 1 Bobet, 111.29.19 2 Mallejac, op 8.35 3 Astrua, op 9.48 4 Close, op 11.55 5 Schar, op 14.57 9 Wagtmans, op 17.14 15 van Est. op 36.45 16 G. Voorting. op 37.08 17 Nolten, op 39.33 26 Roks, op i uur en 2 min. 35 Suykerbuyk, op 1.20.01 36 v. Breenen, op 1.22.34. Nederland behield de eerste plaats in het algemeen ploe genklassement. genklassement ook na deze etappe zou behouden. Te Lyon arriveerden eerst Meunier, Forestier en Langarica, met 2 'A min. voorsprong op Lorono, die in de laatste 10 k.m. het contact tij dens een zware regenbui met zijn makkkers had verloren. Vijfde werd de Belg Couvreur met 7 min. achter stand en drie minuten later won Magni de sprint van het peloton van ruim 60 renners, waarbij zich Wagt mans, Nolten, van Est, van Breenen en Gerrit Voorting bevonden. De Engelsman Ned Barnie, die bij Dover in zee was gegaan, heeft zijn poging om het Kanaal in beide richtingen over te zwemmen moeten staken. On ongeveer 8 kilometer van de Franse kust liet hij zich in de roeiboot hijsen. De zeer ruwe zee maakte elk verder zwemmen onmo gelijk. Barnie had toen ruim veertien uur in het water gelegen. 99 (Van onze speciale verslaggevers). LYON, Donderdagavond. ÏN HET BESTE HUISHOUDEN komen wel eens moeilijkheden voor. De geest In de Nederlandse ploeg is, van Straatsburg aaltijd buitengewoon goed geweest. Kees Pellenaars waakte er angstvallig voor. dat de onderlinge verstandhouding prima bleef, want hij beschouwde dat als een eerste voor waarde voor succes. p^IETTEMIN sluimerde er allang een minder gezonde rivaliteit tussen Hein van Breenen enerzijds en Adr. Suykerbuyk en Thijs Roks Onze speciale verslaggevers hebben het reeds gemeld: Fausto kon t thuis niet langer uithouden en kwam eens kijken naar de Tour. Hier ziët men hem met enige Italiaanse coureurs als doodgewoon toeschouwer langs de weg staan. Van l.n.r.: Milano, Coppi en Carrea. anderzijds. Alle drie vol vitaliteit, energie en eerzucht, maar toch ka rakters, welke zeer ver uiteen lopen. Alle drie zijn knechtjesvan Wagt mans, van Est, Nolten en Voorting, een rol, welke goed moet worden vervuld, wil de ploeg kans van sla gen hebben bij het winnen van een algemeen landenklassement. Boven dien hebben de knechtjes steun te verlenen, indien één van de vier kopmannen" pech heeft. Die rol is niet altijd even dankbaar. De per soonlijke eerzucht kan niet tot gel ding komen en alleen het onloochen bare feit, dat de rollen zó gespeeld moeten worden ten gunste van al len, zeer zeker ook voor hen zelf, houdt de rust, de samenwerking en de eenheid in de ploeg. TNE Alpenetappes zijn zeer vermoei- end geweest. Suijkerbuijk heeft vooral in de zware rit tussen Gap en Briangon schitterend gereden. Het doorzetten na zijn val, waarbij hij verwondingen opliep, werd algemeen geprezen. In de rit naar Lyon kwam daar een reactie op. Volkomen ver klaarbaar overigens, want dergelijke inzinkingen treden bij de meeste ren ners op na een geforceerde prestatie. Bovendien had hij pijn en bleek zeer nerveus te zijn, omdat hij bevreesd was, dat zijn conditie niet zodanig was, dat hij de rit naar Lyon binnen de vastgestelde tijd zou kunnen uitrij den. In de ochtenduren had hy zijn stuur gebroken en toen waren van Breenen en Roks by hem gebleven. Maar by het beklimmen van een lastige kleine col. de Moirans, na 137 k.m., moest hij lossen. En van Breenen was toen in geen velden of wegen te bekennen! Wat was er inmiddals gebeurd? Het stuur van Suijkerbuijk was ge broken bij het beklimmen van de Lau taret. Toen Suijkerbuijk, Roks «n van Breenen op de top doorkwamen, lagen zij 7 min. op de leiders achter. Het is bekend, dat van Breenen. een uit stekende daler is. Minder prettige op merkingen werden tussen het drietal gewisseld, omdat Roks en Suijkerbuijk de Amsterdammer niet konden bij houden. Toen brak van Breenen een pedaal, maar nu wensten de beide Brabanders niet op hem te wachten. Op de fiets kwam het tot een woor denwisseling, waarby van Breenen een klap in het gezicht van Suykrr- buük gaf, een dwaze fout van de Amsterdammer, omdat de buitenland se persvertegenwoordigers er als de kippen bq waren om te signaleren: „Er is ruzie in de Nederlandse ploeg, waarin de geest tot dusver altijd zo goed is geweest".... „BEN IK TE LAAT? CUIJKERBUIJK heeft veel moeten „afzien" om de finish te Lyon op tijd te halen. Hij kwam met een aan zienlijke achterstand, ruim 20 min. op de winnaar Meunier, de baan te Lyon op. Het eerste wat hij vroeg was: „Ben ik te laat?" Pellenaars kon hem een geruststellend antwoord geven, stuurde Suijkerbuijk naar het hotel en verliet zelf met een somber gezicht de baan. Hij had de taak om van Breenen tot de orde te roepen na dit incident, wat op zichzelf niet zo byzonder be- langryk was, maar onmiddellijk moest worden opgelost, een taak, wel ke Pellenaars zeer zeker was toever trouwd. Een uur na de aankomst za ten van Breenen en Suijkerbuijk te genover elkaar aan tafel....! De wedstrydleiding had zich inmid dels met het incident bemoeid. Bei de renners kregen 500 frs boete we gens wangedrag tydens de wedstrüd'. (Van onze speciale 4-daagse verslaggever). NIJMEGEN, Donderdag. F\E DERDE DAG is het altijd dikke mik, zeiden ze gisterenmorgen in Groee- beek en we waren warempel geneigd om de sprekers geiyk te geven, so- zeer waren we na een rit langs het parcours ervan overtuigd, dat de echte Vlerdaagse-sfeer weer was teruggekeerd. Met een lied op de lippen trok men al vroeg door de velden langs het Maas-Waalkanaal en de kwinkslagen vin gen over en weer. Als sneeuw voor de zon is de mineur-stemming van Woens- dag verdwenen. Ge proeft uit deze luttele regels wel, dat de stemming op deze dag van Groesbeek zó was. Groesbeek was vol muziek. Naast de Luchtmachtkapel kwamen ook de bei de plaatselijke fanfare's in actie. De duizenden langs de weg waren uiter mate gul met hun applaus en menig maal steeg een enthousiast gejuich op, wanneer een kranige groep of een krasse oude baas het dorp binnen trok. En als een voorproefje van hetgeen het Vierdaagse-heir op de laatste dag bij de glorieuze intocht in de Keizer Karelstad te wachten staat, waren er Donderdag zelfs al bloemen. Soldaten staken de gladiolen in de loop van hun spuit, politiemannen droegen Flora's kinderen tussen hun koppelriem, het vrouwelijk schoon dankte met een lie ve lach voor deze vroegtijdige, maar toch verdiende hulde en de oude baas jes stamelden een dankwoord tegen de milde gevers UN AL ZIJN hier en daar de ge lederen al aardig gedund, dat neemt niet weg, dat de wandelaars van Donderdag zichzelf beschouwen als de overwinnaars van Vrijdag. En in zekere zin is dat ook zo. Want wie op de derde dag de eindstreep haalt, hij (of zo ge liever wilt: zij) peinst er niet over om Vrijdagmor gen niet op te dagen, vermoeid of niet, zere voeten^of pijnlijke spieren, het is alles om het even. De victorie ligt dan voor het grijpen en de plak (het Vierdaagsekruis) en de gladio len vechten om strijd om uitgereikt te mogen worden. Het was heerlijk wandelweer op de ze Donderdag. In de prille ochtend wat koeltjes en af en toe viel er een ver dwaalde regendruppel, maar geen mens die er ook maar notitie van nam. In fikse pas waren de SOers en 55ers bij het eerste hanengekraai op weg getogen om met een wijde boog naar Mook en Groesbeek te tippelen. De korte afstanders waren later van start gegaan, maar in Heumcn vloeiden bei de categoriën weer samen. „Uitvallers?" vroegen we daar aan de Huzaren van Boreel. „We hebben twee gewonden op het slagveld moe ten achterlaten", luidde het antwoord. BLAREN EN STIJVE SPIEREN RI nrnir." tvnvTzum „Maar we zijn nog net als op de eer. „BLOEDIG AVONTUUR (ja)? mej veertig man". zeiden we. „Dat zit zo, meneer", deed een goedlachse knaap ons uit de doeken. ..Wij hebben dertig reservisten achter de hand. die onmiddellyk een openge vallen plaats innemen". Voelt ge 'm. WOUT WAGTMANS bracht er bij de beklimming van de toch heus niet moeilijke Lautaret weinig van te recht. Het gevolg was. dat hij met 4 min. achterstand op de leiders over de top kwam. Wat er precies met hem aan de hand was, wist hijzelf niet, maar op een gegeven ogenblik kreeg hij een zeer zware bloedneus. Toen deze bedwongen was. ging het opeens veel beter. „Het was net", zo vertelde hij, ..alsof ik van een zware last was bevrijd". In het verdere gedeelte van de rit bleef hij tussen de wielen van het peloton hangen en draaide uitstekend mee. DROGE SOLDATENHUMOR F)IE DROGE soldatenhumor leefde in alle gelederen. „Geen last van bla ren?" vroege^ de Milva's ons, toen wij prinsheerlijk voorbijreden, en eeh Haagse groep nodigde ons binnen „in de huiskamer, waar het theewater al op staat". 70 KON HET niet anders, of men trok welgemoed op naar de eind streep en al zijn er ook op deze der de dag nog heel wat blaartjes geprikt en stijve spieren gemasseerd, dat neemt niet weg, dat de prognose die wij gisteren, 0 zo voorzichtig, waag den uit te spreken, ten volle is be waarheid. En wanneer ge dit leest, weet dan, dat Nijmegen reeds klaar zit om de overwinnaars een groots welkom te be reiden. Weet. dat, toen gij Donderdag avond aanstalten maakte om naar ho ger sferen te verhuizen, reeds tiental len enthousiastelingen zich langs de grote weg van Venlo naar Nijmegen haddep geschaard, om zich te verge wissen van een „loge"-plaats. Verlang niet van ons, dat wij ook maar een po ging wagen u het „waarom" uit de doeken te doen. Want daarvoor moet ge. eerlijk gezegd, eens ooit de glo rieuze intocht hebben meegemaakt. Maar wie weet, trekt ge vandaag nog de stoute schoenen aan on rent ge u naar de stad aan de Waal om uit mten aanschouwing te ervaren of wij bii het schrijven van deze reportage onze duim hebben gebruikt, of niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 4