Het werd een wandelingnaar Lyon
Meunier won de eindsprint èn de dagprijs
Als Le Guilly NIET die inzinking
had gekregen....
DERDE DAG WAS „DIKKE MIK
INDRUKWEKKEND BEELD
Peleton liet vluchtelingen hun gang gaan
Van Breenen liet zich
gaf Suijkerbuijk een
gaan en
opdoffer
Vandaag de tijdrit
In Grenoble werd situatie opgeklaard
VIERDAAGSE ZIT ER BIJNA WEER OP
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JULI 1953
4
N.O.C.-PLOEG NAM DEEL VAN ACHTER
STAND TERUG
DIE„ MANNEN van de Noord-Oost-
Centrale equipe, gisteren door on
ze landgenoten van de eerste plaats in
het ploegenklassement geduwd, wa
ren met de twee Spanjaarden meege-
rend, natuurlijk met de bedoeling zo
veel mogelijk achterstand op de Fran
se nationaien vlak vóór hen in de
rangschikking der equipes èn de
Nederlanders terug te nemen. Men
gaf ze die kans en ze konden inder
daad een belangrijk deel van die ach
terstand ruim 20 minuten! af
fietsen. Een ogenblik werd het 'n beet
je angstig gevoel voor de Nederland
se volgers, die voortdurend zaten te
rekenen. Maar de vrees was ongegrond,
want meer dan die 20 minuten werd
hen niet gegund, daar zorgden in de
siotphase van de etappe, zowel de
Frans-nationalen als onze zeven verte
genwoordigers voor. Dit was dan in
feite het enige attractieve voor de vol
gers geweest endie fluitende, joe
lende massa hier aari de finish.
Bobet „Toverprins van de Ronde
Couvreur gisteren de
dapperste renner
De posities der
Nederlanders
SPORT IN 'T KORT
Zo iets komt in de beste families voor
Blozende Adriaan brak zijn stuur
Aan tafel was alles
weer koek en ei
Fausto Coppi kwam eens kijken....
Mineurstemming als sneeuw voor
de zon verdwenen
Groesbeek reikte op 3e
dag reeds gladiolen uit
1
LYON, Donderdagavond.
r\E GESCHIEDSCHRIJVERS zullen zich over
deze 19e rit, die de karavaan weer 227 kilo
meter dichter bij het definitieve eindpunt bracht,
het hoofd niet breken. Zes renners namen in
Briancon de kuitebenen: twee Franse N.O.C.-
leden en evenzoveel Spanjgarden bleven daar
(Van onze speciale verslaggevers).
van over en ditzelfde viertal arriveerde op de
wielerbaan hier in de zijdestad, waar het pu
bliek een fluitconcert produceerde van een om
vang zoals we nog nooit hoorden. Het was be
stemd voor Meunier, die volgens de Lyonnezen
Forestier man van de streek de overwin
ning had dienen te laten, 't Zijn me chauvinisten
daar!
HEBT WEL BEGREPEN, dat dit een rit zonder geschiedenis is ge
weest. De grote heren, Louison Bobet aan het hoofd, hadden er hele
maal geen trek in om vandaag inspannende dingen te doen. Na die ex
plosieve arbeid, gisteren in de Alpen, voelden ze er méér voor, de dag
in dolce (ar niente, zij het dan op de (iets, door te brengen. Dat konden
ze evenwel pas na de beklimming van de Col du Lautaret, die voor hun
neus oprees, toen ze aan de start kwamen. Maar daarna was het een
hele poos zacht golvend heuvelland en het colletje in de buurt van Lyon
namen ze maar op de koop toe.
QEEN ZWARE RIT DUS! De favo-
rieten waarbij we ook gerust
de Nederlanders mogen noemen
hadden er alleen maar op toe te zien,
dat geen tegenstander-met-kansen-in-
Parijs. óf ploeg met concurrentie-allu-
res, gekke dingen doen.
De Frans-nationale, le Guilly bleek
dit van plan, maar het feest ging niet
door. omdat hij met pech af te reke
nen kreeg. Wèl door ging de daarna
door Meunier. Forestier, Langerica,
Lorono en Couvreur voortgezette
vlucht.
De donkerbruine Lorono had per
soonlijke intenties ten aanzien van de
Col du Lautaret. DAAR, op die top,
winnen, betekende voor de Spanjaard
eerste eindigen in het bergklassement.
Nou, dat gunde hem de karavaan wel
en zo geschiedde het, dat men hem
liet gaan. Hij werd weliswaar tweede
Le Guilly won doch de bergprijs
was toch voor hem.
STUK ACHTER
STAND TERUG
GENOMEN
te vergeten Astrua, favorieten in het
Italiaanse kamp zijn.
In stijgende spanning wordt de dag
van morgen tegemoet gezien.
I)E UITSLAGEN;
ETAPPE
KLASSEMENT
Gisteren was het de laatste dag
van inzending voor de grandioze
Tour de France-prijsvraag, ook
ditmaal weer door ons blad uit
geschreven. Het is de gehele dag
door, maar in sneltreintempo na
het: bekend worden van de uit
slag der 19e etappe, een run ge
weest op de brievenbussen aan
onze kantoren. Er moest een spe
ciale brigade Worden gevormd
om'zïch bij die brievenbussen te
posteren en ze regelmatig te le
digen. Er ligt nu een berg inge
vulde formulieren, waar niet
overheen te kijken is. Nog een
weekje geduld en u weet of ge
tot de gelukkigen behoort. She
Tour, die Tour!!!
We kwamen te weten, dat Fa.us-
to Coppi daar in de Alpen niet
heeft gestaan om Bartali de pé
in te jagen, maar om hem een
kruikje drinken aan te reiken:
extra fris en lekker! Maar Gino
reed met zo'n vaart voorbij, dat
Coppi geen gelegenheid kreeg
het hem te gevenGelooft u
het?
De toeschouwers in Gap hebben
weinig te zien gekregen van de
renners. De hitte had de wegen
daar zódanig gemaakt, dat het
publiek slechts een stofwolk zag
toen de karavaan passeerde. Al
leen Woutje Wagtmans konden
ze herkennen, maar die was dan
ook alléén.
Ge weet het: Bartali is geen pra
ter en vragen doet hij ook nie
mand wat. Ge kunt daarom be
grijpen, hoe verbaasd Jean Gar-
nault, de secretaris-generaal van
de Tour was, toen Gino hem om
een toegangskaart tot de finish
te Gap verzocht, voor zijn vrouw,
die een 'Overwinning van haar
man dacht te zullen aanschou
wen! Het was de eerste maal ge
durende de tien jaar, dat Barta
li en Garnault in de Tour zijn,
dat Gino hem iets heeft gevraagd.
Als dat Woutje Wagtmans er nu
maar niet was geweest
In Monaco, dat wil zeggen buiten
de stad, had de daar wonende
oud-renner Sercu, een Belg, een
ravitailleringspost opgericht;
stiekum natuurlijk, want dit is
door de Tour-organisatie verbo
den. Nu wilde het toeual, dat
Sercu en diens handlangers niet
wisten, dat de Nederlanders een
ongeveer zelfde shirt dragen dan
de Belgen. Sercu riap van uit de
verte in het Vlaams, dat ze d'r
handen uit moesten steken. Dat
verstonden alleen de Nederlan
ders maar er waren namelijk
nog geen Belgen in zicht en
dankbaar grepen ze naar de
kruikjes.Toen wat later de
landgenoten van Sercu langs
kwamen, was de voorraad op.
Ergens in de buurt van Gap stond
de oud-Tourrijder Victor Cosson
naar de karavaan te kijken. Hij
bevond zich voor een café en
verschillende renners stapten af
om een fles bier of water te ha
len. Zij deden net of ze Cosson
niet herkenden, maar toen Vic
tor af ging rekenen moest hij 22
bier en 7 water betalenDe
deugnieten!
Zoals ge weet, werd Louison Bo
bet in de 18e rit de prijs voor de
meest strijdlustige renner toege
kend. Wij vonden dat toen, eer
lijk gezegd, Gerrit Voor ting, maar
alla. En wie denkt u, dat de pre
mie kreeg, als grootste pechvogel
in die etappe? Gino Bartali! Het
is al ver met ,,il vecchio geko
men. Sic transit gloria mundi..
o
TOUR
NOG NIET VOORBIJ
19e etappe van Brianqon naar Lyon
(227 kilometer):
1 Meunier, 6 18 15, 2 Forestier, 3
Langarica, beide zelfde tijd, 4 Lorono
6 20 51, 5 Couvreur 6 25 25, 6 Magni
6 28 14, 7 Audaire, 8 Corrieri, 9 Schar,
10 Impanis, 11 Tonello, allen zelfde tijd,
12 ex aequo het grote peloton, waar
in Nolten, van Est, Roks, van Breenen,
Wagtmans, Gerrit Voorting. Verder
maakten van deze groep deel uit: Bo
bet, Deledda,, Geminiani, Lauredi, Re-
my, Rolland, Teisseire, (allen Frank
rijk nationaal), Bober (lie de France),
Astrua, Baroni. Bartali, Isotti, Rossel-
la (allen Italië), Huber, Metzger, Pia-
nezzi, Schellenberg (allen Zwitser-
landt. Adriaenssens, Close, de Bruyne,
van Geneugden, van Genechten (allen
België), Gelabert. Massip. Serra, Tro-
bat (allen Spanje), Anzile, Bauvin,
Dacquay, Quennehen, Walkowiak (Fr.
Noord Oost Centraal) en Mallejac (Fr.
West), 75 Suykerbuyk 6 41 13.
ALGEMEEN
KLASSEMENT
JTR ZIJN BOSJES mensen, die van
avond in Lyon beweerdén, dat de
Tour hier reeds ten einde was. Het
is mogelijk, dat zij het gelijk aan hun
kant krijgen, maar voor ons is die
tijdrit van morgen, Vrijdag, naar St.
Etienne, over een afstand van 70 k.m.
nog een onderdeel, dat vol verrassin
gen kan zitten. Die ritten tegen het
horloge en zeker van deze afmetin
gen! zijn lang niet ieders werk en
als men zich herinnert hoe in voor
gaande jaren „de man met de hamer"
bezig was, links en rechts slachtoffers
makend, dan zeggen wij aan de voor
avond van die etappe naar de stad
van Keesje Rijvers: mensen, opgepast.
Daarin kunnen de gekste dingen ge
beuren!
Dat de renners, althans het meren
deel, zich deze stelling heeft geënta
meerd, is vandaag duidelijk waar
neembaar geweest. Men zat kennelijk
zijn krachten te sparen Want al is er
dan met een hoger gemiddelde gere
den dan geschat was, gedemarreerd is
er practisch niet het meest slopende
werk Men bepaalde zicfn tot
„draaien" (rouler, zegt de Fransman),
een goede training voor de rit tegen
het horloge, die rouleurs vergt, naar
onze lezers weten.
YJ/AT ONZE landgenoten betreft,
behoeven we ons gelukkig niet zo
heel erg ongerust te zijn. Naar alle
waarschijnlijkheid zal Wim van Est
onze beste man zijn en naar gehoopt
wordt óók een der corypheëen uit het
gehele veld. Gerrit Voorting is even
eens heel wat mans en Thijs Roks
pleegt weinig minder te zijn. Jan Nol
ten weet op zijn beurt wat solo-rijden
betekent en dan hebben we daar nog
Woutje Wagtmans, Adriaan Suyker
buyk en Hein van Breenen. Allemaal
taaie rakkers en doorzetters.
Verwacht wordt, dat Bobet een der
best geklasseerden zal zijn en de Bel
gen gokken op Close en Couvreur.
Maar ook Schar kan een stukje fiet
sen, terwijl Magni en Bartali, en niet
1 Bobet 111 29 19, 2 Mallejac 111 37
54, op 8.35, 3 Astrua 111 39 07, op 9.48,
4 Close 111 41 14, op 11.55, 5 Schar
111 44 16, op 14.57, 6 Rolland 111 45 45,
op 16.26, 7 Lauredi 111 46 04, op 16.45,
8 Geminiani 111 46 09, op 16.50, 9 Wagt
mans 111 46 33, op 17.14, 10 Mahé 111
50 43 op 21.24, 11 Bartali 111 54 18, op
24.59, 12 Mirando 111 58 08, op 28.49,
13 Serra 112 00 12, op 30.53, 14 Magni
112 03 14, op 34.55, 15 van Est 112 06 04,
op 36.45, 16 G. Voorting 112 06 27, op
37.08, 17 Nolten 112 08 52, op 39.33, 18
Ernzer 112 09 15, op 39.56, 19 Bauvin
112 09 29, op 40.10, 20 Lazarides 112 11
25, op 42.06. 26 Roks 112 31 19, op 1
uur en 2 minuten, 35 Suykerbuyk 112
49 20, op 1.20.01, 36 van Breenen 112 51
53, op 1.22.34.
ETAPPE-
PLOEGEN-
KLASSEMENT
.1Frankrijk Noord Oost Centraal
(Meunier, Forestier, Anzile) 19 03 14,
2 Spanje (Langarica, Lorono, Gelabert)
19 07 20, 3 België (Couvreur, Impanis,
Adriaenssens) 19 21 53. 4 Italië (Mag
ni. Corrieri, Astrua) 19 24 42, Frank
rijk West (Audaire, Esnault. Mahé)
zelfde tijd, Zwitserland (Schar, La-
franchi, Huber) zelfde tijd, 11e de Fr.
(Tonello, Quentin, Renaud) zelfde tijd,
Frankrijk Zuid Oost (Lazarides, Bian-
chi, Mirando) zelfde tijd, Nederland
(Nolten, Roks, van Breenen) zelfde
tijd. Frankrijk (Bobet, Deledda. Ge
miniani) zelfde tijd. Luxemburg (Ern
zer. Kemp, Schmidt) zelfde tijd.
De Franse Zuid West-ploeg, waar
van slechts 2 renners binnen kwamen,
werd niet meer in het klassement op
genomen.
ALGEMEEN
PLOEGEN
KLASSEMENT
1 Nederland 333 50 59, 2 Frankrijk
333 59 03, 3 Frankrijk Noord Oost Cen
traal 334 08 31. 4 België 334 33 23, 5
Frankrijk West 334 50 34, 6 Italië 334
55 13. 7 Spanje 335 37 20, 8 lie de Fran
ce 336 07 39, 9 Frankrijk Zuid Oost 336
09 45, 10 Zwitserland 336 38 18, 11 Lu
xemburg 338 06 35.
BERG
KLASSEMENT
1 Lorono, Spanje, 54 punten, 2 Bo
bet, Frankrijk, 36 punten, 3 Mirando,
Fr Z. O., 29 punten, 4 Le Guilly, Fr.
24 punten, 5 Schar, Zwitserland, 22
punten, 6 Astrua, Italië, 20 punten, 7
Serra, Spanje, en Bauvin, Fr. N. O. C.
elk 19 punten, 9 Nolten en Huber,
Zwitserland, 14 punten, 16 G. Voor
ting en Wagtmans, elk 7 punten, 26 van
Est 4 punten.
JUBILEUM
KLASSEMENT
1 Schar, 2 Magni, 3 Geminiani, 4 Rol
land, 5 van Est, 6 G. Voorting, 7 As
trua, 8 Bartali, 9 Bobet, 10 Lauredi,
15 Nolten, 19 Wagtmans.
Forestier (Fr. N. O. C.) kreeg gis
teren de suikerprijs.
Paret van de Franse Zuid-West-
ploeg moest het in deze etappe opge
ven. Voor de tijdrit van heden, Vrij
dag. van Lyon naar St. Etienne zullen
derhalve 76 renners starten.
.H
Langzaam stijgend is de karavaan op
weg naar de Alpen-toppen. Het pelo
ton is hier nog compact, maar ver
derop zouden de klappen beginnen te
vallen. Er is weinig belangstelling
langs de kant van de weg, die zichj
door een prachtig landschap slingert.
Echt een foto om in vacantiestemming
te komen!
(Van onze speciale verslaggevers).
LYON, Donderdagavond.
y/OOR HET EERST sinds het vertrek uit Straatsburg is het een saaie étappe
geweest. Bobet, die in de Franse journalistieke taal van nu af aan de „To
verprins van de Ronde" Is gedoopt, verscheen trots in zijn gele trui en om
ringd door zjjn paladijnen van de Franse nationale ploeg aan de start!
LIET parcours voerde over de Lau
taret, een pashoogte van de 2e
categorie, die echter zijn afschrikwek
kendheid goeddeels heeft verloren
sinds de weg verbreed is en van een
prachtig egaal dek is voorzien.
Le Guilly van de Fransë nationale
ploeg was het eerst boven, met 50 sec.
voorsprong op Lorono. 1 min. 20 sec.
op Langarica. 1 min. 25 sec. op Meu
nier en Forestier en 2 min. 45 sec.
op Couvreur en de voorste gelederen
van het peloton.
Wagtmans, die moeilijk klom. had
4 min. vertraging en Suijkerbuijk,
van Breenen en Roks passeerden zelfs
7 min. na Le Guilly. Wagtmans, Suij
kerbuijk en Roks kregen vrij gauw
weer aansluiting met de hoofdmacht.
Van Breenen, die overhoop kwam te
liggen met een defecte pedaal, haalde
het peloton precies voor Grenoble,
112 k.m. van Briancon, in.
RECHTSTREEKSE AANVAL
F)E strijd had, wat de indi\»iduele
rongschikking betreft, vrijwel
geen betekenis. Maar zoveel temeer
voor het ploegenklassement. De aan
wezigheid van de Franse nationale
Le Guilly en de N.O.C.-ers Forestier
en Meunier aan de kop, duidde dus
op een rechtstreekse aanval op Ne
derland in de ploegenrangschikking.
Bij de afdaling door de vallei van
de Romanche, waar het natuurschoon
grootser erf indrukwekkender is dan
in de Pyreneeën, sloten Le Guilly,
Meunier, Fórestier, Langarica en Lo
rono, zich aaneen tot een kopgroep
van vijf man. Ongeveer een minuut
achter hen reed de Belg Couvreur,
die spoedig gezelschap kreeg van Le
Guilly, want de Fransman had zich
bij de bestijging van de Lautaret ge
blesseerd en kon het tempo in cfe kop
niet bijhouden. Daarmee was de aan-
v^J op Nederland al veel minder ge
vaarlijk geworden.
Met dat al stond de zaak 7.0, dat
de ploeg de eerste plaats te Vizille,
96 k.m. van het beginpunt, aan de
Franse nationale was kwijt geraakt.
Want daar had het grote peloton ruim
12 min. achterstand op de vier lei
ders en bijna 10 min. op Couvreur en
Le Guilly. De voorsprong van 8 min.
op de Frans-nationale in het ploegen
klassement was daar dus veranderd in
een achterstand van 2 min.
GEVAAR VOORBIJ
"FE Grenoble hij de ravitaillering
toonde Pellenaars zich echter op
timistisch. „Nu Le Guilly niet meer bij
de koplopers zit, komt dit zaakje wel
goed", verklaarde hij en de gebeur
tenissen stelden hem in het gelijk.
Want weliswaar liepen Langarica c.s.
nog verder uit op de hoofdmacht
dan bijna 13 min., maar het peloton
won op Couvreur en Le Guilly.
Op de heuvel van Moirans passeer
den Forestier, Lorono. Langarica en
Meunier in deze volgorde. 30 k.m.
verder namen wij de tijden op en toen
bleek de Nederlandse ploeg van Le
Guilly, die een zware inzinking had
gekregen en terug gezakt was in het
grote peloton, geen gevaar meer had
te vrezen. Aan kop ging het viertal,
op 7 min. volgde de dappere en al-
leenrijdende Couvreur en op 12 min.
30 sec. het peloton. Suijkerbuijk, die
op het heuveltje van Moirans gelost
was, kwam veel later door.
IE PLAATS BEHOUDEN
F\AARMEE was beslist, dat Neder-
land de eerste plaats in het ploe-
Na de 19e étappe te Lyon J
1 Bobet, 111.29.19
2 Mallejac, op 8.35
3 Astrua, op 9.48
4 Close, op 11.55
5 Schar, op 14.57
9 Wagtmans, op 17.14
15 van Est. op 36.45
16 G. Voorting. op 37.08
17 Nolten, op 39.33
26 Roks, op i uur en 2 min.
35 Suykerbuyk, op 1.20.01
36 v. Breenen, op 1.22.34.
Nederland behield de eerste
plaats in het algemeen ploe
genklassement.
genklassement ook na deze etappe zou
behouden. Te Lyon arriveerden eerst
Meunier, Forestier en Langarica, met
2 'A min. voorsprong op Lorono, die
in de laatste 10 k.m. het contact tij
dens een zware regenbui met zijn
makkkers had verloren. Vijfde werd
de Belg Couvreur met 7 min. achter
stand en drie minuten later won
Magni de sprint van het peloton van
ruim 60 renners, waarbij zich Wagt
mans, Nolten, van Est, van Breenen
en Gerrit Voorting bevonden.
De Engelsman Ned Barnie, die
bij Dover in zee was gegaan, heeft
zijn poging om het Kanaal in beide
richtingen over te zwemmen moeten
staken. On ongeveer 8 kilometer van
de Franse kust liet hij zich in de
roeiboot hijsen. De zeer ruwe zee
maakte elk verder zwemmen onmo
gelijk. Barnie had toen ruim veertien
uur in het water gelegen.
99
(Van onze speciale verslaggevers).
LYON, Donderdagavond.
ÏN HET BESTE HUISHOUDEN komen wel eens moeilijkheden voor. De
geest In de Nederlandse ploeg is, van Straatsburg aaltijd buitengewoon
goed geweest. Kees Pellenaars waakte er angstvallig voor. dat de onderlinge
verstandhouding prima bleef, want hij beschouwde dat als een eerste voor
waarde voor succes.
p^IETTEMIN sluimerde er allang
een minder gezonde rivaliteit
tussen Hein van Breenen enerzijds
en Adr. Suykerbuyk en Thijs Roks
Onze speciale verslaggevers hebben het reeds gemeld: Fausto kon t thuis
niet langer uithouden en kwam eens kijken naar de Tour. Hier ziët men
hem met enige Italiaanse coureurs als doodgewoon toeschouwer langs de
weg staan. Van l.n.r.: Milano, Coppi en Carrea.
anderzijds. Alle drie vol vitaliteit,
energie en eerzucht, maar toch ka
rakters, welke zeer ver uiteen lopen.
Alle drie zijn knechtjesvan Wagt
mans, van Est, Nolten en Voorting,
een rol, welke goed moet worden
vervuld, wil de ploeg kans van sla
gen hebben bij het winnen van een
algemeen landenklassement. Boven
dien hebben de knechtjes steun te
verlenen, indien één van de vier
kopmannen" pech heeft. Die rol is
niet altijd even dankbaar. De per
soonlijke eerzucht kan niet tot gel
ding komen en alleen het onloochen
bare feit, dat de rollen zó gespeeld
moeten worden ten gunste van al
len, zeer zeker ook voor hen zelf,
houdt de rust, de samenwerking en
de eenheid in de ploeg.
TNE Alpenetappes zijn zeer vermoei-
end geweest. Suijkerbuijk heeft
vooral in de zware rit tussen Gap en
Briangon schitterend gereden. Het
doorzetten na zijn val, waarbij hij
verwondingen opliep, werd algemeen
geprezen. In de rit naar Lyon kwam
daar een reactie op. Volkomen ver
klaarbaar overigens, want dergelijke
inzinkingen treden bij de meeste ren
ners op na een geforceerde prestatie.
Bovendien had hij pijn en bleek zeer
nerveus te zijn, omdat hij bevreesd
was, dat zijn conditie niet zodanig
was, dat hij de rit naar Lyon binnen
de vastgestelde tijd zou kunnen uitrij
den.
In de ochtenduren had hy zijn stuur
gebroken en toen waren van Breenen
en Roks by hem gebleven. Maar by
het beklimmen van een lastige kleine
col. de Moirans, na 137 k.m., moest
hij lossen. En van Breenen was toen
in geen velden of wegen te bekennen!
Wat was er inmiddals gebeurd?
Het stuur van Suijkerbuijk was ge
broken bij het beklimmen van de Lau
taret. Toen Suijkerbuijk, Roks «n van
Breenen op de top doorkwamen, lagen
zij 7 min. op de leiders achter. Het
is bekend, dat van Breenen. een uit
stekende daler is. Minder prettige op
merkingen werden tussen het drietal
gewisseld, omdat Roks en Suijkerbuijk
de Amsterdammer niet konden bij
houden. Toen brak van Breenen een
pedaal, maar nu wensten de beide
Brabanders niet op hem te wachten.
Op de fiets kwam het tot een woor
denwisseling, waarby van Breenen
een klap in het gezicht van Suykrr-
buük gaf, een dwaze fout van de
Amsterdammer, omdat de buitenland
se persvertegenwoordigers er als de
kippen bq waren om te signaleren:
„Er is ruzie in de Nederlandse ploeg,
waarin de geest tot dusver altijd zo
goed is geweest"....
„BEN IK TE LAAT?
CUIJKERBUIJK heeft veel moeten
„afzien" om de finish te Lyon op
tijd te halen. Hij kwam met een aan
zienlijke achterstand, ruim 20 min. op
de winnaar Meunier, de baan te Lyon
op. Het eerste wat hij vroeg was:
„Ben ik te laat?" Pellenaars kon hem
een geruststellend antwoord geven,
stuurde Suijkerbuijk naar het hotel
en verliet zelf met een somber gezicht
de baan.
Hij had de taak om van Breenen
tot de orde te roepen na dit incident,
wat op zichzelf niet zo byzonder be-
langryk was, maar onmiddellijk
moest worden opgelost, een taak, wel
ke Pellenaars zeer zeker was toever
trouwd. Een uur na de aankomst za
ten van Breenen en Suijkerbuijk te
genover elkaar aan tafel....!
De wedstrydleiding had zich inmid
dels met het incident bemoeid. Bei
de renners kregen 500 frs boete we
gens wangedrag tydens de wedstrüd'.
(Van onze speciale 4-daagse verslaggever).
NIJMEGEN, Donderdag.
F\E DERDE DAG is het altijd dikke mik, zeiden ze gisterenmorgen in Groee-
beek en we waren warempel geneigd om de sprekers geiyk te geven, so-
zeer waren we na een rit langs het parcours ervan overtuigd, dat de echte
Vlerdaagse-sfeer weer was teruggekeerd. Met een lied op de lippen trok men
al vroeg door de velden langs het Maas-Waalkanaal en de kwinkslagen vin
gen over en weer. Als sneeuw voor de zon is de mineur-stemming van Woens-
dag verdwenen.
Ge proeft uit deze luttele regels wel,
dat de stemming op deze dag van
Groesbeek zó was.
Groesbeek was vol muziek. Naast de
Luchtmachtkapel kwamen ook de bei
de plaatselijke fanfare's in actie. De
duizenden langs de weg waren uiter
mate gul met hun applaus en menig
maal steeg een enthousiast gejuich op,
wanneer een kranige groep of een
krasse oude baas het dorp binnen
trok.
En als een voorproefje van hetgeen
het Vierdaagse-heir op de laatste dag
bij de glorieuze intocht in de Keizer
Karelstad te wachten staat, waren er
Donderdag zelfs al bloemen. Soldaten
staken de gladiolen in de loop van hun
spuit, politiemannen droegen Flora's
kinderen tussen hun koppelriem, het
vrouwelijk schoon dankte met een lie
ve lach voor deze vroegtijdige, maar
toch verdiende hulde en de oude baas
jes stamelden een dankwoord tegen de
milde gevers
UN AL ZIJN hier en daar de ge
lederen al aardig gedund, dat
neemt niet weg, dat de wandelaars
van Donderdag zichzelf beschouwen
als de overwinnaars van Vrijdag. En
in zekere zin is dat ook zo. Want
wie op de derde dag de eindstreep
haalt, hij (of zo ge liever wilt: zij)
peinst er niet over om Vrijdagmor
gen niet op te dagen, vermoeid of
niet, zere voeten^of pijnlijke spieren,
het is alles om het even. De victorie
ligt dan voor het grijpen en de plak
(het Vierdaagsekruis) en de gladio
len vechten om strijd om uitgereikt
te mogen worden.
Het was heerlijk wandelweer op de
ze Donderdag. In de prille ochtend wat
koeltjes en af en toe viel er een ver
dwaalde regendruppel, maar geen mens
die er ook maar notitie van nam.
In fikse pas waren de SOers en 55ers
bij het eerste hanengekraai op weg
getogen om met een wijde boog naar
Mook en Groesbeek te tippelen. De
korte afstanders waren later van start
gegaan, maar in Heumcn vloeiden bei
de categoriën weer samen.
„Uitvallers?" vroegen we daar aan
de Huzaren van Boreel. „We hebben
twee gewonden op het slagveld moe
ten achterlaten", luidde het antwoord.
BLAREN
EN STIJVE SPIEREN
RI nrnir." tvnvTzum „Maar we zijn nog net als op de eer.
„BLOEDIG AVONTUUR (ja)? mej veertig man". zeiden
we. „Dat zit zo, meneer", deed een
goedlachse knaap ons uit de doeken.
..Wij hebben dertig reservisten achter
de hand. die onmiddellyk een openge
vallen plaats innemen". Voelt ge 'm.
WOUT WAGTMANS bracht er bij
de beklimming van de toch heus
niet moeilijke Lautaret weinig van te
recht. Het gevolg was. dat hij met 4
min. achterstand op de leiders over de
top kwam. Wat er precies met hem
aan de hand was, wist hijzelf niet,
maar op een gegeven ogenblik kreeg
hij een zeer zware bloedneus. Toen
deze bedwongen was. ging het opeens
veel beter. „Het was net", zo vertelde
hij, ..alsof ik van een zware last was
bevrijd".
In het verdere gedeelte van de rit
bleef hij tussen de wielen van het
peloton hangen en draaide uitstekend
mee.
DROGE
SOLDATENHUMOR
F)IE DROGE soldatenhumor leefde in
alle gelederen. „Geen last van bla
ren?" vroege^ de Milva's ons, toen
wij prinsheerlijk voorbijreden, en eeh
Haagse groep nodigde ons binnen „in
de huiskamer, waar het theewater al
op staat".
70 KON HET niet anders, of men
trok welgemoed op naar de eind
streep en al zijn er ook op deze der
de dag nog heel wat blaartjes geprikt
en stijve spieren gemasseerd, dat
neemt niet weg, dat de prognose die
wij gisteren, 0 zo voorzichtig, waag
den uit te spreken, ten volle is be
waarheid.
En wanneer ge dit leest, weet dan,
dat Nijmegen reeds klaar zit om de
overwinnaars een groots welkom te be
reiden. Weet. dat, toen gij Donderdag
avond aanstalten maakte om naar ho
ger sferen te verhuizen, reeds tiental
len enthousiastelingen zich langs de
grote weg van Venlo naar Nijmegen
haddep geschaard, om zich te verge
wissen van een „loge"-plaats. Verlang
niet van ons, dat wij ook maar een po
ging wagen u het „waarom" uit de
doeken te doen. Want daarvoor moet
ge. eerlijk gezegd, eens ooit de glo
rieuze intocht hebben meegemaakt.
Maar wie weet, trekt ge vandaag nog
de stoute schoenen aan on rent ge u
naar de stad aan de Waal om uit mten
aanschouwing te ervaren of wij bii het
schrijven van deze reportage onze duim
hebben gebruikt, of niet