flagWai) iDcStew» Wernhout: PROEFSTATION van BENELUX Even uit die 20-tonner Marechaussee s maar streng BONIFICATIE bij DAX Lijkt die Egyptena ar niet op Faroek? Ezeltjes en goudvissen Bij de sluiswachters van het internationale verkeer Gemiddeld 2000 wagens per dag Europa's grootste Ik vind cle grens niet moeilijk" Keizerlijk uitgeput DERDE BLAD ZATERDAG 18 JULI 1953 Internationaal miniatuur stad je Huig Zwakhals stopt bij de douane EELTGEZWELLEN aan de grote teen Canadees jes zongen uit pure dankbaarheid De winnaar van St. Vincent zegt„n [.pikken Bruines Duivenkroniek Poulen per rayon en nationaal EEN SLUIS aan de grenspost W ernhout staat open. Het is een kalme dag van daag. Niettemin slaat ge er midden in het rumoer en de drukte van af en aan lopen de mensen. Op de zwaar beladen vracht auto's trappen de chauffeurs de remmen in voor het rood-wit-gehlokte bord, dat tivee naties van elkaar gescheiden houdt. Ande ren klimmen na een rustpauze van een uur of langer iveer in de hoge cabines van hun wagens en rijden Nederland binnen: hun vracht is ingeklaard, hun paspoort is gecontroleerd, de buitenlandse producten op hun wagens zijn Nederlandse goederen geworden. rpüSSEN al dit rumoer van de zware vrachtkolossen bewegen zich gracieus de luxe auto's, als niet minder belang rijk aandeel hebben in de drukte aan de grenspost Wérnhou. Alle landen zijn er vertegenwoordigd, al hebben de Belgen en onze landgenoten natuurlijk verre de meerderheid. Maar ge moet er niet verwonderd van staan kijken, wanneer daar plot seling vanachter een Deense vrachtwagen een fraaie Egypti sche touristenwagen te voorschijn komt met een onleesbaar nummerbord. HEEFT DIE blozende, gezette be stuurder, met zijn zwart snorretje en zijn grote zonnebril, nu niet iets weg van ex-koning Faroek, of speelt de fantasie ons parten? Lang kunnen we er niet over nadenken, want de Egyptenaar rijdt het onbe kende Nederland binnen en staat daar door zijn plaatsje voor de „sluis" af aan een excentrieke Amerikaanse, met een nóg grotere wagen waar nóg meer blinkend nikkel aan zit. Dit is Wernhout, enkele kilometers Zuidelijker dan Zundert, de grootste, de drukste grenspost van ons land en mogelijk wel van Europa. Op een dag, waarop één van de vier „sluizen" openstaat, op een kalme dag. VERWONDERLIJK KALM VF/IE OP DE drukke uren van de k dag binnenstapt bij een van de hotels aan de grenspost, die mag van geluk spreken, als hij nog een vrije stoel kan machtig worden. Het is er een af en aan lopen van vrachtrij ders en toeristen, die de noodzakelijke wachttijd doden met een kopje koffie of een uitsmijter. „Mijn klanten zitten over alle we relddelen verspreid", lacht een van de hoteliers. „Dat zijn natuurlijk niet al lemaal vaste klanten, maar ik kan rus tig zeggen, dat zakenmensen van Gro ningen tot onze Zuidgrens zich hier langzamerhand thuis voelen". Het begint soms al 's ochtends om zes uur. Dan gaat de grenspost open en dan staan ze bij de hotelier voor de deur om een warme dronk. „Het meest typische", zegt hij, „vind ik, dat rang en stand hier helemaal vrijwillig worden vergeten. Ik heb het meegemaakt, dat ik hier eerst een rui ge chauffeur bediende en daarna een minister. Er zijn hier diplomaten uit binnen- en buitenland aangekomen en sportmensen met namen die klinken. Feitelijk is het hier een miniatuur stadje, maar dan een met internatio nale allures". r\E GRENSBEAMBTEN, douaniers en maréchausséë's, zijn deze druk te grif gewend. Het maakt hoe genaamd geen indruk meer. Met een verwonderlijke kalmte zoeken ze hun weg tussen de wagens, waarvan de motoren van louter ongeduld trillen, bekijken papieren, controleren ladin gen, maken met één handgebaar de weg voor de automobilisten vrij en steken diezelfde hand even hoger op, om een volgende wagen tot stilstand te brengen. Het is een levensgroot raadsel, waarom het verkeer hier nu nooit eens gedegen in de knoop raakt. Voor de leek tenminste, niet voor de grensbeambten. Het is immers hun dagelijks werk. Wanneer we hen noe men de sluiswachters van het interna tionale verkeer, dan mag dat een soort eretitel heten. Hoe zou dit beter te illustreren zijn dan met cijfermateriaal, met nuchtere, statistische, gegevens? Zo werd er door de mannen van de marechaussee een doorsnee gemaakt van de maanden Maart en April van het vorige jaar. Als men er dan re kening mee houdt, dat dit niet eens de drukste maanden van het jaar zijn dat het seizoen met de record-cijfers pas rond Juni begint, dan zegt het wel iets, dat er gemiddeld 8 a 10.000 personen per dag werden geturfd. Ook de douaniers hebben statistie ken ter beschikking, waarop zo dui delijk te zien is, dat het vervoer over de weg in de na-oorlogse jaren met sprongen omhoog is gegaan. Zo wer den vorig jaar aan de grens te Wern hout-Wuestwezel 35.000 beladen wa gens uitgaand vrachtvervoer genoteerd en 23.000 binnenkomend vrachtver voer. In doorsnede mag men aannemen, dat er dagelijks 2000 wagens over de landsgrens rollen aan deze post, niet alleen vrachtauto's natuurlijk, maar ook luxe wagens. Zo is de grens een bron van inkomsten voor de Staat der Nederlanden. De importeurs, die de penningen bij de Dienst van Invoer rechten en Accijnzen deponeren, kun nen daarover een behoorlijk mondje meepraten. J^/ANNEER de chauffeur, de douaneman en de maré chaussee aan de grens zo gezellig lachen, dan is"t meest al wel „dikke mik". Er zijn veel vaste klanten onder de vracht rijders aan de grens. Ze weten wat hen aan Wernhout te wach ten staat en daardoor hebben de beambten er maar zelden moei lijkheden mee. Deze lachende Belg uit Hoogstraten is er een levend voorbeeld van. TN MEER dan één opzicht is de Wern- houtse sluis een bijzondere grens post. Meestal is het immers zo, dat men bij het verlaten van het land eerst de Nederlandse tol-beambten passeert, om dan via een stukje nie mandsland aan de controle van de buurlanden te komen. In- en uitgaand verkeer'volgt dezelfde weg, alleen in omgekeerde richting. Bij Wernhout-Wuestwezel is dat an ders. Kort voor de Nederlandse grens post krijgt de Wernhoutseweg een af splitsing, die het verkeer naar België om deze post heenleidt en rechtstreeks naar de Belgische douaniers voert. Het merkwaardige nu is, dat zowel het inkomend als het uitgaande ver keer bij de grensoverschrijding slechts eenmaal oponthoud heeft. Aan de Nederlandse post staan n.l. ook Belgische douaniers en gendar men om het verkeer België-Nederland mede te controleren en omgekeerd staan aan de Belgische post Nederland se ambtenaren, die een oogje houden op alles wat van ons land naar België trekt. Op deze wijze is de controle aan de grens vereenvoudigd. Men zou de grenspost Wernhout-Wuestwezel kun- nenzien als een proefstation van de Benelux. Het is de eerste doorlaat post, waar alle controle is samenge voegd. In Putte wil men binnenkort ditzelfde systeem gaan toepassen. TKVIND de grens helemaal niet zo moeilijk", vertelt Huig Zwakhals uit Hoornaar. Dat is geen bravour van deze eenvoudige knaap en evenmin een gezegde, dat op lange, du re ervaring steunt. Huig is in totaal 24 jaren oud en de rit die hij voor een kort praatje met ons onderbrak, was zijn (Advertentie) Hebt U een eeltknobbel of eeltgezwel aan de voet? Hier is 'n middel, dat de pijn verjaagt, de ontsteking opheft, de opzwelling vermindert en de misvormde teen zijn normale stand doet hernemen. Dit goede middel, de beroemde Franse „Dalet Balsem" is nu ook weer in Neder land verkrijgbaar. Vraag Dalet Bal sem aan Uw apotheker of drogist, verlaagde prijs f 1,85 per tube. Een circulaire met nadere bijzonderheden wordt U gaarne toegezonden op aanvrage bij N.V. Agila_ afd. 22, IJmuiden. 8O8-00 tweede internationale tocht op een machtige 20-tons vrach- wagen JJIJ VINDT het prettig, maar eraan gewend is hij zeker nog niet. En dan is een tochtje van enkele hon derden kilometers geen peuleschille tje. Drie dagen onderweg, drie dagen achter een denderende motor met voor je niets dan lange stukken weg, die af en toe worden onderbroken door vriendelijke dorpjes, of door steden, die met zo n zware kast heel wat stuur manskunst vragen. Huig Zwakhals is bakker geweest in Hoornaar. Hij vond het werk niet on aardig, maar toch trok hem dit „ge motoriseerde zwerversvak" meer aan. Al een paar maal was hij voor zijn plezier op zo'n kolossale wagen ge klommen en dat waren zijn eerste ken nismakingen met de grens geweest. Sinds een paar weken is hij nu zelf vrachtrijder, iets wat hij graag en met trots laat weten. Hij kwam in dienst van een Hoor- naarse kaas-expediteur, die echter ook andere vrachten rijdt. Zo was de eer ste lading die Huig te rijden kreeg een zending oud-papier voor België. Op de terugreis moest hij aan de Franse grens meubelplaat ophalen. De tweede rit bracht weer oud-pa pier: een lading naar Brussel en een „Ons werk is niet saai Aubade TN HET langgerekte ge bouw waar de passen- controle plaats vindt, treffen we een maréchaus- sée le klasse, die op deze dag fungeert als hoofd van de doorlaatpost. Hij zit er met zijn collega, maré- chaussée 2e klasse en met een man van de Belgische gendarmerie. Buiten bij de sluis staat nog een maré- chaussée, eveneens in ge zelschap van een Belg. Onze maréchaussée houdt van het werk aan de grens. Hij leeft in de drukte, en het controleren van pas poorten en andere grenspa- pieren is voor hem geen saai en doods werk. Er zit een grote verantwoorde lijkheid aan vast en dat al leen maakt het al interes sant. Zonder enige zweem van grootsprekerij kan hij zeggen, dat hij en al zijn collega's in de brede zin van het woord, de veilig heid van de Staat bewaken. Hun oplettendheid, hun zorg voor het nauwkeurig naleven van de grensvoor- schriften staat er borg voor dat geen ongewenste ele menten op vaderlands grondgebied komen. „Ons werk is lang niet zo stom als veel mensen wel denken", zegt hij met na druk. „Per slot van reke ning komen wij hier met talloze mensen van allerlei slag in contact. Je moet ook niet denken, dat je dit werk aankunt, als je zo met je hakken over de sloot de lagere school hebt ge haald. Wij zouden hier al verbazend weinig kunnen beginnen, als we niet ten minste een klein beetje vreemde talen konden spreken. Dat hoeven er heus geen zeven te zijn, maar Engels en Frans ko men hier uitstekend van pas. Dat wordt ons dan ook tijdens onze opleiding bij gebracht". „Aardige voorvallen? Die beleven we hier genoeg. Nog pas hebben we een verdraaid mooie zanghulde in ontvangst mogen nemen van een Canadees dames- £ELFS al ziet een wa gen die de grens pas seert er uit als een droom op wielen", toch willen de ambtenaren 1vel graag weten wie er in zit en waar hij of zij vandaan komt. De doua nier wil de nationaliteits- pa.pieren van de wagen zien en de man van de maréchaussée interesseert zich meer voor het pas poort. Dit is de vredige bewaking van Nederland aan de landsgrenzen. ••••••••••••••••••••••••••A koor. De dames waren in Brussel op concours ge weest en wilden graag eens naar Nederland. Ze vonden de behandeling hier aan de grens zo charmant, dat ze dat graag met een paar leuke nummertjes van hun repertoire honoreerden". We kunnen ons dat voor stellen. Het is inderdaad prettig, wanneer dit soort werk, dat voor de grensbe ambten plicht is, maar dat toch altijd als een soort plagerij wordt gezien, op hoffelijke wijze gebeurt. De vaste klanten aan de grens weten wel, dat de Neder landse controle streng is, maar daarnaast hebben ze de ervaring, dat er geen enkele onnodige moeilijk heid in de weg wordt ge legd. Daarom zal het ook wel zijn, dat ze graag een paar minuten van hun reis tijd reserveren, om de Ne derlandse grens-beambten op een foto te vereeuwi gen. „Als we daar eens 'n al bum van konden aanleg genzegt onze man. Tenslotte brengen de zo mermaanden voor de ma- réchaussées nog vaak een apart karweitje mee, n.l. het aanhouden van min derjarigen, die de benen hebben genomen. Dit komt meer voor dan men zou denken en meestal blijkt dan, dat de jongelui op goed geluk ergens heen trekken en bij verrassing voor de grens staan. Waar ze dan natuurlijk prompt in de kraag worden gegre pen en aan de politie over geleverd. 2^0ALS AAN de meeste grens posten kan men ook bij Wernhout-Wuestwezel de wisselkantoortjes vinden, die in forse letters „Change" laten zien wat hun bedoeling is. Aan deze kantoortjes worden dagelijks tientallen vreemdelin gen geholpen, die de meest ge varieerde buitenlandse munt eenheden in Nederlands geld willen omzetten, of andersom, die hun restant Nederlands geld weer in vreemde valuta willen zien omgetoverd. Gezien de grote belangstelling die er voor deze kantoortjes is, moet er zo nogal wat geld in de kluis aanwezig zijn, waarmee men dan de eenvoudigste toe rist, maar ook vaak prominente figuren met klinkende namen, van dienst kan zijn. Onlangs vervoegde zich aan zo'n wisselkantoortje de keize rin van Viethnam, die in Neder land moest zijn voor de plech tige doop van een schip. Ook zij wilde haar contanten in Neder lands geld omzetten. De voor raad keizerlijke duiten bleek zo groot te zijn, dat er maar net genoeg Nederlands geld in de kluis van het kantoortje aanwe zig was. Toen de keizerin in haar auto stapte en wegreed, moest er haastig nieuwe, dure voorraad worden aangevoerd. lading terug, negen ton zwaar. Via Wa penveld en over Wezel reed Huig naar Gorcum terug. Heel de reis al leen. zonder aanspraak. Ieder uur gaat er vijftig kilometer van de lange af stand af. In Nederland soms wat meer, omdat daar de wegen vlakker en be ter zijn. De rustuurtjes komen goed van pas. Maar de grens is niet moeilijk. Je gaat gewoon naar de expediteur, die de papieren klaar maakt en verder zoeken de douaniers het wel uit. Of het wachten niet lang duurt? De ze keer zeker niet. Ik was er in goed een uur mee klaar. Menige keer duurt het heel wat langer, vooral als het vrachten kaas zijn. Dan kun je wel eens drie en zelfs vier uur stil zitten. Met oud-papier ben je er meestal wat vlugger mee klaar. De behandeling aan de grens door douaniers en maréchaussée vindt Huig uitstekend. „En als puntje bij paaltje komt", vindt hij, „is dat oponthoud aan de grens nog niet eens zó gek. Je bent weer eens even weg uit die hotsebot- sende wagen, even achter dat gestaag trillende stuurwiel vandaan, je ziet weer eens even iets anders dan die langgerekte weg, die steeds je volle aandacht vraagt". t7r ZIJN MENSEN, die zo om en J-~' nabij weten hoe groot de ver scheidenheid van goederen is, die dagelijks de grens passeert. Het zijn de expediteurs, of beter gezegd de douane-agenten, die door 'heel wat vrachtriiders te hulp worden geroepen voor het vervullen van de inklarings formaliteiten. Aan iedere grenspost kan men wel enkele van deze mensen vinden, in de ontstellende drukte van hun kleine kantoren. Alles loopt er zo dooreen, dat men er met de grootste moeite nauwelijks enige regelmaat kan ont dekken. Maar niettemin wordt er „vol gens plan" gewerkt en met grote nauwkeurigheid, om te voorkomen, dat noch de vervoerder, noch de douane agent in moeilijkheden komt. Op de lange duur wordt het uiteraard, voor al tussen douane en douane-agent, 'n (Advertentie) (Advertentie) kwestie van elkaar leren kennen en vertrouwen. De beperkte ruimte waarin de dou ane-agenten werken, is bepaald geen graadmeter voor de omvang van hun bedrijf. Aan de grens wordt nu een maal met groot geweld gewerkt en het is niet op de laatste plaats de douane agent, die daarvan weet mee te pra ten. Van de ongeveer twee ton, die ge middeld per week bij de dienst van Invoerrechten en Accijnzen wordt neergeteld, betalen de vervoerders een groot deel uit voorschotten, die de agenten verstrekken. Het is interessant om een bloem lezing te halen uit de verschillende soorten van goederen, die door de ex pediteurs worden ingeklaard. Naast de ontelbare „normale* vrachten, zoals textiel, hout, papier, oliesoorten en machinerieën, staan er bijvoorbeeld ook ezeltjes op de lijst, die uit België kwamen en bestemd waren voor het Scheveningse strand. En even verder vindt men een zending penicilline. Een merkwaardig geval deed zfeh nog onlangs voor. Een zending Ita liaanse goudvissen, afkomstig uit een plaatsje vlak bij de Franse grens, moest in Frankrijk worden geleverd. De moeilijkheid was echter, dat in Frankrijk geen Italiaanse goudvissen mogen worden ingevoerd. Er moest dus doodeenvoudig een foefje worden verzonnen en dat bleek niet zo heel erg moeilijk. Ten hate van de goud visjes werd een doorvoervergunning voor Frankrijk en België gevraagd en een invoervergunning voor ons land. Toen ze in Wernhout eenmaal waren ingeklaard, waren het Nederlandse vis jes geworden. Dus reed de chauffeur enkele meters over de grens, draalde zijn wagen en zette koers naar Frank rijk. Want Nederlandse goudvisjes mo gen daar wèl worden ingevoerd. sinds de N. P. O. Duivenkorrels er zijn, heb ik deze gevoerd. Ik verwachtte wat van mijn vogel, want deze was in zo'n piekfijne conditie. A. VAN ZANDWIJK tied Grossier voor de N.P.O.-Duivenborrels in West-Brabant: Fa. M. VAN DALEN, Fatimastraat 42, Breda. 834-oo SCHRIJVEN tegenwoordig hele kranten vol over Wagtmans, van Est, Roks, enz. en om de dooie dood niet zonder reden, maar in de duivensport moeten ze, al zeg ik het zelf, Dorus ook niet uitvlakken. Na zware strijd, waarbij molshopen als de Aubisque, de Tourmalet en de Col de Vars gewoon in het niet verzonken, is in het vitesse-kampioenschap van de Bredase Bond, de beroemde crack uit Pnncenhage, met een uur los, als eer ste over de eindmeet gebold. Ziehier de uitslag: 1 Dorus Sweres, 5466 punten, 2 Cobi van Gils (heeft j Jaar geweldig gepakt, met twee cn rie dufkes mee was deze persoon niet 5429 Pinten; 3 H. Nele- 4Q4fi?5 P"nten, 4 Gebr. Oomens cchHV ten- 5 Chr- van den Berk (de schnk vsn het Liesbos), 4931 punten, 467(1 o punten, 7 P. Remie Jr.! a 11iin m fCn'J' Grailmans (zit er ook n TZ1Jn tractprnent tussen) 4634 punten, 9 Jac. van Tilborgh (nooit van de kop weg te slaan) 4634 punten, 10 Henk van de Pol (vliegt in de vijf eersten van Duffel tot St. Vincent) 4549 punten. Zoals u ziet zijn het louter cracks en kampioenen. Wie zulke mannen te glad af is, vliegt met geen kauwen. On ze gelukwensen aan al deze grote kam pioenen, hou je taai, Dorus. HET IS WEER DAX WOOH IK VERDER ga, wou ik even de aandacht vragen voor nationaal Dax. Tja, 't is weer een jaar ge leden, dat Jantje Koreman te Ooster hout 's morgens vroeg om half vijf wou gaan demarreren in 't onder broekje naar de constateur van melk boer Nol Oomen op aan, die natuur lijk nog op één oor lag. Jonge, jonge wat een consternatie was me dat en tot welk een prestatie bleek die Oos- terhoutse duif in staat. Niemand die het er ooit van gedacht had. Misschien hebt ge er zelf ook zo een op uw kot, wie zal 't zeggen. Zonder lot geen kans en als ge 't niet probeert komt ge 't nooit aan de weet, moet ge maar den ken. ^nzentf pietermannen zijn er te winnen voor serie I, zowel beneden als boven de rivieren. Nationaal Dax brengt dit jaar iets nieuws. De overvlucht krijgt, voor 't eerst zolang de duivensport bestaat, bij wijze van proef doch omwille van het recht, boven haar eigen snelheid een bonificatie. De overvlucht begint boven 980 k.m. Voor elke k.m., dat de duiven verder moeten vliegen dan 980 k.m. krijgen ze tweehonderd meter ex tra vlucht toegewezen. Een deelnemer uit Tiel bijv., laten we zeggen 50 k.m. verder dan Breda, krijgt voor die 50 k.m. overvlucht een bonificatie van 50 maal 200 meter is 10.000 meter. Bij de berekening van de uitslag wordt dus stilzwijgend aange nomen, dat Tiel geen 50 k.m. verder ligt dan Breda, maar 60. In tijd om gerekend krijgt Tiel in dit geval, bij een snelheid van duizend meter per minuut een bonificatie van 10 minu ten. Een compensatie van de over vlucht is dat, om het nadeel van de laatste loodjes, die het zwaarst we gen, althans enigermate op te heffen. Ieder weldenkend mens, zal het er mee eens zijn, dat deze „correctie" billijk is en het enige wat ik er niet van snap is, dat onze voorvaderen daar honderd jaar geleden al niet mee begonnen zijn. Deze en dergelijke maatregelen im mers zullen, in de moderne tijd, nu ze ook boven de rivieren iets van de duivensport beginnen te leren, de laat ste kans blijken om het spel op na tionaal plan, d.w.z. in de diepte van het achterland, te redden. Er zijn in de loop der jaren in de voorvlucht prijzen gewonnen en reputaties opge bouwd, die in geen verhouding ston den tot de geleverde prestaties. Nakaarten heeft weinig nut, de cen ten zijn weg en de „soort" is er voor goudgeld op verkocht door heel Ne derland, geluk ermee, doch wat wijlen Vermeyen opmerkte was juist: „Er zal een tijd komen, dat de melkers niet langer zullen laten met hun voeten spelen hoe te poulen E'EN tweede belangrijke verbetering is het poulen per rayon, en natio naal. Met dien verstande, dat het nationaal concours verplicht is en het rayoncoucours vrij. Heeft u uw duiven nationaal en rayon gezet, dan kunt u poulen waar u dat het liefst doet, resp. waar u verwacht de beste kans te hebben. Verwacht u over heel de lijn aan de kop te zitten, dan kunt u zowel nationaal als rayon poulen. Dit sys teem wordt in verscheiden afdelingen van de Nabvanpee al jaren, en ik moet zeggen, met groot succes toegepast. De inkorving is op Maandag 27 Juli a.s., volgende week hoop ik op al deze be langrijke dingen nog even terug te ko men. limoges— corbeil—duffel i IMOGES was een snelle vlucht. Hoe gemakkelijk het deze keer gegaan is, moge blijken uit de aankoms ten in de Antwerpse Union. Ze zijn aldaar gelost te 6.40, tien minuten vroeger dan de duiven van de Z.N.B. Het afstandsverschil BredaOelegem (waar de autowinners, Gebr. Marissen hun eerste duif constateerden te 15.14) bedraagt 33 k.m. Bij een snelheid van 1250 meter, krijgt Breda dus hooguit 28 minuten op. Daar komt 10 minuten bij voor de latere lossing, maakt 38 minuten. Indien de eerste duiven in het Bondsconcours van de Klokken- berg dezelfde snelheid hadden ge maakt dan die in de provincie Antwer pen, die toch onder practisch dezelfde omstandigheden hebben gevlogen, dan had de eerste duif in Breda geconsta teerd moeten zijn te 15.52. In plaats van te 15.58. In dit tijdsverloop van 6 minuten echter, en dat is de kracht van het Belgische ras, vielen er in Antwerpen niet minder dan dertig dui ven! Huvskens-van Riel. die de poule van 1000 wonnen kregen er vier ge lijk op de planken en ze pakten er 20 (waaronder 13 jaarlingen) op een half uur tijd. Een ander resultaat was ook niet te verwachten. Alleen in de pro vincie Antwerpen zitten al een kleine vijftigduizend liefhebbers, van ouds her in 't bezit van de beste duiven van de wereld. Het is zelfs een schit terende prestatie te noemen, dat de eerste Bredase (en de eerste Dongen- se, want Trommelen speelt 3 en 4 na tionaal) het er zo hebben afgebracht. Ziehier de uitslagen: Breda, Limoges: 1, 2, 4 enz. Gebr. Oomens, (49 duiven mee), 5 Jan van der Horst, 6 M. Beerens, 7 P. Corssmit, 8 Jan Oomens, 9 P. Remie Jr.. 10 Stop- ke le Grance enz. Idem, Corbeil: 1 P. Jansen, 2 F. Vlemminx, 3 M. Sannen, 4 W. Jans sen, 5 Jac. van Tilborgh. 6 G. de Vries, 7 W. Janssen, 8 C. Bastiaansen, 9 P. Jansen, 10 P. Vermeulen enz. Idem, Duffel (4763 duiven): 1 P. Huijbregts, 2 H. Kerkhof, 3 L. Remie, 4 L. Nooyen, 5 A. Francken, 6 H. Sterckx, 7 P. van Althuis, 9 G. de Vries, 9 D. Remie, 10 Jac. van Oerle, Serie 100 W. Michielsen met 48 en 82, serie 50 J. F. X. Vermeulen met 18 en 87, verder waren er nog vijftig kleine re „koppelsprints" te winnen, waar ze op zaten als de kippen. Ulvenhout, Corbeil: 1 Willem Nous (zal de gele trui wel passen), 2 Jan Antonissen, 3 en 5 P. van Eijnatten 4 en 9 Cor Paulissen, 6 A. Martens, 7 en 14 Kest Martens (tevens kampioen op de halve fond), 8 Bernard Goos- sens, 10 O. Peters. Idem, Duffel: 1 Kees Wijgaarts (na zoveel jaren compagnonschappen met andere melkers, speelt deze kazaaien- maker voor 't eerst op eigen hok en meteen roos!), 2 Willem Beemt. 3 Fr. Martens, 4 Kest Martens, 5 Piet van Eijnatten enz. Gilze „De Luchtbode", Corbeil: 1 W. Koek, 2 en 3 G. Cornelissen, 4 J. de Beer, 5 C. Martens. Idem, idem. Duffel: 1 Herman Seve- rijns, 2 C. van Alphen. 3 Ant. Diep straten (9 van de 12), 4 Fr. Verheijen, 5 W. van den Enden enz. Chaam ..Gevleugelde Vrienden" Duf fel: 1 Pietje van den Ouweland, 2 Jos. Bastiaansen, 3 J. Coenraads, 1 A. Bas tiaansen, 5 Co Martens. 6 J Adams, 7 Jos. van Eil, 8 J. Oomen, 9 W. Koks, 10 C. van Boxel enz. Geertruidenberg e.o. Duffel (879 dui ven): 1 L. Verschuren. 2 Th. Vervu ren, 3 L. Goossens, 4 P. Zijlmans, 5 L. Verschuren, 6 J. Houdijk, 7 J, Hoeve- naars, 8 idem, 9 J. Heeren, 10 Mat- thee, 11 idem. 12 M. Oome, enz. En dan schakel ik nu, by gebrek aan plaatsruimte over naar Zeeuwsch- Vlaanderen. Limoges ZVB en ZVCC: 1, 15, 19. 32, 53 Jac. Risseeuw te Breskens (16.01.54) 2 en 12 J. Kools te Zuidzande, 3 Gebr. Termote ,nu naar Dax Piet), 4, 9 en 27 A. Klaysen te Aardenburg 5 c. van der Walle te Sluis, 6 W. Klaeysen te Breskens, 7 en 17 W. van der Slikke te IJzendijke, 8 en 21 R. Lampo te Aardenburg, 10 R. Groosman te Hoofd plaat, 11 P. de Jonge te Schoondijke, 13 S. Dusarduijn te Breskens (dus niet Staf te Groede), 14 A. de Smet te IJzendijke, 16 W. de Jonge te Bier vliet, 18 G. Dusarduijn te Groede (10 mee, 10 procent prijs), 20 I. de Cock te Aardenburg. breieuil Afdelingsvlucht Breteuil (791 dui ven): 1, 5, 30, 33 enz. Jac. Risseeuw te Breskens, 2 J. Faas te Breskens, 4 Faas-van Opdorp te Breskens, 6 A. de Putter te Cadzand, 8 cn 9 Th. de Boevere te Biervliet, 11 en 12 G. Du sarduijn te Groede (8 prijzen, hij be gint zich kwaad te maken op de Vites se!), 13 J. Deuninck te Zuidzande, 14 A. Aalbregtse te Draaibrug, 15 J. Klas sen te Breskens, 16 C. van Hoe te St.. Kruis, 18, 22 enz. Jac. van der Linde te Biervliet, 19 J. Kools te Zuidzande, 20 A. Boekhout te Breskens. Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 9