En bijna had Nolten wèèr gewonnen De hoofdprijs LIEP NOLTEN iets te vroeg weg? Wim van Est bedacht zich enwerd 8e! I Van 76 goeden. 3 gelukkigen Een compleet modern Salon ameublement FRAAIE PRESTATIE VAN WINNAAR QUENNEHEN Nare dag voor droge lever-bezitters.... DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 JULI 1953 Het begint veel op stuivertje-wis SELEN IN ONZE PLOEG te GELIJKEN. Vandaag was het Jan Nolten, die Nederland zijn ereplaats in het klassement bezorgde èn zich zelf in de algemene rangschikking een stuk om hoog bracht. Evenals gisteren met Woutje Wagt- mans, waren er alleen maar Fransen in de buurt van de lange Limburger en er was geen denken aan, dat Jan de overwinning uit het vuur zou slepen, toen het hier, op de overigens schitteren Franse oppositie liet Limburger het zware werk doen Zorgt Ned. ploeg nog voor uitschieters M' Wie onze tweede etappe-prijsvraag wonnen Hier kon Robic nog glimlachen Slechts één dag in de gele trui! Aadoor- Woninginrichting MORRES, Hulst Van Est kwam in bot sing met Bartali N°1 (Van onze speciale verslaggevers). NIMES, Vrijdagavond. de boulevard, op een eindsprint uitdraaide. We meenden, dat de jonge Le Guilly de tricolores de erepalm zou gaan schenken, doch het viel anders uit. Het was de man van de N.O. Cen traleéquipe, Quennehen, die het eerst finishte. Nolten, geen „vaart' genoeg meer over, om een snel eindschot te produceren hij was ver plicht geweest de hele, lange weg „kop" te doen werd vierde. Wim van Est, die veel later met het grote peloton binnenviel, veroverde een fraaie achtste plaats achter de zeer snelle Darri- gade en Magni. Die Wim! In bepaalde delen van la douce France was het gisteren een rouw dag. Jean Robic, „Biquet', koning der Pyreneeën, kreeg van de Tour dokter geen toestemming om in de lie etappe: Beziers-Nimes, te star ten. Dat hebben ons althans zegs lieden uit Robw's kamp doen weten. Of dat nu allemaal precies zo is, zullen wij maar in het midden laten. Feit is. dat het vinnige kereltje zijn fiets op de trein heeft la.ten zetten en zelf per auto naar huis is ver voerd. Wie hoog klimt, kan diep vallen.... Wij hebben vernomen, dat in de le2 etappe: Luchon-Albi alle records van de gemiddelde uur snelheid in de Ronde gebroken zijn. De „dwangarbeiders" legden in die rit n.l. per uur ai met een moyen ne van 40.156 k.m. Na twaalf ritten was de gemiddelde snelheid in deze Tour 36.228 k.m. per uur. Vorig jaar was het gemiddelde na aankomst te Parijs over de gehele duur ge rekend: 31.600 k.m. In 1945 bedroeg het 33.404. Te uwer intentie: wij hebben het niet nagerekend! Onze lezers weten het: de karavaan beëindigt op Zondag 26 Juli in Parijs deze 40ste. Wat velen Uwer vermoedelijk niet bekend is: op de avond van die heugelijke dag (dan ziih de centen immers binnen en wij van de romsplomp af...) ko men alle levende coureurs, die een of meer keren de Tour wonnen, te zamen en zitten dan aan een diner, dat Jacques Goddet ieder jaar laat aanrukken. Ditmaal gaat er nog iets aan vooraf. Onze vriend Jacques wil blijkbaar toch wat er tegenover gesteld zien: van de kant van die oud-winnaars wel te verstaan. Zij zullen nu allemaal nog een keer op de fiets klimmen en een „Tour d'honneur" doen. Nu had men ge meend, dat die oude Carrigou, de triomfater in 1911, daar wel voor zou passen. Kun je geloven! Hij heeft gisteren om een fiets verzocht hij bezit namelijk er zelf geen meer en zo zullen de toeschou wers in het Pare des Princes ook onze Carrigou nog eens zien pezen. Een dezer dagen is een Franse collega door kunnen dringen tot het „heiligdom" van Pellenaars en de zijnen. Wat hij er te weten kwam? Geen sikkepit.' „Die mannen zitten zo rustig rondom hun leider, spre ken af en toe wel eens wat, maar het zijn slechts korte zinnen", zegt hij, „en het gaat allemaal zo rustiq en bezadigd, alsof ze thuis in de familiekring bijeen zijn. Of kunnen deze mannen uit Brabant en Lim burg hun gevoelens misschien zo goed verbergenvraagt de schrij ver zich tenslotte af. Het zal wel zó geweest zijn. dat „de Pel" gezegd heeft, toen die Franse reporter bin nenkwam. mannen denk er aan, mondje dicht. Een spion! 7,en maar, dat je hem niet verstaat...." Heus, dat is ook tactiek!! Marice Diot, dezelfde, die Don derdagavond te laat in Beziers ar riveerde, maar gisteren toch weer mee vertrekken mocht (hij .ar riveerde op tijd in Nimes!) luchtte Vrijdagochtend zijn Frans gemoed op deze wij ze: „Ais de coureurs van tevoren geweten hadden, dat er zo veel moeilijke ritten bij waren ge weest, zou niet de helft van het aantal dat in Straatsburg verscheen voor deze Ronde hebben gecontrac teerdZo gaat dal, als succes uitblijft. Wim van Est zei gisterenmor gen, dat hij goed geslapen had en dat hij nu eens niet van de Aubis- que had gedroomd. Hij zinspeelde in 't geheel niet op hetgeen hij Donderdag na aankomst te Beziers had gezegd (hij ging immers de strijd staken en hij deed nooit meer aan een Ronde van Frankrijk mee)! Was Wim misschien bang voor zijn Mieke....? Nadat Robic op die gedenk waardige Quatorze Juillet de gele Irui had veroverd, leefde wieler- sportminnend Frankrijk effenaf in een roes. Dit map o.m. blijken uit dit verhaal. Daags erop stonden, in nog grotere getale dan tevoren, de Franse supporters langs de wegen. Daar zagen zij een groepje renners naderen, waaronder met witte shirts. „Drie Fransen, er zijn drie Fransen bij." riepen ze luidkeels tegen elkaar. In werkelijkheid be stond het neleton uit.... vier Neder landers: Svykerbvyk. Gerrit Voor- ting. van Breenen en Thijs Roks. nlus de Beln De Bruune en de Ita liaan Rosselln. De vernissing waste wiiten aan het feit. dat onze land- aenoten. evenals enige Franse equi pes. in witte truien zijn gestoken.... J7EN VIERDE PLAATS DUS VOOR JAN NOLTEN! Wilt U daar vooral niet te licht over denken. De jongeman'uit het „bronsgroen eiken hout" was van de aanvang in de slag geweest. Van de aanvang af, dat wil zeggen bijna onmiddellijk na het vertrek uit Beziers, vanochtend om circa half elf. Het was zeer warm en daar de route door een hels-droge streek was gelegd, werd het een koers, die véél droge levers veroorzaak te en. lome benen. Nu hadden die vijf man, dezelfde die hier tezamen het eindpunt bereikten, daar niet het minst erg in blijkbaar, want zij zetten er direct een, voor deze. temperatuur bijna onmenselijk hoog tem po in. Weliswaar reden zij vóór de wind, maar het betrof, hier nu niet direct een vlakke rit. Pas op!!! De twee cols van de 3e categorie, allemaal nog uitlopers van de Pyreneeën, waren nog lastig genoeg. Extra moeilijk bleken echter de afdalingen, die via scherp gesneden bochten naar lager gelegen niveau voerden. het liefst kwijt, vóóral Le Guilly van de Franse nationale ploeg, cfie wel licht de Limburger het meest vreesde. GEEN SCHIJN VAN KANS. TT ET HOGE TEMPO, dat de vijf aan de kop eruit draaiden was het grote peleton een beetje tè erg en daar kwam bij, dat de renners, die de weglooppoging ondernamen, stuk voor stuk onderaan in het klassement ston den genoteerd en dus voor de favorie ten geen gevaar opleverden; althans op dat ogenblik niet. Wat er ook van zij: de respectievelijke ploegleiders deden geen moeite en lieten de vluch telingen draven, zónder er „waterdra gers" heen te sturen.. Zij zouden overigens uitstekend van pas zijn. want voor een normaal mens was het af en toe om het te besterven van de dorst. Voor een gewóón mens! Niet echter voor de volkomen afge trainde en in grote forme zijnde vluch telingen, waaronder Jan Nolten een schitterende indruk maakte. De vier Fransen uit zijn gezelschap: Quennehen, Rotta, Le Guilly en To- nello wilden onze landgenoten maar AAR NOLTEN had zijn jour" en al deed hij dan op de cols geen moeite om het eerst boven te komen, hy blééf in de voorste gelederen en gaf zijn tegenstanders geen kans om hem los te fietsen. Toen gingen de heren een andere tactiek volgen: „wil je verder met ons mee, dan zul je het zonder onze steun moeten doen". Lange Jan nam de handschoen op en heeft die niet meer Aos gelaten tót aan de finish. Zoals gezegd, had hij in de eind sprint geen kans meer naar de zege. Als je voortdurend aan de kop hebt gelegen en het zware werk voor ande ren hebt gedaan, die alsmaar aan je wieltje gekleefd rijden, bezorg je au tomatisch je tegenstander een voor sprong. Doch daar was nu eenmaal niets aan te doen. Doch er komen nog méér dagen en misschien komen die vier Fransen straks op hun beurt nog eens van een koude kermis.... Y^/EER HEBBEN duizenden mee gedaan aan onze tweede étappe prijsvraag „Tour de France" en ditmaal waren er 76 goede oplos singen. Men zal zich herinneren, dat het er vorige maal slechts 4 waren. Het was toen heel wat plezieri ger voor de goede inzenders, want er was slechts één teleurgestelde, die bij loting buiten de prijzen viel. Ditmaal zijn het er 73 die zich troosten moeten met de gedachte, dat zij een prima Tour-instinct heb ben. De drie gelukkigen 'die een prijs kregen zijn: BERNHARD DE NIJS te HOO- GERHEIDE, Straat Bouwop D 13, krijgt 25 gulden. M. VERHEYEN, te OUDEN BOSCH, Fenkclstraat 1 krijgt 10 gulden. J. M. BRUëL te GOES, Schelde- straat 88, krijgt 5 gulden. En nu maar vol goede moed en met veel vertrouwen naar de vol gende veertig gulden! (Advertentie) GEEF U NÜ OP: HUIDEKOPERSTRAAT 20 - AMSTERDAM DE POSITIES DER NEDERLANDERS Na de 14e etappe te Nimes 1. Mallajac 79-20-27. 2. Astrua op 1.13. 3.Bobet op 3.13. 4. Bauvin, op 4.24. 5. Close, op 4.41. 14. Wagtmans, op 15-32. 18. G. Voorting op 19.02. 18. van Est, op 23.51. 19. Roks, op 24.59. 21. Nolten, op 27.21. 27. Suykerbuyk, op 35.19. 33. van Breen, op 42.54. 52. A. Voorting, op 1.06.00. DAT NOEMEN ZE NAAR HUIS GAAN!! "WA.NUIT DEZE gezichtshoek gezien is die 4e plaats van onze landge noot veel meer waard dan van die anderen. Spijtig natuurlijk van die duizend gulden enwat er verder aan vastzit, maar het was niettemin verheugend voor de Nederlandse ko lonie, dat we opnieuw een mannetje vóóraan hadden, een mannetje, dat er bovendien voor zorgde, dat onze ploeg in het algemene ploegenklassement een plaats opschoof en nu de tweede positie inneemt, achter de NOC-equipe der Fransen, voor welken Quennehen de overwinning binnensleepte. Wim van Est, die gisteren zo diep teleurgesteld was en over „naar huis gaan sprak", zoals wij U berichtten, was vanmorgen netjes aan de start en helemaal niet meer in de put. Hij bewees dat door uit het peleton, dat het kalm aan had gedaan, zich tac tisch naar voren te werken en een derde plaats in de sprint te veroveren, zodat Nederland vandaag óók nog een 8e plaats in het dagklassement ver wierf. Zodoende kwamen er, toch nog wat francs in de eouipe-pot! NOG MééR „UITSCHIETRS"? J^JE ZES ANDERE landgenoten, waaronder Woutje Wagtmans, die geen tijd verspeelde aan favorieten, evenmin als de andere groten uit het „veld", werden ex aequo geplaatst in dezelfde tijd als nummer één uit het peleton, de Fransman Darrigade. Toen het algemeen klassement werd opgemaakt,-bleek, dat Jan Nolten niet minder dan tien plaatsen had gewon nen en naar de 21e positie was opge klommen! Suykerbuyk neemt nu de 27ste plaats in, van Breenen de 33ste en de jongste Voorting de 52ste. Wagtmans, Gerrit Voorting, van Est en Roks behielden hun posities van de voorgaande dag. Wc hebben dus nog altyd geen kla gen, integendeel! En U kunt.er van op aan, dat de ganse Tour-karavtajm n?et ontzag tegen Pellenaars en x'n 'man nen opkijkt en.... er geducht rekening mee houdt, dat de Nederlanders van- <^ag of morgen nóg met „uitschie ters" komen aandragen. Wie weet, deze Zaterdag al in Mar seille, waar de 15e etappe haar eind punt beleeft. De uitslagen ETAPPEKLASSEMENT. Veertiende etappe Beziers naar Ni mes )214 k.m.) 1 Quennehen (Fr. N.O.C.) 6-21-23; 2 Tonello (lie de France) z.t.; 3 Le Guilly (Fr.) z.t.; 4 Nolten z.t.; 5 Rotta (Fr. Z.W.) 6-21-32; 6 Darrigade (Fr. Z.W.) 6-35-17; 7 Magni It.) z.t.; 8 Est z.t.; 9 Schar z.t.; 10 Baroni z.t. Op de elfde plaats ex aequo het grote peleton in dezelfde tiid als num mer 6 Darrigade (66-35-17). Hierin bevonden zich alle 'overige Nederlanders, dus Roks, Suykerbuyk, van Breenen, Wagtmans, Gerrit Voor ting en Adri Voorting. Voorts de Italianen Astrua, Bartali Corrieri, Drei, Isotti en Rosello, de Zwitser Huber, alle Belgen, alle Span jaarden. de Luxemburgers Ernzer en Diederich en de Fransen Lauredi, Bo- bet, Gauthier, Rolland, Geminiani, Hoewel „Biquct" op het ogenblik, dat de lens op hem werd gericht, reeds wist, dat hü de gele trui kwijt was, kon er toch nog een vriendelijk ge zicht op overschieten. Of dat vandaag ook nog het geval is, wagen wij te betwijfelen! Als'flat zo doorgaat. NIMES, Vrijdagavond. (Van onze speciale verslaggevers.) VbiAwt.oen, mux UUn ue start voor ue lie etappe, op aoniersaavies, wera ver- (vtauru. „ue roi aes rytenees zouts onze r'ranse cottegu s /tent neooen genoemu, „is aoou en net „vtoe nooie uut met dikue Krqueiiers op ue wegen van uezters naar Nimes stond ge- seareoen, autaue op jummei ,y- n-e wijze ue o/i.u/eieuu/teia uuu van Zijn supporters, aie oujn- ouur van zy/t opgeven /nets uuuue/t vernomen, ue weg van nootc is uoor vu] anderen ge- voigu. Jim teirenen, ue L,uxem- óurger, aie last van een angina naa, siuame ae sirija; zijn p.oey genoot Marcel Uier neus vuigue zijn voorOeeld. Laoerionniere van de Noora-Uost Centrale- ploeg liet zien per auto naar Nimes vervoeren, Reaoiji van de lie de t rance en Hoger Cnu- pin van de Westeipne pioeg gaven eveneens ae strijd op. 63 renners zijn na 14 .etappes nog in de strijd; met 119 aeel- nemers is Jacques Goadet te f Straatsburg gestart. Hoe velen zullen er te Parijs aankomen? t vraagt menigeen zich af. De J voorspellingen gaan algemeen in de richting, dat slechts 5U f procent de Tour de France zal volbrengen, dat dus 60 renners het Pare des Princes over 9 da- gen zullen bereiken en dat er dus nog meer slachtoffers zul- len vallen door uitputting, i oververmoeidheid, verwondin- J gen, te grote achterstand en wai dies meer zij. Het is een verheugend feit, dal de acht Nederlandse renners voortreffelijk geklasseerd staan f dat de geest in de ploeg on- J danks het feit, dat de successen van de eerste week in de twee- de niet konden worden her- J haald, voortreffelijk is en dat t het achttal vol vertrouwen de zware schermutselingen en ge- J vechten, welke ongetwijfeld nog zullen komen, tegemoet ziet. de regionalen Diot. Renaud, Anzile, Bauvin, Meunier, Walkowiak. Majié, en Mallejac. (Deze laatste blijft drager van de gele trui). In de loop van de 14e etappe hebben opgegeven Kirchen en Dierkens (beiden Luxemburg), La- bertonnière (Fr. N.O.C.)Redolfi (ïle de France) en Chupin (Fr. W.) JAN NOLTEN VERWIERF IN DEZE ETAPPE DE „SUIKERPRIJS." ALGEMEEN KLASSEMENT. 1 Mallejac (Fr. W. 79-20-27; 2 Astrua (It.> 79-21-40 op 1.13; 3 Bobet (Fr.) 79- 23-40 op 3.13; 4 Bauvin (Fr. N.O.C.) 79-24-51 op 4.24; 5 Close 79-25-08 op 4.41; 6 Mahé (Fr. W.) 79-25-29 op 5.02; 7 Lauredi (Fr.) 79-26-22 op 5.55; 8 Schar 79-26-35 op 6.08; 9 Anzile (Fr. NOC) 79-27-52 op 7.25: 10 Rolland (Fr.) 79-28-16 op 7.49; 11 Geminiani (Fr.) 79-28-42 op 8.15; 12 Mirando (Fr. ZO) 79-34-31 op 14.04; 13 Ernzer (Lux.) 79- 34-37 op 14.10; 14 Wagtmans (Ned.) 79 35-59 op 15.32; 15 Gerrit Voorting 79- 39-29 op 19.02; 16 Bartali 79-40-47 op 20-20; 17 Magni (It.) 79-43-35 op 23.08; 18 van Est 79-44-18 op 23.51; 19 Roks 79-46-26 op 24.59: 20 Rosello (It.) 79- 47-04 op 26.37; 21 Nolten 79-47-48 op 27-21; 27 Suykerbuyk 79-55-46 op 35.19 33 van Breenen 80-03-21 op 42.54; 52 Adri Voorting 80-26-27 op 1-06-00. BERGKLASSEMENT NA DE 14e ETAPPE. 1 Lorenzo (Sp.) 24 p.: 2 Schar (Zw.) 21 p.: 3 Bobet (Fr.) 20 p.; 4 Bauvin (Fr. N.O.C.) en Astrua (It.) 19 p.; 6 Mirando (Fr. Z.O.), Huber (Zw.) en Le Guilly (Fr.) 14p.; 9 de Smet (B.) en van Genechten (B.) 7 p.; 11 Lau redi (Fr.) en Tonello (Ue de France) 4 p.: 13 Wagtmans, Mallejac (Fr. W.) en Rotta (Fr. Z.O.) 3 p. ETAPPE-PLOEGENKLAS- SEMENT. 1 Frankrijk Noord Oost Centraal (Quennehen. Anzile, Bauvin) 19-30-57; 2 lie de France (Tonello, Bober, Diot) 19-31-27; 3 Frankrijk Nationaal (Le Guilly, Bobet. Deledda) 19-31-57; Nederland (Nolten, van Est, Roks) z..t; 5 Frankrijk Zuid Oost (Rotta, Laza- rides, Bianchi) 19-32-06 6 Frankrijk Zuid West (Darrigade, Colette, Du- pont) 19-45-51; Italië (Magni, Baroni, Astrua) z.t.; Zwitserland (Schar, La- franchi, Huber i z.t.: Luxemburg (Die derich, Ernzer, Goldschmidt) z.t.; Spanje (Gelabert, Iturbat, Lerono) z.t. België Adriaensens, Close. Couvreur) z.t.; 12 Frankrijk West (Mahé, Malle jac, Morvan) 19-47-52. (Advertentie) Het gaat er soms schijnbaar erg gemoedelijk en rustig naar toe in de Tour. Vooral als er fotografen in de buurt zijn, zoals hier met de onze het geval was. Vóóraan rijdt Mahé, die één dag. Woensdag, gele truidrager mocht zijn. Sinds Donderdag rijdt Mallejac er mee! Achter Mahé volgt o.a. de Luxemburger Ernzer (in tweede positie). ALGEMEEN PLOEGEN KLASSEMENT. 1 Frankrijk Noord Oost Centraal 236 -41-11; 2 Nederland 237-18-51; 3 Frank rijk Nationaal 237-27-54; 4 Frankrijk West 237-31-35; 5 België 237-41-19: 6 Italië 238-12-56; 7 lie de France 238- 18-57; 8 Spanje 239-15-12; 9 Frankrijk Zuid Oost 239-15-15; 10 Luxemburg 239-27-01; 11 Frankrijk Zuid West 239- 31-47; 12 Zwitserland 239-36-40. JUBILEUMKLASSEMENT. 1 Schar, 2 Magni, 3 Geminiani, 4 van Est, 5 Rolland, 6 Gerrit Voorting 7 Astrua, 8 Lauredi. 9 Darrigade, 10 Bauvin, 13 Nolten, 17 van Breenen. voor de grote Tour de France-prijsvraag van het DAGBLAD DE STEM bestaande uit: 4 clubs, tafel en salonkast, T K. PA ter waarde van LJtJV-J (Van onze speciale verslaggevers). NIMES, Vrijdagavond. QP DE GROTE WEG van Ales naar Nimes, ongeveer 30 km. voor de finish, liep Jan Nolten plotseling weg uit het peloton van vijf man, dat vrijwel de gehele étappe aan kop had gelegen. Het gebeurde op een klein heilinkje. De Limburger werkte zich met het grootste gemak naar voren, ging het eerst over het hoogste punt en dook toen met zo'n vaart, dat hij in minder dan geen tijd dertig meter voorsprong had. De rode vlag van de wedstrijdleiding ging uit en rijdend achter de wagen van Le- vitan, de adjunct-directeur van de wedstrijd, hebben wij gezien, wat zich verder afspeelde. Noltén liep zo soepel en gemakkelijk uit, dat de wei nige volgers, die er getuigen van waren, meenden, dat hij zijn krachttoer uit de Marathon-étappe van Nantes naar Bordeaux ging herhalen. Zijn voorsprong groeide aan tot bijna 100 meter, maar werd niet groter. De vier anderen hadden de achtervolging ingezet, het verschil werd kleiner en na een jacht van ruim 4 km. boog Jan het blonde hoofd. QP HETZELFDE MOMENT greep de bestuurder van de Neder landse liaison-wagen. Kees Joosen, die Nolten al vanaf de start trouw had gevolgd, naar zijn hoofdWaf is dié Jan nu begonnen? Hij is véél te vroeg weggegaan.... vijftien kilo meter voor de finish is immers nog een bergje! Daar had hij zijn slag moeten sin na.... maar niet nu. en dat met die felle wind pal tegen.. KEUS AANVECHTBAAR. TJET MOMENT en de plaats van de ontsnapping waren inderdaad slecht gekozen. Zou Nolten wél ge slaagd zijn, als hij op dat laatste berg je van leer was getrokken? Zijn kans zou dan waarschijnlijk beter zijn ge weest. maar daarmee is dan ook alles gezegd. Want de Limburger was aan de finish vrijwel leeggereden, evenals trouwens de vier anderen, Quennehen Tonello, Le Guilly en Rotta. Zelf zei hij na afloop: „Ik heb een maal geprobeerd weg te komen, maar de anderen bleven achter mij aan hangen; ik raakte ze niet helemaal kwijt. En omdat ik begreep, dat ik toch ingelopen zou worden, heb ik niet doorgezet." VOORSPELD. MOLTEN had ons daags te voren in vertrouwen gezegd, dat hij in deze 14e etappe iets zou laten zien. Men was dan ook niet verwonderd, toen hij uit het peleton wegsprong, kort na de start, met Tonello en Le Guilly aan zijn wiel. Later voegden zich Rotta en Quennehen nog bij hen. vlak voor Val ros. 15 k.m.' van de start. Van dat mo ment af zijn deze vijf renners samen gebleven, hun voorsprong op het pele ton steeds opvoerend tot dat deze op een gegeven moment niet minder dan 18 minuten bedroeg. Op het laatste stuk, toen de vluchtelingen vermoeid raakte/^ en tegen de felle wind inre den, werd het verschil minder, maar aan de finish te Nimes was het toch nog altijd bijna 14 minuten. NIET FORCEREN, JAN! VóóR DE EERSTE klim begon was Kfles Joosen naar voren ge reden, in overleg fnet Pellenaars en had Nolten. die toen met zijn vier maats al bijna vier minuten vóór lag, toegeroepen: „Niet forceren, Jan, je hebt nog een heel eind voor de boeg". Jan gaf hieraan gehoor. De karavaan concentreerde zich van zelfsprekend op het groepje aan de kop. Men had tijdens dc urenlange rit overigens alle gelegenheid om het leidend vijftal te bestuderen, omdat er in het grote peleton niets werd onder nomen. Nolten had ongetwijfeld de meest klassieke stijl. Bij hem gaat al les zonder horten of stoten, vloeiend en soepel. De vier anderen waren veel bewegelijker en maakten meer de indruk, dat ze zwoegden om het zware karwei op te knappen. Die geeft de Limburger nooit; hij rijdt sneller en langzamer, maar zijn pedaaltred blijft soepel en hij is altijd één met zijn fiets. KNAP! TTJDENS de steile afdaling met tal- loze scherpe bochten naar Madiè- res, toen de vijf leiders met Nolten aan kop met een 60 k.m.-vaart omlaag stoven, trof Quennehen de pech van de lekke band. Hij repareerde snel, maar zonder overijling: het leek als of hij zich met zijn lot had verzoend. Toch was dit allerminst het geval, want hij zette onvervaard de achter volging in en speelde het zo waar klaar, om met slechts 30 seconden achterstand over het hoogste punt van de tweede ooi te gaan, waar Tonello als eerste was gepasseerd vóór Le Guilly. Rotta en Nolten. Het was een prestatie van Quennehen, die respect afdwong, want hü had de hele berg bestijging op zijn eentje moeten ver richten, een hoogteverschil van 350 meter overwinnend, over een afstand van 10 kilometer. VAN EST EN BARTALI! TN HET PELETON was intussen niet veel bijzonders gebeurd. Wat de Nederlanders betrof had Wagtmans een wiel gebroken, waarop de alge mene reserve", van Breenen hem het zi.ine had bezorgd. Roks had eenmaal plat gereden, doch óók weer aanslui ting gekregen. Dit gebeurde tijdens de bestijging van de eerste pashoogte. Later kwam van Est in botsing met Bartali, wat hem een defect wiel be zorgde. Hij kon zich eveneens weer bij de hoofdmacht voegen. Bij de bevoorrading van St. Hippo- lyte hadden de 5 koplopers een voor sprong van 18 minuten. Nolten wens te geen eten in zijn zakje, alleen maar twee flessen bier en citroensap! De weg bleef geaccidenteerd, maar het tempo aan de kop zakte. En er gebeurde verder niets bijzonders tot aan Nolten's mislukte ontsnappings poging, welke wij reeds beschreven, evenals het definitieve slot.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 4