En bijna had Nolten wèèr gewonnen
De hoofdprijs
LIEP NOLTEN iets te vroeg weg?
Wim van Est bedacht zich enwerd 8e!
I
Van 76 goeden. 3 gelukkigen
Een compleet modern
Salon ameublement
FRAAIE PRESTATIE VAN
WINNAAR QUENNEHEN
Nare dag voor droge lever-bezitters....
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 JULI 1953
Het begint veel op stuivertje-wis
SELEN IN ONZE PLOEG te GELIJKEN.
Vandaag was het Jan Nolten, die Nederland zijn
ereplaats in het klassement bezorgde èn zich
zelf in de algemene rangschikking een stuk om
hoog bracht. Evenals gisteren met Woutje Wagt-
mans, waren er alleen maar Fransen in de buurt
van de lange Limburger en er was geen denken
aan, dat Jan de overwinning uit het vuur zou
slepen, toen het hier, op de overigens schitteren
Franse oppositie liet Limburger het
zware werk doen
Zorgt Ned. ploeg nog
voor uitschieters
M'
Wie onze tweede etappe-prijsvraag wonnen
Hier kon Robic nog glimlachen
Slechts één dag in
de gele trui!
Aadoor- Woninginrichting MORRES, Hulst
Van Est kwam in bot
sing met Bartali
N°1
(Van onze speciale verslaggevers).
NIMES, Vrijdagavond.
de boulevard, op een eindsprint uitdraaide. We
meenden, dat de jonge Le Guilly de tricolores
de erepalm zou gaan schenken, doch het viel
anders uit. Het was de man van de N.O. Cen
traleéquipe, Quennehen, die het eerst finishte.
Nolten, geen „vaart' genoeg meer over, om een
snel eindschot te produceren hij was ver
plicht geweest de hele, lange weg „kop" te doen
werd vierde. Wim van Est, die veel later met
het grote peloton binnenviel, veroverde een
fraaie achtste plaats achter de zeer snelle Darri-
gade en Magni. Die Wim!
In bepaalde delen van la douce
France was het gisteren een rouw
dag. Jean Robic, „Biquet', koning
der Pyreneeën, kreeg van de Tour
dokter geen toestemming om in de
lie etappe: Beziers-Nimes, te star
ten. Dat hebben ons althans zegs
lieden uit Robw's kamp doen weten.
Of dat nu allemaal precies zo is,
zullen wij maar in het midden laten.
Feit is. dat het vinnige kereltje zijn
fiets op de trein heeft la.ten zetten
en zelf per auto naar huis is ver
voerd. Wie hoog klimt, kan diep
vallen....
Wij hebben vernomen, dat in
de le2 etappe: Luchon-Albi alle
records van de gemiddelde uur
snelheid in de Ronde gebroken zijn.
De „dwangarbeiders" legden in die
rit n.l. per uur ai met een moyen
ne van 40.156 k.m. Na twaalf ritten
was de gemiddelde snelheid in deze
Tour 36.228 k.m. per uur. Vorig jaar
was het gemiddelde na aankomst te
Parijs over de gehele duur ge
rekend: 31.600 k.m. In 1945 bedroeg
het 33.404. Te uwer intentie: wij
hebben het niet nagerekend!
Onze lezers weten het: de
karavaan beëindigt op Zondag 26
Juli in Parijs deze 40ste. Wat velen
Uwer vermoedelijk niet bekend is:
op de avond van die heugelijke dag
(dan ziih de centen immers binnen
en wij van de romsplomp af...) ko
men alle levende coureurs, die een
of meer keren de Tour wonnen, te
zamen en zitten dan aan een diner,
dat Jacques Goddet ieder jaar laat
aanrukken. Ditmaal gaat er nog iets
aan vooraf. Onze vriend Jacques
wil blijkbaar toch wat er tegenover
gesteld zien: van de kant van die
oud-winnaars wel te verstaan. Zij
zullen nu allemaal nog een keer op
de fiets klimmen en een „Tour
d'honneur" doen. Nu had men ge
meend, dat die oude Carrigou, de
triomfater in 1911, daar wel voor
zou passen. Kun je geloven! Hij
heeft gisteren om een fiets verzocht
hij bezit namelijk er zelf geen
meer en zo zullen de toeschou
wers in het Pare des Princes ook
onze Carrigou nog eens zien pezen.
Een dezer dagen is een Franse
collega door kunnen dringen tot het
„heiligdom" van Pellenaars en de
zijnen. Wat hij er te weten kwam?
Geen sikkepit.' „Die mannen zitten
zo rustig rondom hun leider, spre
ken af en toe wel eens wat, maar
het zijn slechts korte zinnen", zegt
hij, „en het gaat allemaal zo rustiq
en bezadigd, alsof ze thuis in de
familiekring bijeen zijn. Of kunnen
deze mannen uit Brabant en Lim
burg hun gevoelens misschien zo
goed verbergenvraagt de schrij
ver zich tenslotte af. Het zal wel zó
geweest zijn. dat „de Pel" gezegd
heeft, toen die Franse reporter bin
nenkwam. mannen denk er aan,
mondje dicht. Een spion! 7,en maar,
dat je hem niet verstaat...." Heus,
dat is ook tactiek!!
Marice Diot, dezelfde, die Don
derdagavond te laat in Beziers ar
riveerde, maar gisteren toch weer
mee vertrekken mocht (hij .ar
riveerde op tijd in Nimes!) luchtte
Vrijdagochtend zijn Frans gemoed
op deze wij ze: „Ais de coureurs van
tevoren geweten hadden, dat er zo
veel moeilijke ritten bij waren ge
weest, zou niet de helft van het
aantal dat in Straatsburg verscheen
voor deze Ronde hebben gecontrac
teerdZo gaat dal, als succes
uitblijft.
Wim van Est zei gisterenmor
gen, dat hij goed geslapen had en
dat hij nu eens niet van de Aubis-
que had gedroomd. Hij zinspeelde
in 't geheel niet op hetgeen hij
Donderdag na aankomst te Beziers
had gezegd (hij ging immers de
strijd staken en hij deed nooit meer
aan een Ronde van Frankrijk mee)!
Was Wim misschien bang voor zijn
Mieke....?
Nadat Robic op die gedenk
waardige Quatorze Juillet de gele
Irui had veroverd, leefde wieler-
sportminnend Frankrijk effenaf in
een roes. Dit map o.m. blijken uit
dit verhaal. Daags erop stonden, in
nog grotere getale dan tevoren, de
Franse supporters langs de wegen.
Daar zagen zij een groepje renners
naderen, waaronder met witte
shirts. „Drie Fransen, er zijn drie
Fransen bij." riepen ze luidkeels
tegen elkaar. In werkelijkheid be
stond het neleton uit.... vier Neder
landers: Svykerbvyk. Gerrit Voor-
ting. van Breenen en Thijs Roks.
nlus de Beln De Bruune en de Ita
liaan Rosselln. De vernissing waste
wiiten aan het feit. dat onze land-
aenoten. evenals enige Franse equi
pes. in witte truien zijn gestoken....
J7EN VIERDE PLAATS DUS VOOR JAN NOLTEN! Wilt U daar vooral
niet te licht over denken. De jongeman'uit het „bronsgroen eiken
hout" was van de aanvang in de slag geweest. Van de aanvang af, dat
wil zeggen bijna onmiddellijk na het vertrek uit Beziers, vanochtend om
circa half elf. Het was zeer warm en daar de route door een hels-droge
streek was gelegd, werd het een koers, die véél droge levers veroorzaak
te en. lome benen. Nu hadden die vijf man, dezelfde die hier tezamen
het eindpunt bereikten, daar niet het minst erg in blijkbaar, want zij
zetten er direct een, voor deze. temperatuur bijna onmenselijk hoog tem
po in. Weliswaar reden zij vóór de wind, maar het betrof, hier nu niet
direct een vlakke rit. Pas op!!! De twee cols van de 3e categorie, allemaal
nog uitlopers van de Pyreneeën, waren nog lastig genoeg. Extra moeilijk
bleken echter de afdalingen, die via scherp gesneden bochten naar lager
gelegen niveau voerden.
het liefst kwijt, vóóral Le Guilly van
de Franse nationale ploeg, cfie wel
licht de Limburger het meest vreesde.
GEEN SCHIJN VAN KANS.
TT ET HOGE TEMPO, dat de vijf aan
de kop eruit draaiden was het
grote peleton een beetje tè erg en
daar kwam bij, dat de renners, die de
weglooppoging ondernamen, stuk voor
stuk onderaan in het klassement ston
den genoteerd en dus voor de favorie
ten geen gevaar opleverden; althans
op dat ogenblik niet. Wat er ook van
zij: de respectievelijke ploegleiders
deden geen moeite en lieten de vluch
telingen draven, zónder er „waterdra
gers" heen te sturen..
Zij zouden overigens uitstekend van
pas zijn. want voor een normaal mens
was het af en toe om het te besterven
van de dorst. Voor een gewóón mens!
Niet echter voor de volkomen afge
trainde en in grote forme zijnde vluch
telingen, waaronder Jan Nolten een
schitterende indruk maakte.
De vier Fransen uit zijn gezelschap:
Quennehen, Rotta, Le Guilly en To-
nello wilden onze landgenoten maar
AAR NOLTEN had zijn jour" en
al deed hij dan op de cols geen
moeite om het eerst boven te komen,
hy blééf in de voorste gelederen en
gaf zijn tegenstanders geen kans om
hem los te fietsen. Toen gingen de
heren een andere tactiek volgen: „wil
je verder met ons mee, dan zul je
het zonder onze steun moeten doen".
Lange Jan nam de handschoen op
en heeft die niet meer Aos gelaten tót
aan de finish.
Zoals gezegd, had hij in de eind
sprint geen kans meer naar de zege.
Als je voortdurend aan de kop hebt
gelegen en het zware werk voor ande
ren hebt gedaan, die alsmaar aan je
wieltje gekleefd rijden, bezorg je au
tomatisch je tegenstander een voor
sprong. Doch daar was nu eenmaal
niets aan te doen. Doch er komen nog
méér dagen en misschien komen die
vier Fransen straks op hun beurt
nog eens van een koude kermis....
Y^/EER HEBBEN duizenden mee
gedaan aan onze tweede étappe
prijsvraag „Tour de France" en
ditmaal waren er 76 goede oplos
singen.
Men zal zich herinneren, dat het
er vorige maal slechts 4 waren.
Het was toen heel wat plezieri
ger voor de goede inzenders, want
er was slechts één teleurgestelde,
die bij loting buiten de prijzen viel.
Ditmaal zijn het er 73 die zich
troosten moeten met de gedachte,
dat zij een prima Tour-instinct heb
ben. De drie gelukkigen 'die een
prijs kregen zijn:
BERNHARD DE NIJS te HOO-
GERHEIDE, Straat Bouwop D 13,
krijgt 25 gulden.
M. VERHEYEN, te OUDEN
BOSCH, Fenkclstraat 1 krijgt 10
gulden.
J. M. BRUëL te GOES, Schelde-
straat 88, krijgt 5 gulden.
En nu maar vol goede moed en
met veel vertrouwen naar de vol
gende veertig gulden!
(Advertentie)
GEEF U NÜ OP: HUIDEKOPERSTRAAT 20 - AMSTERDAM
DE POSITIES DER
NEDERLANDERS
Na de 14e etappe
te Nimes
1. Mallajac 79-20-27.
2. Astrua op 1.13.
3.Bobet op 3.13.
4. Bauvin, op 4.24.
5. Close, op 4.41.
14. Wagtmans, op 15-32.
18. G. Voorting op 19.02.
18. van Est, op 23.51.
19. Roks, op 24.59.
21. Nolten, op 27.21.
27. Suykerbuyk, op 35.19.
33. van Breen, op 42.54.
52. A. Voorting, op 1.06.00.
DAT NOEMEN ZE NAAR
HUIS GAAN!!
"WA.NUIT DEZE gezichtshoek gezien
is die 4e plaats van onze landge
noot veel meer waard dan van die
anderen. Spijtig natuurlijk van die
duizend gulden enwat er verder
aan vastzit, maar het was niettemin
verheugend voor de Nederlandse ko
lonie, dat we opnieuw een mannetje
vóóraan hadden, een mannetje, dat er
bovendien voor zorgde, dat onze ploeg
in het algemene ploegenklassement
een plaats opschoof en nu de tweede
positie inneemt, achter de NOC-equipe
der Fransen, voor welken Quennehen
de overwinning binnensleepte.
Wim van Est, die gisteren zo diep
teleurgesteld was en over „naar huis
gaan sprak", zoals wij U berichtten,
was vanmorgen netjes aan de start
en helemaal niet meer in de put. Hij
bewees dat door uit het peleton, dat
het kalm aan had gedaan, zich tac
tisch naar voren te werken en een
derde plaats in de sprint te veroveren,
zodat Nederland vandaag óók nog een
8e plaats in het dagklassement ver
wierf. Zodoende kwamen er, toch nog
wat francs in de eouipe-pot!
NOG MééR „UITSCHIETRS"?
J^JE ZES ANDERE landgenoten,
waaronder Woutje Wagtmans, die
geen tijd verspeelde aan favorieten,
evenmin als de andere groten uit het
„veld", werden ex aequo geplaatst in
dezelfde tijd als nummer één uit het
peleton, de Fransman Darrigade.
Toen het algemeen klassement werd
opgemaakt,-bleek, dat Jan Nolten niet
minder dan tien plaatsen had gewon
nen en naar de 21e positie was opge
klommen! Suykerbuyk neemt nu de
27ste plaats in, van Breenen de 33ste
en de jongste Voorting de 52ste.
Wagtmans, Gerrit Voorting, van Est
en Roks behielden hun posities van
de voorgaande dag.
Wc hebben dus nog altyd geen kla
gen, integendeel! En U kunt.er van op
aan, dat de ganse Tour-karavtajm n?et
ontzag tegen Pellenaars en x'n 'man
nen opkijkt en.... er geducht rekening
mee houdt, dat de Nederlanders van-
<^ag of morgen nóg met „uitschie
ters" komen aandragen.
Wie weet, deze Zaterdag al in Mar
seille, waar de 15e etappe haar eind
punt beleeft.
De uitslagen
ETAPPEKLASSEMENT.
Veertiende etappe Beziers naar Ni
mes )214 k.m.)
1 Quennehen (Fr. N.O.C.) 6-21-23;
2 Tonello (lie de France) z.t.; 3 Le
Guilly (Fr.) z.t.; 4 Nolten z.t.; 5 Rotta
(Fr. Z.W.) 6-21-32; 6 Darrigade (Fr.
Z.W.) 6-35-17; 7 Magni It.) z.t.; 8
Est z.t.; 9 Schar z.t.; 10 Baroni z.t.
Op de elfde plaats ex aequo het
grote peleton in dezelfde tiid als num
mer 6 Darrigade (66-35-17).
Hierin bevonden zich alle 'overige
Nederlanders, dus Roks, Suykerbuyk,
van Breenen, Wagtmans, Gerrit Voor
ting en Adri Voorting.
Voorts de Italianen Astrua, Bartali
Corrieri, Drei, Isotti en Rosello, de
Zwitser Huber, alle Belgen, alle Span
jaarden. de Luxemburgers Ernzer en
Diederich en de Fransen Lauredi, Bo-
bet, Gauthier, Rolland, Geminiani,
Hoewel „Biquct" op het ogenblik, dat de lens op hem werd gericht, reeds
wist, dat hü de gele trui kwijt was, kon er toch nog een vriendelijk ge
zicht op overschieten. Of dat vandaag ook nog het geval is, wagen wij
te betwijfelen!
Als'flat zo doorgaat.
NIMES, Vrijdagavond.
(Van onze speciale
verslaggevers.)
VbiAwt.oen, mux UUn
ue start voor ue lie etappe,
op aoniersaavies, wera ver-
(vtauru. „ue roi aes rytenees
zouts onze r'ranse cottegu s /tent
neooen genoemu, „is aoou en
net „vtoe nooie uut met dikue
Krqueiiers op ue wegen van
uezters naar Nimes stond ge-
seareoen, autaue op jummei ,y-
n-e wijze ue o/i.u/eieuu/teia uuu
van Zijn supporters, aie oujn-
ouur van zy/t opgeven /nets
uuuue/t vernomen, ue weg van
nootc is uoor vu] anderen ge-
voigu. Jim teirenen, ue L,uxem-
óurger, aie last van een angina
naa, siuame ae sirija; zijn p.oey
genoot Marcel Uier neus vuigue
zijn voorOeeld. Laoerionniere
van de Noora-Uost Centrale-
ploeg liet zien per auto naar
Nimes vervoeren, Reaoiji van
de lie de t rance en Hoger Cnu-
pin van de Westeipne pioeg
gaven eveneens ae strijd op.
63 renners zijn na 14 .etappes
nog in de strijd; met 119 aeel-
nemers is Jacques Goadet te
f Straatsburg gestart. Hoe velen
zullen er te Parijs aankomen?
t vraagt menigeen zich af. De
J voorspellingen gaan algemeen
in de richting, dat slechts 5U
f procent de Tour de France zal
volbrengen, dat dus 60 renners
het Pare des Princes over 9 da-
gen zullen bereiken en dat er
dus nog meer slachtoffers zul-
len vallen door uitputting,
i oververmoeidheid, verwondin-
J gen, te grote achterstand en wai
dies meer zij.
Het is een verheugend feit, dal
de acht Nederlandse renners
voortreffelijk geklasseerd staan
f dat de geest in de ploeg on-
J danks het feit, dat de successen
van de eerste week in de twee-
de niet konden worden her-
J haald, voortreffelijk is en dat
t het achttal vol vertrouwen de
zware schermutselingen en ge-
J vechten, welke ongetwijfeld
nog zullen komen, tegemoet ziet.
de regionalen Diot. Renaud, Anzile,
Bauvin, Meunier, Walkowiak. Majié,
en Mallejac. (Deze laatste blijft drager
van de gele trui). In de loop van de
14e etappe hebben opgegeven Kirchen
en Dierkens (beiden Luxemburg), La-
bertonnière (Fr. N.O.C.)Redolfi (ïle
de France) en Chupin (Fr. W.)
JAN NOLTEN VERWIERF IN DEZE
ETAPPE DE „SUIKERPRIJS."
ALGEMEEN KLASSEMENT.
1 Mallejac (Fr. W. 79-20-27; 2 Astrua
(It.> 79-21-40 op 1.13; 3 Bobet (Fr.) 79-
23-40 op 3.13; 4 Bauvin (Fr. N.O.C.)
79-24-51 op 4.24; 5 Close 79-25-08 op
4.41; 6 Mahé (Fr. W.) 79-25-29 op 5.02;
7 Lauredi (Fr.) 79-26-22 op 5.55; 8
Schar 79-26-35 op 6.08; 9 Anzile (Fr.
NOC) 79-27-52 op 7.25: 10 Rolland (Fr.)
79-28-16 op 7.49; 11 Geminiani (Fr.)
79-28-42 op 8.15; 12 Mirando (Fr. ZO)
79-34-31 op 14.04; 13 Ernzer (Lux.) 79-
34-37 op 14.10; 14 Wagtmans (Ned.) 79
35-59 op 15.32; 15 Gerrit Voorting 79-
39-29 op 19.02; 16 Bartali 79-40-47 op
20-20; 17 Magni (It.) 79-43-35 op 23.08;
18 van Est 79-44-18 op 23.51; 19 Roks
79-46-26 op 24.59: 20 Rosello (It.) 79-
47-04 op 26.37; 21 Nolten 79-47-48 op
27-21; 27 Suykerbuyk 79-55-46 op 35.19
33 van Breenen 80-03-21 op 42.54; 52
Adri Voorting 80-26-27 op 1-06-00.
BERGKLASSEMENT NA DE
14e ETAPPE.
1 Lorenzo (Sp.) 24 p.: 2 Schar (Zw.)
21 p.: 3 Bobet (Fr.) 20 p.; 4 Bauvin
(Fr. N.O.C.) en Astrua (It.) 19 p.; 6
Mirando (Fr. Z.O.), Huber (Zw.) en
Le Guilly (Fr.) 14p.; 9 de Smet (B.)
en van Genechten (B.) 7 p.; 11 Lau
redi (Fr.) en Tonello (Ue de France)
4 p.: 13 Wagtmans, Mallejac (Fr. W.)
en Rotta (Fr. Z.O.) 3 p.
ETAPPE-PLOEGENKLAS-
SEMENT.
1 Frankrijk Noord Oost Centraal
(Quennehen. Anzile, Bauvin) 19-30-57;
2 lie de France (Tonello, Bober, Diot)
19-31-27; 3 Frankrijk Nationaal (Le
Guilly, Bobet. Deledda) 19-31-57;
Nederland (Nolten, van Est, Roks) z..t;
5 Frankrijk Zuid Oost (Rotta, Laza-
rides, Bianchi) 19-32-06 6 Frankrijk
Zuid West (Darrigade, Colette, Du-
pont) 19-45-51; Italië (Magni, Baroni,
Astrua) z.t.; Zwitserland (Schar, La-
franchi, Huber i z.t.: Luxemburg (Die
derich, Ernzer, Goldschmidt) z.t.;
Spanje (Gelabert, Iturbat, Lerono) z.t.
België Adriaensens, Close. Couvreur)
z.t.; 12 Frankrijk West (Mahé, Malle
jac, Morvan) 19-47-52.
(Advertentie)
Het gaat er soms schijnbaar erg
gemoedelijk en rustig naar toe in de
Tour. Vooral als er fotografen in de
buurt zijn, zoals hier met de onze het
geval was. Vóóraan rijdt Mahé, die
één dag. Woensdag, gele truidrager
mocht zijn. Sinds Donderdag rijdt
Mallejac er mee! Achter Mahé volgt
o.a. de Luxemburger Ernzer (in
tweede positie).
ALGEMEEN PLOEGEN
KLASSEMENT.
1 Frankrijk Noord Oost Centraal 236
-41-11; 2 Nederland 237-18-51; 3 Frank
rijk Nationaal 237-27-54; 4 Frankrijk
West 237-31-35; 5 België 237-41-19: 6
Italië 238-12-56; 7 lie de France 238-
18-57; 8 Spanje 239-15-12; 9 Frankrijk
Zuid Oost 239-15-15; 10 Luxemburg
239-27-01; 11 Frankrijk Zuid West 239-
31-47; 12 Zwitserland 239-36-40.
JUBILEUMKLASSEMENT.
1 Schar, 2 Magni, 3 Geminiani, 4
van Est, 5 Rolland, 6 Gerrit Voorting
7 Astrua, 8 Lauredi. 9 Darrigade, 10
Bauvin, 13 Nolten, 17 van Breenen.
voor de grote
Tour de France-prijsvraag
van het
DAGBLAD DE STEM
bestaande uit: 4 clubs, tafel en salonkast, T K. PA
ter waarde van LJtJV-J
(Van onze speciale verslaggevers).
NIMES, Vrijdagavond.
QP DE GROTE WEG van Ales naar Nimes, ongeveer 30 km. voor de
finish, liep Jan Nolten plotseling weg uit het peloton van vijf man,
dat vrijwel de gehele étappe aan kop had gelegen. Het gebeurde op een
klein heilinkje. De Limburger werkte zich met het grootste gemak naar
voren, ging het eerst over het hoogste punt en dook toen met zo'n vaart,
dat hij in minder dan geen tijd dertig meter voorsprong had. De rode
vlag van de wedstrijdleiding ging uit en rijdend achter de wagen van Le-
vitan, de adjunct-directeur van de wedstrijd, hebben wij gezien, wat zich
verder afspeelde. Noltén liep zo soepel en gemakkelijk uit, dat de wei
nige volgers, die er getuigen van waren, meenden, dat hij zijn krachttoer
uit de Marathon-étappe van Nantes naar Bordeaux ging herhalen. Zijn
voorsprong groeide aan tot bijna 100 meter, maar werd niet groter. De
vier anderen hadden de achtervolging ingezet, het verschil werd kleiner
en na een jacht van ruim 4 km. boog Jan het blonde hoofd.
QP HETZELFDE MOMENT greep
de bestuurder van de Neder
landse liaison-wagen. Kees Joosen,
die Nolten al vanaf de start trouw
had gevolgd, naar zijn hoofdWaf
is dié Jan nu begonnen? Hij is véél
te vroeg weggegaan.... vijftien kilo
meter voor de finish is immers nog
een bergje! Daar had hij zijn slag
moeten sin na.... maar niet nu. en dat
met die felle wind pal tegen..
KEUS AANVECHTBAAR.
TJET MOMENT en de plaats van de
ontsnapping waren inderdaad
slecht gekozen. Zou Nolten wél ge
slaagd zijn, als hij op dat laatste berg
je van leer was getrokken? Zijn kans
zou dan waarschijnlijk beter zijn ge
weest. maar daarmee is dan ook alles
gezegd. Want de Limburger was aan
de finish vrijwel leeggereden, evenals
trouwens de vier anderen, Quennehen
Tonello, Le Guilly en Rotta.
Zelf zei hij na afloop: „Ik heb een
maal geprobeerd weg te komen, maar
de anderen bleven achter mij aan
hangen; ik raakte ze niet helemaal
kwijt. En omdat ik begreep, dat ik
toch ingelopen zou worden, heb ik
niet doorgezet."
VOORSPELD.
MOLTEN had ons daags te voren in
vertrouwen gezegd, dat hij in deze
14e etappe iets zou laten zien. Men
was dan ook niet verwonderd, toen hij
uit het peleton wegsprong, kort na
de start, met Tonello en Le Guilly aan
zijn wiel. Later voegden zich Rotta en
Quennehen nog bij hen. vlak voor Val
ros. 15 k.m.' van de start. Van dat mo
ment af zijn deze vijf renners samen
gebleven, hun voorsprong op het pele
ton steeds opvoerend tot dat deze op
een gegeven moment niet minder dan
18 minuten bedroeg. Op het laatste
stuk, toen de vluchtelingen vermoeid
raakte/^ en tegen de felle wind inre
den, werd het verschil minder, maar
aan de finish te Nimes was het toch
nog altijd bijna 14 minuten.
NIET FORCEREN, JAN!
VóóR DE EERSTE klim begon
was Kfles Joosen naar voren ge
reden, in overleg fnet Pellenaars en
had Nolten. die toen met zijn vier
maats al bijna vier minuten vóór lag,
toegeroepen: „Niet forceren, Jan, je
hebt nog een heel eind voor de boeg".
Jan gaf hieraan gehoor.
De karavaan concentreerde zich van
zelfsprekend op het groepje aan de
kop. Men had tijdens dc urenlange
rit overigens alle gelegenheid om het
leidend vijftal te bestuderen, omdat er
in het grote peleton niets werd onder
nomen. Nolten had ongetwijfeld de
meest klassieke stijl. Bij hem gaat al
les zonder horten of stoten, vloeiend
en soepel. De vier anderen waren
veel bewegelijker en maakten meer
de indruk, dat ze zwoegden om het
zware karwei op te knappen. Die geeft
de Limburger nooit; hij rijdt sneller
en langzamer, maar zijn pedaaltred
blijft soepel en hij is altijd één met
zijn fiets.
KNAP!
TTJDENS de steile afdaling met tal-
loze scherpe bochten naar Madiè-
res, toen de vijf leiders met Nolten
aan kop met een 60 k.m.-vaart omlaag
stoven, trof Quennehen de pech van
de lekke band. Hij repareerde snel,
maar zonder overijling: het leek als
of hij zich met zijn lot had verzoend.
Toch was dit allerminst het geval,
want hij zette onvervaard de achter
volging in en speelde het zo waar
klaar, om met slechts 30 seconden
achterstand over het hoogste punt van
de tweede ooi te gaan, waar Tonello
als eerste was gepasseerd vóór Le
Guilly. Rotta en Nolten. Het was een
prestatie van Quennehen, die respect
afdwong, want hü had de hele berg
bestijging op zijn eentje moeten ver
richten, een hoogteverschil van 350
meter overwinnend, over een afstand
van 10 kilometer.
VAN EST EN BARTALI!
TN HET PELETON was intussen niet
veel bijzonders gebeurd. Wat de
Nederlanders betrof had Wagtmans
een wiel gebroken, waarop de alge
mene reserve", van Breenen hem het
zi.ine had bezorgd. Roks had eenmaal
plat gereden, doch óók weer aanslui
ting gekregen. Dit gebeurde tijdens
de bestijging van de eerste pashoogte.
Later kwam van Est in botsing met
Bartali, wat hem een defect wiel be
zorgde. Hij kon zich eveneens weer
bij de hoofdmacht voegen.
Bij de bevoorrading van St. Hippo-
lyte hadden de 5 koplopers een voor
sprong van 18 minuten. Nolten wens
te geen eten in zijn zakje, alleen maar
twee flessen bier en citroensap!
De weg bleef geaccidenteerd, maar
het tempo aan de kop zakte. En er
gebeurde verder niets bijzonders tot
aan Nolten's mislukte ontsnappings
poging, welke wij reeds beschreven,
evenals het definitieve slot.