Op expeditie naar het VERDRONKEN EILAND
..rrrm
NIEUWE TELEFOONNUMMERS
te ROOSENDAAL '"1650)
Toe de ams de deak uit.'
Schouwen-Duiveland zal herrijzen!
Bouwt Amerika een ruimtestation?
Advertentiën
Millioenendans
SPECIALE AANBIEDINGEN
IN CONFECTIE
N.V. J. Rademakers-v. d. Put
Maison Chic
STURM
3758
DAGBLAD DE STEM VAN
JUNI 1953
Grootste vlootdoor Neerlands
water-admiraals bijeengebracht
Observatiepost in de koude oorlog
Ook Duitse raketdeskundige werkt aan
zo'n aardsatellie
1700 km. boven de
aarde
'n HANDIGE
Verlichtingsmag.
39.75
R. IC. KANTOORJUFFROUW
Frie van Aalst
G. C. de Bot en Zn
J. CLAASSENS
Henri Konings
Hotel Central
Hotel Goderie
N. V. Steenfabr.
Fa. F. Smits en ZN
THEUNISSE
ANT. THIJS
Fa. A. VISSIA
VERWIJS'
J. WITTEBOLS
(C
wmm
Ik
VY/"EER ZIJN WE de Ooster-Sclielde
overgestoken; weer hebben we liet
geteisterde Zierikzee gezien, met zijn onder
mijnde huizen en utgeholde straten en zijn
geschonden havendam; weer voeren we
over de troosteloze binnenzeeën van Schou
wen en Duiveland, met die verdronken
dorpen; verzwolgen boerderijen en wegge
vreten dijken.
Doch zo mistroostig als weleer zijn we er
niet van terug. Wel vraagt men zich als
leek nog af, hoe men dit naar binnen ge
barsten watergeweld bezweren moet vóór
het harre jaargetijde aanbreekt, maar er
zijn toch „tekenen aan de wand", die be
hoeden voor het pessimisme van weken.
Met de wilde watervlakte rijzen
„Kapen de Goede Hoop".
weer
De tijden, dat men uit gebrek aan kracht besluiten moest tot
operaties „Wanhoop" en „Waanzin" zijn voorbij. Nu gaat het
alleen om operaties in de trant van „Levensstrijd", welke bij
Zierikzee tot zo'n goed einde werd gebracht. De mannen van
Waterstaat en de uitvoerders behoeven niet meer hun toe
vlucht te nemen tot wilde improvisaties; zij voelen grond onder
de voeten, dank zij de arbeiders, die, 2500 in getal de negen
werkkampen op Schouwen vullen en het overvloedig toege
stroomde materiaal.
F)E Ooster-Schelde ligt niet meer,
zoals in Februari j.l. „woest en
ledig." Er heerst een drukte waar de
Nieuwe Waterweg bij Rotterdam ja
loers op zou kunnen zijn..
Kleine Spido-boten, bemand met
leidinggevend personeel, razen als in
een race over de ruggen van de
Scheldegolven; sleepboten bij tiental
len sleuren kantelbakken, onderlos-
sers, zolderschuiten en bakken met
stortsteen, klei en wat al niet achter
zich aan; binnenvaartschepen koer
sen met hoge deklasten van rijshout
en ander materiaal naar de hulp
havens en langs de gehele kustlijn
van Schouwen-Duiveland doemen de
omtrekken van baggermolens, zand
zuigers en drijvende kranen op; alle
maal bakbeesten en kansjers tussen
Ihet wriemelende kleingoed.
Dit is dan de grootste vloot, door
Neerlands water-admiraals ooit bij
eengebracht, om het bijna door de
woeste golven verslonde Schouwen-
Duiveland vrij te vechten van de zee.
Grote namen waaien hier om je
je oren. Je hoort van Volker,; van
van Hattum; van Blankevoort, van
Breejen v. d. Boort en van Bos en
Kalis. Als opperbevelhebber erken
nen deze aannemers ir. Verhey, ter
wijl die van Waterstaat luisteren
naar maarschalk ir. v. d. Wal, de
directeur van de dienst der Zuider-
zee-werken en zijn eerst-aanwezend
officier, hoofdingenieur Geerts.
Te land pionieren reeds voor hen
de „commando's" van gebr. van Oord
uit Werkendam, de befaamde rijs-
werkers en wiepenvleohters, die
zinkstukken vlechten in duizenden
vierkante meters.
IN DE MILLIOENEN.
nza voortreffelijke gids op deze
expeditie, de heer Metselaar, die
destijds aan het Walcherse front be
halve zijn sporen, ook de Oranje-
Nassau-orde verdiende, noemde ons
in de roef van de „Molenplaat" en
kele gevallen van haast astronomi
sche aard.
Nog nooit heeft Waterstaat
voor een opgave gestaan als
thans met Schouwen het ge
val is.
Alleen door het ene gat bij
Schelphoek bijvoorbeeld vloeit
viermaal per dag, bij ieder tij,
120 millioen M3 water, wat
nog 20 millioen meer is dan
destijds door de vier grote ga
ten op Walcheren vloeide.
Nog nooit nam men waar, dat op
een plek waar eerst een dijk lag een
geul ontstond met een diepte van 37
meter. Alleen voor de bezinking bij
Schelphoek heeft men 'n kwart mil
lioen vierkante meter zinkstuk nodig;
millioenen kilo's stortsteen voor die
bezinking zijn niet te tellen evenmin
als de kubieke meters klei en zand
waarmede de nieuwe dijkliehamen
moeten worden opgespoten.
Het is overal van hetzelfde laken
een pak op Schouwen-Duiveland.
Door de twee gaten in de dijk bij
Ouwerkerk vliegen bij ieder tij 40
millioen M3 water; alleen voor de
dichting van de oude binnendijk
bij Bruinisse, had men 750.000 zak
ken zand nodig, die er stuk voor
stuk moeizaam heengesleept moesten
worden.
Maar ondanks dit alles en zonder
dat er sprake is van een hoera-
stemming, twijfelt men niet meer aan
het welslagen van de ondernomen
actie.
In grote lijnen heeft men het werk
schema kunnen aanhouden en in de
late herfst hoopt men Schouwen-
Duiveland van het buitenwater zU
het dan hier en daar provisorisch te
hebben afgesloten.
AFGESTORVEN DORP
'siy/Jorgens half elf voeren we de
Vier bannenpolder binnen langs
VJ
Van de zuiger
„Polyp" af knipten wij bij eb de juist drooggevallen
boerderij bij Schelphoek.
Zó ziet de Noordpoortstraat
in Zierikzee er nog uit.
het geïnundeerde dorp Ouwerkerk.
Geen teken van leven werden we in
huizen gewaar hoewel er enkelen
weer bewoond moeten wezen. Des te
meer bedrijvigheid heerste er om het
verdronken land zelf. 'n Armada van
schepen en schuiten voer af en aan
door de dijksgaten,; zandzuigers
spogen roetzwarte stralen van een
kerkkolom dikte uit; draglines
smeten kwakken klei tegen het
groeiende zandlichaam van de nieu
we dijk aan en overslagkranen deden
hier het hunne aan toe.
De heer Metselaar schetste ons in
tussen, met de vinger op de kaart,
de tegenwoordige 3ituatie.
Duiveland wordt nog geïnundeerd
door de twee gaten bij Ouwerkerk en
het gat bij Stevenssluis. Dit laatste
is het minst erg en zal niet bijzon
der lastig te sluiten zijn. Bij Ouwer
kerk is het minder vriendelijk.
Om de gaten die resp. 100 en 250
meter breed zijn moet buiten om,
over het slik heen, een nieuwe dijk
van twee kilometer lengte gelegd
worden van zwaar kaliber, zes meter
boven N.A.P., omdat het de defini
tieve zeewering wordt. Hier is nog
voor ettelijke maanden werk aan de
winkel en zolang zullen de Ouwer-
kerkers en Nieuwerkerkers nog ge
duld moeten hebben.
Tegelijk wordt hier gewerkt aan de
tweede grote binnendijk, de beken
de Rampaartsedijk, waarin nog drie
grote gaten zitten. Het middelste
nam de laatste weken in breedte van
70 meter tot 100 meter toe. Het zou
Waterstaat heel wat waard zijn om
deze dijk weer gaaf te krijgen, om
dat dan het z.g. waterdebiet heel wat
geringer zou worden.
De aanvoer naar deze dijk is echter
buitengewoon bezwaarlijk, wat rem
mend werkt. De Oosterkerkers, die
indien deze dijk gesloten is, naar
hun haardsteden terug hopen te gaan,
trappelen van ongeduld, maar zullen
voorlopig nog niet geholpen kunnen
worden.
PLAN DE CAMPAGNE
SCHELPHOEK.
hja een middagpauze te Zierikzee,
dat zich vrij veilig voelt binnen
de noodwaterkering en ook geen
vrees meer voelt voor verzanding
van de haven, na de operatie-Levens
strijd, voeren we 's middags in strie
mende regen, naar de zo berucht ge
worden Schelphoek.
In het enge roefje, aan een wan
kele tafel begon de heer Metselaar,
die hetgeen hij niet in zijn hoofd
heeft, uit zijn tas opdiept, ons in
brede lijnen het plan-de-campagne
voor de grootse operatie-Schelphoek
te ontvouwen.
Direct herstel van de oorspronke
lijke dijk is niet mogelijk. Het gat,
inmiddels uitgesleten tot 425 meter
breedte maakt dit onmogelijk van
wege de fantastische diepte der
stroomgeulen. Men moet hier zijn
toevlucht nemen tot een breed en
wijd naar binnen uitgebogen ring
dijk, die een totale lengte van vier
kilometer krijgt. Deze inlaagdijk
krijgt vijf fragmenten. Drie van zand
en klei het gewone materiaal
en twee van caissons-elementen.
Westelijk van het gat komt een vast
dijkgedeelte van 600 meter lengte;
vervolgens 1100 meter aaneenge-
klonken caissons; een vast midden
stuk van 600 meter het z.g.
„Eiland" vlak tegenover Serooskerke;
dan weer 1400 meter caissons en ten
slotte weer een vast dijkgedeelte ten
Oosten van het gat.
1 AUGUSTUS STREEF
DATUM.
f~\p 1 Augustus moeten de vaste
dijksgedeelten gereed zijn en ook
de bezinking voor de caissons. Alleen
in de z.g. „Gemene geul" zal men
een monster-casson uit Engeland
neerzetten; voor de rest gebruikt men
de in eigen land gegoten beton-ele-
menten van 11 meter lengte.
In ongeveer 14 dagen denkt men
de borstwering van kleinere caissons
der gaten over te gaan.
neer te zetten, om dan tot sluiting
Lukt dit, dan kan de inlaagdijk
nog voor de winter zee-werend zijn.
GEMAAL DAT STIL VIEL
Liet regende nog dat het goot, toen
we het wijde gat binnenvoeren,
recht op het stoomgemaal „de
„Schelphoek" aan, dat nog net op de
binenberm van de dijk. vlak bij het
gat, is blijven staan. We passeerden
de mammouth-achtige baggermolen
„Marokko", in wiens ingewanden het
kraakte en kreunde en boegseerden
langs en om verschillende eenheden
van de dichtings-armada heen. Bij op
klarende hemel kwamen we daarna
bij het in wording zijnde „Eiland"
- vlak voor Serooskerke, evenals
Ouwerkerk no>g omspoeld. We meer
den even langszij de gigantische zui
ger „Polyp", die diep uit de polder
Schouwen de blubber ophaalt en
honderden meters verder weer uit
spuwt.
Voor het neerslaten van een zink
stuk in „De gemene geul" kwamen
we net even te laat. Het stuk was al
tussen twee boten in naar de bodem
gejaagd toen we ter plaatse aankwa
men; we zagen alleen nog hoe de
zinkers de zware moppen basalt het
stuk nagooiden om het klemvast te
gen de bodem te nagelen.
„CIRCUS FLAUWERS"
Len wereldje op zich was het vol-
gende object waar de heer Met
selaar ons heen voerde. Aan de an
dere zijde van het Schelphoekgat bij
de Flauwers, boorde de „Molenplaat"
zich vrijmoedig tussen een binnen
vaarder uit Roosendaal en de schuit
van een parlevinker een drijvende
winkel van Sinkel in. Over de
binnenvaarder klauterden we langs
een gammel laddertje de oever op en
stonden pardoes tussen de 500 Wer
kendammers van Gebrs. van Oord,
die het matjesvlechten van hun be
waarschooljaren af ongemeen vaardig
beoefenen.
Vier weken geleden was er bijna
geen plekje waar ze hun wiepen
meer konden draaien. Maar 'n paar
van de 19 zandzuigers, die Schouwen
tot basis kregen, spoten er even een
zandplateau van vele hectaren neer.
Het is hoog genoeg om er bij eb op
te werken en laag genoeg om bij
vloed het zinkstuk drijvend te krij
gen
„Dat moet je hier beschouwen als
een soort circus zei onze gids. Ze heb
ben net 'n uur of vier tijd om zo'n
zinkstuk van 20 bij 30 meter of van
30 bij 40 meter op te bouwen en al
tijd is het op tijd klaar.
Iedere man heeft zijn eigen bezig
heid, zijn vaste taak in dit „num
mer". Als met de vloed de slepers
komen om het vlottende zinkstuk op
te halen is het gereed voor de reis.
Dag in dag uit verwerken de stoere,
geoefende gasten met hun gelooide
koppen en keiharde handen bergen
rijshout uit de grienden, dat nu zelfs
aangevuld wordt met eiken hakhout,
groen uit het bos.
DIJKVAL ALS „TOETJE"
NTu we toch in de buurt waren,
stoomde de „Molenplaat" nog
even naar de stompe toren van Cou-
kerke, waar Zondag- j.l. bij wijze
van onaangename surprise de helft
van de nog overgebleven dijk van 'u
honderd meter, met teen en voet te
zamen, de zee inschoot, 'n Zuiger,
door bakken gevoed, was al bezig
het hiaat bovengronds aan te vullen
en een onderlosser deed dit voor on
der de waterlijn, 'n Incident, dat ons
weer een paar dagen kost", zei de
heer Metselaar.
Doch al te zwaar namen de water
bestrijders het niet op. Met inciden
ten houden ze altijd rekening en
ooht, als je in vier maanden van de
zeventig gaten in de Schouwse dij
ken er 64 hebt dichtgegooid, dan ga
je voor een dijkvalletje niet- meer
opzij!
Op de terugweg naar Zierikzee
hield onze begeleider nog even een
revue van het aanwezige grote ma
teriaal: drie baggermolens; negentien
zandzuigers; 12 drijvende kleikranen; 9
overslagkranen; 39 draglines en dan
nog een aantal bakken, sleepboten
en aanvoerschepen dat niet te tellen
was.
Met zo'n arsenaal kan je tegen 'n
stootje en als straks, wanneer alle
werkkampen op orde zijn en het aan
tal arbeiders nog met 'n vijfhonderd
is aangevuld, kan men er wel zeker
van zijn, dat de laatste loodjes, hoe
zwaar die ook wegen, genomen zul
len worden in een tempo, dat het
werkschema niet beschamen zal.
Ze klaren het daar wel op Schou
wen en de minister van Financiën
behoeft o.i. niet te vrezen, dat hij zijn
millioenen „op de tocht heeft gezet",
zoals men dat noemt, al werden ze
dan, letterlijk gesproken, „in het wa
ter geworpen!"
De baggermolen „Marokko" in wiens ingewanden het kraakte en rom
melde .toen wij hem passeerde.
(Van onze luchtvaartmedewerker)
j£R IS DEZER DAGEN weer eens een sluier opgelicht van de geheim
zinnigheden, die de bestudering van de ruimtevaart omgeven. En
niet alleen de bestudering, maar ook de practische experimenten, want
de ruimtevaart is al lang van het vlak van het theoretische en fantas
tische opgestegen naar werkelijke verwachtingen en grijpbare moge
lijkheden, ofschoon dit laatste vooralsnog voorzichtigjes zij opgemerkt.
Welnu, een deskundige functionaris van het West-Duitse genootschap
voor onderzoek van de ruimtevaart, dr Meyer Gords, verklaarde op een
grootse ruimtevaart-tentoonstelling in Düsseldorf, dat de Amerikanen
druk bezig zijn met een ruimte-station te bouwen voor gebruik in de
wereldruimte. Meyer Gords verklaarde daarbij, dat hij wist, dat duizen
den mannen aan dit station werken en dat het bijna zeker is, dat een en
ander geschiedt onder auspiciën en met financiële steun van de Ameri
kaanse strijdkrachten. Alleen dan kunnen de enorme kosten uoor de be
lastingbetaler gerechtvaardigd worden, voegde Meyer Gords eraan toe.
van kunsthanden, waarmee raketpisto
len kunnen worden afgeschoten of is
men met man en macht tot geheim
houding beëdigd, bezig een waarach
tige vliegende schotel te fabriceren.
Toen Montgomery niet lang geleden
in Canada was, waar de schotel wordt
gemaakt, werd hem het gevaarte ge
toond, althans voorzover men daarvan
iets kwijt wilde
WOLGENS ANDERE bronnen ver-
1 luidt, dat een van de mensen, die
dit ruimte-station componeren, de
Duitse raketdeskundige Werner von
Braun is. Bedoelde aardsatelliet zou,
aldus bepaalde berichten, een plaats
krijgen op ongeveer zestien tot zeven
tienhonderd kilometer afstand van de
aarde en in twee uur tijds om de aar
de heendraaien
Zo is dus de ruimtevaart weer eens
uit het vergeetboekje gehaald, althans
uit het openbare, publiekelijke ver
geetboekje In het geheim achter geslo
ten deuren heeft de bestudering en
hebben de experimenten beslist niet
stil gestaan. Wanneer de mens een
nieuwe technische mogelijkheid in zijn
achterhoofd heeft voelen kriebelen,
dan is er tenslotte geen houden meer
aan, vooraleer een uiteindelijk effect
is bereikt.
Terwijl dus de vliegende schotels en
sigaren de laatste tijd blijkbaar niet
voornemens zijn om de een of andere
ondermaanse wandelaar met stomheid
te slaan, zijn de mannen met witte
jassen en zwaaromrande brillen in hun
laboratoria en bibliotheken gestadig
voortgegaan met hun onderzoekingen
en met het vorsen in de zware folian
ten van allerhande top-secret-rappor-
ten. En in de nog meer practische be
drijven wordt met raketten geëxperi
menteerd, steekt men proefkonijnen in
macabere kledingstukken, voorzien
DE RUSSEN OOK?
TJIT DE SCHAARSE berichten, die
vanachter het IJzeren Gordijn de
ze kant komen aanwaaien, heeft
men kunnen vaststellen, dat de Rus
sen net zo goed met beide benen op
de grond staan en diesook in de
ruimte zijn gaan koekeloeren.
Dit feit heeft prompt ook de Duitse
geleerden op dit stuk gemobiliseerd en
dat de Duitsers in de deskundigheid
van ruimtevaart geen kwajongens zijn,
zal wel niemand willen ontkennen. Zij
waren in de jongste oorlog al pienter
genoeg om technisch bezien pres
taties te leveren, die in verschillend
opzicht superieur waren. Geen won
der, dat Amerika volgaarne die Duitse
deskundigen naar zijn laboratoria ziet
komen. En helemaal geen openbaring
dus, dat Werner von Braun in Ame
rika ontwerpen voor ruimte-stations
maakt.
Ruimte-stations, welke raketten in
de gelegenheid moeten stellen om een
tussenlanding te maken. Want het is
nog niet mogelijk een raket te bou
wen zo verklaarde dezer dagen nog
dr Gartmann, de secretaris van het ge
nootschap voor interplanetaire studie
waarmee men rechtstreeks naar de
maan zou kunnen vliegen.
Voor een reis zonder tussenlanding
zou een raket nodig zijn met een ge
wicht van om en nabij de dertigdui
zend ton, dat is zo ongeveer de zwaar
te van een fatsoenlijk slagschip. An
ders blijft men dus aangewezen op
„eenvoudiger" raketten, maar deze
zullen dan nieuwe voorraden moeten
kunnen opnemen.
EVEN LUNCHEN
OP AARDE
7IJN AL DEZE berichten juist en
ze künnen juist zijn dan wor
den op dit ogenblik dus flinke
stappen in de richting van de ruimte
vaart gezet. De Amerikanen zullen,
wanneer zij werkelijk bezig zijn met
het bouwen van een ruimte-station en
daar wel vertrouwen in hebben, de
maan voorlopig echter nog wel buiten
beschouwing laten. Die maan kan in
vrediger tijden nog ooit wel eens wor
den bereisd.
Men zal het ruimtestation eerst wel
als observatiepost in de koude oor
log willen gebruiken en het zij gezegd,
dat een dergelijk militair object van
onschatbare waarde zou zijn.
Van het station naar de aarde op
en neer suizen om even gezelllig
beneden te lunchen bijvoorbeeld zou
dan een kwestie van een raket-pen-
deldienstje zijn....
's Heer Arendskerke
GRONDAANKOOP VOOR
SPORTTERREIN
De raad ontving van B. en W. het
voorstel tot aankoop van het Leger
des Heils te Parijs van een stuk grond
ten behoeve van het aanleggen van
een nieuw sportterrein.
St. Jansteen
MUZIEKFEEST.
De R.K. harmonie „St. Jan" heeft
in bestuursvergadering besloten op 26
Juli een internationaal muziekfeest
te houden.
In een buitengewone alge
mene vergadering van aan
deelhouders der N.V. Vee-
voedermaatschappy ,Het
Klaverblad", gevestigd te Et-
ten-Leur, is besloten tot ont
binding dezer vennootschap.
De rekening en verantwoor
ding van de vereffenaar is
nedergelegd bij het Handels
register te Breda. 4-oo
Bureaulamp JQ 50
v/h BRINKMAN
Tolbrugstr. 18 BREDA.'
Tel. 7289 - 9514
ZOMERMANTELS
59.75 49.75
JAPONNEN
13.95 11.50 9,75
EGYPT. LINNEN REGENMANTELS
geheel dubbel29.75
DRAAGT GOED PASSENDE KLEDING.
KOOPT VOORDELIG BIJ:
LANGE VORSTSTRAAT 80—82
GOES
GEVRAAGD voor spoedige indiensttreding wegens
huwelijk der tegenwoordige
voor alle kantoorwerkzaamheden
O. E. VERVAET—BRIJSENS Electr. Techn. Bur.
Westkade 86 SAS VAN GENT Tel. K 1158-595
ONS NIEUWE NUMMER 3^4
MOLENSTRAAT 89
ROOSENDAAL
VEEHANDEL
Kade 31
Roosendaal
Tel. 4874
Scheepsbevr. en transp.
overn. Zand- en Grinthandel
Tel. 4443 Privé 4430
J. M. BOOKELAAR-
EDELMANN
Galvanische Industrie
Tel. 3207. Na kant.t. 3697
Varkenshandel en noodslach-
tingen Piet Heijnstraat 4
Roosendaal
Tel. 4836
C. VAN DORST ZN.
Houthandel, Fabr. van mach.
Houtbewerking
Roosendaal
Tel. 3007
GALVANISCHE
INDUSTRIE
J. M. Bookelaar-Edelmann
Tel. 3207. Na kant.t. 3697
Co N.V.
Ijzerhandel Markt
Tel. 4681
Fa. M. v. Lieshout Zn
G. A. Hopstaken
Pianofabriek, Boulevard 134-
136 Roosendaal
Tel. 3164
Molenstraat 53
Roosendaal
Chr. v. Geel-Breugelmans
ONS NIEUWE
NUMMER
STATIONSPLEIN 9
Roosendaal
Tel. 3404
SPOORSTRAAT 6
Roosendaal
Tel. 4904
DE VOLHARDING
Bredaseweg C 220
Tel. 3280
Architecten- en Ing. bureau
Roosendaal. Tel. 4725
Smeed- en constructiewerken
Kalsdonk 8, Roosendaal
Kantoor tel. 3441 bij g.g. 4794
buitenlandse
AGENTUREN
Parklaan
Tel. nos. 3582 - 3852
GROSSIER
Voorstraat 7
Roosendaal
Tel. 3201
Machinefabr. en centr. ver
warming Roosendaal
Fabr. 3845 Woonh. 4739
AUTOHANDEL Roosendaal
Garage Hoogstr. 4583
Privé v. Gilselaan 86 4859
VARKENSHANDEL
Spoorstraat 22
Roosendaal
Tel. 4757
Grootmoeder wéét hel:1
At ieder stukje
Door de veilig en stra-
'"■m
p
lissilËP
f PiPiPpgp
Als Dalles
reken!, is hei beier
en voordeliger
dan thuiswassen
93e JA
Bureau
A NT
vai
we Fr;
wezen.l
De
dat de|
steun
GaullisJ
verklaa
genoveT
Pinal
was vJ
reeds
sis te
weiger
ging al
De
demiss.
Maunof
Vergad
volgen
thans
de Frad
milliarl
EEN G:
vliegtuig
wagen",
den en
van Jaj
mist.
EEN Rd
ges wg
veiling
lioenstei
EEN Rij
in IndiJ
nadat
was ges'
om hét I
COLORS
op het 1
hoogte
vond mei
trof mei
DE HOC
beroep
die door
resp. tot
wegens
jono.