DE VROUW EN HAAR DOMEIN Kooske en Marietje v. d. Pennen met 9 honden f „Haute Couture" uit Rome en Londen I ..Ik ga op alle kermissen dansen F' Gesmokkeld goud (f 15000) verbeurd verklaard Na de schoonmaak... SCHOENEN VAN EIGEN BODEM IN KEETJE VAN VIER BIJ VIJF METER Spaanse rechter was „onachtzaam" Soldatenruzie te Bergen op Zoom SCHIJF 14 gld. in de week Merkwaardige Mensen Amsterdammer werd te Zundert gesnapt Bang- voor Russen draaiende VIERDE BLAD VRIJDAG 8 MEI 1953 Weer aandacht voor een verzorgde tafel TUSSEN het uitbottend hakhout rond „De Galgenwiel" in Waalwijk fluiten de vogels. In de wiel kwetteren de kik vorsen. Hun lied vermengt zich plotseling met een oorver dovend gekef en geblaf van een negental honden, grote en kleine Dan weet Kooske v. d. Pannen, dat er volk op „den dam" staat. Bijna verborgen tussen het groenende hout staat zijn „huis", een keetje van vijf bij vier meter. Daarin leeft ie met zijn Marietje samen met de honden, die even goed op bed, als op tafel, op het buffet („da heb ik van de gemeente ge kregen toen we 25 jaar getrouwd waren") als op de grond mogen zitten. Want de honden zijn alles bij Kooske v. d. Pennen. „Ik zou zonder die beesten nie kunnen leven. Da's waar Door de openstaande ruiten klinkt het rumoer van de kikvorsen. „Da's onze radio". De honden zijn, na de kennismaking achter de plattebuis gekropen of in bed. Terwijl Kooske aan het vertellen gaat, slurpt-ie zijn bakske koffie, zijn benen opgetrokken in de stoel tot onder zijn kin. Hij knippert met zijn ogen, zodat men alleen het wit ervan ziet, als hij vertelt. Tao, ik ben'ne ras-Waalwijker. Mee J de_ kermis wor ik vijftig jaar. Had- de da nie gedacht? Marie wordt een week vroeger ook vijftig. Da's samen honderd. Marietje komt eigenlijk van Helvoirt. Ik heb ze op de kermis in Drunen opgedaan. Mee 't dansen". Dan komt Kooske v. d. Pennen in zijn element. Zijn gezicht wordt één grote lach. „Da doe 'k gère, dansen. Da kan ik goed ook. Ik ga alle kermissen af en maar dansen. Ik kwam 's 'n keer bij Vrijhoeve in het café op Kermis- Maandag. Muziek zeeën ze, toen ik binnen kwaam. En ikke dansen. Ze zetten twaalf borreltjes voor me klaar. Die moes ik opdrinken. Toen vroegen ze of ik weer wou dansen. Ze zetten er nog zes borreltjes bij. En ikke dansen. Ik zweette as 'n perd. Da 'k, toen ik naar huis karde, nie in de spoorsloot geflikkerd ben, be grijp ik nou nog nie". Het is of-ie de Het huis.... YEM1DDEN van 't hoog opge schoten hakhout rond „De Galgenwiel" staat 't keetje, waarin Kooske en Marietje wo nen. Er hangt altijd wel een hemd aan de draad en hij goed weer de bedstukken op 't in aanbouw zijnde kippenhok. de mensen.... J^OOSKE, gewassen en ge kamd, in z'n Zondagse sport hemd naast z'n Marietje, die zo wel ov 't portret wou. ouwe klare nog proeft, die hij toen consumeerde. „En de jong meskes zijn gek op me, as 't over dansen gaot. In Oosterhout hebben ze 'ne keer om me gevochten. Ik had nog 'ne nieuwe bolhoed op ene van ons vader die hebben ze op het lest over m'n kop geslagen. Want ze wilden alle maal mee me dansen". IN ECHT HUIS? TUSSEN het hakhout rond „De Gal genwiel" wonen Kooske en Ma rietje bijna een jaar. „Maar we zitten er goed. Veul beter als bij het zwem bad, waar we zes jaar hebben geze ten. Vroeger hebben we altij in de Zeine gezeten. Maar da was een heel oud huis. 't Is nou weg. Bij het zwem bad was het nie goed wonen. Ze haal den de hele mieter weg. As 't regende moesten we met de paraplu op te bed. Jao te bed, da wil zeggen: we sliepen op 'ne strooizak op de grond. Toen hadden we nog geen bed. Bij het zwembad zijn we het vorig jaar nog afgebrand. Ze hebben ons toen in 'ne wagen bij de Haven in Waalwijk neer gezet, maar we konden nie wennen. We zaten te veul onder de mensen, Ik zit mar het liefste wa achteraf". Of ze nu niet in een gewoon huis zouden willen wonen? „Daor hebben we toch geen kans naar. We staan al vier jaor ingeschreven op het gemeen tehuis. En dan, wij kannen ook zo maar nie in een huis gaon wonen. De huur breekt oe de nek. Witte waar wij het iedere week mee motten doen? Kaad s2'. Mee veertien gulden. Daor kande toch niks mee doen. Hier da 's mijn Zondagse broek". Hij gaat er T» °ha>,ni Mït een smal riemp je houdt hij het ding aan 2yn Het behang is drieërlei, 'n Kruis beeld, een paar (gevonden) wand- bordjes, een schilderij, een petroleum lamp, wat potten en pannen en twee knielende engeltjes op het buffet ver volmaken het interieur. Werken? „Ik heb werk zat. M'ne hof en het huiske onderhouden. Hon denhokken timmeren en een hok voor de hennen en konijnen- Werk zat. Maar ik zou toch wel een baantje er bij willen hebben. Ze mosten me een baantje geven bij het zwembad. Fiet sen bewaren en kleren. Want we zijn zo eerlijk as goud. Da zou 'n goei baontje veur me zijn". EFKES WASSEN" |E fotograaf, die ons vergezelde, begon zijn toestel uit te pakken. „Motten me op het portret? Dan moe- te efkes wachten. Efkes mijn eigen wassen". Kooske loopt naar de pomp buiten en we horen hem buiten proes ten. Voor de spiegel kamt-ie z'n ha ren. „Ge kant nooit weten waor het goed veur is". Dan moet-ie een schoon overhemd hebben en zijn truike. Hij schiet het aan over zijn andere groe ne sporthemd, dat rood is geworden van de verf. Het knalrood van het tafeltje en de stoelen. Dan zet-ie zich naast zijn Marietje. Een van'de hond jes springt op zijn schoot- Dat wil ook in de krant. Nog altijd kwaken de kikvorsen in de wiel. Als we weer buiten staan begint het geblaf van de honden op nieuw. Straks zal het stil zijn. Als Kooske en Marietje weer de baan op zijn. Als ze, een eindje achter elkaar lopend, door de straten sjouwen met een tas en een zak op de rug. Hun adressen af. Voor een zetseltje koffie hier, een stuk brood daar. Een leven voor veertien gulden in de week. Merkwaardige mensen. Grote stoppen zitten op de knieën. Met eon touwtje heeft-ie een der pij pen bijeen gebonden. „Ge moet toch zo nu en dan kleerage kopen. Maar 't kan er nie af. We gaan iedere dag de baan op voor den bik. We hebben 't hard te halen". ALLES GEKREGEN „VVIa ge hier ziet staan is allemaal gekregen". En veel is dat niet. In het vertrekje van vier bij vijf me ter staat een bed ,een tafel, een tafel tje, de plattebuis, waarbij stookhout ligt gestapeld, drie knalrood geverfde stoelen en een buffetkast. Geschenk van de gemeente, toen Kooske en Marietje onlangs 25 jaar getrouwd waren. „Da's een groot feest gewiest. De burgemeester is ook nog komen feliceteren. Ik was net het zeil (een stuk afgetrapt zeil) aan het boenen, toen-ie binnenkwam. Ik zeg: zal ik oe 'n borreltje inschenken, burge meester. Maar hij zee, dat-ie geen drank mocht hebben!" r\E PRESIDENT van het Gerechts- hof te Vittoria (Noord-Spanje), Sanchez Monballan ,is wegens „on achtzaamheid" gedurende het vorige maand gevoerde proces tegen 15 leden van een geheime Baskische organi satie ontslagen. De beklaagden waren allen bekende inwoners van Vittoria. Twaalf van hen werden schuldig bevonden aan activiteit tegen de staat in de jaren 1944 tot 1946 en veroor deeld tot gevangenisstraffen variërend van twee maanden tot vier jaar, als mede boeten van tien- of elfduizend peseta. Drie verdachten werden vrij gesproken. Van gezaghebbende Spaanse zijde wordt verklaard, dat het ontslag van de president van het Hof geen ver band houdt met de gevelde vonnissen. Hij zou echter de verdediger de gele genheid hebben gegeven, zekere op merkingen te maken gedurende het proces. Bovendien wordt hij er van beticht, aan enige gevangenen voor rechten te hebben gegeven, waarop deze geen aanspraak konden maken. r\E Auditeur-Militair by de Krijgs- raad te velde „West" te 's-Gra- yenhage heeft gistermorgen een ge vangenisstraf van vier maanden met aftrek van voorlopige hechtenis en ontslag uit de militaire dienst gevor derd tegen de 29-jarige soldaat M. B. S., die soldaat Suppers in de kazerne te Bergen op Zoom tijdens een vecht partij met een tafelmes twee steken, in bovenarm en borst, had toege bracht. De Auditeur-Militair achtte in de ze zaak poging tot zware mishande ling aanwezig. Uit getuigenverklaringen was ge bleken, dat S. helemaal niet had wil len vechten, maar dat Suppers hem had uitgedaagd en had gedwongen een gevecht aan te gaan. De verdediger voerde in zijn plei dooi aan dat Suppers eigenlijk ook hier terecht had kunnen staan. Hij meende dat hier sprake was van opzettelijke wederrechtelijke aanran ding door Suppers. Hij verzocht voor S.. een Surina mer, die in 1944 vrijwillig in de oor log tegen Japan had gevochten, vrij spraak of eventueel een gevangenis straf, gelijk aan het voorarrest- Na in de raadkamer te zijn geweest stelde de Krijgsraad S. op vrije voe ten. Uitspraak over een week. fi/Tet drie staven goud, ter waarde van ƒ15.000.-, in zijn auto werd de 36-jarige handelsreiziger A. v. d. N. uit Amsterdam op 12 Maart J.I. bij de grenspost Zundert aangehouden, toen hij t.achtte deze staven uit Bel gië naar Nederland te smokkelen. „Ik wist niet, dat ik een vergunning no dig had", zo verklaarde hij tegen de politie „en wilde me financieel dekken bij een eventuele inval der Russen." Veel rente leverde deze geldbeleg ging niet op. Dat moest v. d. N. gis termorgen voor de Bredase Economi sche Politierechter, Mr. WiUekens, er varen. Verdachte had begin Maart de drie staven goud in België laten ko pen door een relatie. Op 12 Maart ging hij ze halen. Twee staven had hij verstopt in zijn étui. waarin zich de autopapieren bevonden en de der de stak hij gewoon in de zak van zijn overjas. Tegelijkertijd gingen er nog een fles reukwater, een lap stof voor autobekleding en een tafelkleed onder de voorste zitting van de auto mede. Alles werd evenwel door de ambtena ren gevonden. Bij het bepalen van de strafmaat wilde Mr. Temmink reke ning houden met de gunstige staat van inlihctingen over verdachte. Der halve beperkte hij zijn eis tot een geldboete van 1000.— of 6 maanden hechtenis en verbeurdverklaring van de ln beslaggenomen goederen met uitzondering van de auto. Na het plei dooi van Mr. Toxopeus achtte Mr. Willekens termen aanwezig de geld- ooete te verminderen tot ƒ400.of 3 maanden. De verbeurdverklaring bleef evenwel onverminderd van kracht. UhE wijsgeren zeggen, dat de kunst een zaak is van het verstand. Dat zal wel waar zijn, althans voor de maker. Of het evenzo waar is voor degene die haar ondergaat, is de vraag. Omdat wij nu toch begonnen zijn geleerd te doen: ter illustratie iets voor de fijnproevers, de liefheb bers van kamermuziek, althans van de kleine ensembles. Men zette eens naast elkaar Decca LX 3100 en LX 3097. De eerste een fagotconcert van Vivaldi met aan de andere zijde een hoboconcert van Marcello, beiden 17de eeuwers. De tweede legt vast een Introductie en Allegro voor harp. fluit, clarinet met strijkorkest van Ravel met aan de an dere zijde de Danses saerée et profa ne van Debussy voor harp met ka merorkest. Beiden lieden van meer dan 200 jaar later. Beide uitstekende platen met als enig bezwaar, dat Ra- vel nogal wat „ruisch" meegekregen heeft. Vivaldi, de priester die in noten dacht en het niet kon laten een enor me hoeveelheid muziek te zetten voor alle soort instrumenten, (hoe komt iemand op het idee een fagot als so lo-instrument te stellen?) geeft een stukje muziek weg, dat met algeheel begrip voor de eisen van het vak is gecomponeerd en door de hoorder wordt ondergaan ais blij en ongecom pliceerd, en somtijds geestig vanwege het heerlijke gepruttel van de afgot. Zijn tijdgenoot Marcello waarom speelt men niet meer van de man doet niet anders. Men kan ten enen male rustig weigeren te stellen, dat er bij de hoorder verstand van muziek nodig is om deze composities te on dergaan. Men kan zich zelfs afvragen of hij, als hij zijn verstand erbij haalt en gaat redeneren, ontleden en gaat uitzoeken wie Vivaldi was en hoe Marcello leefde, zich zelf niet de on bevangenheid ontneemt, nodig voor het juiste gevoel. VO ook met de totaal anders geaarde plaat van Ravel en Debussy, die van geheel andere beginselen en van een geheel andere kijk op de wereld uitgaan. Heeft men enig gevoel voor een stuk als dat van Ravel en wie zou dat voor een dergelijk kleinood niet hebben? dan moet men niet de zaak gaan ondergraven door te beginnen met te redeneren over im pressionisme en hoe het werk gecom poneerd werd. Men-moet gewoon luis teren met de ogen dicht en rustig de muziek ondergaan. Als men dan later wil weten wie Ravel was en wat hij wilde, dan is dat heel aardig, maar niet essentieel. Om innerlijk door iets geroerd te kunnen worden is het niet nodig het verstandelijk te kunnen ontleden. Wij Westerlingen hebben de gewoonte om eerst alles in rijtjes, vakjes en categorieën in te delen om goed het een van het ander te gaan onderscheiden. Anders „begrijpen" wij het niet. Ik geloof niet, dat dit een juist uitgangspunt is tegenover een kunstwerk, al kan het wel tot een vollediger begrip bijdragen. Luister naar Debussy in zijn dansen en hoor erin de grote waardigheid en de prachtige ingetoomdheid. Als U dan later hoort, dat hij getracht heeft hier de geest der oude Grieken op te roe pen, dan is dat een bijdrage tot Uw kennis, méér niet. niT is geen betoog tegen jeugdcon- certen of programma's met ver klaringen. Het is een betoog voor het feit, dat men zich niet moet laten af schrikken, als men die niet kan vol gen of tot zijn beschikking heeft. De ontvankelijkheid zit in de hoorder. Die kan niemand er in praten. Het is alleen maar jammer, dat velen zich niet openstellen, als eerst niet een an der tegen hen praat. yindt u het ook zo plezierig wer ken, in de keuken, wanneer de grote schoonmaak achter de rug is We kunnen weer alles vinden, de voorraadbussen zijn schoon en de pannen hebben een goede beurt ge had. Het aluminium gereedschap blinkt ons tegen na de behandeling met fijne staalwol en huishoudzeep. Als de pannen van binnen zwart worden door aardappelwater, bouillon of ander kooknat, dan kunnen wij ze weer ge makkelijk schoon krijgen door er ra barber in te koken. Dit kan noch voor de pan, noch voor ons kwaad. MENU'S 1. Gort of rijst met lever rabarber flensjes of pannekoekjes. 2. Stamppot van raapstelen mai- zenapudding met vruchtensapsaus. 3. Gebakken vis aardappelen sla van andijvie en witlof. 4. Aardappelen winterpeen jus gruttenbrij met stroop. 5. Witte bonensoep (met geraspte kaas), met prei gebakken be schuit, fruit. 6. Kop soep gepocheerd ei aard appelen postelein botersaus. 7. Rolpens of bloedworst aardap pelen bieten havermoutvla. Bü menu I: GORT OF RIJST MET LEVER. Sommige gortsoorten behoeven niet geweekt te worden, andere enkele uren. 500 g gort of rijst, 11/4 liter water, 250 g lever, 75 g boter of margarine, zout (desgewenst een ui). De gort of rijst eenmaal wassen. Het water met iets zout aan de kook brengen, de gort of rijst er in strooien en zachtjes gaar koken zonder roeren. De lever in dobbelsteentjes snijden (de ui snipperen). De boter of mar garine smelten en lichtbruin laten worden. Ui en lever niet langer dan 10 minuten bakken. Dan de gaarge- kookte rijst toevoegen en het geheel nog een paar minuten doorwarmen. Bij menu 2: VRUCHTENSAPSAUS. De vruchtensapsaus kan gemaakt worden door het kooknat van de ra barber met wat aardappelmeel te bin den. B(j menu 3: GEBAKKEN VIS In deze maand is er allerlei verse vis aan de markt. Probeert eens de doornhaai. Dit is een smakelijke vis om te bakken. De "vis zouten, door bloem wente len en in hete olie, boter of margarine bruin en gaar bakken in 5 a 10 mi nuten. De vis is gaar wanneer ze tot op de graat ondoorschijnend is. SLA VAN ANDIJVIE EN WITLOF plm. 200 g andijvie, 200 g witlof, 'n paar eetlepels slasaus (suiker, zout). De andijvie en lof wassen, zeer klein snijden en laten uitlekken. De groenten door de saus scheppen, des gewenst een weinig suiker of zout toevoegen. Bjj menu 4: WINTERPEEN Voor de variatie kunnen de stukjes winterpeen in gesmolten boter ge smoord worden. plm. 25 g boter of margarine, 3/4 kg winterpeen, zout peterselie. De peen schrappen, wassen en in reepjes snijden. Het vet smelten, zon der het donker te laten worden. De peen in de pan leggen en na een paar minuten omschudden. De warmtebron temperen en dan na een kwartiertje een scheutje water en wat zout toe voegen. De groente gaar koken wat fijn gesneden peterselie er door schud den. Bij menu 5: WITTE BONENSOEP 250 g witte bonen, 11/4 liter wa ter, 3/4 a 1 kg. aardappelen. 1 kg prei, halve liter melk (100 g geraspte kaas), boter of margarine. De bonen een nacht weken in zout water en gaar koken. De aardappe len en prei schoonmaken en wassen, de prei in reepjes snijden. De aard appelen met de bonen een half uurtje koken. De massa stampen en de pu ree met zoveel gekookte melk verdun nen, dat zij de dikte van soep heeft verkregen. De prei in wat boter of margarine een paar minuten licht bak ken en dan door de soep roeren. De geraspte kaas apart er bij geven. GEBAKKEN BESCHUIT Beschuiten heel even in koude melk weken en vervolgens bakken in boter of margarine in de koekepan en bestrooien met suiker en kaneel. E. GARNETT, een bekende Amerikaanse ontwerpster, heeft in Rome een huis geopend, j waar zij modellen verkoopt, die de Amerikaanse zakelijkheid paren aan de Zuid-Europese kunstzin- X nigheid en zwier. De meeste kledingstukken, ontworpen door Mrs. Garnett, treffen door hun eenvoud, en door X de geraffineerde coupe. De beide pakjes op de X foto's linies en rechts getuigen hiervan. Zij zijn afkomstig uit het Italiaanse huis van Mrs. E. Gar- nett. Zeer elegant is de linkse tailleur van grijze wollen stof, waarvan de overslagen op de heupen S rond werden weggesneden. Een grote geplisseerde kraag, die reikt tot op de schouders en naar belie- ven kan worden aangebracht onder de kraag van X het jasje, geeft fleur aan het pakje. De rok van J beide pakken toont de z.g. „pencüline"d.w.z. zij loopt naar onderen nauw toe, een mooie, maar moeilijke dracht. Het rechtse pakje heeft een spor- tievere inslag; het werd gemaakt van donkerblauw J wollen shantung; het ingezette rode vest werd van hetzelfde materiaal vervaardigd. Het jasje sluit strak om de heupen. De knoopsluiting werd aan gebracht in het vest. Uit de manchet van de drie kwart mouwen piept een klein puntje rood, wat een pittig accent geeft aan het geheel. Zij, die zich een mantelpakje aanschaft, weet echter, dat het „daarbij niet blijft". Wil zij er ge kleed uitzien, dan moet zij bijpassende accessoires bezitten. De drie, die u op de middelste foto ziet, zijn uitermate geschikt om een donker, b.v. zwart, grijs of blauw pakje op te fleuren en er de modieu ze toets aan te verlenen. Bloese, hoedje en hand schoenen werden ontworpen door de Engelsman Rahvis, die ze liet dragen bij een grijs zijden pak je met wijde rok, en er veel succes mee oogstte. Hoed, handschoenen en bloese werden vervaardigd van dezelfde stof: een wit en rose streepje, dat vooral in het hoedje ingenieus werd verwerkt. Het bloesje sluit met een strikje hoog tegen de hals. de handschoenen hebben kapjes en.het hoedje be hoort heus zó te worden gedragen: boven op het hoofd, zodat de pompoen eigenwijs naar boven wijst! DR WORDEN thans weer voorjaars- en zomerschoenen te kust ■*-J en te keur te koop aangeboden in Nederland. Voorjaars schoenen worden niet alleen bepaald door open neuzen en hiel- len of uitsnijdingen- De groeiende vraag naar licht en luchtig wordt beantwoord door het brengen van ongevoerde schoenen, waaraan stevig, maar vooral soepel bovenleer is verwerkt. Het hierbü afgebeelde schoentje (links) met de halve hak heeft een grote koperen gesp, waardoor de voorvoet zeer kort ljjkt en is gemaakt van eennzwarrrrt' 3,5 ™kenslees. zagen het rood gee" len ge%nVa»e1nzen,nHrdre'w ke"nen b« volop-zomersanda- h" f «r.""en- He' rechtse model is in glad calfsleer uitgevoerd Het een netwerk H™ itestm^ l' ""f, ver"jnde en het omsluit de voet als zü" Behalve ta InVTJ^ s'utscr dan wij de laatste jaren gewend zwart lak caWsleer' d°et dit model het goed in Bü menu 6: GEPOCHEERD EI In een wijde pan een flinke laag water aan de kook brengen met een scheutje azijn en wat zout. De warm- te-bron temperen. De eieren breken en een voor cén uit de schaal in het water laten glijden. Het eiwit over de dooier scheppen en de eieren in 3 a 5 minuten gaar laten worden. Hierbij zorgen, dat het water niet kookt. De eieren met een schuimspaan uit de pan nemen en voorzichtig op een warme schaal leggen. Deze garneren met wat radijsjes of een takje peter selie. Bü menu 7: ROLPENS OF BLOEDWORST Zacht bakken en bedekken met 'n schijf gebakken appel. HAVERMOUTVLA Dunne havermoutpap koken van 1 liter melk en 30 g (4 eetlepels) ha vermout en deze bijbinden met 15 g (1 1/2 eetlepel) puddingpoeder, dat met iets koude melk is aangëmengd. Ook wandelschoenen moeten licht van gewicht zijn in dit jaargetijde, zonder de steungevende functie te verwaarlozen. Deze moliëre omsluit de voet geheel, maar is uiterst buig zaam, mede door de crêpe-zool, die een geheel vormt met de sleehak. Het witte nubuck kan zowel met wit leer als met zwart of beige worden ge combineerd, passende bij de kleuren van de kleding. Fijne perforatie ver hoogt de luchtigheid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 13