DE VROUW EN HAAR DOMEIN
Kooske en Marietje v. d. Pennen met 9 honden
f
„Haute Couture" uit Rome en Londen I
..Ik ga op alle kermissen dansen F'
Gesmokkeld goud (f 15000)
verbeurd verklaard
Na de schoonmaak...
SCHOENEN VAN EIGEN BODEM
IN KEETJE VAN VIER BIJ VIJF METER
Spaanse rechter was
„onachtzaam"
Soldatenruzie
te Bergen op Zoom
SCHIJF
14 gld. in de week
Merkwaardige
Mensen
Amsterdammer werd te Zundert gesnapt
Bang- voor Russen
draaiende
VIERDE BLAD
VRIJDAG 8 MEI 1953
Weer aandacht voor
een verzorgde tafel
TUSSEN het uitbottend hakhout rond „De Galgenwiel" in
Waalwijk fluiten de vogels. In de wiel kwetteren de kik
vorsen. Hun lied vermengt zich plotseling met een oorver
dovend gekef en geblaf van een negental honden, grote en
kleine Dan weet Kooske v. d. Pannen, dat er volk op „den
dam" staat. Bijna verborgen tussen het groenende hout staat
zijn „huis", een keetje van vijf bij vier meter. Daarin leeft ie
met zijn Marietje samen met de honden, die even goed op bed,
als op tafel, op het buffet („da heb ik van de gemeente ge
kregen toen we 25 jaar getrouwd waren") als op de grond
mogen zitten.
Want de honden zijn alles bij Kooske v. d. Pennen. „Ik zou zonder die
beesten nie kunnen leven. Da's waar
Door de openstaande ruiten klinkt het rumoer van de kikvorsen. „Da's
onze radio". De honden zijn, na de kennismaking achter de plattebuis
gekropen of in bed. Terwijl Kooske aan het vertellen gaat, slurpt-ie
zijn bakske koffie, zijn benen opgetrokken in de stoel tot onder zijn
kin. Hij knippert met zijn ogen, zodat men alleen het wit ervan ziet,
als hij vertelt.
Tao, ik ben'ne ras-Waalwijker. Mee
J de_ kermis wor ik vijftig jaar. Had-
de da nie gedacht? Marie wordt een
week vroeger ook vijftig. Da's samen
honderd. Marietje komt eigenlijk van
Helvoirt. Ik heb ze op de kermis in
Drunen opgedaan. Mee 't dansen".
Dan komt Kooske v. d. Pennen in zijn
element. Zijn gezicht wordt één grote
lach. „Da doe 'k gère, dansen. Da kan
ik goed ook. Ik ga alle kermissen af
en maar dansen. Ik kwam 's 'n keer
bij Vrijhoeve in het café op Kermis-
Maandag. Muziek zeeën ze, toen ik
binnen kwaam. En ikke dansen. Ze
zetten twaalf borreltjes voor me
klaar. Die moes ik opdrinken. Toen
vroegen ze of ik weer wou dansen.
Ze zetten er nog zes borreltjes bij.
En ikke dansen. Ik zweette as 'n perd.
Da 'k, toen ik naar huis karde, nie
in de spoorsloot geflikkerd ben, be
grijp ik nou nog nie". Het is of-ie de
Het huis....
YEM1DDEN van 't hoog opge
schoten hakhout rond „De
Galgenwiel" staat 't keetje,
waarin Kooske en Marietje wo
nen. Er hangt altijd wel een
hemd aan de draad en hij goed
weer de bedstukken op 't in
aanbouw zijnde kippenhok.
de mensen....
J^OOSKE, gewassen en ge
kamd, in z'n Zondagse sport
hemd naast z'n Marietje, die zo
wel ov 't portret wou.
ouwe klare nog proeft, die hij toen
consumeerde. „En de jong meskes
zijn gek op me, as 't over dansen gaot.
In Oosterhout hebben ze 'ne keer om
me gevochten. Ik had nog 'ne nieuwe
bolhoed op ene van ons vader
die hebben ze op het lest over m'n
kop geslagen. Want ze wilden alle
maal mee me dansen".
IN ECHT HUIS?
TUSSEN het hakhout rond „De Gal
genwiel" wonen Kooske en Ma
rietje bijna een jaar. „Maar we zitten
er goed. Veul beter als bij het zwem
bad, waar we zes jaar hebben geze
ten. Vroeger hebben we altij in de
Zeine gezeten. Maar da was een heel
oud huis. 't Is nou weg. Bij het zwem
bad was het nie goed wonen. Ze haal
den de hele mieter weg. As 't regende
moesten we met de paraplu op te bed.
Jao te bed, da wil zeggen: we sliepen
op 'ne strooizak op de grond. Toen
hadden we nog geen bed. Bij het
zwembad zijn we het vorig jaar nog
afgebrand. Ze hebben ons toen in 'ne
wagen bij de Haven in Waalwijk neer
gezet, maar we konden nie wennen.
We zaten te veul onder de mensen,
Ik zit mar het liefste wa achteraf".
Of ze nu niet in een gewoon huis
zouden willen wonen? „Daor hebben
we toch geen kans naar. We staan al
vier jaor ingeschreven op het gemeen
tehuis. En dan, wij kannen ook zo
maar nie in een huis gaon wonen. De
huur breekt oe de nek. Witte waar
wij het iedere week mee motten doen?
Kaad s2'. Mee veertien gulden. Daor
kande toch niks mee doen. Hier da 's
mijn Zondagse broek". Hij gaat er
T» °ha>,ni Mït een smal riemp
je houdt hij het ding aan 2yn
Het behang is drieërlei, 'n Kruis
beeld, een paar (gevonden) wand-
bordjes, een schilderij, een petroleum
lamp, wat potten en pannen en twee
knielende engeltjes op het buffet ver
volmaken het interieur.
Werken? „Ik heb werk zat. M'ne
hof en het huiske onderhouden. Hon
denhokken timmeren en een hok voor
de hennen en konijnen- Werk zat.
Maar ik zou toch wel een baantje er
bij willen hebben. Ze mosten me een
baantje geven bij het zwembad. Fiet
sen bewaren en kleren. Want we zijn
zo eerlijk as goud. Da zou 'n goei
baontje veur me zijn".
EFKES WASSEN"
|E fotograaf, die ons vergezelde,
begon zijn toestel uit te pakken.
„Motten me op het portret? Dan moe-
te efkes wachten. Efkes mijn eigen
wassen". Kooske loopt naar de pomp
buiten en we horen hem buiten proes
ten. Voor de spiegel kamt-ie z'n ha
ren. „Ge kant nooit weten waor het
goed veur is". Dan moet-ie een schoon
overhemd hebben en zijn truike. Hij
schiet het aan over zijn andere groe
ne sporthemd, dat rood is geworden
van de verf. Het knalrood van het
tafeltje en de stoelen. Dan zet-ie zich
naast zijn Marietje. Een van'de hond
jes springt op zijn schoot- Dat wil ook
in de krant.
Nog altijd kwaken de kikvorsen in
de wiel. Als we weer buiten staan
begint het geblaf van de honden op
nieuw. Straks zal het stil zijn. Als
Kooske en Marietje weer de baan op
zijn. Als ze, een eindje achter elkaar
lopend, door de straten sjouwen met
een tas en een zak op de rug. Hun
adressen af. Voor een zetseltje koffie
hier, een stuk brood daar. Een leven
voor veertien gulden in de week.
Merkwaardige mensen.
Grote stoppen zitten op de knieën.
Met eon touwtje heeft-ie een der pij
pen bijeen gebonden. „Ge moet toch
zo nu en dan kleerage kopen. Maar
't kan er nie af. We gaan iedere dag
de baan op voor den bik. We hebben
't hard te halen".
ALLES GEKREGEN
„VVIa ge hier ziet staan is allemaal
gekregen". En veel is dat niet.
In het vertrekje van vier bij vijf me
ter staat een bed ,een tafel, een tafel
tje, de plattebuis, waarbij stookhout
ligt gestapeld, drie knalrood geverfde
stoelen en een buffetkast. Geschenk
van de gemeente, toen Kooske en
Marietje onlangs 25 jaar getrouwd
waren. „Da's een groot feest gewiest.
De burgemeester is ook nog komen
feliceteren. Ik was net het zeil (een
stuk afgetrapt zeil) aan het boenen,
toen-ie binnenkwam. Ik zeg: zal ik
oe 'n borreltje inschenken, burge
meester. Maar hij zee, dat-ie geen
drank mocht hebben!"
r\E PRESIDENT van het Gerechts-
hof te Vittoria (Noord-Spanje),
Sanchez Monballan ,is wegens „on
achtzaamheid" gedurende het vorige
maand gevoerde proces tegen 15 leden
van een geheime Baskische organi
satie ontslagen. De beklaagden waren
allen bekende inwoners van Vittoria.
Twaalf van hen werden schuldig
bevonden aan activiteit tegen de staat
in de jaren 1944 tot 1946 en veroor
deeld tot gevangenisstraffen variërend
van twee maanden tot vier jaar, als
mede boeten van tien- of elfduizend
peseta. Drie verdachten werden vrij
gesproken.
Van gezaghebbende Spaanse zijde
wordt verklaard, dat het ontslag van
de president van het Hof geen ver
band houdt met de gevelde vonnissen.
Hij zou echter de verdediger de gele
genheid hebben gegeven, zekere op
merkingen te maken gedurende het
proces. Bovendien wordt hij er van
beticht, aan enige gevangenen voor
rechten te hebben gegeven, waarop
deze geen aanspraak konden maken.
r\E Auditeur-Militair by de Krijgs-
raad te velde „West" te 's-Gra-
yenhage heeft gistermorgen een ge
vangenisstraf van vier maanden met
aftrek van voorlopige hechtenis en
ontslag uit de militaire dienst gevor
derd tegen de 29-jarige soldaat M. B.
S., die soldaat Suppers in de kazerne
te Bergen op Zoom tijdens een vecht
partij met een tafelmes twee steken,
in bovenarm en borst, had toege
bracht.
De Auditeur-Militair achtte in de
ze zaak poging tot zware mishande
ling aanwezig.
Uit getuigenverklaringen was ge
bleken, dat S. helemaal niet had wil
len vechten, maar dat Suppers hem
had uitgedaagd en had gedwongen
een gevecht aan te gaan.
De verdediger voerde in zijn plei
dooi aan dat Suppers eigenlijk ook
hier terecht had kunnen staan.
Hij meende dat hier sprake was van
opzettelijke wederrechtelijke aanran
ding door Suppers.
Hij verzocht voor S.. een Surina
mer, die in 1944 vrijwillig in de oor
log tegen Japan had gevochten, vrij
spraak of eventueel een gevangenis
straf, gelijk aan het voorarrest-
Na in de raadkamer te zijn geweest
stelde de Krijgsraad S. op vrije voe
ten.
Uitspraak over een week.
fi/Tet drie staven goud, ter waarde
van ƒ15.000.-, in zijn auto werd
de 36-jarige handelsreiziger A. v. d.
N. uit Amsterdam op 12 Maart J.I. bij
de grenspost Zundert aangehouden,
toen hij t.achtte deze staven uit Bel
gië naar Nederland te smokkelen. „Ik
wist niet, dat ik een vergunning no
dig had", zo verklaarde hij tegen de
politie „en wilde me financieel dekken
bij een eventuele inval der Russen."
Veel rente leverde deze geldbeleg
ging niet op. Dat moest v. d. N. gis
termorgen voor de Bredase Economi
sche Politierechter, Mr. WiUekens, er
varen. Verdachte had begin Maart de
drie staven goud in België laten ko
pen door een relatie. Op 12 Maart
ging hij ze halen. Twee staven had
hij verstopt in zijn étui. waarin zich
de autopapieren bevonden en de der
de stak hij gewoon in de zak van zijn
overjas. Tegelijkertijd gingen er nog
een fles reukwater, een lap stof voor
autobekleding en een tafelkleed onder
de voorste zitting van de auto mede.
Alles werd evenwel door de ambtena
ren gevonden. Bij het bepalen van de
strafmaat wilde Mr. Temmink reke
ning houden met de gunstige staat
van inlihctingen over verdachte. Der
halve beperkte hij zijn eis tot een
geldboete van 1000.— of 6 maanden
hechtenis en verbeurdverklaring van
de ln beslaggenomen goederen met
uitzondering van de auto. Na het plei
dooi van Mr. Toxopeus achtte Mr.
Willekens termen aanwezig de geld-
ooete te verminderen tot ƒ400.of
3 maanden. De verbeurdverklaring
bleef evenwel onverminderd van
kracht.
UhE wijsgeren zeggen, dat de kunst
een zaak is van het verstand. Dat
zal wel waar zijn, althans voor de
maker. Of het evenzo waar is voor
degene die haar ondergaat, is de
vraag. Omdat wij nu toch begonnen
zijn geleerd te doen: ter illustratie
iets voor de fijnproevers, de liefheb
bers van kamermuziek, althans van
de kleine ensembles.
Men zette eens naast elkaar Decca
LX 3100 en LX 3097. De eerste een
fagotconcert van Vivaldi met aan de
andere zijde een hoboconcert van
Marcello, beiden 17de eeuwers. De
tweede legt vast een Introductie en
Allegro voor harp. fluit, clarinet met
strijkorkest van Ravel met aan de an
dere zijde de Danses saerée et profa
ne van Debussy voor harp met ka
merorkest. Beiden lieden van meer
dan 200 jaar later. Beide uitstekende
platen met als enig bezwaar, dat Ra-
vel nogal wat „ruisch" meegekregen
heeft.
Vivaldi, de priester die in noten
dacht en het niet kon laten een enor
me hoeveelheid muziek te zetten voor
alle soort instrumenten, (hoe komt
iemand op het idee een fagot als so
lo-instrument te stellen?) geeft een
stukje muziek weg, dat met algeheel
begrip voor de eisen van het vak is
gecomponeerd en door de hoorder
wordt ondergaan ais blij en ongecom
pliceerd, en somtijds geestig vanwege
het heerlijke gepruttel van de afgot.
Zijn tijdgenoot Marcello waarom
speelt men niet meer van de man
doet niet anders. Men kan ten enen
male rustig weigeren te stellen, dat
er bij de hoorder verstand van muziek
nodig is om deze composities te on
dergaan. Men kan zich zelfs afvragen
of hij, als hij zijn verstand erbij haalt
en gaat redeneren, ontleden en gaat
uitzoeken wie Vivaldi was en hoe
Marcello leefde, zich zelf niet de on
bevangenheid ontneemt, nodig voor
het juiste gevoel.
VO ook met de totaal anders geaarde
plaat van Ravel en Debussy, die
van geheel andere beginselen en van
een geheel andere kijk op de wereld
uitgaan. Heeft men enig gevoel voor
een stuk als dat van Ravel en wie
zou dat voor een dergelijk kleinood
niet hebben? dan moet men niet
de zaak gaan ondergraven door te
beginnen met te redeneren over im
pressionisme en hoe het werk gecom
poneerd werd. Men-moet gewoon luis
teren met de ogen dicht en rustig de
muziek ondergaan. Als men dan later
wil weten wie Ravel was en wat hij
wilde, dan is dat heel aardig, maar
niet essentieel. Om innerlijk door iets
geroerd te kunnen worden is het niet
nodig het verstandelijk te kunnen
ontleden. Wij Westerlingen hebben de
gewoonte om eerst alles in rijtjes,
vakjes en categorieën in te delen om
goed het een van het ander te gaan
onderscheiden. Anders „begrijpen"
wij het niet. Ik geloof niet, dat dit
een juist uitgangspunt is tegenover
een kunstwerk, al kan het wel tot een
vollediger begrip bijdragen. Luister
naar Debussy in zijn dansen en hoor
erin de grote waardigheid en de
prachtige ingetoomdheid. Als U dan
later hoort, dat hij getracht heeft hier
de geest der oude Grieken op te roe
pen, dan is dat een bijdrage tot Uw
kennis, méér niet.
niT is geen betoog tegen jeugdcon-
certen of programma's met ver
klaringen. Het is een betoog voor het
feit, dat men zich niet moet laten af
schrikken, als men die niet kan vol
gen of tot zijn beschikking heeft. De
ontvankelijkheid zit in de hoorder.
Die kan niemand er in praten. Het is
alleen maar jammer, dat velen zich
niet openstellen, als eerst niet een an
der tegen hen praat.
yindt u het ook zo plezierig wer
ken, in de keuken, wanneer de
grote schoonmaak achter de rug is
We kunnen weer alles vinden, de
voorraadbussen zijn schoon en de
pannen hebben een goede beurt ge
had. Het aluminium gereedschap
blinkt ons tegen na de behandeling met
fijne staalwol en huishoudzeep. Als de
pannen van binnen zwart worden door
aardappelwater, bouillon of ander
kooknat, dan kunnen wij ze weer ge
makkelijk schoon krijgen door er ra
barber in te koken. Dit kan noch voor
de pan, noch voor ons kwaad.
MENU'S
1. Gort of rijst met lever rabarber
flensjes of pannekoekjes.
2. Stamppot van raapstelen mai-
zenapudding met vruchtensapsaus.
3. Gebakken vis aardappelen
sla van andijvie en witlof.
4. Aardappelen winterpeen jus
gruttenbrij met stroop.
5. Witte bonensoep (met geraspte
kaas), met prei gebakken be
schuit, fruit.
6. Kop soep gepocheerd ei aard
appelen postelein botersaus.
7. Rolpens of bloedworst aardap
pelen bieten havermoutvla.
Bü menu I:
GORT OF RIJST MET LEVER.
Sommige gortsoorten behoeven niet
geweekt te worden, andere enkele
uren.
500 g gort of rijst, 11/4 liter water,
250 g lever, 75 g boter of margarine,
zout (desgewenst een ui).
De gort of rijst eenmaal wassen. Het
water met iets zout aan de kook
brengen, de gort of rijst er in strooien
en zachtjes gaar koken zonder roeren.
De lever in dobbelsteentjes snijden
(de ui snipperen). De boter of mar
garine smelten en lichtbruin laten
worden. Ui en lever niet langer dan
10 minuten bakken. Dan de gaarge-
kookte rijst toevoegen en het geheel
nog een paar minuten doorwarmen.
Bij menu 2:
VRUCHTENSAPSAUS.
De vruchtensapsaus kan gemaakt
worden door het kooknat van de ra
barber met wat aardappelmeel te bin
den.
B(j menu 3:
GEBAKKEN VIS
In deze maand is er allerlei verse
vis aan de markt. Probeert eens de
doornhaai. Dit is een smakelijke vis
om te bakken.
De "vis zouten, door bloem wente
len en in hete olie, boter of margarine
bruin en gaar bakken in 5 a 10 mi
nuten. De vis is gaar wanneer ze tot
op de graat ondoorschijnend is.
SLA VAN ANDIJVIE EN WITLOF
plm. 200 g andijvie, 200 g witlof, 'n
paar eetlepels slasaus (suiker, zout).
De andijvie en lof wassen, zeer
klein snijden en laten uitlekken. De
groenten door de saus scheppen, des
gewenst een weinig suiker of zout
toevoegen.
Bjj menu 4:
WINTERPEEN
Voor de variatie kunnen de stukjes
winterpeen in gesmolten boter ge
smoord worden.
plm. 25 g boter of margarine, 3/4
kg winterpeen, zout peterselie.
De peen schrappen, wassen en in
reepjes snijden. Het vet smelten, zon
der het donker te laten worden. De
peen in de pan leggen en na een paar
minuten omschudden. De warmtebron
temperen en dan na een kwartiertje
een scheutje water en wat zout toe
voegen. De groente gaar koken wat
fijn gesneden peterselie er door schud
den.
Bij menu 5:
WITTE BONENSOEP
250 g witte bonen, 11/4 liter wa
ter, 3/4 a 1 kg. aardappelen. 1 kg prei,
halve liter melk (100 g geraspte kaas),
boter of margarine.
De bonen een nacht weken in zout
water en gaar koken. De aardappe
len en prei schoonmaken en wassen,
de prei in reepjes snijden. De aard
appelen met de bonen een half uurtje
koken. De massa stampen en de pu
ree met zoveel gekookte melk verdun
nen, dat zij de dikte van soep heeft
verkregen. De prei in wat boter of
margarine een paar minuten licht bak
ken en dan door de soep roeren. De
geraspte kaas apart er bij geven.
GEBAKKEN BESCHUIT
Beschuiten heel even in koude
melk weken en vervolgens bakken in
boter of margarine in de koekepan
en bestrooien met suiker en kaneel.
E. GARNETT, een bekende Amerikaanse
ontwerpster, heeft in Rome een huis geopend,
j waar zij modellen verkoopt, die de Amerikaanse
zakelijkheid paren aan de Zuid-Europese kunstzin-
X nigheid en zwier.
De meeste kledingstukken, ontworpen door
Mrs. Garnett, treffen door hun eenvoud, en door
X de geraffineerde coupe. De beide pakjes op de
X foto's linies en rechts getuigen hiervan. Zij zijn
afkomstig uit het Italiaanse huis van Mrs. E. Gar-
nett.
Zeer elegant is de linkse tailleur van grijze
wollen stof, waarvan de overslagen op de heupen
S rond werden weggesneden. Een grote geplisseerde
kraag, die reikt tot op de schouders en naar belie-
ven kan worden aangebracht onder de kraag van
X het jasje, geeft fleur aan het pakje. De rok van
J beide pakken toont de z.g. „pencüline"d.w.z. zij
loopt naar onderen nauw toe, een mooie, maar
moeilijke dracht. Het rechtse pakje heeft een spor-
tievere inslag; het werd gemaakt van donkerblauw
J wollen shantung; het ingezette rode vest werd van
hetzelfde materiaal vervaardigd. Het jasje sluit
strak om de heupen. De knoopsluiting werd aan
gebracht in het vest. Uit de manchet van de drie
kwart mouwen piept een klein puntje rood, wat
een pittig accent geeft aan het geheel.
Zij, die zich een mantelpakje aanschaft, weet
echter, dat het „daarbij niet blijft". Wil zij er ge
kleed uitzien, dan moet zij bijpassende accessoires
bezitten. De drie, die u op de middelste foto ziet,
zijn uitermate geschikt om een donker, b.v. zwart,
grijs of blauw pakje op te fleuren en er de modieu
ze toets aan te verlenen. Bloese, hoedje en hand
schoenen werden ontworpen door de Engelsman
Rahvis, die ze liet dragen bij een grijs zijden pak
je met wijde rok, en er veel succes mee oogstte.
Hoed, handschoenen en bloese werden vervaardigd
van dezelfde stof: een wit en rose streepje, dat
vooral in het hoedje ingenieus werd verwerkt. Het
bloesje sluit met een strikje hoog tegen de hals. de
handschoenen hebben kapjes en.het hoedje be
hoort heus zó te worden gedragen: boven op het
hoofd, zodat de pompoen eigenwijs naar boven
wijst!
DR WORDEN thans weer voorjaars- en zomerschoenen te kust
■*-J en te keur te koop aangeboden in Nederland. Voorjaars
schoenen worden niet alleen bepaald door open neuzen en hiel-
len of uitsnijdingen- De groeiende vraag naar licht en luchtig
wordt beantwoord door het brengen van ongevoerde schoenen,
waaraan stevig, maar vooral soepel bovenleer is verwerkt.
Het hierbü afgebeelde schoentje (links) met de halve hak heeft een
grote koperen gesp, waardoor de voorvoet zeer kort ljjkt en is gemaakt van
eennzwarrrrt' 3,5 ™kenslees. zagen het rood gee"
len ge%nVa»e1nzen,nHrdre'w ke"nen b« volop-zomersanda-
h" f «r.""en- He' rechtse model is in glad calfsleer uitgevoerd Het
een netwerk H™ itestm^ l' ""f, ver"jnde en het omsluit de voet als
zü" Behalve ta InVTJ^ s'utscr dan wij de laatste jaren gewend
zwart lak caWsleer' d°et dit model het goed in
Bü menu 6:
GEPOCHEERD EI
In een wijde pan een flinke laag
water aan de kook brengen met een
scheutje azijn en wat zout. De warm-
te-bron temperen. De eieren breken
en een voor cén uit de schaal in het
water laten glijden. Het eiwit over de
dooier scheppen en de eieren in 3 a
5 minuten gaar laten worden. Hierbij
zorgen, dat het water niet kookt. De
eieren met een schuimspaan uit de
pan nemen en voorzichtig op een
warme schaal leggen. Deze garneren
met wat radijsjes of een takje peter
selie.
Bü menu 7:
ROLPENS OF BLOEDWORST
Zacht bakken en bedekken met 'n
schijf gebakken appel.
HAVERMOUTVLA
Dunne havermoutpap koken van 1
liter melk en 30 g (4 eetlepels) ha
vermout en deze bijbinden met 15 g
(1 1/2 eetlepel) puddingpoeder, dat
met iets koude melk is aangëmengd.
Ook wandelschoenen moeten licht
van gewicht zijn in dit jaargetijde,
zonder de steungevende functie te
verwaarlozen. Deze moliëre omsluit
de voet geheel, maar is uiterst buig
zaam, mede door de crêpe-zool, die
een geheel vormt met de sleehak. Het
witte nubuck kan zowel met wit leer
als met zwart of beige worden ge
combineerd, passende bij de kleuren
van de kleding. Fijne perforatie ver
hoogt de luchtigheid.