MAY KNUTH, een vrouwen-drama PIET DE KOPEKE, in een blauwe kiel door ESSCHEN VAN GOGH-HERDENKING heeft blijvende waarde m q n n n ÜJ [iü LLJ 3 ÜJ SPIONNE OMWILLE VAN DE SCHOONHEID Zij vocht voor haar leven met geheime wapens r 1 Boekenplank Merkwaardige Mensen Dr Drees opent de „Keukenhof" De gedenksteen Veel schade bleef beperkt... DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 MAART 1953 Naar een nieuwe toekomst.... Gouden bruiloft van Rillands echtpaar in Bergen op Zoom Geslagen, maar ongebroken B Princenhages emigrant lijkenaflegger en kluchtzanger ,Ik werd vooral een Belg bij gebrek aan een begrafenisondernemer!" Met het volk vergroeid" Voorbereidingen ziin in het laatste stadium Nieuwe uitgave van brieven wordt aangevuld WERKEN UIT HET LOUVRE V |ien ran de llijk I ied, I /an I /an |rer- op liar- lij- I ies- I jer- 1 Im- van *erd hge- Ihem lïlles I ;ller li en ltoch Moerstraatsebaan te Bergen op Zoom vierden Johan YViskerke en Maatje v. d. Griek uit Rilland hun iouden bruiloft. Hun huis in de Adri an Butijnstraat werd overstroomd; binnen ligt de modder centimeters dik en rondom stroomt nog steeds het wa ter. Bescheiden heeft de hele familie dit feest gevierd, wat niet betekent, dat bet minder vrolijk was. Want Zeeu wen incasseren slagen met een ver trouwen in de toekomst .zoals dat slechts eigen is aan mensen die zich tot levensdevies gekozen hebben: „Luctor et Emergo". Van alle kanten kwamen blijken van belangstelli iff binnen; ook van de harmonie E.M.M., die een serenade kwam brengen. Het begon al met bakker Vermaat. die bij de bestelde broodjes een pracht van een taart cadeau deed. Van de Petroleummaatschappij „Esso", waar voor bet echtpaar bijna 30 jaar lang olie heeft verkocht, ontvingen ze een Johan Wiskerke en Maatje v. d. J Griek uit Rilland op hun gouden brui- loftsdag achter het huis van de fam. v. d. Kreekc-Wiskerke aan de Moer- J straatsebaan, temidden van hun kin- deren en kleinkinderen. grote bloemenmand. Dat het geld. voor het feest gespaard, wegspoelde, heeft geheel geen afbreuk gedaan aan de gezelligheid. Maatje, nu in haar Zondagse Zeeuwse kledij, zit temidden van haar dochters en zoons, die voor deze ge legenheid overgekomen zijn uit afge legen delen van het land: Zwolle. Amersfoort. N.-Holland en uit Emmel- oord in de N.O.-polder. Naast haar, Johan Wiskerke. die 30 jaar lang de „belleman" van Rilland was. Hij riep berichten om voor open bare verkopingen, slachtingen, kort om; alle plaatselijke nieuws. Het zal nog wel even duren, voordat zijn stem en het belgeluid weer door de straten in het zo gehavende dorp klinken. DE FOTO CEN van de zoons laat een foto zien van het dorp. „Kijk, hier staat 't huis van mijn ouders zegt hij, ,,'t meubilair valt uit elkaar. Vorige week zijn we nog wezen kijken. We durf den in de modder, die de vloeren be dekte, niet te lopen, omdat we bang waren het serviesgoed kapot te trap pen, dat er onder lag". Maar het huis wordt nu weer schoongemaakt, zoals zoveel huizen in Rilland nu. Niemand woont er nog, maar in ieder geval werkt ieder weer aan de wederop bouw na „de ergste aller oorlogen", welke woorden zij zich van de Konin gin herinneren. Boven het water steken op de foto de kop en wieken van een witte mo len uit en verlaten ligt het klooster. Maatje vertelt ijver die eerste dagen, zoals zij het alleen maar kan: „Ik zag m'n kippen wegdrijven; en ze waren juist zo lekker aan de leg". Dat ze zo praten, betekent niet, dat ze het licht opvatten wat hun over kwam. maar dat ze de slag te boven zijnl De duiven van Rilland zijn ge bleven; waar ze hokken is een raad sel. want de tillen zijn vernield. Door een boer worden ze in het leven ge houden. Hij zet regelmatig een pan graan weg voor de dieren. De dochter, die met haar gezin in hetzelfde huis aan de Moerstraatse baan woont, vertelt dat er tegen haar woning in Rilland een massa hout is aangespoeld, waar ze misschien wel 10 jaar van zouden kunnen 'stoken. EEN NIEUWE LENTS ]\AAAR nu op dit feest denken z niet meer zo aan de ramp. Ze zijn bij elkaar nu, allemaal; in kamers, die versierd zijn met guirlandes en bloe men. In het tuintje voor het huis ont bloeien crocusjes, die haar paarse en gele kleuren in het zonlicht ten toon spreiden als voorboden van een nieu we lente. Ook in het leven van Johan Wiskerke en Maatje v. d. Griek. ONBEWOGEN hoorde dezer dagen een 46- jarige toneelspeelster Maria Knuth door de Openbare Aanklager van het Staatsge- rechtshof in Bonn vele jaren gevangenisstraf tegen zich eisen wegens spionnage voor de Poolse geheime dienst. In samenwerking met twee beambten van het politiecorps van Funkfurt had Maria Knuth sinds 1946 geheime documenten naar Polen weten te smokkelen, documenten die voor een deel betrekking hadden op geheime verdedigingsplannen van West-Duitsland in geval van een aanval door Rusland. Aanvan kelijk werkte zij onder leiding van de ex-ka pitein van de Duitse Weermacht Heikk Kunze, die onmiddellijk na de oorlog een per fect werkend spionnagenet voor de Poolse communisten in West-Duitsland schiep. Doch toen Kunze ten einde raad en geen uitweg uit zijn moeilijkheden ziende in 1949 te Ha- meln zelfmoord beging, nam Maria Knuth de leiding van de organisatie over. Haar proces was het eerste grote-na-oorlogse proces te gen een vrouwelijke Duitse spionne. J^E ACTRICE Knuth was op een zeer meerwaardige wijze in de spionna- ge-business terecht gekomen. Geen avontuur had haar verleid, geen anti- Westerse gevoelens geen overtuigd communisme. Maria Knuth's tragedie lag in haar leven zelf. In 1940 woonde Maria in Berlijn Grünewald, in een van die wijken, waar de gewone sterveling alleen kan gaan rondkijken maar niet kan wonen, omdat het leven er peperduur is. Het echtpaar Knuth leefde er op grote voet en kon dat doen, omdat Manfred Knuth invlieger was bij del Junkers Vliegtuigen Fabrieken. Jaren-1 lang had Maria Knuth Manfred ge-\ volgd van de ene Junkers fabriek] naar de andere. Hun huwelijk was ge lukkig, totdat in die dagen van 1940 een ramp zich over het familieleven van de Knuth's voltrok, wellicht om dat beiden de wezenlijke waarden van het leven niet kenden. Sinds die tijd leefden zij gescheiden. May Knuth, zoals zij door haar ken nissen werd genoemd, trachtte een, baan te krijgen bij de film en slaagde daarin. Zij was een zeldzaam knappe vrouw. De oorlog woedde niet lang daarna in alle hevigheid, ook in het hart van Berlijn, al was dat aanvankelijk slechts vanuit de lucht. Maar vanuit de lucht voltrok zich de tweede ramp over deze vrouw. Bij een luchtaanval brandde haar huis af met alles wat May Knuth bezat. Niettemin zou deze ramp te over leven zijn geweest. Zij deelde haar met talloze andere Berlijners, die eveneens niets meer bezaten. Kort daarop echter, toen de actrice op weg was naar een van de weinige theaters die in Berlijn nog overeind stonden, trof haar opnieuw een ongeluk. Getekend Dij de zware luchtaanval op Berlijns binnenstad, waarbij duizenden bur gers omkwamen, werd Maria Knuth voor haar verdere leven getekend. Het viaduct, waaronder zij schuilde,, stortte in. De actrice werd zwaar ge wond, bleef 24 uur onder de puinho pen liggen en werd tenslotte gered. Maar van de knappe verschijning van eertijds was niets anders over dan een ongelukkige verminkte vrouw, wier gelaat geschonden was, half verlamd, het linkeroog half dicht en de mond hoeken scheef getrokken. Zo verliet Maria het ziekenhuis: een vrouw, die niets meer van het leven te verwach ten had. In deze toestand begon May vertwij feld naar middelen om te zien, die haar geschonden schoonheid konden herstellen. Zij bezocht befaamde chi rurgen. En daar was het, dat het licht voor de ongelukkige begon te dagen. Herstel was mogelijk, er was alleen geld voor nodig, veel geld. Zo viel May Knuth in handen van ex-kapitein Kunze. Kunze had onmiddellijk begrepen, het spionnage-werk gebruikte, waren zeer verscheiden en van een vrouwe lijke geraffineerdheid. In een antiek Boeddha-beeldje smok kelde zij een plan naar Polen, dat naar zij meende was opgesteld door generaal Heusinger. De Poolse geheime dienst ontdekte echter, dat men Maria waardeloos materiaal in handen had gestopt. An dere documenten van gewicht vielen de actrice echter in handen. Zij had geleerd om te gaan met een micro fototoestel. Nadat de documenten wa ren gefotografeerd, waste Maria de fotofilm in een chemisch bad, waar door het papier losliet en alleen de foto-band overbleef. In elkaar gefrom meld tot minuscule balletjes bracht de spionne het materiaal naar Oost-Ber- lijn. Een andere methode was deze: May stuurde aan een uitleenbank in Nooit heb ik gedacht nog eens voor een aardse rechter te sullen verschijnen, tvanl ik had nog maar een paar jaar te leven!" aldus verkÊiarde de actrice na afloop van het proces. In deze woorden van een uanhöpige vrouw lag voor een deel de reden van Maria Knuth's intrede in de Poolse geheime dienst. dat deze vrouw met haar vele relaties in de beste kringen van het Westen een waardevol instrument van de ae heime dienst kon zijn. Hij gat haar .grote sommen gelds. De eerste bestemming van het geld waren de plastische operaties, die be kende chirurgen toepasten op het ge schonden gelaat van de spionne. Een hele serie van deze operaties slaagde er tenslotte in voor een deel de schoonheid te herstellen, waaraan May vasthing alsof haar leven er mee gemoeid was. En in 1950 verbaasden zich haar kennissen over de verande ringen, die het geschonden gelaat van 1944 had ondergaan. Dubbel leven DERLIJN werd May echter al te snel te heet onder de voeten. In Keu len liet zij een prachtig patriciërshuis voor zich inrichten. Als iemand haar vroeg, waarvan zij leefde, vertelde zij, dat zij synchroniseerwerk bij de nieu we filmindustrie had. Niemand, niet eens de beste vrien din, kende het dubbelleven van de actrice. Maar elke 1ste en 16de van de maand luisterde Maria Knuth of half drie 's nachts op haar FM toestel naar de kortegolfzender van de Poolse ge heime dienst. Zo ontving zij de aan wijzingen. die haar hielpen bij haar werk. De methoden, die Maria Knuth bij Oost Berlijn ogenschijnlijk zeer on schuldige pakjes tijdschriften, boeken en platen enz. Maar ergens in deze pakjes was altijd wel een miniem stukje micro-film geplakt, waarop de gegevens stonden, waarvoor de Polen Maria met goud betaalden. C oud was echter niet de dorst ge- weest, die deze vrouw tot het ge vaarlijke spel had verleid. Het was alleen haar geschonden gelaat, haar verminkte lichaam en haar gekwetste ziel, waarvoor zij had willen vechten. En nadat de actrice dit doel eenmaal had bereikt, interesseerde het werk haar niet meer. Zij wilde weer zoals ieder ander eerlijke arbeid verrichten om in haar levensonderhoud te voor zien. Het was in die tijd, dat zij ver twijfeld zocht naar ander werk. Maar alsof het lot haar nog niet genoeg ge troffen had. werk voor May was er niet te vinden. Einde 1951 ging zij nog eenmaal bij kennissen in Berlijn op bezoek. „Ik houd het leven bij de film niet meer uit", klaagde zij, „wat heb ik aan vier pelsmantels, paarlencolliers en rijk dom? Weten jullie geen ander werk voor me?" Reeds was het te laat. Enkele maan den later werd de spionne gearres teerd tegelijk met haar ondergeschik ten. Er was een einde gekomen aan een leven, dat volkomen verwoest was. Oude vrouw. TOURNALISTEN, die weer een jaar J later Maria Knuth in de beklaag denbank zagen van het Staatsgerechts- hof in Bonn, waren verbijsterd over de verandering, die zich nogmaals over Maria Knuth's gelaat had vol trokken. De laatste ramp had de actrice zozeer verouderd, zozeer tot vertwijfeling gebracht, dat zij op een oude vrouw geleek. En niets anders wist de ongelukkige te zeggen, dan die merkwaardige woorden: „Ik had nooit gedacht nog eens voor een aardse rech ter te moeten verschijnen." TAE TINTELENDE, TOLLENDE ogen van Piet Embregts uit de Sta- tionstraat van Esschen, de brede en soms briljante gebaren, ver raden niet met iemand te doen te hebben van 78 jaar en zeker niet te maken te hebben met een persoon, die zelf beweert twee maal te heb ben geleefd. In Esschen kennen ze Piet Embregts niet, ze hebben er alleen ge hoord van Piet de Kopere, die als een kleine jongen van zeven of acht jaar uit Princenhage trok met zijn vader en moeder en die sinds die tijd deel uitmaakte van de Esschense gemeenschap, die Piet de Kopere aanvaardde als een merkwaardig mens, want op het ene ogenblik was hij bezig met het afleggen van een lijk en op het andere moment stond hij op straat een vers te declameren in zijn vermaarde blauwe kiel, met zijn rode zakdoek rond de hals. Piet de Kopere werd bekend als kluchtzanger. Hij ging declamerend door het leven, met een glimlach en pienter spelende ogen», die zijn gezicht karakteristiek en geschikt maakten voor het toneel, dat hij aanbad met een intense liefde en bespeelde met een haast eeuwige vitaliteit. Tk ben een merkwaardig immigrant", zegt Piet de Kopere, terwijl hij leunt tegen de toonbank van zijn klei ne winkel. „Ik ben met het volk hier vergroeid en ik geloof, dat ik er een deel van ben geworden. Was ik eer tijds niet een gekend lid van het Sint Sebastiaansgilde, die beroemde en ou de vereniging van pieken, schilden en gebaarde mannen, die de traditie handhaafden en dansen uitvoerden, die in de zestiende en zeventiende eeuw ook op de programma's prijk ten? Ik geloof werkelijk een deel van Esschen te zijn geworden, ook al werd ik verstoten uit het gilde van Sint Sebastiaan en nam ik de wijk naar het Sint Andriesgilde van de Wildert, even oud, met evenveel tradi tie, even gezellig. met de broeders en zusters van de maatschappij. Ik werd een van hun types, misschien wel een van de be- kendsten." Piet de Kopere sprak geen hoog hartige taal, want hij toonde enkele waar de voordrachtkunst nog wordt beoefend op een gezellige avond, waar tegelijk met het drinken van de pinten bier enkele tafels tegen elkaar wor den geschoven en waar wordt gezon gen en gesprongen. REPERTOIRE Ik werd vooral Esschenaar bij ge brek aan een begrafenis-ondernemer. Eens deed een familie een beroep op mij om een dode te komen afleggen. Ik schrok er erg van terug, want ik voelde meer voor een klucht op de planken dan voor een baantje in een obscure, rouwige kamer. De aandrang was echter hartstochtelijk en ik gaf er gevolg aan. Ik legde de dode af, ik deed blijkbaar mijn werk goed, want nadien werd ik tientallen malen ge vraagd deze arbeid te herhalen. Ik werd er aan gewoon, hoe ongelofelijk dit ook mag klinken. Ik werd zoveel als immigrant-lijkenaflegger, maar ik blééf kluchtzanger. Ik bleef een man, die graag danste met het gilde, uitging NJiet alleen in de kroegen verwierf 1 Piet de Kopere zich de volksroem. Hij werd ze evenzeer meester in de open lucht, in de natuur. Want had Piet de Kopere een goeie bui, was hij op welk uur van de dag ook verliefd op zijn kunst, dan schoot hij zijn blau we kiel aan en begon hij voor te dra gen als een moderne troubadour. Dan zagen de Esschenaren de kleine kun stenaar bezig met zijn grote trom. voordragend het lied van „Peer Gros- ques" of van „Jan, de Dromer". Dan leefde Piet de Kopere, zoals hij zal blijven leven in de herinnering als een extravagant type, een zonderling im migrant. Piet de Kopere bespeelde in Esschen nog meerdere registers. Niet alleen de gouden medailles van het toneel wer den zijn roem, hij werd een bekende van Esschens Vrije Vakschool. Hoe vaak poseerde Piet niet voor de jon ge schilders en kunstenaars, die in zijn expressief gezicht een dankbaar onderwerp zagen? Daarbij was Piet Embregts 35 jaar lang voorzitter van de ziekenbond, een baantje, dat hem wel beviel, even als het koperslagersvak, dat hij fei telijk behoorde te beoefenen. „Ik mag terecht zeggen, dat ik twee keer heb geleefd", merkt Piet de Ko pere op. Ik heb veel gezien in mijn leven. Ik werd in de oorlog van '14- 18 door de Duitsers gevangen genomen, maar ik ontsnapte uit het cachot en ik keerde in een Belgisch vrijwllli- gerspak terug in Esschen. Ik heb veel meegemaakt, heel veel, maar....!" Piet de Kopere was en bleef de troubadour van Esschen. De volksman, die zijn hart verpandde aan de volks kunst. Piet de Kopere.... de lijken aflegger en dekluchtenzanger.... MENS VAN GOGH moet in het midden van de belangstel en v™ 6n g®plaatst en de aandacht van meer mensen moet P t? 7 W6rk worden g^icht. wpru.t "J®11 zich voor ogen stelt, overal waar ge- WdeS n vf VT :ereidingen tot een waardige Van Gogh- Bppff honderdste viering van Vincents geboortedag heeft men hiervoor aangegrepen en het ziet er naar uit, dat deze herdenking niet alleen een nader contact van ons volk met het werk van deze grote kunstenaar als resultaat zal hebben maar dat er tevens een blijvend monument, de schilder ter ere zal worden opgericht. LJET is bekend, dat op verschillende plaatsen in Nederland tentoon stellingen van het werk van v. Gogh gehouden zullen worden. Een komt er in het Gemeentemuseum te 's-Gra- venhage van 30 Maart—17 Mei, een in het Rijksmuseum Kröller-Müller te Otterlo van 23 Mei—19 Juli en een in het Stedelijk Museum te Amster dam van 24 Juli—20 September. Daarnaast worden nog in enkele an dere plaatsen kleinere expositie ge houden, n.l. te Zundert en te Hoens- broek. De drie grote tentoonstellingen zul len een zeer breed beeld geven van persoon en werk van Vincent van Gogh. Niet alleen werk dat in Neder lands bezit is zal hier worden uitge stald, maar er komen ook schilderijen uit het buitenland. O.a. zullen er werken komen, die sinds kort in het bezit zijn van het Louvre in Parys. Ze hebben lange ja ren en bijna in verborgenheid toebehoord aan de zoon van de dok ter, die Vincent in Zuid-Frankrijk heeft verpleegd. Toen hij ze aan net Louvre ten geschenke deed, stelde hij als voorwaarde, dat ze niet zouden worden uitgeleend, tenzij aan Neder land. Dit laatste zal nu dus gebeuren. DE OMGEVING VAN VINCENT o V. J 0 m Pari3s omgang heb- oen gehad cn wier werk nok invloed 0p, V. hupsten aarschap van Vincent zal hebben gehad. Deze tentoonstel ling, die wordt samengesteld uit de collectie Theo van Gogh, wordt op 31 Maart geopend in het Kröller-Müller- museum. HERUITGAVE BRIEVEN LJIERBOVEN spraken we van blij vende waarden, die uit deze van Gogh-herdenking voortspruiten. Hier toe mag men zeker rekenen de her uitgave van de brieven van Vincent aan zijn broer Theo. Uit deze brieven kan men zich, evenals uit zijn werk. een goed beeld vormen van dè ge- dachtenwereld van de kunstenaar. Toch of misschien beter: juist daarom heeft men het steeds als een gemis gevoeld, dat deze brieven verzameling een leegte vertoonde, n.l. uit de tijd, dat van Gogh bij zijn broer in Parijs woonde. Dit zal men nu in de nieuwe uitgave aanvullen, door er brieven in op te nemen, die Vincent vanuit Parijs aan anderen schreef. „VAN GOGH-MUSEUM" LJET KrölIer-^Tüller-museum te Ot- terlo bevat in vast bezit zoveel werk van Vincent van Gogh, dat men het welhaast een „Van Gogh-museum" zou kunnen noemen. Bij gelegenheid van de herdenking wordt dit museum uitgebreid met een ruime aula, die men gereed hoopt te hebben op de dag, dat daar de tentoonstelling geo pend wordt. Ook dit zou men als een geschenk van blijvende betekenis kunnen zien. Tenslotte zal in het kader van de van Gogh-herdenking in het Haagse gemeentemuseum een driedaagse stu diebijeenkomst worden gehopden, die voor ieder toegankelijk is. Deze bij eenkomst valt op 27, 28 en 29 Maart. Van Gogh-kenners uit alle windstre ken komen er heen om door middel van inleidingen, waarop telkens een debat kan volgen, alle facetten van het leven van v» Gogh te bekijken. DE VIERING TE ZUNDERT LJET spreekt voor zich, dat Zundert de geboorteplaats van Vincent, in de herdenking niet achter zal blijven. We hebben hierover al eerder een en ander gemeld. Op 30 Maart.de geboor tedag van v. Gogh. zal er een herden- <0^ '(f/ Op 3©"«7SÖS3 HRHP M "V V iV i %,V!«aRTVAN .££0C3«EJNI A.M. Advertentie) dank zij tijdig overleg met onze deskundige advi seurs. Ook Uw bescha digde bankstel en ander meubilair kunnen wij wel* licht weer keurig in orde brengen. Vraag vandaag nog bezoek aanl COMPLETE WONINGINRICHTING BAGIJNH0F 10 - TELEF. 3551 OORDRECHT hi^ fgmiddag llceft l)r w- Drees, de Minister-President, de nationale loemententoonstelling „Keukenhof" te Lisse, die dit jaar voor de vierde achtereenvolgende maal wordt gehouden, officieel geopend. Dr. W. Drees ontvangt uit handen van Jacoba van Beieren de gouden Keukenhof-speld. In het midden: Mevrouw Drees. P)E kennismaking met het werk van Vincent zal gemakkelijker vallen, wanneer men iets weet van de omge ving. waarin de schilder heeft geleefd en gewerkt. Om dit te bereiken heeft men naast de exposities van het werk van v. Gogh ook een tentoonstelling ingericht, die schilderijen toont van de kunstenaars, waarmee Vincent en Dit is een afbeelding van de gedenk steen, die in Zundert op 30 Maart zal worden onthuld. Hij is ingemetseld in het huis, dat gebouwd is op de plaats waar v. Gogh geboren werd. Zoals men weet, is het eigenlijke ge boortehuis van Vincent in 1903 afge broken. De gedenksteen die zal wor den onthuld door prof. dr. de Quay, Commissaris van de Koningin in N. Brabant, is ontworpen en vervaardigd door de Bredase beeldhouwer Nicl Steenbergen. kingsbijeenkomst worden gehouden, waarop prof. dr. J. E. de Quay, de herdenkingsrede zal uitspreken. Op de plaats waar de kunstenaar werd ge boren zal een gedenksteen worden onthuld .vervaardigd door de beeld houwer Niel Steenbergen. In de mid dag wordt in het Parochiehuis de ten toonstelling geopend door ir. Vincent van Gogh, neef en naamgenoot van de schilder. Het Brabants Orkest zal deze plechtigheid opluisteren. ARTISTIEKE VAN GOGH- FILM Een beeld uit de film: Veiling van een van v. Goghs meesterwerken. TN feite is de van Gogh-herdenking reeds geopend en wel met de gala première van de kleurenfilm, die aan het leven van v. Gogh is gewijd. H.M. de Koningin en het Corps Diploma tique woonden deze eerste uitvoering gisteren in de Residentie bij. De film, vervaardigd door Poly- goon-Profilti, is zeer geslaagd. Piet Out was de cameraman, die voortref felijk werk verrichtte. Dr. J. Hulsker schreef het scenario en voerde de re gie en Jan Mul schreef er muziek bij. Zij hebben samen een rolprent gepro duceerd, die in alle opzichten verant woord is, ook wat betreft en dat is hier uiteraard zeer belangrijk de kleuren. Er zullen versies in enkele moderne talen worden vervaardigd, zodat deze welgeslaagde eersteling van Polygoon ook in het buitenland genoten kan worden. WOEST WATER. Klaas Toxopeus, die met zijn „Vlie gende Storm" zich ontpopt heeft als een hartig en smakelijk verteller, heeft in een tweede boek nu zijn herinneringen vervolgd. In dit boek voert hij ook een ander ten tonele, een vissersman, die een leven van vriendschap en strijd met de zee heeft gekend. Zo worden we dan verder ingeleid in dit ongecompliceerde, rui ge en eerlijk leven van mannen langs het grote water en het is een ver ademing er kennis van te nemen. Hier geen geintrigeei en gepeuter, maar mannelijkheid en moed in een voudige plichtsvervulling. Het boek is zo up to date, dat zelfs belevenissen in de rampnacht van 1 Februari nog worden verhaald. Ook vooi de opgroeiende jeugd zijn deze relazen vol eerlijke kracht zeer boeiend en leerzaam (Uitgave Het Wereldvenster, Baarn). ADVENT IN RUSLAND Edzard Schaper, die in zijn „De laatste Pope" een treffend beeld gaf van het landelijk leven en de reli- gieuse gesteidtemssen in Estland, laat nu de figuur van diaken Sab- bas uit dit eerste boek naar Rusland trekken, waar hij de onder de com munistische as smeulende godsdien stige vonken weet aan te blazen. Hij komt jr ook weer in aanraking met de zoon van de laaste pope, die thans 'n machthebber is geworden in 't bolsjewistisch bestel, maar die on der de indruk van opnieuw gewekte herinneringen aan zijn jeugd en door de liefde van een jong meisje de weg naar het geloof terugvindt. Tenslotte wordt dit „religieus complot" opge rold, maar in de verhoren en het kwellende gevangenisleven blijft de geloofsmoed levend. Edzard Schaper weet in dit boek bizonder treffend sfeer en stemming van het nieuwe Russische leven te schilderen. de doem van onderdrukking en angst, maar ook het onverwoestbaar geloof in eenvoudige zielen. De gestalten van de popezoon Ilja, van het meisje Doesjka. maar vooraj ook die van diaken Sabbas brengt hij levensecht en onvergetelijk tot ons. Een voor treffelijk boek. (Uitgave J. J. Romen en Zoon, Roermond).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 7