llastilaii QeStem Schoonmaakwoede Londen „Best Sellers" ZO IS DE PARISIENNE en vernieuwingsdrang in onze wooncultuur Het voorjaar in op nieuwe schoenen Eet eens andere vis! 8 DES, vterde blad VRIJDAG 20 MAART 1953 In 't Zuiden minder fanatiek door D. J. van der Ven Verschillen met de Nederlandse vrouwen iur met begun- rtering. BIJ het zichtbaar lengen der dagen barst ze los! Het aanschuchteren van een eerste prille voorjaarsdag kan fataal zijn! Plotseling heerst er een terreur van zeepsop, boen ders en dweilen. Anders zachtmoedige en inschikkelijke huismoe ders kunnen op eenmaal zich metamorphoseren in medogenloze schoonmaakfuries. In een ware drijfjacht naar stof en vuil wordt ieder begrip van hui selijk comfort met voeten getreden. Veel te vroeg in het seizoen gaat soms de kachel naar de smid om na controle op de zolder te worden weggeborgen. Ramen worden tegen elkaar opengezet, zodat het overal tocht en trekt met het gevolg van opgelopen verkoudheden, niezen en proesten kuchen en hoesten in een periode, waarin de mens door zijn winterse' achterstand aan vitaminenen het meest vatbaar is voor aller lei kwalen in de eerste plaats voor de zo gevreesde griep. Maar de vrouw verdraagt al dat ongemak en de toch absoluut redelijke verwijten van manlief en zoons in de onredelijke activiteit, die haar het gehele huis van zolder tot de kelder overhoop doet halen om het daarna met een schijnbaar maximum aan arbeidsverspilling weer op orde te brengen. Tot haar verdediging voert zij als enigst voor haar geldend motief aan, dat het huis toch schoon moet worden. I \/raagt men zakelijk waarom dit schoonmaken niet in Mei of Juni V inplaats van in Maart en April kan 1 geschieden, als er niet met lamplicht I behoeft te worden gewerkt, de ka chels zonder lichamelijk ongemak kunnen worden gemist en d§ kans op kou vatten verminderd is, dan wordt tegen al die redelijke motieven geen enkel steekhouderd argument aange voerd, doch alleen maar als dooddoe ner geplaatst „omdat het zo nodig is." Een op louter vrouwelijke overwe gingen steunend pleidooi voor de gro te voorjaarsschoonmaak valt hopeloos ineen tegenover de wei-gefundeerde redelijkheid der mannelijke tegen partij, Maar desalniettemin en noch tans ""triomfeert de onredelijke schoon- maaktirannie der vrouw en moet de man bakzeil halen. In die manne-spot en het zeer po- sitief stelling nemen van de heren der schepping tegen de grote schoon maak zit een erotisch addertje ver borgen. Hier ligt de verklaring voor de talloze, koddige, grappige, ko mische soms ook wel wrange en zure verhalen in dicht en proza over de schoonmaak. Daarin schuilt een ele ment van vrees om ridder te zijn van de droevige figuur, die op oude cents prenten van Jan de Wasser ons wordt voorgesteld met het rijm: Hier is de orde al te zoek Jan ruilt hier broek voor schorteldoek. Een zeker mannelijk fatalisme kun nen we tenslotte beluisteren in de Achterhoekse schoonmaak-jeremiade, beginnende met: Daor he'j 't arme leue van de slang gebeten zou zijn. Men verklaart dit door aan te nemen, dat de morele rem in de Noordelijke zwaar-op-de- handse Calvinistische vrouw in het voorjaar een grotere tegenstand op werpt tegen haar instructieve eisen en dat door haar het conflict dus he viger wordt gevoeld en de neurose dus duidelijker om een oplossing vraagt. Er moge in dit alles een kern van waarheid zijn, wie Zuid-Limburg kent weet, dat daar óók spanningen heer sen in het voorjaarsbestaan van de vrouw, al uiten deze afgestemd op de volksaard en de religie, zich op niet minder dwingende wijze. De schoonmaak heeft er niet plaats in het vroege voorjaar met zijn ern stige erotische winteruitlaat in de Carnaval, maar midden in de zomer met zijn Sacramentsprocessie en ker mis. De Limburgse grote poets zet niet alleen ieder huis op stelten, maar brengt ook beroering in menige dorpse samenleving. De gehele week toch voor de bronk- of Kermis-Zondag is iedereen in de weer om klaar te komen. Daar bij worden bepaalde voorschriften in de volgorde der werkzaamheden in acht genomen. Zo geldt bv. de Vrijdag in die week op het Limburgse platte land algemeen als bakdag voor de vlaaien. Aardig heeft eens dr. Felix Rutten de schoonmaak- en de vernieuwings drang van de Limburgse halvesche (boerin) getekent in de volgende re gelen: „Alles komt maar op de moeder neer en waarom geef ik er ook niet de brui aan. Maar dat was het nu net. Het is kermis en Tines had gelijk, daar re deneer je niet tegen in. Van jongsaf was het in haar gehamerd, kermis, dat is schrobben en schuren en sjou wen en vla bakken, het is een rite, het is een heilige onveranderlijkheid, een drang haar opgedrongen door 't i i „„„.i rhythme van de tijd. En al zou de schoonmaak u)eer,\vYa niet gegeten worden, zij moet ge in de hele wekke vuur peen cent plezeer. VERDEDIGING r\e schoonmakende huisvrouw kan ook wel terdege het een en ander aanvoeren ten gunste van die jaar lijkse door de mannen zo gewraakte activiteit in de vroege lente. Ten eerste is het hygiënisch natuur lijk volkomen verantwoord, dat na de lange winter met het stoken der haar den en kachels en het door de kou weinig open zetten der vensters het huis wel eens in een extra beurt goed gelucht mag worden. Ook het binnen- schijnen van de felle voorjaarszon in de Maartse dagen brengt vele onge rechtigheden aan het licht. Hier een vaal tafelkleed, daar een rafelig ta pijt, ginds weer een verschoten gor dijn of stoelbekleding, kortom over al dringt de noodzakelijke vervan gingsbehoefte, vooral in de woning textiel, zich op. Daar juist de Nederlander vooral gesteld is op een wei-verzorgd inte rieur, is de leuze „Kleedt eerst uw woning aan" in deze schoonmaakwe- ken geheel op zijn plaats. Laat u niet al te gemakkelijk verleiden tot gro tere of kleinere uitgaven voor andere doeleinden, die ten koste gaan van de veel-geroemde Hollandse huiselijk heid, want het moet niet alleen bij de grote voorjaarsschoonmaak blijven maar denkt ook aan de noodzakelijke vernieuwing! Poëtisch-aangelegde vrouwen zul len zich er op beroepen, dat zij in innige natuurverbondenheid onbe wust worden gedreven het huis zo wel van binnen als van buiten op te knappen en aldus zoveel mogelijk in harmonie te doen zijn met de natuur, die juist in deze weken ook weer zich verjongt en vermooit. Zij geeft dus slechts gehoor aan haar innerlijke roep, wanneer zij zich aan de drang tot een verhoogde schoonmaak-acti- viteit en aan dc vernieuwing van haar woning-aankleding niet ofittrekken kan. Dit spreekt ook op suggestieve wijze tot ons in de fleurige reclame plaat van „De 10-daagse" met blijder' uitroep: „Lente! Uw woning vraagt ook wat nieuws!" LIMBURGSE VLAAIEN J_Jet onderzoek heeft uitgewezen ,dat onder onze Brabantse en Vlaamse zusters de schoonmaakwoede niet zo sterk heerst en in Italië zoekt men tevergeefs naar schoonmaakver- schijnselen, zodat de Italiaanse huis vrouw niet door de schoonmaak- bakken.' ZEEUWSCH-VLAANDEREN Qok de Zeeuwsch-Vlaamse boer stelt er prijs op zijn huis en hof tot in de puntjes schoon te hebben, wanneer hij zijn naaste familieleden „te waar schap" krijgt. In een juiste arbcids De plaatjes zijn van Hie Cramer uit de brochure „Schoonmaak en Stof-be- strijdiing", uitg. Hollandsche Uitgevers, huis te Amsterdam. /4WudL poetst zij kabinet en kast, dat ze blank als een spiegel en het straatje voor het huis wordt heftiger ge schrobd dan in de hele winter. Op lo gische gronden is de man dan ook allerminst principieel gekant tegen schoonmaken nog minder tegen ver nieuwing. Hij kan het zemen van rui ten, het schuieren en ontvlekken van tapijten evengoed appreciëren als 't wassen van groenten en het verscho nen op Zaterdagavond van de kinde- I ren. Maar zijn mannelijke intuitie ver zet zich met alle kracht tegen het on- op orde brengen verdeling werkt hij er met de ba zinne samen. Hij kuist de hof, scheert I §ewenste duchtig de heggen, roeit de brandnetelbossen van schrijftafel of boekenkast en het (tingelbossen) uit. Kortom niets dat er vuil, haveloos of vervallen uitziet, wordt overgeslagen. En binnenshuis zwaait de boerin de scepter met veger en raagbol, wist zij elk stofje, elk spinragdraadje weg, op ongeregelde tijden gedwongen moe ten eten in de keuken. Immers daarin voelt hij zijn machtspositie terugge drongen in een onderworpenheid aan de supprematie van de vrouw in de schoonmaaktijd en hierin zit nu fei telijk des Pudels Kern. W rij wel alle vissoorten kunnen op een of meer der volgende manie ren worden klaargemaakt: dikke rondvissen, zoals schelvis, gul, baars, grote poon, koken of stoven, want die krijgen we met bakken niet gemakkelijk gaar; moten, filets en platte vissen koken, stoven of bakken; vette vissoorten stoven met iets zuurs, bijv. citroensap, tomaat of wat azijn. De kooktijd hangt af van de dikte van de vis die moeten we er zelf op aankijken. Als 't visvlees tot op de graat ondoorzichtig is, is de vis gaar. Meestal moeten we bij wat dikkere vissen het vuur temperen na de eer ste paar minuten; dit om te voorko men, dat de buitenkant van de vis verbrandt, terwijl het binnenste nog niet gaar is. De tweede kant kan dan op het laatst vlug gebakken worden. Hier volgen énkele recepten voor 4 personen. Spiering, sprot of kleine wijting bakken. De kop afsnijden, de vissen open snijden en de lichaamsholte schoon maken. De vis zouten en het zout een tijdje laten intrekken. Zoveel boter, margarine of olie heet maken, dat de bodem van de koekenpan er ruim mee bedekt is. Is het vet goed heet ,dan de vissen door bloem of paneermeel halen en op een flink vuur vlug aan één zijde bruin bakken. De visjes die meteen gaar zijn keren, wijting nog een mi nuut of vijf zachtjes nabakken, ver volgens keren en aan de tweede kant bruin bakken. Bij gebakken vis gesmolten boter of margarine geven, die met iets water verdund is. Voor koud gebruik de vis liever in olie of zacht plantenvet bakken dan in hard vet. Dunne paling bakken. De paling vlak achter de kop rond om insnijden en de huid er aftrekken. De vis in moten snijden en deze aan één zijde bruin bakken. De warmte temperen en de vis een minuut of vijf zachtjes nabakken. Dan keren en de tweede kant vlug bakken. Zeepaling of kabeljauwstaart. Zeepaling zowel als kabeljauwstaart smaakt heerlijk met een zure saus (met citroen, kappertjes of azijn). Een stuk vis van ongeveer 300 g., boter of margarine, en halve citroen of een eetlepel kappertjes, azijn, zout. paneermeel. De vis zonodig stropen, wa-»sen en in een (vuurvaste) pan leggen. Ci troensap of azijn op de vis druppelen. Dit tenminste tien minuten laten in trekken. De boter of margarine en een stuk citroenschil of een eetlepel kappertjes en wat water toevoegen en de massa aan de kook brengen. De warmte temperen en het geheel zachtjes sto ven, totdat de vis ondoorschijnend (10 a 20 minuten). Ze met paneermeel bestrooien en hierop een paar klontjes boter leggen. Het gerecht, zonder dek sel in de oven of bovenop het vuur nastoven, tot een korstje gevormd is. Wanneer men een afzonderlijke saus bij de aardappelen wil geven, kan men een deel van het stoofnat afgieten, met water verdunnen en met aangemengd aardappelmeel binden. De citroenschil verwijderen. Stokvisschotel met rijst en gebak ken uien. Het is het aardigst om alle ingre diënten apart op te dienen. Gemaks halve of bij gebrek aan kookmateriaal kan men vis, rijst, aardappelen of vis en rijst ook wel samen koken. 200 g. ongeweekte of 500 g. geweekte stokvis, 150 g. (1 kopje) rijst, 1 kg. aardappelen, 1 kg. uien, (augurkjes of groenten uit het zuur), 45 g. (5 eetle pels) bloem, boter of margarine, olie, mosterd, zout. Zoveel water aan de kook brengen, dat de stokvis er geheel door bedekt zal zijn. De vis er in leg gen en meteen de warmte temperen. Het water tegen de kook aan houden. De vis ongeveer een uur laten sudde ren. De rijst opzetten met ruim 2 kopjes kokend water en zout en zachtjes voorkoken. De aardappelen gaarkoken in weinig water. (Desgewenst de rijst op de stoom hiervan gaar maken). De uien schillen en in dunne plak ken snijden. Vet of olie in de koeken pan heet maken en de uien bruin bak ken bij gedeelten tegelijk. De gebak ken uien niet afgedekt laten staan. Ongeveer een halve liter water (3 kopjes) stokvisnat met zout aan de kook brengen en binden met een papje van de bloem en koud water. Een stuk boter of margarine er door roeren en van het vuur af ongeveer een eetlepel mosterd toevoegen. Hiertoe de mosterd eerst met een weinig warme saus aan mengen. Rijst, aardappelen, vis en mosterd saus liefst van diepe borden eten. Des gewenst augurkjes of groenten in zuur er bij geven. Wilt U niet alles apart koken, dan de vis gaarkoken en een deel van het nat afgieten, de aardappelen onder in de pan leggen, daarop de rijst en dan de vis. De mosterdsaus apart ma ken of een lepel mosterd met iets kooknat aanroeren en dari door het geheel heen scheppen. De uien afzonderlijk goedbruin bak ken. Show van het Modecentrum (Van onze correspondent) TN EEN GANS andere sfeer dan tot A nu toe, heeft het Modecentrum voor de schoen- en lederbranche aan de Pers zijn nieuwe collecties laten zien. Ook al kunnen we niet bepaald zeggen ,dat er revolutionnaire wijzi gingen in de schoenenmode zijn aan gebracht, de variatie is nochtans zo zeer verrassend, dat de dames in de komende dagen met spiedende ogen de étalages in eigen woonplaats zul len bekijken om er de snufjes, die zo juist de schoenenfabrieken hebben verlaten, na te gaan. De taak, die dan de winkelier heeft, is uiteraard niet de onze. Onze taak is het, op de modenieuw tjes te wijzen en dan maar meteen te vermelden, dat het Nederlandse schoe nenfabrikaat steeds meer in het bui tenland wordt verbreid. Onze uitvoer is thans reeds 22 procent, zo werd ons medegedeeld, tegen vroeger nauwe lijks 4. En men voegde er aan toe, dat tal van modieuze schoenen, die men in Parijs in de étalages van de Champs Elysée ziet liggen, van zuiver Neder landse makelij zijn. Dat verbaast ons niet, na hetgeen de mannequins ons „aan de voeten" heb ben laten zien. Naast de flat is thans ook het semi-sportieve schoeisel in trek, maar dan met lage hak, licht en vooral zeer buigzaam. Het geklede genre nijgt naar spitsere leestvorm en de a-symetrische lijn. Kersenrood zal een gewilde kleur voor het sportieve schoeisel zijn, maar ook roomkleur. In het geklede genre is natuurlijk zwart in trek, maar toch ook pastelkleuren. Aparte snufjes vormen de dames schoentjes met verzonken hak of met schuimrubber bewerkt, lakschoentjes met plissering en volwaardige steun- schoenen, ook in sportieve modellen. En om de heren niet te vergeten: er is toenemende vraag naar lichtere kleuren en het type is afgestemd op de Italiaanse mode, namelijk spitser van leest, geheel effen of met eenvou dige versiering en met zeer soepele zolen. Natuurlijk worden ook verder de kolossen van schoenen gedragen, plompe modellen met rupsbanden en al! Overigens moge aan de heren wor den gezegd, dat men bij een blauw costuum geen bruine schoenen draagt. Er ging een applausje op onder de aanwezige fabrikanten, toen de inlei der vertelde, dat zwarte herenschoe nen nog altijd zeer gedistingueerd staan. Om tenslotte tot de dames terug te keren: suède pumps met glacé garne ring zijn modern in dit voorjaar en ook muiltjes in allerlei soorten. Onze foto toont links een geel mat- calfs schoentje van Timtur, rechts een geel metaal calfs zomerschoentje van Burmanje. REEDS NU HEBBEN DE LONDENSE haute couturiers en ont werpers geconstateerd, dat dit seizoen de export van Londen- se modellen een groot succes zal worden. Canadese en Ame rikaanse inkopers bestellen in Londen modellen die allen zullen worden gecopieerd voor het najaar 1953. Modellen die bestemd zullen zijn voor de grote overzeese modemagazijnen, zodat de kro- nings-mode bekendheid zal gaan genieten van New-York tot San Francisco en van Montreal tot Seattle. rxEZE INKOPERS geven de voor- keur aan modellen van gemêleer de en speciaal wit/zwarte tweeds. Daarnaast doen grijze flanellen stof fen en zwarte "hopsack" opgeld! Het in Engeland steeds gewilde ma rineblauw laten zij over aan de En gelse inkopers. Dit is zeer merkwaardig wanneer men bedenkt, dat Amerika en Cana da de Engelse mode op het ogenblik op de voet willen volgen. Hartnell, één der twee Engelse hau te couturiers die Koningin Elizabeth kleden, werkt juist veel met marine blauw. De tekeningen laten de voor keur van de Amerikaanse en Cana dese inkopers duidelijk zien. Al deze modellen werden (exclusief) voor Amerika gekocht en verkocht. Elk lid van de „Top-Eleven" kan tevreden zijn met de gedachten, dat honder dén, misschien wel duizenden Ameri kaanse vrouwen gekleed zullen gaan naar hun ontwerpen. Amerika houdt niet van halve maatregelen. Daar, waar elke vrouw, van het fabrieks meisje tot de filmster, het niet in haar hoofd zal halen om twee dagen ach ter elkaar dezelfde jurk te dragen, kunnen de Engelse ontwerpers er staat op maken, dat hun modellen tot in het oneindige zullen worden ge copieerd. „BERLIN STORY" r\E CHARMANTE actrice Claire Bloom, die bekendheid verwierf in Charley Chaplin's film ..Lime light", bestelde modellen bij John Ca- vanagh; de nog niet zo lang bekende Londese haute couturier, die het vo rige seizoen van de "Big Ten" de Top- Eleven maakte. Claire Bloom bezocht, ÉÉës££' Él 8 H (Van onze correspondent) JS ER EEN WEZENLIJK onderscheid tussen de Parisienne en onze vrou wen? Om deze vraag", die ons dezer dagen werd gesteld, te beantwoor den, kunnen we het beste pogen een portret te geven van het Parijse meisje. Het antwoord kan men dan zelf zoeken. Darijs heeft wat knappe meis- jes, erg veel lelijke en een ste vige tussenmoot. Maar de lelijke weten één enkele aantrekkelijkheid dusdanig te ac centueren, dat ze aardig lijken. Heden ten dage gebruikt de Pari sienne beslist min der rouge en lip stick dan de Ne derlandse meisjes. De make-up blijft licht en beschaafd en mag geen mas ker worden. De haren draagt men lang of kort, doch in ieder geval be ter verzorgd en meer bij het uiter lijk passend. Rood gelakte nagels be ginnen te verdwij nen. Aangeplakte wimpers worden nog slechts op het toneel gebruikt. De wenkbrauwen worden licht bijge tekend. Haar garderobe is miniem. Er zijn weinig meisjes met tisse is? Maar vrijwel iedere Pari sienne weet wat te vertellen over Ru bens, van Gogh en Rembrandt. Geen enkele jongeman koopt hier een „kat in de zak", \yant Madeleine zal hem tevoren illustreren, hoe ze straks zijn maag weet te strelen. Ze gaat er trots op „femme d'interieur" te zijn en „alles" van de keuken af te weten. Stoffen doet ze niet iedc re dag en de voorjaarsschoonmaak kent ze niet. Wel kan ze prachtig sokken stoppen. Maar evenzeer als haar Nederlandse zusters, heeft ze aan het laatste een zusje dood cn prefereert ze voor manlief nylon sokken, In het openbaar durft ze poeslief te zijn. Als ze met haar verloofde of met haar echtgenoot in een restaurant gaat eten. pleegt ze hem tussen de soep en de biefstuk een voorzichtig zoentje te geven en bij de koffie leunt ze lui en verleidelijk tegen hem aan, ook al zijn er twintig paar ogen op haar gericht. Ze flirt graag en open lijk. Als ze de ogen van een man op haar gericht weet, zal ze pogen die even vast te houden, maar.... lees hierin geen beloften. Het is meer een gezelschapsspel zonder gevaar, want in het algemeen is de Parisienne veel serieuzer dan men in het buitenland PARISIENNE gedurfde kleding tels1 hóe^ekoentbrèekt 6vaak Mp" c0SJ.uum wacht ze liever n°S een Paar vaak"denkt.~'Haar'öordeëf ova Neder hele" weken in plaats van iets te kopen van landse vrouwen is, dat die iets te ste :chtige kwaliteit. u•>- De doorsnee Parisienne trekkefiikSS.»6» hltn 1" a3"' twÜfelacht"ige kwaliteit. vig gebouwd ziin 'en zich overdag 'te gevoel voo^ kieuTen en iint h ui! De doorsnee Parisienne gaat min- druk maken met huishoudelijke werk. en zichXrankleden"^endu^zen" 5aamhedc»- Z<= voelt zich verplicht odfnhoo«t0t0rtmeiSjeS hebbtn maar één dan naar de oXS8chiider«en- om haar „mari"^ te kunnen b Paruünni i P?ar sdhoc.9tl?s De exposities zijn bij de Parijse dames boeien. Daaronder mogen de huish fo h verz<?t op kwaliteit. Als zeer in trek. Hoeveel Nederlandse jon- delijke werkzaamheden lijden m ze aan het sparen is voor een mantel- gedames weten wie Watteau of Ma- de maaltijden niet tesamen met mevrouw Chaplin de openings-show van Cavianagh's voor jaarscollectie. Miss Bloom kwam op deze show tot de conclusie, dat zij hier bij de juiste ontwerper terecht was gekomen om haar wat meer- Jengte-te geven. Claire Bloom is na melijk niet zo heel groot en zij zou graag wat langer willen lijken. Daar om koos zij een mantel van diep ker senrood met verticale zakken. Achter valt deze mantel wijd en ruim en de ze ruimte komt wel zeer goed tot haar recht, omdat de gebruikte stof behoort tot de wollen lieht-gewicht- materialen. Verdter kocht Miss Bloom een tailleur van zeer fijn geweven gtoene Franse Tweeid. Het jasje heeft dezelfde plicht als haar kersenrode mantel. De ruimte hiervan werd naar de achterzijde gewerkt en ook dit model laat Claire Bloom langer lijken dan zij in werkelijkheid is. Dat de modellen, die Miss Bloom bestelde 'n succes zullen worden is wel zeker. In elk geval zal de lezerskring deze mo. dellen in de film „Berlin Story" kun nen bewonderen. Wat de Engelse haute couturiers presenteren, laten de tekeningen dui delijk zien. MATTLI brengt een voorjaars-cos- tuum van dunne grijze wollen fan tasie-stof. Hier valt de stola nu eens niet langs en over de schouders, maar komt vanuit de zakken te voorschijn. MICHAEL VAN LACHASSE zijn top. creatie is een tailleur, vervaardigd van gemêleerd wit/zwart laken. Zeer attractief is de witte piqué garnering langs de boothals en a- symetrische sluiting. MICHAEL SHERAKD legt het accent van zijn mantel-jurk (robe man- teau) op de grote matrozenkraag. HARDIE AMIES „stroomlijnt" zijn modellen en zorgt ervoor, dat de draagster voldoende ruimte heeft om te lopen. Ook hij brengt, even als Hartnell vrij veel marineblauw modellen. Dit complet is vervaar digd van wollen fantasie stof. HARTNELL zijn creatie mag klassiek worden genoemd. Temeer, daar dit model werd gemaakt van dunne wollen stof in marineblauw. DIGBY MORTON stikt de plooien door tot aan de knie. Het is een va riatie op de mode, die omstreeks 1930 zeer gewild is geweest. Velen onder ons zullen zich het „tijdperk" van de lage plooien nog wel her inneren. JOHN CAVANAGH brengt in gedeel ten geplisseerde rokken. Deze ge deeltelijk geplisseerde rok kleedt af, vooral wanneer deze wordt ge dragen met een streng getailleerd jasje. Ook dit model werd vervaar digd van dunne wollen stof. PETER RUSSEL noemt zijn nieuwe voorjaarslijn de „Tyrolean line". Dit model heeft echter niets met Tyrool te maken. Hij propageert de „ligne pellerine" en brengt bijna al lemaal sluik vallende rokken. Dit model, genaamd „Tyrolean suit" is •gemaakt van een nieuw type Done gal tweed, die meer op een tropical materiaal lijkt, dan op de wat ru were tweed weefsels. CHARLES CREED bedacht een nieu we lijn voor de grote opgezette zak ken. Deze redingote werd gemaakt van grijze hopsack en de draagster- houdt op haar rug een gele chiffon zakdoek, die zo op de tekening ge zien, een strik is. Dit is echter niet het geval. Geen „queue de Paris", maar een zakdoek, waarmede de mannequin koketteert. VICTOR STIEBEL brengt een redin gote model princesse, die bijna elke vrouw flatteert. Heel veel aandacht werd aan de kleurencombinatie be steed. De mantel, vervaardigd van een licht-gewicht grijze wollen ve lours, is gevoerd met een wit ge nopte grijze natuurzijde. WORTH. Een nieuwe zomermode- perspectief wordt door de (Londen- se) Worth geopend met een recht vallende zomermantel. Grappig ja maar of deze modellen stand zu! len houden, zal de toekomst moclr uitmaken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 13