DE VROUW EN HAAR DOME
OttiB
Een nieuw
geluid
Hubert de Giveneliv
Jacques Fath....
en
tel
ïeuzen
IM"
AI
'ikking'
uier
Modecollege in plaats
van modeshow
Parijs dicteert voor het nieuwe seizoen
FS 1
EN I
stburg
Axel
Rumoer om
dames-kapsel
u de
pogen
;ter
3243
IIIIIIIIIIIIIÜ
endijke
dlo in
DERDE BLAD
VRIJDAG 6 MAART 1953
jacques fath
jean desses
Madeleine de rauch
de achterkant
van jacques heim
serge kogau
jeanne lafaurie
0
Schetsen van enkele nieuwe
Romeinse modellen.
.J
roberto c apucci
carossa
antonelli
ferdinandi
giovanelli-sciara
schubert
veneziani
LentebodenVoorjaarshoedjes
I
It zien,
rug
I I
doen
bevoerd
stofknopen,
en ajourwerk
tkele goede cle-
•stuurd binnen
Inlichtingen
Text. Ind.
Leidseplein
U suede cein-
ïn: zwart, grijs
gewenste lengte
eet vanaf f 2.30
>or ajour, smal-
len, borduren,
sgaten enz. al-
daarvoor be-
Franken-Smet,
ïeuzen. 377
invang 8 uur
ITER
V)
e grens toen
gen naar de
ilm vol actie
einsde en de
?gang 14 jaar
ur. Wederom
amenwerking
Hoofdfilm
e. Verder een
FILM.
'sprijs f 0.35.
tanvang 8 uur
AM HOLDEN
'T>T>
il ooit op de
eef geschiede-
egang 14 jaar.
lur. EDMOND
g de kloof der
/en langs razen.
ikking. 14 jaar.
aar.
|8 uur
8 uur
iLONDEL.
nny Belinda in
De onzelfzuch-
■en, die niet de
alle leeftijden
fcn 9 uur en
lot en Costello
poit zag:
doek in hun
Hun jacht naar
alle leeftijden
aanvang 8 uur
worden sterren
"urtis en Piper
het magische
ABA"
erraad, pracht
3el, doordrenkt
roegang 14 jaar
advertenties zijn
Centrale Com-
Iholieke filmeom
Stad en Land in
Op de modeshow van Frits van der
Ven werd deze Zwitserse wollen jer
sey japon getoond. De japon is grijs
en heeft een plissé rok, waarover
dwarse banen van wit, grijs en don
der grijs lopen.
Wereldprimeur voor Nederland
'TOTNOGTOE was het de gewoonte, dat bij mode
shows het publiek voornamelijk door kijken naar
een serie nieuwe modellen op de hoogte kwam
van de mode in het komende seizoen. Men wil een ex
periment ondernemen, waaruit moet blijken, in hoe
verre de toeschouwers genegen zijn, tevens toehoor
ders te worden. En zodoende zal de mode-show der
toekomst eer „mode-college'' dienen te heten. Neder
land zal er gedurende de tweede helft van Maart de
wereld-primeur van hebben.
Tijdens shows in de City-hall en het RAI-ge-
bouw te Amsterdam, waarbij vier vermaarde manne
quins van de Parijse huizen Fath, Balmin, Carven en
Lanvin de toiletten tonen, zal de Parijse medewerk
ster van een Nederlands weekblad een toelichting ge
ven. Het gesprokene bedoelt in zekere mate te on
derrichten in de beginselen, wetten en regels der
elegance op zodanige wijze, dat de verfijning van
de publieke smaak en de ontwikkeling van het cri-
tische vermogen erdoor worden gediend. Zo zal dan
de mode in haar meest aesthetische aspecten met
name de kleed-KUNST der Parijse Haute Couture op
de meest leerzame en begrijpelijke manier tot het
publiek worden gebracht. Een Nederlands modehuis
zal zijn voorjaarscollectie als het ware inspinnen in
deze demonstratie van elegance en goede smaak.
Van Parijse zijde is men vol belangstelling voor
het Nederlandse experiment en een eventueel succes
zal ongetwijfeld zijn weerslag vinden in de Franse
hoofdstad zelf.
REBBEN HUN GEHEIMEN geopenbaard en daarmede de
toon aangegeven voor een groot deel van de huidige mo
de. De Givenchy breng een lijn die hij de naam heeft gegeven
van „Gandourah een op Marokkaanse klederdracht gebaseer
de lijn.
Deze lijn gebruikt hij vooral voor
zijn comfortabele reismantels van
„blanket clothes" die hooggesloten
worden met knopen en kraagloos
zijn. Evenals de mantels zijn ook de
tailleurs voorzien van hooggesloten
halzen en eveneens kraagloos. Voor
de tailleurs gelden andere voorwaar
den dan voor de mantels, deze
laatste vallen recht naar beneden,
terwijl de tailleurs getailleerd zijn.
Soms zijn de costuumjasjes afge
biesd met fluweel of de zelfde stof
van het jasje. Een enkele maal heb
ben de (en dit voornamelijk bij de
klassieke pakjes) jasjes een plat
liggende fluwelen kraag. De meeste
costumes zijn gemaakt van wollen
tweed in bleek-gele en beige tinten.
Nog steeds heeft de Givenchy een
zwak voor wollen jersey. Zijn jer
sey japonnen zijn streng en strak
van lijn. Soms zijn de halzen zeer
hoog aan de voorzijde, terwijl de ach
terkant een V-vormig decolleté ver
toont. Ook brengt hij boothalzen.
Knoopgarneringen worden gelijk
spiralen aangebracht en breken
enigszins de vrij rechte lijnen. Voor
de avond lanceert de Givenchy
kleine bolero's van fijne wollen jer
sey die van lange mouwen zijn
voorzien en kennelijk zijn geïnspi
reerd op de bolero van de Spaanse
matadors.
maakte zijn ontwerpen van: tweeds
in klassieke dessins, in beige, bleek
geel, mosterd en zwart-wit. Canvas-
weefsel, wollen satijn (een nieuwe
ster aan het weefsel-firmament),
bruine, zwarte en grijze wollen otto
man, jersey (in vele tinten), effen
laken, Alpaca weefsels en grijs fla
nel.
De tailleurjasjes die Fath creëerde
zijn nogal op de groei bere
kend. Alle tailleurjackets schijnen
één maat te groot te zijn, waardoor
men de indruk krijgt van: „Vrouw
waar ga je met die jas naar toe?", te
meer omdat ook de zoom van de
jacket steeds enigszins van de heu
pen afstaat.
De meeste mantels zijn mi Fath
evenals bij de Givenchy kraagloos. Het
kleurengamma tamelijk uit'ebreia.
De hoofdkleuren zijn: helder rood, ge
ranium, Camelia, blauw-groen, wit
en zwart. De mouwen worden or.acr
de schouders ingezet.
brengt -weer enigszins opgevulde
schouders. Hij creëerde vrij ruime
ma£tels die voorzien zijn van een ge
makkelijk te verwijderen martingale,
Zeer geslaagd zijn de wollen jersey
blouses in brons en beige. Op de tail-
leurrokken van dit huis valt het
accent nog steeds aan de achterzijde.
Desses brengt kleine rolkragen en/of
splitten aan de hals. Zijn tailleurs
zijn gemaakt van tweed, wollen otto
man en dito satijn. Voor de japon
nen gebruikte hij zeer veel wollen
i jersey.
ontwierp zowel ruimte als zeer aan
sluitende modellen. Beide worden
echter altijd in de taille door
ceintuur bij elkaar gehouden.
japonnen dragen het karakter van
de robe manteau en zijn dikwijls ver
vaardigd van een speciale japon-kwa
liteit camelhair.
creëerde
De mantels die zij
l™el'de zi)n dikwijls gemaakt van
langharige zibeline en afgebiest met
satijnband. Daarnaast brengt zij ook
mantels van wollen jersey. (Zij is
niet de eerste, die dit deed. Neder
land had daarvan reeds het vo
rige jaar de primeur. Zeer mooie
jersey mantels werden toen vertoond
door Aveco). De tweed dessins zijn
voor de mantels groter dan voor de
tailleurs en korte jasjes. De tailleurs
van dit huis vertonen aan de voor
zijde streng getailleerde lijnen. De
kleuren van Madeleine de Raueh
zijn: alle tinten beige, zandkleur, va
nille, wit, wit-zwart en beige met een
rose-achtige gloed.
De achterkant van onze voorjaars-
kleding schijnt interessanter te zijn
dan de voorkant. Alle ruimten en ac
centen worden naar en aan de ach
terkant van de mantels, japonnen en
tailleurs verwerkt. Frankrijk brengt
ook de martingale. Juist nu we
dachten dat deze „ceintuur" die het
silhouette toch werkelijk niet ver
fraait, had afgedaan.
De voorzijde van de kleding is
dikwijls taille-loos en double brea
sted. Een verheugend feit is dat de
robe-manteau terugkeerde. De robe
manteau (manteljurk) is bijna ten
alle tijde een geliefd kledingstuk van
de Franpaise geweest. Hoe kan het
ook anders. De robe-manteau verte
genwoordigt alle kwaliteiten in zich
die de vrouw zich maar kan wensen.
Ten eerste wordt dit kledingstuk van
wollen stof vervaardigd. Alle soorten
wollen materialen komen hiervoor
in aanmerking. De robe-manteau is
mantel en tevens jurk en kan van
's morgens vroeg tot des avonds
laat de draagster het predicaat van
„goed gekleed" geven.
Naast robe-manteaux ziet men vele
complets, die bestaan uit een mouw
loze jurk en een kort jasje waarvan
de lengte variërend is. Te weten jas
jes van het shortie type, maar ook
driekwart jassen die even over de
heupen vallen. Robe-manteux en
complets worden veel gemaakt van
tweeds in pasteltinten en zijn heel
dikwijls double breasted. Naast pas
teltinten vindt men helderblauw, room
achtig wit en tamelijk fel rood.
Vooral witte wollen stoffen doen
opgeld aan het Parijse mode-firma
ment. Een andere kleur die ook voor
al voor de jongere vrouwen wordt
verwerkt is het „Monte Carlo" pink;
deze kleur is niet zo fris als het
huidige blauw, maar staat voor jonge
meisjes toch wel heel charmant. Bei
ge vecht naast grijs om een plaatsje
te veroveren. In Parijs blijft anthra-
ciet „en vogue". Onder beige kan
men gerust de kleuren hazelnoot,
mocca en ivoor rekenen.
brengt de „Edwardian Look". Wel
een tikje te manlijk voor de char
mante Parisiennes. Hij propageert de
„tailor-made" stijl met vrij lange
cut-away jasjes. Hij brengt lange
rechte swaggers die soms voorzien
zijn van een martingale. Over een
bronskleurige jersey japon laat hij
zijn manniquin een visgraat mantel
dragen.
Verder brengt hij half lange re
dingotes die worden vervaardigd van
heren-stoffen. Redingotes die een beet
je op ochtendmantels lijken en
waaronder de dames een nauw aan
sluitende rok dragen.
creëerde gemakkelijke en weinig
aan de mode onderhevig zijnde jum
per-ensembles. Hooggesloten wollen
jersey pullover die alle zijn voor
zien van de shawl die de draagsters
naar eigen goeddunken over haar
hoofd of langs de hals kunnen dra
peren. Onder deze sweaters worden
wijde rokken gedragen. Er loopt door
de gehele collectie een uitgesproken
sweaterlijn. De tailleurs zijn meestal
kraagloos in tegenstelling tot Kogau
die officierskraagjes brengt die veel
op een zogenaamde „vadermoorder"
gelijken.
Jeanne Lafaurie brengt uiterst vrou-
lijke modelijnen. De schouders blij
ven bij haar rond van lijn. De mou
wen worden juist even onder de
schouder ingezet. Enige „Chinese
mantels" trokken zeer de aandacht.
Deze waren kraagloos en gemaakt
van naturelkleurige zijde of wollen
stof. Een enkele werd ook gemaakt
van gespikkelde gele tweed. Naast
tweed verwerkt zij effen ratiné,
Flausch, visgraat (in wit-zwart), en
wollen crêpes voor de japonnen.
Haar tinten zijn: rose, roomwit,
whiskey, zwart, fel rood en marine
blauw. Marineblauw en zwart wer
den bij Jeanne Lafaurie zeer veel ge
bruikt.
een
Haar
J/j/ANNEER DE PARIJSE mode-ontwerpers beslui
ten hun voorjaarscollectie aan het publiek te to
nen, kan men er zeker van zijn, dat de lente
voor de Parijzenaars althans zeer nabij is.
In de afgelopen weken hebben de ontwerpers hun
zorgvuldig behoede en geheimgehouden geesteskinde
ren door middel van de mannequins aan het licht
gebracht, waarmede met één slag veler nieuwsgierig
heid werd bevredigd. Vele modeverslaggevers en
-sters. fotografen en tekenaars hebben druk werk ge
had. De nieuwe lijn werd reeds in vele artikelen op
allerlei manieren beschreven. Foto's, die deze illus
treerden ontbraken echter nog, daar de ontwerpers
pas na de eerste grote shows, waarop de belangrijkste
klanten de buitenlandse inkopers verschijnen,
de afbeeldingen van hun modellen aan het grote pu
bliek hebben prijs gegeven.
Van eind Februari af was het verbod van publi
catie echter opgeheven, zodat men zich thans een
duidelijk beeld zal kunnen vormen van de lijn, die
Parijs dit seizoen voorschrijft.
Daar zijn dan in de eerste plaats de tailleurs, voor
welke een grote plaats in iedere show is ingeruimd.
Tailleurs, vervaardigd van allerlei soorten stof,
hoofdzakelijk in de kleuren grijs, beige dat een
belangrijke plaats in iedere collectie inneemt zwart
of wit. Tweed wordt zowel voor tailleurs, als voor
mantels, japonnen, blouses en rokken gebruikt. Op
vallend veel witte, gekleurde of bedrukte piqué
wordt gebruikt voor het maken van japonnen. Ook
imprime's zijn weer in het modebeeld teruggekeerd.
l| Een mantel vormt vaak een complet met de daar
zonder gedragen japon, doordat men voor de voering
ervan hetzelfde materiaal gebruikt, als waaruit de ja
pon bestaat.
Vele ontwerpers hebben het accent dit seizien ver
plaatst naar de achterzijde. Men ziet grote strikken,
knopen en zeer bloezende ruggen, die ver over de
in vorm gesneden ceintuurs heenhangen. Er was zelfs
een zomerjaponnetjedat aan de voorzijde hoog ge
sloten en geheel glad leek en aan de achterzijde een
décolleté toonde.
Nog steeds aarzelt men bij het aanbrengen van de
taille tussen de natuurlijke plaats en de heupen, zo
dat men rustig kan aannemen, dat wat dat betreft,
dit seizoen „alles" nog goed is. Wanneer men van
plan is, zich in de naaste toekomst een fleurig hoedje,
vervaardigd van een lichte stof, piqué b.v.. aan te
schaffen, zal men er rekening mee moeten houden,
dat de handschoenen van hetzelfde materiaal behoren
te zijn. De hoedjes worden nog steeds gebracht in
kleine modelletjes, die goed draagbaar zijn en vlot
staan. Zij vormen, tezamen met de overige accessoires,
als tas. handschoenen, paraplu etc. een harmonieus
en modieus geheel met het toiletje.
De foto links toont u een voorjaars-ensemble van
Jacques Griffe. Een katoenen, wijde hemelsblauwe
mantel, met eveneens wijde 3/4 mouwen, wordt ge
dragen over een eenvoudige japon, bedrukt met een
ruitdessin in blauw, groen en rood. De vierkant uit
gesneden hals draagt een grote strik aan de linker
zijde.
Jacques Heim ontwierp voor de lentemaanden o.a.
de in het midden afgebeelde sportieve, geruite, ge
heel rechte mantel.
Een tailleur van Jean Desses in donkergrijs (foto
rechts) wordt gedragen op een origineel en modieus
plastron van witte piqué.
oooooooooooooooooooooooooooooooooo
Boven van links naar rechts:
Veneziani Capucci - Carosa
MiddenGiovanelli o
Onder van links naar rechts:
Antonelli - Schuberth.
00<X>0<>0<><X><X><>00<X><>00<X><>0<>00<>C><X><>0»<>>
dat zij prettig dragen. Daarom zijn
deze evenals dit het geval is met zijn
tailleurs, voor elk doel bruikbaar. Een
mantel uit het huis van Veneziani is
bruikbaar voor de stad, buiten en op
reis. Bijna zonder uitzondering kun
nen de mouwen zowel driekwart als
lang worden gedragen.
Hoewel dit nog maar de eerste in
drukken zijn van de Italiaanse voor-
jaars-shows, kunnen wij toch reeds
een mening weergeven over dit voor
de vrouw zo belangrijke onderwerp.
De tailles worden weer geaccen
tueerd, al brengen sommige haute
couturiers nog wel een martingale.
Hoewel de mantels nog steeds swag
gers kunnen worden genoemd, heb
ben deze toch aan ruimte ingeboet.
De geklede japonnen vertonen naast
de zeer aansluitende modellen enorm
wijde en zwierige rokken. Het keurs
lijfje is strak van lijn en sluit strak
om de rug en buste, wat echter niet
wegneemt dat de mouwen dan toch
wel aangeknipt kunnen zijn. Jersey
en tweed blijven triomphen vieren.
Daarnaast wollen ottoman, gabardine,
en laken. De hoeden vertonen alle
mogelijke en onmogelijke lijnen die
de vrouw maar kan wensen. Er is
voor geen enkele vrouw meer een
excuus te vinden om geen hoed te
dragen omdat deze „haar toch niet
staat". Want het hoofddeksel(tje) van
de lente anno 1953 vertoont zo veel
verscheidenheid dat,enfin, de
tekeningen spreken voor zichzelf.
TN DE BIANCA-ZAAL van het Palazzo Pitti te Florence kan
men zijn eigen stem bijna niet meer verstaan. Het wemelt
er van kopers en koopsters, die beslist lang niet allemaal tot de
particulieren behoren. Naast rijke Amerikaanse vrouwen ziet
men hier vele confectionairs ölie naarstig kijken naar model
len die aan hun smaak en vooral aan de eisen van het land
waar zij vandaan komen moeten beantwoorden. De Italianen
brengen voor het komende seizoen een „romantische" mode.
en zowel hoog als laag kunnen wor
den gedragen. Zijn modellen zijn soms
zeer extravagant, soms uiterst een
voudig. Bijzonder chic zijn zijn japon
nen die óf het model princesse ver
tonen, óf zeer aansluitend zijn en
voorzien van slippen. Bijna al zijn
modellen vertonen de aangeknipte
mouwlijn.
Lijnen die elke vrouw, of zij nu komt
uit Zuid - Amerika, Alaska of Az:ë
tevreden zullen stellen. Een mode die
zeer elegant is. En dan wezen wij er
reeds op, de prijzen zijn de moeite
van het bekijken waard.
Deze kleine fantast tracht letterlijk
„er uit te halen wat er in zit". Hij
kleedt zijn prachtige, aristocratische
mannequins in modellen die haar
(mooie) figuren accentueren. die
jeugdig maken en toch „sophistica
ted" zijn. Hij brengt voor de man
tels en de japonnen de „ligne prin
cesse", die hoewel zeer zwierig, toch
minder overdaad vertoont dan de
collectie die hij in October in Neder
land vertoonde. Capucci begint, hoewel
hij nog zeer jong is, bijna nog een
schooljongen wordt genoemd, zijn
..wilde mode-haren" kwijt te raken.
Zijn hoeden zijn soms nog wat exo
tisch, en hebben weieens het model
van een Napoleontische steek, maar
zijn ook dikwijls uiterst sober en
vertonen dan meer de lijn van het
piccolo-petje,
brengt een oneindig gevarieerd aan
tal tailleurs in wollen zomer-kwali-
teiten. Zijn kleurengamma ligt tus
sen marineblauw en grijs. Voor de
ochtend brengt Carossa flanellen cos
tumes, terwijl hij voor de middag fij
ne lakense stoffen prefereert. Bijzon
der elegant was zijn mandel van wit
te wollen piqué. Deze uiterst ele
gante zomercreatie was gebaseerd op
de mantels van de postillons (d'
amour) uit het einde der vorige
eeuw.
is naast Carosssa de tailleur-specia
list in Rome. Hij completeert zijn
tailleurs voor het komende voorjaar
met bijpassende tamelijk wijde man
tels. Deze vertonen niet meer direct
maar wel indirect de pyramidelijn.' i
De mouwen van dit huis zijn ook nog
steeds aangeknipt en kunnen meestal
driekwart en lang worden gedra
gen.
vecht voor de terugkeer van het
klassieke mantelcostume. Zijn man
tels vertonen de tube-lijn, terwijl bij
na al zijn creaties van wollen mate
rialen worden vervaardigd. Te weten:
pastelkleurige tweeds, flanel en wol
len ottoman voor de tailleurs. Tweed
flausch, en een enkele visgraat voor
de mantels.
creëerde niet te wijde mantels met
grote kragen, die boothalzen vertonen
hoe Duits zijn naam ook moge klin
ken. is een rasechte Italiaan. Dat be
wijst trouwens het allereerste zijn
fijn en exotische kleurengamma.
Licht rose en azuur zijn Schubert's
tinten voor de donkere vrouwen. On
der een mantel die de ligne Princesse
vertoont, brengt hij een uiterst een
voudige aansluitende japon. De kimo-
nolijn is één van zijn hobbies, die hij
voorlopig niet zal opgeven.
creëerde een zeer harmonische col
lectie mantels en tailleurs. Zijn tinten
zijn rose, groen en parelgrijs. Zijn
ruime mantels zijn het aan te zien,
AAN DE DAMES heur haar lan-
ger dragen? Dit is thans de bran
dende vraag, die niet alleen de
dames en haar kappers bezig houdt,
maar ook de ruime belangstelling van
de heren geniet. Met drie tot vijf
centimeter lange haren achten vele
coiffeurs de grens van het redelijke
overschreden. ..Het is onze taak de
vrouw mooi te maken", aldus deze
kappers. „Zij behoren niet als man
nen gekapt te worden".
De mannen, die doorgaans de kap-
persrekening te betalen krijgen, den
ken er net zo over. vooral omdat zeer
kort dameshaar een veelvuldiger gang
naar de kapper betekent.
De heer Martin Ledger te 's-Gra-
venhage, geen onbekende in kringen
van de haute coiffure, stelt zich op
het standpunt, dat er ook in de kap
perswereld grenzen zjjn en heeft in
een dagblad-artikel een haarlengte
van 10-12 c.m. verdedigd.
Dit artikel was voor het bestuur
van de sectie Holland van de „Haute
Coiffure Fran^aise" aanleiding ge
weest om de heer Leijger onlangs als
lid van deze sectie te royeren.
In de brief waarin het bestuur de
heef Leijger van diens royement op
de hoogte stelt, wordt hom verweten,
dat hij „zijn collega's in discrediet
heeft gebracht".
wwmMimsi
Twee Parijse voorjaarshoedjes, ontworpen door Marie-Christiaeu. - Links
een kapje van groen stro, gegarneerd met een fluwelen band en een ge
nopte voile. Rechts: een „cloche"-modelletje met een gegolfde rand. Het
hoedje is vervaardigd van citroengeel stro. Om de bol
is een zwart-fluwelen band gelegd.