DE VROUW EN HAAR DOME OttiB Een nieuw geluid Hubert de Giveneliv Jacques Fath.... en tel ïeuzen IM" AI 'ikking' uier Modecollege in plaats van modeshow Parijs dicteert voor het nieuwe seizoen FS 1 EN I stburg Axel Rumoer om dames-kapsel u de pogen ;ter 3243 IIIIIIIIIIIIIÜ endijke dlo in DERDE BLAD VRIJDAG 6 MAART 1953 jacques fath jean desses Madeleine de rauch de achterkant van jacques heim serge kogau jeanne lafaurie 0 Schetsen van enkele nieuwe Romeinse modellen. .J roberto c apucci carossa antonelli ferdinandi giovanelli-sciara schubert veneziani LentebodenVoorjaarshoedjes I It zien, rug I I doen bevoerd stofknopen, en ajourwerk tkele goede cle- •stuurd binnen Inlichtingen Text. Ind. Leidseplein U suede cein- ïn: zwart, grijs gewenste lengte eet vanaf f 2.30 >or ajour, smal- len, borduren, sgaten enz. al- daarvoor be- Franken-Smet, ïeuzen. 377 invang 8 uur ITER V) e grens toen gen naar de ilm vol actie einsde en de ?gang 14 jaar ur. Wederom amenwerking Hoofdfilm e. Verder een FILM. 'sprijs f 0.35. tanvang 8 uur AM HOLDEN 'T>T> il ooit op de eef geschiede- egang 14 jaar. lur. EDMOND g de kloof der /en langs razen. ikking. 14 jaar. aar. |8 uur 8 uur iLONDEL. nny Belinda in De onzelfzuch- ■en, die niet de alle leeftijden fcn 9 uur en lot en Costello poit zag: doek in hun Hun jacht naar alle leeftijden aanvang 8 uur worden sterren "urtis en Piper het magische ABA" erraad, pracht 3el, doordrenkt roegang 14 jaar advertenties zijn Centrale Com- Iholieke filmeom Stad en Land in Op de modeshow van Frits van der Ven werd deze Zwitserse wollen jer sey japon getoond. De japon is grijs en heeft een plissé rok, waarover dwarse banen van wit, grijs en don der grijs lopen. Wereldprimeur voor Nederland 'TOTNOGTOE was het de gewoonte, dat bij mode shows het publiek voornamelijk door kijken naar een serie nieuwe modellen op de hoogte kwam van de mode in het komende seizoen. Men wil een ex periment ondernemen, waaruit moet blijken, in hoe verre de toeschouwers genegen zijn, tevens toehoor ders te worden. En zodoende zal de mode-show der toekomst eer „mode-college'' dienen te heten. Neder land zal er gedurende de tweede helft van Maart de wereld-primeur van hebben. Tijdens shows in de City-hall en het RAI-ge- bouw te Amsterdam, waarbij vier vermaarde manne quins van de Parijse huizen Fath, Balmin, Carven en Lanvin de toiletten tonen, zal de Parijse medewerk ster van een Nederlands weekblad een toelichting ge ven. Het gesprokene bedoelt in zekere mate te on derrichten in de beginselen, wetten en regels der elegance op zodanige wijze, dat de verfijning van de publieke smaak en de ontwikkeling van het cri- tische vermogen erdoor worden gediend. Zo zal dan de mode in haar meest aesthetische aspecten met name de kleed-KUNST der Parijse Haute Couture op de meest leerzame en begrijpelijke manier tot het publiek worden gebracht. Een Nederlands modehuis zal zijn voorjaarscollectie als het ware inspinnen in deze demonstratie van elegance en goede smaak. Van Parijse zijde is men vol belangstelling voor het Nederlandse experiment en een eventueel succes zal ongetwijfeld zijn weerslag vinden in de Franse hoofdstad zelf. REBBEN HUN GEHEIMEN geopenbaard en daarmede de toon aangegeven voor een groot deel van de huidige mo de. De Givenchy breng een lijn die hij de naam heeft gegeven van „Gandourah een op Marokkaanse klederdracht gebaseer de lijn. Deze lijn gebruikt hij vooral voor zijn comfortabele reismantels van „blanket clothes" die hooggesloten worden met knopen en kraagloos zijn. Evenals de mantels zijn ook de tailleurs voorzien van hooggesloten halzen en eveneens kraagloos. Voor de tailleurs gelden andere voorwaar den dan voor de mantels, deze laatste vallen recht naar beneden, terwijl de tailleurs getailleerd zijn. Soms zijn de costuumjasjes afge biesd met fluweel of de zelfde stof van het jasje. Een enkele maal heb ben de (en dit voornamelijk bij de klassieke pakjes) jasjes een plat liggende fluwelen kraag. De meeste costumes zijn gemaakt van wollen tweed in bleek-gele en beige tinten. Nog steeds heeft de Givenchy een zwak voor wollen jersey. Zijn jer sey japonnen zijn streng en strak van lijn. Soms zijn de halzen zeer hoog aan de voorzijde, terwijl de ach terkant een V-vormig decolleté ver toont. Ook brengt hij boothalzen. Knoopgarneringen worden gelijk spiralen aangebracht en breken enigszins de vrij rechte lijnen. Voor de avond lanceert de Givenchy kleine bolero's van fijne wollen jer sey die van lange mouwen zijn voorzien en kennelijk zijn geïnspi reerd op de bolero van de Spaanse matadors. maakte zijn ontwerpen van: tweeds in klassieke dessins, in beige, bleek geel, mosterd en zwart-wit. Canvas- weefsel, wollen satijn (een nieuwe ster aan het weefsel-firmament), bruine, zwarte en grijze wollen otto man, jersey (in vele tinten), effen laken, Alpaca weefsels en grijs fla nel. De tailleurjasjes die Fath creëerde zijn nogal op de groei bere kend. Alle tailleurjackets schijnen één maat te groot te zijn, waardoor men de indruk krijgt van: „Vrouw waar ga je met die jas naar toe?", te meer omdat ook de zoom van de jacket steeds enigszins van de heu pen afstaat. De meeste mantels zijn mi Fath evenals bij de Givenchy kraagloos. Het kleurengamma tamelijk uit'ebreia. De hoofdkleuren zijn: helder rood, ge ranium, Camelia, blauw-groen, wit en zwart. De mouwen worden or.acr de schouders ingezet. brengt -weer enigszins opgevulde schouders. Hij creëerde vrij ruime ma£tels die voorzien zijn van een ge makkelijk te verwijderen martingale, Zeer geslaagd zijn de wollen jersey blouses in brons en beige. Op de tail- leurrokken van dit huis valt het accent nog steeds aan de achterzijde. Desses brengt kleine rolkragen en/of splitten aan de hals. Zijn tailleurs zijn gemaakt van tweed, wollen otto man en dito satijn. Voor de japon nen gebruikte hij zeer veel wollen i jersey. ontwierp zowel ruimte als zeer aan sluitende modellen. Beide worden echter altijd in de taille door ceintuur bij elkaar gehouden. japonnen dragen het karakter van de robe manteau en zijn dikwijls ver vaardigd van een speciale japon-kwa liteit camelhair. creëerde De mantels die zij l™el'de zi)n dikwijls gemaakt van langharige zibeline en afgebiest met satijnband. Daarnaast brengt zij ook mantels van wollen jersey. (Zij is niet de eerste, die dit deed. Neder land had daarvan reeds het vo rige jaar de primeur. Zeer mooie jersey mantels werden toen vertoond door Aveco). De tweed dessins zijn voor de mantels groter dan voor de tailleurs en korte jasjes. De tailleurs van dit huis vertonen aan de voor zijde streng getailleerde lijnen. De kleuren van Madeleine de Raueh zijn: alle tinten beige, zandkleur, va nille, wit, wit-zwart en beige met een rose-achtige gloed. De achterkant van onze voorjaars- kleding schijnt interessanter te zijn dan de voorkant. Alle ruimten en ac centen worden naar en aan de ach terkant van de mantels, japonnen en tailleurs verwerkt. Frankrijk brengt ook de martingale. Juist nu we dachten dat deze „ceintuur" die het silhouette toch werkelijk niet ver fraait, had afgedaan. De voorzijde van de kleding is dikwijls taille-loos en double brea sted. Een verheugend feit is dat de robe-manteau terugkeerde. De robe manteau (manteljurk) is bijna ten alle tijde een geliefd kledingstuk van de Franpaise geweest. Hoe kan het ook anders. De robe-manteau verte genwoordigt alle kwaliteiten in zich die de vrouw zich maar kan wensen. Ten eerste wordt dit kledingstuk van wollen stof vervaardigd. Alle soorten wollen materialen komen hiervoor in aanmerking. De robe-manteau is mantel en tevens jurk en kan van 's morgens vroeg tot des avonds laat de draagster het predicaat van „goed gekleed" geven. Naast robe-manteaux ziet men vele complets, die bestaan uit een mouw loze jurk en een kort jasje waarvan de lengte variërend is. Te weten jas jes van het shortie type, maar ook driekwart jassen die even over de heupen vallen. Robe-manteux en complets worden veel gemaakt van tweeds in pasteltinten en zijn heel dikwijls double breasted. Naast pas teltinten vindt men helderblauw, room achtig wit en tamelijk fel rood. Vooral witte wollen stoffen doen opgeld aan het Parijse mode-firma ment. Een andere kleur die ook voor al voor de jongere vrouwen wordt verwerkt is het „Monte Carlo" pink; deze kleur is niet zo fris als het huidige blauw, maar staat voor jonge meisjes toch wel heel charmant. Bei ge vecht naast grijs om een plaatsje te veroveren. In Parijs blijft anthra- ciet „en vogue". Onder beige kan men gerust de kleuren hazelnoot, mocca en ivoor rekenen. brengt de „Edwardian Look". Wel een tikje te manlijk voor de char mante Parisiennes. Hij propageert de „tailor-made" stijl met vrij lange cut-away jasjes. Hij brengt lange rechte swaggers die soms voorzien zijn van een martingale. Over een bronskleurige jersey japon laat hij zijn manniquin een visgraat mantel dragen. Verder brengt hij half lange re dingotes die worden vervaardigd van heren-stoffen. Redingotes die een beet je op ochtendmantels lijken en waaronder de dames een nauw aan sluitende rok dragen. creëerde gemakkelijke en weinig aan de mode onderhevig zijnde jum per-ensembles. Hooggesloten wollen jersey pullover die alle zijn voor zien van de shawl die de draagsters naar eigen goeddunken over haar hoofd of langs de hals kunnen dra peren. Onder deze sweaters worden wijde rokken gedragen. Er loopt door de gehele collectie een uitgesproken sweaterlijn. De tailleurs zijn meestal kraagloos in tegenstelling tot Kogau die officierskraagjes brengt die veel op een zogenaamde „vadermoorder" gelijken. Jeanne Lafaurie brengt uiterst vrou- lijke modelijnen. De schouders blij ven bij haar rond van lijn. De mou wen worden juist even onder de schouder ingezet. Enige „Chinese mantels" trokken zeer de aandacht. Deze waren kraagloos en gemaakt van naturelkleurige zijde of wollen stof. Een enkele werd ook gemaakt van gespikkelde gele tweed. Naast tweed verwerkt zij effen ratiné, Flausch, visgraat (in wit-zwart), en wollen crêpes voor de japonnen. Haar tinten zijn: rose, roomwit, whiskey, zwart, fel rood en marine blauw. Marineblauw en zwart wer den bij Jeanne Lafaurie zeer veel ge bruikt. een Haar J/j/ANNEER DE PARIJSE mode-ontwerpers beslui ten hun voorjaarscollectie aan het publiek te to nen, kan men er zeker van zijn, dat de lente voor de Parijzenaars althans zeer nabij is. In de afgelopen weken hebben de ontwerpers hun zorgvuldig behoede en geheimgehouden geesteskinde ren door middel van de mannequins aan het licht gebracht, waarmede met één slag veler nieuwsgierig heid werd bevredigd. Vele modeverslaggevers en -sters. fotografen en tekenaars hebben druk werk ge had. De nieuwe lijn werd reeds in vele artikelen op allerlei manieren beschreven. Foto's, die deze illus treerden ontbraken echter nog, daar de ontwerpers pas na de eerste grote shows, waarop de belangrijkste klanten de buitenlandse inkopers verschijnen, de afbeeldingen van hun modellen aan het grote pu bliek hebben prijs gegeven. Van eind Februari af was het verbod van publi catie echter opgeheven, zodat men zich thans een duidelijk beeld zal kunnen vormen van de lijn, die Parijs dit seizoen voorschrijft. Daar zijn dan in de eerste plaats de tailleurs, voor welke een grote plaats in iedere show is ingeruimd. Tailleurs, vervaardigd van allerlei soorten stof, hoofdzakelijk in de kleuren grijs, beige dat een belangrijke plaats in iedere collectie inneemt zwart of wit. Tweed wordt zowel voor tailleurs, als voor mantels, japonnen, blouses en rokken gebruikt. Op vallend veel witte, gekleurde of bedrukte piqué wordt gebruikt voor het maken van japonnen. Ook imprime's zijn weer in het modebeeld teruggekeerd. l| Een mantel vormt vaak een complet met de daar zonder gedragen japon, doordat men voor de voering ervan hetzelfde materiaal gebruikt, als waaruit de ja pon bestaat. Vele ontwerpers hebben het accent dit seizien ver plaatst naar de achterzijde. Men ziet grote strikken, knopen en zeer bloezende ruggen, die ver over de in vorm gesneden ceintuurs heenhangen. Er was zelfs een zomerjaponnetjedat aan de voorzijde hoog ge sloten en geheel glad leek en aan de achterzijde een décolleté toonde. Nog steeds aarzelt men bij het aanbrengen van de taille tussen de natuurlijke plaats en de heupen, zo dat men rustig kan aannemen, dat wat dat betreft, dit seizoen „alles" nog goed is. Wanneer men van plan is, zich in de naaste toekomst een fleurig hoedje, vervaardigd van een lichte stof, piqué b.v.. aan te schaffen, zal men er rekening mee moeten houden, dat de handschoenen van hetzelfde materiaal behoren te zijn. De hoedjes worden nog steeds gebracht in kleine modelletjes, die goed draagbaar zijn en vlot staan. Zij vormen, tezamen met de overige accessoires, als tas. handschoenen, paraplu etc. een harmonieus en modieus geheel met het toiletje. De foto links toont u een voorjaars-ensemble van Jacques Griffe. Een katoenen, wijde hemelsblauwe mantel, met eveneens wijde 3/4 mouwen, wordt ge dragen over een eenvoudige japon, bedrukt met een ruitdessin in blauw, groen en rood. De vierkant uit gesneden hals draagt een grote strik aan de linker zijde. Jacques Heim ontwierp voor de lentemaanden o.a. de in het midden afgebeelde sportieve, geruite, ge heel rechte mantel. Een tailleur van Jean Desses in donkergrijs (foto rechts) wordt gedragen op een origineel en modieus plastron van witte piqué. oooooooooooooooooooooooooooooooooo Boven van links naar rechts: Veneziani Capucci - Carosa MiddenGiovanelli o Onder van links naar rechts: Antonelli - Schuberth. 00<X>0<>0<><X><X><>00<X><>00<X><>0<>00<>C><X><>0»<>> dat zij prettig dragen. Daarom zijn deze evenals dit het geval is met zijn tailleurs, voor elk doel bruikbaar. Een mantel uit het huis van Veneziani is bruikbaar voor de stad, buiten en op reis. Bijna zonder uitzondering kun nen de mouwen zowel driekwart als lang worden gedragen. Hoewel dit nog maar de eerste in drukken zijn van de Italiaanse voor- jaars-shows, kunnen wij toch reeds een mening weergeven over dit voor de vrouw zo belangrijke onderwerp. De tailles worden weer geaccen tueerd, al brengen sommige haute couturiers nog wel een martingale. Hoewel de mantels nog steeds swag gers kunnen worden genoemd, heb ben deze toch aan ruimte ingeboet. De geklede japonnen vertonen naast de zeer aansluitende modellen enorm wijde en zwierige rokken. Het keurs lijfje is strak van lijn en sluit strak om de rug en buste, wat echter niet wegneemt dat de mouwen dan toch wel aangeknipt kunnen zijn. Jersey en tweed blijven triomphen vieren. Daarnaast wollen ottoman, gabardine, en laken. De hoeden vertonen alle mogelijke en onmogelijke lijnen die de vrouw maar kan wensen. Er is voor geen enkele vrouw meer een excuus te vinden om geen hoed te dragen omdat deze „haar toch niet staat". Want het hoofddeksel(tje) van de lente anno 1953 vertoont zo veel verscheidenheid dat,enfin, de tekeningen spreken voor zichzelf. TN DE BIANCA-ZAAL van het Palazzo Pitti te Florence kan men zijn eigen stem bijna niet meer verstaan. Het wemelt er van kopers en koopsters, die beslist lang niet allemaal tot de particulieren behoren. Naast rijke Amerikaanse vrouwen ziet men hier vele confectionairs ölie naarstig kijken naar model len die aan hun smaak en vooral aan de eisen van het land waar zij vandaan komen moeten beantwoorden. De Italianen brengen voor het komende seizoen een „romantische" mode. en zowel hoog als laag kunnen wor den gedragen. Zijn modellen zijn soms zeer extravagant, soms uiterst een voudig. Bijzonder chic zijn zijn japon nen die óf het model princesse ver tonen, óf zeer aansluitend zijn en voorzien van slippen. Bijna al zijn modellen vertonen de aangeknipte mouwlijn. Lijnen die elke vrouw, of zij nu komt uit Zuid - Amerika, Alaska of Az:ë tevreden zullen stellen. Een mode die zeer elegant is. En dan wezen wij er reeds op, de prijzen zijn de moeite van het bekijken waard. Deze kleine fantast tracht letterlijk „er uit te halen wat er in zit". Hij kleedt zijn prachtige, aristocratische mannequins in modellen die haar (mooie) figuren accentueren. die jeugdig maken en toch „sophistica ted" zijn. Hij brengt voor de man tels en de japonnen de „ligne prin cesse", die hoewel zeer zwierig, toch minder overdaad vertoont dan de collectie die hij in October in Neder land vertoonde. Capucci begint, hoewel hij nog zeer jong is, bijna nog een schooljongen wordt genoemd, zijn ..wilde mode-haren" kwijt te raken. Zijn hoeden zijn soms nog wat exo tisch, en hebben weieens het model van een Napoleontische steek, maar zijn ook dikwijls uiterst sober en vertonen dan meer de lijn van het piccolo-petje, brengt een oneindig gevarieerd aan tal tailleurs in wollen zomer-kwali- teiten. Zijn kleurengamma ligt tus sen marineblauw en grijs. Voor de ochtend brengt Carossa flanellen cos tumes, terwijl hij voor de middag fij ne lakense stoffen prefereert. Bijzon der elegant was zijn mandel van wit te wollen piqué. Deze uiterst ele gante zomercreatie was gebaseerd op de mantels van de postillons (d' amour) uit het einde der vorige eeuw. is naast Carosssa de tailleur-specia list in Rome. Hij completeert zijn tailleurs voor het komende voorjaar met bijpassende tamelijk wijde man tels. Deze vertonen niet meer direct maar wel indirect de pyramidelijn.' i De mouwen van dit huis zijn ook nog steeds aangeknipt en kunnen meestal driekwart en lang worden gedra gen. vecht voor de terugkeer van het klassieke mantelcostume. Zijn man tels vertonen de tube-lijn, terwijl bij na al zijn creaties van wollen mate rialen worden vervaardigd. Te weten: pastelkleurige tweeds, flanel en wol len ottoman voor de tailleurs. Tweed flausch, en een enkele visgraat voor de mantels. creëerde niet te wijde mantels met grote kragen, die boothalzen vertonen hoe Duits zijn naam ook moge klin ken. is een rasechte Italiaan. Dat be wijst trouwens het allereerste zijn fijn en exotische kleurengamma. Licht rose en azuur zijn Schubert's tinten voor de donkere vrouwen. On der een mantel die de ligne Princesse vertoont, brengt hij een uiterst een voudige aansluitende japon. De kimo- nolijn is één van zijn hobbies, die hij voorlopig niet zal opgeven. creëerde een zeer harmonische col lectie mantels en tailleurs. Zijn tinten zijn rose, groen en parelgrijs. Zijn ruime mantels zijn het aan te zien, AAN DE DAMES heur haar lan- ger dragen? Dit is thans de bran dende vraag, die niet alleen de dames en haar kappers bezig houdt, maar ook de ruime belangstelling van de heren geniet. Met drie tot vijf centimeter lange haren achten vele coiffeurs de grens van het redelijke overschreden. ..Het is onze taak de vrouw mooi te maken", aldus deze kappers. „Zij behoren niet als man nen gekapt te worden". De mannen, die doorgaans de kap- persrekening te betalen krijgen, den ken er net zo over. vooral omdat zeer kort dameshaar een veelvuldiger gang naar de kapper betekent. De heer Martin Ledger te 's-Gra- venhage, geen onbekende in kringen van de haute coiffure, stelt zich op het standpunt, dat er ook in de kap perswereld grenzen zjjn en heeft in een dagblad-artikel een haarlengte van 10-12 c.m. verdedigd. Dit artikel was voor het bestuur van de sectie Holland van de „Haute Coiffure Fran^aise" aanleiding ge weest om de heer Leijger onlangs als lid van deze sectie te royeren. In de brief waarin het bestuur de heef Leijger van diens royement op de hoogte stelt, wordt hom verweten, dat hij „zijn collega's in discrediet heeft gebracht". wwmMimsi Twee Parijse voorjaarshoedjes, ontworpen door Marie-Christiaeu. - Links een kapje van groen stro, gegarneerd met een fluwelen band en een ge nopte voile. Rechts: een „cloche"-modelletje met een gegolfde rand. Het hoedje is vervaardigd van citroengeel stro. Om de bol is een zwart-fluwelen band gelegd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 9