Betekenis van herstel
Bisschoppelijke Hiërarchie
v!)i
„Als jullie 't water niet kunnen keren
wie kan het dan wel"?....
'D^SiAocp
'omumta
COMMUNISTEN NIET ZONDER
GEZOND INZICHT
Verkeersverbindingen in Zeeland en
'W est-Brabant
De Vastenbrief van het Hoogwaardig Episcopaat
De winst der geestelijke waarden
D
Izwestia wist
geen raad
De Krachtproef
RADIO
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 FEBRUARI 1953
5
AUSTRALIË geschokt door Nederlandse waterramp
ren-
ZWARE HOEST, BRONCHITIS!
SL'JM-OPLOSSEND
Liever de gevangenis dan Moskou
Het voorbeeld van Gonsalez is veelzeggend
West-Brabant
Regeling in sommige gebieden afhankelijk van
plaatselijke omstandigheden
S* Ane.
^/ONDAG is in alle kerken van Nederland de gebruike
lijke Vastenbrief voorgelezen; hij werd voorafgegaan
door de volgende mededeling van het Hoogwaardig Epis-
eopaat:
DEEDS VOORDAT DE grote nationale ramp van Zondag 1 Februari
oVer ons volk losbrak, hadden de Hoogwaardige Bisschoppen beslo
ten om de vastenbrief dit jaar te wijden aan het aanstaande eeuw
feest van het herstel der hiërarchie in ftederland.
Al staat ons hart en onze geest thans niet naar feestvieren, toch
hebben de Hoogwaardige Bisschoppen gemeend deze vastenbrief niet
te moeten intrekken.
Het gaat immers bij de a.s. herdenking van het honderdjarig bestaan
van de eigen kerkelijke hiërarchie niet om een feest van uitbundigheid
en uiterlijkheid. Het gaat allereerst om de geestelijke waarden die het
herstel »an de kerkelijke hiërarchie ons heeft gebracht. Het is juist
over deze geestelijke waarden, dat de Bisschoppen U in deze vastenbrief
willen spreken. Daarom zal dit woord van geestelijke inhoud al spreekt
het van een feest geen wanklank vormen in de grote nood, dig ons
dierbaar volk heeft getroffen en die in ons volk zo'n grootse en verblij
dende manifestatie van christelijke saamhorigheid en christelijke naas
tenliefde heeft losgeslagen."
hoeden, waarschuwen, leiding geven,
doen samenwerken, in één woord, hij
moet herder zijri van zijn kudde.
Zo is dus de Bisschop in zijn bisdom
de bewerker en bewaarder en tegelijk
het zichtbaar teken van aller eenheid
met Christus en in Christus met el
kander; en dat niet slechts van de on
volmaakte eenheid met Christus hier
op aarde, doch ook van de voltooiing
daarvande volmaakte eenheid, die
wij verwachten in het toekomende
leven.
LIET jaar 1953, aldus de Aartsbis-
l schop en de Bisschoppen van Ne
derland, brengt voor ons een feest
mee; het eeuwfeest van het herstel
der Hiërarchio in ons vaderland. Im
mers honderd jaar geleden, in het
jaar 1853. op de vierde dag van de
maand Maart, werd door Paus Pius
IX de leiding van de Kerk in Neder
land wederom in handen gelegd van
de Bisschoppen, die ieder een eigen
bisdom zouden besturen: een Aarts
bisschop van Utrecht, een Bisschop
van Haarlem, een Bisschop van
's-Hertogenbosch, een Bisschop van
Breda, een Bisschop van Roermond.
Op die dag werd tevens de Neder
landse Kerkprovincie opgericht.
Hij dit eeuwfeest willen wij, de
Bisschoppen, die thans de Nederland
se Kerkprovincie besturen, ons in een
gezamenlijk Herderlijk Schrijven tot
U richten. Wij willen U uiteenzetten,
wat er in 1853 eigenlijk is geschied;
Wij willen U de zin van het Bisschops
ambt dieper doen verstaan; en Wij
willen U aansporen dit in de toekomst
dieper te beleven.
De Kerkprovincie
"I Toen onze Heer Jezus Christus
Zijn Kerk stichtte, gaf Hij aan
Petrus opdracht deze kudde te wei
den; Petrus zou de rots zijn, waarop
de Kerk gebouwd staat. Doch naast
Petrus koos Hij nog elf anderen uit
Zijn leerlingen tot Zijn Apostelen,
opdat ook zij herders zouden zijn, me
deherders van de opperherder Petrus.
Sedertdien heeft de Kerk van Je
zus Christus eeuwen bestaan, doch
haar inrichting is zó gebleven, als
Christus het verordend had en zal zó
blijven tot aan het eind der tijden,
wanneer de Heer wederkomt; altijd
zal er in de Kerk een opperherder
zijn om als opvolger van Petrus de
kudde te weiden en altijd zullen er in
opvolging van de overige Apostelen
medeherders zijn. De opperherder is
de Bisschop van Rome; de herders
menselijke fouten en menselijke te
genwerking heeft Hij de Kerk in Ne
derland geleid naar het herstel. En
in dat herstel is wel een van de be
langrijkste momenten geweest: het
herstel der hiërarchie door Paus Pius
IX .waarbij de Kerk in ons vaderland
weer Bisschoppen met eigen bisdom
men kreeg.
(Van onze correspondent in Australië).
E VIJFTIGDUIZEND NEDERLANDERS aan deze zijde van
aardbol, hebben de laatste dagen merkwaardige ervaringen
opgedaan; men heeft zich hier veelal hulpeloos gevoeld.
Niet dat zij zelf hulp nodig hadden, doch zo gaarne had uren
willen helpen bij de grote ramp, welke ons moederland trof. Doch
er kon niets worden gedaan. Lijdelijk werd kennis genomen van
het wel zeer spaarzame nieuws, dat de Australische bladen over
de ramp gaven.
r\E eerste schok over de ramp in het
vaderland was niet de ergste. Het
Het Bisschopsambt
O Beminde Gelovigen. Het ligt
voor de hand, dat men bij de
viering van dit herstel zich de vraag
stelt: wat betekent dan eigenlijk de
Bisschop voor zijn bisdom? Wat is de
zin van het Bisschopsambt?
Om op die vraag een antwoord te
vinden moeten wij eerst zien naar
Christus, die van Zichzelf heeft ge
tuigd, dat Hij de Weg, de Waarheid
en het Leven is. God heeft ons allen
geroepen tot het heil, maar slechts in
en met Christus; Hij en Hij alleen is
voor ons de weg naar God en naar
het heil; bij Hem moeten wij worden
ingelijfd, zodat Hij leeft in ons en wij
één zijn met Hem; slechts wanneer
wij één zijn met Christus, zal de Va
der ons Zijn kinderen noemen en zul
len wij mogen ingaan in het Vader
huis. Doch niemand van ons kan de
eenwording me4 Christus uit zichzelf
tot stand brengen; zij is een gave, die
van boven komt; het is de Geest van
Christus, die komen moet om ons met
Christus te verbinden en aan Hem ge
lijkvormig te maken. En de Heilige
Geest komt tot ons door de Sacramen
ten, de tekenen des geloofs, die Chris
tus ons heeft nagelaten.
Welnu, van deze Sacramenten is de
Bisschop de bedienaar bij uitstek; in
hem is de volheid van de macht om
door de Sacramenten de Heilige Geest
te schenken, die ons met Christus ver
bindt. In elk bisdom zijn er naast de
Bisschop priesters werkzaam hij de
bediening der Sacrementen, maar zij
werken niet los van de Bisschop, doch
Eenheid in Christus
3 Beminde Gelovigen, Wanneer dat
de zin is van het Bisschopsambt,
dan kunnen wij het eeuwfeest van het
herstel der hiërarchie wel niet beter
vieden dan door te streven naar een
diepere en meer consequente beleving
met Christus en in Christus met el
kander.
Eenheid met ChristusMidden in
een wereld vol twijfel en ontkenning
mogen wij een houvast hebben door
het geloof in Christus. Midden in een
wereld, die overal heil zoekt en ner
gens heil vindt, mogen wij weten, dat
er voor allen heil is bij Christus. Mid
den in een wereld, die zich vasthecht
aan het vergankelijke en die geen
verwachtingen meer kent, mogen wij
toeleven naar de heerlijkheid van
Christus' Rijk, die komen gaat.
In een wereld, die eigenlijk geen
liefde kent, mogen wij in Christus de
liefde van God aan onszelf ervaren.
In een wereld, die aan bandeloo-' 'd
ten gronde gaat, mogen wij gebonden
zijn door Christus' geboden.
In een wereld, die leeg is, mogen,
wij vol zijn, vol van Christus.
Midden in deze wereld, die ten dode
gaat, mogen wij één zijn met Hem,
die de dood heeft overwonnen.
Eenheid met Christus en in Chris
tus met elkander. Vanouds is de
Kerk een liefdebond genoemd. Zo
moet ook elk bisdom een liefdebond
zijn, een bond van met Christus ver
enigden, die met Christus de Vader
liefhebben en allen, die door de Va
der geroepen zijn: 'n liefdebond, waar
in men elkanders lasten draagt, waar
in elke tegenstelling van belangen
kan worden overbrugd, waarin alle
twist tussen personen en beroepen en
standen kan worden uitgebannen.
Beminde Gelovigen. Hebben wij onze
eenheid met Christus en in Christus
met elkander beleefd? Ten volle be
leefd? Wie van ons zou bevestigend
durven antwoorden? Wij kennen te
goed onze fouten en tekortkomingen.
Daarom juist hebben Wij, Uw Bis
schoppen, U bij het eeuwfeest van
het herstel der hiërarchie willen wij
zen op de diepe zin van ons ambt.
Moge dan de viering van dit eeuw
feest voor U allen een aansporing zijn
om de eenheid met Christus en in
Christus met elkander dieper en meer
consequent te beleven, te samen met
Ons, Uw Bisschoppen, die voor U de
zichtbare tekenen van deze eenheid
zijn. En geve God, dat dit de vrucht
van dit eeuwfeest moge zijn.
is moeilijk om hier vandaan de feite
lijke gebeurtenissen in Nederland te
toetsen, doch aanvankelijk waren de
nieuwsberichten over de ramp in Ne
derland zeer summier.
De „headlines" in de bladen gingen
over de overstroming in Engeland en
het vergaan van de Ierse ferry.
Een enkele regel vertelde, dat ook
in Nederland de cycloon zich had la
ten gelden en overstromingen plaats
vonden.
Na dit nieuws in de ochtendbladen
van Maandag vermeldden de avond
bladen van die dag een aantal van
plm. 300 slachtoffers. Dinsdagmorgen
waren het er 150 en daarna volgden
de cijfers, welke ook op de Austra
liërs diepe indruk maakten.
Toen was er de grote schok; niet
het minst onder de Nederlandse emi
granten.
BEGIN VAN ACTIE
werden Zondag speciaal de nood en
ellende in het Moederland herdacht.
Het Rode Kruis en Consulaten wer
den overstelpt met vragen omtrent
namen van slachtoffers door emi
granten, die familie hadden wo
nen in Zeeland en West-Brabant in
het bijzonder.
ONZEKERHEID
VEER moeilijk was het aanvankelijk
na te gaan, welk gebied nu eigen
lijk het meest was geteisterd, al wer
den dan in de berichten namen als
Schouwen en Duiveland, Zierikzee,
Hoek van Holland en Vlissingen ge
noemd. Vaak echter ontmoette men
namen, die zelfs voor de Nederlan
ders een puzzle vormden om vast te
stellen .welke plaats werd bedoeld.
„Vlissingen" b.v. werd vermeld als
„Flusinghen".
Vele emigranten, althans indien zij
over een daartoe geschikt toestel be
schikken, luisteren vaak naar de kor
te golf-uitzendingen vanuit Neder
land. Berichten over de ramp konden
echter in die periode niet of zeer
moeilijk worden opgevangen.
Dit alles maakte, dat men zich had
neer te leggen bij een zeer ongewisse
situatie, welke bijzonder voor emi
granten met verwanten in de geteis
terde gebieden engstig was.
En te duidelijker heeft men dezer
dagen gevoeld de enorme afstand wel
ke de Nederlanders hier scheidt van
hen die zij achter lieten.
NIET ALMACHTIG
de Nederlanders het beschermings-
werk tegen het water te laten uitvoe-
„Als jullie het water niet kunnen
keren, wie kan het dan wei?", zei de
zer dagen een Australiër tegen my.
Want zodra men in de laatste week
als Nederlander in aanraking kwam
met een Australiër, dan sprak hij over
de waterramp in ons vaderland. En
in het algemeen bemoeit de Australiër
zich niet spoedig met iets dat buiten
zijn eigen land zich afspeelt.
Dat hij zulks thans wél doet, is een
bewijs, dat het gebeurde ook hem
heeft geschokt.
En intussen verwijlen de vijftigdui
zend hier met hun gedachten bij al
degenen in Nederland, die in nood
en ellende verkeren.
Al voelt men hier niet de winterse
kou en kan men zich soms zelfs moei
lijk meer de koude van het water re
aliseren, men beseft beter dan enig
ander hier hetgeen zich in Nederland
heeft voltrokken.
Meer nog dan anders verwijlen on
ze gedachten bij het vaderland.
(aquajjaApv
]W| ERK WAARDIG was de reactie
van de meeste Australiërs; zij zijn
geschokt in hun overtuiging, dat men
in Nederland met vaste hand het wa
ter weet te keren.
Toen men het vorig jaar zozeer met
overstromingen had te kampen in
Australië, gingen vele stemmen op om
T") ONDERDAG, na een enkele regel
in de dagbladen omtrent moge
lijkheid tot verlenen van hulp in na-
tura, werden de consulaten en de am
bassade in Australië van vele zijden
verrast met blijken van medeleven
door de Australiërs.
Een firma in Sydney bood honderd
herencostuums en vijftig overhemden
aan; behalve de bijna vijfhonderddui
zend gulden van de Australische rege
ring en vierduizend gulden van het
Rode Kruis, kwamen vele toezeggin
gen in van giften.
Er werd mij verteld, dat in een fa
briek waar een Nederlander werkte,
de arbeiders met een lijst rond gin
gen tot inzameling van geld voor de
landgenoten van hun collega.
Uit Nederlandse kringen stamde
het plan om een dag loon af te staan.
Het lijdt geen twijfel, of in de komen
de weken zal men ook in Australië
zich niet- onbetuigd laten om de nood
in Nederland te helpen lenigen. Dat
hierbij onze emigranten zich in de
eerste rijen bevinden, behoeft geen
betoog.
In alle Nederlandse kerkdiensten
zijn de Bisschoppen, die' tesamen met I ïls zl->n vertegenwoordigers en mede-
de Bisschop van Rome geheel de Kerk I kelPer.s.- Daarom is de Bisschop voor
en ieder voor zich een deel der Kerk, I zbn bisdom en voor al zijn gelo-
hun bisdom, besturen.
Bij de stichting der Kerk waren het
er elf, die naast Petrus geroepen wer
den om herders te zijn. Bij de uitbrei
ding der Kerk over de wereld moest
het getal der herders groter worden.
Maar hoe groot hun getal thans ook
moge zijn, hun taak is nog altijd de
zelfde in opvolging van de Apos
telen medeherders te zijn over de
Kerk. En al zijn er gebieden, waar de
bestuursvorm anders is, zoals in vele
missielanden, op de duur zullen toch
ook daar Bisschoppen als herders over
een eigen bisdom worden aangesteld.
Zo is het ook gegaan in ons vader
land. Reeds spoedig na het begin der
kerstening werden er bisdommen op
gericht en Bisschoppen aangesteld.
Meerderen van hen kent gij bij name:
Sint Servaas, Sint Lambertus. Sint
Willibrord, Sint Bonifatius. Bij de
verdere kerstening werd ook deze
hiërarchie verder uitgebouwd. Doch
tegen het einde der Middeleeuwen
drong het bederf, dat nooit geheel
ontbreekt, dieper in de Kerk door; en
daarna kwam de zgn. Reformatie en
de grote scheuring. Wij willen over
dit droevig gebeuren niet verder spre
ken. Het is voldoende te zeggen, dat
tengevolge van dit alles de Kerk in
ons Vaderland steeds meer in een
noodtoestand geraakte, die tenslotte
zo ernstig werd. dat het zelfs niet
meer mogelijk bleek de hiërarchische
inrichting te handhaven. Ruim twee
eeuwen lang heeft de Kerk hier toen
bestaan bijna geheel zonder een eigen
bisschoppelijk bestuur en leefde zij in
het grootste deel van ons vaderland
onder een allergebrekkigste regeling.
Doch Hij. die de Heer der Kerk is,
Jezus Christus, heeft ons niet verla
ten. Ondanks moeilijkheden van bui
ten af en van binnen uit, ondanks
Advertentie)
[-JOEWEL men, om de communistische leer te omhelzen, naar veler
oordeel wel met een of ander geestelijk defect behept moet zijn,
kan men de dertien communistenleiders, die in New York de vorige weck
terechtstonden wegens samenzwering tegen de staat, toch onmogelijk
beschouwen als geheel gespeend van verstandig inzicht. Toen zij na
melijk door rechter Edward J. Dimock voor de keus gesteld werden
naar de Sovjete-Unie te emigreren of hun straf in een Amerikaanse
gevangenis uit te zitten, kozen zij onverwijld het laatste.
kend worden van de verstrekkende
beslissing van de communistenleiders
verscheen in dit blad een in zalven
de termen gesteld hoofdartikel, waar
in Stalins arbeidersparadijs voor de
zoveelste maal werd voorgesteld als
het ideaal van de vooruitstrevende
mensheid. „De Sovjet-Unie", aldus de
Izwestia, „geniet de steun en de vol
ledige toewijding van alle werkers."
Alles goed en wel, maar wat
bracht de Amerikaanse communisten
er dan toe zich tegen deportatie naar
deze heilstaat te verzetten? De verde
diger beweerde dat het door de rech
ter aangegeven alternatief niet bestond
omdat de Sovjet-Unie niet gewoon
was gedeporteerden binnen haar gren
zen toe te laten, maar dat moet een
vergissing geweest zijn, want in arti
kel 129 van de Russische grondwet le
zen wij dat de Unie van Socialistische
Sovjet-Republieken allen die vervolgd
worden wegens het behartigen.i. van
de belangen van de werkende klasse
asyl verleent. Kan het misschien
zijn, dat de beklaagden zich juist ge
spiegeld hebben aan het lot van de
genen, die in de loop der jaren gast
vrij door de Russische communisten
zijn opgenomen?
Hebben zij wellicht gedacht aan Va
lentin Gonsalez, Fred Beal, Alexan
der Weiss'oerg en Margarete Buber-
Neumann, om slechts enkelen te noe
men van de vele communisten, die de
Sovjet-Unie als een veilig toe
vluchtsoord beschouwden, maar al
spoedig uit de droom geholpen wer
den?
„ONTMASKERD"
I_Iet laat zich begrijpen, zo schrijft
Paul L. Ford, dat hun besluit in
Moskou niet bepaald in goede aarde
gevallen is. De „Izwestia" was er als
de kippen bij om do pijnlijke notie,
als zou de Sovjet-Unie toch niet het
utopia van alle communisten zijn, te
logenstraffen. Twee dagen na het be-
koffie-yoordefcgef e« smakelijker te
make*, dan zou „BUISMAN^ zeker
ie deze tfipd snorden MAQeeedw*
vigen vader, vader van het nieuwe le
ven, dat een leven met en in Chris
tus is. En omdat de viering van de
sacramenten en met name de viering
van de Heilige Eucharistie tevens ere
dienst aan God is, is de Bisschop voor
heel zijn bisdom in de volle zin van
het woord priester, Hogepriester, Pon
tifex noemt de Kerk hem, dat wil zeg
gen bruggenbouwer, want hij is het
die door heel zijn bisdom bruggen
slaat tussen God en de mensen en tus
sen de mensen en God.
De Sacramenten zijn echter teke
nen van het geloof en kunnen ons
slechts met Christus verbinden, wan
neer zij in geloof worden ontvangen.
Zoals de Bisschop vader is voor zijn
bisdom in de orde van het nieuwe le
ven, zo is hij ook vader in de orde
van het geloven. De Bisschop immers
is de officiële getuige en verkondiger
van het geloof der Kerk en de authen
tieke bewaarder van de schat der
Openbaring, hij is erfgenaam van de
Apostelen in hun taak om de Blijde
Boodschap te verkondigen en in de
belofte, die zij ontvingen, dat de
Geest der waarheid hen zou bijstaan;
elke prediking van de Blijde Bood
schap in een bisdom geschiedt krach
tens machtiging van de Bisschop en
moet met zijn prediking in overeen
stemming zijn. De eenheid met Chris
tus, die door de Sacramenten in het
geloof tot stand komt, moet haar
weerslag vinden in het verdere leven
van de christenen; in alles wat zij
doen en laten, in hun persoonlijk le
ven en in hun samenleving in gezin
en maatschappij moet deze eenheid
met Christus beleefd worden. En ook
daar heeft de Bisschop wederom voor
heel zijn bisdom een bijzondere taak
te vervullen, omdat hij door de H.
Geest gesteld is om de Kerk te leiden.
Hij moet voorgaan, de weg wijzen, be-
Jn de noodgebieden van West-Bra-
bant hebben de Kon. Marechaus
see en de Rijkspolitie op de wegen
posten uitgezet, die slechts diegelln
he^v.41®..^e,no°dzaak van hun
bezoek duidelijk kunnen maken dan
wel in het bezit zijn van een b'ewiis
van doorgang, afgegeven door 'n of-
ficiële instantie. Deze posten staan:
ten Westen van Korteven op 'de
rijksweg Bergen op Zoom-Goes; hal
verwege de weg Bergen op Zoom-
Halsteren; te Kruisland, op de weg
naar Steenbergen; ten Noorden van
Standdaarbuiten op de weg naar Fijn-
aart; ten Zuiden van Zevenbergen,
op de weg Leur-Zevenbergen; op de
rijksweg van Breda naar Moerdijk;
ten Noorden van Terheijden, op de
weg Breda-Zevenbergsche Hoek; te
Made op de weg naar Hooge- en La
ge Zwaluwe; ten Zuiden van de brug
Keizersveer, op de weg Raamsdonks-
veer-Gorinchem; te Dussen op de weg
Dussen-Almkerk; te Sleeuwijk op de
weg naar Keizersveer; ten Oosten van
Werkendam op de weg naar Alm-
kerk.
De volgende plaatsen zijn bereik
baar van de rijksweg Breda-Bergen
luwe zijn bereikbaar. Doorlatingsbe-
wijzen zijn verkrijgbaar te Made.
]2)E overstromingsramp heeft het normale verkeersplan in Zeeland en West-
Brabant totaal ontwricht. Van lieverlee zijn er al enkele verbeteringen
aangebracht en tevens is men er in geslaagd de moeilijkheden en mogelijk
heden op dit gebied te coördineren. Hieronder laten wij dan een compleet
overzicht volgen van de toestand van wegen, verkeersverbindingen en veer
diensten in de getroffen gebieden.
op Zoom af: Kruisland, Oud-Gastel,
Ouderibosch, Standdaarbuiten en Ze
venbergen.
Van de weg Breda-Geertruidenberg
af zyn bereikbaar: Geertruidenberg
en Made. Te bereiken zijn ook alle
plaatsen gelegen in de Langstraat in
de verbinding Geertruidenberg
's-Hertogenbosch.
Tot St. Phtiipsland is de weg Kruis
land-Steenbergen te berijden voor alle
verkeer. Ook de weg St. Philipsland-
Anna Jacoba is berijdbaar, dit is ech
ter afhankelijk van het getij.
Berijdbaar zijn voorts de wegen
Steenbergen - Dintelsas en Dinteloord
-Stampersgat (Schans). De weg Hal-
steren-Steenbergen is onberijdbaar.
De weg Kade-Klundert is slecht
berijdbaar en de weg van Standdaar
buiten via Noordhoek naar Klundert
is alleen toegankelijk voor motor
voertuigen, die zonder bezwaar door
het water kunnen rijden.
Het gebied rond Willemstad is niet
per auto te bereiken, doch alleen per
boot, en wel via Standdaarbuiten.
Fijnaart is van Standdaarbuiten uit
per auto bereikbaar, evenals Moer
dijk, welke plaats vanuit Zevenberg-
sche Hoek te bereiken is.
Wagenberg, Hooge- en Lage Zwa-
HEUSDEN EN ALTENA
Tn het Land van Heusden en Altena
is de rijksweg Breda-Keizersveer-
Sleeuwijk berijdbaar tot even ten
Noorden van Nieuwendijk. Direct
over de brug bij Keizersveer is een
kleine omlegging. Almkerk is te be
reiken via Dussen. Kille via Nieu
wendijk. Te berijden is ook de dijk
over Dussen-Genderen-Aalburg-Wijk
op Andel-Rijswijk-Sleeuwijk-Werken-
dam naar het veer Kop van 't Land.
Zeeland
Ple regeling van de toelating tot de
noodgebieden in Zeeland is sterk
afhankelijk van plaatselijke omstan
digheden. Zeeuwsch-Vlaanderen, Wal
cheren, Zuid- en Noord-Beveland zjjn
uitsluitend te bereiken via België.
In Zeeuwsch-Vlaanderen zijn alle
plaatsen te bereiken, behalve Osse-
nisse, waarvoor een vergunning nodig
is, die kan worden aangevraagd aan
het gemeentehuis te Kloosterzande.
(~\p Walcheren zijn met uitzonde-
ring van Kleverskerke en een ge
deelte van Arnemuiden eveneens
alle plaatsen normaal te bereiken.
De" verbinding van Middelburg naar
Zuid-Beveland gaat via wegen door
de Sloepolder. welke met pijlen zijn
aangegeven, en waarop eenrichting
verkeer is ingesteld. Wagens met een
gewicht groter dan 5.5 ton, worden
echter niet toegelaten.
Niet te bereiken op Zuid-Beveland:
Oostkerke, Ellewoutsdijk, Baarland,
Oudelande, Kruiningen, Waarde, Oost-
dijk en Riliand-Bath.
Voor toegang van Brabant uit moet
te Korteven bij Bergen op Zoom een
post van de Kon. Marechausséc-upofr-
den gepasseerd. Er is hier strenge
controle. Doorlatingsbewijzen kunnen
worden aangevraagd bij de vakcom
mandant in de Wilhelminakazerne te
Bergen op Zoom. Normaal verkeer
tussen Korteven en Goes is onmoge
lijk.
(~\p Noord-Beveland staan de plaat-
sen Geersdijk en Kortgene onder
water. Vergunning voor een bezoek
aan Noord-Beveland kan worden aan
gevraagd bij de gemeente Goes.
r~\p Schouwen-Duiveland
wegen onbegaanbaar.
zjjn alle
THOLEN
gonsalez verwierf in de Spaanse
burgeroorlog grote bekendheid als
„El Campesino". Na de oorlog vlucht
te hij naar Moskou, waar hij na ver
loop van tijd als „Trotskyist" „ont
maskerd" werd. In 1941 werkte hij
als dwangarbeider bij de aanleg van
de Moskouse „metro", doch in 1944
wist hij naar Iran te ontkomen. De
herwonnen vrijheid was echter van
korte duur, want de aldaar gesta-
tionneerde Russische strijdkrachten
slaagden er in hem op te sporen en
ditmaal verdween de Spanjaard in 'n
concentratiekamp. In 1949 waagde hij
een nieuwe ontsnappingspoging, deze
keer met meer succes. In zijn boek
„Leven en dood in de Sovjet-Unie",
dat verleden jaar verscheen, vertelt
hij o.m. wat de Russische schrijver
Ilya Ehrenburg in 1939 tegen hem zei
aan boord van de vrachtboot, die hen
van Le Havre naar de Sovjet-Unie
bracht:
„Gonsalez, ik moet je waarschuwen
dat het er in mijn land wel enigs
zins anders uitziet dan jij je voorstelt.
Jullie buitenlandse communisten heb
ben de Sovjet-Unie te veel geïdeali
seerd. Het socialisme is nog pas in *t
stadium van ontwikkeling. Hier en
daar is de toestand nog allerminst
rooskleurig en de sabotage viert hoog
tij. Het arbeidersparadijs, waar jij
van droomt, is een uitvinding van de
propagandisten."
NOG MEER ERVARING
""[""holen is per auto niet te bereiken.
De verbinding tussen Tholen en
Halsteren wordt door militairen on
derhouden^ Er is hier een zeer stren
ge controle. Een vergunning kan wor
den aangevraagd op het gemeentehuis
te Halsteren. Ook tussen Bergen op
Zoom en Halsteren moet een controle
post worden gepasseerd. Op Tholen
zijn de plaatsen Stavenisse, St. Maar
tensdijk, Poortvliet en een gedeelte
van St. Annaland niet te bereiken.
VEERDIENSTEN
Liet veer Vlissingen-Breskens vaart
normaal. Het veer Kruiningen-
Perkpolder vaart niet. Het veer Ter-
neuzen-Hoedekenskerke vaart vijf
maal per dag. uitsluitend voor per
sonen-auto's en lichte bestelwagens.
Toegang tot het veer slechts met toe
stemming van de politie te Terneu-
zen. "ftet veer Katseveer-Zierikzee
vaart vier maal per dag. Vergunning
aanvragen bij de gemeente Goes of
bij de burgemeester van Zierikzee. t
Veer Wolphaartsdijk-Kortgene is
vervangen door een dienst Katseveer-
Kortgene; afvaart zes maal per dag,
vergunningen eveneens te Goes aan
vragen. Het veer Veere-Kamperland
vaart normaal. Het veer Anna Jacoba-
Zijpe vaart op ongeregelde tijden.
(~)ok Fred Beal weet over de toe-
standen in de heilstaat mee t<
praten. Beal, een neger en destijds een
vurig aanhanger van de communisti
sche "leer, nam in 1929 deel aan een
staking van textielarbeiders in Noord
-Carolina, waarbij zich ernstige on
geregeldheden voordeden en o.a. een
commissaris van politie werd ver
moord. Hij kreeg in verband met
deze moord 20 jaar gevangenisstraf,
maar tekende hiertegen beroep aan en
werd tegen borgtocht vrijgelaten. Van
zijn tijdelijke vrijheid maakte hij ge
bruik om naar de Sovjet-Unie te
vluchten, waar hij in opdracht van de
regering een serie lezingen moest hou
den over „de maatschappelijke wan
toestanden in de Verenigde Staten".
Al spoedig ontdekte hij dat het
geen hij in de Verenigde Staten ver
oordeelde, nog heilig was vergeleken
bij de misstanden in zijn „ware va
derland". De in lompen gehulde bede
laars in Leningrad, de uitbuiting van
kinderen in de fabrieken in Tashkent
en de middeleeuwse toestanden in de
meeste bedrijven dat alles was
voor hem voldoende om via Duitsland
zo snel mogelijk naar Amerika terug
te keren. Hij meldde zich aan bij de
politie en verbleef ongeveer vier jaar
in de gevangenis tot hij op erewoord
werd vrijgelaten. Op het ogenblik
werkt hij op een textielfabriek.
Alexander Weissberg en Margarete
Buber-Neumann behoorden tot de
duizenden Duitse communisten die na
Hitiers machtsovername naar de
Sovjet-Unie uitweken. Zij werden
prompt naar een concentratiekamp
gezonden en na de ondertekening van
het Duits-Russische verdrag aan de
Nazis uitgeleverd.
door
Nico J. P. Smith
4)
Ik ZOU zeggen, dat ze dan óók
niet thuis zijn, zegt Arie snel.
Nee maar die doen tenminste iets
goeds. Vanavond is er vergadering
Ze kwameB vragen,
rowltnVn Ten worden- E'" moet een
straat h?™" het eind de
stiaat daar willen ze voor verea-
efn1onngetnstah|bverteiedn°" Wat
kijkt, terwijl hij gebukt blijft zitten
t„,7 hSe' .Iiatuurli'k- Ik zou niet weJ
ten, hoe ik aan de centen voor de
contributie zou moeten komen Een
krant kunnen we niet eens betalen
Vandaag bij Blankers vroeg tante Ma
ne nog hoe het met het oude briefie
stond. J
Ze kan me vertellen hoe laat het
is. Van onze centen de winkel ver
bouwen en de mooie meneer spelen
Dat heeft Veder van "Het Dorl
stige Hert" je zeker in je oor ge
smoesd? vraagt de vrouw schamper
niet wetend, hoe goed zij de spij
ker op de kop tikt. Laat die maai
Paarz'n eigen kijken, die dikke zat-
t V W<3U' die vont met z'n vie
ze kroeg ik weet niet waar zat. De
VnoiH(meneer sPelen- En hij dan?
rzitter van de oudercommissie
hebben ze 'm gemaakt. Om je te be-
doen van het lachen. Die vlieger gaat
voor de speeltuinvereniging niet opi
Daar moeten ze geen kroegbaas in het
bestuur hebben. Dat kan je die mooie
meneer uit mijn naam vertellen!
Terwijl ze spreekt vouwt de vrouw
de schorten, die gereed zijn gekomen,
met korte, woedende gebaren op.
Ik zou me niet zo aanstellen,
zegt Arie rustig. Als Veder er niet
was
Hij houdt verschrikt op. Daar zou
hij haast z'n mond voorbij praten,
maar reeds valt de vrouw in: Dan
zouden er hier in 't straatje heel wat
mensen zijn, die het beter hadden. Als
jullie slampampers wat minder in die
kroeg kwamen, dan zou Blankers niet
zo veel geld onder de mensen hebben
staan. Als ik straks dat werk heb in
geleverd, kan ik de centen zó weer
wegbrengen.
Roos zet met een woedend gebaar
de stapel schorten, die ze in stukloon
betaald krijgt, op tafel, maar Arie let
er niet op. Hij heeft z'n schoenen aan,
zegt kortaf aju, en loopt nijdig de
deur uit. Het kwam anders aardig uit,
dat zn vrouw ruzie maakte. Als ze
gewoon had -gevraagd, of hij die ma
chine een beetje olie had willen ge
ven, dan had hij niet zo gemakkelijk
weg kunnen gaan. Dan had-ie natuur
lij* in de schuur naar dat spuitje
'rvi l- zo^ken en dan was hij niet op
uja bij Veder geweest. Nu zou hij er
om acht uur ziin-
vai i 1Sa a* donker genoeg De en-
if laritaam, die de Dinkelmanlaan
verlichten, is zeker niet van gro-
Roos da-n h€t larnP-ie waar
over kankerde, maar fel schij
nen de winkellichten van Jantje van
Alles over het hobbelige straatje.
Als de vent thuis is, zal het nog
niet eens meevallen, mompelt Arie,
terwijl hij haastig voortstapt. In elk
geval zal hij er eerst eentje bij Ve
der nemen die komt dan tenminste
n-og op de oude rekening, die met
één slag gelijk wordt gemaakt. Geen
kwaje gooi eigenlijk, overweegt de
man.
Hé. Schepcns!
Verschrikt blijft Arie staan. Uit de
donkerte van de brandgang, die naast
de winkel van Blankers ligt, fluistert
hem iemand z'n naam toe.
Wie is daar? vraagt Arie, als hij
vain de schrik wat is bekomen.
Kom even hierpraat niet zo
hard, fluistert de stem.
Arie doet stapje de donkere
gang in.
Ga je naar m'n vader?
Nu herkent Arie de fluisteraar en
als z'n ogen even aan de duisternis
zijn gewend, ziet hij ook, dat Henk
Veder voor hem staat.
Ik heb op je gewacht, fluistert
het jog weer. Vader zei, dat je om
acht uur zou k unen om dat baaltje
koffie mee te nemen. Ik heb het
schuurtje al los gemorreld. Je hebt
de zak zó voor het meenemen.
Arie ziet het silhouet van de zoon
van de kroegbaas nu scherp afgete
kend tegen de achtergrond van de
lichthoek, welke de lampen van Jan
tje van Alles de Dinkelman-laan in
werpen cn hij vraagt zich met wrevel
'af. hoe die luie dikzak plotseling zo
actief kon worden. Zo. de boel staat
al klaar hij heeft niks anders te
deen dan voor kruier tc spelen
Ik dacht, dat ik de sleutel van
je zou krijgen, zegt Arie ontevreden.
Als dat stomme element méér doet,
dan op de uitkijk staan, kon de hele
zaak wel eens fout lopen. Nu mist hij
om te beginnen al dat borreltje, dat
hij zichzelf vóór het karwei had toe
gedacht. Dat Veder dit snotjog erin
haalt!
Hen!k daarentegen voelt zich een
hele kerel.
Ga mee, fluistert hij Arie toe.
dan zal ik je de weg wijzen, net of
Arie dat stomme schuurtje achter in
de tuin van Blankers alléén niet zou
vinden.
Dat zou ik nou maar niet doen,
knaapje, zegt hij de jongen op ge
moedelijke toon. Als jij hier voor
de gang blijft staan en even een sein
tje geeft als er onraad is, komt de
rest wel in orde. Dat zakkie haal ik
alleen wel even op.
Henk heeft zich het geval anders
gedacht, maar hij durft zich niet te
gen het voorstel van Arie verzetten.
Die loopt voorzichtig de gang verder
in klimt over het hekje, dat de
tuin van Blankers van de gang
scheidt. Het is razend donker daar
achter bij die tuinen, maar Arie weet
de weg: hij kent de brandgang als z'n
eigen zak. Zo, nu eens kijken, wat dat
jog aan dat slot heeft gedaan.
Hij heeft er geen grote verwachtin
gen van. maar als hij ziet, hoe Henk
het slot heeft vernield, smoort hij een
vloek. Zo'n sufferd, zo'n doorgefour
neerde stommeling. Met de zak-lan-
taarn. die heel even aanflitste, nog
in de hand. denkt Arie diep na Als
hij d'Vi* op ingaat Ms hij de zak
koffie uit die schuur haalt, staat
morgen de politie bij hem voor de
deur. Op honderd meter afstand kun
nen ze zien, dat dat slot is geforceerd.
Als Blankers van z'n slaapkamer uit
toevallig naar buiten zou kijken, zou
hij zien, dat er in de schuur was in
gebroken. Nee, Veder kon hem nog
meer vertellenArie zou z'n vin
gers niet branden.
Zonder de schuur verder nog met
een blik te verwaardigen, gaat Arie
de weg terug.
Zo'n stomme kaffer, scheldt hij
zacht voor zich heen. Daar moest
Veder nodig over opscheppen.hoe
zei hij het ook weerDat jong
van hem had de hele zaak in z'n een
tje voor elkaar gezet.
Nou, het was wat moois. Hem niet
gezien. Hij ziet in de verte de figuur
van de dikke kroegbazenzoon voor de
ingang van het gangetje staan. Laat
hem staan, denkt Arie grimmig. Hij
voelt er niks voor. om met diat jog
verder over karweitjes te praten
hij zal z'n vader wel vertellen, dat
hij er niet aan denkt, z'n poten te
branden.
Langzaam schuifelt Arie de andere
kant van de gang door. om langs een
omweg weer naar de Dinkelmanlaan
te gaan.
Het is rustig in "Het Dorstige Hert".
Met 'n forse zwaai smijt Arie de gor
dijnen op zij, bromt een goeie avond
en werkt zich op een hoge kruk voor
Veder, die hem zag binnen komen,
zonder een spiertje van zijn pafferig
•gezicht te vertrekken.
(Wordt vervolgd).
DINSDAG 17 FEBRUARI 1953.
HILVERSUM I 402 meter AVRO:
7.00 Nieuws; 7.10 Gram of oomn uziek
7.50 Dagopening; AVRO: 8.00 Nieuws;
8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Morgenwij
ding: 9.15 Koor en orgel; 9.25 Voor de
vrouw; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramo
foonmuziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00
Voor de zieken; 11.30 Pianorecital; 12.00
Lichte muziek; 12.30 Land, en tuinbouw,
mededelingen; 12.33 Voor het platteland;
12.40 Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.15 Me
dedelingen of gramctfoonrr.uizaekt 13.20
Metropole orkest; 14.00 ,,Zeg eens, Ame
rika!" 14.30 Gramofoonmuziek; 14.40
Schoolradio; 1500 Gramofoonmuziek;
15.15 Voor de vrouw; 15.45 Gramofoon
muziek; 16.30 Voor de jeugd; 17.30 Sport;
17.35 Gramofoonmuziek; 17.45 ,.De Twin,
tigers": 18.00 Nieuws; 18.15 Pianospel;
18 25 .Paris vous parle": 18.30 RVU: Mr
N. W. A. van Eyck: ,,Het instituut der
ondernemingsraden"; 19.00 Kamerkoor
en orgel; 19.20 Gramofoonmuziek; 20.00
Nieuws; 20.05 Gevarieerd .prognamma;
21.15 Lichte muziek; 21.35 ,.Moet je ho
ren": 21.50 Dansmuziek; 22.30 Medede
lingen; 22.35 Gevarieerde muziek; 22.45
Buitenlands overzicht; 23.00 Nieuws: 23.15
New York Calling; 23.20 Sport; 23 30-24.00
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II 298 meter KRO:
7.00 Nieu^'s: 7.10 Gramofoonmuziek; 7.15
Ochtend* uastiek; 7.30 Gramofoonmu
ziek; 7 Torgengebed en lit-urgische
kalend- 1 Nieuws en weerberichten;
8.15 Gri oonmuiziek; 9.00 Voor de
huisvrouw 9.35 Gramofoonmuziek; 9.40
Lichtbaken causerie; 10.00 Voor de kleu
ters; 10.15 Gramofoonmuziek; 11.00 Voor
de vrouw; 11.30 Schoolradio; 12.00 Ange
lus; 12.03 Gramofoonmuziek; (12 30-12.33
Land. en tuinbouwmededelingen); 12.55
Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en katholiek
nieuws; 13.20 Actualiteiten; 13.25 Amu
sementsmuziek; 14.00 Gramofoonmuziek;
14.50 Concertgebouworkest en solist; 15.30
,.Ben je zestig?" 16.00 Voor de zieken;
16.30 Ziekenlof; 17.00 Voor de jeugd;
17.15 Felicitaties voor de jeugd; 17.45 Re
geringsuitzending: S. H. Robles: ,,Wage_
ningen, een nederzetting in Suriname";
18.00 Hammondorgel en rhythmische be.
geleiding; 18.20 Sportpraatje; 18.30 Voor
de jeugd; 18.52 Actualiteiten: 19.00 Nws;
19.10 Gramofoonmuziek; 19.15 „Uit het
Boek der boeken", causerie; 19.30 Gra
mofoonmuziek; 20.25 De gewone man
zegt er 't zijne van; 20.30 Omroep-or-
kest; 21.05 Promenade-orkest; 21.30 Gra
mofoonmuziek; 21.55 ,.Een snipper pa
pier", hoorspel; 22.45 Avondgebed en li
turgische kalender; 23.00 Nieuws; 23.15-
24.00 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL. VLAAMS, 324 meter 11.45
Gramofoonmuziek; 12.15 Lichte muziek;
12.30 Weerberichten; 12 34 Lichte muziek;
13.00 Nieuws; 13.20 Kamermuziek; 14.00
Schoolradio; 15.30 Orgelspel: 16.00 Gra
mofoonmuziek; 16.30 Orgelspel; 17.00
Nieuws; 17.10 Gramofoonmuziek: 17.15
Voor de kinderen; 17.30 Gramofoonmu
ziek; 17.50 Boekbespreking; 18.00 Voor
de jeugd; 18.30 Voor de soldaten; 19.00
Nieuws en persoverzicht; 19.40 Gramo
foonmuziek: 19.50 Syndicale kroniek;
20.00 Omroeporkest; 20.55 Finse volks
liederen: 21.15 Muziek uit de Sahara;
22.00 Nieuws; 22.15 Gramofoonmuziek;
22.4£ Idem; 22^5-23.00 Nieuws.
BRUSSEL, FRANS. 484 meter 12.05
Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13.10. 14.00
en 15.00 Gramofoonmuziek; 16.00 Lichte
muziek; 17.00 Nieuws; 17.15 Gramofoon
muziek; 17.30 Zang en piano; 17.50, 18.30.
19.00 en 19 35 Gramofoonmuziek; 19.45
Nieuws: 20.00 ..La Cenerentola". opera;
21.30 Jazzmuziek; 21.45 Re oor'age; 22.00
Nieuws; 22.10 Orkestconcert; 22.50 Nws.