Betekenis van herstel Bisschoppelijke Hiërarchie v!)i „Als jullie 't water niet kunnen keren wie kan het dan wel"?.... 'D^SiAocp 'omumta COMMUNISTEN NIET ZONDER GEZOND INZICHT Verkeersverbindingen in Zeeland en 'W est-Brabant De Vastenbrief van het Hoogwaardig Episcopaat De winst der geestelijke waarden D Izwestia wist geen raad De Krachtproef RADIO DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 FEBRUARI 1953 5 AUSTRALIË geschokt door Nederlandse waterramp ren- ZWARE HOEST, BRONCHITIS! SL'JM-OPLOSSEND Liever de gevangenis dan Moskou Het voorbeeld van Gonsalez is veelzeggend West-Brabant Regeling in sommige gebieden afhankelijk van plaatselijke omstandigheden S* Ane. ^/ONDAG is in alle kerken van Nederland de gebruike lijke Vastenbrief voorgelezen; hij werd voorafgegaan door de volgende mededeling van het Hoogwaardig Epis- eopaat: DEEDS VOORDAT DE grote nationale ramp van Zondag 1 Februari oVer ons volk losbrak, hadden de Hoogwaardige Bisschoppen beslo ten om de vastenbrief dit jaar te wijden aan het aanstaande eeuw feest van het herstel der hiërarchie in ftederland. Al staat ons hart en onze geest thans niet naar feestvieren, toch hebben de Hoogwaardige Bisschoppen gemeend deze vastenbrief niet te moeten intrekken. Het gaat immers bij de a.s. herdenking van het honderdjarig bestaan van de eigen kerkelijke hiërarchie niet om een feest van uitbundigheid en uiterlijkheid. Het gaat allereerst om de geestelijke waarden die het herstel »an de kerkelijke hiërarchie ons heeft gebracht. Het is juist over deze geestelijke waarden, dat de Bisschoppen U in deze vastenbrief willen spreken. Daarom zal dit woord van geestelijke inhoud al spreekt het van een feest geen wanklank vormen in de grote nood, dig ons dierbaar volk heeft getroffen en die in ons volk zo'n grootse en verblij dende manifestatie van christelijke saamhorigheid en christelijke naas tenliefde heeft losgeslagen." hoeden, waarschuwen, leiding geven, doen samenwerken, in één woord, hij moet herder zijri van zijn kudde. Zo is dus de Bisschop in zijn bisdom de bewerker en bewaarder en tegelijk het zichtbaar teken van aller eenheid met Christus en in Christus met el kander; en dat niet slechts van de on volmaakte eenheid met Christus hier op aarde, doch ook van de voltooiing daarvande volmaakte eenheid, die wij verwachten in het toekomende leven. LIET jaar 1953, aldus de Aartsbis- l schop en de Bisschoppen van Ne derland, brengt voor ons een feest mee; het eeuwfeest van het herstel der Hiërarchio in ons vaderland. Im mers honderd jaar geleden, in het jaar 1853. op de vierde dag van de maand Maart, werd door Paus Pius IX de leiding van de Kerk in Neder land wederom in handen gelegd van de Bisschoppen, die ieder een eigen bisdom zouden besturen: een Aarts bisschop van Utrecht, een Bisschop van Haarlem, een Bisschop van 's-Hertogenbosch, een Bisschop van Breda, een Bisschop van Roermond. Op die dag werd tevens de Neder landse Kerkprovincie opgericht. Hij dit eeuwfeest willen wij, de Bisschoppen, die thans de Nederland se Kerkprovincie besturen, ons in een gezamenlijk Herderlijk Schrijven tot U richten. Wij willen U uiteenzetten, wat er in 1853 eigenlijk is geschied; Wij willen U de zin van het Bisschops ambt dieper doen verstaan; en Wij willen U aansporen dit in de toekomst dieper te beleven. De Kerkprovincie "I Toen onze Heer Jezus Christus Zijn Kerk stichtte, gaf Hij aan Petrus opdracht deze kudde te wei den; Petrus zou de rots zijn, waarop de Kerk gebouwd staat. Doch naast Petrus koos Hij nog elf anderen uit Zijn leerlingen tot Zijn Apostelen, opdat ook zij herders zouden zijn, me deherders van de opperherder Petrus. Sedertdien heeft de Kerk van Je zus Christus eeuwen bestaan, doch haar inrichting is zó gebleven, als Christus het verordend had en zal zó blijven tot aan het eind der tijden, wanneer de Heer wederkomt; altijd zal er in de Kerk een opperherder zijn om als opvolger van Petrus de kudde te weiden en altijd zullen er in opvolging van de overige Apostelen medeherders zijn. De opperherder is de Bisschop van Rome; de herders menselijke fouten en menselijke te genwerking heeft Hij de Kerk in Ne derland geleid naar het herstel. En in dat herstel is wel een van de be langrijkste momenten geweest: het herstel der hiërarchie door Paus Pius IX .waarbij de Kerk in ons vaderland weer Bisschoppen met eigen bisdom men kreeg. (Van onze correspondent in Australië). E VIJFTIGDUIZEND NEDERLANDERS aan deze zijde van aardbol, hebben de laatste dagen merkwaardige ervaringen opgedaan; men heeft zich hier veelal hulpeloos gevoeld. Niet dat zij zelf hulp nodig hadden, doch zo gaarne had uren willen helpen bij de grote ramp, welke ons moederland trof. Doch er kon niets worden gedaan. Lijdelijk werd kennis genomen van het wel zeer spaarzame nieuws, dat de Australische bladen over de ramp gaven. r\E eerste schok over de ramp in het vaderland was niet de ergste. Het Het Bisschopsambt O Beminde Gelovigen. Het ligt voor de hand, dat men bij de viering van dit herstel zich de vraag stelt: wat betekent dan eigenlijk de Bisschop voor zijn bisdom? Wat is de zin van het Bisschopsambt? Om op die vraag een antwoord te vinden moeten wij eerst zien naar Christus, die van Zichzelf heeft ge tuigd, dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. God heeft ons allen geroepen tot het heil, maar slechts in en met Christus; Hij en Hij alleen is voor ons de weg naar God en naar het heil; bij Hem moeten wij worden ingelijfd, zodat Hij leeft in ons en wij één zijn met Hem; slechts wanneer wij één zijn met Christus, zal de Va der ons Zijn kinderen noemen en zul len wij mogen ingaan in het Vader huis. Doch niemand van ons kan de eenwording me4 Christus uit zichzelf tot stand brengen; zij is een gave, die van boven komt; het is de Geest van Christus, die komen moet om ons met Christus te verbinden en aan Hem ge lijkvormig te maken. En de Heilige Geest komt tot ons door de Sacramen ten, de tekenen des geloofs, die Chris tus ons heeft nagelaten. Welnu, van deze Sacramenten is de Bisschop de bedienaar bij uitstek; in hem is de volheid van de macht om door de Sacramenten de Heilige Geest te schenken, die ons met Christus ver bindt. In elk bisdom zijn er naast de Bisschop priesters werkzaam hij de bediening der Sacrementen, maar zij werken niet los van de Bisschop, doch Eenheid in Christus 3 Beminde Gelovigen, Wanneer dat de zin is van het Bisschopsambt, dan kunnen wij het eeuwfeest van het herstel der hiërarchie wel niet beter vieden dan door te streven naar een diepere en meer consequente beleving met Christus en in Christus met el kander. Eenheid met ChristusMidden in een wereld vol twijfel en ontkenning mogen wij een houvast hebben door het geloof in Christus. Midden in een wereld, die overal heil zoekt en ner gens heil vindt, mogen wij weten, dat er voor allen heil is bij Christus. Mid den in een wereld, die zich vasthecht aan het vergankelijke en die geen verwachtingen meer kent, mogen wij toeleven naar de heerlijkheid van Christus' Rijk, die komen gaat. In een wereld, die eigenlijk geen liefde kent, mogen wij in Christus de liefde van God aan onszelf ervaren. In een wereld, die aan bandeloo-' 'd ten gronde gaat, mogen wij gebonden zijn door Christus' geboden. In een wereld, die leeg is, mogen, wij vol zijn, vol van Christus. Midden in deze wereld, die ten dode gaat, mogen wij één zijn met Hem, die de dood heeft overwonnen. Eenheid met Christus en in Chris tus met elkander. Vanouds is de Kerk een liefdebond genoemd. Zo moet ook elk bisdom een liefdebond zijn, een bond van met Christus ver enigden, die met Christus de Vader liefhebben en allen, die door de Va der geroepen zijn: 'n liefdebond, waar in men elkanders lasten draagt, waar in elke tegenstelling van belangen kan worden overbrugd, waarin alle twist tussen personen en beroepen en standen kan worden uitgebannen. Beminde Gelovigen. Hebben wij onze eenheid met Christus en in Christus met elkander beleefd? Ten volle be leefd? Wie van ons zou bevestigend durven antwoorden? Wij kennen te goed onze fouten en tekortkomingen. Daarom juist hebben Wij, Uw Bis schoppen, U bij het eeuwfeest van het herstel der hiërarchie willen wij zen op de diepe zin van ons ambt. Moge dan de viering van dit eeuw feest voor U allen een aansporing zijn om de eenheid met Christus en in Christus met elkander dieper en meer consequent te beleven, te samen met Ons, Uw Bisschoppen, die voor U de zichtbare tekenen van deze eenheid zijn. En geve God, dat dit de vrucht van dit eeuwfeest moge zijn. is moeilijk om hier vandaan de feite lijke gebeurtenissen in Nederland te toetsen, doch aanvankelijk waren de nieuwsberichten over de ramp in Ne derland zeer summier. De „headlines" in de bladen gingen over de overstroming in Engeland en het vergaan van de Ierse ferry. Een enkele regel vertelde, dat ook in Nederland de cycloon zich had la ten gelden en overstromingen plaats vonden. Na dit nieuws in de ochtendbladen van Maandag vermeldden de avond bladen van die dag een aantal van plm. 300 slachtoffers. Dinsdagmorgen waren het er 150 en daarna volgden de cijfers, welke ook op de Austra liërs diepe indruk maakten. Toen was er de grote schok; niet het minst onder de Nederlandse emi granten. BEGIN VAN ACTIE werden Zondag speciaal de nood en ellende in het Moederland herdacht. Het Rode Kruis en Consulaten wer den overstelpt met vragen omtrent namen van slachtoffers door emi granten, die familie hadden wo nen in Zeeland en West-Brabant in het bijzonder. ONZEKERHEID VEER moeilijk was het aanvankelijk na te gaan, welk gebied nu eigen lijk het meest was geteisterd, al wer den dan in de berichten namen als Schouwen en Duiveland, Zierikzee, Hoek van Holland en Vlissingen ge noemd. Vaak echter ontmoette men namen, die zelfs voor de Nederlan ders een puzzle vormden om vast te stellen .welke plaats werd bedoeld. „Vlissingen" b.v. werd vermeld als „Flusinghen". Vele emigranten, althans indien zij over een daartoe geschikt toestel be schikken, luisteren vaak naar de kor te golf-uitzendingen vanuit Neder land. Berichten over de ramp konden echter in die periode niet of zeer moeilijk worden opgevangen. Dit alles maakte, dat men zich had neer te leggen bij een zeer ongewisse situatie, welke bijzonder voor emi granten met verwanten in de geteis terde gebieden engstig was. En te duidelijker heeft men dezer dagen gevoeld de enorme afstand wel ke de Nederlanders hier scheidt van hen die zij achter lieten. NIET ALMACHTIG de Nederlanders het beschermings- werk tegen het water te laten uitvoe- „Als jullie het water niet kunnen keren, wie kan het dan wei?", zei de zer dagen een Australiër tegen my. Want zodra men in de laatste week als Nederlander in aanraking kwam met een Australiër, dan sprak hij over de waterramp in ons vaderland. En in het algemeen bemoeit de Australiër zich niet spoedig met iets dat buiten zijn eigen land zich afspeelt. Dat hij zulks thans wél doet, is een bewijs, dat het gebeurde ook hem heeft geschokt. En intussen verwijlen de vijftigdui zend hier met hun gedachten bij al degenen in Nederland, die in nood en ellende verkeren. Al voelt men hier niet de winterse kou en kan men zich soms zelfs moei lijk meer de koude van het water re aliseren, men beseft beter dan enig ander hier hetgeen zich in Nederland heeft voltrokken. Meer nog dan anders verwijlen on ze gedachten bij het vaderland. (aquajjaApv ]W| ERK WAARDIG was de reactie van de meeste Australiërs; zij zijn geschokt in hun overtuiging, dat men in Nederland met vaste hand het wa ter weet te keren. Toen men het vorig jaar zozeer met overstromingen had te kampen in Australië, gingen vele stemmen op om T") ONDERDAG, na een enkele regel in de dagbladen omtrent moge lijkheid tot verlenen van hulp in na- tura, werden de consulaten en de am bassade in Australië van vele zijden verrast met blijken van medeleven door de Australiërs. Een firma in Sydney bood honderd herencostuums en vijftig overhemden aan; behalve de bijna vijfhonderddui zend gulden van de Australische rege ring en vierduizend gulden van het Rode Kruis, kwamen vele toezeggin gen in van giften. Er werd mij verteld, dat in een fa briek waar een Nederlander werkte, de arbeiders met een lijst rond gin gen tot inzameling van geld voor de landgenoten van hun collega. Uit Nederlandse kringen stamde het plan om een dag loon af te staan. Het lijdt geen twijfel, of in de komen de weken zal men ook in Australië zich niet- onbetuigd laten om de nood in Nederland te helpen lenigen. Dat hierbij onze emigranten zich in de eerste rijen bevinden, behoeft geen betoog. In alle Nederlandse kerkdiensten zijn de Bisschoppen, die' tesamen met I ïls zl->n vertegenwoordigers en mede- de Bisschop van Rome geheel de Kerk I kelPer.s.- Daarom is de Bisschop voor en ieder voor zich een deel der Kerk, I zbn bisdom en voor al zijn gelo- hun bisdom, besturen. Bij de stichting der Kerk waren het er elf, die naast Petrus geroepen wer den om herders te zijn. Bij de uitbrei ding der Kerk over de wereld moest het getal der herders groter worden. Maar hoe groot hun getal thans ook moge zijn, hun taak is nog altijd de zelfde in opvolging van de Apos telen medeherders te zijn over de Kerk. En al zijn er gebieden, waar de bestuursvorm anders is, zoals in vele missielanden, op de duur zullen toch ook daar Bisschoppen als herders over een eigen bisdom worden aangesteld. Zo is het ook gegaan in ons vader land. Reeds spoedig na het begin der kerstening werden er bisdommen op gericht en Bisschoppen aangesteld. Meerderen van hen kent gij bij name: Sint Servaas, Sint Lambertus. Sint Willibrord, Sint Bonifatius. Bij de verdere kerstening werd ook deze hiërarchie verder uitgebouwd. Doch tegen het einde der Middeleeuwen drong het bederf, dat nooit geheel ontbreekt, dieper in de Kerk door; en daarna kwam de zgn. Reformatie en de grote scheuring. Wij willen over dit droevig gebeuren niet verder spre ken. Het is voldoende te zeggen, dat tengevolge van dit alles de Kerk in ons Vaderland steeds meer in een noodtoestand geraakte, die tenslotte zo ernstig werd. dat het zelfs niet meer mogelijk bleek de hiërarchische inrichting te handhaven. Ruim twee eeuwen lang heeft de Kerk hier toen bestaan bijna geheel zonder een eigen bisschoppelijk bestuur en leefde zij in het grootste deel van ons vaderland onder een allergebrekkigste regeling. Doch Hij. die de Heer der Kerk is, Jezus Christus, heeft ons niet verla ten. Ondanks moeilijkheden van bui ten af en van binnen uit, ondanks Advertentie) [-JOEWEL men, om de communistische leer te omhelzen, naar veler oordeel wel met een of ander geestelijk defect behept moet zijn, kan men de dertien communistenleiders, die in New York de vorige weck terechtstonden wegens samenzwering tegen de staat, toch onmogelijk beschouwen als geheel gespeend van verstandig inzicht. Toen zij na melijk door rechter Edward J. Dimock voor de keus gesteld werden naar de Sovjete-Unie te emigreren of hun straf in een Amerikaanse gevangenis uit te zitten, kozen zij onverwijld het laatste. kend worden van de verstrekkende beslissing van de communistenleiders verscheen in dit blad een in zalven de termen gesteld hoofdartikel, waar in Stalins arbeidersparadijs voor de zoveelste maal werd voorgesteld als het ideaal van de vooruitstrevende mensheid. „De Sovjet-Unie", aldus de Izwestia, „geniet de steun en de vol ledige toewijding van alle werkers." Alles goed en wel, maar wat bracht de Amerikaanse communisten er dan toe zich tegen deportatie naar deze heilstaat te verzetten? De verde diger beweerde dat het door de rech ter aangegeven alternatief niet bestond omdat de Sovjet-Unie niet gewoon was gedeporteerden binnen haar gren zen toe te laten, maar dat moet een vergissing geweest zijn, want in arti kel 129 van de Russische grondwet le zen wij dat de Unie van Socialistische Sovjet-Republieken allen die vervolgd worden wegens het behartigen.i. van de belangen van de werkende klasse asyl verleent. Kan het misschien zijn, dat de beklaagden zich juist ge spiegeld hebben aan het lot van de genen, die in de loop der jaren gast vrij door de Russische communisten zijn opgenomen? Hebben zij wellicht gedacht aan Va lentin Gonsalez, Fred Beal, Alexan der Weiss'oerg en Margarete Buber- Neumann, om slechts enkelen te noe men van de vele communisten, die de Sovjet-Unie als een veilig toe vluchtsoord beschouwden, maar al spoedig uit de droom geholpen wer den? „ONTMASKERD" I_Iet laat zich begrijpen, zo schrijft Paul L. Ford, dat hun besluit in Moskou niet bepaald in goede aarde gevallen is. De „Izwestia" was er als de kippen bij om do pijnlijke notie, als zou de Sovjet-Unie toch niet het utopia van alle communisten zijn, te logenstraffen. Twee dagen na het be- koffie-yoordefcgef e« smakelijker te make*, dan zou „BUISMAN^ zeker ie deze tfipd snorden MAQeeedw* vigen vader, vader van het nieuwe le ven, dat een leven met en in Chris tus is. En omdat de viering van de sacramenten en met name de viering van de Heilige Eucharistie tevens ere dienst aan God is, is de Bisschop voor heel zijn bisdom in de volle zin van het woord priester, Hogepriester, Pon tifex noemt de Kerk hem, dat wil zeg gen bruggenbouwer, want hij is het die door heel zijn bisdom bruggen slaat tussen God en de mensen en tus sen de mensen en God. De Sacramenten zijn echter teke nen van het geloof en kunnen ons slechts met Christus verbinden, wan neer zij in geloof worden ontvangen. Zoals de Bisschop vader is voor zijn bisdom in de orde van het nieuwe le ven, zo is hij ook vader in de orde van het geloven. De Bisschop immers is de officiële getuige en verkondiger van het geloof der Kerk en de authen tieke bewaarder van de schat der Openbaring, hij is erfgenaam van de Apostelen in hun taak om de Blijde Boodschap te verkondigen en in de belofte, die zij ontvingen, dat de Geest der waarheid hen zou bijstaan; elke prediking van de Blijde Bood schap in een bisdom geschiedt krach tens machtiging van de Bisschop en moet met zijn prediking in overeen stemming zijn. De eenheid met Chris tus, die door de Sacramenten in het geloof tot stand komt, moet haar weerslag vinden in het verdere leven van de christenen; in alles wat zij doen en laten, in hun persoonlijk le ven en in hun samenleving in gezin en maatschappij moet deze eenheid met Christus beleefd worden. En ook daar heeft de Bisschop wederom voor heel zijn bisdom een bijzondere taak te vervullen, omdat hij door de H. Geest gesteld is om de Kerk te leiden. Hij moet voorgaan, de weg wijzen, be- Jn de noodgebieden van West-Bra- bant hebben de Kon. Marechaus see en de Rijkspolitie op de wegen posten uitgezet, die slechts diegelln he^v.41®..^e,no°dzaak van hun bezoek duidelijk kunnen maken dan wel in het bezit zijn van een b'ewiis van doorgang, afgegeven door 'n of- ficiële instantie. Deze posten staan: ten Westen van Korteven op 'de rijksweg Bergen op Zoom-Goes; hal verwege de weg Bergen op Zoom- Halsteren; te Kruisland, op de weg naar Steenbergen; ten Noorden van Standdaarbuiten op de weg naar Fijn- aart; ten Zuiden van Zevenbergen, op de weg Leur-Zevenbergen; op de rijksweg van Breda naar Moerdijk; ten Noorden van Terheijden, op de weg Breda-Zevenbergsche Hoek; te Made op de weg naar Hooge- en La ge Zwaluwe; ten Zuiden van de brug Keizersveer, op de weg Raamsdonks- veer-Gorinchem; te Dussen op de weg Dussen-Almkerk; te Sleeuwijk op de weg naar Keizersveer; ten Oosten van Werkendam op de weg naar Alm- kerk. De volgende plaatsen zijn bereik baar van de rijksweg Breda-Bergen luwe zijn bereikbaar. Doorlatingsbe- wijzen zijn verkrijgbaar te Made. ]2)E overstromingsramp heeft het normale verkeersplan in Zeeland en West- Brabant totaal ontwricht. Van lieverlee zijn er al enkele verbeteringen aangebracht en tevens is men er in geslaagd de moeilijkheden en mogelijk heden op dit gebied te coördineren. Hieronder laten wij dan een compleet overzicht volgen van de toestand van wegen, verkeersverbindingen en veer diensten in de getroffen gebieden. op Zoom af: Kruisland, Oud-Gastel, Ouderibosch, Standdaarbuiten en Ze venbergen. Van de weg Breda-Geertruidenberg af zyn bereikbaar: Geertruidenberg en Made. Te bereiken zijn ook alle plaatsen gelegen in de Langstraat in de verbinding Geertruidenberg 's-Hertogenbosch. Tot St. Phtiipsland is de weg Kruis land-Steenbergen te berijden voor alle verkeer. Ook de weg St. Philipsland- Anna Jacoba is berijdbaar, dit is ech ter afhankelijk van het getij. Berijdbaar zijn voorts de wegen Steenbergen - Dintelsas en Dinteloord -Stampersgat (Schans). De weg Hal- steren-Steenbergen is onberijdbaar. De weg Kade-Klundert is slecht berijdbaar en de weg van Standdaar buiten via Noordhoek naar Klundert is alleen toegankelijk voor motor voertuigen, die zonder bezwaar door het water kunnen rijden. Het gebied rond Willemstad is niet per auto te bereiken, doch alleen per boot, en wel via Standdaarbuiten. Fijnaart is van Standdaarbuiten uit per auto bereikbaar, evenals Moer dijk, welke plaats vanuit Zevenberg- sche Hoek te bereiken is. Wagenberg, Hooge- en Lage Zwa- HEUSDEN EN ALTENA Tn het Land van Heusden en Altena is de rijksweg Breda-Keizersveer- Sleeuwijk berijdbaar tot even ten Noorden van Nieuwendijk. Direct over de brug bij Keizersveer is een kleine omlegging. Almkerk is te be reiken via Dussen. Kille via Nieu wendijk. Te berijden is ook de dijk over Dussen-Genderen-Aalburg-Wijk op Andel-Rijswijk-Sleeuwijk-Werken- dam naar het veer Kop van 't Land. Zeeland Ple regeling van de toelating tot de noodgebieden in Zeeland is sterk afhankelijk van plaatselijke omstan digheden. Zeeuwsch-Vlaanderen, Wal cheren, Zuid- en Noord-Beveland zjjn uitsluitend te bereiken via België. In Zeeuwsch-Vlaanderen zijn alle plaatsen te bereiken, behalve Osse- nisse, waarvoor een vergunning nodig is, die kan worden aangevraagd aan het gemeentehuis te Kloosterzande. (~\p Walcheren zijn met uitzonde- ring van Kleverskerke en een ge deelte van Arnemuiden eveneens alle plaatsen normaal te bereiken. De" verbinding van Middelburg naar Zuid-Beveland gaat via wegen door de Sloepolder. welke met pijlen zijn aangegeven, en waarop eenrichting verkeer is ingesteld. Wagens met een gewicht groter dan 5.5 ton, worden echter niet toegelaten. Niet te bereiken op Zuid-Beveland: Oostkerke, Ellewoutsdijk, Baarland, Oudelande, Kruiningen, Waarde, Oost- dijk en Riliand-Bath. Voor toegang van Brabant uit moet te Korteven bij Bergen op Zoom een post van de Kon. Marechausséc-upofr- den gepasseerd. Er is hier strenge controle. Doorlatingsbewijzen kunnen worden aangevraagd bij de vakcom mandant in de Wilhelminakazerne te Bergen op Zoom. Normaal verkeer tussen Korteven en Goes is onmoge lijk. (~\p Noord-Beveland staan de plaat- sen Geersdijk en Kortgene onder water. Vergunning voor een bezoek aan Noord-Beveland kan worden aan gevraagd bij de gemeente Goes. r~\p Schouwen-Duiveland wegen onbegaanbaar. zjjn alle THOLEN gonsalez verwierf in de Spaanse burgeroorlog grote bekendheid als „El Campesino". Na de oorlog vlucht te hij naar Moskou, waar hij na ver loop van tijd als „Trotskyist" „ont maskerd" werd. In 1941 werkte hij als dwangarbeider bij de aanleg van de Moskouse „metro", doch in 1944 wist hij naar Iran te ontkomen. De herwonnen vrijheid was echter van korte duur, want de aldaar gesta- tionneerde Russische strijdkrachten slaagden er in hem op te sporen en ditmaal verdween de Spanjaard in 'n concentratiekamp. In 1949 waagde hij een nieuwe ontsnappingspoging, deze keer met meer succes. In zijn boek „Leven en dood in de Sovjet-Unie", dat verleden jaar verscheen, vertelt hij o.m. wat de Russische schrijver Ilya Ehrenburg in 1939 tegen hem zei aan boord van de vrachtboot, die hen van Le Havre naar de Sovjet-Unie bracht: „Gonsalez, ik moet je waarschuwen dat het er in mijn land wel enigs zins anders uitziet dan jij je voorstelt. Jullie buitenlandse communisten heb ben de Sovjet-Unie te veel geïdeali seerd. Het socialisme is nog pas in *t stadium van ontwikkeling. Hier en daar is de toestand nog allerminst rooskleurig en de sabotage viert hoog tij. Het arbeidersparadijs, waar jij van droomt, is een uitvinding van de propagandisten." NOG MEER ERVARING ""[""holen is per auto niet te bereiken. De verbinding tussen Tholen en Halsteren wordt door militairen on derhouden^ Er is hier een zeer stren ge controle. Een vergunning kan wor den aangevraagd op het gemeentehuis te Halsteren. Ook tussen Bergen op Zoom en Halsteren moet een controle post worden gepasseerd. Op Tholen zijn de plaatsen Stavenisse, St. Maar tensdijk, Poortvliet en een gedeelte van St. Annaland niet te bereiken. VEERDIENSTEN Liet veer Vlissingen-Breskens vaart normaal. Het veer Kruiningen- Perkpolder vaart niet. Het veer Ter- neuzen-Hoedekenskerke vaart vijf maal per dag. uitsluitend voor per sonen-auto's en lichte bestelwagens. Toegang tot het veer slechts met toe stemming van de politie te Terneu- zen. "ftet veer Katseveer-Zierikzee vaart vier maal per dag. Vergunning aanvragen bij de gemeente Goes of bij de burgemeester van Zierikzee. t Veer Wolphaartsdijk-Kortgene is vervangen door een dienst Katseveer- Kortgene; afvaart zes maal per dag, vergunningen eveneens te Goes aan vragen. Het veer Veere-Kamperland vaart normaal. Het veer Anna Jacoba- Zijpe vaart op ongeregelde tijden. (~)ok Fred Beal weet over de toe- standen in de heilstaat mee t< praten. Beal, een neger en destijds een vurig aanhanger van de communisti sche "leer, nam in 1929 deel aan een staking van textielarbeiders in Noord -Carolina, waarbij zich ernstige on geregeldheden voordeden en o.a. een commissaris van politie werd ver moord. Hij kreeg in verband met deze moord 20 jaar gevangenisstraf, maar tekende hiertegen beroep aan en werd tegen borgtocht vrijgelaten. Van zijn tijdelijke vrijheid maakte hij ge bruik om naar de Sovjet-Unie te vluchten, waar hij in opdracht van de regering een serie lezingen moest hou den over „de maatschappelijke wan toestanden in de Verenigde Staten". Al spoedig ontdekte hij dat het geen hij in de Verenigde Staten ver oordeelde, nog heilig was vergeleken bij de misstanden in zijn „ware va derland". De in lompen gehulde bede laars in Leningrad, de uitbuiting van kinderen in de fabrieken in Tashkent en de middeleeuwse toestanden in de meeste bedrijven dat alles was voor hem voldoende om via Duitsland zo snel mogelijk naar Amerika terug te keren. Hij meldde zich aan bij de politie en verbleef ongeveer vier jaar in de gevangenis tot hij op erewoord werd vrijgelaten. Op het ogenblik werkt hij op een textielfabriek. Alexander Weissberg en Margarete Buber-Neumann behoorden tot de duizenden Duitse communisten die na Hitiers machtsovername naar de Sovjet-Unie uitweken. Zij werden prompt naar een concentratiekamp gezonden en na de ondertekening van het Duits-Russische verdrag aan de Nazis uitgeleverd. door Nico J. P. Smith 4) Ik ZOU zeggen, dat ze dan óók niet thuis zijn, zegt Arie snel. Nee maar die doen tenminste iets goeds. Vanavond is er vergadering Ze kwameB vragen, rowltnVn Ten worden- E'" moet een straat h?™" het eind de stiaat daar willen ze voor verea- efn1onngetnstah|bverteiedn°" Wat kijkt, terwijl hij gebukt blijft zitten t„,7 hSe' .Iiatuurli'k- Ik zou niet weJ ten, hoe ik aan de centen voor de contributie zou moeten komen Een krant kunnen we niet eens betalen Vandaag bij Blankers vroeg tante Ma ne nog hoe het met het oude briefie stond. J Ze kan me vertellen hoe laat het is. Van onze centen de winkel ver bouwen en de mooie meneer spelen Dat heeft Veder van "Het Dorl stige Hert" je zeker in je oor ge smoesd? vraagt de vrouw schamper niet wetend, hoe goed zij de spij ker op de kop tikt. Laat die maai Paarz'n eigen kijken, die dikke zat- t V W<3U' die vont met z'n vie ze kroeg ik weet niet waar zat. De VnoiH(meneer sPelen- En hij dan? rzitter van de oudercommissie hebben ze 'm gemaakt. Om je te be- doen van het lachen. Die vlieger gaat voor de speeltuinvereniging niet opi Daar moeten ze geen kroegbaas in het bestuur hebben. Dat kan je die mooie meneer uit mijn naam vertellen! Terwijl ze spreekt vouwt de vrouw de schorten, die gereed zijn gekomen, met korte, woedende gebaren op. Ik zou me niet zo aanstellen, zegt Arie rustig. Als Veder er niet was Hij houdt verschrikt op. Daar zou hij haast z'n mond voorbij praten, maar reeds valt de vrouw in: Dan zouden er hier in 't straatje heel wat mensen zijn, die het beter hadden. Als jullie slampampers wat minder in die kroeg kwamen, dan zou Blankers niet zo veel geld onder de mensen hebben staan. Als ik straks dat werk heb in geleverd, kan ik de centen zó weer wegbrengen. Roos zet met een woedend gebaar de stapel schorten, die ze in stukloon betaald krijgt, op tafel, maar Arie let er niet op. Hij heeft z'n schoenen aan, zegt kortaf aju, en loopt nijdig de deur uit. Het kwam anders aardig uit, dat zn vrouw ruzie maakte. Als ze gewoon had -gevraagd, of hij die ma chine een beetje olie had willen ge ven, dan had hij niet zo gemakkelijk weg kunnen gaan. Dan had-ie natuur lij* in de schuur naar dat spuitje 'rvi l- zo^ken en dan was hij niet op uja bij Veder geweest. Nu zou hij er om acht uur ziin- vai i 1Sa a* donker genoeg De en- if laritaam, die de Dinkelmanlaan verlichten, is zeker niet van gro- Roos da-n h€t larnP-ie waar over kankerde, maar fel schij nen de winkellichten van Jantje van Alles over het hobbelige straatje. Als de vent thuis is, zal het nog niet eens meevallen, mompelt Arie, terwijl hij haastig voortstapt. In elk geval zal hij er eerst eentje bij Ve der nemen die komt dan tenminste n-og op de oude rekening, die met één slag gelijk wordt gemaakt. Geen kwaje gooi eigenlijk, overweegt de man. Hé. Schepcns! Verschrikt blijft Arie staan. Uit de donkerte van de brandgang, die naast de winkel van Blankers ligt, fluistert hem iemand z'n naam toe. Wie is daar? vraagt Arie, als hij vain de schrik wat is bekomen. Kom even hierpraat niet zo hard, fluistert de stem. Arie doet stapje de donkere gang in. Ga je naar m'n vader? Nu herkent Arie de fluisteraar en als z'n ogen even aan de duisternis zijn gewend, ziet hij ook, dat Henk Veder voor hem staat. Ik heb op je gewacht, fluistert het jog weer. Vader zei, dat je om acht uur zou k unen om dat baaltje koffie mee te nemen. Ik heb het schuurtje al los gemorreld. Je hebt de zak zó voor het meenemen. Arie ziet het silhouet van de zoon van de kroegbaas nu scherp afgete kend tegen de achtergrond van de lichthoek, welke de lampen van Jan tje van Alles de Dinkelman-laan in werpen cn hij vraagt zich met wrevel 'af. hoe die luie dikzak plotseling zo actief kon worden. Zo. de boel staat al klaar hij heeft niks anders te deen dan voor kruier tc spelen Ik dacht, dat ik de sleutel van je zou krijgen, zegt Arie ontevreden. Als dat stomme element méér doet, dan op de uitkijk staan, kon de hele zaak wel eens fout lopen. Nu mist hij om te beginnen al dat borreltje, dat hij zichzelf vóór het karwei had toe gedacht. Dat Veder dit snotjog erin haalt! Hen!k daarentegen voelt zich een hele kerel. Ga mee, fluistert hij Arie toe. dan zal ik je de weg wijzen, net of Arie dat stomme schuurtje achter in de tuin van Blankers alléén niet zou vinden. Dat zou ik nou maar niet doen, knaapje, zegt hij de jongen op ge moedelijke toon. Als jij hier voor de gang blijft staan en even een sein tje geeft als er onraad is, komt de rest wel in orde. Dat zakkie haal ik alleen wel even op. Henk heeft zich het geval anders gedacht, maar hij durft zich niet te gen het voorstel van Arie verzetten. Die loopt voorzichtig de gang verder in klimt over het hekje, dat de tuin van Blankers van de gang scheidt. Het is razend donker daar achter bij die tuinen, maar Arie weet de weg: hij kent de brandgang als z'n eigen zak. Zo, nu eens kijken, wat dat jog aan dat slot heeft gedaan. Hij heeft er geen grote verwachtin gen van. maar als hij ziet, hoe Henk het slot heeft vernield, smoort hij een vloek. Zo'n sufferd, zo'n doorgefour neerde stommeling. Met de zak-lan- taarn. die heel even aanflitste, nog in de hand. denkt Arie diep na Als hij d'Vi* op ingaat Ms hij de zak koffie uit die schuur haalt, staat morgen de politie bij hem voor de deur. Op honderd meter afstand kun nen ze zien, dat dat slot is geforceerd. Als Blankers van z'n slaapkamer uit toevallig naar buiten zou kijken, zou hij zien, dat er in de schuur was in gebroken. Nee, Veder kon hem nog meer vertellenArie zou z'n vin gers niet branden. Zonder de schuur verder nog met een blik te verwaardigen, gaat Arie de weg terug. Zo'n stomme kaffer, scheldt hij zacht voor zich heen. Daar moest Veder nodig over opscheppen.hoe zei hij het ook weerDat jong van hem had de hele zaak in z'n een tje voor elkaar gezet. Nou, het was wat moois. Hem niet gezien. Hij ziet in de verte de figuur van de dikke kroegbazenzoon voor de ingang van het gangetje staan. Laat hem staan, denkt Arie grimmig. Hij voelt er niks voor. om met diat jog verder over karweitjes te praten hij zal z'n vader wel vertellen, dat hij er niet aan denkt, z'n poten te branden. Langzaam schuifelt Arie de andere kant van de gang door. om langs een omweg weer naar de Dinkelmanlaan te gaan. Het is rustig in "Het Dorstige Hert". Met 'n forse zwaai smijt Arie de gor dijnen op zij, bromt een goeie avond en werkt zich op een hoge kruk voor Veder, die hem zag binnen komen, zonder een spiertje van zijn pafferig •gezicht te vertrekken. (Wordt vervolgd). DINSDAG 17 FEBRUARI 1953. HILVERSUM I 402 meter AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram of oomn uziek 7.50 Dagopening; AVRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Morgenwij ding: 9.15 Koor en orgel; 9.25 Voor de vrouw; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramo foonmuziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Voor de zieken; 11.30 Pianorecital; 12.00 Lichte muziek; 12.30 Land, en tuinbouw, mededelingen; 12.33 Voor het platteland; 12.40 Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.15 Me dedelingen of gramctfoonrr.uizaekt 13.20 Metropole orkest; 14.00 ,,Zeg eens, Ame rika!" 14.30 Gramofoonmuziek; 14.40 Schoolradio; 1500 Gramofoonmuziek; 15.15 Voor de vrouw; 15.45 Gramofoon muziek; 16.30 Voor de jeugd; 17.30 Sport; 17.35 Gramofoonmuziek; 17.45 ,.De Twin, tigers": 18.00 Nieuws; 18.15 Pianospel; 18 25 .Paris vous parle": 18.30 RVU: Mr N. W. A. van Eyck: ,,Het instituut der ondernemingsraden"; 19.00 Kamerkoor en orgel; 19.20 Gramofoonmuziek; 20.00 Nieuws; 20.05 Gevarieerd .prognamma; 21.15 Lichte muziek; 21.35 ,.Moet je ho ren": 21.50 Dansmuziek; 22.30 Medede lingen; 22.35 Gevarieerde muziek; 22.45 Buitenlands overzicht; 23.00 Nieuws: 23.15 New York Calling; 23.20 Sport; 23 30-24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II 298 meter KRO: 7.00 Nieu^'s: 7.10 Gramofoonmuziek; 7.15 Ochtend* uastiek; 7.30 Gramofoonmu ziek; 7 Torgengebed en lit-urgische kalend- 1 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gri oonmuiziek; 9.00 Voor de huisvrouw 9.35 Gramofoonmuziek; 9.40 Lichtbaken causerie; 10.00 Voor de kleu ters; 10.15 Gramofoonmuziek; 11.00 Voor de vrouw; 11.30 Schoolradio; 12.00 Ange lus; 12.03 Gramofoonmuziek; (12 30-12.33 Land. en tuinbouwmededelingen); 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws; 13.20 Actualiteiten; 13.25 Amu sementsmuziek; 14.00 Gramofoonmuziek; 14.50 Concertgebouworkest en solist; 15.30 ,.Ben je zestig?" 16.00 Voor de zieken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 Voor de jeugd; 17.15 Felicitaties voor de jeugd; 17.45 Re geringsuitzending: S. H. Robles: ,,Wage_ ningen, een nederzetting in Suriname"; 18.00 Hammondorgel en rhythmische be. geleiding; 18.20 Sportpraatje; 18.30 Voor de jeugd; 18.52 Actualiteiten: 19.00 Nws; 19.10 Gramofoonmuziek; 19.15 „Uit het Boek der boeken", causerie; 19.30 Gra mofoonmuziek; 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van; 20.30 Omroep-or- kest; 21.05 Promenade-orkest; 21.30 Gra mofoonmuziek; 21.55 ,.Een snipper pa pier", hoorspel; 22.45 Avondgebed en li turgische kalender; 23.00 Nieuws; 23.15- 24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL. VLAAMS, 324 meter 11.45 Gramofoonmuziek; 12.15 Lichte muziek; 12.30 Weerberichten; 12 34 Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13.20 Kamermuziek; 14.00 Schoolradio; 15.30 Orgelspel: 16.00 Gra mofoonmuziek; 16.30 Orgelspel; 17.00 Nieuws; 17.10 Gramofoonmuziek: 17.15 Voor de kinderen; 17.30 Gramofoonmu ziek; 17.50 Boekbespreking; 18.00 Voor de jeugd; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws en persoverzicht; 19.40 Gramo foonmuziek: 19.50 Syndicale kroniek; 20.00 Omroeporkest; 20.55 Finse volks liederen: 21.15 Muziek uit de Sahara; 22.00 Nieuws; 22.15 Gramofoonmuziek; 22.4£ Idem; 22^5-23.00 Nieuws. BRUSSEL, FRANS. 484 meter 12.05 Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13.10. 14.00 en 15.00 Gramofoonmuziek; 16.00 Lichte muziek; 17.00 Nieuws; 17.15 Gramofoon muziek; 17.30 Zang en piano; 17.50, 18.30. 19.00 en 19 35 Gramofoonmuziek; 19.45 Nieuws: 20.00 ..La Cenerentola". opera; 21.30 Jazzmuziek; 21.45 Re oor'age; 22.00 Nieuws; 22.10 Orkestconcert; 22.50 Nws.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 3