DE SPAR
Het was een goed jaar, in alle opzichten
Het Comité Ronde van Nederland
verweert zich
ADVERTENTIëN
i GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN j
VERWIJS AUTOBEDRIJF
TRIO'S
50a
DRAGEES
19a
BELEGEN
KAAS
FRUIT-HAGEL
Iwet
De Nederlandse Spoorwegen in 1952
Record-opbrengst: 345 millioen
Churchill en Eisenhower bijeen
AUTO-ONGEVAL
BU BREMEN
Samenscholings
verbod
DE VIERDAAGSE TE APELDOORN
5
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 JANUARI 1953
Ir. den Hollander ont
vouwde toekomst
plannen
De
Jongeman (eenzaam)
op de kade....
Een nieuwe crack
KEES DE RUYTER
eerst aan bod
REEDS 10 LANDEN
NEMEN DEEL
Vier Ned. lopers
aangewezen
De startgelden-kwestie in Ronde van Nederland
Pellenaars repliceert op zijn beurt
to
Uitvoerend comité
N.W.B. zet plan uiteen
MARKTEN
Zij betreuren het
Ruiterfeest te Zierikzee
AANGEBODEN
ROOSENDAAL
34a
16a
i tie
agen-
(Euro-
uit-
poli-
naat en
|gekozen
volke
met 'n
[rnd van
or een
I ers der
Izen par-
1 en door
I, gevende
Iverdedi-
|or.
|:eft men
„losge-
I de aan-
lirmateur
i.aanvul-
Idenauer
protocol-
„verhel-
Haag" is
Gauilis-
|e opper-
lEuropese
jkandpunt
firg bleek
om na-
Spaak
ver ont
lek", het-
|en bete-
federa-
Is) reeds
1 gemaakt
Wisten.
keeft in
|nen ge-
ndieten",
d, moord
bring en
Yoor-
J dat pre-
fde „baii-
eTen, cöe
JJET IS EEN PRIJZENSWAARDIGE GEWOONTE van de Directie der
Nederlandse Spoorwegen, om de pers bij het begin van het nieuwe
jaar een ontvangst te bereiden en tijdens die receptievergezeld
van alle goede wensen, een terugblik te werpen op de achterliggende
periode en aansluitend daaraan te laten delen in de plannen en inzichten
welke de Spoorwegen koesteren ten opzichte van de nabije en verre
toekomst.
O0* voor 1353 week het directorium
der N.S. niet van die gewaardeer
de gewoonte af en practisch de volle
dige vaderlandse pers was deze Maan
dag verenigd in het H.G.B. te Utrecht
om te luisteren naar hetgeen de presi
dent-directeur, de heer F. Q. den Hol
lander ditmaal had te vertellen.
Bij het werpen van een terugblik is
het voor de hand liggend, dat een
groot deel der gehanteerde stof zaken
betreft, welke in de loop van het jaar
reeds in een of andere vorm werden
gepubliceerd.
Niettemin is en blijft het steeds
meer dan de moeite waard naar deze
militante en levendige N.S.-president
te luisteren, temeer omdat hij de ga
ve heeft zijn mededelingen vooral
in het vragen- en antwoordspel sap
pig en gekruid te serveren.
NU EN DAN VOOR DE
SPIEGEL
VY/ij hebben slechts één taak en één
opgave, aldus de heer den Hollan
der, aan wiens linkerhand de heer
Wansink, het andere bekende lid van
het N.S.-directorium was gezeten
en die opgave is: het gehele land van
dienst te zijn.
Wij timmeren aan een bizondere
weg een treffende woordspeling
en critiek blijft ons deswege niet ge
spaard. Die moge soms minder aange
naam voor ons zijn, zij heeft deze ver
dienste, dat ze ons noopt nu en dan
in de spiegel te kijken, hetgeen overi
gens vaak ook nuttig bleek te zijn ge
weest
1952: GOED JAAR
Brsloten is, om, sneller dan aanvan
kelijk in de bedoeling lag, de bevei
liging met automatische seinlichten
door te voeren, waardoor de treinen
al rijdende de seinen zullen kunnen
passeren.
NIEUWE DIESEL-STELLEN
Zeeland. Ook reist mee de 78-jarige
moeder van de minister, mevr. W.
Mansholt-Andrea. Zij gaat niet als
emigrante, maar heeft verlolf zes
maanden in Nieuw-Zeeland te blijven.
„Tragi-komisch" was het geval van
een jongeman uit de omtrek van
Haarlem. Hij had destijds voor deze
reis twee plaatsen besproken, een
voor hem en een voor zijn verloof
de. Maar een dag voor Kerstmis was
hij komen vertellen: de verloving
is uit, maar ik zal zien voor de tijd
van vertrek een ander meisje te
„charteren". Gisteren zond hij
echter bericht, dat het hem nog
niet gelukt was en hij daarom de
reis uitstelde. In die tijd hoopt hij
meer succes te hebben
Voor de geestelijke verzorging van
de katholieken maakt kapelaan C. A.
J. Soffers uit Breda de reis mee.
1935 19.59 1947 1948 1949 1950 1951 1953
1 grootste aandacht heeft onafge
broken ook het rollend materieel,
waarbij, zoals reeds gezegd, gestreefd
wordt naar rustiger vervoer der rei
zigers. Dit wordt zeer bevorderd door
de zogenaamde getrokken treinen.
Daartoe is een groot aantal moderne
electrische locomotieven besteld, die
een snelheid van 135 k.m.u. kunnen
halen en waarbij de motoren onder
aan de wagen worden aangebracht,
waardoor deze tegelijkertijd meer
ruimte voor reizigers kunnen bieden.
De één- en twee Diesel-electrische
treinstellen zullen gebruikt worden
op lijnen, die nog niet zijn geëlectri-
ficeerd zoals Vlissingen Nijmegen.
Zij zullen alle in 1954 gereed komen.
In de komende vijf jaar zullen ver
der nog een aantal zware en lichte
electrische locomotieven (240) als
Totaal onregelmatigheden per jaar in
de treindienst. Indexcijfer: 1935 - 100.
trekkend materiaal de nog aanwezige
stoom-dito komen vervangen. Stoom
is uit de tijd en zal volledig verdwij
nen.
DE ONGELUKKEN-SERIE
.1935 1939 1947 1948 1949 1950 1951 1952 {BI
Onregelmatigheden in de treindienst
per millioen afgelegde kilometers.
"Tenslotte sprak de heer den Hollan
der nog over de wat hij noemde
onregelmatigheden bij de N.S., met
name over die welke in November j.l.
zich voordeden, („die Novembermaand
zit me nog flink in het bot"). Hij
vond het natuurlijk, dat deze voor
kwamen, maar aldus de president:
vraagt men mij: zijn er technische fou
ten begaan, dan antwoord ik: nee!,
het waren zuiver menselijke tekort
komingen.
Deze fouten hebben natuurlijk ook
bij onze mensen weerklank gevonden,
doch, zich baserend op de nu beschik
bare cijfers kon hij, bij vergelijking
bijv. met 1950 zeggen, dat 1952 ook
in dit opzicht een goed jaar is ge
weest. Dat de in Nov. 1.1. plaats gehad
hebbende onregelmatigheden meer
dan gewone indruk op de massa heb
ben gemaakt, schreef hij toe aan het
feit. dat de gebeurtenissen zo specta
culair waren geweest. Het personeel,
aldus concludeerde Ir. den Hollander
verdient dan ook een saluut
Ik hoop, aldus besloot de N.S.-pre
sident, dat de regelmaat, die na een
onregelmatigheid in ons bedrijf steeds
weer snel terugkeert, bij het publiek
in het oog zal springen. Dan zullen
wij gelukkig zijn.
Intussen is 1952 een goed jaar voor
de N.S. geweest. De opbrengsten in
verhouding tot de kosten juist voor
ons bedrijf zo uitermate belangrijk
waren gunstig. Kwamen wij in 1951
met de hakken over de sloot, in '52
zijn we er prettig overheen gekomen.
Ter illustratie: de opbrengst be
droeg 345 millioen gulden. Een record,
dat mede gevestigd kon worden dank
zij de verhoogde tarieven. De op-
brenst was bovendien in gezonde ver
houding tot het in het bedrijf gesto
ken kapitaal.
1952 was daarenboven een gunstig
jaar, omdat het zgn. plan 19481952
kon worden voltooid.
REIZIGER WENST RUSTIGER
TE „SPOREN"
£Jank bracht de president in dit ver
band aan de regering de desbe
treffende overheidsinstanties, handel,
nijverheid en industrie voor de on
dervonden medewerking, zomede aan
het personeel, zonder welke een der
gelijk resultaat nimmer te bereiken
zou zijn geweest.
Vervolgens somde de heer den Hol
lander op, wat er aan materiaal in de
ruimste zin van het woord te pas was
gekomen om aan de ontworpen plan
nen realiteit te verschaffen: beveili
ging van de spoorweg, de modernise-
ring van het seinsysteem (waarmede
in versnelde mate wordt doorgegaan)
de verbetering van emplacementen,
het oprichten van nieuwe gebouwen,
stations etc.
Een groot deel van het oudere ma-
teriaal kon worden vernieuwd door
aanschaffing van electrisch, dat ove
rigens ter vervanging van bestaand
noodzakelijk was.
Het oog is nu zeer intens gericht
op het brengen van zgn. rustiger ma
terieel, waarnaar de reizigers zo ver
langen.
GEEN HOGE BORST
e ritse premier Winston Churchill had ten huize van zijn gastheer Bernard
aruc te New-York een onderhoud met generaal Eisenhower, de nieuwe pre-
si en er Verenigde Staten. Links: Winston Churchill, midden: Bernard
Baruch en rechts: generaal Eisenhower.
pr t lij ft in Nederland een tekort aan
energie en teneinde dit mede te
helpen opheffen, is en wordt gestreefd
naar het inbrengen van electrische
Diesel-stellen, waarmede een enorme
besparing op kolen, en dus aan ener
gie werd verkregen. Heeft de N.S.
succes geboekt, dit verleidde de di
rectie er niet toe, om met een hoge
borst of zelfvoldaan te gaan rondlo
pen; zij mag echter wel zeggen tevre
den te zijn met de tot nog toe bereikte
resultaten.
Dit succes werd, Ir. den Hollander
wilde dit nog eens gaarne benadruk
ken, ook dank zij het personeel be
haald. dit personeel, dat zich gelei-
delijk-aan goed aanpaste aan de om
schakeling van stoom (die gaat ver
dwijnen) naar electrisch, via oplei
ding en instructie, die veel zorg kost
ten.
Het is altijd het plan geweest in
1953 door te gaan en wij hopen, aldus
de president, steeds meer tegemoet te
kunnen komen aan bestaande verlan
gens, waarbij werd opgemerkt, dat
memand het de N.S. kwalijk zal ne
men als allereerst aandacht geschon
ken wordt en blijft uitgaan naar de
zgn. oude lijn: A'dam Haarlem
den Haag Rotterdam Utrecht'
het dichtstbevolkte Westen des lands.
SNELLER, SNELLER!
^prekende over de Moerdijkbrug zei
de president, dat om technische
redenen vernieuwing daarvan nood-
i? 12 Het is een der objecten,
welke in '53 0p de voorgrond staan.
Het plan-Eindhoven zal naar schat-
0Ver. eeP Paar iaar geheel gereed
Un en begin '54 hoopt men ook in
Ai nhem klaar te komen.
Aantal
Een der 2 slachtoffers
Nederlander
Cen tragisch auto-ongeval bij Bremen
heeft gisternacht het leven van
twee personen, onder wie een Neder
lander, geëist, terwijl een Nederlander
die achter in de wagen zat, ernstige
verwondingen opliep.
De heer J. A. Achterberg uit Hil
versum, vertrok Dinsdag tegen het
middaguur. Hij was vergezeld van een
der employé's der firma, de heer A.
v. d. Heuvel uit Zandvoort en door
mevrouw Tilly Huebedene, een we
duwe uit Hamburg.
Toen men Bremen naderde met een
snelheid van ruim 100 km, sprong
eensklaps een der voorbanden. A. kon
de wagen niet meer in zijn macht hou
den, deze sloeg over de kop en dook
een slootje in, dat langs de weg ligt.
De wagen stond onmiddellijk in lichter
laaie. De beide personen, die voor in
de auto zaten, de heer A. en mevr. H.
kwamen in de vlammen om.
De heer van den Heuvel, die ach
terin de wagen zat, liep deerlijke ver
wondingen en brandwonden op.
ACHTKARSPELEN
FAe burgemeester van de Friese ge
meente Achtkarspelen, de heer H.
van Ek, heeft 'n samenscholingsver
bod afgekondigd voor de 27 dorpen,
gehuchten en buurtschappen in zjjn
gemeente.
Dit als gevolg van de relletjes,
welke thans voorvallen ten gevolge
van het feit, dat arbeiders uit de ge
meente, die vroeger werkzaam waren
bij de condensfabriek „Friesland" te
Leeuwarden, thans in dienst zijn ge
treden van de coöperatieve melkfa
briek „De Ommelanden" in Gronin
gen.
De arbeiders worden met bussen 's
morgens gehaald en 's avonds terug
gebracht. Des avonds staan er dan
honderden mensen op straat, die de
arbeiders najouwen en het hun las
tig maken.
Dinsdagavond was er in de dorpen
Twjjzel en Kooten een grote oploop,
waarbij ongeveer 500 personen be-
trokken waren.
Gisteren werden zes stakers van de
„Ommelanden" door de politierechter
veroordeeld tot boeten en/of voorw
gevangemsstraf wegens belediging
van hun chefs.
„Sibajak" voer af
£)e „Sibajak" is met 950 emigran
ten naar Nieuw-Zeeland vertrok
ken.
Vrijwel alle passagiers zijn niet
ouder dan 30 jaar, onder hen is mevr.
A. Steller-Mansholt, zuster van mi-
nister Mansholt, met haar drie kinde
ren. De heer A. Steller bevindt zich
reeds enige tijd als leraar in Nieuw-
Nationale schaatswedstrijden
te Aalsmeer
Onder ideale weersomstandigheden zijn
Woensdag te Aalsmeer nationale lange-
baanwedstrijden gehouden over 500, 1500
en 3000 meter. In totaal kwamen 52 rij
ders aan de start. Op de 500 meter wist
Kokkie van der Eist zich eerste te plaat
sen in de goede tijd van 49.8 sec.; de
verdere uitslagen op dit nummer waren:
2 De Goede (A'dam) )52.9 sec.; 3 van der
Hoorn (Ter Aar) 53.0 sec.; 4 Stichter
Aalsmeer 53.0 sec.; 5 Vermeulen (Ter
Aar) 53.2 sec.; 6 Blaauw (Stompetoren))
54.2 sec.
1500 m,: 1 van der Eist (R'dam) 2 min,
46.4 sec.; 2 Belt (Zoeterwoude) 2 min.
53.4 sec.; 3 Vermeulen 2 min. 54.2 sec.;
4 de Goede 2 min. 54.4 sec.; 5 van der
Hoorn 2 min. 54.5 sec.; 6 Ekelschot (A'
dam) 2 min. 56.7 sec.
De 3000 m. werd een overwinning voor
de Hilversummer van der Pol. Tot nu
toe reed deze uitsluitend tochten en het
was gisteren de eerste maal, dat hij in
lange baan-wedstrijden uitkwam.
Uitslag 3000 m.: 1 van der Pol 5 min
55.0 sec.; 2 van der Eist 5 min. 57.8 sec.;
3 Belt 5 min. 0.02 sec.; Vermeulen
6 min. 0.02 sec.; 5 van der Hoorn 6 min
07.8 sec.; 6 J. de Bruin (Aalsmeer) 6 min.
09.6 sec.
Totaal klassement: 1 van der Eist 165
p.; 2 Vermeulen 171.300 p.; 3 Belt 171.933
p.; 4 van der Hoorn 172.467 p.; 5 de
Goede 173.865 p.; 6 van der Pol 174.200 p.
In Europees kampioenschap
47/2
Heden, Donderdagmorgen, begint te
Groningen het tornooi om het Europees
kampioenschap cadre 47/2, waaraan deel
genomen wordt door Jean Galmiche (Fr.)
Clement van Hassel, titelhouder, en
René Vingerhoedt (Belg.), Walter Lut-
gehetmann en August Tiedtke (Did.)
Piet van de Pol, Kees de Ruyter en
Henk Metz.
Galmiche, van Hassel, Lutgehetmann
en van de Pol zijn in de afgelopen we
ken kampioenen van hun land geworden
in deze speelsoort, onderscheidenlijk met
de volgende algemene moyennes: 16.05,
28.94, 37.16 en 36.84. Van Hassel won
Januari 1952 de Europese titel te Brussel
met een algemeen gemiddelde van 20.74,
Het wedstrijdrooster voor hedenmiddag
ziet er als volgt uit: Lutgehetmann—
Tiedtke en de RuyterMetz, van de Pol
Galmiche en van HasselVingerhoedt,
Het tournooi begint om half twee.
Aan voelbaUcereldkam-
pioenschap jjen
Tot nu toe hebben 10 landen inge
schreven voor het tornooi om het wereld
kampioenschap voetbal, waarvan de eind
ronden van 16 Juni tot 4 Juli 1954 in
Zwitserland worden gespeeld. Het zijn:
Zweden, West-Dui'sland, Haiti, Oosten
rijk. Brazilië, Frankrijk, Engeland, Por
tugal, Finland en Zwitserland.
Naar verwacht wordt, zullen de we
reldkampioen Argentinië, Hongarije en
Zuid-Slaviëë zich binnenkort voor deel
neming opgeven.
Voor cross te Oostkamp,
Brugge
Op verzoek van de organiserende ver
eniging uit Brugge, welke a.s. Zondag te
Oostkamp een cross zal houden van 11
k.m., zijn door de KNAU technische com
missie aangewezen de lopers A. van de
Zande, Besters, Dobbzlaere en v. Acker.
De beide laatsten zijn lid van het Vlissing
se Marathon.
Ovezantle contra Lewedorp
Na een uit-en thuiswedstrijd te Ove-
zande en te Lewedorp is de stand van een
vriendschappelijke wedstrijd over 10 par
tijen van 200 caramboles:
J. Eggermont 18—11)31—236—8.33—56; 2
J. van de Guchte 18—1976—280—7.05—44;
3 J. Rijk 10—1781—349—5.10—37; 4 B.
Remijn 8—1752—336—5.21—44; 5 S Smits
4—1625—361—4.50—46; 6 W. Geus 2—1696
3245.2338, respectievelijk matchpun-
ten, caramboles, beurten, gemiddelde en
hoogste serie.
(Tafeltenniscompetitie.)
C.N.A. won bij Animo II
Het dames-team Animo 2 uit Sas van
Gent was de gast vrouwe van CNA 1. De
bezoeksters bleken die avond wel bijzon
der in forme, want met niet minder dan
73 wist het damesteam CNA te zege
vieren.
-
1935
-4
35
1939
1951
'T
lv'
A
j
'TC
to,SI
N
v;
T
V
,x".
N
7
ST
y.
V
/-
Vi
V
"l
r
V
i??;
an.
Fe
b
I
Onregelmatigheden in de tTeindienst per maand
k» M8S, 193% m, »5#
De heer G. Boshuizen, secretaris van
het uitvoerend comité van de Neder
landse Wandelsportbond, belast met de
voorbereidingen voor de Vierdaagse, die
de NVVB van 21 tot en met 24 Juli te
Apeldoorn zal organiseren, heeft o.m.
verteld, dat over drie afstanden, n.l. van
30, 40 en 50 k.m. gelopen zal worden.
De 30 k.m.-tocht is in de eerste plaats
bedoelcf voor de toeristische wandelaars.
Er zijn n.l. vele stemmen opgegaan om
een zodanige afstand in te schakelen,
waarover men lang genoeg zou kunnen
doen, om rustig te kunnen wandelen en
volop te kunnen genieten van het natuur
schoon. Over die 30 k.m. kan men 9 uur
doen. Voor de deelnemers op deze afstand
wordt een speciale beloning ingesteld.
De 40 k.m. (tijdsduur 10 uur) is bedoeld
voor de leeftijdsgrens van 16 tot en met
20 jaar en de 50 k.m. (tijdsduur 11 uur)
voor hen van 21 tot 50 jaar.
De herinneringen, die de NWB zal uit
reiken, zullen aansluiten op de belonin
gen, die de wandelaars eventueel in Nij
megen in ontvangst hebben genomen.
Wanneer een deelnemer dus vijf maal in
NBVLO-verband gelopen heeft en bij vol
brengt dit jaar de NWB-Vierdaagse te
Apeldoorn, dan zal dit in de beloning tot
uitdrukking komen.
Intussen zijn de eerste aanmeldingen
reeds binnengekomen. Als no. 1 is ge
boekt de heer v. d. Lelie uit Amsterdam,
die zich al opgegeven had in December
1952, toen er nog niets officieel bekend
"was De heer E. v. d. Hooff uit Voorhout
die reeds 17 maal te Nijmegen heeft ge
lopen, kwam zich spontaan aanmelden.
De Amsterdamse verenigingen en de
wandelclubs in de provincie Zeeland heb
ben reeds besloten en bloc naar Apel
doorn te gaan.
p Pes* m noc ontaM ttten, i
de heer Boshuizen verder, hebben de
NWB het vertrouwen gegeven, dat de
zaken te Apeldoorn best „marcheren"
zullen. In Apeldoorn zelf is men enthou
siast en het ziet er naar uit, dat men
van het gemeentebestuur de volle mede
werking zal krijgen. Binnen enkele dagen
zal contact worden opgenomen met de
burgemeester van Apeldoorn om de plan
nen verder uit te werken. De parcoursen
zijn grotendeels reeds vastgesteld, het
wachten is nog op de goedkeuring van
de betrokken instanties.
VOORLOPIG ENIGE JAREN.
Of Apeldoorn voor altijd de Vierdaagse
stad van de NWB zal blijven, is nog niet
bekend. Waarschijnlijk zal echter deze
gemeente gedurende de eerste jaren de
aangewezen plaats blijven.
De starturen zijn vastgesteld op 6, 7 en
8 uur. Hiermede wil men voorkomen,
dat, zoals Jn Nijmegen de laatste jaren
regelmatig het geval is geweest, de wan
delaars midden in de nacht om 2 en
3 uur moeten opstaan om zich te
melden aan de startbureaux, terwijl bo
vendien de indivlduelen vaak een uur in
de rij moesten staan, voordat zij aan de
beurt kwamen. De NWB heeft zich voor
genomen dit in ieder geval te voorkomen.
KRACHTPROEF.
Jacques Goddet zond Kees
veelzeggende Nieuwjaars
groet
LIET comité Ronde van Nederland
acht het gewenst, met een enkel
woord te reageren op de uitlati' n 'ïi,
welke Kees Pellenaars zich dezer da
gen heeft veroorloofd, over de Ronde
van Nederland 1953, aldus een mede
deling van die zijde.
Het belangrijkste punt van zijn be
toog was daarbij de kwestie van de
startgelden. Pellenaars heeft ver
klaard, dat „zijn Tourploeg" niet aan
de Ronde zal deelnemen, wanneer de
organisatoren bij hun voornemen blij
ven om ditmaal geen startgeld te ge
ven. Het comité wijst er echter op,
dat Ned. renners in buitenlandse na
tionale ronden nog nooit startgeld
hebben genoten, ook niet in die waar
het in tegenstelling tot de Neder
landse Ronde op een millioen
francs of lires niet aankwam. De op
merking van Pellenaars, dat de orga
nisatoren zonder startgelden geen bui
tenlandse renners van naam zullen
krijgen, wordt gelogenstraft door de
historie. Ten eerste is er op één uit
zondering na, zeker in de laatste drie
jaar, aan geen enkele buitenlandse
renner in de Ronde van Nederland
ooit startgeld gegeven. Ten tweede
heeft de voorzitter van de Belgische
Wielerbond aan de directeur van de
Ronde van Nederland gezegd, dat de
Belgen niet meer aan de start zouden
verschijnen, wanneer het in dit op
zicht niet gelijke monniken, gelijke
kappen gold. Hij voegde eraan toe,
dat alleen bij een redelijke, voor alle
renners gelijke daggarantie, een ster
ke Belgische ploeg naar de zesde
Ronde van Nederland zou worden
afgevaardigd.
DE DAGGARANTIES
Voor de NWB betekent deze onder
neming wel een krachtproef. Nu toch
zal moeten blijken of de ruim 10.000 leden
voldoende trouw aan de Bond betonen en
naar Apeldoorn zullen gaan. In geen ge
val Is de NWB niet van plan, enige ver
plichting aan de leden op te leggen. Een
ieder is volkomen vrij in zijn keuze tus
sen Nijmegen en Apeldoorn.
Tal van kwesties moeten echter nog
geregeld worden o.a. dat van de even
tuele deelneming van militaire zijde.
Waarschijnlijk zal t.z.t. over dit onder
werp een onderhoud met de minister van
Belgische renners bijvoorbeeld, be
halve de f 20 hotelkosten bovendien
garantiebedragen, variërend van f 35
tot f 50.
Er was ook verschil in de honorering
der ploegleiders. De Nederlandse
kregen f 15 per dag als vergoeding,
de Belgische f 35".
GEEN GOEDE
VERGELIJKING
TJVERIGENS gaat ook de vergelij-
king tussen de Ronde van Neder
land en de Tour de France mank.
Wat, aldus nog altijd Pellenaars, is
er in de Ronde van Nederland te ver
dienen, vergeleken bij de Tour? De
ene duurt ternauwernood een week,
de andere een kleine maand. En wel
ke contracten levert de vaderlandse
ronde (nadien!) op. vergeleken bij de
Ronde van Frankrijk! Dacht men bij
voorbeeld .dat Wijn van Est door het
winnen van de R. van Ned. een con
tract méér heeft gekregen, dan wan
neer dat niet het geval ware geweest?
Geen sprake van.
Heus, het verweer van het comité
kan absoluut geen indruk op mij ma
ken. En verder wijs ik er nog eens
op, dat tal van fabrieken mij heb
ben gevraagd, of ik als leider van een
sterke ploeg op wil treden welke
door die fabrieken eventueel geadop
teerd zullen worden. Maar een sterke
ploeg is alleen maar samen te stellen
als de desbetreffende renners een be
tere vergoeding ontvangen dan nu
blijkbaar in het voornemen ligt. En
fin .besloot Kees, de heren moeten
maar zien wat ze doen".
FIJNE NIEUWJAARSGROET
K N.W.U.-voorzitter, Jhr. v. d. Berch
van Heemstede voor het bijwonen
van het jubileumfeest van de Unie
en van het besluit van de Sportcom-
missie der K.N.W.U. om hem dit jaar
een passe-partout (legitimatiebe
wijs) te verstrekken, dat Kees in staat
stelt alle wedstrijden te volgen, no
dig voor de selectie van professionals
in niet-officiële wedstrijden.
Daarmede, merken wij van onze
kant op. zijn dan eindelijk de vale
verdiensten erkend van officiële
zijde welke Pellenaars voor de
Nederlandse wielersport heeft ver
worven.
Zeeuwsch-Vlaamse
Tafeltenniscompetitie
Geheel tegen de verwachting in wisten
de mannen van Clinge een puntje te ver
overen op de Cadzandse Schorrebloemen.
De kampioenen van 1952 konden, on
danks de drie overwinningen van ae
Z.-Vlaamse kampioen J. Vasseur geen
nieuwe zege boeken, daar Toussamt nog
steed's uit vorm blijkt te zijn. P. Faas
zorgde voor een 54 voorsprong ™aaJ
in het dubbelspel wist Clinge de stand
weer gelijk te maken. Schorrebloem II
boekte zijn tweede nederlaag.
Ook in de afdeling West slaagden de
Schorrebloemleden er niet in een over
winning te behalen.
Het Oostburgse AVO 1 wist door taai
volhouden haar eerste puntje te verove
ren, terwijl AVO 2 de. Schorrebloemers
geen schijn van kans gaf.
Stand in West II:
1 Advendo 2-2-0-0-4-13-7; 2 Schor
rebloem III 2110311 9, 3 AVO I
2—0—1—1—1—8—12; 4 Sla Raak I 2—0—0
2—8—i2.
West 3: 1 Sla Raak 2 2—2—0—0—*r2V~J
2 Advendo 2 3—2—0—1—4—15—15; 8 3
AVO 2 210121010; 4 Sla Raak
3 2—1—0—1—2—13—7; 5 Schorrebloem 4
30—0—3—0—2—28
YY/ELNU, die redelijke garantie is
verzekerd. Iedere deelnemer aan
de Ronde van Nederland 1953 ont
vangt een daggarantie van f 50. Daar
van moet dan wel een bedrag van
ongeveer f 20 worden afgetrokken
aan levensonderhoud, maar dat be
drag van f 50 ligt dan ook hoger dan
de daggarantie in de zwaarste van al
le ronden, de Tour de France, waar
voor Ned. renners ook nimmer start
geld hebben gekregen of krijgen zul
len.
Wanneer Pellenaars dus inderdaad
van mening is dat, gelijk hij heeft ge
zegd, „coureurs, niet die hoge gages
moeten vragen, zoals ze bij buiten
landse ronden doen", zou hij met de
ze regeling accoord moeten gaan. De
verdiensten van de nationale ploeg,
Pellenaars' ploeg dris, in de voiige
Ronde van Nederland, verdiensten
die percentsgewijs overigens veel en
veel hoger waren dan in de Tour de
France, zullen bij prestaties van een
zelfde kaliber ,in 1953 ongeveer op
hetzelfde niveau komen te liggen.
Daarbij is er uiteraard rekening mee
gehouden, dat de Ronde van 1953 een
dag korter duurt dan die van 1952
en dat de ploeg nu een man meer zal
tellen. Aldus het communiqué van
het R. v. Ned.-comité.
REACTIE VAN DE PEL
DELLENAARS kon ons overigens
nog de prettige mededeling doen
van Jacques Goddet een nieuwsjaars-
groet te hebben ontvangen, waarin hij
Kees in 1953 hetzelfde enthousiasme
toewenst als vorig jaar en hoopt, dat
hij dit jaar met zijn ploeg dezelfde
grote favoriet in de Tour zal mogen
wezen als in 1952.
Zeer in zijn schik was de Pel ook
met de persoonlijke invitatie van de
„TK kan op hetgeen het comité Kon-
A de van Nederland als reactie op
mijn eerder gedane suggesties, ter
kennis brengt, niet anders zeggen,
dan dat de heren van dit comité slecht
zijn ingelicht, wat betreft het garan
tiebedrag in de Tour de France, dat
mijn jongens daarin hebben ontvan
gen. Zij kregen f 50 per dag uitbe
taald en hadden verder alle kosten
vrij: welke dan ook, dus eveneens
voor het hotel, de menage etc.".
„Verder zijn de cijfers wat betreft
de garantiebedragen welke in de Ron
de van Nederland zijn uitbetaald
bijvoorbeeld nog in 1951 anders
dan wordt opgegeven. Terwyl de Ne
derlandse renners per dag f 15 garan
tie ontvingen, plus f 20 voor hotel
kosten, kregen de gecontracteerde
De „Gouden kruis dragers
en het Vierdaagse-conflict
Het secretariaat van de vereniging
„Gouden Kruisdragers Vierdaagse", ge
vestigd te Ede. deelt mede, dat op een
gehouden bestuursvergadering besloten is
buiten het conflict te blijven, dat gerezen
is tussen de NB VLO en de NWB. Het
bestuur stelt zich in dezen geen partij
maar het betreurt, dat de NWB afzon
derlijk een eigen „Vierdaagse" gaat or
ganiseren, waardoor de tweespalt al te
duidelijk naar buiten en in den vreemde
gedemonstreerd wordt, hetgeen niet in
het belang van de wandelsport is.
Het bestuur meent op deze gronden
aan zijn leden het deelnemen aan de
Vierdaagse, uitgeschreven door de NWB
sterk te moeten ontraden en kan deze
ook niet erkennen, zodat degene, die bv.
negenmaal de Vierdaagse van de NBVLO
in Nijmegen heeft gelopen en voor de
tiende keer zou deelnemen aan die van
de NWB in Apeldoorn niet als lid van de
vereniging „Gouden Kruisdragers" zou
kunnen worden toegelaten.
Kampioenschappen te
Kruiningen of Zevenbergen
Op de vergadering van de Zeeuwse
landelijke ruitervereniging, te Goes ge
houden, werd besloten om op 19 Juni,
tijdens de ZLM-dagen te Zierikzee, een
kampioen-concours te houden.
In aansluiting hierop volgt dan nog
een ruiterkamp in de duinen bij Re-
nesse.
Op het concours te Zierikzee zal de
speciale renwagen van prof. Gallwitz ge
toond worden.
Half Juli worden de Zeeuwse kampioen
schappen gehouden te Kruiningen of
Zevenbergen. De verenigingen uit Zeven,
bergen en Willemstad zullen n.l. ook dit
jaar weer met de Zeeuwse verenigingen
meedoen.
GOES. De gisteren gegeven eieren-
prijzen blijken iets te hoog te zijn ge
weest. Door de handelaren is thans de
prijS 'voor kippeneieren bepaald op 13
cent (kleine 11 cent)) en de prijs per
kilo, zoals die door de veiling werd
opgegeven is niet f 2.68, maar f 2.43 per
kilogram.
GOES, 7 Jan. Spruiten 23—51, Rode
kool 612, Savoye kool 9.5018, Boeren,
kool 15—17, Witte kool 5—5.50, Uien afw.
9, idem stek 5—6. Peen 7—10, Witlof B
afw 42—45. Kroten 5—10, Sjalotten 14,
Ramenas 11, Prei 36. Knolselderij 14—15.
's-HERTOGENBOSCH, 7 Jan. Op de
markt van heden werden aangevoerd 3.358
stuks vee, n.l. 1.886 runderen, 221 vette
kalveren. 716 nuchtere kalveren, 283
slachtzeugen, 255 schapen, 17 geiten.
De prijzen waren als volgt: melk- ©n
kalf koeien 8601250; guiste koeien 625—
850; kalf vaarzen 825—1125; klamvaarzen
750800; guiste vaarzen 600725; pinken
400—550; graskalveren 230—330; fokkal-
veren 95—160; nuchtere slachtkalveren 40
—47; zware soorten 63—78; schapen 70—
85; vette schapen 100; vette lammeren
75—90.
Aanvoer van slachtvee: 866 stuks. Prij
zen: extra kwaliteiten hepen tot f 3.02;
le kw 2.80—2.90, 2e kw. 2.55—2.70, 3e
kw. 2.25—2.40. Stieren 2.65—2.70. Worst
koeien 2.05—2.15. alles per kilo geslacht
gewicht. Vette kalveren (lichte) 2152.50
per kilo levend gewicht idem (zware) 2.70
3.15 per kilo levend gewicht, prima's
boven notering. Nuchtere slachtkalveren
1.221.37 per kilo levend gewicht; zware
soorten 1.58—1.75 per kilo levend gew.;
Slachtzeugen 1.53—1.63 per kilo levend
gewicht met 4 kilo tarra, prima boven
notering.
Verdere mededelingen: Grotere aanvoer
van rundvee. De handel in melk- en
kalfkoeien verliep slepend-duur. Guiste
koeien trage handel, prijzen moeilijk te
handhaven. Korte aanvoer van jongvee,
minder vraag waardoor de handel traag
verliep. Grotere aanvoer van vette kal
veren, matige handel, prijzen iets minder
dan vorige week. Schapen en vette lam
meren handel iets williger, voor de goede
vette lammeren wat hogere prijzen. Gro
tere aanvoer van slachtvee, de handel
verliep in het begin zeer goed met voor
de kwaliteiten wat hogere prijzen, afloop
flauw in de mindere soorten. Zeer grote
aanvoer van slachtzeugen, in het begin
vlotte handel, afloop traag met lagere
prijzen.
WATERSTANDEN
Mannheim 338 (—8), Trier 238 (—7),
Koblenz 298 (—11), Keulen 108 (—17),
Buhrort 541 (—25), Lobith 1184 (—26), Nij
megen 909 22)),) Arnhem 952 21)),
Eefde 520 (—35.) Deventer 414 (—32),
Namen 192 3),) Borgharen 4149 13),
Belfeld 1222 (—46. Grave 538 (—4),) Vree»,
wijk 140 (—24, Lith 160 (—2).)
CADILLAC 1951 Sedan. CADILLAC 1950 Sedan
Hydromatic en alle accessoires. BUICK Dyna-
Flow '50 Sedan, Verwarming en radio. CHE
VROLET Power Glide 1951 Sedan. CHEVROLET
Sedan 1950 FORD Sedan 1946- SKODA Sedan
1950 VAUXHALL zes cyl. 1949 HILLMAN
1947 FORD CONSUL 1952 CITROeN 1948
FORD TAUNUS 1950 RENAULT Bestelw. 1 ton
1951 INTERNATIONAL Truck 6 ton met D.AF.
gesloten aanhangwagen.
Serieuze kopers kunnen wagens op proef krijgen.
Garantie op zegel. Financiering mogelijk.
Inruil van ieder merk. 531-00
Drivé: v. Gilselaan 86
Garage: Hoogstr. 75.
Telefoon 942
Telefoon 317
begint het nieuwe jaar met een
aantrekkelijke aanbieding.
extra
150 gram LOSSE KOFFIE le soort f 1.85
met 1 ONTBIJTKOEK van 49 voor 39 et.
250 gram VLAAMSE KERMIS van 55 voor 41 et.
1/wA al lluf XjbwtAttwdcktm
250 gram
een keuze uit
3 soorten koekjes
met 10% korting
100 gram
gesorteerde
met 10% korting
in Snxr-ranA c
100 gram
fijne,
100 gram
met 10% korting
in Sparzegels
ZELESTANDIGE OE%AR KRUIDENIERS