DE SPAR Het was een goed jaar, in alle opzichten Het Comité Ronde van Nederland verweert zich ADVERTENTIëN i GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN j VERWIJS AUTOBEDRIJF TRIO'S 50a DRAGEES 19a BELEGEN KAAS FRUIT-HAGEL Iwet De Nederlandse Spoorwegen in 1952 Record-opbrengst: 345 millioen Churchill en Eisenhower bijeen AUTO-ONGEVAL BU BREMEN Samenscholings verbod DE VIERDAAGSE TE APELDOORN 5 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 JANUARI 1953 Ir. den Hollander ont vouwde toekomst plannen De Jongeman (eenzaam) op de kade.... Een nieuwe crack KEES DE RUYTER eerst aan bod REEDS 10 LANDEN NEMEN DEEL Vier Ned. lopers aangewezen De startgelden-kwestie in Ronde van Nederland Pellenaars repliceert op zijn beurt to Uitvoerend comité N.W.B. zet plan uiteen MARKTEN Zij betreuren het Ruiterfeest te Zierikzee AANGEBODEN ROOSENDAAL 34a 16a i tie agen- (Euro- uit- poli- naat en |gekozen volke met 'n [rnd van or een I ers der Izen par- 1 en door I, gevende Iverdedi- |or. |:eft men „losge- I de aan- lirmateur i.aanvul- Idenauer protocol- „verhel- Haag" is Gauilis- |e opper- lEuropese jkandpunt firg bleek om na- Spaak ver ont lek", het- |en bete- federa- Is) reeds 1 gemaakt Wisten. keeft in |nen ge- ndieten", d, moord bring en Yoor- J dat pre- fde „baii- eTen, cöe JJET IS EEN PRIJZENSWAARDIGE GEWOONTE van de Directie der Nederlandse Spoorwegen, om de pers bij het begin van het nieuwe jaar een ontvangst te bereiden en tijdens die receptievergezeld van alle goede wensen, een terugblik te werpen op de achterliggende periode en aansluitend daaraan te laten delen in de plannen en inzichten welke de Spoorwegen koesteren ten opzichte van de nabije en verre toekomst. O0* voor 1353 week het directorium der N.S. niet van die gewaardeer de gewoonte af en practisch de volle dige vaderlandse pers was deze Maan dag verenigd in het H.G.B. te Utrecht om te luisteren naar hetgeen de presi dent-directeur, de heer F. Q. den Hol lander ditmaal had te vertellen. Bij het werpen van een terugblik is het voor de hand liggend, dat een groot deel der gehanteerde stof zaken betreft, welke in de loop van het jaar reeds in een of andere vorm werden gepubliceerd. Niettemin is en blijft het steeds meer dan de moeite waard naar deze militante en levendige N.S.-president te luisteren, temeer omdat hij de ga ve heeft zijn mededelingen vooral in het vragen- en antwoordspel sap pig en gekruid te serveren. NU EN DAN VOOR DE SPIEGEL VY/ij hebben slechts één taak en één opgave, aldus de heer den Hollan der, aan wiens linkerhand de heer Wansink, het andere bekende lid van het N.S.-directorium was gezeten en die opgave is: het gehele land van dienst te zijn. Wij timmeren aan een bizondere weg een treffende woordspeling en critiek blijft ons deswege niet ge spaard. Die moge soms minder aange naam voor ons zijn, zij heeft deze ver dienste, dat ze ons noopt nu en dan in de spiegel te kijken, hetgeen overi gens vaak ook nuttig bleek te zijn ge weest 1952: GOED JAAR Brsloten is, om, sneller dan aanvan kelijk in de bedoeling lag, de bevei liging met automatische seinlichten door te voeren, waardoor de treinen al rijdende de seinen zullen kunnen passeren. NIEUWE DIESEL-STELLEN Zeeland. Ook reist mee de 78-jarige moeder van de minister, mevr. W. Mansholt-Andrea. Zij gaat niet als emigrante, maar heeft verlolf zes maanden in Nieuw-Zeeland te blijven. „Tragi-komisch" was het geval van een jongeman uit de omtrek van Haarlem. Hij had destijds voor deze reis twee plaatsen besproken, een voor hem en een voor zijn verloof de. Maar een dag voor Kerstmis was hij komen vertellen: de verloving is uit, maar ik zal zien voor de tijd van vertrek een ander meisje te „charteren". Gisteren zond hij echter bericht, dat het hem nog niet gelukt was en hij daarom de reis uitstelde. In die tijd hoopt hij meer succes te hebben Voor de geestelijke verzorging van de katholieken maakt kapelaan C. A. J. Soffers uit Breda de reis mee. 1935 19.59 1947 1948 1949 1950 1951 1953 1 grootste aandacht heeft onafge broken ook het rollend materieel, waarbij, zoals reeds gezegd, gestreefd wordt naar rustiger vervoer der rei zigers. Dit wordt zeer bevorderd door de zogenaamde getrokken treinen. Daartoe is een groot aantal moderne electrische locomotieven besteld, die een snelheid van 135 k.m.u. kunnen halen en waarbij de motoren onder aan de wagen worden aangebracht, waardoor deze tegelijkertijd meer ruimte voor reizigers kunnen bieden. De één- en twee Diesel-electrische treinstellen zullen gebruikt worden op lijnen, die nog niet zijn geëlectri- ficeerd zoals Vlissingen Nijmegen. Zij zullen alle in 1954 gereed komen. In de komende vijf jaar zullen ver der nog een aantal zware en lichte electrische locomotieven (240) als Totaal onregelmatigheden per jaar in de treindienst. Indexcijfer: 1935 - 100. trekkend materiaal de nog aanwezige stoom-dito komen vervangen. Stoom is uit de tijd en zal volledig verdwij nen. DE ONGELUKKEN-SERIE .1935 1939 1947 1948 1949 1950 1951 1952 {BI Onregelmatigheden in de treindienst per millioen afgelegde kilometers. "Tenslotte sprak de heer den Hollan der nog over de wat hij noemde onregelmatigheden bij de N.S., met name over die welke in November j.l. zich voordeden, („die Novembermaand zit me nog flink in het bot"). Hij vond het natuurlijk, dat deze voor kwamen, maar aldus de president: vraagt men mij: zijn er technische fou ten begaan, dan antwoord ik: nee!, het waren zuiver menselijke tekort komingen. Deze fouten hebben natuurlijk ook bij onze mensen weerklank gevonden, doch, zich baserend op de nu beschik bare cijfers kon hij, bij vergelijking bijv. met 1950 zeggen, dat 1952 ook in dit opzicht een goed jaar is ge weest. Dat de in Nov. 1.1. plaats gehad hebbende onregelmatigheden meer dan gewone indruk op de massa heb ben gemaakt, schreef hij toe aan het feit. dat de gebeurtenissen zo specta culair waren geweest. Het personeel, aldus concludeerde Ir. den Hollander verdient dan ook een saluut Ik hoop, aldus besloot de N.S.-pre sident, dat de regelmaat, die na een onregelmatigheid in ons bedrijf steeds weer snel terugkeert, bij het publiek in het oog zal springen. Dan zullen wij gelukkig zijn. Intussen is 1952 een goed jaar voor de N.S. geweest. De opbrengsten in verhouding tot de kosten juist voor ons bedrijf zo uitermate belangrijk waren gunstig. Kwamen wij in 1951 met de hakken over de sloot, in '52 zijn we er prettig overheen gekomen. Ter illustratie: de opbrengst be droeg 345 millioen gulden. Een record, dat mede gevestigd kon worden dank zij de verhoogde tarieven. De op- brenst was bovendien in gezonde ver houding tot het in het bedrijf gesto ken kapitaal. 1952 was daarenboven een gunstig jaar, omdat het zgn. plan 19481952 kon worden voltooid. REIZIGER WENST RUSTIGER TE „SPOREN" £Jank bracht de president in dit ver band aan de regering de desbe treffende overheidsinstanties, handel, nijverheid en industrie voor de on dervonden medewerking, zomede aan het personeel, zonder welke een der gelijk resultaat nimmer te bereiken zou zijn geweest. Vervolgens somde de heer den Hol lander op, wat er aan materiaal in de ruimste zin van het woord te pas was gekomen om aan de ontworpen plan nen realiteit te verschaffen: beveili ging van de spoorweg, de modernise- ring van het seinsysteem (waarmede in versnelde mate wordt doorgegaan) de verbetering van emplacementen, het oprichten van nieuwe gebouwen, stations etc. Een groot deel van het oudere ma- teriaal kon worden vernieuwd door aanschaffing van electrisch, dat ove rigens ter vervanging van bestaand noodzakelijk was. Het oog is nu zeer intens gericht op het brengen van zgn. rustiger ma terieel, waarnaar de reizigers zo ver langen. GEEN HOGE BORST e ritse premier Winston Churchill had ten huize van zijn gastheer Bernard aruc te New-York een onderhoud met generaal Eisenhower, de nieuwe pre- si en er Verenigde Staten. Links: Winston Churchill, midden: Bernard Baruch en rechts: generaal Eisenhower. pr t lij ft in Nederland een tekort aan energie en teneinde dit mede te helpen opheffen, is en wordt gestreefd naar het inbrengen van electrische Diesel-stellen, waarmede een enorme besparing op kolen, en dus aan ener gie werd verkregen. Heeft de N.S. succes geboekt, dit verleidde de di rectie er niet toe, om met een hoge borst of zelfvoldaan te gaan rondlo pen; zij mag echter wel zeggen tevre den te zijn met de tot nog toe bereikte resultaten. Dit succes werd, Ir. den Hollander wilde dit nog eens gaarne benadruk ken, ook dank zij het personeel be haald. dit personeel, dat zich gelei- delijk-aan goed aanpaste aan de om schakeling van stoom (die gaat ver dwijnen) naar electrisch, via oplei ding en instructie, die veel zorg kost ten. Het is altijd het plan geweest in 1953 door te gaan en wij hopen, aldus de president, steeds meer tegemoet te kunnen komen aan bestaande verlan gens, waarbij werd opgemerkt, dat memand het de N.S. kwalijk zal ne men als allereerst aandacht geschon ken wordt en blijft uitgaan naar de zgn. oude lijn: A'dam Haarlem den Haag Rotterdam Utrecht' het dichtstbevolkte Westen des lands. SNELLER, SNELLER! ^prekende over de Moerdijkbrug zei de president, dat om technische redenen vernieuwing daarvan nood- i? 12 Het is een der objecten, welke in '53 0p de voorgrond staan. Het plan-Eindhoven zal naar schat- 0Ver. eeP Paar iaar geheel gereed Un en begin '54 hoopt men ook in Ai nhem klaar te komen. Aantal Een der 2 slachtoffers Nederlander Cen tragisch auto-ongeval bij Bremen heeft gisternacht het leven van twee personen, onder wie een Neder lander, geëist, terwijl een Nederlander die achter in de wagen zat, ernstige verwondingen opliep. De heer J. A. Achterberg uit Hil versum, vertrok Dinsdag tegen het middaguur. Hij was vergezeld van een der employé's der firma, de heer A. v. d. Heuvel uit Zandvoort en door mevrouw Tilly Huebedene, een we duwe uit Hamburg. Toen men Bremen naderde met een snelheid van ruim 100 km, sprong eensklaps een der voorbanden. A. kon de wagen niet meer in zijn macht hou den, deze sloeg over de kop en dook een slootje in, dat langs de weg ligt. De wagen stond onmiddellijk in lichter laaie. De beide personen, die voor in de auto zaten, de heer A. en mevr. H. kwamen in de vlammen om. De heer van den Heuvel, die ach terin de wagen zat, liep deerlijke ver wondingen en brandwonden op. ACHTKARSPELEN FAe burgemeester van de Friese ge meente Achtkarspelen, de heer H. van Ek, heeft 'n samenscholingsver bod afgekondigd voor de 27 dorpen, gehuchten en buurtschappen in zjjn gemeente. Dit als gevolg van de relletjes, welke thans voorvallen ten gevolge van het feit, dat arbeiders uit de ge meente, die vroeger werkzaam waren bij de condensfabriek „Friesland" te Leeuwarden, thans in dienst zijn ge treden van de coöperatieve melkfa briek „De Ommelanden" in Gronin gen. De arbeiders worden met bussen 's morgens gehaald en 's avonds terug gebracht. Des avonds staan er dan honderden mensen op straat, die de arbeiders najouwen en het hun las tig maken. Dinsdagavond was er in de dorpen Twjjzel en Kooten een grote oploop, waarbij ongeveer 500 personen be- trokken waren. Gisteren werden zes stakers van de „Ommelanden" door de politierechter veroordeeld tot boeten en/of voorw gevangemsstraf wegens belediging van hun chefs. „Sibajak" voer af £)e „Sibajak" is met 950 emigran ten naar Nieuw-Zeeland vertrok ken. Vrijwel alle passagiers zijn niet ouder dan 30 jaar, onder hen is mevr. A. Steller-Mansholt, zuster van mi- nister Mansholt, met haar drie kinde ren. De heer A. Steller bevindt zich reeds enige tijd als leraar in Nieuw- Nationale schaatswedstrijden te Aalsmeer Onder ideale weersomstandigheden zijn Woensdag te Aalsmeer nationale lange- baanwedstrijden gehouden over 500, 1500 en 3000 meter. In totaal kwamen 52 rij ders aan de start. Op de 500 meter wist Kokkie van der Eist zich eerste te plaat sen in de goede tijd van 49.8 sec.; de verdere uitslagen op dit nummer waren: 2 De Goede (A'dam) )52.9 sec.; 3 van der Hoorn (Ter Aar) 53.0 sec.; 4 Stichter Aalsmeer 53.0 sec.; 5 Vermeulen (Ter Aar) 53.2 sec.; 6 Blaauw (Stompetoren)) 54.2 sec. 1500 m,: 1 van der Eist (R'dam) 2 min, 46.4 sec.; 2 Belt (Zoeterwoude) 2 min. 53.4 sec.; 3 Vermeulen 2 min. 54.2 sec.; 4 de Goede 2 min. 54.4 sec.; 5 van der Hoorn 2 min. 54.5 sec.; 6 Ekelschot (A' dam) 2 min. 56.7 sec. De 3000 m. werd een overwinning voor de Hilversummer van der Pol. Tot nu toe reed deze uitsluitend tochten en het was gisteren de eerste maal, dat hij in lange baan-wedstrijden uitkwam. Uitslag 3000 m.: 1 van der Pol 5 min 55.0 sec.; 2 van der Eist 5 min. 57.8 sec.; 3 Belt 5 min. 0.02 sec.; Vermeulen 6 min. 0.02 sec.; 5 van der Hoorn 6 min 07.8 sec.; 6 J. de Bruin (Aalsmeer) 6 min. 09.6 sec. Totaal klassement: 1 van der Eist 165 p.; 2 Vermeulen 171.300 p.; 3 Belt 171.933 p.; 4 van der Hoorn 172.467 p.; 5 de Goede 173.865 p.; 6 van der Pol 174.200 p. In Europees kampioenschap 47/2 Heden, Donderdagmorgen, begint te Groningen het tornooi om het Europees kampioenschap cadre 47/2, waaraan deel genomen wordt door Jean Galmiche (Fr.) Clement van Hassel, titelhouder, en René Vingerhoedt (Belg.), Walter Lut- gehetmann en August Tiedtke (Did.) Piet van de Pol, Kees de Ruyter en Henk Metz. Galmiche, van Hassel, Lutgehetmann en van de Pol zijn in de afgelopen we ken kampioenen van hun land geworden in deze speelsoort, onderscheidenlijk met de volgende algemene moyennes: 16.05, 28.94, 37.16 en 36.84. Van Hassel won Januari 1952 de Europese titel te Brussel met een algemeen gemiddelde van 20.74, Het wedstrijdrooster voor hedenmiddag ziet er als volgt uit: Lutgehetmann— Tiedtke en de RuyterMetz, van de Pol Galmiche en van HasselVingerhoedt, Het tournooi begint om half twee. Aan voelbaUcereldkam- pioenschap jjen Tot nu toe hebben 10 landen inge schreven voor het tornooi om het wereld kampioenschap voetbal, waarvan de eind ronden van 16 Juni tot 4 Juli 1954 in Zwitserland worden gespeeld. Het zijn: Zweden, West-Dui'sland, Haiti, Oosten rijk. Brazilië, Frankrijk, Engeland, Por tugal, Finland en Zwitserland. Naar verwacht wordt, zullen de we reldkampioen Argentinië, Hongarije en Zuid-Slaviëë zich binnenkort voor deel neming opgeven. Voor cross te Oostkamp, Brugge Op verzoek van de organiserende ver eniging uit Brugge, welke a.s. Zondag te Oostkamp een cross zal houden van 11 k.m., zijn door de KNAU technische com missie aangewezen de lopers A. van de Zande, Besters, Dobbzlaere en v. Acker. De beide laatsten zijn lid van het Vlissing se Marathon. Ovezantle contra Lewedorp Na een uit-en thuiswedstrijd te Ove- zande en te Lewedorp is de stand van een vriendschappelijke wedstrijd over 10 par tijen van 200 caramboles: J. Eggermont 18—11)31—236—8.33—56; 2 J. van de Guchte 18—1976—280—7.05—44; 3 J. Rijk 10—1781—349—5.10—37; 4 B. Remijn 8—1752—336—5.21—44; 5 S Smits 4—1625—361—4.50—46; 6 W. Geus 2—1696 3245.2338, respectievelijk matchpun- ten, caramboles, beurten, gemiddelde en hoogste serie. (Tafeltenniscompetitie.) C.N.A. won bij Animo II Het dames-team Animo 2 uit Sas van Gent was de gast vrouwe van CNA 1. De bezoeksters bleken die avond wel bijzon der in forme, want met niet minder dan 73 wist het damesteam CNA te zege vieren. - 1935 -4 35 1939 1951 'T lv' A j 'TC to,SI N v; T V ,x". N 7 ST y. V /- Vi V "l r V i??; an. Fe b I Onregelmatigheden in de tTeindienst per maand k» M8S, 193% m, »5# De heer G. Boshuizen, secretaris van het uitvoerend comité van de Neder landse Wandelsportbond, belast met de voorbereidingen voor de Vierdaagse, die de NVVB van 21 tot en met 24 Juli te Apeldoorn zal organiseren, heeft o.m. verteld, dat over drie afstanden, n.l. van 30, 40 en 50 k.m. gelopen zal worden. De 30 k.m.-tocht is in de eerste plaats bedoelcf voor de toeristische wandelaars. Er zijn n.l. vele stemmen opgegaan om een zodanige afstand in te schakelen, waarover men lang genoeg zou kunnen doen, om rustig te kunnen wandelen en volop te kunnen genieten van het natuur schoon. Over die 30 k.m. kan men 9 uur doen. Voor de deelnemers op deze afstand wordt een speciale beloning ingesteld. De 40 k.m. (tijdsduur 10 uur) is bedoeld voor de leeftijdsgrens van 16 tot en met 20 jaar en de 50 k.m. (tijdsduur 11 uur) voor hen van 21 tot 50 jaar. De herinneringen, die de NWB zal uit reiken, zullen aansluiten op de belonin gen, die de wandelaars eventueel in Nij megen in ontvangst hebben genomen. Wanneer een deelnemer dus vijf maal in NBVLO-verband gelopen heeft en bij vol brengt dit jaar de NWB-Vierdaagse te Apeldoorn, dan zal dit in de beloning tot uitdrukking komen. Intussen zijn de eerste aanmeldingen reeds binnengekomen. Als no. 1 is ge boekt de heer v. d. Lelie uit Amsterdam, die zich al opgegeven had in December 1952, toen er nog niets officieel bekend "was De heer E. v. d. Hooff uit Voorhout die reeds 17 maal te Nijmegen heeft ge lopen, kwam zich spontaan aanmelden. De Amsterdamse verenigingen en de wandelclubs in de provincie Zeeland heb ben reeds besloten en bloc naar Apel doorn te gaan. p Pes* m noc ontaM ttten, i de heer Boshuizen verder, hebben de NWB het vertrouwen gegeven, dat de zaken te Apeldoorn best „marcheren" zullen. In Apeldoorn zelf is men enthou siast en het ziet er naar uit, dat men van het gemeentebestuur de volle mede werking zal krijgen. Binnen enkele dagen zal contact worden opgenomen met de burgemeester van Apeldoorn om de plan nen verder uit te werken. De parcoursen zijn grotendeels reeds vastgesteld, het wachten is nog op de goedkeuring van de betrokken instanties. VOORLOPIG ENIGE JAREN. Of Apeldoorn voor altijd de Vierdaagse stad van de NWB zal blijven, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zal echter deze gemeente gedurende de eerste jaren de aangewezen plaats blijven. De starturen zijn vastgesteld op 6, 7 en 8 uur. Hiermede wil men voorkomen, dat, zoals Jn Nijmegen de laatste jaren regelmatig het geval is geweest, de wan delaars midden in de nacht om 2 en 3 uur moeten opstaan om zich te melden aan de startbureaux, terwijl bo vendien de indivlduelen vaak een uur in de rij moesten staan, voordat zij aan de beurt kwamen. De NWB heeft zich voor genomen dit in ieder geval te voorkomen. KRACHTPROEF. Jacques Goddet zond Kees veelzeggende Nieuwjaars groet LIET comité Ronde van Nederland acht het gewenst, met een enkel woord te reageren op de uitlati' n 'ïi, welke Kees Pellenaars zich dezer da gen heeft veroorloofd, over de Ronde van Nederland 1953, aldus een mede deling van die zijde. Het belangrijkste punt van zijn be toog was daarbij de kwestie van de startgelden. Pellenaars heeft ver klaard, dat „zijn Tourploeg" niet aan de Ronde zal deelnemen, wanneer de organisatoren bij hun voornemen blij ven om ditmaal geen startgeld te ge ven. Het comité wijst er echter op, dat Ned. renners in buitenlandse na tionale ronden nog nooit startgeld hebben genoten, ook niet in die waar het in tegenstelling tot de Neder landse Ronde op een millioen francs of lires niet aankwam. De op merking van Pellenaars, dat de orga nisatoren zonder startgelden geen bui tenlandse renners van naam zullen krijgen, wordt gelogenstraft door de historie. Ten eerste is er op één uit zondering na, zeker in de laatste drie jaar, aan geen enkele buitenlandse renner in de Ronde van Nederland ooit startgeld gegeven. Ten tweede heeft de voorzitter van de Belgische Wielerbond aan de directeur van de Ronde van Nederland gezegd, dat de Belgen niet meer aan de start zouden verschijnen, wanneer het in dit op zicht niet gelijke monniken, gelijke kappen gold. Hij voegde eraan toe, dat alleen bij een redelijke, voor alle renners gelijke daggarantie, een ster ke Belgische ploeg naar de zesde Ronde van Nederland zou worden afgevaardigd. DE DAGGARANTIES Voor de NWB betekent deze onder neming wel een krachtproef. Nu toch zal moeten blijken of de ruim 10.000 leden voldoende trouw aan de Bond betonen en naar Apeldoorn zullen gaan. In geen ge val Is de NWB niet van plan, enige ver plichting aan de leden op te leggen. Een ieder is volkomen vrij in zijn keuze tus sen Nijmegen en Apeldoorn. Tal van kwesties moeten echter nog geregeld worden o.a. dat van de even tuele deelneming van militaire zijde. Waarschijnlijk zal t.z.t. over dit onder werp een onderhoud met de minister van Belgische renners bijvoorbeeld, be halve de f 20 hotelkosten bovendien garantiebedragen, variërend van f 35 tot f 50. Er was ook verschil in de honorering der ploegleiders. De Nederlandse kregen f 15 per dag als vergoeding, de Belgische f 35". GEEN GOEDE VERGELIJKING TJVERIGENS gaat ook de vergelij- king tussen de Ronde van Neder land en de Tour de France mank. Wat, aldus nog altijd Pellenaars, is er in de Ronde van Nederland te ver dienen, vergeleken bij de Tour? De ene duurt ternauwernood een week, de andere een kleine maand. En wel ke contracten levert de vaderlandse ronde (nadien!) op. vergeleken bij de Ronde van Frankrijk! Dacht men bij voorbeeld .dat Wijn van Est door het winnen van de R. van Ned. een con tract méér heeft gekregen, dan wan neer dat niet het geval ware geweest? Geen sprake van. Heus, het verweer van het comité kan absoluut geen indruk op mij ma ken. En verder wijs ik er nog eens op, dat tal van fabrieken mij heb ben gevraagd, of ik als leider van een sterke ploeg op wil treden welke door die fabrieken eventueel geadop teerd zullen worden. Maar een sterke ploeg is alleen maar samen te stellen als de desbetreffende renners een be tere vergoeding ontvangen dan nu blijkbaar in het voornemen ligt. En fin .besloot Kees, de heren moeten maar zien wat ze doen". FIJNE NIEUWJAARSGROET K N.W.U.-voorzitter, Jhr. v. d. Berch van Heemstede voor het bijwonen van het jubileumfeest van de Unie en van het besluit van de Sportcom- missie der K.N.W.U. om hem dit jaar een passe-partout (legitimatiebe wijs) te verstrekken, dat Kees in staat stelt alle wedstrijden te volgen, no dig voor de selectie van professionals in niet-officiële wedstrijden. Daarmede, merken wij van onze kant op. zijn dan eindelijk de vale verdiensten erkend van officiële zijde welke Pellenaars voor de Nederlandse wielersport heeft ver worven. Zeeuwsch-Vlaamse Tafeltenniscompetitie Geheel tegen de verwachting in wisten de mannen van Clinge een puntje te ver overen op de Cadzandse Schorrebloemen. De kampioenen van 1952 konden, on danks de drie overwinningen van ae Z.-Vlaamse kampioen J. Vasseur geen nieuwe zege boeken, daar Toussamt nog steed's uit vorm blijkt te zijn. P. Faas zorgde voor een 54 voorsprong ™aaJ in het dubbelspel wist Clinge de stand weer gelijk te maken. Schorrebloem II boekte zijn tweede nederlaag. Ook in de afdeling West slaagden de Schorrebloemleden er niet in een over winning te behalen. Het Oostburgse AVO 1 wist door taai volhouden haar eerste puntje te verove ren, terwijl AVO 2 de. Schorrebloemers geen schijn van kans gaf. Stand in West II: 1 Advendo 2-2-0-0-4-13-7; 2 Schor rebloem III 2110311 9, 3 AVO I 2—0—1—1—1—8—12; 4 Sla Raak I 2—0—0 2—8—i2. West 3: 1 Sla Raak 2 2—2—0—0—*r2V~J 2 Advendo 2 3—2—0—1—4—15—15; 8 3 AVO 2 210121010; 4 Sla Raak 3 2—1—0—1—2—13—7; 5 Schorrebloem 4 30—0—3—0—2—28 YY/ELNU, die redelijke garantie is verzekerd. Iedere deelnemer aan de Ronde van Nederland 1953 ont vangt een daggarantie van f 50. Daar van moet dan wel een bedrag van ongeveer f 20 worden afgetrokken aan levensonderhoud, maar dat be drag van f 50 ligt dan ook hoger dan de daggarantie in de zwaarste van al le ronden, de Tour de France, waar voor Ned. renners ook nimmer start geld hebben gekregen of krijgen zul len. Wanneer Pellenaars dus inderdaad van mening is dat, gelijk hij heeft ge zegd, „coureurs, niet die hoge gages moeten vragen, zoals ze bij buiten landse ronden doen", zou hij met de ze regeling accoord moeten gaan. De verdiensten van de nationale ploeg, Pellenaars' ploeg dris, in de voiige Ronde van Nederland, verdiensten die percentsgewijs overigens veel en veel hoger waren dan in de Tour de France, zullen bij prestaties van een zelfde kaliber ,in 1953 ongeveer op hetzelfde niveau komen te liggen. Daarbij is er uiteraard rekening mee gehouden, dat de Ronde van 1953 een dag korter duurt dan die van 1952 en dat de ploeg nu een man meer zal tellen. Aldus het communiqué van het R. v. Ned.-comité. REACTIE VAN DE PEL DELLENAARS kon ons overigens nog de prettige mededeling doen van Jacques Goddet een nieuwsjaars- groet te hebben ontvangen, waarin hij Kees in 1953 hetzelfde enthousiasme toewenst als vorig jaar en hoopt, dat hij dit jaar met zijn ploeg dezelfde grote favoriet in de Tour zal mogen wezen als in 1952. Zeer in zijn schik was de Pel ook met de persoonlijke invitatie van de „TK kan op hetgeen het comité Kon- A de van Nederland als reactie op mijn eerder gedane suggesties, ter kennis brengt, niet anders zeggen, dan dat de heren van dit comité slecht zijn ingelicht, wat betreft het garan tiebedrag in de Tour de France, dat mijn jongens daarin hebben ontvan gen. Zij kregen f 50 per dag uitbe taald en hadden verder alle kosten vrij: welke dan ook, dus eveneens voor het hotel, de menage etc.". „Verder zijn de cijfers wat betreft de garantiebedragen welke in de Ron de van Nederland zijn uitbetaald bijvoorbeeld nog in 1951 anders dan wordt opgegeven. Terwyl de Ne derlandse renners per dag f 15 garan tie ontvingen, plus f 20 voor hotel kosten, kregen de gecontracteerde De „Gouden kruis dragers en het Vierdaagse-conflict Het secretariaat van de vereniging „Gouden Kruisdragers Vierdaagse", ge vestigd te Ede. deelt mede, dat op een gehouden bestuursvergadering besloten is buiten het conflict te blijven, dat gerezen is tussen de NB VLO en de NWB. Het bestuur stelt zich in dezen geen partij maar het betreurt, dat de NWB afzon derlijk een eigen „Vierdaagse" gaat or ganiseren, waardoor de tweespalt al te duidelijk naar buiten en in den vreemde gedemonstreerd wordt, hetgeen niet in het belang van de wandelsport is. Het bestuur meent op deze gronden aan zijn leden het deelnemen aan de Vierdaagse, uitgeschreven door de NWB sterk te moeten ontraden en kan deze ook niet erkennen, zodat degene, die bv. negenmaal de Vierdaagse van de NBVLO in Nijmegen heeft gelopen en voor de tiende keer zou deelnemen aan die van de NWB in Apeldoorn niet als lid van de vereniging „Gouden Kruisdragers" zou kunnen worden toegelaten. Kampioenschappen te Kruiningen of Zevenbergen Op de vergadering van de Zeeuwse landelijke ruitervereniging, te Goes ge houden, werd besloten om op 19 Juni, tijdens de ZLM-dagen te Zierikzee, een kampioen-concours te houden. In aansluiting hierop volgt dan nog een ruiterkamp in de duinen bij Re- nesse. Op het concours te Zierikzee zal de speciale renwagen van prof. Gallwitz ge toond worden. Half Juli worden de Zeeuwse kampioen schappen gehouden te Kruiningen of Zevenbergen. De verenigingen uit Zeven, bergen en Willemstad zullen n.l. ook dit jaar weer met de Zeeuwse verenigingen meedoen. GOES. De gisteren gegeven eieren- prijzen blijken iets te hoog te zijn ge weest. Door de handelaren is thans de prijS 'voor kippeneieren bepaald op 13 cent (kleine 11 cent)) en de prijs per kilo, zoals die door de veiling werd opgegeven is niet f 2.68, maar f 2.43 per kilogram. GOES, 7 Jan. Spruiten 23—51, Rode kool 612, Savoye kool 9.5018, Boeren, kool 15—17, Witte kool 5—5.50, Uien afw. 9, idem stek 5—6. Peen 7—10, Witlof B afw 42—45. Kroten 5—10, Sjalotten 14, Ramenas 11, Prei 36. Knolselderij 14—15. 's-HERTOGENBOSCH, 7 Jan. Op de markt van heden werden aangevoerd 3.358 stuks vee, n.l. 1.886 runderen, 221 vette kalveren. 716 nuchtere kalveren, 283 slachtzeugen, 255 schapen, 17 geiten. De prijzen waren als volgt: melk- ©n kalf koeien 8601250; guiste koeien 625— 850; kalf vaarzen 825—1125; klamvaarzen 750800; guiste vaarzen 600725; pinken 400—550; graskalveren 230—330; fokkal- veren 95—160; nuchtere slachtkalveren 40 —47; zware soorten 63—78; schapen 70— 85; vette schapen 100; vette lammeren 75—90. Aanvoer van slachtvee: 866 stuks. Prij zen: extra kwaliteiten hepen tot f 3.02; le kw 2.80—2.90, 2e kw. 2.55—2.70, 3e kw. 2.25—2.40. Stieren 2.65—2.70. Worst koeien 2.05—2.15. alles per kilo geslacht gewicht. Vette kalveren (lichte) 2152.50 per kilo levend gewicht idem (zware) 2.70 3.15 per kilo levend gewicht, prima's boven notering. Nuchtere slachtkalveren 1.221.37 per kilo levend gewicht; zware soorten 1.58—1.75 per kilo levend gew.; Slachtzeugen 1.53—1.63 per kilo levend gewicht met 4 kilo tarra, prima boven notering. Verdere mededelingen: Grotere aanvoer van rundvee. De handel in melk- en kalfkoeien verliep slepend-duur. Guiste koeien trage handel, prijzen moeilijk te handhaven. Korte aanvoer van jongvee, minder vraag waardoor de handel traag verliep. Grotere aanvoer van vette kal veren, matige handel, prijzen iets minder dan vorige week. Schapen en vette lam meren handel iets williger, voor de goede vette lammeren wat hogere prijzen. Gro tere aanvoer van slachtvee, de handel verliep in het begin zeer goed met voor de kwaliteiten wat hogere prijzen, afloop flauw in de mindere soorten. Zeer grote aanvoer van slachtzeugen, in het begin vlotte handel, afloop traag met lagere prijzen. WATERSTANDEN Mannheim 338 (—8), Trier 238 (—7), Koblenz 298 (—11), Keulen 108 (—17), Buhrort 541 (—25), Lobith 1184 (—26), Nij megen 909 22)),) Arnhem 952 21)), Eefde 520 (—35.) Deventer 414 (—32), Namen 192 3),) Borgharen 4149 13), Belfeld 1222 (—46. Grave 538 (—4),) Vree», wijk 140 (—24, Lith 160 (—2).) CADILLAC 1951 Sedan. CADILLAC 1950 Sedan Hydromatic en alle accessoires. BUICK Dyna- Flow '50 Sedan, Verwarming en radio. CHE VROLET Power Glide 1951 Sedan. CHEVROLET Sedan 1950 FORD Sedan 1946- SKODA Sedan 1950 VAUXHALL zes cyl. 1949 HILLMAN 1947 FORD CONSUL 1952 CITROeN 1948 FORD TAUNUS 1950 RENAULT Bestelw. 1 ton 1951 INTERNATIONAL Truck 6 ton met D.AF. gesloten aanhangwagen. Serieuze kopers kunnen wagens op proef krijgen. Garantie op zegel. Financiering mogelijk. Inruil van ieder merk. 531-00 Drivé: v. Gilselaan 86 Garage: Hoogstr. 75. Telefoon 942 Telefoon 317 begint het nieuwe jaar met een aantrekkelijke aanbieding. extra 150 gram LOSSE KOFFIE le soort f 1.85 met 1 ONTBIJTKOEK van 49 voor 39 et. 250 gram VLAAMSE KERMIS van 55 voor 41 et. 1/wA al lluf XjbwtAttwdcktm 250 gram een keuze uit 3 soorten koekjes met 10% korting 100 gram gesorteerde met 10% korting in Snxr-ranA c 100 gram fijne, 100 gram met 10% korting in Sparzegels ZELESTANDIGE OE%AR KRUIDENIERS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1953 | | pagina 3