Stad en Land
Z. Vlaanderen
PANAIR GOOIT KNUPPEL in het
HOENDERHOK
HUISWERK
Me<
I
1
WALCHEREN
Walcherens tweede beiaard
3 November in gebruik
Nachtelijke glans van een wereldhaven
LIBERIA LEERT HET A.B.C.
TOCH GOEDKOOP VLIEGEN?....
De mogelijkheid van boycot-maatregelen
(jrete ftroklemmtxwt kleine mensen
25 a 3(
':alholie|
Wat
gebt
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 15 OCTOBER 1951
Arbeidsprobleem in Z.
Vlaanderen opgelost
MIDDELBURG
Over „oud en nieuw in L Berk, voorgedragen het bekende
Clinge's Raad
VLISSINGEN
FRONT GEBROKEN
OUDE GLORIE HERRIJST
Vlissingen heegt z'n carillon terug
R. K. school te Bosch
kapelle vernieuwd
Mooie opdracht voor
Terneuzens bedrijf
5
IIoogw\
sU
instelll
AGENDA
AANBESTEDING WEGEN-
ONDERHOUD OP NOORD-
BEVELAND.
Nan-ens Gedeputeerde Staten van
eeland werd te Middelburg aanbe.
...aod het aanbrengen en onder-
ouuen van beplantingen met toe-
oehoivn >p gedeelten van de pro-
vine me wegen KortgeneColijns-
iaat No 8 van het Provinciaal
W'egenpian en KortgeneWisse-
cerke Kamperland, No. 9 van dit
plan. Er werd ingeschreven als
volgt:
J lastel te St. Laurens f 17500.-
A. van der Werf, St, Maartensdijk
-t200,D. C. van dei Werf, te
•°ch jpenisse f 4200.J. Hooge-
'eger. Wemeldinge f 2959.
Ie gunning werd aangehouden.
SCHEEPVAART DOOK
KANAAL VAN Z.-BEVELAND.
In September passeerden er in
'otaaj 6403 schepen door het ka-
■aal van Zuid-Beveland. Deze
ehepen hadden een totale inhoud
van 2470 829 ton. Daarvan waren
3999 schepen, met een inhoud van
1722.236 ton, geladen en 2404 sche
pen met een inhoud van 748.593 ton
■varen ledig.
In deze maand passeerden er geen
zeilschepen. In nationaliteiten wa
ren de schepen verdeeld als volgt:
46S0 Nederlandse, 1123 Belgische.
199 Franse, 204 Zwitserse, 5 Engel
se, 179 Duitse en 13 Luxemburgse.
DODELIJK ONGEVAL TE
WOLFAARTSDIJK
Le landarbeider M. Lokerse
mende op de hofstede van de heer
Mol te Wolfaartsdijk, een wagen
met stro.
Plotseling begon de lading te
schuiven, waardoo" L. van de wa
gen viel en zo ongelukkig op zijn
hoofd terecht kwam, dat hij onmid
dellijk dood was. De dokter con
stateerde een schedelbasisfractuur.
Het slachtoffer, dat gehuwd was.
bereikte de leeftijd van 54 jaar.
DOUANE BETRAPTE
KOEIEN SMOKKELAARS
In het huis van bewaring te Mid
delburg werden ingesloten E. P. te
Hulst. N. de R., te Axel, J. de Bi.
te Overslag en G. de B. en M. van
E-, beiden te Eksaerde (B.). Het
vijftal wordt verdacht van vee
smokkel naar België. Het ging om
een tweetal koeien, die door de
Belgen naar hun land zouden wor
den gesmokkeld. Ze werden echter
ontijdig door de douane gegrepen.
FAILLISSEMENT
Met ingang van 10 October jl. werd
in staat van faillissement verklaard:
H. Romeyn h.o. Fa. J. W. Romeyn,
graanhandelaar te Zierikzee. R.C.: Mr
Y. Abbing, cur. Mr K. Keuning, Zie
rikzee.
VERLADERS IN ZEELAND
ORGANISEREN ZICH
Te Terneuzen is een stichting
Verladersbelangen binnenscheep
vaart opgericht.
In het voorlopig bestuur hebben
zitting de heren C. Duvekot, Goes,
G. P. A, van den Berg, Sluiskil, ir.
R. van Krevelen, Sas van Gent, H.
Gras, Sas van Gent, drs. A. J. P.
Verschaffel, £as van Gent en G. J-
W. van der Peijl, Terneuzen.
Verkorte arbeidstijden en
gewijzigd dienstrooster
"pijdens een te Terneuzen gehouden
bespreking tussen de bedrijfsunie
voor fabrieksmatige bedrijven en de
werkgevers in de Oost-Zeeuwsch-
Vlaamse kanaalzone, werd volledige
overeenstemming bereikt voor wat be
treft de invoering van verkorte werk
tijden bij de Compagnie Neerlandaise
de l'Azote en de cokesfabriek te Sluis
kil en de spiegelglas en fosfaatfabriek
te Sas van Gent.
Met ingang van 14 October zal voor
de vol-continuediensten bij de l'Azote
de arbeidstijd worden verkort van 56
uur tot 48 uur per week, terwijl dit
zelfde bij de overige fabrieken binnen
de kortst mogelijke tijd zal geschieden
doch in ieder geval voor 1 Januari
1952.
Eveneens werd overeenstemming be
reikt inzake de vaststelling van het
dienstrooster, zowel voor de azote- en
cokesfabrteken, waar een 3,5 ploegsys-
teem, als voor de spiegelglas- en fos
faatfabriek, waar een 4 ploegensysteem
van kracht zal zijn.
Door de thans bereikte overeenstem
ming is een arbeidsprobleem opgelost,
dat eerder aanleiding was tot langdu
rige en vaak moeilijke onderhandelin
gen en dat destijds dreigde zelfs de
oorzaak te zullen worden van een ver
storing van de arbeidsvrede.
VOORDRACHTAVOND WERD
DRUK BEZOCHT
In het Schuttershof werd een voor
drachtavond gehouden, die door de
Boekhandel Van Benthem Jutting
was aangeboden. De belangstelling was
zo groot, dat de grote zaal in gebruik
moest worden genomen, welke geheel
i met belangstellenden, meest jongeren,
I was gevuld.
Door de heer Frans Koster, werd on-
I der het motto: „Legende en Sproke",
met muzikale omlijsting tpianoi van
mei niuziKtue uuiujoting guaxiv,
werk van Dr. P. C. Boutens Beatrijs"
Nieuw Namen krijgt een
sportterrein
7 OALS in de vorige raadsvergade-
ring van Clinge besloten was, zou
men thans een begin maken met de
verbetering van de Veerstraat, Hom-
bachtstraat en Smetstraat te Nieuw-
Namen. Met een begroting van 70.000
gulden hadden G.S. hiervoor hun
toestemming verleend. Volgens deze
raming zouden Tombrachtstraat en
de Veerstraat van nieuw materiaal
voorzien worden, terwijl de Smet
straat van oude keien gemaakt zou
worden. De heer Willaert kwam hier
tegen op. Hij- vond het beter om deze
drie Straten te voorzien van nieuwe
klinkers en geen oude keien te ge
bruiken De meningen liepen uiteen.
Da heef Willaert bleef bij zijn voor
stel en eiste een stemming. Voor het
gebruiken van nieuw materiaal
stemden de heren de Cock, Hageman,
Hoefnagels, Seghers, Willaert. Door
de afwezigheid van de heer Vonk
staakten de stemmen en moest dit
onderwerp tot de volgende vergade
ring worden aangehouden. Wel werd
besloten om de aanbesteding te laten
doorgaan.
De voorzitter deelde mede, dat
eindelijk het sportterrein te Nieuw-
Xamen verwezenlijkt kon worden.
Het beoogde terrein is 80 bij 70 M.
en kan voor 100 gulden per jaar wor
den gepacht. Enkele schadevergoedin
gen moesten ook nog betaald wor
den. De raad ging acoord met de ge
stelde eisen en juichte het toe, dat
Nieuw-Namen nu ook de beschikking
had over een terrein.
Hc sportterrein te Clinge zal een
kleedlokaal krijgen. De tekening was
hiervoor reeds binnen, terwijl de be
groting werd geraamd op f 60008000.
De raad gaf aan B. en W. de machti
ging om dit kleedlokaal aan te be
steden en zo spoedig mogelijk te la
ten beginnen met de bouw hiervan.
In de rondvraag had de heer de
Cock het nogmaals over de Kapelle-
stra-at. Hij vroeg om verbetering van
de weg. De voorzitter zei, dat dit la
ter nog bezien kon worden. De heer
Hageman vroeg of de straatverlich-
ing nu toch eens eindelijk wordt na
gezien, hetgeen nu zal gebeuren.
Op c en vraag van de heer Willaert,
of er reeds een toewijzing voor het
bouwen van woningen was ontvangen,
deelde de voorzitter mede, dat dezt
nog niet was ontvangen, doch dat er
7 woningen extra aan de gemeente
zullen worden 'oegewezen. Particu
lieren hebben nu ook voorrang bij
het aanvragen van een vergunning.
en na de pauze, van Hans C* Andersen
„De Nachtegaal" en „De kabouter en
de winkelier".
Het publiek betuigde door een warm
applaus zijn dank voor het gebodene.
In November zal wederom een voor
drachtavond worden gehouden.
DE WATERTOREN WORDT
GERESTAUREERD.
De watertoren aan de Badhuis
straat heeft tijdens de. oorlog vrij
veel schade opgelopen. Na de bevrij
ding werden enkele noodreparaties
verricht ir. afwachting van eert vol
ledig herstel. Dit bleef tot nu toe uit,
omdat men aanvankelijk voornemens
was een geheel nieuwe watertoren te
bouwen. Deze 25 meter hoge toren is
namelijk juist niet hoog genoeg om
de watervoorziening op de Boulevard
onder alle omstandigheden te garan
deren.
Vorig jaar heeft men een opjager in
gebruik gesteld die de verwachtingen
heeft overtroffen. Daarom heeft men
nu besloten de oude toren te restau
reren. De steigers zijn reeds aange
bracht, terwijl men binnenkort ook
aan de installatie de nodige verbete
ringen zal aanbrengen. Daartoe zal de
toren gedurende enkele weken wor
den uitgeschakeld. De watervoorzie
ning zal in die tijd worden opgevan
gen door de watertoren te Souburg.
NIEUW ONTWERP LANDINGS
MONUMENT.
De beeldhouwer Titus Letser te Om
men heeft een nieuw ontwerp in klei
gemaakt van het landingsmonument,
dat men aan de Oranjedijk alhier wil
oprichten ter herinnering aan de
landing van de Engelse troepen in
November 1944. B. en W. hebben
dezer dagen een bezoek gebracht aan
het atelier van de ontwerper om hei-
nieuwe ontwerp te bekijken.
NOODBRUG KEERSLUIS.
In de naaste omgeving van de
Keersluisbrug over het kanaal door
Walcheren is men druk aan 't werk.
In verband met de bouw van een
nieuwe brug wordt naast het sluisje
een noodbrug aangelegd om straks 't
verkeer van en naar het station te
kunnen omleggen. Aan beide zijden
heeft men reeds houten steunpijlers
geslagen, waarop de noodbrug kan
rusten.
Niet minder omvangrijk en bewer
kelijk worden de noodwegen naar
deze brug. Het moeilijke hierbij is,
dat deze wegen bijna rechthoekig op
de grote weg uitkomen, zodat door
middel van een halfcirkelvormig ge
deelte getracht moet worden te
scherpe hoeken voor het zware ver
keer te voorkomen. Ook met het rij
wiel-verkeer is rekening gehouden,
daar aan beide zijden een rijwielpad
is geprojecteerd. Het grondwerk is
practisch klaar, zodat aan de ver
harding kan worden begonnen.
HET SLOT VAN DE VLISTO
Tot besluit van de Vlisto kwamen
de deelnemers met hun dames en
naaste medewerkers in het Concertge
bouw bijeen voor een gezellige avond.
De voorzitter van het Vlisto-comité, de
heer W. J. Berg, overhandigde de or
ganisator, de heer j. v. d. Looy, met
een geestig toespraakje een getuig
schrift. Tevens bracht hij dank aan
de heer Smits, die zich zeer verdien
stelijk voor deze tentoonstelling heeft
gemaakt.
Hierna volgde een cabaret-dansant,
waarbij het programma werd verzorgd
door Ali Ben lux en Miss Blindini en
de vraagtekenman, terwijl de dansmu
ziek werd gebracht door een band on
der leiding van Tony wijnen. Het
werd een gezellig slot van deze goed
geslaagde tentoonstelling.
LEDENVERGADERING K.V.P.
De K.V.P.-afdeling hield een leden
vergadering. De ibeer w. Groffen zal
tot januari a.s. het secretariaat waar
nemen. Voor de komende kringverga
dering azl een voorstel worden inge
diend betreffende het nieuwe kiesre
glement voor de Tweede Kamerverkie
zingen.
Er werd een verslag uitgebracht
over de studiedagen te Hulst. Voorts
werd mededeling gedaan van de opge
richte werkgroep, die het z.g. Centrum
vervangt.
Van de jongerenafdeling kwam goed
nieuws. De eerste avond van deze
groep is succesvol verlopen.
Stoppeldijk
Dag en nacht wordt er gewerkt in
de Rotterdamse haven. De transito-
bedrijven werken onder hoogspan
ning en 's nachts is de gehele haven
verlicht om de enorme hoeveelheden
kolen, ertsen, etc. te kunnen ver
werken. Verwacht wordt, dat deze
drukte eerder zal toe- dan af
nemen.
Een campagne tegen analphabetisme is in Monrovia, de hoofdstad van de
neger-republiek Liberia, geopend onder het motto „ieder burger die kan
lezen, moet dit jaar en ieder jaar minstens één medeburger lezen leren tot
er geen analphabeten meer zijn". Leesplanken die gebaseerd zijn op de
methode verband te leggen tussen de vorm van de letters en de betekenis
en klank ervan, worden in de dorpen verspreid.
HET SCHIET OP
Zaterdag hebben de mannen van de
..Geruislooze weg" zich geweldig ge
weerd. Ze lapten de vrije zaterdagmid
dag aan hun rubber laarzen of houten
klompen en hebben zó kans gezien de
door pech ontstane achterstand in te
lopen. Ruim 700 meter weg is er nu
met asfalt-beton bestort, zodat er nog
slechts ruim 500 meter moet worden
gedaan. Met een beetje geluk is men
nu Woensdag of Donderdag met het
lastigste werk gereed.
's-Heerenhoek
WACHTMEESTER RAATS
OVERLEDEN
Na een langdurig ziekbed is hier op
35-jarige leeftijd overleden de heer Ch.
G. Raats wachtmeester le kl. der
Rijkspolitie. Woensdag zal het stoffe
lijk overschot van de heer Raats, die
een gezin met zes kinderen achterlaat,
na een plechtige H. Mis van Requiem
in de St. Willibrorduskerk, ter aarde
worden besteld.
Hansweert
VRACHTWAGEN GEKANTELD
Aan de bovendijk kantelde een
vrachtwagen van Gebr. Mollet. plot
seling tijdens het lossen, zodat de
wagen in een sloot terecht kwam.
De bestuurder kwam met de schrik
vrij. De wagen had lichte schade en
is door een takelwagen op het droge
gebracht.
Kloetinge
Aardappelen gestolen. Dezer
dagen werden bij de landbouwer W.
P. Beye in Abbekinderen 15 zakken
met aardappelen van het land gesto
len. Het politie-onderzoek had' tot nu
toe' geen resultaat.
VLIEGERWEDSTRIJD.
Voor de eerste maal werd in ons
dorp een vliegerwedstrijd voor de
schooljeugd gehouden, die een succes
werd. Bennie Kole had de mooiste
vlieger terwijl Hans Paardekooper d°
grootste had. Hij, die het hoogst*
stond, was eigendom van Louw
Joosse en de meest stilstaande had
Wim de Klerk. De vier prijswinnaars
ontvingen een jongensboek. Alle an
deren kregen een troostprijs
Lewedorp
Been verbrijzeld. Zaterdagmiddag
werd de heer M. bij het oversteken
van de. Rijksweg door een personen
auto gegrepen, waarbij hij zijn been
verbrijzelde. De auto sloeg over de kop
en bleef tegen de boom liggen. De in
zittenden bleven ongedeerd.
DOOR AUTO GEGREPEN
De landbouwer P. Vereecken, wo -
nende te Rapenburgtol. werd, toen
hij per fiets de provinciale weg tus
sen Rapenburgtol en Stoppeldijnveer
overstak, door een auto gegrepen. De
auto, bestuurd door een vertegen
woordiger uit Gelderland, slingerde
de man tegen de stenen. Dr. Du Puy
uit Boschkapelle, constateerde een
hersenschudding. Het slachtoffer werd
naar zijn woning overgebracht.
Koewacht
Bolkan.pioenschappen. De uitslag
van de bolkampioenschappem ge.:sa-
den bij de heer Th. de Pau lu—t a.s
volgt: 1 René van Poecke, 2 W. v. d.
Bilt; 3 Alph. v. d. Bilt: 4 G. van Re
genmortel; 5 R. Ongenae.
(Door onze luchtvaart-medewerker)
DE grote luchtvaartmaatschappijen in de wereld hebben een vereniging
de IATA genaamd, welke letters de woorden „International Air Traf
fic Association" betekenen. Die IATA is een strenge vereniging, dat wil
zeggen, dat de leden er weinig bewegingsvrijheid hebben buiten de be
sluiten om; het is ook een machtige organisatie, want zij bepaalt voor
hoeveel guldens u vliegen kunt naar Parijs, Tokio of Bagdad. De IATA
bestaat al bijna even Tang als de geregelde luchtvaart zelf en de KLM
behoort tot haar energieke oprichters, die van. meet af aan beseft heb
ben, dat onderlinge concurrentie diende te worden uitgesloten en dat
men alle problemen van dienstregelingen, tarieven, veiligheidsvoor
schriften en wat al meer binnenskamers diende op te lossen.
Inderdaad heeft er in de luchtvaart
wereld tot enkele weken een hecht
front naar buiten bestaan, een uitste
kende organisatie, waarvan de initia
len in de gehele wereld bekend waren:
IATA.
Het voortbestaan van die IATA is
thans op het spel gezet door een Ame
rikaanse vervoerder, de oude en trotse
Pan American Airways. Wellicht zal de
rel, welke in de vereniging ontstaan is
nog gesust kunnen worden, het moet
ons zelfs onwaarschijnlijk voorkomen,
dat de conflictsituatie niet zou kunnen
worden opgelost, doch dit neemt de
ernst van de toestand niet weg. Wat
is er gebeurd? in de enkele weken ge
leden in Londen gehouden grote con
ferentie van de IATA heeft iedere on
dernemer zijn best gedaan om te ver
kondigen, dat wij zo snel mogelijk
goedkoper moeten gaan vliegen, een
FNRIE November a.s. zal het zeven
jaar geleden z(jn, dat de Schelde-
stad van de Duitse bezetting werd be
vrijd. Dit feit kan dit jaar luisterrijk
worden gevierd, want Vlissingen kan
op die datum de beiaard van de St.
Jaccbstoren in gebruik nemen. Vanaf
die dag zullen viermaal in het uur
de vrolijke wijsjes weer over de stad
klinken.
Die Zaterdagmiddag om omstreeks
kwart voor vier zullen de drie grote
luidklokken hun bronzen stemmen
over de stad laten galmen en alle
Vlissingers zullen dit geluid, dat ze 8
jaar lang hebben moeten missen met
vreugde vernemen. In 1942 immers
was Vlissingen een stad zonder klok-
ken-klanken geworden. Bovendien
vernielden de bezetters de speeltrom-
mel en de verbindingen grondig, zo
dat het herstel van de beiaard een
grote karwei is geworden. Op 24 No
vember 1950 werd aan de fa. Petit en
Fritzen te Aarle Rixtel opdracht ge
geven de uit 47 klokken bestaande
beiaard te vervaardigen. De vroegere
beiaard bestond uit 33 klokken en 1
luidklok.
DUIZENDEN KILO'S
Liet gehele carillon weegt ettelijke
duizenden kilo's. De grootste luid
klok alleen weegt 1740 kg. De tweede
weegt 1218 kg en de derde ongeveer
800 kg. Er wordt nu een actie ge
vormd, om een electrische luidinstal-
latie aan te schaffen, waardoor ge
zamenlijk luiden ook mogelijk wordt.
De luidklokken zijn aangebracht in de
galmgaten, onder het carillon. De
klokken vormen een'onderdeel Van de
beiaard en worden bij de bespeling
ook gebruikt. De uitbreiding van 33
klokken op 47 heeft hoofdzakelijk
plaats gevonden in het aanbrengen
van meer kleinere klokken, die tus
sen 10 en 20 kg per stuk wegen. De
mogelijkheden van variatie zijn hier
door groter geworden.
OPSCHRIFTEN
Miet minder dan 14 klokken dragen
een opschrift, dat in het latijn is
gesteld. De grote luidklok draagt het
opschrift: „Soli Deo Gloria. Eenmaal
verstomd door ruw geweld, na 8 jaar
in zijn eer hersteld, verkondt de to
ren andermaal, de vrijheid in de klok-
ken-taal'. De 2e luidklok bevat een
opdracht van B. en W. met de namen
van burgemeester, wethouders en ge
meente-secretaris. De derde klok als
opschrift: „De levenden roep ik, de
doden betreur ik en de bliksemen
breek ik". De overige 11 klokken dra
gen grotendeels Bijbelteksten in het
latijn gesteld.
FEEST IN DE STAD
Liet is vanzelfsprekend, dat Vlissin
gen feest viert bij de ingebruik
name van de beiaard. Na het luiden
van de drie luidklokken vindt om 4
uur een openingsconcert plaats door
Staf Nees en Piet Broerse. Ook de
bekende Rotterdamse beiaardier Fer
dinand Timmermans zal het nieuwe
carillon bespelen, 's Avonds zal in de
St. Jacobskerk de vermaarde Belgi
sche organist Flor Peters een orgel
concert geven. Staf Nees zal ook na
dit concert nog een beiaardconcert
geven. De Kon. Harmonie Ons Genoe-J
gen geeft 's avonds eveneens een con
cert. Op 3 November zal dus naast 't
carillon van Veere, ook Vlissingen
weer klokkenklanken uit de St. Ja-
cobstoren kunnen beluisteren, waar
door Walcheren nu twee carillons
rijk is.
nobel streven, dat alle luchtreizigers in
de wereld met luid applaus zullen be
groeten. indien het gerealiseerd zal
worden.
„Welaan", zei Pan American Air
ways, de liefdesbetuiging jegens hei
goedkope passagebiljet belangstellend
aanhorend, „als we het zo roerend
eens zijn, dan beginnen wij in het
aanstaande voorjaar met goedkoop
vliegen."
De IATA-leden deden geschrokken
en zelden: „Welnee, wij hebben toch
al besloten op zijn vroegst over een
jaar pas te beginnen." Maar, zo meen
de de vertegenwoordiger van PAA (in
de wandeling ook Panair genoemd),
waarom gewacht als wij toch klaar
zijn? Onze maatschappij kan al in het
voorjaar starten en wij gevoelen niets
voor verder uitstel.
L'ort en gq.ed, Panair heeft zich niet
laten overreden en haar- vice-pre
sident verkondigde aan eer ieder, die
het horen wilde, dat zijn maatschap
pij in April een oceaandienst tussen
Londen en New York Zal tié'gi'rinen
voor een prijs van ten hoogste 250
dollar. Indien men bedenkt, dat het
tarief zojuist verhoogd is en thans 395
dollar bedraagt, zeg gemakshalve 400
dollar, dan begrijpt men, hoe sensatio
neel dit Amerikaanse tarief in de oren
klink van de overige IATA-leden. De
oorzaak van Panairs hardnekkigheid,
van haar rebellie tegen haar eigen
„vak"-organisatie, kennen wij natuur
lijk niet, doch laat zich wel vermoe
den.
Natuurlijk heeft Panair een techni
sche voorsprong op naar concurren
ten verkregen en staat zij met „high
density"-vliegtuigen (die een grotere
vervoerscapaciteit hebben lan de
thans in gebruik zijnde toestellen.) in
derdaad na de winter klaar aan de
start.
Panair begrijpt, dat de concurren
tie haar achterstand niet kan inhalen
en wil dus profiteren van de enorme
toevloed van reizigers, die goedkoop
willen vliegen en per trip liefst 150 dol
lar uitsparen
TEGENMAATREGELEN?
7'j. d'e inderdaad in het voorjaar
niet klaar staan en wij menen,
dat dit het geval zal zijn voor alle
andere luchtverkeersmaatschappijen in
de wereld, met inbegrip van de Ame
rikaanse concurrenten van Panair (zo
als American Overseas Airways), zal
de schrik om het hart geslagen zijn
en men zal nu wel tot elke prijs trach
ten Panair door het loutere gezag van
de LATA in de teugels te houden, doch
of dit gelukken zal?
Men heeft een krachtig, doch niet
sympathiek middel, om Panair te
dwingen haar plan op te geven en dat
is door de regeringen van de landen,
waartussen de Oceaanluchtbrug ge
spannen is, te verzoeken Panair tegen
te werken.
Dat kan heel eenvoudig. Willen de
Fransen Panair dwars zitten om
een voorbeeld te noemen dan kan
de Air France het wel van de Parijse
regering gedaan krijgen, dat zij de
Amerikaanse maatschappij het vlie
gen naar Frans grondgebied te ver
bieden. Dat kan zonder incidenten.
„MOEDER, mag ik een boekentas kopen?"
„Waarvoor, jongen?"
„Om m'n huiswerkschriften in te stop
pen, Moeder!"
Tja, dat is een schaduwkantje van de
huiswerk-affaire. Maar overigens hoeft men de
meeste ouders niet zo veel kwaad te komen ver
tellen van dit onderwerp.
De moeders komen tegenwoordig al aan
de deur van de tweede klas bedelen om wat
huiswerk voor hun peuters. „Ja, juffrouw, want
we hebben maar één jongen en wilden hem
toch wel graag laten doorstuderen".
En wat vinden de kinderen het leuk als
ze dan in klas vier (of mischien al in drie)
voor het eerst écht huiswerk mee krijgen. Er
worden keurige nieuwe schriften aangeschaft,
een vulpen misschien (nauwelijks te omklem
men voor de peuterige vingertjes) en het feest
stijgt ten top, als er een heuse schooltas aan
te pas komt.
Stel je voor: net als groete broer van de
H.B.S. met een tas boeken naar school. Lekker
onverschillig zo'n vrachtje in een hoek van de
speelplaats te smijten en dan een balletje trap
pen.
Och arme, het is zo'n korte vreugde. Het
is een mijlpaaltje, zoals later de lange broek en
het eérste scheermes. Maar, beste vaders, hebt
u zich later ook wel eens verbaasd afgevraagd,
hoe u toch ooit zo blij hebt kunnen zijn om die
eerste baardstoppels? Thans resteert er van die
vreugde immers enkel nog het dagelijkse, tijd
rovende scheer-bedrijf.
TA, MAAR wat dat huiswerk betreft, dat is
•l toch nuttig nietwaar? Daar leren ze toch
wat mee. Ze lopen anders 'savonds toch maar
wat te klungelen.
Kan huiswerk nuttig zijn? Nodig zijn?
Antwoord op beide vragen: Ja zeker!
Maar vraagt u liever niet, wat er in de
praktijk van terecht komt.
Laten we Cijffers' klas maar eens rond
kijken. Daar zitten een en twintig jongens en
zestien meisjes. Samen zeven en dertig kinde
ren.
Hiervan presenteren er gemiddeld zes
een fragment onleesbaar knoeiwerk, waarvan
ze zeggen, dat het huiswerk moet voorstellen
Ongeveer zeven anderen wedijveren met elkaar
in het verzinnen van smoesjes, waarom hel
werk niet af is: schrift vergeten, verloren ge
raakt, ziek geweest, feestje gehad, door kleine
zusje verscheurd etc. Dan moet er intussen ook
naar op gerekend worden, dat er meestal wel
-en tiental werkstukken vol fouten steekt, zo
dat de leerling met het extra-werk eer achterop
dan vooruit is gekomen. Intussen is het werk
van vijf tot acht kinderen niet te vertrouwen,
vanwege vermoedelijke hulp thuis door grote
broer of zus. (En was dat maar echte hulp.
Meestal is het domweg vóórzeggen).
Resultaat is dus, dat van al die moeite
misschien tien kinderen inderdaad profijt heb
ben getrokken. Dat is zo ongeveer het vierde
part.
Nee, de waarde van het huiswerk is in
theorie niet twijfelachtig: het heeft waarde!
Maar beperking en vooral verandering van
soort werk is hard nodig. Die verbetering zal
wel komen, als de vernieuwing van het onder
wijs haar beslag krijgt. Dat duurt nog wel even.
In afwachting daarvan willen wij graag
de mening van meester Cijffers onderschrijven:
Ouders, beoordeelt de kwaliteit van een
school niet naar het opgegeven huiswerk. Op
een school, waar ieder kind grote hoeveelheden
huiswerk meekrijgt, doet men zeker de minder-
begaafde leerlingen (dat is 50 procent min
stens) grotelijks tekort. Houd wel, als het kan,
controle op het werk. Vooral ook, of het net-
ies is. Maar kom niet naar school getogen, met
de vraag om méér werk. Dat kwantum is al
leen te bepalen door de leerkrachten in verband
met bet leerprogramma.
En vergeet u niet, dat Cijffers al weke
lijks twintig uren besteedt aan het corrigeren*
van allerlei schriftelijk werk. En dat is werke
lijk niet het leukste deel van zijn arbeid.
doch reeds op de eenvoudige medede
ling, dat het de Franse regering niet
welkom is, dat om maar een formu
le te noemen, welke mogelijk is
Panair tegen zulke lage .arieven vliegt,
omdat daarbij de garantie ontbreekt,
dat er geen concessies aan de veilig
heid gedaan zijn of aan het comforti
van de passagiers.
De K.L.M. kan soortgelijke „boycot"-
maatregelen in de hand werken, za
ook de Seandinaviërs of de Belgen of
de Britten. En zelfs de Amerikanen,
want het machtige CAB in Washing
ton (Civil Aeronautics Board) heefb
de recente tariefsbepalrngen voor heb
oceaanverkeer (zoals die op de IATA-
conferentie te Bermuda waren vastge
steld) reeds verwerpen, ongeveer op
dezelfde gronden als wij in ons wille
keurig Franse voorbeeld.
Pan American Airways schijnt even
wel zeker van haar zaak. Bij monde
van haar vice-president verklaarde zij
reeds, dat er zeker enige Europese lan
den zouden zijn, die met haar zal mee
werken.
Het is dan waarschijnlijk, dat de
maatschappij reeds onderhandelingen
begonnen is in Europese hoofdsteden
en wij denken hierbij aan Frankrijk,
Ierland of PortugaL
In elk geval staat Pan American
heel sterk, want zij heeft natuurlijk
als machtige steun in de rug, de gunst
van het publiek, achter zich. Hoe het
zal aflopen, nu de maatschappij de
knuppel in het vreedzame hoenderhok
heeft geworpen, weten wij niet, doch
wel zijn wij er zeker van, dat nu een
maal deze bijna overmoedig klinkende
woorden gesproken zijn, deze niet meer
ongedaan gemaakt kunnen worden.
Goedkoop vliegen zullen wij dus tócli!
Nieuwe vochtbestrijding
voor Nederland
I~NE R.K. St. Josephschool te B">sel«-
kapelle heeft I innen een
verloop van een jaar een ware me
tamorphose ondergaan.
Het gebouw was totaal verwaar
loosd door uitgesteld onderhoud. Het
schoolgebouw maakte niet alleen een
rommelige indruk, maar de vochtige
muren maakten het verblijf er in te
vens ongezond. Het schoolbestuur
meende dan ook, dat het hoog tijd
was, om de nodige verbeteringen te
doen aanbrengen. Dank zij de activi
teit van pastoor Vermeulen en de
medewerking van het gemeentebe
stuur van Vogelwaarde, is men er in
geslaagd de plannen te verwezenlij
ken.
Reeds vorig jaar werd door de
vochtbestrijdingsonderneming firma
van Os en van den Berg te Amster
dam, in samenwerking met de dis
trictsopzichter van gemeentewerken,
de heer J. v. d. Elshout, in de school
een vochtonderzoek ingesteld.
Dit kwaad is thans in de wortel
aangetast door het aanbrengen van 'n
electro-osmotische g» ndvochtkering.
Met deze methode i vochtbestrij
ding een Zwitserse vinding heeft
de school in Boschkapelle een primeur
voor het gehele iand.
De oude bepleistering is vervangen
door een zg. cellenbepleistering. Deze
is zeer poreus en warmte-isolerend,
hetgeen een verminderd brandstofver
bruik tot gevolg zal hebben. Boven
dien heeft deze bepleistering acou-
tische voordelen, waardoor een betere
geluidsisolatie is verkregen. Naast
deze moderne vochtkering zijn nog
tal van andere vernieuwingen en ver
beteringen aangebracht.
Een lokaal is ingericht voor het ge
ven van de onderwijsfilms. Ook voor
het fröbelonderwijs, dat op moderne
leest is geschoeid, heeft men de be
schikking over een apart lokaal.
Wat het schoonhouden van- de
school betreft, hierbij heeft het
hoofd der school, de heer J. Koop-
mans, de leerlingen ingeschakeld.
Naast hen, die voor het normale on
derhoud zorg dragen, zijn groepjes
leerlingen aangesteld, die ieder een
taak te vervullen hebben.
Dit systeem is door de jongelui
met enthousiasme begroet.
TNOOR de Centrale Dienst voor
Bouw-, Woning- en Welstandstoe
zicht en Gemeentewerken Noord-
Zeeland, is namens het gemeentebe
stuur van Zierikzee aan de N.V. De
Hoop, afd. betonfabriek te Terneuzen,
de levering opgedragen van P*1*1-
400.000 stuks betonnen glooiingtegels
en plm. 6500 stuks betonnen opsluit-
banden in het door laatstgenoemde
gepatenteerde Diabool systeem tot 'n
bedrag vaq ruim f 400.000.
Deze Diabooltegels en banden zijn
bestemd voor de oeverbekleding van
het 2.5 km lange havenkanaal, dat
Zierikzee met de Oosterschelde ver
bindt.
Deze opdracht geeft niet alleen
voor vele maanden werk aan de be-
ton-arbeiders der fabriek, doch ouK
aan de schippers van de Transport, tij-
„Terneuzen", die de grote hoeveelne-.
den grondstoffen, benod-gd voor de
fabricage en t.z.t. ook het produc
naar de plaats van bestemming zullen
vervoeren.
DE AartsbiJ
land het]
lelijkheid en
van de Kathj
l medische en f
iu gaat opgeij
B.G.
INE eigenlijke
eigen kathd
wetenschapsbeoefl
negatieve: in hen
ling en zedenbedi
waardig Episcopal
grond, die van v|
Zoals alle uitingj
leven, zal ook
ning doortrokke
ze katholieke le|
tholieke Universil
moeten zijn geha
iholieke cultuur
de studenten
vormd worden el
op hun latere ta|
leiders van ons
Doordrongen
zaak en vertroud
re zegen hebben
subsidieregeling
besloten voorbere|
de oprichting va
I teit.
De opleiding
ke geest ligt On
hart. Zij immers!
rend de levende f
voortdurend in
standigheden onzj
binnen en zijn
schatte raadslie
Wat' zij mocteJ
kwesties van vool
bij de voornaamsJ
gelegenheden val
voortdurend onze]
is daarom van he
deze beginselen h
wijs doordringen,]
passing ervan re
netskundige nrac
van de Hoogleral
Vandaar hebbf
genomen tot stid
-che faculteit noa
losophisehe. Deze!
thans zo ver gerf
onderwijs, de opll
j -hing der wetenscl
s begonnen. Eenf
m de geschiedenijl
jijzonder van del
nebben Wij de
■plenties die
lebben voorzien
RIJK BEI
.^/ant al betaaltl
pCt. van de
eerde tekorten
iloitatie, de ruiml
overblijven, bedrf
nen; denkt aanl
■ioekruimten, latl
proefnemingen el
rugkerende beta]
MIDDELBURG Dinsdag 16 O
Eleetro-bioscoop, 7 en 9 15 uur:
wenkamp Borneo. (13 jaar.)
Naar het A|
R
27)
- Nee, Ted...
never dat je nel
J1 :<-*en gaan. Dat I
Meen je datl
haar verbluft aal
Ja, dat meel
beste. Toe, probel
Ja, ik begrijl
Je bent er f
Waarom zou
enkc'e reden vool
de hand. l]|
mijn liefste, is
vent van je.
Gelukkig t|
Zu je dat altl
Ik zal het hl
gen.
En als je ovJ
oent, dan kom I
zal je iedere avl
moedei echt ziek
Vork trouwen. o|
Poosje kunnen
nodig vindt.
Ja dan zoudl
uitstellen.
Joan
Daar komt k
ogen Tom /eggl
schrijven? ik hebl
gelegenheid gehtf