Stad en Land Z. Vlaanderen PANAIR GOOIT KNUPPEL in het HOENDERHOK HUISWERK Me< I 1 WALCHEREN Walcherens tweede beiaard 3 November in gebruik Nachtelijke glans van een wereldhaven LIBERIA LEERT HET A.B.C. TOCH GOEDKOOP VLIEGEN?.... De mogelijkheid van boycot-maatregelen (jrete ftroklemmtxwt kleine mensen 25 a 3( ':alholie| Wat gebt DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 15 OCTOBER 1951 Arbeidsprobleem in Z. Vlaanderen opgelost MIDDELBURG Over „oud en nieuw in L Berk, voorgedragen het bekende Clinge's Raad VLISSINGEN FRONT GEBROKEN OUDE GLORIE HERRIJST Vlissingen heegt z'n carillon terug R. K. school te Bosch kapelle vernieuwd Mooie opdracht voor Terneuzens bedrijf 5 IIoogw\ sU instelll AGENDA AANBESTEDING WEGEN- ONDERHOUD OP NOORD- BEVELAND. Nan-ens Gedeputeerde Staten van eeland werd te Middelburg aanbe. ...aod het aanbrengen en onder- ouuen van beplantingen met toe- oehoivn >p gedeelten van de pro- vine me wegen KortgeneColijns- iaat No 8 van het Provinciaal W'egenpian en KortgeneWisse- cerke Kamperland, No. 9 van dit plan. Er werd ingeschreven als volgt: J lastel te St. Laurens f 17500.- A. van der Werf, St, Maartensdijk -t200,D. C. van dei Werf, te •°ch jpenisse f 4200.J. Hooge- 'eger. Wemeldinge f 2959. Ie gunning werd aangehouden. SCHEEPVAART DOOK KANAAL VAN Z.-BEVELAND. In September passeerden er in 'otaaj 6403 schepen door het ka- ■aal van Zuid-Beveland. Deze ehepen hadden een totale inhoud van 2470 829 ton. Daarvan waren 3999 schepen, met een inhoud van 1722.236 ton, geladen en 2404 sche pen met een inhoud van 748.593 ton ■varen ledig. In deze maand passeerden er geen zeilschepen. In nationaliteiten wa ren de schepen verdeeld als volgt: 46S0 Nederlandse, 1123 Belgische. 199 Franse, 204 Zwitserse, 5 Engel se, 179 Duitse en 13 Luxemburgse. DODELIJK ONGEVAL TE WOLFAARTSDIJK Le landarbeider M. Lokerse mende op de hofstede van de heer Mol te Wolfaartsdijk, een wagen met stro. Plotseling begon de lading te schuiven, waardoo" L. van de wa gen viel en zo ongelukkig op zijn hoofd terecht kwam, dat hij onmid dellijk dood was. De dokter con stateerde een schedelbasisfractuur. Het slachtoffer, dat gehuwd was. bereikte de leeftijd van 54 jaar. DOUANE BETRAPTE KOEIEN SMOKKELAARS In het huis van bewaring te Mid delburg werden ingesloten E. P. te Hulst. N. de R., te Axel, J. de Bi. te Overslag en G. de B. en M. van E-, beiden te Eksaerde (B.). Het vijftal wordt verdacht van vee smokkel naar België. Het ging om een tweetal koeien, die door de Belgen naar hun land zouden wor den gesmokkeld. Ze werden echter ontijdig door de douane gegrepen. FAILLISSEMENT Met ingang van 10 October jl. werd in staat van faillissement verklaard: H. Romeyn h.o. Fa. J. W. Romeyn, graanhandelaar te Zierikzee. R.C.: Mr Y. Abbing, cur. Mr K. Keuning, Zie rikzee. VERLADERS IN ZEELAND ORGANISEREN ZICH Te Terneuzen is een stichting Verladersbelangen binnenscheep vaart opgericht. In het voorlopig bestuur hebben zitting de heren C. Duvekot, Goes, G. P. A, van den Berg, Sluiskil, ir. R. van Krevelen, Sas van Gent, H. Gras, Sas van Gent, drs. A. J. P. Verschaffel, £as van Gent en G. J- W. van der Peijl, Terneuzen. Verkorte arbeidstijden en gewijzigd dienstrooster "pijdens een te Terneuzen gehouden bespreking tussen de bedrijfsunie voor fabrieksmatige bedrijven en de werkgevers in de Oost-Zeeuwsch- Vlaamse kanaalzone, werd volledige overeenstemming bereikt voor wat be treft de invoering van verkorte werk tijden bij de Compagnie Neerlandaise de l'Azote en de cokesfabriek te Sluis kil en de spiegelglas en fosfaatfabriek te Sas van Gent. Met ingang van 14 October zal voor de vol-continuediensten bij de l'Azote de arbeidstijd worden verkort van 56 uur tot 48 uur per week, terwijl dit zelfde bij de overige fabrieken binnen de kortst mogelijke tijd zal geschieden doch in ieder geval voor 1 Januari 1952. Eveneens werd overeenstemming be reikt inzake de vaststelling van het dienstrooster, zowel voor de azote- en cokesfabrteken, waar een 3,5 ploegsys- teem, als voor de spiegelglas- en fos faatfabriek, waar een 4 ploegensysteem van kracht zal zijn. Door de thans bereikte overeenstem ming is een arbeidsprobleem opgelost, dat eerder aanleiding was tot langdu rige en vaak moeilijke onderhandelin gen en dat destijds dreigde zelfs de oorzaak te zullen worden van een ver storing van de arbeidsvrede. VOORDRACHTAVOND WERD DRUK BEZOCHT In het Schuttershof werd een voor drachtavond gehouden, die door de Boekhandel Van Benthem Jutting was aangeboden. De belangstelling was zo groot, dat de grote zaal in gebruik moest worden genomen, welke geheel i met belangstellenden, meest jongeren, I was gevuld. Door de heer Frans Koster, werd on- I der het motto: „Legende en Sproke", met muzikale omlijsting tpianoi van mei niuziKtue uuiujoting guaxiv, werk van Dr. P. C. Boutens Beatrijs" Nieuw Namen krijgt een sportterrein 7 OALS in de vorige raadsvergade- ring van Clinge besloten was, zou men thans een begin maken met de verbetering van de Veerstraat, Hom- bachtstraat en Smetstraat te Nieuw- Namen. Met een begroting van 70.000 gulden hadden G.S. hiervoor hun toestemming verleend. Volgens deze raming zouden Tombrachtstraat en de Veerstraat van nieuw materiaal voorzien worden, terwijl de Smet straat van oude keien gemaakt zou worden. De heer Willaert kwam hier tegen op. Hij- vond het beter om deze drie Straten te voorzien van nieuwe klinkers en geen oude keien te ge bruiken De meningen liepen uiteen. Da heef Willaert bleef bij zijn voor stel en eiste een stemming. Voor het gebruiken van nieuw materiaal stemden de heren de Cock, Hageman, Hoefnagels, Seghers, Willaert. Door de afwezigheid van de heer Vonk staakten de stemmen en moest dit onderwerp tot de volgende vergade ring worden aangehouden. Wel werd besloten om de aanbesteding te laten doorgaan. De voorzitter deelde mede, dat eindelijk het sportterrein te Nieuw- Xamen verwezenlijkt kon worden. Het beoogde terrein is 80 bij 70 M. en kan voor 100 gulden per jaar wor den gepacht. Enkele schadevergoedin gen moesten ook nog betaald wor den. De raad ging acoord met de ge stelde eisen en juichte het toe, dat Nieuw-Namen nu ook de beschikking had over een terrein. Hc sportterrein te Clinge zal een kleedlokaal krijgen. De tekening was hiervoor reeds binnen, terwijl de be groting werd geraamd op f 60008000. De raad gaf aan B. en W. de machti ging om dit kleedlokaal aan te be steden en zo spoedig mogelijk te la ten beginnen met de bouw hiervan. In de rondvraag had de heer de Cock het nogmaals over de Kapelle- stra-at. Hij vroeg om verbetering van de weg. De voorzitter zei, dat dit la ter nog bezien kon worden. De heer Hageman vroeg of de straatverlich- ing nu toch eens eindelijk wordt na gezien, hetgeen nu zal gebeuren. Op c en vraag van de heer Willaert, of er reeds een toewijzing voor het bouwen van woningen was ontvangen, deelde de voorzitter mede, dat dezt nog niet was ontvangen, doch dat er 7 woningen extra aan de gemeente zullen worden 'oegewezen. Particu lieren hebben nu ook voorrang bij het aanvragen van een vergunning. en na de pauze, van Hans C* Andersen „De Nachtegaal" en „De kabouter en de winkelier". Het publiek betuigde door een warm applaus zijn dank voor het gebodene. In November zal wederom een voor drachtavond worden gehouden. DE WATERTOREN WORDT GERESTAUREERD. De watertoren aan de Badhuis straat heeft tijdens de. oorlog vrij veel schade opgelopen. Na de bevrij ding werden enkele noodreparaties verricht ir. afwachting van eert vol ledig herstel. Dit bleef tot nu toe uit, omdat men aanvankelijk voornemens was een geheel nieuwe watertoren te bouwen. Deze 25 meter hoge toren is namelijk juist niet hoog genoeg om de watervoorziening op de Boulevard onder alle omstandigheden te garan deren. Vorig jaar heeft men een opjager in gebruik gesteld die de verwachtingen heeft overtroffen. Daarom heeft men nu besloten de oude toren te restau reren. De steigers zijn reeds aange bracht, terwijl men binnenkort ook aan de installatie de nodige verbete ringen zal aanbrengen. Daartoe zal de toren gedurende enkele weken wor den uitgeschakeld. De watervoorzie ning zal in die tijd worden opgevan gen door de watertoren te Souburg. NIEUW ONTWERP LANDINGS MONUMENT. De beeldhouwer Titus Letser te Om men heeft een nieuw ontwerp in klei gemaakt van het landingsmonument, dat men aan de Oranjedijk alhier wil oprichten ter herinnering aan de landing van de Engelse troepen in November 1944. B. en W. hebben dezer dagen een bezoek gebracht aan het atelier van de ontwerper om hei- nieuwe ontwerp te bekijken. NOODBRUG KEERSLUIS. In de naaste omgeving van de Keersluisbrug over het kanaal door Walcheren is men druk aan 't werk. In verband met de bouw van een nieuwe brug wordt naast het sluisje een noodbrug aangelegd om straks 't verkeer van en naar het station te kunnen omleggen. Aan beide zijden heeft men reeds houten steunpijlers geslagen, waarop de noodbrug kan rusten. Niet minder omvangrijk en bewer kelijk worden de noodwegen naar deze brug. Het moeilijke hierbij is, dat deze wegen bijna rechthoekig op de grote weg uitkomen, zodat door middel van een halfcirkelvormig ge deelte getracht moet worden te scherpe hoeken voor het zware ver keer te voorkomen. Ook met het rij wiel-verkeer is rekening gehouden, daar aan beide zijden een rijwielpad is geprojecteerd. Het grondwerk is practisch klaar, zodat aan de ver harding kan worden begonnen. HET SLOT VAN DE VLISTO Tot besluit van de Vlisto kwamen de deelnemers met hun dames en naaste medewerkers in het Concertge bouw bijeen voor een gezellige avond. De voorzitter van het Vlisto-comité, de heer W. J. Berg, overhandigde de or ganisator, de heer j. v. d. Looy, met een geestig toespraakje een getuig schrift. Tevens bracht hij dank aan de heer Smits, die zich zeer verdien stelijk voor deze tentoonstelling heeft gemaakt. Hierna volgde een cabaret-dansant, waarbij het programma werd verzorgd door Ali Ben lux en Miss Blindini en de vraagtekenman, terwijl de dansmu ziek werd gebracht door een band on der leiding van Tony wijnen. Het werd een gezellig slot van deze goed geslaagde tentoonstelling. LEDENVERGADERING K.V.P. De K.V.P.-afdeling hield een leden vergadering. De ibeer w. Groffen zal tot januari a.s. het secretariaat waar nemen. Voor de komende kringverga dering azl een voorstel worden inge diend betreffende het nieuwe kiesre glement voor de Tweede Kamerverkie zingen. Er werd een verslag uitgebracht over de studiedagen te Hulst. Voorts werd mededeling gedaan van de opge richte werkgroep, die het z.g. Centrum vervangt. Van de jongerenafdeling kwam goed nieuws. De eerste avond van deze groep is succesvol verlopen. Stoppeldijk Dag en nacht wordt er gewerkt in de Rotterdamse haven. De transito- bedrijven werken onder hoogspan ning en 's nachts is de gehele haven verlicht om de enorme hoeveelheden kolen, ertsen, etc. te kunnen ver werken. Verwacht wordt, dat deze drukte eerder zal toe- dan af nemen. Een campagne tegen analphabetisme is in Monrovia, de hoofdstad van de neger-republiek Liberia, geopend onder het motto „ieder burger die kan lezen, moet dit jaar en ieder jaar minstens één medeburger lezen leren tot er geen analphabeten meer zijn". Leesplanken die gebaseerd zijn op de methode verband te leggen tussen de vorm van de letters en de betekenis en klank ervan, worden in de dorpen verspreid. HET SCHIET OP Zaterdag hebben de mannen van de ..Geruislooze weg" zich geweldig ge weerd. Ze lapten de vrije zaterdagmid dag aan hun rubber laarzen of houten klompen en hebben zó kans gezien de door pech ontstane achterstand in te lopen. Ruim 700 meter weg is er nu met asfalt-beton bestort, zodat er nog slechts ruim 500 meter moet worden gedaan. Met een beetje geluk is men nu Woensdag of Donderdag met het lastigste werk gereed. 's-Heerenhoek WACHTMEESTER RAATS OVERLEDEN Na een langdurig ziekbed is hier op 35-jarige leeftijd overleden de heer Ch. G. Raats wachtmeester le kl. der Rijkspolitie. Woensdag zal het stoffe lijk overschot van de heer Raats, die een gezin met zes kinderen achterlaat, na een plechtige H. Mis van Requiem in de St. Willibrorduskerk, ter aarde worden besteld. Hansweert VRACHTWAGEN GEKANTELD Aan de bovendijk kantelde een vrachtwagen van Gebr. Mollet. plot seling tijdens het lossen, zodat de wagen in een sloot terecht kwam. De bestuurder kwam met de schrik vrij. De wagen had lichte schade en is door een takelwagen op het droge gebracht. Kloetinge Aardappelen gestolen. Dezer dagen werden bij de landbouwer W. P. Beye in Abbekinderen 15 zakken met aardappelen van het land gesto len. Het politie-onderzoek had' tot nu toe' geen resultaat. VLIEGERWEDSTRIJD. Voor de eerste maal werd in ons dorp een vliegerwedstrijd voor de schooljeugd gehouden, die een succes werd. Bennie Kole had de mooiste vlieger terwijl Hans Paardekooper d° grootste had. Hij, die het hoogst* stond, was eigendom van Louw Joosse en de meest stilstaande had Wim de Klerk. De vier prijswinnaars ontvingen een jongensboek. Alle an deren kregen een troostprijs Lewedorp Been verbrijzeld. Zaterdagmiddag werd de heer M. bij het oversteken van de. Rijksweg door een personen auto gegrepen, waarbij hij zijn been verbrijzelde. De auto sloeg over de kop en bleef tegen de boom liggen. De in zittenden bleven ongedeerd. DOOR AUTO GEGREPEN De landbouwer P. Vereecken, wo - nende te Rapenburgtol. werd, toen hij per fiets de provinciale weg tus sen Rapenburgtol en Stoppeldijnveer overstak, door een auto gegrepen. De auto, bestuurd door een vertegen woordiger uit Gelderland, slingerde de man tegen de stenen. Dr. Du Puy uit Boschkapelle, constateerde een hersenschudding. Het slachtoffer werd naar zijn woning overgebracht. Koewacht Bolkan.pioenschappen. De uitslag van de bolkampioenschappem ge.:sa- den bij de heer Th. de Pau lu—t a.s volgt: 1 René van Poecke, 2 W. v. d. Bilt; 3 Alph. v. d. Bilt: 4 G. van Re genmortel; 5 R. Ongenae. (Door onze luchtvaart-medewerker) DE grote luchtvaartmaatschappijen in de wereld hebben een vereniging de IATA genaamd, welke letters de woorden „International Air Traf fic Association" betekenen. Die IATA is een strenge vereniging, dat wil zeggen, dat de leden er weinig bewegingsvrijheid hebben buiten de be sluiten om; het is ook een machtige organisatie, want zij bepaalt voor hoeveel guldens u vliegen kunt naar Parijs, Tokio of Bagdad. De IATA bestaat al bijna even Tang als de geregelde luchtvaart zelf en de KLM behoort tot haar energieke oprichters, die van. meet af aan beseft heb ben, dat onderlinge concurrentie diende te worden uitgesloten en dat men alle problemen van dienstregelingen, tarieven, veiligheidsvoor schriften en wat al meer binnenskamers diende op te lossen. Inderdaad heeft er in de luchtvaart wereld tot enkele weken een hecht front naar buiten bestaan, een uitste kende organisatie, waarvan de initia len in de gehele wereld bekend waren: IATA. Het voortbestaan van die IATA is thans op het spel gezet door een Ame rikaanse vervoerder, de oude en trotse Pan American Airways. Wellicht zal de rel, welke in de vereniging ontstaan is nog gesust kunnen worden, het moet ons zelfs onwaarschijnlijk voorkomen, dat de conflictsituatie niet zou kunnen worden opgelost, doch dit neemt de ernst van de toestand niet weg. Wat is er gebeurd? in de enkele weken ge leden in Londen gehouden grote con ferentie van de IATA heeft iedere on dernemer zijn best gedaan om te ver kondigen, dat wij zo snel mogelijk goedkoper moeten gaan vliegen, een FNRIE November a.s. zal het zeven jaar geleden z(jn, dat de Schelde- stad van de Duitse bezetting werd be vrijd. Dit feit kan dit jaar luisterrijk worden gevierd, want Vlissingen kan op die datum de beiaard van de St. Jaccbstoren in gebruik nemen. Vanaf die dag zullen viermaal in het uur de vrolijke wijsjes weer over de stad klinken. Die Zaterdagmiddag om omstreeks kwart voor vier zullen de drie grote luidklokken hun bronzen stemmen over de stad laten galmen en alle Vlissingers zullen dit geluid, dat ze 8 jaar lang hebben moeten missen met vreugde vernemen. In 1942 immers was Vlissingen een stad zonder klok- ken-klanken geworden. Bovendien vernielden de bezetters de speeltrom- mel en de verbindingen grondig, zo dat het herstel van de beiaard een grote karwei is geworden. Op 24 No vember 1950 werd aan de fa. Petit en Fritzen te Aarle Rixtel opdracht ge geven de uit 47 klokken bestaande beiaard te vervaardigen. De vroegere beiaard bestond uit 33 klokken en 1 luidklok. DUIZENDEN KILO'S Liet gehele carillon weegt ettelijke duizenden kilo's. De grootste luid klok alleen weegt 1740 kg. De tweede weegt 1218 kg en de derde ongeveer 800 kg. Er wordt nu een actie ge vormd, om een electrische luidinstal- latie aan te schaffen, waardoor ge zamenlijk luiden ook mogelijk wordt. De luidklokken zijn aangebracht in de galmgaten, onder het carillon. De klokken vormen een'onderdeel Van de beiaard en worden bij de bespeling ook gebruikt. De uitbreiding van 33 klokken op 47 heeft hoofdzakelijk plaats gevonden in het aanbrengen van meer kleinere klokken, die tus sen 10 en 20 kg per stuk wegen. De mogelijkheden van variatie zijn hier door groter geworden. OPSCHRIFTEN Miet minder dan 14 klokken dragen een opschrift, dat in het latijn is gesteld. De grote luidklok draagt het opschrift: „Soli Deo Gloria. Eenmaal verstomd door ruw geweld, na 8 jaar in zijn eer hersteld, verkondt de to ren andermaal, de vrijheid in de klok- ken-taal'. De 2e luidklok bevat een opdracht van B. en W. met de namen van burgemeester, wethouders en ge meente-secretaris. De derde klok als opschrift: „De levenden roep ik, de doden betreur ik en de bliksemen breek ik". De overige 11 klokken dra gen grotendeels Bijbelteksten in het latijn gesteld. FEEST IN DE STAD Liet is vanzelfsprekend, dat Vlissin gen feest viert bij de ingebruik name van de beiaard. Na het luiden van de drie luidklokken vindt om 4 uur een openingsconcert plaats door Staf Nees en Piet Broerse. Ook de bekende Rotterdamse beiaardier Fer dinand Timmermans zal het nieuwe carillon bespelen, 's Avonds zal in de St. Jacobskerk de vermaarde Belgi sche organist Flor Peters een orgel concert geven. Staf Nees zal ook na dit concert nog een beiaardconcert geven. De Kon. Harmonie Ons Genoe-J gen geeft 's avonds eveneens een con cert. Op 3 November zal dus naast 't carillon van Veere, ook Vlissingen weer klokkenklanken uit de St. Ja- cobstoren kunnen beluisteren, waar door Walcheren nu twee carillons rijk is. nobel streven, dat alle luchtreizigers in de wereld met luid applaus zullen be groeten. indien het gerealiseerd zal worden. „Welaan", zei Pan American Air ways, de liefdesbetuiging jegens hei goedkope passagebiljet belangstellend aanhorend, „als we het zo roerend eens zijn, dan beginnen wij in het aanstaande voorjaar met goedkoop vliegen." De IATA-leden deden geschrokken en zelden: „Welnee, wij hebben toch al besloten op zijn vroegst over een jaar pas te beginnen." Maar, zo meen de de vertegenwoordiger van PAA (in de wandeling ook Panair genoemd), waarom gewacht als wij toch klaar zijn? Onze maatschappij kan al in het voorjaar starten en wij gevoelen niets voor verder uitstel. L'ort en gq.ed, Panair heeft zich niet laten overreden en haar- vice-pre sident verkondigde aan eer ieder, die het horen wilde, dat zijn maatschap pij in April een oceaandienst tussen Londen en New York Zal tié'gi'rinen voor een prijs van ten hoogste 250 dollar. Indien men bedenkt, dat het tarief zojuist verhoogd is en thans 395 dollar bedraagt, zeg gemakshalve 400 dollar, dan begrijpt men, hoe sensatio neel dit Amerikaanse tarief in de oren klink van de overige IATA-leden. De oorzaak van Panairs hardnekkigheid, van haar rebellie tegen haar eigen „vak"-organisatie, kennen wij natuur lijk niet, doch laat zich wel vermoe den. Natuurlijk heeft Panair een techni sche voorsprong op naar concurren ten verkregen en staat zij met „high density"-vliegtuigen (die een grotere vervoerscapaciteit hebben lan de thans in gebruik zijnde toestellen.) in derdaad na de winter klaar aan de start. Panair begrijpt, dat de concurren tie haar achterstand niet kan inhalen en wil dus profiteren van de enorme toevloed van reizigers, die goedkoop willen vliegen en per trip liefst 150 dol lar uitsparen TEGENMAATREGELEN? 7'j. d'e inderdaad in het voorjaar niet klaar staan en wij menen, dat dit het geval zal zijn voor alle andere luchtverkeersmaatschappijen in de wereld, met inbegrip van de Ame rikaanse concurrenten van Panair (zo als American Overseas Airways), zal de schrik om het hart geslagen zijn en men zal nu wel tot elke prijs trach ten Panair door het loutere gezag van de LATA in de teugels te houden, doch of dit gelukken zal? Men heeft een krachtig, doch niet sympathiek middel, om Panair te dwingen haar plan op te geven en dat is door de regeringen van de landen, waartussen de Oceaanluchtbrug ge spannen is, te verzoeken Panair tegen te werken. Dat kan heel eenvoudig. Willen de Fransen Panair dwars zitten om een voorbeeld te noemen dan kan de Air France het wel van de Parijse regering gedaan krijgen, dat zij de Amerikaanse maatschappij het vlie gen naar Frans grondgebied te ver bieden. Dat kan zonder incidenten. „MOEDER, mag ik een boekentas kopen?" „Waarvoor, jongen?" „Om m'n huiswerkschriften in te stop pen, Moeder!" Tja, dat is een schaduwkantje van de huiswerk-affaire. Maar overigens hoeft men de meeste ouders niet zo veel kwaad te komen ver tellen van dit onderwerp. De moeders komen tegenwoordig al aan de deur van de tweede klas bedelen om wat huiswerk voor hun peuters. „Ja, juffrouw, want we hebben maar één jongen en wilden hem toch wel graag laten doorstuderen". En wat vinden de kinderen het leuk als ze dan in klas vier (of mischien al in drie) voor het eerst écht huiswerk mee krijgen. Er worden keurige nieuwe schriften aangeschaft, een vulpen misschien (nauwelijks te omklem men voor de peuterige vingertjes) en het feest stijgt ten top, als er een heuse schooltas aan te pas komt. Stel je voor: net als groete broer van de H.B.S. met een tas boeken naar school. Lekker onverschillig zo'n vrachtje in een hoek van de speelplaats te smijten en dan een balletje trap pen. Och arme, het is zo'n korte vreugde. Het is een mijlpaaltje, zoals later de lange broek en het eérste scheermes. Maar, beste vaders, hebt u zich later ook wel eens verbaasd afgevraagd, hoe u toch ooit zo blij hebt kunnen zijn om die eerste baardstoppels? Thans resteert er van die vreugde immers enkel nog het dagelijkse, tijd rovende scheer-bedrijf. TA, MAAR wat dat huiswerk betreft, dat is •l toch nuttig nietwaar? Daar leren ze toch wat mee. Ze lopen anders 'savonds toch maar wat te klungelen. Kan huiswerk nuttig zijn? Nodig zijn? Antwoord op beide vragen: Ja zeker! Maar vraagt u liever niet, wat er in de praktijk van terecht komt. Laten we Cijffers' klas maar eens rond kijken. Daar zitten een en twintig jongens en zestien meisjes. Samen zeven en dertig kinde ren. Hiervan presenteren er gemiddeld zes een fragment onleesbaar knoeiwerk, waarvan ze zeggen, dat het huiswerk moet voorstellen Ongeveer zeven anderen wedijveren met elkaar in het verzinnen van smoesjes, waarom hel werk niet af is: schrift vergeten, verloren ge raakt, ziek geweest, feestje gehad, door kleine zusje verscheurd etc. Dan moet er intussen ook naar op gerekend worden, dat er meestal wel -en tiental werkstukken vol fouten steekt, zo dat de leerling met het extra-werk eer achterop dan vooruit is gekomen. Intussen is het werk van vijf tot acht kinderen niet te vertrouwen, vanwege vermoedelijke hulp thuis door grote broer of zus. (En was dat maar echte hulp. Meestal is het domweg vóórzeggen). Resultaat is dus, dat van al die moeite misschien tien kinderen inderdaad profijt heb ben getrokken. Dat is zo ongeveer het vierde part. Nee, de waarde van het huiswerk is in theorie niet twijfelachtig: het heeft waarde! Maar beperking en vooral verandering van soort werk is hard nodig. Die verbetering zal wel komen, als de vernieuwing van het onder wijs haar beslag krijgt. Dat duurt nog wel even. In afwachting daarvan willen wij graag de mening van meester Cijffers onderschrijven: Ouders, beoordeelt de kwaliteit van een school niet naar het opgegeven huiswerk. Op een school, waar ieder kind grote hoeveelheden huiswerk meekrijgt, doet men zeker de minder- begaafde leerlingen (dat is 50 procent min stens) grotelijks tekort. Houd wel, als het kan, controle op het werk. Vooral ook, of het net- ies is. Maar kom niet naar school getogen, met de vraag om méér werk. Dat kwantum is al leen te bepalen door de leerkrachten in verband met bet leerprogramma. En vergeet u niet, dat Cijffers al weke lijks twintig uren besteedt aan het corrigeren* van allerlei schriftelijk werk. En dat is werke lijk niet het leukste deel van zijn arbeid. doch reeds op de eenvoudige medede ling, dat het de Franse regering niet welkom is, dat om maar een formu le te noemen, welke mogelijk is Panair tegen zulke lage .arieven vliegt, omdat daarbij de garantie ontbreekt, dat er geen concessies aan de veilig heid gedaan zijn of aan het comforti van de passagiers. De K.L.M. kan soortgelijke „boycot"- maatregelen in de hand werken, za ook de Seandinaviërs of de Belgen of de Britten. En zelfs de Amerikanen, want het machtige CAB in Washing ton (Civil Aeronautics Board) heefb de recente tariefsbepalrngen voor heb oceaanverkeer (zoals die op de IATA- conferentie te Bermuda waren vastge steld) reeds verwerpen, ongeveer op dezelfde gronden als wij in ons wille keurig Franse voorbeeld. Pan American Airways schijnt even wel zeker van haar zaak. Bij monde van haar vice-president verklaarde zij reeds, dat er zeker enige Europese lan den zouden zijn, die met haar zal mee werken. Het is dan waarschijnlijk, dat de maatschappij reeds onderhandelingen begonnen is in Europese hoofdsteden en wij denken hierbij aan Frankrijk, Ierland of PortugaL In elk geval staat Pan American heel sterk, want zij heeft natuurlijk als machtige steun in de rug, de gunst van het publiek, achter zich. Hoe het zal aflopen, nu de maatschappij de knuppel in het vreedzame hoenderhok heeft geworpen, weten wij niet, doch wel zijn wij er zeker van, dat nu een maal deze bijna overmoedig klinkende woorden gesproken zijn, deze niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden. Goedkoop vliegen zullen wij dus tócli! Nieuwe vochtbestrijding voor Nederland I~NE R.K. St. Josephschool te B">sel«- kapelle heeft I innen een verloop van een jaar een ware me tamorphose ondergaan. Het gebouw was totaal verwaar loosd door uitgesteld onderhoud. Het schoolgebouw maakte niet alleen een rommelige indruk, maar de vochtige muren maakten het verblijf er in te vens ongezond. Het schoolbestuur meende dan ook, dat het hoog tijd was, om de nodige verbeteringen te doen aanbrengen. Dank zij de activi teit van pastoor Vermeulen en de medewerking van het gemeentebe stuur van Vogelwaarde, is men er in geslaagd de plannen te verwezenlij ken. Reeds vorig jaar werd door de vochtbestrijdingsonderneming firma van Os en van den Berg te Amster dam, in samenwerking met de dis trictsopzichter van gemeentewerken, de heer J. v. d. Elshout, in de school een vochtonderzoek ingesteld. Dit kwaad is thans in de wortel aangetast door het aanbrengen van 'n electro-osmotische g» ndvochtkering. Met deze methode i vochtbestrij ding een Zwitserse vinding heeft de school in Boschkapelle een primeur voor het gehele iand. De oude bepleistering is vervangen door een zg. cellenbepleistering. Deze is zeer poreus en warmte-isolerend, hetgeen een verminderd brandstofver bruik tot gevolg zal hebben. Boven dien heeft deze bepleistering acou- tische voordelen, waardoor een betere geluidsisolatie is verkregen. Naast deze moderne vochtkering zijn nog tal van andere vernieuwingen en ver beteringen aangebracht. Een lokaal is ingericht voor het ge ven van de onderwijsfilms. Ook voor het fröbelonderwijs, dat op moderne leest is geschoeid, heeft men de be schikking over een apart lokaal. Wat het schoonhouden van- de school betreft, hierbij heeft het hoofd der school, de heer J. Koop- mans, de leerlingen ingeschakeld. Naast hen, die voor het normale on derhoud zorg dragen, zijn groepjes leerlingen aangesteld, die ieder een taak te vervullen hebben. Dit systeem is door de jongelui met enthousiasme begroet. TNOOR de Centrale Dienst voor Bouw-, Woning- en Welstandstoe zicht en Gemeentewerken Noord- Zeeland, is namens het gemeentebe stuur van Zierikzee aan de N.V. De Hoop, afd. betonfabriek te Terneuzen, de levering opgedragen van P*1*1- 400.000 stuks betonnen glooiingtegels en plm. 6500 stuks betonnen opsluit- banden in het door laatstgenoemde gepatenteerde Diabool systeem tot 'n bedrag vaq ruim f 400.000. Deze Diabooltegels en banden zijn bestemd voor de oeverbekleding van het 2.5 km lange havenkanaal, dat Zierikzee met de Oosterschelde ver bindt. Deze opdracht geeft niet alleen voor vele maanden werk aan de be- ton-arbeiders der fabriek, doch ouK aan de schippers van de Transport, tij- „Terneuzen", die de grote hoeveelne-. den grondstoffen, benod-gd voor de fabricage en t.z.t. ook het produc naar de plaats van bestemming zullen vervoeren. DE AartsbiJ land het] lelijkheid en van de Kathj l medische en f iu gaat opgeij B.G. INE eigenlijke eigen kathd wetenschapsbeoefl negatieve: in hen ling en zedenbedi waardig Episcopal grond, die van v| Zoals alle uitingj leven, zal ook ning doortrokke ze katholieke le| tholieke Universil moeten zijn geha iholieke cultuur de studenten vormd worden el op hun latere ta| leiders van ons Doordrongen zaak en vertroud re zegen hebben subsidieregeling besloten voorbere| de oprichting va I teit. De opleiding ke geest ligt On hart. Zij immers! rend de levende f voortdurend in standigheden onzj binnen en zijn schatte raadslie Wat' zij mocteJ kwesties van vool bij de voornaamsJ gelegenheden val voortdurend onze] is daarom van he deze beginselen h wijs doordringen,] passing ervan re netskundige nrac van de Hoogleral Vandaar hebbf genomen tot stid -che faculteit noa losophisehe. Deze! thans zo ver gerf onderwijs, de opll j -hing der wetenscl s begonnen. Eenf m de geschiedenijl jijzonder van del nebben Wij de ■plenties die lebben voorzien RIJK BEI .^/ant al betaaltl pCt. van de eerde tekorten iloitatie, de ruiml overblijven, bedrf nen; denkt aanl ■ioekruimten, latl proefnemingen el rugkerende beta] MIDDELBURG Dinsdag 16 O Eleetro-bioscoop, 7 en 9 15 uur: wenkamp Borneo. (13 jaar.) Naar het A| R 27) - Nee, Ted... never dat je nel J1 :<-*en gaan. Dat I Meen je datl haar verbluft aal Ja, dat meel beste. Toe, probel Ja, ik begrijl Je bent er f Waarom zou enkc'e reden vool de hand. l]| mijn liefste, is vent van je. Gelukkig t| Zu je dat altl Ik zal het hl gen. En als je ovJ oent, dan kom I zal je iedere avl moedei echt ziek Vork trouwen. o| Poosje kunnen nodig vindt. Ja dan zoudl uitstellen. Joan Daar komt k ogen Tom /eggl schrijven? ik hebl gelegenheid gehtf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1951 | | pagina 2