h
„Twenthe" scheen de hef
losgebroken
Spitfire stort van 9000 m. hoogte
neer in Etten
BIJ DOORNIK WAREN VIJF
DODEN TE BETREUREN
Benelux en
Landbouw
ers
SSïasö/;
Churchill: Geen onmiddellijk
gevaar voor nieuwe oorlog
Slotzitting van Pax
Romana
„Tarzan" gearres
teerd
De ramp met de
„Benevolence"
Nederlandse vinding: tanken
in twee minuten
\op
üwi'jSm/fs
i/iTmmrm
sitLicERomm-
PEN EN BE RU KJ
wcmftmm
mm Sm en
Vim NOC mm
IN BE KERKER WH
UN
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Door merg en been
Iets warmer J
Z.H. de Paus bezocht
basilieken
Spender komt praten
over Nieuw-Guinea
De Meteors (sneller dan geluid) bij „Cupola"
Cup(id)ola
yjtussen in Britse
wapenfabrieken
Itaaiaanse boeren
namen land
Spoorrampen in België en Engeland
TOEN DE CUPOLA PRACTISCH GE-EI NDIGQ WAS
De 24-jarige piloot J. Welte uit Eindhoven
verbrijzeld in het toestel aangetroffen
Machine boorde een gat
van vier meter diepte
i H I ft
ROUW IN EINDHOVEN
„Westerling" bleek
een schuilnaam
Voor God, Koningin en Vaderland
MAANDAG 28 AUGUSTUS 1950
'RIJS-
prima
laat-
js van
beige
IIEN-
DBR STEEN
was de toestand,
verlieten. Of to
nden nog gevan-
h we morgen wel
ZESDE JAARGANG No. 1777
Uitgave: N.V. Uitgevers Mij. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda,
Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini
stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aemoudts,
C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr.
H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne
mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal,
per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet-
postbestelling) i 0.30. Losse nummers 8 cent.
Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse
abonnementen worden op aanvraag verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden GOES, Westsingel 98, Telefoofl no. 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen HULST, Oubbele Poort 7, Telefoon no. 102. (B ij bureau: OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon no. 35).
Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.2®
per m/m. (Ingezonden Mededelingen 1 0.60
per m/m). Voor advertenties van plaatselijke
aard «lit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
editie t 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede
delingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent
per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor
prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt
verwezen naar de desbetreffende rubriek-
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling niet
verlangen af te geven, worden vernietigd
(Van onze speciale verslaggever).
VLIEGVELD TWENTHE, 26 Augustus.
r),E HELDERE LAGE HUISJES met hun frisse rode daken, waarin de admi-
nistratie en de technische dienst van het vliegveld Tvventhe zijn onderge
bracht, liggen zo vreedzaam verscholen tussen het groen der dennenbossen,
dat men eerder aan een sanatorium dan aan een vliegveld zou denken. Doch
een zieke of herstellende zou hier geen rustig uur hebben, want dit vliegveld
is de operatie-basis van een squadron straaljagers en wanneer een van deze
helse machines laag over de daken scheert, zou zelfs een stervende van
schrik in zijn bed rechtop vliegen.
taEZE SCHRIK is ook ons, journa-
listen, vandaag om het hart ge
slagen. Het vliegveld Valkenburg,
waar alleen schroef-vliegtuigen zijn
gestationneerd. is een stil landelijk
plekje in vergelijking met de hel, die
hier losbreekt, wanneer een escadrille
straaljagers de lucht in gaat. Dit zijn
geen normale vliegtuigen meer. Dit
zijn vernietigingswerktuigen, ontspro
ten aan een duivelse geest. In verge
lijking met een straaljager produceert
een viermotorige bommenwerper een
vreedzaam, goedmoedig gebrom. De
geluiden, die uit deze blinkende,
schroefloze ondieren komen, stammen
regelrecht uit de hel. Zij janken, flui
ten er. loeien als monsters uit een
gebied, dat niet meer van deze aar
de is.
Toen de eerste formatie van vier
Meteors met een snelheid van 800 tot
900 km. per uur over onze hoofden
schoten met een door merg en been
dringend gierend geluid, werden wij
er allemaal stil van. De mens in ons,
die van nature niet oorlogszuchtig is,
schrok van dit verschrikkelijke wa
pen, dat sneller is dan het geluid. In
derdaad sneller! Want toen de straal-
FINLAND zal te kampen krijgen te
gen een staking. Voorlopig alleen van
50.000 metaalarbeiders. Later in deze
week komen er nog minstens 60.000
andere arbeiders bij. Het gaat om
loonsverhoging.
IN DE CHEMISCHE fabrieken te
Carrara veroorzaakte een ontploffing
de dood van een arbeider. Zes ande
ren werden gewond. Dit is de derde
ontploffing van deze maand in een
Italiaanse fabriek. Uiteraard wordt
sterk aan sabotage gedacht.
EEN VOLKSWAGEN moest op de
rijksweg bij Ermelo Zaterdagavond
voor een motorrijder, die uit een zij
weg kwam, uitwijken en reed in volle
vaart tegen een boom. De bestuurder
werd zwaar gewond, zijn naast hem
zittende schoonzus, een weduwe,
werd gedood. Zijn schoonmoeder en
een andere schoonzuster, die achterin
zaten, werden zwaar gewond.
TENSLOTTE heeft de Raad van
Europa dan toch met 73 stemmen
voor bij 32 onthoudingen (Britse La
bour) de resolutie aangenomen, waar
in bij de minister wordt aangedron
gen te bewerken, dat alle landen (ook
Engeland) zullen meewerken aan het
Plan Schuman.
jager reeds over onze hoofden was
weggeschoten, hoorden wij het dicht
klappen van het luchtgat, waar hij
zich doorheen had geboord.
DE EERSTE HOMER.
IVOOR de aanwezigheid van straal
jagers is het vliegveld Twenthe
een heel ander vliegveld als Valken
burg. Het is veel uitgestrekter, want
de startbanen moeten een behoorlijke
lengte hebben. Op het ogenblik, dat
een Meteor voor de eerste maal met
zijn wielen de grond raakt, heeft het
toch nog altijd een snelheid van ruim
200 km. Het moet dus tijd hebben
om uit te kunnen lopen.
Ook de uitrusting van het vliegveld
is beter dan die van Valkenburg,
waar alleen maar „ouderwetse" ma
chines, zo ver zijn we al gakomrn!
zijn gestationneerd. Zo bevindt zich
op het vliegveld Twenthe sinds een
week de eerste automatische peil-in-
stallatie, de eerste zelfs op het vaste
land van Europa. Het ding ziet eruit
als een reusachtig schakelbord met in
't midden 'n groen radar-schermpje.
Zodra een vliegtuig zijn koers op
vraagt, behoeft men slechts een handle
over te halen en binnen tien secon
den kan de piloot in het toestel z\jn
eigen koers aflezen.
Vroeger moest men deze koers eerst
op de grond berekenen, hetgeen soms
wel vijf minuten in beslag nam, een
tijd, waarin een straaljager een af
stand aflegt van 75 km. Door deze
nieuwe automatische peil-installatie,
de homer, wordt de jager feilloos
naar zijn basis geloodst, al bevindt
hij zich ook op een afstand van meer
dan 200 km.
DE NEDERLANDSE VINDING.
TtWENTHE beschikt nog over een an-
dere nieuwigheid. Het bijvullen
van brandstof nam vroeger ongeveer
twintig minuten in beslag. Een Ne
derlander, luitenant-kolonel de Kruyf
van Dorsen, heeft in samenwerking
met de D. A. F.-fabrieken in Deurne
een tankwagen, de boiser, uitgevon
den, die dit tanken in een ongelofe
lijk korte tijd kan doen. Wij hebben
erbij gestaan, dat een straaljager bin
nen twee minuten een injectie kreeg
van 1200 liter kerosine.
Hoe belangrijk dit is blijkt wel uit
het feit, dat tijdens deze oefening,
door dit snelle tanken het aantal
vluchten der Meteors kon worden
verdubbeld.
Sir James Robb, de commandant
van de geallieerde luchtstrijdkrachten
der Westerse Unie, was enthousiast
over deze Nederlandse vinding en
men mag rustig aannemen, dat - deze
boisers spoedig ook op de Britse
vliegvelden zullen verschijnen.
AANVAL OP VERKEERS
TOREN.
GUERILLA'S, z.g. „Hoeks" pleegden Z° VIEL er voor de iournalis'en,op
pon rviTivnxToi Z-.T-V üöv» I Twenthe heel wat te zien. Te be-
een overval op een gendarmeriekamp Twenthe heel wat te zien. Ie be-
op 150 km. ten Noorden van Manilla leven was er echter minder. De vij
and scheen zich vandaag niet in de
ze hoek te wagen en de Meteors be-
(Philippijnen). Tien Philippijnse sol
daten kwamen om. Daarna werden 11
plaatsen overvallen, waarbij 150 men
sen het leven verloren. De „Hoeks"
eisen agrarische hervorming.
ÏJE CHINESE (communistische)
Volksrepubliek heeft besloten een de
legatie van 5 man naar de volgende
algemene vergadering van de V. N.
19. .Sept, a.s. te zenden. Tegen die
tijd zijn er dus twee Chinese delega
ties!
MEVR. V. BELLINGEN, een zuster
van Minister van Zeeland, is Vrijdag
bij een auto-ongeval te Tervuren om
het leven gekomen. Toen de chauf
feur moest remmen voor 'n vracht-
?,utoj werci mevrouw van Bellingen
gedood wagen Seslingerd en op slag
ontde)rt^ES zi''11 Iagen uraniumerts
linpn tL u -naar chatting een mil-
n(l .v j .ls echter zeer de vraag
nummer 187877 ten name van J J G
Boot, burgemeester van Ede
IN TOTAAL hebben zich tot nu tne
2166 vrijwilligers voor Korea gemeld
Er komen nog formulieren binnen
rnéldden.' r6eds tele»
ANAK AGUNG. de voormalige pre
mier van Oost-Indonesië, is officieel
benoemd tot Ambassadeur van de
Republik Indonesia te Brussel.
hoefden slechts enkele malen te
„scramblen". De activiteit was zo
slapjes, dat na afloop der oefeningen
een squadron van vier Britse jagers
toestemming kreeg om zo maar wat
te gaan toeren, omdat zij de hele dag
nog niet in de lucht waren geweest.
Niets doen schijnen deze kerels af
schuwelijk te vinden.
„Laat ze dan maar eens een schijn-
aanval ondernemen op de verkeers
toren", opperde een der journalisten
WEERSVERWACHTING, geldig
tot vanavond: J
Wisselende bewolking met
plaatselijk enkele buien, hier en t
daar wellicht met onweer
Zwakke tot matige wind, hoofd- J
zakelijk uit Oostelijke richtih- t
gen. Iets warmer dan gisteren. J
Vandaag: zon onder 19.88 uur; J
maan op 20.03 uur.
Morgen: zon op 5.46 uur; maan
onder 7.45 uur.
Om H. Jaar-aflaat te verdienen
7 H. DE PAUS is Zaterdag uitge
reden voor een rondgang langs de
Romeinse basilieken voor het verdie
nen van de H. Jaar-aflaat.
Het was zijra eerste uitgang in het
openbaar sinds zes jaren. Hij reed in
een zwarte limousine, geëscorteerd
door tien man motorpolitie. De Paus
maakte zijn rondrit vanuit het bui
tenverblijf Castel Gandolfo via een
door vele communisten bewoonde bui
tenwijk van Rome. Door de Johannes-
poort kwam hij de stad binnen. Een
politie-auto maakte ruim baan door
het verkeer. De eerste basiliek, wel
ke de Paus bezocht, was de Sint Jan
van Lateranen. Vervolgens bezocht Z.
H. de basiliek S. Maria Maggiore en
St. Paulus buiten de Muren.
J)E AUSTRALISCHE minister van
Buitenlandse Zaken Percy C.
Spender is Zondagmiddag om kwart
voor vier op vliegveld Ypenburg bij
'r m aag aangekomen.
bh ens een kort onderhoud ver
klaarde minister Spender, dat hij dr.
"rees, minister Stikker en minister v.
Maarsseveen zou ontmoeten.
V™ h«t vliegveld- reden de heer en
?P€T!der begeleid door een
het l^aSegebouwf6 rijkSPOmi*
.aYe"v'ach,t wordt, dat minister Spen-
der Maandagmiddag een verklaring
over het vraagstuk Nieuw-Guinea
zal afleggen.
f7 AKEN gaan voor het meisje en
dan zeer zeker de Cupola. Op
een der tankwagens op het vlieg
veld Twenthe had het personeel
met grote letters geschreven:
„This weekend no time for love".
„Deze week geen tijd voor het
meisje".
Maar Zondagmiddag om vier uur
eindigde de Cupola en kwam het
meisje weer aan de beurt om de
branie-verhalen aan te horen van
haar oorlogsheld: „Laat ik me
daar effe boven de Noordzee vijf
bommenwerpers tegenkomen! Bin
nen drie minuten schoot ik ze al
lemaal naar beneden!"
Dan kijkt het meisje haar held
bewonderend aanen (Cup-
(id)ola lacht stiekum in zijn
vuistje.
De commandant op de toren stelde
het de piloten, die hoog in de lucht
zaten voor, en hij had zijn verzoek
nog niet gedaan, of de eerste van
de vier dook loeiend en gierend
naar beneden en schoot rakelings,
met een snelheid van 900 km. over
de antenne-masten op de toren.
De piloten konden van dit spelletje
niet genoeg krijgen en steeds weer
opnieuw doken zij naar omlaag.
De dennebomen rondom de toren
zwiepten en bogen door, alsof een or
kaan er doorheen raasde.
Hiermede eindigde hier voor deze
dag de Cupola. Er hadden zich geen
ongelukken voorgedaan en de samen
werking was, zoals uit een communi
qué uit het hoofdkwartier te Fontai-
nebieau bleek, voortreffelijk geweest.
De aanvallers hadden de kracht der
verdedigers te bespeuren gekregen,
doch hoevelen van hen naar beneden
zijn geschoten kan eerst later bekend
worden gemaakt.
Een drager van het Kruis van Fafi-
ma, waarover U elders in dit blad
uitvoerig kunt lezen.
DE BRITSE oorlogsleider,
Winston Churchill, heeft
Zaterdagavond in een radiorede
verklaard, dat Europa in groot
gevaar van een communistische
aanval verkeerde.
Churchill herhaalde, dat hq niet
geloofde in de onmiddellijke nabijheid
van een nieuwe wereldoorlog. Hij
voegde er echter aan toe: „Niemand
kan zekerheid hebben, doch voor mij
zelf geloof ik, dat wij nog een korte
tjjd hebben. Als wij deze goed gebrui
ken, kunnen wjj deze verschrikking
nog van de wereld afwenden.
Volgens Churchill hadden Russische
regeringsinspecteurs toegang tot En
gelse fabrieken, die voor defensie pro
duceren. De reden hiervan was, aldus
Churchill, dat Engeland machine-on
derdelen voor export naar Rusland
produceert, waar deze onderdelen
worden gebruikt voor het maken en
repareren van tanks.
Een woordvoerder van het Britse
Ministerie van bevoorrading bevestig
de Zaterdagavond Churchill's onthul
ling, dat Russische rgeringsinspec-
teurs Britse fabrieken bezoeken, die
voor de defensie werken.
De woordvoerder zeide echter, dat
het in het geheel niet moeilijk was om
dingen, die de Sovjet-inspecteurs niet
mochten lien, „uit hun ogen te hou
den."
De Britse minister voor overzeese
handel, Bottomley. heeft Zondag toe
gegeven, dat Engeland een grote ver
scheidenheid goederen aan Rusland
levert, doch niets dat nodig is voor
het opbouwen van een oorlogspoten-
tiëel.
r\NDER LEIDING van het plaatse-
lijk christendemocratische vakver
bond hebben 500 landloze Italiaanse
boeren stukken ongecultiveerd land
van prins Torlonia bezet. De prins, die
de grootste grondeigenaar van Italië
is, heeft een landgoed van 12.000 h.a.
op 130 k.m. afstand van Rome.
De politie is tegen de boeren opge
treden en heeft de plaatselijke vak
leider gearresteerd.
EEN TREIN, die uit Doornik
kwam, is te 13 uur 20 voor
het station van Havrinnes ont
spoord. De eerste wagen is in
de tender gereden. Er zijn vijf
reizigers gedood en verscheide
ne gewond. Uit Doornik feijn
onmiddellijk ambulancewagens
naar de plaats van het ongeval
vertrokken.
De derde wagon reed op de tweede.
De locomotief kantelde op de linker
flank en de hierop volgende wagon
op de rechter. De andere drie wagons
en de bagagewagen bleven onbescha
digd. De inwoners van Béclers en het
personeel van het station te Havrin
nes snelden te hulp. De reddingswer
ken werden bemoeilijkt doordat de
wrakstukken een onontwarbare massa
vormden. Uit de tweede wagen wer
den de lijken van drie vrouwen en
een beroepsmilitair gehaald.
„Dit congres zij U een
Pinksterfeest"
TLTEN HAD voor het Pax Romana-
Congres geen schoner en dieper
slotrede kunnen bedenken dan die
van de Franse prof. Jean Guitton.
Eigenlijk was het geen slotrede maar
een startschot na de nieuwe Pause
lijke encycliek „Humani generis". Hij
wees er zijn geboeid gehoor op, dat
alle dingen van deze wereld tenslotte
moeten herleven (revivre) in wat ho
ger ligt, dat men als moderne we-
reldling moet wandelen in het supe
rieure licht dat tot Christus voert en
tot Diens leer. Aldus zal ons werk
verlossingswerk zijn.
„Weet wel, aldus deze hoogleraar
van de Universiteit te Dijon, dat het
uur van de verlossing ook is het uur
van de intellectueel". En hij besloot
met te zeggen, dat wij, die leven in
een tijdsgewricht van wereldhervor
ming, ons nooit mogen afwenden van
Christus' liefde, dat wij vervuld moe
ten zijn van licht, zodat het congres
van Amsterdam de uitwerking moge
hebben als het Pinksterfeest van de
Apostelen.
APPEL AAN DE WERELD.
Een onderzoek is ingesteld door het
Parket van Doornik en de Spoorweg
diensten. Van de negen gewonden is
er een vrouw in het ziekenhuis over
leden.
ZES DODEN BIJ CONWAY.
XTET CREDO, dat tot slot uit dui-
zend monden opsteeg, was als het
ware de bevestiging van hetgeen de
congressisten in enkele resoluties had
den neergelegd. Men stemde in met
het verlangen van de Kerk, de mens
heid in haar noden bij te staan en
riep daarom andere katholieke intel
lectuelen op mee te werken aan ver
betering van de wereld. In vijf hoofd
punten werd deze activiteit duidelijk
gemaakt. Afzonderlijke resoluties rie
pen op tot internationale samenwer
king, samenwerking ook in het ver
band van Pax Romana; en tenslotte
werd een beroep gedaan ten gunste
van de intellectuelen, die op het ogen
blik verdreven zijn.
TAE z.g. Ierse trein, die van Holyhead
aan de Engelse westkust naar
Londen rijdt, is Zondagochtend vroeg
bij Conway aan de kust van Noord-
Wales ontspoord, volgens de eerste
berichten na een botsing met een
lichte locomotief. Het aantal gewon
den is zeer groot; het aantal doden
is zes.
De sneltrein was op weg naar Lon
den en vol vacantiegangers, die uit
Ierland terugkeerden. Twee rijtuigen
schoven in elkaar, drie andere ont
spoorden en het restauratierijtuig kan
telde. Bijna twee uur na het ongeluk
was men nog bezig mensen uit de
wrakstukken te halen.
De 21-jarige brandweerman van
de sneltrein is de held van de dag;
hij snelde onmiddellijk na het on
geluk een andere spoorlijn op en
wist door het plaatsen van ontplof
bare seinen een goederentrein, ge
laden met ontplofbare stoffen, en
kele decimeters voor de veronge
lukte wagons tot stilstand te bren
gen. Zelf was hij reeds aan het been
gewond.
De juwelendiefstallen
TJET HOOFD van de mobile brigade
der politie te Nice heeft Zondag
de arrestatie bekend gemaakt van de
man, die verantwoordelijk zou zijn
voor de roof van juwelen ter waarde
van 200.000 gulden in de villa van de
Amerikaanse nylon-koning Norman
Winston te Golfe Juan.
De gearresteerde is de 23-jarige
Italiaanse acrobaat Dante Speda, die
door zijn vrienden „Tarzan" genoemd
wordt.
VONDST.
JARIE KINDEREN, die op het strand
bij Saint Raphael aan de Rivièra
aan het spelen waren, hebben er een
zak met juwelen gevonden ter waar
de van naar schatting meer dan een
millioen francs. Er heeft zich nog
geen gegadigde voor de juwelen aan
gemeld.
Reeds 18 doden geborgen
A CHTTIEN opvarenden van het
Amerikaanse hospitaalschip
„Benevolence", dat Vrijdagavond
na een aanvaring in de Baai van
San Francisco zonk, zijn om het
leven gekomen.
De „Benevolence" was op een proef
vaart en zou naar Korea vertrekken.
Er bevonden zich meer dan 500 per
sonen aan boord, onder wie 15 ver
pleegsters en 33 dokters en ander
medisch personeel. 200 leden van het
Amerikaanse leger en een onbekend
aantal niet-officiële genodigden.
J£ET WAS ZONDAGMIDDAG OMSTREEKS VIER UUR, toen boven de
gemeente Etten een vliegtuig verscheen, dat plotseling als een ra
zende omlaag schoot en enkele seconden nadien met een slag, die kilo
meters ver te horen was, zijn neus in de grond boorde van de Hoge
Bremberg. Het vliegtuig groef zich een meter of vier in de grond, brok
stukken van het wrak vlogen honderden meters ver over de rustige ak
kers. Het vliegtuig is ongeveer 200 meter van de rijksweg Breda-Etten
neergekomen, aan de kant van de Ettense steenfabriek.
QNMIDDELLIJK werd een red
dingsploeg van het vliegveld Gil-
ze Rijen naar de plaats van de ramp
gedirigeerd, onder leiding van dokter
M. van Ardennen. Ook de Ettense
brandweer was. zodra mogelijk ter
plaatse, terwijl de Bredase brandweer
in zes minuten aanwezig was. De eer
ste berichten spraken namelijk van 'n
brandend vliegtuig. Geestelijke hulp
was eveneens spoedig aanwezig, daar
men echter niet zeker wist of de pi
loot zich in het vliegtuig bevond, kon
deze vanzelfsprekend niet wórden
verleend. Dokter Hamer uit Leur was
eveneens zeer snel op het terrein van
de ramp om eventueel medische hulp
te verlenen.
VERMISSING AANSTONDS
BEMERKT
JAE vermissing van de spitfire werd
in de operationroom van de Cu-
pola-oefening te Scheventogen on
middellijk bemerkt, daar dit toeste
aan de oefeningen deelnam. Dit wa
tien minuten, voor de oefening afge
lopen zou zijn. Men stelde zich var
uit Scheventogen onmiddellijk in con
tact met het vliegveld van Valken
burg. Hier werd de machine eerst al
te laat en later als vermist opgege
ven. Inmiddels werd in de omgeving
waar de spitfire vloog, toen men er
de laatste keer contact mee had. door
andere machines gezocht. Men hoopte
namelijk nog. dat de bestuurder kans
gezien had met zijn parachute uit
het toestel te springen. Deze hoop
werd echter de bodem ingeslagen,
toen omstreeks zeven uur, nadat men
urenlang gegraven had, bleek, dat de
bestuurder zich in het toestel moest
bevinden. De spitfire vloog in een
formatie op een hoogte van 9000 me
ter. Doordat het verongelukte toestel
achterin de formatie vloog, heeft
men van de andere vliegtuigen uit
niet nauwkeurig kunnen waarnemen,
wat er gebeurd is. Een commissie van
onderzoek is thans ter plaatse van
het ongeval aan het werk.
fOEN wij ons op het terrein van net
ongeluk bevonden, hebben w'j
tientallen mensen gesproken, die hec
tragische gebeuren hadden gezien. Zij
gaven allen een andere lezing, wat al
leen maar een bewijs kan zijn voor
ae om,zettende snelheid, waarmee het
ongeluk moet zijn gebeurd. Zelfs over
de richting waarin het vliegtuig vloog,
bleken de meningen zeer verdeeld.
Sommigen zagen het van de richting
Etten komen, anderen van de precies
tegenoverliggende kant. Er waren
mei.sen, die bij hoog en laag beweer
den. dat zij het vliegtuig brandend
naar beneden hadden zien storten,
anderen hadden het zelfs zien explo
deren in de lucht. Dan was er het
verhaal van iemand, die vertelde, dat
het vliegtuig tijdens de val over een
in aanbouw zijnd huis scheerde. Ten
slotte verhaalde iemand, dat het
vliegtuig eerst een klaverweide had
geraakt, daarna zou het terecht ge
komen zijn in een droge greppel, waar
na het met een „Jump" over het prik
keldraad van een wei gevlogen zou
zijn om zich daarna in de grond te
boren.
Al deze tegenstrijdige verklaringen
laten alleen maar zien hoe moeilijk
het zijn zal voor de betreffende lucht
vaartautoriteiten om het ongeluk te
reconstrueren. Niet onmogelijk lijkt
net ons, dat het vliegtuig eerst enkele
cirkels rondgevlogen heeft om te
trachten een geschikte noodiandings-
De L.S.K.-reddingsploeg arriveerde zeer kort na het ongeluk. Men ziet
hier de mannen druk bezig, terwijl zij de verwrongen delen van het vlieg
tuig uit de kuil graven, op zoek naar het lichaam, van de piloot, die uren
na de val verbrijzeld in de machine werd gevonden.
Zodra men zekerheid had
omtrent de identiteit van het
slachtoffer werd een tweetal
luchtmachtofficieren op
dracht gegeven de familie
van het slachtoffer op de
hoogte te Drengen van de
ramp, die haar had getrof
fen.
De gedode piloot is de 24- ja
rige Res. 2e Luitenint vlie
genier J. S. M. Welte uit
Eindhoven. Hij rwam op 16
Februari als oorlogsvrijwilli
ger bij de L.S.K. en kreeg in
Engeland zijn vliegopleiding.
Hij diende met het 322e squa
dron in Indonesië en kwam
na zijn terugkeer op de
jechtvliegschool op Twente
voor een opleving c- Mete
ors. Voor deze oefening was
hij tijdelijk weei bij het 322e
squadron ingedeeld.
plaats te ontdekken. Van de andere
kant verklaarde een vrouw, dat de
vlieger aan een riem bqiten de ma
chine hing. toen deze als een steen
uit de lucht kwam gevallen. Hieruit
zou men moeten opmaken, dat de on
gelukkige getracht heeft zich per pa
rachute te redden, doch daartoe niet
meer in staat was.
Het L.S.K.-personeel van de vlieg
basis Gilze Rijen was met veel mate
riaal aanwezig. Men begon onmiddel
lijk met graven, toen later grondwa
ter het werk bemoeilijkte, werden wa
terlaarzen aangevoerd. Bij het vallen
van de avond werden diverse auto's
rondom de kuil opgesteld, waaronder
o.m. een kolossale kraanwagen, die met
hun koplampen het lugubere werk van
de L.S.K.-mannen belichtten. Het gat
dat ongeveer drie bij drie meter groot
is en vier meter diep, werd eerst met
grote schoppen verder opengegooid.
Later, toen men meer en meer de ma
chine had blootgelegd, ging het werk
met kleinere schoppen verder om le
voorkomen, dat men de piloot raakte,
die ondertussen geheel verbrijzeld in
het toestel gevonden was. Grondwa
ter bemoeilijkte de berging. De brand
weer van Etten werd opgeroepen om
de put leeg te pompen.
Honderden nieuwsgierigen kwamen
van alle kanten toegelopen om iets
van het ongeluk te zien. De Konink
lijke Marechaussee zorgde echter voor
een behoorlijke afzetting, die het pu
bliek op honderden meters van de
ramp hield.
Verschillen niet onover
komelijk
I^aat ik nu terugkomen op het
aangehaalde artikel van prof.
dr. Horring in de Economisch-Sta-
tistische Berichten. Het ts zonder
meer duidelijk, dat de bron van
alle moeilijkheden het kostprijs-
verschil der land- en tuinbouw
producten is. Door allerlei oorza
ken liggen die prijzen thans in Bel-
gië-Luxemburg hoger dan hier.
Vooreerst al doch dit geldt dan
voor alle producten, en niet alleen
voor de agrarische doordat het
Belgische loon- en prijspeil, even
als dat in meeste andere landen,
hoger ligt dan hier. Door een
strenggeleide economie heeft Ne
derland na de oorlog zijn loon- en
prijspeil laag gehouden, op de eer
ste plaats wel om zijn exportver
mogen zo lang mogelijk te handha
ven. Elders heeft men dat minder
stringent doorgevoerd, of ls men
minder goed geslaagd.
Intussen ls dit een vraagstuk
van algemene politiek, dat men
denkt op te lossen door allerlei
maatregelen, die van regeringswe
ge getroffen of overwogen worden.
Men is 't er natuurlijk aver eens,
dat een gelijkliggend niveau van
lonen en prijzen een noodzakelijke
voorwaarde ls voor een economi
sche éénwording.
De prijzen der landbouwproduc
ten aan weerszijden van de grens
groeiden intussen tot verleden jaar
aardig naar elkaar toe: in België
daalden ze en hier gingen ze wat
omhoog. De ongelijke devaluatie
van grilden en frank echter heeft
deze gang vorstoord; prof. Horring
geeft ln zijn artikel daarvoor dui
delijk sprekende statistieken voor
de granen, de aardappels en de sui
kerbieten, alsook voor varkensvlees
eieren en melk. Hij wijst er daar
bij op, dat er echter ook thans nog
slechts weinig producten zijn,
waarbij het prijsverschil groot is,
in het voordeel van België. In fei
te slechts voor drie: tarwe, sui
kerbieten en melk. In guldens wa
ren de prijzen hiervoor in Januari
van dit jaar volgens zijn becijfe
ring:
België Nederland
Tarwe 31,29 f 22,80
Suikerbieten f 55,33 f 37.—
Melk f 25,60 f 17.14
Prof. Horring meent, dat de Bel
gische landbouwpolitiek deze drie
producten beschouwt ais de grond
zuilen van de piattelandswelvaart
en er daarom op staat, dat de prijs
ervan hoog wordt gehouden. De
prijzen van de overige producten
laat men over aan vraag en aan
bod.
JVJaar, vraagt de hoogleraar zich
daarna af, hoe is 't nu te ver
klaren, dat althans voor tarwe
en melk de Belgische landbouw
zo veel hogere prijzen nodig ach
dan in Nederland gelden?"
Afgezien van het algemeen be
staand verschil in loon- en prijs
peil, acht hij daarvoor twee fac
toren verantwoordelijk: de ver
schillen in de hoogte der landar
beidersionen sociale lasten) en
het verschil in de pachtprijzen. De
pachtprijzen in Nederland worden
om redenen, die ik niet ga bespre
ken, kunstmatig laag gehouden;
prof. Horring geeft aan 125 pCt.
van 1939; in België is dat 247 pCt.
Hierbij merk ik op, dat het waar
schijnlijk lijkt, dat in Nederland
een geleidelijke stijging van de
pachtprijzen toegestaan gaat wor
den; 't thans bij de Centrale Grond
kamer hangende geding over de
pachten in de Zuiderzeepolders ls
hiervoor een aanwijzing.
De landarbeidersionen so
ciale lasten) zijn volgens prof.
Horring in België thans 471 pCt.
en in ons land 337 pCt. van die in
1939. Laat dit verschil voor een
groot deel te verklaren zijn uit het
algemeen verschil in loon- en
prijspeil, dat zoals ik zeide, door
wederzijdse maatregelen allengs
opgeruimd zal moeten worden, toch
speelt hier nog een andere factor
een rol: de Nederlandse subsidiën
op levensmiddelen en op de inge
voerde voedergranen, die op 200 a
250 millioen gulden geschat wor
den. Prof. Horring is van mening,
dat deze nu afgeschaft dienen te
worden; dat zou betekenen, dat de
salarissen en lonen rond 10 pCt.
verhoogd zouden moeten worden,
(vervolg op pag. 2)
De echte bijna gearresteerd
JAE VRIJHEID van Westerling heeft
Zaterdag aan een zijden draad
gehangen. Het liberale blad „Het laat
ste Nieuws" bevatte nl. een artikel
met politieke inslag over Indonesië,
geschreven door een Westerling. Dit
is echter de schuilnaam van een me
dewerker van het blad, die ook in de
Franstalige pers over Azië schrijft,
onder de naam „l'Occidental", waar
van Westerling de Nederlandse ver
taling is. De Veiligheidsdienst was
reeds galarmeerd om de echte Wes
terling, die zich in hotel Royal Nord
bevindt, op grond van woordbreuk
in te rekenen. (Zoals bekend, was
hem toegestaan in België te blijven,
indien hij zich zou onthouden van po
litieke activiteit). Juist op tijd kwam
iemand echter op het idee de redac
tie van „Het laatste Nieuws" nog even
op te bellen, waarbij men de juiste
toedracht van de zaak vernam.