h „Twenthe" scheen de hef losgebroken Spitfire stort van 9000 m. hoogte neer in Etten BIJ DOORNIK WAREN VIJF DODEN TE BETREUREN Benelux en Landbouw ers SSïasö/; Churchill: Geen onmiddellijk gevaar voor nieuwe oorlog Slotzitting van Pax Romana „Tarzan" gearres teerd De ramp met de „Benevolence" Nederlandse vinding: tanken in twee minuten \op üwi'jSm/fs i/iTmmrm sitLicERomm- PEN EN BE RU KJ wcmftmm mm Sm en Vim NOC mm IN BE KERKER WH UN DAGBLAD VOOR ZEELAND Door merg en been Iets warmer J Z.H. de Paus bezocht basilieken Spender komt praten over Nieuw-Guinea De Meteors (sneller dan geluid) bij „Cupola" Cup(id)ola yjtussen in Britse wapenfabrieken Itaaiaanse boeren namen land Spoorrampen in België en Engeland TOEN DE CUPOLA PRACTISCH GE-EI NDIGQ WAS De 24-jarige piloot J. Welte uit Eindhoven verbrijzeld in het toestel aangetroffen Machine boorde een gat van vier meter diepte i H I ft ROUW IN EINDHOVEN „Westerling" bleek een schuilnaam Voor God, Koningin en Vaderland MAANDAG 28 AUGUSTUS 1950 'RIJS- prima laat- js van beige IIEN- DBR STEEN was de toestand, verlieten. Of to nden nog gevan- h we morgen wel ZESDE JAARGANG No. 1777 Uitgave: N.V. Uitgevers Mij. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda, Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aemoudts, C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr. H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal, per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet- postbestelling) i 0.30. Losse nummers 8 cent. Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse abonnementen worden op aanvraag verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden GOES, Westsingel 98, Telefoofl no. 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen HULST, Oubbele Poort 7, Telefoon no. 102. (B ij bureau: OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon no. 35). Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.2® per m/m. (Ingezonden Mededelingen 1 0.60 per m/m). Voor advertenties van plaatselijke aard «lit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie t 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede delingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek- Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd (Van onze speciale verslaggever). VLIEGVELD TWENTHE, 26 Augustus. r),E HELDERE LAGE HUISJES met hun frisse rode daken, waarin de admi- nistratie en de technische dienst van het vliegveld Tvventhe zijn onderge bracht, liggen zo vreedzaam verscholen tussen het groen der dennenbossen, dat men eerder aan een sanatorium dan aan een vliegveld zou denken. Doch een zieke of herstellende zou hier geen rustig uur hebben, want dit vliegveld is de operatie-basis van een squadron straaljagers en wanneer een van deze helse machines laag over de daken scheert, zou zelfs een stervende van schrik in zijn bed rechtop vliegen. taEZE SCHRIK is ook ons, journa- listen, vandaag om het hart ge slagen. Het vliegveld Valkenburg, waar alleen schroef-vliegtuigen zijn gestationneerd. is een stil landelijk plekje in vergelijking met de hel, die hier losbreekt, wanneer een escadrille straaljagers de lucht in gaat. Dit zijn geen normale vliegtuigen meer. Dit zijn vernietigingswerktuigen, ontspro ten aan een duivelse geest. In verge lijking met een straaljager produceert een viermotorige bommenwerper een vreedzaam, goedmoedig gebrom. De geluiden, die uit deze blinkende, schroefloze ondieren komen, stammen regelrecht uit de hel. Zij janken, flui ten er. loeien als monsters uit een gebied, dat niet meer van deze aar de is. Toen de eerste formatie van vier Meteors met een snelheid van 800 tot 900 km. per uur over onze hoofden schoten met een door merg en been dringend gierend geluid, werden wij er allemaal stil van. De mens in ons, die van nature niet oorlogszuchtig is, schrok van dit verschrikkelijke wa pen, dat sneller is dan het geluid. In derdaad sneller! Want toen de straal- FINLAND zal te kampen krijgen te gen een staking. Voorlopig alleen van 50.000 metaalarbeiders. Later in deze week komen er nog minstens 60.000 andere arbeiders bij. Het gaat om loonsverhoging. IN DE CHEMISCHE fabrieken te Carrara veroorzaakte een ontploffing de dood van een arbeider. Zes ande ren werden gewond. Dit is de derde ontploffing van deze maand in een Italiaanse fabriek. Uiteraard wordt sterk aan sabotage gedacht. EEN VOLKSWAGEN moest op de rijksweg bij Ermelo Zaterdagavond voor een motorrijder, die uit een zij weg kwam, uitwijken en reed in volle vaart tegen een boom. De bestuurder werd zwaar gewond, zijn naast hem zittende schoonzus, een weduwe, werd gedood. Zijn schoonmoeder en een andere schoonzuster, die achterin zaten, werden zwaar gewond. TENSLOTTE heeft de Raad van Europa dan toch met 73 stemmen voor bij 32 onthoudingen (Britse La bour) de resolutie aangenomen, waar in bij de minister wordt aangedron gen te bewerken, dat alle landen (ook Engeland) zullen meewerken aan het Plan Schuman. jager reeds over onze hoofden was weggeschoten, hoorden wij het dicht klappen van het luchtgat, waar hij zich doorheen had geboord. DE EERSTE HOMER. IVOOR de aanwezigheid van straal jagers is het vliegveld Twenthe een heel ander vliegveld als Valken burg. Het is veel uitgestrekter, want de startbanen moeten een behoorlijke lengte hebben. Op het ogenblik, dat een Meteor voor de eerste maal met zijn wielen de grond raakt, heeft het toch nog altijd een snelheid van ruim 200 km. Het moet dus tijd hebben om uit te kunnen lopen. Ook de uitrusting van het vliegveld is beter dan die van Valkenburg, waar alleen maar „ouderwetse" ma chines, zo ver zijn we al gakomrn! zijn gestationneerd. Zo bevindt zich op het vliegveld Twenthe sinds een week de eerste automatische peil-in- stallatie, de eerste zelfs op het vaste land van Europa. Het ding ziet eruit als een reusachtig schakelbord met in 't midden 'n groen radar-schermpje. Zodra een vliegtuig zijn koers op vraagt, behoeft men slechts een handle over te halen en binnen tien secon den kan de piloot in het toestel z\jn eigen koers aflezen. Vroeger moest men deze koers eerst op de grond berekenen, hetgeen soms wel vijf minuten in beslag nam, een tijd, waarin een straaljager een af stand aflegt van 75 km. Door deze nieuwe automatische peil-installatie, de homer, wordt de jager feilloos naar zijn basis geloodst, al bevindt hij zich ook op een afstand van meer dan 200 km. DE NEDERLANDSE VINDING. TtWENTHE beschikt nog over een an- dere nieuwigheid. Het bijvullen van brandstof nam vroeger ongeveer twintig minuten in beslag. Een Ne derlander, luitenant-kolonel de Kruyf van Dorsen, heeft in samenwerking met de D. A. F.-fabrieken in Deurne een tankwagen, de boiser, uitgevon den, die dit tanken in een ongelofe lijk korte tijd kan doen. Wij hebben erbij gestaan, dat een straaljager bin nen twee minuten een injectie kreeg van 1200 liter kerosine. Hoe belangrijk dit is blijkt wel uit het feit, dat tijdens deze oefening, door dit snelle tanken het aantal vluchten der Meteors kon worden verdubbeld. Sir James Robb, de commandant van de geallieerde luchtstrijdkrachten der Westerse Unie, was enthousiast over deze Nederlandse vinding en men mag rustig aannemen, dat - deze boisers spoedig ook op de Britse vliegvelden zullen verschijnen. AANVAL OP VERKEERS TOREN. GUERILLA'S, z.g. „Hoeks" pleegden Z° VIEL er voor de iournalis'en,op pon rviTivnxToi Z-.T-V üöv» I Twenthe heel wat te zien. Te be- een overval op een gendarmeriekamp Twenthe heel wat te zien. Ie be- op 150 km. ten Noorden van Manilla leven was er echter minder. De vij and scheen zich vandaag niet in de ze hoek te wagen en de Meteors be- (Philippijnen). Tien Philippijnse sol daten kwamen om. Daarna werden 11 plaatsen overvallen, waarbij 150 men sen het leven verloren. De „Hoeks" eisen agrarische hervorming. ÏJE CHINESE (communistische) Volksrepubliek heeft besloten een de legatie van 5 man naar de volgende algemene vergadering van de V. N. 19. .Sept, a.s. te zenden. Tegen die tijd zijn er dus twee Chinese delega ties! MEVR. V. BELLINGEN, een zuster van Minister van Zeeland, is Vrijdag bij een auto-ongeval te Tervuren om het leven gekomen. Toen de chauf feur moest remmen voor 'n vracht- ?,utoj werci mevrouw van Bellingen gedood wagen Seslingerd en op slag ontde)rt^ES zi''11 Iagen uraniumerts linpn tL u -naar chatting een mil- n(l .v j .ls echter zeer de vraag nummer 187877 ten name van J J G Boot, burgemeester van Ede IN TOTAAL hebben zich tot nu tne 2166 vrijwilligers voor Korea gemeld Er komen nog formulieren binnen rnéldden.' r6eds tele» ANAK AGUNG. de voormalige pre mier van Oost-Indonesië, is officieel benoemd tot Ambassadeur van de Republik Indonesia te Brussel. hoefden slechts enkele malen te „scramblen". De activiteit was zo slapjes, dat na afloop der oefeningen een squadron van vier Britse jagers toestemming kreeg om zo maar wat te gaan toeren, omdat zij de hele dag nog niet in de lucht waren geweest. Niets doen schijnen deze kerels af schuwelijk te vinden. „Laat ze dan maar eens een schijn- aanval ondernemen op de verkeers toren", opperde een der journalisten WEERSVERWACHTING, geldig tot vanavond: J Wisselende bewolking met plaatselijk enkele buien, hier en t daar wellicht met onweer Zwakke tot matige wind, hoofd- J zakelijk uit Oostelijke richtih- t gen. Iets warmer dan gisteren. J Vandaag: zon onder 19.88 uur; J maan op 20.03 uur. Morgen: zon op 5.46 uur; maan onder 7.45 uur. Om H. Jaar-aflaat te verdienen 7 H. DE PAUS is Zaterdag uitge reden voor een rondgang langs de Romeinse basilieken voor het verdie nen van de H. Jaar-aflaat. Het was zijra eerste uitgang in het openbaar sinds zes jaren. Hij reed in een zwarte limousine, geëscorteerd door tien man motorpolitie. De Paus maakte zijn rondrit vanuit het bui tenverblijf Castel Gandolfo via een door vele communisten bewoonde bui tenwijk van Rome. Door de Johannes- poort kwam hij de stad binnen. Een politie-auto maakte ruim baan door het verkeer. De eerste basiliek, wel ke de Paus bezocht, was de Sint Jan van Lateranen. Vervolgens bezocht Z. H. de basiliek S. Maria Maggiore en St. Paulus buiten de Muren. J)E AUSTRALISCHE minister van Buitenlandse Zaken Percy C. Spender is Zondagmiddag om kwart voor vier op vliegveld Ypenburg bij 'r m aag aangekomen. bh ens een kort onderhoud ver klaarde minister Spender, dat hij dr. "rees, minister Stikker en minister v. Maarsseveen zou ontmoeten. V™ h«t vliegveld- reden de heer en ?P€T!der begeleid door een het l^aSegebouwf6 rijkSPOmi* .aYe"v'ach,t wordt, dat minister Spen- der Maandagmiddag een verklaring over het vraagstuk Nieuw-Guinea zal afleggen. f7 AKEN gaan voor het meisje en dan zeer zeker de Cupola. Op een der tankwagens op het vlieg veld Twenthe had het personeel met grote letters geschreven: „This weekend no time for love". „Deze week geen tijd voor het meisje". Maar Zondagmiddag om vier uur eindigde de Cupola en kwam het meisje weer aan de beurt om de branie-verhalen aan te horen van haar oorlogsheld: „Laat ik me daar effe boven de Noordzee vijf bommenwerpers tegenkomen! Bin nen drie minuten schoot ik ze al lemaal naar beneden!" Dan kijkt het meisje haar held bewonderend aanen (Cup- (id)ola lacht stiekum in zijn vuistje. De commandant op de toren stelde het de piloten, die hoog in de lucht zaten voor, en hij had zijn verzoek nog niet gedaan, of de eerste van de vier dook loeiend en gierend naar beneden en schoot rakelings, met een snelheid van 900 km. over de antenne-masten op de toren. De piloten konden van dit spelletje niet genoeg krijgen en steeds weer opnieuw doken zij naar omlaag. De dennebomen rondom de toren zwiepten en bogen door, alsof een or kaan er doorheen raasde. Hiermede eindigde hier voor deze dag de Cupola. Er hadden zich geen ongelukken voorgedaan en de samen werking was, zoals uit een communi qué uit het hoofdkwartier te Fontai- nebieau bleek, voortreffelijk geweest. De aanvallers hadden de kracht der verdedigers te bespeuren gekregen, doch hoevelen van hen naar beneden zijn geschoten kan eerst later bekend worden gemaakt. Een drager van het Kruis van Fafi- ma, waarover U elders in dit blad uitvoerig kunt lezen. DE BRITSE oorlogsleider, Winston Churchill, heeft Zaterdagavond in een radiorede verklaard, dat Europa in groot gevaar van een communistische aanval verkeerde. Churchill herhaalde, dat hq niet geloofde in de onmiddellijke nabijheid van een nieuwe wereldoorlog. Hij voegde er echter aan toe: „Niemand kan zekerheid hebben, doch voor mij zelf geloof ik, dat wij nog een korte tjjd hebben. Als wij deze goed gebrui ken, kunnen wjj deze verschrikking nog van de wereld afwenden. Volgens Churchill hadden Russische regeringsinspecteurs toegang tot En gelse fabrieken, die voor defensie pro duceren. De reden hiervan was, aldus Churchill, dat Engeland machine-on derdelen voor export naar Rusland produceert, waar deze onderdelen worden gebruikt voor het maken en repareren van tanks. Een woordvoerder van het Britse Ministerie van bevoorrading bevestig de Zaterdagavond Churchill's onthul ling, dat Russische rgeringsinspec- teurs Britse fabrieken bezoeken, die voor de defensie werken. De woordvoerder zeide echter, dat het in het geheel niet moeilijk was om dingen, die de Sovjet-inspecteurs niet mochten lien, „uit hun ogen te hou den." De Britse minister voor overzeese handel, Bottomley. heeft Zondag toe gegeven, dat Engeland een grote ver scheidenheid goederen aan Rusland levert, doch niets dat nodig is voor het opbouwen van een oorlogspoten- tiëel. r\NDER LEIDING van het plaatse- lijk christendemocratische vakver bond hebben 500 landloze Italiaanse boeren stukken ongecultiveerd land van prins Torlonia bezet. De prins, die de grootste grondeigenaar van Italië is, heeft een landgoed van 12.000 h.a. op 130 k.m. afstand van Rome. De politie is tegen de boeren opge treden en heeft de plaatselijke vak leider gearresteerd. EEN TREIN, die uit Doornik kwam, is te 13 uur 20 voor het station van Havrinnes ont spoord. De eerste wagen is in de tender gereden. Er zijn vijf reizigers gedood en verscheide ne gewond. Uit Doornik feijn onmiddellijk ambulancewagens naar de plaats van het ongeval vertrokken. De derde wagon reed op de tweede. De locomotief kantelde op de linker flank en de hierop volgende wagon op de rechter. De andere drie wagons en de bagagewagen bleven onbescha digd. De inwoners van Béclers en het personeel van het station te Havrin nes snelden te hulp. De reddingswer ken werden bemoeilijkt doordat de wrakstukken een onontwarbare massa vormden. Uit de tweede wagen wer den de lijken van drie vrouwen en een beroepsmilitair gehaald. „Dit congres zij U een Pinksterfeest" TLTEN HAD voor het Pax Romana- Congres geen schoner en dieper slotrede kunnen bedenken dan die van de Franse prof. Jean Guitton. Eigenlijk was het geen slotrede maar een startschot na de nieuwe Pause lijke encycliek „Humani generis". Hij wees er zijn geboeid gehoor op, dat alle dingen van deze wereld tenslotte moeten herleven (revivre) in wat ho ger ligt, dat men als moderne we- reldling moet wandelen in het supe rieure licht dat tot Christus voert en tot Diens leer. Aldus zal ons werk verlossingswerk zijn. „Weet wel, aldus deze hoogleraar van de Universiteit te Dijon, dat het uur van de verlossing ook is het uur van de intellectueel". En hij besloot met te zeggen, dat wij, die leven in een tijdsgewricht van wereldhervor ming, ons nooit mogen afwenden van Christus' liefde, dat wij vervuld moe ten zijn van licht, zodat het congres van Amsterdam de uitwerking moge hebben als het Pinksterfeest van de Apostelen. APPEL AAN DE WERELD. Een onderzoek is ingesteld door het Parket van Doornik en de Spoorweg diensten. Van de negen gewonden is er een vrouw in het ziekenhuis over leden. ZES DODEN BIJ CONWAY. XTET CREDO, dat tot slot uit dui- zend monden opsteeg, was als het ware de bevestiging van hetgeen de congressisten in enkele resoluties had den neergelegd. Men stemde in met het verlangen van de Kerk, de mens heid in haar noden bij te staan en riep daarom andere katholieke intel lectuelen op mee te werken aan ver betering van de wereld. In vijf hoofd punten werd deze activiteit duidelijk gemaakt. Afzonderlijke resoluties rie pen op tot internationale samenwer king, samenwerking ook in het ver band van Pax Romana; en tenslotte werd een beroep gedaan ten gunste van de intellectuelen, die op het ogen blik verdreven zijn. TAE z.g. Ierse trein, die van Holyhead aan de Engelse westkust naar Londen rijdt, is Zondagochtend vroeg bij Conway aan de kust van Noord- Wales ontspoord, volgens de eerste berichten na een botsing met een lichte locomotief. Het aantal gewon den is zeer groot; het aantal doden is zes. De sneltrein was op weg naar Lon den en vol vacantiegangers, die uit Ierland terugkeerden. Twee rijtuigen schoven in elkaar, drie andere ont spoorden en het restauratierijtuig kan telde. Bijna twee uur na het ongeluk was men nog bezig mensen uit de wrakstukken te halen. De 21-jarige brandweerman van de sneltrein is de held van de dag; hij snelde onmiddellijk na het on geluk een andere spoorlijn op en wist door het plaatsen van ontplof bare seinen een goederentrein, ge laden met ontplofbare stoffen, en kele decimeters voor de veronge lukte wagons tot stilstand te bren gen. Zelf was hij reeds aan het been gewond. De juwelendiefstallen TJET HOOFD van de mobile brigade der politie te Nice heeft Zondag de arrestatie bekend gemaakt van de man, die verantwoordelijk zou zijn voor de roof van juwelen ter waarde van 200.000 gulden in de villa van de Amerikaanse nylon-koning Norman Winston te Golfe Juan. De gearresteerde is de 23-jarige Italiaanse acrobaat Dante Speda, die door zijn vrienden „Tarzan" genoemd wordt. VONDST. JARIE KINDEREN, die op het strand bij Saint Raphael aan de Rivièra aan het spelen waren, hebben er een zak met juwelen gevonden ter waar de van naar schatting meer dan een millioen francs. Er heeft zich nog geen gegadigde voor de juwelen aan gemeld. Reeds 18 doden geborgen A CHTTIEN opvarenden van het Amerikaanse hospitaalschip „Benevolence", dat Vrijdagavond na een aanvaring in de Baai van San Francisco zonk, zijn om het leven gekomen. De „Benevolence" was op een proef vaart en zou naar Korea vertrekken. Er bevonden zich meer dan 500 per sonen aan boord, onder wie 15 ver pleegsters en 33 dokters en ander medisch personeel. 200 leden van het Amerikaanse leger en een onbekend aantal niet-officiële genodigden. J£ET WAS ZONDAGMIDDAG OMSTREEKS VIER UUR, toen boven de gemeente Etten een vliegtuig verscheen, dat plotseling als een ra zende omlaag schoot en enkele seconden nadien met een slag, die kilo meters ver te horen was, zijn neus in de grond boorde van de Hoge Bremberg. Het vliegtuig groef zich een meter of vier in de grond, brok stukken van het wrak vlogen honderden meters ver over de rustige ak kers. Het vliegtuig is ongeveer 200 meter van de rijksweg Breda-Etten neergekomen, aan de kant van de Ettense steenfabriek. QNMIDDELLIJK werd een red dingsploeg van het vliegveld Gil- ze Rijen naar de plaats van de ramp gedirigeerd, onder leiding van dokter M. van Ardennen. Ook de Ettense brandweer was. zodra mogelijk ter plaatse, terwijl de Bredase brandweer in zes minuten aanwezig was. De eer ste berichten spraken namelijk van 'n brandend vliegtuig. Geestelijke hulp was eveneens spoedig aanwezig, daar men echter niet zeker wist of de pi loot zich in het vliegtuig bevond, kon deze vanzelfsprekend niet wórden verleend. Dokter Hamer uit Leur was eveneens zeer snel op het terrein van de ramp om eventueel medische hulp te verlenen. VERMISSING AANSTONDS BEMERKT JAE vermissing van de spitfire werd in de operationroom van de Cu- pola-oefening te Scheventogen on middellijk bemerkt, daar dit toeste aan de oefeningen deelnam. Dit wa tien minuten, voor de oefening afge lopen zou zijn. Men stelde zich var uit Scheventogen onmiddellijk in con tact met het vliegveld van Valken burg. Hier werd de machine eerst al te laat en later als vermist opgege ven. Inmiddels werd in de omgeving waar de spitfire vloog, toen men er de laatste keer contact mee had. door andere machines gezocht. Men hoopte namelijk nog. dat de bestuurder kans gezien had met zijn parachute uit het toestel te springen. Deze hoop werd echter de bodem ingeslagen, toen omstreeks zeven uur, nadat men urenlang gegraven had, bleek, dat de bestuurder zich in het toestel moest bevinden. De spitfire vloog in een formatie op een hoogte van 9000 me ter. Doordat het verongelukte toestel achterin de formatie vloog, heeft men van de andere vliegtuigen uit niet nauwkeurig kunnen waarnemen, wat er gebeurd is. Een commissie van onderzoek is thans ter plaatse van het ongeval aan het werk. fOEN wij ons op het terrein van net ongeluk bevonden, hebben w'j tientallen mensen gesproken, die hec tragische gebeuren hadden gezien. Zij gaven allen een andere lezing, wat al leen maar een bewijs kan zijn voor ae om,zettende snelheid, waarmee het ongeluk moet zijn gebeurd. Zelfs over de richting waarin het vliegtuig vloog, bleken de meningen zeer verdeeld. Sommigen zagen het van de richting Etten komen, anderen van de precies tegenoverliggende kant. Er waren mei.sen, die bij hoog en laag beweer den. dat zij het vliegtuig brandend naar beneden hadden zien storten, anderen hadden het zelfs zien explo deren in de lucht. Dan was er het verhaal van iemand, die vertelde, dat het vliegtuig tijdens de val over een in aanbouw zijnd huis scheerde. Ten slotte verhaalde iemand, dat het vliegtuig eerst een klaverweide had geraakt, daarna zou het terecht ge komen zijn in een droge greppel, waar na het met een „Jump" over het prik keldraad van een wei gevlogen zou zijn om zich daarna in de grond te boren. Al deze tegenstrijdige verklaringen laten alleen maar zien hoe moeilijk het zijn zal voor de betreffende lucht vaartautoriteiten om het ongeluk te reconstrueren. Niet onmogelijk lijkt net ons, dat het vliegtuig eerst enkele cirkels rondgevlogen heeft om te trachten een geschikte noodiandings- De L.S.K.-reddingsploeg arriveerde zeer kort na het ongeluk. Men ziet hier de mannen druk bezig, terwijl zij de verwrongen delen van het vlieg tuig uit de kuil graven, op zoek naar het lichaam, van de piloot, die uren na de val verbrijzeld in de machine werd gevonden. Zodra men zekerheid had omtrent de identiteit van het slachtoffer werd een tweetal luchtmachtofficieren op dracht gegeven de familie van het slachtoffer op de hoogte te Drengen van de ramp, die haar had getrof fen. De gedode piloot is de 24- ja rige Res. 2e Luitenint vlie genier J. S. M. Welte uit Eindhoven. Hij rwam op 16 Februari als oorlogsvrijwilli ger bij de L.S.K. en kreeg in Engeland zijn vliegopleiding. Hij diende met het 322e squa dron in Indonesië en kwam na zijn terugkeer op de jechtvliegschool op Twente voor een opleving c- Mete ors. Voor deze oefening was hij tijdelijk weei bij het 322e squadron ingedeeld. plaats te ontdekken. Van de andere kant verklaarde een vrouw, dat de vlieger aan een riem bqiten de ma chine hing. toen deze als een steen uit de lucht kwam gevallen. Hieruit zou men moeten opmaken, dat de on gelukkige getracht heeft zich per pa rachute te redden, doch daartoe niet meer in staat was. Het L.S.K.-personeel van de vlieg basis Gilze Rijen was met veel mate riaal aanwezig. Men begon onmiddel lijk met graven, toen later grondwa ter het werk bemoeilijkte, werden wa terlaarzen aangevoerd. Bij het vallen van de avond werden diverse auto's rondom de kuil opgesteld, waaronder o.m. een kolossale kraanwagen, die met hun koplampen het lugubere werk van de L.S.K.-mannen belichtten. Het gat dat ongeveer drie bij drie meter groot is en vier meter diep, werd eerst met grote schoppen verder opengegooid. Later, toen men meer en meer de ma chine had blootgelegd, ging het werk met kleinere schoppen verder om le voorkomen, dat men de piloot raakte, die ondertussen geheel verbrijzeld in het toestel gevonden was. Grondwa ter bemoeilijkte de berging. De brand weer van Etten werd opgeroepen om de put leeg te pompen. Honderden nieuwsgierigen kwamen van alle kanten toegelopen om iets van het ongeluk te zien. De Konink lijke Marechaussee zorgde echter voor een behoorlijke afzetting, die het pu bliek op honderden meters van de ramp hield. Verschillen niet onover komelijk I^aat ik nu terugkomen op het aangehaalde artikel van prof. dr. Horring in de Economisch-Sta- tistische Berichten. Het ts zonder meer duidelijk, dat de bron van alle moeilijkheden het kostprijs- verschil der land- en tuinbouw producten is. Door allerlei oorza ken liggen die prijzen thans in Bel- gië-Luxemburg hoger dan hier. Vooreerst al doch dit geldt dan voor alle producten, en niet alleen voor de agrarische doordat het Belgische loon- en prijspeil, even als dat in meeste andere landen, hoger ligt dan hier. Door een strenggeleide economie heeft Ne derland na de oorlog zijn loon- en prijspeil laag gehouden, op de eer ste plaats wel om zijn exportver mogen zo lang mogelijk te handha ven. Elders heeft men dat minder stringent doorgevoerd, of ls men minder goed geslaagd. Intussen ls dit een vraagstuk van algemene politiek, dat men denkt op te lossen door allerlei maatregelen, die van regeringswe ge getroffen of overwogen worden. Men is 't er natuurlijk aver eens, dat een gelijkliggend niveau van lonen en prijzen een noodzakelijke voorwaarde ls voor een economi sche éénwording. De prijzen der landbouwproduc ten aan weerszijden van de grens groeiden intussen tot verleden jaar aardig naar elkaar toe: in België daalden ze en hier gingen ze wat omhoog. De ongelijke devaluatie van grilden en frank echter heeft deze gang vorstoord; prof. Horring geeft ln zijn artikel daarvoor dui delijk sprekende statistieken voor de granen, de aardappels en de sui kerbieten, alsook voor varkensvlees eieren en melk. Hij wijst er daar bij op, dat er echter ook thans nog slechts weinig producten zijn, waarbij het prijsverschil groot is, in het voordeel van België. In fei te slechts voor drie: tarwe, sui kerbieten en melk. In guldens wa ren de prijzen hiervoor in Januari van dit jaar volgens zijn becijfe ring: België Nederland Tarwe 31,29 f 22,80 Suikerbieten f 55,33 f 37.— Melk f 25,60 f 17.14 Prof. Horring meent, dat de Bel gische landbouwpolitiek deze drie producten beschouwt ais de grond zuilen van de piattelandswelvaart en er daarom op staat, dat de prijs ervan hoog wordt gehouden. De prijzen van de overige producten laat men over aan vraag en aan bod. JVJaar, vraagt de hoogleraar zich daarna af, hoe is 't nu te ver klaren, dat althans voor tarwe en melk de Belgische landbouw zo veel hogere prijzen nodig ach dan in Nederland gelden?" Afgezien van het algemeen be staand verschil in loon- en prijs peil, acht hij daarvoor twee fac toren verantwoordelijk: de ver schillen in de hoogte der landar beidersionen sociale lasten) en het verschil in de pachtprijzen. De pachtprijzen in Nederland worden om redenen, die ik niet ga bespre ken, kunstmatig laag gehouden; prof. Horring geeft aan 125 pCt. van 1939; in België is dat 247 pCt. Hierbij merk ik op, dat het waar schijnlijk lijkt, dat in Nederland een geleidelijke stijging van de pachtprijzen toegestaan gaat wor den; 't thans bij de Centrale Grond kamer hangende geding over de pachten in de Zuiderzeepolders ls hiervoor een aanwijzing. De landarbeidersionen so ciale lasten) zijn volgens prof. Horring in België thans 471 pCt. en in ons land 337 pCt. van die in 1939. Laat dit verschil voor een groot deel te verklaren zijn uit het algemeen verschil in loon- en prijspeil, dat zoals ik zeide, door wederzijdse maatregelen allengs opgeruimd zal moeten worden, toch speelt hier nog een andere factor een rol: de Nederlandse subsidiën op levensmiddelen en op de inge voerde voedergranen, die op 200 a 250 millioen gulden geschat wor den. Prof. Horring is van mening, dat deze nu afgeschaft dienen te worden; dat zou betekenen, dat de salarissen en lonen rond 10 pCt. verhoogd zouden moeten worden, (vervolg op pag. 2) De echte bijna gearresteerd JAE VRIJHEID van Westerling heeft Zaterdag aan een zijden draad gehangen. Het liberale blad „Het laat ste Nieuws" bevatte nl. een artikel met politieke inslag over Indonesië, geschreven door een Westerling. Dit is echter de schuilnaam van een me dewerker van het blad, die ook in de Franstalige pers over Azië schrijft, onder de naam „l'Occidental", waar van Westerling de Nederlandse ver taling is. De Veiligheidsdienst was reeds galarmeerd om de echte Wes terling, die zich in hotel Royal Nord bevindt, op grond van woordbreuk in te rekenen. (Zoals bekend, was hem toegestaan in België te blijven, indien hij zich zou onthouden van po litieke activiteit). Juist op tijd kwam iemand echter op het idee de redac tie van „Het laatste Nieuws" nog even op te bellen, waarbij men de juiste toedracht van de zaak vernam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1950 | | pagina 1