Voorbijgaan van religieus motief een groot gevaar
TUINBONEN
De Heilige Martelaren van Gorcum te
Bcschkapelle vereerd
Baar moeten we boven staan
BATAVUS
De gesluierde
violiste
RADIO- PROGRAMMA'S
't i4 A<bguteate die het 'm doet
Wal een Wonderlijke Wereld
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
TWEEDE BLAD
ZATERDAG 8 JULI 1950
De verhouding- tussen maatschappelijk werk en charitas
„W(j moeten de valse mening weerspreken,
dat wij al genoeg charitas plegen door
onze belastingen te betalen
Al wat Uw bald
Een oude traditie
maakt
da» grotntt adra pikant tn ga/rtg.
Bn at V m ook ons tot kttrtjt
ma ham of narkenttim. Dan boft
V ttn koningsmaat!
„Vergeven zal ik ze
wel doen, maar ver- j
j géten nóóit
Uitverkoop
Burgemeester
Plons
,£ufferd"
Geen Jezufeten meer in
Tsjechoslowakije
LITURGISCHE KALENDER
Zwitsalax
i
i
ÜEN VAN DE REDENEN waarom thans de Christelijke Charitas zo in het
middelpunt van de belangstelling staat bij de kerkelijke instanties is, dat
vele buitenkerkelijke instanties er practlsch alle belangstelling voor hebben
verloren.
Dit is zeker enerzijds het gevolg van een ontwikkeling, die zich in de
loop van de jaren in de armenzorg heeft voorgedaan, toen zij van individuele
godsdienstige liefdedaad uitgroeide naar georganiseerde oharitas en van deze
werd tot hulpverlening op louter menselijke motieven. Al naar gelang de over
heid zich de zorg voor de arme aantrok niet zozeer om politionele redenen,
dan wel als correctief op de door haar gehandhaafde rechtsorde doet de
armenzorg zich voor in zo zeer verscheiden vorm, dat de Rijksarmenzorg-sta
tistiek niet minder dan 22 groepen kent, waarin de verschillende vormen van
hulpverlening worden onderscheiden. De armenzorg is tot sociale zorg gewor
den, die zich niet meer richt op de individuele arme, doch op de noden van
gehele groepen der maatschappij.
HET IS een zodanig complex gewor- EEN GROOT GEVAAR
den van hulpverlening, telkens op
nieuw uitgebreid door sterke speciali
sering, dat daardoor gemakkelijk de
werken der christelijke charitas al
thans voor de geestelijk bijziende mens
in het niet zouden kunnen verzinken.
Van de andere kant is door de ster
ke ontwikkeling van het sociale ver
zekeringswezen het terrein ingekrom
pen. Hele groepen van de bevolking,
die vroeger op armenzorg aangewezen
waren en door de christelijke charitas
werden geholpen, hebben thans tenge
volge van deze wetten deze hulp niet
meer nodig. Wij hebben in een "ortg
artikel reeds gesproken over een ver
schuiving van het terrein der charitas
narr dat van de sociale rechtvaardig
heid.
Er is echter nog een derde reden
waarom de christelijke charitas prac-
tisch in discrediet is gekomen. Dat is
omdat men bij het streven naar doel
matigheid bij het maatschappelijk
werk telkens opnieuw de nadruk legt
op de techniek, op de methode veel
meer dan op de beweegredenen, waar
mee het werk moet worden onderno
men.
(Advertenties)
ln tientallen gevallen voor haar
genezing, zuiverheid, gezondheid
en verbetering nodig heeft: Furol.
VyAAR wij hier te maken hebben
met voorzieningen voor de indi
viduele mens in nood, waar hier zeer
diep wordt doorgedrongen in zijn per
soonlijke omstandigheden, waar heel
zijn gedachten, en strevingsleven geac
tiveerd wordt, daar achten wij het
voorbijgaan van het religieuze motief
een uitermate groot gevaar. Het is al
jammer genoeg, dat in de term „maat
schappelijk werk" de schone woord
klank van de charitas wordt gemist,
die ons altijd herinnert aan de liefde
tot God, die zich in naastenliefde ooen-
baren moet. Het maatschappelijk werk
heeft zich ontwikkeld tot een bepaal
de methode, die wij in een vorig ar
tikel hebben aangegeven. Ook deze
methode kan het bovennatuurlijk mo
tief niet missen en als het niet put
uit bovennatuurlijke middelen wordt
het maatschappelijk werk louter tot
een technisch, desnoods tot een ethisch
geval.
Wij onderschrijven van harte wat
mr. Dekkers zegt: „Waar men ook de
grenzen trekt waar het maatschappe
lijk werk begint en eindigt, steeds zal
het maatschappelijk werk moeten zijn
een uiting van de charitas en ook ge
bruik moeten maken van de midde
len, die de charitas alleen kan ople
veren, omdat zij dieper en hoger gaat
dan welk menselijk middel ook en be
gin en einde vindt in God. De cha
ritas gaat ook vooraf aan het maat
schappelijk werk, dat slechts een be
paalde methode wil zijn, en daar waar
het maatschappelijk werk eindigt om
dat het als methode tekort moet schie
ten tegenover noden, welke naar lou
ter menselijk inzicht niet kunnen op
geheven worden, daar kan nog de cha
ritas, die de liefde is, de hoogste triom
fen vieren".
Als zuiver menselijk de nood niet
kan v/orden opgeheven, heeft de cha
ritas nog waarden te geven in de bo
vennatuurlijke middelen van het ge
bed en de christelijke berusting, in de
aanvaarding van het lijden om het lij
den van Christus aan te vullen tot
opbouw van heel de Kerk en van heel
het mensdom.
De charitas als de liefde tot God
moet de ziel zijn van heel onze chari
tatieve arbeid en moet in de maat
schappelijke werker, die overgave te
weeg brengen waarvan St. Jan getuigt:
..Hieraan erkennen wij de liefde: Hij
I heeft zijn leven gegeven voor ons: ook
wij moeten ons leven geven voor onze
broeders"
LIEFDE KENT GEEN
GRENZEN
TIET IS daarom van het hoogste be-
lang, dat een zich hernieuwende
charitas-beweging de gelovigen dui
delijk maakt, dat hun leven werkelijk
door de charitas moet zijn getekend,
dat hun charitasbeoefening niet een
neerbuigende liefde mag zijn als van
uit een ivoren toren: of een zich vei
lig stellende liefde met het oog op de
eeuwige zaligheid; niet als het geven
van een aalmoes, die wij gemakkelijk
kunnen missen, doch als een persoon
lijke verantwoordelijkheid voor de
naasten, die wij in Christus als onze
gelijken en ais onze broeders en zus
ters moeten beminnen, Charitas is geen
daad van sympathie, waarbij wij ge
ven aan bepaalde armen die wij wel
aardig vinden en de deur wijzen aan
wie ons niet aanstaat. Charitas is een
daad van plicht. Christus treedt ons
tegemoet in iedere mens en de daad
die wij de naasten bedrijven is Hem
gedaan.
W'j moeten in onze tijd de valse me
ning weerspreken, dat wij al genoeg
charitas plegen door onze belastingen
te betalen, waarvan een groot gedeel
te dient voor sociale zorg. Door de be
lastingen voldoen wij aan de plicht
van rechtvaardigheid. Door de chari-
ta. aan de plicht van liefde.
Charitas tenslotte moet beoefend
worden niet enkel uit apostolaat, maar
ook en vooral om zich zelfs wille en
charitas mag zich niet beperken tot
de katholieken alleen. „De liefde kent
geen grenzen".
Het is echter fn onze moderne tijd
niet voldoende, dat wij de idee zuiver
houden, al zal deze gedragen door de
liefde van Christus zijn weg wel vin
den naar de naaste-in-nood.
Het is ook nodig, dat wij voortdu
rend openstaan voor zelfcritiek en
door de moderne vindingen van de we
tenschap ons eigen werk volmaken.
Het opeisen van het recht der Kerk
zich als eerstgeroepene bezig te hou
den met de verzorging van de m ;ns-
in-nood moet gepaard gaan met de
ernstige wil nieuwe methoden in te
bouwen in ons eigen werk. Ook wij
moeten het aanvullen van de inciden
tele nood vervangen door het zoeKen
en zo mogelijk wegnemen van de oor
zaak. Ook wij moeten het pogen, de
verantwoordelijkheid van de mens in
nood over te nemen, vervangen door
de hulp die bijdraagt tot zelfverant
woordelijkheid en zelfstandigheid van
c e mens. Ook wij moeten de hulp aan-
het individu los van zijn milieu, ver
vangen door het beinvloeden van de
individuen door en in hun milieu.
NOODZAAK VAN VER
NIEUWING
yERNIEUWING van de Katholieke
Charitas is nodig, ook op organisa
torisch terrein. En Goddank, daarvan
zijn alle charitatieve verenigingen
overtuigd. Meer en efficiënte samen
werking, onderlinge planning, inscha
keling van deskundigen, uitbreiding
van het vrijwilligerscorps, dat alles en
nog veel meer is nodig voor grotere
doelmatigheid in ons werk.
Samen met vertegenwoordigers der
Katholieke Actie en der standsorgani
saties hebben onze charitatieve ver
enigingen een eensluidend rapport aan
onze eigen Bisschop uitgebracht en
voor de verwezenlijking daarvan heeft
Z. H. Exc. een diocesaan sociaal-cha
ritatief centrum ingesteld. Met de in
stelling echter van een officieel or
gaan is de vernieuwing en de aanpas
sing aan de nieuwe eisen nog niet be
reikt. Er zullen plaatselijk en parochi
eel nog heel wat moeilijkheden moeten
worden overwonnen.
De bedoeling is dan niet, dat nieu
we vormgeving overal ineens wordt
doorgevoerd. Bezinning op de geest
der christelijke charitas is het aller
voornaamste. Zonder deze loopt alie
vormgeving vast In een zielloos en
dood apparaat.
In verschillende plaatsen echter is de
geest gerijpt en streeft ook de burger
lijke overheid samen met de katholie
ke charitas naar nieuwe vormen, die
aan de Kerk de plaats geven, die haar
in deze toekomt.
JOS VAN CAMPEN, pr.
TOEN tn 1648 de Stoppeldijk-polder
opnieuw bedijkt werd, vormde
ztch in deze polder een buurtschap,
genaamd „Het Bosken". September
1695 werd daar een houten kapel ge
bouwd, toegewijd aan de Heilige
Apostelen Petrus en Paulus. om het
Katholieke geloof te behouden in het
westelijk deel van het land van Hulst.
De bediening van deze Boschkapel
werd opgedragen aan de Paters Re-
collecten (Franciscanen) van Ant
werpen, totdat zij, tengevolge van de
verscherping der plakkaten na 1753,
geen dienst meer mochten doen.
De ijverige Pastoor Matthias Roels
later Pastoer te Lamswaarde
bouwde in 1757 een nieuwe Bosch
kapel. Aan deze Pastoor schonken de
Paters Recollecten in 1761 een Reli
kwie van de Martelaren van Gorcum,
als een onderpand voor het behoud
van het geloof in hun vroegere statie.
Joannes Henricus, graaf van Fran
kenberg en Schellendorf, Aartsbis
schop van Mechelen, waarborgt de
echtheid van de Relikwie en de Bis
schop van Gent, waaronder de
Boschkapel destijds ressorteerde,
stond bij breve van 24 April 1761 toe:
„dat genoemde Relikwie ter openbare
vereerimg van de geloovigeni mag
worden uitgesteld ln de kapel, ge
naamd „Het Bosken" in het land van
Aexl in ons diocees".
En zo heerste er een grote drukte
op de wegen naar Boschkapelle de
tweede Zondag van Juli 1761. Talrijke
voetgangers trokken in lange rijen
langs de smalle kronkelige paadjes
van het Boerenooiken door „het on
dertand", van Canipen langs Scha-
pershoek en van Luntershoek en heit
Veer naar den Bosch. Op de dijken
van Campen en Rapenburg, de Mar-
garethsche dijk eni de Zeildijk hotsten
de sjezen en karretjes van de boeren
naar de kapelle van het Boschken,
„om ztch te laten zegenen van de
Aid. rtelaars'1
Het armoedige Boschkapelleke werd
zó een der eerste bedevaartplaatsen
tea- ere van de Martelaren, nog vóór
hun heilig-verklaring. Groot was de
toeloop reeds in de eerste jaren, als
blijkt uit de rekeningen der Bosch
kapel. Uit heel het land van Hulst
kwamen de bedevaartgangers „de
■yORIGE WEEK ZONDAG de 5e
na Pinksteren las ik in m'n
missaal bij het evangelie:
„Als gij dus uw offergaven brengt
naar het altaar en U daar herinnert
dat uw broeder iets tegen u heeft,
laat dan uw offer voor het altaar en
ga U eerst met uw broeder verzoenen
en kom dan en draag uw offer op".
Als ieder daar nu eens eerlijk tn
volgens waarheid naar handelde, zou
dan de kerk niet half leeg lopen?
Hoeveel of hoe weinig mensen mis
schien zouden er kunnen blijven zit
ten? Hcevelen hebben er geen on
enigheid met hun broeder, hun even
naaste? Het is vaak de gewoonste
zaak der wereld dat men een ander
negeert, kleineert' dat men verbitterd
is. een ander niet aanspreekt enkel en
alleen omdat er vroeger, héél vroeger,
zijn buitengewoon rijk *a
en vitamine B,. Laat die vooeai niet
ver! oren gaan. Kook de boontje»
slecht* een half nut onder water
met een scheutje melk. Dat it
voidoended
eens iets geweest is. waar men maar
niet overheen kan. En zo iets gebeurt
dan onder ons katholieken, katholie
ken, die misschien dagelijks hun of
fer met de Priester opdragen en zo
veel ze kunnen ter H. Tafel naderen;
dagelijks bidden: „Vergeef ons onze
schulden, gelijk ook wij anderen hun
schuld vergeven'', en nooit anderen
vergeven nog minder iets willen ver
geten, Want hoort men ook niet vaak
de redenering; „Vergeven r.ul ik ze
wel doen, maar vergéten nóóit", en
ze houden alles wat hun mishaagd
in hun hoofd en hart vast, en blijven
verbitterd.
IJ ET GEBEURDE LAATST dat een
clubje dames het over een geza
menlijke kennis hadden. Eén van de
dames kon die kennis niet uitstaan,
want deze had vroeger eens een heel
andere mening gehad, een heel an
dere opvatting over iets, dan de be
trokken dame en dat scheen ze nooit
te kunnen vergeten, „want", voegde
ze er triomfantelijk aan toe, net of
het een gróte deugd was: „Ik kan nog
letterlijk de woorden aanhalen, die ze
tóén zei". En die woorden notabene!
waren 10 a 15 jaar geleden gesproken!
Wat een kleinzielige bekrompenheid
toch! Waarom houden we in onze ge
kwetste eigenliefde zo star vast aan
datgene wat ons in een ander mis
haagt of mishaagd heeft? Toen men
kort geleden Pater Lombard! hoorde
in ons land, kwam men onder de
indruk van z'n ware oprechte, zuivere
liefde tot de naaste en al z'n predi
cates waren één oproep om de naas
tenliefde onder elkander te beoefenen.
Zonder naastenliefde komen we er
niet noch hier. noch hiernamaals;
Christus zelf wees er ons voortdurend
op en heel Zijn leven getuigde ervan.
Maar de ware naastenliefde, de echte
vergevingsgezindheid bestaat 'niet in
uiterlijk vertoon, in vriendelijkheid,
beleefdheid, voorkomendheid, terwijl
men in z'n hart niets vergeten kan
en alles letterlijk weet te herhalen,
waar een ander ons eens mee krenk
te, maar in de ware oprechtheid des
harten, die eerlijk vergeeft en spon
taan weet te vergeten.
£R ZIJN VAN DIE MENSEN die zo
„gedienstig" zijn anderen te hel
pen herinneren aan wat eens van hun
miszegd werd. Hoe prettig is het dan
gulle mensen te ontmoeten, die we
ten te antwoorden: „Gunst kind, dat
is al zó lang geleden, dat weet ik niet
meer hoor; denk je dat ik dat alle
maal onthoud.
Ik ben er NU goed mee. en daar
mee uit."
Zoiets getuigt tenminste van een
„los" staan van het gepraat van an
deren, van een ..erboven'' staan, van
een brede opvatting, die niet aan alle
mogelijke en onmogelijke klein° on
benulligheden vastzit, maar met een
royaal gebaar en oprecht hart ver
geeft èn ook vergeet.
Kom, brengen we steeds ons offer'
voor het altaar zó, dat tegen ons niet
hoeft gezegd te worden: Laat. uw of
fer en ga u eerst met Uw broeder
verzoenen en kom dan en draag uw
offer op".
X7TJF STOERE politie-agenten zijn bij
een uitverkoop van een groot Glas
gow's warenhuis bijna door een vech
tende, bijtende, krabbende en met pa-
rapluie slaande menigte huisvrouwen
onder de voet gelopen. Slechts door
het ingrijpen van bereden politie kon
den zij worden verlost.
De politiemannen moesten de orde
bewaren bij een ruim 600 meter lange
rij van koopjes beluste vrouwen, van
wie sommigen de gehele nacht hadden
gewacht om maar het eerst aan de beurt
te komen.
Alles was volkomen rustig, totdat om
half negen, de tijd dat de verkoop zou
beginnen, ongeveer 200 vrouwen aan de
andere kant van de ingang een tweede
rij gingen vormen en het gebouw bin
nendrongen.
De dames, die urenlang gewacht had
den om het eerst aan de beurt te ko
men „namen" dit niet en spoedig ston
den de vijf agenten hulpeloos tussen
honderden, elkaar met handen, voeten,
tassen en parapluies bewerkende huis
vrouwen.
Snel aangevoerde versterkingen, waar
bij een afdeling bereden politie, moes
ten krachtdadig ingrijpen teneinde de
erde te herstellen.
onkosten te vergoeden. De waard vond
het best.
Toen de waard enige uren later trota
het pronkstuk aan zijn vrouw liet zien,
riep deze ontzet: „Sufferd, dat is ons
schilderij uit de gang".
PRANCESCO CALDERI was overdag
de gerespecteerde burgemeester van
het Italiaanse plaatsje Monastero.
Maar 's nachts ging hij op diefstal
uit. Daarom is hij thans door een ge
rechtshof in Turijn veroordeeld tot vijf
jaar gevangenisstraf.
Calderi verscheen in Monastero tij
dens de oorlog. Hij beweerde toen, dat
hij partisaan was. Hij kreeg de dorpe
lingen zo ver, dat zij hun oude bur
gemeester afzetten en hem in zijn plaats
kozen.
Nu heeft Monastero een andere bur
gemeester en is het afgelopen met de
nachtelijke diefstallen.
rpWEE GASTEN in een herberg in 't
Duitse plaatsje Kempten konden hun
rekening niet betalen.
Maar geen nood, een hunner ver
klaarde zieh bereid uit hun auto en
schilderij te gaan halen om daarmee de
TkE ZES-JARIGE Gillian Fish speel-
kJ de rustig en op haar eentje aan de
Theems-oever in Staines. Maar ineens
viel zij i" he' water. Haar moeder
sprong haar onmiddellijk na en een me
vrouw, die juist voorbij kwam, deed
hetzelfde, omdat zij zag, dat moeder
Fish het niet alleen af zou kunnen.
Toen kwam er een derde mevrouw
voorbij, die haar hand uitstak om het
drietal op de kant te trekken. Zij viel
prompt in het water. De brigadier van
politie William Sparks was het ten
slotte, die de zaak in het reine en op
het droge bracht.
voorspraak der Martelaren inroepen,
opdat zij de vervolgde Katholieke
Kerk in de Nederlanden zouden be
schermen en het oude geloof herstel
len." Vele jaren bedroeg de opbrengst
der zegen-penningen meer dan 5000
centen.
En de grote verering, welke de be
woners van het land van Hulst bijna
2 eeuwen lang voor de Relikwie der
Martelaren van Boschkapelle getoond
hebben, heeft voorzeker veel bijgedra
gen tot het behoud van het geloof in
deze streken. Het land van Hulst bleef
Katholiek.
Deze verering is nog toegenomen
en blijvend gevestigd sinds in 1892
onder Pastoor Schoen een Broeder
schap van de Martelaren van Gor
cum te Boschkapelle werd opgericht.
Vooral veel boerenfamilies achtten 't
zich ten plicht, evenals hun voor
ouders, telken jare op het feest of
op de Zondag onder het Octaaf de
Martelaren te gaan vereren. Toen in
1917 het gouden jubilé dei- heiligver
klaring, tevens het 25-jarig bestaan
der Broederschap werd gevierd, was
Boschkapelle overstroomd van bede
vaartgangers. Van alle kanten trok
men processiegewijze het Bosken bin
nen.
Nog steeds wordt het leest der H.
Martelaren (9 Juli) met het octaaf
gevierd. In de kerk is een speciale
kapel met altaar ter ere van de H.
Martelaren ingericht, waar gedurende
acht dagen de H. Mis wordt opgedra
gen voor de leden van de Broeder
schap. Iedere dag Is er gelegenheid
als oudtijds „zich te laten zegenen
van de Martelaars".
Moge het land van Hulst, dat Ka
tholiek is gebleven, mede door de
voorspraak der H. Martelaren van
Gorcum, de oude traditie bewaren en
de Martelaars blijven vereren in de
„kapel van het Boschken".
JJET MINISTERIE voor Kerkelijke
Zaken is voornemens de orde der
Jezuieten en die der Salesianen in
Tsjechoslowakije te verbieden en te
ontbinden. De regering wil de gevan
gen genomen priesters van andere
orden de mogelijkheid bieden na een
„politieke omscholing" buiten hun
vroegere standplaats „hun zielzorg"
uit te oefenen.
Zondag 9 Juli: Groen. 6e Zondag
na Pinksteren. 2e gebed H.H. Marte
laren van Gorcum. Credo. Prefatie
van de H. Drievuldigheid. Haarlem:
3e gebed octaaf Kerkwijding.
Maandag 10 Juli: Rood. H.H. Zeven
Broeders enz. 2e gebed A cunctis. 3e
naar keuze. Haarlem: Wit. Octaafdag
van Kerkwijding. 2e gebed H.H. Ze
ven Broeders enz. Credo.
Dinsdag 11 Juli: Rood. H. Pius I.
2e gebed A cunctis. 3e naar keuze.
Prefatie van de Apostelen. Breda. Wit
Zegepraal van de H. Norbertus. 2e
gebed H. Pius I. Prefatie van de
Apostelen.
Woensdag 12 Juli: Wit. H. Joannes
Gualbertus. 2e gebed H.H. Nabor en
Felix.
Donderdag 13 Juli: Rood H. Ana-
cletus, 2e gebed A cunctis. 3e naar
keuze. Prefatie van de Apostelen.
Vrijdag 14 Juli: Wit. H. Bonaven-
tura. Credo. Haarlem: Wit. H. Mar-
cellimis, 2e gebed H. Bonaventura,
Credo.
Zaterdag 15 Juli: Haarlem en Bre
da: Wit. H. Henricus. 2 gebed A cunc
tis. 3e naar keuze. Den Bosch: Wit.
H. Plechelmus. 2e gebed H. Henricus.
Advertenties)
U zult 'i morgens „kiplekker'*
uit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal in
uw ingewanden doen stromen, anders ver
teert uw voedsel niet, bet bederft U raakt
verstopt, wordt humeurig en loom. Neem
de plantaardige CARTER'S LEVERPIL»-
LETJES om die liter gal op te wekken en
uw spijsvertering en stoelgang op natuur
lijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht
middel, onovertroffen om de gal te doen
stromen. Eist Carter's Leveroilletiea.
maakt dikwijls het gebruik van
een laxeermiddel noodzakelijk.
Vergeet dus niet
mede te nemen wanneer
U met vacantie gaatl
trotseren de tijd
m door degelijkheid
DOOR PETER VAN AMSTEL
15)
het eerst mengde Jim zich nu
jr Besprek. ..Ik heb op kantoor
orrhiif* irattten doorgewerkt in het
?if n heidens werk, maar
korte JKm1® niet meer dan twee
ongeluk" gevonden over dat
dat'Daerhmeti!t»t0en wel voor
werd". kTLover geschr6ven
JKL», «O &H.1S
?a een paar dagen
weer wat opgeknapt was Zii
toen, dat er op die briR i^Inf een
band leeg liep. waardoor zij <je macht
over het stuur verloor. Daame? was
het raadsel opgelost, want dat had noz
niemand de politie kunnen vertellen"
„Is de zaak toen nog verder omw
zocht?" vroeg ik.
..Nee. gelukkig niet." antwoordde
Paul. ..Wat had het voor zin? Er was
geen enkele ooggetuige. De politie
verklaarde: ..noodlottig verkeersonge
val", en daarmee werd de zaak geslo
ten
..Het vervelende is", mompelde ik
halfluid, „dat Yvonne daar zelf niet
nwr aan schijnt te geloven. Waarom?
Wat is er Paul?"
De wagen had opeens even geslin
gerd. Paul klemde de handen zo hard
om het stuur, dat de knokkels wit za-
pn Ik geloof, dat er opeens 'n band
leegloopt." riep hij uit; „Ik voel het
aan het stuur!!"
te hard remmen Ineens.
h„ i' „Yaarschuwde ik; „kun te hem
houden?"
„„r3"1 hn'kte en bracht de zware wa-
tan, rac. ig tot stilstand langs de
nrTrJ?? de we8- Jim sprong er uit
Poolshoogte te nemen. „Ja" riep hij
,,d« linker-achterband, plat als een
dubbeltje!"
Paul legde zijn hand op mijn arm.
Hij zag Week. „Ben je zo geschrok
ken?" vroeg ik.
Hij keek mij aan en zet zacht:
„Max, het is of de duivel er mee
speelt. We zijn hier nog geen kilome
ter verwijderd van die brug. waarop
Yvonne... en juist, dat we daarover
spraken..."
Er ging onwillekeurig even een kou
de rilling langs mijn rug. We stapten
uit en zagen allen tegelijk de garage,
waarvoor we gestopt waren. „Dat heb
je prachtig uitgerekend, Paul," grin
nikte Jim. ..Ik zal eens gaan kijken,
of er iemand is, die ons kan helpen..
O. daar komt al iemand aan!"
Uit de deuropening van de garage
kwam een klein kereltje te voorschijn,
een kind met een groot mensenhoofd
en een scheve rug. Hij liep naar ons
toe met een brede grijns op zijn ge
zicht, wees op de lekke band. „Psst,
boem!" Hij maakte een grimas van
schrik, zei nog eens „psst. boem!" en
ring toen, zonder verder ons nog een
blik waardig te keuren, aan het werk.
Zonder er naar te vragen, wist hij ln
de auto het benodigde gereedschap te
vinden en ging het achterwie] opkrik
ken.
Wij stonden er in een kringetje naar
te kijken. ..Wat een eng manneke",
fluisterde Maud. „Idioot", fluisterde
ik terug, „volwassen knaap met het
verstand van een kind van 3 jaar.
Kan overigens best 'n eenvoudig werk-
le geleerd worden".
„Hij is op de meest deskundige wijze
®an het werk," merkte Paul op. „Kijk,
onar komt de baas van de garage ook
poolshoogte nemen."
oude man met een vriendelijk
In wandelde rustig naar ons toe
móge heren "Z^n Det' "Móge' lufJrouw-
)AfcSLm™alcen een babbeltje over het
en over het ongenoegen
ifm Lr t, eri op Pleziertochtjes.
Besprek op de idiote
Jongen. „Handig knaapje is datl'I'
De garagehouder lachte. ,Ja hij is
wel zot, dat jong maar werken kan hij
dat is vast. Ik laat hem alle karwei-
tjes opknappen als banden wisselen
schoonspuiten, benzine en lucht pom^
pen en zo. Dat hebben ze hem eens ge
leerd en dat kent ie nu as de beste
hoor. Ik zal U vertellen
Hij is al weer klaar!" interrum
peerde Jim; ..zeg, dat lever je 'm,
hoor."
De jongen grinnikte hoog. „Klaar ls
Keessie. hi-hi-hi," giechelde hij. „Band
springen, ik gauw goedmaken Psst,
groot ongeluk, psst-boem! Auto over
de brug, groot ongeluk, hi-hi-hi."
Paul greep mij bij de arm. „Waar
heeft hij het nu over?"
Jim deed een stap naar de knaap
en vroeg scherp'. „Wat zei Je daar?"
De garagehouder lachte smakelijk
over onze verrassing. „Ach. trekt U er
zich maar niets van an. meneer. Dat
verhaal vertelt ie elke keer., as le Ti
lekke band ziet."
Jim luisterde niet. Hij hield de
jongen, die weg wilde sloffen, tegen
en vroeg nogmaals; „Wat zei Je daar?
Wat is dat met die auto over de brug?"
De jongen grinnikte weer. „Auto
over de brug? Boem! Psst. groot on
geluk psst.."
„As le eenmaal bezig is met dat
gekke gesis, weet le van geen uitschei
den meer' zei de garagehouder. „Dat
heeft ie vanaf dat hier in de buurt
eens een auto-ongeluk is gebeurd. Mis
schien heeft U er wel eens van ge
hoord?"
Wij keken allen scherp de idiote
Jongen aan. Hij maakte weer een
grimas van schrik en deed een dwaze
sprong in de lucht. „Pssssst, boem!
Auto over de brug... Mooie dame
over de'brug, psssst. boem!"
Jim werd bleek en schreeuwde:
„Wat mooie dame! Mooie dame in die
auto?"
„Mooie dame over de brug. Psssst,
boem!"
„Heb Jij dat gezien?" Jim greep
hem bij de schouders. Ik zag. dat hij
zich uit alle macht bedwong om het
kereltje niet door elkaar te schud
den. „Heb jij dat ongeluk gezien
daar op die brug? Zat er een mooie
dame in die auto?"
De jongen zweeg verschrikt en
keek Jim angstig aan. Plotseling rukte
hij zich los en rende weg.
HOOFDSTUK 9.
Die oude graagehouder moet een
vreemde indruk van ons gekregen
hebben. Zoals wij daar stonden op
een kluitje, starend langs de weg,
waarlangs die idiote jongen haastig
weghobbelde. Minutenlang sprak nie
mand, Het was, of de hele wereld
om ons heen plotseling verstild was.
Toen snerpte ergens een auto
claxon en dit bracht mij tot de wer
kelijkheid terug. Ik keek langs de
strakke, wat bleke gezichten van Jim,
Paul en Maud en zei om maar wat
te zeggen „Nou, wat zeggen jul
lie daarvan?" Een domme opmerking
natuurlijk,"
De garagehouder lachte gemoede
lijk. „Interesseren de heren zich voor
dat auto-ongeluk??" vroeg hij. „Dat
is anders al een knappe tijd geleden,
hoor."
Jim keerde zich met een ruk naai'
hem toe. „U weet dat die jongen
indertijd dat ongeluk heeft zien ge
beuren?"
„Ach ja, het jong wa er een tijdje
compleet overstuur van," zei de
garagehouder was ernstiger. „Een
week lang bleef ie onder water en
toen hij eindelijk weer kwam opda
gen, zei ie geen woord. Pas veel la
ter kreeg ik het er uit."
Ik vroeg nadrukkelijk„Dus J
heeft van die jongen gehoord, dat hij
het ongeluk zag gebeuren en dait het
ongeluk plaats vond op die brug,
hier wat verderop, en dat het kwam
doordat er een band sprong?"
„Nou, meneer, met zoveel moode
woorden heeft ie 't vast niet gezegd.
Daarvoor is ie te zot. - laar ik heb
't er evengoed zo uit begrepen, u moet
dat taaltje leren kennen, ziet U?"
Ik ging er dieper op in; „Het was
toch een ongeluk, waarbij een two-
seater, bestuurd door een jong meisje,
over c'r brug heen sloeg. Zij wend
zwaar gewond en de man. die naast
haar zat. gedood."
„Precies, meneer, zo stond het 'i
de krant. Toen ik eens ging kijken,
lag alleen die auto daar nog. Dood
zonde, dat knappe wagentje. De lij
ken waren al weggehaald".
(Wordt vervolgd).
ZATERDAG 8 JULI 1950
HILVERSUM I, 402 meter 19 Artis
tieke staalkaart. 19.30 Bijbellezing. 19.45
„Passepartout", causerie, 20 Nieuws, 20.05
Actualiteiten, 20.12 Vara-varia, 20 15 Ween-
se muziek, 20.45 Gevarieerd programma,
21.45 Socialistisch commentaar, 22 Prome
nade-orkest, 22.25 ,,De commissaris ver
telt"..,,, hoorspel, 22.45 Accordeonmu-
ziek, 23 Nieuws, 23,15 tot 24 Gramofoon
muziek.
HILVERSUM II, 298 meter 19.25
Parlementair overzicht, 19.35 Gramofoon-
muziek, 20 Nieuws, 20.05 De gewone man
zegt er 't zijne van, 20.12 Gramofoon-
muziek, 20.15 Lichtbaken, 20.40 Gramo-
foonmuziek, 20 43 „Steek eens op, heren".
21 Gramofoonmuziek, 21.45 Puzzle, 21.55
Populair concert, 22.35 West-Indisch com
mentaar, 22.45 Avondgebed en liturgische
kalender, 23 Nieuws, 23.15 Nieuws in het
Esperanto, 23.20 tot 24 Orkestconcert.
BRUSSEL, 324 meter (Vlaams): 18
Gramofoonmuziek, 18.30 Voor de solda
ten, 18 Nieuws 19.30 Gramofoonmuziek,
19.50 Radiofeuilleton, 20 Omroeporkest en
soliste, 21 Actualiteiten, 21.15 Lichte mu
ziek, 21.50 Gramofoonmuziek. 22 Nieuws,
22.15 Verzoekprogramma, 23 Nieuws, 23.05
Jazmuziek, 23.30 tot 24 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 meter (Frans): 19.45
muziek, 19.40 Gramofoonmuziek. 19.45
Nieuws, 20 Omroeporkest, 21 Amusements
muziek, 2 Nieuws, 22.15 Dansmuziek, 22.25
Nieuws, 23 Gramofoonmuziek, 23.55 Nws
ZONDAG 9 JULI 1950
HILVERSUM I, 402 meter 8 Nieuws
en weerberichten, 8.15 Postduivenberich-
ten, 8.20 Gramofoonmuziek, 8.30 Voor het
platteland, 8.40 Voor militairen, 9.10 Post-
duivenberichten, 9,15 Verzoekprogramma's,
9.45 „Geestelijk leven", causerie, 10 Ka
merorkest, 10.30 „Met en zonder omslag".
11 Kinderkoor. 11.15 Cabaret. 12 Kwintet.
12.30 Voor de jeugd, 12.40 Kinderkoor,
13 Nieuws en weerberichten, 13.15 Mede
delingen, of gramofoonmuziek, 1320 Mu-
sette-orkest en soliste, 13.50 „Even afre
kenen, heren", 14 Gramofoonmuziek, 14 05
Boekenhalfuur, 14.30 Gemengd koor. 14.55
Filmpraatje, 15,10 Gramofoonmuziek. 15.30
Radio Philharmonisch Orkest, en solist,
16.30 Sportrevue, 17 Fanfarecorps. 17.20
Koorconcert, 17.40 „De zes aan de slag",
hoorspel, 18 Sport, 18.15 Nieuws en sport
uitslagen, 18.30 Protestantse kerkdienst,
19 Kinderdienst, 19.35 Bijbelvertelling. 20
Nieuws. 20.05 Orkestconcert, 20.40 „Een
broederdienst in 1815", hoorspei. 2150
Gramofoonmuziek, 22.20 Actualiteiten, 22.30
Amusementsmuziek, 23 Nieuws, 23.15
Dansmuziek, 23.45 tot 24 Gramofoonmu
ziek.
HILVERSUM II, 298 meter 8 Nieuws
en weerberichten, 8.15 Gramofoonmuziek,
8.25 Hoogmis, 9.30 Nieuws en weerberich
ten, 9.45 Gramofoonmuziek, 10 Nederlands
Hervormde kerkdienst, 11 Gramofoonmu
ziek, 12 Vocaal ensemble, 12.15 Apologie,
12.35 Gramofoonmuziek, 1240 Lunchcon
cert, 12.55 Zonnewijzer, 13 Nieuws, weer
berichten en katholiek nieuws, 13.20
Lunchconcert, 13.45 „Uit het Boek der
boeken", 14 Symphonie orkest en solis
ten (circa 13.45 „Katholiek overleg", dis
cussie), 15.40 Strijkkwartet, 16.10 „Katho
liek Thuisfront overal". 16.15 Sport, 16.30
Vespers, 17 Jeugd- en dankdienst, 18.30
Voor de strijdkrachten, 19 Alt en orgel
19.15 „Kent gij uw bijbel?", 19.30 Nieuws,
sportuitslagen en weerberichten, 19.45 Ac
tualiteiten, 19.52 Boekbespreking, 20 05
Gramofoonmuziek, 20.12 „Philomela",
opera (circa 20.50 Puzzle), 21.35 Cabaret,
21.50 „Vrijage van een Hollands kof-
kapitein in 'Groningen in de vorige eeuw",
hoorspel, 22.45 Avondgebed en liturgische
kalender, 23 Nieuws, 23.^5 tot 24 Gramo
foonmuziek.
BRUSSEL, 324 meter (Vlaams): 12 Gra
mofoonmuziek, 12.15 Lichte muziek, 13
Nieuws, 13.15 Gramofoonmuziek, 13.30
Voor de soldaten, 14 „Louise", opera, 15-15
Pianospel, 15.30 Gramofoonmuziek, 16
Opera „Godelieve van Gistel", 18.30 Gods
dienstig halfuur, 19 Nieuws. 19.30 Geva
rieerd programma, 21.30 Actualiteiten,
21.45 Gramofoonmuziek. 22 Nieuws, 22.15
Verzoekprogramma, 23 Nieuws, 23.05 Film
muziek, 23.30 tot 24 Dansmuziek.
BRUSSEL, 484 meter (Frans): 12.08 Om
roeporkest, 13 Nieuws, 13.15 Verzoekpro
gramma, 14.30, 15 en 16 Gramofoonmu
ziek, 19 Godsdienstig halfuur, 19.45 Nws,
20 Symphonische jazzmuziek, 20.48 Gra
mofoonmuziek, 22 Nieuws, 22.10 Gramo
foonmuziek,*22.55 Nieuws. 23 Gramofoon
muziek, 23.55 Nieuws,
MAANDAG 10 JULI J950
HILVERSUM I, 402 meter 7 Nieuws.
7.18 Gramofoonmuziek, 8 Nieuws, 8.18
Gramofoonmuziek, (9.30 tot 9.35 Water
standen), 10 „Voor de oude dag", cause
rie, 10.05 Morgenwijding, 10.20 Gramo
foonmuziek, 10.30 Voor de vrouw. 10 45
Voor de zieken. 11.20 Cello en piano. 1145
Voordracht, 12 Orgelspel en mededelin
gen, 12.33 Voor bet platteland, 12.38 Gra
mofoonmuziek. 13 Nieuws, 13.15 Voor de
middenstand. 13.20 Metropole ork„ 13.50
Trio, 14.15 Populair-wetenschappelijke
causerie, 34.30 „The Messiah", oratorium,
15.35 „Duif en doffer", hoorspel, 16.50
Gramofoonmuziek, 17 Voor de kinderen.
17.30 Gramofoonmuziek, 18 Nieuws, 38.15
Mededelingen, 18.20 Amusementsmuziek,
18.45 Gramofoonmuziek. 19.08 „Mobilise
ring van de talenten", causerie, 19.15 Vi
oolrecital, 19.45 Regeringsuitzending, 20
Nieuws, 20.05 Actualiteiten, 20,15 Dansmu
ziek, 20.40 Cabaret, 21.15 Gramofoonmu
ziek, 21.45 „Hoe worden de belastinggel
den besteed?", causerie, 22 Radio Phil
harmonisch orkest, 23 Nieuws, 23.15 Or
gelspel, 23.40 tot 24 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 meter 7 Nieuws
7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gramofoon
muziek, 7.45 Een woord voor de dag,
8 Nieuws en weerberichten, 8.15 Gewijde
muziek, 8.45 Populaire muziek, 9.15 Voor
de zieken, 9.30 Gramofoonmuziek, 10 30
Morgendienst, 11 Gramofoonmuziek, 11.20
Voordracht, 11.40 Alt en orgel, 12.10 Gra
mofoonmuziek, 12.30 Mededelingen, 12.33
Dubbelmannenkwartet, 13 Nieuws, 13.15
Mandolinemuziek, 13.45 Gramofoonmu-
ziek.e 14 Schoolradio, 14.35 Gramofoon
muziek, 15.30 Clavecimbel en altviool, 16
Bijbellezing, 16.45 Gramofoonmuziek, 17
Voor de kinderen, 17.15 Orgelspel, 17.45
Regeringsuitzending, 18 Volksmelodieën,
18.20 Gramofoonmuziek, 18.30 Voor de
strijdkrachten, 19 Nieuws en weerberich
ten, 19.15 Pianorecital, 19.35 „Een goed
woord voor een goede zaak", 19.40 Radio
krant, 20 Nieuws, 20.05 Reportage, 20.15
Gramofoonmuziek, 20.35 Causerie over
kerkzegels, 20.55 Omroeporkest en solist,
21.30 Gramofoonmuziek, 22 „Verkenningen
in Zuid-Amerika", causerie, 22.10 Piano
recital, 22.45 Avondoverdenking, 23 Nws.,
23.15 tot 24 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 324 meter (Vlaams): 12 Gra
mofoonmuziek, 12.15 Lichte muziek, 12 30
Weerberichten, 12.33 Voor de landbou
wers, 12.40 Lichte muziek, 13 Nieuws.
13.15 Gramofoonmuziek, 14 Voor de vrouw,
15 Gramofoonmuziek, 17 Nieuws, 17.10
Lichte muziek, 18 Franse les, 18.20 Gra
mofoonmuziek, 18.30 Voor de soldaten, 19
Nieuws, 19.30 Gramofoonmuziek. 19.50 Ra-
diofeuilleton, 20 Gewijde muziek, 21 Ac
tualiteiten. 21.15 Omroeporkest en solist,
22 Nieuws, 2215 Vlaams programma, 23
Nieuws. 23.05 tot 24 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 484 meter (Frans): 12.05 Gra
mofoonmuziek. 13 Nieuws, 13.10, 14, 15, 16,
en 17.10 Gramofoonmuziek, 19.45 Nieuws,
20 en 20.45 Gramofoonmuziek, 21.15 Om
roeporkest, 22 Nieuws, 22.15 Gramofoon
muziek, 22.55 Nieuws, 23 Dansmuziek,
23.55 Nieuws.