Ook het Franse kabinet
staat op de helling
KNOEIERIJEN HET 30.000 GLD.
IN ZEVENBERGEN
Oorlogs-generaals aan 't tuinieren
Weer brand in een trein met
MET HET PLAN-SCHUMAN ALS ACHTERGROND
schoolkinderen
60 Babies op schip
verwacht
Langzaam
voorwaarts
Vertrouwensvotum zal Bidault
vandaag niet kunnen halen
DAGBLAD VOOR ZEELAND
HET BEGON MET DE
SALARISSEN
Critiek uit Indonesië op
van Maarseveen
Vliegend reuzenfort
verongelukt
Luierwas groeit
dagelijks
Oorzaak: vastlopen der
remmen?
Achtervolging over de
daken
5 Af en toe zonneschijn
„Egbert Wagenborg''
deed proefvaart
Verliesposten van aan- en verkoop-organisatie
gestopt met gelden van waterschap
Verdachte meldde
zich i.t Rotterdam
Trein als postillon
d'amour
OP BEZOEK BIJ HITLERS OUDE STAF
Manstein: Hiermee zou de Wehrmacht het
nooit eens zijn!"
ZESDE JAARGANG No. 1723
Uitgave: N.V. Uitgevers Mij. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda,
Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini
stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts,
C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr.
H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne
mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal,
per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet-
postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent
Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse
abonnementen worden op aanvraag verstrekt
Voor God, Koningin en Vaderland
ZATERDAG 24 JUNI 1950
Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.25
per m/m. (Ingezonden Mededelingen t 0.60
per m/m)Voor advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
editie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede
delingen i 025 per m/m). Staatwerk 3 cent
per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor
prijzen van de rubriek „'t Kleintje" wordt
verwezen naar de desbetreffende rubriek.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling niet
verlangen af te geven, worden vernietigd
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, Telefoon 2238 Bureau voor
Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102. (Bijbureaux: OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon 35; TERNEUZElLAxelgeat^at^45^Tel^oon^3<7)^
NA 9 MAANDEN DE ZAKEN VAN FRANKRIJK te hebben
behartigd, bestaat er kans, dat het kabinet-Bidault vandaag
gaat sneuvelen. Dat is dan de tweede Europese regering, die op
de helling staat. Want ook het Britse Labour-kabinet is zoals
v/ij Donderdag reeds meedeelden niet meer geheel en al veilig.
En opmerkelijk is, dat de achtergrond van de labiele positie van
het Britse en Franse kabinet het plan-Schuman is.
T>E REVOLTE tegen de Franse re
gering komt uit de socialistische
hoek. De onmiddellijke oorzaak is de
kwestie der ambtenaren-salarissen. De
socialisten willen deze persé verhoogd
zien, maar minister van Financiën Pet-
sche bezweert, dat het Franse bruin
tje dat onmogelijk kan trekken.
Niettemin verloor de regering het
bij de stemming.
Eerste minister Bidault heeft nu het
vertrouwensvotum gesteld. Dit komt
vandaag aan de orde en volgens in
siders bestaat er groot gevaar, dat
Bidault's regering ten val wordt ge
bracht.
De kwestie der ambtenaren-salaris
sen is wel de onmiddellijke oorzaak
van de nederlaag van Bidault c.s.,
maar de feitelijke achtergrond moet
in het plan-Schuman worden gezocht.
Tekenend is immers wel, dat bij de
stemming over de ambtenaren-salaris
sen niet alleen de socialisten tegen de
regering hebben gestemd, maar ook
enige radicale, gematigde en rechtse
afgevaardigden.
De tegenstemmers hebben het maar
kwaad kunnen zetten, dat de regering
geweigerd heeft meer inlichtingen
over het plan te verstrekken. Boven
dien schijnt hun vertrouwen in Schu-
man geschokt te zijn in verband met
zijn behandeling van de Tunesische
kwestie en die der vroegere Italiaan
se koloniën in Noord-Afrika.
BIDAULT VOOR SCHUMAN
TNDIEN BIDAULT vandaag wil win-
nen, moet hij practisch alle afge
vaardigden der andere partijen, met
inbegrip der ca. 60 Gaullisten op zich
verenigen tegenover de socialisten.
Die kans is heel klein, want de
Gaullisten (die nu 1 mlllioen leden
hebben) hebben gezegd om po
litieke redenen de regering niet te
zullen steunen.
Reuter noemt intussen al Bidault
als de mogelijke opvolger van Schu-
man voor de portefeuille van buiten
landse zaken. EnBidault is een
minder geestdriftige aanhanger van
het plan-Schuman.
Daaruit zou te concluderen vallen,
dat de Franse afgevaardigden bij de
nog komende zes-landen-besprekingen
over het plan-Schuman wel iets van
hun vuur zullen verliezen.
TNTUSSEN zijn de zes-Landen-bespre-
kingen te Parijs voor een week
opgeschort. De verschillende afgevaar
digden gaan naar huis om nader met
hun regeringen overleg te plegen.
TAE DUIDELIJKE verklaring van mi-
nister van Maarseveen over Nw.-
Guinea in de Eerste Kamer, heeft in
Indonesië nogal wat commentaar uit
gelokt.
In kringen van de regering van de
R.I.S. vernam de speciale correspon
dent van het A. N. P., dat men de
positieve uitspraak van m5*-* van
Maarseveen, waarvoor geen
aanleiding bestond, ten
zeerste betreurt. Vele ministers in het
kabinet van de R. I. S., evenals in het
kabinet van de Republik Indonesia,
zijn overigens niet bijzonder enthou
siast over de wijze, waarop president
Sukarno tijdens zijn rondreis met de
premier van India Pandit Nehroe, de
kwestie-Irian beband-ide in practisch
alle toespraken, die hij hield.
Men is van covattin.;, dat
de president zich beter buiten de po
litiek zou kunnen houden en het hier
door voor de regering niet gemakke
lijker maakt, de kwestie binnen liet
kader van het Nederlands-Indo i
sisch overleg op te lossen.
Twee leden der bemanning
vermist?
DEN AMERIKAANS vliegend reu-
■Ci zenfort, met 'n bemanning van elf
koppen aan boord, wordt vermist. Het
vermiste toestel was van het eiland
Goeam vertrokken voor oefenings-
bombardementsvluchten boven het
eiland Okinawa.
Een vliegtuig heeft vlotten ontdekt
met 9 overlevenden.
n/flN-TENS 3 baby's per dag wor-
"1 (,Cil geboren aan boord van de
„Atlantis", het schip, dat Nederland
se militairen en hun gezinnen uit In
donesië naar Nederland transpor-
teert.
De Atlantis" was eens een luxe
schip, dat toeristen over de wereld
zeeën voerde en dat thans ingescha
keld is in de repatriëring. De beman
ning heeft aan boord scoring-borden
opgesteld met kolommen voor jon
gens en meisjes. Maar de toekomstige
en niet-toekomstige vaders werden
kwaad toen ze dat zagen en dus ver
huisden de matrozen hun borden naar
hun eigen kwartier.
Een der leden van de bemanning
Hartley schreef naar zijn fami-
lie in Engeland: „De passagierslijst
moest al veranderd wórden tussen het
ogenblik van inscheping en dat van
vertrek. Er waren 3 baby's geboren,
vóór het schip los was van de kade.
Een jongen, die Felix Atlantis zal he
ten werd 10 minuten nadat zijn
moeder aan boord was, geboren".
DE LUIERWAS
24 SCHEPEN worden thans gebruikt
voor het zenden van Amerikaanse
militaire goederen naar Frankrijk,
Engeland, Italië, België, Nederland,
Luxemburg, Denemarken en Noorwe
gen.
PAUL STRUYE (C.V.P.) is voorzitter
van de Belgische Senaat, die nu be
staat uit 91 C.V.P., 62 Soc., 19 Lib.
en 3 Communisten.
HET NIEUWSTE TYPE Britse straal
jagers heeft de tocht Londen-Brussel
Vrijdag afgelegd in de recordtijd van
25 minuten.
EEN LONDENAAR, die uit de ge
vangenis ontslagen werd, omdat de
gevangenisdokters hadden verklaard,
dat hij nooit van zijn blindheid gene
zen kon, kon de dag na zijn vrijlating
plotseling weer zien. Hij zal in vrij
heid mogen blijven.
EEN GEDEELTE van een meubelfa
briek in de gemeente Ede, is door 'n
felle brand in de as gelegd. De scha
de bedraagt 75.000 gld.
IN ZUID-AFRIKA is een wetsontwerp
tot het verbieden van de communis
tische partij aangenomen.
GENERAAL REVERS en generaal
Mast, die wegens hun verwikkeling
in de „zaak der generaals" door de
Franse regering op pensioen zijn ge
steld, hebben tegen deze disciplinaire
maatregel geprotesteerd.
JEAN DUVIEUSART, de Belgische
premier heeft voor Maandag een
audiëntie aangevraagd bij Koning
Leopold.
Zwitserland voelt nog steeds niet
voor het vrouwenkiesrecht.
IN NOORD-NIGERIA is een Afrikaans
gezin verrijkt met een vijfling.
HET INSTITUUT van de onderne-
mingswachten in Indonesië is opgehe
ven. De wachten zullen zo spoedig
mogelijk in de staatspolitie worden
opgenomen.
IN STROMENDE REGEN meerde
Vrijdagmiddag het 12'96 ton metende
Amerikaanse s.s. „General Ms. Rae",
met 1400 repatriërende militairen aan
boord in de Schiehaven te Rotterdam.
HET s.s. „AMaRAPOORA", dat met
650 passagiers uit Djakarta naar Am
sterdam onderweg is, wordt niet 29
Juni, doch reeds Dinsdag 27 Juni in
Amsterdam verwacht.
POSITIES TROEPENSCHEPEN: Goya
22-6 te Suez. Tabinta passeerde 22-6
te Minicoy. Castel Bianco 23-6 te Suez.
General Taylor 22-6 van Port Said.
1-7 verwacht te Amsterdam.
p>EN WAGEN van een extra trein
met schoolkinderen is bij het sta
tion De Klomp, tussen Utrecht en Ede
in brand gevlogen.
De trein, die bestond uit 11 wagens
van een electriscb treinstel, was met
schoolkinderen van Koog aan de Zaan
op weg naar Arnhem. Een van de
middelste wagens vatte vlam.
Een der geleiders van de schoolkin
deren, bemerkte rook-ontwikkeling en
inmiddels had de wagenvoerder ook
reeds ontdekt, dat er iets gaande was.
Hy bracht de trein tot stilstand. De
vlammen sloegen toen reeds uit de
zevende wagen, die onmiddellijk afge
koppeld werd.
De kinderen verlieten direct de trein
zonder dat van enige paniekstemming
sprake was. De brandweer uit Eder-
veen slaagde er na korte tijd in de
brand te blussen, terwijl de brandweer
uit Ede door motorstoring werkeloos
moest toezien.
De brandweer ondervond bij het
blussingswerk moeilijkheden, doordat
seinpatronen, die tot de vaste inven
taris van een wagen behoren, ontplof
ten. Treinpersoneel trachtte aanvan
kelijk met, schuimblusapparaten het
vuur te blussen, doch' de omvang er
van was te groot om onmiddellijk re
sultaat te hebben.
Ongevallen hebben zich onder de
kinderen of het treinpersoneel niet
voorgedaan. Het schoolreisje naar
Arnhem is na het ongeval met een
wagen minder voortgezet en in de
beste stemming werd het doel der reis
bereikt. Luid zingend verlieten de kin
deren het station.
PR KON worden vastgesteld, dat het
vastlopen van remmen het onge
val heeft veroorzaakt. Door de ont
wikkelde warmte is de vloer gaan
branden. Vrijwel zeker is de brand in
de trein, kort geleden bij Maartens
dijk, aan dezelfde oorzaak te wijten.
Dergelijke gevallen van brand waren
voor de oorlog bij de spoorwegen vrij
wel onbekend. Het merkwaardige is,
dat in beide gevallen voor-oorlogs
materiëel in gebruik was. Uiteraard
is een uitgebreid onderzoek gaande.
Vooralsnog is er geen reden om aan
iets anders dan louter toevallige om
standigheden te denken, aldus de me
ning van de heer Giesberger, direc
teur van de Ned. Spoorwegen.
Wat ceist een comfortabele wagon
FAF 11 JUNI j.l. stak het schip van
wal en op 15 Juni, te midder
nacht, waren er al 12 jongens en 4
meisjes geboren.
De staf (waaronder 5 dokters) die
belast is met het scheepshospitaal, is
opgevoerd tot 73 personen.
Op een normale reis zijn er 6 men
en, wier hele dagtaak gevuld is met
de laierwas. Hun aantai moest wor
den verdubbeld, om er thans mee
klaar te kunnen komen.
Aan zijn brief voegt Hartley toe:
„Nu weten we, waarom er in Batavia
zo weinig nachtclubs vtjn. De hele
bevolking is baby-sitter."
En onder zijn handtekening stond
als P.S.: „Sedert ik deze brief begon
nen ben. is er alwéér een baby ge
boren,"
Begin volgende maand wordt de
Atlantis met zeker 60 meer passagiers
als waarmee hij in zee stak, te Am
sterdam verwacht.
Frère Jean Marie Annee van de Sint Paulus-Abdij te Oosterhout schil
derde in opdracht van de gemeente Oosterhout een statie-portret van H.
M. Koningin Juliana. Voor een uitvoerige beschrijving zie men pag. drie.
Lastige klant gegrepen
TAE 28-JARIGE schoenmaker Th. van
H., die zich Woensdag door een
Antwerpse taxi van Antwerpen naar
Rotterdam liet brengen, maar zonder
betalen de vlucht nam, is toch nog in
handen van de politie gevallen.
Na een wilde jacht over de daken
werd hij in de kraag gegrepen. Tij
dens zijn vlucht over de daken en
door dakvensters bedreigde hij nog
een bewoonster met een revolver en
deed hij de de(ir op slot, maar het
duurde niet lang of hij moest zich
gewillig overgeven. Hij bleek een ko
gel in de linker-enkel te hebben.
J Weersverwachting, geldig tot
t Zoterdagavond:
V
toe :o
UL\vo kt met af en
x schijn en o-
droog weer. Meest matige Weste-
I' e v ad. Deze "ie of iets ho-
Heden: Zon onder 21.04 uur en
op 14.33 r. Zondag: Zon
4.20 rne *t.0t o„r.
Maan op 16.03 u. en onder 1 uur.
"T?.anilag: Zon op
maan op 1.16 uur.
Veel belangstelling
TN DE afgelopen week heeft Egbert
Wagenborg, de eerste kustvaar
der, die op de werf van de Terneu-
zense Scheepsbouw Mij. voltooid
werd, zijn proefvaart gemaakt en
Donderdag vond de officiële over
dracht op de Westerschelde aan de
nieuwe eigenaar plaats.
Vele autoriteiten waren op deze
tocht aanwezig, o.a. oud-minister Ir.
H. Vos, de heer Ir. v. d. Kerk van de
Rijkswaterstaat te Terneuzen. de rijks
havenmeester de heer Lambrechtsen
van Ritthem, de heer H. de Meyer,
de directeur van de werf, waarop dit
schip gebouwd werd de heer J. de
Klerk en vele anderen.
Onder commando van kapitein J.
Teekman werd de tocht gemaakt. Men
heeft volop de gelegenheid gehad om
dit fraaie schip te bewonderen en hier
heeft een in Z.-Vlaanderen gevestigde
Maatschappij getoond een goed stuk
werk te kunnen afleveren.
Nadat men Vlissingen had aange
daan, werd de terugtocht naar Ter-
neuzen aanvaard en tijdens deze tocht
vond de officiële overdracht plaats,
waarbij o.a. het woord gevoerd werd
door de heer de Klerk en de heer L.
Vuursteen.
ONDER verdenking van rond
f 30.000 te hebben verduis
terd is gearresteerd J. de L. uit
Zevenbergen. De man heeft
zichzelf bij de politie te Rotter
dam gemeld, waarna hij is over
gegeven aan de rijkspolitie te
Zevenbergen, die het onderzoek
in handen heeft.
De gearresteerde wist, dat er een
controle van zijn boeken plaats vond
en hij voorvoelde, dat zijn knoeierijen
dus toch ontdekt zouden worden. Hij
is met die gedachte naar zijn familie
te Rotterdam gegaan en heeft toen be
sloten zich bij de politie daar te mel
den.
Het schijnt een ingewikkelde zaak
te zijn, waarover op het ogenblik nog
geen volledige „klaarheid' is.
Naar het schijnt heeft de L. zelf
geen financieel voordeel uit zijn mal
versaties getrokken.
Deze malversaties moeten al ver
schillende jaren hebben plaats ge
vonden.
Hij behartigde zowel de belangen
van een waterschap als van een aan-
en verkoop-organisatie te Zevenber
gen.
En hij zou nu gelden nit de kas
van het waterschap onttrokken heb
ben om daarmee handelingen voor de
aan- en verkoop-organisatie te kun
nen verrichten.
Voor deze organisatie zou hij duur
der hebben ingekocht dan zakelijk
verantwoord was en eveneens zou hij
goedkoper hebben verkocht dan als
logisch verondersteld mocht worden.
Daarvoor boekte de organistatie dus
verliesposten, die door de L. „wegge
werkt" zouden zijn door de gaten te
stoppen met gelden uit de water-
schapskas.
BANK GAF TE VEEL.
A/fET EEN en ander heeft de L. na-
tuurlijk een speciale bedoeling.
Men heeft daarover wel bepaalde ver
moedens, maar nog geen zekerheid.
De L. had ook een machtiging van
het waterschap om bij een bank be
dragen op te nemen ten laste van het
waterschap. Hij zou nu veel hogere
bedragen hebben opgenomen, dan
waartóe hij was gemachtigd.
TIE POLITIE te Lübeck greep een
jonge Duitser in de kraag, omdat
hij zich op „verdachte" wijze in de
buurt van de postwagen van de nacht
trein naar Hamburg ophield.
Achter op de postwagen stond met
krijt geschreven: „Hou je nog van
me? Ben je Zondag vrij? Ik tel de
uren. Stuur me antwoord."
Men wachtte de terugkomst van de
trein, de volgende morgen af, en vond
toen op de achterkant van de post-
wagon het woord „ja" geschreven,
omlijnd met een hartfiguur. Het meis
je van de jonge Duitser, aldus ver
klaarde deze, was werkzaam bij de
spoorwegen te Hamburg. De politie
liet de jongeman toen maar gaan.
JK DUWDE HET STUKJE PAPIÏ5R, dat mijn pas was, door een nauwe
spleet in de grote, stevige stalen deur van de Werlgevangenis. Ik
kon zien, hoe iemand aan de andere kant het zorgvuldig bestudeerde.
Toen werd een sleutel in het slot omgedraaid. Ik ging naar binnen. En zo
was ik de eerste reporter die ooit verlof kreeg de Werlgevangenis te be
zoeken, sedert die het tehuis en het hoofdkwartier werd van de belang
rijkste en invloedrijkste groep van Hitiers generaals, nog in leven in het
hedendaagse Duitsland.
ALDUS begint Sefton Delmer in de litaire rangen waren niet vermeld,
X noill, „meiert wv e> V. J J. J
Daily Expresse een verslag van
zijn bezoek aan de generaals, wier
roemruchte daden eens de „Wehr-
machtsberichte" vulden.
Hij trof de generaals niet aan, op
gesloten in cellen, maar ze zaten in
een grote en behaaglijk ingerichte zit
kamer.
Toen we binnenkwamen, vertelt
Delmer, stonden de generaals op en
bogen ze voor' de (Engelse) kolonel.
Een seconde later werd ik voorgesteld
aan enige van de befaamdste Duitse
figuren uit oorlogstijd - grijze, grauw-
uitziende, oudachtige mannen, gekleed
in het vlekkeloos blauwe drill van de
gevangenis.
„Kesselring", zei de kolonel met 'n
zwaai van zijn hand tot een glimla
chende, krachtige kleine man voor
aan in de kamer.
„Manstein", duidde hij aan. „Ma-
ckensenSchmidtGallenkamp,
von Falkenhorst, Maelzer, Wolff, Si
monen nog andere, minder be
kende.
KESSELRING BEGINT.
TK BOOG voor ieder en ieder boog
voor mij. Toen gingen we in pret
tige, gemakkelijke stoelen zitten. Mi-
maar het was mij duidelijk, dat de
militaire hiërarchie in de gevangenis
nog gold.
Veldmaarschalk Kesselring, oud-op
perbevelhebber van de Duitse strijd
krachten in Zuid-West-Europa, was
klaarblijkelijk nummer één. Hij begon
het gesprek op deze avond evenals
hij het op alle andere avonden deed,
wanneer de groep bijeen is.
Veldmaarschalk Manstein is num
mer twee. Hij schoof zijn stoel dicht
bij de mijne en als Kesselring stil
hield, zette hij het gesprek voort.
Generaal von Mackensen met een
erg on-gevangenisachtige monocle in
zijn linkeroog, sprong er af en toe
eens tussen.
Maar Falkenhorst, toch ook een
generaal van enig kaliber en eens op
perbevelhebber in Noorwegen, sprak
alleen maar wanneer hij aangespro
ken werd.
Iedereen is natuurlijk nieuwsgierig,
wat die generaals allemaal aan Sefton
Delmer te vertellen hadden. Helaas,
de lippen van Delmer zijn gesloten
met zeven zegels; hij mocht er niet
over schrijven van de gevangenis
autoriteiten
Desondanks is het wel aardig te ho
ren, wat hij vertelt over het leven der
gevangenen. Elk hunner, schrijft hij,
heeft een eigen tuintje, waarin hij
mag kweken wat hij wil. Ze kweken
groenten als b.v. sla, die ze rauw
eten. Want deze generaals zijn slimme
heren. Ze zijn bang, dat hun mede
gevangenen wel eens hun met zorg
gekweekte producten zouden opeten,
wanneer ze eerst de kok moesten pas
seren.
ZE MOGEN OPBLIJVEN.
LIET MEEST gewaardeerde voor-
recht is, dat Kesselring en zijn
mannen om half zes, wanneer de an
dere gevangenen voor de avond in
hun cellen worden opgesloten, mogen
samenkomen in hun zitkamer.
Ze luisteren naar de radio, ze pra
ten èn ze lezen. En als er iets heel
speciaals op de radio is, b.v. een mooi
concert of een grote boksmatch dan
krijgen ze verlof om op te blijven tot
het afgelopen is.
Zijn sommige heren nogal lastig?
Manstein was, toen hij pas arriveerde,
een beetje moeilijk. Hij wilde het ge
vangenis-blauw niet aantrekken. „De
Wehrmacht", zei hij, „zou het hiermee
nooit eens zijn!"
Eerst weigerde hij ook gemelijk het
stukje tuin dat hem werd aangebo
den en weigerde hij zich te voegen
bij het groepje generaals dat onder
Kesselrings leiding bezig is, een ge
schiedenis van hun veldtochten te
schrijven voor het Amerikaanse mi
nisterie van Oorlog.
NU OOK ENTHOUSIAST.
jUTAAR THANS heeft ook Manstein
zijn tuintje en voert hij de oorlog
nog eens opnieuw op papier, even
geestdriftig als de anderen.
Het is niet te verwonderen, dat
Manstein daarvoor geestdriftig gewor
den is, want door deze geschiedschrij
ving krijgen de generaals in Werl de
kans, in aanraking te komen met hun
mede-militairen in de buitenwereld.
Het geheugen van de historieschrij
vers is niet onfeilbaar. Daarom vin
den ze het nu en dan nodig, dat een
of andere generaal vrij in doen en
laten hen in de gevangenis komt
bezoeken om hun geheugen op te fris
sen
Er zijn twee onderwerpen die voort
durend worden besproken. Het eer
ste is hun voortdurende bezorgdheid
over de financiële toestand in hun ge
zinnen. Wat er overbleef van het per
soonlijk vermogen van deze mannen
werd in beslag genomen. Hun betrek
kingen ontvangen geen pensioenen of
toelagen. Bovendien zijn ze als fami
lieleden van oorlogsmisdadigers uitge
sloten van allerlei voordelen en slacht
offers van allerlei vervolging.
Het tweede onderwerp is de in hun
ogen onrechtvaardige en onwettige ge
vangenschap, de onmogelijkheid van
hun vrijlating en van eerherstel.
Generaal Schmidt zegt: „Waarom
laten ze ons op erewoord niet vrij?"
Manstein zegt: „We begrijpen wel,
dat de geallieerden door een overeen
komst met de Russen gebonden zijn.
Maar het vasthouden van honderddui
zenden Duitsers in Rusland veroor
looft hun. de overeenkomst nietig te
verklaren. Dat zou het ons mogelijk
maken, vrij te komen".
Ze zijn het er allemaal over eens,
dat, wanneer hun proces niet herzien
wordt, er een eind gemaakt wordt
aan:
le vphnrt'
verantwoordelijkheid
mando,
2a. inter"-""":>l~ -
als b.v. de Haagse Conventie.
Kesselrings gelief-3 uitlating is: „Bij
een volgend-» oorlog zullen ze geen
soldaten in dienst kunnen nemen. Dan
moeten het advocaten zijn...."
■i -rders en
van het com-
-ten
«JET Benelux-klndje geniet nog
.altijd geen constante gezond
heid. De ene dag straalt het van
levenslust, de andere dag denkt
men het aan hartzwakte te zien
sterven. Toch zijn we het er allen
over eens, dat aan het leven van
dit kindje veel gelegen is- We
snakken naar meer eenheid, naar
vrijer verkeer, naar doelmatige sa
menwerking ln ons werelddeel. En
als de Lage Landen er nu ln zou
den slagen, op dit punt aan de rest
van Europa een geslaagd voor
beeld voor ogen te toveren, dan
zou dat toch wel erg belangrijk
zijn. De Lage Landen zijn door hun
historie, hun aard, hun economi
sche mogelijkheden ook als het
ware voorbestemd, deze rol te spe
len. Als zij het niet kunnen, wie
zou het dan wel kunnen?
Nu Is het zeker een handicap ge
weest, dat voor Nederland en Bel
gië de zware weg naar de
economische opgang na de oorlog
van 'n verschillend vertrekpunt uit
Is begonnen. België, eerder bevrijd
met betrekkelijk minder schade op
geknapt, kon er dadelijk een flinke
spurt ln zetten. Het viel zijn re
geerders daardoor ook gemakkelij
ker op de kaart der economische
vrijheid te spelen, een kaart, die
ln de eerste na-oorlogsjaren wel
niet zozeer gewaardeerd werd, doch
die thans als steeds belangrijker
wordt aangezien en zeker ook wel
eens overschat wordt- Nederland
sukkelde achteraan. Het moest een
noodhulshouding Inrichten met
veel beperkingen. Zijn regeerders
waren trouwens ook niet steeds
vrij van een al te groot geloof ln
het leidend vermogen der Over
heid. De lonen- en prjjzenontwlk-
keling voltrok zich anders in de
beide landen. En zo had de Bene-
lux-gedachte zich een weg te ba
nen door een heel struweel van
lnzlchtverschillen, feitelijke tegen
kanting, misverstanden, tempera
mentsontladingen en historische
herinneringen.
De doornen en lianen in dit stru
weel leken wei eens onoverkome
lijk. Een dag of tien geleden nog
was de toon in de Belgische pers
ten aanzien van Nederland zo bit
ter, dat er wel eerder sprake scheen
te zijn van erfvijanden dan van
Beneluxvrienden. De in Oostende
voor 28 Juni vastgestelde minis
tersconferentie werd de ancfere
dag reeds afgelast. Maar toen za
gen Stikker en van Zeeland elkaar
te Parijs maar eens recht in oe
ogen en er was opeens geen vuil
tje meer hl de lucht.
De Nederlanders kregen
vriendelijke schouderklopjes van
de Belgische journalisten: „Ze
hadden toch zo prachtig bemid
deld, er moet nu '■och maar weer
gauw een Benelux-conferentle ko
men.
We zullen ons door boze geluiden
maar niet uit ons evenwicht laten
brengen, doch daarnaast de extra-
vriendelijkheden met wat scepti
cisme bejegenen.
het Is zó: de Benelux staat er
niet slecht voor. Het is echter
ook zó: de moeilijkheden zijn n.j
groot. En we moeten ervoor zor
gen, geen verwachtingen te wek
ken, welke toch niet verwezenlijkt
kunnen worden.
Zo had en heeft het men maar
voortdurend over een Unie, die zo
niet op 1 Juli dan tóch in zeer
nabije toekomst nakende is.
Die Unie, waarnaar we toe wer
ken, ls immers nog lang niet het
regime van wederzijds verkeer, dat
bijvoorbeeld België en Luxemburg
kennen.
Het jaarverslag van het Belgi
sche comité voor de Benelux- sa
menwerking, een stuk, dat zeker
een stempel van optimisme draagt,
zegt toch ook:
In den beginne zal dit nieuwe regiem
geen grote verschilpunten vertonen met
hetgeen tevoren reeds bestond, o.a. als
gevolg van het handhaven van een
aantal beperkingen op financieel en
monetair gebied. Het is evenwel waar
schijnlijk, dat deze laatste beperkingen
zeer spoedig zullen verdwijnen
Verscheidene bepalingen van dé over
eenkomst betreffende de éénmaking
van de accijnsrechten, werden reeds
van kracht, b.v. die, welke betrekking
hebben op de rechten op benzine in
Belgie en de rechten op benzine en
tabak m Nederland. Hetzelfde zal
waarschijnlijk binnenkort gelden voor
bier en alcohol, hoewel geenszins uit
het oog mag worden verloren, dat er
zeer ernstige moeilijkheden bestaan.
Deze moeilijkheden vloeien voort zo
wel uit het verschil in wetgeving ln
ue Beneluxlanden als uit de mate van
het verweer tegen het alcoholisme,
waardoor de concurrentievoorwaarden
tussen de producenten der drie landen
niet dezelfde zijn.
Verder wijst het verslag ook
hierop:
Indien de toewijzingen van het pjan-
Marshall aanzienlijk verminderen voor
dat een opossing is gevonden voor het
moeilijke probleem der betalingen in
de Benelux, zouden de thans bestaande
vrijmakingen van het handelsverkeer
niet gehandhaafd kunnen worden. In
dat geval zou het handhaven van een
zeker evenwicht het herstel der con-
tingenteringen noodzakelijk maken. Een
dergelijke maatregel zou evenwel door
de psychologische weerslag ervan
ernstige schade toebrengen aan de ge
dachte der toenadering tussen de drie
landen.
Natuurlijk is dit maar een ver
onderstelling. Voor het volgend
jaar schijnt Nederland ln leder ge
val wel van voldoende trekkings
rechten verzekerd t zijn. Doch de
mogelijkheid zou niet geopperd
zijn, als ze geheel uitgesloten was.
(slot op pagina 2)