Ook het Franse kabinet staat op de helling KNOEIERIJEN HET 30.000 GLD. IN ZEVENBERGEN Oorlogs-generaals aan 't tuinieren Weer brand in een trein met MET HET PLAN-SCHUMAN ALS ACHTERGROND schoolkinderen 60 Babies op schip verwacht Langzaam voorwaarts Vertrouwensvotum zal Bidault vandaag niet kunnen halen DAGBLAD VOOR ZEELAND HET BEGON MET DE SALARISSEN Critiek uit Indonesië op van Maarseveen Vliegend reuzenfort verongelukt Luierwas groeit dagelijks Oorzaak: vastlopen der remmen? Achtervolging over de daken 5 Af en toe zonneschijn „Egbert Wagenborg'' deed proefvaart Verliesposten van aan- en verkoop-organisatie gestopt met gelden van waterschap Verdachte meldde zich i.t Rotterdam Trein als postillon d'amour OP BEZOEK BIJ HITLERS OUDE STAF Manstein: Hiermee zou de Wehrmacht het nooit eens zijn!" ZESDE JAARGANG No. 1723 Uitgave: N.V. Uitgevers Mij. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda, Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts, C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr. H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal, per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet- postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse abonnementen worden op aanvraag verstrekt Voor God, Koningin en Vaderland ZATERDAG 24 JUNI 1950 Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.25 per m/m. (Ingezonden Mededelingen t 0.60 per m/m)Voor advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede delingen i 025 per m/m). Staatwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek „'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, Telefoon 2238 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102. (Bijbureaux: OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon 35; TERNEUZElLAxelgeat^at^45^Tel^oon^3<7)^ NA 9 MAANDEN DE ZAKEN VAN FRANKRIJK te hebben behartigd, bestaat er kans, dat het kabinet-Bidault vandaag gaat sneuvelen. Dat is dan de tweede Europese regering, die op de helling staat. Want ook het Britse Labour-kabinet is zoals v/ij Donderdag reeds meedeelden niet meer geheel en al veilig. En opmerkelijk is, dat de achtergrond van de labiele positie van het Britse en Franse kabinet het plan-Schuman is. T>E REVOLTE tegen de Franse re gering komt uit de socialistische hoek. De onmiddellijke oorzaak is de kwestie der ambtenaren-salarissen. De socialisten willen deze persé verhoogd zien, maar minister van Financiën Pet- sche bezweert, dat het Franse bruin tje dat onmogelijk kan trekken. Niettemin verloor de regering het bij de stemming. Eerste minister Bidault heeft nu het vertrouwensvotum gesteld. Dit komt vandaag aan de orde en volgens in siders bestaat er groot gevaar, dat Bidault's regering ten val wordt ge bracht. De kwestie der ambtenaren-salaris sen is wel de onmiddellijke oorzaak van de nederlaag van Bidault c.s., maar de feitelijke achtergrond moet in het plan-Schuman worden gezocht. Tekenend is immers wel, dat bij de stemming over de ambtenaren-salaris sen niet alleen de socialisten tegen de regering hebben gestemd, maar ook enige radicale, gematigde en rechtse afgevaardigden. De tegenstemmers hebben het maar kwaad kunnen zetten, dat de regering geweigerd heeft meer inlichtingen over het plan te verstrekken. Boven dien schijnt hun vertrouwen in Schu- man geschokt te zijn in verband met zijn behandeling van de Tunesische kwestie en die der vroegere Italiaan se koloniën in Noord-Afrika. BIDAULT VOOR SCHUMAN TNDIEN BIDAULT vandaag wil win- nen, moet hij practisch alle afge vaardigden der andere partijen, met inbegrip der ca. 60 Gaullisten op zich verenigen tegenover de socialisten. Die kans is heel klein, want de Gaullisten (die nu 1 mlllioen leden hebben) hebben gezegd om po litieke redenen de regering niet te zullen steunen. Reuter noemt intussen al Bidault als de mogelijke opvolger van Schu- man voor de portefeuille van buiten landse zaken. EnBidault is een minder geestdriftige aanhanger van het plan-Schuman. Daaruit zou te concluderen vallen, dat de Franse afgevaardigden bij de nog komende zes-landen-besprekingen over het plan-Schuman wel iets van hun vuur zullen verliezen. TNTUSSEN zijn de zes-Landen-bespre- kingen te Parijs voor een week opgeschort. De verschillende afgevaar digden gaan naar huis om nader met hun regeringen overleg te plegen. TAE DUIDELIJKE verklaring van mi- nister van Maarseveen over Nw.- Guinea in de Eerste Kamer, heeft in Indonesië nogal wat commentaar uit gelokt. In kringen van de regering van de R.I.S. vernam de speciale correspon dent van het A. N. P., dat men de positieve uitspraak van m5*-* van Maarseveen, waarvoor geen aanleiding bestond, ten zeerste betreurt. Vele ministers in het kabinet van de R. I. S., evenals in het kabinet van de Republik Indonesia, zijn overigens niet bijzonder enthou siast over de wijze, waarop president Sukarno tijdens zijn rondreis met de premier van India Pandit Nehroe, de kwestie-Irian beband-ide in practisch alle toespraken, die hij hield. Men is van covattin.;, dat de president zich beter buiten de po litiek zou kunnen houden en het hier door voor de regering niet gemakke lijker maakt, de kwestie binnen liet kader van het Nederlands-Indo i sisch overleg op te lossen. Twee leden der bemanning vermist? DEN AMERIKAANS vliegend reu- ■Ci zenfort, met 'n bemanning van elf koppen aan boord, wordt vermist. Het vermiste toestel was van het eiland Goeam vertrokken voor oefenings- bombardementsvluchten boven het eiland Okinawa. Een vliegtuig heeft vlotten ontdekt met 9 overlevenden. n/flN-TENS 3 baby's per dag wor- "1 (,Cil geboren aan boord van de „Atlantis", het schip, dat Nederland se militairen en hun gezinnen uit In donesië naar Nederland transpor- teert. De Atlantis" was eens een luxe schip, dat toeristen over de wereld zeeën voerde en dat thans ingescha keld is in de repatriëring. De beman ning heeft aan boord scoring-borden opgesteld met kolommen voor jon gens en meisjes. Maar de toekomstige en niet-toekomstige vaders werden kwaad toen ze dat zagen en dus ver huisden de matrozen hun borden naar hun eigen kwartier. Een der leden van de bemanning Hartley schreef naar zijn fami- lie in Engeland: „De passagierslijst moest al veranderd wórden tussen het ogenblik van inscheping en dat van vertrek. Er waren 3 baby's geboren, vóór het schip los was van de kade. Een jongen, die Felix Atlantis zal he ten werd 10 minuten nadat zijn moeder aan boord was, geboren". DE LUIERWAS 24 SCHEPEN worden thans gebruikt voor het zenden van Amerikaanse militaire goederen naar Frankrijk, Engeland, Italië, België, Nederland, Luxemburg, Denemarken en Noorwe gen. PAUL STRUYE (C.V.P.) is voorzitter van de Belgische Senaat, die nu be staat uit 91 C.V.P., 62 Soc., 19 Lib. en 3 Communisten. HET NIEUWSTE TYPE Britse straal jagers heeft de tocht Londen-Brussel Vrijdag afgelegd in de recordtijd van 25 minuten. EEN LONDENAAR, die uit de ge vangenis ontslagen werd, omdat de gevangenisdokters hadden verklaard, dat hij nooit van zijn blindheid gene zen kon, kon de dag na zijn vrijlating plotseling weer zien. Hij zal in vrij heid mogen blijven. EEN GEDEELTE van een meubelfa briek in de gemeente Ede, is door 'n felle brand in de as gelegd. De scha de bedraagt 75.000 gld. IN ZUID-AFRIKA is een wetsontwerp tot het verbieden van de communis tische partij aangenomen. GENERAAL REVERS en generaal Mast, die wegens hun verwikkeling in de „zaak der generaals" door de Franse regering op pensioen zijn ge steld, hebben tegen deze disciplinaire maatregel geprotesteerd. JEAN DUVIEUSART, de Belgische premier heeft voor Maandag een audiëntie aangevraagd bij Koning Leopold. Zwitserland voelt nog steeds niet voor het vrouwenkiesrecht. IN NOORD-NIGERIA is een Afrikaans gezin verrijkt met een vijfling. HET INSTITUUT van de onderne- mingswachten in Indonesië is opgehe ven. De wachten zullen zo spoedig mogelijk in de staatspolitie worden opgenomen. IN STROMENDE REGEN meerde Vrijdagmiddag het 12'96 ton metende Amerikaanse s.s. „General Ms. Rae", met 1400 repatriërende militairen aan boord in de Schiehaven te Rotterdam. HET s.s. „AMaRAPOORA", dat met 650 passagiers uit Djakarta naar Am sterdam onderweg is, wordt niet 29 Juni, doch reeds Dinsdag 27 Juni in Amsterdam verwacht. POSITIES TROEPENSCHEPEN: Goya 22-6 te Suez. Tabinta passeerde 22-6 te Minicoy. Castel Bianco 23-6 te Suez. General Taylor 22-6 van Port Said. 1-7 verwacht te Amsterdam. p>EN WAGEN van een extra trein met schoolkinderen is bij het sta tion De Klomp, tussen Utrecht en Ede in brand gevlogen. De trein, die bestond uit 11 wagens van een electriscb treinstel, was met schoolkinderen van Koog aan de Zaan op weg naar Arnhem. Een van de middelste wagens vatte vlam. Een der geleiders van de schoolkin deren, bemerkte rook-ontwikkeling en inmiddels had de wagenvoerder ook reeds ontdekt, dat er iets gaande was. Hy bracht de trein tot stilstand. De vlammen sloegen toen reeds uit de zevende wagen, die onmiddellijk afge koppeld werd. De kinderen verlieten direct de trein zonder dat van enige paniekstemming sprake was. De brandweer uit Eder- veen slaagde er na korte tijd in de brand te blussen, terwijl de brandweer uit Ede door motorstoring werkeloos moest toezien. De brandweer ondervond bij het blussingswerk moeilijkheden, doordat seinpatronen, die tot de vaste inven taris van een wagen behoren, ontplof ten. Treinpersoneel trachtte aanvan kelijk met, schuimblusapparaten het vuur te blussen, doch' de omvang er van was te groot om onmiddellijk re sultaat te hebben. Ongevallen hebben zich onder de kinderen of het treinpersoneel niet voorgedaan. Het schoolreisje naar Arnhem is na het ongeval met een wagen minder voortgezet en in de beste stemming werd het doel der reis bereikt. Luid zingend verlieten de kin deren het station. PR KON worden vastgesteld, dat het vastlopen van remmen het onge val heeft veroorzaakt. Door de ont wikkelde warmte is de vloer gaan branden. Vrijwel zeker is de brand in de trein, kort geleden bij Maartens dijk, aan dezelfde oorzaak te wijten. Dergelijke gevallen van brand waren voor de oorlog bij de spoorwegen vrij wel onbekend. Het merkwaardige is, dat in beide gevallen voor-oorlogs materiëel in gebruik was. Uiteraard is een uitgebreid onderzoek gaande. Vooralsnog is er geen reden om aan iets anders dan louter toevallige om standigheden te denken, aldus de me ning van de heer Giesberger, direc teur van de Ned. Spoorwegen. Wat ceist een comfortabele wagon FAF 11 JUNI j.l. stak het schip van wal en op 15 Juni, te midder nacht, waren er al 12 jongens en 4 meisjes geboren. De staf (waaronder 5 dokters) die belast is met het scheepshospitaal, is opgevoerd tot 73 personen. Op een normale reis zijn er 6 men en, wier hele dagtaak gevuld is met de laierwas. Hun aantai moest wor den verdubbeld, om er thans mee klaar te kunnen komen. Aan zijn brief voegt Hartley toe: „Nu weten we, waarom er in Batavia zo weinig nachtclubs vtjn. De hele bevolking is baby-sitter." En onder zijn handtekening stond als P.S.: „Sedert ik deze brief begon nen ben. is er alwéér een baby ge boren," Begin volgende maand wordt de Atlantis met zeker 60 meer passagiers als waarmee hij in zee stak, te Am sterdam verwacht. Frère Jean Marie Annee van de Sint Paulus-Abdij te Oosterhout schil derde in opdracht van de gemeente Oosterhout een statie-portret van H. M. Koningin Juliana. Voor een uitvoerige beschrijving zie men pag. drie. Lastige klant gegrepen TAE 28-JARIGE schoenmaker Th. van H., die zich Woensdag door een Antwerpse taxi van Antwerpen naar Rotterdam liet brengen, maar zonder betalen de vlucht nam, is toch nog in handen van de politie gevallen. Na een wilde jacht over de daken werd hij in de kraag gegrepen. Tij dens zijn vlucht over de daken en door dakvensters bedreigde hij nog een bewoonster met een revolver en deed hij de de(ir op slot, maar het duurde niet lang of hij moest zich gewillig overgeven. Hij bleek een ko gel in de linker-enkel te hebben. J Weersverwachting, geldig tot t Zoterdagavond: V toe :o UL\vo kt met af en x schijn en o- droog weer. Meest matige Weste- I' e v ad. Deze "ie of iets ho- Heden: Zon onder 21.04 uur en op 14.33 r. Zondag: Zon 4.20 rne *t.0t o„r. Maan op 16.03 u. en onder 1 uur. "T?.anilag: Zon op maan op 1.16 uur. Veel belangstelling TN DE afgelopen week heeft Egbert Wagenborg, de eerste kustvaar der, die op de werf van de Terneu- zense Scheepsbouw Mij. voltooid werd, zijn proefvaart gemaakt en Donderdag vond de officiële over dracht op de Westerschelde aan de nieuwe eigenaar plaats. Vele autoriteiten waren op deze tocht aanwezig, o.a. oud-minister Ir. H. Vos, de heer Ir. v. d. Kerk van de Rijkswaterstaat te Terneuzen. de rijks havenmeester de heer Lambrechtsen van Ritthem, de heer H. de Meyer, de directeur van de werf, waarop dit schip gebouwd werd de heer J. de Klerk en vele anderen. Onder commando van kapitein J. Teekman werd de tocht gemaakt. Men heeft volop de gelegenheid gehad om dit fraaie schip te bewonderen en hier heeft een in Z.-Vlaanderen gevestigde Maatschappij getoond een goed stuk werk te kunnen afleveren. Nadat men Vlissingen had aange daan, werd de terugtocht naar Ter- neuzen aanvaard en tijdens deze tocht vond de officiële overdracht plaats, waarbij o.a. het woord gevoerd werd door de heer de Klerk en de heer L. Vuursteen. ONDER verdenking van rond f 30.000 te hebben verduis terd is gearresteerd J. de L. uit Zevenbergen. De man heeft zichzelf bij de politie te Rotter dam gemeld, waarna hij is over gegeven aan de rijkspolitie te Zevenbergen, die het onderzoek in handen heeft. De gearresteerde wist, dat er een controle van zijn boeken plaats vond en hij voorvoelde, dat zijn knoeierijen dus toch ontdekt zouden worden. Hij is met die gedachte naar zijn familie te Rotterdam gegaan en heeft toen be sloten zich bij de politie daar te mel den. Het schijnt een ingewikkelde zaak te zijn, waarover op het ogenblik nog geen volledige „klaarheid' is. Naar het schijnt heeft de L. zelf geen financieel voordeel uit zijn mal versaties getrokken. Deze malversaties moeten al ver schillende jaren hebben plaats ge vonden. Hij behartigde zowel de belangen van een waterschap als van een aan- en verkoop-organisatie te Zevenber gen. En hij zou nu gelden nit de kas van het waterschap onttrokken heb ben om daarmee handelingen voor de aan- en verkoop-organisatie te kun nen verrichten. Voor deze organisatie zou hij duur der hebben ingekocht dan zakelijk verantwoord was en eveneens zou hij goedkoper hebben verkocht dan als logisch verondersteld mocht worden. Daarvoor boekte de organistatie dus verliesposten, die door de L. „wegge werkt" zouden zijn door de gaten te stoppen met gelden uit de water- schapskas. BANK GAF TE VEEL. A/fET EEN en ander heeft de L. na- tuurlijk een speciale bedoeling. Men heeft daarover wel bepaalde ver moedens, maar nog geen zekerheid. De L. had ook een machtiging van het waterschap om bij een bank be dragen op te nemen ten laste van het waterschap. Hij zou nu veel hogere bedragen hebben opgenomen, dan waartóe hij was gemachtigd. TIE POLITIE te Lübeck greep een jonge Duitser in de kraag, omdat hij zich op „verdachte" wijze in de buurt van de postwagen van de nacht trein naar Hamburg ophield. Achter op de postwagen stond met krijt geschreven: „Hou je nog van me? Ben je Zondag vrij? Ik tel de uren. Stuur me antwoord." Men wachtte de terugkomst van de trein, de volgende morgen af, en vond toen op de achterkant van de post- wagon het woord „ja" geschreven, omlijnd met een hartfiguur. Het meis je van de jonge Duitser, aldus ver klaarde deze, was werkzaam bij de spoorwegen te Hamburg. De politie liet de jongeman toen maar gaan. JK DUWDE HET STUKJE PAPIÏ5R, dat mijn pas was, door een nauwe spleet in de grote, stevige stalen deur van de Werlgevangenis. Ik kon zien, hoe iemand aan de andere kant het zorgvuldig bestudeerde. Toen werd een sleutel in het slot omgedraaid. Ik ging naar binnen. En zo was ik de eerste reporter die ooit verlof kreeg de Werlgevangenis te be zoeken, sedert die het tehuis en het hoofdkwartier werd van de belang rijkste en invloedrijkste groep van Hitiers generaals, nog in leven in het hedendaagse Duitsland. ALDUS begint Sefton Delmer in de litaire rangen waren niet vermeld, X noill, „meiert wv e> V. J J. J Daily Expresse een verslag van zijn bezoek aan de generaals, wier roemruchte daden eens de „Wehr- machtsberichte" vulden. Hij trof de generaals niet aan, op gesloten in cellen, maar ze zaten in een grote en behaaglijk ingerichte zit kamer. Toen we binnenkwamen, vertelt Delmer, stonden de generaals op en bogen ze voor' de (Engelse) kolonel. Een seconde later werd ik voorgesteld aan enige van de befaamdste Duitse figuren uit oorlogstijd - grijze, grauw- uitziende, oudachtige mannen, gekleed in het vlekkeloos blauwe drill van de gevangenis. „Kesselring", zei de kolonel met 'n zwaai van zijn hand tot een glimla chende, krachtige kleine man voor aan in de kamer. „Manstein", duidde hij aan. „Ma- ckensenSchmidtGallenkamp, von Falkenhorst, Maelzer, Wolff, Si monen nog andere, minder be kende. KESSELRING BEGINT. TK BOOG voor ieder en ieder boog voor mij. Toen gingen we in pret tige, gemakkelijke stoelen zitten. Mi- maar het was mij duidelijk, dat de militaire hiërarchie in de gevangenis nog gold. Veldmaarschalk Kesselring, oud-op perbevelhebber van de Duitse strijd krachten in Zuid-West-Europa, was klaarblijkelijk nummer één. Hij begon het gesprek op deze avond evenals hij het op alle andere avonden deed, wanneer de groep bijeen is. Veldmaarschalk Manstein is num mer twee. Hij schoof zijn stoel dicht bij de mijne en als Kesselring stil hield, zette hij het gesprek voort. Generaal von Mackensen met een erg on-gevangenisachtige monocle in zijn linkeroog, sprong er af en toe eens tussen. Maar Falkenhorst, toch ook een generaal van enig kaliber en eens op perbevelhebber in Noorwegen, sprak alleen maar wanneer hij aangespro ken werd. Iedereen is natuurlijk nieuwsgierig, wat die generaals allemaal aan Sefton Delmer te vertellen hadden. Helaas, de lippen van Delmer zijn gesloten met zeven zegels; hij mocht er niet over schrijven van de gevangenis autoriteiten Desondanks is het wel aardig te ho ren, wat hij vertelt over het leven der gevangenen. Elk hunner, schrijft hij, heeft een eigen tuintje, waarin hij mag kweken wat hij wil. Ze kweken groenten als b.v. sla, die ze rauw eten. Want deze generaals zijn slimme heren. Ze zijn bang, dat hun mede gevangenen wel eens hun met zorg gekweekte producten zouden opeten, wanneer ze eerst de kok moesten pas seren. ZE MOGEN OPBLIJVEN. LIET MEEST gewaardeerde voor- recht is, dat Kesselring en zijn mannen om half zes, wanneer de an dere gevangenen voor de avond in hun cellen worden opgesloten, mogen samenkomen in hun zitkamer. Ze luisteren naar de radio, ze pra ten èn ze lezen. En als er iets heel speciaals op de radio is, b.v. een mooi concert of een grote boksmatch dan krijgen ze verlof om op te blijven tot het afgelopen is. Zijn sommige heren nogal lastig? Manstein was, toen hij pas arriveerde, een beetje moeilijk. Hij wilde het ge vangenis-blauw niet aantrekken. „De Wehrmacht", zei hij, „zou het hiermee nooit eens zijn!" Eerst weigerde hij ook gemelijk het stukje tuin dat hem werd aangebo den en weigerde hij zich te voegen bij het groepje generaals dat onder Kesselrings leiding bezig is, een ge schiedenis van hun veldtochten te schrijven voor het Amerikaanse mi nisterie van Oorlog. NU OOK ENTHOUSIAST. jUTAAR THANS heeft ook Manstein zijn tuintje en voert hij de oorlog nog eens opnieuw op papier, even geestdriftig als de anderen. Het is niet te verwonderen, dat Manstein daarvoor geestdriftig gewor den is, want door deze geschiedschrij ving krijgen de generaals in Werl de kans, in aanraking te komen met hun mede-militairen in de buitenwereld. Het geheugen van de historieschrij vers is niet onfeilbaar. Daarom vin den ze het nu en dan nodig, dat een of andere generaal vrij in doen en laten hen in de gevangenis komt bezoeken om hun geheugen op te fris sen Er zijn twee onderwerpen die voort durend worden besproken. Het eer ste is hun voortdurende bezorgdheid over de financiële toestand in hun ge zinnen. Wat er overbleef van het per soonlijk vermogen van deze mannen werd in beslag genomen. Hun betrek kingen ontvangen geen pensioenen of toelagen. Bovendien zijn ze als fami lieleden van oorlogsmisdadigers uitge sloten van allerlei voordelen en slacht offers van allerlei vervolging. Het tweede onderwerp is de in hun ogen onrechtvaardige en onwettige ge vangenschap, de onmogelijkheid van hun vrijlating en van eerherstel. Generaal Schmidt zegt: „Waarom laten ze ons op erewoord niet vrij?" Manstein zegt: „We begrijpen wel, dat de geallieerden door een overeen komst met de Russen gebonden zijn. Maar het vasthouden van honderddui zenden Duitsers in Rusland veroor looft hun. de overeenkomst nietig te verklaren. Dat zou het ons mogelijk maken, vrij te komen". Ze zijn het er allemaal over eens, dat, wanneer hun proces niet herzien wordt, er een eind gemaakt wordt aan: le vphnrt' verantwoordelijkheid mando, 2a. inter"-""":>l~ - als b.v. de Haagse Conventie. Kesselrings gelief-3 uitlating is: „Bij een volgend-» oorlog zullen ze geen soldaten in dienst kunnen nemen. Dan moeten het advocaten zijn...." ■i -rders en van het com- -ten «JET Benelux-klndje geniet nog .altijd geen constante gezond heid. De ene dag straalt het van levenslust, de andere dag denkt men het aan hartzwakte te zien sterven. Toch zijn we het er allen over eens, dat aan het leven van dit kindje veel gelegen is- We snakken naar meer eenheid, naar vrijer verkeer, naar doelmatige sa menwerking ln ons werelddeel. En als de Lage Landen er nu ln zou den slagen, op dit punt aan de rest van Europa een geslaagd voor beeld voor ogen te toveren, dan zou dat toch wel erg belangrijk zijn. De Lage Landen zijn door hun historie, hun aard, hun economi sche mogelijkheden ook als het ware voorbestemd, deze rol te spe len. Als zij het niet kunnen, wie zou het dan wel kunnen? Nu Is het zeker een handicap ge weest, dat voor Nederland en Bel gië de zware weg naar de economische opgang na de oorlog van 'n verschillend vertrekpunt uit Is begonnen. België, eerder bevrijd met betrekkelijk minder schade op geknapt, kon er dadelijk een flinke spurt ln zetten. Het viel zijn re geerders daardoor ook gemakkelij ker op de kaart der economische vrijheid te spelen, een kaart, die ln de eerste na-oorlogsjaren wel niet zozeer gewaardeerd werd, doch die thans als steeds belangrijker wordt aangezien en zeker ook wel eens overschat wordt- Nederland sukkelde achteraan. Het moest een noodhulshouding Inrichten met veel beperkingen. Zijn regeerders waren trouwens ook niet steeds vrij van een al te groot geloof ln het leidend vermogen der Over heid. De lonen- en prjjzenontwlk- keling voltrok zich anders in de beide landen. En zo had de Bene- lux-gedachte zich een weg te ba nen door een heel struweel van lnzlchtverschillen, feitelijke tegen kanting, misverstanden, tempera mentsontladingen en historische herinneringen. De doornen en lianen in dit stru weel leken wei eens onoverkome lijk. Een dag of tien geleden nog was de toon in de Belgische pers ten aanzien van Nederland zo bit ter, dat er wel eerder sprake scheen te zijn van erfvijanden dan van Beneluxvrienden. De in Oostende voor 28 Juni vastgestelde minis tersconferentie werd de ancfere dag reeds afgelast. Maar toen za gen Stikker en van Zeeland elkaar te Parijs maar eens recht in oe ogen en er was opeens geen vuil tje meer hl de lucht. De Nederlanders kregen vriendelijke schouderklopjes van de Belgische journalisten: „Ze hadden toch zo prachtig bemid deld, er moet nu '■och maar weer gauw een Benelux-conferentle ko men. We zullen ons door boze geluiden maar niet uit ons evenwicht laten brengen, doch daarnaast de extra- vriendelijkheden met wat scepti cisme bejegenen. het Is zó: de Benelux staat er niet slecht voor. Het is echter ook zó: de moeilijkheden zijn n.j groot. En we moeten ervoor zor gen, geen verwachtingen te wek ken, welke toch niet verwezenlijkt kunnen worden. Zo had en heeft het men maar voortdurend over een Unie, die zo niet op 1 Juli dan tóch in zeer nabije toekomst nakende is. Die Unie, waarnaar we toe wer ken, ls immers nog lang niet het regime van wederzijds verkeer, dat bijvoorbeeld België en Luxemburg kennen. Het jaarverslag van het Belgi sche comité voor de Benelux- sa menwerking, een stuk, dat zeker een stempel van optimisme draagt, zegt toch ook: In den beginne zal dit nieuwe regiem geen grote verschilpunten vertonen met hetgeen tevoren reeds bestond, o.a. als gevolg van het handhaven van een aantal beperkingen op financieel en monetair gebied. Het is evenwel waar schijnlijk, dat deze laatste beperkingen zeer spoedig zullen verdwijnen Verscheidene bepalingen van dé over eenkomst betreffende de éénmaking van de accijnsrechten, werden reeds van kracht, b.v. die, welke betrekking hebben op de rechten op benzine in Belgie en de rechten op benzine en tabak m Nederland. Hetzelfde zal waarschijnlijk binnenkort gelden voor bier en alcohol, hoewel geenszins uit het oog mag worden verloren, dat er zeer ernstige moeilijkheden bestaan. Deze moeilijkheden vloeien voort zo wel uit het verschil in wetgeving ln ue Beneluxlanden als uit de mate van het verweer tegen het alcoholisme, waardoor de concurrentievoorwaarden tussen de producenten der drie landen niet dezelfde zijn. Verder wijst het verslag ook hierop: Indien de toewijzingen van het pjan- Marshall aanzienlijk verminderen voor dat een opossing is gevonden voor het moeilijke probleem der betalingen in de Benelux, zouden de thans bestaande vrijmakingen van het handelsverkeer niet gehandhaafd kunnen worden. In dat geval zou het handhaven van een zeker evenwicht het herstel der con- tingenteringen noodzakelijk maken. Een dergelijke maatregel zou evenwel door de psychologische weerslag ervan ernstige schade toebrengen aan de ge dachte der toenadering tussen de drie landen. Natuurlijk is dit maar een ver onderstelling. Voor het volgend jaar schijnt Nederland ln leder ge val wel van voldoende trekkings rechten verzekerd t zijn. Doch de mogelijkheid zou niet geopperd zijn, als ze geheel uitgesloten was. (slot op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1950 | | pagina 1