I
DE C.V.P.
Leopold te doen
IS VASTBESLOTEN
terugkeren
Aprii-grappen deden opgeld
K.L.M.-V0GELS vliegen 60.000 k.m. PER DAG
Vrijheid
en binding
VROUW VERDWEEN met f 75 millioen
IN DE GOLVEN
Pater Lombardi naar
Nederland
748.-
288.-
EYSKENS ZOEKT NOG
naar Katholiek-liberale coalitie
Telefoon 2711
\7 5.-
NA DE MISLUKKING VAN DE LIBERAAL DEVEZE:
Geen algeheel herstel
van gemeentepolitie
„IJzeren partij-discipline"
Paas-bedevaart naar
Rome vertrokken
Opnieuw „internationa
lisatie Jeruzalem" door
V. N. aangenomen
Illegaliteit vermoordde na de
bevrijding een verraadster
Nieuwe bergingspoging ,JRenate Leonhard
Minister Stikker
voorzitter O.E.E.S.
Plesman: „Hoe groter de snelheid, des te heter de serüice'
Zes keer per week van Indonesië naar Amster
dam in 45 uur, met 'n overstapje naar New-York
Straks 12 maal per
week naar Rome
„Je bent een flinke
jongen...."
MINISTER „PIEFTINCK" VERZINT WETSONTWERP
SATYRE VAN DE WEGVERVOERDERS
DEMONSTRATIE VAN „VLIEGENDE
SCHOTEL" EN DWERGWALVISJES
Westenwind
„Achteruit
een treffend symbool"
Verwarring over emi
gratie naar Australië
>ven,
>tels.
r bij
»tie!
bogen
en
.toelen,
\e
si
2 roya1
,et prima
ipkamer
,ekast, bis-
;tjes,
toilet-
ZESDE JAARGANG No. 1656
Uitgave: N V. Uitgevers Mij. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda,
Reigerstraat 16, Tdl.: Redactie 8181, Admini
stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts,
C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr.
H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne
mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal,
per post f 4.75, per week (uitsluitend b(j niet-
postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent.
Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse
abonnementen worden op aanvraag verstrekt.
Voor God, Koningin en Vaderland
W O E N S D A G 5 APRIL 1950
Advertentieprijs voor de gehele oplage: 10.25
per m/m. (Ingezonden Mededelingen f O W
per m/ro)Vobr advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
editie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede
delingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent
per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor
prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt
verwezen naar de desbetreffende rubriek.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling met
verlangen af te geven, worden vernietigd.
Bureau voor de Zéeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, Telefoon 2236 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele poort_7ijrelefoon_10Z_
(Birbureaux. OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon 35; terneuzen-Axelsestraat 45. Telefoon 2347).
NADAT DE LIBERAAL DEVEZE aan Prins-Regent Karei
zijn opdracht tot het vormen van een nieuw Kabinet had
teruggegeven, werd Gaston Eyskens door de Prins-regent in
audiëntie ontvangen. Hij ontving echter (nog) geen opdracht tot
het vormen van een Regering. Men is in Brussel algemeen van
oordeel, dat Eyskens zal proberen een katholiek-liberale coalitie
te vormen om, wanneer hij daarin niet mocht slagen, een homo
geen katholieke Regering te gaan samenstellen.
RAPPORT LANGEMEYER
VERSCHENEN.
tiet POLITIE-RAPPORT van de
commissie Langemeyer is ver
schenen. Daaruit blijkt, dat eenstem
mig het algeheel herstel van de plaat
selijke politie voor alle gemeenten
wordt verworpen. Ook herstel van de
positie der vroegere politietroepen
wordt niet nodig geacht. Wel stelt de
commissie een territoriale scheiding
van de politie voor, enerzijds in een
algemene politie en anderzijds in een
gemeentepolitie in een aantal grotere
gemeenten met een eigen politie. De
commissie komt tenslotte na uitvoe
rige beschouwingen met een in een
wetsontwerp neergelegd voorstel, dat
een Rijkscommissie van advies zal
worden ingesteld voor de gemeente
politie om het aantal gemeenten met
gemeentepolitie nader te bepalen. Het
rapport Langemeyer is getekend door
8 leden en een adviseur. Er is ook
een minderheidsrapport van 5 leden.
Deze minderheid staat o.a. voor, dat
in alle gemeenten ofwel een gemeen
telijke ofwel een gewestelijke politie
zal zijn en daarnaast een Rijkspolitie
en de Kon. Marechaussee voor open
bare bewaking en voor bijstand aan
burgerlijke politie.
EEN STRAALJAGER (Meteor) vloog
in 68 minuten van Londen naar Ko
penhagen. Dit is een recordverbetering
met 12 minuten. De afstand is 972 kjn.
TAE Christelijke Volkspartij heeft
haar plannen om de verbanning
van de Koning te beëindigen door
hem voor einde Mei weer op de troon
te brengen „voltooid", zo is gisteren
door een woordvoerder van de Ka
tholieke partij verklaard.
De Katholieke afgevaardigde De
Schrijver, oud-voorzitter van de C.V.
P., gaf te kennen, dat de beide Ka
mers van het Parlement volgende
afzonderlijk zullen vergaderen om 'n
nieuwe regering het vertrouwen te
schenken.
In de daarop volgende week zal het
parlement in gezamenlijke zitting van
beide Kamers bijeenkomen om bij
stemming tot de beëindiging van het
regentschap te besluiten, aldus De
Schrijver.
De Katholieken deden deze belofte
enkele uren, nadat de liberaal Devèze
zijn opdracht tot het vormen van een
regering aan de Prins-regent had te
ruggegeven.
BANG VOOR „AVONTUUR".
Over de oplossing van de Konings
kwestie in nationale zin, die hij had
nagestreefd, verklaarde Devèze nog:
„al mijn pogingen ln dit opzicht zijn
afgestuit op de ijzeren partijdiscipline
van de C.V.P."
MAAR TOCH
r\M kwart voor negen gisterenmor-
gen is de eerste nationale, bede
vaart van Nederland naar Rome ver
trokken. Het is de Paasbedevaart on
der leiding van Pastoor de Moei uit
Boskoop en Leo Bouwman uit Heem
stede. Er vertrokken ruim 650 deel
nemers en deelneemsters. De vicaris-
generaal van het aartsbisdom Utrecht,
Mgr. Huurdeman, vertegenwoordigde
Kardinaal de Jong.
De extra-trein zal Woensdagavond
in Rome arriveren.
YjyE KUNNEN niet nalaten onzer
zijds hierbij op te merken, dat
we Devèze dankbaar zijn voor zijn lof
voor de ..ijzeren partij-discipline van
de C.V.P.", maar dat we toch zeker
ook wel „andere oorzaken" voor zijn
mislukking kunnen aanwijzen. Wat hij
overigens behoorte te denken van het
„avontuur", wanneer Leopold III be
let wordt zijn rechten te hernemen,
zullen we maar met een veelzeggend
zwijgen voorbijgaan.
ENGELAND krijgt te Aldermaston bij
Reading in Berkshire een nieuw sta
tion voor de opwekking van atoom
energie. De bouw zal verscheidene
jaren duren.
HET SAARGEBIED wil tot de Raad
van Europa toetreden, zo verklaarde
premier Johannes Hoümann in het
Parlement.
VOLGENS DE EERSTE voorlopige
telling door de regering van Bonn zijn
1.407.000 Duitse krijgsgevangenen en
vermisten niet teruggekeerd. Hiervan
zijn er 69.000 veroordeeld als oorlogs
misdadigers en zijn de processen nog
aan de gang. Vermist zijn er 1.480.000.
HET VERSLAG van de Kamercom
missie, die een bezoek bracht aan
Duitsland, is verschenen. Bezocht wer
den: Düsseldorf, Keulen, Bonn, Kö-
nigswinter. Hannover, Frankfort,
Mainz en Hamburg.
EEN HEEL GEZIN in Veenendaal is
in het Arnhemse ziekenhuis opgeno
men wegens vergiftigingsverschijnse-
a' ^ader' moeder en de zeven kin
deren verkeren geen van allen in
levensgevaar. Oorzaak onbekend.
HET MOZART-CHOR van Dresden,
bedreigd door „maatregelen" omdat
geweigerd werd communistische lie
deren te zingen, is met 22 vrouwelijke
na een geslaagde vlucht in het
Westen aangekomen.
TOT COMMISSARISSEN van de Ned.
Spoorwegen zijn benoemd dr. ir. H.
Gelissen en T. Allersma.
BE STAATSLOTERIJ bracht op nr.
20292 de f 10.000.—
DE TWEEDE KAMER zal worden
verrijkt met een borstbeeld van wij-
j Troelstra, gebeeldhouwd
door Titus Leeser. Aanbieding 27
April a.s. te 17 uur.
HET ATLANTISCH PACT bestond
5en een )aar- Acheson kreeg o.a.
„boodschappen" van Minister Stikker
en Paul van Zeeland.
ROUWADVERTENTIES zijn voortaan
in Roemeense kranten verboden.
Daarin werden n.l. teveel slachtoffers
van het regiem openbaar.
EEN PERSONENAUTO reed gister
avond in volle vaart tegen een ge
parkeerde vrachtwagen, geladen met
bomen, op de weg tussen Amsterdam
en Purmeiend. Twee van de 3 inzit
tenden werden op slag gedood, de
derde werd zwaar gewond. De vracht-
Wagen had geen brandend achterlicht.
HET AUTOMATISCH telefoonver-
!vler _.v??r„hot, district Amsterdam in
Noord-Holland is sinds gisteren ge-
stoord. Tussen Zaandam en Purme-
rend wordt aan de defecte kabel met
man en macht gewerkt.
TYEVEZE heeft in een persconferen-
tie gisteren nog enkele merkwaar
dige dingen gezegd:
Over de critiek, die van de zijde der
C.V.P. is geoefend op de Prins-regent
omdat hij een liberaal tot Kabinets
formateur had benoemd, zeide hij:
„Het betreft hier geen zondigen tegen
de traditie, want in de Belgische ge
schiedenis en zelf onder Koning Leo
pold III is dit voorgekomen".
„Persoonlijk heb ik al het mense
lijke gedaan om het avontuur te voor
komen, waarin wij thans, naar het
schijnt, zullen worden gestort", aldus
Devèze.
Toen een der journalisten hem
vro,._, wat hij onder „avontuur" ver
stond, antwoordde hij „Een vorst kan
niet in een gesloten rijtuig en onder
het gemor van een groot deel van het
volk naar zijn land terugkeren. Een
Koning moet boven de politieke scher
mutselingen staan hij moet de eenheid
in het land kunnen bewaren. Elke Re
gering, die de Koningskwestie niet in
nationale eendrcaht oplost, stort het
land in een avontuur".
TVE V.N. heeft met meerderheid van
stemmen het gewijzigde statuut
tot internationalisatie van Jerusalem
aangenomen. De Israëlische afgevaar
digde, Eban, verklaarde zich namens
zijn Regering tegen de internationa
lisatie.
Z. H. de Paus heeft uitdrukking
gegeven aan zijn voortdurende be
zorgdheid over de toekomst van de
heilige plaatsen in Palestina door te
verordenen, dat alle op Goede Vrij
dag ingezamelde gaven aan het on
derhoud van deze plaatsen moet wor
den besteed.
JN ROTTERDAM werd enkele we
ken na de Bevrijding, nl. op 11
Juni, uit het Boerengat het in een zak
genaaide lijk van een vrouw opge
haald. Het was duidelijk, dat hier
sprake was van een misdaad. Het on
derzoek wees uit, dat men te doen
had met de 25-jarige illegale koerier
ster Kitty v. d. Have. Tot voor kort
kon men er echter niet in slagen iets
meer over de toedracht van deze
moord te weten te komen. Er kwamen
echter feiten aan het licht, die leid
den tot de arrestatie van de ex-ille-
galen J. de G. uit Voorburg en A. van
T. uit Rotterdam, die na verhoor ech
ter weer op vrije voeten zijn gesteld.
Het onderzoek duurt voort. Vast staat
thans, dat men te doen heeft met
weerwraak van de illegaliteit, omdat
uit getuigenverklaringen het sterke
vermoeden was gerezen, dat Kitty de
voorgenomen overval op een contra-
spionnage-centrum der Duitsers, be
raamd op 5 April 1945 Hoor de Rot
terdamse K.P., heeft verraden. Na de
mislukte overval zou Kitty in Am
sterdam zijn gaan samenwonen met
de Duitse S.D.-er Schwartz in het huis
van een Duitse spion.
Het Koninklijk gezin, dat de va-
cautie in het prachtige Franse
winteroord Val d'Isère doorbrengt,
maakt dagelijks ski-tochten in de
bergen. Van boven naar bene
den: HM. de Koningin, Z.K.H.
Prins Bernhard en II.K.H. prinses
Irene laten zich met de ski-lift
omhoog trekken.
cauboter van Gerrit de Vries, een red-
der uit Den Helder. Deze had de partij
uit de „Renate Leonhard" gehaald en
I vertelde aan de koper van de cacaobo-
f|PNIEUW zijn plannen gemaakt om dat hij ln jgn bij reddin-gspogm-
het in 1917 op de Haaksgronden ge„ enige mannen van boord van de
tav/j rrarw nit Iron Tlllit/- i T n/-vn,Vio)'H" V»qH trphflflln
■VTAAR WIJ vernemen, zal de we-
reldberoemde Ital. redenaar pat.
Lombardi S.J., naar Nederland ko-
me tussen 7 en 15 Mei. Waarschijn
lijk arriveert hij op 7 Mei. In dat
geval zal hij ter gelegenheid van
de Pax Christi-bedevaart een pre
dikatie houden in Roermond. Pater
Lombardi zal nog in verschillende
andere plaatsen van ons land spre- r
ken. Hij zal het woord voeren in millioen gulden wordt geraamd. Hij
de Duitse taal. kocht toen een paar honderd k.g. ea
ten Westen van Texel gezonken Duit
se S.S. „Renate Leonhard" te bergen.
De „Renate Leonhard" werd in de
eerste wereldoorlog bij Texel getorpe
deerd Het schip verdween in de gol
ven met 454 kisten, elk met 37!/2 kg.
goud. een grote partij zilver en 6 a
Enige jaren geleden is reeds gepoogd heeft driemaal een onderzoek ingesteld
de schat te voorschijn te halen, maar naar de plaats, waar de schat moet hg-
deze poging liep op een mislukking uit. gen en heeft telkens bevestigd, dat de
Thans is een N V. gevormd door in- plaats, die door een boei wordt aange
ven, de juiste is.
°Renate~ Leonhard" had gehaald.
„Er was ook een vrouw aan boord,
maar die wilde niet mee, omdat er zo
veel goud in het schip was", zo had
Gerrit de Vries verteld. De vrouw was
met het schip in de golven verdwenen.
Een wichelroedeloper uit Utrecht
woners van Wijdewormer, Zaandam,
Zaandijk en Koog aan de Zaan, die
naar deze goudschat wil gaan zoeken.
De heer P. Visser uit Wijdewormer
heeft verteld, dat het lichten van het
schip naar Amerikaanse trant zal ge
schieden. Er zal een drijvend eiland
van buisconstructies worden gebouwd
IN DE bijeenkomst van de ministers
van achttien Marshall-landen te
zoals de Amerikanen gebruiken in de par;js js mr. d. U. Stikker, de Neder-
1"—Ki' landse minister van Buitenlandse Za
ken, gekozen tot voorzitter van de
Raad van de organisatie voor Euro
pese Economische Samenwerking, als
opvolger van Paul van Zeeland, De
heer Stikker zal zijn functie van po
litiek bemiddelaar van de O.E.E.S.
eveneens blijven vervullen.
Golf van Mexico bij het boren naar
olie.
Een van de medegegadigden, de
heer C. van der Toorn uit Zaandam,
kwam in 1938 door een toeval op het
spoor van deze enorme schat, die op 75
TN HE HOOFDKANTOOR van de K.L.M. te Den Haag hangen twee
enorme landkaarten, waarop door middel van een respectabel aan
tal lijnen de routes staan aangegeven. En tussen die twee belijnde kaar
ten staat directeur Plesman met zijn grijze kop en met zijn ietwat rau
we stem vertelt hij, dat op 16 April de lengte van het K. L. M.-net
140.000 k.m. zal bedragen en dat per dag zijn machines 100.000 afleggen,
Hetgeen betekent 2,5 de omtrek van de aarde.
Dat wil niet zeggen dat de K.L.M. daardoor de aarde omspant,
maar het wil wel zeggen, dat prestaties van buitengewoon grote bete
kenis geboekt zijn en worden, dank zij vernuft, doorzettingsvermogen
en wilskracht. En daarvoor moet men beslist respect hebben!
bestaat sinds gisteren, het laatste stuk
dan in samenwerking met de Italiaan
se luchtvaartmaatschappij. In de zo
mer trekt de K.L.M. naar Innsbrück
en de Sabena naar Salzburg.
Alles gaat via Brussel, waarmee
de K.L.M. tweemaal per dag is ver
bonden. München wordt 9 maal.
Frankfort 5 maal en Düsseldorf en
Neurenberg viermaal per week aan
gedaan. Hamburg zal het record
gaan slaan, want daar zullen 6 keer
per week K.L.M.-vogels gaan neer
strijken. Twee keer zullen het Con
stellations zijn, die verder doorvlie
gen naar New-York.
44 KEER NAAR LONDEN.
TJET BEWIJS, dat men bij de K.L.M.
niet stil staat, toont de nieuwe zo
merdienstregeling wel aan, waarover
wij in Den Haag het een en ander
hoorden. Snelheid is en blijft het de
vies. Hoe groter de snelheid is, des
te beter de service, is de stelregel bij
de K.L.M. En in dit verband moet men
de snelle reis Amsterdam-Djakarta
zien.
Door overnachtingen te laten
vervallen, gaat men de reisduur
met 15 uur inkorten, waardoor
de tocht 6 keer per week kan
gemaakt worden in45 uur.
En wil men verder naar New-
York, wel het „overstapje" in
Amsterdam is direct mogelijk,
en een stuk of wat uren later zit
men inderdaad al in New-York.
Het komt er dus op neer, dat men
Zaterdagsmiddags uit Djakarta kan
vertrekken en 's Maandags in New-
York kan rondwandelen. En men be
hoeft niet bang te zijn eens een vlieg
tuig te missen, want verschillende ke
ren per week kan men dat reisje gaan
ondernemen. Want vanaf 16 April
gaat het 6 keer per week naar New-
York en in Juni zelfs 8 keer.
TTE K.L.M. heeft ook een goed oogje
op Duitsland en Oostenrijk ge
worpen. Immers de Duitse burger
luchtvaartmaatschappijen mogen nog
niet functioneren. En daarvan maakt
de K.L.M. in gezamenlijk overleg
met de Belgische maatschappij „Sabe
na" handig gebruik. Waren de dien
sten totnutoe min of meer gericht op
het vervoer tussen Nederland, Duits
land en Oostenrijk, de zomerdienst
regeling geeft internationale en in
tercontinentale lijnen te zien, zodat
Duitsland thans rechtstreekse verbin
dingen krijgt met tal van landen in
en buiten Europa. Er komt een lijn
Amsterdam-Frankfort-Neurenberg' en
een lijn Amsterdam-Frankfort-Mün-
chen. Amsterdam-Frankfort-Milaan
LAAT ZE KOMEN!
PN MEN BEGRIJPT ook wel, dat
■Ci een dergelijk bedrijf niet mag stil
staan. Het moderne luchtverkeer heeft
zijn zorgen en zijn verlangens, net zo
goed als het wegverkeer die heeft.
Vragen zijn er steeds te over. Zo
bijvoorbeeld, hoe zal het vrachtver
voer zich gaan ontwikkelen? Nu zijn
er al vrachtdiensten van Amsterdam
naar New-York, naar Londen en Scan
dinavië (de laatste in samenwerking
met de Scandinavische maatschappij)
maar er zitten ongetwijfeld ontwikke
lingsmogelijkheden in h'et vrachtver
voer.
Bij de K.L.M. zit men nu daarover
te studeren. Evenals trouwens over
de vluchten voor emigranten en over
retour-vluchten tegen gereduceerde ta
rieven. Er is al het een en ander ge
beurd. maar men blijft zoeken naar
het bieden van nóg meer service.
Ten aanzien van de emigranten-
vluchten merkte de heer Plesman
overigens op: „Laat de emigranten
maar komen. Wij zijn klaar, ze kun
nen met ons alle richtingen uit".
Zo positief was hij echter niet ten
aanzien van het omschakelen van zijn
vloot naar machines met straalaandrij
ving. Er zit veel in, zei hij, juist om
dat in de grotere snelheid veel zit.
Maar het kost kapitalen en3.5
millioen kilo aan formulieren.
T ONDEN wordt vanaf 16 April maar
even heen en weer. Liefst 6 keer
per dag kan men naar de Britse hoofd
stad. En als men daarnaast weet, dat
er nog 5 keer per week een nacht
dienst en vrachtdienst is, dan komt
dat neer op44 diensten per week
naar Londen.
Ook Parijs krijgt meer bezoek van
de K.L.M.: 3 keer per dag kan men
er heentrekken. Terwijl men ook niet
bezorgd behoeft te zijn over een
tochtje naar Nice, want driemaal per
week neemt de K.L.M. deze tocht voor
haar rekening.
En dan Rome: In verband met het
Heilige Jaar wordt er een enorme toe-
ristenstroom verwacht Vanuit New-
York zijn er 2 doorgaande dienesten
naar de Eeuwige Stad. Ook de Am
sterdam-Djakarta- en de Afrika-lijn
doen Rome tweemaal per week aan.
De diensten naar het Nabije Oosten
dalen driemaal per week in Rome en
die naar Zuid-Amerika eenmaal in de
14 dagen.
Rekent men dat alles nu eens
precies na, dan komt het er op
neer dat men van Nederland elf
maal per week naar Rome kan
gaan vliegen en vanaf Mei zelfs
12 maal!
Uit dit oppervlakkig overzichtje
blijkt wel zeer duidelijk, dat de KL.
M. rtiet voor niets „Koninklijk" is.
In Prinses Irene's horoscoop:
TJE Koninklijke Familie heeft tij
dens haar vacantieverblljf een
voorstelling bijgewoond van de illu
sionist Zed. De Koningin en de Prins
schreven opdrachten op papier, en ze
werden prompt door Zed uitgevoerd.
Hij ontdeed de Prins van zijn horlo
ge (maar eerst dacht hij, dat het zijn
bril moest zijn, en dat was er naast)
en haalde een aster uit de vaas, die
hij op zijn revers spelde.
Aan het einde van de voorstelling
ging Zed over tot het laten trekken
van ieders horoscoop. Zodra Prinses
Irene het hare had ontvangen, barstte
ze in lachen uit. Daar had ze wel re
den toe ook. want in de horoscoop
stond: „Je bent een flinke jongen.
ACHTERUITGANG IN DE
TEXTIELBRANCHE
Door meerdere oorzaken doet
zich in de textielbranche een min
der florissant verschijnsel voor.
Vele ondernemingen in Zeeuwsch
Vlaanderen zijn er toe moeten
overgaan om personeel te ont
slaan.
"IW'U DE prijsbeheersing geleidelijk
aan haar werkterrein inkrimpt,
gaan de prijzen weer bewegen. He
laas maar al te vaak omhoog. Men
ziet het aan de indexcijfers voor t
levensonderhoud. De Regering had
gehoopt, dat er na het loslaten van
de prijzen wel weer voldoende con
currentie zou loskomen, om een
neerwaartse beweging tot stand te
brengen. De devaluatie heeft die
hoop doorkruist. De grote lijn wijst
opwaarts. Toch zijn er artikelen,
waarbij we het tegendeel zien. Zelfs
zeer sterk het tegendeel. Er ont
staan hier en daar ware prijzenoor
logen. De consument wrijft erbij in
zijn handen. Goed zo, denkt hij.
Het kan dan toch maar een stuk
minder! Het kan in een enkel geval
goed gezien zijn, als er werkelijk
sprake is van een prijzenoorlog, is
die vreugde een uiting van kort
zichtigheid. Want als zo'n wilde
strijd ontbrandt, zal het menigmaal
gebeuren, dat er o n d e r de kost
prijs wordt verkocht, dat produ
cent en winkelier met verlies ver
kopen. Dit nu strijdt met de een
voudigste eisen der rechtvaardig
heid, en kan bij langdurige voort
zetting slechts leiden tot ontredde
ring en ontwrichting van het econo
misch leven. En daarbij is niemand
gebaat! Als dit niet geschiedt, als
er slechts sprake is van een tijde
lijk verschijnsel, kan men er van
op aan dat de producenten of han
delaars op ander terrein het geno
men verlies wel weer zullen trach
ten te compenseren. En dan ont
staat daar weer een irreële prijs,
waardoor het publiek te veel be
taalt. Kortom, de regelen van de
rechtvaardige prijs worden geheel
losgelaten en we dreigen zo in het
oud-liberale stelsel te verzeilen, dat
zo veel ellende en onrecht heeft
veroorzaakt in het verleden.
QELUKKIG blijkt men in kringen
van de middenstand zich ook
bewust te zijn van de gevaren, wel
ke hier opdoemen. Stuwing, het in
teressante orgaan van de Katholie
ke Middenstandsbond, wijst er o.m.
op, dat de Vakgroep Slagerij bij 't
beëindigen van de vleesdistributie
aan alle bedrijfsgenoten een boek
werk verschaft, waarin de slager
voor een groot aantal kostprijzen
van 100 kg. vlees met been, ver
deeld over vier kwaliteitsklassen de
bijbehorende winkelverkoopprijzen
kan vinden van de voornaamste ar
tikelen, welke hij in de slagerij ver
koopt. Door het aangeven van der
gelijke richtprijzen wordt de prijs
zetting in winkels en werkplaatsen
bevorderd. De mensen van goede
wil zullen daarvan gebruik maken
en de „onbewuste prijsknoeiers"
worden hierdoor alvast uitgescha
keld. Belangrijk is daarbij vooral
dat men leert de kostprijzen te be
rekenen.
Men kan nog verder gaan en uit
deze richtprijzen een calculatiesche
ma opbouwen.
Dit is een richtprijs-calculatie
zonder cijfers, een geraamte als 't
ware, dat elke individuele onder
nemer in de betrokken branche kan
bekleden .door daarin zijn eigen cij
fers in te vullen. Grondbeginsel
daarvan is, dat iedere ondernemer
vrij is binnen het kader van
het aangegeven schema zelfstandig
zijn eigen prijzenpolitiek te rege
len, mits hij ervoor zorgt dat daar
door inderdaad al zijn werkelijke
kosten gedekt zijn.
Hierdoor behoudt men het begin
sel der gezonde concurrentie, doch
vermijdt men de wilde prijssehom-
melingen, welke de ondergang van
menig kleiner bedrijf kunnen bete
kenen.
JJET is een gunstig verschijnsel,
dat de middenstand, die in be
ginsel en terecht zo zeer op vrij
heid is gesteld, toch een zekere bin
ding en ordening niet verwerpt. Het
zal zoeken en tasten zijn naar het
juiste evenwicht. Doch als men
maar van het goede principe uit
gaat, komt men er wel.
HET INSTELLEN van een speciale belasting op Spoor- en Tramwegen
is naar het oordeel van ondergetekende zowel logisch als billijk en
gerechtvaardigd na de aanvaarding van de verhoogde benzinebelasting.
Niet alleen ten bate van 's Rijks kas, niet slechts ten behoeve van de
Bene- en Fritaluxen, maar mogelijk ook ten bate van de sinaasappel
cultuur in Suriname kan van het onderhavige wetsvoorstel slechts pro
fijt worden verwacht.
Deze kolder hebben wij kunnen lezen in een epistel dat men zo
vF.!e"d®hjk was ons te sturen en dat de indruk wekte, dat 't een offi
cieel Kamerstuk was. Maar nademaal het stuk ondertekend was door
„de minister van Belastingen" 'die wij niet hebben en die minister
zich noemde „L. Pieftinck' die wij evenmin bezitten hebben wij
eens kostelijk gelachen om deze Aprilmop, die kennelijk afkomstig is
van de wegvervoerders.
Weersverwachting, geldig tot
vanavond:
Wisselende bewolking met plaat-
Jit ,<'"kele .buien. Meest matige
Westelijke wind en ongeveer de
zelfde temperaturen als gisteren
vandaag: Zon onder 19.20 uur
Maan op 23.50 uur. Zon op 6 05
uur. Maan onder 7,17 uur.
JTEESTIGE LUI, die wegvervoerders.
Zij schreeuwen moord en brand,
dat zij in het hoekje van de slagen
zitten, maar toch weten zij grappen te
produceren, die de lachlust opwekken.
Zo laten zij de „Minister" o.a. zeggen,
dat hij „bij de behandeling van de
verhoogde benzinebelasting met na
druk erop heeft gewezen, dat er aan
zienlijk bezuinigd kan worden op het
goederen- en personenvervoer langs
de weg. Maar dat het evenzeer waar
is, dat zeer veel door spoor- en tram
wegen wordt gereden met slecht ge
vulde railvoertuigen". Vrij veelvuldig
zo verklaarde „de minister" pas
seren zelfs treinstellen slechts uit één
locomotief bestaande (die veelal noè
c h t e r u i t rijdt ook: een tref
fend symbool!) de overwegen waar
lange rijen automobielen staan te
wachten. En „de minister" besluit: de
nieuwe spoor- en trambelasting zal,
naar op goede gronden mag worden
verwacht, aan dit euvel paal en perk
stellen
Door het „wetsontwerp" aan te ne
men zo zegt de heer „Pieftinck"
verder zal tevens het voor het pres
tige fnuikende betoog worden ontze
nuwd, dat de regering het verouderde
railvervoer de hand boven het hoofd
houdt ten nadele van het moderne
wegverkeer. „Ondergetekende wenst
er slechts ten overvloede op te wij
zen, dat een dergelijke houding van
deze progressieve regering nooit en te
nimmer verwacht kan worden".
GELUKKIG VERSCHIJNSEL.
MEN KAN over Aprilgrappen den
ken zoals men wil. Een Nurks
vindt ze natuurlijk „onzin", maar er
zijn toch tallozen die zich ermee amu
seren en die blijk ervan geven niet te
nuchter te zijn voor een brokje hu
mor. En Nederland mag zich geluk
kig prijzen, dat de humor lang nog
niet is uitgevlogen, want een land zon
der humor is een dood land, een land
zonder optimisme een land zonder
werklust.
En wij zien het als een zeer ge
lukkig verschijnsel, dat de Nederland
se journalistiek zich met een zekere
wellust op 1 April heeft geworpen;
daarmee bewijst ze springlevend te
zijn. En dat de gewestelijke pers daar
bij heus niet de mindere is gebleken,
is bepaald verheugend.
TJ EN landelijk blad heeft zich op de
stunt van de „vliegende schotel"
geworpen. En heeft voorspeld, dat op
1 April een vliegende schijf boven
Nederland zou toeren. Maar daarbij
ervoor gewaarschuwd, dat zoetwater
voot die geheimzinnige dingen be
paald gevaarlijk zijn. Daarom waar
schuwde het blad de automobilisten
hun radiator niet tot aan de dop met
water gevuld te hebben als de schijf
in de buurt was. En huismoeders kre
gen de raad de waterkraan in bedwang
te houden. Daarnaast stelde men de
mogelijkheid, dat er zó maar pardoes
waterstralen uit de grond zouden kun
nen opstijgen. En voor al die merk
waardige dingen riep men de hulp
van de lezers in om het blad op de
hoogte te houden.
Een ander landelijk blad publiceer
de een groot verhaal over een vloot
van reuzenwoonarken, ontworpen
door een zekere heer Angsthaas. De
bedoeling was het, dat de vloot zou
koers zetten naar een punt in de In
dische Oceaan, dat voor atoom- en
H-bommen onbereikbaar was. De vloot
van woonarken zou zich ter plaatse
in de vorm van een stad gaan rus
ten en bewoners van de vloot zou
den de tijd gaan doden metparel
vissen, het kweken van koraalriffen
en de haaienvangst.
SPORT EN WALVISSEN.
JTE SPORT heeft het in een Lim-
burgs blad moeten kennen in de
vorm van een naar onze smaak uitste
kend geslaagde grap. Het blad liet
„een reportage-redacteur" vertellen,
dat een zekere Marynen te Maas
tricht een uitvinding had gedaan,
waardoor alle bezoekers van voetbal
wedstrijden al hadden zij ook nog
zo'n ongunstige plaats op het sport
veld de verrichtingen op het ter
rein tot in alle détails zouden kunnen
volgen. Dat moest dan kunnen gebeu
ren door middel van een systeem van
spiegels van 5 m. breed en 15 m. lang.
En om alles echt,te maken, publi
ceerde men er een heel interessante
foto bij van de zeer ingewikkelde ap
paratuur.
In Zeeland heeft een blad het kunst
je uitgehaald om jonge „dwerg-wal
visjes" te laten uitzetten in Middel
burg, Vlissingen, Ierseke en Breskens.
Om het verhaal zo waar mogelijk te
doen schijnen, vertelde het blad, dat
een hele serie van autoriteiten met
naam en toenaam genoemd bij de
feestelijkheden aanwezig zouden zijn.
Men sleepte er zelfs de op walvis
vangst zijnde Willem Barendsz bij,
welke boot in alle haast „broed van
dwergwalvissen" vanuit de Zuidpool-
zee naar Nederland had gestuurd....
REVOLUTIE EN VLIEGSTUNTS
TN DEN BOSCH heeft men een „re-
volutie in de wegenbouw" ont
ketend. Er zou namelijk door „The
Birmingham Highway Works Ltd.'
soort reuze-tank gefabriceerd zijn,
stuk groter dan een Londense twee
dekkerbus", die in een minimum van
tijd een straat van 500 m. kon her-
bestraten. En na een compleet tech
nische beschrijving van het vehikel te
hebben gegeven, werden belangstel
lenden uitgenodigd voor een demon
stratie onder leiding van de wethou
der van openbare werken Gielisse
Of Tilburg erin gelopen is met de
aangekondigde „vliegstunts" boven de
Heuvel, weten wij niet, maar de ma
nier waarop de stunts zijn aanbevo
len, is niet onaardig. De vlieger zou
namelijk boven het Heuvelkwartier
flesje Trappistenbier aan een kleine
parachute naar beneden werpen. De
gene die het flesje zou weten op te
vangen en ongeschonden aan de vlie
ger ter hand zou weten te stellen, zou
een tochtje mee mogen maken
ER IN GELOPEN
(i! er veel mensen in de Aprilgrap
pen zijn gelopen? Och elk jaar
steeds hebben talrijke krantenlezers
niet door, dat zij bij de neus worden
genomen. Zij laten dikwijls niet blij
ken, dat zij voor de mal zijn gehou
den, maar zeggen dan, dat zij naar
de plaats waar de grap zich zou moe
ten afspelen, hebben begeven „om te
zien wie erin zal lopen". Dat verschijn
sel heeft men Zaterdag op het Bre-
aase station kunnen beleven, waar er
heel wat mensen waren verzameld
zo heeft men ons gezegd om de in
onze stadseditie aangekondigde gratis
proefrit met een electrische trein, be
mand met gratis verversingen rond
dienende stewardessen, te kunnen be
wonderen.
Waren mededelingen
onduidelijk
QVER het vertrek van emigranten
naar Australië met de „Sibajak",
zijn misverstanden gerezen, die voor
sommige betrokkenen onaangenamé
gevolgen hebben. Wij hebben deze
reeds gesignaleerd.
Tot voor kort bestond voor emigra
tie naar Australië de bepaling, dat
het gezinshoofd vooruit moest reizen.
Indien hij in het nieuwe land onder
dak voor zijn gezin vond, kon hij
hierover een gelegaliseerde verklaring
naar Nederland zenden. Het gezin
van de betrokken „pionier" kreeg dan
vergunning in Australië voet aan wal
te zetten.
Tijdens het opstellen der lijsten
voor de „Sibajak" echter liet de
Australische overheid de eis tot on
derdak-zoeken. vóórdat de familie na-
reisde, vallen.
Als gevolg hiervan kan nu in ge
zinsverband naar Australië geëmi
greerd worden.
Dit werd aan de reeds geboekte be
trokkenen, die alleen zouden reizen
op de „Sibajak" medegedeeld, zo deelt
het A.N.P. mee. Echter niet, dat nu
het gezin definitief op de lijst zou
worden genoteerd. Desondanks hebben
sommige dezer families hun bezittin
gen verkocht en hun huishuren op
gezegd. Om nadien tot de ontdekking
te komen, dat niet allen hun reis
naar Australië per „Sibajak" kunnen
maken.
Na deze uiteenzetting moet het ons
echter toch nog van het hart. dat de
mededelingen aan de emigranten
blijkbaar zó onduidelijk moeten zijn
geweest, dat zij daaruit verkeerde ge
volgtrekkingen hebben getrokken.
Een emigrant kan wel eens iets ver
keerd lezen, maar diverse emigranten
niet, dunkt ons!