I DE C.V.P. Leopold te doen IS VASTBESLOTEN terugkeren Aprii-grappen deden opgeld K.L.M.-V0GELS vliegen 60.000 k.m. PER DAG Vrijheid en binding VROUW VERDWEEN met f 75 millioen IN DE GOLVEN Pater Lombardi naar Nederland 748.- 288.- EYSKENS ZOEKT NOG naar Katholiek-liberale coalitie Telefoon 2711 \7 5.- NA DE MISLUKKING VAN DE LIBERAAL DEVEZE: Geen algeheel herstel van gemeentepolitie „IJzeren partij-discipline" Paas-bedevaart naar Rome vertrokken Opnieuw „internationa lisatie Jeruzalem" door V. N. aangenomen Illegaliteit vermoordde na de bevrijding een verraadster Nieuwe bergingspoging ,JRenate Leonhard Minister Stikker voorzitter O.E.E.S. Plesman: „Hoe groter de snelheid, des te heter de serüice' Zes keer per week van Indonesië naar Amster dam in 45 uur, met 'n overstapje naar New-York Straks 12 maal per week naar Rome „Je bent een flinke jongen...." MINISTER „PIEFTINCK" VERZINT WETSONTWERP SATYRE VAN DE WEGVERVOERDERS DEMONSTRATIE VAN „VLIEGENDE SCHOTEL" EN DWERGWALVISJES Westenwind „Achteruit een treffend symbool" Verwarring over emi gratie naar Australië >ven, >tels. r bij »tie! bogen en .toelen, \e si 2 roya1 ,et prima ipkamer ,ekast, bis- ;tjes, toilet- ZESDE JAARGANG No. 1656 Uitgave: N V. Uitgevers Mij. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda, Reigerstraat 16, Tdl.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts, C. J. v. Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr. H. B. L. de Rechter, L. J. v. 't Westende. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal, per post f 4.75, per week (uitsluitend b(j niet- postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent. Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse abonnementen worden op aanvraag verstrekt. Voor God, Koningin en Vaderland W O E N S D A G 5 APRIL 1950 Advertentieprijs voor de gehele oplage: 10.25 per m/m. (Ingezonden Mededelingen f O W per m/ro)Vobr advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede delingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling met verlangen af te geven, worden vernietigd. Bureau voor de Zéeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, Telefoon 2236 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele poort_7ijrelefoon_10Z_ (Birbureaux. OOSTBURG, Nieuwstraat 22, Telefoon 35; terneuzen-Axelsestraat 45. Telefoon 2347). NADAT DE LIBERAAL DEVEZE aan Prins-Regent Karei zijn opdracht tot het vormen van een nieuw Kabinet had teruggegeven, werd Gaston Eyskens door de Prins-regent in audiëntie ontvangen. Hij ontving echter (nog) geen opdracht tot het vormen van een Regering. Men is in Brussel algemeen van oordeel, dat Eyskens zal proberen een katholiek-liberale coalitie te vormen om, wanneer hij daarin niet mocht slagen, een homo geen katholieke Regering te gaan samenstellen. RAPPORT LANGEMEYER VERSCHENEN. tiet POLITIE-RAPPORT van de commissie Langemeyer is ver schenen. Daaruit blijkt, dat eenstem mig het algeheel herstel van de plaat selijke politie voor alle gemeenten wordt verworpen. Ook herstel van de positie der vroegere politietroepen wordt niet nodig geacht. Wel stelt de commissie een territoriale scheiding van de politie voor, enerzijds in een algemene politie en anderzijds in een gemeentepolitie in een aantal grotere gemeenten met een eigen politie. De commissie komt tenslotte na uitvoe rige beschouwingen met een in een wetsontwerp neergelegd voorstel, dat een Rijkscommissie van advies zal worden ingesteld voor de gemeente politie om het aantal gemeenten met gemeentepolitie nader te bepalen. Het rapport Langemeyer is getekend door 8 leden en een adviseur. Er is ook een minderheidsrapport van 5 leden. Deze minderheid staat o.a. voor, dat in alle gemeenten ofwel een gemeen telijke ofwel een gewestelijke politie zal zijn en daarnaast een Rijkspolitie en de Kon. Marechaussee voor open bare bewaking en voor bijstand aan burgerlijke politie. EEN STRAALJAGER (Meteor) vloog in 68 minuten van Londen naar Ko penhagen. Dit is een recordverbetering met 12 minuten. De afstand is 972 kjn. TAE Christelijke Volkspartij heeft haar plannen om de verbanning van de Koning te beëindigen door hem voor einde Mei weer op de troon te brengen „voltooid", zo is gisteren door een woordvoerder van de Ka tholieke partij verklaard. De Katholieke afgevaardigde De Schrijver, oud-voorzitter van de C.V. P., gaf te kennen, dat de beide Ka mers van het Parlement volgende afzonderlijk zullen vergaderen om 'n nieuwe regering het vertrouwen te schenken. In de daarop volgende week zal het parlement in gezamenlijke zitting van beide Kamers bijeenkomen om bij stemming tot de beëindiging van het regentschap te besluiten, aldus De Schrijver. De Katholieken deden deze belofte enkele uren, nadat de liberaal Devèze zijn opdracht tot het vormen van een regering aan de Prins-regent had te ruggegeven. BANG VOOR „AVONTUUR". Over de oplossing van de Konings kwestie in nationale zin, die hij had nagestreefd, verklaarde Devèze nog: „al mijn pogingen ln dit opzicht zijn afgestuit op de ijzeren partijdiscipline van de C.V.P." MAAR TOCH r\M kwart voor negen gisterenmor- gen is de eerste nationale, bede vaart van Nederland naar Rome ver trokken. Het is de Paasbedevaart on der leiding van Pastoor de Moei uit Boskoop en Leo Bouwman uit Heem stede. Er vertrokken ruim 650 deel nemers en deelneemsters. De vicaris- generaal van het aartsbisdom Utrecht, Mgr. Huurdeman, vertegenwoordigde Kardinaal de Jong. De extra-trein zal Woensdagavond in Rome arriveren. YjyE KUNNEN niet nalaten onzer zijds hierbij op te merken, dat we Devèze dankbaar zijn voor zijn lof voor de ..ijzeren partij-discipline van de C.V.P.", maar dat we toch zeker ook wel „andere oorzaken" voor zijn mislukking kunnen aanwijzen. Wat hij overigens behoorte te denken van het „avontuur", wanneer Leopold III be let wordt zijn rechten te hernemen, zullen we maar met een veelzeggend zwijgen voorbijgaan. ENGELAND krijgt te Aldermaston bij Reading in Berkshire een nieuw sta tion voor de opwekking van atoom energie. De bouw zal verscheidene jaren duren. HET SAARGEBIED wil tot de Raad van Europa toetreden, zo verklaarde premier Johannes Hoümann in het Parlement. VOLGENS DE EERSTE voorlopige telling door de regering van Bonn zijn 1.407.000 Duitse krijgsgevangenen en vermisten niet teruggekeerd. Hiervan zijn er 69.000 veroordeeld als oorlogs misdadigers en zijn de processen nog aan de gang. Vermist zijn er 1.480.000. HET VERSLAG van de Kamercom missie, die een bezoek bracht aan Duitsland, is verschenen. Bezocht wer den: Düsseldorf, Keulen, Bonn, Kö- nigswinter. Hannover, Frankfort, Mainz en Hamburg. EEN HEEL GEZIN in Veenendaal is in het Arnhemse ziekenhuis opgeno men wegens vergiftigingsverschijnse- a' ^ader' moeder en de zeven kin deren verkeren geen van allen in levensgevaar. Oorzaak onbekend. HET MOZART-CHOR van Dresden, bedreigd door „maatregelen" omdat geweigerd werd communistische lie deren te zingen, is met 22 vrouwelijke na een geslaagde vlucht in het Westen aangekomen. TOT COMMISSARISSEN van de Ned. Spoorwegen zijn benoemd dr. ir. H. Gelissen en T. Allersma. BE STAATSLOTERIJ bracht op nr. 20292 de f 10.000.— DE TWEEDE KAMER zal worden verrijkt met een borstbeeld van wij- j Troelstra, gebeeldhouwd door Titus Leeser. Aanbieding 27 April a.s. te 17 uur. HET ATLANTISCH PACT bestond 5en een )aar- Acheson kreeg o.a. „boodschappen" van Minister Stikker en Paul van Zeeland. ROUWADVERTENTIES zijn voortaan in Roemeense kranten verboden. Daarin werden n.l. teveel slachtoffers van het regiem openbaar. EEN PERSONENAUTO reed gister avond in volle vaart tegen een ge parkeerde vrachtwagen, geladen met bomen, op de weg tussen Amsterdam en Purmeiend. Twee van de 3 inzit tenden werden op slag gedood, de derde werd zwaar gewond. De vracht- Wagen had geen brandend achterlicht. HET AUTOMATISCH telefoonver- !vler _.v??r„hot, district Amsterdam in Noord-Holland is sinds gisteren ge- stoord. Tussen Zaandam en Purme- rend wordt aan de defecte kabel met man en macht gewerkt. TYEVEZE heeft in een persconferen- tie gisteren nog enkele merkwaar dige dingen gezegd: Over de critiek, die van de zijde der C.V.P. is geoefend op de Prins-regent omdat hij een liberaal tot Kabinets formateur had benoemd, zeide hij: „Het betreft hier geen zondigen tegen de traditie, want in de Belgische ge schiedenis en zelf onder Koning Leo pold III is dit voorgekomen". „Persoonlijk heb ik al het mense lijke gedaan om het avontuur te voor komen, waarin wij thans, naar het schijnt, zullen worden gestort", aldus Devèze. Toen een der journalisten hem vro,._, wat hij onder „avontuur" ver stond, antwoordde hij „Een vorst kan niet in een gesloten rijtuig en onder het gemor van een groot deel van het volk naar zijn land terugkeren. Een Koning moet boven de politieke scher mutselingen staan hij moet de eenheid in het land kunnen bewaren. Elke Re gering, die de Koningskwestie niet in nationale eendrcaht oplost, stort het land in een avontuur". TVE V.N. heeft met meerderheid van stemmen het gewijzigde statuut tot internationalisatie van Jerusalem aangenomen. De Israëlische afgevaar digde, Eban, verklaarde zich namens zijn Regering tegen de internationa lisatie. Z. H. de Paus heeft uitdrukking gegeven aan zijn voortdurende be zorgdheid over de toekomst van de heilige plaatsen in Palestina door te verordenen, dat alle op Goede Vrij dag ingezamelde gaven aan het on derhoud van deze plaatsen moet wor den besteed. JN ROTTERDAM werd enkele we ken na de Bevrijding, nl. op 11 Juni, uit het Boerengat het in een zak genaaide lijk van een vrouw opge haald. Het was duidelijk, dat hier sprake was van een misdaad. Het on derzoek wees uit, dat men te doen had met de 25-jarige illegale koerier ster Kitty v. d. Have. Tot voor kort kon men er echter niet in slagen iets meer over de toedracht van deze moord te weten te komen. Er kwamen echter feiten aan het licht, die leid den tot de arrestatie van de ex-ille- galen J. de G. uit Voorburg en A. van T. uit Rotterdam, die na verhoor ech ter weer op vrije voeten zijn gesteld. Het onderzoek duurt voort. Vast staat thans, dat men te doen heeft met weerwraak van de illegaliteit, omdat uit getuigenverklaringen het sterke vermoeden was gerezen, dat Kitty de voorgenomen overval op een contra- spionnage-centrum der Duitsers, be raamd op 5 April 1945 Hoor de Rot terdamse K.P., heeft verraden. Na de mislukte overval zou Kitty in Am sterdam zijn gaan samenwonen met de Duitse S.D.-er Schwartz in het huis van een Duitse spion. Het Koninklijk gezin, dat de va- cautie in het prachtige Franse winteroord Val d'Isère doorbrengt, maakt dagelijks ski-tochten in de bergen. Van boven naar bene den: HM. de Koningin, Z.K.H. Prins Bernhard en II.K.H. prinses Irene laten zich met de ski-lift omhoog trekken. cauboter van Gerrit de Vries, een red- der uit Den Helder. Deze had de partij uit de „Renate Leonhard" gehaald en I vertelde aan de koper van de cacaobo- f|PNIEUW zijn plannen gemaakt om dat hij ln jgn bij reddin-gspogm- het in 1917 op de Haaksgronden ge„ enige mannen van boord van de tav/j rrarw nit Iron Tlllit/- i T n/-vn,Vio)'H" V»qH trphflflln ■VTAAR WIJ vernemen, zal de we- reldberoemde Ital. redenaar pat. Lombardi S.J., naar Nederland ko- me tussen 7 en 15 Mei. Waarschijn lijk arriveert hij op 7 Mei. In dat geval zal hij ter gelegenheid van de Pax Christi-bedevaart een pre dikatie houden in Roermond. Pater Lombardi zal nog in verschillende andere plaatsen van ons land spre- r ken. Hij zal het woord voeren in millioen gulden wordt geraamd. Hij de Duitse taal. kocht toen een paar honderd k.g. ea ten Westen van Texel gezonken Duit se S.S. „Renate Leonhard" te bergen. De „Renate Leonhard" werd in de eerste wereldoorlog bij Texel getorpe deerd Het schip verdween in de gol ven met 454 kisten, elk met 37!/2 kg. goud. een grote partij zilver en 6 a Enige jaren geleden is reeds gepoogd heeft driemaal een onderzoek ingesteld de schat te voorschijn te halen, maar naar de plaats, waar de schat moet hg- deze poging liep op een mislukking uit. gen en heeft telkens bevestigd, dat de Thans is een N V. gevormd door in- plaats, die door een boei wordt aange ven, de juiste is. °Renate~ Leonhard" had gehaald. „Er was ook een vrouw aan boord, maar die wilde niet mee, omdat er zo veel goud in het schip was", zo had Gerrit de Vries verteld. De vrouw was met het schip in de golven verdwenen. Een wichelroedeloper uit Utrecht woners van Wijdewormer, Zaandam, Zaandijk en Koog aan de Zaan, die naar deze goudschat wil gaan zoeken. De heer P. Visser uit Wijdewormer heeft verteld, dat het lichten van het schip naar Amerikaanse trant zal ge schieden. Er zal een drijvend eiland van buisconstructies worden gebouwd IN DE bijeenkomst van de ministers van achttien Marshall-landen te zoals de Amerikanen gebruiken in de par;js js mr. d. U. Stikker, de Neder- 1"—Ki' landse minister van Buitenlandse Za ken, gekozen tot voorzitter van de Raad van de organisatie voor Euro pese Economische Samenwerking, als opvolger van Paul van Zeeland, De heer Stikker zal zijn functie van po litiek bemiddelaar van de O.E.E.S. eveneens blijven vervullen. Golf van Mexico bij het boren naar olie. Een van de medegegadigden, de heer C. van der Toorn uit Zaandam, kwam in 1938 door een toeval op het spoor van deze enorme schat, die op 75 TN HE HOOFDKANTOOR van de K.L.M. te Den Haag hangen twee enorme landkaarten, waarop door middel van een respectabel aan tal lijnen de routes staan aangegeven. En tussen die twee belijnde kaar ten staat directeur Plesman met zijn grijze kop en met zijn ietwat rau we stem vertelt hij, dat op 16 April de lengte van het K. L. M.-net 140.000 k.m. zal bedragen en dat per dag zijn machines 100.000 afleggen, Hetgeen betekent 2,5 de omtrek van de aarde. Dat wil niet zeggen dat de K.L.M. daardoor de aarde omspant, maar het wil wel zeggen, dat prestaties van buitengewoon grote bete kenis geboekt zijn en worden, dank zij vernuft, doorzettingsvermogen en wilskracht. En daarvoor moet men beslist respect hebben! bestaat sinds gisteren, het laatste stuk dan in samenwerking met de Italiaan se luchtvaartmaatschappij. In de zo mer trekt de K.L.M. naar Innsbrück en de Sabena naar Salzburg. Alles gaat via Brussel, waarmee de K.L.M. tweemaal per dag is ver bonden. München wordt 9 maal. Frankfort 5 maal en Düsseldorf en Neurenberg viermaal per week aan gedaan. Hamburg zal het record gaan slaan, want daar zullen 6 keer per week K.L.M.-vogels gaan neer strijken. Twee keer zullen het Con stellations zijn, die verder doorvlie gen naar New-York. 44 KEER NAAR LONDEN. TJET BEWIJS, dat men bij de K.L.M. niet stil staat, toont de nieuwe zo merdienstregeling wel aan, waarover wij in Den Haag het een en ander hoorden. Snelheid is en blijft het de vies. Hoe groter de snelheid is, des te beter de service, is de stelregel bij de K.L.M. En in dit verband moet men de snelle reis Amsterdam-Djakarta zien. Door overnachtingen te laten vervallen, gaat men de reisduur met 15 uur inkorten, waardoor de tocht 6 keer per week kan gemaakt worden in45 uur. En wil men verder naar New- York, wel het „overstapje" in Amsterdam is direct mogelijk, en een stuk of wat uren later zit men inderdaad al in New-York. Het komt er dus op neer, dat men Zaterdagsmiddags uit Djakarta kan vertrekken en 's Maandags in New- York kan rondwandelen. En men be hoeft niet bang te zijn eens een vlieg tuig te missen, want verschillende ke ren per week kan men dat reisje gaan ondernemen. Want vanaf 16 April gaat het 6 keer per week naar New- York en in Juni zelfs 8 keer. TTE K.L.M. heeft ook een goed oogje op Duitsland en Oostenrijk ge worpen. Immers de Duitse burger luchtvaartmaatschappijen mogen nog niet functioneren. En daarvan maakt de K.L.M. in gezamenlijk overleg met de Belgische maatschappij „Sabe na" handig gebruik. Waren de dien sten totnutoe min of meer gericht op het vervoer tussen Nederland, Duits land en Oostenrijk, de zomerdienst regeling geeft internationale en in tercontinentale lijnen te zien, zodat Duitsland thans rechtstreekse verbin dingen krijgt met tal van landen in en buiten Europa. Er komt een lijn Amsterdam-Frankfort-Neurenberg' en een lijn Amsterdam-Frankfort-Mün- chen. Amsterdam-Frankfort-Milaan LAAT ZE KOMEN! PN MEN BEGRIJPT ook wel, dat ■Ci een dergelijk bedrijf niet mag stil staan. Het moderne luchtverkeer heeft zijn zorgen en zijn verlangens, net zo goed als het wegverkeer die heeft. Vragen zijn er steeds te over. Zo bijvoorbeeld, hoe zal het vrachtver voer zich gaan ontwikkelen? Nu zijn er al vrachtdiensten van Amsterdam naar New-York, naar Londen en Scan dinavië (de laatste in samenwerking met de Scandinavische maatschappij) maar er zitten ongetwijfeld ontwikke lingsmogelijkheden in h'et vrachtver voer. Bij de K.L.M. zit men nu daarover te studeren. Evenals trouwens over de vluchten voor emigranten en over retour-vluchten tegen gereduceerde ta rieven. Er is al het een en ander ge beurd. maar men blijft zoeken naar het bieden van nóg meer service. Ten aanzien van de emigranten- vluchten merkte de heer Plesman overigens op: „Laat de emigranten maar komen. Wij zijn klaar, ze kun nen met ons alle richtingen uit". Zo positief was hij echter niet ten aanzien van het omschakelen van zijn vloot naar machines met straalaandrij ving. Er zit veel in, zei hij, juist om dat in de grotere snelheid veel zit. Maar het kost kapitalen en3.5 millioen kilo aan formulieren. T ONDEN wordt vanaf 16 April maar even heen en weer. Liefst 6 keer per dag kan men naar de Britse hoofd stad. En als men daarnaast weet, dat er nog 5 keer per week een nacht dienst en vrachtdienst is, dan komt dat neer op44 diensten per week naar Londen. Ook Parijs krijgt meer bezoek van de K.L.M.: 3 keer per dag kan men er heentrekken. Terwijl men ook niet bezorgd behoeft te zijn over een tochtje naar Nice, want driemaal per week neemt de K.L.M. deze tocht voor haar rekening. En dan Rome: In verband met het Heilige Jaar wordt er een enorme toe- ristenstroom verwacht Vanuit New- York zijn er 2 doorgaande dienesten naar de Eeuwige Stad. Ook de Am sterdam-Djakarta- en de Afrika-lijn doen Rome tweemaal per week aan. De diensten naar het Nabije Oosten dalen driemaal per week in Rome en die naar Zuid-Amerika eenmaal in de 14 dagen. Rekent men dat alles nu eens precies na, dan komt het er op neer dat men van Nederland elf maal per week naar Rome kan gaan vliegen en vanaf Mei zelfs 12 maal! Uit dit oppervlakkig overzichtje blijkt wel zeer duidelijk, dat de KL. M. rtiet voor niets „Koninklijk" is. In Prinses Irene's horoscoop: TJE Koninklijke Familie heeft tij dens haar vacantieverblljf een voorstelling bijgewoond van de illu sionist Zed. De Koningin en de Prins schreven opdrachten op papier, en ze werden prompt door Zed uitgevoerd. Hij ontdeed de Prins van zijn horlo ge (maar eerst dacht hij, dat het zijn bril moest zijn, en dat was er naast) en haalde een aster uit de vaas, die hij op zijn revers spelde. Aan het einde van de voorstelling ging Zed over tot het laten trekken van ieders horoscoop. Zodra Prinses Irene het hare had ontvangen, barstte ze in lachen uit. Daar had ze wel re den toe ook. want in de horoscoop stond: „Je bent een flinke jongen. ACHTERUITGANG IN DE TEXTIELBRANCHE Door meerdere oorzaken doet zich in de textielbranche een min der florissant verschijnsel voor. Vele ondernemingen in Zeeuwsch Vlaanderen zijn er toe moeten overgaan om personeel te ont slaan. "IW'U DE prijsbeheersing geleidelijk aan haar werkterrein inkrimpt, gaan de prijzen weer bewegen. He laas maar al te vaak omhoog. Men ziet het aan de indexcijfers voor t levensonderhoud. De Regering had gehoopt, dat er na het loslaten van de prijzen wel weer voldoende con currentie zou loskomen, om een neerwaartse beweging tot stand te brengen. De devaluatie heeft die hoop doorkruist. De grote lijn wijst opwaarts. Toch zijn er artikelen, waarbij we het tegendeel zien. Zelfs zeer sterk het tegendeel. Er ont staan hier en daar ware prijzenoor logen. De consument wrijft erbij in zijn handen. Goed zo, denkt hij. Het kan dan toch maar een stuk minder! Het kan in een enkel geval goed gezien zijn, als er werkelijk sprake is van een prijzenoorlog, is die vreugde een uiting van kort zichtigheid. Want als zo'n wilde strijd ontbrandt, zal het menigmaal gebeuren, dat er o n d e r de kost prijs wordt verkocht, dat produ cent en winkelier met verlies ver kopen. Dit nu strijdt met de een voudigste eisen der rechtvaardig heid, en kan bij langdurige voort zetting slechts leiden tot ontredde ring en ontwrichting van het econo misch leven. En daarbij is niemand gebaat! Als dit niet geschiedt, als er slechts sprake is van een tijde lijk verschijnsel, kan men er van op aan dat de producenten of han delaars op ander terrein het geno men verlies wel weer zullen trach ten te compenseren. En dan ont staat daar weer een irreële prijs, waardoor het publiek te veel be taalt. Kortom, de regelen van de rechtvaardige prijs worden geheel losgelaten en we dreigen zo in het oud-liberale stelsel te verzeilen, dat zo veel ellende en onrecht heeft veroorzaakt in het verleden. QELUKKIG blijkt men in kringen van de middenstand zich ook bewust te zijn van de gevaren, wel ke hier opdoemen. Stuwing, het in teressante orgaan van de Katholie ke Middenstandsbond, wijst er o.m. op, dat de Vakgroep Slagerij bij 't beëindigen van de vleesdistributie aan alle bedrijfsgenoten een boek werk verschaft, waarin de slager voor een groot aantal kostprijzen van 100 kg. vlees met been, ver deeld over vier kwaliteitsklassen de bijbehorende winkelverkoopprijzen kan vinden van de voornaamste ar tikelen, welke hij in de slagerij ver koopt. Door het aangeven van der gelijke richtprijzen wordt de prijs zetting in winkels en werkplaatsen bevorderd. De mensen van goede wil zullen daarvan gebruik maken en de „onbewuste prijsknoeiers" worden hierdoor alvast uitgescha keld. Belangrijk is daarbij vooral dat men leert de kostprijzen te be rekenen. Men kan nog verder gaan en uit deze richtprijzen een calculatiesche ma opbouwen. Dit is een richtprijs-calculatie zonder cijfers, een geraamte als 't ware, dat elke individuele onder nemer in de betrokken branche kan bekleden .door daarin zijn eigen cij fers in te vullen. Grondbeginsel daarvan is, dat iedere ondernemer vrij is binnen het kader van het aangegeven schema zelfstandig zijn eigen prijzenpolitiek te rege len, mits hij ervoor zorgt dat daar door inderdaad al zijn werkelijke kosten gedekt zijn. Hierdoor behoudt men het begin sel der gezonde concurrentie, doch vermijdt men de wilde prijssehom- melingen, welke de ondergang van menig kleiner bedrijf kunnen bete kenen. JJET is een gunstig verschijnsel, dat de middenstand, die in be ginsel en terecht zo zeer op vrij heid is gesteld, toch een zekere bin ding en ordening niet verwerpt. Het zal zoeken en tasten zijn naar het juiste evenwicht. Doch als men maar van het goede principe uit gaat, komt men er wel. HET INSTELLEN van een speciale belasting op Spoor- en Tramwegen is naar het oordeel van ondergetekende zowel logisch als billijk en gerechtvaardigd na de aanvaarding van de verhoogde benzinebelasting. Niet alleen ten bate van 's Rijks kas, niet slechts ten behoeve van de Bene- en Fritaluxen, maar mogelijk ook ten bate van de sinaasappel cultuur in Suriname kan van het onderhavige wetsvoorstel slechts pro fijt worden verwacht. Deze kolder hebben wij kunnen lezen in een epistel dat men zo vF.!e"d®hjk was ons te sturen en dat de indruk wekte, dat 't een offi cieel Kamerstuk was. Maar nademaal het stuk ondertekend was door „de minister van Belastingen" 'die wij niet hebben en die minister zich noemde „L. Pieftinck' die wij evenmin bezitten hebben wij eens kostelijk gelachen om deze Aprilmop, die kennelijk afkomstig is van de wegvervoerders. Weersverwachting, geldig tot vanavond: Wisselende bewolking met plaat- Jit ,<'"kele .buien. Meest matige Westelijke wind en ongeveer de zelfde temperaturen als gisteren vandaag: Zon onder 19.20 uur Maan op 23.50 uur. Zon op 6 05 uur. Maan onder 7,17 uur. JTEESTIGE LUI, die wegvervoerders. Zij schreeuwen moord en brand, dat zij in het hoekje van de slagen zitten, maar toch weten zij grappen te produceren, die de lachlust opwekken. Zo laten zij de „Minister" o.a. zeggen, dat hij „bij de behandeling van de verhoogde benzinebelasting met na druk erop heeft gewezen, dat er aan zienlijk bezuinigd kan worden op het goederen- en personenvervoer langs de weg. Maar dat het evenzeer waar is, dat zeer veel door spoor- en tram wegen wordt gereden met slecht ge vulde railvoertuigen". Vrij veelvuldig zo verklaarde „de minister" pas seren zelfs treinstellen slechts uit één locomotief bestaande (die veelal noè c h t e r u i t rijdt ook: een tref fend symbool!) de overwegen waar lange rijen automobielen staan te wachten. En „de minister" besluit: de nieuwe spoor- en trambelasting zal, naar op goede gronden mag worden verwacht, aan dit euvel paal en perk stellen Door het „wetsontwerp" aan te ne men zo zegt de heer „Pieftinck" verder zal tevens het voor het pres tige fnuikende betoog worden ontze nuwd, dat de regering het verouderde railvervoer de hand boven het hoofd houdt ten nadele van het moderne wegverkeer. „Ondergetekende wenst er slechts ten overvloede op te wij zen, dat een dergelijke houding van deze progressieve regering nooit en te nimmer verwacht kan worden". GELUKKIG VERSCHIJNSEL. MEN KAN over Aprilgrappen den ken zoals men wil. Een Nurks vindt ze natuurlijk „onzin", maar er zijn toch tallozen die zich ermee amu seren en die blijk ervan geven niet te nuchter te zijn voor een brokje hu mor. En Nederland mag zich geluk kig prijzen, dat de humor lang nog niet is uitgevlogen, want een land zon der humor is een dood land, een land zonder optimisme een land zonder werklust. En wij zien het als een zeer ge lukkig verschijnsel, dat de Nederland se journalistiek zich met een zekere wellust op 1 April heeft geworpen; daarmee bewijst ze springlevend te zijn. En dat de gewestelijke pers daar bij heus niet de mindere is gebleken, is bepaald verheugend. TJ EN landelijk blad heeft zich op de stunt van de „vliegende schotel" geworpen. En heeft voorspeld, dat op 1 April een vliegende schijf boven Nederland zou toeren. Maar daarbij ervoor gewaarschuwd, dat zoetwater voot die geheimzinnige dingen be paald gevaarlijk zijn. Daarom waar schuwde het blad de automobilisten hun radiator niet tot aan de dop met water gevuld te hebben als de schijf in de buurt was. En huismoeders kre gen de raad de waterkraan in bedwang te houden. Daarnaast stelde men de mogelijkheid, dat er zó maar pardoes waterstralen uit de grond zouden kun nen opstijgen. En voor al die merk waardige dingen riep men de hulp van de lezers in om het blad op de hoogte te houden. Een ander landelijk blad publiceer de een groot verhaal over een vloot van reuzenwoonarken, ontworpen door een zekere heer Angsthaas. De bedoeling was het, dat de vloot zou koers zetten naar een punt in de In dische Oceaan, dat voor atoom- en H-bommen onbereikbaar was. De vloot van woonarken zou zich ter plaatse in de vorm van een stad gaan rus ten en bewoners van de vloot zou den de tijd gaan doden metparel vissen, het kweken van koraalriffen en de haaienvangst. SPORT EN WALVISSEN. JTE SPORT heeft het in een Lim- burgs blad moeten kennen in de vorm van een naar onze smaak uitste kend geslaagde grap. Het blad liet „een reportage-redacteur" vertellen, dat een zekere Marynen te Maas tricht een uitvinding had gedaan, waardoor alle bezoekers van voetbal wedstrijden al hadden zij ook nog zo'n ongunstige plaats op het sport veld de verrichtingen op het ter rein tot in alle détails zouden kunnen volgen. Dat moest dan kunnen gebeu ren door middel van een systeem van spiegels van 5 m. breed en 15 m. lang. En om alles echt,te maken, publi ceerde men er een heel interessante foto bij van de zeer ingewikkelde ap paratuur. In Zeeland heeft een blad het kunst je uitgehaald om jonge „dwerg-wal visjes" te laten uitzetten in Middel burg, Vlissingen, Ierseke en Breskens. Om het verhaal zo waar mogelijk te doen schijnen, vertelde het blad, dat een hele serie van autoriteiten met naam en toenaam genoemd bij de feestelijkheden aanwezig zouden zijn. Men sleepte er zelfs de op walvis vangst zijnde Willem Barendsz bij, welke boot in alle haast „broed van dwergwalvissen" vanuit de Zuidpool- zee naar Nederland had gestuurd.... REVOLUTIE EN VLIEGSTUNTS TN DEN BOSCH heeft men een „re- volutie in de wegenbouw" ont ketend. Er zou namelijk door „The Birmingham Highway Works Ltd.' soort reuze-tank gefabriceerd zijn, stuk groter dan een Londense twee dekkerbus", die in een minimum van tijd een straat van 500 m. kon her- bestraten. En na een compleet tech nische beschrijving van het vehikel te hebben gegeven, werden belangstel lenden uitgenodigd voor een demon stratie onder leiding van de wethou der van openbare werken Gielisse Of Tilburg erin gelopen is met de aangekondigde „vliegstunts" boven de Heuvel, weten wij niet, maar de ma nier waarop de stunts zijn aanbevo len, is niet onaardig. De vlieger zou namelijk boven het Heuvelkwartier flesje Trappistenbier aan een kleine parachute naar beneden werpen. De gene die het flesje zou weten op te vangen en ongeschonden aan de vlie ger ter hand zou weten te stellen, zou een tochtje mee mogen maken ER IN GELOPEN (i! er veel mensen in de Aprilgrap pen zijn gelopen? Och elk jaar steeds hebben talrijke krantenlezers niet door, dat zij bij de neus worden genomen. Zij laten dikwijls niet blij ken, dat zij voor de mal zijn gehou den, maar zeggen dan, dat zij naar de plaats waar de grap zich zou moe ten afspelen, hebben begeven „om te zien wie erin zal lopen". Dat verschijn sel heeft men Zaterdag op het Bre- aase station kunnen beleven, waar er heel wat mensen waren verzameld zo heeft men ons gezegd om de in onze stadseditie aangekondigde gratis proefrit met een electrische trein, be mand met gratis verversingen rond dienende stewardessen, te kunnen be wonderen. Waren mededelingen onduidelijk QVER het vertrek van emigranten naar Australië met de „Sibajak", zijn misverstanden gerezen, die voor sommige betrokkenen onaangenamé gevolgen hebben. Wij hebben deze reeds gesignaleerd. Tot voor kort bestond voor emigra tie naar Australië de bepaling, dat het gezinshoofd vooruit moest reizen. Indien hij in het nieuwe land onder dak voor zijn gezin vond, kon hij hierover een gelegaliseerde verklaring naar Nederland zenden. Het gezin van de betrokken „pionier" kreeg dan vergunning in Australië voet aan wal te zetten. Tijdens het opstellen der lijsten voor de „Sibajak" echter liet de Australische overheid de eis tot on derdak-zoeken. vóórdat de familie na- reisde, vallen. Als gevolg hiervan kan nu in ge zinsverband naar Australië geëmi greerd worden. Dit werd aan de reeds geboekte be trokkenen, die alleen zouden reizen op de „Sibajak" medegedeeld, zo deelt het A.N.P. mee. Echter niet, dat nu het gezin definitief op de lijst zou worden genoteerd. Desondanks hebben sommige dezer families hun bezittin gen verkocht en hun huishuren op gezegd. Om nadien tot de ontdekking te komen, dat niet allen hun reis naar Australië per „Sibajak" kunnen maken. Na deze uiteenzetting moet het ons echter toch nog van het hart. dat de mededelingen aan de emigranten blijkbaar zó onduidelijk moeten zijn geweest, dat zij daaruit verkeerde ge volgtrekkingen hebben getrokken. Een emigrant kan wel eens iets ver keerd lezen, maar diverse emigranten niet, dunkt ons!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1950 | | pagina 1