De wereld is een schouwtoneel
Frankrijk: onbegrensde mogelijkheden
Vertwijfelde strijd van vergeten volk
Vaders en moeders een hele
dag in de school
Het principe der mistblussing
werd bij toeval ontdekt
Waarom liegt men?
Bijz. onderwijs wint
steeds meer veld
Smuts stuurde een
ham
Het graf van de
H. Petrus
„Dat is menselijk'
)rige
0
5
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 APRIL 1950
11
DE VERBEELDING EN DE LEGGEN
Maar fantasten kunnen er vreemde rollen
in spelen!
Oude tegenstanders
werden vrienden
Ouderavonden lukken niet hard
Kan dit Amerikaanse Voorbeeld hier gevolgd worden
Schrijfmachine voor
componisten
n<
I
I
Kettingrokers
opgepast
„Leegheid aan gedach
te een belediging"
Is Harry Lime-motief
een plagiaat
Iets nieuws op brandweergebied
Er zijn veel voordelen
aan verbonden
GUNSTIGE ERVARINGEN VAN EEN GILZENAAR
Medewerking van priesters onontbeerlijk voor
het opsporen van goede pachtheren en eigenaars
25 MAART GEDENKDAG VOOR 18 MILLIOEN MENSEN
50.000 partisanen in Wii-Roethenië bestoken
de Russische onderdrukkers
Kaart van het gebied der m-Roethenen
Iige voor-
Eat, 9. fa-
13 hoofd-
lioudsmaat
|Donterecht
fijn, licht
Ivisuil, 30.
4. bruine
38. land-
lieraad, 43.
p. herkau-
50. boom,
3. schoei-
uiaard, 2.
nkrijk, 4.
(afk.), 7.
|(afk.), 12.
vijzen, 16.
k, 19. in-
(Ind.i,
lielstuk, 25.
|(afk.), 28.
nummer
ament, 36.
9. hemel-
Imade, 44.
Tl, 49. be-
prganisatie
I).
KKK
O O I
REE
I V A M
INGE
L I
LAND
A K E
K WU
EER
ARE
deze nog
Duitse
volk.
het Duit-
lelde Duit-
j elke door
Ictionneer-
Irzaamheid
Concludeert
West in
11 geen haar
lan Franco
tiobiel
(15).
1 dient
»king te
ten (14),
IVIST U, dat er in een stad als Den Haag driehonderd en vijf liefheb
berij-toneelgezelschappen zijn? En ik veronderstel, dat het in andere
steden wel naar rato is. Alhoewel het doel van al deze is om aan anderen
vermaak en kunstgenot te verschaffen, zouden ze zeker niet zijn opge
richt en in stand kunnen blijven, wanneer ook niet de spelers zelf hun
taak buitengewoon prettig vonden en er een zekere bevrediging in
vinden om gedurende enkele ogenblikken van hun leven „een ander te
zijn dan zichzelf".
Dit verschijnsel doet ons de wonderlijke rol realiseren, welke de
verbeelding in bijna ieder mensenbestaan speelt en die zowe] hemel als
hel voor ons kan betekenen.
cl et c verschaffen aan de politie ge-
tuigenbew:. zen, die even verdacht als
sensationeel zijn. De mogelijkheid,
dat hun foto de courant komt. dat
er over hen gesproken en geschreven
wordt is de machtige drijfveer tot dit
alles.
Personen, die met zozeer verlangen
om te schitteren, maar die mystieker
zijn aangelegd, schrijven aan de poli
tie anonieme brieven en leiden deze
daardoor dikwijls op een dwaalspoor,
waardoor veel kostbare tijd verloren
Raat.
IJdelheid en neiging tot mystifica
tie zijn nog maar betrekkelijk on
schuldige karakterfouten. Er zijn an
dere zoals afgunst, haat en begeerte,
die tot ernstiger verschijnselen aan
leiding kunnen geven. Hierbij wordt
de leugen niet meer als verdediging
van iemands persoonlijkheid gebruikt,
maar wordt hij als aanvalswapen ge
cultiveerd. Ook zijn er talloze per
sonen, die ziekte stimuleren, alleen
maar om op die manier beklaagd te
worden of om zich te laten verzorgen.
Of ook wel om de arts voor raadse
len te stellen, uit zucht naar he. on
gewone en om als „bijzonder geval"
te fungeren. Ze schrikken dan zelfs
niet voor een operatie terug wanneer
die hun wordt voorgesteld.
DIEP VERBORGEN in de eenzaam
heid van on eigen gedachtenle-
ivn maken onze menselijke verlangens
zich los van al die banden, waaraan
ze gekluisterd lagen en smaken ze,
dank zij de verbeelding, de vreugde
der voldoening. Dan bestaat er geen
samenleving meer en geen strenge
moraal, die ons in toom houden. Hij
kurr.en onbelemmerd onze instincten
'volgen. We zijn vrij!
En dank zij de kracht van zijn dro
men verliest de verlegene zijn angst
om te blozen, geeft de angstvallige
zich over aan een regie van helden
daden en bedrinkt de onterfde zich
aan al die schoonheden, die de wer
kelijkheid hem niet heeft gegeven.
Zolang al deze droombeelden veilig
binnen de grenzen van ons zieleleven
blijven opgesloten kunnen ze anderen
geen kwaad doen.
Geen brandkast werd gekraakt door
misdadige verlangens alleen. In onze
gecompliceerde samenleving, waar
l reeds zoveel aan banden is gelegd, is
liet toneelspel dan ook een van onze
waardevolle veiligheidskleppen. Want
het gevaar blijft ten alle tijde be-
staan, dat al deze verlangens naar
r wellust, fortuin en roem een praelu-
dium zijn van antisociale daden.
BEKORING VAN DE JEUGD
Deze mensen zijn alleen maar ge
lukkig. wanneer hun gehele omgeving
terwiile van hen in tranen is en ze de
volle sympathie en toewijding van i
deze genieten. Andere personen wei-
pen zich op als politiebeambte of de
tective. Deze rol kunnen ze somtijds
met een dergelijk aplomb en een schijn
van waarheid spelen, dat hun naieve
en goedgelovige slachtoffers er geheel
van onder de indruk komen.
Uit deze categorie van mensen ko
men ook de grote oplichters voort, de
stichters van fictieve ondernemingen,
die een buitengewoon talent bezitten
om eenvoudige lieden voor hun zaken
te interesseren.
Ook de liefde is een terrein, dat
met succes geëxploiteerd wordt, Het
is voor een handige verleider niet
lastig om een vrouwenhart, dat vol
verlangens is, van streek te brengen
En de opgewekte liefde is dan de eer
ste stap in de richting van het spaar
bankboekje of de portemonnale van
papa,
OPVOEDING VERMAG VEEL
HET BM20NDER ONDERW'JS IN NEDERLAND
A LS HOEDANIG moeten wij al de-
ze personen beoordelen? Als mis
dadigers of als zieken? Wat is nog
geestelijk normaal en wat moet als
abnormaal worden opgevat? Waar
ligt de grenslijn? Bij geestelijk ge
zonde mensen is de leugen of de si
mulatie altijd gemotiveerd en beperkt
tot of geproportionneerd aan de oor
zaak die haar te voorschijn heeft ge
roepen. In ziekelijke gevallen is er een
disproportie is de leugen te overdreven
samengesteld.
Vele personen zijn er met een aan
geboren neiging voor ziekelijke fan-
tasiën, welke de uitdrukking zijn van
een onbewuste innerlijke ontevreden
heid, met het gewone dagelijkse leven.
Maar ook al is deze neiging aangebo
ren. daarom moet ge toch niet den
ken, dat er door een goede en verstan
dige opvoeding niet ontzettend veel
aan te doen isl
DR. P. H. VAN DER HOOG
CEN VAN de eerste dingen nu die de
verbeelding, als slaaf van onze
- slechte instincten construeert. Is de
e leugen. Waarom liegt een mens eigen-
blij k. Talloze mensen hebben absoluut
geen belang bij hetgeen ze zeggen en
toch vertellen ze leugens. Ze liegen
alleen terwiile van de leugen zelve.
Want deze heeft voor hen een grote
bekoring. Het bedeesde, verlegen jon
getje doet verhalen, waarin hij zich
als een wilde vrouwenleider afschil
dert Het bescheiden mevrouwtje ver
telt aan haar kennissen, hoe haar
man aan de minste van haar grillen
voldoet en haar met kostbaarheden
I "erwent Een volwassen man vertelt
ran de hoge militaire rang, die zijn
1 vader bekleed heeft en van diens vele
ridderorden, terwijl deze in werkelijk
1 heil adjunct-onderofficier en broeder
m de orde van Oranje-Nassau was.
Maar dit verlangen naar een au-
j "rroltje kan ook op de meest perverse
I zijwegen geraken. Hunkerend naar pu-
I bliciteit deinzen vele personen er niet
voor terug om zichzelf van misdaden
ie beschuldigen, die ze niet begaan
j liebben, maar waarover op dat ogetv-
olik veel gesproken wordt. Weer an-
üEN DER weinige overlevende ge-
neraals uit het vroegere keizer
lijke Duitsland, Paul von Lettow-Vor-
beck, vierde deze week zijn tachtigste
verjaardag. Vóór de eerste wereld
oorlog was hij commandant van de
Duitse troepen in de toenmalige Duit
se kolonie Duits-Oost-Afrika, die on
der do naam Tanganjika-Territorium
nu Brits mandaatsgebied is.
Jan Smuts, die als legeraanvoerder
tegen de Engelsen tijdens de Boeren-
oorlogen grote faam had verworven,
en in de eerste wereldoorlog vrij spoe
dig het Duitse Zuid-West-Afrika wist
te veroveren, slaagde ondanks alle in
spanningen en een jarenlang beleg er
niet in, ook het door generaal Von
Lettow-Vorbeck hardnekkig verdedig
de Oost-Afrika te overmeesteren. Dit
was te opmerkelijker, omdat de Duit
se generaal gedurende de jaren 1914
tot 1918 geen enkele noemenswaardi
ge versterking meer uit Duitsland kon
ontvangen. Bekend is het avontuur
«en groot Zeppelin-luchtschip, dat
in 1917 ryk met nieuwe voorraden, le
vensmiddelen, wapenen en artsenijen
beladen van Duitsland koers had ge
zet naar Oost-Afrika, maar door ver
keerde berichten misleid boven de
Soedan, reeds dicht bij zijn doel, de
steven wendde en onverrichterzake
weer naar huis terugvloog. Het was
v°or die tijd een enorme prestatie.
Na het einde van de eerste wereld
oorlog keerde von Lettow-Vorbeck
naar Duitsland terug en stelde zich
hiei aan het hoofd van een „vrijkorps"
waarmede hij de communistische on-
"'sten m Hamburg van het jaar 1920
wist te bedwingen. Sindsdien leefde
bij teruggetrokken in de Vrije Hanze
stad. Grote bekendheid verwierf hij
1 nog eens door zijn Amerikaanse her
inneringen, die hij onder de titel „Heia
safari" publiceerde. Op zijn tachtigste
i k !a? omving hij nu een in zeer
Jiartehjke bewoordingen gestelde fe
licitatie van zijn oude tegenstander
t™ Smuts, oud-ministerpresident der
Unie van Zuid-Afrika en veldmaar
schalk van het Britse Rijk. Bovendien
I ku ®mu's' hie tot dezelfde jaargang
.hoort als de Duitse generaal zijn
yoegere vijand een vooral in het te
genwoordige Duitsland niet te versma
den cadeau, o.m. een kostelijke Afri
kaanse ham.
Generaal von Lettow-Vorbeck ver-
relde, dat tussen hem en de Zuid-Afri
kaanse veldmaarschalk na de beëindi
ging van hun taaie strijd een op we-
S^se. waardering berustende
vriendschap is .ontstaan.
JAMES RENO, een Engelse uitvin-
marSfl en musicus. hddft een schrijf-
olrrt nt V°°r c°mP°nisten geconstru-
aehlk 6 machme heeft een klavier
plano' waardoor het de com-
Ssmogelijk is, de meest inge-
tL\kk? dS.partituren te schrijven. Het
betreft hier. aldus de uitvinder een
technische revolutie voor de compo-
rusten van liederen.
- van plan "aar de Verenig.
te vertrekken en daar een
te richten.3" muziekinst™menten op
(Van onze onderwijsmedewerker)
,,-yrlJNHEER. het is misschien heel
aardig, wat u zo al vertelt over
schooljongens en zo. Maar waarom
schrijft u alsmaar over fouten van de
ouders^ Maken de onderwijzers nooit
fouten? Mij maakt u niet wijs. dat de
school zo'n uitgekookte instelling is.
Hoogachtend, enz."
nlT BRIEFJE was het antwoord op
mijn zo lang verzwegen verlan
gen naar enige reactie op mijn arti
kelen. U ziet, ik kan het er mee doen.
En toch, ik ben er blij mee. Want hier
wc-dl met weinig woorden gewezen
naar een zwakke plek in onze geza
menlijke zorg voor het kind.
Inderdaad handelt een onderwijs-
rubriek, niet alleen deze in dit dag
blad, menige keer over de opvoe
dingsmoeilijkheden in het gezin. Om
instructief te zijn worden daarbij
meestentijds voorbeelden van ver
keerde behandeling vermeld, om de
ongewenste gevolgen te kunnen aan
tonen. Niet echter, om daarmee op
ieder gezin het stempel van onkunde
te drukken.
Zeker echter zou in een onderwijs-
rubriek op velerlei wijzen de school
besproken moeten worden. Maar wan
neer men u in uw blad een opsom
ming zou geven van de didactische
methoden, door de school gevolgd bij
het rekenonderwijs, zou u daar waar
schijnlijk hartelijk voor bedanken.
Het zou naar uw smaak te dorre
kost zijn. En u had gelijk.
Maar hoe dan deze moeilijkheden
op te lossen? Want zeker, een moei
lijkheid is het. Het is toch immers te
dwaas, dat de ouders en de school sa
men door eendrachtig samenwerken
het kind moeten verzorgen en dat de
een niet veel weet, wat de ander doet!
Ja werkelijk, weinig oudera hebben
er enig idee van, wat en hoe de school
dagelijks arbeidt.
Men tracht dit tekort op te heffen
door ouder-avonden, maar herhaalde
lijk leest men in de verslagen uitingen
van teleurstelling over de geringe be
langstelling.
AMERIKAANSE PROEF
UR IS EEN betere weg. Onlangs las
ik in een Amerikaans magazine 'n
enthousiast artikel van een huismoe
der, die met haar man en kind sa
men een hele dag in de school had
doorgebracht. Daar was zeer duide
lijk een grote interesse losgeslagen,
waaruit het beste te verwachten valt.
Zou dit idet misschien in ons land
niet na te volgen zijn? Is het zo on
denkbaar, dat bijvoorbeeld de eerste
vacantiedag toch nog school wordt ge
daan. Maar dan niet alleen voor de
kinderen, maar ook voor de ouders.
Ruimtegebrek? Dan desnoods met de
Kerstvacantie de ene klasse-helft en
met Pasen de andere. Dan is er
een half klaslokaal vrij voor de be
langstellende ouders. Kunt u het zich
voorstellen? Ik ben er van overtuigd,
dat u onverwachte nieuwe inzichten
zou krijgen over de wijze, waarop zich
in de les een klasse-gesprek ontwik
kelt. Over de manier, waarop een
moeilijkheid wordt opgelost. Over de
zozeer veranderde opvatting van tucht
en vrijheid sinds uw eigen schoolja
ren!
DE ENIGE METHODE
TK BLIJF er van overtuigd, dat een
dergelijke wijze, als ik hier heel
schetsmatig aangaf, vrijwel de enige
is, om tot reëel en vruchtbaar contact
te komen tussen gezin en school.
Maar evenzeer kent men reeds bij
voorbaat de bezwaren in beide rich
tingen. De ouders zeggen: „Toe maar
hoor, laat ze mijn kind maar goed la
ten leren. Die gekke poespas is er niet
bij nodig". De leerkrachten zeggen:
„De ou Iers zijn al critisch genoeg. Wie
weet wat ze straks allemaal aanmer
ken, als ze menen het vak nu ook te
kennen".
En zodoende stel ik mii van de uit
voering van deze ideëen niet veel
voor. Maar waar de omstandigheden
een experiment in deze richting toela
ten, daar zou het toch wel jammer
zijn, als men niet een poging deed om
op deze wijze nader tot elkaar te ko
men.
ICARTO-6o3g
OOOO
cooo
>000i
30-
10-
r
O OOOJ) Katholiek
- Proteva
0
1910 1930 1940
1945 194? 1948
CEDERT 1917 is het bijzonder lager
onderwijs financieel gelijkgesteld
met het openbare onderwijs, dat wil
zeggen, dat het voor de ouders geen ex
tra kosten mede brengt, wanneer zij
hun kinderen naar een bijzondere
school sturen.
Het aantal kinderen, dat openbare
lagere scholen bezoekt, is sindsdien
sterk verminderd en het aantal der
kinderen, dat bijzondere scholen be
zoekt aanzienlijk toegenomen.
Bijgaande grafiek toont in percenta
ges duidelijk het verloop aan.
Van alle schoolgaande kinderen vor
men de Katholieke 45 pet. De neutra-
Ie en prot. scholen worden elk door
ong. 27 Vb pet. der jeugd bezocht.
Drof. Elis Berven, die de 65-jarige
leeftijd heeft bereikt en nu met
pensioen gaat, heeft op zijn afscheids-
college ver riaard, dat het roken van
30 tot 40 cigaretten per dag het ont
staan van kanker de mondholte
bevorderen kan.
Thans komen er per jaar ongeveer
60 gevallen van kankerachtige gezwel
den in de mono voor die door de rönt
genafdeling van 't instituut, waaran
prof. Berven 36 jaren lang heeft ge
werkt. behandelt worden.
Volgens prof. Berven geeft bestra
ling, al dan niet gecombineerd met
een chirurgisch ingrijpen van kleinere
of grotere omvang, betere resultaten,
dat een uitsluitend operatieve behan
deling.
DIJ GELEGENHEID van de Katho-
lieke Week, die onlangs te Tou
louse is gehouden, heeft kardinaal Sa-
liège, aartsbisschop van Toulouse, zijn
bekende wekelijkse „Mer.us propós" in
het diocesane weekblad gewijd aan de
preek. De kardinaal gaf het als titel:
„Een klein woordje over een vrees", en
schreef: .Men is bang bij het preken
om boven het bevattingsvermogen van
de toehoorders uit te gaan, Is men dan
niet bang, er ver beneden te blijven?
Eenvoud sluit nog geèri leegheid in!
Leegheid aan gedachte is een beledi
ging. De gedoopten bezitten tenslotte
de goddelijke deugd van geloof. En zij
verwachten dan ook, dat men hun het
voorwerp van, het geloof uiteenzet.
Liefde schat nooit te laag1"
IJ et Harry Lime motief U kent
het deuntje wel uit de film „De
Derde Man" wel. dat tot gek wordens
toe overal opklinkt zou niets an
ders dan plagiaat zijn. Dat beweren
tenminste twee Franse componisten,
die in 1932 de wals „Si petite" hebben
geschreven, het walsje dat Lucienne
Boyer nog steeds zingt. De Fransen
beweren nu, dat het Lime-motief niets
anders is dan een motief uit „Si. Pe-
titi" Zij willen de citherspeler Anton
Karas een proces aandoen.
£)E MISTBLUSSING is een kind van het toeval. Had de Californische
boer, aan wie wij deze ontdekking danken, een brandslang tot zijn
beschikking gehad, hij zou het brandje in zijn schuur nooit met een
boomsproeier te lijf zijn gegaan, l^aar de man had geen brandslang,
wel een boomsproeier met het gevolg, dat alle spuitgasten thans weten,
dat water in verstoven vorm in vele gevallen vlugger vlammen kan do
ven dan water, dat uit een brandslang wordt gespoten.
diensten moet bewijzen. Vast staat
echter, dat de brandschade in ons land
belangrijk zou kunnen worden be
perkt, indien meer brandweerkorpsen
in Nederland zich met mistblusinstal-
laties zouden uitrusten. Voordat het
zover is zullen er waarschijnlijk eerst
nog wel een aantal moeilijkheden moe
ten overwonnen worden. De voorstan
ders van het mistblussysteem zijn er
evenwel van overtuigd, dat zij uitein
delijk het pleit zullen winnen, omdat
tenslotte iedere brandweerman streeft
naar beperking van de brandschade,
die nu nog wekelijks 2i j tot 3 mil-
lioen gulden bedraagt. De hierboven
vermelde uitvinding kan in belangrij
ke mate bijdragen tot de bespoediging
var het omschakelingsproces.
rvE CALIFORNIER immers hield zijn
verrassende ervaringen niet voor
zich. De mistblussing werd in Ame
rika ingevoerd, o.m. bij het blussen
van scheepsbranden en ook in Neder
land is men tot proefnemingen over
gegaan.
De resultaten van deze proefnemin
gen zijn zodanig geweest, dat men er
toe is overgegaan, zij het ook met de
nodige voorzichtigheid, de mistblus
sing in de praktijk toe te passen. De
miststraal moet echter aan bepaalde
eisen voldoen.
EEN UITVINDING
"ETEN EERSTE vereiste is een hoge
druk 4050 atmosfeer. De moei
lijkheid is echter, dat de huidige brand-
weerpompen deze hoge druk niet zon
der meer kunnen leveren, terwijl het
slangenmateriaal hier bovendien niet
op is berekend. Dit zou dus beteke
nen, dat men het bestaande materiaal
met hoge-druk-mistvoertuigen zou
moeten uitbreiden. Naar 't zich even
wel laat aanzien is door een Neder
landse firma een oplossing gevonden,
waardoor iedere brandbluspomp door
aanbrenging van een zgn. „druk-om-
zetter" water onder hoge druk kan le
veren.
Waarop berust nu de grote werking
van tot mist verstoven water? Zoals
bekend, berust de bluswerking van
water op afkoeling. Brengt men een
voldoende hoeveelheid water met een
brandende stof in aanraking, dan ont
trekt het hieraan zoveel warmte, dat
de stof in temperatuur daalt. Gelijk
tijdig stijgt het water door de afgeno
men warmte sterk in temperatuur. Nu
heeft men voor het verandwen van 'n
bepaalde hoeveelheid water in water
damp ongeveer vijfmaal zoveel water
nodig als voor de verhitting van de
zelfde hoeveelheid tot het kookpunt.
Hieruit volgt dus, dat een verdam
pende hoeveelheid water meer warm
te onttrekt dan een gelijke hoeveel
heid water, die alleen maar sterk ver
hit wordt.
Wanneer men nu vooi ogen houdt,
dat bij het gebruik van gewone wa
terstralen de hoeveelheid water, die
op een brandend object wordt gewor
pen, zo groot is, dat naar verhouding
slechts een gering deel verdampt, ter
wijl de rest als heet water wegloopt
(gevolg waterschade), dan is het dui
delijk, dat steeds is gezocht naar 'n
vergroting van het contact-oppervlak
ttissen het water en het brandende ob-
iect teneinde de verdamping te bevor
deren. Deze vergroting van het con
tact-oppervlak wordt bereikt door het
fijn verstuiven van het bluswater, door
mistblussing. De sterke toename van
het warmte onttrekkende vermogen
en de afsluiting van de voor de ver
branding noodzakelijke lucht door de
gevormde waterdamp zijn de factoren,
die de sterke bluswerking van het tot
mist verstoven wate- tot gevolg heb
ben.
WEINIG WATER NODIG
yOALS GEZEGD zijn de voordelen
verbonden aan de mistblusmetho-
de, vele. De hoeveelheid water, die
voor het blussen van een brand nood
zakelijk is, is zeer gering, terwijl het
blus-effect groter is. Zo is onlangs in
Eindhoven een uitslaande kapbrand
niet 40 liter water geblust. Wanneer
daar geen mistblussing zou zijn toege
past. zouden er veelvouden van 40 li
ter voor nodig zijn geweest.
Uit dien hoofde biedt de mistblus
sing in combinatie met een tankwa
gen bijzondere mogelijkheden in wa-
terarme gebieden. Mistblussing draagt
ook zeer sterk bij tot de beperking
van de waterschade, omdat vrijwel al
het bluswater verdampt.
Men kan er ook vele brandende
vloeistoffen mee blussen. Met de ge
wone spuit kan men daar gewoonlijje
weinig tegen uitrichten, aangezien
brandbare vloeistoffen op het water
drijven, wat de kans op uitbreiding
van de brand nog vergroot. Voor de
brandweerman heeft de mistblusme-
thode bovendien het voordeel, dat de
mist als een scherm voor hem uit
werkt, waardoor hij geen last heeft
van de stralende hitte.
BEPERKING DER SCHA
DE
IJOEWEL met de mistblussing reeds
zeer goede resultaten zijn bereikt
90 procent van alle branlen kun
nen hiermee worden geblust wordt
deze blusmethode in brandweerkrin
gen niet als de enige gezien. Altijd
zullen zich branden voordoen, waarbij
het huidige materiaal belangrijke
De opgravingen bevestigen de
Kathoieke traditie
1FE" publiceert de eerste foto's
van de opgravingen in de grot
ten onder de St. Pieterskerk in Rome.
Vergezeld van een artikel van de ad
ministrateur der Kathedraal mgr. Lud-
wtg Kaas.
In dat artikel wordt melding ge
maakt hoe werklieden van het Vati-
caar. een 16 eeuwen oude heidense be
graafplaats vonden. Thans is een com
missie van bekende archeologen bezig
met de publicatie der wetenschappelij
ke conclusies, die uit deze ontdekking
zijn getrokken.
Ondertussen kan geconstateerd wor
den dat de opgravingen de Katholie
ke traditie bevestigen, dat er nauwe
betrekkingen bestaan tussen Nero's cir
cus en de „Vaticaanse begraafplaats",
of met andere woorden: tussen de
plaats waar de Apostel Petrus werd ter
dood gebracht en die, waar hij begra
ven werd. Het ligt voor de hand. dat
de huidige resultaten van het archeo
logisch onderzoek de gelovigen het
recht zullen geven de ongelovigen uit
te dagen het tegendeel daarvan te be
wijzen.
Verleden jaar September verklaarde
de aartsbisschop van New Orleans,
mgr. Joseph F. Rumel, dat het stoffe
lijk overschot van de Apostel Petrus
onder de basilica was gevonden. Het
Vaticaan gaf hier geen comentaar op,
maar weldra verklaarde de „Osseiva-
tore Romano", dat „de ontdekkingen
reeds historisch vaststaar.de feiten be
wezen".
De geschiedenis van Petrus' dood is
deze, dat de apostel in het circus van
Nero ter dood werd gebracht en be
graven op een heidens kerkhof, gele
gen op de Vaticaanse heuvel. Op deze
begraafplaats werd later een laag aar
de aangebracht. Op het graf van Pe
trus werd toen de kerk van Konstah-
tijn gebouwd.
Nadat deze met de grond gelijk was
maakt, bouwde men op haar funda
menten in de 16e eeuw de St. Pieter.
De opgravingen hebben tien jaar ge
duurd.
I)E gunstige ervaringen van
enige Rielse boeren in Canada
een vorige maal verhaald te heb
ben, laten we hier nu de belevenis
sen volgen van een Gilzenaar, aldus
een schrijven van hooggeachte zijde.
Het betreft hier een zekere Tim
mermans uit Gilze, die dicht bij
Parijs aan het boeren is. Hij stelt
het ook zo goed, dat hij niet meer
terug wil. Hy is tot de overtuiging
gekomen, dat de Fransen de Neder
landers goedgezind zijn, als ze zich
aan weten te passen aan de gebrui
ken van de streek. De landeigenaars
weten het te appreciëren, als de Ne
derlander zjjn katholieke geloof
trouw blijft.
TTi+hfïiif]i'nri A viillwio De Pastoor van onze Nederlander is
U HOI Waiily /±rilicvriv doodarm, op een oud versleten fietsje
\/OOR 1950 staat een niet onbelang-^TPjro,cili5s bed^nei?* De ka~
V rijke uitbreiding van de artillerie i ^rooNs?deAr sannh^
te wachten. Behalve de reeds bestaan- i g™te .troost" Aisin elk van die drie
gehuchten een vijftal katholieke Ne-
n F*I derlandse boeren zat, dan zou de goe-
artillerie en 6 regimenten luchtdoelar-1 man kunnen leven en zouden de
tilerie aan het Wapen der Artuerie j Nederlanders, behalve dat ze aan el-
worden toegevoegd.kaar grote steun zouden hebben, te
gelijkertijd een krachtig voorbeeld zijn
De regimenten veldartillerie zullen
genoemd worden naar de beroemde ar
tilleristen uit de geschiedenis, t.w. Cra-
mere de Brichin, Prins Maurits en
Prins Frederik.
voor de anderen, die katholiek zijn,
maar die niet practiseren. Eén voor
beeld alleen is te zwak om voldoen
de licht uit te stralen. Maar, al is de
Franse regering gekant tegen het mas
saal bijeenkruipen van buitenlanders,
zulk een bezetting, als daar bedoeld,
zou wel worden geduld. Het zou echt
vruchtbaar missiewerk zijn. De ste
den beginnen al ten goede te keren,
zo kan het ook op het platteland gaan.
VERSPREIDE KOLONISATIE.
pR LIGGEN in Frankrijk onbegrens-
de mogelijkheden voor verspreide
kolonisatie. De priesters en pastoors
(Nederlandse en Franse) konden in
dat land een belangrijke bijdrage le
veren door pachtheren en eigenaars
op te sporen, die onze Brabantse en
Zeeuwse boeren als pachters willen
accepteren. En die zijn er zeker zeer
velen.
De condities zijn doorgaans goed,
als men tenminste helpers heeft om
goed uit te kijken. De eigenaars heb
ben er ook belang hij, dat hun pach
ters het goed stellen en zullen daar
om öok doorgaans welwillend zijn.
Maar het zal nuttig en nodig zijn ver
trouwensmannen te hebben, die die
landeigenaren aanwijzen en de con
tracten nazien.
Ei liggen nog volop pachthoeven te
wachten. De Katholieke Actie moest
mannen sturen om de Franse bis
schoppen in die streken te vragen hun
priesters te wijzen op de taak, die wc
hierboven omschreven. Dan zou men
eens zien, hoevelen daar zouden sla
gen. Dat zou tot welzijn van de Fran
se bevolking strekken. Onze kinder
rijke katholieke gezinnen vinden hier
mogelijkheden volop. Zij weten die
minder uit te buiten dan anderen.
Maar ook voor deze emigratie geldt:
men lere direct Frans, dag en nacht,
en men bekwame zich in de behan
deling van machines. Geen betere en
kortere leerschool dan het werkelijke
boerenleven in de Franse maatschap
pij-
Maar eer men die leerschool on
dergaat, is het goed zich verzekerd
te hebben van goede huip en voorlich
ting door beproefde priesters in
Frankrijk, die goed spoorwijs zijn.
Daarlangs loopt de kortste weg en de
meest beproefde.
ZUID-BRAZILIE.
JN DE NACHT van 24 op 25 Maart 191S heeft de Raad van het Wit-
Roethenlsche Congres een onafhankelijk Wit-Roethenische Volksre
publiek uitgeroepen en se op 25 Maart in een „derde constitnerend ma
nifest" feestelijk geproclameerd. Deze historische dag wordt door de
Wit-Roethenen met welhaast reügiense feestelijkheid gevierd. Maar de
vreugde van die mensen, die op het ogenblik het geluk hebben in de
democratische wereld te leven, wordt getemperd door smart. De smart
hun vaderland, ondanks lange en verbeten strijd, nog immer in de
greep van het Kremlin en het volk in slavendom te weten.
JJET IS een merkwaardig verschijn
sel, dat de wereldliteratuur en
wetenschap de meest omvangrijke
werken over onverschillig welke ka-
nibalenstam aan de verre Zuidzee of
een reeds eeuwen uitgestorven volks
stam heeft laten verschijnen en aan de
andere kant zo goed als geen werk ver
scheen over het in Oost-Europa leven
de Wit-Roethenische volk, dat op het
ogenblik nog een territorium van 380
duizend k.m.2 bewoont en op zijn eth-
nografisch gebied 18 millioen mensen
telt. Dit volk, dat eenmaal zijn heer
schappij had uitgebreid vanaf de Bal-
tische Zee tot aan de Zwarte Zee, is
heden, ondanks zijn voortdurend strij
den voor onafhankelijkheid, ondanks
de meerdere befoepen, die het op de
beschaafde wereld deed, in West-
Europa en in geheel de overige we
reld haast niet bekend.
Dat dc Wit-Roethenen geen Polen
zijn, is algemeen bekend, maar dat zij
zich door hun ras nog veel meer van
de Russen onderscheiden, is minder
bekend, doch niettemin waar. Het te
genwoordig gehuldigde opzicht, dat de
Roethenen een Russische volksstam
zijn en zich alleen door hun spraak
van de Moskovlet-Russen onderschel
den is vals. Zowel wat hnn ras be
treft, alswel hun geschiedkundige, na
tionale en kuituurontwikkeling on
derscheiden zii zich van het Fins-Sla
vische mengvolk de Grootrussen, wel
ke Oost-Slaven zijn, alswel van de
West-Slavische Polen, welke een ge
heel andere kuituur hebben.
EEN STUKJE HISTORIE
OTAATKUND1G dateert Wit-Roethe-
nlë van 800 na Christus, maar na
een roemrijke historie kwam het on
der Russische heerschappij.
Napoleon werd als een bevrijder be
groet, toen hij in 1811 het land bin
nentrok. Na de nederlaag van Napo
leon moest Roethenië deze betoonde
sympathie zwaar boeten. Met een slag
werden de zeven nog bestaande ho
gescholen gesloten en na het onder
drukken van de Poolse opstand in 1831
waaraan ook de Roetheniërs deelna
men, wilden de Turko-Finse Slaven,
die zich wederrechtelijk de oud-Ukrai-
nische naam van Russen toegeëigend
hebben, een grafsteen over het be
staan van het Wit-Roethenische volk
leggen. Zij verboden de taal, zij de
porteerden de intellectuelen en maak
ten de overigen tot hun slaven.
Ondanks deze jarenlange onder
drukking leefde de vrijheidsgedachte
voort en in 1863 komt Kaskus Kall-
nouskl naar voren, deze die in St
Petersburg zijn juridische studies
maakte, roept de Wit-Roethenen op,
tezamen voor de vrijheid te strijden
en er ontketende zich een machtige
opstand, welke echter in bloed
tranen verstikte, toen de Tsaar zijn
strafcompagnie, onder leiding van de
generaal-beul Murajov zond.
Kalinouski werd gehangen, doch
riep vanuit de gevangenis zijn volk
op de strijd voor de vrijheid niet op
te geven. Noch het verbod de naam
Wit-Roetbenië te voeren, noch de dui
zenden executies, noch de honderddui
zenden, die naar Siberië verbannen
werden, konden het weerhouden, dat
het volk met bet beeld van Kalinous
ki voor ogen voor de vrijheid bleef
strijden. Er ontstonden kulturele en
illegale politieke organisaties en hun
massale deelname aan de gebeurtenis
sen in het jaar 1905 dwingen de Tsaar
het verbod van het Wit-Roethenisch
in woord en geschrift op te heffen.
WEDERGEBOORTE
■yAN DEZE tijd af aan gaat de we
dergeboorte van Wit-Roethenië
met rasse schreden vooruit. Deelname
aan de conferentie te Stockholm, van
waaruit op 5 Mei 1915 een roep om
hulp naar president Wilson wordt ge
stuurd. In 1916 deelname aan de con
ferentie te Lausanne, waar wederom
door de Roethenen een beroep op de
beschaafde wereld werd gedaan.
Tenslotte kon in 1918 de onafhan-
kelijkheid van de Wit-Roethenische
democratische volksrepubliek worden
uitgeroepen. Echterondanks de
vertwijfelde strijd, welke de militaire
eenheden tegen de intussen in Rus
land aan de macht gekomen Commu-1
nisten gevoerd hebben, ondanks de
roep om huip aan de beschaafde we-
reld, bleef het wereldgeweten stom
en de Communistische horden, die aan
de toppen van hun bajonetten de va
nen van de vrijheid droegen, bezetten
Wit-Roethenië en onderdrukten met
hun vrijheidsbajonetten de vrijheid
van dit volk op bloedige wijze. Of
schoon door het Westen in de steek
gelaten en aan de barbaarsheid van
het communisme overgeleverd, wagen
zij in November 1920 nog een opstand. I
welke onderdrukt werd en wederom
massa-executies en deportaties ten ge-
envolge had.
HET WESTEN MOET IN
ZIEN....
T)E COMMUNISTISCHE dirigenten
van het Kremlin hebben het Wit-
Roethenische volk een korte tijd ('22-
"29) een relatieve vrijheid gegeven en
zodoende twee slagen geslagen. Ten
eerste bevredigden zij zo enigermate
de ontevredenen bevolking en ten 2e
kwamen zij zo de vrijheidsleiders te
weten, welke tot aan de laatste man
uitgeroeid werden. Tot 1941 hebben
de Moskou-communisten 3.000.000
mensen uit Wit-Roethenië gedepor
teerd of vernietigd en daaronder alle
nationaal gezinde intellectuelen! In '43
werd de profeet van de Wit-Roetheni-
sche wederopstanding, de dichter Jan-
ka Kupala vermoord. Er is op het
ogenblik niet een enkele familie, die
niet een slachtoffer van het Bolsje
wisme te betreuren heeft en hoevele
families en geslachten zijn niet geheel
uitgemoord?
De 32e verjaardag van de grootste
Wit-Roethenische nationale feestdag
wordt tot een 32e deel van het aan
klachtschrift van dit volk, dat voor dc
ganse geciviliseerde wereld strijdt te
gen het godloze Communisme. Heden
staat de gehele wereld weer voor het
Oost-West conflict. Heden ts er ech
ter geen schutswal meer tussen de
Baltische en de Zwarte Zee, ofwel de
staat Wit-Roethenië, welke eenmaal 't
Christendom en de Westerse cultuur
voor de Tartarenhorden redde en la
ter Iwan de Verschrikkelijke de door
gang naar West-Europa versperde.
Op het ogenblik strijden, naar de
laatste opgaven, nog 50.000 partisanen
in Wit-Roethenië hun hopeloze strijd,
een strijd echter, welke al eeuwen
werd gevoerd en altijd gevoerd wor
den zal; de strijd om de vrijheid.
ipENSLOTTE wijst onze zegsman nog
op Zuid-Brazilië. De Paters van
het Liesbosch kunnen daar wijzen op
tal van prachtige priester- en kloos
terroepingen in hun congregatie van
zonen van Duitse immigranten. Daar
het Brabantse volk niet minder ka
tholiek is. was hier stellig iets groots
te bereiken, als de Braziliaanse re
gering op grote schaal financieel
steun wilde verlenen.
In plaats van alles via regerings-
en ambtelijke organisatie-instanties te
willen regelen, zou het overweging
verdienen een directoraat in te stel
len, waarin de provinciale overheid,
de N.C.B., de missie-congregaties en
en practisch ontwikkele boerenverte-
genwoordiger zitting hadden. Veel
romslomp kon dan ondervangen wor
den en het tempo kan worden ver
hoogd. Hoe langer getalmd, hoe gro
ter de aanwas van werkzoekenden.
En in het buitenland liggen de velden
gereed voor het werk.
j^ARDINAAL SALIèGE, aartsbis
schop van Toulouse, schrijft iede
re week een kort artikeltje in het
weekblad van zijn aartsbisdom. Zijn
artikelen munten uit door de grote
waarheden, die in zeer kort bestek
worden opgediend. Hieronder volgt een
voorbeeld van de puntige zeggings
kracht van de 80 jaar oude Kardï.:aal.
Het woord „dat is menselijk" recht
vaardigt tegenwoordig alles.
Men trouwt lichtzinnig: dat is men
selijk.
Men gaat scheiden: dat is menselijk.
Men verknoeit zijn jeugd in zondi
ge genoegens: dat is menselijk.
Men weet toch „er in te komen"
door middel van relaties en connec
ties: dat is menselijk.
Men saboteert zijn plicht: dat is
menselijk:
Men is jaloers en misgunt anderen
hun succes: (Ut is menselijk.
Men lastert en roddelt: dat ls men
selijk.
Men is oneerlijk en bedriegt: dat is
menselijk.
Er is geen ondeugd, die niet wordt
goedgepraat met de leuze: dat is men
selijk.
Met het gevolg dat. dank zij een
schromelijk taalmisbruik, het woord
„menselijk" juist het laagste, het
grofste, het gemeenste in de mens aan
duidt.
„Menselijk" betekent zodoende ei
genlijk: „dierlijk", „beestig"!
Dwaze begripsverwarring: want de
mens is slechts mens door datgene, wat
hem van het dier onderscheidt!
Menselijke eigenschappen zijn: ver
stand. gemoed, vrije wil, verantwoor
delijkheidsbesef. zedelijk begrip, gees
telijk streven, -heiligheid.
Dat is het menselijke in cis mens,
en dat alleen is waarlijk „menselijk' 'i