De wereld is een schouwtoneel Frankrijk: onbegrensde mogelijkheden Vertwijfelde strijd van vergeten volk Vaders en moeders een hele dag in de school Het principe der mistblussing werd bij toeval ontdekt Waarom liegt men? Bijz. onderwijs wint steeds meer veld Smuts stuurde een ham Het graf van de H. Petrus „Dat is menselijk' )rige 0 5 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 APRIL 1950 11 DE VERBEELDING EN DE LEGGEN Maar fantasten kunnen er vreemde rollen in spelen! Oude tegenstanders werden vrienden Ouderavonden lukken niet hard Kan dit Amerikaanse Voorbeeld hier gevolgd worden Schrijfmachine voor componisten n< I I Kettingrokers opgepast „Leegheid aan gedach te een belediging" Is Harry Lime-motief een plagiaat Iets nieuws op brandweergebied Er zijn veel voordelen aan verbonden GUNSTIGE ERVARINGEN VAN EEN GILZENAAR Medewerking van priesters onontbeerlijk voor het opsporen van goede pachtheren en eigenaars 25 MAART GEDENKDAG VOOR 18 MILLIOEN MENSEN 50.000 partisanen in Wii-Roethenië bestoken de Russische onderdrukkers Kaart van het gebied der m-Roethenen Iige voor- Eat, 9. fa- 13 hoofd- lioudsmaat |Donterecht fijn, licht Ivisuil, 30. 4. bruine 38. land- lieraad, 43. p. herkau- 50. boom, 3. schoei- uiaard, 2. nkrijk, 4. (afk.), 7. |(afk.), 12. vijzen, 16. k, 19. in- (Ind.i, lielstuk, 25. |(afk.), 28. nummer ament, 36. 9. hemel- Imade, 44. Tl, 49. be- prganisatie I). KKK O O I REE I V A M INGE L I LAND A K E K WU EER ARE deze nog Duitse volk. het Duit- lelde Duit- j elke door Ictionneer- Irzaamheid Concludeert West in 11 geen haar lan Franco tiobiel (15). 1 dient »king te ten (14), IVIST U, dat er in een stad als Den Haag driehonderd en vijf liefheb berij-toneelgezelschappen zijn? En ik veronderstel, dat het in andere steden wel naar rato is. Alhoewel het doel van al deze is om aan anderen vermaak en kunstgenot te verschaffen, zouden ze zeker niet zijn opge richt en in stand kunnen blijven, wanneer ook niet de spelers zelf hun taak buitengewoon prettig vonden en er een zekere bevrediging in vinden om gedurende enkele ogenblikken van hun leven „een ander te zijn dan zichzelf". Dit verschijnsel doet ons de wonderlijke rol realiseren, welke de verbeelding in bijna ieder mensenbestaan speelt en die zowe] hemel als hel voor ons kan betekenen. cl et c verschaffen aan de politie ge- tuigenbew:. zen, die even verdacht als sensationeel zijn. De mogelijkheid, dat hun foto de courant komt. dat er over hen gesproken en geschreven wordt is de machtige drijfveer tot dit alles. Personen, die met zozeer verlangen om te schitteren, maar die mystieker zijn aangelegd, schrijven aan de poli tie anonieme brieven en leiden deze daardoor dikwijls op een dwaalspoor, waardoor veel kostbare tijd verloren Raat. IJdelheid en neiging tot mystifica tie zijn nog maar betrekkelijk on schuldige karakterfouten. Er zijn an dere zoals afgunst, haat en begeerte, die tot ernstiger verschijnselen aan leiding kunnen geven. Hierbij wordt de leugen niet meer als verdediging van iemands persoonlijkheid gebruikt, maar wordt hij als aanvalswapen ge cultiveerd. Ook zijn er talloze per sonen, die ziekte stimuleren, alleen maar om op die manier beklaagd te worden of om zich te laten verzorgen. Of ook wel om de arts voor raadse len te stellen, uit zucht naar he. on gewone en om als „bijzonder geval" te fungeren. Ze schrikken dan zelfs niet voor een operatie terug wanneer die hun wordt voorgesteld. DIEP VERBORGEN in de eenzaam heid van on eigen gedachtenle- ivn maken onze menselijke verlangens zich los van al die banden, waaraan ze gekluisterd lagen en smaken ze, dank zij de verbeelding, de vreugde der voldoening. Dan bestaat er geen samenleving meer en geen strenge moraal, die ons in toom houden. Hij kurr.en onbelemmerd onze instincten 'volgen. We zijn vrij! En dank zij de kracht van zijn dro men verliest de verlegene zijn angst om te blozen, geeft de angstvallige zich over aan een regie van helden daden en bedrinkt de onterfde zich aan al die schoonheden, die de wer kelijkheid hem niet heeft gegeven. Zolang al deze droombeelden veilig binnen de grenzen van ons zieleleven blijven opgesloten kunnen ze anderen geen kwaad doen. Geen brandkast werd gekraakt door misdadige verlangens alleen. In onze gecompliceerde samenleving, waar l reeds zoveel aan banden is gelegd, is liet toneelspel dan ook een van onze waardevolle veiligheidskleppen. Want het gevaar blijft ten alle tijde be- staan, dat al deze verlangens naar r wellust, fortuin en roem een praelu- dium zijn van antisociale daden. BEKORING VAN DE JEUGD Deze mensen zijn alleen maar ge lukkig. wanneer hun gehele omgeving terwiile van hen in tranen is en ze de volle sympathie en toewijding van i deze genieten. Andere personen wei- pen zich op als politiebeambte of de tective. Deze rol kunnen ze somtijds met een dergelijk aplomb en een schijn van waarheid spelen, dat hun naieve en goedgelovige slachtoffers er geheel van onder de indruk komen. Uit deze categorie van mensen ko men ook de grote oplichters voort, de stichters van fictieve ondernemingen, die een buitengewoon talent bezitten om eenvoudige lieden voor hun zaken te interesseren. Ook de liefde is een terrein, dat met succes geëxploiteerd wordt, Het is voor een handige verleider niet lastig om een vrouwenhart, dat vol verlangens is, van streek te brengen En de opgewekte liefde is dan de eer ste stap in de richting van het spaar bankboekje of de portemonnale van papa, OPVOEDING VERMAG VEEL HET BM20NDER ONDERW'JS IN NEDERLAND A LS HOEDANIG moeten wij al de- ze personen beoordelen? Als mis dadigers of als zieken? Wat is nog geestelijk normaal en wat moet als abnormaal worden opgevat? Waar ligt de grenslijn? Bij geestelijk ge zonde mensen is de leugen of de si mulatie altijd gemotiveerd en beperkt tot of geproportionneerd aan de oor zaak die haar te voorschijn heeft ge roepen. In ziekelijke gevallen is er een disproportie is de leugen te overdreven samengesteld. Vele personen zijn er met een aan geboren neiging voor ziekelijke fan- tasiën, welke de uitdrukking zijn van een onbewuste innerlijke ontevreden heid, met het gewone dagelijkse leven. Maar ook al is deze neiging aangebo ren. daarom moet ge toch niet den ken, dat er door een goede en verstan dige opvoeding niet ontzettend veel aan te doen isl DR. P. H. VAN DER HOOG CEN VAN de eerste dingen nu die de verbeelding, als slaaf van onze - slechte instincten construeert. Is de e leugen. Waarom liegt een mens eigen- blij k. Talloze mensen hebben absoluut geen belang bij hetgeen ze zeggen en toch vertellen ze leugens. Ze liegen alleen terwiile van de leugen zelve. Want deze heeft voor hen een grote bekoring. Het bedeesde, verlegen jon getje doet verhalen, waarin hij zich als een wilde vrouwenleider afschil dert Het bescheiden mevrouwtje ver telt aan haar kennissen, hoe haar man aan de minste van haar grillen voldoet en haar met kostbaarheden I "erwent Een volwassen man vertelt ran de hoge militaire rang, die zijn 1 vader bekleed heeft en van diens vele ridderorden, terwijl deze in werkelijk 1 heil adjunct-onderofficier en broeder m de orde van Oranje-Nassau was. Maar dit verlangen naar een au- j "rroltje kan ook op de meest perverse I zijwegen geraken. Hunkerend naar pu- I bliciteit deinzen vele personen er niet voor terug om zichzelf van misdaden ie beschuldigen, die ze niet begaan j liebben, maar waarover op dat ogetv- olik veel gesproken wordt. Weer an- üEN DER weinige overlevende ge- neraals uit het vroegere keizer lijke Duitsland, Paul von Lettow-Vor- beck, vierde deze week zijn tachtigste verjaardag. Vóór de eerste wereld oorlog was hij commandant van de Duitse troepen in de toenmalige Duit se kolonie Duits-Oost-Afrika, die on der do naam Tanganjika-Territorium nu Brits mandaatsgebied is. Jan Smuts, die als legeraanvoerder tegen de Engelsen tijdens de Boeren- oorlogen grote faam had verworven, en in de eerste wereldoorlog vrij spoe dig het Duitse Zuid-West-Afrika wist te veroveren, slaagde ondanks alle in spanningen en een jarenlang beleg er niet in, ook het door generaal Von Lettow-Vorbeck hardnekkig verdedig de Oost-Afrika te overmeesteren. Dit was te opmerkelijker, omdat de Duit se generaal gedurende de jaren 1914 tot 1918 geen enkele noemenswaardi ge versterking meer uit Duitsland kon ontvangen. Bekend is het avontuur «en groot Zeppelin-luchtschip, dat in 1917 ryk met nieuwe voorraden, le vensmiddelen, wapenen en artsenijen beladen van Duitsland koers had ge zet naar Oost-Afrika, maar door ver keerde berichten misleid boven de Soedan, reeds dicht bij zijn doel, de steven wendde en onverrichterzake weer naar huis terugvloog. Het was v°or die tijd een enorme prestatie. Na het einde van de eerste wereld oorlog keerde von Lettow-Vorbeck naar Duitsland terug en stelde zich hiei aan het hoofd van een „vrijkorps" waarmede hij de communistische on- "'sten m Hamburg van het jaar 1920 wist te bedwingen. Sindsdien leefde bij teruggetrokken in de Vrije Hanze stad. Grote bekendheid verwierf hij 1 nog eens door zijn Amerikaanse her inneringen, die hij onder de titel „Heia safari" publiceerde. Op zijn tachtigste i k !a? omving hij nu een in zeer Jiartehjke bewoordingen gestelde fe licitatie van zijn oude tegenstander t™ Smuts, oud-ministerpresident der Unie van Zuid-Afrika en veldmaar schalk van het Britse Rijk. Bovendien I ku ®mu's' hie tot dezelfde jaargang .hoort als de Duitse generaal zijn yoegere vijand een vooral in het te genwoordige Duitsland niet te versma den cadeau, o.m. een kostelijke Afri kaanse ham. Generaal von Lettow-Vorbeck ver- relde, dat tussen hem en de Zuid-Afri kaanse veldmaarschalk na de beëindi ging van hun taaie strijd een op we- S^se. waardering berustende vriendschap is .ontstaan. JAMES RENO, een Engelse uitvin- marSfl en musicus. hddft een schrijf- olrrt nt V°°r c°mP°nisten geconstru- aehlk 6 machme heeft een klavier plano' waardoor het de com- Ssmogelijk is, de meest inge- tL\kk? dS.partituren te schrijven. Het betreft hier. aldus de uitvinder een technische revolutie voor de compo- rusten van liederen. - van plan "aar de Verenig. te vertrekken en daar een te richten.3" muziekinst™menten op (Van onze onderwijsmedewerker) ,,-yrlJNHEER. het is misschien heel aardig, wat u zo al vertelt over schooljongens en zo. Maar waarom schrijft u alsmaar over fouten van de ouders^ Maken de onderwijzers nooit fouten? Mij maakt u niet wijs. dat de school zo'n uitgekookte instelling is. Hoogachtend, enz." nlT BRIEFJE was het antwoord op mijn zo lang verzwegen verlan gen naar enige reactie op mijn arti kelen. U ziet, ik kan het er mee doen. En toch, ik ben er blij mee. Want hier wc-dl met weinig woorden gewezen naar een zwakke plek in onze geza menlijke zorg voor het kind. Inderdaad handelt een onderwijs- rubriek, niet alleen deze in dit dag blad, menige keer over de opvoe dingsmoeilijkheden in het gezin. Om instructief te zijn worden daarbij meestentijds voorbeelden van ver keerde behandeling vermeld, om de ongewenste gevolgen te kunnen aan tonen. Niet echter, om daarmee op ieder gezin het stempel van onkunde te drukken. Zeker echter zou in een onderwijs- rubriek op velerlei wijzen de school besproken moeten worden. Maar wan neer men u in uw blad een opsom ming zou geven van de didactische methoden, door de school gevolgd bij het rekenonderwijs, zou u daar waar schijnlijk hartelijk voor bedanken. Het zou naar uw smaak te dorre kost zijn. En u had gelijk. Maar hoe dan deze moeilijkheden op te lossen? Want zeker, een moei lijkheid is het. Het is toch immers te dwaas, dat de ouders en de school sa men door eendrachtig samenwerken het kind moeten verzorgen en dat de een niet veel weet, wat de ander doet! Ja werkelijk, weinig oudera hebben er enig idee van, wat en hoe de school dagelijks arbeidt. Men tracht dit tekort op te heffen door ouder-avonden, maar herhaalde lijk leest men in de verslagen uitingen van teleurstelling over de geringe be langstelling. AMERIKAANSE PROEF UR IS EEN betere weg. Onlangs las ik in een Amerikaans magazine 'n enthousiast artikel van een huismoe der, die met haar man en kind sa men een hele dag in de school had doorgebracht. Daar was zeer duide lijk een grote interesse losgeslagen, waaruit het beste te verwachten valt. Zou dit idet misschien in ons land niet na te volgen zijn? Is het zo on denkbaar, dat bijvoorbeeld de eerste vacantiedag toch nog school wordt ge daan. Maar dan niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Ruimtegebrek? Dan desnoods met de Kerstvacantie de ene klasse-helft en met Pasen de andere. Dan is er een half klaslokaal vrij voor de be langstellende ouders. Kunt u het zich voorstellen? Ik ben er van overtuigd, dat u onverwachte nieuwe inzichten zou krijgen over de wijze, waarop zich in de les een klasse-gesprek ontwik kelt. Over de manier, waarop een moeilijkheid wordt opgelost. Over de zozeer veranderde opvatting van tucht en vrijheid sinds uw eigen schoolja ren! DE ENIGE METHODE TK BLIJF er van overtuigd, dat een dergelijke wijze, als ik hier heel schetsmatig aangaf, vrijwel de enige is, om tot reëel en vruchtbaar contact te komen tussen gezin en school. Maar evenzeer kent men reeds bij voorbaat de bezwaren in beide rich tingen. De ouders zeggen: „Toe maar hoor, laat ze mijn kind maar goed la ten leren. Die gekke poespas is er niet bij nodig". De leerkrachten zeggen: „De ou Iers zijn al critisch genoeg. Wie weet wat ze straks allemaal aanmer ken, als ze menen het vak nu ook te kennen". En zodoende stel ik mii van de uit voering van deze ideëen niet veel voor. Maar waar de omstandigheden een experiment in deze richting toela ten, daar zou het toch wel jammer zijn, als men niet een poging deed om op deze wijze nader tot elkaar te ko men. ICARTO-6o3g OOOO cooo >000i 30- 10- r O OOOJ) Katholiek - Proteva 0 1910 1930 1940 1945 194? 1948 CEDERT 1917 is het bijzonder lager onderwijs financieel gelijkgesteld met het openbare onderwijs, dat wil zeggen, dat het voor de ouders geen ex tra kosten mede brengt, wanneer zij hun kinderen naar een bijzondere school sturen. Het aantal kinderen, dat openbare lagere scholen bezoekt, is sindsdien sterk verminderd en het aantal der kinderen, dat bijzondere scholen be zoekt aanzienlijk toegenomen. Bijgaande grafiek toont in percenta ges duidelijk het verloop aan. Van alle schoolgaande kinderen vor men de Katholieke 45 pet. De neutra- Ie en prot. scholen worden elk door ong. 27 Vb pet. der jeugd bezocht. Drof. Elis Berven, die de 65-jarige leeftijd heeft bereikt en nu met pensioen gaat, heeft op zijn afscheids- college ver riaard, dat het roken van 30 tot 40 cigaretten per dag het ont staan van kanker de mondholte bevorderen kan. Thans komen er per jaar ongeveer 60 gevallen van kankerachtige gezwel den in de mono voor die door de rönt genafdeling van 't instituut, waaran prof. Berven 36 jaren lang heeft ge werkt. behandelt worden. Volgens prof. Berven geeft bestra ling, al dan niet gecombineerd met een chirurgisch ingrijpen van kleinere of grotere omvang, betere resultaten, dat een uitsluitend operatieve behan deling. DIJ GELEGENHEID van de Katho- lieke Week, die onlangs te Tou louse is gehouden, heeft kardinaal Sa- liège, aartsbisschop van Toulouse, zijn bekende wekelijkse „Mer.us propós" in het diocesane weekblad gewijd aan de preek. De kardinaal gaf het als titel: „Een klein woordje over een vrees", en schreef: .Men is bang bij het preken om boven het bevattingsvermogen van de toehoorders uit te gaan, Is men dan niet bang, er ver beneden te blijven? Eenvoud sluit nog geèri leegheid in! Leegheid aan gedachte is een beledi ging. De gedoopten bezitten tenslotte de goddelijke deugd van geloof. En zij verwachten dan ook, dat men hun het voorwerp van, het geloof uiteenzet. Liefde schat nooit te laag1" IJ et Harry Lime motief U kent het deuntje wel uit de film „De Derde Man" wel. dat tot gek wordens toe overal opklinkt zou niets an ders dan plagiaat zijn. Dat beweren tenminste twee Franse componisten, die in 1932 de wals „Si petite" hebben geschreven, het walsje dat Lucienne Boyer nog steeds zingt. De Fransen beweren nu, dat het Lime-motief niets anders is dan een motief uit „Si. Pe- titi" Zij willen de citherspeler Anton Karas een proces aandoen. £)E MISTBLUSSING is een kind van het toeval. Had de Californische boer, aan wie wij deze ontdekking danken, een brandslang tot zijn beschikking gehad, hij zou het brandje in zijn schuur nooit met een boomsproeier te lijf zijn gegaan, l^aar de man had geen brandslang, wel een boomsproeier met het gevolg, dat alle spuitgasten thans weten, dat water in verstoven vorm in vele gevallen vlugger vlammen kan do ven dan water, dat uit een brandslang wordt gespoten. diensten moet bewijzen. Vast staat echter, dat de brandschade in ons land belangrijk zou kunnen worden be perkt, indien meer brandweerkorpsen in Nederland zich met mistblusinstal- laties zouden uitrusten. Voordat het zover is zullen er waarschijnlijk eerst nog wel een aantal moeilijkheden moe ten overwonnen worden. De voorstan ders van het mistblussysteem zijn er evenwel van overtuigd, dat zij uitein delijk het pleit zullen winnen, omdat tenslotte iedere brandweerman streeft naar beperking van de brandschade, die nu nog wekelijks 2i j tot 3 mil- lioen gulden bedraagt. De hierboven vermelde uitvinding kan in belangrij ke mate bijdragen tot de bespoediging var het omschakelingsproces. rvE CALIFORNIER immers hield zijn verrassende ervaringen niet voor zich. De mistblussing werd in Ame rika ingevoerd, o.m. bij het blussen van scheepsbranden en ook in Neder land is men tot proefnemingen over gegaan. De resultaten van deze proefnemin gen zijn zodanig geweest, dat men er toe is overgegaan, zij het ook met de nodige voorzichtigheid, de mistblus sing in de praktijk toe te passen. De miststraal moet echter aan bepaalde eisen voldoen. EEN UITVINDING "ETEN EERSTE vereiste is een hoge druk 4050 atmosfeer. De moei lijkheid is echter, dat de huidige brand- weerpompen deze hoge druk niet zon der meer kunnen leveren, terwijl het slangenmateriaal hier bovendien niet op is berekend. Dit zou dus beteke nen, dat men het bestaande materiaal met hoge-druk-mistvoertuigen zou moeten uitbreiden. Naar 't zich even wel laat aanzien is door een Neder landse firma een oplossing gevonden, waardoor iedere brandbluspomp door aanbrenging van een zgn. „druk-om- zetter" water onder hoge druk kan le veren. Waarop berust nu de grote werking van tot mist verstoven water? Zoals bekend, berust de bluswerking van water op afkoeling. Brengt men een voldoende hoeveelheid water met een brandende stof in aanraking, dan ont trekt het hieraan zoveel warmte, dat de stof in temperatuur daalt. Gelijk tijdig stijgt het water door de afgeno men warmte sterk in temperatuur. Nu heeft men voor het verandwen van 'n bepaalde hoeveelheid water in water damp ongeveer vijfmaal zoveel water nodig als voor de verhitting van de zelfde hoeveelheid tot het kookpunt. Hieruit volgt dus, dat een verdam pende hoeveelheid water meer warm te onttrekt dan een gelijke hoeveel heid water, die alleen maar sterk ver hit wordt. Wanneer men nu vooi ogen houdt, dat bij het gebruik van gewone wa terstralen de hoeveelheid water, die op een brandend object wordt gewor pen, zo groot is, dat naar verhouding slechts een gering deel verdampt, ter wijl de rest als heet water wegloopt (gevolg waterschade), dan is het dui delijk, dat steeds is gezocht naar 'n vergroting van het contact-oppervlak ttissen het water en het brandende ob- iect teneinde de verdamping te bevor deren. Deze vergroting van het con tact-oppervlak wordt bereikt door het fijn verstuiven van het bluswater, door mistblussing. De sterke toename van het warmte onttrekkende vermogen en de afsluiting van de voor de ver branding noodzakelijke lucht door de gevormde waterdamp zijn de factoren, die de sterke bluswerking van het tot mist verstoven wate- tot gevolg heb ben. WEINIG WATER NODIG yOALS GEZEGD zijn de voordelen verbonden aan de mistblusmetho- de, vele. De hoeveelheid water, die voor het blussen van een brand nood zakelijk is, is zeer gering, terwijl het blus-effect groter is. Zo is onlangs in Eindhoven een uitslaande kapbrand niet 40 liter water geblust. Wanneer daar geen mistblussing zou zijn toege past. zouden er veelvouden van 40 li ter voor nodig zijn geweest. Uit dien hoofde biedt de mistblus sing in combinatie met een tankwa gen bijzondere mogelijkheden in wa- terarme gebieden. Mistblussing draagt ook zeer sterk bij tot de beperking van de waterschade, omdat vrijwel al het bluswater verdampt. Men kan er ook vele brandende vloeistoffen mee blussen. Met de ge wone spuit kan men daar gewoonlijje weinig tegen uitrichten, aangezien brandbare vloeistoffen op het water drijven, wat de kans op uitbreiding van de brand nog vergroot. Voor de brandweerman heeft de mistblusme- thode bovendien het voordeel, dat de mist als een scherm voor hem uit werkt, waardoor hij geen last heeft van de stralende hitte. BEPERKING DER SCHA DE IJOEWEL met de mistblussing reeds zeer goede resultaten zijn bereikt 90 procent van alle branlen kun nen hiermee worden geblust wordt deze blusmethode in brandweerkrin gen niet als de enige gezien. Altijd zullen zich branden voordoen, waarbij het huidige materiaal belangrijke De opgravingen bevestigen de Kathoieke traditie 1FE" publiceert de eerste foto's van de opgravingen in de grot ten onder de St. Pieterskerk in Rome. Vergezeld van een artikel van de ad ministrateur der Kathedraal mgr. Lud- wtg Kaas. In dat artikel wordt melding ge maakt hoe werklieden van het Vati- caar. een 16 eeuwen oude heidense be graafplaats vonden. Thans is een com missie van bekende archeologen bezig met de publicatie der wetenschappelij ke conclusies, die uit deze ontdekking zijn getrokken. Ondertussen kan geconstateerd wor den dat de opgravingen de Katholie ke traditie bevestigen, dat er nauwe betrekkingen bestaan tussen Nero's cir cus en de „Vaticaanse begraafplaats", of met andere woorden: tussen de plaats waar de Apostel Petrus werd ter dood gebracht en die, waar hij begra ven werd. Het ligt voor de hand. dat de huidige resultaten van het archeo logisch onderzoek de gelovigen het recht zullen geven de ongelovigen uit te dagen het tegendeel daarvan te be wijzen. Verleden jaar September verklaarde de aartsbisschop van New Orleans, mgr. Joseph F. Rumel, dat het stoffe lijk overschot van de Apostel Petrus onder de basilica was gevonden. Het Vaticaan gaf hier geen comentaar op, maar weldra verklaarde de „Osseiva- tore Romano", dat „de ontdekkingen reeds historisch vaststaar.de feiten be wezen". De geschiedenis van Petrus' dood is deze, dat de apostel in het circus van Nero ter dood werd gebracht en be graven op een heidens kerkhof, gele gen op de Vaticaanse heuvel. Op deze begraafplaats werd later een laag aar de aangebracht. Op het graf van Pe trus werd toen de kerk van Konstah- tijn gebouwd. Nadat deze met de grond gelijk was maakt, bouwde men op haar funda menten in de 16e eeuw de St. Pieter. De opgravingen hebben tien jaar ge duurd. I)E gunstige ervaringen van enige Rielse boeren in Canada een vorige maal verhaald te heb ben, laten we hier nu de belevenis sen volgen van een Gilzenaar, aldus een schrijven van hooggeachte zijde. Het betreft hier een zekere Tim mermans uit Gilze, die dicht bij Parijs aan het boeren is. Hij stelt het ook zo goed, dat hij niet meer terug wil. Hy is tot de overtuiging gekomen, dat de Fransen de Neder landers goedgezind zijn, als ze zich aan weten te passen aan de gebrui ken van de streek. De landeigenaars weten het te appreciëren, als de Ne derlander zjjn katholieke geloof trouw blijft. TTi+hfïiif]i'nri A viillwio De Pastoor van onze Nederlander is U HOI Waiily /±rilicvriv doodarm, op een oud versleten fietsje \/OOR 1950 staat een niet onbelang-^TPjro,cili5s bed^nei?* De ka~ V rijke uitbreiding van de artillerie i ^rooNs?deAr sannh^ te wachten. Behalve de reeds bestaan- i g™te .troost" Aisin elk van die drie gehuchten een vijftal katholieke Ne- n F*I derlandse boeren zat, dan zou de goe- artillerie en 6 regimenten luchtdoelar-1 man kunnen leven en zouden de tilerie aan het Wapen der Artuerie j Nederlanders, behalve dat ze aan el- worden toegevoegd.kaar grote steun zouden hebben, te gelijkertijd een krachtig voorbeeld zijn De regimenten veldartillerie zullen genoemd worden naar de beroemde ar tilleristen uit de geschiedenis, t.w. Cra- mere de Brichin, Prins Maurits en Prins Frederik. voor de anderen, die katholiek zijn, maar die niet practiseren. Eén voor beeld alleen is te zwak om voldoen de licht uit te stralen. Maar, al is de Franse regering gekant tegen het mas saal bijeenkruipen van buitenlanders, zulk een bezetting, als daar bedoeld, zou wel worden geduld. Het zou echt vruchtbaar missiewerk zijn. De ste den beginnen al ten goede te keren, zo kan het ook op het platteland gaan. VERSPREIDE KOLONISATIE. pR LIGGEN in Frankrijk onbegrens- de mogelijkheden voor verspreide kolonisatie. De priesters en pastoors (Nederlandse en Franse) konden in dat land een belangrijke bijdrage le veren door pachtheren en eigenaars op te sporen, die onze Brabantse en Zeeuwse boeren als pachters willen accepteren. En die zijn er zeker zeer velen. De condities zijn doorgaans goed, als men tenminste helpers heeft om goed uit te kijken. De eigenaars heb ben er ook belang hij, dat hun pach ters het goed stellen en zullen daar om öok doorgaans welwillend zijn. Maar het zal nuttig en nodig zijn ver trouwensmannen te hebben, die die landeigenaren aanwijzen en de con tracten nazien. Ei liggen nog volop pachthoeven te wachten. De Katholieke Actie moest mannen sturen om de Franse bis schoppen in die streken te vragen hun priesters te wijzen op de taak, die wc hierboven omschreven. Dan zou men eens zien, hoevelen daar zouden sla gen. Dat zou tot welzijn van de Fran se bevolking strekken. Onze kinder rijke katholieke gezinnen vinden hier mogelijkheden volop. Zij weten die minder uit te buiten dan anderen. Maar ook voor deze emigratie geldt: men lere direct Frans, dag en nacht, en men bekwame zich in de behan deling van machines. Geen betere en kortere leerschool dan het werkelijke boerenleven in de Franse maatschap pij- Maar eer men die leerschool on dergaat, is het goed zich verzekerd te hebben van goede huip en voorlich ting door beproefde priesters in Frankrijk, die goed spoorwijs zijn. Daarlangs loopt de kortste weg en de meest beproefde. ZUID-BRAZILIE. JN DE NACHT van 24 op 25 Maart 191S heeft de Raad van het Wit- Roethenlsche Congres een onafhankelijk Wit-Roethenische Volksre publiek uitgeroepen en se op 25 Maart in een „derde constitnerend ma nifest" feestelijk geproclameerd. Deze historische dag wordt door de Wit-Roethenen met welhaast reügiense feestelijkheid gevierd. Maar de vreugde van die mensen, die op het ogenblik het geluk hebben in de democratische wereld te leven, wordt getemperd door smart. De smart hun vaderland, ondanks lange en verbeten strijd, nog immer in de greep van het Kremlin en het volk in slavendom te weten. JJET IS een merkwaardig verschijn sel, dat de wereldliteratuur en wetenschap de meest omvangrijke werken over onverschillig welke ka- nibalenstam aan de verre Zuidzee of een reeds eeuwen uitgestorven volks stam heeft laten verschijnen en aan de andere kant zo goed als geen werk ver scheen over het in Oost-Europa leven de Wit-Roethenische volk, dat op het ogenblik nog een territorium van 380 duizend k.m.2 bewoont en op zijn eth- nografisch gebied 18 millioen mensen telt. Dit volk, dat eenmaal zijn heer schappij had uitgebreid vanaf de Bal- tische Zee tot aan de Zwarte Zee, is heden, ondanks zijn voortdurend strij den voor onafhankelijkheid, ondanks de meerdere befoepen, die het op de beschaafde wereld deed, in West- Europa en in geheel de overige we reld haast niet bekend. Dat dc Wit-Roethenen geen Polen zijn, is algemeen bekend, maar dat zij zich door hun ras nog veel meer van de Russen onderscheiden, is minder bekend, doch niettemin waar. Het te genwoordig gehuldigde opzicht, dat de Roethenen een Russische volksstam zijn en zich alleen door hun spraak van de Moskovlet-Russen onderschel den is vals. Zowel wat hnn ras be treft, alswel hun geschiedkundige, na tionale en kuituurontwikkeling on derscheiden zii zich van het Fins-Sla vische mengvolk de Grootrussen, wel ke Oost-Slaven zijn, alswel van de West-Slavische Polen, welke een ge heel andere kuituur hebben. EEN STUKJE HISTORIE OTAATKUND1G dateert Wit-Roethe- nlë van 800 na Christus, maar na een roemrijke historie kwam het on der Russische heerschappij. Napoleon werd als een bevrijder be groet, toen hij in 1811 het land bin nentrok. Na de nederlaag van Napo leon moest Roethenië deze betoonde sympathie zwaar boeten. Met een slag werden de zeven nog bestaande ho gescholen gesloten en na het onder drukken van de Poolse opstand in 1831 waaraan ook de Roetheniërs deelna men, wilden de Turko-Finse Slaven, die zich wederrechtelijk de oud-Ukrai- nische naam van Russen toegeëigend hebben, een grafsteen over het be staan van het Wit-Roethenische volk leggen. Zij verboden de taal, zij de porteerden de intellectuelen en maak ten de overigen tot hun slaven. Ondanks deze jarenlange onder drukking leefde de vrijheidsgedachte voort en in 1863 komt Kaskus Kall- nouskl naar voren, deze die in St Petersburg zijn juridische studies maakte, roept de Wit-Roethenen op, tezamen voor de vrijheid te strijden en er ontketende zich een machtige opstand, welke echter in bloed tranen verstikte, toen de Tsaar zijn strafcompagnie, onder leiding van de generaal-beul Murajov zond. Kalinouski werd gehangen, doch riep vanuit de gevangenis zijn volk op de strijd voor de vrijheid niet op te geven. Noch het verbod de naam Wit-Roetbenië te voeren, noch de dui zenden executies, noch de honderddui zenden, die naar Siberië verbannen werden, konden het weerhouden, dat het volk met bet beeld van Kalinous ki voor ogen voor de vrijheid bleef strijden. Er ontstonden kulturele en illegale politieke organisaties en hun massale deelname aan de gebeurtenis sen in het jaar 1905 dwingen de Tsaar het verbod van het Wit-Roethenisch in woord en geschrift op te heffen. WEDERGEBOORTE ■yAN DEZE tijd af aan gaat de we dergeboorte van Wit-Roethenië met rasse schreden vooruit. Deelname aan de conferentie te Stockholm, van waaruit op 5 Mei 1915 een roep om hulp naar president Wilson wordt ge stuurd. In 1916 deelname aan de con ferentie te Lausanne, waar wederom door de Roethenen een beroep op de beschaafde wereld werd gedaan. Tenslotte kon in 1918 de onafhan- kelijkheid van de Wit-Roethenische democratische volksrepubliek worden uitgeroepen. Echterondanks de vertwijfelde strijd, welke de militaire eenheden tegen de intussen in Rus land aan de macht gekomen Commu-1 nisten gevoerd hebben, ondanks de roep om huip aan de beschaafde we- reld, bleef het wereldgeweten stom en de Communistische horden, die aan de toppen van hun bajonetten de va nen van de vrijheid droegen, bezetten Wit-Roethenië en onderdrukten met hun vrijheidsbajonetten de vrijheid van dit volk op bloedige wijze. Of schoon door het Westen in de steek gelaten en aan de barbaarsheid van het communisme overgeleverd, wagen zij in November 1920 nog een opstand. I welke onderdrukt werd en wederom massa-executies en deportaties ten ge- envolge had. HET WESTEN MOET IN ZIEN.... T)E COMMUNISTISCHE dirigenten van het Kremlin hebben het Wit- Roethenische volk een korte tijd ('22- "29) een relatieve vrijheid gegeven en zodoende twee slagen geslagen. Ten eerste bevredigden zij zo enigermate de ontevredenen bevolking en ten 2e kwamen zij zo de vrijheidsleiders te weten, welke tot aan de laatste man uitgeroeid werden. Tot 1941 hebben de Moskou-communisten 3.000.000 mensen uit Wit-Roethenië gedepor teerd of vernietigd en daaronder alle nationaal gezinde intellectuelen! In '43 werd de profeet van de Wit-Roetheni- sche wederopstanding, de dichter Jan- ka Kupala vermoord. Er is op het ogenblik niet een enkele familie, die niet een slachtoffer van het Bolsje wisme te betreuren heeft en hoevele families en geslachten zijn niet geheel uitgemoord? De 32e verjaardag van de grootste Wit-Roethenische nationale feestdag wordt tot een 32e deel van het aan klachtschrift van dit volk, dat voor dc ganse geciviliseerde wereld strijdt te gen het godloze Communisme. Heden staat de gehele wereld weer voor het Oost-West conflict. Heden ts er ech ter geen schutswal meer tussen de Baltische en de Zwarte Zee, ofwel de staat Wit-Roethenië, welke eenmaal 't Christendom en de Westerse cultuur voor de Tartarenhorden redde en la ter Iwan de Verschrikkelijke de door gang naar West-Europa versperde. Op het ogenblik strijden, naar de laatste opgaven, nog 50.000 partisanen in Wit-Roethenië hun hopeloze strijd, een strijd echter, welke al eeuwen werd gevoerd en altijd gevoerd wor den zal; de strijd om de vrijheid. ipENSLOTTE wijst onze zegsman nog op Zuid-Brazilië. De Paters van het Liesbosch kunnen daar wijzen op tal van prachtige priester- en kloos terroepingen in hun congregatie van zonen van Duitse immigranten. Daar het Brabantse volk niet minder ka tholiek is. was hier stellig iets groots te bereiken, als de Braziliaanse re gering op grote schaal financieel steun wilde verlenen. In plaats van alles via regerings- en ambtelijke organisatie-instanties te willen regelen, zou het overweging verdienen een directoraat in te stel len, waarin de provinciale overheid, de N.C.B., de missie-congregaties en en practisch ontwikkele boerenverte- genwoordiger zitting hadden. Veel romslomp kon dan ondervangen wor den en het tempo kan worden ver hoogd. Hoe langer getalmd, hoe gro ter de aanwas van werkzoekenden. En in het buitenland liggen de velden gereed voor het werk. j^ARDINAAL SALIèGE, aartsbis schop van Toulouse, schrijft iede re week een kort artikeltje in het weekblad van zijn aartsbisdom. Zijn artikelen munten uit door de grote waarheden, die in zeer kort bestek worden opgediend. Hieronder volgt een voorbeeld van de puntige zeggings kracht van de 80 jaar oude Kardï.:aal. Het woord „dat is menselijk" recht vaardigt tegenwoordig alles. Men trouwt lichtzinnig: dat is men selijk. Men gaat scheiden: dat is menselijk. Men verknoeit zijn jeugd in zondi ge genoegens: dat is menselijk. Men weet toch „er in te komen" door middel van relaties en connec ties: dat is menselijk. Men saboteert zijn plicht: dat is menselijk: Men is jaloers en misgunt anderen hun succes: (Ut is menselijk. Men lastert en roddelt: dat ls men selijk. Men is oneerlijk en bedriegt: dat is menselijk. Er is geen ondeugd, die niet wordt goedgepraat met de leuze: dat is men selijk. Met het gevolg dat. dank zij een schromelijk taalmisbruik, het woord „menselijk" juist het laagste, het grofste, het gemeenste in de mens aan duidt. „Menselijk" betekent zodoende ei genlijk: „dierlijk", „beestig"! Dwaze begripsverwarring: want de mens is slechts mens door datgene, wat hem van het dier onderscheidt! Menselijke eigenschappen zijn: ver stand. gemoed, vrije wil, verantwoor delijkheidsbesef. zedelijk begrip, gees telijk streven, -heiligheid. Dat is het menselijke in cis mens, en dat alleen is waarlijk „menselijk' 'i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1950 | | pagina 7