20.-
agfola?
Tuchtschool geeft flinke arbeid
en goed onderwijs
Chefarine .4'
:et!
s
tleur
EEN MIDDAG BIJ DE JEUGDIGE VEROORDEELDEN
MUGGET
Wal een Wonderlijke Wereld
RADIO-PROGRAM MA'S
even!
mefonirrti terend:
Mn/injtm'faJiïM
mtploffen!/
TWFEDE BL.AD
ZATERDAG I APRIL 1950
Nieuwere begrippen van opvoeding kunnen
ook daar hun kans krijgen
Geen oord van
verschrikking
Nu 4 beroemde mid
delen tegen pijnen.
jtjBBB32i2Zn5HiEs»
Het klopte niet
LITURGISCHE KALENDER
De grote mandenroof
DE SCHADUW.
MINNAAR
OOOPCOOOOOCXS
zijn, wanneer
teuze heeft ge-
t onze
rkrijwielen
RGERS,
OENIX,
enz.
„M o t o" -
met Mosquito
tor. Het rlj-
n de toekomst!
MT
SS
ATEN.
.EB.
'ELEFOON 273
►ooooooooooo
K
ïaille pannen,
haarden.
:etels.
lessen.
1STERZANDE
dooooooooooo
N DER STEEN
imen: ook wij
er gebeurt, alsi J
dingen gaat nau-
HET PARELGRIJZE wolkendek had tenslotte de strijd tegen
het voorjaarszonnetje opgegeven. De lente kreeg eindelijk
een,open kans alle opgezamelde uitbundigheid over het land
schap uit te storten. Fonteinen van bloesems en eindeloze sluiers
van ongerept groen omzoomden de Galderseweg, toen we Dins
dagmiddag de Tuchtschool naderden. Dit décor van nieuw leven
paste, vreemd genoeg, volkomen bij de sfeer van „Schuld, boete
en verzoening", welke in het oog van de meeste burgers iedere
tuchtschool als een grimmige winterkou omringt. De natuur
hielp een handje om bij ons althans dit misverstand uit de weg
te ruimen: ons bezoek aan de tuchtschool te Ginneken is in dat
opzicht niet vergeefs geweest.
TOT EEN goed begrip van wat we
zagen en hoorden binnen en rond
de meedogenloze muren van de in
richting, die volgens De Vries en Van
Tricht bestemd is „om den jeugdigen
veroordeelde te gewennen met krach
tige hand zich aan andere bevelen te
onderwerpen", zij het ons vergund al
lereerst dat beeld van winterkou voor
u op te roepen. Men stelt zich vaak
en gaarne een tuchtschool voor als 'n
bergplaats van schier onverbeterlijke
boefjes, die met middeleeuwse tucht
middelen binnen de grenzen van het
maatschappelijk toelaatbare moeten
gedwongen worden. Zo men al niet
de geselroede en de „plack" in ge
dachten een belangrijke rol bij de
tucht(iging) doet spelen, op zijn minst
denkt men toch aan onafgebroken
zwijgplicht, aan arbeid zonder verpo
zing, aan harde korsten brood en 'n
tinnen beker water, aan cellen en tra
lies. aan muffe vertrekken en bulde
rende cipiers. Een tuchtschool heeft
in de verbeelding der meesten alles
van een folterkamer, waaruit men ge
broken en gekneusd, doch zeker niet
genezen te voorschijn komt na een
„behandeling", welke vele uitzichtloze
maanden duurde.
U vergeeft ons, lezer, dit felle beeld
van trieste ellende. We moesten deze
(Advertenties)
7 uur is het opstaan, morgengebed, ka
mer schoonmaken en wassen. Daaraan
wordt een uur besteed onder het wa
kend oog en, zo nodig, de helpende
hand van een surveillant. De eenvou
dig ingerichte doch opvallend „vrien
delijke" kamertjes dwingen de jongelui
letterlijk iedere morgen flink aan te
pakken. De omstandigheid, dat de
voorgevel van iedere kamer voor het
grootste deel uit glas bestaat, verge
makkelijkt de controle.
Van acht tot half negen krijgen de
verpleegden een stevig ontbijt en on
middellijk daarna begint het werk.
Nu komen we aan een belangrijk
punt op het dagprogramma.
Er wordt in de tuchtschool waarlijk
niet zo maar in het wilde weg gewerkt
om de jongens „te laten zweten en
moe worden". Integendeel, er wordt
onder bekwame leiding gedaan aan
schilderen, timmeren-meubelmaken en
tuinieren. Het verblijf van de jongens
(gemiddeld 4 maanden) is uiteraard
te kort voor een volledige vakoplei
ding, maar juist omdat door de werk
meester nauwkeurig wordt gelet op
ieders aanleg en ontwikkeling zou
men terecht kunnen spreken van een
waardevolle persoonlijke „industrial-
training".
Dat zulks niet alleen voor het ac
tuele herstel van de maatschappelijk-
zieke jongen, doch evenzeer voor een
gezonde toekomst van groot belang is,
behoeft geen nader betoog.
HET ONDERWIJS
IN DE SCHILDERSWERKPLAATS
Industrial training
DE TUCHTSCHOOL TE GINNEKEN.
Binnen die grimmige muren
„grimmige winterkou" te hulp roepen
om u des te zekerder van het ver
kwikkende lente-bad te laten genie
ten, waarmee wij de werkelijkheid
willen vergelijken. En nu is het er ons
niet om te doen u terwille van een ro
mantische beschrijving een lustoord
voor te toveren, dat alleen maar in
onze fantasie bestaat. De tuchtschool
en haar bewoners, noch u of wij zou
den daarmee ook maar in het minst
zijn gediend. Nee, we achten het al
leen maar onze plicht u op een rond
wandeling te doen zien, wat gemeen
lijk welbewust aan uw oog onttrok
ken blijft, opdat ge met ons tot een
juiste maatstaf in het beoordelen van
wat tussen die muren geschiedt zult
kunnen komen.
TUSSEN DE 15 EN DE 18
Wanneer zware hoofdpijn, hevige
zenuw- of andere pijnen niet ie
verdrijven zijn, neem dan eens
Chefarine „4". Elk tablet beval
vier wereldberoemde genees
middelen. Eén ervan - Chefarox -
zorgt dat zelfs de gevoeligste
maag tóch niet van streek raakt.
TA AAR LEVEN jongens van, ruw ge-
schat, tussen de 15 en de 18 jaar.
Met opzet schrijven we: „Daar leven".
Want het denkbeeld, dat deze jonge
mensen levend begraven zouden zijn
of om het nog uitdrukkelijker te zeg
gen: „als tijdelijke doden in een dicht
gemetseld graf begraven zijn" heb
ben we voor eens en voor altijd prijs
moeten geven. Oordeelt u zelf aan de
hand van de normale dag-indeling om
■yOOR DEZE jongens is het volgen
van 12 uur onderwijs per week
eveneens voorgeschreven. Dit onder
wijs wordt in klasse-verband gegeven,
maar de rijk geschakeerde samenstel
ling van de leerlingen maakt 't nood
zakelijk, dat de onderwijzer in hoge
mate met iedere leerling afzonderlijk
rekening houdt. Ter afwisseling wordt
gedurende zo'n normale werkochtend
ook wel aan sport gedaan, voorna
melijk aan voetbal Voor de middag
uren is het prgramma ongeveer aan
dat van de morgens gelijk. Er tussen
in wordt het middagmaal gebruikt en
mogen de jongens zich gedurende on
geveer een uur bezig houden met le
zen, schrijven of gezelschapsspelen.
Na het avondbrood (een stevige por
tie, enkele malen per week met be
legging) wordt van half zeven tot acht
uur vakonderwijs gegeven, waarna
weer een uur vrije bezigheid volgt
onder toezicht. Om 9 uur is het voor
allen klokje van gehoorzaamheid.
Nu moet u zich goed indenken, dat
het hier gaat om de dagindeling van
jongelui, die zoveel op hun kerfstok
hebben, dat de rechter het nuttig en
nodig vond, hen tot straf en tot ver
betering een korte tijd aan een stren
ge leefregel te onderwerpen.
Men kan van mening verschillen
over het nuttige effect van de in een
tuchtschool gevolgde methode, maar
men kan naar onze oprechte mening
zeker niet van oordeel zijn, dat ge
sproken mag worden van onmenselij
ke, mens-onwaardige of willekeurige
toepassing van wrede dwang. Eerder
is het tegendeel waar.
Het werkelijk belang van de jongen
die „genezen" moet worden, staat al
tijd en overal op 'de voorgrond. Na
tuurlijk is het voor een avontuurlijk
jongmens, gewend aan teveel vrijheid
geen pretje de lange lieve dag te moe
ten gehoorzamen. Maar de tucht is in
geen enkel onderdeel ontaard in klein
zielig misbruiken van macht en bij de
voorschriften en de dagelijkse toepas
sing daarvan wordt steeds uitgegaan
van de twee grondbegrippen: recht
vaardigheid en liefde.
DANKBRIEVEN
Het knopen van smyrna-tapijtwerk werd nog niet zo lang geleden als „vrije
bezigheid" op de Tuchtschool ingevoerd. De jongens weten, zoals deze foto
doet zien, reeds merkwaardig goede resultaten te bereiken.
HET IS dan ook niet te verwonde
ren, dat de directeur van de tucht
school te Ginneken, die ons welwil
lend alle inlichtingen gaf en ons door
het gehele gebouw rondleidde, met
rechtmatige trots vertelde: „In mijn
bureau liggen tal van brieven, die
dankbare jongens mij later schreven,
toen zij eenmaal tot het inzicht wa
ren gekomen, welk voordeel juist de
„strenge" school hen had opgeleverd.
Natuurlijk zijn er mensen, die het
systeem van de tuchtschool verouderd
vinden. Zij willen dan gaan reorgani
seren en zijn eigenlijk geneigd alles
tegelijk aan een reorganisatie te on
derwerpen. Zij vergeten, dat het na
tuurlijke groeiproces van de maat
schappij zijn terugslag moet hebben
op wat de tuchtschool is en zijn moet.
Ook binnen die muren moet men een
regelmatig groeiproces gelijke kansen
bieden als in de maatschappij.
Het kan waar zijn. dat zij gelijk
hebben, die menen, dat een grotere
mate van vrijheid (zoals in de Rijks
werkkampen gebruikelijk is) voor de
heropvoeding van meer nut is dan
strenge gebondenheid. Naar onze me
ning is het zo, dat beide medailles hun
keerzijde hebben met alle aankleve
van dien. In elk geval is het onwrik
baar zeker, dat vele tientallen van ja
ren de tuchtscholen hun maatschappe
lijke bruikbaarheid glansrijk bewezen.
Wel is ér naar ons inzicht een
ander bezwaar in te brengen te
gen de tuchtscholen in het alge
meen: men mist er geheel het
gezinsverband. Er is geen enkel
contact (behalve brieven) met
het gezin en tot nu toe is er ook
niets, dat er op wijst, hoe men
daarin wijziging denkt te bren
gen. Er wordt zelfs niet naar
gestreefd (voor zover wij dat
konden nagaan) een bepaalde
gezinsverhouding te scheppen
binnen de gemeenschap der jon
gelui in de tuchtschool. Zonder
te willen „experimenteren" zou
men toch zeker een begin kun
nen maken van wat wellicht
(als de tijd rijp en de schatkist
voldoende gevuld is) uit kan
groeien tot een ideaal systeem
van paviljoen-verpleging.
Dat het thans onmogelijk in volle
omvang i? door te voeren, mag geen
excuus zijn voor „alles blijft bij het
oude". Men mag tenminste eisen, dat
me- de verwezenlijking van wat ide
aal geacht kan worden een begin ge- j
maakt wordt.
Men kan dan ook in de bestaande
tuchtscholen de methode in principe
behouden en de uitvoering geleide
lijk overschakelen op wat onze na
oorlogse tijd vraagt. Bij het leiding
gevende personeel is, naar we weten,
de bereidheid daartoe volledig aan
wezig: het ontbreekt echter nog aan
middelen en aan „vrijheden" (de be
roemde rem-van-hoger-hand), al moet
dan worden toegegeven, dat ook hier
een gelukkige kentering de eerste te
kenen van leven vooruitzond.
We hopen met dit relaas te hebben
bereikt, dat de lezer in de toekomst
niet meer zonder meer zal schrikken
bij het woord „tuchtschool". Om op de
beeldspraak van ons begin terug te
komen: in volle waarheid kan wor
den gezegd, dat vele bekwame lieden
met hart en verstand dag aan dag er
aan werken vele jonge levens te ma
ken tot een lente, waaruit een zomer
van wasdom en een najaar van rus
tig geluk kan ontkiemen.
Een maand geleden be
gon 't gemeentebestuur
van New-York een groot
scheepse properheids
campagne. Duizend pa-
oapiermanden werden over
de stad verspreid en
iedereen die nog een leeg
sigarettenkapje of het
omhulsel van een stukje
kauwgom op straat durf
de gooien, kreeg een pro
cesverbaal.
Deze laatste strafmaat
regel had succes. Want
niemand is bereid het ge
mak van zijn nonchalan
ce met tien of twintig
dollar te betalen. De pa-
papiermanden echter had
den gevoeglijk achterwe
ge kunnen blijven. Meer
dan 700 van deze man
den, die van staaldraad
gevlochten zijn. werden
namelijk al gestolen en
iedere nacht verdwijnen
er meer. De politie kan
ze moeilijk elke avond
Ernstige teleurstelling voor
emigranten-gezinnen
X7ERSCHILLENDE Brabantse gezin-
v nen o.a. 34 uit Den Bosch en
omgeving die naar Australië wil
den emigreren, zijn voor een zeer on
aangename situatie komen te staan.
Hen was nameijk toegezegd, dat zij
15 April met de „Sibajak" naar Aus
tralië zouden kunnen emigreren, dat
wil zeggen tezamen met het hele ge
zin.
Totnutoe konden de emigranten
niet in gezinsverband naar Australië
vertrekken, maar moesten eerst de
gezinshoofden daar aangekomen zijn
en daar korte tijd vertoefd hebben.
Vrouwen en kinderen van reeds ge-
emigreerde mannen hadden voorrang
op de emigranten-schepen.
Het schijnt nu echter, dat men bij
de Stichting Landverhuizing een re
geling van de Australische regering
zo heeft uitgelegd, dat nu ook in ge
zinsverband geëmigreerd kon worden
En derhalve verkochten diverse gezin
nen hun huisraad en zegde hun huis
huur op, omdat zij meenden per 15
April met de „Sibajak" naar Austra
lië te kunnen vertrekken. Achteraf
blijkt echter een vergissing begaan te
zijn. En daarvan dreigen nu de be
trokken gezinnen de dupe te worden.
Het is een weinig fraaie toestand!
Men stelt nu pogingen in het werk
de bittere pil voor de emigrantenge
zinnen te vergulden. Hetgeen niet zal
wegnemen dat verschiller.de tot over
3 maanden wanneer het volgende
emigrantenschip naar Australië gaat
in de narigheid zullen zitten.
Over kloppende organisatie gespro
ken!
Zondag 2 April. Paars. Palmzondag,
Credo. Prefatie van het H. Kruis.
Maandag 3. Paars. Mis van Maan
dag in de Goede Week. 2e gebed voor
Kerk of Paus.
Dinsdag 4 Paars. Mis van Dinsdag
in de Goede Week. 2e gebed H. Isido-
rus.
Woensdag 5. Paars. Mis van Woens
dag in de Goede Week. 2e gebed H,
Vincentius Ferrerius.
Donderdag 6. Wit. Witte Donderdag.
Gloria in Credo.
Vrijdag 7. Zwart. Goede Vrijdag
Zaterdag 8. Wit. Paas-Zaterdag.
binnenhalen. Het staat zo
gek, als iedere agent te
gen het donker met een
papiermand onder zijn
arm naar huis wandelt.
Heel New-York spreekt
op het ogenblik over „de
grote mandenroof" en er
zijn al verdenkingen te
gen iemand, die men de
hoofdpersoon van de die
venbende waant. Omdat
er niet genoeg papier
manden zijn, worden lege
sigarettenpakjes en zo,
maar zolang in jas- of
broekzak opgeborgen. Of
in een rioolputje als er
geen agent in de buurt
Liever daar....
Mevrouw Yalacki uit
Grand Rapids in
Michigan had een heftige
woordenwisseling met
haar echtgenoot. Plotse
ling zweeg ze, sloeg een
deken om. ging naar bui
ten en kroop in het hon
denhok. Haar man bad
2n smeekte haar er uit te
komen en riep eindelijk
ie politie te hulp. Deze
heeft mevrouw met ge
weld uit haar schuilplaats
gehaald.
Tok....
Een neger in Mombassa
zou een kip gestolen
hebben. Heel het dorp
kwam in rep en roer en
de man werd door een
man of honderd vijf en
zeventig naar de blanke
magistraat gesleept. Nog
Dezelfde dag kwam de
zaak voor de één-per-
soons-rechtbank en de
kip werd als corpus de
licti voor de rechter op
tafel gezet. Toen het ver
hoor in volle gang was.
viel er iets op het tafel
blad. De kip had een ei
gelegd. De eigenaar van
de kip overhandigde het
na de zitting met een
hoofs gebaar aan de
rechter.
moeilijk elke avond ling zweeg ze, sloeg een reenter.
v^O<XXX><><X>0<X><>0<XX><XXX><XX><X>0<>0<X><>00<><X><>0<X>00<>00<>0
rjOOR ALLE TIJDEN heen heeft de
Parijse mode-industrie bovenaan
gestaan. Zegt Parijs „de rokken wijd
en lang", dan worden de rokken wijd
en lang. Vaardigt Parijs het decreet
uit, dat de rokken weer kort en nauw
moeten zijn, dan wordt dit als een
wet aanvaard. Evenzo is het met de
hoeden. Parijs geeft de modellen aan
en de Amerikaanse, Engelse en Ne
derlandse industrieën volgen. Alleen
zij volgen uit de verte. En daar
mede prijzen wij ons gelukkig. De
extra-vagantie van de Parijse toiletten
en hoeden is bij 95 procent der vrou
wen niet gewild, want bij het dage
lijks gebruik geldt de stelregel: de
mens is er niet voor de kleren, maai
de kleren zijn er voor de mens. Toch
waren er modellen op de Parijse
shows, die menig vrouwenhart door
hun eenvoud en sierlijkheid van lijn.
sneller deden kloppen, zoals de hoed
links boven.
Deze elegante, van wit stro ver
vaardigde en met diamantjes versier
de hoed, kreeg de minder elegante
1 naam van „vliegende schotels", om
dat de bol als het ware uit twee op
elkaar liggende schotels bestaat....
Minder kostbaar en meer geschikt
voor de doorsnee vrouw, die niet we
kelijks de kapper en het schoonheids
salon kan bezoeken, is de hoed rechts
boven van het Romeinse modehuis
„Schubert", tortelduif genaamd. Dit
fluwelen dodje is rijkelijk versierd
met bontgekleurde bloemen en een
voile in dezelfde kleur als de hoed.
Met het hoedje links onder bewijst
New-York zijn onafhankelijkheid. De
ontwerper Chanda noemde het ..de
kleine rebel". Waarschijnlijk is die
naam gekozen omdat de kleine, ge
heel van madeliefjes vervaardigde
hoed, met de rood fluwelen strik, te
gen alle huidige modebeelden indruist.
Toch vormt het met de bijpassende
madeliefjesmof een zeer aantrekkelijk
geheel.
De Engelse modiste Simone Mirman
ontwierp het model ..de precieuze",
rechts onder. Hiervoor gebruikte zij
wit vilt, een blauwe voile en een wit
met blauwe aigrette.
13)
Dat ia meneer Haren, zei Jannie,
terwijl ze een bleke jongeman aan
duidde, die achter hen zat. Hij is
een heel interessant man. hij schrijft
romans. Maar de stakker is doodzwak.
Hij moest eigenlijk buiten wonen. Als
ik rijk was, zou ik zo iemand graag
helpen.
Het moet heerlijk wezen rijk te
zijn. zei Elly met een lichte zucht.
Ja, maar met geld kan je toch
geen geluk kopen. Mijn familie vindt
van wel en daarom waren ze zo woe
dend. dat ik niet met Micky wilde
trouwen. Ik weet nog. hoe mijn moe
der op een avond in haar kimono bij
me op de kamer kwam arme ziel
toen ze wist. dat ik niet met Mic
ky wilde trouwen! Ze deed geweldig
tragisch. Jannie, zei ze. je moet
dol zijn, stapelgek. De man Is zo rijk
als Croesus!
Rijk! Elly had een gevoel, alsof
ze in de grond zonk. Is meneer
Muller rijk vroeg ze benepen.
Rijk? Nou en of! antwoordde
Jannie. Hij is een van dt rijkste
mensen in de stad.
Een van de rijkste mensen in de
stad? Maar hijElly wilde eraan
toevoegen:maar hij heeft me ver
teld, dat hij arm was; maar zij hield
haar woorden bijtijds in.
Jannie knikte lachend.
Hij is de wanhoop van alle moe
ders met huwbare dochters. Goed
dertig en nog niet verloofd! Hij is du
geloof ik, op het punt, in een net
verstrikt te worden, maar missenten
ontsnapt hij nog bijtijds; zij is niet
goed genoeg voor hem.
Toen de beide meisjes na het eten
weer in Jannie's gezellige kamei za
ten, verviel Eliy telkens in gepeins.
Waar denkt u toch aan; ik heb
toch niet iets g"egd, dat u ontstemd
heeft?
Elly lachte. Natuurlijk niet. Maar
wat ik zeggen woukomen ko
men uw vrienden u wel eens opzoe
ken?
Zij dacht aan Micky Muller en be
dacht, waarom hij, als hij hier wel
eens kwam, nLt gezegd had, dat er
een kennis van hem woonde Overi
gens zij wist, dat hij al eenmaal
onwaarheid tegen haar gesprokei had
en dat zou hij misschien wel vaker
doen. Zij voelde zich in haar trots
gekrenkt.
Om u de waarheid te vertellen,
zei Jannie, weten geen van mijn ken
nissen, waar ik woon. Noem het val
se schaamte, als u wilt; mijn brieven,
behalve zakelijke brieven, komen aan
mijn club en zelfs Micky Muller weet
mijn adres niet. Ziet u, toen ik van
mijn liefhebbende familie wegliep,
hielden ze mijn toelage in, dus moest
lk mij zelf zien te redden en heel zui
nig zijn. Ik vind het hier heel ge
noeglijk en mijn vrienden ontmoet ik
in de stad.
Jannie stak een sigaret aan en was
druk in de weer met koffiezetten. El
ly liep naar de schoorsteenmantel en
bestudeerde Micky's portret. Hij was
toch net als andere mannen, die ze
gekend had; geen van allen waren ze
enfin, oprecht. Ze wou hem niet
weer behoeven te ontmoeten; haar
hart verhardde zich tegen hem, toen
ze de open blik uit zijn ogen zag. Hij
was niet zo eerlijk, als hij er uit zag.
Waarschijnlijk zou hij haar achter
haar rug uitlachen en tegen zijn
vrienden over zijn avontuur opsnijden.
Nadat ze haar koffie gedronken
had, zei ze dat ze moe was en naar
bed wilde. Ze had het gevoel, alsof er
een domper op haar gezet was. Zij
voelde zich vernederd doordat Micky
zo tegen haar gelogen had; haar wan
gen brandden, toen ze er aan dacht
dat ze hem haar vertrouwen geschon
ken had.
Ze hoopte, dat ze hem nooit weer
zou zien.
Met boze ogen keek ze haar kamer
tje rond. Ze keek naar de lelijke meu
bels en het goedkope karpet. Het be
hangsel was gruwelijk en de platen
aan de muur waren nog gruwelijker.
Een gevoel van verlatenheid beklem
de haar en ze verlangde met hart en
ziel naar Richard Arkel en met haat
in het hart dacht ze aan Micky Mui-
ler's neerbuigende vriendelijkheid.
Zij ging op de rand van haar IJze
ren ledikant zitten en de tranen lie
pen haar over het gezicht. Ze wilde
zo graag gelukkig zijn en wat had je
nu eigenlijk aan een brief. Ze verlang
de immers naar Richard zelf en niet
alleen naar zijn woorden.
Beneden hoorde ze Jannie heen en
weer lopen en een liedje neuriën; die
was tenminste gelukkig mei haar li
lapotjes, haar zonnig optimisme.
Elly schreide, terwijl ze zich uit
kleedde; zij kroop in bed en snikte
als een kind, dat voor het eerst slaapt
in een kostschool.
HOOFDSTUK V.
Er gingen drie dagen voorbij, waar
in Micky geen poging deed Elly
Schuurmans weer te zien; dagen, die
wel maanden leken, die hem zijn eet
lust deden verliezen en hem het ro
ken deden vergeten. Op de derde mor
gen belde Marie Deland hem op.
Ben jij daar, Micky? vroeg ze.
Hij probeerde even vrolijk te ant
woorden, maar slaagde daarin niet
erg.
Wat is er met je? Voel je je niee
goed of ben je uit je humeur?
Ze vroeg het lachend; ze had Mic
ky nog nooit uit zijn humeur gezien;
hij was altijd even opgewekt. Haar
vraag bracht Micky op een idee.
Ik verga van de hoofdpijn.
Arme jongen De zachte stem
prikkelde hem. Ga mee een eind
wandelen, he„ zal je goed doen.
Dank je, dank je voor je De-
langstelling, maar ik ben er heus niet
toe in staat. Je zult me wel een brom
pot vinden, maar liever een andere
keer.
Er viel een stite. Micky was boos
op zich zelf, toen hij er aan dacht,
hoe ht laatste afscheid van hem en
Marie was geweest. Het was haar
schuld toch niet, dat er een wonder
gebeurd was, dat de hele wereld een
ander aanzien zou geven. Hij pro
beerde zijn woorden te verzachten.
Als je het goed vindt, kom ik
vanavond even aan. Het spijt me.
dat ik j> onhebbelijk geweest ben.
Zij antwoordde mat, dat het niet
zo erg was en dat lut haar spee, dat
hij zich niet goed voelde. Hij vond net
een opluchting toen ze afbelde. Hij
nam zijn hoed en jaom Elly te gaan
opzoeken. Hij voelde, dat hij tot
niets komen kon, voor hij haar weer
gesproken had. Hij was bittei teleur
gesteld, toen hem gezegd werd, dat ze
uit was, en hij stelde zich de vraag,
of ze werkelijk niet thuis was, of al
leen maar voor hem niet.
Hij ging met een taxi naar de Leid
sestraat, slenterde een half uur rond
en bleef voor alle winkels scaan; toen
ging hij naar zijn kamers terug. Hij
begreep niet, waarom hij zo rusteloos
was; eenmaal in zijn leven had hij
nog eens iets dergelijks gevoeld; dat
was, toen hij voor het eerst op een
paard gewed had en op een telegram
wachtte, of het dier gewonnen had.
Drijver kwam binnen.
Meneer, juffrouw Kramer is aan
de telefoon geweest; of ik u vragen
wilde, of u met haar ging theedrin
ken.
Micky v is niet erg geestdriftig;
hij mocht Jannie buitengewoon graag
maar vandaag was hij niet in de
stemming voor haar.
Theedrinken? Waar? vroeg hij
vaag.
Juffrouw Kramer zei, dat u wel
wist waar, meneer; op dezelfde plaats
als altijd.
O, goed!
Micky keek op de klok en zuchtte
Ten slotte was Jannie altijd gezellig
en vrolijk.
Hij moest in de hal van haar club
even wachten, terwijl de llftjongen
Jannie waarschuwde.
Ze kwa.-i beneden met naar onaf
scheidelijke sigaret, haar mantel had
ze uitgedaan en ze had een groen
hoedje op, dat haar bijzonder flat
teerde.
Ik was al bang, dat je niet kwam
Ze gaf hem haar linkerhand en
Micky gaf er een vriendschappelijk
kneepje in. Ze gingen samen naar een
kleine theesalon boven, waar niemand
was dan een paar diensters, die over
een krant zaten te giebelen. Ze gin
gen aan een tafeltje voor het raam
zitten. Micky leunde met de elleboog
op tafel en streek met de hand over
zijn achterhoofd; hij wilde wei, dat
Elly daar tegenover hem zat en hij
schrok op, roen Jannie het stilzwijgen
verbrak,
Wat is er aan de hand, Micky?
Ik heb je nog nooit zo neerslachtig
gezien.
O, niets, niets! Ik geloof, dat net
van het ellendige weer komt. Ze keek
hem met haar eigenaardige ogen
schalks aan.
Ik heb nooit geweten dat net
weer zo'n Invloed op je had, zei ze.
Maar als je het zelf zegt
(wordt vervolgd)
ZATERDAG 1 APRIL.
HILVERSUM I 402 meter: 18 Ko
perkwartet, 18.15 Journalistiek week
overzicht, 18.25 Orkestconcert, 18.47 „De
Katholieke Kerk in Skandinavië, vraag
gesprekken, 19 Nieuws, 19.15 Actuali
teiten, 19.25 Parlementair overzicht, 19.35
Pianovoordracht, 20 Nieuws, 20.05 De
gewone man zegt er 't zijne van. 20.12
Gramofoonmuziek, 20.15 „Lichtbaken",
20.40 Gramofoonmuziek, 20.43 Gevarieerd
programma, 21 Orkestenparade, 21.30
„Kon Tiki", radiofeuilleton, 21.55 Amu
sementsmuziek,, 22.25 Puzzle, 22.33 In
donesisch commentaar, 22.45 Avondge
bed en Liturgische kalender, 23 Nieuws
23.15-24 Radio Philharmonisch Orkest.
HILVERSUM II 298 meter: 18.30 Voor
de strijdkrachten, 19 Artistieke staal
kaart, 19.30 Bijbellezing, 19.45 „Passe-
Partout", causerie, 20 Nieuws, 20.05 Ac
tualiteiten, 20.12 Vara-varia, 20.15 Ween-
se muziek, 20.45 Gevarieerd programma
21.45 Socialistisch commentaar, 22 Gra
mofoonmuziek, 22.15 „De kermis van
Europa'', horospel, 22.45 Accordeonmu-
ziek, 23 Nieuws, 23.15-24 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL 324 meter: 17.05 Nieuws 17.15
Accordeonspel, 17.30 De ronde van de
radio, 18 Accordeonspel, 18.15 Gramo
foonmuziek, 18.30 Voor de soldaten, 19
Nieuws, 19.30 Gramofoonmuziek, 19.50
Radiofeuilleton, 20 Omroeporkest en so
listen, 21 Actualiteiten, 21.15 Gramofoon
muziek, 22 Nieuws, 22.15 Verzoekpro
gramma, 23 Nieuws. 23.05-24 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL II 484 meter: 16.30 Lichte
muziek, 17.10 idem, 18.30 Accordeon
spel, 19 Piano en viool, 19.40 Gramo
foonmuziek. 19.45 Nieuws, 20 Omroep
orkest en soliste, 21 Amusementsmuz.,
22 Nieuws, 22.15 Gramofoonmuziek, 22.55
Nieuws, 23 Gramofoonmuizek, 23.55
Nieuws.
ZONDAG 2 APRIL
HILVERSUM I 402 meter: 8 Nieuws,
en weerberichten, 8.15 Gramofoonmu
ziek, 8.25 Hoogmis, 9.30 Nieuws en wa
terstanden, 9.45 Gewijde muziek, 10 Bap
tisten Kerkdienst, 11.30 Kamerkoor en
Bach-ensemble, 12 Morgenconcert, 12.15
Apologie. 12.33 Gramofoonmuziek, 12.40
Amusementsorkest, 12.55 Zonnewijzer. 13
Nieuws, mededelingen en katholiek
nieuws, 13.20 Omroeporkest en solist,
14.30 „Katholiek overleg", 14.55 Gramo
foonmuziek, (om 15.25 „Naar Spanje'",
causerie), 16.10 „.Katholiek Thuisfront
overal", 16.15 Reportage, 16.30 Vespers,
17 Jeugddienst 18.30 Palmpasenprogram
ma, 19 Vocaal ensemble, 19.15 „Kent gij
uw bijbel?", 19.30 Nieuws, 19.45 Actua
liteiten, 19.52 Boekbespreking, 20.05 „De
gewone manzegt er 't zijne van", 20.12
Haarlems Orkestvereniging, koor en so
listen, in de pauze: reportage, 21.45
.Maria van Magdalena", hoorspel, 22.45
Avondgebed en Liturgische kalender,
23 Nieuws, 23.15 Céllorecital, 23.50-24
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II 298 meter: 8 Nieuws en
weerberichten, 8.15 Gramofoonmuziek,
8.18 Koperkwartet, 8.30 Voor het platte
land, 8.40 Gramofoonmuziek, 9 Voor de
toeristen, 9.10 Sportberichten, 9.15 Ver
zoekprogramma (gramofoonplaten9.45
„Geestelijk leven", causerie, 10 Trio.
10.25 „Met en zonder omslag', 10.50 Gra
mofoonmuziek. 11.15 Cabaret, 12.05 „Mat-
thaus Passion", oratorium, 13.35 Boek
bespreking, 14 Clavichordrecital, 1415
Vervolg „Matthaus Passion", hierna
Gramofoonmuziek, 16.30 Sportrevue, 17
Verzoekprogramma (gr.pl.), 17.30 „De
avonturen van Ome Keesje", 17.50 Gra
mofoonmuziek, 18 Sport, 18.15 Nieuws
en Sportberichten, 18.30 Voor de Strijd
krachten, 19 Kinderdienst, 19.30 Bijbel
vertelling, 20 Nieuws, 20.05 Actualiteiten
20.15 Amusementsmuziek, 20.45 „De be
levenissen van Commissaris Maigret",
hoorspel, 21.05 Mededelingen, 21.55 Ca
baret. 22.30 Strijkorkest, 23 Nieuws, 23.15
-24 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 324 meter: 12 Gramofoon
muziek, 12.15 Amusementsmuziek, 13
Nieuws, 13.15 Pianospel. 13.30 Voor de
soldaten, 14 Operaconcert, 15.30 Gramo
foonmuziek, 16 Reportage, 16.45 Piano
muziek, 17 Gramofoonmuziek, 16 Repor
tage, 16.45 Pianomuziek, 17 Kamermu
ziek, 17.55 Sportuitslagen, 18 Dansmu
ziek, 18.30 Godsdienstig halfuur, 19 Nws
19.30 Gevarieerd programma, 21.30 Ac
tualiteiten, 21.45 Viool- en pianomuziek.
22 Nieuws, 22.15 Verzoekprogramma, 23
Nieuws, 23.05-24 Stemmige muziek.
BRUSSEL 484 meter: 13 Nieuws, 13.15
Verzoekprogramma, 14.30, 15, 15.45 en
16.45 Gramofoonmuziek, 19 Godsdien
stig halfuur, 19.45 Nieuws, 20 Sympho-
nie-orkest, 20.55 Gramofoonmuziek, 21
Omroeporkest en solisten, 22 Nieuws,
22.10 en 22.30 Gramofoonmuziek, 22.55
Nieuws, 23 Gramofoonmuziek, 23.55 Nws
MAANDAG 3 APRIL
HILVERSUM I 402 meter: 7 Nieuws
7.15 Gewijde muziek, 7.45 Een woord
voor de dag, 8 Nieuws, en weerberich
ten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Gramo
foonmuziek. 9.15 Voor de zieken. 9.30
Waterstanden. 9.35 Herhaling familie
competitie, 10.10 Gramofoonmuziek, 10.30
Morgendienst. 11 Gramofoonmuziek,
11.20 Mededelingen, 12.33 Metropole Or
kest en soliste, 13 Nieuws. 13.15 Trio,
en basbariton, 13.50 Gramofoonmuziek,
14 Schoolradio, 14.35 Gramofoomuziek,
15.30 Pianovoordracht, 16 Bijbellezing.
16.45 Gramofoonmuziek, 17 Voor de kin
deren, 17.15 Volksliederen, 17.45 Zigeu
nerkwintet, 18.05 Voor de jeugd. 18.20
Sport, 18.30 Verzoekprogramma, 19 Nws
19.15 Engelse les. 19.3J Gramofoonmu
ziek, 19.40 Radiokrant, 20 Nieuws. 20.05
Gramofoonmuziek, 21.50 Internationaal
Evangelisch commentaar, 22 Harpenen-
semble, 22.25 Bariton en orgel,, 22.45
Avondoverdenking, 23 Nieuws, 23.15-24
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM II 298 meter: 7 Nieuws.
7.15 Ochtendgymnastiek, 7.30 Gramofoon
muziek, 8 Nieuws en weerberichten. 8.15
Gramofoonmuziek, 8.35 Gramofoonmu
ziek, 10 „Voor de oude dag" causerie,
10.05 Morgenwijding, 10.20 Gramofoon
muziek, 10.30 Voor de vrouw, 10.45 Voor
de zieken, 11.20 Sopraan en piano, 11.40
Voordracht, 12 Gramofoonmuziek. 12.15
Accordeonensemble, (12.30-1.33 medede
lingen). 12.33-12.38 Voor het platteland,
12.55 Kalender, 13 Nieuws, 13.15 Prome
nade orkest en solisten. 13.50 Gramo
foonmuziek. 14 Altviool en piano. 14.30
Popiair - wetenschappelijke causerie,
14.45 Gramofoonmuziek. 15 „Van ander
ras", hoorspel, 16.20 Gramofoonmuziek,
17 Voor de kinderen, 17.30 Gramofoon
muziek, 17.45 Regeringsuitzending. 18
Nieuws, 18.15 Vara-varia, 18.20 Gramo
foonmuziek, 18.30 Voor de strijdkrachten
19 Viool en piano, 19.30 „Wetenschap en
oorlog", causerie, 19.45 Regeringsuitzen
ding, 20 Nieuws. 20.05 Actualiteiten.
20.15 Sextet, 20.45 Cabaret, 21.20 Lichte
muziek. 21.45 Causerie over Indonesië. 22
Radio Philharminsch Orkest en soliste.
23 Nieuws, 23.15 Orgelspel, 23.35-24
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 324 meter: 12 Zuid-Afri
kaanse liederen, 12.15 Kwartet, 12.30
Weerberichten, 12.32 Voor de landbouw
12.40 Kwartet., 13 Nieuws, 13.15 Klas
sieke muziek. 14-15 Voor de vrouw, 17
Mexicaanse muziek, 17.05 Nieuws 17 15
Gramofoonmuziek, 17.30 Lichte muziek.
18 Herdenkingsprogramma, 18.30 Voor
de soldaten, 19 Nieuws. 19.30 Gramo
foonmuziek, 19.50 Radiofeuilleton, 20
Muziek uit de Middeleeuwen en de re-
nissance, 21 Actualiteiten. 21.15 Om
roeporkest, 22 Nieuws, 22.15 Gevarieerd
programma, 23 Nieuws, 23.05-24 Sympho-
nie-orkest.
BRUSSEL 484 nieter: 12.05 Lichte mu-
zoek, 13 Nieuws, 13.10. 14, 15 en 17.10
Gramofoonmuziek, 18 Voor de soldaten.
18.30 en 19 Gramofoonmuziek, 19.4ö Nws
20.45 Gramofronmuziek. 21.15 Kamer
muziek, 22 Nieuws, 22.15 Gramofoonmu
ziek. 22.55 Nieuws, 23 Gramofoonmuziek
23.55-24 Nieuws.