M
DAKOTA VAN DE K.L.M. BRANDEND IN
DE NOORDZEE GESTORT
De Spaanse Brabander, een dierenvriend
Op gezagvoerder na allen
jonge leden KLM-personeel
Bizondere bevoegdheden voor
burgerlijke gezagsdragers
Een minister
antwoordt
Tegenblokkade" in
Berlijn op komst
N.S.-tarieven in
het geding
De zeven leden der bemanning,
waaronder stewardess, gedood
Zuster Nol" keek door een bovenraam
Nederlandse luchtvaart treft weer een zware slag
Deens schip zag toestel
neervallen
Regen
TWEE FASES: Verhoogde waakzaamheid,
uitzonderingstoestand
Prins Bernhard in
Aragua
TEGEN BENDE-LEIDER FRANKEN
WERD ZEVEN JAAR GEEIST
J
Mgr. Hopmans veel
vooruitgegaan
ZESDE JAARGANG No. 1604
Uitgave: NV. Uitgevers Mij. Neerlancüa.
Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda,
Reigerstraat 16, T<?1.: Redactie 8181, Admini
stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts,
C J v Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr.
ILBL.de Rechter, L. J. v. 't Westende.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne
mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal,
per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet-
postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent.
Postrek no. 278841. Prijzen van buitenlandse
abonnementen worden op aanvraag verstrekt
VRIJDAG 3 FEBRUARI 1950
Ma*
Voor God, Koningin en Vaderland
Advertentieprijs voor de gehele oplage: i 0.25
per m/m. (Ingezonden Mededelingen f 0.60
per m/m). Vobr advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
iditie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede-
lelingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent
per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor
prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt
verwezen naar de desbetreffende rubriek.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling niet
verlangen af te geven, worden vernietigd.
^^TdTzeeuwse Eilanden: GOES. Westsingel 98, Telefoon 2236 - Büreau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102. - (Bjjbureaux. OOSTBURG. Nieuwstraat 22, Telefoon 35; TERNEUZEN, Axelsestraat 45, Telefoon 2347),
EEN ernstige slag heeft gister weer de Nederlandse luchtvaart
getroffen. Een Dakota van de K. L. M. is in de ochtend
vrij kort bij de Nederlandse kust in zee gestort. Van de zeven
inzittenden allen personeelsleden van de K. L. M., waaronder
een stewardess is ondanks alle nasporingen op de woelige
zee totnutoe nog geen spoor ontdekt. Zodat aangenomen moet
worden, dat het luchtverkeer weer een zware tol heeft geëist.
De plaats, waar het drama is gebeurd, is vastgesteld op 52
graden zes minuten Noorderbreedte en 3 graden 27 minuten
Oosterlengte, d. w. z. op slechts 10 minuten vliegen van het
vliegveld „Valkenburg", of ongeveer 25 mijl van de Neder
landse kust.
De Dakota PH-TEU was een vrachttoestel, dat 188 kilo Neder
landse en een hoeveelheid Zwitserse post aan boord had. Het
toestel was het eerste, dat van Schiphol vertrok, namelijk om
4.40 uur gisterenochtend. Het doel was Londen.
TJET EERSTE BERICHT over het
drama is afkomstig van het Deen
se stoomschip „Rigmor" dat 'n bran
dend vliegtuig in zee zag storten. Dat
was ongeveer half zes gisterenmorgen.
Op Schiphol houdt men zich uiter
aard bezig met de vr^wat er ge
beurd is in de befrekk—jjk lange tijd,
dat het vliegtuig in de lucht is ge
weest. Men meent, dat het toestel
buiten de Nederlandse zone in 't on
gerede is geraakt. Zover men echter
heeft kunnen nagaan heeft de ver
keerstoren in Londen geen contact met
het toestel gehad.
Uit de omstandigheid, dat het
toestel is neergestort binnen 't Ne
derlandse verkeersgebied, meent
men te moeten afleiden, dat het toe
stel onklaar is geraakt en dat de
piloot wilde terugkeren naar Ne
derland. Op de terugweg is het
vliegtuig toen neergestort.
Nu men geen enkel contact met het
vliegtuig heeft gehad, kan over de
oorzaak van het ongeval zeer moei
lijk een oordeel worden gevormd.
BOTEN VAREN UIT.
Eerst om half acht toen het een
beetje licht begon te worden, is een
Mitchell opgestegen van Valkenburg.
waar de Dakota was neergestort. De
Michell cirkelde boven de plaats,
maar wierp geen reddingsboten of
iets dergelijks uit, omdat het Zweed
se stoomschip „Rigmor" bij de drij
vende wrakstukken van de Dakota
bleef.
B(j de WTakstukken was en is
geen teken van leven meer te be
speuren. Wel zijn er brieven en
postzakken uit het water opgevist
door de „Rigmor".
De kapitein van 't schip seinde, dat
zijn schip bij het wrak zou blijven,
totdat 'n Nederlandse reddingsboot
op de plaats van het drama zou aan
komen.
EEN BOEI
TN DE LOOP van de morgen, c.a. 9,30
uur, is de taak van de „Rigmor"
overgenomen door de sleepboot „Maas"
en de reddingsboot „President J.
Na 10 minuten bevond zich 't vlieg- Leis" uit Hoek van Holland,
tuig boven de plaats in de Noordzee De laatste boot pikte enige post-
zakken op uit de wilde zee en nam
het door de „Rigmor" gevondene over.
Op de plaats van de ramp is een ver
ankerde boei uitgegooid.
VLIEGTUIGEN STONDEN KLAAR
TNMIDDELS stonden op „Valken-
burg" nog twee vliegtuigen klaar
om op te stijgen. Ook van Engelse
en Amerikaanse zijde is direct hulp
geboden. Op vliegvelden in Duitsland
stonden 5 toestellen startklaar. Een
„Lancaster" is nog de lucht ingegaan,
maar is later weer teruggekeerd. Ook
van „Valkenburg" is naderhand nog
een Mitchell opgestegen om de sleep
boot en de reddingsboot te assisteren.
Het zicht op zee was zeer slecht. Ver
der hebben vliegtuigen van de Lucht
strijdkrachten en van de Marine-Lucht,
vaartdienst nog vele uren boven de
wrakstukken van de verongelukte Da
kota gecirkeld.
OVERAL DRIJVENDE STUKKEN.
TAE luitenant ter zee vlieger Haan,
gezagvoerder van de eerste „Mit
chell" heeft gerapporteerd, dat hij de
omgeving van de plaats van het on
geluk, over een oppervlakte van eni
ge vierkante mijlen heeft afgezocht.
Hij en leden der bemanning zagen
overal drijvende stukken, o.a. roer-
klampen (die zoals men weet rood
geschilderd zijn), kussentjes en lich-
blauwe bekledingsstof.
Dit zou er op kunnen wijzen, dat
de romp van de Dakota opengescheurd
is. Door onbekende oorzaak. De lui
tenant-vlieger had de indruk, dat
voor de inzittenden van het post
vliegtuig geen hoop op redding be
staat.
SCHAMELE RESTEN.
^A HET binnenkomen van de on
heilstijding, stonden direct Mit
chells van de opsporings- en reddings
dienst klaar, maar het was nog zó
donker, dat het geen zin had op te
stijgen. Immers de bemanning van
het K.L.M.-vliegtuig was niet in staat
lichtsignalen te geven. Zij-had alleen
DE JOURNALIST Lunshof is con
form de eis tot een geldboete van
f 300 of 30 dagen hechtenis veroor
deeld door het Amsterdamse Gerechts
hof. Hij had geweigerd inlichtingen
te geven over de bron, die hem ge
gevens had verstrekt voor een artikel.
OP SICILIË heeft een 20-jarige scho
lier zijn lerares buiten de ingang der
school met twee revolverschoten ge
dood, omdat hij niet geslaagd was
voor een examen. De scholier is thans
tot 25 jaar gevangenisstraf veroor
deeld. Voorts moet hij aan de familie
van het slachtoffer 1,500,000 lire be
talen.
IN HET KADER der poëzie-middagen
te Brussel is hulde gebracht aan de
dichteres Henriëtte Roland Holst-van
der Schalk.
CANADA heeft de uitwijzing gelast
van twee leden van de staf van de
Tsjecho-Slowaakse legatie in Ottawa
als represaille voor de uitwijzing ver
leden week van twee leden van de
Canadese legatie in Praag.
ZWEDEN heeft Indonesië als vrije en
onafhankelijke staat erkend. Tsjecho-
Slowakije heeft hetzelfde gedaan.
DE volksvertegenwoordiging van Z.-
Sumatra wenst opheffing der negara
on overdracht der bevoegdheden aan
de R.I.S.
MINISTER STIKKER, die benoemd
is tot politiek directeur van de O.E.
E.C. (Organisation of European Eco
nomie Cooperation) is tijdelijk in ons
land teruggekeerd. Hij deelde o.m.
wee, dat in den Haag op Buitenlandse
Zaken een secretaris-generaal nodig
zal zijn.
POSITIES TROEPENSCHEPEN: Em
pire Brent 1-2 120 mijl Z.O. van Mi-
nicoy. Joh. van Oldenbarneyeldt 1-2
330 mijl Z.O. van Minicoy, Kota In-
ten passeerde 1-2 Perim, Zuiderkruis
1-2 450 mijl Z.O. van Minicoy.
Weersverwachting, geldig tot
Vrijdagavond:
Aanvankelijk krachtige tot har
de, in de kustprovincies storm
achtige Zuidelijke wind, in de loop
van de dag ruimend naar Zuid-
West en weer afnemend. Meest
zwaar bewolkt met nu en dan re
gen. Iets zachter.
Heden: Zon onder 17,31 uur en
maan op 18,11 uur. Zaterdag: zon
op 8,16 uur en maan onder 9,18
uur.
JYJET UITZONDERING van de
gezagvoerder, waren de overige
zes slachtoffers allen jeugdige le
den van het K.L.M.-personeel. Drie
hunner gingen naar Londen om het
daar in gebruik zijnde landingssys
teem nauwkeurig te leren kennen.
Hier volgen nadere bijzonderheden
over de bemanning.
Vlieger le klasse Johan van der
Heiden, uit Rotterdam, oud 32
jaar, en vader van 3 kinderen. Tij
dens de oorlog was hij in dienst
van de C.C.D. Hij volgde voor de
oorlog de rijksopleiding voor ver
keersvlieger en kwam in 1938 van
de Rijksluchtvaartschool.
Vlieger derde klasse Barend
Slosser, uit Amsterdam, 29 jaar,
ongehuwd. Hij was voor de in
diensttreding bij de K.L.M. 2de
luitenant-vlieger bij het Kon. Ned.
Indische Leger en in het bezit van
het groot militair brevet.
Vlieger derde klasse Frederik
Jan Draadt, 27 jaar, geboren te
Medan, ongehuwd. Hij genoot
schoolopleiding op de H.B.s. te
Bandoeng en werd daarna vlieger
bij het K.N.I.L.
Vlieger derde klasse Alexander
Austin John Legg, 26 jaar, te Bir
mingham geboren. Hij was voordat
hij bij de K.L.M. in dienst kwam,
achtereenvolgens piloot in de
„Royal Air Force" en bij de
„Scandinavian Airlines System".
Radiotelegrafist 4e klasse Anto-
nius van Seumeren, 24 jaar, te 's-
Gravenhage geboren. Voordat hij
bij de K.L.M. in dienst trad, was
hij werkzaam bij het rijksbureau
voor non-ferro-metalen, daarna
was hij oorlogsvrijwilliger.
Boordwerktuigkundige 4e klas
se Cornelis Johannes Mink, 25
jaar, te 's-Gravenhage geboren.
Stewardess mej. Catharine Hen-
drika Maria Lamers, 26 jaar, te
Venlo geboren.
Zeer tragisch is wel, dat de ste
wardess, mej. Lamers uit Venlo, 2
Maart a.s. de K.L.M. zou verlaten. Zij
had namelijk per die datum haar ont
slag gevraagd in verband met haar
voorgenomen huwelijk met een Aus
tralisch piloot, dat 2 April zou ge
sloten worden.
Het feit, dat zich een stewardess
aan boord van het postvliegtuig be
vond is niets ongewoons. Veelal wor
den op de terugreis van Londen pas
sagiers meegenomen, met wie de ste
wardess dan terugvliegt. Dat zich aan
boord van het vliegtuig enige lespi-
loten bevonden, is ook een normaal
verschijnsel. Op deze nachtpostvluch-
ten worden geregeld lesvliegers mee
genomen.
In het toestel bevond zich de post,
99
P NGELAND, Frankrijk en de Ver.
Staten voeren besprekingen over
het nemen van tegen-maatregelen
tegen de Russische „sluipende blok
kade" van Berlijn.
Generaal Hays, de plaatsvervangen
de Amerikaanse hoge commissaris in
Duitsland, heeft kanselier Adenauer
ervan in kennis gesteld, dat de V.S.
de toestand ernstig opnemen en een
wederinvoering van een algehele Rus
sische blokkade van Berlijn niet uitge
sloten achten.
Men neemt aan, dat de tegen-blok
kade" beoogt, een beperking van het
Oostduitse verkeer, dat door West-Ber-
lijn gaat en een uitvoerverbod van
West-Duitse goederen naar de Sovjet-
zóne. Gevreesd wordt echter, dat Wes
terse maatregelen met nieuwe Russi
sche maatregelen zullen worden beant
woord.
die eergisterenavond laat uit alle de
len van ons land is binnengekomen.
Over het algemeen is de ochtend
zending de grootste, die per dag door
de lucht wordt verzonden naar Lon
den. Ook de transitopost uit Dene
marken en Zwitserland pleegt met dit
toestel te worden vervoerd. Het toe
stel uit Kopenhagen had echter ver
traging, zodat de Deense post niet
meer kon worden meegenomen.
Hoogstwaarschijnlijk bevonden zich
geen grote waardezendingen aan boord.
Wel zijn er enige aangetekende zen
dingen ingeladen.
TAE ONGUNSTIGE weersomstandig
heden hebben de nasporingen ten
zeerste bemoeilijkt.
In de namiddag is een K.L.M.-Dako-
ta van Schiphol vertrokken, om als
nog in samenwerking met de sleep
boot „Maas" opsporingswerkzaamhe
den te verrichten. Deze moesten bij
het invallen van de duisternis wor
den gestaakt.
De reddingsboot „President Jan
Leis" had bij de terugkeer gisteren
avond in Hoek van Holland 2 zakken
Zwitserse post, 2 zakken met onbe
kende post en een zak met de woor
den „centraal station" bij zich. Enige
zakken waren geopend. Deze waren
geopend door een Belgische kotter,
die onbekend was met de vondst. De
reddingsboot had ook enige schamele
resten van de bezittingen der beman
ning bij zich, wat navigatie-kaarten
en een tas.
Op deze foto de bemanning van het verongelukte toestel: bovenste rij
v.lji.r.: J. v. d. Heide, vlieger eerste klasse, B. Slosser, vlieger derde
klasse, F. J. de Raadt, vlieger derde klasse en Alexander Legg, vlieger
derde klasse. Onderste rij: v.lji.r.: A. van Seumeren, telegrafist vierde
klasse, C. J. de Mink, boordwerktuigkundige vierde klasse en de stewar
dess Cath. Lamers.
TN HET KORT meldden we het
A reeds: de regering heeft in een
wetsontwerp de mogelijkheid van gro
tere bevoegdheden voor de Commis
sarissen van de Koningin en de Bur
gemeesters, in tijden van onrust en
woeling geregeld. Zulks als uitvloeisel
van het nieuwe artikel 196 der Grond
wet, dat op voorstel van alle partij
en minus de communisten daar
in is opgenomen.
Twee fases onderscheidt het wets
ontwerp: de toestand van verhoogde
Het reizen wordt veel
te duur
In verband met de 5 pCt, loonsver
hoging van him personeel hebben
de Ned. Spoorwegen hun tarieven ver
hoogd. Deze verhoging ls Woensdag
Ingegaan. Maar wie zou gedacht heb
ben, dat de N.S, met een bescheiden
verhoging der tarieven tevreden zou
den zijn, heeft zich deerlijk vergist.
Want het percentage der verho
ging is dusdanig opgevoerd, dat dit
voor de enkele reizen, doorgaans
boven de 5 pCt. ligt en voor de re.
tours varieert van 15 tot 20 pCt.
Met het gevolg dus, dat het reizen
op retourkaartje in verhouding stuk
ken duurder is geworden. Vooral voor
de tweede klas-reizigers zijn de prijzen
flink verhoogd. Een paar voorbeelden.
De reis BredaRotterdam kostte 3e
klas eerst ƒ2.60 en nu ƒ3.2e klas
kostte deze reis eerst ƒ3.70 en nu
4.30.
BredaAmsterdam was eerst 3e
klas ƒ6.90 en nu ƒ7.80; 2e klas eerst
9.90 en au 11.25.
Voor een derde klas retourtje Bre
daTilburg betaalde men voorheen
1.10 en nu 1.35. BredaRoosendaal
is verhoogd van 1.30 tot ƒ.1.50. Bre
daVlissingen enkel derde klas van
3.20 tot 3.40 c.i retour van 5.10 tot
5.80.
Zoals men dus ziet: over het alge
meen beduidende tariefverhogingen
waarover de reizende man allerminst
is te spreken. Algemeen vraagt men
is deze tarievenpolitiek der N.S. wel
in overeenstemming met de nationale
loon- en prijs-politiek? Het zou niet
kwaad zijn als minister Spitzen daar
over eens iets meedeelde!
waakzaamheid en de burgerlijke uit
zonderingstoestand.
De toestand van verhoogde waak
zaamheid geeft aan het burgerlijk be
stuursapparaat ten aanzien van de
handhaving van de openbare orde, rust
en veiligheid een hiërarchische op
bouw. Ten opzichte van gezagsdra
gers, die voor hun taak niet ten volle
berekend blijken te zijn, wordt cor
rigerend ingrijpen mogelijk gemaakt.
Bovendien wordt o.m. de mogelijkheid
geopend bepaalde personen, wier aan
wezigheid ongewenst wordt geacht, uit
bepaalde gebieden verwijderd te hou
den of hen zo nodig daaruit te ver
wij dern.
Indien echter de omstandigheden
een zo ernstig karakter aannemen, dat
met de toestand van de verhoogde
waakzaamheid niet kan worden vol
staan, zal een beroep moeten worden
gedaan op de meer ingrijpende be
voegdheden, welke, bij de burgerlijke
uitzonderingstoestand aan de overheid
toekomen.
De duur van de toestand van ver
hoogde waakzaamheid wordt in be
ginsel beperkt tot dertig dagen. Hij
kan worden verlengd. Het uitroepen
van de burgerlijke uitzonderingstoe
stand moet achteraf door een wet
worden bekrachtigd.
STAAT VAN OORLOG OF
BELEG.
TIET instellen van de staat van oor-
log of de staat van beleg, waarbij
aan militaire gezagsdragers ruime be
voegdheden worden geschonken,
brengt volgens het ontwerp automa
tisch met zich mee het vervallen van
de toestand van verhoogde waak
zaamheid of de burgerlijke uitzonde
ringstoestand.
De feitelijke uitvoering van de in
het ontwerp genoemde buitengewone
toestanden is in handen gelegd van
de Minister van Binnenlandse Zaken.
pRINS BERNHARD is naar Mara-
cay gevlogen, 160 km. van Cara
cas gelegen, waar hem een lunch aan
geboden was door de gouverneur van
de staat Aragua. De Prins verleende
de garnizoenscommandant van Mara-
cay een Nederlandse onderscheiding.
Later bezocht de Prins Cardon, in
de staat Falcon, waar zich reusach
tige olieraffinaderijen bevinden.
MET DEZE MAN IS TE WERKEN", zei de Officier bij 't Bossche Hof,
mr. Dony, gisteren en we hebben geen enkele gegronde reden om
aan de woorden van mr. Dony te twijfelen, zelfs als ze worden uitge
sproken ten gunste van niemand minder dan Arnold Franken, alias Nol
de Brabander, alias de Spaanse Brabander. Met uitdrukkingen als „Nol
is een kerel uit één stuk". „Hij is een vent met karakter" of „Nol
is een groot dierenvriend", streed de Officier als het ware een edele
strijd met diens verdediger, mr. Verbruggen, om de eis tegen Nol (7
jaar met aftrek) en over 14 dagen de uitspraak toch niet al te zwaar te
aoen uitvallen. Voor een juist begrip zij nog vermeld, dat het hier ging
om de berechtmg van 88 misdrijven, als diefstal met en zonder braak
ol geweldpleging, roofovervallen met of zonder poging tot doodslag of
mishandeling, door de politie in 8.000 werkuren verzameld in een dos
sier, dat maar 1850 getypte vellen dik is.
„GIULIANO IS MIJN IDEAAL".
ttOET ZIET Nol eruit? Hij is onge
veer 1 meter 85 lang, heeft stug
zwart haar, donkere wenkbrauwen,
onrustige ogen en een smal tamelijk
bleek gezicht. Hij maakt een slunge
lige indruk, ware het niet, dat zijn
merkwaardige „moed" en zijn zin voor
„humor" sterk tot uitdrukking ko
men in de tot een sarcastische glim
lach geneigde vastberaden lippen. Het
is niet gemakkelijk te geloven, dat
deze man samen met zijn kornuiten
een paar jaar lang misdrijven van
groot formaat („Giuliano is mijn ide
aal", bekende hij aan de Officier),
enscèneerde.
Wel kunnen we ons indenken, dat
een medisch rapport, behalve van
verminderd toerekeningsvatbaar ook
met overtuiging spreekt van een
„stoer mannelijke karakter, maar een
twee-polig mens". We vernamen im
mers tot onze niet geringe verbazing.
dat Nol in zijn cel allerlei vogeltjes
aan de muren heeft geprikt (in prent-
vorm wel te verstaan), omdat hij zo'n
groot dierenvriend is. In die cel be
studeert hij ook een lijvig van gesto
len geld gekocht standaarwerk over
het vogelleven en hij vindt er bij
voorbaat reeds een genoegen in eens
in de gevangenis de gedetineerden op
een instructieve lezing daarover te
kunnen vergasten. Dezelfde Nol schop
te met één venijnige beweging van
zijn voet een boerenwaakhond buiten
Westen als inleiding op de moker
slagen, die hij met een beitel daarna
uitdeelde op de schedel van de boer,
van wie hij gouden tientjes dacht te
kunnen stelen. Het begrip „dieren
vriend" is hier minstens .even twee
polig als het karakter van -Nol.
Wat dunkt u van 't volgende: Nol
en zijn vrienden waren op het inbre
kerspad. Zij drongen een klooster in
Dongen binnen en op een gegeven
moment werden de vrienden verrast
door een plotseling uit een boven
raam opduikende kloosterzuster, com
pleet met kap. Ze schrokken zich een
hoedje en hadden weer heel wat moei
te om bij te komen, toen ze eenmaal
ontdekten, dat Nol maar een „grapje"
maakte. Die had nl. ergens een zus-
terskap ontdekt
REIS PER BUMPER.
f)OK geloven we gaarne, dat Nol
niet bang is. In het begin van de
oorlog was hij in Biarritz. Toen de
Duitsers deze „flinke jongeman" in
het Oosten wilden inzetten, nam Nol
de benen. Hij kroop nl. op de bum
pers van een trein en stoomde dood
gemoedereerd naar Antwerpen. Daar
komt dan nog bij, dat hij iets heeft,
dat niet eens voldoende is te om
schrijven met het woord menselijk en
we geloven tenslotte mr. Dony gaar
ne, als hij beweert, dat deze sportie
ve jongen, die door omstandigheden
een „zware jongen" werd, nog een
eerlijke kans moet hebben, omdat hij
zeer wei corrigeerbaar is en daarvan
ook full speed de bewijzen zal willen
leveren. „Ik heb er een dikke streep
onder gezet en een hele grote punt
erachter", zei Nol zelf, toen hij het
laatste woord kreeg.
Zo is er een complete roman te
schrijven over deze merkwaardige fi
guur. Als schooljongen was hij voor
de broeders lastig als geen ander, ter
wijl de directeur van de school om zo
te zeggen „geen kind aan hem had".
Nol werd al heel jong opgevoed zon
der moeder, wist zich als leerbewer-
ker in de maatschappij een behoor
lijke plaats te verwerven, was in
dienst een goed soldaat en heeft als
zovelen tenslotte als jongeman (hij is
nu 30 jaar), tijdens de Bezetting geen
stand kunnen houden tegen de ver
leiding. Bovendien was hij na een mis
stap eens veroordeeld, waardoor het
hem moeilijk viel vast werk te krijgen
en hij koesterde een wrok tegen de
politie, die (noodgedwongen) minder
goede inlichtingen over hem gaf. He
lemaal tenslotte werd hij, gevangen
in zijn eigen systeem, door de mis
daad voortgejaagd als was er voortdu
rend een dreigende zweep achter hem,
zo ongeveer zei dat de Officier.
MODEL-GEVANGENE.
O*™ wat Nol allemaal heeft ge
daan schreven we eerder reeds
zo uitvoerig, dat het geen zin heeft
daarop terug te komen. Belangrijker
schijnt het mee te delen, dat hij gis
teren voor de rechter zijn wandaden
zonder te liegen of anderen de schuld
te geven bekende, dat hij als „model
gevangene" werd beschreven, dat hij
berouw toonde zonder sentimenteel
te doen en dat hij bij herhaling van
zijn rotsvaste goede voornemens ge
tuigde. Hij aanvaardde de eis van ze
ven jaar met aftrek als een hem toe
komende gerechte straf.
Ook van de handlangers zijn er
gisteren berecht. Vonnis werd gewe
zen tegen beide tipgevers Baans en
Hendrik, die resp. tot 8 en 7 jaar wer
den veroordeeld. Vrienten uit Don
gen kreeg eveneens 7 jaar en van
Kempen uit Tilburg, die 17 misdrijven
op zijn naam heeft staan, hoorde 6
jaar met aftrek tegen zich eisen. Ook
de Tilburgse winkelier Jacobs had
zich gisteren te verantwoorden als
medeplichtige bij tal van diefstallen,
o.a. een uitgebreide leerdiefstal te
Gilze-Rijen. Tegen hem eiste mr. Dony
5 jaar met aftrek.
(vervolg op pag. 2)
De zwanen op deze foto die te
Middelbr.rg werd genomen
hebben alle reden om somber te
kijken. Want schaatsen doen ze
niet En al gaat het ijs langzamer
hand verdwijnen, ze zien zich toch
nog een paar dagen aanzienlijk
in hun zwemvrijheid beknot.
(Van onze onder wijsmede werker)
TIET ZOU niet eerlijk zijn, iemand
in het openbaar in gebreke te
stellen en dan later geen melding
te maken van de ingetreden beter
schap.
Zo heb ik onlangs uiting gegeven
aan de heersende ongerustheid in
onderwijs-kringen, aangaande het
dreigend tekort aan schoolruimte
en leerkrachten in de nabije toe
komst. Te beginnen met 1952 zal ons
Nederlandse onderwijs een grote
toename van het aantal leerlingen
moeten verwerken.
Tekort aan schoolruimte: en ieder
weet, hoe tijdrovend ieder bouw
werk tegenwoordig is. Tekort aan
leerkrachten: en men begrijpt, dat
de opleiding van onderwijzers niet
met een half jaar gereed is.
Derhalve meende ik een artikel
over dit onderwerp enige maanden
geleden te moeten beëindigen met:
„De (statistische) cijfers spreken, ds
cijfers dreigen zelfs". Dit probleem,
waarmee het belang van duizenden
kinderen gemoeid is, eist toch waar
achtig wel een spoed-behandeling.
Ik stelde destijds min of meer de
overheid in gebreke, en nu deze za
ken op hoog niveau zijn aangepakt,
gebiedt de eerlijkheid, daarvan ook
melding te maken.
Voor het goed begrip moet toege
voegd worden, dat het probleem ex
tra precair wordt, doordat het thans
nodige extra aan leerkrachten, na
een aantal jaren, als het aantal leer
lingen zou dalen, niet een gevrees
de werkloosheid zou veroorzaken.
■yyELNU: de Kamer heeft er aan
dacht aan besteed en de mi
nister van Onderwijs heeft welspre
kend geantwoord op dringende vra
gen en voorstellen.
Ziet u eens, hoe afdoende deze
dreigende vraagstukken werden op
gelost.
De Kamer zag drie wegen, om de-
toevloed van leerlingen op te van
gen: ten eerste: opvoering van de
leerlingenschaal, dat wil zeggen:
grotere klassen. Dat betekent, be
zorgde ouders: minder gelegenheid
voor de onderwijzers om uw kind
met zijn aparte leermoeilijkheden te
helpen. Wat zegt de minister? Hij
noemt een nieuw getal als klasse-
gemiddelde, maar voegt er ijlings
aan toe: „Het is enkel een cijfer om
de gedachten te bepalen".
Men noemde een tweede weg: op
leiding tot onderwijzer van hen, die
door inkrimping van overheids
diensten op wachtgeld zijn geko
men. U hebt er al van gehoord: een
spoed-cursus van afgezwaaide dis
tributie-ambtenaren. En dan spre
ken we nog van: onderwijzer-op
voeder en: een roeping! Talrijke be
zwaren worden aangevoerd. De mi
nister zegt: „Ik wil het nog eens be
kijken"
Tenslotte stelt men voor: de kin
deren pas later dan nu gebruikelijk
op school toe te laten. De minister
voelt er wel iets voor, maar zegt
ook weer, dat het belang van de
leerlingen vóórgaat.
2IET U, lezer; ziet u, zorgzame
ouders, hoe kloek en resoluut
deze kwestie thans wordt aange
pakt?! Werkelijk, niemand kan in
zien, waarom de bekende tactische,
ontwijkende antwoorden en gezeg
den van een bewindsman een pro
bleem, dat zo direct en zo spoedig
't belang van de Nederlandse jeugd
raakt, steeds meer in een ondoor
dringbare mist moeten hullen.
Met alle respect voor bedachtza
me voorzichtigheid: is het niet be
ter nu een redelijke beslissing te
nemen vóór tijdnood ons tot nood
lottige overhaasting dwingt?
DEt gezondheidstoestand van Mgr.
Hopmans is thans zoveel verbe
terd, dat de verplichting tot het bid
den van de Oratio pro infirmo, op
houdt, aldus deelt Mgr. Jos. Baetén
in „Sancta Marie" mee.