M DAKOTA VAN DE K.L.M. BRANDEND IN DE NOORDZEE GESTORT De Spaanse Brabander, een dierenvriend Op gezagvoerder na allen jonge leden KLM-personeel Bizondere bevoegdheden voor burgerlijke gezagsdragers Een minister antwoordt Tegenblokkade" in Berlijn op komst N.S.-tarieven in het geding De zeven leden der bemanning, waaronder stewardess, gedood Zuster Nol" keek door een bovenraam Nederlandse luchtvaart treft weer een zware slag Deens schip zag toestel neervallen Regen TWEE FASES: Verhoogde waakzaamheid, uitzonderingstoestand Prins Bernhard in Aragua TEGEN BENDE-LEIDER FRANKEN WERD ZEVEN JAAR GEEIST J Mgr. Hopmans veel vooruitgegaan ZESDE JAARGANG No. 1604 Uitgave: NV. Uitgevers Mij. Neerlancüa. Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda, Reigerstraat 16, T<?1.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts, C J v Hootegem, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr. ILBL.de Rechter, L. J. v. 't Westende. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Abonne mentsprijs bij vooruitbet. f 3.90 per kwartaal, per post f 4.75, per week (uitsluitend bij niet- postbestelling) f 0.30. Losse nummers 8 cent. Postrek no. 278841. Prijzen van buitenlandse abonnementen worden op aanvraag verstrekt VRIJDAG 3 FEBRUARI 1950 Ma* Voor God, Koningin en Vaderland Advertentieprijs voor de gehele oplage: i 0.25 per m/m. (Ingezonden Mededelingen f 0.60 per m/m). Vobr advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse iditie f 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede- lelingen f 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd. ^^TdTzeeuwse Eilanden: GOES. Westsingel 98, Telefoon 2236 - Büreau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, Telefoon 102. - (Bjjbureaux. OOSTBURG. Nieuwstraat 22, Telefoon 35; TERNEUZEN, Axelsestraat 45, Telefoon 2347), EEN ernstige slag heeft gister weer de Nederlandse luchtvaart getroffen. Een Dakota van de K. L. M. is in de ochtend vrij kort bij de Nederlandse kust in zee gestort. Van de zeven inzittenden allen personeelsleden van de K. L. M., waaronder een stewardess is ondanks alle nasporingen op de woelige zee totnutoe nog geen spoor ontdekt. Zodat aangenomen moet worden, dat het luchtverkeer weer een zware tol heeft geëist. De plaats, waar het drama is gebeurd, is vastgesteld op 52 graden zes minuten Noorderbreedte en 3 graden 27 minuten Oosterlengte, d. w. z. op slechts 10 minuten vliegen van het vliegveld „Valkenburg", of ongeveer 25 mijl van de Neder landse kust. De Dakota PH-TEU was een vrachttoestel, dat 188 kilo Neder landse en een hoeveelheid Zwitserse post aan boord had. Het toestel was het eerste, dat van Schiphol vertrok, namelijk om 4.40 uur gisterenochtend. Het doel was Londen. TJET EERSTE BERICHT over het drama is afkomstig van het Deen se stoomschip „Rigmor" dat 'n bran dend vliegtuig in zee zag storten. Dat was ongeveer half zes gisterenmorgen. Op Schiphol houdt men zich uiter aard bezig met de vr^wat er ge beurd is in de befrekk—jjk lange tijd, dat het vliegtuig in de lucht is ge weest. Men meent, dat het toestel buiten de Nederlandse zone in 't on gerede is geraakt. Zover men echter heeft kunnen nagaan heeft de ver keerstoren in Londen geen contact met het toestel gehad. Uit de omstandigheid, dat het toestel is neergestort binnen 't Ne derlandse verkeersgebied, meent men te moeten afleiden, dat het toe stel onklaar is geraakt en dat de piloot wilde terugkeren naar Ne derland. Op de terugweg is het vliegtuig toen neergestort. Nu men geen enkel contact met het vliegtuig heeft gehad, kan over de oorzaak van het ongeval zeer moei lijk een oordeel worden gevormd. BOTEN VAREN UIT. Eerst om half acht toen het een beetje licht begon te worden, is een Mitchell opgestegen van Valkenburg. waar de Dakota was neergestort. De Michell cirkelde boven de plaats, maar wierp geen reddingsboten of iets dergelijks uit, omdat het Zweed se stoomschip „Rigmor" bij de drij vende wrakstukken van de Dakota bleef. B(j de WTakstukken was en is geen teken van leven meer te be speuren. Wel zijn er brieven en postzakken uit het water opgevist door de „Rigmor". De kapitein van 't schip seinde, dat zijn schip bij het wrak zou blijven, totdat 'n Nederlandse reddingsboot op de plaats van het drama zou aan komen. EEN BOEI TN DE LOOP van de morgen, c.a. 9,30 uur, is de taak van de „Rigmor" overgenomen door de sleepboot „Maas" en de reddingsboot „President J. Na 10 minuten bevond zich 't vlieg- Leis" uit Hoek van Holland, tuig boven de plaats in de Noordzee De laatste boot pikte enige post- zakken op uit de wilde zee en nam het door de „Rigmor" gevondene over. Op de plaats van de ramp is een ver ankerde boei uitgegooid. VLIEGTUIGEN STONDEN KLAAR TNMIDDELS stonden op „Valken- burg" nog twee vliegtuigen klaar om op te stijgen. Ook van Engelse en Amerikaanse zijde is direct hulp geboden. Op vliegvelden in Duitsland stonden 5 toestellen startklaar. Een „Lancaster" is nog de lucht ingegaan, maar is later weer teruggekeerd. Ook van „Valkenburg" is naderhand nog een Mitchell opgestegen om de sleep boot en de reddingsboot te assisteren. Het zicht op zee was zeer slecht. Ver der hebben vliegtuigen van de Lucht strijdkrachten en van de Marine-Lucht, vaartdienst nog vele uren boven de wrakstukken van de verongelukte Da kota gecirkeld. OVERAL DRIJVENDE STUKKEN. TAE luitenant ter zee vlieger Haan, gezagvoerder van de eerste „Mit chell" heeft gerapporteerd, dat hij de omgeving van de plaats van het on geluk, over een oppervlakte van eni ge vierkante mijlen heeft afgezocht. Hij en leden der bemanning zagen overal drijvende stukken, o.a. roer- klampen (die zoals men weet rood geschilderd zijn), kussentjes en lich- blauwe bekledingsstof. Dit zou er op kunnen wijzen, dat de romp van de Dakota opengescheurd is. Door onbekende oorzaak. De lui tenant-vlieger had de indruk, dat voor de inzittenden van het post vliegtuig geen hoop op redding be staat. SCHAMELE RESTEN. ^A HET binnenkomen van de on heilstijding, stonden direct Mit chells van de opsporings- en reddings dienst klaar, maar het was nog zó donker, dat het geen zin had op te stijgen. Immers de bemanning van het K.L.M.-vliegtuig was niet in staat lichtsignalen te geven. Zij-had alleen DE JOURNALIST Lunshof is con form de eis tot een geldboete van f 300 of 30 dagen hechtenis veroor deeld door het Amsterdamse Gerechts hof. Hij had geweigerd inlichtingen te geven over de bron, die hem ge gevens had verstrekt voor een artikel. OP SICILIË heeft een 20-jarige scho lier zijn lerares buiten de ingang der school met twee revolverschoten ge dood, omdat hij niet geslaagd was voor een examen. De scholier is thans tot 25 jaar gevangenisstraf veroor deeld. Voorts moet hij aan de familie van het slachtoffer 1,500,000 lire be talen. IN HET KADER der poëzie-middagen te Brussel is hulde gebracht aan de dichteres Henriëtte Roland Holst-van der Schalk. CANADA heeft de uitwijzing gelast van twee leden van de staf van de Tsjecho-Slowaakse legatie in Ottawa als represaille voor de uitwijzing ver leden week van twee leden van de Canadese legatie in Praag. ZWEDEN heeft Indonesië als vrije en onafhankelijke staat erkend. Tsjecho- Slowakije heeft hetzelfde gedaan. DE volksvertegenwoordiging van Z.- Sumatra wenst opheffing der negara on overdracht der bevoegdheden aan de R.I.S. MINISTER STIKKER, die benoemd is tot politiek directeur van de O.E. E.C. (Organisation of European Eco nomie Cooperation) is tijdelijk in ons land teruggekeerd. Hij deelde o.m. wee, dat in den Haag op Buitenlandse Zaken een secretaris-generaal nodig zal zijn. POSITIES TROEPENSCHEPEN: Em pire Brent 1-2 120 mijl Z.O. van Mi- nicoy. Joh. van Oldenbarneyeldt 1-2 330 mijl Z.O. van Minicoy, Kota In- ten passeerde 1-2 Perim, Zuiderkruis 1-2 450 mijl Z.O. van Minicoy. Weersverwachting, geldig tot Vrijdagavond: Aanvankelijk krachtige tot har de, in de kustprovincies storm achtige Zuidelijke wind, in de loop van de dag ruimend naar Zuid- West en weer afnemend. Meest zwaar bewolkt met nu en dan re gen. Iets zachter. Heden: Zon onder 17,31 uur en maan op 18,11 uur. Zaterdag: zon op 8,16 uur en maan onder 9,18 uur. JYJET UITZONDERING van de gezagvoerder, waren de overige zes slachtoffers allen jeugdige le den van het K.L.M.-personeel. Drie hunner gingen naar Londen om het daar in gebruik zijnde landingssys teem nauwkeurig te leren kennen. Hier volgen nadere bijzonderheden over de bemanning. Vlieger le klasse Johan van der Heiden, uit Rotterdam, oud 32 jaar, en vader van 3 kinderen. Tij dens de oorlog was hij in dienst van de C.C.D. Hij volgde voor de oorlog de rijksopleiding voor ver keersvlieger en kwam in 1938 van de Rijksluchtvaartschool. Vlieger derde klasse Barend Slosser, uit Amsterdam, 29 jaar, ongehuwd. Hij was voor de in diensttreding bij de K.L.M. 2de luitenant-vlieger bij het Kon. Ned. Indische Leger en in het bezit van het groot militair brevet. Vlieger derde klasse Frederik Jan Draadt, 27 jaar, geboren te Medan, ongehuwd. Hij genoot schoolopleiding op de H.B.s. te Bandoeng en werd daarna vlieger bij het K.N.I.L. Vlieger derde klasse Alexander Austin John Legg, 26 jaar, te Bir mingham geboren. Hij was voordat hij bij de K.L.M. in dienst kwam, achtereenvolgens piloot in de „Royal Air Force" en bij de „Scandinavian Airlines System". Radiotelegrafist 4e klasse Anto- nius van Seumeren, 24 jaar, te 's- Gravenhage geboren. Voordat hij bij de K.L.M. in dienst trad, was hij werkzaam bij het rijksbureau voor non-ferro-metalen, daarna was hij oorlogsvrijwilliger. Boordwerktuigkundige 4e klas se Cornelis Johannes Mink, 25 jaar, te 's-Gravenhage geboren. Stewardess mej. Catharine Hen- drika Maria Lamers, 26 jaar, te Venlo geboren. Zeer tragisch is wel, dat de ste wardess, mej. Lamers uit Venlo, 2 Maart a.s. de K.L.M. zou verlaten. Zij had namelijk per die datum haar ont slag gevraagd in verband met haar voorgenomen huwelijk met een Aus tralisch piloot, dat 2 April zou ge sloten worden. Het feit, dat zich een stewardess aan boord van het postvliegtuig be vond is niets ongewoons. Veelal wor den op de terugreis van Londen pas sagiers meegenomen, met wie de ste wardess dan terugvliegt. Dat zich aan boord van het vliegtuig enige lespi- loten bevonden, is ook een normaal verschijnsel. Op deze nachtpostvluch- ten worden geregeld lesvliegers mee genomen. In het toestel bevond zich de post, 99 P NGELAND, Frankrijk en de Ver. Staten voeren besprekingen over het nemen van tegen-maatregelen tegen de Russische „sluipende blok kade" van Berlijn. Generaal Hays, de plaatsvervangen de Amerikaanse hoge commissaris in Duitsland, heeft kanselier Adenauer ervan in kennis gesteld, dat de V.S. de toestand ernstig opnemen en een wederinvoering van een algehele Rus sische blokkade van Berlijn niet uitge sloten achten. Men neemt aan, dat de tegen-blok kade" beoogt, een beperking van het Oostduitse verkeer, dat door West-Ber- lijn gaat en een uitvoerverbod van West-Duitse goederen naar de Sovjet- zóne. Gevreesd wordt echter, dat Wes terse maatregelen met nieuwe Russi sche maatregelen zullen worden beant woord. die eergisterenavond laat uit alle de len van ons land is binnengekomen. Over het algemeen is de ochtend zending de grootste, die per dag door de lucht wordt verzonden naar Lon den. Ook de transitopost uit Dene marken en Zwitserland pleegt met dit toestel te worden vervoerd. Het toe stel uit Kopenhagen had echter ver traging, zodat de Deense post niet meer kon worden meegenomen. Hoogstwaarschijnlijk bevonden zich geen grote waardezendingen aan boord. Wel zijn er enige aangetekende zen dingen ingeladen. TAE ONGUNSTIGE weersomstandig heden hebben de nasporingen ten zeerste bemoeilijkt. In de namiddag is een K.L.M.-Dako- ta van Schiphol vertrokken, om als nog in samenwerking met de sleep boot „Maas" opsporingswerkzaamhe den te verrichten. Deze moesten bij het invallen van de duisternis wor den gestaakt. De reddingsboot „President Jan Leis" had bij de terugkeer gisteren avond in Hoek van Holland 2 zakken Zwitserse post, 2 zakken met onbe kende post en een zak met de woor den „centraal station" bij zich. Enige zakken waren geopend. Deze waren geopend door een Belgische kotter, die onbekend was met de vondst. De reddingsboot had ook enige schamele resten van de bezittingen der beman ning bij zich, wat navigatie-kaarten en een tas. Op deze foto de bemanning van het verongelukte toestel: bovenste rij v.lji.r.: J. v. d. Heide, vlieger eerste klasse, B. Slosser, vlieger derde klasse, F. J. de Raadt, vlieger derde klasse en Alexander Legg, vlieger derde klasse. Onderste rij: v.lji.r.: A. van Seumeren, telegrafist vierde klasse, C. J. de Mink, boordwerktuigkundige vierde klasse en de stewar dess Cath. Lamers. TN HET KORT meldden we het A reeds: de regering heeft in een wetsontwerp de mogelijkheid van gro tere bevoegdheden voor de Commis sarissen van de Koningin en de Bur gemeesters, in tijden van onrust en woeling geregeld. Zulks als uitvloeisel van het nieuwe artikel 196 der Grond wet, dat op voorstel van alle partij en minus de communisten daar in is opgenomen. Twee fases onderscheidt het wets ontwerp: de toestand van verhoogde Het reizen wordt veel te duur In verband met de 5 pCt, loonsver hoging van him personeel hebben de Ned. Spoorwegen hun tarieven ver hoogd. Deze verhoging ls Woensdag Ingegaan. Maar wie zou gedacht heb ben, dat de N.S, met een bescheiden verhoging der tarieven tevreden zou den zijn, heeft zich deerlijk vergist. Want het percentage der verho ging is dusdanig opgevoerd, dat dit voor de enkele reizen, doorgaans boven de 5 pCt. ligt en voor de re. tours varieert van 15 tot 20 pCt. Met het gevolg dus, dat het reizen op retourkaartje in verhouding stuk ken duurder is geworden. Vooral voor de tweede klas-reizigers zijn de prijzen flink verhoogd. Een paar voorbeelden. De reis BredaRotterdam kostte 3e klas eerst ƒ2.60 en nu ƒ3.2e klas kostte deze reis eerst ƒ3.70 en nu 4.30. BredaAmsterdam was eerst 3e klas ƒ6.90 en nu ƒ7.80; 2e klas eerst 9.90 en au 11.25. Voor een derde klas retourtje Bre daTilburg betaalde men voorheen 1.10 en nu 1.35. BredaRoosendaal is verhoogd van 1.30 tot ƒ.1.50. Bre daVlissingen enkel derde klas van 3.20 tot 3.40 c.i retour van 5.10 tot 5.80. Zoals men dus ziet: over het alge meen beduidende tariefverhogingen waarover de reizende man allerminst is te spreken. Algemeen vraagt men is deze tarievenpolitiek der N.S. wel in overeenstemming met de nationale loon- en prijs-politiek? Het zou niet kwaad zijn als minister Spitzen daar over eens iets meedeelde! waakzaamheid en de burgerlijke uit zonderingstoestand. De toestand van verhoogde waak zaamheid geeft aan het burgerlijk be stuursapparaat ten aanzien van de handhaving van de openbare orde, rust en veiligheid een hiërarchische op bouw. Ten opzichte van gezagsdra gers, die voor hun taak niet ten volle berekend blijken te zijn, wordt cor rigerend ingrijpen mogelijk gemaakt. Bovendien wordt o.m. de mogelijkheid geopend bepaalde personen, wier aan wezigheid ongewenst wordt geacht, uit bepaalde gebieden verwijderd te hou den of hen zo nodig daaruit te ver wij dern. Indien echter de omstandigheden een zo ernstig karakter aannemen, dat met de toestand van de verhoogde waakzaamheid niet kan worden vol staan, zal een beroep moeten worden gedaan op de meer ingrijpende be voegdheden, welke, bij de burgerlijke uitzonderingstoestand aan de overheid toekomen. De duur van de toestand van ver hoogde waakzaamheid wordt in be ginsel beperkt tot dertig dagen. Hij kan worden verlengd. Het uitroepen van de burgerlijke uitzonderingstoe stand moet achteraf door een wet worden bekrachtigd. STAAT VAN OORLOG OF BELEG. TIET instellen van de staat van oor- log of de staat van beleg, waarbij aan militaire gezagsdragers ruime be voegdheden worden geschonken, brengt volgens het ontwerp automa tisch met zich mee het vervallen van de toestand van verhoogde waak zaamheid of de burgerlijke uitzonde ringstoestand. De feitelijke uitvoering van de in het ontwerp genoemde buitengewone toestanden is in handen gelegd van de Minister van Binnenlandse Zaken. pRINS BERNHARD is naar Mara- cay gevlogen, 160 km. van Cara cas gelegen, waar hem een lunch aan geboden was door de gouverneur van de staat Aragua. De Prins verleende de garnizoenscommandant van Mara- cay een Nederlandse onderscheiding. Later bezocht de Prins Cardon, in de staat Falcon, waar zich reusach tige olieraffinaderijen bevinden. MET DEZE MAN IS TE WERKEN", zei de Officier bij 't Bossche Hof, mr. Dony, gisteren en we hebben geen enkele gegronde reden om aan de woorden van mr. Dony te twijfelen, zelfs als ze worden uitge sproken ten gunste van niemand minder dan Arnold Franken, alias Nol de Brabander, alias de Spaanse Brabander. Met uitdrukkingen als „Nol is een kerel uit één stuk". „Hij is een vent met karakter" of „Nol is een groot dierenvriend", streed de Officier als het ware een edele strijd met diens verdediger, mr. Verbruggen, om de eis tegen Nol (7 jaar met aftrek) en over 14 dagen de uitspraak toch niet al te zwaar te aoen uitvallen. Voor een juist begrip zij nog vermeld, dat het hier ging om de berechtmg van 88 misdrijven, als diefstal met en zonder braak ol geweldpleging, roofovervallen met of zonder poging tot doodslag of mishandeling, door de politie in 8.000 werkuren verzameld in een dos sier, dat maar 1850 getypte vellen dik is. „GIULIANO IS MIJN IDEAAL". ttOET ZIET Nol eruit? Hij is onge veer 1 meter 85 lang, heeft stug zwart haar, donkere wenkbrauwen, onrustige ogen en een smal tamelijk bleek gezicht. Hij maakt een slunge lige indruk, ware het niet, dat zijn merkwaardige „moed" en zijn zin voor „humor" sterk tot uitdrukking ko men in de tot een sarcastische glim lach geneigde vastberaden lippen. Het is niet gemakkelijk te geloven, dat deze man samen met zijn kornuiten een paar jaar lang misdrijven van groot formaat („Giuliano is mijn ide aal", bekende hij aan de Officier), enscèneerde. Wel kunnen we ons indenken, dat een medisch rapport, behalve van verminderd toerekeningsvatbaar ook met overtuiging spreekt van een „stoer mannelijke karakter, maar een twee-polig mens". We vernamen im mers tot onze niet geringe verbazing. dat Nol in zijn cel allerlei vogeltjes aan de muren heeft geprikt (in prent- vorm wel te verstaan), omdat hij zo'n groot dierenvriend is. In die cel be studeert hij ook een lijvig van gesto len geld gekocht standaarwerk over het vogelleven en hij vindt er bij voorbaat reeds een genoegen in eens in de gevangenis de gedetineerden op een instructieve lezing daarover te kunnen vergasten. Dezelfde Nol schop te met één venijnige beweging van zijn voet een boerenwaakhond buiten Westen als inleiding op de moker slagen, die hij met een beitel daarna uitdeelde op de schedel van de boer, van wie hij gouden tientjes dacht te kunnen stelen. Het begrip „dieren vriend" is hier minstens .even twee polig als het karakter van -Nol. Wat dunkt u van 't volgende: Nol en zijn vrienden waren op het inbre kerspad. Zij drongen een klooster in Dongen binnen en op een gegeven moment werden de vrienden verrast door een plotseling uit een boven raam opduikende kloosterzuster, com pleet met kap. Ze schrokken zich een hoedje en hadden weer heel wat moei te om bij te komen, toen ze eenmaal ontdekten, dat Nol maar een „grapje" maakte. Die had nl. ergens een zus- terskap ontdekt REIS PER BUMPER. f)OK geloven we gaarne, dat Nol niet bang is. In het begin van de oorlog was hij in Biarritz. Toen de Duitsers deze „flinke jongeman" in het Oosten wilden inzetten, nam Nol de benen. Hij kroop nl. op de bum pers van een trein en stoomde dood gemoedereerd naar Antwerpen. Daar komt dan nog bij, dat hij iets heeft, dat niet eens voldoende is te om schrijven met het woord menselijk en we geloven tenslotte mr. Dony gaar ne, als hij beweert, dat deze sportie ve jongen, die door omstandigheden een „zware jongen" werd, nog een eerlijke kans moet hebben, omdat hij zeer wei corrigeerbaar is en daarvan ook full speed de bewijzen zal willen leveren. „Ik heb er een dikke streep onder gezet en een hele grote punt erachter", zei Nol zelf, toen hij het laatste woord kreeg. Zo is er een complete roman te schrijven over deze merkwaardige fi guur. Als schooljongen was hij voor de broeders lastig als geen ander, ter wijl de directeur van de school om zo te zeggen „geen kind aan hem had". Nol werd al heel jong opgevoed zon der moeder, wist zich als leerbewer- ker in de maatschappij een behoor lijke plaats te verwerven, was in dienst een goed soldaat en heeft als zovelen tenslotte als jongeman (hij is nu 30 jaar), tijdens de Bezetting geen stand kunnen houden tegen de ver leiding. Bovendien was hij na een mis stap eens veroordeeld, waardoor het hem moeilijk viel vast werk te krijgen en hij koesterde een wrok tegen de politie, die (noodgedwongen) minder goede inlichtingen over hem gaf. He lemaal tenslotte werd hij, gevangen in zijn eigen systeem, door de mis daad voortgejaagd als was er voortdu rend een dreigende zweep achter hem, zo ongeveer zei dat de Officier. MODEL-GEVANGENE. O*™ wat Nol allemaal heeft ge daan schreven we eerder reeds zo uitvoerig, dat het geen zin heeft daarop terug te komen. Belangrijker schijnt het mee te delen, dat hij gis teren voor de rechter zijn wandaden zonder te liegen of anderen de schuld te geven bekende, dat hij als „model gevangene" werd beschreven, dat hij berouw toonde zonder sentimenteel te doen en dat hij bij herhaling van zijn rotsvaste goede voornemens ge tuigde. Hij aanvaardde de eis van ze ven jaar met aftrek als een hem toe komende gerechte straf. Ook van de handlangers zijn er gisteren berecht. Vonnis werd gewe zen tegen beide tipgevers Baans en Hendrik, die resp. tot 8 en 7 jaar wer den veroordeeld. Vrienten uit Don gen kreeg eveneens 7 jaar en van Kempen uit Tilburg, die 17 misdrijven op zijn naam heeft staan, hoorde 6 jaar met aftrek tegen zich eisen. Ook de Tilburgse winkelier Jacobs had zich gisteren te verantwoorden als medeplichtige bij tal van diefstallen, o.a. een uitgebreide leerdiefstal te Gilze-Rijen. Tegen hem eiste mr. Dony 5 jaar met aftrek. (vervolg op pag. 2) De zwanen op deze foto die te Middelbr.rg werd genomen hebben alle reden om somber te kijken. Want schaatsen doen ze niet En al gaat het ijs langzamer hand verdwijnen, ze zien zich toch nog een paar dagen aanzienlijk in hun zwemvrijheid beknot. (Van onze onder wijsmede werker) TIET ZOU niet eerlijk zijn, iemand in het openbaar in gebreke te stellen en dan later geen melding te maken van de ingetreden beter schap. Zo heb ik onlangs uiting gegeven aan de heersende ongerustheid in onderwijs-kringen, aangaande het dreigend tekort aan schoolruimte en leerkrachten in de nabije toe komst. Te beginnen met 1952 zal ons Nederlandse onderwijs een grote toename van het aantal leerlingen moeten verwerken. Tekort aan schoolruimte: en ieder weet, hoe tijdrovend ieder bouw werk tegenwoordig is. Tekort aan leerkrachten: en men begrijpt, dat de opleiding van onderwijzers niet met een half jaar gereed is. Derhalve meende ik een artikel over dit onderwerp enige maanden geleden te moeten beëindigen met: „De (statistische) cijfers spreken, ds cijfers dreigen zelfs". Dit probleem, waarmee het belang van duizenden kinderen gemoeid is, eist toch waar achtig wel een spoed-behandeling. Ik stelde destijds min of meer de overheid in gebreke, en nu deze za ken op hoog niveau zijn aangepakt, gebiedt de eerlijkheid, daarvan ook melding te maken. Voor het goed begrip moet toege voegd worden, dat het probleem ex tra precair wordt, doordat het thans nodige extra aan leerkrachten, na een aantal jaren, als het aantal leer lingen zou dalen, niet een gevrees de werkloosheid zou veroorzaken. ■yyELNU: de Kamer heeft er aan dacht aan besteed en de mi nister van Onderwijs heeft welspre kend geantwoord op dringende vra gen en voorstellen. Ziet u eens, hoe afdoende deze dreigende vraagstukken werden op gelost. De Kamer zag drie wegen, om de- toevloed van leerlingen op te van gen: ten eerste: opvoering van de leerlingenschaal, dat wil zeggen: grotere klassen. Dat betekent, be zorgde ouders: minder gelegenheid voor de onderwijzers om uw kind met zijn aparte leermoeilijkheden te helpen. Wat zegt de minister? Hij noemt een nieuw getal als klasse- gemiddelde, maar voegt er ijlings aan toe: „Het is enkel een cijfer om de gedachten te bepalen". Men noemde een tweede weg: op leiding tot onderwijzer van hen, die door inkrimping van overheids diensten op wachtgeld zijn geko men. U hebt er al van gehoord: een spoed-cursus van afgezwaaide dis tributie-ambtenaren. En dan spre ken we nog van: onderwijzer-op voeder en: een roeping! Talrijke be zwaren worden aangevoerd. De mi nister zegt: „Ik wil het nog eens be kijken" Tenslotte stelt men voor: de kin deren pas later dan nu gebruikelijk op school toe te laten. De minister voelt er wel iets voor, maar zegt ook weer, dat het belang van de leerlingen vóórgaat. 2IET U, lezer; ziet u, zorgzame ouders, hoe kloek en resoluut deze kwestie thans wordt aange pakt?! Werkelijk, niemand kan in zien, waarom de bekende tactische, ontwijkende antwoorden en gezeg den van een bewindsman een pro bleem, dat zo direct en zo spoedig 't belang van de Nederlandse jeugd raakt, steeds meer in een ondoor dringbare mist moeten hullen. Met alle respect voor bedachtza me voorzichtigheid: is het niet be ter nu een redelijke beslissing te nemen vóór tijdnood ons tot nood lottige overhaasting dwingt? DEt gezondheidstoestand van Mgr. Hopmans is thans zoveel verbe terd, dat de verplichting tot het bid den van de Oratio pro infirmo, op houdt, aldus deelt Mgr. Jos. Baetén in „Sancta Marie" mee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1950 | | pagina 1