anW&J Koningsgraf in Breda s dodenakker? Het Rozenkransgebed 1 I Geheel nieuw arbeidsterrein in het Himalayagebied SjtWal de %)rOUW interesseert Üf Wat een Wonderlijke Wereld R AD IQ -PRO G R A M M A' S VIJFDE JAARGANG No. 1498 2e BLAD ZATERDAG 1 OCTOBER 1949 C. G. NAUNDORFF OF.... LODEWIJK DE ACHTTIENDE Raadsel, dat nog steeds geen bevredigende oplossing kreeg Bij de Paters van de Grote Sint Bernhard (III) Avonturen van Pater Detry langs een route van 3900 kilometer Herrie om filmkind Bidden is niet alleen vragen maar ook danken FN KLEINE BIBLIOTHEEK ?ou er te vullen zijn met alles, wat er in de afgelopen eeuw werd geschreven over het mysterie Naundorff ,er Karl Wilhelm Naundorff, die in 1845 te Delft overleed, na een strijd ■„n jaren om zijn gepretendeerde rechten op de troon van Frankrijk. Hij emde zich Charles Louis de Bourbon, deze horlogemaker, die uit Duits- jid naar Nederland was gekomen en hij beweerde de zoon te zijn van .odewijk de Zestiende en Marie Antoinette, het Franse koningspaar, t tijdens de revolutie van 1789 werd onthoofd. DAN DE KROONPRINS, Lode wijk f XVII, was bekend, dat hij op 10- rige leeftijd in de Temple te Parijs 'OU zijn overleden. De overlijdensacte was opgemaakt, niemand twijfelde er aan, of de dauphin was inderdaad ge storven. Maar toen na de restauratie van het Huis der Bourbons, dook Naundorff op. Hij beweerde dat hij in dertijd uit de Temple was ontvoerd en naar Duitsland gebracht, vanwaar hij naar Nederland zou zijn geko- men.... Aan alle kanten is de kwestie on derzocht, maar de rechten van Naun dorff werden nooit erkend. Althans niet door de Franse regering. Anders was het in Nederland. Want toen Naundorff in 1845 stierf, kwam er niet op zijn grafsteen te staan; hier rust Karl Wilhelm Naundorff, maar Hier rust Lodewijk XVII. koning van Frankrijk". Koning Willem II had officieel toegestaan, dat dit grafschrift werd aangebracht. Steeds is het raadsel een raadsel gebleven. Telkens weer werd er over geschreven en doken nieuwe geruch ten op. Maar nooit werd een bewijs van Naundorff's aanhangers als ge noegzaam overtuigend erkend. Kort geleden nu is er een boek verschenen van André Castelet. waar in deze aan de hand van enkele dui delijke feiten het onaanvechtbare be wijs meent te kunnen leveren, dat Naundorff inderdaad de zoon van het omgebrachte koningspaar is geweest. En daarmee is de kwestie weer eens opnieuw actueel geworden. zoon van lodewijk xvii. TUE WILLEN hier niet in den brede op ingaan, maar voor onze Bre dase lezers is het toch niet onaardig te weten, dat op het kerkhof Zuylen de oudste zoon van Naundorff (Lo dewijk XVIII dus?) begraven ligt. Wanneer men het kerkhof betreedt en langs de heg aan de Haagweg naar de uiterste rechterhoek van de do denakker wandelt, vindt men daar 'n I gescheurde grafsteen, waar met nog ft duidelijk leesbare letters staat inge- grilt; lei repose le corps de sa majesté trés chrétienne Louis Charles de Bourbon, de droit roi de France et de Navarre, fils de Louis XVII, que la politique masqua jadis sous le nom de C. G. Naundorff. Né a Cros sen, le 11 Mars 1831, décedé a Gin- neken, le 26 Novembre 1899. I Uit dit grafschrift blijkt, dat ook de nakomelingen van Naundorff hun be weerde afkomst allerminst verloo chenen. De droit roi de France rechtens koning van Frankrijk Maar niet alleen het grafschrift wijst op hun vasthoudendheid. Want wanneer men Oude archieven naslaat, dan vindt men daarin, dat Louis Char- I les de Bourbon, die zijn woning had aan de Teteringsedijk, een proces heeft gevoerd voor de Bredase recht bank, om de overlijdensacte van zijn jongere broer veranderd te krijgen. Deze broer was kapitein Adelberth de Bourbon, die in 1887 te Bergen op Zoom overleed. In het overlijdensregister van de ge meente Bergen op Zoom van 1887 werd omtrent Adelberth de Bourbon het volgende vermeld: Op den 18den October 1887, des morgens ten twee ure is alhier over leden Adelberth de Bourbon, oud 47 jaar. Kapitein der Infanterie, ge boren te Ealing bij Londen, wonen de alhier, gescheiden echtgenoot van Jonkvrouwe Maria Catharina Jo hanna Adriana du Quesne, zoon van wijlen Louis Charles de Bourbon en van Johanna Frederika Einert, zonder beroep, wonende te Ginne- ken. strijd om een naam T OUIS CHARLES DE BOURBON nu was het met deze overlijdensacte niet eens. Op de eerste plaats was de overledene niet zijn zoon, maar zijn broer en op de tweede plaats ver meldde zij een geboorteplaats, en ti tels, die volgens hem eveneens onjuist waren. Dp Bourhon diende een verzoek schrift in bij de arrondissements rechtbank te Breda, maar de Officier pan ontwikkelde een drietal bezwaren togen het verzoek en de RocbtharV beschikte afwijzend. Louis Charles de Bourbon liet het daar niet bij zitten. Hij ging in beroep bij het gerechtshof te Den Bosch en diende een verzoekschrift in, waarvan wij de aanhef hier laten volgen: „Geeft eerbiedig te kennen Louis Charles de Bourbon, particulier, wo nendie te Ginneken, eenig overgeble ven zoon van wijlen Charles Louis de Bourbon. Hertog van Normandië, Lo dewijk de zeventiende, bekend ge weest zijnde onder de namen van Charles Guillaume Naundorff en van Mevrouw de Hertogin van Norman dië, geboren Johanna Einert, dat hij zich tot de Arrondissements-rechtbank te Breda heeft gewend met verzoek, dat het de Rechtbank moge behagen verbetering te gelasten van de over lijdensacte van wijlen den Hoog Wel geboren Heer Adelberth de Bourbon, in leven Kapitein der Infanterie en broeder van verzoeker, gewoond heb bende te Bergen op Zoom en aldaar overleden (enz. Red.) op grond, dat hij niet is geboren te Ealing bij Lon den, maar te Camberwell Green, Graafschap Surrey in Engeland en dat de namen van verzoekers ouders bij vergissing zijn gesteld Louis Charles de Bourbon -en Johanna Frederika Einert, wonende te Ginneken, in plaats van Zijne Koninklijke Hoogheid Char les Louis de Bourbon, Hertog van Normandië en van Mevrouw de Her togin van Normandië, enz. enz." Nu had de Bourbon iets meer suc ces. De overlijdensacte werd in die zin gewijzigd, dat als geboorteplaats werd vermeld Camberwell Green, graafschap Surrey en als namen van de ouders Charles Louis de Bourbon en Johanna Einert. koninklijke uit vaart. /AVER HET LEVEN van de Bredase de Bourbon (het was toen nog Gespleten zerk op begraafplaats Zuylen.... een koningsgraf? Ginneken, waar hij woonde) is ver der niet zo heel veel meer bekend. Maar in de Bredase kranten van 29 November 1899 vindt men het vol gende bericht: „Te Ginneken is overleden de heer de Bourbon, welbekend om zijn be weerde rechten als kleinzoon van ko ning Lodewijk die Zestiende van Frankrijk De begrafenis vond plaats met een plechtigheid, die bewees, dat de Bour bon in de strijd voor zijn recht niet alleen stond. Het verslag van de ter aardebestelling in het Dagblad van Noord-Brabant van 1 December 1899, vertelt daarover volgende aardige bij zondierheden: „Over de man, die gisteren naar zijn laatste rustplaats werd gedragen, is heel wat te doen geweest. Deze stil le burger met zijn kalme, doch scho ne trekken, zijn Bourbon-neus, zijn zacht blauwe ogen en in-Franse ver schijning, heeft heel wat beroering gewekt in de Europese literatuur. Hij beweerde een afstammeling te zijn van het oude Franse vorstenhuis. Nu begrijpt men dat velen uit het ver re Frankrijk deze titel aan de rusti ge Teteringse burger betwistten. Immers, de laatste afstammeling van de Bourbons, beweerden zij, is in de Temple gestorven. Toen heeft George Laquerre aan 't eind der achttiende eeuw opgravin gen laten doen op het Parijse kerkhof St. Marguèrite. De kist waar het stof felijk overschot van de Dauphin in heette te rusten, bevatte het lijk van een twintigjarige jongeling ende Dauphin was een kind toen men hem gestorven heeft genoemd. Vele schrijvers na deze Laguerre hebben daarna bewezen, dat de jon ge Dauphin uit de Temple is gevlucht en terecht gekomen is in Nederland Een der afstammelingen was deze Te teringse burger, gisteren begraven. Zijn ganse leven is gewijd geweest aan de erkenning van zijn naam. De ze gewerd hem eens van onze Wil lem III, toen deze beval de Franse intrigues tegen hem te doen ophou den, en door Z. H. de Paus, die hem in 1884 officieel ontving. Twee kransen sierden de kist, één van de heer W. Beelaarts van Blok land, een van de graaf Foulon de Veaulx, namens de Franse vrienden. Veel kransen zijn nog onderweg. Het hoofd der kist was gedekt met de Franse koningsvlag, de blank-wit te vlag met de leliën in elk der vier hoeken en in het midden op blauwe achtergrond het H. Hart binnen drie leliën getekend. Rond dit midden kranst zich de Koninklijke keten, waaraan wapens zijn geborduurd van alle Franse departementen. De Pauselijke Zegen werd de ster vende reeds de 21e overgebracht door Z.E.H. Broeders, pastoor van Tete- ringen. In het sterfhuis las de graaf Foulon de Veaulx een stuk voor, waarin na mens de Franse vrienden, de konink lijke afstamming van de banneling officieel werd erkend. De overledene laat geen kinderen na. Toch is het geslacht niet uitge storven, daar wij drie neven en een nicht zagen schreien bij de doodsbaar. Deze op aarde zo Jang miskende, moge rusten in vrede". EN DE TOEKOMST? TOT ZOVER het verslag van de be- grafenisplechtighieid, die indertijd een voor Breda nogal sensationeel karakter droeg. Niets herinnert er meer aan, dan de grauwe grafsteen met het veelzeggende opschrift. Zou het ooit zover komen, dat men wer kelijk officieel erkent, dat op het grondgebied van Breda een man rust, die als Lodewijk XVIII over Frank rijk had kunnen regeren? A CHTER HET HOSPICE van de Grote Sint Bernhard blinkt in de zamer een meer. In de winter is het onder een sneeuwvracht be dolven. De Zwitserse douane heeft terzijde een gebouwtje staan en verderop is in een „Albergo" de Italiaanse „dogana" gevestigd. Lastig maakt men het de bezoekers niet, die het plateau achter de „albergo" willen beklimmen, waar een groot beeld van de zegevierende St. Bernhard rijst. Op een plaats, waar eens Jupiter vereerd werd. Een opschrift op het beeld vermeldt, dat Pius XI, eens een groot Alpinist, Sint Bernhard uitriep tot hemelse patroon van de Alpenbewoners en van al degenen, die een bergbestijging ondernemen. lLfen ziet van dit plateau een weg zich roekeloos naar beneden win den in de vallei van Aosta en men denkt aan de bovenmenselijk, inspan ningen der Tour-de-France-renners, die daarop hun wielerkunsten vertoonden. Het is voor aardse roem en gewin. Veel grootser zijn de geestelijke krachttoeren van Sint Bernhards zo nen in dit barre land. een beetje „flauw" pigenlijk is het met de ontwikkeling van het modem verkeer en de telefoonverbindingen een beetje „flauw" geworden hier. Naastenliefde en apostolische ijver drongen naar het zoeken van een nieuw werkgebied. In het verre Tibet, in het onherbergzame Himalayagebier. Pater Jules Detry is een der pioniers in dit nieuwe werk terrein geweest. Hij is een van de weinige niet-Zwitsers onder de Paters, namelijk een Belg, van geboorte, die in de oorlog als aalmoezenier werkzaam was. Fors is zijn verschijning, inne mend zijn z'n oogopslag en stem. Men ziet het hem niet aan, dat hij zo veel doorstond in barre tijden en barre klimaten. In 1947 trok hij naar Tibet en maakte er onderzokingstochten over een afstand van 3900 kilometer, waarvan 300 k.m. te voet. Eén dier tochten besloeg 1640 k.m. en duurde vier maanden. Veel ophef maakte Pa ter Detry er niet van. Maar enkele episodes uit dit avontuurlijke bedrijf, kunnen we toch wel verhalen. de geredde film. pater Detry komt in een lama's- klooster te Londouti. Hij wordt er vriendelijk ontvangen. Er zal de vol gende dag een groot dansfeest plaats vinden. Het bijwonen van zo'n feest is verboden voor vreemdelingen. Pater Detry koesterde echter het brandende verlangen, de hele plechtigheid te filmen. Vele stamhoofden zouden er bij tegenwoordig zijn. Van een hunner had hij het bijzondere vertrouwen gewonnen. En wel door middel van... een paar asperinetabletten. Het hoofd had namelijk vreselijke hoofdpijn. Het tovermiddel van de blanke hielp hem er gauw af. Dit stamhoofd nu had ook een loge, uitziend op de binnenplaats, waar de plechtigheden zich zouden ontrollen. Vandaaruit kon Pater Detry zijn opnamen maken. Maar daar is opeens een grote opschudding. Heeft men zijn euveldaad ontdekt? Een ce remoniemeester verschijnt en vordert hem op beneden te komen. Hij ziet zich al verloren... Doch dan blijkt, dat het er alleen maar om gaat, een bewusteloze jongen te cureren. De jongen had een balk op zijn hoofd ge kregen en was neergestort, Compres- sen, een paar asperine-tabletten, een afwassing bewerkten het wonder der herleving. Pater Detry richtte het zo in, dat de ceremoniemeester al de bewerkingen kon verrichten. Die voel de zich zwellen van trots. De film was gered. •«ïTalther Disney's film- staf is momenteel in Engeland bezig met het maken van opnamen voor de film Treasure Is land. Daarvoor heeft men een twaalf-jarig Ameri kaans jongetje meege bracht Bobby Driscoll, die er een belangrijke rol in vervult. De Engelse Arbeidswet heeft echter een punt achter de op namen laten zetten: Bob by is pas 12 jaar en kin- der arbeid is in Enge land verboden. Boven dien had dit filmsteretje geen vergunning van het ministry of labour om als Amerikaan in Enge land te werken. Zodoende zitten de pro ducers met hun handen in het haar. Walt Desney in Hollywood zit druk met zijn advocaten te confereren, wat er met de film gedaan zal worden. Mag Bobby in Engeland niet spelen, dan betekent dit een schadepost je van plm. 250.000 dollars. Overigens, aldus een van de leden van Walt Dis ney's gezelschap, we be grijpen niet goed, wat Engeland hiermee voor heeft. In Engelse films treden ook geregeld jon ge kinderen op en daar wordt blijkbaar geen be zwaar tegen gemaakt. Caruso kon bas zingen p^en New-Yorkse des- kundige in gramo- foonplaten, zekere Mr. Wally Butterworth, heeft een drie-en-dertig jaar oude opname van Caruso ontdekt, die ditmaal met een basstem zingt. Butterworth gelooft, dat de plaat in 1916 is opge nomen „om te lachen". Er zijn vijf of zes exem plaren van gemaakt, be stemd voor vrienden, waarna de matiijsplaat vernield is. Caruso wilde namelijk voor de buiten wereld niet weten, dat hij ook over een goede bas beschikte. Er moet overigens nog een opname bestaan, waarop Caruso blijk geeft bas te hebben kunnen zingen. Op deze plaat zingt hij de bas-aria „La Vecchia Zimarra" uit „La Bohème". Van deze opname zou nog slechts één plaat bestaan. Toen in 1916 de opera „La Bohème" werd opgevoerd verloor de bas André de Segurola plotseling zijn stem. Caruso viel ter stond achter de scher men in en het niets ver moedende publiek bracht de bas na afloop van de voorstelling een geweldi ge ovatie. Om later voor vrienden te kunnen be wijzen, dat hij wel dege lijk de baspartij gezongen had, liet Caruso enkele weken later van deze partij een opname ma ken. .ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo D overs zijn er ook in het Tibetaanse land. Pater Detry wordt met zijn twee dragers plotseling omringd door 15 gewapende bandieten te paard. De Pater aarzelde niet. Hij deed of hij de beste vrienden voor zich had en stierde hun een vriendelijke morgengroet toe. Onderwijl stapte hij onverstoorbaar in dezelfde pas voort. De dragers volgden hem, groen van angst. De rovers stonden verbluft. De Pater kreeg, toen hij hen gepasseerd was, de neiging, om het op een hollen te zetten. Hij bedwong zich echter. Hij telde stil letjes voor zich de passen, om ze niet sneller te maken. Ieder ogenblik ver wachtte hij een kogel in de rug. Er gebeurde niets. gevangen: Dater Detry passeert 't dorp Oua-Bo 't Dorpshoofd zegt hem, dat zijn heer, Gumbo-Pumbo te Lang-Pou hem wil spreken. Zulk een bevel mag men niet in de wind slaan. Pater Detry meldt zich aan het kasteel. Hij wordt orgwanend ontvangen. Hij tracht het ijs te breken door foto's te tonen van Po-Tsou, een zwager van Long-Po. Pumbo wordt er niet door vertederd. Het wordt een gedwongen verblijf in het kasteel. Hoe lang?... Na enkele dagen komt Pumbo bij Pater Detry met een veldkijker. Het ding is kapot. Hij wil het rerepareerd zien. Het is een hopeloos ouderwets instrument, waaraan nieis te repareren valt.... Pater Detry schuift het ding opzij en haalt uit zijn bagage een gloednieuwe veldkijker. Hij biedt aie Pumbo ten „AA/AT VLIEGT DE TIJD", zegt we smeken om terugkeer, verliest de menigeen en we kennen allen het rijmpje: „De tijd gaat snel, ge bruik hem wel". We staan nu alweer aan het begin van een nieuwe maand en wel een heel bizondere maand voor ons allen, want Octobermaand is ook rozenki ansmaand, een maand, waarin we meer dan anders naar onze rozen krans grijpen. En dat is wel eens goed dat we dat extra doen, want wie heeft er geen geluk nodig? Niemand kan zeggen: „Ik hoef nergens om te bid den, want al zou er iemand zijn, die helemaal geen tegenslag kent, geen ziekte of zorgen, goed gesitueerd is, in de allerbeste omstandigheden ver keert, dan nog zou die persoon moe ten bidden, want bidden is niet alleen vragen, ook danken We zijn soms wel eens een tikje egoistisch in ons bidden We zijn vol van heel ons huishouden, hebben zorgen voor dit en dat en 't ene weesgegroet na het andere is een vragen en smeken om uitkomst hier voor of voorspraak daarvoor. Maar ons „danken" komt wel eens in ae verdrukking. We vinden het zo gewoon als we niet ziek zijn, normaal als de kinderen goed oppassen, logisch als de man verdient, het hoort maar zo dat er alle dag eten op de tafel staat, maar zijn dat allemaal stuk voor stuk geen redenen om dankbaar te zijn en God daarvoor te danken, Zijn we ziek, aanstonds vragen we om beterschap, gaat een kind de verkeerde weg op, man z'n betrekking, we bidden en houden en de ene noveen op de andere en dat alles is goed, we moeten im mers ons vertrouwen stellen op hier boven, maar we mogen toch nooit ver- 11 i „i.aan nu nog ons rozenkransfeest op 7 geten elke dag God te danken voor al n_tnhpr y>nll„ t.en nttt „n na hem enigste middel om mee te helpen de nood in de wereld te verzachten. TlWe weten allen hoeveel het rozen- kransgebed vermag. De geschiede nis is er om te leren en de pausen getuigen ervan. Aan het biddend leger dat achterbleef toen de Christenheid tegen de Turken ten strijde trok, schreef men de overwinning toe, die toen behaald werd. Wij danken daar- October. Paus Leo XIII en na hem het goede dat we hebben. Dezi rozen- kransmaand leent er zich bij uitstek voor. Trouwens, we moeten niet altijd bij ons eigen huishouden stil staan, maar een bredere kijk hebben op alles en ook bidden voor de noden van an deren, en ook over de grenzen heen zien. Wat is er niet een ellende op de wereld, onlusten, aardbevingen, uitbre ken van epidemieën, overstromingen, alle pausen hebben het rozenkransge- scheepsrampen, branden. We lezen het bed aanbevolen tegen de vele gevaren in de krant. Het staat er soms op één bladzijde en we lezen het in één oog opslag. Het staat er zo nietig, maar die nu het Christendom bedreigen. Het is alsof de pausen ons bezweren willen, dat we bidden moeten en heel wat een zee van ellende verbergt het, bizonder de rozenkrans. Het kan ons wat een nood en angst. En leven we allen niet op een vulkaan, ook wij zelf, omdat alle vredelievende volkeren het nog lang niet eens zijn met elkaar? Wanneer we dit alles bedenken en daarbij de haat tegen God en het Christendom overal kunnen consta- vreemd voorkomen dat de pausen zo veel waarde hechten aan zo'n auto matisch gebed, andersdenkenken be grijpen er niets van, lachen en spot ten soms met ons gebedssnoer en ons aftellen van weesgegroetjes. Maar het is niet dat, waar het om gaat. Het ge- teren, dan moet ons dat naar de ro- meenschappelijk bidden van de rozen- zei trans doen grijpen, niet alleen om steun en kracht te vinden, maar ook krans is een grote algemene hulde aan Maria van heel de Christenheid om mee te helpen de nood te lenigen en een vertrouwvol beroep op haar, die en de rampen af te wenden. Dc rozen krans is voor ons vrouwen vaak het de smekende almacht is en ons aller hoogste beschermvrouwe. Daarom Nu waren die straatjes de verbindings wegen tussen de twee grote straten welke de stad doorsneden. Het enigs- Izins voornaam aandoende huis van de vermoorde man was gebouwd op I ?'at men daar de Hoge Grond noemde, jteiwijl het huis op enige afstand van de weg stond. Later vernam ik, dat dit huis bedoeld was als het begin van een J villawijk, maar de laatste jaren waren minder gunstig geweest voor het plaatsje en door allerlei omstandighe den werd het plan voorlopig in de doofpot gestopt: d,e aristocratie bleef bouwen aan de waterkant. De plaats Wa.s opvallend afgesloten van het stads- terrein door zijn hoge bomen en kon je het huis vanaf de straatweg 1 zien liggen en ondanks het feit dat het er nogal verwaarloosd uitzag, ging er I een zekere witte waardigheid van uit. I Hier, achter deze witte muren, had de plaatste der Snows geleefd. De mooie, brede oprijlaan welke naar het huis voerde, was thans geheel i °roeid met onkruid en er was slechts eè, voetpad overgebleven. Mij Ik- ac banend door struiken en on- 1 Ê- re n61kte ik be' kuis even na de m.-.'ii. Sie ?antat5,Cl'i een fIinke' Pot'Se dr^mmr-« lek"teXePOmit f die op wacht sSdaSggennfrgeSChlkte BiïlZ°Da'arnat ga jt'met1 opschieten' f binnen." Hij knikt» f miJ mee naar wethouder van het stldie V* i2"gste n sl-adje, die ook aan moeten wij ook allen meedoen. We moeten ons niet alleen voelen, niet al leen naar ons zelf kijken, of naar onze parochie, maar naar heel de Christenheid. Allen bidden met ons en wij met hen. /"kok onze kinderen moeten wij ijve rig laten meebidden en hun de betekenis van het rozenkransgebed leren beseffen. Is het niet altijd op nieuw weer mooi onze kinderen te ver tellen van de boodschap des Engels en van het bezoek van Maria bij haar nicht Elisabeth, waarbij het eer ste gedeele van ons Weesgegroet reeds gezegd werd. Hoe interessant is 't ook voor onze kinderen te vertellen van de Kruistochten, van het gevaar der Turken en de strijd die tegen hen gevoerd werd. Dan kunnen we hen wijzen op de grote kracht van het ro zenkransgebed, hen laten begrijpen dat ze niet alléén bidden, maar samen met al de katholieke kinderen van heel de wereld en ook met de grote mensen; ze zeggen dat ook zij door hun gebed meehelpen om het kwaad en de el lende uit de wereld te helpen. U zult eens zien hoe graag ze mee naar het Lof gaan en hoe eerbiedig ze zullen bidden, vooral als moeder hen daarbij nog een goed voorbeeld geeft. We we ten allen dat het gebed van de kinde ren machtig is. Zou Maria niet met welgevallen op U neerzien, als U zo met Uw kinderen de rozenkrans bidt? En zou Zij bij de zegen, die ze aan heel de Christenheid geeft, ook uw ge zin niet insluiten en U zelf. Misschien neemt ze de zorgen niet weg, maar ze zal U de innerlijke kracht geven waar door U voetl en weet dat U de zorgen kunt dragen. We moeten in deze maand meer dan gewoon onze toevlucht nemen tot de rozenkrans en ons vertrouwen in de rozenkrans versterken. Laten we elke dag samen met onze kinderen de ro zenkrans bidden en als het kan deze maand in onze parochiekerk, waar wij ons meer één weten met heel de Christenheid. wezig was, en samen gingen ze naar de deur. Ik volgde hen. „He, daar, jongeman, Waar ga jij heen?" Dat kwam van de agent die Bill heette. Ik keerde me naar de protesterende politieman en onderdrukte een beledi gend woord, „Ik zei dat je op moest rukken!" ver volgde hij. „Verslaggever." zei ik kalmpjes. Dat woord had al heel wat deuren voor me geopend, maar deze keer hielp het niet. „En ik ben een politieman en ik zeg je dat je op moet rukken." „Voor een politieman kon U wel wat beleefder zijn, vindt U ook niet? Kan ik Uw chef even spreken?" Ik zocht naar mijn politiekaart. „Ik denk niet dat hij tijd zal heb ben zich momenteel met krantenlui op te houden." „Wat wilt U. dat ik regelrecht naar hem toe ga of wilt U deze kaart to nen?" ik hield hem mijn politiepas voor. „Ga maar door, maar ik zal je in de gaten houden." Ik voegde me bij de Eerste Consta- bel en de Wethouder juist op het o- genbhk dat ze de deur open gekregen hadden en hield de man van de poli tie mijn kaait voor. „Mijn naam is Holt. George Holt. Ik ben van de New York Globe, stelde ik mezelf voor. „Ik heb nog nooit van U, noch van Uw krant gehoord," zei de Constabel me enigszins wantrouwend aanziend. „Gaat U maar naar hem toe," zei hij, mij verwijzend naar de man die Fred genoemd werd. De wethouder zag mijn papieren in en betuurde mijn perskaart. „Laat hem maar binnenkomen, Chef. j geschenke aan. Pumbo is verrast en klimt meteen naar het dak, om de kijker te beproeven. Hij is enthou siast, zo goed als dit ding werkt. Het ijs is gebroken. Pater Detry kan zijn reis vervolgen! OVER DE RIVIER pen rivier oversteken in Tibet is vaak een heel karwei. Er zijn bamboekabels gespannen van een hoge kant aan de ene oever en een lage kant aan de andere oever. Men moet dan nog een „glijder" hebben van buigzaam hout, waaraan men zich met riemen vastbindt. En dan roetsj! met een grote vaart naar beneden. Op 5 September 1947 start Pater Detry met een gevolg van een aantal dragers aan de oevers van een grote rivier. Hij heeft echter één glijder te weinig. Een der jongens zal het traject twee- Pater Jules Detry, woudloper Gods in het geheimzinnige Tibet, thans weer gastenpater op de Grote Sint Bernhard. maal moeten afleggen, om voor de Pater een glijder te halen. Er is echter een wrokkige stemming onder de jon gelieden. Ze dreigen te muiten. Hier moet iets gedaan worden! „Wie durft er de strcom zwemmend over te ste ken?" vraagt Pater Detry. Stomme verbazing. Zo iets heeft nog nooit iemand gedaan. „Niemand? Dan doe ik het!" De Pater werpt zich in de rivier. In het midden wordt hij gegre pen door sterke stromingen en draai kolken. Zijn laatste uur schijnt gesla gen. Reeds bidt hij: „Heilige Maria, bid voor ons in het uur van onze dood". Maar ook spant hij voor het laatst alle krachten in. En wonder boven wonder, het lukt! De dragers zijn enthousiast van bewondering. Pa ter Detry heeft geen last meer met hen.... Tiedaar enkele taferelen uit een ouderwets avontuur in het mid den der twintigste eeuw. Een avon tuur niet om het avontuur, maar om zielen te winnen voor de waarheid. Nog is de nieuwe vestiging van de Paters van de Grote Sint Bernhard vol ge varen. Dezer dagen nog kwam het be richt los: Weer een pater vermoord! Ze houden echter vast, deze taaie zo nen der bergen, deze onvermoeide die naren van het goddelijk ideaal. Hun zij eerbiedige hulde gebracht! Ik geloof wel dat er een krant van die naam bestaat.' „Jawel sir. Maar zijn kaart is een New Yorkse politiekaart." „Doet er niet toe. Laat hem in le der geval maar binnen. Als hij geen echte krantenman is dan zal de hond hem bijten." Beide autoriteiten gingen het huis binnen. Er was een groot aantal ka mers, blijkbaar veel te veel voor Elka- na Snow's simpele behoeften, want hij bewoonde slechts de kleine of zuidelij ke vleugel van het huis. Zonder dat de beide mannen aandacht aan mij schonken volgde ik hen naar de keu ken en zag daar het lijk van de ver moorde man nog steeds uitgespreid op de vloer liggen. „Hij ligt er nog precies zo als hij gevonden werd, Chef," zei de wethou der. „Ik gaf order dat niets aange raakt of veranderd mocht worden tot dat U er geweest was en verder op dracht gegeven had." hoofdstuk n. vier voet a£5tand van lim™ d een enorme hond met aan een ring in de muur, vastgebonden en gromde dreigend ter wijl wij het lichaam van zijn dode meester bekeken. Het tocS al stmm- me gezicht van de man scheen in de dood een nog strammer uitdrukking hem^hp? te b?bben en ik herkende in hem het geijkte typewan onze conser- vatieve burgerman, zoals men die overal in Amerika aantreft. Ik vroeg me af of deze man tijdens zijn leven °°?t geglimlacht kon hebben, of hij ooit blij was geweest om al het mooie dat er toch ook is in het leven Ik be twijfelde het ten zeerste en gedurende een ogenblik kon ik me hem niet an ders voorstellen dan een gestreng mens die slechts behagen schiep in het regeren van zichzelf en anderen. Het leven moest hem eerder een last dan een lust geweest zijn en zo de idee dat hij zijn levenstaak ernstig had opgevat hem tot troost geweest mocht zijn in zijn laatste ogenblikken, dan was hiervan toch weinig in zijn ver starde trekken waar te nemen. Had hij uiteindelijk datgene gevonden waarvoor hij geleefd had: of had hij zowel bij zijn leven als bij zijn dood verloren? Dode mensen, zoals ik er al zoveel gezien heb, stemmen mij altijd een ogenblik tot nadenken. Steeds weer moet ik me afvragen of hun leven sloot met een batig saldo, of er een zacht vriendelijk licht gedoofd werd, dat troost bracht aan anderen zodat een stille droefheid achterblijft, of dat een leven aan de tuin der mensheid ont rukt werd als een woekerend onkruid. Ik wist niet wat ik van deze man den ken moest, maar ik kon geen mede lijden hebben met de man zelf noch met degenen die achterbleven zo er nabestaanden mochten zijn. Voor mij betekende die man daar niets anders op het ogenblik dan wat copie voor mijn krant. Het feitelijke geheim van het hele geval was voor mijn gevoel eerder hoe die man het uitgehouden had zo lang te blijven leven als hij gedaan had. En indien iemand einde lijk het voornemen hem te doden in de daad omgezet had, was mijn enige vraag, hoe kwam het dat hij zo lang daarmee gewacht had? De Wethouder en de Constabel spra ken een ogenblik niet in tegenwoor digheid van de dood. De politieman zette zwijgend zijn helm weer op. Dan zei hij langzaam: (wordt vervolgd) zaterdag 1 october HILVERSUM I: 17.30 Voor de jeugd, 18 Nieuws, 18,15 Piano en zang, 18,30 Voor de Nederlandse strijdkrachten, 19 Artistieke staalkaart, 19.30 Bijbellezing, 19.45 Voor de Nederlanders in Duits land, 20 Nieuws, 20.05 Actualiteiten, 20.12 Vara-varia, 20.15 Propaganda-toespraak, 20.20 Promenadeorkest en solist, 20.45 Gevarieerd programma, 21,45 Socialis tisch commentaar, 22 Weense muziek, 22.25 Voordracht, 22.40 Lichte muziek. 23 Nieuws, 23.15-24 Gram. HILVERSUM II: 18.15 Journ. we'k- overzicht, 18.30 Amusementsorkest, 19 Nieuws, 19.15 Actualiteiten, 19.25 Piano, orgel en zang, 19,50 Amerikaans com mentaar, 20 Nieuws, 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van, 20.12 Gram., 20.15 „Lichtbaken", 20.40 Gram., 21 Ge varieerd programma, 21.45 Puzzle, 21.55 Populair concert, 22.30 Wij luiden de Zondag in, 23 Nieuws, 23.15-24 Residentie Orkest en soliste. BRUSSEL Vlaams: 18 Accordeonmuz., 18.15 Gram., 18.30 Voor de soldaten, 19 Nieuws, 19,30 Gram., 19,50 Politieke cau serie, 20 Omroeporkest en solist, 21 Actualiteiten, 21,15 Gram., 22 Nieuws, 22.15 Verzoekprogramma, 23 Nieuws, 23.05 Gramofoonmuziek. zondag 2 october. HILVERSUM I: 8 Nieuws en weerbe richten, 8.15 Gram., 8.30 Voor het plat teland, 8.40 Gram., 9.10 Sportmededelin- gen, 9.15 Verzoekprogramma 9.45 „Geeste lijk Leven", causerie, 10 Gram., 10.25 Literair overzicht, 10.50 Amusements muziek, 11.15 Cabaret, 12 Orkestconcert 12.30 Voor de jeugd. 12.40 Volksliedjes, 13 Nieuws, 13.15 Mededelingen of Gram. 13.20 Amusementsmuziek, 13.50 „Even afrekenen, heren", 14 Gram., 14.05 Boe- kenhalfuurtje, 14.30 Pianoconcert. 15.05 Filmpraatje. 15.20 Gram., 15.35 Gevari eerde muziek 16.30 Sportrevue, 17 Zang vereniging, 17.20 Muziekvereniging, 17.45 Vrouwenkoor, 18.05 Sport, 18.15 Nieuws en sportuitslagen, 18.30 Voor de Strijd krachten, 19 Kinderdienst, 19.30 Prot. studio dienst, 20 Nieuws, 20.05 Actuali teiten, 20.15 Populaire muziek, 20.45 Her sengymnastiek, 21.10 Gitaarspel, 21.30 „De idee die hen groot maakte", hoor spel, 22.05 Populaire muziek, 22.25 Ca baret, 23 Nieuws, 23.15-24 Gram. HILVERSUM II: 8 Nieuws en weerbe richten, 8.15 Gram., 8.25 Hoogmis, 9.30 Nieuws en waterstanden, 9.45 Gram., 10 Protestantse kerkdienst, 11.30 Gewijde muziek, 12.15 Apologie, 12.35 Gram., 12.40 Amusementsmuziek, 12.55 Zonnewijzer, 13 Nieuws, mededelingen en katholiek nieuws, 13.20 Promenade orkest, klein koor en solist, 13.45 „Uit het boek der boeken", 14 Promenade orkest (vervolg), 14.30 „Het meisje van de dokter" hoor spel, 15.30 „Collegium Musicum Amster- lodamense" (in de pauze: katholiek bul letin), 16.15 Reportage, 16.30 Vespers, 17 Gereformeerde kerkdienst, 18.30 Ge wijde muziek, 18.50 Gram., 19 Kamer koor, 19.15 „Kent gij uw bijbel?" 19.30 Nieuws, 19.45 Actualiteiten, 19.52 Boek bespreking, 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van, 2012 Gevarieerd programma 22.45 Avondgebed en liturgische kalen der, 23 Nieuws, 23.15-24 Amusements muziek. BRUSSEL Vlaams: 12 Gram., 12.15 Amusementsmuziek, 13 Nieuws, 13.15 Gr. 13.30 Voor de soldaten, 14 Gram., 15 Reportage, 16.45 Gram., 17 Symphonie- orkest en soliste, 18.30 Godsdienstig half uur, 19 Nieuws. 19.30 Bonte avond, 21.30 Actualiteiten, 21.45 Dansmuziek, 22 Nws 22.15 Verzoekprogramma, 23 Nieuws, 23.05-24 Gramofoonmuziek. maandag 3 october. HILVERSUM I: 7 Nieuws, 7.15 Och tendgymnastiek, 7.30 Gram., 8 Nieuws, en weerberichten, 8.15 Gram. 8.40 Orgel spel, 9 Gram., 10 Voor de ouden van da gen, 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gram., 10.30 Voor de vrouw, 10.45 Voor de zie ken, 11.25 Sopraan en piano, 11.40 Voor dracht, 12 Gram., 12.15 Accordeonorkest 12.30 Mededelingn, 12.33 Voor het plat teland, 12.38 Accordeonorkest, 12.55 Ka lender, 13 Nieuws, 13.15 Gram., 13.45 A cappella koor, 14 Gram., 14.30 Lezing over de wereld-dierendag, 14.45 Gram., 15.10 „De toverspade", hoorspel, 16.10 „Maha gonny", opera, 17 Voor de jeugd. 17.30 Kwartet. 17.45 Het Rijk over zee. 18 Nieuws, 18.15 Vara-varia. 18.30 Voor de strijdkrachten. 19 Klankbeel over in dustrialisatie, 19.30 Gram., 19.45 Land- bouwrubriek, 20 Nieuws, 20.05 Actuali teiten, 20.15 Sextet. 20.45 De ducdalf. 21.10 Cabaret, 21.45 Causerie over de parlementaire enquêtecommissie, 22 Ra dio Philharmonisch Orkest en soliste 23 Nieuws, 23.15-24 Gram. HILVERSUM II: 7 Nieuws, 7.15 Ge wijde muziek, 7.45 Een woord voor de dag, 8 Nieuws en waterstanden, 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Koraalzang, 8.45 Gram., 9.15 Voor de zieken, 9.30 Water standen, 9.35 Gram., 10.30 Morgendienst, U Gram., 11.20 Voordracht, 11.40 Fagot en piano, 12.10 Koperkwartet, 12.30 Me dedelingen. 12.33 Orgelspel, 13 Nieuws, 13.15 Mandolinemuziek, 13.45 Gram., 14 Schoolradio, 14.35 A cappella koor, 15 Lichte muziek, 15.35 Strijkkwartet, 16 Bijbellezing, 16.45 Gram., 17 Voor de kin deren, 17.15 Orgelspel, 17.45 Gram.. 18 X^e0^10', 18-20 Sportuitslagen. 18.30 Gr 18.45 Boekbespreking, 19 Nieuws 19 15 Engelse les. 19.30 Gram.. 20.15 Strijk en,' 21 "De klokkenluider", hoor spel, 21.35 Gram., 21.50 Reportage 22 Gram., 22.15 Internationaal Evangelisch commentaar, 22.25 Vocaal kwartet. 22 45 Avondoverdenking. 23 Nieuws, 23-15-24 Gramofoonmuziek. BRUSSEL Vlaams: 12 Gram., 12.30 Weerberichten, 12.33 Landbouwpraatje, 12.40 Lichte gram., 13 Nieuws, 13.15 Gr 14 Voor de vrouw. 17 Gram., 17.05 Nws. 17.15 Orkest Eloward, 18 Gram., 18.25 Boekbespreking. 18.30 Voor de soldaten, 19 Nieuws. 19.30 Gram., 19.50 Radio feuilleton, 20 Kamerorkest. 21 Actualitei ten, 21.15 Gram., 21.30 Omroeporkest, 22 Nieuws, 22.15 Gram.. 22.55-23 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1949 | | pagina 5