45 Slachtoffers bij ramp van de „Franeker" in India BEMANNING VAN 10 LEDEN, 13. AMERIKAANSE JOURNALISTEN EN 22 ANDERE PASSAGIERS GEDOOD De verongelukte -^Zwarte bemanning Slachtoffers van hun Ëegvn cfa TnétliEffjasnl Harvard van Gilze-Rijen neergestort HELE WERELD GESCHOKT DOOR VLIEGTUIGONGELUKKEN Sabotage in het spel Toestel vloog tegen een heuvel Warm Gevecht in een vliegtuig Jubileum Genootschap Heilgymnastiek ff? Piloot ontkwam tijdig per parachute Luchtbrugtoestel verongelukt Vliegtuig stort neer op de Tourmalet Zij gaven hun leven in Indonesië l*ü. x - VIJJL' OJ.XX*. T Tit gave7 NV. Uitgevers Mij. Neerlandta. Verschijnt elke werkdag. Bureau; Breda. Roerstraat 16. Tel.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts. C J V Hootegem. A. E. Langenhorst, Mr. Dr. a' j'j M. Mes, Mr. H. B. B. de Rechter. Hoofd redacteur: J. J- H. A. Bruna. Abonnements prijs bij vooruitbetaling 3.90 per kwartaal, per post 4.75. per week (uitsluitend bij niet- postbestelling) 0.30. Losse nummers 8 cent. Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse l^onnementen worden op aanvraag verstrekt. Voor God, Koningin en Vaderland WOENSDAG 13 JULI 1949 Advertentieprijs voor de gehele oplage: 0.25 per m/m. (Ingezonden Mededelingen 0.60 per m/m). Voor advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede delingen 0.25 per m/m). Staatwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES Westsingel 75. Telefoon 2236 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7. Telefoon 102. (Bijbureaux: OOSTBURG, Nieuwstraat 22. Telefoon 35; TERNEUZEN, Axelsestraat j5Vrelefoon^23£7) TIET Amerikaanse departement van Buitenlandse Zaken heeft ver klaard, dat het niet over inlichtingen beschikt, die er op wijzen, dat het ongeluk met de KLM-Constellation het gevolg is van sabotage. De woordvoerder zei dit naar aan leiding van een bericht van een Amerikaans nieuwsbureau, volgens hetwelk de uitgever William Mat thews uit Arizona bad verklaard, dat mej. Dorothy Brandon van de New- York Herald Tribune had geweigerd met de Franeker te vertrekken, om dat er sabotage op zou worden ge pleegd. Matthews en mej. Brandon maak ten deel uit van de groep Amerikaan se journalisten doch zijn zij niet met de „Franeker" vertrokken. Men zal zich herinneren, dat na de ramp van de „Roermond" ook ge ruchten over sabotage zijn opgedoken Wat de ramp van de „Roermond" aangaat, kunnen wij nog meedelen: Hedenmiddag vertrekt een extra KLM-toestel met enige Nederlandse duikers naar Bari, waar zij op de bo dem der zee nasporingen zullen ver richten. «Vh!r->T WASHINGTON houdt zich strikt af zijdig van de tussen Tsjang Kai Sjek en president Quirino gevoerde be sprekingen over een anti-communis tisch front in de Pacific. VOLGENS de nieuwe regeling van de export van groenten en fruit naar Duitsland zal tot einde Juli nog een waarde van 1,5 millioen dollars groen ten kunnen worden uitgevoerd. Bo vendien zal tot einde Juli voor 'n waar de van i/2 millioen dollars fruit kun nen worden uitgevoerd. IN HET VOORNEMEN der regering ligt het om alle luchtvaartterreinen in. ons land geheel opnieuw onder de loupe te nemen. EEN GROEP Franse banken zal Spanje vijftien milliard Franse francs lenen voor de wederopbouw. Het be drag zal grotendeels worden gebruikt voor de aankoop in de komende vijf jaar van technisch materiaal. IN GEHEEL Australië zijn de zeelie den een 24-uurstaking begonnen. Tot nu zijn slechts Australische schepen bij de staking betrokken. CHARLES EYCK, de Limburgse kunstschilder die het kroningsschil derij heeft vervaardigd, waarop door kunstcritici critiek is uitgeoefend, heeft 4000 gulden, (dat is 1000 gulden meer dan hij ervoor kreeg) uitgeloofd voor de criticus of kunstschilder, die een beter schilderij kan vervaardi gen. EEN DRIEJARIG meisje uit Koog aan de Zaan is, toen zij plotseling de rijweg overstak, door een passerende vrachtauto gegrepen en op slag ge dood. HET BRITSE militaire bestuur heeft opnieuw een krachtig protest bij de Sovjet-Russische autoriteiten inge diend tegen de gedeeltelijke blokka de van het wegverkeer naar Berlijn. DE NEGARA Sumatera-Timur zal zich in geen geval neerleggen bij een ..Cease-Fire" overeenkomst, welke "iet inhoudt, dat de thans in Suma tera-Timur geïnfiltreerde republikein se troepen uit het gebied van de NST zullen worden teruggetrokken. UIT SUMATRA worden verschillende acties van terreurbenden gemeld, waarbij enige doden te betreuren zijn IN, ITALIË zijn een millioen bouw en metaalarbeiders in staking gegaan Zij eisen hoger loon. DE 46 BELGISCHE Senatoren, die door de provinciale raden moeten worden gekozen, zijn thans aangewe zen. Gekozen zijn: 24 leden van de CVP, 13 socialisten, 7 liberalen, 1 communist en de onafhankelijke Dor- lodot. INGEVOLGE een beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat is het toegestaan op Zondag 31 Juli en op Zondag 28 Augustus gebruik te mogen maken van een motorrijtuig Op deze dagen mogen automobilisten en motorrijders dus vrij rijden. BOEREN die in aanmerking komen voor de herbouw hunner boer derij, kunnen van 1 Januari 1950 af, zelf tot aanbesteding overgaan, ter wijl de betaling via de Boerenleen banken zal lopen. POSITIES DER TROEPENSCHEPEN: Joh. van Oldenbarneveldt passeerde 11-7 Kaap Bon, Kota Inten passeerde 11-7 Gibraltar. Zuiderkruis 12-7 te Aden, Groote Beer 11-7 310 mijl van Sabang. ZONNIG IS HET LAND, doch zon is er niet' in de harten der mensen. Want diep begaan zijn allen met het tragisch ongeluk, dat op een heuvel 5 kilometer van het vliegveld Santa Cruz te Bombay is gebeurd. Een trotse vogel van de K.L.M wéér een Constellation stortte hier neer. Oorspronkelijk spraken de berichten over 42 slachtoffers, doch gisteravond laat stond het vast, dat 45 mensenlevens te betreuren vallen, waaronder de tien leden der bemanning en 13 vooraanstaande Amerikaanse journalisten, die op uitnodiging der Nederlandse regering Indonesië bezochten en van daar hun vaderland van eer lijke en objectieve voorlichting dienden over het Indo nesische probleem. De ontzettende ramp heeft de gehele wereld met diepe ontroering geslagen. In treffende bewoordingen zijn de zo plotseling uit het leven gerukten door vele instanties her dacht o.a. in de Eerste en Tweede Kamer der Staten Generaal en door hoge Amerikaanse autoriteiten. De ramp wij noemen het een nationale ramp met de Franeker" is vooral zo tragisch, omdat de treurnis om het neerstorten bij Bari van de Constellation „Roermond" (31 slachtoffers) nog niet is geweken en omdat het vrese lijk drama met de Constellation „Nijmegen" bij Prestwick (31 slachtoffers) nog diep in het geheugen ligt. eerst worden nagegaan, of de passa giers die in Batavia waren ingestapt, op een tussenstation waren uitge stapt en of er nieuwe passagiers on derweg waren geboekt. Zo was het onzeker of aan boord van het ver ongelukte toestel zich ook bevond de heer Richardson. KLM-manager voor Pakistan, India en Birma. Eerst gis terenavond laat stond het vast, dat hij in New-Delhi was ingestapt en zich onder de slachtoffers bevond. Ook heeft men tot laat in twijfel erover verkeerd of 2 employé's van de Nederlandse informatiedienst te New-York de reis meemaakten. De twee heren vergezelden de Ameri kaanse journalisten wel naar Indone sië, maar zijn in Batavia achterge bleven. DE VERONGELUKTE PAS SAGIERS. tairen op de buitenposten. Dr. H. C. Milius was de enige broer van de directeur van de Utrechtse jaarbeurs, mr. J. Milius. De Amerikaan Mahan was „rela tion adviser" van de Nederlandse re gering voor Amerika. ONDERZOEK-COMMISSIE VERTREKT. TAE REGERING van India heeft de KLM speciale machtiging gegeven om vliegtuigen en Nederlands tech nisch personeel naar de plaats van de ramp te zenden om deel te nemen aan het onderzoek, dat door de In diase regering zal worden geleid. Met het KLM-lijntoestel onder ge zagvoering van G. J. de Haas ver trek heden naar Cairo 'n commissie van de KLM. In Cairo zal het gezel schap overstappen op de „Schiedam" die hen naar Bombay zal brengen. VLAGGEN HALFSTOK LIET verongelukte toestel, dat uit Batavia kwam, te Calcutta en New-Delhi landde en via Bombay naar Amsterdam moest vliegen (de Ame rikaanse journalisten hadden reeds passage geboekt voor Amsterdam New-York) was het eerste Neder landse vliegtuig, dat in India landde na de opheffing van het in December door de Indiase regering uitgevaardigde verbod op landing van Nederlandse vliegtuigen in verband met de „politiële actie" in Indonesië. De toestemming tot landen op India se vliegvelden vormde een speciale faciliteit voor de Amer-ikaanse jour nalisten, die te New-Delhi een onder houd zouden hebben met minister president Padit-Tlehroe. De „Franeker" trachtte op het vlieg veld Santa Cruz te landen! omdat Pakistan, dat evenals India een lan dingsverbod voor Nederlandse vlieg tuigen heeft afgekondigd dit verbod ook voor deze reis van de Franeker heeft gehandhaafd. Indien Pakistan in navolging van India het door de journalisten gecharterde vliegtuig had toegestaan te landen, zou de „Fra neker" evenals op de normale In- dië-route het geval was, te Karatsji zijn geland. ZWARE REGENS. TN BOMBAY heerste een zware moes- son, zodat het zicht uitermate slecht was. De „Franeker" heeft on geveer 2 uur boven de omgeving van het vliegveld Santa Cruz gecirkeld, doch kon door de zwaar stromende regen en het lage wolkendek de lig ging van het vliegveld blijkbaar niet vaststellen. Hij probeerde vier keer te landen, maar het risico was ver moedelijk te groot. De piloot besloot tenslotte te dalen om naar een ander geschikt landingsterrein te zoeken. Dorpsbewoners, die op de rijstvelden aan het werk waren, zagen het toe stel plotseling te voorschijn komen. Het daalde met een geweldig lawaai tot ongeveer 120 meter hoogte. Even later hoorden de dorpelin gen een geweldige klap. De linker vleugel van het toestel raakte met grote snelheid een circa 100 meter hoge berg. Het toestel kantelde, zwaaide he vig heen en weer en brak door midden. Brandende wrakstukken vlogen over de gehele heuvel. De lichamen der slachtoffers waren on herkenbaar en grotendeels geheel verkoold. Toen 'n reddingsploeg bij de onheilsplaats kwam was nog een vrouwelijke pasagier in leven. Zij lag te kreunen en overleed spoe dig. Hoe fel de vuurgloed was blijkt wel hieruit, dat honderden hoge bomen rond het wrak in brand geraakten. Ondanks de hevige regen brandde het wrak nog I1/2 uur. DROEVIGE AANBLIK. Deze ingenieur is het geweest, die ook de eerste reddingsploeg samen stelde. De helpers bereikten na zeer veel moeite 'de onheilsplaats, doch toen viel er niets meer te redden. De stoffelijke resten der slachtof fers zijn reeds naar Bombay over gebracht. De plaats, waar de Constellation neerstortte, ligt ongeveer 5 km. ten Noord-Oosten van het vliegveld en 32 km. ten Noorden van Bombay, bij na in het midden van een 16 km. lan ge heuvelrug, die zich uitstrekt tus sen de Noordelijkste punt van de ha ven van Bombay en het vliegveld San ta Cruz. Het punt is alleen te voet over de heuvels te bereiken. De dichtstbijzijnde begaanbare weg ligt op ongeveer 5 km. afstand. ONZEKERHEID. LAVER het aantal slachtoffers en hun namen meer speciaal die der passagiers heeft geruime tijd onze kerheid bestaan. Er moest immers TVE met de „Franeker" omgekomen passagiers zijn: De heer H. van Merle, mevr. S. D. J. van Merle-Selderbeek, de heer M. Kinsbergen, Amsterdam, de heer G. A. Rincker, Voorburg, mevr. A. van Ophuysen-Muller, Rotterdam, de heer C. S. Stelling, de heer F. L. J. M. Scheepens, dir. Ind. Handel Mij., de heer R. J. Lans man, de heer H. H. van der Vegt, mevr. W. F. van der Vegt-van Unen Mevr. N. J. S. Kooyman, Valken burg, de heer H. C. Milius, Utrecht de heer Jan Stuart, gen. manager Java Motors, mevr. G. M. van Leeu wen-ten Doeschate, de heer A. Har- teveld, 's-Gravenhage, de heer H. van Ginkel, Haarlem, de heer J. E. Bloemink, Aalsmeer, de heer Roman Show en mevr. Roman Show, bei den uit Kanton, de heer A. E. Pil- grams, KLM-vertegenwoordiger uit Singapore, de heer Lynn Mahan (Amerika) en de heer A. Richard son (Engeland). De heer Herman van der Vegt was verleden jaar om deze tijd naar Ba tavia vertrokken, .vaar hem een func tie wachtte als eerste concertmeester van het radio-philharminisch orkest. Gedurende de tijd, die hij in Indone sië doorbracht, heeft Herman van der Vegt, vergezeld van zijn vrouw, de pianiste Mini van der Vegt-van Unen een Niwin-tournée van drie maanden gemaakt onder de Nederlandse mili- rpOEN het bericht van de ramp met de „Franeker" in de Friese ge meente Franeker bekend werd, wer den daar de vlaggen halfstok gehe sen. Er werd een vergadering van het college van B. en W. belegd, waarin werd besloten, een schriftelijk bewijs van deelneming aan de KLM te zen den. H. M. de Koningin en Prins Bern- hard hebben telegrafisch aan Dr. Plesman en de directie van de KL M hun diep medeleven betuigd met het ongeluk. Zij hebben de KLM verzocht hun deelneming te willen overbrengen aan de familieleden der Nederlandse slachtoffers. Onder de vele bewijzen van deel neming, die gisterenavond reeds bij de KLM werden ontvangen, bevon den zich telegrammen van de Neder landse regering, de gouverneur van Curasao, dr. van Roijen en de Ne derlandse delegatie in Indonesië, de ambassadeur van Frankrijk, de ge zanten van Venezuela en Portugal, de Amerikaanse consul-generaal fe Amsterdam en tal van anderen. Weersverwachting, geldig tot Woensdagavond: Droog en zonnig weer met voor al in het binnenland zomerse tem peraturen. Meest zwakke wind uit uiteenlopende richtingen. Heden zon onder 20.56 uur en maan op 22,55 uur. Donderdag: zon op 4,30 uur en maan onder 8,59 uur. tae PLAATS van de ramp bood een droevige aanbUk. In de zware moesson, die niet meer dan 50 meter zicht liet, ontwaarde men onder de zwarte laaghangende wolken zwartverkoolde resten van vliegtuig en inzittenden en de geblakerde bo men ver in het rond. Zes uur na de ramp zoch men nog naar de stoffelijke resten, waadde men door de rijstvelden en bagger de men door de modder, tot op de huid doorweekt. De vier machtige motoren vond men meer dan een hal ve mijl van eikaar en de lucht was vervuld van benzine-reuk. De romp van de „Franeker" lag doormidden gebroken aan beide zij den van de heuvel. Het staartstuk lag te midden van open koffers, stukge slagen schrijfmachines en tafelgerei. NIETS MEER TE REDDEN. QP HET vliegveld Santa Cruz een der grootste vliegvelden in Azië stonden reeds vele autoriteiten klaar om de Amerikaanse journalisten, te verwelkomen. Het vliegveld had al enige tijd geen contact meer met het vliegtuig gehad, toen plotseling een telefoontje binnenkwam van de wa terbouwkundig ingenieur der ge meente Bombay te Ghatkopar, dat het vliegtuig in de heuvels was veron gelukt. J)E JOURNALISTEN die als slachtoffer van hun roeping vielen zijn: De 51-jarige Amerikaanse jour nalist HubertKnicker- boeker, werd tot de bekwaam ste Amerikaanse oorlogscorres pondenten gerekend. Over de gehele wereld genoot hij grote bekendheid. Aan het begin van de tweede wereldoorlog publiceerde Kni ckerbocker de grote bedragen, die Goebbels, Goering, Hess, Rib- bentrop, Ley en Himmler in het buitenland geinvesteerd hadden. Goebbels noemde deze publi catie een leugen en daagde Kni ckerbocker uit de bewijzen te le veren. Onmiddellijk antwoordde deze met de publicatie van' de namen der agenten, van wie ge bruik was gemaakt, de bedragen der verborgen gelden in to taal 34 millioen goud-dollars en de wijze, waarop deze gein vesteerd waren. CharlesGratke:47 jaar, buitenlands redacteur van de Christian Science Monitor. BetramHulen: sinds 1926 correspondent van het Was- hingtonse bureau van de New- York Times. JamesBranyan: werk te aan de Houston Post. NatBarrows: aan de Chicago Daily News verbonden. De laatste' tijd was hij correspon dent bij dej Ver. Naties. JohnWerkley: voor hij bij Time kwam, Washingtons correspondent van de New-York Herald Tribune. Hij nam als of ficier deel aan luchtaanvallen op Soerabaja en Sumatraanse objec ten. ElsieDick: directrice van de opvoedkundige afd. van het Columbia Broadcasting System. WilliamNewton: Euro pese correspondente van het Scripps-Howard Concern Be schuldigde tijdens zijn reis door Indonesië de militaire raad van de UNCI ervan, dat hij de rap porten der militaire waarnemers verdraaide in voor de republiek gunstige zin. Thomas Falco: buiten lands redacteur te Washington voor Business News. BurtonHeath: reizend verslaggever van de Newspaper enterprise Alliance, die 750 Amerikaanse bladen omvat. Hij versloeg in 1946 beide proefne mingen met de atoombom op Bikini. V incentMohoney: hoofdartikeleifschrijver van de San Francisco Chronicle. In de oorlog stond hij aan het hoofd van het inlichtingenbureau voor het Stille-Oceaangebied. G e 0 r g e M o o r a d: bij de National Broadcasting Company gespecialiseerd in zaken betreffen de de Sovjet-Unie en het Verre Oosten. In de oorlog was hij Amerikaans correspondent in Australië, Engeland, Frankrijk Rusland. China en het Midden- Oosten. Fred Colvig: schreef hoofdartikelen bij de Denver Post. Te voren werkte hij bij United Press. In de oorlog dien de hij als marine-officier in de Stille Oceaan. Elf doden, 30 gewonden TTIT LOS ANGELES wordt gemeld, dat een vliegtuig van de Stan dard Airlines nabij de top van de bergpas Santa Susanna brandend is neergestort. Elf personen vonden de dood en 30 anderen werden gewond. De piloot seinde kort voordat hij te Long Beach (Californië) zou lan den, dat hij van koers veranderde en naar het nabijgelegen Burbank vloog. Hij verzocht de politie zich naar het vliegveld te begeven omdat er hevig gevochten werd in het toestel. De piloot vroeg een van de passagiers te laten arresteren. Het vliegtuig was uit New-York vertrokken. Advertentie. Gezagvoerder van der Vaart 4 Mei 1916 te Hillegom geboren. Na de bevrijding kwam hij als vlieger bij de Royal Air Force. 1 Maart 1946 trad hij in dienst bij de KLM als piloot op het Europese luchtnet. Hij trad 5 maanden geleden in het huwe lijk met de KLM-stewardess Cy- tha van Eesteren. 2e vlieger van Kooy: 23 April 1914 te Den Haag geboren. Hij is gehuwd, heeft 2 zoons en woont in Voorburg. 3de vlieger Zeeman: te Vlaar- dingen geboren op 9 Mei 1916. 24 October 1946 trad hij in KLM- dienst. Hij is gehuwd, heeft geen kinderen en woont in Am sterdam. Ie telegrafist Hoogland: 9 Oc- ber 1905 te Hellevoetsluit ge boren. Vanaf 1 Dec. 1931 bij de KLM. Hij is gehuwd en heeft 3 kinderen. Woonplaats Hoofd dorp. 2e telegrafist den Daas: 4 De cember 1919 te Utrecht geboren. Op 1 Febr. 1946 trad hij bij de KLM in functie als telegrafist. Hij is ongehuwd en woont in Amsterdam. Ie boordwerktuigkundige Fron- czek: 12 Juli 1920 in Amsterdam geboren. Op 1 December 1945 trad hij in dienst van de KLM. Hij is gehuwd, heeft 1 zoon en woont in Amsterdam. 2e boordwerktuigkundige Dal man: 31 Jan. 1923 te Amsterdam geboren. Dalman is gehuwd en woont in Amsterdam. Steward Verhaagen: 18 April 1906 te Den Helder geboren. Werd in 1944 en 1945 van het ene concentratiekamp naar het an dere gesleept. 1 Nov. kwam hij bij de KLM. Hij is gehuwd, heeft geen kinderen, woont in Amster dam. Stewardesse Graf: 12 Juli 1918 te Breda geboren. Voor haar in diensttreding bij de KLM op 22 Maart 1946 als stewardess, was zij nog enquêtrice Voedingsraad. Zij woont in Amsterdam. Stewardesse Bruce: geboren in Katwijk aan Zee 14 Jan. 1927. 15 Maart 1948 trad zij in dienst van de KLM als stewardess. Zij was enige tijd in Batavia gedetacheerd en keerde nu naar Nederland te rug. TIET NEDERLANDS Genootschap voor Heilgymnastiek, Massage en Physiotechniek viert dit jaar 60 jarig jubileum. Dit 60-jarig bestaan zal gevierd worden met het houden van een con gres te Arnhem, op 3 en 4 September a.s. Het programma vermeldt voor drachten over rheuma, revalidatie, physische therapie e.d. Op Zaterdag 3 Sept. a.s. worden de congresleden ten stadhuize ontvangen terwijl het Hoofdbestuur recipieert op dezelfde dag van 17,3019,30 uur WStBlfSSjfiZ'Z&PMW"- Hel verongelukte K.L.M.-tocstel Y'-. '/s/t/s-S.VH'Mrr.v'. wfk>y/v/. TT WART OVER TWEE gisteren be- merkten een langs het vliegveld Gilze-Rijen fietsende dame en een daar passerende motorrijder niet ver achter zich een ongewoon en ener verend geluid in de lucht. Beiden keken om en zagen nog juist kans om met een flinke spurt de met naar boven toe dichgeklapte vleugels van de Havard B-39, bemand met le lui tenant-vlieger A. J. W. Wijting, te ontwijken. Nog geen 30 seconden te- De bemanning van de „Franeker'' M. v. d. Vaart (gezagvoerder), C. die by de ramp nabij Bombay om het leven is gekomen. Bovenste ry: v.l.n.r. L. van Kooy (2de bestuurder), P. Zeeman (3e bestuurder), J. W. Hoogland (le telegrafist), P. den Daas (2e telegrafist)Onderste rij v.l.n.r.: H. H. R. J. Fronczek (le boordwerktuigkundige)J. van Dalman (2e boordwerktuigkundige), Verhagen (steward), mej. Graf (stewardess) en mej. Bruce (stewardess). voren had de vlieger zich per para chute in veiligheid weten te stellen, terwijl het toestel zich brandend juist langs het wegdek van de Rijksweg Breda-Tilburg, ongeveer 1 km. vóór de hoofdingang van de vliegbasis met de neus diep in de grond boorde. Later vernamen we, dat tijdens de oefeningen twee Harvards, de B-39 en de B-92, in de lucht met elkaar in aanraking waren geko men. Luitenant-vlieger J. H. J. de Kort zag kans met de B-92 op het vliegveld een buiklanding te ma ken, waarbij het toestel slechts licht werd beschadigd. Een woord van bijzondere lof voor de uitstekende capaciteiten van luit. vlieger Wijting, die door zonder enige aarzeling goed te reageren zichzelf het leven redde. Wie, zoals wij in de gelegenheid waren een half uur na het ongeluk ter plaatse de nog smeu lende wrakstukken te zien, zal met ons dit woord van hulde gerechtvaar digd vinden en tevens het snelle en juiste ingrijpen van de LSK-brand- weer binnen 5 minuten na het neerstorten van de Harvard reeds in volle actie! met een prijzend woord vermelden. Rest ons te zeggen, dat het wel een zeer gelukkige samen loop was, dat de weg zelf geheel is vrij gebleven, zodat er zelfs dank zij de goede zorgen van de verkeerspo litie van opstopping voor het door gaand verkeer geen moment sprake is geweest. gEN AMERIKAANSE Douglas Sky- master van de luchtbrug naar Berlijn is opgeveer 80 km. ten Noord westen van Berlijn in de Sovjet-zone neergestort. Het vliegtuig is, volgens rapport van de piloot, in de lucht ont ploft en in brand gevlogen toen het de grond raakte. fOEN we gisteren schreven over de trip def Amerikaanse jour nalisten door Indonesië, konden we niet bevroeden, dat de meesten hunner de volgende dag de dood zouden vinden in de heuvels bij Bombay. Weer is er een K.L.M.- Constellation door de machtige krachten der natuur neergehaald en te pletter gestort. Het is een verschrikkelijke slag voor alle na bestaanden der slachtoffers, voor de K.L.M., voor heel Nederland en ook voor de Amerikaanse journalis tiek. Aan het leed der nabestaanden kan men niet met veel woorden raken. Hier past slechts een gebed om sterkte naast de bede voor de zielerust der slachtoffers. Wat deze nieuwe slag voor de K.L.M. betekent, behoeft eigenlijk ook niet uitvoerig te worden uit gelegd. Het vliegverkeer is in hoge mate een kwestie van vertrouwen en twee onverklaarbare rampen zo vlak na elkaar moeten dat ver trouwen wel bij een aantal mensen schokken. Gezien de duizenden vliegtuigen, die iedere dag rustig en veilig hun route vliegen, blij ven 2ulke ongevallen slechts hoge uitzonderingen, dat is waar. Doch de hevige schok, welke deze tragi sche samenloop veroorzaakt, zal, vrezen we, nog wel enige tijd na werken. Het is van harte te hopen, dat men nu niet lang behoeft te speu ren en te gissen naar de oorzaken van het ongeval. Want het mysterie dat de ramp van Bari nog altijd omgeeft kweekt vermoedens en ge ruchten, welke slechts een onbeha gelijke stemming kunnen wekken. Als men de eerste reactie op het vernemen van dit nieuwe ongeluk hoorde onder het publiek, weet men, dat het niet gemakkelijk meer gelooft aan een ongelukkige samen loop van omstandigheden zonder meer. In Amerika heeft een oncon troleerbaar gerucht reeds het har de woord „sabotage" gebruikt. En natuurlijk zullen er net als na de ramp van Bari weer mensen zijn, die de luchtwaardigheid van de Constellations in twijfel trekken. Och, het bestaansrecht en de ver dere opgang van de luchtvaart zul len ook door een ramp als deze niet aangetast worden. Dit neemt niet weg, dat deze catastrophe do KLM- leiding voor een aantal pijnlijke vragen stelt, waarop ze door een nauwgezet onderzoek zeker zo vlug mogelijk antwoord zal willen ge ven. T\e K.L.M. is ook een stuk van Nederland. Een der pijlers waar op onze reputatie in de wereld rust, een voorbeeld van energie, organi satievermogen en voortvarendheid. We willen ook in de K.L.M. blijven geloven en haar onze steun blijven geven. En daarom is deze nieuwe slag er ook een voor ons land. Te meer, omdat er zulk een aanzien lijk getal gasten aan boord was, die op overheidsuitnodiging de tocht hadden aanvaard. Zij hebben in Indonesië gelegenheid gekregen, om vrijelijk rond te reizen en ze hebben blijk gegeven de beste tra dities der journalistiek hoog te houden door het Amerikaanse pu bliek en ook de Amerikaanse auto riteiten waarheden te zeggen, die het blijkbaar niet gaarne hoorde. De waarheid, dat de Republiek en de republikeinen nog niet de erva ring en de capaciteit bezitten, om een ordelijke staat op te bouwen, de waarheid, dat Nederland on rechtvaardig bejegend was in de Veiligheidsraad, de waarheid, dat de V.S. door hun kortzichtige politiek het zo gevreesde communisme in de kaart speelden. Men mocht ver wachten, dat deze voorlichters, in hun land'teruggekeerd, deze stem men nog verder en harder zouden laten klinken. Terecht leefde de hoop, dat zij de lichte kentering in de Amerikaanse openbare mening zouden voortstuwen in de goede richting. Eindelijk opende zich de kans, dat er voldoende tegenwicht zou worden gevonden tegen de met veel geld gesteunde republikeinse propaganda in de V.SDe lijken van dertien journalisten liggen nu verminkt in India. Hun pennen zullen niet meer schrijven, hun woorden niet meer door de aether klinken. Deze omstandigheid ver diept nog de tragiek van deze ramp voor ons land. Wij brengen een eresaluut aan deze ridders van de pen en condoleren de Amerikaanse journalistiek met dit zware verlies? JJe 12e Juli 1949 is wel in vele op zichten een zwarte dag. Jj^EN VLIEGTUIG, dat de ronde van Frankrijk volgde.' is neergestort op de pas van de Tourmalet. De be stuurder werd hierbij levensgevaar lijk gewond, de enige inzittende pas sagier was op slag dood. J^E REGERING maakt bekend, dat tot haar leedwezen de volgende verliezen in Indonesië zijn gerapporteerd: Kon. Landmacht: Sold. R. de Groot uit Zwaag, (N.H.), Huzaar H. J. van der San- den, uit Breda. Sold. J. Celie uit Amsterdam-Z. Sold. P. Linssen uit Heythuysen (L.). Sold. J. van Nu land uit Eindhoven. Sold. J. Don kers uit Someren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1949 | | pagina 1