Zeeland en Brabant behoeven niet ongerust te zijn Onze jongens in Indonesië Indische Missieweek Bezoldiging leden Kon. Landmacht voorlopig herzien Ontstellend aantal valse van Goghs Be Luchtbrug zorgt weer voor gehele bevoorrading Prinses Margaret in Zwitserland Schelde- Rijnverbinding van de baan NEDERLANDSE SPOORWEGEN ZEGGEN: Na electrificatie Dordt-Boxtel en Zwaluwe- Roosendaal volgt Diesel-verbinding Vlissingen-Nijmegen Centrale werkplaats blijft in Tilburg Enige regen Poolse Bisschop tot 6 maanden veroordeeld Befilé langs de baar van generaal Spoor J ANGS DE KATAFALK waarop de overleden legercommandant, ge neraal Spoor, in een gesloten kist in het sterfnuis op het Koningsplein lag opgebaard, passeerden gisterenmorgen lange rijen van mensen, die ee laat ste groet kwamen brengen. Sultan van Djokja garandeert veiligheid Het zit nog niet goed in Berlijn Auto geslipt bij Bergen op Zoom IN HET PALAIS ROSE Hoe passen wij de stukhen aan elkaar Ontspoorde D-trein- wagon stremde Den Haag-Haarlem UIT deze cijfers blijkt dus, hoever Java er nog van af is, om op gods dienstig gebied „self supporting" te worden. Dit moet ons met bezorgdheid vervullen. Sterke communistische stre vingen treden steeds meer aan de dag. Wanneer de katholieke kerk op dit ogenblik nog een factor is van wei nig betekenis, hoe zal zij dan straks enige invloed kunnen doen gelden? De B*ede Watering en de oeververdediging VIJFDE JAARGANG No. 1392 ZATERDAG 28 MEI 1949 Uitgave: N.V. Uitgevers Mi). Neerlandfa. Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda, Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts. C. J. v. Hootegem. A E. Langenhorst, Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, Mr. H B. B. de Rechter. Hoofd- redacteur: J. J. H. A. Bruna Abonnements prijs bij vooruitbetaling 3.90 per kwartaal, per post 4.75. per week (uitsluitend bij niet- postbesteliing) 0.30. Losse nummers 8 cent. Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse abonnementen worden op aanvraag verstrekt. Voor God, Koningin en Vaderland Advertentieprijs voor de gehele oplage: 0.25 per m/m. (Ingezonden Mededelingen 0.60 per m/m). Voor advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse editie 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede delingen 0.25 per m/m). Staafwerk 3 cent per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt verwezen naar de desbetreffende rubriek. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet verlangen af te geven, worden vernietigd. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 75. Telefoon 2236 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7. Telefoon 102. (Bijbureaux: OOSTBURG, Nieuwstraat 22. Telefoon 35; TERNEUZEN, Axelsestraat 45. Telefoon 2347) (Van onze redacteur). QP 1 JANUARI a.s. is de electrificatie van de spoorlijn DordrechtBoxtel klaar, waardoor dus tot Maastricht in één stuk door „electrisch" kan gereden worden. Wij schreven daarover al eerder. Evenals wij dat al de den over het electrificeren van de spoorlijn Lage Zwaluwe-Roosendaal per 1 Mei 1950. In Zeeland en in West-Brabant heeft men zich naar aanleiding van deze spoorwegplannen al ongerust gemaakt en zich afgevraagd of de Directie van de N. S. deze gebieden zou laten „zitten". yOOR ZEELAND maakte men zich nodeloos ongerust, want per 1 Mei jl. is er grote verbetering tot stand gekomen door een snelle Dieselver binding tussen Rotterdam en Vlissin- gen. Na Zeeland kan West-Brabant zijn ongerustheid nu wegnemen, want bij de N. S. te Utrecht verna men wij, dat het de bedoeling is per 1 Mei 1950 de Dieselverbindir.j Vlissingen Rotterdam te ver-.nde- ren in een Dieselverbinding Vlis- singen-Bergen op Zoom-Roosendaal- Breda-Tilburg-den Bosch-Nijmegen- Arnhem. Doordat deze Diesel-treinen op ver schillende punten aansluiting geven op het electrische net (Breda, den Bosch), raken West-Brabant en Zee land hierdoor voor een niet onbe langrijk deel uit hun „stoom-isole- ment". Immers een Diesel-verbinding is voor dc reiziger bijna even ideaal als con electrische trein. GEEN VERDERE ELECTRI FICATIE. T)OOR het verwezenlijken van de Diesel verbinding Vlissingen-Nij megen komt men ook tegemoet aan dc wensen tot een snellere reisgele genheid, die in Breda bestaan ten aanzien van betere verbinding met Den Bosch en van dezelfde wensen van den Bosch tot een betere ver binding met Nijmegen, zodat de Spoor wegen hopen, dat velen in Brabant en Zeeland tevreden zijn gesteld en de komende reisverbetering als een soort Sinterklaas-surprise zullen be schouwen. Men vestigde evenwel onze aan dacht erop, dat de plannen uiteraard alleen doorgaan indien men geen moei lijkheden met materiaal zou krijgen. Pessimistisch keek men echter daar bij niet. De plannen houden tegelijkertijd in dat t.a.v. electrificatie in Zeeland voorlopig niets meer te verwachten valt evenmin als aan verdere electri ficatie in Brabant. Na Dordt-Boxtel en Zwaluwe, Roosendaal komt in het Zuiden tot 1952 niets meer aan de beurt, om dat men eerst tussen Leiden en Woerden, in Twente en in Fries land en Groningen aan de slag wil gaan. NORMALE AFVLOEIING. DE PARIJSE CONFERENTIE leverde ook gisteren geen positief resultaat op Vandaag komen de Ministers weer bijeen om 15 uur. GEORGES TATARESCU, ex-minister j van Buitenlandse Zaken van Roeme-1 nic. zou zijn gearresteerd, beschul- j digd van verduistering. i DE GEVANGENIS van Tebingtinggi j is Zondag 1.1. leeggelopen. De 105 ge- j vangenen overvielen de cipier, na- men 1000 gulden mee en gingen er vandoor. Reeds 47 uitbrekers zijn weer in arrest. IJET is begrijpelijk, dat in verband met de electrificatie de gedach ten van velen zijn uitgegaan naar een mogelijk daaruit voortvloeiende be perking van personeel. Nu is het zo, dat de Spoorwegen met een te groot personeel zitten. Daarom worden sinds enige tüd dan ook geen nieuwe mensen in dienst genomen. Door pensioenering e.d. vermindert het bovendien re gelmatig terwyl er tenslotte ook an dere maatregelen in voorbereiding zjjn om een normale inkrimping van het personeel te verkrijgen. Ten de ze behoeft dus voorlopig geen grein tje ongerustheid te bestaan, zo ver zekerde men ons. Ook ten aanzien van de centrale werkplaats te Tilburg behoeft men dat niet te zijn. Tilburg blijft zijn cen trale werkplaats, waaraan circa 1500 mensen verbonden zijn, dus houden. Men zal zich daar evenwel anders moeten gaan instellen. Dat wil zeg gen in de toekomst zal de werkplaats te Tilburg hoofdzakelijk jestemd wor den voor het Diesel-materieel, terwijl het electrisch materieel naar de werk plaats te Haarlem zal gaan. Bepaalde plannen ten aanzien van Roosendaal zijn er nog niet. BEDUIDENDE VERANDE RINGEN. EEN VULCANISCHE UITBARSTING van de Purace in Z.-Columbië heeft 17 studenten van de univrr3Tteit van Popayan het leven gekost. Dc slacht offers, van 15 tot 20 jaar oud, be klommen de berg om de gevolgen te onderzoeken van 3 lichte uitbarstin gen van de laatste dagen. Slechts 2 studenten konden ontkomen. DE FILMSTER Rita Hayworth werd gisteren door de (communistische) burgemeester van Vallauris bij Can nes in de echt verbonden met prins Ali Kahn, de 38-jarige zoon van de fabelachtig rijke Aga Kahn. KONINGIN MARY, de moeder van Koning George van Engeland, vierde op Hemelvaartsdag in goede gezond heid haar 82ste verjaardag. DE NIEZENDE JONGEN in Engeland is nog steeds aan het niezen. Hij on dergaat thans een nieuwe behande ling, waarvan het effect over enkele dagen moet blijken. DE EX-POLITIEKE GEVANGENEN, van Amsterdam zijn uit de landelijke organisatie getreden, omdat commu nisten daarvan geen lid meer mogen zijn. EEN BROODJE MET VLEES en een uitsmijter hebben nog vastgestelde Prijzen. Verder zijn de prijzen in res taurants en broodjeswinkels vrijgela ten. Ook blijft een „verplicht goed koop menu" bestaan. GERHARD EISLER, de communisten leider in de V. S., die op een Pools schip in een Britse haven werd ge arresteerd, is gisteren vrijgelaten. OOK CANADA heeft, evenals inder tijd de V. S., de vordering op Neder land ingevolge de z.g. civil-affairs- voheningen (voorzieningen na de Be vrijding) aanzienlijk verminderd. Mi nister Lieftinck heeft Canada namens de Regering dank gezegd. OOR DE WATERMAN moet men de post, die de opvarenden in Port oaid nog kan bereiken, uiterlijk 2 Juni a.s. op de bus doen. 5 "pVENALS BREDA zal het Tilburgse station een beduidende verande ring ondergaan. Er zal, evenals in Breda, een tunnel komen, die een on dergrondse verbinding voor de reizi gers tot stand zal brengen tussen het eerste en het tweede perron. Het tweede perron wordt daar 11 meter breed en ruim 300 meter lang. (In Breda worden de perrons 6 meter breed en ruim 300 meter lang). Door de verbreding van het Tilburgse twee de perron zal één goederenspoor moe ten vervallen, zodat er dan nog 3 overblijven. Dat betekent, dat Til burg offers aan de rangeerdienst zal moeten brengen, en dat wil meteen een voordeeltje voor den Bosch en Boxtel zeggen. Een aardige bijzonderheid is, dat de bestaande kap op het tweede per ron te Tilburg gehalveerd zal wor den en dat een helft ervan zal die nen voor de overkapping van het Bredase tweede perron. Dat is dus een broederlijke verde ling tussen Breda en Tilburg. Een belangrijk verschil tussen Bre da en Tilburg is, dat in Breda tussen de perrons één spoor komt en in Til burg twee. Dit omdat de ruimte in Breda nog beperkter is dan in Til burg. In de Baroniestad zit nen na melijk vrijwel vlak tegen de goede renloods aan! En alhoewel men wel de bedoeling heeft gehad de goederen loods te verplaatsen, is men van dit kostbare werkje voorlopig liever af gestapt/ Aan een nieuw station te Breda, dat toch wel hard nodig is, denkt men zelfs helemaal niet. Een groot vraagstuk voor Tilburg is de overweg bij Koe- en Heuvel straat. Reeds lang is men ever dat probleem aan dc gang met de ge meente, maar uitgedokterd is het nog steeds niet. Kort geleden zijn weer nieuwe onderhandelingen geopend, die een beslissing moeten brengen in het vraagstuk of er ter opheffing van de nare verkeersstop een tunnel of een hoogspoor zal moeten komen. Het is niet ondenkbaar, dat de oplossing van het probleem in de vorm van een compromis zal gaan. Namelijk: de spoorweg iets omhoog cn de straat iets omlaag. Was het alvast maar zo ver, zucht men in Tilburg, en gelijk heeft men! Ze zag alleen de ruggen van motorpolitie JT>E ZWITSERSE Regering wilde geen risico nemen, toen Prinses Margaret van Engeland, gisteren in een zwaar gepantserde sloep van het Zwitserse leger een tocht over het meer van Genève maakte. Behalve gewapende militaire bewaking en vier detectives in burger aan boord van haar sloep, werd de Prinses gevolgd door een andere sloep, die geünifor meerde politiemannen en drie zwem- kampioenen aan boord had. Toen zij aan de oever van het meer kwam, werd de Prinses luid toegejuicht en boven alles uit klonk de stem van een Zwitserse meisje, dat in haar dia lect riep: „Comme elle est choux" (wat een snoesje is ze). Zwitserse kranten oefenden intus sen kritiek op de veiligheidsmaatre gelen, waarinee de „betoverende sprookjesprinses Margaret van Enge land" werd omgeven. Verschillende bladen merkten op, dat de Prinses droevig keek, en de „Tribune de Lau sanne" schreef: „Als ge bedenkt, dat zij van Zwitserland practisch niets zag dan het profiel van onze motor politie, dan moet ge wel toegeven: dat zij geen enkele reden had om erg opgetogen te zijn". TN EEN in dc legerorders opgenomen r Ook zal niet worden overgegaan tot w\ï«!elr\i.!Xl a tovnorAr/lniónn' 1A A1" nniror mAnlll R1 i 1 Weersverwachting, geldig tot vanavond: Meest zwaar bewolkt met op de meeste plaatsen enige regen. Ma tige, hier en daar krachtige wind tussen Zuid en West. Aanhoudend vrij koud weer voor de tijd -an het jaar. Vandaag: zon onder 20.45 uur. Maan onder 22.06 uur. Morgen: zon op 4.29 uur. Maan op 4.53 uur. Zon onder 20.46 uur. Maan onder 23.13 uur. Maandag: zon op 4.28 uur. Haan op 5.45 uur. ministeriële kennisgeving wordt gezegd, dat in de loop van 1949 een nieuwe bezoldigingsregeling voor het militaire personeel der Kon. Land macht zal worden vastgesteld. Deze regeling zal althans wat de bezol digingen der gehuwde militairen be treft terugwerken tot 1 Januari 1948 en gepaard moeten gaan met wij zigingen in verschillende voorschrif ten. Een voorlopige regeling zal m.i.v. 1 Juni 1949 worden toegepast. Deze regeling loopt dus vooruit op een andere, die nog definitief moet worden vastgesteld. De noodzakelijke herberekeningen over het tijdvak 1 Januari 1948 tot 1 Juni 1949 zullen eerst plaats kunnen hebben nadat de laatstbedoelde regeling is verschenen. Niemand zal tengevolge van deze her berekening worden verplicht tot te rugbetaling van bedragen, waarop hij over het genoemde tijdvak tevoren, T)E KERKVERVOLGING in Polen, we meldden dit reeds eerder, be gint langzaam doch beangstigend ze ker een uitermate bedenkelijke vorm aan te nemen. Radio Vaticaanstad heeft meegedeeld, dat voor de eerste maal de Poolse censuur de bekend making heeft verboden van een her- derlijk schrijven van het Episcopaat. Uit Warschau is bovendien vernomen, dat in pers en via de radio een hefti ge critiek is losgebrand op de natio nale Bedevaart naar het heiligdom van O. L. Vrouw van Czestochova, waaraan meer dan 20.000 gelovigen deelnamen. In de „Daily Herald" lazen we bo vendien nog het volgende opzienba rende bericht. Mgr. Karol Niemira, bisschop van Wawrazyn, is veroor deeld tot zes maanden gevangenis straf. De reden van deze veroordeling was, dat Z.H. Excellentie het had aangedurfd om twee „dames" uit Zijn paleis te doen verwijderen, die daar niets anders kwamen doen dan het de bewoners lastig maken. Zes paro chianen, die hun Bisschop daarbij hielpen, werden veroordeeld tot ieder drie maanden gevangenisstraf, op grond van de tot dusver geldende bepalingen, recht had. terugvordering voor zover mocht bly ken. dat een militair na 1 Juni 1949 teveel heeft genoten, doordat de de finitieve voorschriften voor hem on gunstiger zijn dan de bepalingen van deze voorlopige regeling. De meeste militairen zullen door de toepassing van deze regeling in bezoldiging vooruitgaan. Voor zover zulks niet het geval is, is dit een ge volg van het feit, dat de belangheb benden tot dusver in verhouding tot andere militairen te hoog werden be zoldigd. Onder hen waren vele autoriteiten, leden van de voorlopige Federale Re gering. leiders der deelstaten, militai re en civiele autoriteiten en particu lieren van alle standen en landaar den. De chapelle ardente was sober met bloemen versierd afkomstig van de Regering, de Hoge Vertegenwoor diger van de Kroon, familieleden en vrienden. De kist was afgedekt met de Ne derlandse driekleur, waarop de helm van de overledene en een kussen met zijn onderscheidingstekenen lagen. Dc erewacht werd gevormd door officie ren van alle onderdelen van het leger. Aanklacht van Jhr. W. Sandberg THR. W. SANDBERG, directeur van het Sted. Museum in Am sterdam, heeft een aanklacht inge diend teneinde te pogen paal en perk te stellen aan het door vervalsing van schilderijen in discrediet brengen van de grootste moderne Nederlandse schilder Vincent van Gogh. In het buitenland zijn meerdere valse van Goghs voor grof geld aan de man gebracht, met name twee zelfportretten. een landschap en „slaapkamer te Arles". Deze schilde rijen waren van een valse handteke ning voorzien, zodat bedrog kennelijk de bedoeling van de (onbekende) ver vaardiger (s) moet zijn geweest. De betreffende doeken zijn tegen exhorbitant hoge prijzen, o.a. 100.000 dollar voor een der zelfportretten, naar Amerika verkocht. Aanleiding tot deze vervalsingen wordt door Jhr. Sandberg o.a. gezien in het tot dan toe niet bekend zijn van de productie uit een bepaalde vroege periode van de schilder. Daar men veronderstelt, dat van Gogh in die tijd toch vele doeken vervaardigde, komt men tel kens weer met z.g. nieuwe ontdek kingen. In het Sted. Museum in Am sterdam is bereids een hele collectie werken van Vincent van Gogh bijeen gebracht, waarvan de experts aanne men, dat ze vals zijn. „Vincent bij kaarslicht", dat in 1888 te Arles zou zijn geschilderd wordt door Jhr. Sandberg en andere deskun digen voor een vervalsing gehouden. Inmiddels is het verkocht voor 100.000 dollar aan de Amerikaanse filmmag naat William Goetz. JJE SULTAN VAN DJOKJA heeft. de volgende bekendmaking uit gegeven. Na de terugtrekking van de Neder landse strijdkrachten zal aan ieder, ook aan degenen, die reeds in dienst zijn bij de voorlopige Federale Rege ring. zonder onderscheid van ras en godsdienst, veiligheid van lijf en goed bij voortduring worden gegarandeerd In het bijzonder zal er voor worden gezorgd, dat geen represaille-maatre gelen legen wie dan ook genomen wor den. Na het herstel van de republi keinse regering te Djokja blijft voor iedereen gelegenheid openstaan onge hinderd Djokja te verlaten. De bekendmaking was opgesteld in het Indonesisch en het Javaans. Jan de Winter, B 158, Kwaden- damme, is chauffeur. Op zijn tochten door Java ontmoette hu zijn vriend van Kwaden- damme, Geert Nagelkerke. Pauw Wagtmans en Rinus Konings, beide uit de Dorp straat te St. Wille brord. zijn neven. In Semarang zijn ze „slapies"! Paul Staal Emiliapoldcr D 8. Drimmelcn, (met stofbril), houdt van Semarang en van Nederland. H(j hoopt gauw weer thuis tc zijn. Antoon Huybregts, Dijk- laan 61, Breda, is auto monteur bij het 41e Ge nie-Park. Hij verblijft momenteel te Tjimahi. OET ENGELSE en het Amerikaan- se militaire treinverkeer naar en van Berlijn is tijdelijk gestaakt, aldus is officieel tc Berlijn bekend ge maakt. Volgens Britse en Amerikaanse functionarissen heeft men dit besluit genomen, nadat eergisteren de Britse trein uit Bielefeld en de Amerikaan se uit Frankfort te Potsdam in de Sovjet-zone tot stilstand zijn gebracht. De Britse trein kwam met 9 uur ver traging te Berlijn aan, de Amerikaan se met bijna 24 uur. De Sovjet-Russische autoriteiten hebben gisteren geweigerd goederen treinen voor Berlijn door te laten, waarvoor zij als roden aanvoeren, dat de lijnen overbezet zijn als gevolg van dc Berlijnse spoorwegstaking. Het passagiersverkeer tussen de zo nes heeft tot Potsdam normaal voort gang. Het goederen- en passagiers vervoer over de weg is eveneens nor maal. De vrachtauto's met voorraden voor Berlijn kunnen de zonegrens zonder moeilijkheden passeren. Door het Sovjet-Russische besluit niet langer treinen naar Berlijn te accepteren, is de bevoorrading van de voormalige Duitse hoofdstad. Dokter uit Souburg gewond FAokter B. uit Souburg, die met zijn auto op de Wouwseweg tussen Eergen op Zoom en Wouw in de rich ting van laatstgenoemde gemeente reed, kwam door de gladheid van de weg, ter hoogte van De Roskam te slippen, met het gevolg, dat hij met de reehtervoorzijde van zijn auto tegen een boom botste. Het voertuig sloeg daarna om en kwam tegen een andere boom tot stilstand, De besuurder brak hierbij zijn sleutelbeen en liep voorts inwendige kneuzingen op. In de auto zaten ook twee kinderen van de dokter, doch deze kwamen met de schrik vrij. De auto werd grotendeels vernield. Nadat dokter Voermans geneeskun dige hulp had verleend, is het slacht offer naar het ziekenhuis overge bracht. De Rijkspolitie van Wouw heeft de zaak in onderzoek. weer geheel van de Luchtbrug af hankelijk. Welsiwaar is het verkeer per auto normaal doch hiermee kunnen dagelijks slechts enkele honderden tonnen goe deren naar Berlijn vervoerd worden, terwijl de luchtbrug elke dag 6 a 7000 ton voor haar rekening neemt. De Sovjet-Russische autoriteiten hebben inmiddels de Engelsen en Amerikanen verzocht nog slechts van de middelste luchtcorridor gebruik te maken met het oog op de zomerma- noeuvres van de Sovjet-Russische luchtmacht. De Britten en Amerikanen hebben hiertegen geprotesteerd. Verstrekkende conclusie van „Het Laatste Nieuws" TV'AAR „Het laatste Nieuws" schrijft, hebben dc Antwerpse havenkringen de indruk, dat de jongste poging der Belgische Rege ring om tot een behandeling te ge raken van het vraagstuk der Bel gisch-Nederlandse waterwegen als mislukt beschouwd kan worden. De Regering zou het namelijk niet eens kunnen worden over de Belgische afgevaardigden naar de Nederlands Belgische commissie ter bestudering van het probleem der haven waterwegen. De verklaringen van Spaak in het parlement hebben in het bijzonder tot de opvatting geleid, dat de voorzitter van de Kamer, Frans van Cauwelaert geen deel van deze Belgische dele gatie zal uitmaken, zoals oorspron kelijk werd verondersteld. Het blad voegt hieraan toe: ..Het spreekt vanzelf dat men aan Belgische zijde bereid moet zijn een billijk deel van de kosten van een Moerdijkka naai te dragen. Dit deel dient in verhouding te slaan tot het gebruik, dat Antwerpen van het gevraagde kanaal zal maken én hierbij dient rekening gehouden te worden met de Nederlandse wen sen ten aanzien van de economische ontwikkeling van Noordbrabant". „Het laatste Nieuws" spreekt ten slotte de wens uit dat „na deze mis lukte poging, de haven- en rivieren kwestie in de toekomst, wanneer de drie landen een econo mische unie vormen, opnieuw aan een onderzoek zal worden onder worpen". T>E D-TREIN uit Parijs, die gisteren om 8.50 uur uit Roosendaal was vertrokken, passeerde omstreeks elf uur het station Lisse. Doordat een wissel te vroeg was omgehaald ont spoorde de laatste (lege) goederen wagon. Deze werd dertig meter mee gesleurd met als gevolg, dat draden van seinen en wissels werden ver nield. Persoonlijk ongelukken kwa men niet voor. Wel wérd tengevolge van dit ong:- val het treinverkeer van Haarlem naar Leiden v.v. tot ongeveer half twee geheel gestremd. Het passa giersvervoer kon echter, dank zij de snelle en doeltreffende maatregelen van de Spoorwegen, met bussen vrij wel zonder vertraging worden voort gezet. Tegen drie uur was de toestand weer dermate verbeterd, dat met een geringe beperking de verbinding weer normaal was te noemen. ■yjyAT de toekomst voor Indonesië brengen zal, weet niemand, maar het staat vast, dat de volkeren daar steeds meer naar zelfstandigheid zul len gaan streven en dat het ontwaken der Aziatische volksgemeenschappen door niemand meer zal kunnen wor den tegengehouden of teruggedrongen Wat ons bij deze natuurlijke ontwik kelingsgang bovenal met bezorgdheid moet vervullen, is de toekomst der ka tholieke kerk in deze gewesten en het is daarop, dat gedurende deze week voor Pinksteren telken jare onze gods dienstige aandacht wordt gevestigd. Is Indonesië, wanneer het zelfstan dig wordt, in staat binnen afzienbare tijd zelf de leiding der katholieke kerk in handen te nemen? Er is in het uitgebreide eilandenrijk van de Indische Archipel slechts één eiland, waar de vooruitzichten in do- ze werkelijk zeer gunstig zijn en dat is Flores. Op een bevolking van 425 duizend katholieken hebben de beide priester-seminaries reeds een paar honderd studenten en zijn er reeds een kleine twintig inlandse priesters in de zielzorg werkzaam. Op Flores treft men gebieden aan, waar men reeds nu kan spreken van een gewoon paro chieleven, zoals wij dat kennen. Ner gens is de toekomst voor de katholie ke kerk zo hoopvol als hier en we mogen er aan toevoegen, dat nergens de toestand zo rustig is als in deze gebieden. JJAARBIJ staat bijv. Java ver ten achter. Op de vraag, of Java ver genoeg is om een zelfstandig bisdom te worden antwoordde Mgr Willekens in zijn laatste Vastenbrief: „Eerst wan neer een missieland zijn eigen kerken bouw en werken van christelijke naastenliefde bekostigt en vooral, zo dra het zijn eigen priesters niet meer uit andere landen behoeft te krijgen, maar voldoende priesters en klooster lingen oplevert uit eigen land, eerst dan wordt een missieland zelfstandig". De bisschop wees er dan op, dat steden als Batavia en Buitenzorg wel enkele waardige kerkgebouwen heb ben, maar dat vele parochies zich nog met noodkerken moeten behelpen, terwijl bovendien de sterke uitbreiding der stad een aantal nieuwe parochies vraagt. Op het platteland leeft welis waar het besef, dat de mensen zelf moeten offeren voor hun kerken en hun priesters, maar wat de godshui zen betreft, is daar nog alles te doen. Het zwakke punt is evenwel, dat 't aantal roepingen voor priesters en kloosterlingen veel te laag is. Op 25 duizend katholieken, die het Vicariaat Batavia telt, zijn er van de 55 pries ters slechts 3 Indonesiërs en 2 Indo- Europeanen; van de 43 Broeders zijn er 2 Indonesiërs en 1 Indo-Europeaan. Voor de meisjes liggen de cijfers iets gunstiger. Van de 247 zusters zijn er 18 Indonesische en 47 Indo-Euro- peaans. Of zal ze misschien niet een zeer moeilijke periode tegemoet gaan' Gedurende deze week voor Pinkste ren worden we opgeroepen tot gebed voor Indië. Moge dit gebed bezield worden door innig meeleven voor „de kleine kudde", die de katholieken daar ginds op het moment nog werkelijk zijn. TN DE GISTEREN gehouden vergade. ring van ingelanden te Goes, kwam het bestuur met het voorstel een plan uit te voeren tot verdediging van de voor-oever bij het stoomgemaal, waar onlangs een grondafschuiving was ge constateerd. De hoofdopzichter, de heer Been hakker, gaf eerst een overzicht van dc resultaten der verrichte peilingen Daaruit bleek o.m. dat een van de drie oude zinkstukken totaal verdwenen was en de andere afgebroken. Het leg gen van nieuwe stukken was nodig n dan nog iets meer uit de oever, terwijl hij een nabestorting over 8000 M2 aan beval. De vergadering kon zich met een en ander verenigen, waarna hij ook het voorstel goedkeurde, waarbij het bestuur macht kreeg een geldle ning, ter bestrijding der kosten, aan te gaan. Op een vraag uit de vergade ring of een en ander reeds van invloed zou zijn op het dijkgeschot van dit jaar, werd ontkennend geantwoord. Van de werken die volgend jaar moe: ten worden uitgevoerd zal het afhan gen of het dijkgeschot wederom om hoog moet. De voorzitter deelde nog mede, dat het plaatsen van de lening groot 140.000 tegen 2% pCt. was mislukt. Men heeft haar moeten aangaan voor dertig jaar tegen 3—3y2 pCt. De heer Dekker vertelde ook nog, dat G.S. bezwaar hadden gemaakt tegen enkele onderdelen van de grensregeling met de Goese polder. Nader overleg zal worden gepleegd. Hoewel ongaarne had het bestuur besloten geen bezwaar te maken tegen de samenvoeging van de calamiteuze Oost-Bevelandse en Wil- helmina-polder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1949 | | pagina 1