Zeeland en Brabant behoeven
niet ongerust te zijn
Onze jongens in Indonesië
Indische
Missieweek
Bezoldiging leden Kon.
Landmacht voorlopig herzien
Ontstellend aantal
valse van Goghs
Be Luchtbrug zorgt weer voor
gehele bevoorrading
Prinses Margaret
in Zwitserland
Schelde-
Rijnverbinding
van de baan
NEDERLANDSE SPOORWEGEN ZEGGEN:
Na electrificatie Dordt-Boxtel en Zwaluwe-
Roosendaal volgt Diesel-verbinding
Vlissingen-Nijmegen
Centrale werkplaats
blijft in Tilburg
Enige regen
Poolse Bisschop tot
6 maanden veroordeeld
Befilé langs de baar
van generaal Spoor
J ANGS DE KATAFALK waarop de
overleden legercommandant, ge
neraal Spoor, in een gesloten kist in
het sterfnuis op het Koningsplein lag
opgebaard, passeerden gisterenmorgen
lange rijen van mensen, die ee laat
ste groet kwamen brengen.
Sultan van Djokja
garandeert veiligheid
Het zit nog niet goed in Berlijn
Auto geslipt bij
Bergen op Zoom
IN HET PALAIS ROSE
Hoe passen wij de stukhen aan elkaar
Ontspoorde D-trein-
wagon stremde
Den Haag-Haarlem
UIT deze cijfers blijkt dus, hoever
Java er nog van af is, om op gods
dienstig gebied „self supporting" te
worden. Dit moet ons met bezorgdheid
vervullen. Sterke communistische stre
vingen treden steeds meer aan de dag.
Wanneer de katholieke kerk op dit
ogenblik nog een factor is van wei
nig betekenis, hoe zal zij dan straks
enige invloed kunnen doen gelden?
De B*ede Watering en
de oeververdediging
VIJFDE JAARGANG No. 1392
ZATERDAG 28 MEI 1949
Uitgave: N.V. Uitgevers Mi). Neerlandfa.
Verschijnt elke werkdag. Bureau: Breda,
Reigerstraat 16, Tel.: Redactie 8181, Admini
stratie 8778. Redactieraad: A. F. J. Aernoudts.
C. J. v. Hootegem. A E. Langenhorst, Mr. Dr.
A. J. J. M. Mes, Mr. H B. B. de Rechter. Hoofd-
redacteur: J. J. H. A. Bruna Abonnements
prijs bij vooruitbetaling 3.90 per kwartaal,
per post 4.75. per week (uitsluitend bij niet-
postbesteliing) 0.30. Losse nummers 8 cent.
Postrek. no. 278841. Prijzen van buitenlandse
abonnementen worden op aanvraag verstrekt.
Voor God, Koningin en Vaderland
Advertentieprijs voor de gehele oplage: 0.25
per m/m. (Ingezonden Mededelingen 0.60
per m/m). Voor advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland, uitsluitend in de Zeeuwse
editie 0.10 per m/m. (Ingezonden Mede
delingen 0.25 per m/m). Staafwerk 3 cent
per m/m extra. Incasso wordt berekend. Voor
prijzen van de rubriek ,,'t Kleintje" wordt
verwezen naar de desbetreffende rubriek.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling niet
verlangen af te geven, worden vernietigd.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 75. Telefoon 2236 Bureau voor Zeeuws-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7. Telefoon 102. (Bijbureaux: OOSTBURG, Nieuwstraat 22. Telefoon 35; TERNEUZEN, Axelsestraat 45. Telefoon 2347)
(Van onze redacteur).
QP 1 JANUARI a.s. is de electrificatie van de spoorlijn DordrechtBoxtel
klaar, waardoor dus tot Maastricht in één stuk door „electrisch" kan
gereden worden. Wij schreven daarover al eerder. Evenals wij dat al de
den over het electrificeren van de spoorlijn Lage Zwaluwe-Roosendaal per
1 Mei 1950. In Zeeland en in West-Brabant heeft men zich naar aanleiding
van deze spoorwegplannen al ongerust gemaakt en zich afgevraagd of de
Directie van de N. S. deze gebieden zou laten „zitten".
yOOR ZEELAND maakte men zich
nodeloos ongerust, want per 1 Mei
jl. is er grote verbetering tot stand
gekomen door een snelle Dieselver
binding tussen Rotterdam en Vlissin-
gen.
Na Zeeland kan West-Brabant
zijn ongerustheid nu wegnemen,
want bij de N. S. te Utrecht verna
men wij, dat het de bedoeling is
per 1 Mei 1950 de Dieselverbindir.j
Vlissingen Rotterdam te ver-.nde-
ren in een Dieselverbinding Vlis-
singen-Bergen op Zoom-Roosendaal-
Breda-Tilburg-den Bosch-Nijmegen-
Arnhem.
Doordat deze Diesel-treinen op ver
schillende punten aansluiting geven
op het electrische net (Breda, den
Bosch), raken West-Brabant en Zee
land hierdoor voor een niet onbe
langrijk deel uit hun „stoom-isole-
ment". Immers een Diesel-verbinding
is voor dc reiziger bijna even ideaal
als con electrische trein.
GEEN VERDERE ELECTRI
FICATIE.
T)OOR het verwezenlijken van de
Diesel verbinding Vlissingen-Nij
megen komt men ook tegemoet aan
dc wensen tot een snellere reisgele
genheid, die in Breda bestaan ten
aanzien van betere verbinding met
Den Bosch en van dezelfde wensen
van den Bosch tot een betere ver
binding met Nijmegen, zodat de Spoor
wegen hopen, dat velen in Brabant
en Zeeland tevreden zijn gesteld en
de komende reisverbetering als een
soort Sinterklaas-surprise zullen be
schouwen.
Men vestigde evenwel onze aan
dacht erop, dat de plannen uiteraard
alleen doorgaan indien men geen moei
lijkheden met materiaal zou krijgen.
Pessimistisch keek men echter daar
bij niet.
De plannen houden tegelijkertijd in
dat t.a.v. electrificatie in Zeeland
voorlopig niets meer te verwachten
valt evenmin als aan verdere electri
ficatie in Brabant.
Na Dordt-Boxtel en Zwaluwe,
Roosendaal komt in het Zuiden tot
1952 niets meer aan de beurt, om
dat men eerst tussen Leiden en
Woerden, in Twente en in Fries
land en Groningen aan de slag wil
gaan.
NORMALE AFVLOEIING.
DE PARIJSE CONFERENTIE leverde
ook gisteren geen positief resultaat op
Vandaag komen de Ministers weer
bijeen om 15 uur.
GEORGES TATARESCU, ex-minister j
van Buitenlandse Zaken van Roeme-1
nic. zou zijn gearresteerd, beschul- j
digd van verduistering.
i
DE GEVANGENIS van Tebingtinggi j
is Zondag 1.1. leeggelopen. De 105 ge- j
vangenen overvielen de cipier, na-
men 1000 gulden mee en gingen er
vandoor. Reeds 47 uitbrekers zijn weer
in arrest.
IJET is begrijpelijk, dat in verband
met de electrificatie de gedach
ten van velen zijn uitgegaan naar een
mogelijk daaruit voortvloeiende be
perking van personeel. Nu is het zo,
dat de Spoorwegen met een te groot
personeel zitten.
Daarom worden sinds enige tüd
dan ook geen nieuwe mensen in
dienst genomen. Door pensioenering
e.d. vermindert het bovendien re
gelmatig terwyl er tenslotte ook an
dere maatregelen in voorbereiding
zjjn om een normale inkrimping van
het personeel te verkrijgen. Ten de
ze behoeft dus voorlopig geen grein
tje ongerustheid te bestaan, zo ver
zekerde men ons.
Ook ten aanzien van de centrale
werkplaats te Tilburg behoeft men dat
niet te zijn. Tilburg blijft zijn cen
trale werkplaats, waaraan circa 1500
mensen verbonden zijn, dus houden.
Men zal zich daar evenwel anders
moeten gaan instellen. Dat wil zeg
gen in de toekomst zal de werkplaats
te Tilburg hoofdzakelijk jestemd wor
den voor het Diesel-materieel, terwijl
het electrisch materieel naar de werk
plaats te Haarlem zal gaan.
Bepaalde plannen ten aanzien van
Roosendaal zijn er nog niet.
BEDUIDENDE VERANDE
RINGEN.
EEN VULCANISCHE UITBARSTING
van de Purace in Z.-Columbië heeft
17 studenten van de univrr3Tteit van
Popayan het leven gekost. Dc slacht
offers, van 15 tot 20 jaar oud, be
klommen de berg om de gevolgen te
onderzoeken van 3 lichte uitbarstin
gen van de laatste dagen. Slechts 2
studenten konden ontkomen.
DE FILMSTER Rita Hayworth werd
gisteren door de (communistische)
burgemeester van Vallauris bij Can
nes in de echt verbonden met prins
Ali Kahn, de 38-jarige zoon van de
fabelachtig rijke Aga Kahn.
KONINGIN MARY, de moeder van
Koning George van Engeland, vierde
op Hemelvaartsdag in goede gezond
heid haar 82ste verjaardag.
DE NIEZENDE JONGEN in Engeland
is nog steeds aan het niezen. Hij on
dergaat thans een nieuwe behande
ling, waarvan het effect over enkele
dagen moet blijken.
DE EX-POLITIEKE GEVANGENEN,
van Amsterdam zijn uit de landelijke
organisatie getreden, omdat commu
nisten daarvan geen lid meer mogen
zijn.
EEN BROODJE MET VLEES en een
uitsmijter hebben nog vastgestelde
Prijzen. Verder zijn de prijzen in res
taurants en broodjeswinkels vrijgela
ten. Ook blijft een „verplicht goed
koop menu" bestaan.
GERHARD EISLER, de communisten
leider in de V. S., die op een Pools
schip in een Britse haven werd ge
arresteerd, is gisteren vrijgelaten.
OOK CANADA heeft, evenals inder
tijd de V. S., de vordering op Neder
land ingevolge de z.g. civil-affairs-
voheningen (voorzieningen na de Be
vrijding) aanzienlijk verminderd. Mi
nister Lieftinck heeft Canada namens
de Regering dank gezegd.
OOR DE WATERMAN moet men
de post, die de opvarenden in Port
oaid nog kan bereiken, uiterlijk 2
Juni a.s. op de bus doen.
5 "pVENALS BREDA zal het Tilburgse
station een beduidende verande
ring ondergaan. Er zal, evenals in
Breda, een tunnel komen, die een on
dergrondse verbinding voor de reizi
gers tot stand zal brengen tussen het
eerste en het tweede perron. Het
tweede perron wordt daar 11 meter
breed en ruim 300 meter lang. (In
Breda worden de perrons 6 meter
breed en ruim 300 meter lang). Door
de verbreding van het Tilburgse twee
de perron zal één goederenspoor moe
ten vervallen, zodat er dan nog 3
overblijven. Dat betekent, dat Til
burg offers aan de rangeerdienst zal
moeten brengen, en dat wil meteen
een voordeeltje voor den Bosch en
Boxtel zeggen.
Een aardige bijzonderheid is, dat
de bestaande kap op het tweede per
ron te Tilburg gehalveerd zal wor
den en dat een helft ervan zal die
nen voor de overkapping van het
Bredase tweede perron.
Dat is dus een broederlijke verde
ling tussen Breda en Tilburg.
Een belangrijk verschil tussen Bre
da en Tilburg is, dat in Breda tussen
de perrons één spoor komt en in Til
burg twee. Dit omdat de ruimte in
Breda nog beperkter is dan in Til
burg. In de Baroniestad zit nen na
melijk vrijwel vlak tegen de goede
renloods aan! En alhoewel men wel de
bedoeling heeft gehad de goederen
loods te verplaatsen, is men van dit
kostbare werkje voorlopig liever af
gestapt/ Aan een nieuw station te
Breda, dat toch wel hard nodig is,
denkt men zelfs helemaal niet.
Een groot vraagstuk voor Tilburg
is de overweg bij Koe- en Heuvel
straat. Reeds lang is men ever dat
probleem aan dc gang met de ge
meente, maar uitgedokterd is het nog
steeds niet. Kort geleden zijn weer
nieuwe onderhandelingen geopend,
die een beslissing moeten brengen in
het vraagstuk of er ter opheffing van
de nare verkeersstop een tunnel of
een hoogspoor zal moeten komen. Het
is niet ondenkbaar, dat de oplossing
van het probleem in de vorm van
een compromis zal gaan. Namelijk:
de spoorweg iets omhoog cn de straat
iets omlaag. Was het alvast maar zo
ver, zucht men in Tilburg, en gelijk
heeft men!
Ze zag alleen de ruggen van
motorpolitie
JT>E ZWITSERSE Regering wilde
geen risico nemen, toen Prinses
Margaret van Engeland, gisteren in
een zwaar gepantserde sloep van het
Zwitserse leger een tocht over het
meer van Genève maakte. Behalve
gewapende militaire bewaking en vier
detectives in burger aan boord van
haar sloep, werd de Prinses gevolgd
door een andere sloep, die geünifor
meerde politiemannen en drie zwem-
kampioenen aan boord had. Toen zij
aan de oever van het meer kwam,
werd de Prinses luid toegejuicht en
boven alles uit klonk de stem van
een Zwitserse meisje, dat in haar dia
lect riep: „Comme elle est choux"
(wat een snoesje is ze).
Zwitserse kranten oefenden intus
sen kritiek op de veiligheidsmaatre
gelen, waarinee de „betoverende
sprookjesprinses Margaret van Enge
land" werd omgeven. Verschillende
bladen merkten op, dat de Prinses
droevig keek, en de „Tribune de Lau
sanne" schreef: „Als ge bedenkt, dat
zij van Zwitserland practisch niets
zag dan het profiel van onze motor
politie, dan moet ge wel toegeven:
dat zij geen enkele reden had om erg
opgetogen te zijn".
TN EEN in dc legerorders opgenomen r Ook zal niet worden overgegaan tot
w\ï«!elr\i.!Xl a tovnorAr/lniónn' 1A A1" nniror mAnlll R1 i 1
Weersverwachting, geldig tot
vanavond:
Meest zwaar bewolkt met op de
meeste plaatsen enige regen. Ma
tige, hier en daar krachtige wind
tussen Zuid en West. Aanhoudend
vrij koud weer voor de tijd -an
het jaar.
Vandaag: zon onder 20.45 uur.
Maan onder 22.06 uur. Morgen:
zon op 4.29 uur. Maan op 4.53 uur.
Zon onder 20.46 uur. Maan onder
23.13 uur. Maandag: zon op 4.28
uur. Haan op 5.45 uur.
ministeriële kennisgeving wordt
gezegd, dat in de loop van 1949 een
nieuwe bezoldigingsregeling voor het
militaire personeel der Kon. Land
macht zal worden vastgesteld. Deze
regeling zal althans wat de bezol
digingen der gehuwde militairen be
treft terugwerken tot 1 Januari
1948 en gepaard moeten gaan met wij
zigingen in verschillende voorschrif
ten.
Een voorlopige regeling zal m.i.v. 1
Juni 1949 worden toegepast.
Deze regeling loopt dus vooruit op
een andere, die nog definitief moet
worden vastgesteld. De noodzakelijke
herberekeningen over het tijdvak 1
Januari 1948 tot 1 Juni 1949 zullen
eerst plaats kunnen hebben nadat de
laatstbedoelde regeling is verschenen.
Niemand zal tengevolge van deze her
berekening worden verplicht tot te
rugbetaling van bedragen, waarop hij
over het genoemde tijdvak tevoren,
T)E KERKVERVOLGING in Polen,
we meldden dit reeds eerder, be
gint langzaam doch beangstigend ze
ker een uitermate bedenkelijke vorm
aan te nemen. Radio Vaticaanstad
heeft meegedeeld, dat voor de eerste
maal de Poolse censuur de bekend
making heeft verboden van een her-
derlijk schrijven van het Episcopaat.
Uit Warschau is bovendien vernomen,
dat in pers en via de radio een hefti
ge critiek is losgebrand op de natio
nale Bedevaart naar het heiligdom
van O. L. Vrouw van Czestochova,
waaraan meer dan 20.000 gelovigen
deelnamen.
In de „Daily Herald" lazen we bo
vendien nog het volgende opzienba
rende bericht. Mgr. Karol Niemira,
bisschop van Wawrazyn, is veroor
deeld tot zes maanden gevangenis
straf. De reden van deze veroordeling
was, dat Z.H. Excellentie het had
aangedurfd om twee „dames" uit Zijn
paleis te doen verwijderen, die daar
niets anders kwamen doen dan het
de bewoners lastig maken. Zes paro
chianen, die hun Bisschop daarbij
hielpen, werden veroordeeld tot ieder
drie maanden gevangenisstraf,
op grond van de tot dusver geldende
bepalingen, recht had.
terugvordering voor zover mocht bly
ken. dat een militair na 1 Juni 1949
teveel heeft genoten, doordat de de
finitieve voorschriften voor hem on
gunstiger zijn dan de bepalingen van
deze voorlopige regeling.
De meeste militairen zullen door
de toepassing van deze regeling in
bezoldiging vooruitgaan. Voor zover
zulks niet het geval is, is dit een ge
volg van het feit, dat de belangheb
benden tot dusver in verhouding tot
andere militairen te hoog werden be
zoldigd.
Onder hen waren vele autoriteiten,
leden van de voorlopige Federale Re
gering. leiders der deelstaten, militai
re en civiele autoriteiten en particu
lieren van alle standen en landaar
den. De chapelle ardente was sober
met bloemen versierd afkomstig van
de Regering, de Hoge Vertegenwoor
diger van de Kroon, familieleden en
vrienden.
De kist was afgedekt met de Ne
derlandse driekleur, waarop de helm
van de overledene en een kussen met
zijn onderscheidingstekenen lagen. Dc
erewacht werd gevormd door officie
ren van alle onderdelen van het leger.
Aanklacht van Jhr. W.
Sandberg
THR. W. SANDBERG, directeur
van het Sted. Museum in Am
sterdam, heeft een aanklacht inge
diend teneinde te pogen paal en perk
te stellen aan het door vervalsing van
schilderijen in discrediet brengen van
de grootste moderne Nederlandse
schilder Vincent van Gogh.
In het buitenland zijn meerdere
valse van Goghs voor grof geld aan
de man gebracht, met name twee
zelfportretten. een landschap en
„slaapkamer te Arles". Deze schilde
rijen waren van een valse handteke
ning voorzien, zodat bedrog kennelijk
de bedoeling van de (onbekende) ver
vaardiger (s) moet zijn geweest.
De betreffende doeken zijn tegen
exhorbitant hoge prijzen, o.a. 100.000
dollar voor een der zelfportretten,
naar Amerika verkocht. Aanleiding
tot deze vervalsingen wordt door Jhr.
Sandberg o.a. gezien in het tot dan
toe niet bekend zijn van de productie
uit een bepaalde vroege periode van
de schilder. Daar men veronderstelt,
dat van Gogh in die tijd toch vele
doeken vervaardigde, komt men tel
kens weer met z.g. nieuwe ontdek
kingen. In het Sted. Museum in Am
sterdam is bereids een hele collectie
werken van Vincent van Gogh bijeen
gebracht, waarvan de experts aanne
men, dat ze vals zijn.
„Vincent bij kaarslicht", dat in 1888
te Arles zou zijn geschilderd wordt
door Jhr. Sandberg en andere deskun
digen voor een vervalsing gehouden.
Inmiddels is het verkocht voor 100.000
dollar aan de Amerikaanse filmmag
naat William Goetz.
JJE SULTAN VAN DJOKJA heeft.
de volgende bekendmaking uit
gegeven.
Na de terugtrekking van de Neder
landse strijdkrachten zal aan ieder,
ook aan degenen, die reeds in dienst
zijn bij de voorlopige Federale Rege
ring. zonder onderscheid van ras en
godsdienst, veiligheid van lijf en goed
bij voortduring worden gegarandeerd
In het bijzonder zal er voor worden
gezorgd, dat geen represaille-maatre
gelen legen wie dan ook genomen wor
den. Na het herstel van de republi
keinse regering te Djokja blijft voor
iedereen gelegenheid openstaan onge
hinderd Djokja te verlaten.
De bekendmaking was opgesteld in
het Indonesisch en het Javaans.
Jan de Winter, B 158, Kwaden-
damme, is chauffeur. Op zijn
tochten door Java ontmoette
hu zijn vriend van Kwaden-
damme, Geert Nagelkerke.
Pauw Wagtmans en
Rinus Konings,
beide uit de Dorp
straat te St. Wille
brord. zijn neven.
In Semarang zijn
ze „slapies"!
Paul Staal Emiliapoldcr D 8. Drimmelcn,
(met stofbril), houdt van Semarang en van
Nederland. H(j hoopt gauw weer thuis
tc zijn.
Antoon Huybregts, Dijk-
laan 61, Breda, is auto
monteur bij het 41e Ge
nie-Park. Hij verblijft
momenteel te Tjimahi.
OET ENGELSE en het Amerikaan-
se militaire treinverkeer naar en
van Berlijn is tijdelijk gestaakt, aldus
is officieel tc Berlijn bekend ge
maakt.
Volgens Britse en Amerikaanse
functionarissen heeft men dit besluit
genomen, nadat eergisteren de Britse
trein uit Bielefeld en de Amerikaan
se uit Frankfort te Potsdam in de
Sovjet-zone tot stilstand zijn gebracht.
De Britse trein kwam met 9 uur ver
traging te Berlijn aan, de Amerikaan
se met bijna 24 uur.
De Sovjet-Russische autoriteiten
hebben gisteren geweigerd goederen
treinen voor Berlijn door te laten,
waarvoor zij als roden aanvoeren, dat
de lijnen overbezet zijn als gevolg
van dc Berlijnse spoorwegstaking.
Het passagiersverkeer tussen de zo
nes heeft tot Potsdam normaal voort
gang. Het goederen- en passagiers
vervoer over de weg is eveneens nor
maal. De vrachtauto's met voorraden
voor Berlijn kunnen de zonegrens
zonder moeilijkheden passeren.
Door het Sovjet-Russische besluit
niet langer treinen naar Berlijn te
accepteren, is de bevoorrading van
de voormalige Duitse hoofdstad.
Dokter uit Souburg gewond
FAokter B. uit Souburg, die met zijn
auto op de Wouwseweg tussen
Eergen op Zoom en Wouw in de rich
ting van laatstgenoemde gemeente
reed, kwam door de gladheid van de
weg, ter hoogte van De Roskam te
slippen, met het gevolg, dat hij met
de reehtervoorzijde van zijn auto tegen
een boom botste. Het voertuig sloeg
daarna om en kwam tegen een andere
boom tot stilstand, De besuurder
brak hierbij zijn sleutelbeen en liep
voorts inwendige kneuzingen op. In de
auto zaten ook twee kinderen van de
dokter, doch deze kwamen met de
schrik vrij. De auto werd grotendeels
vernield.
Nadat dokter Voermans geneeskun
dige hulp had verleend, is het slacht
offer naar het ziekenhuis overge
bracht. De Rijkspolitie van Wouw
heeft de zaak in onderzoek.
weer geheel van de Luchtbrug af
hankelijk.
Welsiwaar is het verkeer per auto
normaal doch hiermee kunnen dagelijks
slechts enkele honderden tonnen goe
deren naar Berlijn vervoerd worden,
terwijl de luchtbrug elke dag 6 a 7000
ton voor haar rekening neemt.
De Sovjet-Russische autoriteiten
hebben inmiddels de Engelsen en
Amerikanen verzocht nog slechts van
de middelste luchtcorridor gebruik te
maken met het oog op de zomerma-
noeuvres van de Sovjet-Russische
luchtmacht. De Britten en Amerikanen
hebben hiertegen geprotesteerd.
Verstrekkende conclusie van
„Het Laatste Nieuws"
TV'AAR „Het laatste Nieuws"
schrijft, hebben dc Antwerpse
havenkringen de indruk, dat de
jongste poging der Belgische Rege
ring om tot een behandeling te ge
raken van het vraagstuk der Bel
gisch-Nederlandse waterwegen als
mislukt beschouwd kan worden. De
Regering zou het namelijk niet eens
kunnen worden over de Belgische
afgevaardigden naar de Nederlands
Belgische commissie ter bestudering
van het probleem der haven
waterwegen.
De verklaringen van Spaak in het
parlement hebben in het bijzonder tot
de opvatting geleid, dat de voorzitter
van de Kamer, Frans van Cauwelaert
geen deel van deze Belgische dele
gatie zal uitmaken, zoals oorspron
kelijk werd verondersteld.
Het blad voegt hieraan toe: ..Het
spreekt vanzelf dat men aan Belgische
zijde bereid moet zijn een billijk deel
van de kosten van een Moerdijkka
naai te dragen.
Dit deel dient in verhouding te
slaan tot het gebruik, dat Antwerpen
van het gevraagde kanaal zal maken
én hierbij dient rekening gehouden
te worden met de Nederlandse wen
sen ten aanzien van de economische
ontwikkeling van Noordbrabant".
„Het laatste Nieuws" spreekt ten
slotte de wens uit dat „na deze mis
lukte poging, de haven- en rivieren
kwestie in de toekomst,
wanneer de drie landen een econo
mische unie vormen, opnieuw aan
een onderzoek zal worden onder
worpen".
T>E D-TREIN uit Parijs, die gisteren
om 8.50 uur uit Roosendaal was
vertrokken, passeerde omstreeks elf
uur het station Lisse. Doordat een
wissel te vroeg was omgehaald ont
spoorde de laatste (lege) goederen
wagon. Deze werd dertig meter mee
gesleurd met als gevolg, dat draden
van seinen en wissels werden ver
nield. Persoonlijk ongelukken kwa
men niet voor.
Wel wérd tengevolge van dit ong:-
val het treinverkeer van Haarlem
naar Leiden v.v. tot ongeveer half
twee geheel gestremd. Het passa
giersvervoer kon echter, dank zij de
snelle en doeltreffende maatregelen
van de Spoorwegen, met bussen vrij
wel zonder vertraging worden voort
gezet. Tegen drie uur was de toestand
weer dermate verbeterd, dat met een
geringe beperking de verbinding weer
normaal was te noemen.
■yjyAT de toekomst voor Indonesië
brengen zal, weet niemand, maar
het staat vast, dat de volkeren daar
steeds meer naar zelfstandigheid zul
len gaan streven en dat het ontwaken
der Aziatische volksgemeenschappen
door niemand meer zal kunnen wor
den tegengehouden of teruggedrongen
Wat ons bij deze natuurlijke ontwik
kelingsgang bovenal met bezorgdheid
moet vervullen, is de toekomst der ka
tholieke kerk in deze gewesten en het
is daarop, dat gedurende deze week
voor Pinksteren telken jare onze gods
dienstige aandacht wordt gevestigd.
Is Indonesië, wanneer het zelfstan
dig wordt, in staat binnen afzienbare
tijd zelf de leiding der katholieke kerk
in handen te nemen?
Er is in het uitgebreide eilandenrijk
van de Indische Archipel slechts één
eiland, waar de vooruitzichten in do-
ze werkelijk zeer gunstig zijn en dat
is Flores. Op een bevolking van 425
duizend katholieken hebben de beide
priester-seminaries reeds een paar
honderd studenten en zijn er reeds een
kleine twintig inlandse priesters in de
zielzorg werkzaam. Op Flores treft
men gebieden aan, waar men reeds nu
kan spreken van een gewoon paro
chieleven, zoals wij dat kennen. Ner
gens is de toekomst voor de katholie
ke kerk zo hoopvol als hier en we
mogen er aan toevoegen, dat nergens
de toestand zo rustig is als in deze
gebieden.
JJAARBIJ staat bijv. Java ver ten
achter. Op de vraag, of Java ver
genoeg is om een zelfstandig bisdom
te worden antwoordde Mgr Willekens
in zijn laatste Vastenbrief: „Eerst wan
neer een missieland zijn eigen kerken
bouw en werken van christelijke
naastenliefde bekostigt en vooral, zo
dra het zijn eigen priesters niet meer
uit andere landen behoeft te krijgen,
maar voldoende priesters en klooster
lingen oplevert uit eigen land, eerst
dan wordt een missieland zelfstandig".
De bisschop wees er dan op, dat
steden als Batavia en Buitenzorg wel
enkele waardige kerkgebouwen heb
ben, maar dat vele parochies zich nog
met noodkerken moeten behelpen,
terwijl bovendien de sterke uitbreiding
der stad een aantal nieuwe parochies
vraagt. Op het platteland leeft welis
waar het besef, dat de mensen zelf
moeten offeren voor hun kerken en
hun priesters, maar wat de godshui
zen betreft, is daar nog alles te doen.
Het zwakke punt is evenwel, dat 't
aantal roepingen voor priesters en
kloosterlingen veel te laag is. Op 25
duizend katholieken, die het Vicariaat
Batavia telt, zijn er van de 55 pries
ters slechts 3 Indonesiërs en 2 Indo-
Europeanen; van de 43 Broeders zijn er
2 Indonesiërs en 1 Indo-Europeaan.
Voor de meisjes liggen de cijfers
iets gunstiger. Van de 247 zusters zijn
er 18 Indonesische en 47 Indo-Euro-
peaans.
Of zal ze misschien niet een zeer
moeilijke periode tegemoet gaan'
Gedurende deze week voor Pinkste
ren worden we opgeroepen tot gebed
voor Indië. Moge dit gebed bezield
worden door innig meeleven voor „de
kleine kudde", die de katholieken daar
ginds op het moment nog werkelijk
zijn.
TN DE GISTEREN gehouden vergade.
ring van ingelanden te Goes, kwam
het bestuur met het voorstel een plan
uit te voeren tot verdediging van de
voor-oever bij het stoomgemaal, waar
onlangs een grondafschuiving was ge
constateerd.
De hoofdopzichter, de heer Been
hakker, gaf eerst een overzicht van
dc resultaten der verrichte peilingen
Daaruit bleek o.m. dat een van de drie
oude zinkstukken totaal verdwenen
was en de andere afgebroken. Het leg
gen van nieuwe stukken was nodig n
dan nog iets meer uit de oever, terwijl
hij een nabestorting over 8000 M2 aan
beval. De vergadering kon zich met
een en ander verenigen, waarna hij
ook het voorstel goedkeurde, waarbij
het bestuur macht kreeg een geldle
ning, ter bestrijding der kosten, aan
te gaan. Op een vraag uit de vergade
ring of een en ander reeds van invloed
zou zijn op het dijkgeschot van dit
jaar, werd ontkennend geantwoord.
Van de werken die volgend jaar moe:
ten worden uitgevoerd zal het afhan
gen of het dijkgeschot wederom om
hoog moet.
De voorzitter deelde nog mede, dat
het plaatsen van de lening groot
140.000 tegen 2% pCt. was mislukt.
Men heeft haar moeten aangaan voor
dertig jaar tegen 3—3y2 pCt. De heer
Dekker vertelde ook nog, dat G.S.
bezwaar hadden gemaakt tegen enkele
onderdelen van de grensregeling met
de Goese polder. Nader overleg zal
worden gepleegd. Hoewel ongaarne had
het bestuur besloten geen bezwaar te
maken tegen de samenvoeging van de
calamiteuze Oost-Bevelandse en Wil-
helmina-polder.