Contacten met de Duitse jeugd
Witte Polo's
Uralt Caoenüeï
Stichting voor de landbouw
district Oost-Z.-tflaanderen
F ritsje wou oliebollen eten
HANDELSAVONDSCHOOL
Joseph Goebbels ontmaskert
zich in zijn Dagboek
Joh. P, van der Ven
DE STEM VAN WOENSDAG 7 JULI 1948
Op een internationaal congres te Miinchen
bleek een honger naar voorlichting
te bestaan
Onomlijnde
idealen
De propaganda-motor van het Derde Rijk
Het Nazi-bederf
Maar Pa vond, dat hij zich aan
de wet moest houden
Handelsregister en
maatstok
2° S'ngen we dan op weg voor onze
gevaarlijke expeditie, wel bewust,
hoezeer Mussolinüs ideaal van het
„pcricolosamente vivere" in vervulling
is gegaan voor de vaderlandse oliebol
len-genieter. Eerst wandelden we naar
het Handelsregister, om de Inschrij
ving van de ondernemer te controle
ren Fritsje liep voorop, met de gebrui
kelijke uitrusting van de feestganger,
een duimstok voor de oliebollen en een
weegschaal voor eventuele poffertjes,
m zijn handen. Mijn vrouw Jiad nog
«e Staatscourant van 10 Juni 1947, no.
MARKTEN
WATERSTANDEN
Officiële mededelingen
TE KOOP
GOE5
TE KOOP
5 P. K. HEEMAF-
MOTOR
slagersknecht of
leerling
AVONDVAKTEKENSCHOOL
EN TEXTIELSCHOOL
TE HULST
Uralt Gaoenöd
TEN SPOEDIGSTE
Namens Districtsbestuur v. d. Stich
ting van de Landbouw in Obst-Z.-
Vlaanderen.
C. J. VERCAUTEREN
E. FASSAERT - LAMSWAARDE TEL. 2
VEEVOEDERS en KUNSTMEST
STOFFEN
Granen, Zaden en Peulvruchten
CENTRALE VERWARMING
(Van een bizonder e verslaggever
\\Janneer men verneemt, dat Nederland op het lie Internationale „eugd-
congres te München door een 60 man sterke delegatie was vertegen
woordigd dan zal menigeen zich onwillekeurig afvragen, wat het motief was
om een jarenlang verbroken contact met de Duitse jeugd nu plotseling te
gaan Herstellen. De hoofdreden was ongetwijfeld deze, dat het gedeelte van
de Duitse jeugd, dat sinds de ineenstorting op zoek is naar een nieuw ge
loof, naar een nieuw ideaal, vanuit het buitenland gesteund behoort te wor
den in het belang van Duitsland en het buitenland zelf, in het belang van
liet algemeen welzijn van de volkeren in Europa.
Uet zou onverantwoord zijn degefien
in de steek te laten, die temidden
van een enorme verwarring op gees
telijk gebied tasten en zoeken naar
nieuwe zekerheden. Daardoor zou men
slechts een broedplaats van verbitte
ring en haat, van wanbegrip en eigen
waan kweken. Om een dergelijke ca-
tastrophale richting in de mentaliteit
van do Duitse jeugd te voorkomen,
om integendeel hen te bevrijden uit
hun isolement, om hun vertrouwen-, te
geven in grondslagen, die voldoende
vastheid bieden voor een vreedzame
maatschappij; daarom hebben de
meeste Nederlandse jeugdorganisaties
(de Joodse jeugdorganisatie uitgezon
derd) gehoor gegeven aan de uitnodi
ging die hen van uit Muenchen be
reikte.
Een delegatie werd amengesteld,
die alle in Nederland aanwezige stro
mingen op levensbeschouwelijk en po
litiek gebied vertegenwoordigde. Na
een reis van 24 uur kwam zij Vrijdags
s'avonds 11 Juni op de plaats van be
stemming aan.
De deelnemers werden ontvangen
in een reusachtig tentenkamp, dat in
„Dorpen" was onderverdeeld en waar
ongeveer 1600 personen van alle natio
naliteiten gedurende een week een
onderdak vonden. De ellendige mate
riele omstandigheden in aanmerking
genomen, was het Congres uitstekend
georganiseerd. De Duitse jeugd, die
daar aanwezig was, kon men tot de
elite van de jongere generatie rekenen
Hot zwaartepunt van deze bijeen
komst lag in het gesprek van man
tot man, terwijl men voorts in de sec
tievergaderingen, de z.g. „Arbeitsge-
meinschaften" enigszins een beeld kon
verkrijgen van de geestelijke toestand.
Iedere „Arbeitsgemeinschaft" ón to
taal waren er 13) had haar eigen on
derwerp van bespreking, zoals o.m.
„Wat kan de Jeugd voor de vrede
doen?", „Behoort de klassenstrijd tot
het verleden?", „Persoon en gemeen
schap", „Arbeiders en studenten", enz.
MASSAVERTONING.
dat de Duitse jeugd daardoor een be
ter inzicht kreeg in de ellende die
West-Europa is aangedaan.
Het is te betreuren, dat liet Chris
telijk element in deze grote bijeen
komsten op de achtergrond geraakte,
terwijl een zuiver humanistisch ideaal
dat niet duidelijk werd omschreven,
als leidend beginsel voor de verstand
houding van de mensen onderiing
werd gesteld.
Bijzonder graag citeerde men grote
denkers cultuur-philosophen en schrij
vers als alleenzaligmakende verlossers.
Zelfs de mystieke levensbeschouwingen
uit het Verre Ooten en ihet name fi
guren als Gandhi vermochten een
grote aantrekkingskracht op sommi
gen uit te oefenen. In de gedeeltelijk
verwoeste Domkerk hield tijdens de
Hoogmis op Zondagochtend de tach
tigjarige Kardinaal von Faulhaber 'n
preek, waarin hij een grootse visie
gaf op de waar-den. die het Katholiek
geloof inhield. Het was opvallend, hoe
hij steeds de meest fundamentele
Goddelijke en Kerkelijke geboden be
nadrukte, alsof deze voor de tegen
woordige Duitse Katholieke jeugd niet
meer als eerste beginselen golden. Al
leen door een diep geloof en een grote
liefde tot God en de mensen konden
de puinhopen op moreel en godsdien
stig gebied opgebouwd worden.
DE SECTIEVERGADERINGEN.
TNe algemene vergaderingen, die daar
buiten nog gehouden werden, had
den veelal het karakter van een mas
sa-vertoning, waar de demagogie van
buitenlandse en Duitse sprekers de
menigte vaak tot een daverend, doch
zinloos applaus wist aan te zetten.
Over het algemeen waren de toespra
ken voor dit duizendkoppige audito
rium vaag idealistisch cn daardoor
wenigzeggend.
Een uitzondering hierop maakte o.a.
de Franse philosooph en schrijver
Emanuel Mounier, die een boeiend
betoog hield over de ziekten van de
jeugd, nml. het volstrekte scepticisme
tegenover elk ideaal, dat hun werd
voorgehouden, en de angst voor de
toekomst.
Vercors, de schrijver van „Silence
de la Mer" heeft er goed aangedaan
het standpunt van een Franse ver
zetsman naar voren te brengen, om-
JJet samenzijn in de sectievergade
ringen had in zoverre een bevre
digend resultaat, dat ieder zijn over
tuiging duidelijk en klaar moest for
muleren en dat ieders mening werd
gehoord. Daar bleek dat de Duitse
jongeren, die op het Congres aanwe
zig waren, voldoende critische zin be
zaten om gelijkwaardig aan het debat
deel te nemen. Het scheen zelfs alsof
velen zich reeds een visie hadden ei
gen gemaakt, hoewel deze visie meest
al op zuiver economische en politieke
factoren betrekking had.
Overal, maar in het bijzonder in de
sectievergaderingen zocht men binnen
liet raam der democratie een uitweg
uit de heersende noodtoestand via een
of ander poiitiek-cconomisch systeem
dat sterk sociaiistich gekleurd was.
„Die wirtschaftliche Lage" speelde
een gewichtige rol; zij moest de ver
klaring, en ook dikwijls de veront
schuldiging zijn voor wat zich op alle
andere gebieden voordeed. Van een
geestelijke moeheid was over het ai-
Het was soms tragisch om te ervaren,
dat men hen heeft blij gemaakt met 'n
idee, dat enerzijds voor deze jonge
lui voorlopig duister, maar desondanks
verleidelijk begrip blijft, en anderzijds
slechts een min of meer hanteerbare
vorm is, waarin het staatkundig leven
van een volk is gegoten.
Wat dit laatste betreft, is hun voor
stelling nog zeer troebel. Men trof lie
den, die aan dit idee een betekenis
toekenden, die alle verhoudingen te
buiten ging. Zij geloofden in een de
mocratie ais in een wereldbeschou
wing, die voor elke ordening maat
staf is.
Dergelijke min of meer verwarde
en extreme opvattingen over demo
cratie werden zeer zeker niet verhel
derd, toen op een gegeven moment
een gewiekste Engelse debatleider in
één van de vele discussiekringen de
opmerking meende te moeten lance
ren, dat de godsdienstige gezindheid
der mensen slechts een kwestie van
een etiket was. („Religions are only
labels"). In deze debatgroep, waar o.
m. als ethische grondslag voor een ge
zonde gemeenschap de leuze werd
voorgesteld: „wat Gij niet wilt, dat U
geschiedt, doet dat ookeen ander
niet" besliste de meerderheid van
stemmen, wanneer men over deze al
lerbelangrijkste zaken een resolutie
wilde aannemen. J. M. H.
TjiR staat op de kaft van het boek, dat de vertaalde fragmenten van het Dag-
boek van Joseph Goebbels bevat, een man met een reusachtige schreeuw-
bek. Ons dunkt dit een foutieve typering van deze boosaardigste aller Nazi's.
Het dagboek geeft helemaal geen indruk van dedemagoog der volksverga
deringen, die Berlijn „veroverde", maar wel tekent het ten voeten uit de
koude, harde, demonisch berekende cynicus, die de waarheid en leugen han
teert als instrumenten voor het ene doel: de instandhouding van de macht
der Nazi's, de wereldheerschappij van Duitsland. En boven alles uit rijst
de torenhoge hoogmoed van deze man, die zich knapper en vernuftiger waant
dan wie ook ter wereld en die slechts één gevoelige plek toont in het pant
ser van koele berekening en eigenwaan: zijn onberedeneerde verering voor
de Fuehrer.
TTet zou aandoénlijk zijn, als het niet
zo belachelijk was, hoe deze intel
ligente man de onbenulligste uitlatin
gen van zijn hoofdman optekent als
ware het een nieuw evangelie, hoe hij
zwelgt van verrukking als hij zo
„heerlijk vertrouwelijk" met Hitier 'n
paar uur heeft mogen praten.
Losgeslagen van het geloof zijner
vaderen, zet hij voor zich nieuwe nor
men op, die in hun gruwelijke uit
werking een sterk intellect en een
ontoombare energie doen verdolen op
paden van 'n verbijsterende onmense
lijkheid.
Dat is de eerste en voornaamste in
druk, welke men vap deze Dagboek
fragmenten overhoudt.
Als men dit meer gedetailleerd na-
gaat en zich tracht te herinneren,
hoe we op instigatie en inspiratie van
deze meneer tijdens de oorlog zijn
voorgelicht, dan ontwaren we pas
goed hoe ons bewust en met duivelse
opzet vele raderen voor de ogen zijn
gedraaid. Dit komt vooral tot uiting
in de schildering van de resultaten
der - geallieerde luchtbombardementen.
Men weet, hoe die geminimaliseerd
werden, hoe men er als het ware over
heen praatte in alle officiële Duitse
uitlatingen. Het Dagboek echter stelt
met woede en spijt telkens weer vast,
hoe raak het geweest is en hoe totaal
onmachtig de Duitse luchtmacht daar
tegenover stond. En dan komt voor de
eerneen tiidens riit romrres niets te da§' hoe slecbt de organisatie was sgn
beuren In de nerooriliike gesprek-!dit overgeorganiseerde Duitsland, hoe
bespeuren, in cl peroorilijS- gesprek de strakke eenheid van het regime
ken vooral trad de drang, die bij deze
Duitse jongeren bestond, aan het
licht om met buitenlandei's in aanra
king te komen. Lij wilden precies on
ze opvattingen horen over allerlei po
litieke, economische en sociale proble
men. Van de vroege ochtend tot diep
in de nacht werd er gedebatteerd. Hun
honger naar voorlichting was eenvou
dig onverzadigbaar.
„DEMOCRATIE"
r\s term „Democratie" was wel een
van de zaken, die het middelpunt
van aller belangstelling vormde. Zij
werd eebruikt en helaas ook misbruikt.
slechts een gevel was, waan>» ter
touw getrokken werd door tientallen
elkaar het licht in de ogen niet gun
nende personen en instanties. Voor
Goebbels staat echter vast: hij heeft
gelijk, de Fuehrer heeft gelijk en wie
er anders over denkt is een stomme
ling of een verrader. Bizonder veel
gal wordt er uitgespuwd over de ge
neraals, die geen partijman zijn. Al
les wat er mis loopt wordt op hun kap
geschoven. Hitier wil ze tenslotte niet
meer zien, wil niet meer met hen aan
één tafel zitten. Er zijn echter ook en
kele Nazi-bonzen die voortdurend met
de zweep krijgen van de kleine Joep:
Rosenberg, Von Ribbentrop, Baldur
von Schirach en Frank. Toch behou-
JjiRITSJE WAS JARIG en wilde graag oliebollen gaan eten, zo vertelt Mr.
Brongersma In het Nederlands Juristenblad. Hij wist een poffertjeskraam
op de Langeweg, en overijld te werk gaande als kinderen dat vaak doen
wilde hij meteen maar met vader en moeder daarheen gaan om zich aan
het begeerde gerecht te laven. Gelukkig is zijn vader bedachtzamer.
controleren, maar ik voorkwam deze
blamage. Mijn fiere terechtwijzing
„Neen, liefste, een Nederlander kent
de wet 1" deed haar blozen van
schaamte.
Gelukkig bleek uit het Handelsregis
ter, dat de ondernemer al meer dan
een maand in deze gemeente zijn be
drijf uitoefende; dat maakte de grote
oliebollen twee, en de kleine één cent
goedkoper.
De betrokkene ondervraagd.
„Fritsje", vroeg ik, „heeft die onder
nemer, die poffertjes verkoopt, zijn
bedrijf reeds langer dan gedurende een
aaneengesloten periode van één maand
in deze gemeente uitgeoefend Hét
kind keek me verbaasd aan, „Maar
longen dan toch", riep ik ontsteld uit,
„je wilt toch geen poffertjes eten zon
der je daarvan tevoren vergewist te
vi!1 Heb dan vergeten, dat
S'® artikel 12 van de Prijzen-
po ^amf-,PoI£ert3es' states Frites
tpr S* eetwaren voor gebruik
tei plaatse van verkoop 1947" de duur
van uitoefening van hot bedrijf be-
oefent? Woif^a °P de
oeient. wou je dan soms een oliebol
kopen, zonder nauwkeurig te hebben
vastgesteld wat het ding kosten mal?
Herinner jc je dan niet dat hot wl'
derrechtelijk aequivalent van een
vangenisstraf van vier jaren of een
geldboete van tienduizend gulden
krachtens artikel 12 van de PriisoDdrii
vings- en Hamsterwet je jengelen
bedreigt, wanneer je door handelen of
nalaten opzettelijk bewerkt of meoe-
bewerkt, dat een prijsvoorschrlft mee
wordt nagekomen? Een cent teveel be
taald voor een oliebol, cn je bent in
de greep van het misdrijf; je opspo
ring, aanhouding en voorgeleiding
kunnen worden verzocht en misschien
komt zelfs je signalement in het poli
tieblad."
Met tranen in de ogen en bleek van
aandoening betuigde de Jongen mij
zijn dankbaarheid voor mijn vaderlijke
leiding.
1UJ willen meenemen, om aan de hand
Mahshnp UaiIeie--prOZa'(. van 4.7. De ondernemer keek in spanning
Manshoit de prijzen ter plaatse te toe en ofschoon ik de middellijn en
yo togen we naar de zaak en ik vroeg
allereerst aan de juffrouw achter
de" toonbank, of de betrokkene ook
aanwezig was. Ze vroeg: „Welke betrok
kene?" Toen ik haar antwoordde: „De
betrokkene in do zin van artikel 6
der Prijzenbeschikking Poffertjes, Pa
tates Frites en soortgelijke eetwaren
voor gebruik ter plaatse van verkoop
1947" ging haar een licht op. „O die!"
riep ze, en liep naar achteren, waar
de betrokkene juist met het fornuis
bezig was. Zijn handen afwrijvend aan
zijn voorschoot kwam hij bij me, en
vroeg, waarmee hij mij van dienst
kon zijn. „Ik wilde alleen maar even
weten of U een bijzonder geval bent."
informeerde ik beleefd. Ik zag een
olijke tinteling in zijn ogen, toen hij
hoofdschuddend antwoordde: „Nee, ik
heb het wel geprobeerd, maar het is
me niet gelukt. De Directeur-Generaal
wilde er niet van weten." Ik wendde
mij tdt mijn wederhelft: „Nu vrouwtje
we kunnen gerust zijn, hier geldt ge
woon artikel 1 sub C."
vrouw en ik gingen aan een
«feitje zitten. Fritsje verboden we dat,
Hij is immers nog jong en sterk, en
ais we hem lieten staan en hij zijn
oorflje in zijn handen hield, viel hij
Voi i dp„"ov?rige gevallen" van arti-
C, afdeling a, nummer 2
«totten zijn grote oliebollen dus
©cn cent minder per stuk.
De gemiddelde grootte.
20dra de dampende oliebollen ons
nrnwrnf6. ge,sefveerd' togen we na-
meten om de gemid
delde middellijn te bepalen. Fritje-s
oliebol had een middellijn van 4.8 cm,
mijn viouw bracht het niet verder dan
de mijne op 5.3 bepaalde, was het mij
duidelijk, dat dit de zaak toch niet
meer kon redden. Het gemiddelde was
beneden de 5 cm, en daarmede waren
de litigieuze oliebollen van de categorie
sub C, afdeling a gedeclasseerd in de
categorie sub. C, afdeling b, wat een
verschil van niet minder dan vijf cent
per stuk uitmaakt. Ik hield de man
dit voor, maar eerst toen ontdekte ik,
met een niet middelmatig vernuft te
doen te hebben. „U kunt niet volstaan
met uw eigen oliebollen te meten," zei
hij scherpzinnig. „De minister heeft
de gemiddelde middellijn van de tota
liteit van oliebollen in dit bedrijf be
doeld. Kom mee, we gaan aan het
werk!" Vol wettelijke Ijver ging ik met
hem mee naar zijn voorraadstapel. Ik
kon niet ontkomen aan de indruk, dat
hij enkele oliebollen wat met de hand
van boven samenkneep, eer hij ze mij
ter meting gaf, om zo de diameter te
vergroten, maar in ieder geval was
het resultaat overtuigend. Het gemid
delde was 5.2 cm en de eer van de
ondernemer en zijn portemonnaie wa
ren gered. Ze1 mochten acht centen
kosten voor mijn vrouw en mij, die
aan een tafeltje zaten, en zeven cent
voor Fritsje, die stond.
Niet-mecbanische muziek.
"Woor mij was het een strop, en nog
niet eens de laatste strop op die
dag, want inmiddels was het half vijf
geworden en plotseling klonk van ach
ter een scherm muziek in het zaaltje.
Mijn hoop, dat het een clectrische
piano was, verdween toen ik achter
het scherm keek. De klanken, door
een bekoorlijke pianiste aan haar in
strument ontlokt, moesten worden aan
gemerkt als „andere dan mechanische
muziek" in de zin van artikel 4 en
ze verhoogden de wettelijk toegestane
maximumprijs van de oliebollen, in
clusief eventuele verpakking, met één
cent per stuk.
Mijn vrouw, die nooit uitblinkt in
wetskennis, maakte zich nog zorgen
over het feit, dat ze meende iets van
zuurwaren als aan de oliebol toege
voegd ingrediënt te proeven. „Kom,
kom", zei ik bemoedigend, „hoe kun Je
daar nu over tobben? Denk je soms
dat de Nederlandse wetgever een piet
lut is, die op allerlei kleinigheden acht
slaat? Neen, wij houden hier altijd de
grote lijn in acht, en toevoegingen van
zout, zuurwaren, suiker of dergelijke
,want deze opsomming is niet limita
tief), lelden krachtens artikel 3 Biet
'tot verhoging van de in de voorgaande
artikelen genoemde prijken." Het was
wel jammer, dat de bollen tijdens het
opmeten koud geworden waren en dat
we door al onze werkzaamheden de
tijd misten, er meer te eten, maar toen
we naar huis gingen, hadden we toch
het voldane gevoel, nu eens echt olie
bollen te hebben gegeten als Neder
landse burgers, die teveel eerbied voor
de wet koesteren, om er maar in ver
metel vertrouwen op de toepassing van
artikel 167, lid 2 Strafvordering op los
te leven.
den ze hun functies eenvoudig omdat
men geen geschikte plaatsvervangers
voor hen heeft. En hqj. Duitse volk was
nog wel zo hoog begaafd!
TTet is ontstellend, hoe Goebbels ook
hangt aan het dogma, dat de
Jood de inspirator is van alle kwaad
op deze wereld, dat alle aan Duitsland
berokkend onheil aan hem moet
worden toegeschreven. Bizonder ont
hullend is hieromtrent, wat Goebbels
op 13 Mei 19^43 optekent:
Men zou de vraag kunnen stel
len waarom er in de wereldorde eigen
lijk Joden zijn. Men zou evengoed
kunnen vragen waarom er colorado
kevers zijn. De natuur wordt beheerst
door de wet van de strijd. Steeds weer
zullen er parasitaire vormen zijn, die
de strijd versnellen en het proces van
selectie tussen sterken en zwakken
versterkenIn de natuur treedt
het leven steeds metee'n tegen de pa
rasieten op; in het leven der volken
is dat niet altijd het geval. Daaruit
vloeit eigenlijk het Joodse gevaar
voort. Er blijft de moderne volken dus
niets anders over, dan de Joden uit te
roeienDe volkeren, die de Jood
het eerst hebben doorzien en het eerst
gingen bestrijden, zullen in zijn plaats
de wereldheerschappij verwerven"
Men weet: dit zijn niet slechts ab
stracte bespiegelingen, dit is practijk
geworden in gruweldaden, welker
beestachtigheid en omvang we ons nóg
niet kunnen voorstellen.
TVTaar ook het Christendom en met
name de katholieken worden ver
scheidene malen in dit dagboek met
verachting en sarcasme bejegend.
De Fuehrer laat zich zeer scherp uit
over de aanmatigende houding van
de hogere en lagere geestelijkheid, zo
tekent Goebbels op. „De waanzin van
de christelijke heilsleer is immers
voor onze tijd volkomen onbruikbaar
geworden. Toch zijn er geleerde, ont
wikkelde mannen, met hoge posities
in het openbare leven, die dit geloof
kinderlijk trouw blijven. De Fuehrer
noemt daarvan een groot aantal bui
tengewoon sprekende, ten dele zelfs
groteske voorbeelden. Die waanwijze
papen weten natuurlijk precies hoe de
wereld in elkaar zit. Terwijl wijze en
zeer geleerde ménnen van wetenschap
zich een leven lang inspannen, om
slechts één van de geheimzinnige na
tuurwetten tc doorgronden, is een
kleine plattelandspastoor uit Beieren
in staat, daarover op grond van zijn
religieuse kennis, een o.ordeel te vel
len. Men kan voor dit weerzinwek
kende optreden alleen maar verach -
ting hebben. Een kerk. die met de mo
derne wetenschappelijke inzichten
geen gelijke tred houdt, is ten onder
gang gedoemd"Enzovoorts.
Zo filosofeert en voorspelt deze pro
feet van het Duizendjarig Rijk, dat
nog maar twee jaren zou duren.
Maar intussen maant hij toch tel
kens tot matiging in het optreden te
gen de kelken, omdat de rust niet
verstoord mag worden. Later, als het
vrede is. zal de Fuehrer het kerkelijk
vraagstuk wel „definitief" oplossen.
Als er een memorandum van de ka
tholieke bisschoppen aan de Rijks
regering verschijnt, zegt de dagboek
schrijver: „Ik kan wel barsten van
woede,' als ik bedenk, dat wij op het
ogenblik geen mogelijkheid hebben, de
schuldigen ter verantwoording te roe
pen. Wij moeten ons strafgericht tot
later verdagen"
Kenschetsend is ook deze aanteke
ning van 8 Maart 1943:
„De Hollandse bisschoppei} hebben
een buitengewoon brutale herderlijke
brief laten voorlezen, waarin zij tot
openlijk verzet tegen de maatregelen
van rijkscommissaris Seyss Inquart
aansporen. Seyss Inquart heeft echter
te juister tijd maatregelen getroffen
cn daardoor mogelijke hinderlijke ge
volgen van de herderlijke brief voor
komen"
Maar als meneer de Rijksminister
door niersteen geplaagd, in het St.
Hedwigsziekenhuis genezing zoekt,
constateert hij: „Ik ben er heel blij
om, dat ik in Berlijn heb verboden
de confessionele ziekenhuizen te slui
ten. Ze zijn zeer nuttig voor ons en
we moeten de nonnen rustig aan de
ziekenverpleging laten; ze kunnen
hier geen kwaad doen, integendeel, ze
zijn ware weldoensters der lijdend?
mensheid"
Zou hij zich nu nooit eens afge
vraagd hebben, waaruit deze nonnen
de kracht putten voor hun opofferende
werk
ferioeg 'geciteerd. Dit dagboek is
waarlijk onthullend voor de per
soon van een der gevaarlijkste vij
anden van de mensheid, onthullend
ook ten aanzien van 'n systeem, dat
in zijn gevel de schoonste leuzen had
gebeiteld, maar waarachter zich
hoogmoed, corruptie, waanwijsheid,
moreel verval en onmenselijkheid in
een gruwelijke warreling verdrongen.
De bewerker Dr. Lochner heeft een
goede verhelderende inleiding ge
schreven en aantekeningen tussen de
dagboekbladen door verhogen de lees
baarheid. De knappe vertaling is van
Ml'. C. van Rii. (N.V. Internationale
Uitgeversmij. Het Wereldvenster, Am
sterdam).
GOES, 5 Juli 1948. Fruit: Aard
beien 101—151, Frambozen 98-123. Ro
de bessen 45—56, Kruisbessen 16—39.
Klerken 41—36, Vleeskersen 43—o9,
Zoete Morellen 23—64, Brusselse brume
84—88, Hollanders 60, alles per 100 kg.',
Groenten: Komkommers 12-23, Bloem
kool 1570, Kropsla 2—6.50, alles per
100 stuks; Aardappelen 7—9, idem
Drielingen 6—7, Andijvie 4—16, Rabar
ber 5—6, Rode kool 9-10, Spitskool
13—14, Uien 11—20, Sjalotten 3.50—7,
Waspeen 15—20, Dubb. Prineessebonen
134—144, Snijbonen 120, Groene bonen
90, Tuinbonen 32, alles per 100 kg
Wortelen 10—12, Kroten 9—11, Selae-
rij 7, alles per 100 bos.
ROTTERDAM, 6—7—1948. Aan
gevoerd werden 2671 stuks vee, waar
van 258 paarden, 66 veulens, 180 ma
gere runderen, 969 vette runderen, 105
graskalveren, 435 nuchtere kalveren,
125 schapen en lammeren, 72 varkens,
397 biggen, 64 bokken en geiten.
De prijzen bedroegen voor de resp.
kwaliteiten voor wat betreft: slacht-
paarden 1.45—1.25—1.— per kg.; werk
paarden 800625—425, hitten 600450
—350, kalfkoeien 800—700—550, melk
koeien 800—700—550, varekoeien 550—
450—380, vaarzen 600—450—350, pinken
425—325250, graskalveren 230140
100, biggen per week 554535.
De markt noteerde voor wat betreft
biggen aanvoer iets groter, stroef, prij
zen van vorige week bleven gehand
haafd; paarden als vor. wk, stug, lekw.
slaehtpaarden iets stijver, overigens on
vem.nderd: kalf- en melkkoeien als
vorige week, stug, onveranderd: vare
koeien ruim, tamelijk, prijshoudend:
vaarzen en pinken groter, vlot, van
vorige week goed te handhaven; gras
kalveren onveranderd, lui, als vorige
week.
PRIESTERKUNSTENAAR
BEKROOND
De Weleerw. Heer Michel van Hel-
vert van de abdij Berne te Heeswijk
voltooide een driejarige studie aan de
academie voor beeldende kunsten te
Leuven met het behalen van de gou
den medaille voor schilderen en een
ereprijs'en eerste prijs voor boetseren
De bekroonde, 33-jarige kunstenaar,
werd in Dinhter geboren en legde na
zijn priesterwijding zich op de pictu
rale en sculpturale kunst toe. De gou
den medaille werd verworven met 'n
schilderstuk van vijf meter, voorstel
lende de marteldood van de H. Se-
bastiaan.
Keulen 336 0.14), Ruhrort 131
0.12), Lobith 1127 (+0.11), Nijme
gen 896 0.12), Arnhem 878 0.10),
Eefde (IJssel) 384 0.07), Deventer
284 0.08>, Borgharen 4094 +(0.32),
Belfeld 1100 (—0.08), Grave (beneden)
462 0.04), Vreeswijk 108 (+0.35),
Lith 0.71 0+0.51).
UITREIKING BONKAARTEN 810
TE VLISSINGEN.
De directeur van de distributiekring
Walcheren maakt bekend dat de uit
reiking van bonkaarten voor de 10e
en 11e periode aan ingezetenen der
gemeente Vüsslngen als volgt ïal ge
schieden:
Vrijdag 9 Juli letter A. C, B tm. Blok
Zaterdag 10 Juli rest lettier B, D en
E; Maandag 12 Juli F. G en H; Dins
dag 13 Juli I, J en K; Woensdag 14
Juli L en M; Donderdag 15 Juli N.
O, P, Q en R; Vrijdag 16 Juli S, T, U
en V; Zaterdag 17 Juli W, X, IJ en Z.
De uitreiking zal plaats vinden in
het pand Brouwenaarstraat 4, loketten
11 en 13. Mede te brengen stamkaar
ten met afgeknipte inwisselingsbon
nen van de bonkaarten 308. 169-0
TWEE KAPITALE
BOERDERIJEN
in Groningen,
groot 84 H.A. en 45 H.A.
Verplichte overname van
veldvruchten en inspan.
Brieven onder no. 30177-O.
TELEFOON (447
"SPECIAALZAAK INJRICOTAGES
EEN FIJN DRAGEN
VOOR DE HEREN
in prima matting
Slechts 7.15
en maar 8 punten.
VERPLAATSBARE
LANDBOUWSCHUUR
groot 29 x 12,14 M. WAGEN
HUIS 14 x 6 M. en dubbel
wandige WOONGELEGEN
HEID, bestaande uit: woon
kamer, 2 slaapkamers, keu
ken, portaal en W.C. Te
plaatsen, na aanvraag, bin
nen 8 dagen. To bevragen:
Beunsstraat 25, tel. K 1183
no. 282, Oost Souburg. 178-0,
TE KOOP met ster 3 höeks-
schakelaar geheel nieuw. Te
bevragen
BAART
Groenendijk 78 Tel. 26
Tevens gevraagd wegens in
diensttreding een
187-0
R.K. AMBACHTSSCHOOL VOOR HULST EN
OMSTREKEN.
Aangifte van leerlingen voor de cursus 1948-'49
aanvangende 1 October a.s. is opengesteld tot 11
September a.s. op alle werkdagen tijdens de
schooluren. Onderwijs wordt gegeven in
■werkplaatspraktijk met bijbehorende teken
en theorie.-onderwijs in bouw- en metaal
vakken motorrijtuigen en rijwielhersteller
textiel met aanverwante vakken.
Inlichtingen verstrekt de Directeur. 154-0
o
het is de zo reiner,
ijle geur van de
bloeiende lavendel in
de hoge bergweiden
de geur die nooit
verveelt, zich nooit
opdringt en toch zo
goed doet en
verkwikt
GOES.
CURSUS 194849 BEGINT 10 SEPT. A.S.
Aangifte hiervoor kan vanaf heden ge
schieden toi) de Directeur W. DE GLAS, Wijn
gaardstraat 21, G o e s.
Het einddiploma der school geeft vrijstelling voor
het Middenstandsdiploma. 113o
Landbouwers, die landbouwwerkzaamheden wen
sen te laten verrichten met behulp van arbeiders
"(Ook militairen) onder Bureau Oogstvoorziening
dienen hun aanvragen daartoe
in te dienen bij de plaatselijke secretarissen van
de St. v. d. L. die dan voor de verdere doorzen
ding zorg dragen.
NIEUWESTRAAT 67 KOEWACHT
TELEFOON 43 186-0
Voor Breda worden gevraagd enige
VROUWELIJKE KANTOORHULPEN
Vereisten: Volledig Lager Onderwijs;
leeitijd 16-19 jaar.
De bezoldiging is afhankelijk van de leeftijd en varieert
van f. 744.96 tot t. 1008.80 per jaar (2e loonklasse); bevor
dering tot hogere rang mogelijk.
Sollicitaties te richten aan de 2e Atdeling van de Algemene
Dienst der N V. Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht.
LEVERT U ALLE SOORTEN
EN KOOPT TEVENS IN ALLE SOORTEN
189-0
ALLE SYSTEMEN
REPARATIE NIEUWBOUW
Wilhchninastraat 44 Breda Tel. 8039
H. H. LANDBOUWERS
Wij kunnen U leveren alle soorten
NAJAARSZAAIGRANEN
vr. en le nab.
Tevens inkoop van alle soorten Granen en zaal.
granen. 188.0
Aanbevelend,
J. F. DE BRUYN EN ZN.
WALSOORDEN - TEL. 11