Contacten met de Duitse jeugd Witte Polo's Uralt Caoenüeï Stichting voor de landbouw district Oost-Z.-tflaanderen F ritsje wou oliebollen eten HANDELSAVONDSCHOOL Joseph Goebbels ontmaskert zich in zijn Dagboek Joh. P, van der Ven DE STEM VAN WOENSDAG 7 JULI 1948 Op een internationaal congres te Miinchen bleek een honger naar voorlichting te bestaan Onomlijnde idealen De propaganda-motor van het Derde Rijk Het Nazi-bederf Maar Pa vond, dat hij zich aan de wet moest houden Handelsregister en maatstok 2° S'ngen we dan op weg voor onze gevaarlijke expeditie, wel bewust, hoezeer Mussolinüs ideaal van het „pcricolosamente vivere" in vervulling is gegaan voor de vaderlandse oliebol len-genieter. Eerst wandelden we naar het Handelsregister, om de Inschrij ving van de ondernemer te controle ren Fritsje liep voorop, met de gebrui kelijke uitrusting van de feestganger, een duimstok voor de oliebollen en een weegschaal voor eventuele poffertjes, m zijn handen. Mijn vrouw Jiad nog «e Staatscourant van 10 Juni 1947, no. MARKTEN WATERSTANDEN Officiële mededelingen TE KOOP GOE5 TE KOOP 5 P. K. HEEMAF- MOTOR slagersknecht of leerling AVONDVAKTEKENSCHOOL EN TEXTIELSCHOOL TE HULST Uralt Gaoenöd TEN SPOEDIGSTE Namens Districtsbestuur v. d. Stich ting van de Landbouw in Obst-Z.- Vlaanderen. C. J. VERCAUTEREN E. FASSAERT - LAMSWAARDE TEL. 2 VEEVOEDERS en KUNSTMEST STOFFEN Granen, Zaden en Peulvruchten CENTRALE VERWARMING (Van een bizonder e verslaggever \\Janneer men verneemt, dat Nederland op het lie Internationale „eugd- congres te München door een 60 man sterke delegatie was vertegen woordigd dan zal menigeen zich onwillekeurig afvragen, wat het motief was om een jarenlang verbroken contact met de Duitse jeugd nu plotseling te gaan Herstellen. De hoofdreden was ongetwijfeld deze, dat het gedeelte van de Duitse jeugd, dat sinds de ineenstorting op zoek is naar een nieuw ge loof, naar een nieuw ideaal, vanuit het buitenland gesteund behoort te wor den in het belang van Duitsland en het buitenland zelf, in het belang van liet algemeen welzijn van de volkeren in Europa. Uet zou onverantwoord zijn degefien in de steek te laten, die temidden van een enorme verwarring op gees telijk gebied tasten en zoeken naar nieuwe zekerheden. Daardoor zou men slechts een broedplaats van verbitte ring en haat, van wanbegrip en eigen waan kweken. Om een dergelijke ca- tastrophale richting in de mentaliteit van do Duitse jeugd te voorkomen, om integendeel hen te bevrijden uit hun isolement, om hun vertrouwen-, te geven in grondslagen, die voldoende vastheid bieden voor een vreedzame maatschappij; daarom hebben de meeste Nederlandse jeugdorganisaties (de Joodse jeugdorganisatie uitgezon derd) gehoor gegeven aan de uitnodi ging die hen van uit Muenchen be reikte. Een delegatie werd amengesteld, die alle in Nederland aanwezige stro mingen op levensbeschouwelijk en po litiek gebied vertegenwoordigde. Na een reis van 24 uur kwam zij Vrijdags s'avonds 11 Juni op de plaats van be stemming aan. De deelnemers werden ontvangen in een reusachtig tentenkamp, dat in „Dorpen" was onderverdeeld en waar ongeveer 1600 personen van alle natio naliteiten gedurende een week een onderdak vonden. De ellendige mate riele omstandigheden in aanmerking genomen, was het Congres uitstekend georganiseerd. De Duitse jeugd, die daar aanwezig was, kon men tot de elite van de jongere generatie rekenen Hot zwaartepunt van deze bijeen komst lag in het gesprek van man tot man, terwijl men voorts in de sec tievergaderingen, de z.g. „Arbeitsge- meinschaften" enigszins een beeld kon verkrijgen van de geestelijke toestand. Iedere „Arbeitsgemeinschaft" ón to taal waren er 13) had haar eigen on derwerp van bespreking, zoals o.m. „Wat kan de Jeugd voor de vrede doen?", „Behoort de klassenstrijd tot het verleden?", „Persoon en gemeen schap", „Arbeiders en studenten", enz. MASSAVERTONING. dat de Duitse jeugd daardoor een be ter inzicht kreeg in de ellende die West-Europa is aangedaan. Het is te betreuren, dat liet Chris telijk element in deze grote bijeen komsten op de achtergrond geraakte, terwijl een zuiver humanistisch ideaal dat niet duidelijk werd omschreven, als leidend beginsel voor de verstand houding van de mensen onderiing werd gesteld. Bijzonder graag citeerde men grote denkers cultuur-philosophen en schrij vers als alleenzaligmakende verlossers. Zelfs de mystieke levensbeschouwingen uit het Verre Ooten en ihet name fi guren als Gandhi vermochten een grote aantrekkingskracht op sommi gen uit te oefenen. In de gedeeltelijk verwoeste Domkerk hield tijdens de Hoogmis op Zondagochtend de tach tigjarige Kardinaal von Faulhaber 'n preek, waarin hij een grootse visie gaf op de waar-den. die het Katholiek geloof inhield. Het was opvallend, hoe hij steeds de meest fundamentele Goddelijke en Kerkelijke geboden be nadrukte, alsof deze voor de tegen woordige Duitse Katholieke jeugd niet meer als eerste beginselen golden. Al leen door een diep geloof en een grote liefde tot God en de mensen konden de puinhopen op moreel en godsdien stig gebied opgebouwd worden. DE SECTIEVERGADERINGEN. TNe algemene vergaderingen, die daar buiten nog gehouden werden, had den veelal het karakter van een mas sa-vertoning, waar de demagogie van buitenlandse en Duitse sprekers de menigte vaak tot een daverend, doch zinloos applaus wist aan te zetten. Over het algemeen waren de toespra ken voor dit duizendkoppige audito rium vaag idealistisch cn daardoor wenigzeggend. Een uitzondering hierop maakte o.a. de Franse philosooph en schrijver Emanuel Mounier, die een boeiend betoog hield over de ziekten van de jeugd, nml. het volstrekte scepticisme tegenover elk ideaal, dat hun werd voorgehouden, en de angst voor de toekomst. Vercors, de schrijver van „Silence de la Mer" heeft er goed aangedaan het standpunt van een Franse ver zetsman naar voren te brengen, om- JJet samenzijn in de sectievergade ringen had in zoverre een bevre digend resultaat, dat ieder zijn over tuiging duidelijk en klaar moest for muleren en dat ieders mening werd gehoord. Daar bleek dat de Duitse jongeren, die op het Congres aanwe zig waren, voldoende critische zin be zaten om gelijkwaardig aan het debat deel te nemen. Het scheen zelfs alsof velen zich reeds een visie hadden ei gen gemaakt, hoewel deze visie meest al op zuiver economische en politieke factoren betrekking had. Overal, maar in het bijzonder in de sectievergaderingen zocht men binnen liet raam der democratie een uitweg uit de heersende noodtoestand via een of ander poiitiek-cconomisch systeem dat sterk sociaiistich gekleurd was. „Die wirtschaftliche Lage" speelde een gewichtige rol; zij moest de ver klaring, en ook dikwijls de veront schuldiging zijn voor wat zich op alle andere gebieden voordeed. Van een geestelijke moeheid was over het ai- Het was soms tragisch om te ervaren, dat men hen heeft blij gemaakt met 'n idee, dat enerzijds voor deze jonge lui voorlopig duister, maar desondanks verleidelijk begrip blijft, en anderzijds slechts een min of meer hanteerbare vorm is, waarin het staatkundig leven van een volk is gegoten. Wat dit laatste betreft, is hun voor stelling nog zeer troebel. Men trof lie den, die aan dit idee een betekenis toekenden, die alle verhoudingen te buiten ging. Zij geloofden in een de mocratie ais in een wereldbeschou wing, die voor elke ordening maat staf is. Dergelijke min of meer verwarde en extreme opvattingen over demo cratie werden zeer zeker niet verhel derd, toen op een gegeven moment een gewiekste Engelse debatleider in één van de vele discussiekringen de opmerking meende te moeten lance ren, dat de godsdienstige gezindheid der mensen slechts een kwestie van een etiket was. („Religions are only labels"). In deze debatgroep, waar o. m. als ethische grondslag voor een ge zonde gemeenschap de leuze werd voorgesteld: „wat Gij niet wilt, dat U geschiedt, doet dat ookeen ander niet" besliste de meerderheid van stemmen, wanneer men over deze al lerbelangrijkste zaken een resolutie wilde aannemen. J. M. H. TjiR staat op de kaft van het boek, dat de vertaalde fragmenten van het Dag- boek van Joseph Goebbels bevat, een man met een reusachtige schreeuw- bek. Ons dunkt dit een foutieve typering van deze boosaardigste aller Nazi's. Het dagboek geeft helemaal geen indruk van dedemagoog der volksverga deringen, die Berlijn „veroverde", maar wel tekent het ten voeten uit de koude, harde, demonisch berekende cynicus, die de waarheid en leugen han teert als instrumenten voor het ene doel: de instandhouding van de macht der Nazi's, de wereldheerschappij van Duitsland. En boven alles uit rijst de torenhoge hoogmoed van deze man, die zich knapper en vernuftiger waant dan wie ook ter wereld en die slechts één gevoelige plek toont in het pant ser van koele berekening en eigenwaan: zijn onberedeneerde verering voor de Fuehrer. TTet zou aandoénlijk zijn, als het niet zo belachelijk was, hoe deze intel ligente man de onbenulligste uitlatin gen van zijn hoofdman optekent als ware het een nieuw evangelie, hoe hij zwelgt van verrukking als hij zo „heerlijk vertrouwelijk" met Hitier 'n paar uur heeft mogen praten. Losgeslagen van het geloof zijner vaderen, zet hij voor zich nieuwe nor men op, die in hun gruwelijke uit werking een sterk intellect en een ontoombare energie doen verdolen op paden van 'n verbijsterende onmense lijkheid. Dat is de eerste en voornaamste in druk, welke men vap deze Dagboek fragmenten overhoudt. Als men dit meer gedetailleerd na- gaat en zich tracht te herinneren, hoe we op instigatie en inspiratie van deze meneer tijdens de oorlog zijn voorgelicht, dan ontwaren we pas goed hoe ons bewust en met duivelse opzet vele raderen voor de ogen zijn gedraaid. Dit komt vooral tot uiting in de schildering van de resultaten der - geallieerde luchtbombardementen. Men weet, hoe die geminimaliseerd werden, hoe men er als het ware over heen praatte in alle officiële Duitse uitlatingen. Het Dagboek echter stelt met woede en spijt telkens weer vast, hoe raak het geweest is en hoe totaal onmachtig de Duitse luchtmacht daar tegenover stond. En dan komt voor de eerneen tiidens riit romrres niets te da§' hoe slecbt de organisatie was sgn beuren In de nerooriliike gesprek-!dit overgeorganiseerde Duitsland, hoe bespeuren, in cl peroorilijS- gesprek de strakke eenheid van het regime ken vooral trad de drang, die bij deze Duitse jongeren bestond, aan het licht om met buitenlandei's in aanra king te komen. Lij wilden precies on ze opvattingen horen over allerlei po litieke, economische en sociale proble men. Van de vroege ochtend tot diep in de nacht werd er gedebatteerd. Hun honger naar voorlichting was eenvou dig onverzadigbaar. „DEMOCRATIE" r\s term „Democratie" was wel een van de zaken, die het middelpunt van aller belangstelling vormde. Zij werd eebruikt en helaas ook misbruikt. slechts een gevel was, waan>» ter touw getrokken werd door tientallen elkaar het licht in de ogen niet gun nende personen en instanties. Voor Goebbels staat echter vast: hij heeft gelijk, de Fuehrer heeft gelijk en wie er anders over denkt is een stomme ling of een verrader. Bizonder veel gal wordt er uitgespuwd over de ge neraals, die geen partijman zijn. Al les wat er mis loopt wordt op hun kap geschoven. Hitier wil ze tenslotte niet meer zien, wil niet meer met hen aan één tafel zitten. Er zijn echter ook en kele Nazi-bonzen die voortdurend met de zweep krijgen van de kleine Joep: Rosenberg, Von Ribbentrop, Baldur von Schirach en Frank. Toch behou- JjiRITSJE WAS JARIG en wilde graag oliebollen gaan eten, zo vertelt Mr. Brongersma In het Nederlands Juristenblad. Hij wist een poffertjeskraam op de Langeweg, en overijld te werk gaande als kinderen dat vaak doen wilde hij meteen maar met vader en moeder daarheen gaan om zich aan het begeerde gerecht te laven. Gelukkig is zijn vader bedachtzamer. controleren, maar ik voorkwam deze blamage. Mijn fiere terechtwijzing „Neen, liefste, een Nederlander kent de wet 1" deed haar blozen van schaamte. Gelukkig bleek uit het Handelsregis ter, dat de ondernemer al meer dan een maand in deze gemeente zijn be drijf uitoefende; dat maakte de grote oliebollen twee, en de kleine één cent goedkoper. De betrokkene ondervraagd. „Fritsje", vroeg ik, „heeft die onder nemer, die poffertjes verkoopt, zijn bedrijf reeds langer dan gedurende een aaneengesloten periode van één maand in deze gemeente uitgeoefend Hét kind keek me verbaasd aan, „Maar longen dan toch", riep ik ontsteld uit, „je wilt toch geen poffertjes eten zon der je daarvan tevoren vergewist te vi!1 Heb dan vergeten, dat S'® artikel 12 van de Prijzen- po ^amf-,PoI£ert3es' states Frites tpr S* eetwaren voor gebruik tei plaatse van verkoop 1947" de duur van uitoefening van hot bedrijf be- oefent? Woif^a °P de oeient. wou je dan soms een oliebol kopen, zonder nauwkeurig te hebben vastgesteld wat het ding kosten mal? Herinner jc je dan niet dat hot wl' derrechtelijk aequivalent van een vangenisstraf van vier jaren of een geldboete van tienduizend gulden krachtens artikel 12 van de PriisoDdrii vings- en Hamsterwet je jengelen bedreigt, wanneer je door handelen of nalaten opzettelijk bewerkt of meoe- bewerkt, dat een prijsvoorschrlft mee wordt nagekomen? Een cent teveel be taald voor een oliebol, cn je bent in de greep van het misdrijf; je opspo ring, aanhouding en voorgeleiding kunnen worden verzocht en misschien komt zelfs je signalement in het poli tieblad." Met tranen in de ogen en bleek van aandoening betuigde de Jongen mij zijn dankbaarheid voor mijn vaderlijke leiding. 1UJ willen meenemen, om aan de hand Mahshnp UaiIeie--prOZa'(. van 4.7. De ondernemer keek in spanning Manshoit de prijzen ter plaatse te toe en ofschoon ik de middellijn en yo togen we naar de zaak en ik vroeg allereerst aan de juffrouw achter de" toonbank, of de betrokkene ook aanwezig was. Ze vroeg: „Welke betrok kene?" Toen ik haar antwoordde: „De betrokkene in do zin van artikel 6 der Prijzenbeschikking Poffertjes, Pa tates Frites en soortgelijke eetwaren voor gebruik ter plaatse van verkoop 1947" ging haar een licht op. „O die!" riep ze, en liep naar achteren, waar de betrokkene juist met het fornuis bezig was. Zijn handen afwrijvend aan zijn voorschoot kwam hij bij me, en vroeg, waarmee hij mij van dienst kon zijn. „Ik wilde alleen maar even weten of U een bijzonder geval bent." informeerde ik beleefd. Ik zag een olijke tinteling in zijn ogen, toen hij hoofdschuddend antwoordde: „Nee, ik heb het wel geprobeerd, maar het is me niet gelukt. De Directeur-Generaal wilde er niet van weten." Ik wendde mij tdt mijn wederhelft: „Nu vrouwtje we kunnen gerust zijn, hier geldt ge woon artikel 1 sub C." vrouw en ik gingen aan een «feitje zitten. Fritsje verboden we dat, Hij is immers nog jong en sterk, en ais we hem lieten staan en hij zijn oorflje in zijn handen hield, viel hij Voi i dp„"ov?rige gevallen" van arti- C, afdeling a, nummer 2 «totten zijn grote oliebollen dus ©cn cent minder per stuk. De gemiddelde grootte. 20dra de dampende oliebollen ons nrnwrnf6. ge,sefveerd' togen we na- meten om de gemid delde middellijn te bepalen. Fritje-s oliebol had een middellijn van 4.8 cm, mijn viouw bracht het niet verder dan de mijne op 5.3 bepaalde, was het mij duidelijk, dat dit de zaak toch niet meer kon redden. Het gemiddelde was beneden de 5 cm, en daarmede waren de litigieuze oliebollen van de categorie sub C, afdeling a gedeclasseerd in de categorie sub. C, afdeling b, wat een verschil van niet minder dan vijf cent per stuk uitmaakt. Ik hield de man dit voor, maar eerst toen ontdekte ik, met een niet middelmatig vernuft te doen te hebben. „U kunt niet volstaan met uw eigen oliebollen te meten," zei hij scherpzinnig. „De minister heeft de gemiddelde middellijn van de tota liteit van oliebollen in dit bedrijf be doeld. Kom mee, we gaan aan het werk!" Vol wettelijke Ijver ging ik met hem mee naar zijn voorraadstapel. Ik kon niet ontkomen aan de indruk, dat hij enkele oliebollen wat met de hand van boven samenkneep, eer hij ze mij ter meting gaf, om zo de diameter te vergroten, maar in ieder geval was het resultaat overtuigend. Het gemid delde was 5.2 cm en de eer van de ondernemer en zijn portemonnaie wa ren gered. Ze1 mochten acht centen kosten voor mijn vrouw en mij, die aan een tafeltje zaten, en zeven cent voor Fritsje, die stond. Niet-mecbanische muziek. "Woor mij was het een strop, en nog niet eens de laatste strop op die dag, want inmiddels was het half vijf geworden en plotseling klonk van ach ter een scherm muziek in het zaaltje. Mijn hoop, dat het een clectrische piano was, verdween toen ik achter het scherm keek. De klanken, door een bekoorlijke pianiste aan haar in strument ontlokt, moesten worden aan gemerkt als „andere dan mechanische muziek" in de zin van artikel 4 en ze verhoogden de wettelijk toegestane maximumprijs van de oliebollen, in clusief eventuele verpakking, met één cent per stuk. Mijn vrouw, die nooit uitblinkt in wetskennis, maakte zich nog zorgen over het feit, dat ze meende iets van zuurwaren als aan de oliebol toege voegd ingrediënt te proeven. „Kom, kom", zei ik bemoedigend, „hoe kun Je daar nu over tobben? Denk je soms dat de Nederlandse wetgever een piet lut is, die op allerlei kleinigheden acht slaat? Neen, wij houden hier altijd de grote lijn in acht, en toevoegingen van zout, zuurwaren, suiker of dergelijke ,want deze opsomming is niet limita tief), lelden krachtens artikel 3 Biet 'tot verhoging van de in de voorgaande artikelen genoemde prijken." Het was wel jammer, dat de bollen tijdens het opmeten koud geworden waren en dat we door al onze werkzaamheden de tijd misten, er meer te eten, maar toen we naar huis gingen, hadden we toch het voldane gevoel, nu eens echt olie bollen te hebben gegeten als Neder landse burgers, die teveel eerbied voor de wet koesteren, om er maar in ver metel vertrouwen op de toepassing van artikel 167, lid 2 Strafvordering op los te leven. den ze hun functies eenvoudig omdat men geen geschikte plaatsvervangers voor hen heeft. En hqj. Duitse volk was nog wel zo hoog begaafd! TTet is ontstellend, hoe Goebbels ook hangt aan het dogma, dat de Jood de inspirator is van alle kwaad op deze wereld, dat alle aan Duitsland berokkend onheil aan hem moet worden toegeschreven. Bizonder ont hullend is hieromtrent, wat Goebbels op 13 Mei 19^43 optekent: Men zou de vraag kunnen stel len waarom er in de wereldorde eigen lijk Joden zijn. Men zou evengoed kunnen vragen waarom er colorado kevers zijn. De natuur wordt beheerst door de wet van de strijd. Steeds weer zullen er parasitaire vormen zijn, die de strijd versnellen en het proces van selectie tussen sterken en zwakken versterkenIn de natuur treedt het leven steeds metee'n tegen de pa rasieten op; in het leven der volken is dat niet altijd het geval. Daaruit vloeit eigenlijk het Joodse gevaar voort. Er blijft de moderne volken dus niets anders over, dan de Joden uit te roeienDe volkeren, die de Jood het eerst hebben doorzien en het eerst gingen bestrijden, zullen in zijn plaats de wereldheerschappij verwerven" Men weet: dit zijn niet slechts ab stracte bespiegelingen, dit is practijk geworden in gruweldaden, welker beestachtigheid en omvang we ons nóg niet kunnen voorstellen. TVTaar ook het Christendom en met name de katholieken worden ver scheidene malen in dit dagboek met verachting en sarcasme bejegend. De Fuehrer laat zich zeer scherp uit over de aanmatigende houding van de hogere en lagere geestelijkheid, zo tekent Goebbels op. „De waanzin van de christelijke heilsleer is immers voor onze tijd volkomen onbruikbaar geworden. Toch zijn er geleerde, ont wikkelde mannen, met hoge posities in het openbare leven, die dit geloof kinderlijk trouw blijven. De Fuehrer noemt daarvan een groot aantal bui tengewoon sprekende, ten dele zelfs groteske voorbeelden. Die waanwijze papen weten natuurlijk precies hoe de wereld in elkaar zit. Terwijl wijze en zeer geleerde ménnen van wetenschap zich een leven lang inspannen, om slechts één van de geheimzinnige na tuurwetten tc doorgronden, is een kleine plattelandspastoor uit Beieren in staat, daarover op grond van zijn religieuse kennis, een o.ordeel te vel len. Men kan voor dit weerzinwek kende optreden alleen maar verach - ting hebben. Een kerk. die met de mo derne wetenschappelijke inzichten geen gelijke tred houdt, is ten onder gang gedoemd"Enzovoorts. Zo filosofeert en voorspelt deze pro feet van het Duizendjarig Rijk, dat nog maar twee jaren zou duren. Maar intussen maant hij toch tel kens tot matiging in het optreden te gen de kelken, omdat de rust niet verstoord mag worden. Later, als het vrede is. zal de Fuehrer het kerkelijk vraagstuk wel „definitief" oplossen. Als er een memorandum van de ka tholieke bisschoppen aan de Rijks regering verschijnt, zegt de dagboek schrijver: „Ik kan wel barsten van woede,' als ik bedenk, dat wij op het ogenblik geen mogelijkheid hebben, de schuldigen ter verantwoording te roe pen. Wij moeten ons strafgericht tot later verdagen" Kenschetsend is ook deze aanteke ning van 8 Maart 1943: „De Hollandse bisschoppei} hebben een buitengewoon brutale herderlijke brief laten voorlezen, waarin zij tot openlijk verzet tegen de maatregelen van rijkscommissaris Seyss Inquart aansporen. Seyss Inquart heeft echter te juister tijd maatregelen getroffen cn daardoor mogelijke hinderlijke ge volgen van de herderlijke brief voor komen" Maar als meneer de Rijksminister door niersteen geplaagd, in het St. Hedwigsziekenhuis genezing zoekt, constateert hij: „Ik ben er heel blij om, dat ik in Berlijn heb verboden de confessionele ziekenhuizen te slui ten. Ze zijn zeer nuttig voor ons en we moeten de nonnen rustig aan de ziekenverpleging laten; ze kunnen hier geen kwaad doen, integendeel, ze zijn ware weldoensters der lijdend? mensheid" Zou hij zich nu nooit eens afge vraagd hebben, waaruit deze nonnen de kracht putten voor hun opofferende werk ferioeg 'geciteerd. Dit dagboek is waarlijk onthullend voor de per soon van een der gevaarlijkste vij anden van de mensheid, onthullend ook ten aanzien van 'n systeem, dat in zijn gevel de schoonste leuzen had gebeiteld, maar waarachter zich hoogmoed, corruptie, waanwijsheid, moreel verval en onmenselijkheid in een gruwelijke warreling verdrongen. De bewerker Dr. Lochner heeft een goede verhelderende inleiding ge schreven en aantekeningen tussen de dagboekbladen door verhogen de lees baarheid. De knappe vertaling is van Ml'. C. van Rii. (N.V. Internationale Uitgeversmij. Het Wereldvenster, Am sterdam). GOES, 5 Juli 1948. Fruit: Aard beien 101—151, Frambozen 98-123. Ro de bessen 45—56, Kruisbessen 16—39. Klerken 41—36, Vleeskersen 43—o9, Zoete Morellen 23—64, Brusselse brume 84—88, Hollanders 60, alles per 100 kg.', Groenten: Komkommers 12-23, Bloem kool 1570, Kropsla 2—6.50, alles per 100 stuks; Aardappelen 7—9, idem Drielingen 6—7, Andijvie 4—16, Rabar ber 5—6, Rode kool 9-10, Spitskool 13—14, Uien 11—20, Sjalotten 3.50—7, Waspeen 15—20, Dubb. Prineessebonen 134—144, Snijbonen 120, Groene bonen 90, Tuinbonen 32, alles per 100 kg Wortelen 10—12, Kroten 9—11, Selae- rij 7, alles per 100 bos. ROTTERDAM, 6—7—1948. Aan gevoerd werden 2671 stuks vee, waar van 258 paarden, 66 veulens, 180 ma gere runderen, 969 vette runderen, 105 graskalveren, 435 nuchtere kalveren, 125 schapen en lammeren, 72 varkens, 397 biggen, 64 bokken en geiten. De prijzen bedroegen voor de resp. kwaliteiten voor wat betreft: slacht- paarden 1.45—1.25—1.— per kg.; werk paarden 800625—425, hitten 600450 —350, kalfkoeien 800—700—550, melk koeien 800—700—550, varekoeien 550— 450—380, vaarzen 600—450—350, pinken 425—325250, graskalveren 230140 100, biggen per week 554535. De markt noteerde voor wat betreft biggen aanvoer iets groter, stroef, prij zen van vorige week bleven gehand haafd; paarden als vor. wk, stug, lekw. slaehtpaarden iets stijver, overigens on vem.nderd: kalf- en melkkoeien als vorige week, stug, onveranderd: vare koeien ruim, tamelijk, prijshoudend: vaarzen en pinken groter, vlot, van vorige week goed te handhaven; gras kalveren onveranderd, lui, als vorige week. PRIESTERKUNSTENAAR BEKROOND De Weleerw. Heer Michel van Hel- vert van de abdij Berne te Heeswijk voltooide een driejarige studie aan de academie voor beeldende kunsten te Leuven met het behalen van de gou den medaille voor schilderen en een ereprijs'en eerste prijs voor boetseren De bekroonde, 33-jarige kunstenaar, werd in Dinhter geboren en legde na zijn priesterwijding zich op de pictu rale en sculpturale kunst toe. De gou den medaille werd verworven met 'n schilderstuk van vijf meter, voorstel lende de marteldood van de H. Se- bastiaan. Keulen 336 0.14), Ruhrort 131 0.12), Lobith 1127 (+0.11), Nijme gen 896 0.12), Arnhem 878 0.10), Eefde (IJssel) 384 0.07), Deventer 284 0.08>, Borgharen 4094 +(0.32), Belfeld 1100 (—0.08), Grave (beneden) 462 0.04), Vreeswijk 108 (+0.35), Lith 0.71 0+0.51). UITREIKING BONKAARTEN 810 TE VLISSINGEN. De directeur van de distributiekring Walcheren maakt bekend dat de uit reiking van bonkaarten voor de 10e en 11e periode aan ingezetenen der gemeente Vüsslngen als volgt ïal ge schieden: Vrijdag 9 Juli letter A. C, B tm. Blok Zaterdag 10 Juli rest lettier B, D en E; Maandag 12 Juli F. G en H; Dins dag 13 Juli I, J en K; Woensdag 14 Juli L en M; Donderdag 15 Juli N. O, P, Q en R; Vrijdag 16 Juli S, T, U en V; Zaterdag 17 Juli W, X, IJ en Z. De uitreiking zal plaats vinden in het pand Brouwenaarstraat 4, loketten 11 en 13. Mede te brengen stamkaar ten met afgeknipte inwisselingsbon nen van de bonkaarten 308. 169-0 TWEE KAPITALE BOERDERIJEN in Groningen, groot 84 H.A. en 45 H.A. Verplichte overname van veldvruchten en inspan. Brieven onder no. 30177-O. TELEFOON (447 "SPECIAALZAAK INJRICOTAGES EEN FIJN DRAGEN VOOR DE HEREN in prima matting Slechts 7.15 en maar 8 punten. VERPLAATSBARE LANDBOUWSCHUUR groot 29 x 12,14 M. WAGEN HUIS 14 x 6 M. en dubbel wandige WOONGELEGEN HEID, bestaande uit: woon kamer, 2 slaapkamers, keu ken, portaal en W.C. Te plaatsen, na aanvraag, bin nen 8 dagen. To bevragen: Beunsstraat 25, tel. K 1183 no. 282, Oost Souburg. 178-0, TE KOOP met ster 3 höeks- schakelaar geheel nieuw. Te bevragen BAART Groenendijk 78 Tel. 26 Tevens gevraagd wegens in diensttreding een 187-0 R.K. AMBACHTSSCHOOL VOOR HULST EN OMSTREKEN. Aangifte van leerlingen voor de cursus 1948-'49 aanvangende 1 October a.s. is opengesteld tot 11 September a.s. op alle werkdagen tijdens de schooluren. Onderwijs wordt gegeven in ■werkplaatspraktijk met bijbehorende teken en theorie.-onderwijs in bouw- en metaal vakken motorrijtuigen en rijwielhersteller textiel met aanverwante vakken. Inlichtingen verstrekt de Directeur. 154-0 o het is de zo reiner, ijle geur van de bloeiende lavendel in de hoge bergweiden de geur die nooit verveelt, zich nooit opdringt en toch zo goed doet en verkwikt GOES. CURSUS 194849 BEGINT 10 SEPT. A.S. Aangifte hiervoor kan vanaf heden ge schieden toi) de Directeur W. DE GLAS, Wijn gaardstraat 21, G o e s. Het einddiploma der school geeft vrijstelling voor het Middenstandsdiploma. 113o Landbouwers, die landbouwwerkzaamheden wen sen te laten verrichten met behulp van arbeiders "(Ook militairen) onder Bureau Oogstvoorziening dienen hun aanvragen daartoe in te dienen bij de plaatselijke secretarissen van de St. v. d. L. die dan voor de verdere doorzen ding zorg dragen. NIEUWESTRAAT 67 KOEWACHT TELEFOON 43 186-0 Voor Breda worden gevraagd enige VROUWELIJKE KANTOORHULPEN Vereisten: Volledig Lager Onderwijs; leeitijd 16-19 jaar. De bezoldiging is afhankelijk van de leeftijd en varieert van f. 744.96 tot t. 1008.80 per jaar (2e loonklasse); bevor dering tot hogere rang mogelijk. Sollicitaties te richten aan de 2e Atdeling van de Algemene Dienst der N V. Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht. LEVERT U ALLE SOORTEN EN KOOPT TEVENS IN ALLE SOORTEN 189-0 ALLE SYSTEMEN REPARATIE NIEUWBOUW Wilhchninastraat 44 Breda Tel. 8039 H. H. LANDBOUWERS Wij kunnen U leveren alle soorten NAJAARSZAAIGRANEN vr. en le nab. Tevens inkoop van alle soorten Granen en zaal. granen. 188.0 Aanbevelend, J. F. DE BRUYN EN ZN. WALSOORDEN - TEL. 11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1948 | | pagina 3