:r Een zorgenkind dat voordeel bracht nainii (planten TEN MEI, de maand van 9. L. Vrouw Inpoldering van de Braakman Gevaren van zonnebaden VIERDE JAARGANG No. 1064 2e BLAD ZATERDAG 1 MEI 1 948 2 r huis! ichten! itenplanten ?rs en MOTORS! ÏDELAARS AN Spoorlijn MechelenTerneuzen Het Zeeuwsch-Vlaamse gedeelte komt in Nederlandse handen Bewogen verleden Daarmee samenhangende verkeersproblemen ONZE GEZONDHEID Geestelijke volksgezondheid vergt ongemengde gelegenheid Wat de V rouw interesseert Yfe leren onze kinderen MariadeVotie 0 LITURGISCHE KALENDER On%e wekelijkse prijsvraag ER, ZOU een nieuwe brug over het kanaal Gent-Terneuzen gelegd moeten worden en wel daar, waar de nieuwe aan te leggen weg dit kanaal zou snijden ofwel er zou een andere oplossing gevonden moeten worden in de vorm van een tunnel onder het kanaal, omdat ook bij zo'n nieuwe brug hetzelfde bezwaar zou gelden, als bij de bruggen te Sluiskil en te Terneuzen. nl. dat het snelverkeer er zo dikwijlsgeruime tijd voor moet wachten. De kosten van zo'n tunnel zijn natuurlijk vee] groter dan die van een brug, maar na verloop van tijd .ou wel eens kunnen blijken, dat aan die tunnel meer voordelen zou den verbonden zijn dan men nu ogen schijnlijk denkt zodat ze haar rente ruimschoots zal opbrengen Van het kanaal Gent-Terneuzen wordt dan geen hinder meer ondervonden dit is wel een der belaneriikste mr< "en die voor een zodanige oplossing zou den kunnen pleiten. Herdenking gesneuvelden 3e Grensbataljon 2500, TON Amerikaans oorlogsma teriaal is per schip in Turkije aangekomen, waaronder zware tanks, jeeps, vrachtwagens en kanonnen. Turkije zal ook heel wat Amerikaan se vliegtuigen krijgen. RADIO MY HOME IS 5 5 c/» ng van Uw Gestoffeerd iJijsting van istoffen nog rijgbaar rijn •ctie met de Wij raden ze afdeling zoeken. U latgene vin- ifeer en ge- verzekeren. Stoffering riere Beur ik. IDORP 25, HULST 157-0 de keuze bij •n van een .auto. URLIJK f G195— >RD BESTEL- compleet 3780 154—o UZEN iw kapotte graan- zen. van vloerkleden, 165-0 bezorgd. rRICHTING, TELF. 98 lplaten in di- Iplaat, één en Limb'a, Po- icoumè-triplex lel BURG, tel. 41 TTET ZAL NIET LANG meer duren of de spoorlijn Mechelen—Terneuzen, die tot op heden in Belgische handen was en geëxploiteerd werd door de Chemin de Fer International de Malines a Terneuzen zal voor wat het Nederlandse gedeelte betreft worden overgedragen aan de Nederlandse Spoor wegen, welke de exploitatie verder zullen ^behartigen. Aan deze spoorweg is een hele geschiedenis verbonden en daar zij voor Z. Vlaanderen van zo'n enorm belang is geweest en de oprichters en directies dezer maatschappij zoveel baanbrekend werk verricht hebben, Is het onge twijfeld interessant om eens een terugblik in de geschiedenis te werpen en enige gegevens naar voren te brengen. In December 1854 was er reeds sprake om een spoorlijn aan te leggen van St. Ghislain op GentEecloo en Terneuzen, doch de raad van Eecloo aan wie advies gevraagd werd, advi seerde om de lijn naar Breskens in plaats van naar Terneuzen te laten lopen. Gent dacht er echter anders over en adviseerde een lijn naar Ter neuzen. Men moet goed begrijpen, dat de spoorwegen nog in hun eerste begin stadium verkeerden. In het buitenland was de eerste spoorweg Liverpool Manchester op 15 September 1830 ge opend, het lijntje BrusselMechelen werd in 1835 geëxploiteerd en in ons land reed AmsterdamHaarlem pas in 1839. De bevolking stond zeer arg wanend tegenover deze „nieuwerwet- sigheden" en het was moeilijk, de mensen in die tijd voor nieuwe ideën te winnen. 22 Januari 1858 wordt door de he ren de Perre, ingenieur en de Hech ter, aannemer een verzoek voor een concessie ingediend voor een spoor lijn van Lokeren naar Terneuzen. De gehele afstand van deze lijn zou 29 km. bedragen. Dat de aanleg geen peuleschilletje zou kosten bewees wel het feit, dat de kosten op een en drie kwart millioen gulden geschat wer den. In Juni en Augustus 1860 versche nen er in België brochures van de heer F. Bouwens, architect en inge nieur te Mechelen, die een „ijzeren weg" wilde leggen van Mechelen naar Terneuzen en Breskens langs St. Ni klaas, met een brug over de Schelde bij Temsche. De bedoeling van deze lijn zou dan zijn, de landbouw in België en Z. Vlaanderen een goede afzet te verzekeren en bovendien een goede verbinding tot stand te bren gen tussen Z. Duitsland, Luxemburg en België met Londen, via de gunstig gelegen havens Breskens en Terneu zen. Een verzoek aan de koning land. Deze lijn werd in 1918 door de Z.V.L.T.M. overgenomen. Op 26 Aug. 1871 dus eerst 3 jaar na het verle nen van de concessie begon men met de exploitatie. De eerste kaden r\OK in Z. Vlaanderen zat men niet stil en in 1860 richtten in gezetenen van het kanton Hulst en de gemeenteraad van Axel zich tot de Koning om te verzoeken een spoor lijn fran Mechelen naar Terneuzen te kunnen bekomen. Hoewel de voorafgaande plannen en concessieaanvragen niet tot uitvoering kwamen, geven zij toch een beeld van het goede inzicht, dat onze Zuider buren op deze materie hadden, waar bij ztf vooral de economische moge lijkheden trachtten uit te buiten, die een spoorlijn naar Terneuzen kon bieden. De historie heeft later onom stotelijk aangetoond, dat hun inzicht zeer juist is geweest. Denken we al leen maar eens aan de ontwikkeling van de scheepvaart op Terneuzen en beschouwen we in dit verband enkel en alleen maar de aard van de aan en afgevoerde producten. 10 April 1863 werd aan een zekere mijnheer Lancelot een concessie verleend voor een spoorlijn van Mechelen naar Ter neuzen, maar de exploitatie kwam nimmer tot stand. Zowel de Neder landse als de Belgische regering, die beiden belang hadden bij het tot stand komen van een zodanige spoorlijn be grepen, dat er overleg gepleegd dien de te weft-den en er werden onder handelingen aangeknoopt. 9 November 1867 werd er te 's-Gra- venhage een overeenkomst, tussen bei de regeringen gesloten, welke de aan sluiting van spoorwegen op het grond gebied van beide staten regelde. Voor Z. Vlaanderen had deze overeenkomst betrekking op een lijn van Terneuzen langs Sluiskil, Axel en Hulst naar St. Niklaas en van Sluiskil langs Sas van Gent en Zelzate naar Gent. In deze concessie werden verschil lende aangelegenheden geregeld en zo zien we, dat in Terneuzen het station buiten de vestingwerken gevestigd moet worden en wel in de nabijheid van het kanaal van Gent naar Ter neuzen. Dit kanaal zou over een leng te van tenminste 100 el verbreed moe ten worden om een behoorlijke los plaats voor schepen te kunnen ver krijgen. De onteigening voor de Spoorweg tussen Sluiskil en Terneuzen zou moe ten geschieden voor dubbele spoor breedte, tussen Sluiskil en de Belgi sche grens kon met enkele breedte volstaan woFden. Voor de rijtuigen bepaalde men. dat ze zodanig zouden moeten ingericht zijn. dat ze zowel op de Nederland se, Franse en Belgische spoorwegen zouden kunnen gebruikt worden. Een bijzondere bepaling was wel, dat de vrachtwagens en veewagens voor het vervoer van krijgsmateriaal en leger- paarden zouden kunnen gebruikt wor den. Deze overeenkomst werd op 12 Januari 1868 in het Staatsblad ge plaatst en hiermede verviel automa tisch iedere vroeger verleende con cessie Bij de wet van 18 Juni 1868 werd het algemeen nut van deze spoor weg, die dus nu ongeveer 80 jaar be staat, tot uiting gebracht. MechelenTerneuzen heeft een leng te van 68 k.m. en 22 k.m. daarvan hggen op Nederlands gebied. De di rectie van deze maatschappij deed, toen de concessie verleend was nog meer. Op eigen risico en kosten leg de zij de tram lijp Hulst—Walsoorden aan. welke geopend werd op 15 De cember 1902 waardoor het land van Hulst via Walsoorden—Hansweert Vlake in verbinding gebracht werd met het overige gedeelte van Neder- TLfechelenTerneuzen heeft met veel moeilijkheden te kampen gehad en ondanks dat was men steeds vooruitstrevend en werd er voortdu rend uitgebreid en gemoderniseerd. Op kosten van deze maatschappij werd de eerste kade in Terneuzen aange legd en hoewel in de concessie een kadelengte van 100 meter was voorge schreven is deze later uitgegroeid tot een lengte van niet minder dan 2800 meter. De eerste kaden werden aan gelegd eh onderhouden door de my., maar sinds 1922 is de aanleg en het onderhoud overgenomen door de Rijks •waterstaat. MeeherenTerneuzen ex ploiteerde een eigen kraanbedrijf. dat op 10 Mei 1940 beschikte over 6 4T stoomkranen, 2 5T electrisebe kranen 1 4T electrische kraan en 1 10T hand kraan. Met verschillende stoomvaartmaat schappijen werd een belangengemeen schap aangegaan tot het inrichten van vaste diensten op de haven van Ter neuzen. Terneuzen heeft on getwijfeld in ve le opzichten geprofiteerd van deze spoorlijn en haar vooruitgang en ont wikkeling hangt er ten nauwste mee samen. Doch niet alleen Terneuzen, maar geheel Z. Vlaanderen profiteerde er van en zo denken we in dit veaband aan de talrijke industrieën, die ont stonden, welke grotendeels op deze lijn aangewezen waren. We willen er enkele noemen zoals de Cqkesfabriek en de l'Azote te Sluiskil, de Glasfa briek, de Phosphaatfabriek, de Stroop fabriek en de suikerindustrie te Sas van Gent. Werd er reeds eerder naar voren gebracht, dat de lijn M. T. met veel moeilijkheden te kampen gehad heeft dan blijkt dit wel uit het feit, dat de eerste 35 jaar met verlies gewerkt werd. Eerst in 1910 werd alle moeite beloond en boekte men de eerste winst. Van 1910 tot 1914 beleefde men een gouden tijd, waaraan door de we reldoorlog een eind werd gemaakt. In 1927, 1928 en 1929 was er weer een periode van hoog-conjunctuur, maar dan treft ook de algemene crisis het bedrijf. Later kwam er weer een op leving, maar de tweede wereldoorlog bracht grote moeilijkheden en een be- langr#* verlies aan materiaal, zodat de spoorweg zich practisch niet meer kon staande houden en men omzag naar een mogelijkheid om een oplos sing te vinden. Deze oplossing is nu gevonden door dat het Belgische gedeelte door de Tijdens de bezetting rpoen het de maatschappij goed ging beschikte men over niet minder dan 27 locomotieven, 19 AB rijtuigen, 34 C rijtuigen, 11 D's, 10 D'gs, 195 gesloten, 23 platte en 1130 open goederenwagens, 1 kraanwagen 12 waterwagens, 118 tankwagens en 1 glaswagen. In normale tijden omvatte het goe derenvervoer dagelijks een trein hout van Terneuzen naar de papierfabriek te Willebroek, 2 treinen kolen van Terneuzen naar dezelfde plaats, 2 treinen kolen van Axel naar N. Frank rijk. Bovendien werden vervoerd mijn- hout en piekijzer naar Luxemburg en Frankrijk, stammen, wol, suiker bieten, graan en vooral pootaardappe len naar België en Frankrijk. Ook werden tal van producten Nederland ingevoerd 19 Mei 1940 werd het bedrijf stop gezet! De bruggen te Sluiskil, Tem sche en Willebroeck waren immers door de terugtrekkende Franse en Belgische legers vernield. De brug in Sluiskil werd 15 November 1943 weer in gebruik genomen maar in September 1944 door de Duitsers op geblazen. Inmiddels is zij weer her steld. Veel materiaal werd door de oorlog verloren en nog meer materi aal raakte in een zodanige toestand dat het totaal onbruikbaar werd. Tijdens de bezetting deed de lijn in Z. Vlaanderen alleen dienst ten behoe ve van de voedselvoorziening, waar voor 30 wagons beschikbaar waren. In 1930 werkten er op Nederlands grondgebied 134 man bij de my., t.w. op de lijn MechelenTerneuzen en 32 man op de lijn GentTerneuzen. In het totaal dus 166 man. In 1935 vielen er tengevolge van de crisis 35 ontslagen en tengevolge van de oor log daalde het personeel tot 93 man. Na de bevrijding werd.,de personeels sterkte opgevoerd tot 106 man. Het personeel dat vroeger geheel rechteloos was, heeft door de bemoei ingen van St. Raphael betere bestaans mogelijkheden gekregen. Er kwam 'n behoorlijke loonregeling, terwijl bo vendien een pensioenfonds in het le ven geroepen werd. De familie Vandenbroeck AAN de spoorlijn is oi^afscheide- lijk de naam verbonden van de familie Vandenbroeck uit St. Niklaas die met grote geldelijke offers de spoorweg in stand hield. Thans is nog een Vandenbroeck directeur der maatschappij. Aan deze familie is Z. Vlaanderen zeer veel dank verschuldigd en altijd heeft zij op de bres gestaan óm de economische belangen van het Ne derlandse gedeelte te behartigen. Wanneer de overname een feit is en het typisch Belgisch karakter van de ze spoorlijn zal verdwenen zijn door dat Nederlandse uniformen en petten de plaats der Belgische zullen inne men en men er langzamerhand zal toe overgaan om alles aan de Ne derlandse Spoorwegen aan te passen, dan zullen velen nog met weemoed terugdenken aan het gezellig lijntje, waarmee ze zo dikwijls de tocht naar onze Zuiderburen gemaakt hebben. Hoe het ook zij, MechelenTerneu zen gaat een nieuwe toekomst tege moet en vol vertrouwen wacht de *De mannen van het K.N.I.L. doen dienst In alle delen van de Indonesische Archipel. Wjj zien hen hier te Sanga-Sanga op Borneo. Als ztf op patrouille gaan bljjven ze meestal een aantal dagen onderweg. Tegen de avond wordt het nachtbivak opgeslagen. Een van de eerste bezigheden is dan een vuur maken en „thee zetten". IJET IS NOG NIET ZO LANG GELEDEN, dat door een lid van Gedepu- teerde Staten in onze provincie naar voren gebracht werd, dat de Braakman in 1949 voor de helft zal worden ingepolderd en hoewel later van verschillende zijden werd opgemerkt, dat het misschien wel 1952 zou kunnen worden, eer de inpoldering tot stand zou kunnen komen, werden deze mede delingen door onze bevolking toch met zeer grote instemming ontvangen. Belgische Spoorwegen en het Neder-1 bevolking en ook het spoorwegperso- landse gedeelte door de Nederlandse neel de resultaten van de overname Spoorwegen zal worden overgenomen. af. ■yOOR korte tijd verscheen een be- langrijk verkeersrapport van de Verkeerscommissie vah de K. V. P. in onze provincie en daarin werd o. a. ook naar voren gebracht, dat daar de verbinding tussen Oost en West Z.-Vlaanderen veel te wensen over liet, het alleszins noodzakelijk was, dat door inpoldering van de Braak man de mogelijkheid zou geschapen worden om betere verbindingen te kunnen krijgen. Immers bij het openleggen van de Braakman zullen kortere verbindin gen dan tot nu toe het geval was, ge vormd kunnen worden, hetgeen de gehele provincie zou ten goede ko men. Het snelverkeer zou er in niet onaanzienlijke mate van kunnen pro fiteren. Maar dit is niet de enige moeilijk heid. Wanneer men de kaart van Z. Vlaanderen in ogenschouw neemt, dan ziet men direct, dat er nog een ander obstakel is, dat aan het snel- keer grote moeilijkheden in de weg legt en dit obstakel is dan het kq- naal Gent-Terneuzen, dat hoewel zeer belangrijk voor ons gewest het snel verkeer ernstig belemmert, doordat men dikwijls een kwartier en soms wel eens een half uur voor een open gedraaide brug moet wachten als de schepen moeten passeren. Hier is dus een probleem, waar een oplossing voor gevonden dient te wor den en waaraan de technici in de toe komst hun aandacht eens kunnen be steden. Een tunnel? Het station te Hulst gINDS MEN HEEFT leren inzien welke wonderbaarlijke werking 't zonlicht heeft op de gezondheidstoe stand van de mens, is er ontzettend veel goed en kwaad tot stand ge bracht in naam van een zonnecultuur. Het hoeft geen betoog, dat ver standig en goed gedoseerd gebruik van de weldoende krachten van het zonnelicht niet genoeg kan worden aanbevolen. Zeer in het bijzonder, in het seizoen dat. we nu met vreugde beleven, nu de zon een behoorlijke hoogte behaalt aan de hemel, is het zaak om onze huid aan haar welda dige straling bloot te stellen. Er zijn echter aan dit zonnebaden gevaren verbonden, en wel zedelijke en lichamelijke. /"JVER DE ZEDELIJKE bezwaren en gevaren wordt van allerlei kanten geschreven, gespreken en ge preekt en het is alleen maar jammer dat zoveel woorden vergeefs verklin ken, doordat de goegemeente te eigen wijs is. Er is echter aan de geestelijke kant van het geval een facet, dat wij hier, in dit hygiënisch rubriekje wil len belichten. Door een ongebreideld zonnebaden maakt men het voor vele mensen onmogelijk om te genieten van de zomer. We willen, for the sake of argument nu eens even aannemen. Len 'rein stoomt het emplacement van Axel binnen dat al die strand- en badgasten, die zo royaal zijn met het uitstallen van lichamelijk schoon-in-natura zulke zedelijke athleten zijn, dat hun even wicht r.iet in gevaai wordt gebracht door deze grote naaktparades. We geloven wel niet, dat er erg veel men. sen in de kracht van hun leven on bewogen onder blijven, maar dat zul len we nu maar even geloven. Maar de jeugd, en ta! van volwassenen zijp zo eerlijk tegenover zichzelve, dat ze de gevaren van dit badleven duidelijk erkennen. En deze mensen hebben toch ook recht op zon en badgenoe- gens. Het is dus zaak, dat men deze mensen het niet onmogelijk maakt om ook een bescheiden deel van de zomergenoegens te gunnen. En wie qus de volksgezondheid wil bevorde ren zal dienen toe te zien, dat overal in den lande ongemengde zwemgelegèn heid en eventueel zonnebad-gelegen heid gegeven wordt. Anders toont men van geestelijke volksgezondheid niet? te begrijpen. FR IS ECHTER een zuiver lichame lijk gevaar aan het zonnebaden verbonden. En dat is het gevaar van het te veel. Vooral in het begin van het seizoen hebben we de neiging om op een of andere manier de hele dag in de zon te zitten of te liggen. Maar juist in die tijd heeft de huid nog niet het beschermende bruine laagje. gekregen, dat er later wel op brandt, j En dan is,het gevaar voor zonne- i brand, roodworden, vervellen, koorts, soms zelfs vrij hevige ziekteverschijn selen niet denkbeeldig. Hèt middel, dat hier bescherming kan geven is, de dosis zon geleidelijk te vergroten: in het begin niet te gro te oppervlakken van het lichaam laten bestralen, en de zonnebaden van niet te lange duur laten zijn. Gelei delijk kan tnen met grote voorzich tigheid, beide opvoeren, totdat men inderdaad in de hoge zomer en in de vacantietijd. net zoveel zon verdraagt a!s we binnen dc perken van redelijk heid en passendheid kunnen machtig worden. TN BEPAALDE KRINGEN spreekt men zelfs van een tunnel onder dit kanaal te graven en hoewel het idee enigszins eigenaardig klinkt, lijkt het toch nog niet zo gek, als men aan vankelijk zou denken. We willen er daarom nog even op terugkomen en eerst de mogelijkheden onder het oog zien in verband met de inpoldering van de Braakman. Door het in te polderen gebied zou een weg moeten komen, die de moge lijkheid biedt om het wegennet van Oost- en West-Z.-Vlaanderen aaneen te sluiten. Dat dit geld zal gaan kosten en zelfs veel geld is natuurlijk te begrij- verkregen zal worden, weegt zeer ze pen, maar het voordeel, dat erdoor ker af tegen de kosten, die eraan ge spendeerd dienen te worden en boven dien zal deze verbinding de economi sche ontwikkeling van ons gewest zeer zeker in de hand werken.* Van \Perkpolder uit is met weinig kosten de weg naar Terneuzen in goede staat te brengen en van Terneuzen uit zou men dan via de Braakman een weg moeten projecteren, die naar Schoon- dijke zou moeten lopen. Men behoeft dan geen omweg meer te maken om via Sluiskil en Philippine naar het Westen te kunnen komen. Ongetwij feld zal dan de verbinding Driekwart Philippine, IJzendijke veel aan waar de inboeten en alleen van belang blij ken te zijn voor het verkeer, dat via Sas van Gent naar het Westen wil gaan. De kortst mogelijke verbinding tussen het Oosten en het Westen, die geprojecteerd zou kunnen worden is, wanneer we in het Oosten Perkpol- der tot uitgangspunt nemen, omdat van daaruit het goederenvervoer een enorme vlucht genomen heeft de vol gende route: Perkpolder, Zaamslag, St. Annapolder en vandaar uit via Hoek en Biervliet naar IJzendijke. Vanuit IJzendijke beschikt men weer over een wegennet, dat prac tisch alle plaatsen van W.-Z.-Vlaan deren bestrijkt en hoewel deze we gen dikwijls veel te wensen overla ten, kunnen' ze toch in een geschik tere staat worden gebracht en dienst baar gemaakt aan het snelverkeer. Een belangrijk voordeel van deze verbinding zou zijn, dat men»de kom van Terneuzen niet meer zou moeten kruisen. Er is echter een moeilijk heid. Een nieuwe brug. Wanneer het verkeer over Terneu zen geleid zou moeten worden dan zal men daar aan een brug niet genoeg hebben en zullen er tal van uitbrei dingen en vernieuwingen moeten ko men, die ook weer hoge kosten met zifli zullen meebrengen. I Gentse kanaalplannen. TN scheepvaartkringen heeft men zich ook met deze problemen be zig gehouden en het is niet onwaar schijnlijk dat men ook daar de bouw van een tunnel zou toejuichen Er bestaan immers Gentse kanaalplan nen en als die doorgang zouden vin den dan moeten in de toekomst alle bruggen weer verbouwd en verbreed worden, terwijl men dan ook nog re kening te houden heeft met verbre ding en verdieping van het kanaal Gent-Terneuzen. Voor Terneuzen zelf zouden deze plannen ook nog veranderingen mee kunnen brengen, want daar het ver keer daar niet gering is, zou de mo gelijkheid geschapen moeten worden langs een nieuw aan te leggen weg, die bijv. langs het station geleid zou kunnen worden de tunnel te kunnen bereiken. Er zijn in dit verband nog tal van mogelijkheden, maar daarover zullen de vroede vaderen dan nog volop gelegenheid krijgen om van gedach ten te kunnen wisselen, maar meer nog om iets voor Terneuzen zelf te kunnen doen. We denken in dit ver band aan een aansluiting van de bus sen en treinen. Ook 'zou in dit ver band nog eens de aandacht geschon ken kunnen worden aan het vlieg veld, dat zoals men zegt in ofwel in de onmiddellijke omgeving van de Braakman zou moeten verrijzen. IToe het ook zij een oplossing van de thans bestaande moeilijkheden is al leszins gewenst en het is te ijfpen, dat er zoveel initiatief en doorzet tingsvermogen bij de bevoegde instan ties zal gevonden worden, dat men in de nabije toekomst afdoende maat regelen zal treffen, waardoor de ver binding tussen Oost en West tot een ideale zal mogen uitgroeien. Z.-Vlaan deren zal daarvan dan toch eens de rijpe vruchten kunnen plukken. ■VTEIMAAND! Lentemaand! De schamen, dat we veel van Maria hou- mooiste maand van heel het den, dat we Haar eren en Haar alle jaar. Het woord alleen dl is een ver kwikking voor ons. De Mei is een weelde, de volle ontplooiing van len teluister en de voorbode van de ko mende zomer. Het is wel niet zo'n strenge winter geweest als vorig jaar, maar toch za gen we weer verlangend uit naar de Meimaand. Dan wordt de natuur weer zo fris, zo mooi. zo vernieuwd; alles bot uit, overal zien we knopjes te voorschijn komen en zelf voelen we ons als verjongd en vernieuwd als we het koesterend zonnetje op ons laten inwerken. Ja, de natuur is prach tig, het prachtigst in deze Meimaand. Daarom is het zo mooi, dat deze maand is toegewijd aan Maria. Heel die reine onbesmette luister van de Mei is als een symbool, die de onbe smette luister verkondigt van Haar, die wij onze Moeder noemen. taEZE maand moeten wij, meer *-* dan anders, Maria eren. Ik ge loof niet, dat er veel vrouwen zijn, die onverschillig staan tegenover Ma ria. Maar, door het jaar verzwakt vaak de devotie. Daarom moeten wij met goede moed herbeginnen om Ma ria al onze liefde te geven en Haar in deze maand het middelpunt van ons gezin laten zijn. Er zijn gezinnen waar de kinderen hun Mariabeeldje mogen versieren op hun slaapkamer tje, maar in de huiskamer, waar ieder een komt, nee, dat gaat niet. Laten we ons toch voor niemand ervoor Zondag 2 Mei, Wit, 5e Zondag na Pasen. 2e gebed H. AthUnasius. Cre do. Pref. van Pasen. Haarlem: Wit. Kerkwijding van de kathedraal. 2e gebed en laatste Evangelie van de 5.' Zondag, na Pasen. 3e geDed H. Athanasius. Credo. Pref. van Pasen. Den Bosch: 3e gebed voor de bisschop. Maandag 3, Litanie van Alle Hei ligen. Roor. H. Kruisvinding. 2e ge bed en laatste Evangelie van de Kruis dagen. 3e gebed H.H. Alexander I enz. Credo. Pref. van het H. Kruis. Of: Paars. Mis van de Kruisdagen ,zonder Gloria en Credo. 2e gebed van de H. Maagd. 3e voor kerk of Paus. Pref. van Pasen. Dinsdag 4. Litanie van Alle Heili gen. Wit. H. Monica. 2e gebed van de Kruisdagen. Pref. van Pasen. Haar lem: 2e gebed octaaf Kerkwijding. 3e gebed van dê Kruisdagen. Credo. Of: Paars. Mis van de Kruisdagen als gis teren. Woensdag 5. Litanie van Alle Hei ligen. Wit. H. Pius V. 2e gebed en laatste Evangelie van de vigilie van Hemelvaart. 3e van de Kruisdagen. Pref. der Apostelen. Haarlem: 2e ge bed octaaf Kerkwijding. 3e gebed en laatste Evangelie van de vigilie van Hemelvaart. 4e van de Kruisdagen. Credo. Of: Wit. Vigilie van Hemel vaart. 2e gebed H. Pius V. 3e Van de Kruisdagen. Pref. van Pasen. Haar lem: 3e gebed octaaf Kerkwijding. 4e van de Kruisdagen. Geen Credo. Of overal: Paars. Mis van de Kruis dagen als gisteren. Donderdag 6. Wit. Hemelvaart. Cre do. Vrijdag 7. Rood. H. Stanislaus. 2e gebed octaaf Hemelvaart. Haarlem: octaaf Kerkwijding. Breda: H. Domi- tianus. 3e octaaf Hemelvaart. Over al Credo. Pref. en Communicantes v. Hemelvaart. Of overal: Wit. Als vo- tiefmis ter ere van het H. Hart: de Mis van Hemelvaart met Gloria en Credo. Geen 2e gebed. Zaterdag 8. Wit. Verschijning van de' H. Aartsengel Michaël. Credo 2e gebed octaaf Hemelvaart. Haarlem: 3e gebed octaaf Kerkwijding. Overal Credo. Pref. en Communicantes van Hemelvaart. LETTERGREEPRAADSEL AB - AT - BA - BE - CE - CE - CLA - DE - DIS - DOS - EN - EX - FE - FI - GRE - IM - LA - LAN - ME - MEN - MI - NE - OM - PE - PL? PU - RAF - REN - REN - REN - REN - REN - REN - REN - REN - REN - REN - REN - SE - SOR - TE - TE - TRA - TRI Vorm van bovenstaande lettergre pen elf vier-lettergrepige werkwoor den, welke de volgende betekenis hebben: 1. op heterdaad betrappen, 2 zuive ren, louteren, 3. met kleine schom melingen zich in evenwicht houden, 4. het eigendom van een wissel aan een ander overdragen, 5. zich pit een ander land komen vestigen, 6'. voor dragen, opzeggen, 7. inzuigen, opslor pen, 8. wetenschappelijk redetwisten, 9. uitleggen, uiteenzetten, 10 jamme ren, weeklagen, 11. zegevieren. In deze volgorde geven de begin letters van de gevormde werkwoor den een bekend gezegde te lezen. OPLOSSING VORIG RAADSEL TRIO-FEZ - MILT HY - DRA-EVA - AR E-KEI - G - ALK - E EEM-BREIN - ORK -.SAR- E IK - FEE- BP- IN - T-M I - UW U-HOOS-ROEF - E NA-OP-N - ST - S I - REL-MES - SAP- KEG-B IBIT - RAG O-OPA-O - OOM-R RA - OLM-ATO-MY FLAT - ELF - GRAS Prijswinnaars: le prijzen 5) J. v. Doremalen, Marathonstraat 33, Breda en C. Bouwmans, B 26, Westdorpe; 2e prijzen 2,50) A. Balemans, zieken huis, Oudenbosch en J. Martens, 18 Ulvenhout. Programma voor Zondag 9 Mei TVE jaarlijkse bijeenkomst van de oud-gedienden van het voormalige 3e Grensbataljon voor het herdenken der gesneuvelden zal dit jaar plaats hebben op Zondag 9 Mei a.s. te Roo sendaal. Begonnen wordt met de kerkdien sten te 10.00 uur in de Nederl. Herv. Kerk aan de Bloemenmarkt en te 10.30 in de Sint Janskerk Te ongeveer U.30 verzamelen op de Bloemenmarkt en vertrek naar de Begraafplaats waar een krans zal worden gelegd. Na de plechtigheden is er evenals vorige jaren bijeenkomst in het Tehuis TAOORDAT vonken uit de schoor steen op het strooien dak terecht kwamen, brandde in St. Oedenrode een boerderij met schuur en stallen tot de grond toe af. W £)E KANSEN zijn zeer groot, dat inderdaad de zetel voor Europa van de Internationale Bank voor herstel en ontwikkeling gevestigd zal worden te Amsterdam. IVOOR TOT NU TOE nog onbeken de oorzaak brak brand uit in een boerderij te Zuidlaren De gehele boer derii b-anddc af Vijf op stal slaan de koeien kwamen in de vlammen om. voor Militairen aan de Boulevard. Al daar zal bekend worden gemaakt, wat er bereikt is inzake de plannen voor het aanbrengen van een Lronzen ge denkplaat bij de Barendrechtse Brug en zal besproken worden 't eventueel toetreden door het voormalige 3 GB, tot de Bond van Nederlandse Ouü- strijders. Deze bond zal op 2e Pinksterdag, Maandag 17 Mei, de gesneuvelden her denken op de Grebbeberg. Aanvang te 11.30 bij Hotel Grebbeberg. Vermoede lijk zal op die dag het gebruik van motorvoertuigen zijn toegestaan. Het comité hoopt op 9 Mei de oud gedienden van 3 G.B. in groten getale bijeen te zien en velen van hen met het lintje van 't Oorlogsherinnerings- kruis. hulde willen geven. Haar beeld moet deze maand in alle gezinnen op de ereplaats in de huiskamer pronken en onze mooiste bloemen moeten niet voor het raam staan, maar bij Haar beeld. IVOK de kinderen moeten we le- ren veel van Maria te houden. Laat ze bloemen plukken in het veld en al is het dan geen fijn ordelijk bouquet, maar een wild samenraapsel, Maria is met hun eenvoud en kinder lijke liefde tevreden. Deze twee ma ken hun bouquetje, al is het niet di rect mooi te noemen, toch aantrekke lijk en bekoorlijk; bekoorlijk genoeg voor Maria en ook voor ons om het werkelijk bij het beeld te zetten. Trouwens, we kunnen zelf nog wel het een en ander rangschikken in de ze kinderbouquetjes zodat ze tóch leuk staan. Onze kinderen vinden dat prachtig als Moeder zo meewerkt, met hun eigen geplukte bloemen Ma ria versiert, zodat ze zien, dat hun moeite niet vergeefs is. Ze zullen u vertellen, waar en hoe ze de bloemen geplukt hebben en opgetogen verha len daarover doen. Maar vooral la ter, veel later zullen ze zich nog her inneren, hoe Moeder hun bloemetjes bij Maria zette. Deze simpele daad kan zelfs een steun' zijn bij hun moei lijkheden in hun later leven. Vergeten we niet, deze maand elke avond met onze kinderen rond het Mariabeeld te knielen en er het ro zenhoedje te bidden. Laat hen een eigen kaarsje aansteken en uitblazen en zing met, hen een liedje. Zoals u het zelf nog herinnert hoe uw Moe der alles deed in de Meimaand, zo zullen uw kinderen u later dankbaar zijn om de Meimaanden en de devo tie tot Maria, die u meegaf voor heel hun leven. En al is het dan al 90 jaar geleden dat Maria aan Bernadetta zei: „Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis'1, thans zingen we nóg steeds: T ieve Moeder van de Heer ■^Laat ons om Uw zetel dringen Laat Uw kind'ren Uw ter eer 't Ziels verrukkend feestlied zingen 't Moet weerklinken luid en blij: „Moeder Onbevlekt zijt Gij!" ZONDAG 2 MEI 1948 HILVERSUM II, 415 meter 8 nws; 8.15 Mendelsohn; 8.25 Hoogmis; 9.30 nws en w st; 9.45 gram; 10 Ger. kerk dienst; 11.30 gram; 12.15 apologie; 12.30 ork z naam; 12.55 zonnewijzer; 13 nws; 13.20 ork z naam; 13.40 Smetana; 14 Gooise kring; 15.50 gevr platen; 16.10 voetbal; 16.25 vespers; 17 orgel; 17.30 Kerkel cantates; 18 Herv. jeugddienst; 19 geestel liederen; 19.15 kent uw bij bel; 19.30 nws; 19.45 Rubinstein; 19.50 boeckhuys; 20.05 gew man; 20.12 te nor en orgel; 20.28 luisterspel; 21.15 omroepork; 22.37 actualiteiten; 22.45 avondgebed; 23 nws; 23.1524 av con cert. HILVERSUM I, 301 meter 8 nws; 8.18 Rossini; 8.30 Het bos; 8.40 Cor- duwener; 9.12 sport; 9.15 gevr. platen; 9.45 geestel leven; 10 dameskoor; 10.30 briefgeheim; 11 gram; 12 lunchpakket; 12.30 Zondagclub; 12.40 dameskoor; 13 nws; 13.15 Vaudeville; 13.50 N.S.; 14 Smetana; 14.05 boekenhalfuur; 14.30 Philh orkest; 16.20 gram; 16.30 Ron de van Nederland; 17 Harmonie; 17.30 Ome Keesje; 17.50 Ronde van Neder land; 18 nws; 18.15 lezers spreken; 18.30 Ned. strijdkr; 19 Herv lezing; 20 nws; 20.05 reportage; 20.15 Waltztime; 20.45 hersengymn; 21.15 Romancers; 21.45 August Suter V; 22.30 muzikale tocht; 23 nws; 23.15 Skymasters; 23.45 24 gram. BRUSSEL, Vlaams, 14 Bel Canto; 15.20 hoorspel; 17.20 mannenkoor: 18 Mendelsohn; 19 gev programma; 21.45 gram; 22 nws; 22.15 gevr platen; 23 nws; 23.0524 gram. MAANDAG 3 MEI 1948 HILVERSUM II, 415 meter 7 nws; 7.15 gram; 7.45 woord v d dag; 8 nws; 8.15 gew muziek; 9 gram; 9.15 voor jonge zieken; 9.30 w st; 9.35 gram; 10.15 Beethoven; 10.30 Herv. morgendienst; 11 Haydn; 11.15 over schrijvers; 11.35 sopraan; 12 Massenet en Delius; 12.30 weerpr; 12.33 Varianten; 13 nws; 13.15 orgel; 13 30 Donauklanken; 14 voor scholen; 14 35 Amst trio; 15 piano; 15.30 Sweelinck kwartet; 16 Bijbelle zing; 16.45 Berlioz; 17 kleuterklokje; 17.15 orgel; 17.45 a capella koor; 18,15 sport; 18.30 gevr platen; 19 nws; 19.15 leeslamp; 19.30 hoorspel; 20 nws; 20.05 pr. proloog; 20.15 orkest; 21.40 drie jaren bevrijd; 22.05 Requiem Fauré; 22.45 avondoverd.; 23 nws; 23.1524 gram. HILVERSUM I, 301 meter 7 nws; 7.15 gymn; 7.30 gram; 8 nws; 8.18 gr; 9.15 Brahms; 10 morgenwijding; 10.20 gram; 10.30 voor de vrouw; 10.45 voor zieken; 11.20 gram; 11.40 over schrij vers; 12 Virtuoso trio; 12.30 weerpr; 12.33 platteland; 18.38 Kilima Hawaii- ans; 13 nws; 13.15 Stichting 4045; 13.20 Ramblers; 13.50 viool; 14 piano; 14.30 de schoolarts; 14.45 Bruckner; 15.40 hoorspel; 16.45 film; 17 na school; 17.30 zang; 17.45 Indonesië; 18 nws; 18.15 varia; 18.20 gram; 18.30 strijdkr; 19 hoorspel; 19.25 Debussy; 19.45 iand- bouw; 20 nws; 20.05 dingen v d dag; 20.15 cabaret; 20.45 radiodebat; 20.05 Metrop. ork; 21.45 West Europ Unie; 22 gram: 22.30 viool; 23 nws; 23.15 or gel; 23.4024 dansmuziek. BRUSSEL. Vlaams, 19 nws; 19.30 zang; 19.50 feuilleton; 20 concert; 21 Actualiteiten; 21.15 orkest; 22 nws; 22.15 dansmuziek; 22.5023 nws. Tijdens de rustdag in Maastricht Dc Brabantse nlueg vreedzaam aan tafel bijeen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1948 | | pagina 5