Be ontwikkeling van het Ijzeren Paard vervoer De Biltse keuken van het weer Afval voor ons, hulpmiddel voor anderen W ereld STAD EN LAND Wat doen wij met het straat- en huisvuil? SPORTNIEUWS rotesteren DE STEM VAN WOENSDAG 14 JANUARI 1948 'ERWTEN ttisciie pijnen vergallen S Duitser te Koewacht gesnapt Pierre Balledux 25 jaar op de planken De drie foute broeders Locomotieven met gipsen beelden, schilderijen en wapenschilden feoekhoudcursus voor vlassers Binnen- en buitenland leveren het K.N.M.I. de dagelijkse weersverwachting w Vier mannen stortten naar beneden ARKTEN Officiële mededelingen twee uur lang vol- ;n.' den deed het Solostraat te Am- erdam wilde Zondag nd een driejarig jorii zijn oudere zusje be am zijn bij het aan n van de kacjiel iders lagen nog te Het jochje nam een en trommeltje van fel of uit de kast, dafc komt er minder in en gooide de id in het vuur. Be- are het geweest, wan hij het trommeltje n de kachel had ge en de inhoud op ta- lad terug gelegd. Dat wei- minder goed ge- hebben, maar moe- e vrouw had dan niet hoeven te con- ren dat Pietje of maar dat komt er al weer minder op haar trouwboekje le distributiebeschei- van.' de familie door choorsteen had ge- Want die dingen den de inhoud van blikken trommeltje. wat wist Pietje ook de waarde van een twboekje en rantsoen- nen af? Op slot van sr.ing brandt het lek en wat doe je al niet de kachel het vertikt.. XDOOOOOGOOGOOfc van de Ned. Organl- psgoederenvervoer, een sprak. prak de heer C. P. G, algemeen secertaris ret wetsontwerp. Niet maal, aldus spreker, ntwerp verwezen naar aatregel van bestuur, it in feite een blanco n floor de Kroon te be- sie geeft. Deze commis- unningen voor het ge en de afhaal- en bestel- hoogste tien jaar en De Rijksinspecteur en over de vergunnin- geregelde vervoer. Ook laximum-duur van tien gemeen vervoersbelang men daaronder? vroeg iweigerd worden en ook inder schadeloosstelling, „sanering" zullen tot :n, indien een en ander rdt opgelegd. De voort- altsatie kan geen alge- n, temeer daar de over- •bbende is. Men mag dat het dezelfde kant s met' het autobusver en de particuliere be- :n de Ned. Spoorwegen fen. be vervoerders wil- n praten en een vertc- Ivan het bedrijfsleven mmlssies. iHetgeen het Jatief goed verzorgt, ie bemoeienis van de en. De vergunningen rbepaalde tijd. verstrekt L BEVROREN- L OP TAFEL/ (Adv. 359-00) Dog tijd een Kruschen men. Iedere morgen de Kruschen doet wonde- proeft ge er niets van, adige werking doet zich n. Kruschen staat be- stimulerende invloed op rende organen. Die doer id weer krachtig circu- xheden kunnen zich niet en, ze worden regelma- en zo neemt Kruschen eg van die slepende rheu anger: begin Uw kuur ag Kruschen Salts bij r of Drogist. Adv.-151-W GEEN SPREEKUUR. De commissaris der Koningin in Zee- 1 land is verhinderd om Donderdag a.s>. znr gewone spreekuur te houden HET BOUW- EN WONINGTOEZICHT OP ZUID-BEVELAND Na langdurige en soms scherpe dis cussies werd door de Goese raad gis teravond het voorstel van B. en W - om mede te werken tot opheffing der gemeenschappelijke regeling betref fende het bouw- en woningtoezicht op gemeentewerken met 8 tefen stemmen aangenomen. Tegen stemden de KVP en de P. v. d. A. WATERTANK ONTPLOFT. I Bij de landbouwer Oele te Nieuw'- dorp moest een tank geplaatst worden W'ten behoeve van de watervoorziening. Toen de zoon van dc l°?dS}cter Keik met uu van -- hove uit Goes hieraan bezig was assistentie van de werkman Kort. even eens uit Goes, is door nog onopgehel derde oorzaak het reservoir ontploft. Kort liep een beenbreuk op. terwijl Kegkhove jr. er met enige schrammen afkwam Het woonhuis van Oele werd licht beschadigd. Eerstgenoemde is naar St. Joanna" gebracht. Men ver moedt dat zich in de tank gas- of ben Knlamp had gevormd. VERKEERSONGEVALLEN BIJ KRABBENDIJKE Drie slachtoffers. Even voor de gemeente Krabbendijke op de rijksweg naar Kruiningen, vond een ernstig auto-ongeval plaats, waar van twee Eindhovenaren het slacht offer werden. De auto met de twee inzittenden reed, waarschijnlijk doordat zij slipte, met. grote kracht tegen een doom. De wagen werd zwaar beschadigd en de bestuurder met zijn mederijder liepen een hersenschudding op. Zij moesten vervoerd worden naar het ziekenhuis te Bergen op Zoom. Hun toestand was vrij ernstig Ongeveer terzelfder tijd gebeurde op de Rijksweg nog een ongeval, waarbij J. Koster een hersenschudding opliep, fö Koster werd, terwijl hij met zijn rij wiel aan de hand op de weg liep, door een autobus uit Ossendrecht aangere den, die met werklieden van de Weder opbouw op weg was naar Walcheren. De aanrijding was zo hevig, dat hij tegen de grond smakte en een hersen- schudding opliep. HOMERUS DEED EEN DUTJE Gisteren lieten we in 'n artikel afdruk ken dat Zeeland ruim zeventig ge- '■yJBieent.( ïi heeft. De duttende Homerus die diti schreef kan aanvoeren, dat dit letterlijk juist is, maar in ieder geval is het zeer vaag. De klare waarheid is n.l. dat ons goe de gewest niet minder dan 101 ge- jjnenten rijk is. Dat is dus nog heel wat gekker dan gesuggereerd werd. 9 RETRAITEHUIS SEPPE. Verschenen is het jaarverslag van het St. Gerardus-Retraitehuis Seppe. We lezen dat 1947, het jaar waarin het Retraitehuis gedurende 35 jaar be stond, zeer goed is geweest. Tal van standsorganisaties verleenden hun me dewerking tot een ruim bezoek, waar bij van de zijde van de K.A.B. een stuwende kracht uitging. De retraiten voor militieplichtigen f'"crden door 1394 jongelieden be- Dcht. Voor de dames- en herenpro- agandisten staat cp Zondag 2 Mei en propagandistendag op stapel. Aardenburg Supportersclub. De onlangs opge richte supportersclub van V. V. Aar denburg koos haar bestuur. Voorzit ter werd H. Lippens, vice voorz. B. J. Herman, Eede; secr. H. Frans en '■Jfcenningmeester P. Beun. Er blijkt al een behoorlijke belangstelling te be staan en deze is steeds groeiende. Reeds werd eeh drietal supporteres sen als lid ingeschreven. De contri butie werd vastgesteld op 0.25 per maand. Het is de bedoeilng bij iedere uitwedstrijd een extra bus suppor ters mee te laten gaan. Groenendijk E.H.B.O. in het patronaat had de heroprichting plaats van de ver eniging voor EHBO. De voorzitter memoreerde dat het juist tien jaar geleden was dat de oprichting had plaats gehad. Verschillende spre kers wezen op het grote nut van 'n goede Kath. F HBO en de plicht voor ieder om daaraan zijn mede werking te verlenen. Onder de aanwezigen werd een drietal taar ten verloot. Een groot aantal, w.o. waardevolle, prijzen werd ten toon gesteld en over enkele weken ver loot. Zeven en twintig nieuwe le den gaven zich op voor een nieuwe '/cursus. Hoedekenskerke •Bevolking toegenomen. Het aan tal inwoners op 1 Jan. 1947 bedroe: 734 mannen en 766 vrouwen, in to taai dus 1500 personen. De bevolking in het afgelopen jaar is toegenomen met 15 mannen en 33 vrouwen, die zich hier gevestigd heb ben en met 32 personen, die werden geboren, waarvan 17 meisjes. F De afname bedroeg in totaal 77 per sonen, 18 mannen en 49 vrouwen ves tigden zich elders en 5 mannen en R vrouwen kwamen te overlijden; zo- in.o aantal inwoners op 1 Januari 1943 1516 personen was. (Adw 362^ogi Hoofdplaat TTI 1 Zang- en toneeluitvoering. De R r W. van der St K. Dames Jeugdvereniging uit Groede 1 gaf CCU zan£f- PD t.^nnolnTAT^el im el/. a/wiu ^uguvereniging uit een zang- en toneelavond in de jlaa van mej. de Wen. Dierckx onder leiding van de kapelaan "an Groede. leze avond werd geopend met het •zingen van een vieital Kerstliederen, ■jz.aarnn ,het Kerstspel ..Waar de ster I £n sbllc staan" werd opgevoerd. ïdat ze de voorgeschie* kennen, weten ze oieL te en wie de valse Si" ang hoeven ze daar* denken, want. wem opgevo' - zaal was tot in de uiterste hoe- cnvnA Hct Spcl Werd keurig op- I blMr rt M i SPel0rS Wisten het pu" f vndoni^T sednrende drie uren fcodani, te boeien dat zij 't spel met lVe°nde TaMaCht vol^n. V ■&rgd Warcr keurig ver- In de pauze werd een verloting ge houden waarin verschillende prijzen te winnen waren. ne hoofdprijs werd gewonnen door de heer J. v d Voor- u\ee" Vette ,haan- D« winnaar vat te het mooie plan op deze prijs aan Kath. Thuisfront te schenken en deze bracht dan am con Amerikaanse ver- Koop dc som op van f 26 IÏ2Jaf!0°P dankte de kapelaan van Gk-4* hel ptóück voor de arot. be" langstelling. Tevens dankte hij dc da mes van dc Kath. Jeugdver van Hoofd plaat voor de medewerking om deze avond te doen slagen. <soes (Adv. 357-0) Hulst Geslaagd. Te Rotterdam slaagde voor het diploma handelskennis en vakbekwaamheid in het loodgieters- bedrijf tevens voor leidekker de heer G. v. d. Berg, alhier. Buiten vervolging. Door de advo caat-generaal bij het bijzonder ge rechtshof te 's-Gravenhage werd de heer P J. v. d. Wiele onvoorwaarde lijk buiten vervolging gesteld. Thuiskomst van onze jongens. Uren had men Zaterdagmiddag staan wachten op de thuiskomst van J. der Weduwe en E. Schillemans beiden uit de Nieuwe Wijk, die na een afwe zigheid van 2 jaar vanuit het verre Indië huiswaarts zouden keren. Maar wie niet kwamen waren deze jon gens zodat de belangstellenden ten langen laatste huiswaarts keerden. Eerst heel laat op de avond arri veerden zij, hartelijk ontvangen door familie, huisgenoten, buurtbewoners en belangstellenden. De buurt had ge vlagd en zodoende was er een fees telijke stemming. Bij de ouders waren talrijke bloe men bezorgd en Katholiek Thuisfront had vanzelfsprekend onder leiding van haar voorzitster mevrouw Dijk stra acte de présence gegeven. In de loop der dagen mochten de thuisko mers veel bezoek ontvangen. Hoewel in verschillende dagbladen een soort reclamecampagne gevoerd is in ver band met festiviteiten op touw gezet bij de terugkomst van soldaten uit Indië, zoals bijv. in Terneuzen, wordt er van de zijde van Katholiek Thuis front de aandacht op gevestigd, dat zulks voor Hulst niet nodig geoor deeld werd. Men is n.l. van het stand punt uitgegaan, dat eerst in eigen hui selijke kring de terugkomst moest gevierd worden en dat het later pas tijd is om in een meer uitgebreider kring nog eens terug te komen op hun weerkeer uit het Oosten. Men heeft dan ook de gelegenheid om de jongens die al eerder terugkwamen in een huldiging te betrekken en van zelfsprekend worden dan ook de ouders, familieleden en verloofden in geschakeld. Een oudersavond dus, waarop de reeds teruggekeerden zullen gehul digd worden. Mededelingen hierom trent zullen nog wel volgen. Feestavond van dc RK EHBO. De RK EHBO vereniging „St. Christof- fel" die haar tienjarig bestaan her denkt, houdt op Dinsdag 13 Januari a s des avonds om 7 uur in de bios coopzaal een feestavond, die zich zeer zeker in de belangstelling der leden zal mogen verheugen. Moge het prae- ses Jansen nog gegeven zijn hot zil veren jubileum mede te maken. Buiten vervolging. Door de wnd. procureur-fiscaal bij het Bijz. Gerechtshof te Den Haag-ter stand plaats Den Bosch is onvoorwaarde lijk buiten vervolging gesteld P. J. van de Wiele, alhier Pryskaarting. In café de Graauw- sehe Poort vond een belangrijke prijs- kaarting plaats, waaraan niet minder dan 44 perèonen deelnamen. De uit slag luidde als volgt:'1. P. Kuuykx- Em Stevens, 2. H. Everaert-Em. Ber tram, 3. W. de Nijs-A. de Nijs, 4. A. van Dorsselaer-B. Verbraecken, 5. F. Poppe-F. Riscé, 6. E. Herewegh-F. v. Gassen, Troostprijzen: C. van Gassen- P. Esseling en Ser. Blommaert-J. v. Dorsselaer. Biljartseance. De in de Dubbele Arend gehouden biljartseances zijn in ieder opzicht een succes geworden. De door de wereldkampioene mej. Schrier en de heer Pardon uit Lei den gegeven seances waren zeer in teressant, maar ook de Husterse bil jartspeler de heer Prud Freyser toon de zijn kunnen. De eerste wedstrijd ussen mej. Schrier en de Hulstenaar eindigde in een 200165 overwinning voor de wereldkampioéne in twintig beurten. De Partij tussen mej. Schrier en de d'e zijn tegenstandster 200 punten voorgift gegeven had en waarbij Pardon^ zichzelf overschatte, werd door mej. 'Schrier gewonnen. Pardon speelde nog een kaderpartij tegen Freyser met een voorgift van 125 op 200, welke partij „Prudent" in 6 beurten uitmaakte, daarbij het bewijs leverend, dat hij nog al wat in zijn mars had. Tenslotte werden nog yerschillende seances gegeven, die veel bijval oogstten. Koewacht Schieting. Aan de schieting bij C. Meirvisch namen 54 schutters deel. De uitslag is als volgt: hoge vogel: H. Jesoirens, zijvogels C. de Coninck en G. Janssens, Hoogste aantal kleine vogels (4) H. Jesoi- Middelburg Drankmisbruik. Het is voor de po litie een opmerkelijk verschijnsel dat door zovelen misbruik wordt gemaakt van sterke drank. Dagelijks moeten eon of meer personen ter ontnuchte ring op het politiebureau worden in gesloten. Door nog meer aandacht aan dit euvel te schenken, zal getracht worden het drankmisbruik tegen te gaan. Terneuzen Schip gelicht. Het Vrijdagavond in de Oósthavenrnonding gezonken schip „Jonge Willem" is Maandag ge- )iput cn da haven binr.engebracfe*- Wilde uitwijken naar Brazilië De heer d'Hooghe, ambtenaar der I. en A. zag twee personen lopen in de richting van de Belgische grens, waarvan één twee koffers droeg. Op een sommatie der ambtenaren om te blijven staan, zetten de he ren het op een lopen, waarna d'Hooghe een achtervolging inzette. Het gelukte hem na een korte wor steling de persoon met de koffers aan tc houden, doch de andere ont snapte. De koffers bevatten werk kleding en papieren, geschreven in hét Duits. K. uit Oss werd aan de tand gevoeld en bekende dat de koffers werkelijk van een Duitser waren, die hij hielp met het op ille gale wijze over de grens bréngen; vermoedelijk de ontsnapte persoon. In samenwerking met de politie werd deze spoedig aangehouden met nog een zekere M. uit Oss. Allen zijn in verzekerde bewaring ge steld. In de loop van de volgende dag werden nog meerdere personen in verband met deze affaire aan gehouden. De Duitser wilde uitwij ken naar Brazilië. Het onderzoek wordt voortgezet. TVEZE maand zal de toneelspeler Pierre Balledux zijn zilveren to neeljubileum 'vieren. Het is de bedoe ling van de acteur dit jubileum te vie ren in de rol van Wortel in een voor hem gemaakte bewerking van de ro man „Boerenpsalm" van wijlen Felix Timmermans. Deze jubileumvoorstel ling wordt 20 Januari in de Konink lijke Schouwburg in Den Haag gege ven. Het ligt in de bedoeling van een ere- comité de jubilaris bij gelegenheid van de jubileumvoorstelling een huldeblijk aan te bieden. Bijzonder Gerechtshof IJET zal maar zelden voorgekomen zijn, dat drie broeders tegelijk voor een Bijzonder Gerechtshof moesten staan. Middelburg heeft thans die prw meur gehad en het waren Janus, Nico- laas en Frans Leynse uit de Zeeuwse hoofdstad, dié dit familie-trio vormde. De resp. 28, 24 en 22-jarige jonge mannen waren vrijwillig in Duitse krijgsdienst getreden, terwijl Frans nog had meegedaan aan het bewaken v^n een Jodenkamp en aan een overval in huize Lidwina te Zenderen Ook had hij zich na de bevrijding en voor zijn ar restatie ook ernstig misdragen op ander terrein. De proc. fiscaal zag voor de beide eersten wel verzachtende omstandig heden, maar voor laatstgenoemde was hij minder mild in zijn oordeel. De uitspraken luiden tenslotte: Janus Leynse, 3 jaar internering, conform de eis; Nicolaas Leynse, 1 jaar voorwaar delijk, (waarbij het Hof in aanmer king nam dat hij lange tijd in Franse krijgsgevangenschap had doorge bracht; Frans Leynse kreeg 3 jaar jeugdgevangenis zonder aftrek en ont zetting rechten voor 15 jaar. De 38-jarige brandstoffenhandelaar A. Blanckaert uit Graauw, die als land- wachter actieve dienst had verricht; kreeg 4 jaar intemerlngsstaf met af trek en ontzetting voor het leven. De eis was 5 jaar geweest. T^AAR AANLEIDING van het feit dat het Britse transportwezen met inbegrip van de spoorwegen sinds 1 Januari genationaliseerd is, vertelt de Londense correspondent van het Handelsblad het een en an der over de geschiedenis van „het ijzeren paard" in Engeland. Tiet kweken van ijzeren paarden was in den beginne meer een kwestie van kwantiteit dan van kwa* liteit. Vijftig jaren gingen voorbij, voordat de talloze spoorwegmaat schappijen, die in Engeland waren ontstaan, enige stabiliteit in haar dienst hadden verkregen. Toen kwam de concurrentie. Enige tijd lang werd die in het uiterlijk gezocht. Het was de tijd van die mooie rode, groene en gele locomotieven, die namen had den als „Coquette", „Harlekijn", „Elf en „Zuster Dora" (eerst, minder vrien delijk „Serpent" geheten). Er waren wedstrijden, wie de mooiste locomo tief had, en Battersea won de eerste prijs door de locomotief te versieren met gipsen beelden, schilderijen en wapenschilden. Ook de stations van de verschillende maatschappijen con curreerden met elkaar om passagiers te trekken. De concurrentie tussen de naast elkaar gelegen Londense stations Kings Cross en St. Pancras, ging zelfs zo ver, dat de stationsklokken een verschillende spoortijd aanwezen! Pasagiers werden gelokt door maal tijden in de treinen aan te bieden, de aanwezigheid van een noodrem, (een touw leidend naai- een gong op de locomotief), verlichting 'en ver warming. Het aanbrengen van toilet ten in de wagons werd opgehouden door de neiging van de exploitanten geen zitplaatsen op te offeren. Een slimme maatschappij dacht de oplos sing gevonden te hebben door een klapstoel aan te brengen aan de bui tenkant van de deur, maar dat bleek geen succes te zijn! Wedrennen Tntubsun rammelden en ratelden de treinen in alle mogelijke richtin gen door het land, over verschillende vspoorwijdten, soms een enkel spoor delend met een concurrent. „Duels" van machinisten, die kalm op „con currerende" treinen instoomden, ble ven niet uit. Dc „Caledonian" en de „British Northern" hadden evenwij dige lijnen naar Glasgow en daar ónt spon zich elke dag een wedstrijd, waarbij de passagiers hoge sommen verwedden en het treinpersoneel om kochten. De „favoriet" was een ijzeren renpaard van zeer twijfelachtige kom af en voorzien van de prozaïsche naam „No. 38". Deze locomotief was van allerlei uiteenlopende onderdelen in een gezet, maar zij liep als een Der bywinner, tot in hoge ouderdom, en zij liep andere locomotieven, onge acht hun exquise stamboom en sa menstelling, volkomen van de sok ken. Beroemde locomotief T^én locomotief uit de Wild-Wcst- tijd had de reputatie „eenvoudig niet kapot te kunnen". Zij heette „Coppernob" en werd tot voor kort nog gebruikt voor rangeer-werk in Barrow-station. Tijdens de oorlog viel een Duitse bom op de remise van „Coppernob". Van de loods bleef geen spaan over, maar „Coppernob" ging aan het werk of er niets was gebeurd. Er was natuurlijk ook een locomo tief die de „Vliegende Hollander heet te, maar die liep niet naar het Ka naal, integendeel, die liep van Lon den naar Exeter en Cornwall. De „Fly ing Scotsman" is de nakomeling van de treinen, die aan het eind van de vorige eeuw de beslissende wedstrijd in de concurrentie wonnen. „Snel heid" was een onbekende factor in de treinendienst van die tijd. In 1888 begon de revolutie op de lijn van Londen naar Edinburgh. Er werden daar „sneltreinen" ingesteld. Dit ver wekte diepe verontwaardiging bij de andere maatschappijen. Treinen die stations oversloeg en. daarom eerder aankwamen!dat was niet eerlijk it wasn't cricket"Intussen moet men zich niet te veel voorstellen van die eerste sneltreinen. Die werden vaak genoeg opgehouden, omdat er eerst een schuit met hooi of mest door de spoorbrug moest! Snelheid Snelheid werd echter de eis van de moderne tijd en het hoofdstuk „Racing" is het laatste van het boek der ontwikkeling van de Britse spoor wegen. De „IJzeren Paarden" wer den alle renpaarden en het gehele bedrijf om zo te zeggen één grote renstal - en een dure ook. Allengs is 't heterogene Britse spoorwegbedrijf na tuurlijk ook ge-„stroomlijnd", al valt het niemand moeilijk de verschillen te zien tussen de 60 particuliere spoor wegbedrijven en hun materieel. Als gevolg van de nationalisatie zal uni formiteit regel wordenmaar het zal nog jaren en jaren duren. Te Standdaarbuiten geopend Tlinsdagavond werden in de beroeps school voor vlasbewerkers te Standdaarbuiten een aantal cursussen in boekhouden speciaal afgestemd op de vlasbedrijven geopend. De heer Sweere, voorzitter van de RK Brab. Vlassersbond en der Stich ting vakonderwijs voor vlasbewer kers, schetste de noodzakelijkheid van de kennis van het boekhouden voor de economische bedrijfsvoering cn sprak er zijn grote vreugde en vol doening over uit dat zovele leerlin gen zich voor deze cursus hadden aan gemeld. Een aantal, dat de verwach tingen verre had ovettroffen en dat getuigt van het feit, dat de jonge vlassers hun taak duidelijk voor ogen hebben. - Burgemeester J. v. d. Riet sprak woorden van dank aan het adres van de ondervakgroep, die deze cursussen wil geven in samenwerking met het bestuur van de school. „De leerlingen voelen wat zij mis sen" aldus de burgemeester. „Daar om hebben zii zich in groten getale aangemeld". Hij wenste het bestuur der school, de leraar en de leerlingen alle succes. De heer de Geus voorzitter van ne ondervakgroep Vlasb. Ind. en de se cretaris, Mr. Fruytier, legden even eens de nadruk op het nut van boek houdkundige kennis, Ir. Butler, rijks- landbouwconsulent voor de vlasgewas sen, had bericht van verhindering ge zonden. De heer J. v. d. Roovaart, ad /"<een onderwerp komt meer ter sprake dan het weer. Het vijf regelige weerbericht in de krant en het weerpraatje door de radio be horen tot 's mensen dagelijkse „lectuur". Stedelingen en platte landers, zeelieden en vliegers, en dan nog zovelen meer, kijken tel kens naar dat simpele berichtje over de wearsverwachting. Doch wie weet, welke moeiten en kos ten zijn voorafgegaan, om het Kon. Meteorologisch Instituut in De Bilt de nodige gevens te verschaffen? Als gast van een bevriende Weer- en Sterrekundige Kring hebben wij ons onder de hoge observatietoren deskundig laten voorlichtingep. Van wat wij hoorden, vertellen wij iets over. Tn de Bilt wordt gebruik gemaakt van de meest moderne hulpmid delen. De observatieposten in Ne derland, onder andere Den Helder, Vlissingen, Schiphol, Eelde, Maas tricht en de lichtschepen worden alle bediend door uiterst deskundig pci - soneel. die de gegevens doorn ndi-n aan het KNMI, dat zelf reeds'" zijn waarnemers aan het werk heeft ge zet. Wat doet zo een observator? Hij controleert de instrumenten, die in de tuin aan de Utrechtsestraatweg staan opgesteld en verkrijgt op deze wijze vele gegevens betreffende het weer van dat ogenblik. Op de toren leest hij van de instrumenten de wind richting en de windsnelheid af. In dekelder bekijkt hij met een ver grootglas de stand van het kv/ivc der barometers en in de tuin worden temperatuur- en vochtgehalte van de lucht opgetekend, 'n Eenvoudig in strument vertelt hem precies, hoe veel m.m. regen er in de laatste uren gevallen is; en met behulp van de wolkenhark" bepaalt hij de trek van het wolkendek. Hij doet nog meer: hij kijkt eens naar de lucht en tekent op: laaghan gende wolken, mist of prachtig weer; het regent of het sneeuwt. Hij contro leert de aarde: het heeft gedauwd, of de grond is droog. Al deze ge gevens brengt hij naar de werkka mers. Elders wordt een ballon opgelaten. Aan die ballon bevindt zich een pa- rachu'tje, waaraan weer het beroem de instrumentje zit: de radiosonde die in de lucht radiografisch aante keningen doorgeeft aan de posten en ze bovendien automatisch op schrift stelt. Ergens in de lucht springt de ballon uiteen, en de parachute met het kostbare instrumentje daalt ver weg. Wie er een mocht vinden, sture het op aan de Bilt; men krijgt er zelfs een vindpremie vow en het KNMI is enkele gegevens rijker. De vak-terminologie TAe deskundigen in de Bilt hebben zo hun eigen vaktermen. Als het bijvoorbeeld gaat over wolken, dan zijn er de variaties van wolkenve-' ren, van karnemelklucht. lappende ken en stratusbewolking. Hetgeen be tekent, dat het mooi weer wordt of dat een koudefront nadert, dat er re gen of mist en stormvlagen te wachten zijn en dat men 's avonds de toppen van de torens kan zien. Deze gegevens worden omgezet in cijfercode en getikt op de telex-ma chine ter bestemming van het bui tenland. Dank zij een internationale code kan de metereoloog in 30 getal len mededelen, wat hij maar wil; en dat is niet weinig. Al deze getallen zijn nodig voor het samenstellen van de weerkaart. Daartoe worden alle cijfers van die getallen omgezet in lijnen en tekens. Dan geeft de weerdienstleider vorm aan die kaart; hij tekent de lucflt- hoogten en werkt de fronten uit en tenslotte ontwerpt hij de verwach ting, het meest kwestbare punt van het weerbericht. Nu wij dit alles optekenen voor on ze 'lezers, moet worden erkend, dat het vrij eenvoudig schijnt. De wer kelijkheid is nochtans even anders; want indien ergens, dan is nauwge zetheid eerste vereiste in de weer- keuken van de Bilt. Hier kan men niet volstaan, door met een natte vinger de windrichting te bepalen, of door gebruik te maken van een weerhuisje. Als het straks weer echt winter zal zijn, is er opnieuw meer aan dacht voor ons KNMI, zoals het ook is in de zomer, wanneer de mussen van het dak behoren te vallen. (Van een bijzondere medewerker) IN NOORD-BRABANT als in Zuid-Holland heeft de Overheid meer dan gewone belangstelling voer de wijze waarop het ver voer en de bestemming van afvalstoffen op dc meest practische wijze kan geschieden. Onwillekeurig denkt men aan Den Haag, welke ge meente haar huis- en straatvuil per trein afvoert naar dc verre provin cie Drente, waar het gesorteerd en tot nuttige producten wordt verwerkt. Dr Haagse afvalstoffen nu en dc Drentse nijverheid hebben met name Rotterdam, dat in de oorlog zijn verbrandingsinstallatie ten dele zag aan getast, de weg gewezen naar de meer moderne wijze van vuilverwer king. Hoe is het ten deze gesteld met een stad,als Breda en haar omme landen 7 JTenieder heeftwel eens die lance treinen met Haags huis- en straal vuil naar Rrente zien rijden. Men vond dat een prachtige organisatie; doch verder strekte de belangstelling niet. Men wist zelfs niet eens, waar uiteindelijk de bestemming van die afvalstoffen in de veenprovincie was gelegen. Eerlijk gezegd; wij wisten het ook niet.... tot op die duistere morgen :n Januari, toen wij in Beilen waren gestapt uit de*ochtendtreln naar Groningen en wij ons verder op weg begaven naar het gehucht Wys- ter, dat nu precies zestien jaren lang de restjes van ohze vorstelijke Resi dentie tot zich trekt en voor verdere doeleinden dienstig maakt. Wyster, dat niet ver-at ligt van het eens be faamde Jodenkamp Westerbork, bleek echter nog niet te zijn het einddoel van onze reis; want de vuilverwer kingsinrichting ligt weer enkele kilo meters zuidelijker. Toen wij er kwa men, was onze eerste reactie, of wij tenslotte niet beter aan een vorig sta- tion, met name in Hoogeveen, hadden kunnen uitstappen. Maar dat kan de lezer niet interesseren; hij zal liever iets willen vernemen over wat wij ginds hebben gezien en iets willen mee-aanhoren van het populaire col lege dat deskundigen meenden ons te moeten geven. Een zorg voor de overheid Het vuilverwijderingsvraagstuk is er —een, dat de gemeentelijke en re gionale overheden actief bezig houdt. Het gaat hier niet alleen over de mo gelijkheid van verstrekking van uni forme vuilnisemmers, over de orga- niseiic rsr. een moderne ophaaldienst en van verder vervoer, maar ook over het nuttig rendement, dat uit ons al ler huis- en straatvuil is te trekken. Dan denker, we terug aan de ooriogs tijd, toen het vuilnis niet kon worden afgevoerd en het maandenlang op ho pen bleef liggen, hetgeen allerminst ten goede kwam aan de volkshygiëue. Particulieren hebben toen met dat huisvuil voordeel trachten te behalen op een wijze, die de over heid sinds lang toepaste. Afvalstof fen namelijk kunnen worden ge bruikt voor het ophogen van terrei nen, het aanplempen van plassen; ze kunnen bovendien worden ver werkt tot mest en dienen tot het vruchtbaar maken van gronden. Hoe gaat het in Breda? Hier heeft men een zeef- en walsinstallatie voor verteerd huisvuil, en het bewerkte pro duet wordt voor de verkoop gereed ge maakt. Een stal als Leiden heeft haar sportterrein in de rietvelden van ae Nieuwkoopse plassen; Heerlen vult de kuilen in zijn heuvels met afvalstof fen aan.'Doch effectiever is het com- posteren van vuilnis door menging met andere organische stoffen. Het huisvuil kan ook worden ver brand; dat is een snelle afdoende maatregel, waardoor geen stank wordt veroorzaakt; ziektekiemen worden ge dood, scherven en schadelijke voor werpen worden vernietigd. De over blijvende verbrandingsresten zijn as en slakken, welke laatste een prac- tlsch hulpmiddel vormen bij de we genbouw. Nu kan "men het huis- en straatvuil, al of niet gesorteerd, verbranden ln de open lucht dan wel in een installatie voor vuilverbranding. Onnodig te zeg gen, «'at voorkeur verdient. Nist alle JJfuis- en straatvuil pleegt men achteloos en dikwijls ook met opgetrokken neus voorbij te gaan Als vuil is dat onappetijtelijk en dit laatste is voor velen weer sy noniem met waardeloos. Toch is straatvuil allerminst waardeloos. Een bijzondere me dewerker vertelt er in dit artikel van en als wij het onderwerp aan snijden, is het omdat het ons al len bekend is, dat Brabant belang stelt in de Rotterdamse afvallen. Waarom zou er in Brabant als in Drente geen plaats zijn voor een sorteer- en mestvervaardigings- installatie? Brabant, dat nog wel ergens een terrein bezit, dat noch cultuurtechnisch, noch uit een oogpunt van landschapsschoon onmisbaar is! Voor Brabant is heit onderwerp niet van belang ontbloot. vuil verbrandt even gemakkelijk: Je verbrandingswaarde schommelt met het jaargetijde en zelfs met de weers gesteldheid. Het oog gericht op Drente oplossing van het vuilverwijde ringsvraagstuk ligt o.i. voor een belangrijk deel in Drente, in de vuil verwerkingsinrichting van Wijster. Na tuurlijk kan de afvoer ook anders ge schieden. zoals in Den Helder, waar het huisvuil per vuilbergingsvaartuig op zee wordt gebracht en dan gestort, Amsterdam heeft zijn laadkistensys- teem, Hilversum vervoert per auto naar de plassen van Kortenhoef, en eindelijk Den Haag gebruikt dage lijks een extra trein voor het vervoer van vuilnis naar Wyster. De bekende spoorwagens, die het Haagse vuil wegbrengen, zijn zeer doelmatig gebouwd voor hun inhoud van niet minder dan honderd ku bieke meter. Bij het lossen worden de zijwanden door middel van lucht druk vanaf de locomotief losge maakt, zodat de inhoud van alle wa gens tegelijk automatisch naar mui ten valt. Dat is een kwestie van nog geen minuut voor de ganse trein. Het vrachttarief voor dit vuilver- voer is zeer laag, doch alleen dan, wanneer men dagelijks een extra trein kan laten rijden. Oe grootstad kan zich dat veroorloven; maar wat belet eea combinatie vg-n stad en omliggen de dorpen allengs te komen tot col lectief vervoer op grote afstand? Men heeft ons voorgerekend, dat de vervoersprijs, inbegrepen de wagen- kosten, nog geen twee cent .per ton per kilometer bedraagt en dat daarbij de terugrit it inbegrepen. Toch kan niet worden verheeld, dat vervoer op grote afstand de kosten van vuilver- wijdering uit kleinere gemeenten ver zwaart. Men bedenke, dat elke extra trein een omlooptijd van een volle dag heeft. Gisting in de open lucht y^an de hand van ervaringen te Wijs ter hebben deskundigen overwo gen een nieuw systeem van gisting in de open lucht, hetgeen uitkomst zou kunnen brengen aan reinigingsdien sten, die wegens het dure transport niet naar Drente vermogen te ver voeren en die toch een oplossing zoe ken. Dit systeem kenmerkt zich hier door, dat het vuil in roterende trom mels wordt gemengd, waarbij de grove stukken worden uitgezeefd en afzonderlijk behandeld Daarn» wordt het product in open opslag ruimte aan vertering onderworpen, waarvan men zegt, dat zij wegens de fijnheid, de menging der stoffen en de bevochtiging met bacteriehou dend water niet langer dan drie maanden behoeft te duren. Merkwaardige balans 'ij sluiten dze reportage af met het opmaken van een merkwaardige balans. Sorteerders plegen uit ons huisvuil onder andere de volgendè ou de materialen ol> te vissen; papier, vooral papier, lompen en schoenen, blik en emaille, glas, rubber, en ook beenderen, die van ons karig vlees rantsoen zijn afgevallen. En ziehier nu de terugwinning: nieuw te gebrui ken papier, dweilen en jute, kapok en gummi, auto- en fietsbanden, flessen en allerlei huisgerei. Het sorteergebouw voor verteerd vuil te Wijster heeft ons duidelijk ge maakt, hoe men tot de splitsingen komt. Hieroij werden we herinnerd aan de zeven, de leesband en de schut goten in onze Limburgse mijnen. Wel ke weg daarbij de compost opgaat, beschreven wij hierboven. Van Wyster zouden wij nog meer kunnen vertellen. Doch waarom tekort gedaan aan plaatselijke vullverwer- kingsinnchtingen, J.ie misschien minder groots en practisch ingericht ons huis- en straatvuil zoveel mc eelijk trachten uit te buiten? junct-secr. van de ondervakgroep vlas. ind. ving daarna aan ract de le les van de eerste cursus, waarna de tweede cursus op gelijke wijze werd geopend. Beid.' cursussen tellen ieder 20 leerlingen, die uit de plaatsen Stan daarbuiten. Noordhoek, Fynaart, Kiundert. Zevenbergen, Dintcloord. Oudenbosch en Oud- en Nieuw Gas tel afkomstig zijn. ZWINGELCURSUS Nu in de berocpsscnool voor Vlas- bcwerkers alhier, wederom zwingelmo- lcns zijn geplaatst, zal er in de maand Februari 1948 in de avonduren bij voldoende deelname een zwmgelcur- sus voor vlassers gegeven worden. rpOEN Vervelende persoonsverwisseling JANUS BRASPENNING, de oud-wielrenner uit de dagen van het befaamde koppel Pijnenburg- Braspenning dezer dagen met zijn auto hij heeft een taxi-bedrijf bjj het boertje van Winsem in Gel derland kwam met zieke passagiers, werd hij onaangenaam verrast toen 't boertje hem zeide: ..Ik dacht met een fatsoenlijk man te doen te hebben en niet met een smokkelaar". Tegelijker tijd duwde het boertje hem het dag blad „De Gelderlander" onder de neus en daarin prijkte bij het verhaal over de ontmaskering van enkele smokkelbenden zijn foto en niet die van zijn neef John Braspenning een van de smokkelleiders, die reeds ge ruime tijd in arrest zit. Bras' verwondering werd nog gro ter toen ook 't)e Tilburgse Courant en een Slagers Vakblad in het Zuiden dezelfde voor hem zeer onaangename persoonsverwisseling beging. Van alle kanten wordt Bras. die in Rijsbergen woont, thans opgebeld en hoewel hij de kalmle in persoon is. is het hem aan te zien, dat hij het alles behalve prettig vindt. Hij hoopt, dat het hem als oppassend huisvader nu maar' geen schade zal doen aan zijn zaak. temeer daar hij in de grens streek wonende veel personen over de grens brengt met zijn taxi's. Een vijfde werd er de dupe van TAOOR het breken van een steiger- balk stortten Maandagmiddag om 1 uur bij de werkzaamheden voor dc overbouw bij de bierbrouwerij van de fa. v. d. Bemt aan de Markt te Ouden bosch een .viertal personen van een hoogte van 4-5 meter naar beneden. Drie hunner kwamen boven op de heer J. van B. terechth, die zodanig werd gekneusd, dat hij in het zieken huis te Oudenbosch moest worden op- egnomen. Zijn gehuwde zoon kon na verbon den te zijn, naar huis worden vervoerd en liep vermoedelijk een armfractuur op. Een derde persoon, de heer A. Br. is eveneens ter observatie in het zieken huis opgenomen. Dc jongste van het ongelukkige viertal de ongeveer 15- jarige M. kwam er met de schrik en enkele lichte verwondingen af. De vermoedelijke oorzaak is de on deskundigheid, waarmede de steiger werd gebouwd, wat thans door de po litie wordt onderzocht. JUBILEUM K.N.A.C. In verband met enige acties, welke de K.N.A.C. dit Jaar ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan op touw zet, werd door jhr. M. J. Smits van Oyen medegedeeld, dat de club voor nemens is een S.O.S.-dienst in te stel len. Deze dienst heeft tot doel automo bilisten. die gestrand en lid van de K.N.A.C. zijn op de eenvoudigste wijze hulp te doen verlenen. Als tweede actie komt een onder- houdscontroledienst als aanvulling van d'e reeds lang bestaande technische dienst. Tenslotte de anti-lawaai-actie, waarvan de voetgangers een en ander hebben gemerkt. DEELNEMERS HOOFD KLASSE 45/1. V"OOR de nationale biljartkam- pioenschappen hoofdklasse 45/1 hebben precies 8 deelnemers in geschreven, zodat geen voorwed- strijden behoeven te worden ge speeld. Op 29, 30 en 31 Januari en 1 Februari zullen de volgeiïde bil jarters in Tilburg aan dit kam pioenschap deelnemen: Jacobs, Ko- bus, de Leeuw, Lubach, Metz, v. d. Pol, de Ruyter en J. Sweering. GOES, 12 Januari 1948. Spruiten 2537, witlof Ie soort 2627, idem 2e soort 1623, groene savoye kool 2432 boerekool 1517, witte kool 5.50, prei 3136, koolrapen 44.50, kleine uien f 7.50, alles per 100 k.g. ROTTERDAM, 13 Jan. Totaal aan voer 2386 stuks vee nJ. 375 paarden, 22 veulens, 375 magere runderen, 713 vette rundéren, 67 graskalveren, 170 nuchtere kalveren, 113 schapen en lam meren, 456 biggen, 95 bokken en geiten. Paarden 1.45, 1.05, 0.60 per kg.; werk paarden 800, 600, 300; hitten 575, 450, 200, kalfkoeien 775, 650, 475, melkkoeien 800, 675, 500; varekoeien 475, 400, 325; vaarzen 500, 350, 250; pinken 350, 250, 200; graskalveren 200, 110, 50; biggen per week 45, 35, 20. Biggen aanvoer iets kleiner, handel tamelijk, prijzen prijshoudend. Paar den aanvoer iets groter, handel kalm, prijzen vooral niet hoger dan vorige week. Kalf en melkkoeien aanvoer als vorige week, handel traag, prijzen van vorige week met moeite te handhaven. Varekoeien aanvoer iets ruimer, han del kalm, prijzen als vorige week. Vaar zen en pinken aanvoer iets groter, handel slecht, prijzen onveranderd. Graskalveren aanvoer als vorige week, handel lui, prijzen constant. D.K. HONTENISSE Uitreiking rantsoenbonnen scheerzeep In verband met het aanwijzen van bon Reserve 4 van de tabakskaart QA 711 voor een rantsoen scheerzeep kun nen mannelijke personen, geboren in 1930 of eerder, die niet in het bezit zijn van dc tabakskaart QA 711. een rantsoenbon O <3 voor 50 gram scheer v. p aliiiilcn t.\':cn overlegging der 2e distii'oiRi- lamkaarl op.de plaatselijke distributiekantoren. 392-0

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1948 | | pagina 3