fit Was da Dakota te zwaar belast zsasfi.'sjjgr*. Al 91 millioen uitgereikt aan consumentencrediet Meer sneeuw op komst Ypelaer moet herrijzen Stoffelijk overschot van Prins Gustav Adolf per oorlogsschip naar Zweden Spaarzame overblijfsels van vlieg tuig en slachtoffers BABY ALS KROONPRETENDENT D°'ebl: die het vliegtuig Krijgt Spanje een eerste minister Spoedige onderfeekening van Linggadjati? Eén en een ktcart millioen menschen willen ervan profiteer en - 15 Februari Wordt eerste Waardebon bekend gemaakt Geef waardeloos* en waarde papier dan na toestemming van het Prijzenbureau tVA'z milliard schade En Polen V srkeersstremmingen. DERDE JAARGANG No. 680 Comm v Toezicht. A F J AERNOUDTS; C J. VAN HOOTFGEM. A E LANGENHORST. Mr. Dr A J J M MES. Mr H B DE RECHTER VerschUnt eiKen werkdag - Abonnemer.tsprys (by vooruitbetaiirgj f 3.38 per kwartaal per post 4 10. p week (by niet-postbestell.) o.26; Losse nummers t> cent Postrekening 278 841 DINSDAG 28 JANUARI 1947 UITGAVE: Directeur STICHTING „OI STEM* H M VAN SCHIJNDEL; Voor Cod Koningin en Vaderlard J A Hoofdredacteur J j H a 8RUNA, Algem. Zeeuwsch-recacteur W GROFFEN Vliss ngen; Z eeuwsch-Viaar.de ree Bureau Hulst. Oubbele Poort te.efoon 102. Bubureau Oostburg. Nieuwstraat 23. telefoon 35 Z -Eilanden: Bur. Goes Weststngel 75 tel 2236 Red N J KARHOF in één maand verongcljkten 5 Dakota's ryAT is de oorzaak van de lucht vaarlramp op het vliegveld Kopenhagen? Dat is de klemmende vraag waarop thans v?!en een antwoord willen weten, niet alleen in ons land, maar Ai in het buitenland. Dit omdat bij het verongelukken van de .ULM-Dakoia het aantal slachtoffers zoo groot is en verschillende bekende persoonlijkheden bij betrokken zijn. Maar ook. omdat het drama op het Deensche vliegveld niet het eenige is geweest. !inmers ook in Londen en In China waren Dakota's bij vliegtuig rampen betrokken. keeds 5 Dakota's zijn deze maand neergestort met als gevolg 50 dood en, 5 gewonden en 19 vermisten. En daar vijf-zesde van hef wereld-luchttransport geschiedt per Dakota is het geen wonder, dat men zich in vele landen angstig afvraagt: wat is de oorzaak van de Dakota-vliegtuigrampen? gemeld maakt de z:euwsch-Vlaande- Op ds foto ziet mee aks zal de zoon e« te alt van tientallen j Vandaar dat dit aaide families be- leze in de stad een ro:p vormden, die r huwde en waarin icrd geduld. Deze 4 itte zich ook in hun i wel zeer typisch 1 |n de hoveniers en j lid waren van de J an St Ambrosius en lit iza*ate pilde was I van het schutters- :heid Borgvliet, dat 3 les Antonius van 1 met en k "ure be- j 8 heropgericht werd blijven bestaan tot orlog van 1914-1915 jheid ontstond. ian ontspanning Is J is jubile erende So- ïeld geboren. Het j s-Dinsdag 1837, dat 1 an Cato van Kem- I markt op initiatief j ters werd opgericht j er was ook de eer ij hst 53-jarig be- 4 n'n -erdiensten er- vorming tot Ridder Oranje Nassau. 'I en is hij overleden J de stichting werd Is secondair 'oe- 9 het ziekenfonds hst j noment af was het a ■I van de Sociëteit 3 i onderlingen steun 1 rlijden. Met dat al „leut" niet verge- J ervan zijn de door J •ganiseerde Carna- de jaarlijks te- |voeringcn voor de j 1 van het zieken- 1 x A. Franken den I over en bleef hein zyn dood in 1934 I ttcr, de heer M. I en zyn plaats in. I van naar bestaan rereeniging steeds r gehèerscht. Dij groei Telde zij M ehts 45 leden, dit oop der jaren toe Het ziekenfonas jk een gezonden i zijn leden. N et o mede-oprichters ebben we ir. e~n eeds genoemd e Sociëteit hun um. Bijzondere nt wel de heer F ■t minder den e-n lurslld is. Verder Wetering 30 Jear eer V/. Hagenaars ris. lende reden voor «■denking. De blo® ■dag dan ook wei *1 Al-s een der mogelijke oorzaken van de rampen werdt naar vo ren gebracht, dat de Dakota's te zwaar belast kunnen zijn geweest. Over deze kwestie deelt nu de Rijks luchtvaartdienst mee: De Dakota-vliegtuigen van de K. L.M. zijn voorzien van bewijzen van luchtwaardigheid voor een startge wicht van 12.700 kg. Dit gewicht is hetzelfde als ln Engeland voor de Dakota-vliegtuigen is vastgesteld. In Zweden, waar de luchtvaart maatschappijen niet met het type Douglas Dakota C 47 vliegen, doch met hot- oudere type Douglas DC 3 ts in overeenstemming met de Ame- rikaansche voorschriften, het start gewicht voor laatstbedoeld type op 11.440 kg. gesteld. Onlangs hebben de Zweodscne autoriteiten bezweer gemjakt tcg-n het maximum totaal gewicht van de Douglas Dakota C 47 en voorgesteld dat te brengen op dat van de Douglas DC 3. mede in verband met de afmetingen van sommige Zweedrche luchtvaartter reinen. Denemarken tn Noorwegen hebben zich hierbij .aangesloten. Het door den rijksluchtvaardienst toegelaten s'arigewicht voor de K. L.M.-Dakota's is vastgesteld na uit voerig overleg met de Britsche auto ritelten. Hierbij bleek, dat de vei ligheid niet in gevaar wordt ge bracht, mits op ongunstige lucht vaartterreinen de gewichten pas send worden verlaagd. Hieromtrent zijn aanwijzingen aan de KLM ver strekt. Opgemerkt wordt hierbij, dat het vliegveld Kastrup by Kopenhagen geen enkele aanleiding geeft tot be- perking van het startgewicht be neden het op het bewys van lucht waardigheid gestelde gewicht van 12.700 kg. Het stortgewicht van '.e PH-TCR bedroeg in Kastrup 12.190 kg dus circa 600 kg. lager dan het in Engeland toegelaten startgewleht (maar 750 kg. hooger dan de Scan dinavische gewichtsgrens). Hoe het met de gewichtsgrens ook zit, de Deensche autoriteiten hebben den knoop doorgehakt en het gebruik van de Deensche vliegvelden verboden voor Dako ta's welker totaal gewicht bö de landing Ce 11.030 kg. overschrijdt terwijl het gewicht bij den start niet grootcr mag zijn dan 11.440 kilogram. Uit Washington wordt nog ge seind, dat de Amerikaansehe pilo ten. thans hebben geweigerd mot Dakota's DC 3 te vliegen, wanneer Bpwicht bh de start hunl kUo?ram gehandhaafd Diyit. Dit maximum geldt op 'do Amerikaansehe lijnen naar Eiwe- land en Europa. Volgens de ondernemers geeft dit. gewicht een te groot risico. AIs oen andere oorzaak van de ramp wordt genoemd de moge lijkheid, dat, de kabels van de stuur inrichting verward zyn geraakt met dei: automatischen piloot. Daar door zou verklaard kunnen wor den, dat de machine by het cp- „bjicn vulk een ongewoon sclier- leek maakte en onbestuurbaar aaï n?T"hagon, tw«felt men er de daar 5>raaali bekend za'- WOr- va.u het vbegtuig wel- 8 Wv WW Is dan 'n hoop asch PRINSES JULIANA en Prins Bernhard hebben rouwbe- klagtelegrammen verzonden aan de echtgenoote van wijlen prins Gustav Adolf, prinses Sibylle, en aan de echtgenoote van wij len den secretaris van den prins, gravin Stendock. Voorts heeft het prinselijk paar deelneming betuigd aan den Koning van Zweden, en aan den vader van den omgeko men prins, kroonprins Gustav Adolf. Omtrent een eventueeie deel nemen van Prins Bomhard aan de begrafenis van prins Gustav Adolf is nog niets bekend. Zoo kon Grace Moore slechts herkend worden aan enkele j'J- weelen. Behalve een koffer, die waarschyniyk aan Prins Gnstnv Anolf iiceit rococnoord, enkele documenten en brieven van de andere passagiers, wat muziek, van Grace Mcore en een speel- goedaapje van een 12-jarig Fransclie jongetje bleef niets ge spaard. Prins Gustav Adolf werd ge ïdentificeerd door een metalen discus, welke hij om zijn bals droeg. Da prins zal worden begraven in de Ridderholmkerk, de traditior.ee- le begraafplaats van de leden der Zweedsche koninkiyke familie, in het oude deel van Stockholm, in de onmiddellijke nabyheid van het koninklijk paleis. Het stoffelijk overschot zal met een Zweedsch oorlogschip naar Zweden worden overgebracht. In de Zweedsche kerk te Kopenhagen zal een rouwdienst worden gehouden, die door den kroonprins en de prinses zal worden bijgewoond. In geheel Zweden heeft het veronge lukken van den prins groot e droe fenis teweeggebracht. De prins was in breeden kring zeer populair. lij; weid algemeen beschouwd als kroor. pretendent. ZUn 64-jarlge zieke lijke vader wilde de troonopvolging aan prins Gustav overlaten. Indien de 88-jarige koning z»u ko men te overiyden. Thans is het nog geen ja»r oude zoontje Karl Gustav van den prins de eenige kroonpreten dent. De prins heeft wel nog vier doch ters, maar deze komen volgens Zweedschen trant niet in aanmer king voor de troonopvolging. Zeer waarschijnlijk zal Zweden dus «en regent in de toekomst krij gen- TXDLITIEKE waarnemers, bevriend met het huidige regiem in Span je, gelooven dat generaal Franco binnenkort een eersten minister zal benoemen. Een desbetreffend wets ontwerp zou in studie zijn. Volgens andere belichten is er in Spanje een beweging gaor.de van anti-Franco-mcnschen cm tesamen met monarchisten en vertegenwoor digers van het leger een regeering met een breederen basis dan die van Girai te vormen. Ia verband ida.'rmede hebben Giral en 4 zijner uninisters der Spaansche ..regeering jiln ballingschap'' het bijl", erby neergelegd. „Liquidatie van een empire" drukten de Duitschers over postzegels van Ko ning George en v'rspreidden deze zogels In Zwlt .erland en andere neu trale landen. Nu brengt een serie van 29 dezer zegels ln Londen 12 pond op ÏTET republikehische kabinet zal 5 Februari te Batavia bijeen komen voor het behandelen van de begrooting. Aan republikeilische zijde acht. men het niet uitgeslo ten, dat de Indonesische delegatie op cleze vergadering aan het ka binet zal rapporteeren, dat rii de ontwerpovereenkomst van Lingga djati heeft onderteekend. I OEDERT de termijn voor liet aan vragen van eén consumenten crediet op 14 December definitief werd gesloten, is met spoed een be gin gemaakt aan de uitgifte van voorschotboekjes. Uit de van 832 districtsraden binnengekomen op gaven is gebleken, dat 273 824 aan vragen werden ingediend, voor een overgroot deel bestaande uit aan vragen van gezinnen. Do 149 restee. rende districtsraden betreffen klei ne gemeenten, zoodat de thans be kende cijfers als doorslaggevend mogen worden beschouwd. Uit de iet dusver behandelde gevallen blijkt, dat het gemid deld te verstrekken crediet onge veer f 475 beloopt. Dit bcteekent dat per aanvrage 4 8 5 personen van het crediet profiteeren, zoo dat ln het geheel mag worden aangenomen, dal ruim 114 m'l- lioen personen voor het crediet in aanmerking wenschen te ko men. Zooals te verwachten was, is e belangstelling het grootst in de dicht bevolkte centra, met name in de j industriegebieden. Zoo hebben de i Drovincies Noord, en Zuid-Holland tezamen ongeveer de helft van het oorlog het Klein Seminarie Ypelaar in vlammen opging en tot den grond toe afbrandde, betee- kends dit een zware slag voor het Bisdom Breda. De volle omvang van de ramp blijkt feitelijk eerst, 'ïu men aan den opbouw ervan gaat beginnen. Maar hoe hoog de kosten ook zullen zijn, een Seminarie moet er komen, want anders is een goe de opleiding van de toekomstige priesters niet te verwezenlijken en zou de zielzorg in ons diocees daar van groot nadeel ondervinden. Daarom staat de herbouw van Ypelaar bovenaan op de lijst van verwoeste en te herbouwen kerke lijke gebouwen. Zooals de provincie Noordbrabant als een der eerste ta ken, die zij na den oorlog op zich nam, de Electrische Centrale van Geertruldenberg herbouwde, om dat die de geheele pervincie van licht voorziet, zoo wil het bestuur van het Bisdom Ypelaar opbouwen, waar degenen gevormd worden, die later moeten zijn ,.het licht op den kandelaar dat in het geheele dio cees most schijnen." Het bestuur van het Bisdom ziet zich daarbij échter voor bovenmen- scheliike moeilijkheden gesteld, die alleen door de medewerking van el tor. kunnen worden overwonnen. Er heeft zich nu onder goed keuring- en aansporing van den Bisschop een Comité gevormd, dat de belajigsteliing voor de priesterroeping en voer hef Klein Seminarie wil bevorderen. Ala eeiste punt van haar jiro- gram is het begonnen met een papier-actie ondet de leuze. Geen stuk apier g» meer verloren! Ai het oud papier voor het Semina rie! Mogelijk, dat iemand dit eerste programmapunt wat Inferieur vind maar toch is het waardevol, om dat by de slechte papier, cn derie- zantoesiand van „ns vaderland oud papier verzamelen de moeite ioont. In sommige plaatsen is man ai aan den slag. In Breda cn Don gen gaf de inzameling ln 2 maan den tyds een resultaat vtm 20.030 kg. oud papier. Dc inzameling geschiedt langs de scholen, op sommige plaatsen langs de jeugdbeweging. Wie zeif school ga arde kinderen heeft, geve das 't oud papier aan hen mee; wie er geen heeft, vrage ln zyn omgeving ten kind het té willen meeneir.cn. Fabrieken, kloosters, kantoren en winkels, die over xroote hoeveelhe den papier beschikken en dit wil len afstaan, kunnen zich meiden bij den heer A. van Hooft, Nieuwe Ginnekenstraat II, Breda. Het spreekt vanzelf, dat hei, Se minarie niet alleen k*n worden op- mité houdt zich dan ook aanbevo len voor papier, dat waarde heeft, al is die waarde dan tegenwoordig betrekkeiyk. Wie dus voor den Se- ninariebcuw een flnantieele bijdrage wil afstaan, kan die storten op gi ronummer 287853 van kapelaan H. van Daursen, Ginnekenstraat 5, Breda. Ook kan men zich melden bij de leden van het Seminarie Co mité, dat bestaat uit; Prof. A. v. d. Donk, Prof. Dr. J. de Lepper, Drs J. Dellepoort, N. Verdonk, al len van het Seminarie Ypelaar te Dongen: Rector J. van Besouw, te Teteringen: Dir. J. van Campen, Nieuwe Ginnekenstraat 275, A. van Hooft, Nieuwe Ginnekenstraat 11, H. Ccsijn. Tramslnge! 75, allen te Breda Als voorbeeld van een daadwer kelijke hulp aan het Seminarie mo gen we hier de Gemeente Dongen vermelden, die zich ten deel heeft gesteld, het geld bijeen te brengen voor den houw der nieuwe Semi nariekapel. We zuilen U geregeld van het verloop der Seminarie actie op de hoogte houden. Voor het oogenbiik geldt: Niemand blyve achter! Ieder een geve al zyn oud papter voor het Seminarie! aantal aanvragen; doch ook in de geteisterde gebieden bhjkt een by- zendore belangstelling voor dit cre diet te bestaan. Inmiddels werden ongeveer 20.090 voorschotbockjes uitgereikt met. 'r. uitstaand crediet van circa f 9500000 Het centraal bureau voor het con sumentencrediet verwacht, dat'men omstreeks 15 Februari a.s met het uitreiken der voorschotboekjes over de geheele linie gereed zal zijn. Alsdan zal ook de geldig verkla ring van de eerste waardebonnen plaats hebben. Het is intusschen gebleken, dat verscheidene personen reeds thans met hun waardebonnen van het consumentecrediet by de detailhan del goederen rechten te koapan. Tot dusverre zyn er echter nog geen waardebonnen geldig verklaard Het is aan leveranciers daarom ver boden -eeds nu op waardebonnen goederen af te leveren. Daar niet alle waardebonnen zullen worden geldig verklaard, loopen detaillis ten. die deze waardebonnen reeds thans in betaling aannemen, bo vendien het gevaar, dat zy bennen accepteeren, die straks waardeloos zullen blijken te zyn. Detaillisten, die waardebonnen to betaling wenschen te nemen, dienen zich vooraf te voorzien van een identiteitsbewijs. Voor inlichting -n hierover kan men zich wenden tot het plaatselijk secretariaat van do bedrijfsgreep detailhandel of, in dien ter plaatse niet een dergelijk secretariaat is gevestigd, tot den districtsraad voor het consumenten crediet. TN VERBAND met het bericht van „Het Vrye Volk", dat op onder verhuurders plotseling een huurver hooging zou mogen worden toege past, deelt het directoraat-generaal voor de prijzen mede, dat van esn dergelijke maatregel geen sprake is In de bestaande situatie Is geen vij ziging g-komen, zoodat voor elke huurverhooging eerst goedkeuring van het bevoegde prijzenbureau voor onroerende zaken moet wor den afgewacht. TN HET' Poolschc memorandum in zake Duitschland, dat gister te Londen is overhandigd worden de Poolsche materieele verliezen op ruim 11milliard dollar geschat. TAE luchtdruk in ouzc omgeving en NooXd-Dut ischlaud houdt den wind in den Nooi'cloosttiijken hoek. De aanvoer zon koude lucht uit Rusland gaat dus gestadig voort Aangezien de slt,natie vrU stabiel Is, zal de vorst dus voorlopig nog aanhouden. Do Noordelijke begren zing van de koude lucht over Euro pa loopt ongeveer van het midden van de Botnische Golf naar Noord Schotland, do Zuidelijke grens loopt over Midden-Italiö via het midden van den Balkan naar de Zwarte Zee. De temperaturen in de koude lucht, zyn ln het geheele gebied zcir laag, vooral in Zuid-Duitschland en de Po-vlakte. Muenchen meld de gisteravond 17 graden vorst. ■De gneeuwzone over Midden- Europa drong tot vlak by onze Oost grens door In verband daarmede kan geleidciyk meer sneeuwval verwacht worden. Gisteravond waren de tempera^ turen: Twente —5 Beriyn —8 Den Helder 2 Praag 14 Vlissingen —5 Parys —7 De Bilt, 4 Brussel 7 Schiphol 4 Bern 10 Helde 4 Londen —3 Beek 6 Stockholm —8 Gilze-Rijer, —4 Oslo 3 De weersverwachting van liet KN MI geldig tot Dinsdagavond is: Maüge, nu en dan krachtige wind tussehen Noord cn Osst. Meest, zwaar bewolkt met plaatselijke sneeuw. Overdag lichte tot matige vorst. TYF. vcerverblndingen bij CapelU over de Bergsche Maas is weêi' ■gestremd. Voetgangers en wielrij ders worden nog overgezet per roei boot. De schipbrug PU Hedel is weg genomen. Het autoverkeer '.vHer- tcgenbosch-Zaliboinmel wordt ge leid over de in aanbouw zynde brug gen bij Heusden. Ook kan het weg verkeer via Moerdijk en Nijmegen gaan. Heden zon onder 17.19 uur, maan onder 0.23 uur. Woens dag zen op 8.26 uur en Maan op 11.25 uur. jJEN Britsche rechter van liet districtsgerechtshof te Tel Avtv Is uit de rechtszaal ontvoerd door tien gewapende jóden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1947 | | pagina 1